[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 468 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:42:
[...]

als dat de 3032 in zijemat van osmo is, dan is dat een uitstekende keuze ;)

kijk hier maar eens wat dat doet op het amerikaans noten-fineer op mijn zelfbouwluidsprekers.

http://zelfbouwaudio.nl/f...11595&start=1850#p1644556

[Afbeelding]
Damn wat een units. Net je hele topic door zitten lezen, heel strak gemaakt die dingen _/-\o_

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JelleMN86 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:45:
[...]

Kijken of het lukt om de tochtstrip te verwijderen en vervangen voor qlon. Ziet er gelijk ook mooi uit en je raam gaat weer op de normale manier dicht.

Edit: lees nu pas dat ze met schroefjes vast zitten. Heb je toevallig niet een schroevendraaier die om een hoekje kan schroeven?
Nou het lastige is dat je het raam altijd in de weg zit als je bij de tochtstrip wil komen. De scharnieren zitten aan de bovenkant van het raam. Om bij dat bovenste deel te komen zit je dus altijd te klooien.

Hier een technische bouwtekening (op schaal :+ ) van het een dwarsdoorsnede van het raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esi0agpfEOjRxyp_QHy198rZJag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0nKRavV4JShgP4TlfbwkKVU1.png?f=user_large

Rood = raam
Zwart = kozijn
Blauw = tochstrips

Lastige met de schroefjes is dat ze onder de rubbers vallen, en je dus ook gewoon geen idee meer hebt waar ze zitten (dit waren lange strips dus ik heb ze op maat gezaagd, er zit elke 25cm ofzo een schroefje). Als ik erbij zou kunnen was het wel een optie trouwens.
marc1111 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:27:
[...]

Het is dus een klapraam?
Kun je het raam niet omhoog open zetten met een balk tussen raam en kozijn?
Dus kopse kant tegen onderkant raam en andere kant tegen kozijn? Als die balk lang genoeg is kun je waarschijnlijk ver genoeg open om bij de schroefjes te kunnen.
Ja dat zou moeten lukken, maar heb je wel een forse balk nodig. Wellicht even de vriendin op een keukentrap zetten en met een balk van een aantal meters. Hmmm goed idee.

Ff kijken of dat haalbaar is. Idealiter lift ze hem verder dan horizontaal nml. Zie ook plaatje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zonoskar schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:48:
Wow, de WAF moet wel onder nul zitten met die dingen...
Integendeel ;)

ze vind dit een heel stuk fraaier dan die standaard witte zuiltjes, we hebben genoeg geluisterd bij diverse zaken om te beslissen dat ik toch weer eens de zelfbouwtoer op ging.
s0ulmaster schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:00:
[...]

Ik vind de speakers opzichzelf wel tof :D vind alleen de gril over de woofers niet zo mooi.
Zou er bij mij wss prima inkomen (en goedgekeurd worden door den vrouw).

het is inderdaad de 3032 @Fraggert. Btw je kleur is erg ligt voor AM noten :o
Die grilles zijn (waren) een noodzakelijk kwaad......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8T-dLt6-M30aG6dndIFnsY1dzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQf5jcPlrBt4LLbmBtZlD9cu.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Baldr (RIP) maakt er een gewoonte van om door het huis te rennen met zijn voetbal in zijn grote waffel.

Buiten het feit dat het dure drivers van Ciare en PHL zijn, zijn de meeste inmiddels ook niet meer leverbaar :P

Maar ja, het is toch echt amerikaans noten, hoogstpersoonlijk bij de Arnhemse Fijnhouthandel uitgezocht met geweldige hulp van een medewerker, echt een fijne zaak.
Pixeltje schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:04:
[...]

Damn wat een units. Net je hele topic door zitten lezen, heel strak gemaakt die dingen _/-\o_
thanks, was ook een beste uitdaging hoor, veel van geleerd ook.

Heb weer zin in een klusje, vandaar dat ik die werkbank aan het bouwen ben en daarna aan de gang wil met het TV-meubel.

Daar ga ik wat mee doen met die laadklep/achterkant van de Landrover ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:42:
[...]

als dat de 3032 in zijemat van osmo is, dan is dat een uitstekende keuze ;)

kijk hier maar eens wat dat doet op het amerikaans noten-fineer op mijn zelfbouwluidsprekers.

http://zelfbouwaudio.nl/f...11595&start=1850#p1644556

[Afbeelding]
Topwerk hoor, ziet er heel netjes uit! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:14:
[...]

Integendeel ;)

ze vind dit een heel stuk fraaier dan die standaard witte zuiltjes, we hebben genoeg geluisterd bij diverse zaken om te beslissen dat ik toch weer eens de zelfbouwtoer op ging.

[...]

Die grilles zijn (waren) een noodzakelijk kwaad......

[Afbeelding]

Onze Baldr (RIP) maakt er een gewoonte van om door het huis te rennen met zijn voetbal in zijn grote waffel.

Buiten het feit dat het dure drivers van Ciare en PHL zijn, zijn de meeste inmiddels ook niet meer leverbaar :P

Maar ja, het is toch echt amerikaans noten, hoogstpersoonlijk bij de Arnhemse Fijnhouthandel uitgezocht met geweldige hulp van een medewerker, echt een fijne zaak.

[...]

thanks, was ook een beste uitdaging hoor, veel van geleerd ook.

Heb weer zin in een klusje, vandaar dat ik die werkbank aan het bouwen ben en daarna aan de gang wil met het TV-meubel.

Daar ga ik wat mee doen met die laadklep/achterkant van de Landrover ;)
Mag ik vragen hoeveel je kwijt bent aan kwalitatief fineer? Voor dit project/per m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:32:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je kwijt bent aan kwalitatief fineer? Voor dit project/per m2?
pwoh........ik denk dat hier wel een eurotje of 5 - 600 aan fineer op geplakt zit.

https://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/prijslijst.htm

€109 ex btw per plaat van 122x244

Aardig wat snijverlies ook doordat het geen rechthoekige zuil is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 28-09-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:58
rickskeg99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:21:
[...]

Ik zat zelf te kijken naar de wagner w950, maar die jij noemt is inderdaad niet meer te krijgen
Is deze het geworden? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:39
Zo work in progress voor de radiatorombouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3_ONZ1165TErrAdf4LY7k2JWcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxYcpjkiNpAZAalcvU99S1J1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCPxTolXkjjqZtBisZ_iXy-FvOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtAj9dng148tILead5EbTRNM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8lUUVuz4pSrkmvCb9NtPw-NnYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZohby6kZSxh8iLRPbo8YpNi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog bovenblad maken en alles schilderen. Weet nog niet of ik gewoon mdf pak bovenop of toch vensterbank bijvoorbeeld.

Totale kosten so far: 45 euro :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Martinusz schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:07:
Leuk, die schuine louvres d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Ja wij hebben landelijke stijl, en alle kant-en-klaar paketten zijn allemaal vrij strak. Met louvres is bijna niet te vinden of heeeeeel duur.
Dus dan toch maar zelf proberen :) die louvres is best bewerkelijk, heb ook zitten tobben hoe te bevestigen etc, maar uiteindelijk voor kleine stoelhoeken gekozen.
Mdf moet je wel voorzichtig mee zijn, is ook ff goed oppassen met te veel kracht zetten en dergelijke. Er moet ook geen kind tegen aan springen, dan kan ik opnieuw beginnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik vraag me we af wat dit met het vermogen van de verarming doet. Of eigenlijk, dat vermogen neemt niet af natuurlijk, maar vraag me af de warmte nog wel lekker verspreid.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx7R0cflUO4vQz9mE7cZlVRedmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKUY3PvRget5ugCgpQNJ3RLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Af. Dwz, er moet nog een laagje was op, maar die heb ik nog niet binnen. Dit is de kleine variant van wat opgeschaald moet worden tot formaat 2m60 breed bij 2m40 hoog, dus ruwweg vier keer dit kastje. Ik moet nog nadenken over de verbindingen... Toch weer een hoop dingen geleerd die ik anders moet doen. De knakenfrees was weer hard nodig, maar zonder geleider was het een heel gedoe om steeds heel nauwkeurig een houtje op de plank te klemmen, en dit twee keer per groef omdat mijn grootste bitje maar 16mm is en de planken 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:48:
Ik vraag me we af wat dit met het vermogen van de verarming doet. Of eigenlijk, dat vermogen neemt niet af natuurlijk, maar vraag me af de warmte nog wel lekker verspreid.
Louvres zijn open, onder is 7cm open en boven nog een sleuf van 5cm open.
Zal vast wel goed komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:18
Martinusz schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog bovenblad maken en alles schilderen. Weet nog niet of ik gewoon mdf pak bovenop of toch vensterbank bijvoorbeeld.

