[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 492 ... 496 Laatste
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

koentjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:51:
[...]

Dacht ik ook aan, maar de bak zelf is niet 100% waterdicht, dus weet niet of dat veilig blijft?
Dan moet er een kleine waterdichte (giet) nog omheen lijkt me.
Maar lastig te beoordelen zonder foto's, dus maak die een paar zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

MJV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]

Kan erger. Opvullen met gatenvuller, Renoband of iets dergelijks. Weet niet wat de muur afwerking is (lijkt wel structuurverf?) maar ook spack is in kleine spuitbusjes te koop in de bouwmarkt voor dit soort gevallen.
Oke, gelukkig dat het makkelijk op te vullen is. Afwerking is sierpleister gedaan door een stukadoor. Zal eens kijken of het met zo'n spuitbus een beetje gelijkend wordt.Dank voor de tip!

Look behind you! A three headed monkey!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 11:28
breagor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:
gisteren een kastje gemaakt om straks lekker buiten het WK te kijken :-)

wordt opgeslagen in de klus garage, dus ff afdekplaat erop voor het stof

[Afbeelding]

en straks lekker buiten kijken:

[Afbeelding]
Trip down to memory lane!
Vroeger op de basisschool wist je dat je een topdag zou hebben, wanneer de TV het lokaal ingereden werd _/-\o_

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:37:
Oke, ik heb een flinke misser gemaakt. Ik boorde in een muur op een staaldraad en daarbij is aan de achterkant van de wand een enorm brok naar beneden gekomen. Ik zit nu met een gigantisch gat. Denk dat dit zo'n 20cm is van boven naar beneden en 10 cm van links naar rechts.. Diepte zo'n 4cm ongeveer op het diepste stuk.

[Afbeelding]

Iemand een tip hoe ik dit gat weer gevuld krijg? Voor het stucwerk zal ik een stukadoor moeten laten komen, verwacht ik.
Wat een vreemd gat, lijkt wel of iemand witte verf erin heeft gesmeerd. Je ziet gewoon de strepen van de kwast.

Was het al eerder een keer gerepareerd?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:48:
Selfquote uit: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

[...]

Had nog een andere set boren erbij gekocht zonder dat die geen opberger hadden. Uiteindelijk de boren schoon gemaakt met stickerverwijderaar wat goed werkte.

Mijn vrouw heeft na lief aankijken de naaimachine aangeslingerd en er twee stoffen hoezen voor gemaakt voor de kleine en grotere boren. Ben er blij mee, kan ze op een praktische manier opbergen en meenemen zonder dat ze overal heen gaan en ik ze kwijt raak of niet goed kan opbergen.
[Afbeelding][Afbeelding]
NB die grootste boren zijn dus een cm of 65 lang in totaal.
cool, ik ben beniewd hoe het gaat bevallen, toen ik een stoffen lap gebruikte bij het klussen (o.a. om gereedschap op te leggen) werdt ik helemaal gek van al het zaagsel wat er aan blijft hangen.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Oke, ik heb een flinke misser gemaakt. Ik boorde in een muur op een staaldraad en daarbij is aan de achterkant van de wand een enorm brok naar beneden gekomen. Ik zit nu met een gigantisch gat. Denk dat dit zo'n 20cm is van boven naar beneden en 10 cm van links naar rechts.. Diepte zo'n 4cm ongeveer op het diepste stuk.

[Afbeelding]

Iemand een tip hoe ik dit gat weer gevuld krijg? Voor het stucwerk zal ik een stukadoor moeten laten komen, verwacht ik.
Heb je het stuk nog? Dan gewoon dat gebruiken, samen met wat gips om het weer terug te plakken en af te smeren.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

twain4me schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:08:
[...]

cool, ik ben beniewd hoe het gaat bevallen, toen ik een stoffen lap gebruikte bij het klussen (o.a. om gereedschap op te leggen) werdt ik helemaal gek van al het zaagsel wat er aan blijft hangen.
Het zijn allemaal steenboren, dus weinig zaagsel verwacht ik :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• MrScratch

MrScratch

Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:58:
[...]

Wat een vreemd gat, lijkt wel of iemand witte verf erin heeft gesmeerd. Je ziet gewoon de strepen van de kwast.

Was het al eerder een keer gerepareerd?
Dat witte was poging 1 om het afgevallen stuk weer terug te plaatsen met high-tack lijm. Maar dat kwam te ver naar voren door de dikte van de lijm, dus die heb ik er weer afgehaald. Inmiddels heb ik die witte lijm weer eraf geschraapt en is het weer gewoon grijs.
t14wo schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:10:
[...]

