[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 493 ... 496 Laatste
Acties:

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
Ik wil graag (tijdelijk, voor een jaar ofzo) een pvc pijp van 50 mm aansluiten op de onderstaande afvoerleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7QOapqA0j0TMjo23K_elrdsDcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TLnTV679vuMjb4pnPWGdXYF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Dilxkqd1XoIzV4SqKYEPn_FeFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfYI8Jz3GGbmtqgW98FvmnKS.jpg?f=fotoalbum_tile
Het onderste deel lijkt me staal, het bovenste stukje lijkt lood. De leidingen zijn ongeveer 43 mm dik (1 1/4" ?)

Ik heb twee mogelijke ideeën:
  1. Het stukje lood op 3 cm boven de koppeling afzagen. Dan pvc er op aansluiten met zo'n rubberen sok: MARTENS Overgangskoppeling recht rubber, Ø 50-40 mm
  2. Het lood verwijderen. Zit het er in gedraaid met schroefdraad? Ik kan natuurlijk nooit veel kracht zetten om het te draaien zonder het helemaal te vervormen. Ik kan het er ook gewoon uit proberen te pielen met een tang. Vervolgens zou ik een stalen stukje pijp terug erin kunnen draaien, en dan alsnog met zo'n rubberen sok aansluiten.
Weet iemand wat een goede manier is? Werkt zo'n sok een beetje op een (ietwat vervormde) loden pijp?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
akatar schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:13:
[...]

Het lijkt erop dat je tellerkopschroeven gebruikt hebt?
Zo ja, die liggen met hun "kop" altijd op het hout.
Nee het zijn geen tellerkopschroeven, maar inderdaad ze lijken er wel een klein beetje op te blijven liggen zoals bij tellerkopschroeven.

Het gaat om de standaard dresselhaus stelschroeven van de Hornbach. Ze hebben daar geen Spax, anders had ik die gehaald.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:57
marcop23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:25:
Ik wil graag (tijdelijk, voor een jaar ofzo) een pvc pijp van 50 mm aansluiten op de onderstaande afvoerleiding:
[Afbeelding][Afbeelding]
Het onderste deel lijkt me staal, het bovenste stukje lijkt lood. De leidingen zijn ongeveer 43 mm dik (1 1/4" ?)

1. Het stukje lood op 3 cm boven de koppeling afzagen. Dan pvc er op aansluiten met zo'n rubberen sok: MARTENS Overgangskoppeling recht rubber, Ø 50-40 mm
  2. Het lood verwijderen. Zit het er in gedraaid met schroefdraad? Ik kan natuurlijk nooit veel kracht zetten om het te draaien zonder het helemaal te vervormen. Ik kan het er ook gewoon uit proberen te pielen met een tang. Vervolgens zou ik een stalen stukje pijp terug erin kunnen draaien, en dan alsnog met zo'n rubberen sok aansluiten.
Weet iemand wat een goede manier is? Werkt zo'n sok een beetje op een (ietwat vervormde) loden pijp?
Als het echt tijdelijk is, zou ik niet al te moeilijk doen. Past er geen reparatiemof 50 mm in? Die is als het goed is onderin 44 mm:
https://www.karwei.nl/ass...MLWfZjm8RhiRoCwL0QAvD_BwE

en dan met een slangklem aantrekken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:25:
[Afbeelding][Afbeelding]

Zo.
Als je niet wil solderen kan je dit proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 20-04-2026 21:19 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:23
Goedenavond!

Funderingsvraag van mijn kant. Naast ons huis hebben wij een slopje van n meter breed, die eerst werd afgesloten door een normale deur. Deze is weg en willen we vervangen door een looppoort van 1,1m breed bij 1,3m hoog. Ik dacht eerst de bestaande fundering te kunnen gebruiken, maar die was te zwak (en gemetseld). Deze nu weggebikt, tot aan een oude funderingsplaat. Daarmee kan ik een fundering storten van ca. 150kg. Enige waar ik mee zit is dat ik niet 'rondom' kan storten, maar meer in een U-vorm. Aan de ene kant staat het huis en bij de andere poot wil ik de schutting afsluiten met een eiken staander.

Daarmee heb ik voor beide palen dus geen volledige zijwaartse opvanging in de fundering.

Ik had twee mogelijke oplossingen bedacht. 1) gewoon een voetplaat van 25x25cm onderkant paal zodat de fundering daarop rust. 2) de palen verbinden met een dwarsbalk. Alleen kan die niet vooraf worden gelast (kan ik ook niet zelf), ivm glasvezel die door de fundering heen loopt.

Wat raden jullie aan?

Ps. Wat je rechts ziet is een verrotte schuttingpaal en een tot het maaiveld afgebroken betonnen staander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVIVq1jsvREAd-14JKUZaRphh-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRwOPQnYAJlltSfjX5wXbUdW.jpg?f=fotoalbum_large

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
SimonBR39 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:19:
Goedenavond!

Funderingsvraag van mijn kant. Naast ons huis hebben wij een slopje van n meter breed, die eerst werd afgesloten door een normale deur. Deze is weg en willen we vervangen door een looppoort van 1,1m breed bij 1,3m hoog. Ik dacht eerst de bestaande fundering te kunnen gebruiken, maar die was te zwak (en gemetseld). Deze nu weggebikt, tot aan een oude funderingsplaat. Daarmee kan ik een fundering storten van ca. 150kg. Enige waar ik mee zit is dat ik niet 'rondom' kan storten, maar meer in een U-vorm. Aan de ene kant staat het huis en bij de andere poot wil ik de schutting afsluiten met een eiken staander.

Daarmee heb ik voor beide palen dus geen volledige zijwaartse opvanging in de fundering.

Ik had twee mogelijke oplossingen bedacht. 1) gewoon een voetplaat van 25x25cm onderkant paal zodat de fundering daarop rust. 2) de palen verbinden met een dwarsbalk. Alleen kan die niet vooraf worden gelast (kan ik ook niet zelf), ivm glasvezel die door de fundering heen loopt.

Wat raden jullie aan?

Ps. Wat je rechts ziet is een verrotte schuttingpaal en een tot het maaiveld afgebroken betonnen staander.

[Afbeelding]
Ik wil het begrijpen maar heb ael een schets nodig. De foto zegt me niks.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:23
Is die oude funderingsplaat sterk genoeg om gaten / ankers in te boren? Dan zou je de staander dmv een kopplaat kunnen monteren?

Ik heb ook een vraag, eigenlijk een hele elementaire. Waar begin ik?
Context: Wij gaan ons huis totaal verbouwen, we hebben een goed idee wat het eindresultaat moet zijn. In vorige huizen zijn projecten als nieuwe badkamer & keuken plaatsen goed gelukt, maar dat is te overzien. Nu moet alles:

Benedenverdieping (keuken, woonkamer, 1slaapkamer en toilet):
Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden
Hal opnieuw indelen: Trap verplaatsen & nieuwe wanden zetten

Bovenverdieping:
Dak isoleren (binnenzijde)
Verwarmen met airco`s/
Badkamer realiseren (daar zijn nu geen voorzieningen voor, badkamer is nu op 1e verdieping).
Installaties monteren (WTW unit, CV ketel van 1e naar 2e verdieping).
Wellicht dakkapel plaatsen t.b.v. verplaatsen trap (Trappenhuis)

We hebben een aanbouw met keuken, slaapkamer en zitruimte. Daar kan een doucheruimte worden gerealiseerd indien nodig en kunnen we comfortabel bivakkeren tijdens de verbouwing.

Gevoelsmatig wil ik “beneden” beginnen. Nieuwe keuken en woonkamer voelt als de basis. Omdat ik rekening hou met kosten die hoger uitpakken dan de begroting, wil ik juist hier beginnen. Bij tegenvallers beknibbel ik liever op een badkamer of slaapkamer.

Andere gedachtegang: Boven beginnen betekend meteen isoleren, 2 slaapkamers gereed en we kunnen de badkamer beneden blijven gebruiken totdat die boven gereed is. Als de bovenverdieping klaar is, kunnen we beneden de boel goed slopen en zit er niet teveel druk op. Immers: in de aanbouw kunnen we koken en zitten.

Waar ik ook begin, het komt vast goed, maar mocht iemand zijn ervaring kunnen delen dan hoor ik dat graag. Nu blijf ik in cirkeltjes denken..

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:57
Ik zou juist bovenaan beginnen, mits beneden nog leefbaar is. Want door boven te beginnen kun je schoon opleveren. Begin je beneden, moet je altijd door je nieuwe ruimtes naar boven met alle bouwmaterialen. Maar eigenlijk hangt e.e.a. Helemaal af van het huis en de staat.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:01
@LV87 Gezien je budget overweging snap ik dat je beneden wil beginnen, echter offer je dan wel een stuk comfort die je tijdens zo'n verbouwing hard nodig hebt op (geen keuken, geen woonkamer, een plek om even bij te komen). Daarnaast komt @PolderPloer! met een goed punt, al je tering zooi trek je mee naar boven.

Ik zou gezien je werkzaamheden heel strak op het budget zitten, boven beginnen en het gemak realiseren (CV ketel, wat doe je met de huidige lijnen? Kun je een tijdelijke aanvoer naar je huidige badkamer maken?).

