[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 451 Laatste
Acties:

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FRANQ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:23:
Twijfel ook een beetje over zeil (kwantum) of van die rubbertegels.
ik heb een tijdje geleden bij iemand in de garage over van die rubber tegels gelopen die als puzzelstukken in elkaar klikken, ik moest ff wat ophalen via marktplaats.

Dat liep erg prettig, en hij vertelde dat het ook prettig werkt tegen vermoeidheid met staan. Nu weet ik niet hoe lang jij denkt te klussen of achter je werkbank te staan, maar allicht nog een overweging :)

Het zou in elk geval zeker een van de oplossingen zijn die ik zou overwegen en nader onderzoeken (prijs/kwaliteit etc).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
FabianGTI schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:27:
[...]

Oef had je geen prikroller? Er zitten wel heel veel luchtbellen in :X
Foto is van direct na het uitgieten, het is nu IETS minder.
Maar inderdaad geen prikroller.
En laatste emmer te lang laten staan voor het uitgieten omdat de kleine uit bed kwam.

Maargoed, het is een schuur ;)
(En ben allang blij dat het vlak is)

@Fraggert
Die action schuim dingen, of van die duurdere kunststof tegels?

Sta er soms wat langer, maar hoofdzakelijk een half uurtje tot een uur achter elkaar.

Meeste projecten zijn buiten of bij vrienden/familie.
Ben beetje de gratis aannemer van mn zwager :X

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 10-09-2020 10:34 ]

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
FRANQ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:31:
[...]

En laatste emmer te lang laten staan voor het uitgieten omdat de kleine uit bed kwam.

Aangezien je nog wat kuiltjes hebt zou ik voor de garagevloer coating gaan. Ik neem aan dat die ook wat oneffenheden vult?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FRANQ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:23:
Ik ben bezig mijn schuur te herindelen.
De oude vloer zat vol kuilen en bulten, en de albastine garagevloer coating was weggesleten.

Stoorde me mateloos aan de hobbeldebobbel vloer, dus afgelopen weekend maar even een zandcement dekvloer erin gemaakt.
Gisteravond met egaline de laatste foutjes weggemoffeld.

Wat zal ik hier nu eens op doen?
Gewoon betonverf, of weer een garagevloer-coating?

Twijfel ook een beetje over zeil (kwantum) of van die rubbertegels.

[Afbeelding]
Kunstenaar bellen en vragen of ie dit er op schildert, en daarna stevige blanke laag epoxy er overheen:

Afbeeldingslocatie: https://www.3d-streetpainting.eu/wp-content/uploads/2016/10/3d-streetpainting-3d-streetart-remko-van-schaik-3d-streetart-festival-afula-israel-1.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Fraggert

Sta er soms wat langer, maar hoofdzakelijk een half uurtje tot een uur achter elkaar.

ik weet geen details en ken die Action tegels niet (je zegt schuim, zijn die dingen echt zacht?) maar het leken gewoon van die kliktegels die ik ook bij garagebedrijven wel eens tegenkom.

Het was niet zo dat de vloer veerde ofzo, of als een mat aanvoelde, het liep gewoon erg prettig. Niet zo hard als beton in elk geval.

We hebben het er niet in detail verder over gehad, mijn prioriteit lag bij het afhalen van een dekenkist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:39:
[...]

ik weet geen details en ken die Action tegels niet (je zegt schuim, zijn die dingen echt zacht?) maar het leken gewoon van die kliktegels die ik ook bij garagebedrijven wel eens tegenkom.

Het was niet zo dat de vloer veerde ofzo, of als een mat aanvoelde, het liep gewoon erg prettig. Niet zo hard als beton in elk geval.

We hebben het er niet in detail verder over gehad, mijn prioriteit lag bij het afhalen van een dekenkist :+
Als je langere tijd op een plek staat is het aan te raden (en verplicht in bedrijfsomgeving) om werkplaatsmatten te gebruiken. De kassa's bij de supermarkten gebruiken ze ook, en scheelt een hoop in vermoeidheid als je aan de klus bent.

cc @FRANQ

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
edit

[ Voor 94% gewijzigd door silmaril8 op 10-09-2020 11:24 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:16:
[...]

Als je langere tijd op een plek staat is het aan te raden (en verplicht in bedrijfsomgeving) om werkplaatsmatten te gebruiken. De kassa's bij de supermarkten gebruiken ze ook, en scheelt een hoop in vermoeidheid als je aan de klus bent.

cc @FRANQ
ik ken die anti-vermoeidheidsmatten idd, daar heb ik op gewerkt toen ik bij een TD werkte en soms langere tijd bij een meetopstelling moest staan. Die mat lag ervoor en dat werkte echt goed :)

Zon mat kan wat minder als garagervloer ingezet worden, qua zachtheid denk ik, of je moet bepaalde dingen niet meer hhoeven/willen doen daar.

Zo'n mat wordt niet vrolijk van de jiffy van mijn BMW GS met volgetank krap 300 kilo :P

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Alsjemenou schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:16:
[...]

cc @FRANQ
Volgens mij zijn ze niet verplicht. Maar wordt het alleen aangeraden.
Bij ons is er een tegelmat. Maar de meeste leggen dat kreng aan de kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 09:08
[...]

@Fraggert

Ik heb van de action de grijze rubberen tegels. Het zijn fijne tegels, je krijgt minder snel moeie voeten/rug. En ik heb een betonnen vloer en die is nogal koud, die kou trek makkelijk door je schoenen, en deze tegels houden dat ook best wel goed tegen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik sta er niet 8 uur per dag, dus ik zal die matten niet nodig hebben.

Langs de linkerkant komt een werkbank. (met een verrijdbaar deel zodat die naar buiten kan)
Rechts waar de planken met zooi hangen komt een zwart stalen archiefkast met mijn gereedschap.

Ergens achterin komt het wasbakje wat nu achter de deur hangt waardoor die niet helemaal open kan.
Er komt een 3D-printer in de schuur op de werkbank, en een computer (laptop) aan een muurbeugel.

Voor de 3D-printer zal ik er nog wel eens iets langer aanwezig zijn, maar voor de rest doe ik niet veel in de schuur.

Zoals ik zei, ik verbouw veel bij familie en vrienden
(vraag er tegenwoordig wel iets voor in de vorm van nieuw gereedschap of wederdiensten)

De oude garagevloercoating van albastine heeft het mijn inziens te kort uitgehouden.
Na enkele jaren was het loopgedeelte al kaal gelopen.
https://www.alabastine.nl/product/garagevloer-coating/

Is een garagevloer verf qua levensduur net zo goed als die albastine, want dan hou ik liever die euro's in mijn zak.
https://www.karwei.nl/ass...rf-grijs-750-ml/p/B187211

Vond die albastine dus tegenvallen, maar veel meer wil ik ook niet uitgeven.

voor 400 euro aan tegels gaat het hem dus niet worden.
Remy!!!! schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:58:
[...]

Ik heb van de action de grijze rubberen tegels. Het zijn fijne tegels, je krijgt minder snel moeie voeten/rug. En ik heb een betonnen vloer en die is nogal koud, die kou trek makkelijk door je schoenen, en deze tegels houden dat ook best wel goed tegen.
Verslijten ze snel,of valt dat mee?
Al kan je natuurlijk altijd een paar kapotte vervangen.

Ben eigenlijk bang dat ze te zompig zijn.

Kou van de vloer heb ik ook, muren zijn behoorlijk geïsoleerd (beter dan mijn huis denk ik zelfs) de kou trekt swinters door je schoenen heen zo je enkels in :D ondanks dat ik de ruimte verwarm.

• Remy!!!!
  • Laatst online: 09:08
FRANQ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:14:

Ben eigenlijk bang dat ze te zompig zijn.

