Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

:strip_exif()/f/image/mx7PGayu7lzAilJ3kAMZLmWy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I1uguYn9rxwcU2Dx1PxmQAoE.jpg?f=fotoalbum_large)
Aandrijfriem lurp, en de spanpolie was de boosdoener. Hij liep nog wel vrij maar zal ergens een keer vast hebben gezeten gezien de schade.
:strip_exif()/f/image/aNSoQSbLrlf4FZyJkkGjWCaF.jpg?f=fotoalbum_large)
Men bouwe een hillbilly brug, neme niet-oem vervangende delen van de lokale grasmaaierboer á 26 euro en het ding snort alweer vrolijk rond
Totaal andere vraag. Hoe ver hangen de cleats uit elkaar. En wat is de hoogte van elke cleat? (vanuit hoogste punt gezien)dragonhaertt schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:16:
Vandaag eerste poging edge-banding gedaan met @s0ulmaster.
Mahonie strips (6.5mm dik) op berken multiplex (18mm B/BB). Volgende week maar eens trimmen met de router, en zien hoe goed het gelukt is. [Afbeelding]
My middle finger salutes you.
Fill & Finish is wat ik in mijn huis gebruik heb om alle oneffenheden weg te werken, heerlijk spul.MJV schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:20:
[...]
Ik zou ook van dat alabastinespul kopen dat je zelf aan moet maken. Dat werkt fijner dan zo'n tube.

[ Voor 30% gewijzigd door Fanatic_FS op 19-09-2020 20:04 ]
Waar boor je mee? Ik heb ooit eens voor 85 euro een 5J boorhamer bij de Hornbach gehaald. Tot nu toe komt dat ding overal door heen. Even goed SDS boortje erop en gaan.peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:09:
Vandaag bezig geweest met wcd dozen boren in mijn betonnen muur. Het frezen van leidingen met Makita haakse slijper met stofkap ging best goed. Twee schijfjes gebruikt. Het boren is echter dramatisch. Het beton is echt knetterhard met kiezels. Iemand een tip? Heb nu een 82mm carbide kop gebruikt (met custom 3d print afzuiging). Maar kom er echt zeer moeizaam doorheen.
Bedankt voor de reactie @milo-vs en @AlsjemenouAlsjemenou schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:13:
[...]
Waar boor je mee? Ik heb ooit eens voor 85 euro een 5J boorhamer bij de Hornbach gehaald. Tot nu toe komt dat ding overal door heen. Even goed SDS boortje erop en gaan.
Ik heb deze boor gebruikt S&R Hollow Core Drill Bit Set with SDS Plus Adapter, 110 mm, and Centre Drill, 8 x 110 mm https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_eQKzFbWMPDXTY
Maar welke boorhamer gebruik je? (merk+type)peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:15:
Bedankt voor de reactie @milo-vs en @Alsjemenou
Ik heb deze boor gebruikt S&R Hollow Core Drill Bit Set with SDS Plus Adapter, 110 mm, and Centre Drill, 8 x 110 mm https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_eQKzFbWMPDXTY
Ik heb deze https://www.lidl-shop.nl/...500-F6A-1500-W/p100301712silmaril8 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:16:
[...]
Maar welke boorhamer gebruik je? (merk+type)
Eigenlijk is dat meer een breekhamer voor het grovere werk, maar in principe zou het wel moeten werken hiermee.
Ik heb zelf deze boorhamer:
https://www.lidl-shop.nl/...en-beitelhamer/p100288513
En die doet het perfect met een 82MM holle boorset. De boormachine had geen enkele moeite met het boren van deze 82mm gaten in keihard beton. Maar reken er dus wel op dat je (veel) langzamer gaat dan ff een gat van 6mm boren.
Gebruik je trouwens de klop, de beitel of de boorstand?
Had jij ook van die kiezels? Ik heb de klopfunctie gebruikt.silmaril8 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:27:
[...]
Eigenlijk is dat meer een breekhamer voor het grovere werk, maar in principe zou het wel moeten werken hiermee.
Ik heb zelf deze boorhamer:
https://www.lidl-shop.nl/...en-beitelhamer/p100288513
En die doet het perfect met een 82MM holle boorset. De boormachine had geen enkele moeite met het boren van deze 82mm gaten in keihard beton. Maar reken er dus wel op dat je (veel) langzamer gaat dan ff een gat van 6mm boren.
Gebruik je trouwens de klop, de beitel of de boorstand?
Soms wel, maar niet zo veel. Dat kan misschien wel een klein beetje verklaren waarom je er moeilijk door heen komt.peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:36:
Had jij ook van die kiezels? Ik heb de klopfunctie gebruikt.
En de klopfunctie is ook gewoon goed. Kan natuurlijk ook zijn dat de klopfunctie op een breekhamer anders is dan op een boorhamer.
Maar kom je er dan echt niet door heen? Ook niet heel langzaam?
[ Voor 11% gewijzigd door silmaril8 op 19-09-2020 20:49 ]
Dat kan @s0ulmaster je misschien vertellen, of je moet tot dinsdagavond wachten.barktus schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:38:
[...]
Totaal andere vraag. Hoe ver hangen de cleats uit elkaar. En wat is de hoogte van elke cleat? (vanuit hoogste punt gezien)
Ik heb zelf thuis cleats van 6cm, met 7.5cm er tussen.
Een beetje afhankelijk van hoe dik je materiaal is, en hoe stevig. Hoe veel je wil overbruggen, en hoe je het aan de muur monteert. Maar in principe kan je zelf kiezen wat je mooi/handig lijkt.
Als de tussenafstand maar groter is dan de tegendelen die je gaat gebruiken. (bij mij even groot als de cleats zelf)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Klinkt heel betuttelend, maar pak voor de gein eens een echte echte boorhamer, zoals de duurdere Bosch of een goede Makita. Het verschil met een goedkope boorhamer is immens. Zelfs bij gelijk wattage.peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:36:
[...]
Had jij ook van die kiezels? Ik heb de klopfunctie gebruikt.
Nonsensical line goes here <---
Mijn Parkside boorhamer doet niet onder voor mijn Bosch boorhamer (GBH 2-23 REA). Integendeel, de Parkside boorhamer is veel sterker en gaat vele malen sneller door beton dan de Bosch. Wat ook wel klein beetje klopt, want de Parkside heeft 3,0 Joule klopkracht en de Bosch maar 2,3. Maar toch, volgens jouw redenatie zou dat niet zo moeten zijn. Het enige verschil is dat de Parkside boorhamer iets meer trilt. Maar dit is minimaal meer. En voor die paar seconden bij het boren van het gat, is dat wel te overzien.SkiFan schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:05:
Klinkt heel betuttelend, maar pak voor de gein eens een echte echte boorhamer, zoals de duurdere Bosch of een goede Makita. Het verschil met een goedkope boorhamer is immens. Zelfs bij gelijk wattage.
Ik denk dat je zelf eens een Parkside boorhamer moet proberen
[ Voor 6% gewijzigd door silmaril8 op 19-09-2020 21:15 ]
Thanks, daar kan ik wat mee. Maar wacht ook nog even af.dragonhaertt schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:57:
[...]
Dat kan @s0ulmaster je misschien vertellen, of je moet tot dinsdagavond wachten.
Ik heb zelf thuis cleats van 6cm, met 7.5cm er tussen.
Een beetje afhankelijk van hoe dik je materiaal is, en hoe stevig. Hoe veel je wil overbruggen, en hoe je het aan de muur monteert. Maar in principe kan je zelf kiezen wat je mooi/handig lijkt.