Om van daaruit naar beneden te werken. Je zou eventueel nog buiten de schoolvakanties om in de buurt een huisje kunnen huren? Dat heb ik laatst gedaan (beneden vloer compleet gerenoveerd) en viel mij qua kosten alles mee. Dat was voor de kids ideaal (niet in de zooi) en voor mijzelf ook (geen gedoe, in de avond even rustig kunnen zitten, "schoon" koken, etc. etc.).

Hoe dan ook, het klinkt als een mooi project :)

K to the KillaZ

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-05 16:06

polthemol

Moderator General Chat
LV87 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:35:
Is die oude funderingsplaat sterk genoeg om gaten / ankers in te boren? Dan zou je de staander dmv een kopplaat kunnen monteren?

Context: Wij gaan ons huis totaal verbouwen, we hebben een goed idee wat het eindresultaat moet zijn. In vorige huizen zijn projecten als nieuwe badkamer & keuken plaatsen goed gelukt, maar dat is te overzien. Nu moet alles:

Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden

Bovenverdieping:
Verwarmen met airco`s/
Badkamer realiseren (daar zijn nu geen voorzieningen voor, badkamer is nu op 1e verdieping).

We hebben een aanbouw met keuken, slaapkamer en zitruimte. Daar kan een doucheruimte worden gerealiseerd indien nodig en kunnen we comfortabel bivakkeren tijdens de verbouwing.

Gevoelsmatig wil ik “beneden” beginnen. Nieuwe keuken en woonkamer voelt als de basis. Omdat ik rekening hou met kosten die hoger uitpakken dan de begroting, wil ik juist hier beginnen. Bij tegenvallers beknibbel ik liever op een badkamer of slaapkamer.

Andere gedachtegang: Boven beginnen betekend meteen isoleren, 2 slaapkamers gereed en we kunnen de badkamer beneden blijven gebruiken totdat die boven gereed is. Als de bovenverdieping klaar is, kunnen we beneden de boel goed slopen en zit er niet teveel druk op. Immers: in de aanbouw kunnen we koken en zitten.

Waar ik ook begin, het komt vast goed, maar mocht iemand zijn ervaring kunnen delen dan hoor ik dat graag. Nu blijf ik in cirkeltjes denken..
Uit eigen ervaring met 3 grote/complete verbouwingen en in dezelfde woning leven:

1. zorg dat je zo snel mogelijk een goede wasplek hebt (al dan niet zo een tijdelijke douche bv. ergens)
2. zorg dat je zo snel mogelijk een goede slaapplek hebt in de woning (slaapkamers zijn meestal wel snel in orde te maken met verbouwen)
3. zorg dat je daarna zo snel mogelijk een plek hebt waar je een beetje kunt leven. Dat laatste is vooral belangrijk als je heel lange projecten hebt. De eerste week/paar weken kun je volgas nog wel knallen, maar op een gegeven moment moet je toch even met je poten omhoog een avondje kunnen hangen :)

Bij alle 3 de verbouwingen heb ik er ook voor gekozen om zodra ik bv. via de badkamer leidingwerk moest aanpassen, zoveel mogelijk leidingwerk in 1 keer te doen door het hele huis heen.

(en tape de ruimtes waarin je wilt leven even af langs de buitenkant of zet een deurrubber erop om zoveel mogelijk stof buiten te houden, want op een gegeven moment gaat alles wel stoffig worden).

Qua budget: op een keuken kun je relatief makkelijk bezuinigen: de apparatuur is het duurste altijd en daar zijn wel zaken bij waar je later op kunt bijstellen/upgraden. Ik zou het hoofddeel van mijn budget, als er keuzes komen, dus investeren in 'vaste' zaken: leidingwerk/stroomwerk/kozijnen/vloerverwarming als je die graag wil/isolatie/verduurzaming

Als ik dan mijn eigen ervaring afzet tegen wat je voorstelt: van boven naar beneden werken. Als je trouwens onder veel moet slopen: je hebt voor een paar euro 'stofdeuren'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fTYxRBjCxKVo7CHkq3JDphb6XA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1b910KhIM9S0t8Op9PfDUglq.jpg?f=user_large
Dat kan ook het leven wat aangenamer en minder stoffig maken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• copykat
  • Registratie: September 2009

copykat

Good copy isn't bad

Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden

Bovenverdieping:
Verwarmen met airco`s/

1 maak een mutlimap met insteek hoesjes.
kan je hand krabbels ook netjes opbergen, of offertes enz. hou je het een beetje overzichtelijk.
2 maak een lijst van constructie werkzaamheden, core werkzaamheden, ( dus dingen die gaten sleuven, verplaatsingen enz veroorzaken.) zet er bij of het lokaal of door je huis gaat. ( lokaal is per kamer)
3 Electra: ga uit van toekomstige benodigdheden. beter een doosje nooit gebruikt dan later moeten maken met veel beschadigingen.
4 Riolering: vernieuw waar mogelijk ( makkelijk bij komen) ( zeker (stijg)leidingen waar douches of wasmachines op staan. ( wasmiddelen en vuil en haren kunnen de pijpen dicht metselen)
5 begin boven.
ik heb eerst de slaapkamers afgemaakt, (kinderen konden zo verder met hun school) stucwerk, internet, vloer. badcel. trapopgang netjes maken. Dus 1ste etage was verhuisklaar.
zolder niet, veel werk en slapen kon voor ons dus ik ben nu pas bezig met daar opknappen ( 3 jaar)
1 ste etage was schoon en "normaal" Als je je zolder ook als slaapkamer en dergelijke wilt gebruiken met terugtrek mogelijkheid, helemaal van boven naar beden werken. ( trappen beschermen met goedkope plak aluminium leggers verf is zo gedaan , schuren plamuren wat minder. je hebt zo een kras of deuk in je trede tijdens grote dingen transporteren.)

Keuken, gebruik voorlopig de oude keuken als het nog werkt. kan je even kijken hoe je de inrichting verbeteren wilt en de nieuwe helemaal naar je ervaringen inrichten. ( en je kan beetje lomp doen met de keuken tijdens verbouwen.)

Heel belangrijk en tegenwoordig erg makkelijk foto's foto's foto's maken van alles: leidingen, contructie, enz.

En als laatste maak veel Lijstjes en tekeningen en bespreek die met je partner zodat beide niet voor verrassingen komen te staan. "owh je wilde dit? eh dat kan nu niet meer zonder eerst dit weer te slopen" komt bij elke verbouwing die lang duurt langs. :+

En blijven lachen! ook is alles op: je vrije tijd , je geld, je energie.... anders heb je straks een mooi huis en een scheiding... ;-)

* copykat moet wegontbijt brunch halen. Dan alle benodigde zooi naar zolder sjouwen om te beginnen met raggelen voor de pir+gipsplaten tegen t dak te schroeven. (Gister alles aan de kant geruimd zodat ik kan werken.) :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden

Bovenverdieping:
Verwarmen met airco`s/

Tegenvallers die op het budget drukken zijn vooral eigen keuzes. Natuurlijk gebeurd het wel eens dat corrona of een oorlog zorgt voor prijsverhogingen of dat je een gebrek tegen komt. Maar veel vaker komt het voor dat mensen bv 25 euro/m2 vloerafwerking hebben begroot maar die ene vloer van 37,50 het toch echt waard vinden. want ja je kan het maar beter in 1 keer goed doen ;) Een goed plan met bijbehorende begroting en disipline qua keuzes nemen dus de meeste tegenvallers direct weg.

Voor verbouwingen waar je ook in woond moeten wat mij betreft echt alle neuzen dezelfde kant op staan. als je een partner of bv kinderen hebt waarvan je kan verwachten dat ze het hier minder goed in zullen doen, kan je veel beter elders een slaapplaats kiezen. Ik heb op dit moment een soort appartement in mijn huis waar we wonen terwijl we de rest verbouwen, maar op dit moment zijn we op een moment gekomen dat de bouw het appartement infilteerd en hoewel het bouwen en wonen jaren ( :+ ) prima gescheiden ging heeft dat nu dus negatieve effecten en gaan we dus ook gewoon even elders zitten. 1 van de belangrijkste dingen vind ik persoonlijk het vieren van kleine overwinningen. dat houd je langer positief en geeft energie om veder te gaan. Waar je het beste kan beginnen of kan gaan wonen zou ik zelf laten afhangen van de grootste ingrepen (constructief en qua instalatie techniek) :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

Bezulba

Formerly known as Eendje

Iedereen weet dat werkspot kut is, maar wat is het alternatief?

Ik moet een loodgieter hebben die ook gaten in betonvloeren kan boren (of dat kan regelen) zodat de afvoeren van wc en fonteintje verplaatst kunnen worden. Natuurlijk kan ik zelf boren, maar ik weiger de kruipruimte in te gaan en om zelf te gaan klooien met boren terwijl de loodgieter naast mij staat te wachten is ook weer zo'n ding. Maar hoe vind ik nu iemand die dat kan regelen? Ik verwacht niet meer dan een halve dag werk hiervoor, dus veel geld gaat het ook niet opleveren.

blup

• KillaZ
Bezulba schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:18:

Ik moet een loodgieter hebben die ook gaten in betonvloeren kan boren (of dat kan regelen) zodat de afvoeren van wc en fonteintje verplaatst kunnen worden. Natuurlijk kan ik zelf boren, maar ik weiger de kruipruimte in te gaan en om zelf te gaan klooien met boren terwijl de loodgieter naast mij staat te wachten is ook weer zo'n ding. Maar hoe vind ik nu iemand die dat kan regelen? Ik verwacht niet meer dan een halve dag werk hiervoor, dus veel geld gaat het ook niet opleveren.
Geen betonboorder in de buurt die op vrijdag middag voor Box 4 geld dat kan regelen voor je?

