[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ChillPascal schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:37:
[...]

De dakdoorvoer naar de omvormer zit op een andere plek en is reeds gereed. Deze is al met voorbedachte rade geplaatst toen het platte dak is vervangen.

Verder wil ik juist de ventilatieleiding binnenshuis handhaven.
Dus je wilt toch niks veranderen? Iedere andere optie wuif je weg, en dat mag natuurlijk, en wat overblijft is je eigen idee met de afvoer onder de panelen. Prima toch? Doe je dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:03
Fraggert schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:02:
[...]

Dat heb je echt heel knap gedaan _/-\o_ d:)b
Dank je! Ik heb het ook niet aangepakt als ' ff tussendoor klusje'

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-06 15:22
Van het weekend druk geweest met een overkapping, was wel een leuk project.

@Fraggert 4 slagschroevendraaiers, een afkortzaag, een cirkelzaag, een multitool en een Metabo spijkertacker. De buren waren er blij mee. :X :+ :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
barry86 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:58:
[...]

Dank je! Ik heb het ook niet aangepakt als ' ff tussendoor klusje'
Super mooi! :)

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 14-09-2020 10:09 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:59:

@Fraggert 4 slagschroevendraaiers, een afkortzaag, een cirkelzaag, een multitool en een Metabo spijkertacker. De buren waren er blij mee. :X :+ :+

***members only***
TTTTTRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :P :+

Netjes gedaan zo met die tellerkoppen, als je toch zichtbaar monteert, dan doe je het zo goed _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Fraggert schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:09:
[...]

TTTTTRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :P :+

Netjes gedaan zo met die tellerkoppen, als je toch zichtbaar monteert, dan doe je het zo goed _/-\o_
:+

Thanks! Al komt er nog een boeideel overheen O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Van het weekend een steigertje gebouwd! De oude steiger viel van ellende uit elkaar en stond op het punt van instorten, daar liepen we toch iedere keer als we een stukje wilden varen met samengeknepen billen overheen..

Helaas geen foto's van de oude steiger of van het bouwproces, we waren te druk bezig met het niet in het water vallen en tóch de palen zo ver en stevig mogelijk de grond in te krijgen. We hebben het droog gehouden!

En, uiteraard één vlonderplank te weinig besteld, dus kom net een stukje te kort aan het begin v/d steiger. Die haal ik vanmiddag nog even op en leg ik erbij. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Led8eTdGgbQ_jiY2lf8S4jDxRgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6zqugZ5yRov7QKk3ADEjmJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ_L4wiZQOKbuncnbqyu8Sghxec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BB0ObNbaScg3D9E2spNWwh7K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RevellNL op 14-09-2020 11:00 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:53:
[...]

:+

Thanks! Al komt er nog een boeideel overheen O-)
nog beterder, kudo's dan voor netjes werken :P

@RevellNL nice d:)b , spannend klusje me dunkt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Fraggert schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:07:
[...]

@RevellNL nice d:)b , spannend klusje me dunkt :P
Haha, ja het was af en toe best even zweten! Er was een moment dat ik de palenrammer te ver omhoog trok en hem vastzette op de bovenkant van een paal op het moment dat ik er kracht op zette, toen lag ik echt bijna in het water.

Voor de rest was het vooral veel klooien en heen-en-weer varen met een bootje om alles goed in het water te krijgen. De palen goed recht krijgen was echt onmogelijk helaas..

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een week of 8 geleden ben ik aan mijn eigen ontworpen overkapping begonnen. Het is heerlijk om 's-avonds met hout te werken en vind het jammer dat het einde in zicht is.

De muurdelen vallen in een gleuf in de balken en kunnen daardoor blijven werken. De ringbalk heb ik zo veel mogelijk ingehakt in de staanders.
Met hout wat over was, ben ik een tafelblad aan het maken, zodat deze beter in het geheel past.

Volgend jaar komt er in de rechterkant soort buitenkeuken. De indeling hiervan staat nog niet vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nac2UBWsble5kmX9dhgpUi6eMZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0hz03zVQsWWE1BLiUBJEEjog.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3vUuUcz255o-kvCukCYSTQs2KU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8DK6GzoiTGIDGyM9n42mEyaX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLCc5rVt5s4tIB3s8LDVMSzJczE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WscfsYBk3l52DvYzJgeZn7Jz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCKzI1UirHnQ-2O_uRFWmJejo5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hLX6yeM25eGT0cPN7XIUsoHX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t6WTUDOc3oK6Ovt_Hj8s3rEFl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5qGHGD12V2J8XgDmULVoCJK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheoQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:24:
Een week of 8 geleden ben ik aan mijn eigen ontworpen overkapping begonnen. Het is heerlijk om 's-avonds met hout te werken en vind het jammer dat het einde in zicht is.
die shingeltjes d:)b wat een uitstraling _/-\o_

Dat heb ik overwogen voor ons kippenhok, maar allemachtig wat is dat duur zeg 8)7

waar heb je die vandaan? je weet maar nooit voor een toekomstig projectje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:29:
[...]

die shingeltjes d:)b wat een uitstraling _/-\o_

Dat heb ik overwogen voor ons kippenhok, maar allemachtig wat is dat duur zeg 8)7

waar heb je die vandaan? je weet maar nooit voor een toekomstig projectje. :P
Ik heb het hout bij Gadero besteld, maar denk als je gaat zoeken dat het goedkoper kan.
Door de prijs heb ik ook alleen de korte kant met houten shingles uitgevoerd. De andere kant zijn bitumen shingles.

Als je een foto van het etiket wil kan ik je die toezenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheoQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb het hout bij Gadero besteld, maar denk als je gaat zoeken dat het goedkoper kan.
Door de prijs heb ik ook alleen de korte kant met houten shingles uitgevoerd. De andere kant zijn bitumen shingles.

Als je een foto van het etiket wil kan ik je die toezenden.
Slim opgelost, daar had ik niet aan gedacht 8)7

ja, doe maar pbtje, thanks voor de moeite alvast, super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:13

wontcachme

You catch me? No you wont

Soms baal ik hoe ver mijn natuurkunde kennis is weggezakt sinds de middelbare school....

Ik heb een metalen stellingkast (85cm breed x 50cm diep x 200cm hoog) waar ik aan de achterkant horizontaal een houten plank wil plaatsen. Hierop schroef ik een tv muurbeugel waardoor een tv (20kg) ongeveer 20/30cm voor de kast komt te hangen (op +- 150cm hoogte).

Maar hoeveel tegengewicht zal ik daarvoor nodig hebben? Ik dacht iets van 40/50kg aan tegels op de onderste schap te leggen zodat de boel niet omvalt, maar op gevoel iets doen is voor mij vaak geen goed idee :P

Of zou ik het beste de plank aan de voorkant van de kast plaatsen en dan de tegels zo ver mogelijk naar achteren op de schap?

Plaatje idee (zonder tv of beugel)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaWNh69IsoDy79TL43dcrKTimNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKGPsfvDfe9flkSU4WLAuZCT.png?f=fotoalbum_large

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03:04

sphere

Debian abuser

@wontcachme waarom de staander niet verankeren aan de muur (bovenaan) om het moment op te vangen?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

sphere schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:02:
@wontcachme waarom de staander niet verankeren aan de muur (bovenaan) om het moment op te vangen?
Omdat ik het liefst niet in de muur wil boren. Maar een enkel gat kan idd misschien nog wel. Ik had in het begin nog het gekke idee om er wellicht wielen onder te plaatsen, daardoor niet meer aan die optie gedacht.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:49:
[...]