Kou van de vloer heb ik ook, muren zijn behoorlijk geïsoleerd (beter dan mijn huis denk ik zelfs) de kou trekt swinters door je schoenen heen zo je enkels in :D ondanks dat ik de ruimte verwarm.
Geen idee hoe snel ze slijten heb ze nu een jaartje en ik sta er niet dagelijks op. Ze zijn wel wat zachter dan de zwembadtegels die ik voor m'n zwembad had.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FRANQ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:14:

hou wel rekening mee dat de Action partijen doet he, dus dan doe je er verstandig aan zeker een paar op reserve te kopen.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 16:45
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat iemand de foam matten van HBM heeft gebruikt in zijn/haar garage:
https://www.hbm-machines....set-voor-vloerbescherming

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05 09:42
Het zal wel als ouderwets en boers gezien worden, maar lekker houten klompen:
- goed voor je voeten
- goed voor je rug
- lekker warm
- veilig tegen stoten / vallende voorwerpen / rondslingerende spijkers en schroeven.

heb je al die matten niet nodig, tenzij je echt 8 uur in de schuur stat per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ero-Sensei schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:40:
- goed voor je voeten
- goed voor je rug
- lekker warm
- veilig tegen stoten / vallende voorwerpen / rondslingerende spijkers en schroeven.

heb je al die matten niet nodig, tenzij je echt 8 uur in de schuur stat per dag.
helemaal niet :)

ik heb zelfs al eens klompen geprobeerd, en niet van die baggergoedkope dingen, maar "échte" voor in de tuin omdat ik er zat van werdt om mijn schoenen (bijv een setje oude bergschoenen) of mijn laarzen steeds aan en uit te moeten doen bij het in- en uitlopen.

ik vind klompen helaas echt niet lekker zitten en lopen, ik kan er niks mee helaas en dat vond ik best jammer, ik pak nu wel eens even mijn Crocs (fuck de haters, helemaal top voor ff snel 's avonds het laatste rondje met mijn hondje) maar dat is kansloos met een beetje tuinwerk of een ladder op.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Crocs waren ook gemaakt als boots schoenen maar ze zijn wel erg handig als alternatief voor een klomp net zo handig alleen tja het ziet er niet uit.

Wel verder met onze kozijn klus gegaan na een zaagtafel geregeld te hebben eindelijk een profiel gezaagd in onze hardhouten balk. Het was wel een ding met alles uitdenken maar het zagen viel eigenlijk best mee. Moet nog wat bij werken door de schuren of misschien wat schaaf werk maar redelijk goed gelukt. Nu hopen op een paar goede dagen en dan goed vast maken aan het oude hout en dan moet het lastige stuk nog een sier stuk kozijn. Krijg je met een oud huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:07
Dr Pro schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:28:
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat iemand de foam matten van HBM heeft gebruikt in zijn/haar garage:
https://www.hbm-machines....set-voor-vloerbescherming
Dat zijn letterlijk de tegels zoals Action ze ook verkoopt maar dan duurder. Heb deze tegels ook een tijd in m'n werkplaats gehad maar vond het snel vies worden. Als je weleens verf/terpentine etc morst zoals ik en later met de zaagbank aan de slag gaat zit overal stof geplakt. Ook tussen de tegels. Bij herindelen van je ruimte blijf je ook bezig. Denk dat je beter goede werkschoenen aan kan doen dan heb je ook geen kans dat iets op je blote voeten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:28
Even een technisch vraagje:

Ik ga in de badkamer het plafond verlagen. Houten regels en daar de groene gipsplaten onder.
Afmeting v/d badkamer is 2.50x1.30.

De muren zullen met 8 stroken tegels tot +/- 2.40 hoog betegeld worden.
Dan kan ik daar mooi het plafond op laten aansluiten. Randje kit ertussen zodat er geen vocht tussen naar boven kan gaan.

Nu is mijn vraag, dient het plafond gestuuct te worden, of is kieren dichtsmeren, schuren en dan (latex) verf aanbrengen ook een optie?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@Flix20 dichtsmeren en latexen gaat prima. Gebruik dan alleen wel een schimmelbestendige latex. Anders kan je schimmel op je plafond krijgen als deze te vochtig wordt of niet genoeg ventileerd en dan mag je schrobben.

Had mijn badkamerplafond (ook alleen gips) eerst met schrobvaste latex gedaan en na een tijdje nog een keer met Sigmaresist Fungi Matt Schimmelbestendig dat scheelt echt een hele hoop boenen op de lange termijn :D

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Flix20 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:51:
Even een technisch vraagje:

Ik ga in de badkamer het plafond verlagen. Houten regels en daar de groene gipsplaten onder.
Afmeting v/d badkamer is 2.50x1.30.

De muren zullen met 8 stroken tegels tot +/- 2.40 hoog betegeld worden.
Dan kan ik daar mooi het plafond op laten aansluiten. Randje kit ertussen zodat er geen vocht tussen naar boven kan gaan.

Nu is mijn vraag, dient het plafond gestuuct te worden, of is kieren dichtsmeren, schuren en dan (latex) verf aanbrengen ook een optie?
Ik zie niet in waarom je de naden niet zou kunnen dichtsmeren en afwerken. Dit heb ik wel zo gedaan met een plafondje, maar dat was niet in de badkamer. Zeker een goede latex verf aanbrengen die vochtwerend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Alsjemenou schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:52:
[...]

Ik zie niet in waarom je de naden niet zou kunnen dichtsmeren en afwerken. Dit heb ik wel zo gedaan met een plafondje, maar dat was niet in de badkamer. Zeker een goede latex verf aanbrengen die vochtwerend is.
Denk dat we hetzelfde bedoelen, als in is stucen wel nodig.
Antwoord is dus nee.
Scheelt mooi weer in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Flix20 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:14:
[...]

Denk dat we hetzelfde bedoelen, als in is stucen wel nodig.
Antwoord is dus nee.
Scheelt mooi weer in de kosten.
Stucen van de naden is inderdaad noodzakelijk, tenzijn je gebruikt maakt van een kant-en-klaar product: https://www.bouwmaat.nl/a...0-pefc/product/0000575254. Stuk duurder echter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Ga natuurlijk wel de naden wegwerken. Beetje gips ertussen en schuren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:51

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXNa3TOZbPXis36Ueui5SbEHk-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgUGxhkXNAPrQs87MFsgesN9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDHx7oK44-Hekj2ADovUKGFfveY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgrTOxcAxnJLqesYJVCh4uRv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HwQ_IwgXK8l_fiQRthV-Pbs0no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75jLi3hv9DfuSXdMmH0ZUimg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iv4Qr-fStaV2d-jgh1kkpuoaQ7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPHM3e04kOrRdiSvrsYgcyiK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNva-Xh62gk1rxPyWDX4YpAo_2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcPpOk8anHgraEHLCDuLu6BG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZxduiRUH6OII1Hl0waHaxVUKTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8pKNRWDlK60Vrj4VRUYxRN7.jpg?f=fotoalbum_tile

Skatebaan update #3 -
Inwateren en veeeel verven. Kat van de buren geverfd, kids geverfd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 21:21
Flupke123 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:53:
Ik wil hier onder het schuine dak een schuifdeur maken. Het gewicht van de deurtjes komt op de rail die beneden zit.

Hoe maar ik de geleidings rails er het mooiste in? De schuine kant wordt gestuct.

1: Een balk waterpas erin maken voor de rail. Die onder de stucplaten uitkomt en dan een koofje op de balk maken.

2: Een balk waterpas erin maken waar de rail iets naar voren steek zodat ik er een stukje stucplaat tegen kan maken op de balk. Dan kan er gestuct worden tot bovenop de rail.

3: Een balk schuin erin, stucwerk erop en later via beugels en een koofje afwerken.

Of weten jullie betere oplossingen / Tips

[Afbeelding]
Zo heb ik het bij mij thuis opgelost (echter zonder stucwerk).
Een horizontale balk/lat met hoekijzers aan verticale balken bevestigd. Onder de horizontale balk zit de geleiding voor de schuifdeuren. Bovenop zitten stukjes hout waarop de afwerklat gemonteerd is (2e foto)
Tevens aan beide uiteindes nog een afwerklatje gezet, zodat je hier geen spleet tussen de deur en balk ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7jHDJ70s1oSseOMhnYN4pJlUqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rm0kdwNXvELHPOMgazGn94FP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aJl65IQaYEfJnDJzRi1WcOaG-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFmPewmyrLLqN93nYV70It2n.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een keer tijd vinden om het houtwerk te schilderen.....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom heb je die voorste lat niet meteen met een schuine kant gedaan? Dan had die netjes tegen het dakbeschot gezeten en was je in 1 keer klaar geweest én was het netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Iemand ervaring met zo een frameopspanner?
https://www.lidl-shop.nl/...of-hoekspanner/p100304688

Wil ik gebruiken voor verstek subwoofers bouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 11-09-2020 18:44 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-05 12:06

Sharky

Skamn Dippy!