K to the KillaZ

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-05 15:48

Metalfreak

Hoije woh!

KillaZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:23:
[...]

Geen betonboorder in de buurt die op vrijdag middag voor Box 4 geld dat kan regelen voor je?
Ik heb vorig jaar letterlijk weken gespendeerd om eindelijk iemand te vinden die een gat door de gevel wilde boren voor de afvoer van een afzuigkap. Ik heb me werkelijk kapot geërgerd aan de bedrijven die maar niet reageerden. niet opnamen of loze beloftes maakten. Je mailt ze, geen reactie, bel je ze, krijg je te horen (áls ze al oppakken) "mail me maar", maar reageren ho maar. Uiteindelijk toch na veel moeite met eentje een afspraak kunnen maken voor een ochtend, komt hij op de afgesproken datum ergens tegen half drie 's middags eindelijk een keer aanzetten. Uiteindelijk is het dan in een half uurtje geregeld, maar die stress er omheen... Man man man...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• twain4me

twain4me

In basis kom je dan uit bij een aannemer of loodgieter die zich zo wil opwerpen. je zoekt namelijk meerdere disiplines.
Het probleem van lead generatoren zoals werkspot is netzo veel de schuld van de klanten als van de bedrijven Zelf heb ik het altijd een handige manier gevonden om een aantal reacties te krijgen van bedrijven die tijd hebben. Er zitten vaak prima bedrijven tussen die kleine gaten in de agenda nog even opvullen met werkspot. Maar dan moet je dus niet per default de goedkoopste willen kiezen en wel zelf op kwaliteit selecteren. maar veel mensen zien het als een soort veilingsite waar de laagste wint.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

KillaZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:23:
[...]

Het geld gaat het mij niet om, ik betaal met plezier BTW, het probleem is een betrouwbaar persoon vinden die het goed en netjes doet.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Metalfreak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb vorig jaar letterlijk weken gespendeerd om eindelijk iemand te vinden die een gat door de gevel wilde boren voor de afvoer van een afzuigkap. Ik heb me werkelijk kapot geërgerd aan de bedrijven die maar niet reageerden. niet opnamen of loze beloftes maakten. Je mailt ze, geen reactie, bel je ze, krijg je te horen (áls ze al oppakken) "mail me maar", maar reageren ho maar. Uiteindelijk toch na veel moeite met eentje een afspraak kunnen maken voor een ochtend, komt hij op de afgesproken datum ergens tegen half drie 's middags eindelijk een keer aanzetten. Uiteindelijk is het dan in een half uurtje geregeld, maar die stress er omheen... Man man man...
Ja dat dus, ik kan m'n tijd wel beter besteden. En dan kost het maar een paar knaken meer, boeit mij niet, ik wil het gewoon gedaan hebben volgens afspraak op afspraak.

blup

• LV87
Bedankt voor de vlotte reacties. Ik twijfelde dus niet voor niks, ik lees hele goede redenen om boven te beginnen. Het slepen van spullen door al-afgewerkte ruimtes had ik nooit aan gedacht. Ik ben engineer en daarom gewend alles behoorlijk goed uit te zoeken, goed van tevoren uit te werken en daarom door-en-door te begrijpen maar daardoor wordt het ook een grote verbouw-soep in je hoofd.

Om wat meer context te geven een plattegrond van de benedenverdieping. Veel trappetjes door het hoogteverschil, t.o.v. het originele ontwerp is de trap naar boven verplaatst en een doorgang gemaakt naar de aanbouw. Daar kunnen we dus verblijven. Eigenlijk is dit het comfortabelste deel van het huis ;)
De indeling kan & wordt efficiënter en daarvoor hebben we een architect in de arm genomen. Alles binnen de groene lijnen wordt "nieuw & anders". Er zijn een aantal opties, die werk ik nu uit in 3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_3UKe3gS_nMfqsu8CZsemALyqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/70pqSVlRuQzGVNODpDK7VeFK.png?f=user_large

Door boven te beginnen creëren we 2 comfortabele slaapkamers (immers: Airco & goede isolatie), hebben we altijd 1 functionerende badkamer. Voor de noorderlingen: door de subsidieregeling Nijbegun kan ik de bovenverdieping bijna gratis isoleren. Mijn vrouw vind vooral de toekomstige kinderkamer belangrijk (ja, ons leven gaat volledig op z`n kop staan, dus ik ga niet eens proberen een planning te maken). Douchen & wassen moet ten alle tijden door kunnen gaan.

Met name de neuzen 1 kant op is belangrijk, daarom probeer ik ook wat praktijkervaring mee te nemen want het moet wel leefbaar blijven. Maar de zin "we kunnen altijd nog in een caravan gaan wonen" was al gevallen en geeft me wel het idee dat vrouwlief ook snapt dat het een bende kan worden. We hebben een perceel van >2500m2 dus we kunnen altijd nog een tent opzetten :)

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

twain4me schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:24:
[...]

In basis kom je dan uit bij een aannemer of loodgieter die zich zo wil opwerpen. je zoekt namelijk meerdere disiplines.
Het probleem van lead generatoren zoals werkspot is netzo veel de schuld van de klanten als van de bedrijven Zelf heb ik het altijd een handige manier gevonden om een aantal reacties te krijgen van bedrijven die tijd hebben. Er zitten vaak prima bedrijven tussen die kleine gaten in de agenda nog even opvullen met werkspot. Maar dan moet je dus niet per default de goedkoopste willen kiezen en wel zelf op kwaliteit selecteren. maar veel mensen zien het als een soort veilingsite waar de laagste wint.
Klopt, ik heb inderdaad een loodgieter nodig die ook wel een betonboorder kent/daar mee kan schakelen, maar probeer die maar eens te vinden en vast te leggen.

blup

• KillaZ
Bezulba schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
[...]

Het geld gaat het mij niet om, ik betaal met plezier BTW, het probleem is een betrouwbaar persoon vinden die het goed en netjes doet.
Mijn punt met box 4 (en de nare ervaring van de andere tweaker) is dat die betonboorders op veel grotere klussen zitten en vaak "wit" niet zitten te wachten op 2 gaten.

@Metalfreak Nou ja, ik heb een boorder in mijn contacten lijst die altijd wel komt, maar voordat hij opneemt heeft hij 6 oproepen gemist :+ Veel vaklui zijn goed in wat ze doen, maar beroerd in het ondernemer zijn..... :)

K to the KillaZ

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:25

NoFearCreations

3DPrint the world!

Mijn toilet boven is aan vervanging toe. Het is nu een standaard staand toilet, maar wil deze vervangen door een hangende pot. Nu zit ik met het probleem, dat de wand achter mijn toilet een niet dragend houten wandje is. Dus hier kan ik niets aan hangen. De zijwanden zijn beide van gasbeton. Ook zit boven mijn toilet een deur, waar mijn ketel achter hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqcrfV85q_bUVFnBl2bjzM1SslA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMz8MmhA9SmoVwE2oTZjInQX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwhMszHvcj-8gz3Pg2iYeGsE0Ys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq67OkK6ykoMrygpnKKvPb6Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn idee is om een stalen 40x40 u-frame aan de wanden te schroeven, waar dan het inbouw reservoir tegenaan wordt geschroefd. Zou een frame van ongeveer 60x75 worden, waarbij ik iedere 10cm een bevestiging in het gasbeton wil. Zou dit sterk genoeg zijn voor de krachten die op een hangend toilet komen? En wat is de sterkste manier om iets aan gasbeton te monteren? Ik weeg krap 80 kilo, en zal de voornaamste gebruiker zijn.

---RAWE CEEK!!!---

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:13
Gaat de afvoer van het huidige toilet ook naar achter? Anders heb je ook nog een uitdaging met de afvoer.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
Ik kwam terug van de vakantie en zag dat een stuk van mijn houten kozijn in de garage onderin helemaal verrot was. Onderstaande foto is met beperkt krabben, ik vermoed dat ik het hele stuk tot iets erboven mag verwijderen.

Mijn plan, als iemand met twee linkerhanden, is om de ruit eruit te halen, het stuk af te zagen, een hardhout blok terug te zetten, klodder houtlijm en misschien nog op twee kanten stalen plaatje met schroeven? Zorgen dat het hout goed waterdicht is natuurlijk.

Maar waar kan ik een klein blokje hardhout vinden? Hornbach?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/difVAf1.jpeg

• KillaZ
@Zebby Marktplaats is ook nog wel eens je vriend. Bij het terugplaatsen kopse kanten met houtepoxy insmeren. Timmerman Koos is je vriend voor deze ;)

K to the KillaZ

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:25

NoFearCreations

3DPrint the world!

Foomers schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:32:
Gaat de afvoer van het huidige toilet ook naar achter? Anders heb je ook nog een uitdaging met de afvoer.
Die gaat gelukkig ook naar achter. Geen idee of het uit te rekenen is of mijn idee stevig genoeg is.

---RAWE CEEK!!!---

• SimonBR39
GudZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:25:
[...]

Ik wil het begrijpen maar heb ael een schets nodig. De foto zegt me niks.
Zie bijgaand een schetsje. Linksboven bovenaanzicht, ene paal staat tegen de gevel en andere tegen de eindpaal van de schutting. Ik wil geen gevelmontage i.v.m. geluid.

