[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 492 493 Laatste
Acties:

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik wil graag (tijdelijk, voor een jaar ofzo) een pvc pijp van 50 mm aansluiten op de onderstaande afvoerleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7QOapqA0j0TMjo23K_elrdsDcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TLnTV679vuMjb4pnPWGdXYF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Dilxkqd1XoIzV4SqKYEPn_FeFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfYI8Jz3GGbmtqgW98FvmnKS.jpg?f=fotoalbum_tile
Het onderste deel lijkt me staal, het bovenste stukje lijkt lood. De leidingen zijn ongeveer 43 mm dik (1 1/4" ?)

Ik heb twee mogelijke ideeën:
  1. Het stukje lood op 3 cm boven de koppeling afzagen. Dan pvc er op aansluiten met zo'n rubberen sok: MARTENS Overgangskoppeling recht rubber, Ø 50-40 mm
  2. Het lood verwijderen. Zit het er in gedraaid met schroefdraad? Ik kan natuurlijk nooit veel kracht zetten om het te draaien zonder het helemaal te vervormen. Ik kan het er ook gewoon uit proberen te pielen met een tang. Vervolgens zou ik een stalen stukje pijp terug erin kunnen draaien, en dan alsnog met zo'n rubberen sok aansluiten.
Weet iemand wat een goede manier is? Werkt zo'n sok een beetje op een (ietwat vervormde) loden pijp?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:34
akatar schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:13:
[...]

Het lijkt erop dat je tellerkopschroeven gebruikt hebt?
Zo ja, die liggen met hun "kop" altijd op het hout.
Nee het zijn geen tellerkopschroeven, maar inderdaad ze lijken er wel een klein beetje op te blijven liggen zoals bij tellerkopschroeven.

Het gaat om de standaard dresselhaus stelschroeven van de Hornbach. Ze hebben daar geen Spax, anders had ik die gehaald.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:23
marcop23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:25:
Ik wil graag (tijdelijk, voor een jaar ofzo) een pvc pijp van 50 mm aansluiten op de onderstaande afvoerleiding:
[Afbeelding][Afbeelding]
Het onderste deel lijkt me staal, het bovenste stukje lijkt lood. De leidingen zijn ongeveer 43 mm dik (1 1/4" ?)

1. Het stukje lood op 3 cm boven de koppeling afzagen. Dan pvc er op aansluiten met zo'n rubberen sok: MARTENS Overgangskoppeling recht rubber, Ø 50-40 mm
  2. Het lood verwijderen. Zit het er in gedraaid met schroefdraad? Ik kan natuurlijk nooit veel kracht zetten om het te draaien zonder het helemaal te vervormen. Ik kan het er ook gewoon uit proberen te pielen met een tang. Vervolgens zou ik een stalen stukje pijp terug erin kunnen draaien, en dan alsnog met zo'n rubberen sok aansluiten.
Weet iemand wat een goede manier is? Werkt zo'n sok een beetje op een (ietwat vervormde) loden pijp?
Als het echt tijdelijk is, zou ik niet al te moeilijk doen. Past er geen reparatiemof 50 mm in? Die is als het goed is onderin 44 mm:
https://www.karwei.nl/ass...MLWfZjm8RhiRoCwL0QAvD_BwE

en dan met een slangklem aantrekken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:25:
[Afbeelding][Afbeelding]

Zo.
Als je niet wil solderen kan je dit proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 20-04-2026 21:19 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:33
Goedenavond!

Funderingsvraag van mijn kant. Naast ons huis hebben wij een slopje van n meter breed, die eerst werd afgesloten door een normale deur. Deze is weg en willen we vervangen door een looppoort van 1,1m breed bij 1,3m hoog. Ik dacht eerst de bestaande fundering te kunnen gebruiken, maar die was te zwak (en gemetseld). Deze nu weggebikt, tot aan een oude funderingsplaat. Daarmee kan ik een fundering storten van ca. 150kg. Enige waar ik mee zit is dat ik niet 'rondom' kan storten, maar meer in een U-vorm. Aan de ene kant staat het huis en bij de andere poot wil ik de schutting afsluiten met een eiken staander.

Daarmee heb ik voor beide palen dus geen volledige zijwaartse opvanging in de fundering.

Ik had twee mogelijke oplossingen bedacht. 1) gewoon een voetplaat van 25x25cm onderkant paal zodat de fundering daarop rust. 2) de palen verbinden met een dwarsbalk. Alleen kan die niet vooraf worden gelast (kan ik ook niet zelf), ivm glasvezel die door de fundering heen loopt.