Als de tussenafstand maar groter is dan de tegendelen die je gaat gebruiken. (bij mij even groot als de cleats zelf)
Ik zie het altijd zo: een parkside is prima voor sporadisch werk. Kan vaak wel tegen een stootje, maar niet zo goed als het echt dure spul. Doet overigens niets af aan de werking. Heb zelf bijvoorbeeld een parkside liggen om in te bouwen in een freestafel, gaat puur en alleen om de motor in dat geval.silmaril8 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:14:
[...]
Mijn Parkside boorhamer doet niet onder voor mijn Bosch boorhamer (GBH 2-23 REA). Integendeel, de Parkside boorhamer is veel sterker en gaat vele malen sneller door beton dan de Bosch. Wat ook wel klein beetje klopt, want de Parkside heeft 3,0 Joule klopkracht en de Bosch maar 2,3. Maar toch, volgens jouw redenatie zou dat niet zo moeten zijn. Het enige verschil is dat de Parkside boorhamer iets meer trilt. Maar dit is minimaal meer. En voor die paar seconden bij het boren van het gat, is dat wel te overzien.
Ik denk dat je zelf eens een Parkside boorhamer moet proberen
Op het werk gebruik ik een Hilti, fantastische machine die goed tegen stuiteren kan. Maar daar is prijs dan ook naar
+1Fanatic_FS schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:03:
[...]
Fill & Finish is wat ik in mijn huis gebruik heb om alle oneffenheden weg te werken, heerlijk spul.
[Afbeelding]
Hier ook heel huis afgewerkt met dat spul.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Kom er wel doorheen maar vandaag 7 uur gedaan over 4 gaten..silmaril8 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:47:
[...]
Soms wel, maar niet zo veel. Dat kan misschien wel een klein beetje verklaren waarom je er moeilijk door heen komt.
En de klopfunctie is ook gewoon goed. Kan natuurlijk ook zijn dat de klopfunctie op een breekhamer anders is dan op een boorhamer.
Maar kom je er dan echt niet door heen? Ook niet heel langzaam?
Hey, bedankt. Door de man van de verfwinkel ben ik wat huiverig voor chemische oplossingen maar er valt een poging te wagen. Nu nog dat HMK R50 vinden want de link in die post is dood.Xander schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:32:
@AbrahamKuyper ik vond dit met Google, kun je daar wat mee?
[...]
Misschien een diamant variant proberen? Ik had een tool om ronde gaten in tegels te maken, carbide of hss, weet ik niet meer zeker. Wilde van geen meter in vloertegels (vroeger wel prima met wandtegels gebruikt). Een andere tool met diamant snijdeel ging er prima doorheen. Water koelen helpt, ook voor minder stof en levensduur van de boor.peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:09:
Vandaag bezig geweest met wcd dozen boren in mijn betonnen muur. Het frezen van leidingen met Makita haakse slijper met stofkap ging best goed. Twee schijfjes gebruikt. Het boren is echter dramatisch. Het beton is echt knetterhard met kiezels. Iemand een tip? Heb nu een 82mm carbide kop gebruikt (met custom 3d print afzuiging). Maar kom er echt zeer moeizaam doorheen.
Zou dit beter gaan?Antonius schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:03:
[...]
Misschien een diamant variant proberen? Ik had een tool om ronde gaten in tegels te maken, carbide of hss, weet ik niet meer zeker. Wilde van geen meter in vloertegels (vroeger wel prima met wandtegels gebruikt). Een andere tool met diamant snijdeel ging er prima doorheen. Water koelen helpt, ook voor minder stof en levensduur van de boor.
Prodiamant Premium Diamond, Core Drill for Masonry, orange https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_vSNzFbRNFQEQ6
Ik ben een aanbouw aan huis aan het maken. Nu heb ik hiervoor een nieuwe xmvk kabel met een doorsnede van 10.8mm 3x2.5mm2 getrokken vanuit de meterkast naar de aanbouw (centraalpunt). Deze heb ik door een dikkere pvc pijp 3/4 geduwd. Deze heb ik er stuk voor stuk in moeten doen aangezien in 1x niet mogelijk was ivm bochten enzo.
Nu is eigenlijk mijn vraag of dit brand kan veroorzaken aangezien ik die een beetje in de buis heb moeten wrotten.
Ik bedoel de buis heeft een doorsneden van 19mm en de kabel 10.6mm dus hij zou voldoende ruimte moeten hebben. Maar de bochten zorgen dat hij wat strakker zit.
Kabel: Donne xmvk dca 3x2.5m2
Maw. Mag het wat ik gedaan heb?
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Kast is 300x50x230 en voor extra stevigheid nog stekers naar achteren toegevoegd. Was gelijk een mooie bestemming voor de kortere stukken zaagafval.
Voor:
:strip_exif()/f/image/NjHDZmo3evErTvbNRMUL2Jh1.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/pMyOlgGbwtJV0XKFojoxIVMt.jpg?f=fotoalbum_large)
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Nou je hoort het, @peligro2k. Gooi er voor de grap nog eens wat extra geld tegenaan, A-merken zijn de Tweakers oplossing en 'the way to go'SkiFan schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:05:
Klinkt heel betuttelend, maar pak voor de gein eens een echte echte boorhamer, zoals de duurdere Bosch of een goede Makita. Het verschil met een goedkope boorhamer is immens. Zelfs bij gelijk wattage.
In m'n nieuwe apppartement ga ik in de keuken een elektrische vloerverwarmingsmat aanleggen onder de nieuwe tegelvloer.
Nu kom ik op de verkoop websites isolatie matten tegen welke onder de verwarmingsmatten aangebracht dienen te worden zodat de warmte niet naar beneden verliest.
Nu ben ik online aan het zoeken hoe te plaatsen etc, maar ik kom daar weer nergens tegen dat mensen gebruik maken van de isolatie matten.
Dus wat is wijsheid, wel of geen isolatie aanbrengen.
Over de overige isolatie in de vloer heb ik geen idee van.
Betreft een appartement op de 4e en tevens hoogste etage
PSN: Flix20-NL
Zelf ook zo'n ding gebruikt alleen dan fractie 4 duurder Icm Bosch boormachine 10 gaten 5 cm diep en 1 10+ cm diep heeft me een hele dag gekost.peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:42:
[...]
Zou dit beter gaan?
Prodiamant Premium Diamond, Core Drill for Masonry, orange https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_vSNzFbRNFQEQ6
Volgende keer huur ik gewoon iemand in. Bij 1 van mijn buren was ook iemand met het juiste spul geweest was in uurtje weer weg voor zelfde aantal dozen.
1) geheel zelf (laten) doen
2) standaard badkamer door bouwer met mogelijkheid eigen wensen en upgrades.
Bij zelfbouw kregen we €1200 terug dus besloten we het via de bouwer te laten doen. Alle apparatuur geupgrade naar eigen wens, dus de badkamer bevat al wel onze eerste keus in apparaten en accessoires. Daarvoor betaalden we uiteindelijk €3000 extra (regendouche, meubel met grote wasbak, mooie kranen, goede pot etc).
De badkamer is op zich prima maar saai qua inrichting. We kozen destijds voor mooie 60x60 tegels op de vloer en 60x30 tegels op de muren. De badkamer is uiteindelijk zo goed als vierkant (zo'n 3x3). De keuze om bij de start een laag bedrag bij te leggen is dat we keuzes moesten maken. Helemaal kaal opleveren betekende een forse extra kostenpost (offertes van ons en andere bewoners in het hofje hier lagen allemaal rond €20.000).
We willen op termijn renoveren zonder de boel volledig te slopen. Dat zou zonde zijn want het geheel is pas een jaar oud.
Een paar vragen:
1) We willen de doucheruimte met een muurtje scheiden van de rest vd badkamer. We willen deze muur volledig van vloer tot plafond opsluiten en ook vrij diep maken. Ongeveer 1.60m bij 1m voor de doucheruimte.