Rechts een schets waarop ik laat zien dat ik aan drie kanten kan storten, aan de achterkant van de staander zit dus of de gevel of de schuttingpaal.

Linksonder optie a en b. A) beide palen verbinden met een dwarsstuk. Dit kan ivm glasvezel helaas niet vooraf worden gemaakt en zou dan met een houtverbinding moeten. Deze verbinding kan denk ik niet alle zijwaartse kracht opvangen. B) voetplaat gelast waarop dan de te storten betonnen fundering als gewicht rust.

In alle gevallen wil ik de te storten verbinding met stukje wapening verbinden aan de oude funderingsbalk door wat gaten te boren met chemisch anker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUlY1_S-I_XogGlteL9hqL94S0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tZ0Bhj8Ehqx5BxJO0yThlmC.jpg?f=fotoalbum_large

Helderder zo?

• Zebby
  • Laatst online: 16:51
KillaZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:26:
@Zebby Marktplaats is ook nog wel eens je vriend. Bij het terugplaatsen kopse kanten met houtepoxy insmeren. Timmerman Koos is je vriend voor deze ;)
Ken ik niet, maar dank voor de suggestie! Beetje kennis is wel welkom.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 18:10
dollyking schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:31:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik een gaten in de tegel kan zagen van 140mm? is het met een kleine boor rondgaan en dan knabbelen. Of met de flex en een diamantblad?
Tot 80 mm heb ik een gatenzaag.
Het zijn tegels van 120cm die wil ik niet doorhalen.
Wij hadden een watersnijder in de buurt , een hand vol tegels mee en gelijk alles uit laten snijden. Gaten voor de mengkranen etc...

• Zwartoog
Ik heb een heel fijn werkblad, het enige niet fijne is dat deze enorm bol stond waardoor je er eigenlijk niet op kon werken. Is een (heel?) oud ding, had hem 5 jaar terug wat ingekort en geprobeerd op te knappen, maar ik miste de kennis over hoe je dat het beste kunt doen. Nu wel: freesslede gemaakt en dan vaak genoeg op-en-neer.

Hier is de bolling goed te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUkE6G3SkdeLbdP51XvxVOl0H1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhfj9G8WHmAxlAAEWGUDD8c5.jpg?f=fotoalbum_large

Geleiden en frezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MTe3KiRzIKkb1x4n9tpDGz3ZPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmXw948pM0FkEXBI0Rg2hrlK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpg68DwBAcKdXantFh7wKOmiqPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shjlkWioURlbiboDUhLVOWAP.jpg?f=fotoalbum_large

De aanwezige spijkers kon ik niet goed verwijderen. Met rustige passages worden deze wel netjes afgeslepen, al is dat ook terug te zien in de frees:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h2cUu9kmiAk4m3e2XyHeOV-sZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yqmewgiG2Bh49JqKRNRTbpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Frees na mishandeling: de mesjes zijn al gedraaid, maar je ziet dat de hoekjes zijn afgebroken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es5Ui6aghi3e07MVs9j6dkLEqz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKHUCDKusPInvHwSvSgPOMPN.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2lZ8kgCH74RpppZMyqP2MYiwlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LalZ3IcrMu3yh7UNc4QSoRYV.jpg?f=fotoalbum_large

Er is op het hoogste punt zo'n 15 mm weggehaald. Aangezien ik de tafel heb laten hangen, kon ik met de frees niet alles weghalen. Ik heb het randje aan deze kant bewust gehouden zodat er niet van alles naar beneden valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyhWIZmJeou0rO8PTSeASrdRh-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWboU8ntSMaL0ORNprR0fVEb.jpg?f=fotoalbum_large

En wat geeft het een berg zaagsel in de schuur! Ook met afzuiging. :o

Vervolgens de kant opnieuw haaks afgezaagd, en het is perfect :)

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:50

Moet je voor die gaten de kruipruimte in? Kun je niet vanuit de wc naar beneden boren? Want dan kun je dit toch prima zelf met een gehuurde boor?

• twain4me

twain4me

@Zwartoog mooi werk. Ik heb een aantal jaar geleden een kleine metaal detector op ali gekocht inmiddels verkopen meerdere merken een vergelijkbaar iets. voor 10 - 25 euro dat was 1 van de betere aankopen van de afgelopen jaren minimaal 200 euro aan zaagblad freesjes slijpkosten etc bespaard bij vergelijkbare klusjes in oud hout. En je kan hem gebruiken om bv stijlen te vinden van een hsb wandje ( of eigenlijk de schroeven in de stijlen)

• Zwartoog
twain4me schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:53:
@Zwartoog mooi werk. Ik heb een aantal jaar geleden een kleine metaal detector op ali gekocht inmiddels verkopen meerdere merken een vergelijkbaar iets. voor 10 - 25 euro dat was 1 van de betere aankopen van de afgelopen jaren minimaal 200 euro aan zaagblad freesjes slijpkosten etc bespaard bij vergelijkbare klusjes in oud hout. En je kan hem gebruiken om bv stijlen te vinden van een hsb wandje ( of eigenlijk de schroeven in de stijlen)
Op zich had ik de spijkers al wel gevonden met een magneet, maar ik krijg ze er niet uit. De bank bestaat uit kris-kras aan elkaar getimmerde balken, zoals men vroeger deed blijkbaar. Zoals ze nu afgeslepen zijn is prima, en die frees was ook maar 35 euro of zo. En nu 1/4 opgebruikt, dus nog 3/4 te gaan ;)

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:44
Beste klussers,

Ik ben van plan binnenkort mijn toiletje opnieuw te gaan tegelen.
Nu kom ik online eigenlijk twee opties tegen voor het snijden/zagen van de tegels, een tegelsnijder (bijvoorbeeld Rubi) en mensen die tegelzagen gebruiken (Skil vd Gamma bijvoorbeeld).
We hebben de tegels nog niet uitgezocht, ik zie dat het uitmaakt of je keramische tegels gebruikt of niet, maar zijn er klussers die zweren bij een van de twee? Ik wil voorkomen dat ik een mooie Rubi koop bijvoorbeeld en dat ik dan achteraf beter een zaagtafel had kunnen kopen.
Kopen heeft de voorkeur, dan kan ik op mijn gemak werken en mijn andere toilet er achteraan meepakken..
Bedankt alvast!

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 21:30
Ik ben redelijk nieuw in het bouw forum maar dacht ik zal ook eens laten zien waar ik mee bezig ben. Momenteel ben ik een oude aanbouw aan het renoveren van 9m2. Eerst alles leeg gesloopt om van 2 ruimtes washok/oude schuur een te maken. Vervolgens de deur van de oude schuur dicht gezet. Nu afgelopen week het dak ververvangen en geisoleerd.Zaterdag komt de dak dekker om alles netjes dicht te branden en vervolgens kan het dak raam erin gekit worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjwXhkVg6KPqAdbm54Dk56wt0L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SlcNdCUjvA5KeNPU3Aay3Z7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AADsPs28W7Z2hWSDd-anA1CFRMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDnwrbvUSXuiScpVXquPtUuf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53vkVlcSDyyQoogiajQUIw6NkZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJtgZqXILUApXBKFpChLe1px.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wek05Uww9bkFSL6e9eCQa_QWInY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W509JX3QZYblp5MIbpSQB1EY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door risc16 op 22-04-2026 09:58 ]

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
wokkelz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:34:
We hebben de tegels nog niet uitgezocht, ik zie dat het uitmaakt of je keramische tegels gebruikt of niet, maar zijn er klussers die zweren bij een van de twee? Ik wil voorkomen dat ik een mooie Rubi koop bijvoorbeeld en dat ik dan achteraf beter een zaagtafel had kunnen kopen.
Kopen heeft de voorkeur, dan kan ik op mijn gemak werken en mijn andere toilet er achteraan meepakken..
Inderdaad afhankelijk van welke tegels.
Voor een toiletje van 1x1m tot 1m hoog zou ik het met de haakse slijper doen. Zolang er geen snijranden zichtbaar hoeven te zijn (die kun je achter de kit verstoppen), is een snijder of zaagtafel niet per se nodig. Meeste toiletjes hebben alleen binnenhoeken.

• wokkelz
Raling schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:02:
[...]

Inderdaad afhankelijk van welke tegels.
Voor een toiletje van 1x1m tot 1m hoog zou ik het met de haakse slijper doen. Zolang er geen snijranden zichtbaar hoeven te zijn (die kun je achter de kit verstoppen), is een snijder of zaagtafel niet per se nodig. Meeste toiletjes hebben alleen binnenhoeken.
En pak je dan een reguliere haakse slijper met diamandblad of zijn er modellen de makkelijk te hanteren zijn met kleine slijpbladen?

• risc16
wokkelz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:14:
[...]

En pak je dan een reguliere haakse slijper met diamandblad of zijn er modellen de makkelijk te hanteren zijn met kleine slijpbladen?
Ik heb ooit iemand bij een kennis met een kleine slijptol tegelvoegen zien inslijpen, ik weet niet of dit oo geschikt is voor de gehele tegel door te slijpen. Zie onderstaande link als voorbeeld.

uitvoering: Bosch Easy Cut & Grind

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
wokkelz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:14:
[...]