Wat raden jullie aan?

Ps. Wat je rechts ziet is een verrotte schuttingpaal en een tot het maaiveld afgebroken betonnen staander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVIVq1jsvREAd-14JKUZaRphh-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRwOPQnYAJlltSfjX5wXbUdW.jpg?f=fotoalbum_large

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
SimonBR39 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:19:
Goedenavond!

Funderingsvraag van mijn kant. Naast ons huis hebben wij een slopje van n meter breed, die eerst werd afgesloten door een normale deur. Deze is weg en willen we vervangen door een looppoort van 1,1m breed bij 1,3m hoog. Ik dacht eerst de bestaande fundering te kunnen gebruiken, maar die was te zwak (en gemetseld). Deze nu weggebikt, tot aan een oude funderingsplaat. Daarmee kan ik een fundering storten van ca. 150kg. Enige waar ik mee zit is dat ik niet 'rondom' kan storten, maar meer in een U-vorm. Aan de ene kant staat het huis en bij de andere poot wil ik de schutting afsluiten met een eiken staander.

Daarmee heb ik voor beide palen dus geen volledige zijwaartse opvanging in de fundering.

Ik had twee mogelijke oplossingen bedacht. 1) gewoon een voetplaat van 25x25cm onderkant paal zodat de fundering daarop rust. 2) de palen verbinden met een dwarsbalk. Alleen kan die niet vooraf worden gelast (kan ik ook niet zelf), ivm glasvezel die door de fundering heen loopt.

Wat raden jullie aan?

Ps. Wat je rechts ziet is een verrotte schuttingpaal en een tot het maaiveld afgebroken betonnen staander.

[Afbeelding]
Ik wil het begrijpen maar heb ael een schets nodig. De foto zegt me niks.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:13
Is die oude funderingsplaat sterk genoeg om gaten / ankers in te boren? Dan zou je de staander dmv een kopplaat kunnen monteren?

Ik heb ook een vraag, eigenlijk een hele elementaire. Waar begin ik?
Context: Wij gaan ons huis totaal verbouwen, we hebben een goed idee wat het eindresultaat moet zijn. In vorige huizen zijn projecten als nieuwe badkamer & keuken plaatsen goed gelukt, maar dat is te overzien. Nu moet alles:

Benedenverdieping (keuken, woonkamer, 1slaapkamer en toilet):
Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden
Hal opnieuw indelen: Trap verplaatsen & nieuwe wanden zetten

Bovenverdieping:
Dak isoleren (binnenzijde)
Verwarmen met airco`s/
Badkamer realiseren (daar zijn nu geen voorzieningen voor, badkamer is nu op 1e verdieping).
Installaties monteren (WTW unit, CV ketel van 1e naar 2e verdieping).
Wellicht dakkapel plaatsen t.b.v. verplaatsen trap (Trappenhuis)

We hebben een aanbouw met keuken, slaapkamer en zitruimte. Daar kan een doucheruimte worden gerealiseerd indien nodig en kunnen we comfortabel bivakkeren tijdens de verbouwing.

Gevoelsmatig wil ik “beneden” beginnen. Nieuwe keuken en woonkamer voelt als de basis. Omdat ik rekening hou met kosten die hoger uitpakken dan de begroting, wil ik juist hier beginnen. Bij tegenvallers beknibbel ik liever op een badkamer of slaapkamer.

Andere gedachtegang: Boven beginnen betekend meteen isoleren, 2 slaapkamers gereed en we kunnen de badkamer beneden blijven gebruiken totdat die boven gereed is. Als de bovenverdieping klaar is, kunnen we beneden de boel goed slopen en zit er niet teveel druk op. Immers: in de aanbouw kunnen we koken en zitten.

Waar ik ook begin, het komt vast goed, maar mocht iemand zijn ervaring kunnen delen dan hoor ik dat graag. Nu blijf ik in cirkeltjes denken..

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:39
Ik zou juist bovenaan beginnen, mits beneden nog leefbaar is. Want door boven te beginnen kun je schoon opleveren. Begin je beneden, moet je altijd door je nieuwe ruimtes naar boven met alle bouwmaterialen. Maar eigenlijk hangt e.e.a. Helemaal af van het huis en de staat.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:48
@LV87 Gezien je budget overweging snap ik dat je beneden wil beginnen, echter offer je dan wel een stuk comfort die je tijdens zo'n verbouwing hard nodig hebt op (geen keuken, geen woonkamer, een plek om even bij te komen). Daarnaast komt @PolderPloer! met een goed punt, al je tering zooi trek je mee naar boven.