Totale kosten so far: 45 euro :)
Leuk gedaan, en herkenbaar wij hebben wel van die bouwpakketten met zelfde idee in huis. Had de vorige bewoner gedaan. Mijn ervaring, frees een of twee sleuven in de dekplank(vensterbank). Dat mdf is krom na 2x warmstoken. Ik zelf heb alle ombouwen hier thuis gerenoveerd. De uitvoering was slecht gedaan en alles krom. Door sleuven te frezen en alu hoeklijn eronder blijft de bovenkant mooi recht. Zeker als er wat op komt te staan (Plantje, kaarsje, fotolijstje....pfff vrouwen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Ik ga beginnen met het verbouwen van de zolder. Hier liggen balken van 7cm breed met een ruimte ertussen van 57cm. Dit zou betekenen dat er op underlayment platen op kunnen van 60cm breed, 3cm op iedere balk.

Nu heb ik een leuke discussie gaande met op welke manier het het stevigst is. In de lengte van de balken leggen of juist in de breedte? Ervan uitgaande dat de balken ook iets "meeveren" lijkt mij in de lengte beter omdat er dan alleen gewicht staat op twee balken. In de breedte wordt het gewicht verdeeld over meerdere balken. Zie hieronder een plaatje met voorbeeld. Links de rode platen in de lengte en rechts over de breedte.

Wat is de beste manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnhMvm-eCn3m7ruzegsVdXaCpBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdXg3d4AiKMZ1t6428LF0FuA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
ColeJ schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:51:
Nu heb ik een leuke discussie gaande met op welke manier het het stevigst is. In de lengte van de balken leggen of juist in de breedte? Ervan uitgaande dat de balken ook iets "meeveren" lijkt mij in de lengte beter omdat er dan alleen gewicht staat op twee balken. In de breedte wordt het gewicht verdeeld over meerdere balken.
Waarom is het een voordeel, om het gewicht niet over meerdere balken te verdelen?!

Ik zou ze haaks op de balken leggen (in de breedte dus, de rechter optie). Al was het alleen maar omdat je anders na 6 rijen niet meer uitkomt (57+(7/2)= 60,5, geen 60).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Xander schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:01:
[...]

Ik zou ze haaks op de balken leggen (in de breedte dus, de rechter optie). Al was het alleen maar omdat je anders na 6 rijen niet meer uitkomt (57+(7/2)= 60,5, geen 60).
Dit maakt niet zoveel uit. Ik moet de platen toch iedere keer op maat zagen anders krijg ik ze niet op zolder. Tevens zijn de balken ook niet allemaal precies 57cm uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ColeJ schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:05:
[...]

Dit maakt niet zoveel uit. Ik moet de platen toch iedere keer op maat zagen anders krijg ik ze niet op zolder. Tevens zijn de balken ook niet allemaal precies 57cm uit elkaar.
Je weet dat die platen een pen/groef verbinding hebben welke je in elkaar schuift? Die wil je er niet af zagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Xander schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:07:
[...]

Je weet dat die platen een pen/groef verbinding hebben welke je in elkaar schuift? Die wil je er niet af zagen...
Spelbreker... ik zat vol anticipatie op de foto's te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
Wooldoor schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:42:
[...]

Over een tijdje heb ik dezelfde klus en ik lees wel wat goede dingen over Akotherm platen:
https://www.akoestiekwink...basic-d40-absorptieplaten

Zelf nog geen ervaring mee.
Bij een willekeurige bouwmarkt kan je matten halen die 2x zoveel isoleren. (80kg/m3 ipv 40 van je link).
Die heb ik dus nu ook veelvuldig al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
BreiTech schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:50:
[...]

Leuk gedaan, en herkenbaar wij hebben wel van die bouwpakketten met zelfde idee in huis. Had de vorige bewoner gedaan. Mijn ervaring, frees een of twee sleuven in de dekplank(vensterbank). Dat mdf is krom na 2x warmstoken. Ik zelf heb alle ombouwen hier thuis gerenoveerd. De uitvoering was slecht gedaan en alles krom. Door sleuven te frezen en alu hoeklijn eronder blijft de bovenkant mooi recht. Zeker als er wat op komt te staan (Plantje, kaarsje, fotolijstje....pfff vrouwen ;) )
Ja er is 1 bouwpakket wat erop lijkt cando Kingston, echter nauwelijks meer verkrijgbaar en uiteraard niet op maat ;)

Ik denk dat ik voor de dekplaat nog ff ga kijken, 8mm mdf is idd niet echt veel. Dus of dikkere plank erop of gewoon een echte vensterbank.

@BreiTech hoe dik waren die mdf bovenplaten die krom trokken?

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 28-09-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Xander schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:07:
[...]

Eigenlijk wil ik het zonder tand/groef verbinding doen. Dus gewoon 3cm op iedere balk en dan tegen elkaar aan. Probleem is namelijk dat de platen door een (smal) trapgat moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 28-09-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevels
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 10:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TaYAScreLxxCQWXW56Meh_SlBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqeZWUzNc3NdIqw2t4hVaqV1.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaren klussers.. ik heb een vraag waar ik echt nergens een duidelijk antwoord op kan vinden.

Ik wilde de kruipruimte hal + slaapkamer + keuken isoleren. Het is een houten vloer en dacht aan glaswol en daartegenaan dampopen folie. De kruipruimte ziet er altijd droog uit. Zoals je op de foto ziet is de linkerkant van de woning, de woonkamer, geïsoleerd met EPS platen, of ook wel piepschuim/tempex genoemd. Volgens mij wordt dat juist afgeraden omdat het voor vochtproblemen kan zorgen. Dan heb ik het niet over condensvorming aan de onderkant maar i.v.m. de houten vloer die moet kunnen ademen en vocht wat de woning moet kunnen verlaten. Betekent dat dat ik het beste deze platen kan verwijderen en ook glaswol kan plaatsen of zit ik hier te doemdenken en kunnen deze platen best tegen een houten vloer in een kruipruimte?

In een ver verleden herinner ik me een isolatiebedrijf mij het advies geven nadat ze zagen dat er tempex in de woonkamer zat om dit ook zelf te doen in de hal. Maar van horen zeggen zijn er ook genoeg isolatiebedrijven die vooral korte termijn denken en ik wil houtrot uiteraard voorkomen.

Ik probeer zoveel mogelijk meningen te verzamelen maar kan nog niet een duidelijk antwoord vinden.

Hopelijk kunnen jullie helpen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:18
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door choman op 28-09-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:52
ColeJ schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:25:
[...]

Eigenlijk wil ik het zonder tand/groef verbinding doen. Dus gewoon 3cm op iedere balk en dan tegen elkaar aan. Probleem is namelijk dat de platen door een (smal) trapgat moeten.
Zagen? :X

En lekker in de breedte leggen.
Dus hooguit op lengte zagen als alles haaks is, anders boven zagen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 28-09-2020 22:23 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Pfff, vandaag begonnen met inrichting/bouw opbergruimte in de toekomstige klusschuur. Mede naar aanleiding van berichten hier dat hout van Hornbach best ok is en de reviews op de website zelf, waar ook genoeg negatieve reviews zijn en ik dus niet het idee heb dat negatieve reviews verwijderd worden, 3 vuren balken meegenomen van 44x69x2700. Zo getordeerd als de pest, kon ze niet recht op 2 liggers krijgen :/ Nooit meer Hornbachhout voor mij, kon vanavond mijn project pauzeren :/ Morgen naar Bouwcenter.

Van het weekend bezig geweest met bekabeling in de tuin, naar de carport komt een leidinkje voor een paar utp-kabels :+ Zouden er 3 doorheen gaan? :D Links nog 2 kabels van de aannemer, rechts een 4x4mm2 kabel voor een toekomstige laadpaal en 2x2,5mm2 voor stroom op meer plekken en extra zonnepanelen in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2vzqFVegQiEjmrwhRuG6UlRzgk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4VAJKXUNcstrnbOOex9wxvC.jpg?f=fotoalbum_medium
Ah, dat valt nog mee.
Budha schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:16:
[...]