We willen de vloer er niet uit halen. Kan het muurtje hier gewoon op worden geplaatst? We hebben op die plek geen leidingen lopen en hebben ook geen vloerverwarming in de badkamer. Ben geen fan van houten voorzetwandjes dus het liefst een muurtje van ytong met erop van die aquaplaten/aquacoating. Kan dit qua degelijkheid gewoon op de huidige vloertegels worden verankerd? Of toch de vorm er eerst geheel uitslijpen en dan muurtje op ondergrond fixeren?
2) De gekozen 60x30 tegels zijn wit glans. Uiteindelijk te wit. Met de komst van dat muurtje denken we eraan de hele badkamer in beton cirre te laten stucen. Dan is het muurtje ook meteen netjes afgewerkt en we moesten het plafond toch nog stucen (nu kanaalplaten met basisstuc erop). Dus rachelwerkje voor spotjes. Kan beton cirre gewoon direct over de huidige gladde tegels? Ik sloop liever niet de hele badkamer. De vraag is dan vooral of je achteraf nog netjes beton cirre tot aan de vloertegels kunt aanbrengen zonder dat dit er uiteindelijk lelijk uitziet.
Input is welkom
Bedankt. Ik werk zelf in de bouw. Maar bij de electra vakkennis houd het bij mij op. Naar mijn weten moet een kabel in een wand altijd in een buisjedeWit schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:38:
Ja dat mag, had niet in een buis gehoeven. Een nieuwe kabel trek je er toch niet doorheen.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Dat is wel heel lang. Die machine is op zich prima, zelfs wat aan de zware kant. Je gatenboor lijkt me op zich ook wel goed.Ik heb zo snel geen verklaring dat het zo lang moet duren. Of je beton is idd wel heel erg knetterhard.peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:28:
[...]
Kom er wel doorheen maar vandaag 7 uur gedaan over 4 gaten..
Hoeveel gaten heb je nog te gaan?
Voor beton zie ik toch vaak diamantboren aangeraden. Als je nog veel dozen te gaan hebt, is het wellicht een idee in zo'n dozenboor te investeren (of om er eentje te huren)
Conrad heeft een pagina, maar de prijzen lopen nogal uiteen.
Je kunt een losse tussenstekker gebruiken, zoals deze (werd een paar keer op woodworking.nl aangeraden). Maar dan heb je ook nog deze losse module - is een optie om het achter een wcd te hangen - kost b.v. 30,-. Maar hij is voor 'inductieve en capacitieve belastingen'. Geen idee wat dat betekent
Vraag: wat is het veiligst om de stroompiek op te vangen?
[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 20-09-2020 12:09 ]
==
hoi
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
[ Voor 31% gewijzigd door Ethiron op 20-09-2020 11:39 ]
Hoeft niet altijd, maar vaak is het mooier en netter. Vaak mag je ook met open bochten werken.Oxigeon schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:15:
[...]
Bedankt. Ik werk zelf in de bouw. Maar bij de electra vakkennis houd het bij mij op. Naar mijn weten moet een kabel in een wand altijd in een buisje
Dat wandje kan gewoon op de tegels, hou wel rekening met de verschillende werking van Y-tong en bv betonnen muren. Normaal wordt dit opgevangen in de kitvoeg en staat de wand niet rondom muurvast.
De wand (met ankers) en plafondaansluiting pur je doorgaans af zodat de wand kan werken.
Op de vloer zet je een profiel vast om de blokken in te zetten.
Zet je alles vast dan is er kans dat het scheurt op de verkeerde plek. Y-tong is waterbestendig maar kan wel zwellen als je het niet waterdicht afsluit.
Op de tegels houdt het beton cire niet direct. Maar je kan simpel "voorstrijken" met een watervaste/waterdichte cementgebonden tegellijm om hechting te krijgen. Bv Eurocol 705.
Daar kan je ook prima het Y-tong mee afsluiten met een dun laagje. (na dat uiteraard voorgestreken te hebben met een diepgrond).
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2020 12:17 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik zou in mijn leven nooit meer voor Beton Cirre gaan:GustavSan schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:00:
Met de komst van dat muurtje denken we eraan de hele badkamer in beton cirre te laten stucen.
Nadelen:
- duur
- onderhoudsonvriendelijk
- moet regelmatig (jaarlijks) bijgewerkt worden wat ook weer stervensduur is
- kwetsbaar
Voordelen:
- mooi
- geen voegnaden
Ik zou ook nooit de hele badkamer ermee doen, want dat is echt geldverspilling of je moet het wel echt zo mooi vinden dat geld geen rol speelt. De wanden die niet direct in aanraking komen met water kan je gewoon laten stuken. Het het douche en bad kan je eens kijken naar Villeroy & Boch Spotlight tegels. Die zijn ook in één stuk plafondhoogte te koop. Dan heb je alle voordelen van Beton Cirre zonder de nadelen. Die tegels zijn ook enorm duur (mede doordat ze moeilijk te plaatsen zijn).
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb een 16 amp C-karakteristiek alamat op 1 groep om die reden.Eusebius schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:35:
Om de stroompiek van de tafelzaag op te vangen, ben ik op zoek naar een goede inschakelstroombegrenzer (of wat de juiste term dan ook is).
Je kunt een losse tussenstekker gebruiken, zoals deze (werd een paar keer op woodworking.nl aangeraden). Maar dan heb je ook nog deze losse module - is een optie om het achter een wcd te hangen - kost b.v. 30,-. Maar hij is voor 'inductieve en capacitieve belastingen'. Geen idee wat dat betekent![]()
Ik wilde geen extra losse meuk die stuk kan of in kan stoffen, gelukkig hebben nagenoeg alle nieuwe apparaten softstart, dus het probleem lost zich vanzelf op als je genoeg gereedschap koopt

Perfect excuus redentwain4me schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:34:
[...]
dus het probleem lost zich vanzelf op als je genoeg gereedschap koopt
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Neem gewoon de diamantboor van ecotools. Werkt perfect. Alleen niet klop stand gebruiken, dan is ie met 1 min kapot. Een diamantboor slijpt, is dus anders dan een boortje.. Degene die je link zou overigens wel vergelijkbaar zijn..peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:42:
[...]
Zou dit beter gaan?
En als hij het niet meer doet kun je 'm slijpen door eventjes in kalkzandsteen of zo te boren .. Dat kun je zelfs na elk gat doen, scheelt echt.
Ik heb deze van €32
https://www.ecotools.nl/d...2-mm-10-mm-segmenthoogte/
Als 't echt zwaar beton is, ontkom je niet aan nat boren en heb je deze nodig: https://www.ecotools.nl/diamant-dozenboor-82-mm-beton-nat/
[ Voor 34% gewijzigd door prein2 op 20-09-2020 13:02 ]
Weet ik niet zeker, ik heb zelf geen ervaring met inboren van electra dozen in beton. Mijn ervaring was met gatenzaag voor (kneiterharde) vloertegels. Daar ben ik een dag bezig geweest en had toen nog steeds 1 gat niet helemaal door. Met de diamantboor had ik in een uurtje 5 gaten in mijn tegels. Wel met tweede persoon erbij die de boor nat hield (geïmproviseerd met een plantenspuit).peligro2k schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:42:
[...]
Zou dit beter gaan?
Misschien zit hier iets bij?
https://www.toolstation.n...es/diamant-kernboren/c556
C karakteristiek automaat voor de betreffende groep in de meterkast. Een alamat variant kan ook, maar is duurder.Eusebius schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:35:
Om de stroompiek van de tafelzaag op te vangen, ben ik op zoek naar een goede inschakelstroombegrenzer (of wat de juiste term dan ook is).