JT schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:44:
Iemand ervaring met zo een frameopspanner?
https://www.lidl-shop.nl/...of-hoekspanner/p100304688

Wil ik gebruiken voor verstek subwoofers bouwen.
Wel eens gebruikt, erg handig!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
sypie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:20:
Waarom heb je die voorste lat niet meteen met een schuine kant gedaan? Dan had die netjes tegen het dakbeschot gezeten en was je in 1 keer klaar geweest én was het netjes.
Hier heb ik wel aan gedacht, maar uiteindelijk niet gedaan. Mede omdat ik niet de beschikking heb over handig gereedschap zoals een zaagtafel, circelzaal of bovenfrees om dit mooi strak af te werken. Maar ook omdat het dak niet overal even vlak is.
En eigenlijk vind ik het ook niet storend zoals hij nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 18:53
Teijgetje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:00:
@sven5010

Voor de bovenkant (rood) gebruik je geen kit. Dan wordt het glas vervangen evt later een crime.
De glasaansluiting aan de zijkanten met glasband (geel/zwart) is voldoende.
Normaal blijft ook die ruimte boven open en staat zo rondom het glas in verbinding met de ventilatie onder de glaslatten aan de buitenkant van de onderste lat. In afgesloten ruimtes krijg je namelijk vocht dat weg moet kunnen.

Glasblokjes kan als je het rooster moet stellen op het glas, daar kan ook lucht langs. Maar zit je rooster al vast dan hoeft dat niet.
Compriband zou ik ook niet doen.
Thanks! Klinkt ergens ook wel logisch natuurlijk dat het aan de bovenkant net zo moet kunnen ventileren als aan de zij- en onderkant van het glas. Dan weet ik waar ik bij het inmeten van het glas rekening mee moet houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik zie door de (schutting)bomen het bos niet meer. We willen samen met een aantal buren zo'n 100 strekkende meter aan schutting zetten. De schutting gaan we zelf zetten en we willen de schuttingdelen graag zelf op lengte zagen (scheelt nog al wat geld). Nu zijn wij het er eigenlijk al wel over eens wat voor iets het moet worden. Zoiets. https://www.tuinafscheidi...uinschutting-douglas.html

Nu vinden we dat een heel mooi systeem echter veel te duur, dat moet goedkoper kunnen. Nu vind ik overal douglas velingdelen van 18mm breedte (https://www.tuinhoutvoord...s-dakbeschot-18-x-185-mm/). Echter vind ik alleen betonpalen met een sleuf daarin van rond de 30mm. Daar kunnen we de vellingdelen dus wel in gaan zetten, alleen dat zit natuurlijk veel te los. Heeft iemand zo'n zelfde schutting zelf gemaakt en hoe is dit te fixen? Of zullen we echt dikkere vellingdelen moeten kopen dan 18mm? Dan gaat het namelijk een heel stuk meer kosten, wat we uiteraard liever voorkomen. Please help :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 21:36

MJV

Thanks @Teijgetje @zwahiel @spank_mojoo, het is gelukt, althans bijna 100%.
Klus radiatorvervanging was toch lastiger dan gedacht. Had er geen rekening mee gehouden dat ik ook nieuwe ophangbeugels nodig had, dus 1x Warmteservice werd 2x Warmteservice. Miste ook een 12mm inbussleutel voor het Danfoss-staartstuk, dus die kon ik ook meteen meenemen daar. Zeer goed en vriendelijk geholpen.

Uiteindelijk alsnog één staartstuk moeten recyclen omdat het "niet-danfoss"-staartstuk geen 12mm maar ook geen 10mm was. Daar heb je blijkbaar een staartstuksleutel voor nodig, en die had ik ook na de 2e keer niet. Uiteindelijk nogal zitten klooien om radiatorbeugels op de juiste hoogte te krijgen, zodat de onderste buis netjes uitkwam. Vrees dat dat alsnog niet 100% gelukt is om positie goed te krijgen, krijg de onderste koppeling niet 100% lekvrij. Af en toe een klein druppeltje water dat er ontsnapt. Maar misschien ligt het ook aan het oude staartstuk (?). Het bovenste stuk inclusief de verlenging was een stuk eenvoudiger met de twee knelkoppelingen.

Voor nu kijk ik het eerst even aan, en anders misschien nog een poging met een nieuw staartstuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Og0lrERXywiNwqWAaL2kdEt8ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUQSDI4xZLGKhZVcQLmFdZl9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBoTxeZtZUXVYSODNifykFpiOyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYnf3EYcILfojwDr54ZYEX2f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
Zaten daar geen platen op de knieschotten?

Deze mag je lang niet altijd zomaar verwijderen, dit kan een constructieve functie hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 20:42
Xander schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:29:
[...]

Zaten daar geen platen op de knieschotten?

Deze mag je lang niet altijd zomaar verwijderen, dit kan een constructieve functie hebben.
De balken constructie ja, die platen hebben nul draagfunctie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Volgens de aannemer mochten de platen weg. De balken niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

MJV schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:45:
Thanks @Teijgetje @zwahiel @spank_mojoo, het is gelukt, althans bijna 100%.
Klus radiatorvervanging was toch lastiger dan gedacht. Had er geen rekening mee gehouden dat ik ook nieuwe ophangbeugels nodig had, dus 1x Warmteservice werd 2x Warmteservice. Miste ook een 12mm inbussleutel voor het Danfoss-staartstuk, dus die kon ik ook meteen meenemen daar. Zeer goed en vriendelijk geholpen.

Uiteindelijk alsnog één staartstuk moeten recyclen omdat het "niet-danfoss"-staartstuk geen 12mm maar ook geen 10mm was. Daar heb je blijkbaar een staartstuksleutel voor nodig, en die had ik ook na de 2e keer niet. Uiteindelijk nogal zitten klooien om radiatorbeugels op de juiste hoogte te krijgen, zodat de onderste buis netjes uitkwam. Vrees dat dat alsnog niet 100% gelukt is om positie goed te krijgen, krijg de onderste koppeling niet 100% lekvrij. Af en toe een klein druppeltje water dat er ontsnapt. Maar misschien ligt het ook aan het oude staartstuk (?). Het bovenste stuk inclusief de verlenging was een stuk eenvoudiger met de twee knelkoppelingen.

Voor nu kijk ik het eerst even aan, en anders misschien nog een poging met een nieuw staartstuk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes. Anders even wat stro (of wat is t) tussen de koppeling draaien. Of anders dat stuk vervangen door een kniekraantje dat meteen de juiste overgang heeft.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Den_S85 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:31:
[...]

De balken constructie ja, die platen hebben nul draagfunctie hoor.
Die platen kunnen wel degelijk nodig zijn voor de zijwaartste stabiliteit. Die balken zijn inderdaad dragend maar het geheel van balken zou wel eens opzij kunnen "knikken". De platen gaan dit tegen. Vergelijk het met een schoor (kruis) achterin een stellingkast.

Die discussie komt wel vaker voorbij op GoT. Zie bijvoorbeeld:
Señor Sjon schreef op woensdag 2 november 2016 @ 20:45:
Owja, lieve mensen. Knieschotten niet verkloten a.u.b. De meeste kappen halen de overspanning van nok tot goot niet in 1x, vandaar knieschotten. En de balkjes plus platen zorgen ervoor dat ze als schijf werken. Haal de platen weg en je hebt een vrij zinloos frame.
Dannyo90 schreef op maandag 7 november 2016 @ 10:01:
[...]

Dat hangt van een aantal zaken af, namelijk:
- is het een sporen of gordingenkap?
- lengte en dikte van de sporen in combinatie met de breedte van de woning;
- zit er een vliering in? Zo ja is deze inhakend of met gelamineerde liggers of stalen balken?

Zelf heb ik 1,5 jaar veel samen gewerkt met prefab daken leveranciers. (van aanvraag tot klachtenafhandeling) De hofleverancier gaf in de offerte naar de aannemer toe aan of de knieschotten dragend zijn of niet. Daarin staat ook dat het GEHELE knieschot als dragend wordt uitgevoerd omdat alleen het houten frame geen body geeft voor de kracht afdraging.