Met postsavers kun je ook Douglas in de grond zetten.
Ik probeer mijn plasticvoetafdruk op deze planeet te minimaliseren maar bedankt voor je suggestie!
Fraggert schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:47:
[...]

Ik snap de beweegredenen om duurzaam bezig te zijn, maar ik zou hier ook gewoon betonpoertjes aanraden. Ten eerste het spul staat een flinke tijd en je zogrt ervoor dat je palen niet na 5 jaar aan vervanging toe zijn.

zeker als het geen zware constructie hoeft te dragen kun je met een paar stukjes hout zelf een prima malletje maken en zelf poertjes storten desnoods.

dat is zo gefikst :)
Accoya geeft 25 jaar garantie bij gebruik in de grond, al gaat het 10-15 jaar mee dan is het doel behaald :)
alki schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:16:
[...]

Ik heb voor mijn tuinhuis/overkapping een schroeffundering gekocht. Geen gedoe met beton storen. Binnen 10 min de grond gedraaid
Mooi product. Ik ga nog een carport neerzetten, dan is dit zeker een idee. Helaas hebben ze geen maten die wat beter passen bij 5x5 of 7x7 centimeter.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 28-09-2020 22:41 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
JT schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:35:
Pfff, vandaag begonnen met inrichting/bouw opbergruimte in de toekomstige klusschuur. Mede naar aanleiding van berichten hier dat hout van Hornbach best ok is en de reviews op de website zelf, waar ook genoeg negatieve reviews zijn en ik dus niet het idee heb dat negatieve reviews verwijderd worden, 3 vuren balken meegenomen van 44x69x2700. Zo getordeerd als de pest, kon ze niet recht op 2 liggers krijgen :/ Nooit meer Hornbachhout voor mij, kon vanavond mijn project pauzeren :/ Morgen naar Bouwcenter.
Waarom neem je ze dan mee? :P

Hier ook de nodige balken van de Hornbach gebruikt. Allemaal netjes recht, want de kromme heb ik mooi in de winkel laten liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Xander schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:40:
[...]

Waarom neem je ze dan mee? :P

Hier ook de nodige balken van de Hornbach gebruikt. Allemaal netjes recht, want de kromme heb ik mooi in de winkel laten liggen...
Omdat ik me voordoe als pro maar <amateur ben? :P Ik wist niet dat balken zo getordeerd konden zijn, nu weet ik dat het kan én hoe ik het kan zien.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MeZZiN schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:48:
[...]

Je heb ook douglas palen met een stuk hardhout. dat in de grond kan. Het beste is je douglas palen op een beton poer zetten. Is ook echt mooi naar mijn idee.

Je moet zo denken ja alles kost CO2 maar hoe langer het staat hoe minder CO2 verspilt.

Voorbeeld ik heb mijn kozijn nu deels vervangen voor hardhout maar de hoeveelheid CO2 die dat kost weegt naar mijn idee niet op tegen de lange levensduur (20+ jaar ipv 10 jaar plus alle houdvuller die vervangen moet worden.)

Plus ik offset mijn CO2 wel op een andere manier o.a. full electric te rijden alleen groene stroom + zonnepanelen.

Accoya is wel een heel interessante hout behandeling ga er wel even in duiken omdat alle andere behandelingen eigen gewoon slecht voor het milieu zijn (thermo hout is misschien ook nog een goed idee niet voor elk project)
Douglas met hardhout? Kan ik nog eens naar kijken. Ik probeer op verschillende vlakken tegelijk duurzamer te leven :) Electrisch is hier nog niet maar volgende auto is dat wel. En hoe lang het mee gaat telt zeker mee!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Even een vraag:

Ik kom er net achter dat in de kruipruimte een CV-leiding is doorgerot en het water heeft aan de onderkant tegen een balk gespoten. De balk is daardoor over ca. 2 meter kletsnat. Afgezien van het water uit de CV-installatie is de kruipruimte verder kurkdroog (los, droog zand). Moet ik nog maatregelen nemen om te voorkomen dat de balk gaat rotten of mag ik er vanuit gaan dat het gewoon opdroogt?

Ik ga sowieso morgen de balk nog goed controleren maar op het punt waar het water tegen de balk heeft gespoten is de balk nog keihard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JT schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:43:
[...]

Omdat ik me voordoe als pro maar <amateur ben? :P Ik wist niet dat balken zo getordeerd konden zijn, nu weet ik dat het kan én hoe ik het kan zien.
Het zijn altijd de beginners die krom hout uit de winkel meennemen :+
En als je geen beginner meer bent is er altijd wel weer een nieuwe beginner die zorgt dat de schappen leeg raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben al een tijd af en aan bezig met het uitdenken van een klusschuur welke ik in onze achtertuin wil bouwen. Nu zit ik met een aantal vraagstukken waar ik niet helemaal lekker uit kom / een antwoord op kan vinden.
  • Mijn eerste plan was om een fundering van betonbanden te gebruiken waarop ik het houten skelet van de schuur zou neerzetten. Het skelet er los bovenop zetten lijkt me geen goed idee, verankeren is wel nodig? Maar kan dat dan b.v. met slagpluggen in betonbanden van 6x20x100, of zullen deze breken?
  • Een tweede optie is om de hoeken te bouwen met staanders op betonpoeren. Echter kom ik er dan niet uit hoe ik de dakbalken netjes kan verdelen.

1) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeMsrZXwxFf_XoUnUFGysLXqMlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8pXRIyF0jMA8NJHTINbkMJO2.png?f=fotoalbum_large

2) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po2SNLQwHaCt4Jfp8KXABUpxgms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4dblLsrCpxiUc9tAhwcwWHn1.png?f=fotoalbum_large

Een optie is uiteraard om de afmetingen van de schuur zo aan te passen dat het wel goed uitkomt allemaal, groter kan ik hem echter niet maken, en kleiner hebben we natuurlijk liever ook niet :+
Dit zijn van die dingen waar ik compleet op kan vastlopen, terwijl dat volgens mij echt helemaal niet hoeft omdat ik alles teveel aan het overdenken ben.. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door RevellNL op 28-09-2020 23:18 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@Waaj
Dat droogt wel weer.
Is eenmalig nat geworden en je ruimte is droog, don`t worry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
JT schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:35:

Nooit meer Hornbachhout voor mij, kon vanavond mijn project pauzeren :/ Morgen naar Bouwcenter.
Zelfde fout ook ooit eens gemaakt. Toch moet je bij de Bouwcenter ook al je hout goed uitzoeken. Daar met 44x69 ook meerdere malen gehad dat het hout krom was.

Beste ervaring heb ik met Raab Karcher. Volgens mij kan je daar als particulier niet kopen, maar daar heb ik meestal recht hout. En bezorgd voor de deur, wat ook best fijn is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:43:
[...]

no worries, is ons haast allemaal wel overkomen :)

ik heb ook wel eens overdadig moeten kitten om iets pas te maken :+

"Pro"-tip:

ik leg elke balk plat op de vloer in de bouwmarkt en leg ze op alle 4 de zijde. Meestal is er ook wel een dilitatie-voeg die recht loopt zodat je kan zien of hout recht is. Een staander van een magazijnsteling werkt ook als rechte rei :)
zie :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 29-09-2020 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Martinusz schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:29:
[...]

Ja wij hebben landelijke stijl, en alle kant-en-klaar paketten zijn allemaal vrij strak. Met louvres is bijna niet te vinden of heeeeeel duur.
Dus dan toch maar zelf proberen :) die louvres is best bewerkelijk, heb ook zitten tobben hoe te bevestigen etc, maar uiteindelijk voor kleine stoelhoeken gekozen.
Mdf moet je wel voorzichtig mee zijn, is ook ff goed oppassen met te veel kracht zetten en dergelijke. Er moet ook geen kind tegen aan springen, dan kan ik opnieuw beginnen :+
Ik zag dat je ook het totale kostenplaatje mee hebt genomen.