Slim opgelost, daar had ik niet aan gedacht 8)7

ja, doe maar pbtje, thanks voor de moeite alvast, super :)
Er is een minimale hoek die je nodig heb om met houten shingles waterdicht te krijgen. Het lange dak haalde dat bij lange na niet. (15,5 graad terwijl voor de bitumen shingles minimaal 15 graden geldt)

Je kan ook geld besparen door het eerst waterdicht te maken met bitumen onderlaag en daarna de shingles verder uit elkaar te leggen. Of het er mooier van wordt weet ik niet.

pb is verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
wontcachme schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:01:
Soms baal ik hoe ver mijn natuurkunde kennis is weggezakt sinds de middelbare school....

Ik heb een metalen stellingkast (85cm breed x 50cm diep x 200cm hoog) waar ik aan de achterkant horizontaal een houten plank wil plaatsen. Hierop schroef ik een tv muurbeugel waardoor een tv (20kg) ongeveer 20/30cm voor de kast komt te hangen (op +- 150cm hoogte).

Maar hoeveel tegengewicht zal ik daarvoor nodig hebben? Ik dacht iets van 40/50kg aan tegels op de onderste schap te leggen zodat de boel niet omvalt, maar op gevoel iets doen is voor mij vaak geen goed idee :P

Of zou ik het beste de plank aan de voorkant van de kast plaatsen en dan de tegels zo ver mogelijk naar achteren op de schap?
Het draaipunt zit onder de voorpoten van de kast, de achterkant van de kast waar de tv aan zit, zal dus eerst omhoog gaan voordat de kast voorover kantelt. wat dat betreft valt het denk ik wel mee hoeveel kg je nodig heb.

Maar er is nog een andere kracht waar je rekening mee moet houden en dat is als je de tv naar buiten trek.
Hiervoor zou ik er toch voor kiezen om hem aan de muur te verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja hoog verankeren is het slimste, dan heeft je anker een relatief lange arm.
De tv naar achteren verplaatsen, binnen de pootjes... zal ook werken.

Truc is dat je de kracht van de TV moet ontbinden in een horizontale en verticale component, en dan het moment dat dit genereert vergelijken met het zwaartepunt van de kast. Valt het zwaartepunt buiten de pootjes, dan gaat hij om.

Meen ik , natuurkunde is voor mij ook lang geleden ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

TheoQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:08:
[...]

Het draaipunt zit onder de voorpoten van de kast, de achterkant van de kast waar de tv aan zit, zal dus eerst omhoog gaan voordat de kast voorover kantelt. wat dat betreft valt het denk ik wel mee hoeveel kg je nodig heb.

Maar er is nog een andere kracht waar je rekening mee moet houden en dat is als je de tv naar buiten trek.
Hiervoor zou ik er toch voor kiezen om hem aan de muur te verankeren.
Naar buiten trekken zal niet vaak gebeuren en als ik hem zou bewegen kan ik de kast ook even vasthouden. De kast+tv komen achter mijn bed te staan zodat ik in bed tv kan kijken. Als dat eenmaal staat dan hoeft die ook niet vaak verstelt.
Boudewijn schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:11:
Ja hoog verankeren is het slimste, dan heeft je anker een relatief lange arm.
De tv naar achteren verplaatsen, binnen de pootjes... zal ook werken.

Truc is dat je de kracht van de TV moet ontbinden in een horizontale en verticale component, en dan het moment dat dit genereert vergelijken met het zwaartepunt van de kast. Valt het zwaartepunt buiten de pootjes, dan gaat hij om.

Meen ik , natuurkunde is voor mij ook lang geleden ;).
Tussen de pootjes is net wat ik het liefst niet doe. Waarom? Omdat ik een gat heb tussen andere kasten en muur van 90cm (daarom 85cm kast breedte). Als de tv binnen de pootjes komt dan kan de tv nooit groter zijn dan 32 inch (40inch tv is precies 90cm breed). Door met een arm voor de kast te doen kan ik nog overstappen naar groter :P

Maar ik zal eens gaan kijken waar de houten balken in mijn muur zitten op die plek. Dan toch maar een schroef erin gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Ik heb eigenlijk een simpele vraag waar iemand hier misschien wel antwoord op heeft.

Ik heb Fakro dakramen, en daar wil ik zonwering op zetten. Er zijn voor Fakro ramen van die standaard screens die je eenvoudig buiten zou moeten kunnen installeren...

Echter de bak van die screens steekt een stukje boven de ramen uit. In de instructieboekjes zie je ook dat er direct boven de rand van het raam een vrije ruimte moet zijn zonder dakpannen. Ik gok een centimeter of 5. Bij mij liggen de dakpannen strak tegen de rand van het raam aan. Hierdoor past de standaard zonwering niet omdat er geen ruimte is voor de bak.

Mag ik die dakpannen die in de weg liggen gewoon een stukje naar boven schuiven en dan laten liggen, of zou ik die op maat moeten (laten) zagen en ze dus een paar centimeter in moeten korten?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
XyritZz schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:07:
Ik heb eigenlijk een simpele vraag waar iemand hier misschien wel antwoord op heeft.

Ik heb Fakro dakramen, en daar wil ik zonwering op zetten. Er zijn voor Fakro ramen van die standaard screens die je eenvoudig buiten zou moeten kunnen installeren...

Echter de bak van die screens steekt een stukje boven de ramen uit. In de instructieboekjes zie je ook dat er direct boven de rand van het raam een vrije ruimte moet zijn zonder dakpannen. Ik gok een centimeter of 5. Bij mij liggen de dakpannen strak tegen de rand van het raam aan. Hierdoor past de standaard zonwering niet omdat er geen ruimte is voor de bak.

Mag ik die dakpannen die in de weg liggen gewoon een stukje naar boven schuiven en dan laten liggen, of zou ik die op maat moeten (laten) zagen en ze dus een paar centimeter in moeten korten?
Ik zou ze gewoon inkorten. Even diamantbladje op je haakse slijper zetten en het is binnen 10 minuutjes gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Alsjemenou schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:09:
[...]

Ik zou ze gewoon inkorten. Even diamantbladje op je haakse slijper zetten en het is binnen 10 minuutjes gepiept.
Precies dit. Goedkoop diamant blad kan je bij ecotools halen, mocht je dat niet hebben. Dakdekkers slijpen ook alles op maat.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 10:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Mooi hoor, wat is dat voor spul op het dak?

Edit: ah houten shingles dus :z

[ Voor 4% gewijzigd door Woohooo op 14-09-2020 15:17 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddImaefEVARP7AfzKVfStOqqBW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzYcxYHBurv09ZJDdNclDUje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GArQjEwFt50XDN0BO-SNa1aRqpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uewjU82wfXuThnyNjZY78FmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fhr1RuNC8qtiAmUqELmo9MVyU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXxEE884DWTlkF4cgV2iFKTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epbnsiyM8YeHnXWiwK4y0A9S4E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aK8mQc7UsL02aAk1I9pBa8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yvvHIecBWusvj3np0g-bqMPRgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06b7a6sOL5SPiLwZnPWLFLnn.jpg?f=fotoalbum_large

De olie op de tafel moet nog drogen, maar dan heb ik deze week een fijne thuiswerkplekje in de zon :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Nu ik het zo in de tuin zie staan is het mooier dan verwacht. Mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet helemaal mijn smaak maar echt knap gedaan d:)b

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 09:41

JT

VETAK y0

Even een paar dagen bijna hier niet geweest en wat staan er weer mooie dingen :9

Ik moet in een eiken plank van 3cm dik aan de zijkant 3 of 4 gaten maken van 12x100mm, moet zeker recht. Ik heb geen kolomboormachine :/ Moet morgen gebeuren :+ Iemand een suggestie hoe ik dat kan improviseren?
KillaZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:59:

***members only***
Mooi man. Die latjes aan de staanders is om ze loodrecht te houden? Zijn die latjes dan een beetje ingegraven ofzo?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JT schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:29:
Even een paar dagen bijna hier niet geweest en wat staan er weer mooie dingen :9

Ik moet in een eiken plank van 3cm dik aan de zijkant 3 of 4 gaten maken van 12x100mm, moet zeker recht. Ik heb geen kolomboormachine :/ Moet morgen gebeuren :+ Iemand een suggestie hoe ik dat kan improviseren?
Boor is dus 12mm dik. Als je een gat kan boren in een stukje hout van van een centimeter of 5 dik of je hebt iets waarvan je weet dat het recht is en je boortje past er net in dan kan je dat gebruiken om je boortje en machine recht te houden ten opzichte van de plank.