Als jij van je aannemer op papier hebt dat jij deze kan verwijderen zonder enig risico, dan lijkt mij dat het geen enkel probleem moet zijn.
Volgens mij weet bijvoorbeeld @Señor Sjon wel waar hij over praat. ;)

Ik zou zeker niet zomaar durven roepen dat de platen nooit een functie hebben. Ik ben geen bouwkundige maar het zal wel van meerdere factoren afhankelijk zijn. Volgens de aannemer van mijn woning mogen er maximaal 2 luiken per kant gemaakt worden maar moet de rest van de platen toch echt blijven zitten...
ydderf schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:32:
Volgens de aannemer mochten de platen weg. De balken niet.
Dan zal het wel goed zitten. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-05 16:13
Keuzestress schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:44:
Ik zie door de (schutting)bomen het bos niet meer. We willen samen met een aantal buren zo'n 100 strekkende meter aan schutting zetten. De schutting gaan we zelf zetten en we willen de schuttingdelen graag zelf op lengte zagen (scheelt nog al wat geld). Nu zijn wij het er eigenlijk al wel over eens wat voor iets het moet worden. Zoiets. https://www.tuinafscheidi...uinschutting-douglas.html

Nu vinden we dat een heel mooi systeem echter veel te duur, dat moet goedkoper kunnen. Nu vind ik overal douglas velingdelen van 18mm breedte (https://www.tuinhoutvoord...s-dakbeschot-18-x-185-mm/). Echter vind ik alleen betonpalen met een sleuf daarin van rond de 30mm. Daar kunnen we de vellingdelen dus wel in gaan zetten, alleen dat zit natuurlijk veel te los. Heeft iemand zo'n zelfde schutting zelf gemaakt en hoe is dit te fixen? Of zullen we echt dikkere vellingdelen moeten kopen dan 18mm? Dan gaat het namelijk een heel stuk meer kosten, wat we uiteraard liever voorkomen. Please help :X
Uitgaande van een gemiddelde afstand tussen de palen van 180 cm is 18 mm douglas erg dun en niet stevig.
Uitsparing in de palen is niet voor niets gemaakt voor 28 mm planken.

Je kan de palen dichter bij elkaar zetten maar dan blijf je met het verschil zitten tussen de dikte van de planken en de uitsparing van de palen. En of dit mooi is moet je zelf bepalen.

Als ik kijk bij een houthandel hier in de buurt kost een douglas blokhutprofiel 28 mm dik, 4 meter lang en een werkende hoogte van 18,2 cm 17,00 euro. Bij een afstand van 2 meter tussen de palen heb je dus 5 van deze lengtes nodig; kosten 85,00 euro.

https://www.houthandel-le...okhutprofiel-28-x-195-mm/

Dat is een behoorlijk verschil met de link die jij geeft. Komt nog wel een afdeklat bij.

Kijk eens in de rondte voor prijzen bij houthandels in jouw buurt; kan flink schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ero-Sensei schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:40:
- goed voor je voeten
- goed voor je rug
- lekker warm

Ik ben meer fan van de Strövels/Gevavi klompen. Voor mij net iets comfortabeler. Houten klompen vind ik vooral bij het lopen niet zo erg fijn. Fijn van klompen is het zo makkelijk in- en uitstappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zwahiel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:40:
Anders even wat stro (of wat is t) tussen de koppeling draaien.
Zullen we maar gewoon wat hennep doen?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:46
MJV schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:45:

Probeer hem iets te lossen, tot max een halve slag, en dan extra hard vast draaien.
Haal de druk van het systeem, het hoeft niet leeg.
Wel de andere kant tegenhouden en een doekje er onder voor een eventuele druppel.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• MJV

MJV

Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:12:
[...]

Probeer hem iets te lossen, tot max een halve slag, en dan extra hard vast draaien.
Haal de druk van het systeem, het hoeft niet leeg.
Wel de andere kant tegenhouden en een doekje er onder voor een eventuele druppel.
Had inmiddels met een Bahco links en mijn Knipex waterpomptang nog een laatste poging gedaan. Met die waterpomptang kon/durfde ik net even wat meer kracht te zetten dan met mijn tweede Bahco. De koppeling lijkt nu goed. Alleen een miniscuul drupje roestwater wat tussen de moer en de buis uit lijkt te komen, misschien teveel gesjord zonder goed genoeg tegen te houden.

Vrees dat als dit zo blijft/erger wordt ik die moer+draad zal moeten vervangen door een knelkoppeling?

• Teijgetje
MJV schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:22:
De koppeling lijkt nu goed.
Alleen een miniscuul drupje roestwater wat tussen de moer en de buis uit lijkt te komen
Klinkt als lek?
En gaat op den duur roesten......... ;)

Is dit tussen de oude koppeling en pijp?
Ik ga er van uit dat je die ook opnieuw aangesloten hebt met verse draad?
Kun je een foto van die koppelingen plaatsen?

• _JGC_
  • Laatst online: 09:41
@Teijgetje roest vanzelf weer dicht toch? ;)

Hier een soldeerkoppeling gehad die soms lekte, na 9 jaar maar eens vervangen toen ik kranen ging vervangen.

Voordeel is, mijn ketel staat al een halfjaar op 1.9 bar koud, dat lukte voorheen niet.
Overigens nu weer een nieuw lek ergens anders, de 40 jaar oude kraan beneden lekt langs het asje, kijken of daar een nieuw binnenwerk op past, anders mag ik de hele zooi slopen.

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
ydderf schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:14:
[...]

Zo heb ik het bij mij thuis opgelost (echter zonder stucwerk).
Een horizontale balk/lat met hoekijzers aan verticale balken bevestigd. Onder de horizontale balk zit de geleiding voor de schuifdeuren. Bovenop zitten stukjes hout waarop de afwerklat gemonteerd is (2e foto)
Tevens aan beide uiteindes nog een afwerklatje gezet, zodat je hier geen spleet tussen de deur en balk ziet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog een keer tijd vinden om het houtwerk te schilderen.....
Ik maak er waarschijnlijk een breede balk in net de schuinte van het dak mee. Dan monteer ik daar de verstelbare hoekbeugels op. Op de balk kan ik dan ook meteen de latten voor de stucplaten schroeven. Denk dat dit de makkelijkste oplossing is. Iedereen bedankt voor het meedenken!

• MJV

MJV

Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:37:
[...]

Klinkt als lek?
En gaat op den duur roesten......... ;)

Is dit tussen de oude koppeling en pijp?
Ik ga er van uit dat je die ook opnieuw aangesloten hebt met verse draad?
Kun je een foto van die koppelingen plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWd8MvorqgqdjOAPzFMpJeRXwxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTOAxlzFTtJx3RJVtJQSKwCb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPGebXE0nXm2FB_VIaAIWyfuNkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpTzUr9IAt5s8ciuzxYCN4xy.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is dus het gedeelte waar ik het oude staartstuk met nieuwe moer heb bevestigd aan de radiatorbuis, die bestond uit een gesoldeerde/gelaste(?) moer en schroefdraad. Aan dat schroefdraad en die moer heb ik verder niets gedaan? Had ik dat wel moeten doen :)?

O en zeg maar niets over hoe ik die moer heb toegetakeld ;(, ik was op een zeker punt een tikkeltje gefrustreerd...

[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 16-09-2020 19:12 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou die moer even vervangen als ik jouw was (kost maar paar euro).
En dan in dit geval wel even teflon tape om de schoefdraad doed. Dat mag niet bij een knelkoppeling, maar wel bij deze verbindingen. Anders krijg je hem niet dicht, hoe hard je hem ook aandraait.

Wel zal deze na verloop van tijd waarschijnlijk "dicht" kalken, maar of je dat moet willen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MJV

MJV

Goed idee. En dan ook maar meteen een nieuw staartstuk.

Probleem is dus dat er vanaf A water lijkt te 'zweten'. Zeer weinig maar het lekt dus wel ik snap ook dat water+zuurstof uiteindelijk voor meer roest zorgt. Kan ik die soldering (of is het een las) nog goed krijgen?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:54
Wij hebben in een opruimingssale twee nieuwe houten stoelen op de kop getikt. Qua vorm passen ze prima bij de rest van ons interieur alleen het hout zou wel een paar tintjes donkerder en warmer mogen.

Nu hebben we echter geen idee hoe dit aan te pakken. Verfwinkels in de buurt zijn toch vooral gespecialiseerd in dekkende verf voor kozijnen en dergelijke en in bouwmarkten hebben we weinig vertrouwen (helemaal sinds een "advies" wat mijn vriendin kreeg voor haar minibiebje....)

Het zijn zoals gezegd nieuwe stoelen dus volgens mijn zit er gewoon een soort van blanke fabriekslak op. Er lijkt iets van een grijswitte gloed op te zitten. Ik heb het internet al afgespeurd en kom op vernis, wax, olie, beits enzovoort. En allemaal met mitsen en maren, en dat los van de verkrijgbaarheid.