Als je ooit weer eens zoiets wilt gaan maken in MDF, overweeg dan iets meer (gaat om kleingeld hoor) uit te geven en haal V313 Vochtwerend MDF bij een (lokale) houthandel.

Dat is een hardere persing met een groter aandeel lijm in het materiaal. Verwerkt zo veel fijner en is veel harder MDF. Kan ook meer hebben aan schroeven etc.

Mocht je via google een zaak vinden, loop er eens binnen en vraag maar of ze een reststukje hebben of even mag kijken en bepotelen.

Wereld van verschil dat spul :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
:Y soms heb je ook gewoon geen keuze. Vaak zijn de bouwmarkten voor bedrijven na kantoortijden dicht, terwijl je met de Hornbach of Gamma tot 21.00 uur nog terecht kan. Betaal je wel 2x zoveel voor krom hout, maar dan kan je tenminste doorwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:31:
[...]

:Y soms heb je ook gewoon geen keuze. Vaak zijn de bouwmarkten voor bedrijven na kantoortijden dicht, terwijl je met de Hornbach of Gamma tot 21.00 uur nog terecht kan. Betaal je wel 2x zoveel voor krom hout, maar dan kan je tenminste doorwerken.
Been there, done that :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:57
Alsjemenou schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:24:
Beste ervaring heb ik met Raab Karcher. Volgens mij kan je daar als particulier niet kopen, maar daar heb ik meestal recht hout. En bezorgd voor de deur, wat ook best fijn is.
Ik heb als particulier gewoon bij raab karcher gekocht. Wel afgehaald en betaald met pin

Ze spugen echt niet op contant (pin/cash) geld hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Fraggert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:30:
[...]

Ik zag dat je ook het totale kostenplaatje mee hebt genomen.

Als je ooit weer eens zoiets wilt gaan maken in MDF, overweeg dan iets meer (gaat om kleingeld hoor) uit te geven en haal V313 Vochtwerend MDF bij een (lokale) houthandel.

Dat is een hardere persing met een groter aandeel lijm in het materiaal. Verwerkt zo veel fijner en is veel harder MDF. Kan ook meer hebben aan schroeven etc.

Mocht je via google een zaak vinden, loop er eens binnen en vraag maar of ze een reststukje hebben of even mag kijken en bepotelen.

Wereld van verschil dat spul :)
I know :) er zit een Jongeneel vlakbij de Gamma, maar voor nu was het wel even prima met Gamma kwaliteit. Het is ook een 'probeersel', ik maak niet dagelijks dit soort dingen, dus of er een goed resultaat zou komen was de vraag :P
Tegenover de Gamma zit ook een Toolstation, daar haal ik alles wat ik daar kan halen (schroeven etc.).

Wie weet vervang ik later nog de mdf lamellen voor ander soort hout of steviger mdf :)

Edit: overigens het vuren balkje wat ik had (210cm), gezaagd in 2x100, zelfs die is wat krom :+ eigenlijk zou het verboden moeten worden hout bij de bouwmarkt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 29-09-2020 08:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
Hout leeft..........

Hout voor in het zicht, of bv constructiebalken, moet je altijd uitzoeken. Waar je ook koopt.
Alleen metalstud is recht zonder te kijken.
Ikzelf kijk langs twee hoeken (een kant steunend op de grond, je oog op het andere uiteinde), bij één hoek zie je al of een plank wijkt, maar een recht lijntje kan iedereen zien.
Een vloer is niet alleszeggend en altijd vlak.

Hornbach blijft de goedkoopste en daar is prima hout uit te zoeken. Je mag ook probleemloos tig pakken openen, even een mesje vragen voor de bandjes (of meenemen, of pakken bij gereedschap).

En dan nog is hout vaak heel vers, dus als je recht hout verkeerd thuis opslaat, bv schuin staand in een hoek, op de tocht, etc. dan kan het ook krom trekken.

Maar als het kan koop ik Surinaams hout, dat werkt niet meer. :+ :+
Wel nog heel slecht te krijgen tegenwoordig met al die protesten en politieke correctheid. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 29-09-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Raymond

https://www.raabkarcher.nl/hoeksteen-van-de-bouw

"Ook voor particuliere klanten

Ook voor u als particuliere klant zijn wij een stabiele partner. Onze vakkundige specialisten op het gebied van badkamers, keukens en sanitair helpen u graag bij het inrichten van uw woning. Zo zorgen wij ervoor dat uw huis er van buiten en van binnen perfect uitziet."

Zo zien we het graag _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zijn er hier mensen die zelf een frees tafel hebben gemaakt? En zo ja, heb je een aluminium plaat gebruikt of hout/kunststof om de frees zelf op te monteren? Ik heb zelf een oude bovenfrees die ik wil proberen te verwerken in de tafel, maar ik merk dat de schroefgaten afstanden een ramp zijn versus de conventionele afstanden van de grote merken. Dus of ik moet een kant en klare aluminium plaat halen de en schroefgaten aanpassen, of een ruwe plaat pakken en die verwerken. a) kunstof, b) multiplex, c) aluminium plaat ?

Tips? Tricks? Advies? Ik heb geen super deluxe tafel voor ogen, maar ben benieuwd naar de ervaringen als die er zijn van mensen. Omdat het de eerste keer is dat ik zo'n ding wil maken hoeft niet de hoofdprijs te kosten, maar het moet wel werken zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
Megalomania schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:45:
[...]

Is deze het geworden? Ben erg benieuwd!
De verhuizing is pas in november. Dus hij moet nog gekocht worden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37

orf

sheane schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:17:
Zijn er hier mensen die zelf een frees tafel hebben gemaakt? En zo ja, heb je een aluminium plaat gebruikt of hout/kunststof om de frees zelf op te monteren? Ik heb zelf een oude bovenfrees die ik wil proberen te verwerken in de tafel, maar ik merk dat de schroefgaten afstanden een ramp zijn versus de conventionele afstanden van de grote merken. Dus of ik moet een kant en klare aluminium plaat halen de en schroefgaten aanpassen, of een ruwe plaat pakken en die verwerken. a) kunstof, b) multiplex, c) aluminium plaat ?

Tips? Tricks? Advies? Ik heb geen super deluxe tafel voor ogen, maar ben benieuwd naar de ervaringen als die er zijn van mensen. Omdat het de eerste keer is dat ik zo'n ding wil maken hoeft niet de hoofdprijs te kosten, maar het moet wel werken zeg maar.
Ik heb zelf een freestafel gemaakt van multiplex met trespa er op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_BPfrT9qeoY9mPSefer3w2T7aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2Ww9KFF0Q3ZoIHNBl36tM5z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:15:
Dit zijn van die dingen waar ik compleet op kan vastlopen, terwijl dat volgens mij echt helemaal niet hoeft omdat ik alles teveel aan het overdenken ben.. 8)7
Het gelijk verdelen van balken in een ruimte is een redelijk eenvoudige rekensom, maar zeker iets dat je even voor je moet zien.

Je neemt de ruimte die je wilt opvullen en haalt daar de dikte van de gezamelijke balken van af.

De overgebleven ruimte moet je verdelen over de hoeveelheden ruimte tussen de balken, dat aantal ruimtes is altijd "balken-1"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fueHAFc5jaq2S7h5l3G_wvV8e1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2ovuaUPguh0UbRkraoBrlDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Na mijn werkbank wil ik ook een freesttafel maken, ik twijfel ook nog erg over het materiaal.

@orf hoe heb jij dat trespa bewerkt? met een special laminaatzaagblad/frees?

en zit de frees aan de onderzijde vast met boutjes, getapt in het trespa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:06

dragonhaertt

@_'.'

Teijgetje schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:12:
[...]

Helemaal mee eens, wat een werk dat inleggen.

Onderaan de streep loopt hij overigens niet helemaal rechtdoor, maar een kniesoor die dat ziet. :+
Ja, oeps. Maar die staat nog op het lijstje om te doen.
Zolang de kast niet afgewerkt is kunnen we gewoon nog de frees tevoorschijn toveren en het laatste latje inleggen.
Op zich was het inleggen niet extreem veel werk. Met een goede frees en straight-edge hebben we alle lijnen in 1 dag op het kastje, en nog 1 dag voor de deurtjes en ladefronts gezet. Voor het frezen op de voorkant van de schotten hadden we wel eigenlijk een jig o.i.d. moeten maken, dat was erg lastig. Of minder frezen en dan het laatste stukje met de hand beitelen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Fraggert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:49:
[...]