Zo dus,

YouTube: Pocket-money Rail Square [video 417][Gifted**]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 93986 schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:36:
[...]

Boor is dus 12mm dik. Als je een gat kan boren in een stukje hout van van een centimeter of 5 dik of je hebt iets waarvan je weet dat het recht is en je boortje past er net in dan kan je dat gebruiken om je boortje en machine recht te houden ten opzichte van de plank.

Zo dus,

YouTube: Pocket-money Rail Square [video 417][Gifted**]
Dat filmpje had ik gezien, was erg nice. Ik heb alleen helaas geen garen :P En zou niet weten wat in dit huis ik er voor kan gebruiken :/ Anders had ik dat zeker gedaan :) Ik zie op YT ook een aantal mooie DIY-oplossingen maar die moeten eerst gebouwd worden. Dat gaat mij niet op tijd lukken helaas.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 19:02
JT schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:41:
[...]

Dat filmpje had ik gezien, was erg nice. Ik heb alleen helaas geen garen :P En zou niet weten wat in dit huis ik er voor kan gebruiken :/ Anders had ik dat zeker gedaan :) Ik zie op YT ook een aantal mooie DIY-oplossingen maar die moeten eerst gebouwd worden. Dat gaat mij niet op tijd lukken helaas.
Deze al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

XyritZz schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:07:

Waarom geen verduisterend rolgordijn aan de binnenkant? Origineel Fakro is prijzig, ik heb zelf Bloc rolhordijn op onze Fakro zitten en dat werkt prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:54:
Idealiter zou ik de pijp weghalen en binnen (achter knieschot) afbuigen naar de zijgevel. Echter is het (volgens mij) een asbestleiding, waardoor ik deze graag zou ik laten zitten.
Dat pijpje op het dak is vrij nieuw, weet je zeker dat het niet al een keer is opgeruimd?

1 tip: opruimen die troep.

Asbestverwijdering wordt alleen maar duurder en lastiger. En als je je woning gaat verkopen moet je het melden en kan het kopers afschrikken (is er meer?) en/of de prijs onder druk zetten.
Het moet een keer, volgens mij is dat nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Oh cool! Ik heb zelf een kruislijnlaser, ik had al bedacht dat ik daar 1 as mee kon doen, met wat hij doet, simpelweg een stukje hout er tegen ter begeleiding, kan ik de andere as recht houden. Nu maar hopen dat het recht genoeg is voor de blinde ophanging van een wastafeltje :P Denk dat ik het even ga oefenen, wellicht zelf toch met hout een geleider maken. Nu ik er zo over denk, met een speedboor kun je wel wat makkelijker geleiding maken misschien. Morgen eens proberen. Zeg maar 2 verticale plankjes, 2 horizontale boven elkaar tussen de verticale in en precies boven elkaar 2 gaatjes waar het dunne gladde deel van de speedboor net aan doorheen kan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:56:
De olie op de tafel moet nog drogen, maar dan heb ik deze week een fijne thuiswerkplekje in de zon :).
Da's een leuk setje zo zeg d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooi man. Die latjes aan de staanders is om ze loodrecht te houden? Zijn die latjes dan een beetje ingegraven ofzo?
Ik doe dat ook , ik druk ze gewoon in de grond, dat is voldoende bij kleinere maat staanders.

Als ik zwaarder spul waterpas moet houden (200x200 of 300x300) dan sla ik eerst een houten lat de grond in en fixeer dan zo'n balkje tussen die lat en de staander.

Meestal 2 stuks in 90 graden tov elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/youQ1WaRcLKZQnSOGKRap7uaUW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5sLHlbmuok88OgtLa9QHY1Sj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 13:14
wontcachme schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:01:

Wellicht dat ik je hiermee kan helpen, ben mechanical engineer van beroep :P

Jou kast wil gaan kantelen om de voorpoten. Jou tv hangt 0.3 m voor dit punt met een kracht van 200 N (20kg). Dit geeft een moment van 60 Nm (0.3x200).

Het contragewicht wat je nodig hebt heeft dus 60 Nm de andere kant op nodig. Dit is vervolgens te berekenen op dezelfde manier. Als je bijvoorbeeld tegels van 50x50 op je onderste plank plaatst hebben deze hun center of mass op 25 cm liggen. 60 = 0.25 x benodigde massa => 240 N.

Dit betekent dat als je 24 kg aan tegels neerlegt het krachten spel in balans is. (Gewicht van je kast niet meegerekend).

MAAR, zo snel als dat er een minimale extra kracht op de kast drukt deze zal gaan hellen. Dit resulteert in een grotere arm voor de tv (gezien de afstand van de tv naar het eerste pootje in horizontaal vlak toeneemt) wat resulteert in een onbalans(val 8)7 ).

50 kg zou er voor zorgen dat je kastje relatief stabiel zou staan(Veiligheidsfactor van 2). Maar dan nog is deze niet echt veilig tegen mensen tegen hem aanstoten (Of aan de tv zitten). Die arm is namelijk (In meest ongunstige situatie) 150 cm. Dus als iemand tegen de kast aanstoot met 1 kg moet het gewicht onderin 6 kg zijn (150/25).

Ik kan het je dus niet aanraden om het met ballast onder in je kast op te lossen maar het is wel degelijk mogelijk. Een schroef in de muur is nou eenmaal vele malen stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ

[...]

Die waren tijdelijk om die palen wat recht te houden ja. Ondanks dat je 1 mm speling hebt tussen gat en draadeind is het draadeind zelf maar 15 cm tegen 250cm paal, daarom gaan die palen behoorlijk scheef staan zonder ondersteuning. De persoon in kwesite was piketpaaltjes vergeten te halen, anders stel je ze meteen waterpas en zet je hem vast aan zo'n paaltje. Nu er maar voor gekozen om die palen op te zetten, vast te maken met die balken en van daaruit waterpas en op hoogte te zetten per paal zodra de ringbalk erop ging.

Iets meer werk, maar we waren met genoeg man. Als ik piket paaltjes zou moeten maken van het resthout was ik net zo lang bezig geweest :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:55:
Ik heb zojuist een lekkende radiator knop ontdekt. Zie foto.

[Afbeelding]

Het water druppelt vanaf de bovenkant naar beneden. Het lijkt erop dat ik in het midden de verwarmingsknop van de knelkoppeling los kan draaien en dat een nieuwe verwarmingsknop het probleem op zal lossen. Maar het lijkt mij beter als ik ook direct een nieuwe knelkoppeling monteer? Zoiets dus met een stukje flexibele leiding:

[Afbeelding]

Dit lijkt mij een relatief eenvoudig klusje als ik eerst de waterdruk uit de cv-installatie laat lopen. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?
Even een checkvraag. Ik heb een offerte opgevraagd bij een loodgieter voor het vervangen van een simpele radiatorkraan (zie foto's in quote). Deze vraagt 225 euro voor dit klusje. Nu lijkt me dat nogal overdreven omdat het in mijn ogen een eenvoudig iets is. Het is toch:
- aftappen CV installatie
- losdraaien radiatorkraan
- (eventueel vervangen deel van de leiding)
- (eventueel vervangen knelkoppeling leiding)
- monteren nieuwe radiatorkraan met hennep
- CV vullen
- ontluchten

Als er niks mis gaat is dit 30 minuten werk. De radiatorkraan kost €12. Dan weet ik niet hoe er 200 euro aan manuren bij komt. Of onderschat ik dit klusje volledig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:26
Aghanim schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:00:
[...]

Even een checkvraag. Ik heb een offerte opgevraagd bij een loodgieter voor het vervangen van een simpele radiatorkraan (zie foto's in quote). Deze vraagt 225 euro voor dit klusje. Nu lijkt me dat nogal overdreven omdat het in mijn ogen een eenvoudig iets is. Het is toch:
- CV vullen
- ontluchten

Als er niks mis gaat is dit 30 minuten werk. De radiatorkraan kost €12. Dan weet ik niet hoe er 200 euro aan manuren bij komt. Of onderschat ik dit klusje volledig?
Ik zou zeggen.. Succes ermee en probeer het zelf maar. Je weet precies wat er moet gebeuren dus laat maar weten hoe het is gegaan. Het is niet voor niets het DIY klussende Tweakers topic

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
[...]

- CV vullen
- ontluchten

Een offerte gaat er niet vanuit dat er niets mis gaat, en vergeet ook de voorrijkosten niet.
Misschien kan je hem aanbieden dat je zelf systeem leeg haal en weer vult/ontlucht (hou dan de tijd bij hoelang je bezig ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:01

A13X

Dude

[...]

- CV vullen
- ontluchten

Ik zou zeggen laat het op regie uitvoeren, betaal je precies wat het daadwerkelijk kost. Ik denk dat je met 30 minuten aardig ambitieus bent, zeker gezien de roest op de kraan. Daar zal hij 100% rekening mee hebben gehouden. Tel daarbij voorrijd kosten op en een pittig uurloon voor service/klein klussen werk. Dan zit je hier zo op.

Twijfel je oprecht aan zijn prijs, vraag een uitsplitsing aan hem of ergens anders een tweede offerte.

Awesome

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Stukje voortgang van het kippenhok :)

Na het huisje gezet te hebben is het tijd voor de afwerking met de groene lijnzaadolieverf en het bouwen van de buitenren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhtdLNeD8FHOgEwUq-O_DfaqtFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4ngB0naLUJKYPRQm8aRnps9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVS0MuSo3oaaHuVbqSu8bxcI6ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXjvsVlnUAN30P2ljyDpawcA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpUj3g6Rt4t91lNbcXVkCwBxddM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHAk2hBOfo9nXiCxqCD31w4E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6cR02pRh1tyZX4tWzKY1iylG3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbEAElivIdtn20sJgzd2IBb5.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat kleine dingen zoals het verven van het plankje boven de ruit tegen inregenen en inmiddels is de buitenren gevuld met een grote boomstam om op te klauteren en andere vermakelijkheden voor de beestjes. En een dakgoot schittert ook nog in afwezigheid :P

We zijn er erg blij mee, het stukje verharding waar het kippenhok op staat was echt een dood stukje tuin waar we echt niks mee deden.

Het is nu een mooi aangezicht vanuit de veranda en erg vermakelijk om ze te zien scharrelen en op de achtergrond te horen tokkelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

:Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:55
[...]

- CV vullen
- ontluchten

Dit is prima zelf te doen. Om de oude koppeling te verwijderen heb je waarschijnlijk een staartstuksleutel nodig:
https://www.praxis.nl/ger...s-radiatorsleutel/5361447

De laatste keer heb ik er zelf 1,5 uur over gedaan. Alleen laten leeglopen kost al een half uur tijd bij mij. Qua teflon/hennep/loctite is een echte loodgieter ook veel sneller. Zelf neem ik daar graag de tijd voor zodat het ook meerdere jaren goed zit.
Denk er aan dat je de de kraan gaat/laat vervangen dat je voor een tientje meer ook gelijken een voetventiel kan laten plaatsen:
https://www.warmteservice...2-2428E-ZD-1-2/p/44052405

Mocht je ook je installatie gaan inregelen dan ben je erg blij dat je het nu gedaan hebt. Iedere verwarming die ik aangepakt heb heb ik ook voorzien van ontluchting en leegloop mogelijkheid. Kost bijna niets als je toch al bezig bent en geeft erg veel gemak mocht de verwarming er ooit nog weer af moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

.

[ Voor 99% gewijzigd door loewie1984 op 15-09-2020 12:54 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59

breinonline

Are you afraid to be known?

loewie1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:19:
Volgend jaar ga ik een klusschuur maken maar dit jaar begin ik al met de voorbereidingen.

Hierbij heb ik eigenlijk drie vragen:
  1. Ik moet stroom van de meterkast naar de schuur toe krijgen. De meterkast kan ik bereiken via de garage. Hoe doe ik dat op de meest nette (Elektricien stijl) manier.
  2. Daarnaast wil ik 3 fase en regulier 230 volt naar de schuur toe brengen. Voor 3 fasen kabel dien je een 4 aderige 2.5mm kwadraat kabel te gebruiken toch?
  3. Als laatste wil ik zonnepanelen op de schuur leggen, de omvormer komt bij voorkeur in de schuur te hangen, welke kabel moet ik dan vanaf de omvormer terugbrengen naar de meterkast (ook rekening houdend met 3 fasen)
Verduidelijking vragen:
1. Ik heb nagedacht over een pvc pijp (sanitair of regenpijp) en daar alle kabels in te leggen, maar dan moet ik een groot gat vanuit de garage boren liefst de fundering in zodat ik onder de grond uit kom. Ik zou ook per benodigde kabel een gat kunnen boren en de kabels met 5/8ste of 3/4de buis naar buiten toe kunnen voeren. Daarnaast moet ik ook binnenkomen in de klusschuur via de betonnen fundering. Gaat dat met individuele buizen of ook hier weer de vraag een sanitair of regenpijp te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat ik dan achteraf nog iets bij kan trekken als het nodig zou zijn.

2. Volgens dit plaatje
[Afbeelding]
Kan ik dus met een 3 fasen aansluiting wel meerdere aansluitingen maken in de klusschuur maar mag het totaal beschikbare vermogen niet boven de 17250 watt uitkomen, correct? De 3 fasen kan ik daarnaast gebruiken om 3 separate groepen in de schuur te ontsluiten, maar dan moet ik ook de 0 draden van die groepen naar de schuur brengen of ben ik in de war?
Misschien is een betere vraag ik wil zo veel mogelijk verdeeld vermogen met zo min mogelijk kabels...

3. Zonnepanelen op het dak. Ik lees iets over de invloed van de afstand tot de omvormer v.w.b. gebruik DC en AC kabel. (hier https://fritts.nl/omvorme...elen-of-bij-de-meterkast/) dus de vraag is, wat is beste scenario. Omvormer in de klusschuur, ca 20 meter weg van de meterkast. De omvormer in de garage, ca 5 meter weg van de meterkast en 15 meter weg van de schuur, of omvormer in de meterkast. DC kabel is dan 20 meter weg van de schuur. En welke kabels of hoeveel leidingen heb ik nodig voor de zonnepanelen?