Vraag is dus: hoe pakken we dit zo effectief mogelijk aan? Het liefst zou je er natuurlijk (na licht schuren) gewoon iets van een gekleurde doorzichtige vernislaag overheen gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srhm4ENAIRa-0Dzj-cYYsU5VBkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egiXGaTND8bxIW28uifJE0Kl.jpg?f=fotoalbum_large

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWoYghccOF37uK5PgTT50dv44i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXSu5OImuGqZKWNJiyKJ9yrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al langere tijd problemen met mijn wifi die heel traag is. Nu heb ik een poos geleden de wanddoos vervangen, waarop zowel het signaal binnen komt als waar deze door gaat naar een andere opbouwdoos voor mijn nas en AP. nu ik de inbouwdoos open heb twijfel ik of de linker aansluiting wel goed is aangesloten (de blauw / rode). Ik kan ook geen handleiding meer vinden van het ding (https://www.allekabels.nl...actdoos-netwerk-cat6.html ).
Ik zou denken dat ze op 2 en 4 moeten aangesloten worden, maar het heeft altijd gewerkt en ik heb het vast niet voor niets eerder zo aangesloten :+ .

Moet ik hem anders aansluiten ?

En ... ik heb de losse kabel (niet zelf gemaakte ) getest van rj11 naar rj45, hij brand op mijn tester dan van 3-6 en bij de remote van 2-5. Is dat niet vreemd ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTGddzi2eRAKCucdzie9yLV49l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3z0dgOmjsIQZK8nSKFyWcnaI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Waypoint op 12-09-2020 16:38 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

D-e-n schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:21:
Wij hebben in een opruimingssale twee nieuwe houten stoelen op de kop getikt. Qua vorm passen ze prima bij de rest van ons interieur alleen het hout zou wel een paar tintjes donkerder en warmer mogen.

Nu hebben we echter geen idee hoe dit aan te pakken. Verfwinkels in de buurt zijn toch vooral gespecialiseerd in dekkende verf voor kozijnen en dergelijke en in bouwmarkten hebben we weinig vertrouwen (helemaal sinds een "advies" wat mijn vriendin kreeg voor haar minibiebje....)

Het zijn zoals gezegd nieuwe stoelen dus volgens mijn zit er gewoon een soort van blanke fabriekslak op. Er lijkt iets van een grijswitte gloed op te zitten. Ik heb het internet al afgespeurd en kom op vernis, wax, olie, beits enzovoort. En allemaal met mitsen en maren, en dat los van de verkrijgbaarheid.

Vraag is dus: hoe pakken we dit zo effectief mogelijk aan? Het liefst zou je er natuurlijk (na licht schuren) gewoon iets van een gekleurde doorzichtige vernislaag overheen gooien.

[Afbeelding]
Laat het aan een kenner zien, die weet wat erop zit. Want is dat b.v een olie of een wax, kan er geen vernis overheen (en moet je meer als licht opschuren). Is het lak zoals je schrijft, kan er geen olie of wax overheen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• D-e-n
  • Laatst online: 09:54
Daar ben ik ook naar op zoek dus maar dat valt dus niet mee ;)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:26

sphere

Debian abuser

@Waypoint als je wifi traag is zou ik eerst eens kijken of het bedraad wel snel is, en niet zomaar wcds vervangen? Maar dit wordt hier natuurlijk al gauw off-topic.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Teijgetje
MJV schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:59:

O en zeg maar niets over hoe ik die moer heb toegetakeld ;), ik was op een zeker punt een tikkeltje gefrustreerd...
Goed gereedschap is inderdaad het halve werk. ;)
De gamma/praxis/karwei heeft hem met kunststof handvat, meestal iets duurder.

Het staartstuk zou ik helemaal vervangen.
Je weet dat een waterpomptang een gripkant heeft waarbij hij zichzelf vastzet?
Maar eigenlijk kan je beter twee bahco`s gebruiken. Of passende sleutels.

Die oude "moer met schroefdraad" zit ook op de stalen buis geschroefd.(is ook een schroefbus maar dan met aansluiting voor staartstuk)
Ik neem aan dat het lekt bij de aansluiting van dat schroefdraad naar het staartstuk? Dus tussen a en b?
Daar is weinig aan te tapen trouwens. Je kan dan een zelfdichtende proberen maar die kunnen niet tegen geweld.

Zolang de oude schroefbus aan de stalen buis niet lekt zou ik hem inderdaad laten zitten. Maar hou hem zeker tegen met losdraaien van de staartstukwartel. Met vastdraaien draait hij verder de buis op, wat imo niet verder kan als ik het schroefdraad bekijk onder de verf.
Maar voor de zekerheid, ook dan tegenhouden.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

sphere schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:05:
@Waypoint als je wifi traag is zou ik eerst eens kijken of het bedraad wel snel is, en niet zomaar wcds vervangen? Maar dit wordt hier natuurlijk al gauw off-topic.
Ik moest hem wel aanpassen omdat ik een extra outlet nodig had. Snelheid was altijd al een probleem maar ben er nu even ingedoken. Dus hij is niet ‘zomaar’ vervangen 🙂
Ben benieuwd of iemand iets weet over de bedrading .

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Guldan

Thee-Nerd

Waypoint schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:10:
[...]

Ik moest hem wel aanpassen omdat ik een extra outlet nodig had. Snelheid was altijd al een probleem maar ben er nu even ingedoken. Dus hij is niet ‘zomaar’ vervangen 🙂
Ben benieuwd of iemand iets weet over de bedrading .
Ik zie een Outlet met een een rj11 kabel en een ethernet kabel. Kan je iets meer omschrijving geven? Hoe zit het aangesloten? Heb je ADSL ofzo, dat je die rj11 moet hebben?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Inmiddels zit de bovenste rand van de valse muur er ook in. Af en toe iets te strak aan de bovenkant en zijkant. Maar niets wat met een hamer niet op te lossen is :+

Eerste led lamp ook opgehangen, nu komt er vanaf de aansluitkant een kabel. Dus ga ik daar een opbouw wandcontactdoos op laten eindigen en dan een stekker op de snoer van de lamp en heb je in feite een geschakelde voeding. Zo is het later ook nog eens makkelijker te vervangen. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nz168Ygt/48-D42905-9-B6-D-43-C7-89-AA-888759-D6422-F.jpg

Verder de eerste wandcontactdozen erop gezet. Nu is de volgende stap het maken van de werkbank. Iets waar ik stiekem toch een beetje huiverig voor ben (dat hij 3 meter breed wordt helpt ook vast niet mee :P).

Iemand nog tips in het algemeen en om er voor te zorgen dat de werkbank waterpas is?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QxCvP7qR/F2626-A53-DA00-4097-B0-E7-214-A01301-D83.jpg

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Waypoint schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:31:
[Afbeelding]

Ik heb al langere tijd problemen met mijn wifi die heel traag is. Nu heb ik een poos geleden de wanddoos vervangen, waarop zowel het signaal binnen komt als waar deze door gaat naar een andere opbouwdoos voor mijn nas en AP. nu ik de inbouwdoos open heb twijfel ik of de linker aansluiting wel goed is aangesloten (de blauw / rode). Ik kan ook geen handleiding meer vinden van het ding (https://www.allekabels.nl...actdoos-netwerk-cat6.html ).
Ik zou denken dat ze op 2 en 4 moeten aangesloten worden, maar het heeft altijd gewerkt en ik heb het vast niet voor niets eerder zo aangesloten :+ .

En ... ik heb de losse kabel (niet zelf gemaakte ) getest van rj11 naar rj45, hij brand op mijn tester dan van 3-6 en bij de remote van 2-5. Is dat niet vreemd ?

[Afbeelding]
Geen antwoord op je vraag, maar ken je dit topic? Grote kans dat je daar sneller het juiste antwoord hebt!

Het grote topic voor nette LAN afwerking
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

• MJV

MJV

Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:28:
[...]

Goed gereedschap is inderdaad het halve werk. ;)
De gamma/praxis/karwei heeft hem met kunststof handvat, meestal iets duurder.

Het staartstuk zou ik helemaal vervangen.
Je weet dat een waterpomptang een gripkant heeft waarbij hij zichzelf vastzet?
Maar eigenlijk kan je beter twee bahco`s gebruiken. Of passende sleutels.

Die oude "moer met schroefdraad" zit ook op de stalen buis geschroefd.(is ook een schroefbus maar dan met aansluiting voor staartstuk)
Ik neem aan dat het lekt bij de aansluiting van dat schroefdraad naar het staartstuk? Dus tussen a en b?
Daar is weinig aan te tapen trouwens. Je kan dan een zelfdichtende proberen maar die kunnen niet tegen geweld.