Het gelijk verdelen van balken in een ruimte is een redelijk eenvoudige rekensom, maar zeker iets dat je even voor je moet zien.

Je neemt de ruimte die je wilt opvullen en haalt daar de dikte van de gezamelijke balken van af.

De overgebleven ruimte moet je verdelen over de hoeveelheden ruimte tussen de balken, dat aantal ruimtes is altijd "balken-1"

[Afbeelding]
Awesome, thanks voor de heldere uitleg! Ik zit echter ook te tobben met de standaard h.o.h. maten voor de balken van dak en wanden die ik aan wil houden.. Ik denk dat dat iets is dat ik gewoon maar moet loslaten ook..

Overigens ga ik voor de wanden nu uit van vuren balken van 44x69, maar ik zie dat er ook vaak 44x94 gebruikt wordt. Iemand daar nog iets van advies over? Voor zover ik weet zijn beide opties prima, en is de keuze voor 44x94 vooral voor meer/dikkere isolatie.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:18
Martinusz schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:23:
[...]

Ja er is 1 bouwpakket wat erop lijkt cando Kingston, echter nauwelijks meer verkrijgbaar en uiteraard niet op maat ;)

Ik denk dat ik voor de dekplaat nog ff ga kijken, 8mm mdf is idd niet echt veel. Dus of dikkere plank erop of gewoon een echte vensterbank.

@BreiTech hoe dik waren die mdf bovenplaten die krom trokken?
Dat waren 18mm platen. Als die verwarming aanstaat word het gewoon ontzettend warm. Tevens heb ik die sleuven gemaakt om de warmte kwijt te kunnen...er blijft serieuze warmte achter hangen als je het niet doet. Wij merkte wereld van verschil in de woonkamer althans (alle radiatoren hebben deze ombouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:21:
[...]

Awesome, thanks voor de heldere uitleg! Ik zit echter ook te tobben met de standaard h.o.h. maten voor de balken van dak en wanden die ik aan wil houden.. Ik denk dat dat iets is dat ik gewoon maar moet loslaten ook..
Plaatje doet wonderen, ik teken zoiets ook gewoon vaak even uit op een papiertje met de maten erbij, die kun je dan in het werk even overnemen/aftekenen.

Zo zie je ook snel of je uitkomt met je "h.o.h" van de balkenlaag.

ruimte + 2 halve balken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1Uc_aPvEyItHCpV4bwF4_EXftE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBYLAR0dRt0PThgNkMgPRyCA.jpg?f=fotoalbum_large

is die uitkomst groter dan de minimale h.o.h berekening dan moet er een balk tussen en begin je van voren met je verdeelberekening.

hier vind je de eisen aan je balkenlaag

https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 29-09-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
Fraggert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:37:
[...]

Plaatje doet wonderen, ik teken zoiets ook gewoon vaak even uit op een papiertje met de maten erbij, die kun je dan in het werk even overnemen/aftekenen.

Zo zie je ook snel of je uitkomt met je "h.o.h" van de balkenlaag.

ruimte + 2 halve balken

[Afbeelding]

is die uitkomst groter dan de minimale h.o.h berekening dan moet er een balk tussen en begin je van voren met je verdeelberekening.

hier vind je de eisen aan je balkenlaag

https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
Balkenschuif ben ik zeker mee bekend, daarmee heb ik de berekeningen voor mijn balken nu ook gemaakt. Maar ik loop vast op het feit dat ik, wanneer ik een kleinere h.o.h. aanhoud dan de "standaard" maten dat dan een plaat underlayment b.v. niet netjes op een balk valt. :+

Ik ben met dit soort dingen veel te anal en wil zo weinig mogelijk zaagverlies hebben e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door RevellNL op 29-09-2020 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:01:
[...]

Balkenschuif ben ik zeker mee bekend, daarmee heb ik de berekeningen voor mijn balken nu ook gemaakt. Maar ik loop vast op het feit dat ik, wanneer ik een kleinere h.o.h. aanhoud dan de "standaard" maten dat dan een plaat underlayment b.v. niet netjes op een balk valt. :+

Ik ben met dit soort dingen veel te anal en wil zo weinig mogelijk zaagverlies hebben e.d.
zaagverlies is gewoon verstandig om mee rekening te houden, dat is onder aan de streep gewoon een kostenpost (y)

Als je meer balken plaatst dan nodig, dan kun je natuurlijk ook even zo schuiven met je balken (mits ze niet in het zicht komen) dat ze samenvallen met de platen.

Dat is een voordeel van even wat meer balken erin gooien mits je geen ruimte hebt die dan ">verplicht h.o.h" uitkomt.

Je komt dan wel in het gebied waar 2 of 3 extra balken misshcien meer kosten dan het verzagen van 1 plaat OSB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

nokiaan958GB schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:11:
[...]

Het zijn altijd de beginners die krom hout uit de winkel meennemen :+
En als je geen beginner meer bent is er altijd wel weer een nieuwe beginner die zorgt dat de schappen leeg raken ;)
Ben ik nu beginner-af dan? :P
[...]

Zelfde fout ook ooit eens gemaakt. Toch moet je bij de Bouwcenter ook al je hout goed uitzoeken. Daar met 44x69 ook meerdere malen gehad dat het hout krom was.

Bouwcenter zit wel het dichtste bij. Raab Karcher is 20km rijden, Bouwcenter 2. Vandaag geweest, verteld waar ik tegenaan liep en ze lieten me zien hoe je het kunt zien. Zoals @Teijgetje beschrijft.
Alsjemenou schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:31:
[...]

Dat was het nu een beetje, combinatie van aanbieding op Hue met laagste prijsgarantie en ik wou dan gelijk hout halen zodat ik zondag door kon.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
RevellNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:21:
[...]

Overigens ga ik voor de wanden nu uit van vuren balken van 44x69, maar ik zie dat er ook vaak 44x94 gebruikt wordt. Iemand daar nog iets van advies over? Voor zover ik weet zijn beide opties prima, en is de keuze voor 44x94 vooral voor meer/dikkere isolatie.
Als je isolatie, OSB of gipsplaten gaat gebruiken zijn ik zeker gebruik maken van standaard h.o.h. maten. Ik doe liever aan het eind twee balken wat dichter op elkaar dan dat ik moeilijk moet gaan doen om te voorspellen hoe ik precies de isolatie moet snijden of de OSB/gipsplaten moet vastschroeven. Bij standaard maten komt het gewoon perfect uit. Ik heb h.o.h 30cm gedaan, ook 44x69.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T-7DXhFGEwZgig4ujPXWo1ZY_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aSJa9du04Iop5LedoydxCqO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujoCpMsY_Mg5N2JBvBCMkqICqv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHYOd2VREaUgOqPhLxRokrow.jpg?f=fotoalbum_tile

idee gekopieerd van een draagbare zaagtafel van bosch: voordeel is dat de bouten in 18mm zitten (sterk) terwijl het bij de frees veel minder dik is waardoor je meer freesdiepte overhoud

[ Voor 26% gewijzigd door Rrob op 29-09-2020 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou

Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar heb al een tijdje een plaat voor een freestafel van AliExpress liggen. Naar mijn weten komen de voorgeboorde gaten niet overeen, maar aan de achterkant van die plaat zitten al wat kleine deukjes met gangbare maten die je zelf kunt uitboren. Voor de prijs dat je betaalt een prima kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rrob schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:43:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

idee gekopieerd van een draagbare zaagtafel van bosch: voordeel is dat de bouten in 18mm zitten (sterk) terwijl het bij de frees veel minder dik is waardoor je meer freesdiepte overhoud
@sheane

ik ga denk ik eerst ook maar eens zoiets doen, gewoon onder een plaat hout hangen :)

ik kies er wel voor om de bestaande gaten in de zool te gebruiken. Daar waar je normaliter de paralelgeleider doorheen steekt en met de schroeven fixeert (rood in de tek.)