Zo’n klein dun diamantbladje. 115/125mm afhankelijk van je slijptol. Er zijn ook 85mm haakse slijpertjes te koop, zal het vast ook mee werken.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het is alweer even geleden dat ik tijd kon maken voor een houtprojectje en er liggen nog tal van projecten op me te wachten, maar mijn vrouw vroeg om een nieuwe theedoos want de oude was versleten (plastic scharnieren afgebroken). Omdat ik geen zin had in een dagenlang project geen ingewikkelde verstekverbindingen of zelfs maar een goed ontwerp, ben gewoon begonnen met schaven en zagen en heb gemaakt wat paste uit de resten die ik had liggen.

Eikenhout, Iroko en Purperhart met Osmo Hardwax olie als afwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crqMcpkVPkY0KvIr9m_CSCkXyu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv4IvpExUimMhWbukPQVW3JZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_i4_8RnuS8lAyjZrZzL1pCTQd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ix6BZJnnSMFML5WZ8ngqHlSj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNWVMIt4bRxvfyFTN_IYChIkBH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R889N6h88482gJCnrEVsAsyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4wceEsWciyjZuziTNJYxj1-Pyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mW9fu5TlmZZl47bmk4bwUQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlaJ7QYimmJXUuWgYOo06smzXjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6uWL5RlvPqFVVp3UwieN9Rc.jpg?f=fotoalbum_large

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 15:44
ik ben voornemens om mijn overkapping aan huis te gaan upgraden, het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXfvOgWiVORUbb-efbzw9W_KZpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6WpiJ94rYsBoabbeIqRZhPn.jpg?f=fotoalbum_large
  • Glazen schuifwand plaatsen zodat de overkapping ook dichtgemaakt kan worden
  • Hout/pellet kachel plaatsen zodat de ruime verwarmd kan worden
  • Er is een klein, geisoleerd schuurtje naast het huis/ aan de overkapping, daarin wil ik een klein keukentje en een toilet maken
  • De huidige vloer van terrastegels wordt vervangen door een cementdekvloer en vloertegels
om een waterleiding naar het schuurtje te krijgen zal ik een geul moeten graven vanaf de CV ketel, langs een deel van mijn huis, onder de overkapping tot naar het schuurtje (zie blauw in tekening)

Nu is er onder de overkapping en in het schuurtje wel een hemelwaterafvoer (zie paars), die is aangesloten op de hoofdriolering in het rood. (de afvoer van de keuken zit er ook op aangesloten, niet meegenomen in het plaatje)

Waar ik over twijfel betreft de Toilet die ik wil maken in het schuurtje:

Ga ik hier een toilet met vermaler plaatsen om deze aan te sluiten op de hemelwaterafvoer? (75mm)
of
Ga ik de geil van de waterleiding groter en dieper maken om een buis van 90/110 te leggen van de hoofdriolering helemaal tot het schuurtje (waarbij het ook maar de vraag is of ik daar genoeg afschot in kan maken?)

[ Voor 5% gewijzigd door louzy82 op 22-04-2026 12:23 ]

Louzy#2475

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:31:
Ik heb me vandaag ook maar weer eens nuttig gemaakt.
Ik had 20 jaar geleden nieuwe kozijnen gemaakt boven.
Ik heb ze toen natuurlijk in de verf gezet en een jaar of 10 terug nog eens.
En nu werdt het eigenlijk wel weer eens tijd.
Maar ik heb nogal wat de schurft aan schilderwerk.
Dus 2 kunstof kozijnen besteld met triple, houtnerf en horretjes, kiep draai.
Vandaag de eerste vervangen met een beetje geluk doe ik volgende week vrijdag de achterkant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je kunststof stelkozijnen?
Ik zie namelijk geen waterkerende tape op de kopse kant , vandaar :p

• elektriekert
  • Nu online
SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:21:
[...]

Het is minimaal. Maar vraag me vooral af wat ik fout doe. Wellicht niet diep genoeg voorgeboord, of te kleine diameter voorgeboord.[Afbeelding]
Ik weet niet of dit al gezegd is, maar ik doe er zelf altijd eerst een blok(je) achter leggen zodat ik de kop eerst in het hout trek.
Dan een stukje terug om het blok erachter vandaan te halen en dan op hoogte zetten.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:11
Gaat dat dak nu midden door een raam? Hoe ga je zoiets afwerken?

[ Voor 12% gewijzigd door Vipertje op 22-04-2026 12:34 ]

• risc16
Vipertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:33:
[...]

Gaat dat nu midden door een raam? Hoe ga je zoiets afwerken?
dat is heel simpel, dakleer word gebrand tot boven op de opstand en daar komt dan een dak raam ingekit op te liggen en die mes je aan de onderkant af met kit. Zie hieronder een montage video.

YouTube: Stap-voor-stap installatiegids voor dakramen zonder frame op plat da...

• risc16
edit: ik had je bericht vekeerd gelezen.

Ja klopt tegen de gevel zit een klei raampje deze word van buiten dicht gezet met de balk en aan de binnen kan komt daar een afwerk plaat voor waardoor je het aan beide kanten niet mer ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDZ-zR3CyjlnjR95iBeiHvjxQf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGS7xDnzzHEqkGNam1Gvmk8C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door risc16 op 22-04-2026 12:41 ]

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 00:09
Klein verfgerelateerde vraagje;

In onze nieuwbouw is de leefruimte voor intrek 5 jaar geleden enkel geverfd met primer. Nu wil ik dit jaar eens deftige afwerking op de muren zetten. Inmiddels zijn er wat vlekjes en strepen hier en daar (meubels, kinderen. ..). Zou het nuttig zijn behalve dit te poetsen en hier en daar bij te schuren dan eerst een nieuwe laag primer aan te brengen of is dat geld en moeite verspild?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:24:
[...]

Had je kunststof stelkozijnen?
Ik zie namelijk geen waterkerende tape op de kopse kant , vandaar :p
Nee het stel kozijn is bankirai.
Die is afgekit op de buitenmuur het rubber van de aanslag valt weer op die kitrand.
En in principe komt daar weinig tot geen water.
Dan moet het al bijna horizontaal uit het oosten regenen.
Aan de bovenkant is het oude lood vervangen door een strook dpc maar dat zie je ook niet.
Dat zit mijn tijd wel uit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• elektriekert
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:46:
[...]

Nee het stel kozijn is bankirai.
Die is afgekit op de buitenmuur het rubber van de aanslag valt weer op die kitrand.
En in principe komt daar weinig tot geen water.
Dan moet het al bijna horizontaal uit het oosten regenen.
Aan de bovenkant is het oude lood vervangen door een strook dpc maar dat zie je ook niet.
Dat zit mijn tijd wel uit.
Netjes!
Ik had ook niet anders van je verwacht natuurlijk :9

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:31:
[...]

Netjes!
Ik had ook niet anders van je verwacht natuurlijk :9
Mwah ik ben net als de rest, ik doe ook maar wat.
Net als de plank mis slaan soms.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:28
Even een update en een vraag wat betreft het balkenframe. Alles past en zit goed en gigantisch stevig in elkaar. Nu ga ik een klein trappetje maken en ben ik benieuwd of er iets bestaat waardoor ik de trap vast kan zetten met de mogelijkheid deze los te maken om de ruimte onder het bed te kunnen gebruiken voor het opbergen van spullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4TcBqP17Cpo_hbIWO09NB5_82g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVzcQVOiBqTrJPYe82g46A70.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuOsaLNk8WV7OOh0rSEj4nbWDzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVeREib6EO3oBoRbdljjHMLT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y98pVMdY5iJ4lvwPoomyZ14PcWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqjReNGJAWGsKKgnYi6uA5HZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
jordyyyys schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:25:
Even een update en een vraag wat betreft het balkenframe. Alles past en zit goed en gigantisch stevig in elkaar. Nu ga ik een klein trappetje maken en ben ik benieuwd of er iets bestaat waardoor ik de trap vast kan zetten met de mogelijkheid deze los te maken om de ruimte onder het bed te kunnen gebruiken voor het opbergen van spullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hangt er beetje vanaf hoe vaak je erbij wil. Denk dat je niet wil dat het trappetje per. Ongeluk schuift?
- een haaklat waar je het trappetje overheen zet?
-beslag waarbij je ook kan haken zoals een bedframe beslag / inhaakbeslag?
- een rampamoer met een bout door het trappetje heen?
- een lat op de vloer waar je het trappetje eerst overheen moet zetten & daarna de trap klemt?
-hydraulische cylinders waarmee de trap als een oude gullwing deur omhoog scharniert en zo de geheime opbergruimte onthult. Maar alleen als je het toverwoord eerst zegt.
.. Ik heb een voorkeur..

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUEBB7TUtu0rSmJf5HISZeJRHr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNKkdD8ecjBwvmrqaJEmSeSv.jpg?f=fotoalbum_large
Mag ik even klagen?
De tring zeg, schuine daken isoleren in je eentje is kak.
Opmaat zagen, inpassen, bijwerken,
In purren, op zn plek duwen en houden terwijl je de schroeven er in moet draaien...
En ik sta nu nog op de vloer...
🥵

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Zwartoog
copykat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:26:
[Afbeelding]
Mag ik even klagen?
In purren, op zn plek duwen en houden terwijl je de schroeven er in moet draaien...
🥵
Haha, zodra je boven je macht moet werken merk je hoe zwak je eigenlijk bent :P

• elektriekert
  • Nu online
Zwartoog schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:45:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUmxwW1g3bpgMILL5svbm4DmlU4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5iGQE0XRNjItI2BOaIYdHwF8.jpg?f=user_large

Ook daar zijn oplossingen voor...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zwartoog schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:45:
[...]

Heey trap nog ff na zeg...😢

:+

Ja 37 is can do , 47 is can do maar iets langzamer, 57 is can do maar SPIERPIJN!
😬

Straks maar ff een T maken om er onder te stutten. Eerts pauze.

• Zwartoog
copykat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:52:
[...]

Heey trap nog ff na zeg...😢

:+

Ja 37 is can do , 47 is can do maar iets langzamer, 57 is can do maar SPIERPIJN!
😬

Straks maar ff een T maken om er onder te stutten. Eerts pauze.
Haha, het is ook je vak niet. Rustig aan, regelmatig pauze, en dan duurt het maar wat langer. Ook been there, done that. Of hulp inschakelen, met z'n twee worden dingen heel veel makkelijker en sneller.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:00

orf

Vandaag een hordeur geknutseld. De kat sloopte elke keer onze horren, dus daarom nu zelf aan de slag gegaan met een vast paneel onderin. Hopelijk blijft dit wel heel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1-7dJ1j5w2u0agkdM0yaU7zRc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7n3u8aQNgHMZ1Dri4xmWIHv.jpg?f=fotoalbum_large

Online leuke scharnieren gevonden. Dictator scharnieren, die ervoor zorgen dat de deur naar twee kanten open kan en door een veer in het midden stopt.

De panelen onderin gemaakt van mdf plaatjes die ik aan 2 kanten gefineerd heb.

• GudZ
orf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:07:
Vandaag een hordeur geknutseld. De kat sloopte elke keer onze horren, dus daarom nu zelf aan de slag gegaan met een vast paneel onderin. Hopelijk blijft dit wel heel.

[Afbeelding]

Online leuke scharnieren gevonden. Dictator scharnieren, die ervoor zorgen dat de deur naar twee kanten open kan en door een veer in het midden stopt.

Leuk gevonden die scharnieren. Die zijn 50% van je projectkosten, denk ik? Jeetje wat een vermogen. Mooi geworden wel!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:00

orf

GudZ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:33:
[...]

Leuk gevonden die scharnieren. Die zijn 50% van je projectkosten, denk ik? Jeetje wat een vermogen. Mooi geworden wel!
Alles bij elkaar best prijzig. 2 planken eiken voor €40 per stuk, die scharnieren, een dhz pakketje horrengaas en 2 paneeltjes mdf. Ik had gelukkig nog stukken fineer, want dat is stiekem ook nog best duur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:26:
[Afbeelding]
Mag ik even klagen?
🥵
Je kunt toch na plaatsen met purlijm een panlat ofzo gebruiken om de plaat op zijn plek te houden?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
orf schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:07:

[Afbeelding]

Gaat de kat de borstwering niet als krabpaal gebruiken :? >:)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Rukapul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:50:
[...]

Je kunt toch na plaatsen met purlijm een panlat ofzo gebruiken om de plaat op zijn plek te houden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcdN1I1mbIfF97S7UxG6wAz1o9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FnLrTxsjXEsChIC8ND2QbBi.jpg?f=fotoalbum_large
In t midden deel werkt t. Hoge deel heeft langere lat nodig.
En ik heb even 4 wiggen gepakt. Om de hoogte in te stellen. Toen ging t al een stuk makkelijker. Kiertje houden zijkant purren aanduwen, hoogte stellen met wig.
Vastschroeven. Afpurren. Next.

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:28
Even een kleine update weer. Het frame zit in elkaar, plaatwerk is bevestigd en ik moet zeggen voor een eerste keer met balken etc aan het werk ben ik erg blij (dochter lief helemaal) met wat het is geworden. Nu tijd voor lak en verf!

Het trappetje heb ik gewoon vast gemaakt, wil niet dat het gaat schuiven of gevaarlijke situaties op gaat leveren, ik heb in 1 van de kastjes de achterplaat eruit gehaald een via daar zouden we eventueel iets kunnen opbergen in het frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR4BrF9XahMeFDJYeKTzweDN0oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLF0iKiRsw9924GJQ8XVvEQr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8bDythNvJF5OTWLsGIHKl0ROns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ex33BVZI2cdATmL64HTCamim.png?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• Fraggert
  • Laatst online: 19:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@jordyyyys

netjes gedaan vent :)

je zou eventueel nog een "french cleat" kunnen overwegen. Makkelijk te verwijderen door dat trappetje er uit te tillen maar schuiven kan het niet.

Voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: https://www.anikasdiylife.com/wp-content/uploads/2024/04/How-does-a-french-cleat-work-Anikas-DIY-Life.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.thehandymansdaughter.com/wp-content/uploads/2020/09/How-to-Make-a-French-Cleat-Pin-1.jpg.webp

Afbeeldingslocatie: https://homeconstructionimprovement.b-cdn.net/wp-content/uploads/2015/02/Screen-Shot-2015-02-27-at-12.24.47-PM.png

Dat systeem wordt veel gebruikt om zaken zoals gereedschap te ordenen en op te hangen middels diverse plankjes bakjes houders etcetera etcetera:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/XW4AAOSw8bxhJKO9/s-l1200.png

nog wat simpeler is een eenvoudige bedhaak:

Afbeeldingslocatie: https://www.duovorm.nl/media/image/40/13/80/bedsteun-complete-set.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 24-04-2026 08:49 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:31
Fraggert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:36:
@jordyyyys

netjes gedaan vent :)

je zou eventueel nog een "french cleat" kunnen overwegen. Makkelijk te verwijderen door dat trappetje er uit te tillen maar schuiven kan het niet.

Voorbeeldjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat systeem wordt veel gebruikt om zaken zoals gereedschap te ordenen en op te hangen middels diverse plankjes bakjes houders etcetera etcetera:

[Afbeelding]

nog wat simpeler is een eenvoudige bedhaak:

[Afbeelding]
French cleat is ook top om een TV/monitor mee op te hangen trouwens :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:46
@jordyyyys
Maar wil je écht los gaan, maak het dan met een 'haaklat' !

• t14wo
  • Laatst online: 17:29
jordyyyys schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:33:
Even een kleine update weer. Het frame zit in elkaar, plaatwerk is bevestigd en ik moet zeggen voor een eerste keer met balken etc aan het werk ben ik erg blij (dochter lief helemaal) met wat het is geworden. Nu tijd voor lak en verf!

Het trappetje heb ik gewoon vast gemaakt, wil niet dat het gaat schuiven of gevaarlijke situaties op gaat leveren, ik heb in 1 van de kastjes de achterplaat eruit gehaald een via daar zouden we eventueel iets kunnen opbergen in het frame.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe zit het eigenlijk met schroeven in de kopse kant? Ik dacht dat dit nooit ‘mocht’ omdat dit een zwakpunt is en niet lekker grijpt.

• SimonBR39
SimonBR39 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:14:
[...]

Zie bijgaand een schetsje. Linksboven bovenaanzicht, ene paal staat tegen de gevel en andere tegen de eindpaal van de schutting. Ik wil geen gevelmontage i.v.m. geluid.

Rechts een schets waarop ik laat zien dat ik aan drie kanten kan storten, aan de achterkant van de staander zit dus of de gevel of de schuttingpaal.

Linksonder optie a en b. A) beide palen verbinden met een dwarsstuk. Dit kan ivm glasvezel helaas niet vooraf worden gemaakt en zou dan met een houtverbinding moeten. Deze verbinding kan denk ik niet alle zijwaartse kracht opvangen. B) voetplaat gelast waarop dan de te storten betonnen fundering als gewicht rust.

In alle gevallen wil ik de te storten verbinding met stukje wapening verbinden aan de oude funderingsbalk door wat gaten te boren met chemisch anker.[Afbeelding]

Helderder zo?
Ik ga deze toch een schopje geven, dan weet ik of ik verder kan (of niet) ;).

• GudZ
SimonBR39 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:57:
[...]

Ik ga deze toch een schopje geven, dan weet ik of ik verder kan (of niet) ;).
Ik weet niet wat wijsheid is, het is te lastig om voor me te zien. Is aan de gevel bevestigen echt geen optie?

Voetplaat eronder en volstorten klinkt als een prima idee trouwens.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:39
wokkelz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:34:
Beste klussers,

Ik ben van plan binnenkort mijn toiletje opnieuw te gaan tegelen.
Nu kom ik online eigenlijk twee opties tegen voor het snijden/zagen van de tegels, een tegelsnijder (bijvoorbeeld Rubi) en mensen die tegelzagen gebruiken (Skil vd Gamma bijvoorbeeld).
Bedankt alvast!
Ik ben bezig met mijn 2 toiletten, precies hetzelfde scenario. Ik ben voor een tol gegaan met een goede slijpschijf. Na een universele diamantschijf hierna eentje van Rubi gekocht en zelfs dat is een wereld van verschil in snelheid en hoeveelheid butsen op de randen van tegels. https://www.bouwmaat.nl/r...x222mm/product/0000589798

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• elektriekert
  • Nu online
fonsoy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:56:
[...]

Ik ben bezig met mijn 2 toiletten, precies hetzelfde scenario. Ik ben voor een tol gegaan met een goede slijpschijf. Na een universele diamantschijf hierna eentje van Rubi gekocht en zelfs dat is een wereld van verschil in snelheid en hoeveelheid butsen op de randen van tegels. https://www.bouwmaat.nl/r...x222mm/product/0000589798
Mooi blaadje, nog mooiere marketing “turbo viper technologie” :+

• wokkelz
fonsoy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:56:
[...]