Zolang de oude schroefbus aan de stalen buis niet lekt zou ik hem inderdaad laten zitten. Maar hou hem zeker tegen met losdraaien van de staartstukwartel. Met vastdraaien draait hij verder de buis op, wat imo niet verder kan als ik het schroefdraad bekijk onder de verf.
Maar voor de zekerheid, ook dan tegenhouden.
Kijk zo leer je nog eens wat, ook over de waterpomptang. Ik was er heilig van overtuigt dat er soldeer/laswerk aan te pas was gekomen wat nu haarscheurtjes vertoonde, maar dat is dus gewoon een laag verf. Het lekt inderdaad tussen A en B. Ik ga het even aankijken, kan ik ondertussen zo'n pummelsleutel bestellen.

En zat ik toch niet helemaal mis dat voor deze verbinding tapen geen waarde zou toevoegen. Zoals ik eerder aangaf heeft het 'm denk ik in de positionering van de radiator t.o.v. de buis gezeten, en ben ik dus gaan aandraaien met staartstuk scheef tegen de buis aan.

Nogmaals dank voor al het advies, al met al een leerzame ervaring. De tweede keer gaat het denk ik een stuk makkelijker zoiets.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54
barktus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:37:

Iemand nog tips in het algemeen en om er voor te zorgen dat de werkbank waterpas is?
Vooraf op de muren een waterpas lijntje tekenen op de juiste hoogte zodat je tijdens het plaatsen niet steeds met de waterpas hoeft te hannessen. Of, populair in het grote gereedschapstopic: een kruislijnlaser :)

• barktus

barktus

Moehhhh!

phYzar schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:55:
[...]

Vooraf op de muren een waterpas lijntje tekenen op de juiste hoogte zodat je tijdens het plaatsen niet steeds met de waterpas hoeft te hannessen. Of, populair in het grote gereedschapstopic: een kruislijnlaser :)
Daar heb ik er gisteren een van aangeschaft :+.
Maar als ik op YouTube kijk, zie ik dat ze de werkbank vaak op zijn kop maken en dan rechtop zetten. Nu is de grond niet overal gelijk vermoed ik. Kan dat dan wel omdat de bovenkant plaatmateriaal is. Of raad je een andere manier aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Waypoint schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die linker is dus je telefoonlijn waar je adsl op binnenkomst..? Als die op verkeerde pinnen zou zitten zou je niks hebben..
Is alleen WiFi traag of ook bekabeld internet. Als bekabeld wel snel is, dan is het linker deel gewoon goed en moet je kijken of je over de rechtse kabel wel een gbit link krijgt..

PVoutput

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 09:51

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3pyew1eW-DHCdPZmodFzq-4bd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UcXahdSEuCtoR7hutzPmIvh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTORlI1d6VYqtCyahdEScBV37k4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULcnjSX1mwYQwfniiQwWqlvE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzI_MOk4VPGjWzBSa1Hlo_T_f38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tuQiPT833whGnBsNePiAl5F.jpg?f=fotoalbum_tile

Skatebaan laatste update #4 - opbouwen en nieuwe toplaag ennn testen. Volgende week lakken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• phYzar
  • Laatst online: 07:54
barktus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:57:
[...]

Daar heb ik er gisteren een van aangeschaft :+.
Maar als ik op YouTube kijk, zie ik dat ze de werkbank vaak op zijn kop maken en dan rechtop zetten. Nu is de grond niet overal gelijk vermoed ik. Kan dat dan wel omdat de bovenkant plaatmateriaal is. Of raad je een andere manier aan?
Het ligt er helemaal aan wat voor soort werkbank je in gedachten hebt. Mijne is gemaakt van IKEA keukenkastjes die uit de gesloopte bijkeuken kwamen. Die hang je aan een rail aan de muur en pas op het laatst komen de poten er onder. Dan staat of valt alles met het monteren van de rail op de muur. Maak je een losse werkbank (tafel) dan ben je overgeleverd aan de staat van je vloer, of je moet er stelpoten onder maken. In mijn vorige huis was de werkbank puur een werkblad wat van muur tot muur op horizontale balken lag die tegen de muur waren bevestigd. Ook dan is de muur bevestiging het belangrijkste.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Project 'poort' vandaag afgerond. Ik ben er erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUTQtp6Nsomaeyneo769keCQLmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rypWYa8v9eI7KFVFCLLHezrp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYOv0V6BHWysAfSXC1elcs5ktrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsrihhEMhWH7qlbAM70rtCAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9M7IEKCvi6VjqBPxPh98BS19CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl5tmb5DJce1NDxxvSdGrG7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfDtjQPLRjOUDFhb-lfkt5SMTkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ji95FlOFjmOKi1um0xsr0nE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loKrNsXFSkKF2R0Zo0d5dyxPULo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UcbikxigB2oUpMFkoG9GFjd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9wlkgnaJ0QmRtMc-2LaxsYlmRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbSEjaKlWJG2lJiBkdKIVj33.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q71VDiTnz-7Ri6MhlDOTO8uWTBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnBcj62GTGSQYIa3HLjDrLQd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier en daar nog wat donkere plekken door natte douglasolie!

Het geheel is circa 1m80 hoog, 3.50 breed en 25-45mm dik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

phYzar schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:21:
[...]

Het ligt er helemaal aan wat voor soort werkbank je in gedachten hebt. Mijne is gemaakt van IKEA keukenkastjes die uit de gesloopte bijkeuken kwamen. Die hang je aan een rail aan de muur en pas op het laatst komen de poten er onder. Dan staat of valt alles met het monteren van de rail op de muur. Maak je een losse werkbank (tafel) dan ben je overgeleverd aan de staat van je vloer, of je moet er stelpoten onder maken. In mijn vorige huis was de werkbank puur een werkblad wat van muur tot muur op horizontale balken lag die tegen de muur waren bevestigd. Ook dan is de muur bevestiging het belangrijkste.
Ik wil deze gaan maken. Maar dan met drie poten (eentje in het midden).

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-05 18:25
barktus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:54:
[...]

[Video: DIY BUDGET FRIENDLY WORKBENCH (FREE DOWNLOADABLE PLANS)]
Voor mijn werkbank en stellingkast heb ik voor elke poot een metalen plaatje gemaakt waar ik vervolgens een 12mm gat in heb gemaakt. Daar heb ik een m10 moer op gelast en deze plaatjes vastgezet onder de poten van mn werkbank. In deze moer kan je dan vervolgens een m10 stelvoetje draaien zodat je de werkbank mooi waterpas op een ongelijke vloer kan plaatsen.

Wat ook zou kunnen is een stel m10 inslagmoeren gebruiken, waar je dan een stelvoetje in zet, al weet ik niet hoeveel kilo deze kunnen hebben.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ethiron schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:44:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar ken je dit topic? Grote kans dat je daar sneller het juiste antwoord hebt!

Het grote topic voor nette LAN afwerking
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Thnx kende ik niet ! Zal daar binnenkrt eens wat navraag doen voor mijn WiFi .

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

prein2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:58:
[...]

Die linker is dus je telefoonlijn waar je adsl op binnenkomst..? Als die op verkeerde pinnen zou zitten zou je niks hebben..
Is alleen WiFi traag of ook bekabeld internet. Als bekabeld wel snel is, dan is het linker deel gewoon goed en moet je kijken of je over de rechtse kabel wel een gbit link krijgt..
Oké check , hij doet het wel dus dan is hij goed aangesloten . Ik ga binnenkort het eens uitwerken en navragen jn het lan topic , want dat heeft niks meer met diy klussen uit dit Topic te maken ! :)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Guldan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:33:
[...]

Ik zie een Outlet met een een rj11 kabel en een ethernet kabel. Kan je iets meer omschrijving geven? Hoe zit het aangesloten? Heb je ADSL ofzo, dat je die rj11 moet hebben?
Ja klopt , ADSL.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Guldan

Thee-Nerd

@Waypoint als je bedrade internet gewoon goed is heeft dit zoals eerder gezegd niets met wifi te maken.

Ik zou het elders zoeken en niet daar.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
MJV schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:47:
[...]

Kijk zo leer je nog eens wat, ook over de waterpomptang.
Als je iets vastpakt met de waterpomptang en op de buitenste hendel duwt (onderbek) dan grijpt de binnenste (bovenbek) vast.
Je hoeft zelfs eigenlijk niet te knijpen om de tang te laten "bijten".
Ga je er aan omhoog trekken dan loopt de binnenste hendel met bovenbek altijd los. Daarvoor draai je de tang om, dan bijt hij weer zelf.
En je zet hem natuurlijk goed op maat en al om de hoeken, dan heb je de minste beschadigingen. ;)

Dus al naar je vast of losdraait moet je de tang draaien.
Probeer maar eens, dan snap je het al heel snel.

Hier met de Knipex Cobra uitgelegd vanaf 1 minuut, de betere waterpomptang. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 13-09-2020 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

@Teijgetje Ik probeer mijn gebrek aan skills al ja-ren te compenseren met goed gereedschap; dus die Cobra heb ik in mijn gereedschapstas zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:26

fmb

Teijgetje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:55:
[...]

Als je iets vastpakt met de waterpomptang en op de buitenste hendel duwt (onderbek) dan grijpt de binnenste (bovenbek) vast.
Je hoeft zelfs eigenlijk niet te knijpen om de tang te laten "bijten".
[...]
En dat heb ik nooit geweten, dank!
Verklaart wel het wisselend succes met de waterpomptang waarschijnlijk. Nooit geweten dat die een “draairichting” heeft

[ Voor 7% gewijzigd door fmb op 13-09-2020 09:56 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 22:05
Ik heb een woning met prachtig gelakte stalen kozijnen. Helaas in een soort roze creme kleur..

Ik wil ze graaf 9010 aflakken en heb nog een bus Sigma S2U Nova liggen. Is het nodig om deze eerst te gronden? Ik weet niet of er waterbasis lak is gebruikt maar aangezien het binnen is lijkt het me wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
peligro2k schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:55:
Ik heb een woning met prachtig gelakte stalen kozijnen. Helaas in een soort roze creme kleur..

Ik wil ze graaf 9010 aflakken en heb nog een bus Sigma S2U Nova liggen. Is het nodig om deze eerst te gronden? Ik weet niet of er waterbasis lak is gebruikt maar aangezien het binnen is lijkt het me wel.
Een primer is zeker aan te raden. Schoonmaken, schuren en weer schoonmaken moet je evengoed nog doen.
Dus de primer kan er dan ook nog wel bij.

Als het later loslaat en, gaat bladeren heb je er veel meer werk aan.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 22:05
BoomSlang schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:03:
[...]

Een primer is zeker aan te raden. Schoonmaken, schuren en weer schoonmaken moet je evengoed nog doen.
Dus de primer kan er dan ook nog wel bij.

Als het later loslaat en, gaat bladeren heb je er veel meer werk aan.
Thanks dat ‘vreesde’ ik al! Even een side-question. Het is slimmer om eerst kozijnen te lakken en daarna te laten stucen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
peligro2k schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:07:
[...]

Thanks dat ‘vreesde’ ik al! Even een side-question. Het is slimmer om eerst kozijnen te lakken en daarna te laten stucen toch?
Dat wordt meestal aangeraden maar, dat heeft volgens mij beleving vaak meer te maken met hoe stukadoors te werk kunnen gaan. :X

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 07:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ib18yBylJauLnIjKXIWiD30Cx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uKWUrq3aI39zuYzWyAUQz66.jpg?f=fotoalbum_large

"Mommy?"

Ding is goed droog geworden na een paar weken in de garage, dus tijd om er wat van te fabrieken.
Na wat vruchteloze krijttekeningen op de zijkant om te pogen er een stoel 'vorm' uit te krijgen kwam ik tot de conclusie dat als ik hier een schommelstoel van wilde maken (het originele plan) er teveel van de originele vorm verloren zou gaan, en dat vind ik zonde :).

Uiteindelijk moest het dus een picknick set worden, maar de ideeën die ik daarvoor vond gebruikten uiteraard steeds de ronde schijf als 'blad' - en zoals jullie ondertussen weten wijk ik graag af van de norm.

Ik besloot daarom twee maantjes eraf te halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAOgioyPl4P4Vk6-7D8Kk3SIvvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNzYxO45p6PZulnJYYuH2D2w.jpg?f=fotoalbum_large

en daar een zitje van te bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ3j18J5GkrAVVb6NBhv-GNPbAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4deqFRrUGzilSc3m7r9wbx4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOeUUaq1mygGVUqxJndIuYt97is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsC8q2nIhHoREqiAE0MS7QRb.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik één maantje van de andere schijf afhaalde kreeg ik ineens een ingeving. In plaats van het uitzagen van een tweede 'blad' en die in te korten als poot voor de tafel, zag ik daar wel een achterkant in voor een tweede zit. Ik heb daarom een andere poot moeten ontwerpen voor de tafel (dat volgt nog) maar daarmee heb ik wel een uitgebreidere 'zit' kunnen maken voor één helft van de set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG4iF8kovn_5pdzBUhDgE2AIVxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRBeF0Y4w1UrUD6a50oMFGxA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QghIJYgAq11Bu53bIjQiLPLhyyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNowojYDg6akrqy8X1RBza9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAPH2q-uB2KK956xq81xdOWGpsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZ5pao4c6mBm7P5v2ehQgYka.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een draadeind schuin doorheen voor de stijfheid van het frame.

Ik heb uit de achterzijde van die 'wand' wel de sleuf-planken weggehaald die ik nodig heb om te poot voor de tafel te bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUg_0PGSY9neSxGxR6uPB8QfZhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2I16tWRfXDSa1UIoIItHIei5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga delen van de latjes terug opbouwen zoals het origineel was (als haspel) met kruisverbindingen voor de stevigheid. En dan blijft over het blad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFfh4C3Ms6Ph7_q6BaqhMN9Efhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdQUmwWEEiwAb9AtjpMG95Gl.jpg?f=fotoalbum_large

Het kleine bankje heeft nog wat werk nodig, want als één persoon op het uiteinde gaat zitten kan hij nog kiepen, dus de pootjes moeten breder oid, weet nog niet hoe ik dat aan ga pakken. Bij de grotere bank is dat uiteraard geen issue door de achterwand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, is heel simpel. Stuc kun je je met een natte doek van een kozijn afvegen. Verf krijg je nooit van stukwerk afgeveegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik zou zelf als laatste schilderen.... de kans dat je anders je kozijnen alsnog bij moet werken is aanwezig, tenminste ik neem aan dat je stucwerk ook nog geschilderd moet worden? Stucadoors werken nou eenmaal bijna nooit netjes.

En afplakken moet je toch. Plus het feit dat je net geschilderd stucwerk eenvoudig kan bijwerken zonder dat je het ziet.

En gebruik inderdaad altijd een goede (multi)primer. Je weet gewoon niet wat er nu op je kozijn zit. En een primer zorgt ook voor een betere hechting, ook al is alles op waterbasis. Plus dat je je primer al kan laten kleuren. Dan ben je waarschijnlijk met 1 laag primer en 1 laag lak klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 13-09-2020 12:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAyp1WS-RBVk3th_7ZfCTNexp9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ri5XHV0avd8cCvZP5qrcdUxD.jpg?f=fotoalbum_large

Korrel 40 erover voor die lekkere grove look:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWvAqaElhCRJsmM2qbBah7oG9IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBmJVaafF39SsbPIeFXqLpPu.jpg?f=fotoalbum_large

Flinke klets olie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGQgj0vCl6lWQ1fQRuon3kbu348=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcSOc5T4lUtHxIVRb3F3BkLy.jpg?f=fotoalbum_large

Bankje 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:47

_Arthur

blub

peligro2k schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:07:
Schilder hier raadde aan eerst te stucen en dan te schilderen; bij het stucen worden de kozijnen afgeplakt en de kans is aanwezig dat je je verf er weer vanaf trekt bij het verwijderen van het afplakband. Wat hier dus ook gebeurde (maar ik moest toch nog schilderen dus was niet erg).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bankje(s) af, tafel nog niet. Die heeft nog wat correcties hier en daar nodig en uiteraard schuren en olie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2njKSNsyl4ws7kZgvWZqQ8Ow8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXTyz0WXJLy1SDfQMEHXTqi2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDZlSgOlZCUY5cYUV4CpOldszdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt90tf5kjhyuadElQUNQWkTn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 11:02
Dit jaar hebben we de tuin opgeknapt, er rest alleen nog één klus; het houthok. Ik heb een ontwerp gemaakt en daarin wat ideeën uitgewerkt.