Ik zou gezien je werkzaamheden heel strak op het budget zitten, boven beginnen en het gemak realiseren (CV ketel, wat doe je met de huidige lijnen? Kun je een tijdelijke aanvoer naar je huidige badkamer maken?).

Om van daaruit naar beneden te werken. Je zou eventueel nog buiten de schoolvakanties om in de buurt een huisje kunnen huren? Dat heb ik laatst gedaan (beneden vloer compleet gerenoveerd) en viel mij qua kosten alles mee. Dat was voor de kids ideaal (niet in de zooi) en voor mijzelf ook (geen gedoe, in de avond even rustig kunnen zitten, "schoon" koken, etc. etc.).

Hoe dan ook, het klinkt als een mooi project :)

K to the KillaZ

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:32

polthemol

Moderator General Chat
LV87 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:35:
Is die oude funderingsplaat sterk genoeg om gaten / ankers in te boren? Dan zou je de staander dmv een kopplaat kunnen monteren?

Context: Wij gaan ons huis totaal verbouwen, we hebben een goed idee wat het eindresultaat moet zijn. In vorige huizen zijn projecten als nieuwe badkamer & keuken plaatsen goed gelukt, maar dat is te overzien. Nu moet alles:

Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden

Bovenverdieping:
Verwarmen met airco`s/
Badkamer realiseren (daar zijn nu geen voorzieningen voor, badkamer is nu op 1e verdieping).

We hebben een aanbouw met keuken, slaapkamer en zitruimte. Daar kan een doucheruimte worden gerealiseerd indien nodig en kunnen we comfortabel bivakkeren tijdens de verbouwing.

Gevoelsmatig wil ik “beneden” beginnen. Nieuwe keuken en woonkamer voelt als de basis. Omdat ik rekening hou met kosten die hoger uitpakken dan de begroting, wil ik juist hier beginnen. Bij tegenvallers beknibbel ik liever op een badkamer of slaapkamer.

Andere gedachtegang: Boven beginnen betekend meteen isoleren, 2 slaapkamers gereed en we kunnen de badkamer beneden blijven gebruiken totdat die boven gereed is. Als de bovenverdieping klaar is, kunnen we beneden de boel goed slopen en zit er niet teveel druk op. Immers: in de aanbouw kunnen we koken en zitten.

Waar ik ook begin, het komt vast goed, maar mocht iemand zijn ervaring kunnen delen dan hoor ik dat graag. Nu blijf ik in cirkeltjes denken..
Uit eigen ervaring met 3 grote/complete verbouwingen en in dezelfde woning leven:

1. zorg dat je zo snel mogelijk een goede wasplek hebt (al dan niet zo een tijdelijke douche bv. ergens)
2. zorg dat je zo snel mogelijk een goede slaapplek hebt in de woning (slaapkamers zijn meestal wel snel in orde te maken met verbouwen)
3. zorg dat je daarna zo snel mogelijk een plek hebt waar je een beetje kunt leven. Dat laatste is vooral belangrijk als je heel lange projecten hebt. De eerste week/paar weken kun je volgas nog wel knallen, maar op een gegeven moment moet je toch even met je poten omhoog een avondje kunnen hangen :)

Bij alle 3 de verbouwingen heb ik er ook voor gekozen om zodra ik bv. via de badkamer leidingwerk moest aanpassen, zoveel mogelijk leidingwerk in 1 keer te doen door het hele huis heen.

(en tape de ruimtes waarin je wilt leven even af langs de buitenkant of zet een deurrubber erop om zoveel mogelijk stof buiten te houden, want op een gegeven moment gaat alles wel stoffig worden).

Qua budget: op een keuken kun je relatief makkelijk bezuinigen: de apparatuur is het duurste altijd en daar zijn wel zaken bij waar je later op kunt bijstellen/upgraden. Ik zou het hoofddeel van mijn budget, als er keuzes komen, dus investeren in 'vaste' zaken: leidingwerk/stroomwerk/kozijnen/vloerverwarming als je die graag wil/isolatie/verduurzaming