Dus je gebruikt helemaal geen tegelsnijder of tafelzaag, alleen een flex met dit blad?

• fonsoy
Correct. En dat is best wel netjes geworden. Alle tegelranden zijn verdwenen onder een laagje kit, en anders wel onder een afdekraam of rozet.

• fonsoy
elektriekert schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:59:
[...]

Mooi blaadje, nog mooiere marketing “turbo viper technologie” :+
Als je het over mooie marketing hebt vond ik die van de (VB Subway 3) toiletpot ook wel mooi. Die was namelijk voorzien van DirectFlush, TwistFlush, AquaReduct en CeramicPlus technologie :+

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:30

dragonhaertt

@_'.'

Vandaag even een klusje gedaan die bijzonder makkelijk was. De voorbereiding was meer werk dan de montage.

Even goed controleren of alles wel past, een extra voetje onder het kastje monteren, een stukje multiplex op maat zagen voor de montage aan de bovenkant want het latje was te smal, maar daarna was alles zo klaar.
Duidelijke instructie met goede maatvoering, alles online te vinden en goede kwaliteit.

Kesseböhmer le mans hoek element.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k4OGkgCVhFyD7s4750lYSwiieU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY5fYQmUljrfDdnomItzqP74.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VVDcJRvR00-uHTfjO6sUo-N9j8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkKAMpGxd3u7bFigOs5NpZEJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Geneuzel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:11:
@jordyyyys
Maar wil je écht los gaan, maak het dan met een 'haaklat' !
Prachtig. Ik kreeg al jeuk aan mijn kloten van al die "french cleats", terwijl we daar een prachtig Nederlands woord voor hebben ;)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Project nieuwe schuur gaat de goede kant op...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSLCIfvNYe2KEnQLrwlFkHYI8JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXlAbesDgeo6n8T8DcArkJIR.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de vloerverwarmingsslangen afmaken en dan kan volgende week de vloer gestort worden.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
fonsoy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:03:
Correct. En dat is best wel netjes geworden. Alle tegelranden zijn verdwenen onder een laagje kit, en anders wel onder een afdekraam of rozet.
Grootste nadeel van de haakse slijper om steenachtige dingen te slijpen is meestal de stof. Het is moeilijk om er echt goede stofafzuiging bij te hebben. Dus dan sta je vaak met mondkapje + veiligheidsbril + oorkappen. En/of buiten, als je geen stof kunt maken binnen (tip: zet je rookmelder uit :+)

Met een tegelsnijder kom je met minder PBM's weg en maak je veel minder stof.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25
deWit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:09:
Project nieuwe schuur gaat de goede kant op...[Afbeelding]

Morgen de vloerverwarmingsslangen afmaken en dan kan volgende week de vloer gestort worden.
Dat wordt een ruime. Wat ga je er in doen?

XXXVI

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Deel twee in het formaat tv-kastje in in progress!
[Afbeelding]
2 inlays met de lintzaag en 3 inlays met de bovenfrees later heb ik een nieuw blad op mijn tv kastje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC0X3jbEa7CflakC8khMjVi1k0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oykwOSSr1Wu4E4IgpQBowHXu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG0Rb3h6X0qm0fZ8enuaQiLVpmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q7DXllOz8Juab1hn4Gcs6hI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JoYbqXn0SOGxauDhev2_jpPOn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTMMV8hiWbCUjIF6OezWxAGM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbvIquQuHa6-s0jQ1Yvn5M3cOm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtVsdf8uleNJC1nQLK6Aw0MO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afgewerkt met Rubio monocoat en daar gaat als hij uitgehard is nog een keramische coating overheen om eens uit te proberen.

• Evo X
dragonhaertt schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:24:
[...]

2 inlays met de lintzaag en 3 inlays met de bovenfrees later heb ik een nieuw blad op mijn tv kastje.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Afgewerkt met Rubio monocoat en daar gaat als hij uitgehard is nog een keramische coating overheen om eens uit te proberen.
Zaag je hiervoor het paneel helemaal door om er een strip tussen te plakken? hoe werkt dat :) ?
(en welke coating heb je erbij gekocht? de meeste filmpjes met voorbeelden zijn amerikanen en niet leverbaar hier in NL)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Evo X schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:31:
[...]

Zaag je hiervoor het paneel helemaal door om er een strip tussen te plakken? hoe werkt dat :) ?
(en welke coating heb je erbij gekocht? de meeste filmpjes met voorbeelden zijn amerikanen en niet leverbaar hier in NL)
Voor de dunne strips heb ik hem inderdaad met de lintzaag helemaal door gezaagd, daarna een strip ter dikte van de zaagsnede er weer tussen gelijmd.
Dat gaat best goed, al zijn mijn zaaglinten denk ik niet het beste waardoor ik toch wat hobbeligheid krijg. Dat zou je weg kunnen schuren, maar is erg veel werk. Het zaaglint is wat breder op de lasnaad waardoor hij wat naar voren en achter hobbelt, wat je in de bochten wel merkt.
Ook is mijn werkplaats niet zo groot, dus zo'n grote plank doorzagen is nogal gepuzzel met de muren.

Met de bovenfrees is een stuk makkelijker en minder werk, maar die gaan niet helemaal door en kan er bij de randen dus minder mooi uitzien.

De coating is N3 nano, bekend van Blacktail studio (amerikaan). Die heb ik als kadootje gekregen en nog niet eerder gebruikt, dus het zal me benieuwen.

• Evo X
dragonhaertt schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:43:
[...]

Voor de dunne strips heb ik hem inderdaad met de lintzaag helemaal door gezaagd, daarna een strip ter dikte van de zaagsnede er weer tussen gelijmd.
Dat gaat best goed, al zijn mijn zaaglinten denk ik niet het beste waardoor ik toch wat hobbeligheid krijg. Dat zou je weg kunnen schuren, maar is erg veel werk. Het zaaglint is wat breder op de lasnaad waardoor hij wat naar voren en achter hobbelt, wat je in de bochten wel merkt.
Ook is mijn werkplaats niet zo groot, dus zo'n grote plank doorzagen is nogal gepuzzel met de muren.

Met de bovenfrees is een stuk makkelijker en minder werk, maar die gaan niet helemaal door en kan er bij de randen dus minder mooi uitzien.

De coating is N3 nano, bekend van Blacktail studio (amerikaan). Die heb ik als kadootje gekregen en nog niet eerder gebruikt, dus het zal me benieuwen.
knap hoor, ziet er goed uit :)
Ben heel benieuwd hoe die coating bevalt, houd ons op de hoogte

• fjux
  • Laatst online: 17:04
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen met wat advies,
Vorig jaar heb ik een tuintafel gemaakt van douglas hout (geschaafd) en dit heb ik toen behandeld met HK Lazuur douglas kleur.

Echter nu 1 jaar later ziet de tafel er al weer heel lelijk uit. Zie fotos.
Nu hoopte ik dat het groene aanslag was. Maar alles op los gelaten maar het mocht niet baten.

Het beste werkte nog wel met een soda papje gaan schrobben, maar na veel werk blijf thet resultaat niet goed.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik dacht zelf aan schuren en opnieuw behandelen met HK Lazuur, maar ik weet niet of ik nog iets moet doen met het hout voor ik het ga schuren?
Zie ik iets over het hoofd wat ik nog kan proberen?

Het lijkt mij er op dat "het weer" er in is getrokken en nog niet zo zeer de vergrijzing, maar ik twijfel erg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smIwSes0kbJdK_nMxaY2807WNOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WZpc98maaTUzUVeJjZPlHtm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxC-MMCLcbNQPmpIO0nWKgoe3ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgUwCSgI32DzcyMBKaXW64yB.jpg?f=fotoalbum_large

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29
fjux schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:55:
Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen met wat advies,
Vorig jaar heb ik een tuintafel gemaakt van douglas hout (geschaafd) en dit heb ik toen behandeld met HK Lazuur douglas kleur.

Echter nu 1 jaar later ziet de tafel er al weer heel lelijk uit. Zie fotos.
Nu hoopte ik dat het groene aanslag was. Maar alles op los gelaten maar het mocht niet baten.

Het beste werkte nog wel met een soda papje gaan schrobben, maar na veel werk blijf thet resultaat niet goed.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik dacht zelf aan schuren en opnieuw behandelen met HK Lazuur, maar ik weet niet of ik nog iets moet doen met het hout voor ik het ga schuren?
Zie ik iets over het hoofd wat ik nog kan proberen?

Het lijkt mij er op dat "het weer" er in is getrokken en nog niet zo zeer de vergrijzing, maar ik twijfel erg. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt deze in de winter buiten gehouden in weer en wind zonder afdekking...?

Enige oplossing voor nu is inderdaad schuren ben ik bang en dan in de winter naar binnen of afdekken en zorgen dat er geen water op blijft staan. Dus 2 klinkertjes onder 2 pootjes en als je een afdek zeil gebruikt zorgen dat deze het water afvoert door er een verhoging onder te zetten.

• fjux
sweetdude schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:24:
[...]

Je hebt deze in de winter buiten gehouden in weer en wind zonder afdekking...?