Je kunt een losse tussenstekker gebruiken, zoals deze (werd een paar keer op woodworking.nl aangeraden). Maar dan heb je ook nog deze losse module - is een optie om het achter een wcd te hangen - kost b.v. 30,-. Maar hij is voor 'inductieve en capacitieve belastingen'. Geen idee wat dat betekent![]()
Is @dragonhaertt nu een beetje aan het pronken met mijn werkplaats?barktus schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:38:
[...]
Totaal andere vraag. Hoe ver hangen de cleats uit elkaar. En wat is de hoogte van elke cleat? (vanuit hoogste punt gezien)
Maar ik durf zo gauw de afmetingen niet uit mn hoofd te zeggen van de cleats. Zal het dinsdag even voor je opmeten (heb de werkplaats niet aan huis)
tijd voor wat klusjes!
Je kunt er natuurlijk ook een festool voor kopen he. Dan heb je nog meer geld verbrand.HTT-Thalan schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:21:
[...]
Nou je hoort het, @peligro2k. Gooi er voor de grap nog eens wat extra geld tegenaan, A-merken zijn de Tweakers oplossing en 'the way to go'.
Yes he is! Mijn cleats komen pas over een tijdje, dus dinsdag is tijd zats0ulmaster schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:19:
[...]
Is @dragonhaertt nu een beetje aan het pronken met mijn werkplaats?![]()
Maar ik durf zo gauw de afmetingen niet uit mn hoofd te zeggen van de cleats. Zal het dinsdag even voor je opmeten (heb de werkplaats niet aan huis)
Mrs Barktus moet wat zaken voorbereiden voor een bruiloft van familie. Dus even quick and dirty een lichtbak gemaakt.

Verre van mooi en zeker niet trots op. Zat met de rand die doorliep, daarom gebruik gemaakt van een soort half-lap joints. Dat is dan wel weer bijzonder goed gelukt.
en voor de slimmerikken, die lamp staat gewoon gelijk aan als je de stekker erin doet. Hoort zo
[ Voor 6% gewijzigd door barktus op 20-09-2020 15:59 ]
off-topic: leuke avaOxigeon schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:15:
[...]
Bedankt. Ik werk zelf in de bouw. Maar bij de electra vakkennis houd het bij mij op. Naar mijn weten moet een kabel in een wand altijd in een buisje
Gedaan, tnx. Er werd hier al een paar keer een antwoord gegeven, maar de zekering van B naar C vervangen is in mijn woonsituatie geen optie.Ethiron schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:38:
@Eusebius geen antwoord op je vraag, maar probeer het ook even in dit topic, daar zitten de meeste elektriciens
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
[ Voor 42% gewijzigd door Eusebius op 20-09-2020 16:21 ]
==
hoi
Hoezo niet?Eusebius schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:20:
[...]
off-topic: leuke ava
[...]
Gedaan, tnx. Er werd hier al een paar keer een antwoord gegeven, maar de zekering van B naar C vervangen is in mijn woonsituatie geen optie.
Ondanks dat ik in een mooi huis woon, het niet mijn eigendom is :-)
Ik had me beter moeten uitdrukken: ik ga liever voor een tussenstekker dan voor het vervangen van een zekeringsautomaat. Die eerste kan ik makkelijker meenemen.
==
hoi

(ik heb na het schieten van de foto nog wat meer horizontale liggers gemonteerd voor de stevigheid)

Het is niet te zien, maar er zit uiteraard isolatiemateriaal in de muur, eigenlijk alleen voor het geluid. Vooral het dichtsmeren van de naden en deze af te werken was me een pokkewerk wat ik niet echt leuk vond om te doen.
Nu voorstrijken en renovlies erop. Daarna, vloer en plinten!
[ Voor 15% gewijzigd door Alsjemenou op 20-09-2020 20:16 ]
Verder bankje geolie'd:
:strip_exif()/f/image/XYn9jpbE6Vvx7Z1XzuL8gB9O.jpg?f=fotoalbum_large)
en een tingelding gebouwd:
:strip_exif()/f/image/hQMwjv5W9zdY3qkJiP4W1eQz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, ook voor fijngevoelige sfeerelementen kunt u bij 'Big Beard Build' terecht
Welk spuitsysteem gebruik je daarvoor?BreiTech schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:22:
[Afbeelding]
Ook hier weer een kleine update. Stukadoor is klaar, nu zelf alle wanden aan het spuiten met latex.
Netjes gedaan!Alsjemenou schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:11:
Het heeft twee/drie weekjes geduurd, maar ik ben eindelijk toe aan de volgende stap:
[Afbeelding]
(ik heb na het schieten van de foto nog wat meer horizontale liggers gemonteerd voor de stevigheid)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is niet te zien, maar er zit uiteraard isolatiemateriaal in de muur, eigenlijk alleen voor het geluid. Vooral het dichtsmeren van de naden en deze af te werken was me een pokkewerk wat ik niet echt leuk vond om te doen.
Nu voorstrijken en renovlies erop. Daarna, vloer en plinten!
Soortgelijke klus staat mij ook te wachten over een kleine 6 weken.
Welke maat balken heb je gebruikt?
ziet eruit als 44x66 en dan de 44 zijde gebruikt?
Welke hij gebruikt weet ik niet.Alsjemenou schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:33:
[...]
Welk spuitsysteem gebruik je daarvoor?
Ik gebruik deze.
Werkt erg fijn, ook met lak.(heb er 4 spuitbekers bij)
Werkt vrijwel nevelvrij als je op vlakken spuit.
Bij randjes en spijltjes e.d. heb je natuurlijk wel overspray maar dat zweeft niet echt.
Reserveonderdelen en spuitbekers kosten weinig.
Hij is bij mij alleen niet meer zo mooi geel/zwart.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2020 23:14 ]
Scherp, 44x69 inderdaad. De 69 zijde gebruikt als breedte van de muur, alhoewel dat niet helemaal duidelijk is op de foto.Flix20 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:48:
[...]
Netjes gedaan!
Soortgelijke klus staat mij ook te wachten over een kleine 6 weken.
Welke maat balken heb je gebruikt?
ziet eruit als 44x66 en dan de 44 zijde gebruikt?
[ Voor 13% gewijzigd door Alsjemenou op 20-09-2020 23:17 ]
Nice, heb je met deze niet snel last van overspray? Kortom zou hij geschikt kunnen zijn voor bijv kozijnen?Teijgetje schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:03:
[...]
Welke hij gebruikt weet ik niet.
Ik gebruik deze.
[YouTube: Universal Sprayer W 990 FLEXiO von WAGNER - Produktanleitung]
Werkt fijn, ook met lak.
Een smalle strook papier is genoeg rondom tegen overspray onder normale omstandigheden.
Dus ja, kozijnen gaat prima.
Alles gaat prima.
Ook bv olie, al zou ik daar een strook stucloper onder leggen.
Je kan de materiaalhoeveelheid en spuitkracht zo instellen dat je aan een randje tape genoeg hebt als je wat handigheid hebt. Je kan haast "airbrushen", maar net niet.
Overspray ligt aan jezelf, maar het nevelt niet normaal gesproken als je materiaal raakt en niet ergens langs sprayt.
Het systeem is eigenlijk zo dat om de verf een luchtkegel zit die de verf op het materiaal duwt als je spuit op een vlak. De verf komt dus normaal niet buiten die luchtkegel.
Bovendien wordt de lucht verwarmt door de turbine zodat de verf sneller droogt/aanzet.
En bovendien stel je met de nozzle heel simpel een horizontale of verticale vlakstraal of rondstraal(schuine stand), af.