De kattenbak willen we graag uit het zicht en is daarom onder de verdieping geplaatst. Op het dak wil ik Sedum plaatsen. Ik twijfel over de verankering verankering in de grond. Ik heb nu gekozen voor betonpoeren, ik vraag mij alleen af of dit niet overdreven is. Andere tips over de constructie of iets dergelijks zijn ook welkom! :)

Afmetingen zijn 1,50x0,45x2,20. Over de uiteindelijke hoogte moet ik nog even na denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1loIimA1i88AsBZ6pqhHEdsCRLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1liwDp2YcNkSO1s9pLI1JRq8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMVsFbzrSJ9GRKmgIpDVrfxWl_A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/llYg5Z5hilz0kpLHmsGtdSga.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 09:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Is het voor de sier? Hier past toch nooit genoeg hout in? :P

Zou het gewoon met vier hardhouten palen maken ipv poeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een houthok moet doorwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup anders rot je hout weg.

Ik ben een berg lakwerk aan het opknappen bij de baasvrouw en heb 2 gerelateerde vragen:

1: de voegen van de waterslagen beneden zijn op. we gaan sowieso een steiger huren voor de 1e etage... en ik wilde die dan ook meteen meepakken. In de voegen groeit wat mos, er zijn stukjes uit... tijd voor wat nieuws.
Hoe kan ik ze het best leegmaken? Slijptol kopen en leegslijpen? Een beitel lijkt me wat riskant.
2: Die steiger gaat gehuurd worden en dat is prima. Maar boven de voordeur zit een soort plateau.

*knip plaatje*
Dit is een ander huis in dezelfde wijk.
Hier kan ik dus mijn steiger niet tegenaan zetten die overkapping is 40cm (ofzo)diep... en ik durf er eigenlijk niet op te gaan staan (ik ben een grote vent van 100kg) .

Hoe zouden jullie dit doen?

Oh ik bouw de steiger gewoon om dat overkappinkje om heen.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 13-09-2020 21:58 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op zondag 13 september 2020 @ 07:58:
@Teijgetje Ik probeer mijn gebrek aan skills al ja-ren te compenseren met goed gereedschap; dus die Cobra heb ik in mijn gereedschapstas zitten :).
jij ook al :D

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 11:02
Beekforel schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:16:
Is het voor de sier? Hier past toch nooit genoeg hout in? :P
Het is inderdaad meer voor de sier, zo vaak stoken wij niet. :P
Tussen de planken zit nu 2 cm ruimte, is dat niet al voldoende voor het doorwaaien? Of kan ik beter de hele achterkant niet bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Wij zijn voornemens om zonnepanelen te laten plaatsen op een hellend pannendak. Helaas komt er een luchtafvoerpijp van de badkamer ongelukkig uit in dit dak. Hierdoor wordt de layout van de panelen erg onrustig en levert het schaduw op de aanliggende panelen.

Idealiter zou ik de pijp weghalen en binnen (achter knieschot) afbuigen naar de zijgevel. Echter is het (volgens mij) een asbestleiding, waardoor ik deze graag zou ik laten zitten. Nu kreeg ik een tip om een lage dakdoorvoerpan te toe te passen, waar zonnepanelen overheen geplaatst kunnen worden.

Heeft iemand daar ervaring mee?

De situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yF-3d5_E4dUkTGtB3PqZ9ur4cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPs25LQbYS8xRvMD1gxXBBkB.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld dakpan: https://www.materialenvoo...emen_%C3%98_100_-_ZT/3395
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH2B8H6S5svj3b4L52To-GiafoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5TsDwAhLW4ZVxpxFZvOOBm59.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

ChillPascal schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:54:
Wij zijn voornemens om zonnepanelen te laten plaatsen op een hellend pannendak. Helaas komt er een luchtafvoerpijp van de badkamer ongelukkig uit in dit dak. Hierdoor wordt de layout van de panelen erg onrustig en levert het schaduw op de aanliggende panelen.

Idealiter zou ik de pijp weghalen en binnen (achter knieschot) afbuigen naar de zijgevel. Echter is het (volgens mij) een asbestleiding, waardoor ik deze graag zou ik laten zitten. Nu kreeg ik een tip om een lage dakdoorvoerpan te toe te passen, waar zonnepanelen overheen geplaatst kunnen worden.

De situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan laat je die oude pijp toch gewoon zitten. Ding op het dak haal je er vanaf. Dat is geen asbest. Kan het mij niet voorstellen in ieder geval. Binnen pijp laten zitten en gewoon de gaten dichtmaken.
Nieuwe gat in je zijgevel en klaar. Gat in de zijgevel moest je toch maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

barry86 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:51:
Project 'poort' vandaag afgerond. Ik ben er erg blij mee!
Dat heb je echt heel knap gedaan _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Anoniem: 93986 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:56:
[...]

Dan laat je die oude pijp toch gewoon zitten. Ding op het dak haal je er vanaf. Dat is geen asbest. Kan het mij niet voorstellen in ieder geval. Binnen pijp laten zitten en gewoon de gaten dichtmaken.
Nieuwe gat in je zijgevel en klaar. Gat in de zijgevel moest je toch maken.
Ik kan geen compleet nieuwe pijp maken. In de badkamer zit de ventilator op een vaste plek. Deze gaat recht naar boven met een asbestleiding. Deze stopt net voor het dakbeschot, waardoor ik te weinig ruimte heb om deze bij te buigen met flexleidingen naar de zijgevel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:56
MMatthijsV schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:22:
Tussen de planken zit nu 2 cm ruimte, is dat niet al voldoende voor het doorwaaien? Of kan ik beter de hele achterkant niet bedekken.
Je hebt twee soorten houthokken:

1) je hebt vers hout, wat je nog twee jaar wil laten drogen. Typische eigenschappen: groot, flinke kieren voor de wind om doorheen te waaien, liefst aan alle kanten (dus liever niet tegen een muur gebouwd)

2) je koopt droog hout, en je hebt wat extra opslagruimte nodig. Typische eigenschappen: klein, uit de regen, doorwaaien is niet meer enorm belangrijk (zolang het uit de regen ligt), is dus vaak een hok wat tegen de muur van een huis wordt gebouwd, of tegen een schutting.

Je ontwerp ziet er best okee uit voor het tweede soort houthok. Maar als je er echt kletsnat hout in gaat drogen dan zou ik voor smallere planken gaan met grotere openingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 11:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

ChillPascal schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:03:
[...]

Ik kan geen compleet nieuwe pijp maken. In de badkamer zit de ventilator op een vaste plek. Deze gaat recht naar boven met een asbestleiding. Deze stopt net voor het dakbeschot, waardoor ik te weinig ruimte heb om deze bij te buigen met flexleidingen naar de zijgevel.
Zo'n ventilatiepan is een prima oplossing lijkt me? Omdat het van de badkamer komt is de lucht wat vochtig maar de onderzijde van de panelen is daar tegen beschermd omdat het kunststof of verzinkt metaal is. Effe overleggen met de zonnepanelenmeneer (of de zelfbouwgids raadplegen) om de maximale hoogte onder de panelen te bepalen en gaan met die handel.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
barktus schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:54:
[...]

[Video: DIY BUDGET FRIENDLY WORKBENCH (FREE DOWNLOADABLE PLANS)]
Ik heb er zo 1 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq6Be7QRcdwrkSazS_mYZtna4yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmhnquenixpQMZOjCpszVphk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UmgpOd4XGB9udIt4AkYeyGSBKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drO7q9XggMMX9FC861fTp7Zt.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat ik nog zou aanpassen is een betere slotbout en een manier om de tussenbalk te verankeren :)

En nee, dat is niet mijn gereedschapstas maar van de oude heer :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

ChillPascal schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:54:

De situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je die leiding wilt verleggen. Waarom gebruik je de huidige opening dan niet voor de kabels van de zonnepanelen? Buisje erin. Rest dicht purren. Kabels mogen hierbij in een open bocht liggen. Zelfde voorstel als je nu laat zien voor de buitenkant erop. Kan er ook geen water naar binnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

barktus schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:35:
[...]

Als je die leiding wilt verleggen. Waarom gebruik je de huidige opening dan niet voor de kabels van de zonnepanelen? Buisje erin. Rest dicht purren. Kabels mogen hierbij in een open bocht liggen. Zelfde voorstel als je nu laat zien voor de buitenkant erop. Kan er ook geen water naar binnen lopen.
De dakdoorvoer naar de omvormer zit op een andere plek en is reeds gereed. Deze is al met voorbedachte rade geplaatst toen het platte dak is vervangen.

Verder wil ik juist de ventilatieleiding binnenshuis handhaven.
Pagina: 1 ... 50 ... 451 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/