Heb je het stuk nog? Dan gewoon dat gebruiken, samen met wat gips om het weer terug te plakken en af te smeren.
Ja, dat heb ik nog. Dus misschien inderdaad een optie om dat terug te plaatsen na het afschrapen van de lijm van zowel het losse stuk als in het gat. Waarmee kan ik het dan het beste terug plaatsen, met gips zoals jij zegt? Blijft dat goed zitten?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:45
breagor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:
gisteren een kastje gemaakt om straks lekker buiten het WK te kijken :-)

wordt opgeslagen in de klus garage, dus ff afdekplaat erop voor het stof

[Afbeelding]

en straks lekker buiten kijken:

[Afbeelding]
offtopic:
[rant]
Wat heb ik daar altijd een hekel aan als de buren dat doen.
F1 kijken met de achterpui wagenwijd open. Terwijl ik de tijd niet heb om te live te kijken en dus pas vaak 's avonds rustig op de bank terug kan kijken.

Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken. :X
#doemaarniet
[/rant]

*sowieso

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:48:
Selfquote uit: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

[...]

Had nog een andere set boren erbij gekocht zonder dat die geen opberger hadden. Uiteindelijk de boren schoon gemaakt met stickerverwijderaar wat goed werkte.

Mijn vrouw heeft na lief aankijken de naaimachine aangeslingerd en er twee stoffen hoezen voor gemaakt voor de kleine en grotere boren. Ben er blij mee, kan ze op een praktische manier opbergen en meenemen zonder dat ze overal heen gaan en ik ze kwijt raak of niet goed kan opbergen.
[Afbeelding][Afbeelding]
NB die grootste boren zijn dus een cm of 65 lang in totaal.
Hey dat is sjiek!

dat ga ik eens aan de WAF vragen hierzo......we stikken in de resten stof van van alles en nog wat en ik heb ook van die joekels los in de lade liggen.....van grote 4kruis betonboren tot en met XL slangenboren voor in hout. Ik ga al een keer vakjes printen met de Bambu maar een hoesje voor zulke dure boren is goed plan.

thanks voor de tip. _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• copykat
  • Laatst online: 21:21

copykat

Good copy isn't bad

Ik zou eerder iets als fixnfinish of blokkelijm proberen om dat brok beton terug te plakken.. of misschien nog beter snelcement/reparatiecement.
Zal altijd zwakkeplek zijn met zo'n dunne laag hechtmiddel. Zal chemisch anker spul werken?( dat heeft de neiging in beton en steen te trekken om een bredere hechtlaag te maken.

En als ik helemaal denk aan pernamente oplossing , is dichten met reparatie cement goed vlak trekken met t beton en dan dat plekje opnieuw spachtelpoetsen misschien wel de meest stabiele oplossing. Dicht plakken blijf je ook zien.
( overigens een witte schrobborstel met plastic haren is top om de spachtelpoets structuur te simuleren als je scheurenkit gebruikt.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me

twain4me

True schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]

Het zijn allemaal steenboren, dus weinig zaagsel verwacht ik :)
dat snap ik : ;) , ik doelde meer op de meuk die bij mij dan doorgaans al op de werkplek aanwezig is of nog aan komt waaien. :+

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[Afbeelding]

Muur een beetje vochtig maken met de plantenspuit en dan vullen met snel gips van knauf. Dat kan je kopen in pakken 2.5kg. Opvullen tot een paar mm onder het oppervlakte zodat je het laatste stukje kan vullen met renoband. Dit is kant en klaar en zakt niet uit. Als dat droog is het spachtelwerk met een reparatie setje reconstrueren.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:43
DonJunior schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
[...]
offtopic:
[rant]
Wat heb ik daar altijd een hekel aan als de buren dat doen.
F1 kijken met de achterpui wagenwijd open. Terwijl ik de tijd niet heb om te live te kijken en dus pas vaak 's avonds rustig op de bank terug kan kijken.

Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken. :X
#doemaarniet
[/rant]
mijn dichtstbijzijnde buren zijn die huizen die je daar achter ziet, met het volume op beschaafd hoor je mekaar gelukkig totaal niet, een van de reden dat we hier naar verhuisd zijn :-) .....nee in een rijtjes huis zou ik me ook wel een keer bedenken, ben ik ook geen fan van...no worries

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:45
breagor schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:48:
[...]

mijn dichtstbijzijnde buren zijn die huizen die je daar achter ziet, met het volume op beschaafd hoor je mekaar gelukkig totaal niet, een van de reden dat we hier naar verhuisd zijn :-) .....nee in een rijtjes huis zou ik me ook wel een keer bedenken, ben ik ook geen fan van...no worries
hahaha ik ben gewoon arm ;(

*sowieso

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
MJV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]

Kan erger. Opvullen met gatenvuller, Renoband of iets dergelijks. Weet niet wat de muur afwerking is (lijkt wel structuurverf?) maar ook spack is in kleine spuitbusjes te koop in de bouwmarkt voor dit soort gevallen.
Let wel op dat bv Alabastine onderscheid maakt tussen gewone muurvuller en grote gaten vuller. Die laatste zakt niet uit en krimpt niet/minder: https://www.alabastine.nl...e-gatenvuller-kant-klaar/

• t14wo
  • Laatst online: 08:19
copykat schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:55:
Ik zou eerder iets als fixnfinish of blokkelijm proberen om dat brok beton terug te plakken.. of misschien nog beter snelcement/reparatiecement.
Zal altijd zwakkeplek zijn met zo'n dunne laag hechtmiddel. Zal chemisch anker spul werken?( dat heeft de neiging in beton en steen te trekken om een bredere hechtlaag te maken.

En als ik helemaal denk aan pernamente oplossing , is dichten met reparatie cement goed vlak trekken met t beton en dan dat plekje opnieuw spachtelpoetsen misschien wel de meest stabiele oplossing. Dicht plakken blijf je ook zien.
( overigens een witte schrobborstel met plastic haren is top om de spachtelpoets structuur te simuleren als je scheurenkit gebruikt.)
Ah daar is de chemisch anker! Ik was al bang dat deze vraag niet zou worden opgelost met een suggestie voor chemisch anker. :+

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]

Dat witte was poging 1 om het afgevallen stuk weer terug te plaatsen met high-tack lijm. Maar dat kwam te ver naar voren door de dikte van de lijm, dus die heb ik er weer afgehaald. Inmiddels heb ik die witte lijm weer eraf geschraapt en is het weer gewoon grijs.
[...]

Ja, dat heb ik nog. Dus misschien inderdaad een optie om dat terug te plaatsen na het afschrapen van de lijm van zowel het losse stuk als in het gat. Waarmee kan ik het dan het beste terug plaatsen, met gips zoals jij zegt? Blijft dat goed zitten?
Ik zou het losse stuk en het gat goed stofvrij maken en een paar druppels constructielijm gebruiken. Je moet wel even bedenken hoe je het kan fixeren want je moet het tijdens het droge van de lijm een paar uur klemmen.
Het zou mij niet verbazen dat je met andere, dikkere bevestigingsmiddelen zomaar een millimeter naar voren uit gaat steken.

• copykat
  • Laatst online: 21:21

copykat

Good copy isn't bad

t14wo schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
[...]

Ah daar is de chemisch anker! Ik was al bang dat deze vraag niet zou worden opgelost met een suggestie voor chemisch anker. :+
Nouja die meuk die in zo'n ampul of spuit zit waarmee je draadeinden vast zet in een boorgat. Is dat een soort bruislijm? Want dan is t natuurlijk minder handig. Zet uit drukt t naar buiten.
Ik bedoelde een vloeibare lijmsoort die in de steen/beton zuigt en zo aan beide zijde een diepere grip heeft. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
CappieL schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:49:
[...]

Trip down to memory lane!
Vroeger op de basisschool wist je dat je een topdag zou hebben, wanneer de TV het lokaal ingereden werd _/-\o_
En helemaal als iemand een console meehad met Street Fighter. Ik denk dat dat nu niet meer kan :o

XXXVI

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even dubbelcheck... Er is hier net HR++ glas geplaatst waarvan er 1 een satijnen afwerking heeft. Hoort die satijnen afwerking aan de buitenkant te zitten? Ik had die eigenlijk aan de binnenkant verwacht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajp9flqRVSWsFgbINYBtUFCxi9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqHgCHZlP5tVj9TIPSgbbVTI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjCr7NPowJzL47if1mTauvp4AWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Mk5QMvYgJq3USeQDEIGdsj.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-05 15:23
Xavier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:22:
Even dubbelcheck... Er is hier net HR++ glas geplaatst waarvan er 1 een satijnen afwerking heeft. Hoort die satijnen afwerking aan de buitenkant te zitten? Ik had die eigenlijk aan de binnenkant verwacht...
Dat is maar net wat jij aangegeven hebt toch?
Wij hebben deze ook in de badkamer (triple-glas) maat bij ons zit hij aan de binnenzijde.
Degene die de ramen levert en plaatst bij ons heeft hier naar gevraagd waar we deze wilde hebben.