Maar eigenlijk spreekt het systeem voor zich, een kind kan de was paintjob doen.
De 3000 is eigenlijk de turbine + een spuitbeker, die krijg je bij de 990 set ook (alleen een iets grotere beker(link naar alle), niet de detail/fijne de zij heeft), naast de latexspuit.
Die latexspuit heeft overigens geen rondstraal, alleen een instelbare smalle vlakstraal.
De 3000 is nu geloof ik de 590, zit ook een muurverfbeker bij. Maar moet je veel latexen dan is direct uit de emmer, en haast onverdund, een stuk makkelijker en sneller met de 990.
Met verf werkt het zo, kun je gelijk zien hoeveel overspray ze als ongeoefende heeft.
En ik zie haar ook niet van straal veranderen (hori,verti of rond) of van materiaalhoeveelheid.
Persoonlijk vind ik haar erg veel verf gebruiken als ik de overspray op de grond zie.
Maar het is haar vergeven gezien het haar eerste keer was. (Maar de 15 minuten voor 2 stoelen vs 40 minuten voor 1 stoel met de kwast zegt genoeg lijkt me met beide 2 lagen

Bovendien zou ik eerst de moeilijke hoeken en stukjes voorsprayen zodat je makkelijker een egale laag kan spuiten zonder kans op druipers.
En easy does it. Je hoeft verfwerk niet meer aan te raken. Zolang je de verf de tijd geeft zich te zetten kan je er weer over, in meerdere lagen, tot het gedekt is. Om het dan te laten drogen.
En met watergedragen lakken gebruik ik, gezien de weinige nevel, een FFP2 masker, alleen met autolakken(thinner) of lakken op Alkydbasis (die je met wasbenzine verdunt) gebruik ik een koolstof-halfgelaatmasker tegen de oplosmiddelen.
En afdekken met cheapass plastic is natuurlijk altijd een goed idee als je veel gaat spuiten. Als je twee liter verf wegspuit heb je toch wel een minimale nevel, die weliswaar meestal snel neerslaat en al naar gelang de verf ook al soms droog is vanwege de verwarmde lucht.
Maar voorkomen is altijd beter dan schrobben.
[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 21-09-2020 00:29 ]
Allereerst complimenten!
2 vraagjes: klopt het dat er op bovenstaande foto geen lichtschakelaar naast de deur is?
En ga je nog iets doen met die schakelaar die zo met dat pijpje op de trapleuning is gemonteerd?
[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 21-09-2020 07:36 ]
Dat klopt, want op de trapleuning zit inderdaad al een schakelaar. We vonden het altijd al een aparte positie voor een schakelaar, dus initieel wilden we hem verplaatsen naast de deur (scherp!). Normaliter zou dit een easy fix zijn, maar omdat er een hotelschakeling op stond en een apart elektraplan van de installateur kon ik hem niet makkelijk verplaatsen zonder de schakelaar op de eerste verdieping op te geven.Ethiron schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:36:
[...]
Allereerst complimenten!![]()
2 vraagjes: klopt het dat er op bovenstaande foto geen lichtschakelaar naast de deur is?
En ga je nog iets doen met die schakelaar die zo met dat pijpje op de trapleuning is gemonteerd?
Wellicht als ik er een dag aan had besteed dan zou ik er wellicht uitgekomen zijn, maar mijn avonden en zaterdagen zijn schaars. Kortom, mooiere schakelaar en gootje.
Duidelijk, thanks! Ik ga zelf over een tijdje een muurtje plaatsen met houtskeletbouw en daarbij ook elektra verleggen, dus elke keer als ik nu dergelijke foto’s zie bestudeer ik ze heel nauwkeurig, zodat ik zoveel mogelijk inspiratie/ideeën opdoe voor mijzelf dadelijk.Alsjemenou schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:42:
[...]
Dat klopt, want op de trapleuning zit inderdaad al een schakelaar. We vonden het altijd al een aparte positie voor een schakelaar, dus initieel wilden we hem verplaatsen naast de deur (scherp!). Normaliter zou dit een easy fix zijn, maar omdat er een hotelschakeling op stond en een apart elektraplan van de installateur kon ik hem niet makkelijk verplaatsen zonder de schakelaar op de eerste verdieping op te geven.
Wellicht als ik er een dag aan had besteed dan zou ik er wellicht uitgekomen zijn, maar mijn avonden en zaterdagen zijn schaars. Kortom, mooiere schakelaar en gootje.![]()
Logische keuze voor wat betreft die schakelaar, misschien kun je het vervangen voor een K25 gootje met bijbehorende schakelaar van Busch Jaeger. Deze hebben een speciaal verloopje naar de K25 goot:
https://www.elektroproduc...selschakelaar-in-wit.html
Het is toegestaan om in deze goot los installatiedraad te gebruiken, in tegenstelling tot in sommige andere gootjes.
Elektra is best leuk om te doen, veel plezier! Al bepaald hoe je de kabels wilt gaan trekken? Ik heb zelf all-in-one flexibele installatiebuis gebruikt, wat me best wat tijd bespaarde door geen losse kabels te hoeven trekken: https://www.bouwmaat.nl/i...-meter/product/0000589419Ethiron schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:55:
[...]
Duidelijk, thanks! Ik ga zelf over een tijdje een muurtje plaatsen met houtskeletbouw en daarbij ook elektra verleggen, dus elke keer als ik nu dergelijke foto’s zie bestudeer ik ze heel nauwkeurig, zodat ik zoveel mogelijk inspiratie/ideeën opdoe voor mijzelf dadelijk.
Logische keuze voor wat betreft die schakelaar, misschien kun je het vervangen voor een K25 gootje met bijbehorende schakelaar van Busch Jaeger. Deze hebben een speciaal verloopje naar de K25 goot:
https://www.elektroproduc...selschakelaar-in-wit.html
Het is toegestaan om in deze goot los installatiedraad te gebruiken, in tegenstelling tot in sommige andere gootjes.
(ook bij hornbach e.d. te halen)
Hier ook een Wagner Flexio, nog een eenvoudigere als hierboven gemeld. Maar werkt perfect, afplakken is een werkje maar gaat me beter af dan streeploos met een roller een strak resultaat neerzetten.Alsjemenou schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:33:
[...]
Welk spuitsysteem gebruik je daarvoor?
Ik heb met de versie gewerkt die een spuitlans heeft. Net zoals een hoge druk reiniger. Dat was voor het plafond erg fijn.Teijgetje schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:38:
@Alsjemenou
Een smalle strook papier is genoeg rondom tegen overspray onder normale omstandigheden.
Dus ja, kozijnen gaat prima.
Alles gaat prima.
Ook bv olie, al zou ik daar een strook stucloper onder leggen.(@HTT-Thalan )
Je kan de materiaalhoeveelheid en spuitkracht zo instellen dat je aan een randje tape genoeg hebt als je wat handigheid hebt. Je kan haast "airbrushen", maar net niet.![]()
Overspray ligt aan jezelf, maar het nevelt niet normaal gesproken als je materiaal raakt en niet ergens langs sprayt.
Het systeem is eigenlijk zo dat om de verf een luchtkegel zit die de verf op het materiaal duwt als je spuit op een vlak. De verf komt dus normaal niet buiten die luchtkegel.
Bovendien wordt de lucht verwarmt door de turbine zodat de verf sneller droogt/aanzet.
En bovendien stel je met de nozzle heel simpel een horizontale of verticale vlakstraal of rondstraal(schuine stand), af.
Maar eigenlijk spreekt het systeem voor zich, een kind kan de was paintjob doen.
De 3000 is eigenlijk de turbine + een spuitbeker, die krijg je bij de 990 set ook (alleen een iets grotere beker(link naar alle), niet de detail/fijne de zij heeft), naast de latexspuit.
Die latexspuit heeft overigens geen rondstraal, alleen een instelbare smalle vlakstraal.
De 3000 is nu geloof ik de 590, zit ook een muurverfbeker bij. Maar moet je veel latexen dan is direct uit de emmer, en haast onverdund, een stuk makkelijker en sneller met de 990.
Met verf werkt het zo, kun je gelijk zien hoeveel overspray ze als ongeoefende heeft.
En ik zie haar ook niet van straal veranderen (hori,verti of rond) of van materiaalhoeveelheid.
[YouTube: Wagner Flexio 3000 vs. Paint Brush | Chalk Paint Furniture with Spray Gun]
Persoonlijk vind ik haar erg veel verf gebruiken als ik de overspray op de grond zie.
Maar het is haar vergeven gezien het haar eerste keer was. (Maar de 15 minuten voor 2 stoelen vs 40 minuten voor 1 stoel met de kwast zegt genoeg lijkt me met beide 2 lagen)
Bovendien zou ik eerst de moeilijke hoeken en stukjes voorsprayen zodat je makkelijker een egale laag kan spuiten zonder kans op druipers.
En easy does it. Je hoeft verfwerk niet meer aan te raken. Zolang je de verf de tijd geeft zich te zetten kan je er weer over, in meerdere lagen, tot het gedekt is. Om het dan te laten drogen.
En met watergedragen lakken gebruik ik, gezien de weinige nevel, een FFP2 masker, alleen met autolakken(thinner) of lakken op Alkydbasis (die je met wasbenzine verdunt) gebruik ik een koolstof-halfgelaatmasker tegen de oplosmiddelen.
En afdekken met cheapass plastic is natuurlijk altijd een goed idee als je veel gaat spuiten. Als je twee liter verf wegspuit heb je toch wel een minimale nevel, die weliswaar meestal snel neerslaat en al naar gelang de verf ook al soms droog is vanwege de verwarmde lucht.
Maar voorkomen is altijd beter dan schrobben.
Het systeem werkt erg fijn en super strak resultaat, mits je het door hebt
Echter gebruik ik het alleen voor grote oppervlakten / complete ruimtes.
Het voorbereiden en schoonmaken is toch een hoop meer gedoe.
Ik zat ook al een tijdje naar deze te kijken: https://www.verfspuit.net/wagner-hea-250mbarry86 schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:19:
[...]
Ik heb met de versie gewerkt die een spuitlans heeft. Net zoals een hoge druk reiniger. Dat was voor het plafond erg fijn.
Het systeem werkt erg fijn en super strak resultaat, mits je het door hebt. Enig gevoel er voor komt er wel bij kijken.
Echter gebruik ik het alleen voor grote oppervlakten / complete ruimtes.
Het voorbereiden en schoonmaken is toch een hoop meer gedoe.
Stuk duurder, maar volgens het interwebs heb je daarmee net wat minder overspray en controle en dat hij iets makkelijker soorten verf aanzuigt. Maar die Flexio ziet er eigenlijk ook goed uit, het verschil in prijs is wel substantieel.
Mij is de hoeveelheid verf nevel die in de lucht hangt tegengevallen. Bij een lege ruimte geen probleem.
Maar bij een ingerichte kamer wel.
Dat maakt dan ook dat je veel moet afplakken.
Volgens mij kun je dit aanzienlijk reduceren als je met een 'airless' systeem werkt.
Een spuitsysteem op pomp druk en niet op luchtdruk. Dan heb je veel minder lucht verplaatsing.
Deze systemen zijn alleen voor een simpele consument vaak te duur.
[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 21-09-2020 08:34 ]
Ik heb, lang geleden, epoxy-onderdelen met glasvezelmatten e.d. gekocht bij PolyService. Hebben mij toen inhoudelijk goed geholpen en was qua prijs destijds vrij goed. Hoe ze zich nu verhouden tot de markt weet ik niet.barktus schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:58:
Iemand hier toevallig ervaring met het gieten van epoxy? (Alsin "resin-art") En zo ja: waar bestel je het en waarom?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Is er kans op vochtproblemen wanneer ik de schuur op de tegelvloer plaats, of is het verwaarloosbaar? De optie om een betonvloer te storten is er, maar als het niet hoeft dan sla ik die stap uiteraard liever over i.v.m. het extra werk en de extra tijd die erbij komt kijken.
/f/image/Fqj9kOR6STrUDfl7qa0EIu5q.png?f=fotoalbum_large)
(rood omkaderd is onze woning)
[ Voor 21% gewijzigd door RevellNL op 21-09-2020 09:31 ]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Voor het lakken van kleinere oppervlakken heb ik wel een inzetbekertje gemaakt voor in de grote beker, want het lakverbruik is enorm laag en daarvoor zijn de bekers aan de grote kant.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Bedoel, je werkt met verschillende soorten en kleuren verf. Blauwe lak en witte tex door elkaar lijkt me niet heel handig enzo
Verder lijkt het me de afmeiting hebben van een flinke stofzuiger, klopt dat een beetje?
* The Eagle heeft stiekem ook wel naar zo'n ding zitten kijken, ergens gaan we nog een keer de zolder en wellicht ook de woonkamer aanpakken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik sluit me hier bij aan, want ik merk dat ik het verf stadium van m'n projecten toch altijd het minst leuk vindt haha. Daarnaast missschien idee om deze discussie voort te zetten in het Gereedschaps topic?The Eagle schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:01:
Wat ik me nou afvraag: hoe maak je zo'n ding eigenlijk schoon, en is dat een beetje te doen? En hoe lang kun je iets laten staan als je de volgende dag weer een klus met het zelfde spul hebt?
Bedoel, je werkt met verschillende soorten en kleuren verf. Blauwe lak en witte tex door elkaar lijkt me niet heel handig enzo
Verder lijkt het me de afmeiting hebben van een flinke stofzuiger, klopt dat een beetje?
* The Eagle heeft stiekem ook wel naar zo'n ding zitten kijken, ergens gaan we nog een keer de zolder en wellicht ook de woonkamer aanpakken
YouTube: Flexio 990 CleanupThe Eagle schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:01:
Wat ik me nou afvraag: hoe maak je zo'n ding eigenlijk schoon, en is dat een beetje te doen?
Ik heb alleen watergedragen lak/ latex gebruikt, dus daar zijn mijn ervaringen op gebaseerd. Schoonmaken gaat gemakkelijker dan het schoonmaken van een kwast. Gewoon de maatbeker omspoelen en vullen met schoon water en dan leegspuiten in een emmer. Het schone, warme water reinigt het ding perfect. Alleen de maatbeker zelf blijft een beetje vies. Ik gebruik er 1 voor wit en de andere voor niet-wit.The Eagle schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:01:
Wat ik me nou afvraag: hoe maak je zo'n ding eigenlijk schoon, en is dat een beetje te doen? En hoe lang kun je iets laten staan als je de volgende dag weer een klus met het zelfde spul hebt?
Het heeft de grootte van een kleine stofzuiger. Maakt wel wat herrie, maar prima bruikbaar zonder oorkappen.
Je kunt hem niet wegzetten met verf in het systeem. Een uurtje gaat nog wel, maar een dag echt niet. Maar dit is geen probleem, want schoonmaken is snel en gemakkelijk. Ik heb hem ook wel eens volledig open geschroefd om alle details met een borsteltje te poetsen, maar ik kwam geen verf tegen, dus dat was nergens voor nodig. Ik kan me voorstellen dat dit na heel lang gebruik wel nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 21-09-2020 10:30 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Nou nog een apparaat dat net zo snel de boel afplakt als dat je kunt spuiten. Maar utopia bestaat nog steeds niet geloof ik
En idd, had beter in het gereedschapstopc gekunnen. So be it
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verder is het gewoon oefenen en proberen. Hoe verdun je de verf? Welke instellingen werken fijn? Afstand tot object? Etc.
Uit praktisch oogpunt hang ik ook altijd op één muur een aantal kranten of stukken papier op. Kan ik even spelen met de instellingen en alles checken alvorens het op de muur te spuiten.
Werkt dat beter dan een borstel, emmer met warm sop en een natzuiger? Of is het enkel sneller?The Eagle schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:37:
Thanks, beetje als mijn Bissel Spotclean dus. Da's te doen.
Dit.BreiTech schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:37:
Uit praktisch oogpunt hang ik ook altijd op één muur een aantal kranten of stukken papier op. Kan ik even spelen met de instellingen en alles checken alvorens het op de muur te spuiten.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Het maakt denk ik weinig uit of je een betonvloer of een vloer van 60x60 tegels hebt. Of het nou beton of tegels zijn, er kruipt vocht tussen de onderste balk en de ondergrond. Veel vocht komt van boven (regen).RevellNL schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:25:
Voor een schuur die ik in onze achtertuin wil gaan bouwen ben ik aan het twijfelen geslagen over de ondergrond. Momenteel bestaat de ondergrond waar ik de schuur wil gaan plaatsen uit 60x60 tegels op zand, mijn plan was aanvankelijk om de schuur hierop te zetten maar nu twijfel ik of ik dan vochtproblemen kan krijgen. We wonen hier op zeer korte afstand van een groot natuurgebied met veel water.
Is er kans op vochtproblemen wanneer ik de schuur op de tegelvloer plaats, of is het verwaarloosbaar? De optie om een betonvloer te storten is er, maar als het niet hoeft dan sla ik die stap uiteraard liever over i.v.m. het extra werk en de extra tijd die erbij komt kijken.
Palen kun je met betonpoeren redelijk beschermen, voor de wanden kun je de onderste 10cm met opsluitbanden bouwen om afstand tot de grond te maken. En verder goed hout gebruiken, en beits en andere beschermende producten.
Kun je elektra naar de schakelaar niet door de vloer alsnog die kan op brengen? Of heb je daar vloerverwarming, dat maakt het wat lastiger (maar niet onmogelijk). De installatiedraden kun je redelijk eenvoudig vervangen, zodat je een langere draden kan trekken en je hotelschakeling behouden.Alsjemenou schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:42:
[...]
Dat klopt, want op de trapleuning zit inderdaad al een schakelaar. We vonden het altijd al een aparte positie voor een schakelaar, dus initieel wilden we hem verplaatsen naast de deur (scherp!). Normaliter zou dit een easy fix zijn, maar omdat er een hotelschakeling op stond en een apart elektraplan van de installateur kon ik hem niet makkelijk verplaatsen zonder de schakelaar op de eerste verdieping op te geven.
Wellicht als ik er een dag aan had besteed dan zou ik er wellicht uitgekomen zijn, maar mijn avonden en zaterdagen zijn schaars. Kortom, mooiere schakelaar en gootje.![]()
Wij hadden ook zo’n schakelaar op de trapleuning (met schakelaar op 1e verdieping). Bij het uitvoeren van een soortgelijke klus op de zolder gaat die nu via het nieuwe plafond/de vliering naar een mooiere plek in een nieuw muurtje. Hotelschakeling werkt nog gewoon. Het kan dus wel ;-)
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Hiervoor zijn een hoop aanpassingen nodig. Het betreft een Next125 keuken en we krijgen een schiereiland.
In principe had ik graag alles willen uit besteden, maar ik heb nog niemand gevonden die de tijd en zin had om bij ons te werken.
Daarom zelf in de vakantie maar begonnen met het in grote lijnen slopen van de huidige keuken en alvast wat stopcontacten e.d te verleggen en dit lukt gelukkig vrij aardig. De stukadoor en elektricien zijn voor specifieke klussen wel geregeld.
Voor het schiereiland moeten er wat gaten geboord worden in de vloer. Ik heb hiervoor een leidingzoeker en een warmtebeeld camera aangeschaft.
Met de warmtebeeld camera zie ik perfect waar de vloerverwarming loopt en weet ik dat ik op bepaalde plekken zou kunnen boren. Echter geeft de leiding zoeker een ander beeld aan. Ik twijfel of dit kan komen door het ijzeren vlechtwerk wat er wellicht in de vloer zit.
Ik heb overigens wel tekeningen van het huis en daar kan ik niks uit ophalen wat er in de buurt van de vloerverwarming kan lopen. Al begreep ik ook van buren dat de tekening niet altijd 100% klopt met de werkelijkheid.
Tweede probleem is het leiding werk wat verlegt moet worden. Bij ons komt nu in de hoek zo`n 20 bij 20 cm uit de wanden vanuit de systeemvloer
2 leidingen omhoog. Een voor warm water en een voor koud water. Vervolgens gaan deze buizen zo`n 5 cm boven de vloer maar onder de huidige keukenkast ( voor spoelgedeelte )
naar de hoek om verder om hoog te gaan. De warmwater leiding is afgedopt en de koud waterleiding gaat vervolgens naar de boiler, vaatwasser, buitenkraan en uiteindelijk naar de spoelbak kraan.
Volgens de aangeleverde installatie tekening, mag er niks hoger dan 4cm boven de vloer uitsteken. Dit zou inhouden dat ik waar de leiding voor het eerst de vloer uitkomen, zal moeten beginnen met aanpassen van de leidingen.
Ik twijfel een beetje over de opties die ik heb.
Eerste optie is, waar de bestaande leidingen uit de vloer komen, de leidingen max 4cm inclusief bocht te verleggen. Vervolgens ergens de leiding door de vloer heen leggen en onder de kruip ruimte naar het schiereiland brengen.
Ik denk wel dat ik hier een stuk bestaande vloer(tegel) voor moet uithakken om niet boven de 4 cm te komen?
Tweede optie is, afdoppen van koud en warmwater leidingen waar ze voor het eerst uit de vloer komen. En vanaf het kruipruimte een vertakking maken van de warm en koud water leiding die naar de tuindouche gaan.
Echter mag het afdpoppen volgens mij niet vanwege mogelijke kans op legionella. Het lastige is dat de huidige warm waterleiding in de keuken ook is afgedopt. Dit is volgens mij al 20 jaar zo ( wij wonen er net 6 maanden ) en heeft (nog) niet tot problemen geleid.
Optie twee zou voor mij het simpelste zijn. Maar ik ben toch bang voor de risico`s, dus ik denk dat ik toch voor optie 1 ga kiezen.
Welke optie zou jullie voorkeur hebben, en hoe zou ik optie 1 het beste kunnen uitvoeren? Ik lees verschillende zaken over solderen/buigen, knelkoppelingen ( kans op lekkage ), pers systemen, of diverse soorten alu-pex.
Wat zou het makkelijkste zijn om te gebruiken. Ik heb ooit wel eens gesoldeerd, maar heb daar niet zoveel ervaring in dat ik 100% zeker ben.
Knel liever ook niet, vanwege mogelijke lekken, en voor de flexibele leiding e.d moet je vaak duur gereedschap kopen/huren. En er zijn zoveel systemen dat ik niet weet welke variant je het best kunt nemen.
De water aansluitingen moeten op 65cm vloerhoogte op een muurplaat aangeleverd worden.
Heeft iemand hier ervaring mee of iemand tips?
Ah, op de foto lijkt het inderdaad als 44 voor de breedte.Alsjemenou schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:05:
[...]
Scherp, 44x69 inderdaad. De 69 zijde gebruikt als breedte van de muur, alhoewel dat niet helemaal duidelijk is op de foto.
