Ik moet bepalen van welk hout ik onze fietsenstalling ga bouwen. Ik wil het zo milieuvriendelijk én duurzaam/onderhoudsvrij mogelijk doen. Ik heb onderzoek gepleegd, ben even benieuwd wat jullie input is.
- Hardhouten palen betreft toch vooral soorten van buiten Europa waarbij je sowieso de CO2 uitstoot hebt om het duizenden kilometers te verschepen. Van verschillende soorten is er sprake van vermindering van de populatie en/of ontbossing (bijvoorbeeld azobe en bankirai staan op de IUCN red list).
- Douglas is op zich duurzaam maar ik moet ook wat in de grond hebben, in ieder geval 1 paal. En dan is douglas toch minder duurzaam. Voor de rest van de stalling kan het wel.
- Zachthout moet je behandelen met middelen die minder milieuvriendelijk zijn
- Geimpregneerd zachthout zitten vol met chemicaliën, die in het milieu terecht komen
- Thermisch gemodificeerd hout wordt wel wat slapper na behandeling. Behandeling vraagt veel energie dus mogelijk ook CO2 uitstoot.
- Accoya is chemisch behandeld hout maar zoals ik het begrijp blijven er alleen in de natuur voorkomende zaken achter in het hout. Lange gegarandeerde levensduur en allerlei certificaten rondom milieuvriendelijkheid. Vraag me alleen af hoe het zit met de toepassing van het proces met azijnzuur anhydride en wat de productie en afvoer daarvan voor het milieu betekent en hoeveel CO2-uitstoot je hebt van het verduurzamingsproces.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning