Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 56 Laatste
Acties:

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Mooi!! dat gaat wel ff mee!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb sinds gisteren een steiger tegen de gevel staan voor de kozijnen. Gaat als een trein, behalve dat ik even zit te kijken wat ik met de houtrot moet.

Heb een neuslat verwijderd, die was goed rot. Daarna het horizontale deel van het kozijn toch even uitgehakt. Daar zit nog een hoekje rot in. Dat wil ik wegbeitelen.

Als dat weg is schuur ik de boel even vlak, gaat er houtrotimpregeneer op en 2 comp vuller... en dan een lat op maat.

Glastape, neuslat, beglazingskit en spijkertjes. Toch?

Zouden jullie de rest van die horizontale stijl ook vervangen? Het rotte deel en de neuslat was vatbaar voor een prik van een schroevendraaier... Dit deel niet.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheoQ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:04:
[...]

Mooi!! dat gaat wel ff mee!

dikke schik van ook en leuk en leerzaam om te bouwen. Ik heb zelf ook de grote lichtstraat (die zie je niet op de foto helaas) gemaakt, dat was nog best een uitdaging, to say the least :P

edit:

lichtstraat:

Ik heb ook nog 5 deuren in de verf klaarstaan om er in te zetten, dan kan het spul dicht in de winter.

In de schuur heb ik ook nog een projectje houtkachel in delen uit elkaar O-)

[Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2020 14:22]

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:14:

dikke schik van ook en leuk en leerzaam om te bouwen. Ik heb zelf ook de grote lichtstraat (die zie je niet op de foto helaas) gemaakt, dat was nog best een uitdaging, to say the least :P

edit:

lichtstraat:

[Afbeelding]

Ik heb ook nog 5 deuren in de verf klaarstaan om er in te zetten, dan kan het spul dicht in de winter.

In de schuur heb ik ook nog een projectje houtkachel in delen uit elkaar O-)
Uit nieuwsgierigheid, wat was zo moeilijk aan het maken van die lichtstraat?

Ik wilde zelf ook nog een keer zo'n veranda-achtig idee maken, op de middellange termijn, en alles is altijd moeilijker dan ik in eerste instantie denk (of ik denk te moeilijk :P), dus wil graag leren van jouw ervaringen :)

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Een poeremetator. Verdraaid handig ding. Heb 'm zelf ook.

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23:23
Haakse hulpstuk voor z'n multitool. Een poeremetator is net wat handiger, maar dit klaart de klus ook:

https://www.festool.nl/accessoires/203254---osc-ah

[Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 16-09-2020 14:40]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een invalstuk. Daar hang je je Fein /Festool multitool in. Je stelt de invaldiepte in en je valt haaks op de ondergrond in tot op je ingestelde diepte.

De stofzuiger (Festool of Starmix...) zuigt dan door de voet exact bij het begin van de snede af.

Deze accessoire was voor mij de reden de versie met goodies te kopen ipv de kale multitool.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:16

JT

VETAK y0

Het zal aan mij liggen maar het ziet er niet uit als iets dat goed gaat werken als het op de zijkant van een 3cm dikke plank staat :P
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:42:
[...]

cheap ass kolomboortje van markplaats boort 10 x rechter en makkelijker* dan lopen kloten.

*behalve als je midden op een plaat moet boren

[Afbeelding]

mijn bagger-Ferm boor <3
Had even rondgekeken maar kom niet voor minder weg dan een euro of 60-70, daar ga ik op dit moment vragen over krijgen :P "70 euro voor iets dat je daarna niet meer/incidenteel gebruikt terwijl we al zoveel uitgeven?" :X
Dark Angel schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:42:
[...]

Ik wilde ook iets zwaars zwevend ophangen en kwam nergens bevestigingen tegen die een beetje gewicht konden dragen. Uiteindelijk zelf een oplossing gemaakt 3 rvs pennen rond 12mm in de muur gezet met snel beton en daar over de plank geschoven. Pennen gaten zijn ongeveer 10cm diep geboord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 pen had een ovaal geboord gat vandaar even de boor er aangehangen tijden het drogen van het beton.
Om hem waterpas te laten drogen.

[Afbeelding]
Hmmm, ook een idee. Zit het bij jou in een betonnen muur of zo een zachte steensoort (ik zal binnen gibo hebben ofzo).
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:25:
@JT

ik zie ook wel eens van die messing bussen in zo'n houten blok dat jij zelf al aan het maken bent :) '

Die kun je eenvoudig met smetltijm erin verlijmen, dan moet je wel een aantal maken als je veel verschillende boortjes zo wilt gebruiken, maar allicht is dit nog een extra optie voor je.

[Afbeelding]
Handig idee. Het blok dat ik nu maak is voor speedboren. De boren die ik heb, hebben allemaal dezelfde diameter buiten de kop om natuurlijk.

@Fraggert @dreamscape @decipherer Vanavond toch nog eens speuren naar een kolomboormachine. Past mooi in mijn nieuwe klusschuur, waar geen fietsen in komen :P

• JT

JT

VETAK y0

Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:42:
[...]

Een invalstuk. Daar hang je je Fein /Festool multitool in. Je stelt de invaldiepte in en je valt haaks op de ondergrond in tot op je ingestelde diepte.

De stofzuiger (Festool of Starmix...) zuigt dan door de voet exact bij het begin van de snede af.

Deze accessoire was voor mij de reden de versie met goodies te kopen ipv de kale multitool.
Mooi spul! Ik heb gisteravond een iets simpelere variant binnen gekregen:

Vanavond of morgen extra luik in de knieschotten maken, ga ik invallend zagen met een segmentzaagblad en de juiste diepte ingesteld. Dan zaag ik op de balken van de knieschotten zodat als ik dan het luik eruit haal en er weer inzet die mooi tegen de balken valt :Y)

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 26-09 09:58
@Fraggert

Waarom moest het draadeind zo'n eind in de poer dan?

@ de rest,

Ik heb een plaatje RVS met een gat voor M16 (?) op de paal geschroefd, de moeren op hoogte gezet en de paal erop gezet, koud/los...

Dus theoretisch gezien kan ik de overkapping zo optillen.

Revive the guild!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@JT Om vergeving vragen is veel, veel gemakkelijker dan om toestemming vragen. Niet vergeten he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JT schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:15:
[...]

Mooi spul! Ik heb gisteravond een iets simpelere variant binnen gekregen:

[Afbeelding]

Vanavond of morgen extra luik in de knieschotten maken, ga ik invallend zagen met een segmentzaagblad en de juiste diepte ingesteld. Dan zaag ik op de balken van de knieschotten zodat als ik dan het luik eruit haal en er weer inzet die mooi tegen de balken valt :Y)
ja die heb ik er ook nog bij. Voor het ronde zaagblad. Die is alleen voor zover ik weet niet geschikt voor invallen, dat eerste ding is geveerd. Je begint buiten het materiaal en drukt langzaam je zaag omlaag tot je op je limiet zit. Dan laat je de zaag terug komen, verschuift het systeem en herhaalt dit.

• JT

JT

VETAK y0

The Eagle schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:28:
@JT Om vergeving vragen is veel, veel gemakkelijker dan om toestemming vragen. Niet vergeten he ;)
_O-

Ik wil niet over 10 jaar vergiffenis aan mijn dochter vragen voor de scheiding die ik heb veroorzaakt :P

Maar toch ga ik vanavond even speuren ;)
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:28:
[...]
ja die heb ik er ook nog bij. Voor het ronde zaagblad. Die is alleen voor zover ik weet niet geschikt voor invallen, dat eerste ding is geveerd. Je begint buiten het materiaal en drukt langzaam je zaag omlaag tot je op je limiet zit. Dan laat je de zaag terug komen, verschuift het systeem en herhaalt dit.
Ah, ja, ik ga met dat ronde blad ook invallen maar daarna trek ik hem naar beneden. Dan wel langs een lat om het recht te kunnen doen.

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Jelte,89 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:16:
@Fraggert

Waarom moest het draadeind zo'n eind in de poer dan?

@ de rest,

Ik heb een plaatje RVS met een gat voor M16 (?) op de paal geschroefd, de moeren op hoogte gezet en de paal erop gezet, koud/los...

Dus theoretisch gezien kan ik de overkapping zo optillen.
Kan de wind hem (theoretisch) ook optillen?

• k0ewl
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 26-09 12:09
TheoQ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:39:
[...]

Same here. Op dezelfde manier gedaan. Gat in de staander gemaakt. Plaatje op de staander geschroefd en de moeren er onder om hem in hoogte te kunnen verstellen. Maar in principe kan je de hele schuur zo optillen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil mijn neusgaten vervangen, onder andere van het raam dat ik daarstraks postte.

De lat is op het dikste punt 28x22mm.

Die kan ik niet 1-2-3 bij een bouwmarkt/woonwinkel in de buurt vinden. Hoe doen jullie zoiets? Grotere erin zetten? Grotere bijzagen en erin?

• JT

JT

VETAK y0

Kolomboormachine waar 28cm hoogte onder past voor een leuk prijsje is nog niet zo snel gevonden :/

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:15
Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:37:
[...]

Klinkt als lek?
En gaat op den duur roesten......... ;)

Is dit tussen de oude koppeling en pijp?
Ik ga er van uit dat je die ook opnieuw aangesloten hebt met verse draad?
Kun je een foto van die koppelingen plaatsen?
Vanmiddag dit probleem nog even opgelost, al met al in <30 minuten gefixt, dat viel alles mee. Nieuw staarstuk erop met mijn nieuwe pummelsleutel, en voor de zekerheid de koppeling die aan de pijp zat losgehaald, schoongemaakt en voorzien van verse Loctite.

Moraal van dit verhaal is ook dat als zo'n koppeling tussen staartstuk en koppelstuk eenmaal druppelt nog strakker aandraaien helemaal niet helpt. Het geheel zit nu niet eens zo idioot vast maar is 100% lekvrij. Blij mee :).

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:27
JT schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:11:
[...]

Had even rondgekeken maar kom niet voor minder weg dan een euro of 60-70, daar ga ik op dit moment vragen over krijgen :P "70 euro voor iets dat je daarna niet meer/incidenteel gebruikt aantrekt terwijl we al zoveel uitgeven?" :X
Fixed that for you, zo heb je wat munitie om terug te schieten :+

• JT

JT

VETAK y0

Antonius schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:58:
[...]

Fixed that for you, zo heb je wat munitie om terug te schieten :+
_/-\o_ _O-

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:53
@Boudewijn
Niet met je duim of wijsvinger peuteren maar met je pink, dan worden ze niet zo groot. >:)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jongens noem ik die latten verkeerd of zitten jullie me gewoon te fucken? O-) Ik zit oprecht enorm te dubben wat ik moet doen met die glas- en neuslatten ;).

offtopic:
Voor neuspeuteren heb ik natuurlijk een Festool apparaat. dat is het lekkerste :> . Ik denk dat die accu-isolatiezaag het beste werkt.

[Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 16-09-2020 20:34]

• Cavalera125
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:46
k0ewl schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:42:
[...]

Same here. Op dezelfde manier gedaan. Gat in de staander gemaakt. Plaatje op de staander geschroefd en de moeren er onder om hem in hoogte te kunnen verstellen. Maar in principe kan je de hele schuur zo optillen.
Er zijn ook plaatjes met 'scharnierende' moer. Ik heb deze gebruikt.

https://www.douglashoutgr...harniermoer-incl-hou.html

Deze kan je vooraf onder de staander schroeven en achteraf op hoogte stellen. Ik had ze nodig omdat ik 2 staanders tegen een muur heb staan en dus niet de paal erop kon draaien.

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:28
HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:07:
[...]

Kan ik deze gewoon als een normale schakelaar tussen het circuit zetten?
Ik heb deze zelf niet, maar zo te zien wel. Er zit een electronisch relais in dat schakelt als het gaat schemeren. Ze geven zelf al aan deze niet te gebruiken met spaarlampen e.d. Daarvoor zou de mini variant beter zijn:

https://www.verlichtingko...rschakelaar-inbouw-sensor

Die lijkt dan weer minder handig in te bouwen, dus misschien moet je nog even verder zoeken.

• Antonius
Ik ben een eind op dreef met vernieuwen van ons toilet. Het is een projectje lange adem geworden en: ja we hebben een tweede toilet boven. De wandtegels zitten er in en zijn netjes gevoegd. Het tegelwerk sluit net niet helemaal aan op de structuurverf die op de rest van de wanden zit. Ik denk dat dat vlak moet en dan gewoon in 1 keer alles opnieuw in een nette structuurverf. Hoe krijg ik de huidige struktuur eerst weer wat glad? Is er een simpel slim handigheidje voor wat ik niet weet, of moet ik bijvoorbeeld denken aan grof geweld schuurpapier in de excentrische schuurmachine?

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:16
Antonius schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:15:
Ik ben een eind op dreef met vernieuwen van ons toilet. Het is een projectje lange adem geworden en: ja we hebben een tweede toilet boven. De wandtegels zitten er in en zijn netjes gevoegd. Het tegelwerk sluit net niet helemaal aan op de structuurverf die op de rest van de wanden zit. Ik denk dat dat vlak moet en dan gewoon in 1 keer alles opnieuw in een nette structuurverf. Hoe krijg ik de huidige struktuur eerst weer wat glad? Is er een simpel slim handigheidje voor wat ik niet weet, of moet ik bijvoorbeeld denken aan grof geweld schuurpapier in de excentrische schuurmachine?
Heb je daar een foto van? Kan je daar geen overgang maken met voegmortel?

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:00

breinonline

Are you afraid to be known?

En is het structuurverf of spachtelputz of spuitwerk?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Alsjemenou
Iemand advies voor een kwalitatief goede ventilatierooster voor een buitendeur? Liefst afsluitbaar. Of zouden jullie aan de buitenkant een standaard buitenroostertje doen en de binnenkant een aparte met een slider?

• Antonius
colvano schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:20:
[...]

Heb je daar een foto van? Kan je daar geen overgang maken met voegmortel?
Ja natuurlijk, foto maakt het inderdaad een stuk duidelijker.
Ik denk dat de overstap net te groot is om netjes met voegmortel een overgang te maken.

breinonline schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:48:
En is het structuurverf of spachtelputz of spuitwerk?
Ik denk oorspronkelijk spuitwerk, daarover enkele lagen latex en/of structuurverf. Mooi is het ook niet. Zeker nu er eindelijk fatsoenlijk tegelwerk onder zit. Dan gaat de rommelige verf op de wand wel opvallen.

• JT

JT

VETAK y0

Antonius schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:05:
[...]

Ja natuurlijk, foto maakt het inderdaad een stuk duidelijker.
Ik denk dat de overstap net te groot is om netjes met voegmortel een overgang te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik denk oorspronkelijk spuitwerk, daarover enkele lagen latex en/of structuurverf. Mooi is het ook niet. Zeker nu er eindelijk fatsoenlijk tegelwerk onder zit. Dan gaat de rommelige verf op de wand wel opvallen.
Kun je het er niet af steken?

• The Eagle

The Eagle

@Antonius weet je zeker dat dat geen laagje dun stucwerk / gips is met daar overheen structuurverf?
Wellicht heb je hier iets aan: https://www.klium.nl/blog/zelf-stucwerk-repareren/
Korte versie: roodband er op tot je de juiste dikte hebt, dan zou ik zelf een kitrandje zetten en dan de structuurverf er verder op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:13

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik heb net deze gekocht:
https://www.ikea.com/nl/n...raan-verchroomd-20342535/

9.5 L/min voor de regendouche.

Maar ik heb een intergas HREco CW3... Die is 10L/min bij 40 graden (6 liter bij 60 graden).

Zou het net goed gaan? :X

Appeltaart is lekker!

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 26-09 09:58
TheoQ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:39:
[...]

Mja... de wind kan onder het deel van de veranda, niet in de schuur, dus een verticale lift kan deze optillen ja...

Maar goed... bij windkracht 36 zijn we allemaal ons huis kwijt dus dan maak ik me daar wat meer zorgen om.... denk ik O-)

Revive the guild!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:13
LED-Maniak schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:04:
Ik heb net deze gekocht:

Maar ik heb een intergas HREco CW3... Die is 10L/min bij 40 graden (6 liter bij 60 graden).

Moet goed gaan toch? Op de aangegeven 38 graden meng je met beide aanlevertemperaturen zelfs nog wat koud bij dus is er meer flow beschikbaar dan puur wat de CV aanvoert.

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:48
LED-Maniak schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:04:
Ik heb net deze gekocht:

Wij hebben bij onze regendouche ook nooit 100% de kraan open staan. Dan heb je nog meer marge :P

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
Zo net weer wat klusjes gedaan, van die klusjes waarbij je eerst dacht veel te ingewikkeld, een idee hoe het werkt.
Dit keer rolluiken schoonmaken + bandopwinder en band vervangen. Afgelopen week was de buurman over de vloer (die heeft een rolluikbedrijf ;) ) voor het opmeten van een nieuw rolluik. Toen kwam ter sprake dat de banden zo vies waren en de kastjes zelf ook creme ipv wit en of dat nou moeilijk is om te vervangen.
Nou hij liet het maar gelijk ff zien, haalde ff een nieuwe bandopwinder van de zaak en liet het zien. Binnen 30 minuutjes vervangen inclusief ook nog lagers.

Kortom dat kan ik nu zelf :) popnageltang besteld, bandopwinders besteld via Amazon (goede prijzen) en vandaag begonnen aan de klus!

Nou dat is dus goed gegaan, 20 jaar oude rolluik open, zo te zien nooit schoongemaakt. Boel schoon gemaakt binnen en buitenkant, lagers ingespoten met smering (moet ik nog gaan bestellen/vervangen) en de bandopwinder vervangen :) denk in totaal uurtje bezig geweest inclusief schoonmaken.
Tevreden met het resultaat en weer een klus die ik zelf kan klaren :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Alsjemenou
Tip voor iedereen: voordat je wat op Toolnation.nl besteld, kijk eerst even op Toolnation.de of het niet veel goedkoper is. Scheelde voor mijn CTL MIDI, maar ik zie meer producten die daar veel goedkoper zijn. Ik kan bevestigen als het product op voorraad is (op de NL website) het ook verstuurd wordt vanuit hun NL voorraad. Als ik dit eerder geweten had, had ik ook veel kunnen besparen op de Kapex.

Edit: holy crap, ben ik vandaag gewoon een Karmakoning(kje) geworden *O*

[Voor 17% gewijzigd door Alsjemenou op 17-09-2020 14:27]

• sheane
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:20:
Tip voor iedereen: voordat je wat op Toolnation.nl besteld, kijk eerst even op Toolnation.de of het niet veel goedkoper is. Scheelde voor mijn CTL MIDI, maar ik zie meer producten die daar veel goedkoper zijn. Ik kan bevestigen als het product op voorraad is (op de NL website) het ook verstuurd wordt vanuit hun NL voorraad. Als ik dit eerder geweten had, had ik ook veel kunnen besparen op de Kapex.
Goed punt, net even gekeken voor een Milwaukee tacker. Die is alleen 100 euro duurder :'(

• Alsjemenou
sheane schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:25:
[...]

Goed punt, net even gekeken voor een Milwaukee tacker. Die is alleen 100 euro duurder :'(
Hehe kortom, even vergelijken dus. Zal wel per merk verschil in zitten.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:26
Martinusz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:44:
Zo net weer wat klusjes gedaan, van die klusjes waarbij je eerst dacht veel te ingewikkeld, een idee hoe het werkt.
Dit keer rolluiken schoonmaken + bandopwinder en band vervangen. Afgelopen week was de buurman over de vloer (die heeft een rolluikbedrijf ;) ) voor het opmeten van een nieuw rolluik. Toen kwam ter sprake dat de banden zo vies waren en de kastjes zelf ook creme ipv wit en of dat nou moeilijk is om te vervangen.
Nou hij liet het maar gelijk ff zien, haalde ff een nieuwe bandopwinder van de zaak en liet het zien. Binnen 30 minuutjes vervangen inclusief ook nog lagers.

Kortom dat kan ik nu zelf :) popnageltang besteld, bandopwinders besteld via Amazon (goede prijzen) en vandaag begonnen aan de klus!

Nou dat is dus goed gegaan, 20 jaar oude rolluik open, zo te zien nooit schoongemaakt. Boel schoon gemaakt binnen en buitenkant, lagers ingespoten met smering (moet ik nog gaan bestellen/vervangen) en de bandopwinder vervangen :) denk in totaal uurtje bezig geweest inclusief schoonmaken.
Tevreden met het resultaat en weer een klus die ik zelf kan klaren :)
je denkt dat je niks kunt met die dingen maar op YT staan een aantal hele informatieve filmpjes, buurman is nog beter!
Bij mij heb ik hem gisteren opengehaald om te kijken waaro die het niet meer deed. dat kwam doordat de deur is ingekort aan de onderkant en hij te lang doordraaid en de stropjes dus geknapt waren, deze moet ik dus vervangen. daarna de motor afstellen

gisteren nog meer gedaan: gipsplafond strak maken, behang afhalen, osbplaten schuren (korel 100) en nu bendenken of ik het ga lakken of niet (blanke lak), muur stucken en op tijd stoppen. ben nog lang niet klaar met de 2e verdieping...

diskeltische lurker

• sheane
  • Niet online
Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:27:
[...]

Hehe kortom, even vergelijken dus. Zal wel per merk verschil in zitten.
Jazeker, kwam dit overigens net tegen....

https://www.toolnation.nl...jmtangenwagen-gevuld.html _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Opvallend genoeg niet te vinden (gevuld) op de Duitse site. De klemmen zijn overigens vaak wel goedkoper in DE

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:18:
Ik wil mijn neusgaten vervangen, onder andere van het raam dat ik daarstraks postte.

De lat is op het dikste punt 28x22mm.

Die kan ik niet 1-2-3 bij een bouwmarkt/woonwinkel in de buurt vinden. Hoe doen jullie zoiets? Grotere erin zetten? Grotere bijzagen en erin?
Ggoedkoop.nl zit in Delft. Ik vind dat een fijne zaak.

• Alsjemenou
sheane schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:55:
[...]

Jazeker, kwam dit overigens net tegen....

https://www.toolnation.nl...jmtangenwagen-gevuld.html _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Opvallend genoeg niet te vinden (gevuld) op de Duitse site. De klemmen zijn overigens vaak wel goedkoper in DE
Sow.. eigenlijk qua prijs alleen te verantwoorden als je een shop hebt waar je bijvoorbeeld aan interieur/meubelbouw doet. Hiervan ga ik mijn vrouw nimmer overtuigen :+ Al heb ik de ruimte niet eens..

• The Eagle

The Eagle

Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:08:
[...]

Sow.. eigenlijk qua prijs alleen te verantwoorden als je een shop hebt waar je bijvoorbeeld aan interieur/meubelbouw doet. Hiervan ga ik mijn vrouw nimmer overtuigen :+ Al heb ik de ruimte niet eens..
Overtuigen hoeft ook niet. Gewoon rekening mee houden dat je twee setjes van die tangen direct na aankoop kwijt bent om je vrouw mee vast te zetten (of twee extra setjes meebestellen, kan ook. Sowieso klinkt een extra rol ducttape tegen het geschreeuw ook verstandig in deze) :P

• sheane
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:17:
[...]

Overtuigen hoeft ook niet. Gewoon rekening mee houden dat je twee setjes van die tangen direct na aankoop kwijt bent om je vrouw mee vast te zetten (of twee extra setjes meebestellen, kan ook. Sowieso klinkt een extra rol ducttape tegen het geschreeuw ook verstandig in deze) :P
Ik zie hier mogelijkheden hoor... }) *O*

• Alsjemenou
The Eagle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:17:
[...]

Het duurt niet lang om de experts op dit forum te vinden :D

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klein dilemma ivm het isoleren van mijn tweede verdieping.
Het is een houten balken dak. Langs de buitenkant beperkt geisoleerd. Hooguit een cm of vijf. Zal voor de betonnen andere delen van het dak wel voldoende zijn, maar voor een dun houten dak minder.

Fotootje van de binnenkant:

Plattegrond ziet er zo uit:

Binnenkant is nu afgewerkt met gipsplaten, dus die zijn er op zich zo af.

Nu kan ik de binnenkant gewoon volgens normale procedure isoleren, glaswol ertussen, dampscherm eronder en gipsplaten er weer tegenaan. Echter; ik kan wél bij het grijze deel, maar niet bij de rest. Nu kan ik daar wel glaswol tussen proppen, maar niet het vochtscherm toepassen.

Vragen:
- Wel of niet isoleren als ik niet het hele plafond kan doen?
- Wel of niet het hele plafond isoleren als ik niet overal dampscherm kwijt kan?
- Of alleen het grijze deel isoleren en de zijkanten ook dicht proberen te maken met folie?

[Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 15:35]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maeslant schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:02:
[...]

Ggoedkoop.nl zit in Delft. Ik vind dat een fijne zaak.
Potjandorie dat is een mooie zaak. Dank voor de tip. Ik heb uiteindelijk een te lange glaslat genomen en daar een dikke centimeter vanaf gehaald. Dit door de decoupeerzaag op hetzelfde verstek in te stellen als de hoek van de lat.

Dank allen :)

• BCC

Skatebaan. update #6.
5 liter lak per laag. Gewoon direct vanuit het blik en rollen maar, dan zit het er met een half uurtje op. 1 rare blaas op een top deck door water? denk ik. Verder ziet het er goed uit. Nu extra lak halen want ik heb nog maar 2 blikken over :) Ja, er zitten voetstappen onder de lak. Ik had geen zin om 24m3 met de schuur machine langs te lopen :)

[Voor 7% gewijzigd door BCC op 17-09-2020 16:50]

• Antonius
JT schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:12:
[...]

Kun je het er niet af steken?
Misschien wel van de muren, levert mogelijk wel veel groeven op die daarna glad gestuct moeten worden. Afsteken lukt niet van het houten koofje in de hoek (buizen die naar boven gaan). Daar moet ik hoe dan ook een andere oplossing verzinnen.
The Eagle schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:00:
@Antonius weet je zeker dat dat geen laagje dun stucwerk / gips is met daar overheen structuurverf?
Wellicht heb je hier iets aan: https://www.klium.nl/blog/zelf-stucwerk-repareren/
Korte versie: roodband er op tot je de juiste dikte hebt, dan zou ik zelf een kitrandje zetten en dan de structuurverf er verder op.
Misschien is dat wel de beste aanpak.

Ik gooi toch even een vers grof papiertje op de schuurmachine, eens zien wat dat doet op de koof.

• Dark Angel
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:48

Dark Angel

Corvette LS Power

JT schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:11:
[...]

Hmmm, ook een idee. Zit het bij jou in een betonnen muur of zo een zachte steensoort (ik zal binnen gibo hebben ofzo).

@Fraggert @dreamscape @decipherer Vanavond toch nog eens speuren naar een kolomboormachine. Past mooi in mijn nieuwe klusschuur, waar geen fietsen in komen :P
Muur is ook van een zachter steensoort vandaar dat ik er minimaal 10cm in gegaan ben om genoeg druk op het vlak te krijgen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:25
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:34:

Vragen:
- Wel of niet isoleren als ik niet het hele plafond kan doen?
- Wel of niet het hele plafond isoleren als ik niet overal dampscherm kwijt kan?
- Of alleen het grijze deel isoleren en de zijkanten ook dicht proberen te maken met folie?
Als het daadwerkelijk een plat dak is, waar aan de bovenkant al isolatie zit, NIET van binnenuit isoleren. Isoleren brengt een groot risico op houtrot in het dakhout met zich mee en helemaal als je geen goed dampscherm kunt plaatsen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GodDamage schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:29:
[...]

Als het daadwerkelijk een plat dak is, waar aan de bovenkant al isolatie zit, NIET van binnenuit isoleren. Isoleren brengt een groot risico op houtrot in het dakhout met zich mee en helemaal als je geen goed dampscherm kunt plaatsen.
Ja tot zover de theorie. In de praktijk is de isolatie zwaar ontoereikend, en is het zo'n beetje de buitentemperatuur daar :X

Er moet echt iets gebeuren hier.

[Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 22:36]

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:25
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:32:
[...]

Ja tot zover de theorie. In de praktijk is de isolatie zwaar ontoereikend, en is het zo'n beetje de buitentemperatuur daar :X

Er moet echt iets gebeuren hier.
Dan zou je ervoor kunnen kiezen om de ruimte tussen dak en isolatie te ventileren, dus een luchtspouw, waardoor het hout kan drogen. Doet wel flink afbreuk aan de rc-waarde van het totale dak. Het beste is om het dak van boven te isoleren: drukvaste isolatieplaten erop, al dan niet onder epdm/dakleer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GodDamage schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:48:
[...]

Dan zou je ervoor kunnen kiezen om de ruimte tussen dak en isolatie te ventileren, dus een luchtspouw, waardoor het hout kan drogen. Doet wel flink afbreuk aan de rc-waarde van het totale dak. Het beste is om het dak van boven te isoleren: drukvaste isolatieplaten erop, al dan niet onder epdm/dakleer.
Probleem is dat er zowel een zonneboiler als een stel zonnepanelen op het dak staan. Buitenkant is niet echt een optie. Zit echt klem hiermee :X

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Heeft iemand al eens eerder bij een zwevende klik pvc vloer een inspectie Luik gemaakt ? Hoe zorg je voor een nette afwerking en kit je dan zowel de ondervloer als pvc aan het Luik ?

Het Luik zelf komt wel goed , maar die vloer ligt er voor de rest los op. Dat kan natuurlijk niet bij het Luik .
Betreft jaren dertig woning met balken en underlayment vloer . Morgen ga ik de vloer leggen, maar hier eigenlijk nog niet over nagedacht :+

[Voor 14% gewijzigd door Waypoint op 17-09-2020 23:24]

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:16
Waypoint schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:23:
Heeft iemand al eens eerder bij een zwevende klik pvc vloer een inspectie Luik gemaakt ? Hoe zorg je voor een nette afwerking en kit je dan zowel de ondervloer als pvc aan het Luik ?

Het Luik zelf komt wel goed , maar die vloer ligt er voor de rest los op. Dat kan natuurlijk niet bij het Luik .
Betreft jaren dertig woning met balken en underlayment vloer . Morgen ga ik de vloer leggen, maar hier eigenlijk nog niet over nagedacht :+
Inderdaad met montagekit. Ik weet niet wat voor ondervloer je hebt maar wellicht is een houten plaat van zelfde dikte geschikter voor ertussen. Je zou er voor kunnen kiezen om een strip om de rand te maken die net op de vloer om het leuk heen valt. Dan accentueer je het luik wel iets maar is wellicht mooier dan een naad.

Beetje dit idee: https://www.floormade.nl/product/luikprofiel-27-mm/

Zou alleen zelf voor een wat subtielere kleur gaan.

• Martinusz
Kleine update op mijn rolluikonderdelen vervangingstoer:
De vorige bewoner vond het blijkbaar grappig om voor 2 bandopwinders schroeven met S2 kop (vierkant bit) te gebruiken :( :( :(

Na wat speur werk in mijn bitjes had ik hem wel *O* dus eerste 2 schroeven eruit *O* op naar de volgende bandopwinder…. -O- -O- dingen zijn doorgedraaid -O- -O- -O- pfff dat wordt uitboren :/ :(

Wie gebruikt er nou in vredesnaam ineens schroeven met S2 kop 7(8)7

[Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 18-09-2020 08:06]

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:21
Alsjemenou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:20:

Edit: holy crap, ben ik vandaag gewoon een Karmakoning(kje) geworden *O*
Hoe doe jij dit dan? Wanneer ik via de Duitse site wil bestellen en ik kies aflevering op mijn adres (in NL dus) springt de prijs om naar de NL prijs...

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 26-09 12:36
Martinusz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:06:
Kleine update op mijn rolluikonderdelen vervangingstoer:
De vorige bewoner vond het blijkbaar grappig om voor 2 bandopwinders schroeven met S2 kop (vierkant bit) te gebruiken :( :( :(

Na wat speur werk in mijn bitjes had ik hem wel *O* dus eerste 2 schroeven eruit *O* op naar de volgende bandopwinder…. -O- -O- dingen zijn doorgedraaid -O- -O- -O- pfff dat wordt uitboren :/ :(

Wie gebruikt er nou in vredesnaam ineens schroeven met S2 kop 7(8)7
De doet het zelver die vindt dat 'vast is vast' en ergens nog een paar van die schroefjes over had. Waarom zou je dan andere schroefjes halen, als het zo ook lukt? :+

Ik gebruikte altijd kruiskop en tegenwoordig liever torx. Ik vind dit soort dingen ook altijd maar dan heel vaak waar je met de platte schroevendraaier (nee, heb het niet over elektra) bij moet, die draai je ook altijd zo kapot.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23:11
BCC schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:46:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Skatebaan. update #6.
5 liter lak per laag. Gewoon direct vanuit het blik en rollen maar, dan zit het er met een half uurtje op. 1 rare blaas op een top deck door water? denk ik. Verder ziet het er goed uit. Nu extra lak halen want ik heb nog maar 2 blikken over :) Ja, er zitten voetstappen onder de lak. Ik had geen zin om 24m3 met de schuur machine langs te lopen :)
Gaaf project!
Woon je vrijstaand? Anders heb ik nu al medelijden met de buren. ;)

• Martinusz
jbdeiman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:28:
[...]

De doet het zelver die vindt dat 'vast is vast' en ergens nog een paar van die schroefjes over had. Waarom zou je dan andere schroefjes halen, als het zo ook lukt? :+

Ik gebruikte altijd kruiskop en tegenwoordig liever torx. Ik vind dit soort dingen ook altijd maar dan heel vaak waar je met de platte schroevendraaier (nee, heb het niet over elektra) bij moet, die draai je ook altijd zo kapot.
Pff ja vreselijk, het was ook echt een " handige" Harrie de vorige bewoner, niet dus, allemaal van die rare dingen :P overigens zaten alle bandopwinders in de muur met schroeven van 6 cm ofzo :X hij was bang denk ik dat ze losgingen :X

• microcuts
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22:18
Krijnemans schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:19:
Hoe doe jij dit dan? Wanneer ik via de Duitse site wil bestellen en ik kies aflevering op mijn adres (in NL dus) springt de prijs om naar de NL prijs...
De Duitse site toont prijzen met de huidige Duitse 16% BTW. Wanneer je Nederland selecteert als afleveradres passen ze de prijs aan naar de Nederlandse 21% BTW. Het valt dus iets hoger uit, maar kan nog steeds goedkoper zijn dan de prijzen op de Nederlandse site.

• Alsjemenou
Krijnemans schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:19:
[...]

Bij accessoires gebeurde dit bij mij ook. Maar bij de machines zelf niet.

• jbdeiman
Martinusz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:52:
[...]

Pff ja vreselijk, het was ook echt een " handige" Harrie de vorige bewoner, niet dus, allemaal van die rare dingen :P overigens zaten alle bandopwinders in de muur met schroeven van 6 cm ofzo :X hij was bang denk ik dat ze losgingen :X
Zo herkenbaar, was bij ons ook. Zoveel aangepast en weggehaald, plinten letterlijk vastgeplakt dat de muur zo ongeveer mee kwam bij het losmaken (moest nieuwe vloer in), kabels die in de plint waren weggewerkt gewoon afgesneden (logisch, want pint zat vast), en topper was toch wel: In de tuin waar een stenen BBQ had gestaan, daar zat niet gewoon een grote platte tegel onder (ook wel), maar een hele stapel die aan elkaar vast was gemaakt. (alleen van klein naar groot, grootste bovenop gestapeld).

Ik wilde de steen uitgraven en snapte eerst niet waarom die zo zwaar was :P

6 cm? WUT
6cm schroeven gebruik ik alleen wanneer de trekkracht in de 'schroefrichting' zit alsof de schroef eruit getrokken wordt, anders voldoen kortere schroeven altijd prima. (ok, niet te kort natuurlijk)

• BCC
B-lex schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:50:
[...]
Gaaf project!
Woon je vrijstaand? Anders heb ik nu al medelijden met de buren. ;)
Die kant van de tuin wel, maar de buurman komt elke dag vragen of hij er al een keer op mag, dus ik denk dat het goed komt :)

• Martinusz
jbdeiman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:43:
[...]

Zo herkenbaar, was bij ons ook. Zoveel aangepast en weggehaald, plinten letterlijk vastgeplakt dat de muur zo ongeveer mee kwam bij het losmaken (moest nieuwe vloer in), kabels die in de plint waren weggewerkt gewoon afgesneden (logisch, want pint zat vast), en topper was toch wel: In de tuin waar een stenen BBQ had gestaan, daar zat niet gewoon een grote platte tegel onder (ook wel), maar een hele stapel die aan elkaar vast was gemaakt. (alleen van klein naar groot, grootste bovenop gestapeld).

Ik wilde de steen uitgraven en snapte eerst niet waarom die zo zwaar was :P

6 cm? WUT
6cm schroeven gebruik ik alleen wanneer de trekkracht in de 'schroefrichting' zit alsof de schroef eruit getrokken wordt, anders voldoen kortere schroeven altijd prima. (ok, niet te kort natuurlijk)
Haha ja achja, scoor je wel makkelijk punten bij de vrouw, want het wordt dan altijd beter :P

Het is gelukt, heb de koppen eraf gezaagd, de nieuwe bandopwinder kwam precies goed uit, net voorbij de gaten. Dus mooi 2 nieuwe gaten geboord, ding opgehangen en met verf even de muur bijgewerkt 8)

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:46
Kluskoppen!

Ik heb verschillende setjes (beton/steen) boren. Ik geraak aan meerdere setjes omdat steeds 1 diameter (5) het meest gebruikt word en dus slijt/kapot gaat.
Nu vind ik het waanzin om wéér een setje te kopen (de overige maten liggen bijna als nieuw op schap) om weer een boortje 5 te krijgen.

Hoe doen jullie dat, of mishandel ik het boortje gewoon teveel?
Het gaat zowel om SDS als snelspan (schroefmachine)

iRacing Profiel

• krietjur
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:29

krietjur

Where am I?

Waarom koop je steeds setjes als maar 1 boortje versleten is? ;-)

[Voor 7% gewijzigd door krietjur op 18-09-2020 14:18]

• Frontysco
omdat ik in de bouwmarkt, of CB bijvoorbeeld geen losse boortjes kon vinden :+

iRacing Profiel

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:04
Frontysco schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:29:
Gewoon online zoeken. Kies een degelijk merk uit en schaf alleen het boortje aan dat je nodig hebt.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:40

barktus

Moehhhh!

Frontysco schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:29:
Toolnation, Toolstation, Leys, Pontmeyer etc. is je vriend :P.

In de houten skeletbouw gaat er bij ons als elecktriciens gemiddeld wel één speedboor per twee weken doorheen. Zou een dure aangelegenheid worden als we ook steeds de andere maten moesten kopen _O-

[Voor 28% gewijzigd door barktus op 18-09-2020 14:35]

My middle finger salutes you.

• Frontysco
wat zijn de betere merken?

iRacing Profiel

• barktus

barktus

Moehhhh!

Hilti, en Hilti en uuuuhm Hilti :+
Nee ze zijn wel echt goed, maar met huismerken zoals Noxxa, Rotec etc is ook niets mis.

[Voor 4% gewijzigd door barktus op 18-09-2020 14:41]

• IcE_364
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:18

Hoe kan ik dit het beste afsluiten? Dit is waar de halfsteens muur van een ongeisoleerd buitenschuurtje aansluit op de buitenmuur van het huis, je kijkt hier dus direct de spouw van het huis in.

Ik zat te denken aan PUR maar dat is natuurlijk een behoorlijke hoeveelheid, dus voor ik daar aan begin ben ik benieuwd naar wat jullie denken.

• barktus

barktus

Moehhhh!

IcE_364 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:41:
[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste afsluiten? Dit is waar de halfsteens muur van een ongeisoleerd buitenschuurtje aansluit op de buitenmuur van het huis, je kijkt hier dus direct de spouw van het huis in.

Ik zat te denken aan PUR maar dat is natuurlijk een behoorlijke hoeveelheid, dus voor ik daar aan begin ben ik benieuwd naar wat jullie denken.
Isolatieplaat en dan vast en verder dicht purren.

Edit: alleen pur gaat ook wel lijkt me. Zo heel diep is het niet, en het zet aardig uit. Kost de wereld ook niet.

[Voor 7% gewijzigd door barktus op 18-09-2020 14:44]

• Rambo41
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 25-09 11:10
Onlangs samen met de vrouw een nieuwe woning gekocht. In de tuin staat een terrasoverkapping van douglas hout op 4 betonpoeren. Is het mogelijk om zo'n overkapping te verplaatsen en op een andere plek in de tuin te zetten zonder deze helemaal te demonteren.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rambo41 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:36:
Onlangs samen met de vrouw een nieuwe woning gekocht. In de tuin staat een terrasoverkapping van douglas hout op 4 betonpoeren. Is het mogelijk om zo'n overkapping te verplaatsen en op een andere plek in de tuin te zetten zonder deze helemaal te demonteren.
Ja hoor. Ze kunnen zelf hele huizen verplaatsen, dus moet kunnen.

Of jij dat kunt me een paar vrienden? Dat zou ik afraden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:43
In theorie moet dit geen problemen opleveren. Je moet waarschijnlijk alleen de hele overkapping omhoog liften van de draadeinden van je betonpoeren af.

Afhankelijk van de grootte van je overkapping kan dit nogal een flink gewicht zijn dat je in ieder geval niet met een paar vrienden voor elkaar krijgt. Hiervoor heb je wel een kraan nodig.

• jbdeiman
Het kan zeker wel, maar daar heb je zeker hulp (lees: kraag oid) bij nodig. Als ik kijk hoe die bij ons is gemonteerd qua betonpoeren zou dat betekenen:
- Uitgraven betonpoeren en wellicht ook losbikken van het erom gestorte cement/beton
- Optakelen gehele gevaarte (incl. betonpoeren)
- Betonpoeren losdraaien van de palen
- Positie betonpoeren bepalen en uitgraven op de nieuwe plek
- Volledig waterpas stellen van de betonpoeren
- Betonpoeren eruit halen en vastmaken aan overkapping
- Overkapping op de nieuwe plek plaatsen
- Cement/ beton storten om de betonpoeren

Best een bewerkelijke (en waarschijnlijk prijzige) klus, waarbij het hopen is dat de overkapping het kan hebben als je m verplaatst en niet de geest geeft, dus je moet heel goed opletten hoe je de overkapping gaat liften.

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
De bevestiging van isolatie op m'n nieuwe uitbouw kan ik op twee manier doen: schroeven of lijmen. Nu kwam ik Illbruck PU010 isolatielijm tegen. Dit lijkt me beter dan schroeven want geen koudebruggen door het isolatiemateriaal. Weet iemand of ik dit gewoon kan gebruiken voor een plat dak? Of zie ik iets over het hoofd?

YEAH for it!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb hier wel eens vaker geklaagd over die grapjurk van een vorige bewoner die maar een beetje half aan kluste. Een van de dingen die hij meegaf als pluspunt is dat er al een buis zou liggen van garage naar meterkast, voor eventuele extra kabels. Dat zou nu van pas komen voor project tuin-wifi. Maar toen ik mijn zoontje daarheen stuurde met een zaklamp, walktietalkie en een instructie (vond 'ie leuk) rapporteerde hij dat er nog een afstand te overbruggen was tussen de buis en de meterkast, en dat er een put onder zou liggen :?.

Dus ik toog zelf onder de vloeren... te beginnen met de kelder, waar het toegangsluik zit:

daarna rechtsaf, maar oei, dat is wel smal...

dus ik op mijn buik (schouders gingen er nét door :X) door het gat schuifelen...

:F

die ontzettende !@#&$#? heeft de buis slechts tot de kruipruimte gelegd, en niet tot de meterkast - er zit bijna 3 meter tussen waar de kabels los hangen. Je moet dus telkens in die kruipruimte kruipen/tijgeren als er wat doorheen moet }:O.

Goed, wat verwensingen verder (en een stukkie buis, ik leg de boel wél netjes aan) heb ik de kabel tot de garage gekregen. Vandaaruit een gat geboord door de achtermuur (of eigenlijk de fundering eronder) naar buiten toe (putje gegraven) en daarna de buis gewoon onder de grasplaggen gestoken. Ik wilde hem dieper leggen maar dit zal in de voorzienbare toekomst altijd een grasveld blijven, bovendien blijkt er ook grondkabel uit die hoek van de garage te komen dus ik heb het maar gemarkeerd dat we daar niet moeten graven.

Dat kabeltrekken was ook nog een heel gezeik (ik koop nóóit meer flexibele buis, wat een kutzooi :X) en nadat ik per ongeluk met mijn mes de kabel raakte aan het eind moest ik weer terug om 3 meter extra door te voeren... |:( ;(. Vervolgens de kabel omhoog gemaakt, stekkers eraan, deed pin 6 het niet :-(. Gelukkig geen kabelbreuk, nieuwe stekker eraan gezet (had gelukkig een stukje te lang afgeknipt) en toen hadden we signaal. We bezitten dus nu een pergola met wat extra's :).

Het is een 'semi-outdoor' AP dus hij mag niet direct in de regen hangen, vandaar het dakje. Ik kit de naden nog af voor de zekerheid met woodmax. Tenzij het ondersteboven gaat regenen hangt deze veilig :).

My shop

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben erg tevreden met mijn Bosch X7 vierdeler boren. Beton is als heet mes +boter. Alleen geen idee of ze los te koop zijn.

[Voor 8% gewijzigd door JT op 18-09-2020 18:57]

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:43
HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:47:
[Afbeelding]

Het is een 'semi-outdoor' AP dus hij mag niet direct in de regen hangen, vandaar het dakje. Ik kit de naden nog af voor de zekerheid met woodmax. Tenzij het ondersteboven gaat regenen hangt deze veilig :).
offtopic:
Waarom ben je voor de Ubiquiti UniFi AP AC Pro gegaan, en niet de AC Mesh? Grootste probleem met de gewone APs (en bij mijn weten ook de AC Pro) is dat door vocht er corrosie aan de stekker / aansluiting ontstaat en die daardoor uit valt. Bij de AC Mesh is dat niet zo (heb er zelf geen, maar kabel wordt van onderen ingevoerd en verwacht dat daar ook wel een rubberen afsluiting in zal zitten). Gezien de plaatsing in dit geval zou ik persoonlijk dat dus ook nog steeds een risico vinden. De AC Pro is echt bedoeld om beschut te hangen, dus onder een afdak / overkapping. En dat kleine plaatje waar die nu aan op hangt kan ik persoonlijk niet als overkapping aanmerken en daar kan ook nog eens best vocht onderin komen denk ik.
Daarnaast is de AC Mesh ook nog eens een paar tientjes goedkoper dan de AC Pro. En in tegenstelling tot "mesh" in de naam kun je die net zo goed gewoon via ethernet aansluiten (sterker nog: voor PoE moet je sowieso al ethernet aansluiten :+ Maar data gaat ook gewoon over het kabeltje als dat via die weg binnen komt).

• Alsjemenou
RobertMe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:13:
[...]

offtopic:
Waarom ben je voor de Ubiquiti UniFi AP AC Pro gegaan, en niet de AC Mesh? Grootste probleem met de gewone APs (en bij mijn weten ook de AC Pro) is dat door vocht er corrosie aan de stekker / aansluiting ontstaat en die daardoor uit valt. Bij de AC Mesh is dat niet zo (heb er zelf geen, maar kabel wordt van onderen ingevoerd en verwacht dat daar ook wel een rubberen afsluiting in zal zitten). Gezien de plaatsing in dit geval zou ik persoonlijk dat dus ook nog steeds een risico vinden. De AC Pro is echt bedoeld om beschut te hangen, dus onder een afdak / overkapping. En dat kleine plaatje waar die nu aan op hangt kan ik persoonlijk niet als overkapping aanmerken en daar kan ook nog eens best vocht onderin komen denk ik.
Daarnaast is de AC Mesh ook nog eens een paar tientjes goedkoper dan de AC Pro. En in tegenstelling tot "mesh" in de naam kun je die net zo goed gewoon via ethernet aansluiten (sterker nog: voor PoE moet je sowieso al ethernet aansluiten :+ Maar data gaat ook gewoon over het kabeltje als dat via die weg binnen komt).
offtopic:
De AC Pro heeft ook een rubberen afsluiting (die kwam bij de mijne).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

RobertMe schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:13:
[...]

offtopic:
Het simpele antwoord is dat ik dat allemaal niet wist toen ik de boel maanden terug bestelde. Ik kwam er pas eergisteren achter dat hij beschut moet hangen, maar dit afdakje is zo gemaakt dat er echt geen vocht bij kan komen tenzij ik de tuinslang er van onder op zet, en wat @Alsjemenou zegt, rubberen afdichting idd. Ik had eerst een verticale plaatsing aan de paal gemaakt (die hing zelfs al) en toen moest ik de boel aanpassen.

My shop

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Balen, de net gestucte muur (stukadoor nota bene) heeft een flinke 'deuk' van bijna 1m2. Precies naast een kozijn dus door de dagkantaftimmering die wel recht is valt het ook op.

Geen zin om dat helemaal over te doen dus in wil de deuk glad smeren zodat het met de raamaftimmering ok is. Alleen dat stuk even voorstrijken met stucprimer en er een cm op smeren met goudband? Met fix en finish aan de slag vanwege de dunne laagdikte aan de rand? Ga er vanuit dat het sowieso op schuren uitkomt om het netjes te krijgen...

• Alsjemenou
deWit schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:01:
Balen, de net gestucte muur (stukadoor nota bene) heeft een flinke 'deuk' van bijna 1m2. Precies naast een kozijn dus door de dagkantaftimmering die wel recht is valt het ook op.

Geen zin om dat helemaal over te doen dus in wil de deuk glad smeren zodat het met de raamaftimmering ok is. Alleen dat stuk even voorstrijken met stucprimer en er een cm op smeren met goudband? Met fix en finish aan de slag vanwege de dunne laagdikte aan de rand? Ga er vanuit dat het sowieso op schuren uitkomt om het netjes te krijgen...
Misschien een idee om de stukadoor even zijn werk te laten afmaken? Lijkt me niet dat het jouw probleem moet zijn als hij zijn werk niet volledig heeft gedaan.

Als het een cm diep is en 1m2 oppervlakte ga je dat niet in één keer vullen met fix en finish. Dan zou ik inderdaad eerst even goudband erin doen. Opzich prima te doen dat ene stukje met een wandrij door de rest van de muur als geleider te gebruiken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb mijn boren van Famag en Izar, die zijn prima. Maken volgens mij ook speedboren.
Hilti. Tsja, ook mooi spul :P.

Wegblijven bij bouwmarktcrap zou wel mijn tip zijn.

Vandaag kozijn 2 goeddeels gerenoveerd. Ik kan geen glaslat/neuslat/hardhout meer zien.
Morgen laatste dingen fixen (heb ad hoc ook even de waterslagen uitgeslepen en opnieuw gevoegd), en dan beginnen met lakken. Joepie.

[Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 18-09-2020 21:55]

• AbrahamKuyper
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:45
Iemand nog een goede tip voor het verwijderen van verf van een schouw?

De vorige bewoners vonden het een goed idee om de natuurstenen schouwen (2 stuks) te verven en we zouden ze weer graag in oude stijl willen herstellen.

Heb geprobeerd met een soort velgen reinigings borstel die redelijk ruw is + water, dit werd me aangeraden door een verf winkel. De schade na welgeteld 15 minuten op 1 plek is zoals op het plaatje.

Iemand nog tips en trucs behalve 2 weken dat ding te gaan lopen borstelen?

Ik hoor het graag.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:22
@AbrahamKuyper ik vond dit met Google, kun je daar wat mee?
Bij ons hadden ze zelfs heel de schouw geschilderd!

Ik heb de verf "opgelost" met een produkt van Möller Chemie, nl. HMK R50 (http://www.mollerchemie.n...ductPagina.html-id=30.htm) daarna nagespoeld met HKM R55 (http://www.mollerchemie.n...ductPagina.html-id=33.htm)

Als je de R50 er goed dik opzet dan komt de verf bijna vanzelf los en mijn marmer is helemaal niet aangetast. Wel oppassen als je de laatste restjes er wil afsteken met een plamuurmes, dat kan soms krassen maken.

Ter info: die producten van Möller Chemie heb ik gekocht bij RG Tegel in Massenhoven (niet al te ver voor jou). Best eerst wel effe bellen want bij mij hadden ze ze niet op stock.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• inTIMidate
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:36
Wij hebben een dakkapel laten plaatsen en het plafond is gestuct en de zijwanden zijn MDF platen. Deze hebben we getext en de scroefgaten opgevuld. Nu wilde ik de zijwanden zelf helemaal vlak maken door nog wat kieren en naden vol te smeren met vuller, wat we ook gebruikt hebben voor de schroefgaten. Daarna wat geschuurd, maar het resultaat is dat het alleen maar lelijker is geworden. Wat kan ik het beste doen om deze wanden mooi vlak te krijgen nu?

• akatar
  • Registratie: september 2002
Zo te zien, meer schuren.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:39

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Dit. Je ziet gewoon de vorm van het plamuurmes nog... dus echt beter schuren (en minder dik erop smeren).

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

De_Bastaard schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:50:
[...]

Dit. Je ziet gewoon de vorm van het plamuurmes nog... dus echt beter schuren (en minder dik erop smeren).
En geen spactelmassa gebruiken, maar iets dat iets dunner is..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Dit. Pak een handschuurder met schuurgaas en loop af van grof naar fijn dan ben je er zo.

MDF, geen gips. Dan zou ik een excentrische schuurmachine pakken, van 120/180/240 voor lekker smooth.

[Voor 19% gewijzigd door The Killer op 19-09-2020 14:25]

• barktus

barktus

Moehhhh!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:47:

Dat kabeltrekken was ook nog een heel gezeik (ik koop nóóit meer flexibele buis, wat een kutzooi :X)
Draad trekken in flexibele buis is altijd een ramp. Daarom gebruiken we vaak pre-flex :p

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:15
inTIMidate schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:44:
Wij hebben een dakkapel laten plaatsen en het plafond is gestuct en de zijwanden zijn MDF platen. Deze hebben we getext en de scroefgaten opgevuld. Nu wilde ik de zijwanden zelf helemaal vlak maken door nog wat kieren en naden vol te smeren met vuller, wat we ook gebruikt hebben voor de schroefgaten. Daarna wat geschuurd, maar het resultaat is dat het alleen maar lelijker is geworden. Wat kan ik het beste doen om deze wanden mooi vlak te krijgen nu?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou ook van dat alabastinespul kopen dat je zelf aan moet maken. Dat werkt fijner dan zo'n tube.
Pagina: 1 ... 52 ... 56 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True