Alvast bedankt.
Ik denk dat je beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 terecht kan met deze vragen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga ff die kant op. Niet aan gedacht! #mybad

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ga een wastafel zagen van 3cm eiken, 28x38cm. Nu gaat de installateur die blind ophangen met dit. Wat denken jullie, loodrecht 12mm dik in de zijkant van de plank boren, onder een hele lichte hoek, anticiperend op minimaal naar voren zakken of die houders met een wig licht omhoog gericht ophangen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

dragonhaertt

@_'.'

JT schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:45:
Ik ga een wastafel zagen van 3cm eiken, 28x38cm. Nu gaat de installateur die blind ophangen met dit. Wat denken jullie, loodrecht 12mm dik in de zijkant van de plank boren, onder een hele lichte hoek, anticiperend op minimaal naar voren zakken of die houders met een wig licht omhoog gericht ophangen?
Ik zou eerder dit gebruiken denk ik. Lijkt me toch wat steviger.
Daarnaast is die houder precies gebouwd zodat je de hoek kan aanpassen. Dus gewoon loodrecht in je plank boren?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 22:27
Ik ken de verdere details niet, maar weet je zeker dat je niet teveel gewicht aan die dingen gaat ophangen - zeker als je de wastafel vult met water is het een behoorlijk gewicht + kraan + gewicht van de kom zelf.

3450 \ (2 * 280) = 6,1Kg per houder, er vanuitgaande dat je er twee gebruikt is 12kg, die plank weegt al 2,2kg, laten we zeggen max 4kg aan water, gewicht van je kom zelf, kraantje erbij, kom je al redelijk in de buurt... Ik zou het er niet op gokken :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Op de laatste foto staat dat hij in hoogte verstelbaar is door hem verder in of uit te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dragonhaertt schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:06:
[...]

Ik zou eerder dit gebruiken denk ik. Lijkt me toch wat steviger.
Daarnaast is die houder precies gebouwd zodat je de hoek kan aanpassen. Dus gewoon loodrecht in je plank boren?
Op aanraden van installateur en een timmerman besteld. Komen er wel 4, 2 lijkt mij te weinig. Ik had nog niet gezien dat ze in zijn te stellen :o
TheJVH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:10:
[...]

Ik ken de verdere details niet, maar weet je zeker dat je niet teveel gewicht aan die dingen gaat ophangen - zeker als je de wastafel vult met water is het een behoorlijk gewicht + kraan + gewicht van de kom zelf.

3450 \ (2 * 280) = 6,1Kg per houder, er vanuitgaande dat je er twee gebruikt is 12kg, die plank weegt al 2,2kg, laten we zeggen max 4kg aan water, gewicht van je kom zelf, kraantje erbij, kom je al redelijk in de buurt... Ik zou het er niet op gokken :P .
Het is voor de wc, waskom van 25cm. Ik heb 4 houders besteld.
TheoQ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:15:
[...]

Op de laatste foto staat dat hij in hoogte verstelbaar is door hem verder in of uit te draaien.
Scherp, had ik gemist.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vraagje aan de klussers. Ik moet de boeidelen schilderen, maar ik heb 'last' van het overstek. Dus ik heb een afstandhouder voor de ladder gemaakt. Maar zo op de hoek staat het niet heel erg stabiel, dus ik durf het zo eigenlijk niet te doen. Iemand een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmn8Rc6A-fMHt0wkIj5CwWd6p34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jdzmknDLOISSpIleIUkCpUVG.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

zonoskar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:30:
Vraagje aan de klussers. Ik moet de boeidelen schilderen, maar ik heb 'last' van het overstek. Dus ik heb een afstandhouder voor de ladder gemaakt. Maar zo op de hoek staat het niet heel erg stabiel, dus ik durf het zo eigenlijk niet te doen. Iemand een oplossing?

[Afbeelding]
Kun je niet nog een afstandshouder maken met een 90 graden hoek erin? En rubber wat tegen de gevel valt zodat het niet schuift.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021

[Afbeelding]
Stijger op marktplaats kopen en na de klus weer verkopen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 17:24

Harrie

NederVlaming

Esso21 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:28:
[...]

Wellicht dat ik je hiermee kan helpen, ben mechanical engineer van beroep :P

Jou kast wil gaan kantelen om de voorpoten. Jou tv hangt 0.3 m voor dit punt met een kracht van 200 N (20kg). Dit geeft een moment van 60 Nm (0.3x200).

Het contragewicht wat je nodig hebt heeft dus 60 Nm de andere kant op nodig. Dit is vervolgens te berekenen op dezelfde manier. Als je bijvoorbeeld tegels van 50x50 op je onderste plank plaatst hebben deze hun center of mass op 25 cm liggen. 60 = 0.25 x benodigde massa => 240 N.

Dit betekent dat als je 24 kg aan tegels neerlegt het krachten spel in balans is. (Gewicht van je kast niet meegerekend).

MAAR, zo snel als dat er een minimale extra kracht op de kast drukt deze zal gaan hellen. Dit resulteert in een grotere arm voor de tv (gezien de afstand van de tv naar het eerste pootje in horizontaal vlak toeneemt) wat resulteert in een onbalans(val 8)7 ).

50 kg zou er voor zorgen dat je kastje relatief stabiel zou staan(Veiligheidsfactor van 2). Maar dan nog is deze niet echt veilig tegen mensen tegen hem aanstoten (Of aan de tv zitten). Die arm is namelijk (In meest ongunstige situatie) 150 cm. Dus als iemand tegen de kast aanstoot met 1 kg moet het gewicht onderin 6 kg zijn (150/25).

Ik kan het je dus niet aanraden om het met ballast onder in je kast op te lossen maar het is wel degelijk mogelijk. Een schroef in de muur is nou eenmaal vele malen stabieler.
Het gewicht van de kast zelf ligt natuurlijk ook niet recht boven de voorpoten, maar eerder op 25cm. Als het een zware stalen kast is helpt dat wel. Als het een blikken stelling is zoals ze bij mij in de garage staan, maakt dat geen verschil :+

Maar de conclusie blijft denk ik gelijk, beter vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:20

[Afbeelding]
Die beugels heb je ook kant en klaar te koop, Altrex verkoopt ze geloof ik

Ik heb zelf een steiger voor het schilderwerk, ligt achter het huis opgeslagen, destijds van een bedrijf overgekocht die weer groter wou
Misschien is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@FabianGTI een steiger zou kunnen, ware het niet dat ik daarmee niet door de voortuin kan. Maar dan moet ik hem steeds afbreken en opbouwen. Maar die hint van @JT is misschien ook wel handig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:38

[Afbeelding]
Ladder verder uitschuiven en tegen de dakrand een optie?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 21:49
Die dingen heb ik voor 2 keuken planken gebruikt. Echt ideaal, erg makkelijk in gebruik. Ik heb zelfs de gaten met de hand geboord.

Morgen even 2 foto's voor je van maken. Zijn 2 mdf planken met fineer op elkaar gelijmd met lampjes erin. Er staan 4 planten op met pot en wat boeken. Ik durf er zo 50 kg op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maeslant schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:59:
[...]

Die dingen heb ik voor 2 keuken planken gebruikt. Echt ideaal, erg makkelijk in gebruik. Ik heb zelfs de gaten met de hand geboord.

Morgen even 2 foto's voor je van maken. Zijn 2 mdf planken met fineer op elkaar gelijmd met lampjes erin. Er staan 4 planten op met pot en wat boeken. Ik durf er zo 50 kg op te zetten.
Je hebt met de hand geboord, dan heb je wel wat boorervaring? :P Want alle 4 de gaten moeten minstens dezelfde kant op gaan als ze al niet recht zijn...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Om meer te kunnen genieten van het snel/tussendoor kunnen klussen wil ik mijn garage omtoveren tot werkplaats. Het is een losstaande garage van ca. 3x7 m. Halfsteens, puntdak. Nu heb ik al bedacht hoe ik e.e.a. ga isoleren (en stoken), maar na nog een laatste rondje zag ik dat een gording behoorlijk is doorgebogen. In eerste instantie dacht ik: uitdaging met het plafond, maar daarna: is dit iets wat bouwtechnisch moet worden opgelost?

De doorbuigende gording is die aan de zijde van de garagedeur. Eenzelfde balk zit ook aan de andere kant van de schuur (bij het OSB board). Deze zullen dezelfde leeftijd hebben schat ik in. De andere balk met de balkschoen is denk ik later bijgeplaatst. Er is een soort vliering gemaakt en precies boven de doorgebogen balk staat een restant dakpannen (+/- 40 stuks schat ik). Zou dat daar aan kunnen liggen?

Wat kan ik het beste doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaREcqBS-gS80RLroEkxRsA9iAY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfYkjD7ZjYUncqEMqOY4k3Ap.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReZgLfVBnIOxNwhC2iXV_Lt0gOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G0BaZQlkJW2mo3PGmcVjyqS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KyIY3MVl8XyHTV6gnb1hcy9DRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKUvvAdZlwcDV4pexPbYvy1r.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcA21PIb2UNTqJGxhlVwN6_6-fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vpp5mCXEJUrHvGeQg1OzaGWK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:30
Sinnedje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:53:
Om meer te kunnen genieten van het snel/tussendoor kunnen klussen wil ik mijn garage omtoveren tot werkplaats. Het is een losstaande garage van ca. 3x7 m. Halfsteens, puntdak. Nu heb ik al bedacht hoe ik e.e.a. ga isoleren (en stoken), maar na nog een laatste rondje zag ik dat een gording behoorlijk is doorgebogen. In eerste instantie dacht ik: uitdaging met het plafond, maar daarna: is dit iets wat bouwtechnisch moet worden opgelost?

De doorbuigende gording is die aan de zijde van de garagedeur. Eenzelfde balk zit ook aan de andere kant van de schuur (bij het OSB board). Deze zullen dezelfde leeftijd hebben schat ik in. De andere balk met de balkschoen is denk ik later bijgeplaatst. Er is een soort vliering gemaakt en precies boven de doorgebogen balk staat een restant dakpannen (+/- 40 stuks schat ik). Zou dat daar aan kunnen liggen?

Wat kan ik het beste doen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Stempel eronder opdraaien en er een balk of stalen strip tegenaan schroeven een optie?

De dakpannen zullen een 100kg zijn, dat kan de oorzaak zijn maar dan heb je weinig aan de vliering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 21:49
Maeslant schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_hD5Gm59wKlymYUGvecDFC0ph4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua0MrLqC8j2EuMl2Xjvtkaf2.jpg?f=fotoalbum_large

Het boren met de hand, echter gewoon een paar keer geoefend. Verder kan je die stangen ook een beetje buigen. Het startpunt is het belangrijkste, dat de boor iets weg loopt, zie je niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Maeslant op 15-09-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Voordat de winter komt wil ik alvast een begin maken aan een vlonder bij het water.
Voor het bevestigen van de hardhouten palen wil ik M8 x 140mm slotbouten gaan gebruiken. Aangezien de vlonder een meter hoog is wil ik voor de stevigheid twee schoorpalen plaatsen. Die schoorpalen verbind ik met m12 draadeinden met de vlonder.

Alle schroeven zitten onder de grond. Kan ik dan beter RVS slotbouten en draadeinden gebruiken of is verzinkt ook voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfnZaUm8C0ZbzRsMEkCM-wsf8A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7kzVvawfeMCif28Uudf01HzL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Je kunt uitrekenen of die plank met je wastafel keurig blijft hangen of niet, maar uiteindelijk komt het aan op lef hebben en risico nemen, niet op rekenen. Want hoe bereken je hoeveel extra gewicht er op zo een plank rust als vrouwlief met één hand op de plank steunt om wat dichter voorover te buigen naar de spiegel. Zo zijn er meer doemscenario's, mede afhankelijk van de samenstelling van je huishouden ;) .

Het gaat om een wastafel, dus het hoeft ook niet blind. De onderkant zie je toch niet of zelden. Ik heb het uiteindelijk niet aangedurfd met soortgelijke plankdragers, om het vervolgens zo op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9sIQ0ZXPK8LEUVFUFH_DqNzocI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yF1SVKQB4u8fanajteJHmMon.jpg?f=fotoalbum_large

In de zijmuur nog een verzonken steuntje en de poot ook verzonken weggewerkt. Geen spijt van gehad. Maar ik ben dan ook een tikkeltje risicomijdend.

Geeft je installateur garantie op de montage?

[ Voor 0% gewijzigd door doerakje op 16-09-2020 09:24 . Reden: Verzinkt? Verzonken! ]

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:41:
[...]

Stempel eronder opdraaien en er een balk of stalen strip tegenaan schroeven een optie?

De dakpannen zullen een 100kg zijn, dat kan de oorzaak zijn maar dan heb je weinig aan de vliering.
Ja daar heb ik ook aan zitten denken, maar wat als het hele zaakje daar mee omhoog komt? Dan gaat het dak misschien wel mee. :P De andere balken zitten ook vast met balkschoenen, terwijl degene die doorgebogen is een inkeping heeft en rust op de rand van de muur.

Ik denk zelf dat ik 2 dingen kan doen: 1) laten zoals het is (en daarmee zal het plafond iets lager komen) of 2) extra versteviging aan brengen op de balk d.m.v. zijdelings er extra hout tegen aan lijmen en schroeven (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cyberpope schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:11:
[...]

Zou kunnen. Ik heb een behoorlijk boorhamer waarmee ik zeker door verdiepingen heen heb gekomen.
Ik zou natuurlijk een boorhamer kunnen gaan huren, die valt een prijs nog wel mee.

Zit er nu ongeveer 30cm in... maar duurt lang.
Is gewoon een setje betonboren van 60cm..
Zo vriend met grote mond en hele zware hilti van zijn werk op bezoek had. Zou wel even de gaten regelen.

Na 30 minuten was hij 2cm verder. :P Oke, deze muur is verrekkes hard.
Dus maar laten gaan. Ik heb mijn 2 gaten. Kan er geen buis door krijgen, maar is werkbaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 22:28

D85

amauer schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:07:
Voordat de winter komt wil ik alvast een begin maken aan een vlonder bij het water.
Voor het bevestigen van de hardhouten palen wil ik M8 x 140mm slotbouten gaan gebruiken. Aangezien de vlonder een meter hoog is wil ik voor de stevigheid twee schoorpalen plaatsen. Die schoorpalen verbind ik met m12 draadeinden met de vlonder.

Alle schroeven zitten onder de grond. Kan ik dan beter RVS slotbouten en draadeinden gebruiken of is verzinkt ook voldoende?

[Afbeelding]
Voor iets wat zo lang mee gaat zou ik sowieso voor RVS gaan. Het plaatje is natuurlijk ter inspiratie, maar wil je ook voor zulke anti-slip groeven gaan? Ik zou zelf namelijk lekker voor gladde planken gaan, makkelijker schoon te houden en (het klinkt gek) daardoor uiteindelijk minder glad.

• JT

JT

VETAK y0

Iemand een idee hoe je dit weg werkt? Lijken sporen van de verlijming te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h4T2SFEJLeUI9qb_oC-NndXaFM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RD5kC4ckWNI2qGPFFVRYDHKS.jpg?f=fotoalbum_medium
doerakje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:37:
[...]

Je kunt uitrekenen of die plank met je wastafel keurig blijft hangen of niet, maar uiteindelijk komt het aan op lef hebben en risico nemen, niet op rekenen. Want hoe bereken je hoeveel extra gewicht er op zo een plank rust als vrouwlief met één hand op de plank steunt om wat dichter voorover te buigen naar de spiegel. Zo zijn er meer doemscenario's, mede afhankelijk van de samenstelling van je huishouden ;) .

Het gaat om een wastafel, dus het hoeft ook niet blind. De onderkant zie je toch niet of zelden. Ik heb het uiteindelijk niet aangedurfd met soortgelijke plankdragers, om het vervolgens zo op te lossen.

[Afbeelding]

In de zijmuur nog een verzinkt steuntje en de poot ook verzinkt weggewerkt. Geen spijt van gehad. Maar ik ben dan ook een tikkeltje risicomijdend.

Geeft je installateur garantie op de montage?
In beginsel wel maar heb zelf alle onderdelen geregeld :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JT schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:21:
Iemand een idee hoe je dit weg werkt? Lijken sporen van de verlijming te zijn.

[Afbeelding]
Gewoon schuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 14:19
doerakje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:37:
[...]
In de zijmuur nog een verzinkt steuntje en de poot ook verzinkt weggewerkt.
Ideaal, dan gaat het niet snel roesten.
En nog verzonken ook. :+

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik zal en moet recht boren B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-_fv3X4T5FLIifFzVmWLXi5COY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNj7RDC5bFTcrgUO0BBfwOKm.jpg?f=fotoalbum_medium

Poging 1: faal :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93fVCyYkpOiIZWELatZH7h3y3x0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ8uLumU5gihS8aGiXg2QXWd.jpg?f=fotoalbum_medium

Poging 2 met een houten T, winkelhaak voor gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8Ka4T-j2bBX-vNT8p4nfJQxJ6A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keiBHHWNUKB0x0A3ZFI9Gpaa.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14O9iUVmhBXfNCRkZ2272HoEKJY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohoCl39CzQPxDzW4isdmDwrJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gpC3EdKZyWrG9yt8knD0LXqKCY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzushYvrN9DQzTME8e7eOps1.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu wachten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRjF3qVPUDSYzPJqCdDVMpLNgJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvXvzbvvLiiNhoLJivYiDKxa.jpg?f=fotoalbum_large

;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik zoek een manier om buitenverlichting te schakelen dat het reageert op daglicht
Als ik op lichtsensor zoek krijg ik steeds van die bewegingsmelders op lampen te zien. Licht/donker sensor krijg ik van die nachtlampjes voor binnen.

Dit moet toch bestaan? Gewoon een schakeling met een sensor op het dak van de schuur? We hebben nu zo'n tijdsschakelklok maar dat is gewoon kut, het ding loopt 3 uur scheef op 24 uur en stopt regelmatig.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:36
HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:35:
Ik zoek een manier om buitenverlichting te schakelen dat het reageert op daglicht
Als ik op lichtsensor zoek krijg ik steeds van die bewegingsmelders op lampen te zien. Licht/donker sensor krijg ik van die nachtlampjes voor binnen.

Dit moet toch bestaan? Gewoon een schakeling met een sensor op het dak van de schuur? We hebben nu zo'n tijdsschakelklok maar dat is gewoon kut, het ding loopt 3 uur scheef op 24 uur en stopt regelmatig.
Je zoekt een dag nacht sensor of schemerschakelaar

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41

Zoiets?

https://www.verlichtingko...1jdwy8EAQYBCABEgK3rfD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

En anders Philips Hue. Kan je van alles instellen O-)

• JT

JT

VETAK y0

In korte tijd 4 Bosch blauw apparaten op accu gekocht, accessoires, veel geld uitgeven vanwege nieuw huis en vrouw die voor 5 euro besparing liever 2 uur langer ergens over doet = tread carefully :+

Ecodan warmtepomp

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kan ik deze gewoon als een normale schakelaar tussen het circuit zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
JT schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:58:
[...]

In korte tijd 4 Bosch blauw apparaten op accu gekocht, accessoires, veel geld uitgeven vanwege nieuw huis en vrouw die voor 5 euro besparing liever 2 uur langer ergens over doet = tread carefully :+
In dat geval ga je voor de goedkope oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/492/043/76/DV_8_3824126_02_4c_DE_20190114121752.jpg

https://www.hornbach.nl/s...aard/3824126/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40

Helemaal automatisch:
https://www.hornbach.nl/s...wart/3077223/artikel.html

Een luxere versie, die 's nachts ook een paar uur uitschakeld:
https://www.hornbach.nl/s...wart/4278500/artikel.html

Eentje waar je zelf kan instellen bij welke hoeveelheid licht hij aan/uit moet:
https://www.hornbach.nl/s...icht/5953978/artikel.html

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 16-09-2020 11:21 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03:04

sphere

Debian abuser

@dreamscape hij moet in een plank boren om op te hangen, en niet er doorheen...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

cheap ass kolomboortje van markplaats boort 10 x rechter en makkelijker* dan lopen kloten.

*behalve als je midden op een plaat moet boren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGmomGoWw9r-UTrRLihDGFXP_HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jslzrl7QHmhO5zBTKdLslXZb.jpg?f=fotoalbum_large

mijn bagger-Ferm boor <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:36

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik wilde ook iets zwaars zwevend ophangen en kwam nergens bevestigingen tegen die een beetje gewicht konden dragen. Uiteindelijk zelf een oplossing gemaakt 3 rvs pennen rond 12mm in de muur gezet met snel beton en daar over de plank geschoven. Pennen gaten zijn ongeveer 10cm diep geboord.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uaTuyOnm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vfS5xjMm.jpg
1 pen had een ovaal geboord gat vandaar even de boor er aangehangen tijden het drogen van het beton.
Om hem waterpas te laten drogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JU2crjFm.jpg

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

niet om het een of ander, maar dit geval ligt bij mij in stukken ergens in een krat, wat een kutding |:(

ik wou nog eens wat doen met de onderdelen maar het spul staat op de nomintaie voor een enkeltje kliko

@JT

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2020 11:45 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:38

Wij hebben zo'n sensor in de lamp zelf :) hebben we bij Intratuin vandaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 16-09-2020 12:07 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dark Angel schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:42:
1 pen had een ovaal geboord gat vandaar even de boor er aangehangen tijden het drogen van het beton.
_/-\o_ d:)b

• dreamscape
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:43:
[...]
niet om het een of ander, maar dit geval ligt bij mij in stukken ergens in een krat, wat een kutding |:(

ik wou nog eens wat doen met de onderdelen maar het spul staat op de nomintaie voor een enkeltje kliko

@JT
't Is een goedkoop prul, maar om incidenteel een keer zorgen dat je haaks boort, werkt hij best prima. Verwacht er niet teveel van, want je kunt er inderdaad niet zomaar een hele kolomboor mee vervangen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Martinusz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:45:
[...]

Wij hebben zo'n sensor in de lamp zelf :) hebben we bij Intratuin vandaan.
Ja, ik heb aan één lamp niet genoeg hier in de tuin :P. Maar dank allen voor de tips!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dreamscape schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:51:
[...]

't Is een goedkoop prul, maar om incidenteel een keer zorgen dat je haaks boort, werkt hij best prima. Verwacht er niet teveel van, want je kunt er inderdaad niet zomaar een hele kolomboor mee vervangen.
ik weet dat er best veel hier zo'n ding hebben, ik kon er echt helemaal niks mee, ik moest veel nauwkeuriger boren dan hiermee lukt ivm de speling in dat ding.

Ik moest onder in zware douglas staanders diepe gaten boren voor de montage van deze staanders op een poer met dik draadeind en dat moest echt over 30 cm kneiterloodrecht. Ook de montage gaten van de foto met de kolomboor (van een luidspreker) ging niet nauwkeurig genoeg naar mijn smaak.

Gelukkig ben ik zo'n autist die zo'n beetje alles eerst op proefstukjes doet dat ik meteen kan zien of iets gaat lukken of niet ;)

• TheoQ
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:57:
[...]

ik weet dat er best veel hier zo'n ding hebben, ik kon er echt helemaal niks mee, ik moest veel nauwkeuriger boren dan hiermee lukt ivm de speling in dat ding.

Ik moest onder in zware douglas staanders diepe gaten boren voor de montage van deze staanders op een poer met dik draadeind en dat moest echt over 30 cm kneiterloodrecht. Ook de montage gaten van de foto met de kolomboor (van een luidspreker) ging niet nauwkeurig genoeg naar mijn smaak.

Gelukkig ben ik zo'n autist die zo'n beetje alles eerst op proefstukjes doet dat ik meteen kan zien of iets gaat lukken of niet ;)
Wil je een draadeind in de kopse kant van een staander draaien of heb je bevestigingsplaten die je onder de staander schroef?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKOqOGrUxVd4eZArXDq37aAADmk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vukWd2Los7pxiMrYORFgOML1.jpg?f=user_large

Ik ben best precies te werk gegaan, behalve met de montage van de plaatjes. Zolang het midden maar in het midden zit.
Het gat voor de M8 draadeind is overmaats geboord.
Ik heb alleen geen houtdraai bouten gebruikt maar stokeinde. Als de poer verzakt is en je de paal wilt liften, lukt dat alleen als je de montageplaat kan opdraaien. De houtdraaibouten kan je niet meer los draaien als de balk op de poer staat. Een moer losdraaien lukt nog wel. Daarna lift je de staander iets zodat de stopeindes boven de montageplaat uitkomen, en kan je plaat op hoogte draaien.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

HTT-Thalan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:52:
[...]

Ja, ik heb aan één lamp niet genoeg hier in de tuin :P. Maar dank allen voor de tips!
Pir is het magische woord dat je zoekt :P

My middle finger salutes you.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheoQ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:28:
[...]

Wil je een draadeind in de kopse kant van een staander draaien of heb je bevestigingsplaten die je onder de staander schroef?
Ik ben best precies te werk gegaan, behalve met de montage van de plaatjes. Zolang het midden maar in het midden zit.
Het gat voor de M8 draadeind is overmaats geboord.
Ik heb alleen geen houtdraai bouten gebruikt maar stokeinde. Als de poer verzakt is en je de paal wilt liften, lukt dat alleen als je de montageplaat kan opdraaien. De houtdraaibouten kan je niet meer los draaien als de balk op de poer staat. Een moer losdraaien lukt nog wel. Daarna lift je de staander iets zodat de stopeindes boven de montageplaat uitkomen, en kan je plaat op hoogte draaien.
Ik heb RUIMTE (een diep gat) voor een stuk draadeind in de kopse kant moeten maken.

ik heb namelijk de bevestigingsplaten eerst op het draadeind moeten zetten omdat ik iets zwaardere staanders heb gebruikt, namelijk 200x200x3 meter.

Ik heb dus eerst betonpoeren met draadeind gegoten, daarna de bevestigingsplaten op het draadeind gezet en de staanders geplaatst. Ik kon daarna nog eventueel de bevestigingsplaten (en daarmee de staander) waterpas zetten door omhoog of omlaag te draaien.

Na het waterpas stellen heb ik met schroeven de bevestigingsplaten vastgezet aan de staander, dit ging makkelijk met een haakse boorkop op de accutol.

Het nadeel van reeds gemonteerde bevestigiingsplaten in mijn geval was dat het spul moest draaien op het draadeind om te zakken/stijgen om te waterpassen. Als die bevestigingsplaten vastzitten dan kan het zijn dat de staanders onderling niet in 1 vlak (de zijkanten!) staan als ze dooor draaien op éénzelfde hoogte komen te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@JT

ik zie ook wel eens van die messing bussen in zo'n houten blok dat jij zelf al aan het maken bent :) '

Die kun je eenvoudig met smetltijm erin verlijmen, dan moet je wel een aantal maken als je veel verschillende boortjes zo wilt gebruiken, maar allicht is dit nog een extra optie voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQzGXfdDyFVDhisIRSdgyuuMBNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/777epXRSZM0dpHw85WLkxuRz.jpg?f=user_large

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

barktus schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:35:
[...]

Pir is het magische woord dat je zoekt :P
Thx :P.

Nu het weer nog een paar dagen goed is heb ik het op me genomen om toch nog even wat tuinklussen af te maken. Eén daarvan is het aanleggen van het wifipunt in de achtertuin. Daarvoor moet ik onder het huis en de garage zijn (kruipruimtes) om de Cat6 en PVC buizen te leggen, en vervolgens nog een meter of 30 gras steken en de buis met kabel daar ingraven. Vervolgens omhoog langs de pergola, en daar maak ik dan een afdakje (het is een outdoor AP, maar toch) waar hij in komt te hangen. Daarmee hebben we dan de laatste ~40 meter van het terrein gedekt en hebben we straks ook goeie dekking op het gastenverblijf en het kampeer+vuurplaatsje dat we daar nog aan gaan leggen :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN3AtdMW8vHTJMahc0XzxtVX1PQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l1ZZ56msFOZgcBgYwrA4UdJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-QP-PV01d_HhlejLjXNuXkEnqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCnKzXQsBLxNOou8MVC8l5bM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBZUbZC9S-pSoQIQoZYNhN9Ltq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgyhrOwcO8Ie4sIvbrZRBI5X.jpg?f=fotoalbum_tile

Skatebaan update #5 - 2 dagen kitten verder 💪 en een opstapje / deurmat gemaakt. De palet die er nu op ligt is tijdelijk maar erg functioneel :) Aangezien het idioot warm weer is, ook maar wat graszaad gestrooid.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 16-09-2020 13:45 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:39:
[...]

Het nadeel van reeds gemonteerde bevestigiingsplaten in mijn geval was dat het spul moest draaien op het draadeind om te zakken/stijgen om te waterpassen. Als die bevestigingsplaten vastzitten dan kan het zijn dat de staanders onderling niet in 1 vlak (de zijkanten!) staan als ze dooor draaien op éénzelfde hoogte komen te staan.
Klopt helemaal, ik moest een volledige spoed van het draadend opdraaien om waterpas te stellen. maximale afwijking was 1/2 spoed op 3 meter, wat haast niet te zien was op de waterpas.

Omdat wij geen sokkel wilde om de poer, wilde ik de afstand tussen poer en staander zo klein mogelijk houden.

Ben wel benieuwd hoe het er gaat uitzien, 200x200 zijn flinke staanders!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheoQ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:48:
[...]

Klopt helemaal, ik moest een volledige spoed van het draadend opdraaien om waterpas te stellen. maximale afwijking was 1/2 spoed op 3 meter, wat haast niet te zien was op de waterpas.

Omdat wij geen sokkel wilde om de poer, wilde ik de afstand tussen poer en staander zo klein mogelijk houden.

Ben wel benieuwd hoe het er gaat uitzien, 200x200 zijn flinke staanders!
't spul staat al ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw5x2ewla9LHPZpTMBmscyevg5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khP6S9YaBnY3yVCQbXrRq4cO.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 51 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/