Ik kan m evoorstellen dat jouw klemmen enigzins veren, maar omdat het spul uit het zicht zit tijdens het frezen en zo'n frees als een malle trilt zou ik kiezen voor een borgmoer (geel in de tek.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iA4o7YDclL5dNK-0VmgOdn5-Vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhcLCKWXTcwxXa5mwrbun7Ky.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:52

Ik heb recentelijk deze gebouwd: TheJVH in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Eigenlijk vrij simpel, berken multiplex met pocket holes. Hij is niet super glad en moet hem nog afwerken met iets van olie / wax, maar het is een betaalbare oplossing en eigenlijk werkt het perfect, ik mis alleen nog feather boards en een voorzet fence om het gat wat kleiner te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 22:37

orf

Fraggert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:00:
[...]

@orf hoe heb jij dat trespa bewerkt? met een special laminaatzaagblad/frees?

en zit de frees aan de onderzijde vast met boutjes, getapt in het trespa?
Trespa heb ik gewoon met een fijn (48 tands denk ik) blad gezaagd. Blad is wel wat botter nu.

Ik heb 2 plaatjes op elkaar gelijmd. In het ene blad heb ik slotboutjes verzonken. Met twee kunstof vleugelmoeren haal ik de frees makkelijk los van het blad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpLsV0wCvGG8xlmbW1n_M1Vwga8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26ufdm2DQzK4LTYsweEW1gmY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 11:59

Frituurman

Mjam!

ZIjn er hier ook mensen met ervaring met epoxy giethars? Ik heb de laatste tijd wat dingetjes gemaakt (tafeltje, dienblaadje, etc.) en dat wil best wel lukken. Nu ben ik bezig met een handgetekende kaart van het spel Catan. Deze komt op een soort.. tja.. dienblad, zeg maar. Ik wil over de hexagonale landdelen 'gewone' transparante' epoxy gieten. Daar omheen wil ik over de 'havens' en de 'zee' transparante epoxy gieten met cyan blue pigment, zodat je een 'doorzichtige' waterlaag krijgt.

Om beide 'gietexercities' goed te kunnen krijgen, moet ik de rand om de hexigonale delen van het eiland Catan een tijdelijke rand fabriceren. Ik zou echter niet weten wat ik daar het beste voor kan gebruiken. Het is een enorm pieterpeuterig geheel, met heel veel hoeken / vouwen die je er in zou moeten maken. Heeft iemand hier wellicht een handige tip voor?

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Frituurman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:43:
Heeft iemand hier wellicht een handige tip voor?
Geen ervaring, wel een tip......als je dit sowieso voo rhet eerst zou gaan doen raad ik je aan wat proefstukjes te gaan maken :)

wel gaaf project d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 15:43
ZIjn er hier ook mensen met ervaring met epoxy giethars? Ik heb de laatste tijd wat dingetjes gemaakt (tafeltje, dienblaadje, etc.) en dat wil best wel lukken. Nu ben ik bezig met een handgetekende kaart van het spel Catan. Deze komt op een soort.. tja.. dienblad, zeg maar. Ik wil over de hexagonale landdelen 'gewone' transparante' epoxy gieten. Daar omheen wil ik over de 'havens' en de 'zee' transparante epoxy gieten met cyan blue pigment, zodat je een 'doorzichtige' waterlaag krijgt.

Om beide 'gietexercities' goed te kunnen krijgen, moet ik de rand om de hexigonale delen van het eiland Catan een tijdelijke rand fabriceren. Ik zou echter niet weten wat ik daar het beste voor kan gebruiken. Het is een enorm pieterpeuterig geheel, met heel veel hoeken / vouwen die je er in zou moeten maken. Heeft iemand hier wellicht een handige tip voor?
Kun je niet met tape een opstaande rand creeren? Ik heb wel eens op YT video's gezien waar ze dat mee doen

YouTube: epoxy tabletop with edges sample

[ Voor 4% gewijzigd door YaaD op 29-09-2020 12:49 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman

Frituurman

Mjam!

YaaD schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:45:
[...]

Kun je niet met tape een opstaande rand creeren? Ik heb wel eens op YT video's gezien waar ze dat mee doen
Dat heb ik eens gedaan.. Dat was echter niet stevig genoeg (hars liep uit) en de tape was daarnaast ontzettend lastig te verwijderen.. :(

Misschien doe ik ook wel iets met verkeerde tape o.i.d. Links naar YT zijn welkom :)

Je was te snel. Ik ga straks eens kijken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Frituurman op 29-09-2020 12:50 ]

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 15:43
Frituurman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
[...]

Dat heb ik eens gedaan.. Dat was echter niet stevig genoeg (hars liep uit) en de tape was daarnaast ontzettend lastig te verwijderen.. :(

Misschien doe ik ook wel iets met verkeerde tape o.i.d. Links naar YT zijn welkom :)

Je was te snel. Ik ga straks eens kijken! :)
Misschien dat je het met karton kan proberen wat je dan met tape inpakt? Mogelijk dat dit wat steviger is. Je moet wel de gladst mogelijke tape vinden zodat het inderdaad niet hecht..

En anders met een kantstrook melamine? Amazon

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman

Frituurman

Mjam!

YaaD schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:56:
[...]

Misschien dat je het met karton kan proberen wat je dan met tape inpakt? Mogelijk dat dit wat steviger is. Je moet wel de gladst mogelijke tape vinden zodat het inderdaad niet hecht..

En anders met een kantstrook melamine? Amazon
Dat is lastig, met melamine, want midden op het 'bord' moet de rand komen.. niet aan de rand van het bord.. :(

Ik denk nu over aluminiumtape.. Wel een prutswerkje hoor.. maar hopelijk kunnen we daar straks mooi op Catan'en.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

@Frituurman en als je het donkere/blauwe zeegedeelte iets dieper legt dan de hexen? dus dat je eerst dieper de zee maakt (misschien met swirls) en dan later, ietsje hoger het 'land'.
Je zou de diepere zee dan kunnen frezen, zoals YouTube: Epoxy Inlay Pedestal Table build

(en uiteindelijk dan over alles een laagje epoxy om het af te sluiten (zee en land)

[ Voor 11% gewijzigd door Tjark op 29-09-2020 13:12 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman

Frituurman

Mjam!

Tjark schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:12:
@Frituurman en als je het donkere/blauwe zeegedeelte iets dieper legt dan de hexen? dus dat je eerst dieper de zee maakt (misschien met swirls) en dan later, ietsje hoger het 'land'.
Je zou de diepere zee dan kunnen frezen, zoals YouTube: Epoxy Inlay Pedestal Table build

(en uiteindelijk dan over alles een laagje epoxy om het af te sluiten (zee en land)
Idealiter zou ik zoiets willen, maar daar ontbreekt het me aan o.a. de frees e.d. ;) En dan komen mijn twee linkerhanden ook om de hoek kijken op dit gebied. :)

Als het niet lukt, ga ik gewoon de onderlaag 'blauw' kleuren voor de zee.. waarschijnlijk aquarellen :) en doe ik de epoxy toplaag gewoon wat dunner.. grofweg 4/5 mm, zodat er wel iets van illusie blijft van 'zee'. :)

Off-topic: Wel bedankt voor het meedenken! Heerlijke community is GoT toch ook _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Frituurman op 29-09-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
Fraggert schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:50:
[...]

@sheane

ik ga denk ik eerst ook maar eens zoiets doen, gewoon onder een plaat hout hangen :)

ik kies er wel voor om de bestaande gaten in de zool te gebruiken. Daar waar je normaliter de paralelgeleider doorheen steekt en met de schroeven fixeert (rood in de tek.)

Ik kan m evoorstellen dat jouw klemmen enigzins veren, maar omdat het spul uit het zicht zit tijdens het frezen en zo'n frees als een malle trilt zou ik kiezen voor een borgmoer (geel in de tek.)

[Afbeelding]
als je frees diep genoeg kan, is in de zool schroeven natuurlijk makkelijker maar op deze manier heb ik een sterke schroef en ook redelijk wat diepte. Ik vond een kop ~4mm verzinken in 8mm plaat en er dan erg hard aan trekken toch wat spannend, en nu kan ik als het nodig is die 8mm nog wat dunner maken en dus dieper frezen
Heb nog geen problemen gehad met los trillen, bij het aandraaien duwt de metalen brug in het hout, dat geeft genoeg tegendruk

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 29-09-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dank allen voor de reacties op de freestafel vraag! Ik ga eerst maar voor multiplex, daarna kijken of ik het genoeg gebruik voor een aluminium plaat.

