LV87 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:35:
Is die oude funderingsplaat sterk genoeg om gaten / ankers in te boren? Dan zou je de staander dmv een kopplaat kunnen monteren?
Ik heb ook een vraag, eigenlijk een hele elementaire. Waar begin ik?
Context: Wij gaan ons huis totaal verbouwen, we hebben een goed idee wat het eindresultaat moet zijn. In vorige huizen zijn projecten als nieuwe badkamer & keuken plaatsen goed gelukt, maar dat is te overzien. Nu moet alles:
Benedenverdieping (keuken, woonkamer, 1slaapkamer en toilet):
Overal vloerverwarming
Nieuwe keuken
Voorzetwanden
Hal opnieuw indelen: Trap verplaatsen & nieuwe wanden zetten
Bovenverdieping:
Dak isoleren (binnenzijde)
Verwarmen met airco`s/
Badkamer realiseren (daar zijn nu geen voorzieningen voor, badkamer is nu op 1e verdieping).
Installaties monteren (WTW unit, CV ketel van 1e naar 2e verdieping).
Wellicht dakkapel plaatsen t.b.v. verplaatsen trap (Trappenhuis)
We hebben een aanbouw met keuken, slaapkamer en zitruimte. Daar kan een doucheruimte worden gerealiseerd indien nodig en kunnen we comfortabel bivakkeren tijdens de verbouwing.
Gevoelsmatig wil ik “beneden” beginnen. Nieuwe keuken en woonkamer voelt als de basis. Omdat ik rekening hou met kosten die hoger uitpakken dan de begroting, wil ik juist hier beginnen. Bij tegenvallers beknibbel ik liever op een badkamer of slaapkamer.
Andere gedachtegang: Boven beginnen betekend meteen isoleren, 2 slaapkamers gereed en we kunnen de badkamer beneden blijven gebruiken totdat die boven gereed is. Als de bovenverdieping klaar is, kunnen we beneden de boel goed slopen en zit er niet teveel druk op. Immers: in de aanbouw kunnen we koken en zitten.
Waar ik ook begin, het komt vast goed, maar mocht iemand zijn ervaring kunnen delen dan hoor ik dat graag. Nu blijf ik in cirkeltjes denken..
1 maak een mutlimap met insteek hoesjes.
kan je hand krabbels ook netjes opbergen, of offertes enz. hou je het een beetje overzichtelijk.
2 maak een lijst van constructie werkzaamheden, core werkzaamheden, ( dus dingen die gaten sleuven, verplaatsingen enz veroorzaken.) zet er bij of het lokaal of door je huis gaat. ( lokaal is per kamer)
3 Electra: ga uit van toekomstige benodigdheden. beter een doosje nooit gebruikt dan later moeten maken met veel beschadigingen.
4 Riolering: vernieuw waar mogelijk ( makkelijk bij komen) ( zeker (stijg)leidingen waar douches of wasmachines op staan. ( wasmiddelen en vuil en haren kunnen de pijpen dicht metselen)
5 begin boven.
ik heb eerst de slaapkamers afgemaakt, (kinderen konden zo verder met hun school) stucwerk, internet, vloer. badcel. trapopgang netjes maken. Dus 1ste etage was verhuisklaar.
zolder niet, veel werk en slapen kon voor ons dus ik ben nu pas bezig met daar opknappen ( 3 jaar)
1 ste etage was schoon en "normaal" Als je je zolder ook als slaapkamer en dergelijke wilt gebruiken met terugtrek mogelijkheid, helemaal van boven naar beden werken. ( trappen beschermen met goedkope plak aluminium leggers verf is zo gedaan , schuren plamuren wat minder. je hebt zo een kras of deuk in je trede tijdens grote dingen transporteren.)
Keuken, gebruik voorlopig de oude keuken als het nog werkt. kan je even kijken hoe je de inrichting verbeteren wilt en de nieuwe helemaal naar je ervaringen inrichten. ( en je kan beetje lomp doen met de keuken tijdens verbouwen.)
Heel belangrijk en tegenwoordig erg makkelijk foto's foto's foto's maken van alles: leidingen, contructie, enz.
En als laatste maak veel Lijstjes en tekeningen en bespreek die met je partner zodat beide niet voor verrassingen komen te staan. "owh je wilde dit? eh dat kan nu niet meer zonder eerst dit weer te slopen" komt bij elke verbouwing die lang duurt langs.
En blijven lachen! ook is alles op: je vrije tijd , je geld, je energie.... anders heb je straks een mooi huis en een scheiding... ;-)
* copykat moet wegontbijt brunch halen. Dan alle benodigde zooi naar zolder sjouwen om te beginnen met raggelen voor de pir+gipsplaten tegen t dak te schroeven. (Gister alles aan de kant geruimd zodat ik kan werken.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....