Twijfel zelf wat ik zo wil gaan doen. 69 staat natuurlijk wat steviger, maar de bestaande muur is momenteel dik en hoop de deurkozijnen over the kunnen zetten. Dat gaat met de 69+2 maal gips plaat niet lukken.
Hoe breed zijn je kozijnen dan? Je zou het kunnen proberen om het met koplatten te fixen. Dan hoef je geen compromissen te sluiten qua stevigheid. Uiteindelijk kan je het met 44 proberen, maar ik heb geen ervaring met raamwerken die zo smal zijn.Flix20 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:54:
[...]
Ah, op de foto lijkt het inderdaad als 44 voor de breedte.
Twijfel zelf wat ik zo wil gaan doen. 69 staat natuurlijk wat steviger, maar de bestaande muur is momenteel dik en hoop de deurkozijnen over the kunnen zetten. Dat gaat met de 69+2 maal gips plaat niet lukken.
Ik kan je geen officieel antwoord geven, maar mijn gevoel zegt dat je ze met 15 mm leidingen minimaal 20 mm zou moeten infrezen. Mooiste zou zijn om 10mm speling te hebben zodat je ze vast kunt zetten met wat snelcement. Zo heb ik dat wel thuis gedaan.peligro2k schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:12:
Ik heb een paar leidingen gevreesd voor electra. Weet iemand hoe diep die nou eigenlijk moeten? Kan er n iet echt een 'offcieel' antwoord op vinden. Nu zitten ze er net in, en zal er dus alleen nog een stuc laag overheen gaan. Ik twiijfel of ik de 20mm leidingen vervang voor 16mm zodat ze dieper zitten.
Wat ik meestal doe is ongeveer 25-30 mm aanhouden voor 3/4 buis, en dan vastzetten met dit spul:peligro2k schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:12:
Ik heb een paar leidingen gevreesd voor electra. Weet iemand hoe diep die nou eigenlijk moeten? Kan er n iet echt een 'offcieel' antwoord op vinden. Nu zitten ze er net in, en zal er dus alleen nog een stuc laag overheen gaan. Ik twiijfel of ik de 20mm leidingen vervang voor 16mm zodat ze dieper zitten.
Vervolgens nog even vastzetten met gips als er spanning op staat, en dan kan de sucadoor aan de slag
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Daarnaast ook voldoende verf pakken en in 1x doorgaan. Niet tussendoor stoppen. Half over strook 1 heen gaan en vervolgens zo door blijven gaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Renzzie op 21-09-2020 14:38 ]
*insert signature here
Zou het kunnen zijn dat de stukadoor de muren niet volledig glad heeft gemaakt?xven0mxz schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:32:
Hebben mensen dit wel is gezien? In ons nieuwe huis (2014 gebouwd) hebben wij de lange muur geschilderd op een of andere manier blijven er strepen in zitten er is nu al 2x over heen gerold. Mensen die dit toevallig eerder hebben gezien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier bevalt sigma al jaren erg goed voor plafonds en muren, met gamma merken inderdaad dezelfde ervaring als jou.
Vooral bij nieuwbouwmuren droogt de verf snel en zou je kunnen voorstrijken of met langere opentijd nat op nat sauzen, altijd een goed resultaat
[ Voor 33% gewijzigd door arjants op 21-09-2020 15:00 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Inderdaad, pak een sickens of sigma verf.Renzzie schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:37:
@xven0mxz Ik meen daar Histor te zien? Zo ja, betere verf kopen en niet bij de bouwmarkt de euroknallers meepakken. Is simpelweg geen goede verf. Je ziet er ook geen enkele schilder iets mee doen.
Daarnaast ook voldoende verf pakken en in 1x doorgaan. Niet tussendoor stoppen. Half over strook 1 heen gaan en vervolgens zo door blijven gaan.
Daarnaast naar het licht toe werken.
Gaat makkelijk werken dan toch? Als je gipsplaten met AK neemt heb je 69+9,5+9,5 = 88mm. Koplat erop en klaar. De rest fix je zo met Knauf of kit.Flix20 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:02:
@Alsjemenou kozijn is 90
[...]
Inderdaad, pak een sickens of sigma verf.
Ok, ik leer graag: dit ziet eruit als een lange muur met aan beide zijdes licht. Hoe werk ik dan "naar het licht toe"?Flix20 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:02:
Sometimes you need to plan for coincidence
Inderdaad. Ik zat met 18mm dikte in mn hoofd voor de gipsplaten maar dat zijn er dan natuurlijk al 2!Alsjemenou schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:07:
[...]
Gaat makkelijk werken dan toch? Als je gipsplaten met AK neemt heb je 69+9,5+9,5 = 88mm. Koplat erop en klaar. De rest fix je zo met Knauf of kit.
Daarnaast ook een tip gekregen om eerst een plaat 9mm dik triplex op het skelet te doen voor extra stevigheid en dan kan je er nog is wat aan ophangen.
Maar inderdaad, 88 op een 90 kozijn en er dan een mooie lijst omheen maken!
[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 21-09-2020 15:20 ]
*insert signature here
Zoals iemand al zegt, Histor is ruk. Eerste hand ervaring hier. Op basis van test van de consumentenbond en een aantal eisen/pre's van onze kant hebben we Perfection van de Praxis gekocht. Volgens een aantal mensen hier zijn huismerken van bouwmarkten ruk, normaal ben ik er ook wel kritisch op maar Perfection kwam als een van de beste uit de test. Daarnaast 85% gerecycled en vochtregulerend. En ook nog een goede prijs. De ervaring is ons zeer goed bevallen. Ik kan mij zo voorstellen dat de dure merken nog net wat fijner strijken en wat minder spetten maar daar ga ik geen 2 tot 3 keer zoveel aan uitgeven want er is prima mee te werken. Toen ik het zei tegen onze behanger/sauzer toen zei die dat de enige reden dat hij met Sigma werkt en niet met Perfection voor latex is, dat je niet met dat merk bij je klanten aan kan komen, maw imago.xven0mxz schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:32:
Hebben mensen dit wel is gezien? In ons nieuwe huis (2014 gebouwd) hebben wij de lange muur geschilderd op een of andere manier blijven er strepen in zitten er is nu al 2x over heen gerold. Mensen die dit toevallig eerder hebben gezien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Ik zou sowieso geen triplex doen vanwege de kosten. OSB is een optie, maar als je alles hoh 30cm doet heb je meer dan voldoende stevigheid voor je raamwerk. Mijn muren gaan 350cm omhoog en krijg je niet in beweging. Scheelt je een hoop geld. Ik zou enkel OSB nemen op muren waarvan je al weet dat je daar veel gewicht aan wilt hangen. Dit heb ik bijvoorbeeld een klein gedeelte van mijn garage gedaan waar ik mijn zonnepanelen inverter heb hangen en waar ik wandplanken wil bevestigen.Flix20 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:15:
@Hmmbob aan welke kant de zon er direct oo zou kunnen schijnen.
[...]
Inderdaad. Ik zat met 18mm dikte in mn hoofd voor de gipsplaten maar dat zijn er dan natuurlijk al 2!
Daarnaast ook een tip gekregen om eerst een plaat 9mm dik triplex op het skelet te doen voor extra stevigheid en dan kan je er nog is wat aan ophangen.
Maar inderdaad, 88 op een 90 kozijn en er dan een mooie lijst omheen maken!
Volgende keer Sigma Sigmatex Superlatex met een paar goeie rollers kopen, dan krijg je het voor 99% beter. Kost wat, dekt een stuk beter en is echt fijn.xven0mxz schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:11:
Bedankt voor de tips. De verf die op de muur zit is Flexa powerdek stralend wit.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/