Als ik dan mijn eigen ervaring afzet tegen wat je voorstelt: van boven naar beneden werken. Als je trouwens onder veel moet slopen: je hebt voor een paar euro 'stofdeuren'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fTYxRBjCxKVo7CHkq3JDphb6XA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1b910KhIM9S0t8Op9PfDUglq.jpg?f=user_large
Dat kan ook het leven wat aangenamer en minder stoffig maken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:23

copykat

Good copy isn't bad

Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden

Bovenverdieping:
Verwarmen met airco`s/

1 maak een mutlimap met insteek hoesjes.
kan je hand krabbels ook netjes opbergen, of offertes enz. hou je het een beetje overzichtelijk.
2 maak een lijst van constructie werkzaamheden, core werkzaamheden, ( dus dingen die gaten sleuven, verplaatsingen enz veroorzaken.) zet er bij of het lokaal of door je huis gaat. ( lokaal is per kamer)
3 Electra: ga uit van toekomstige benodigdheden. beter een doosje nooit gebruikt dan later moeten maken met veel beschadigingen.
4 Riolering: vernieuw waar mogelijk ( makkelijk bij komen) ( zeker (stijg)leidingen waar douches of wasmachines op staan. ( wasmiddelen en vuil en haren kunnen de pijpen dicht metselen)
5 begin boven.
ik heb eerst de slaapkamers afgemaakt, (kinderen konden zo verder met hun school) stucwerk, internet, vloer. badcel. trapopgang netjes maken. Dus 1ste etage was verhuisklaar.
zolder niet, veel werk en slapen kon voor ons dus ik ben nu pas bezig met daar opknappen ( 3 jaar)
1 ste etage was schoon en "normaal" Als je je zolder ook als slaapkamer en dergelijke wilt gebruiken met terugtrek mogelijkheid, helemaal van boven naar beden werken. ( trappen beschermen met goedkope plak aluminium leggers verf is zo gedaan , schuren plamuren wat minder. je hebt zo een kras of deuk in je trede tijdens grote dingen transporteren.)

Keuken, gebruik voorlopig de oude keuken als het nog werkt. kan je even kijken hoe je de inrichting verbeteren wilt en de nieuwe helemaal naar je ervaringen inrichten. ( en je kan beetje lomp doen met de keuken tijdens verbouwen.)

Heel belangrijk en tegenwoordig erg makkelijk foto's foto's foto's maken van alles: leidingen, contructie, enz.

En als laatste maak veel Lijstjes en tekeningen en bespreek die met je partner zodat beide niet voor verrassingen komen te staan. "owh je wilde dit? eh dat kan nu niet meer zonder eerst dit weer te slopen" komt bij elke verbouwing die lang duurt langs. :+

En blijven lachen! ook is alles op: je vrije tijd , je geld, je energie.... anders heb je straks een mooi huis en een scheiding... ;-)

* copykat moet wegontbijt brunch halen. Dan alle benodigde zooi naar zolder sjouwen om te beginnen met raggelen voor de pir+gipsplaten tegen t dak te schroeven. (Gister alles aan de kant geruimd zodat ik kan werken.) :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden

Bovenverdieping:
Verwarmen met airco`s/

Tegenvallers die op het budget drukken zijn vooral eigen keuzes. Natuurlijk gebeurd het wel eens dat corrona of een oorlog zorgt voor prijsverhogingen of dat je een gebrek tegen komt. Maar veel vaker komt het voor dat mensen bv 25 euro/m2 vloerafwerking hebben begroot maar die ene vloer van 37,50 het toch echt waard vinden. want ja je kan het maar beter in 1 keer goed doen ;) Een goed plan met bijbehorende begroting en disipline qua keuzes nemen dus de meeste tegenvallers direct weg.

Voor verbouwingen waar je ook in woond moeten wat mij betreft echt alle neuzen dezelfde kant op staan. als je een partner of bv kinderen hebt waarvan je kan verwachten dat ze het hier minder goed in zullen doen, kan je veel beter elders een slaapplaats kiezen. Ik heb op dit moment een soort appartement in mijn huis waar we wonen terwijl we de rest verbouwen, maar op dit moment zijn we op een moment gekomen dat de bouw het appartement infilteerd en hoewel het bouwen en wonen jaren ( :+ ) prima gescheiden ging heeft dat nu dus negatieve effecten en gaan we dus ook gewoon even elders zitten. 1 van de belangrijkste dingen vind ik persoonlijk het vieren van kleine overwinningen. dat houd je langer positief en geeft energie om veder te gaan. Waar je het beste kan beginnen of kan gaan wonen zou ik zelf laten afhangen van de grootste ingrepen (constructief en qua instalatie techniek) :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Iedereen weet dat werkspot kut is, maar wat is het alternatief?