Enige oplossing voor nu is inderdaad schuren ben ik bang en dan in de winter naar binnen of afdekken en zorgen dat er geen water op blijft staan. Dus 2 klinkertjes onder 2 pootjes en als je een afdek zeil gebruikt zorgen dat deze het water afvoert door er een verhoging onder te zetten.
Yup dat is er gebeurd......

Moet ik het nog behandelen voor het schuren of kan ik gewoon aan de slag nu?
2e vraag: is HK Lazuur prima hiervoor is er een ander middel dat beter is?

Voor volgende winter ga ik inderdaad een afdekzeil regelen of iig schuin zetten voor afwatering.

• sweetdude
fjux schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:34:
[...]

Yup dat is er gebeurd......

Moet ik het nog behandelen voor het schuren of kan ik gewoon aan de slag nu?
2e vraag: is HK Lazuur prima hiervoor is er een ander middel dat beter is?

Voor volgende winter ga ik inderdaad een afdekzeil regelen of iig schuin zetten voor afwatering.
Nee je kunt nu prima starten met schuren, gewoon rustig aan niet te grof, het zal na 1 winter ook niet diep zitten.

HK lazuur is prima! Dit laat het hout ademen. Je kunt wel een of andere harde coating erop zetten, maar je tafel staat buiten en hout werkt dus dat gaat scheuren.

Als je hem niet binnen kunt zetten is beide het beste dus de tafel wat schuin en een zeil erover. En na het laatste gebruik van het seizoen nog eens voor het afdekken in een verse laag lazuur zetten.

• fjux
sweetdude schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:39:
[...]

Nee je kunt nu prima starten met schuren, gewoon rustig aan niet te grof, het zal na 1 winter ook niet diep zitten.

HK lazuur is prima! Dit laat het hout ademen. Je kunt wel een of andere harde coating erop zetten, maar je tafel staat buiten en hout werkt dus dat gaat scheuren.

Als je hem niet binnen kunt zetten is beide het beste dus de tafel wat schuin en een zeil erover. En na het laatste gebruik van het seizoen nog eens voor het afdekken in een verse laag lazuur zetten.
Thanks!
Binnen zetten wordt lastig, hij is nogal groot uitgevallen :+

Voor de winter een laag Lazuur er op, is dat dan eerst licht schuren of gewoon schoonmaken en dan de Lazuur?

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 07:36
Beste tweakers, onze kinderen worden wat ouder en de ruimte in het hok wordt kleiner door vele spullen en fietsen dus zouden we wat fietsen buiten onder een afdakje willen zetten. Daarvoor zouden we de tuindeur en het stuk schutting tussen de tuindeur en het schuurtje om willen draaien, zou dit mogelijk zijn of zouden hier bezwaren tegen zijn die ik nog over het hoofd zie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQQciyAAFSjInL8FNTA0Aoq4Sbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQxvzvHNPgV11czfuEh41CYk.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fugitive2008 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:58:
Beste tweakers, onze kinderen worden wat ouder en de ruimte in het hok wordt kleiner door vele spullen en fietsen dus zouden we wat fietsen buiten onder een afdakje willen zetten. Daarvoor zouden we de tuindeur en het stuk schutting tussen de tuindeur en het schuurtje om willen draaien, zou dit mogelijk zijn of zouden hier bezwaren tegen zijn die ik nog over het hoofd zie? [Afbeelding]
Als je dat doet en je moet iets uit de schuur hebben, de schuurdeur eerst dicht moet voor je de poort uit kunt.
Plus ik vraag me af of je fietsen wel uit kunt parkeren als ze daar staan (ik neem aan haaks op de schutting). Je hebt immers slechts de breedte vande poort en er staan andere fietsen in de weg die de draai beperken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

ephymerous schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:13:
[...]

Dat wordt een ruime. Wat ga je er in doen?
16.2 x 5.5 m totaal. 11 x 5.5 is schuur en open, dan en tussenhalletje met toilet/douche en logeer/werkkamer. Deel heeft een zoldervloer voor opslag met in het midden ca 2 meter stahoogte.

Schuur is eindelijk de geplande klusschuur, niet perse iets specifieks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRUmX9cr0pQapwGN5Ug5illNkL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAdGnyKK07kXusR61cQlMT6S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQKTwFJZubSkMRa1-xqdeyDC2FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHvhyIjYgha7iZEgaWPx6igU.png?f=fotoalbum_large

Geheel uit geisoleerde sandwichpanelen (Dak RC6, wand RC5) op staalskelet via snelbouwloods.nl
Buitenkant afgewerkt met rabat potdekseldeel in houtlook.

• sweetdude
fjux schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:46:
[...]

Thanks!
Binnen zetten wordt lastig, hij is nogal groot uitgevallen :+

Voor de winter een laag Lazuur er op, is dat dan eerst licht schuren of gewoon schoonmaken en dan de Lazuur?
Persoonlijk zou ik zeggen even licht opschuren om eventuele vettigheid en ander vuil er af te hebben en dan lazuur

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:49
Ik kan een tweedehands garagedeur overnemen die ik voor een schuur wil gebruiken.
Probleem is dat ik die wel zou moeten inkorten in de breedte, +- 7cm.
Dit zou ik van een zijkant willen afhalen, waar de scharnieren zitten.

Deze verticale plank is 14cm breed, en die zou ik met +- 7,5 cm moeten inkorten.
Zou dat een probleem geven voor de stevigheid?

Zie hier een foto van de deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysdLdJ9rKqMDrompksf9vvFClmA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w05b4dFmTuqNNxQUyMBN30M9.png?f=user_large

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

venneke schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:19:
Ik kan een tweedehands garagedeur overnemen die ik voor een schuur wil gebruiken.
Probleem is dat ik die wel zou moeten inkorten in de breedte, +- 7cm.
Dit zou ik van een zijkant willen afhalen, waar de scharnieren zitten.

Deze verticale plank is 14cm breed, en die zou ik met +- 7,5 cm moeten inkorten.
Zou dat een probleem geven voor de stevigheid?

Zie hier een foto van de deur:
[Afbeelding]
Als hij heel goedkoop is zou je het kunnen proberen, maar ik vind het wel riskant om die balk te halveren.

Ik zou zelf van beide kanten 3.5cm afhalen, de deur omdraaien en een nieuw slotgat maken.
Dan heb je wel wat vul, schuur en schilderwerk te doen, maar dan blijft de deur mooi symmetrisch en wat steviger.

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:49
dragonhaertt schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:38:
[...]

Als hij heel goedkoop is zou je het kunnen proberen, maar ik vind het wel riskant om die balk te halveren.

Ik zou zelf van beide kanten 3.5cm afhalen, de deur omdraaien en een nieuw slotgat maken.
Dan heb je wel wat vul, schuur en schilderwerk te doen, maar dan blijft de deur mooi symmetrisch en wat steviger.
Ja, is inderdaad wel de veilige keuze inderdaad. Ga ik er wat meer werk in steken, bedankt!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Eens , ik denk dat je de deur uit zijn verband trekt door links (op de foto) enorm rigoureus te gaan zagen.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:41
deWit schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:12:
[...]

16.2 x 5.5 m totaal. 11 x 5.5 is schuur en open, dan en tussenhalletje met toilet/douche en logeer/werkkamer. Deel heeft een zoldervloer voor opslag met in het midden ca 2 meter stahoogte.

Schuur is eindelijk de geplande klusschuur, niet perse iets specifieks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geheel uit geisoleerde sandwichpanelen (Dak RC6, wand RC5) op staalskelet via snelbouwloods.nl
Buitenkant afgewerkt met rabat potdekseldeel in houtlook.
Gaaf project, kan je iets delen (indicatief) over de kosten van het bouwpakket? Ze hebben het op hun site over ~17k voor 15x8x3m, die van jou is iets smaller maar een stuk hoger (en aanzienlijk meer in de buurt van wat ik zelf zou willen bouwen)...

• LV87
Daar ben ik ook wel hel benieuwd naar! Ik wil op termijn zelf ook wel zoiets, en zelf bouwen kan voor m`n gevoel haast niet op tegen de efficientie van zo`n snelbouwding heb ik het idee.

Ik heb zelf nog een vraag over onze huidige schuur (gemetsld, puntdak, nok ca 5mhoog). De asbest dakplaten worden binnenkort verwijderd, en ik wil dan sandwichpanelen plaatsen. Omdat ik liever niet aan het asbest zit en de nok best hoog is en wat lastig te meten, wil ik de panelen met wat overlengte bestellen (ca 20cm, dan kom ik op een standaardmaat uit). Zijn dergelijke platen eenvoudig op lengte in te korten met bv een cirkelaag?

Dan het plaatsen, als het dak open is dan kan ik op de zoldervloer staan, maar is het ook handig om er een steigertje bij te hebben? Dan kan je ook "buitenom" op dakgoothoogte staan.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb weinig ervaring met waterleidingen aanleggen en ben op zoek naar kort advies.
Ik ga binnekort mijn wasmachine verplaatsen en ook een bad plaatsen, dus ik moet wat waterleidingen verleggen/verlengen.
De afvoer gaat wel lukken, maar voor warm/koud water wat is de meest toegankelijke oplossing waar ik geen vermogen kwijt ben aan specialistisch gereedschap?

Gewoon ouderwets koper, knel/soldeer, of toch kunststof neerleggen en dan een perstang huren voor een dagje?

Ik hoef maar 6 meter te overbruggen, langs een muur, dus koper zou wat mij betreft prima kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 28-04-2026 11:10 ]

Pagina: 1 ... 493 ... 496 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/