Ding waar ik wel tegenaan liep is de dikte van het materiaal. In een circle-jig die ik heb gemaakt moest er toch echt een stuk uitgefreest worden voor de voet van de frees én een langer freesbitje om fatsoenlijk door dikker materiaal te komen. Dus nog even kijken wat een comfortabele dikte is zonder in te leveren aan stabiliteit en montage opties. 18mm is denk ik teveel van het goede voor de verzonken plaat, misschien 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Je moet er wel speciale epoxy voor hebben. Standaard is het wat gelig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman

Frituurman

Mjam!

JT schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:11:
[...]

Je moet er wel speciale epoxy voor hebben. Standaard is het wat gelig.
Met epoxy heb ik dan wel weer de nodige ervaring en dát (dat gelige) is juist een beetje de bedoeling. De Catan-kaart ansich is ook op 'vergeeld' papier gemaakt.. nou ja.. gemaakt.. nog druk doende.. stukje bij beetje. Ik wil me niet irriteren aan lelijke zaken en foutjes. We spelen pakweg 200 potjes per jaar. Moet er dan wel heel vaak naar kijken.. :) Dat is ook de reden dat ik hierbij geen 'anti-UV' toevoeging ga gebruiken, omdat mij het op termijn wel een prima effect lijkt voor een dergelijke kaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 14:29
Vorige maand eigenaar geworden van een jaren 30 woning waar ik super blij mee ben. Helaas ben ik na het verhuizen achter het bestaan van spanplafonds gekomen. Dit zit namelijk in de woonkamer.
Met een beetje verstand was dit natuurlijk bij de bezichtiging duidelijk geworden, maar de combinatie van niet bekend zijn met het systeem en weinig bezichtigingsmogelijkheden ivm. corona hebben er voor gezorgd dat ik er compleet overheen (of onderdoor) heb gekeken.

Het is helaas niet helemaal wat we willen (de kleur is niet zo mooi en we willen graag de verlichting op andere plekken). Nu is het vervangen van een spanplafond bijna even duur als het plaatsen en dan doen we het liever op de "normale" manier.

Als ik boven het spanplafond kijk zie ik hier nog het oude gipsplafond zitten. Hier is tijdens het vernieuwen van de electra (ergens tussen 90 en 00) gewoon tegenaan gewerkt. Om het vervolgens netjes te maken met het spanplafond.

Nu mijn vraag: Zou ik het rachelwerk aan het oude gipsplafond kunnen hangen of zou dan eerst het plafond (waar dus het electrawerk tegenaan zit) er ook uit moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:11
Ik wil wat kastjes gaan maken en ook de vensterbanken inclusief ombouw om de radiatoren in de woonkamer.
Er moeten dan wat haakse verbindingen worden gemaakt.

Wat raden jullie nou aan, zo'n pockethole systeem (Kreg?, lamellen (biscuits), domino achtige dingen, deuvels of gewoon lijmen/schroeven?

Het is maar hobby, hoef er niet van te leven maar moet wel netjes/stevig worden. Een mooie machine is natuurlijk altijd handig, maar moet prijstechnisch ook wel te verantwoorden zijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Lexo dat is meer een klusvraag dan een gereedschap vraag, dus ik verplaats 'm even naar het juiste topic :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02
Heeft iemand hier wellicht een handige tip voor?
OpenSource 3D Printing - Deel 2

Tijdelijk malletje (laten) printen. Kun je zo pieterpeuterig precies maken als je wilt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:07
Lexo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:30:
Ik wil wat kastjes gaan maken en ook de vensterbanken inclusief ombouw om de radiatoren in de woonkamer.
Er moeten dan wat haakse verbindingen worden gemaakt.

Wat raden jullie nou aan, zo'n pockethole systeem (Kreg?, lamellen (biscuits), domino achtige dingen, deuvels of gewoon lijmen/schroeven?

Het is maar hobby, hoef er niet van te leven maar moet wel netjes/stevig worden. Een mooie machine is natuurlijk altijd handig, maar moet prijstechnisch ook wel te verantwoorden zijn..
Het lijkt me een klus die vrij weinig afstelmogelijkheden vergt, zelf had ik dat met een kast waarbij ik ook wat haakse verbindingen moest maken. Volgens mij had ik hetzelfde idee als jou en ook hier gepost, uiteindelijk voor een cheap ass Ferm lamellenfrees gegaan (ca. 55 euro ofzo).

Mij is dat prima bevallen, prijstechnisch goed te doen om het te leren kennen en daarnaast een stevig en net resultaat. Het afstellen is met zo'n goedkoop apparaat niet geweldig maar met veel dezelfde handelingen is dat geen ramp en te overkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

perpixel schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:29:
Vorige maand eigenaar geworden van een jaren 30 woning waar ik super blij mee ben. Helaas ben ik na het verhuizen achter het bestaan van spanplafonds gekomen. Dit zit namelijk in de woonkamer.
Met een beetje verstand was dit natuurlijk bij de bezichtiging duidelijk geworden, maar de combinatie van niet bekend zijn met het systeem en weinig bezichtigingsmogelijkheden ivm. corona hebben er voor gezorgd dat ik er compleet overheen (of onderdoor) heb gekeken.

Het is helaas niet helemaal wat we willen (de kleur is niet zo mooi en we willen graag de verlichting op andere plekken). Nu is het vervangen van een spanplafond bijna even duur als het plaatsen en dan doen we het liever op de "normale" manier.

Als ik boven het spanplafond kijk zie ik hier nog het oude gipsplafond zitten. Hier is tijdens het vernieuwen van de electra (ergens tussen 90 en 00) gewoon tegenaan gewerkt. Om het vervolgens netjes te maken met het spanplafond.

Nu mijn vraag: Zou ik het rachelwerk aan het oude gipsplafond kunnen hangen of zou dan eerst het plafond (waar dus het electrawerk tegenaan zit) er ook uit moeten?
Mijn advies: Doe het goed. Maar het plafond kaal tot op de balken en begin vanaf daar opnieuw.
Je weet niet de kwaliteit van het rachelwerk en staat daarvan. Lullig als je de boel van stucwerk heb voorzien en het is te zwaar en gaat doorhangen. Al het werk voor niets.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Inderdaad, gewoon kaal maken en opnieuw doen. Het is een k-klus, helemaal als er ook nog riet onder zit. Maar het is veiliger, degelijker en dit soort klussen doe je alleen makkelijk nu, later is het zoveel meer gedoe.

• Lexo
Heb het 2 maanden geleden ook gedaan, 5 kwartier was de hele woonkamer kaal. Zoveel werk is het niet hoor. Die rietzooi en gips trek je zo naar beneden met een breekijzer of iets waar een haak aan zit.

Zet wel even een goed stofmasker op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 10:52
Lexo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:45:
Heb het 2 maanden geleden ook gedaan, 5 kwartier was de hele woonkamer kaal. Zoveel werk is het niet hoor. Die rietzooi en gips trek je zo naar beneden met een breekijzer of iets waar een haak aan zit.

Zet wel even een goed stofmasker op!
het plafond ligt inderdaad snel op de grond, al heb ik nog steeds een trauma aan die XXX nagels die daarna nog uit de balken getrokken moesten worden ....

• Lexo
Tja das tijdrovend, niet moeilijk of overdreven zwaar werk ;-)

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:17

ChillPascal

In the end...

Op dit moment ben ik aan het oriënteren voor zonnepanelen. Naast de panelen op een hellend pannendak lijkt het platte dak ook zeer geschikt. Echter weet ik niet of de constructie voldoet. Uiteraard is het bij twijfel belangrijk om een constructeur in te schakelen, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Zwart = draagmuren
Rood = balklaag
Blauw = draagbalk van hout (2x verlijmd 7x17 cm, gespot tijdens vervangen plafond. Geen idee of dit constructief doorgerekend is)
Roze cirkel = ontluchtingspijp
Groen = voorstel paneelindeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqLGNkP6rA5ue4S0b4G06dbVjEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a4W5ffTdwS9ALLgwTuNEq1XC.png?f=user_large

[ Voor 92% gewijzigd door ChillPascal op 30-09-2020 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

alki schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:13:
[...]