Ik moet een loodgieter hebben die ook gaten in betonvloeren kan boren (of dat kan regelen) zodat de afvoeren van wc en fonteintje verplaatst kunnen worden. Natuurlijk kan ik zelf boren, maar ik weiger de kruipruimte in te gaan en om zelf te gaan klooien met boren terwijl de loodgieter naast mij staat te wachten is ook weer zo'n ding. Maar hoe vind ik nu iemand die dat kan regelen? Ik verwacht niet meer dan een halve dag werk hiervoor, dus veel geld gaat het ook niet opleveren.

blup

• KillaZ
Bezulba schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:18:

Ik moet een loodgieter hebben die ook gaten in betonvloeren kan boren (of dat kan regelen) zodat de afvoeren van wc en fonteintje verplaatst kunnen worden. Natuurlijk kan ik zelf boren, maar ik weiger de kruipruimte in te gaan en om zelf te gaan klooien met boren terwijl de loodgieter naast mij staat te wachten is ook weer zo'n ding. Maar hoe vind ik nu iemand die dat kan regelen? Ik verwacht niet meer dan een halve dag werk hiervoor, dus veel geld gaat het ook niet opleveren.
Geen betonboorder in de buurt die op vrijdag middag voor Box 4 geld dat kan regelen voor je?

K to the KillaZ

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:42

Metalfreak

Hoije woh!

KillaZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:23:
[...]

Geen betonboorder in de buurt die op vrijdag middag voor Box 4 geld dat kan regelen voor je?
Ik heb vorig jaar letterlijk weken gespendeerd om eindelijk iemand te vinden die een gat door de gevel wilde boren voor de afvoer van een afzuigkap. Ik heb me werkelijk kapot geërgerd aan de bedrijven die maar niet reageerden. niet opnamen of loze beloftes maakten. Je mailt ze, geen reactie, bel je ze, krijg je te horen (áls ze al oppakken) "mail me maar", maar reageren ho maar. Uiteindelijk toch na veel moeite met eentje een afspraak kunnen maken voor een ochtend, komt hij op de afgesproken datum ergens tegen half drie 's middags eindelijk een keer aanzetten. Uiteindelijk is het dan in een half uurtje geregeld, maar die stress er omheen... Man man man...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bezulba schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:18:

In basis kom je dan uit bij een aannemer of loodgieter die zich zo wil opwerpen. je zoekt namelijk meerdere disiplines.
Het probleem van lead generatoren zoals werkspot is netzo veel de schuld van de klanten als van de bedrijven Zelf heb ik het altijd een handige manier gevonden om een aantal reacties te krijgen van bedrijven die tijd hebben. Er zitten vaak prima bedrijven tussen die kleine gaten in de agenda nog even opvullen met werkspot. Maar dan moet je dus niet per default de goedkoopste willen kiezen en wel zelf op kwaliteit selecteren. maar veel mensen zien het als een soort veilingsite waar de laagste wint.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

KillaZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:23:
[...]

Het geld gaat het mij niet om, ik betaal met plezier BTW, het probleem is een betrouwbaar persoon vinden die het goed en netjes doet.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Metalfreak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb vorig jaar letterlijk weken gespendeerd om eindelijk iemand te vinden die een gat door de gevel wilde boren voor de afvoer van een afzuigkap. Ik heb me werkelijk kapot geërgerd aan de bedrijven die maar niet reageerden. niet opnamen of loze beloftes maakten. Je mailt ze, geen reactie, bel je ze, krijg je te horen (áls ze al oppakken) "mail me maar", maar reageren ho maar. Uiteindelijk toch na veel moeite met eentje een afspraak kunnen maken voor een ochtend, komt hij op de afgesproken datum ergens tegen half drie 's middags eindelijk een keer aanzetten. Uiteindelijk is het dan in een half uurtje geregeld, maar die stress er omheen... Man man man...
Ja dat dus, ik kan m'n tijd wel beter besteden. En dan kost het maar een paar knaken meer, boeit mij niet, ik wil het gewoon gedaan hebben volgens afspraak op afspraak.

blup

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:13
Bedankt voor de vlotte reacties. Ik twijfelde dus niet voor niks, ik lees hele goede redenen om boven te beginnen. Het slepen van spullen door al-afgewerkte ruimtes had ik nooit aan gedacht. Ik ben engineer en daarom gewend alles behoorlijk goed uit te zoeken, goed van tevoren uit te werken en daarom door-en-door te begrijpen maar daardoor wordt het ook een grote verbouw-soep in je hoofd.

Om wat meer context te geven een plattegrond van de benedenverdieping. Veel trappetjes door het hoogteverschil, t.o.v. het originele ontwerp is de trap naar boven verplaatst en een doorgang gemaakt naar de aanbouw. Daar kunnen we dus verblijven. Eigenlijk is dit het comfortabelste deel van het huis ;)
De indeling kan & wordt efficiënter en daarvoor hebben we een architect in de arm genomen. Alles binnen de groene lijnen wordt "nieuw & anders". Er zijn een aantal opties, die werk ik nu uit in 3D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_3UKe3gS_nMfqsu8CZsemALyqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/70pqSVlRuQzGVNODpDK7VeFK.png?f=user_large

Door boven te beginnen creëren we 2 comfortabele slaapkamers (immers: Airco & goede isolatie), hebben we altijd 1 functionerende badkamer. Voor de noorderlingen: door de subsidieregeling Nijbegun kan ik de bovenverdieping bijna gratis isoleren. Mijn vrouw vind vooral de toekomstige kinderkamer belangrijk (ja, ons leven gaat volledig op z`n kop staan, dus ik ga niet eens proberen een planning te maken). Douchen & wassen moet ten alle tijden door kunnen gaan.

Met name de neuzen 1 kant op is belangrijk, daarom probeer ik ook wat praktijkervaring mee te nemen want het moet wel leefbaar blijven. Maar de zin "we kunnen altijd nog in een caravan gaan wonen" was al gevallen en geeft me wel het idee dat vrouwlief ook snapt dat het een bende kan worden. We hebben een perceel van >2500m2 dus we kunnen altijd nog een tent opzetten :)

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

twain4me schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:24:
[...]

In basis kom je dan uit bij een aannemer of loodgieter die zich zo wil opwerpen. je zoekt namelijk meerdere disiplines.
Het probleem van lead generatoren zoals werkspot is netzo veel de schuld van de klanten als van de bedrijven Zelf heb ik het altijd een handige manier gevonden om een aantal reacties te krijgen van bedrijven die tijd hebben. Er zitten vaak prima bedrijven tussen die kleine gaten in de agenda nog even opvullen met werkspot. Maar dan moet je dus niet per default de goedkoopste willen kiezen en wel zelf op kwaliteit selecteren. maar veel mensen zien het als een soort veilingsite waar de laagste wint.
Klopt, ik heb inderdaad een loodgieter nodig die ook wel een betonboorder kent/daar mee kan schakelen, maar probeer die maar eens te vinden en vast te leggen.

blup

• KillaZ
Bezulba schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:38:
[...]

Het geld gaat het mij niet om, ik betaal met plezier BTW, het probleem is een betrouwbaar persoon vinden die het goed en netjes doet.
Mijn punt met box 4 (en de nare ervaring van de andere tweaker) is dat die betonboorders op veel grotere klussen zitten en vaak "wit" niet zitten te wachten op 2 gaten.

@Metalfreak Nou ja, ik heb een boorder in mijn contacten lijst die altijd wel komt, maar voordat hij opneemt heeft hij 6 oproepen gemist :+ Veel vaklui zijn goed in wat ze doen, maar beroerd in het ondernemer zijn..... :)

K to the KillaZ

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:53

NoFearCreations

3DPrint the world!

Mijn toilet boven is aan vervanging toe. Het is nu een standaard staand toilet, maar wil deze vervangen door een hangende pot. Nu zit ik met het probleem, dat de wand achter mijn toilet een niet dragend houten wandje is. Dus hier kan ik niets aan hangen. De zijwanden zijn beide van gasbeton. Ook zit boven mijn toilet een deur, waar mijn ketel achter hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqcrfV85q_bUVFnBl2bjzM1SslA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMz8MmhA9SmoVwE2oTZjInQX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwhMszHvcj-8gz3Pg2iYeGsE0Ys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq67OkK6ykoMrygpnKKvPb6Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn idee is om een stalen 40x40 u-frame aan de wanden te schroeven, waar dan het inbouw reservoir tegenaan wordt geschroefd. Zou een frame van ongeveer 60x75 worden, waarbij ik iedere 10cm een bevestiging in het gasbeton wil. Zou dit sterk genoeg zijn voor de krachten die op een hangend toilet komen? En wat is de sterkste manier om iets aan gasbeton te monteren? Ik weeg krap 80 kilo, en zal de voornaamste gebruiker zijn.

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1 ... 492 493 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/