Deze heb ik gekocht, ik had hetzelfde probleem. De Zonnepanelen boer vond dat ding zo verrrekte handig dat ie vroeg waar ik m vandaan had, om hem te kunnen aanbieden bij andere klanten.

[Afbeelding]
De ventilatiepan zit erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMUqUW9fQq42Pm-tT_9fCF0gxnk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bz8HPzASqYwu07frwyOpyolS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI9AZaC8s9q4EuGV3do1oKOXEeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Xp8v3fWW8JzLlJuzZhpQuiq.jpg?f=fotoalbum_tile

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 11:17
Ik lees hier al een tijdje uit interesse en voor inspiratie mee, en sta versteld van de dingen die gemaakt worden, ook omdat ik zelf niet zo superhandig ben. Echter heb ik wel een vraag. Ik ben de slaapkamer (jaren 60 woning) aan het vernieuwen, en dat gaat prima. Electra en lichtplan uitgewerkt, en dat vordert gestaag. Nu heb ik een tv beugel voor aan het plafond gekocht omdat de wand waar de tv hing een grote kast gaat worden.

Deze blijf natuurlijk niet hangen aan een paar gipspluggen, en ik ga dus tussenbalken plaatsen met een plaat hout eronder. Plaat zal zo'n 50x50 worden, en moet dus zo'n 30 kg kunnen hebben.

Wat voor hout kan ik het best gebruiken voor de plaat waar de tv+beugel komt te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

robkrekel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:00:

Deze blijf natuurlijk niet hangen aan een paar gipspluggen, en ik ga dus tussenbalken plaatsen met een plaat hout eronder. Plaat zal zo'n 50x50 worden, en moet dus zo'n 30 kg kunnen hebben.

Wat voor hout kan ik het best gebruiken voor de plaat waar de tv+beugel komt te hangen?
Als het spul niet in het zicht komt zou ik een plaat multiplex nemen, lekker stevig en goed in te schroeven.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 27-09 19:50
En als het wel in het zicht hangt, likje verf erover in dezelfde kleur als het plafond.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
Flix20 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:40:
En als het wel in het zicht hangt, likje verf erover in dezelfde kleur als het plafond.
je doet er toch altijd gipsplaat over? dus echt in het zicht zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 13:03

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 13:03
ChillPascal schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:22:
Op dit moment ben ik aan het oriënteren voor zonnepanelen. Naast de panelen op een hellend pannendak lijkt het platte dak ook zeer geschikt. Echter weet ik niet of de constructie voldoet. Uiteraard is het bij twijfel belangrijk om een constructeur in te schakelen, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Zwart = draagmuren
Rood = balklaag
Blauw = draagbalk van hout (2x verlijmd 7x17 cm, gespot tijdens vervangen plafond. Geen idee of dit constructief doorgerekend is)
Roze cirkel = ontluchtingspijp
Groen = voorstel paneelindeling

[Afbeelding]
Dat zijn wel wat weinig panelen voor je projectje, Dak is stevig genoeg om vol te leggen zo te zien

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

alki schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:02:
[...]

Dat zijn wel wat weinig panelen voor je projectje, Dak is stevig genoeg om vol te leggen zo te zien
De reden om voor een enkele rij te gaan is tweeledig. Allereerst omdat ik de constructiesterkte niet bekend is. Daarnaast willen we mogelijk nog lichtkoepels aanbrengen in de toekomst.

Ik ben wel even benieuwd waarop je basseert dat het dak stevig genoeg lijkt. Is dat een expert judgement o.b.v. ervaring? Omdat ik geen ervaring heb in houtbouw en een kleine achtergrond in constructieleer vind ik het toch lastig schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 voor de multiplex van @Pixeltje

dat houdt schroeven gewoon fatsoenlijk, in dit geval komt er ook geen 90 kg CRT aan te hangen

Wat nog een overweging is voor je om ipv te schroeven aan de achterkant inslagmoeren te gebruiken.

Het grootste nadeel van schroeven is dat, in principe, je een schroef dan ook niet meer loshaalt. Mocht je onverhoopt dit toch willen dan kun je overwegen om met zo'n moer de beugel vast te zetten met bouten.

Tegen het onverhoopt loskomen van zo'n rampamoer inslagmoer weet ik dat sommigen (op het zelfbouwaudio forum) deze fixeren met 2 schroefjes of met wat lijm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c71InAaKprDz9n1AgibT5CnkKbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a68G3MKgpdHdgGK01BfvJ7XS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 27-09 19:50
Zat inderdaad ook te denken om te adviseren misschien iets met een moer en washer te doen om zo de hangende krachten beter te verdelen t.o.v. enkel je schroefdraad.

PSN: Flix20-NL

• robkrekel
Pixeltje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:35:
[...]

Als het spul niet in het zicht komt zou ik een plaat multiplex nemen, lekker stevig en goed in te schroeven.
Daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken
Tarkin schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:59:
[...]

je doet er toch altijd gipsplaat over? dus echt in het zicht zal het niet zijn.
Klopt, er komt een gipsplaat over.
Fraggert schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
[...]

+1 voor de multiplex van @Pixeltje

dat houdt schroeven gewoon fatsoenlijk, in dit geval komt er ook geen 90 kg CRT aan te hangen

Wat nog een overweging is voor je om ipv te schroeven aan de achterkant inslagmoeren te gebruiken.

Het grootste nadeel van schroeven is dat, in principe, je een schroef dan ook niet meer loshaalt. Mocht je onverhoopt dit toch willen dan kun je overwegen om met zo'n moer de beugel vast te zetten met bouten.

Tegen het onverhoopt loskomen van zo'n rampamoer inslagmoer weet ik dat sommigen (op het zelfbouwaudio forum) deze fixeren met 2 schroefjes of met wat lijm.

[Afbeelding]
Ik ben weer heel wat wijzer, dank allen voor de suggesties en het meedenken _/-\o_

Edit, stommiteitje even weggehaald :+

[ Voor 4% gewijzigd door robkrekel op 30-09-2020 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Nu heb ik een tv beugel voor aan het plafond gekocht omdat de wand waar de tv hing een grote kast gaat worden.

Ik heb hier de tussenbalken gewoon zo geplaatst dat ik daar direct in kan schroeven.

Als je toch al weet wat je wilt monteren en waar, waarom heb je dan een plaat nodig?

• robkrekel
Omdat er nog wat leidingwerk in de weg zit waardoor de steunbalken niet op dezelfde plek gemonteerd kunnen worden. Op deze manier kunnen de leidingen op zijn plek blijven.

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31

Wellicht met een lijmpistool? Wel eerst testen, want het is maar een idee dat me te binnen schiet. Ik heb zelf nooit zoiets gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

robkrekel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:19:
Omdat er nog wat leidingwerk in de weg zit waardoor de steunbalken niet op dezelfde plek gemonteerd kunnen worden. Op deze manier kunnen de leidingen op zijn plek blijven.
Prima oplossing dan toch. Van boven naar beneden;
balken
multiplex
gips

TV beugel vastzetten met fatsoenlijke 4x40's bijvoorbeeld. 18mm voor multiplex, 12mm gips (of 9?) de overige 10 zijn je beugel en een eventuele revet. langer heeft niet zoveel zin + je hebt schroefpunten uitsteken in je plafond. Als je daar ooit nog iets op de tast moet doen krijg je er spijt van.

Kun je hier niet van dat plastic board voor gebruiken wat ook vaak voor protestborden gebruikt wordt? Corrugated sheet heet het in 't engels dacht ik. Bob dinges van I like to make stuff gebruikt het vaak. je kunt het vrij precies snijden en als je giet aan de kant waar de buitenlaag nog heel is krijg je volgens mij een mooie rand.

edit; dit spu; YouTube: How to make a DIY Ventilated Paint Booth

[ Voor 52% gewijzigd door Pixeltje op 30-09-2020 13:28 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Martinusz
Zo toch maar een goede vuren plank gehaald als vensterbank op de radiatorombouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXpUR-KfhDdqSIdb8SaanfExB4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fXKtLXDUlHekgAg5Cnnlytq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat alles in de lak :)

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 15:01

Twan V

...en er stralend uitzien

Netjes hoor! Worden de lamellen aan de achterkant straks ook nog verbonden, zodat ze allemaal tegelijk draaien? Of ga je ze helemaal vastzetten?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Pagina: 1 ... 57 ... 468 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/