• twain4me

twain4me

Xavier schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan beide, heb je de sticker nog?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 13:44
Ik dacht dat 1-zijdig altijd aan de buitenkant zat iig. Hier zit het ook aan de buitenkant iig maar dat is al heel wat jaren geleden dus geen idee meer hoe dat ging :+

• Waah
  • Laatst online: 18:21
Keukenvraagje! (sort of).

Dochter is op vaatwasserdeur gevallen. Dus verbogen. Na 2 uur uit elkaar, in elkaar en vloeken een filmpje gevonden waarmee het in 5 minuten gefixt was zonder ook maar een schroef los te maken....
YouTube: ✨ Can't Close Dishwasher Door? Easy Bend Straightener ✨
Maar: Het frontpaneel zit met 2 schroeven vast. Echter is 1 schroefgat nu, door het los en vast maken, beschadigd. Hierdoor "bijt" de schroef niet meer goed in het deurtje. Een langere schroef kan niet want dan komt die door de voorkant van het paneel.

Hoe kan ik het gaatje het beste "vullen" zodat ik er opnieuw in kan schroeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 16-04-2026 13:08 ]

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tandenstoker erin en afsnijden, eventueel met wat houtlijm

• Wolly
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:01:

Dochter is op vaatwasserdeur gevallen. Dus verbogen. Na 2 uur uit elkaar, in elkaar en vloeken een filmpje gevonden waarmee het in 5 minuten gefixt was zonder ook maar een schroef los te maken....

Maar: Het frontpaneel zit met 2 schroeven vast. Echter is 1 schroefgat nu, door het los en vast maken, beschadigd. Hierdoor "bijt" de schroef niet meer goed in het deurtje. Een langere schroef kan niet want dan komt die door de voorkant van het paneel.

Link naar filmpje?

• Waah
My bad, had dat meteen ff moeten doen.
Eigen risico :+ had zelf geen meetbaar scheef gedeelte, maar de deur zakte wel te ver door aan één kant. Daar de doek tussen gedaan en 3 keer steeds wat meer druk en voila.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:12
michiel_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:03:
of groter uit boren, deuvel in lijmen en afzagen.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:01:

Sateprikker(s) en wat lijm?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:29
MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
Het is gasbeton toch? Dan kun je ook voorzichtig het gat een mm of wat dieper uitschrapen. Zo heb je ruimte voor de lijm, en komt de voorkant vlak.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hfolkers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:25:
[...]

de nette methode.

De echte tweaker zet de deuvel vast met een chemisch anker :+

• Waah
michiel_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:03:
geprobeerd maar al vrij snel weer eraf. Zo'n frontje is toch best zwaar voor 2 schroeven die niet heel diep kunnen.... :+ maar ga hem onthouden voor diepere gaten met minder draaglast!
hfolkers schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:25:
[...]

Had nog een deuveltje over van een IKEA-kast. Kwam mooi van pas en tot nu toe houd het *O*

[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 17-04-2026 09:35 ]

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:18
Ik wil binnenkort mijn eerste rijdende werkbank maken met zaagtafel/stofzuiger/opbergruimte.
Een oud eiken tafelblad (>6cm dik massief eiken, echt heel zwaar) heb ik al binnen.

Ik ben nu eerst aan het kijken naar wielen. Er zijn twee concepten waarbij je de wielen kunt heffen zodat de werkbank tijdens gebruik op poten staan ipv wielen ivm schuiven. Echter is het meeste via amazon te koop, dus vraagtekens bij kwaliteit.
Werkblad zelf zal zeker al meer dan 50 kilo wegen + hiko tafelzaag (30 kilo?) + flink massief onderstel, laatjes, kasten, inhoud. Rekening houden met gewicht >250kilo lijkt me niet onrealistisch.

Heeft iemand ervaring met een setje en/of: waar koop ik een fatsoenlijke kwaliteit ding hiervan voor redelijke prijs?

optie1: wielen aan zijkant heffen (wel meest stevig, werkbank normaliter dus op volle poot)
HMF 6750 Heavy Duty Wheels, Lowerable for Workbench, Pack of 4, 76 mm, up to 400 kg, Black
https://amzn.eu/d/0gM1dBt7

optie 2: kek hefmechanisme maar ongetwijfeld binnenwerk van plastic
https://www.amazon.nl/Zwa..._product_top?ie=UTF8&th=1

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb deze jetsers:
https://www.fine-tools.com/Workbench-Caster-Kit/353010

Gebruik die veel voor het omhoog/omlaag zetten van mijn Sjoberg-werkbank. Wellicht iets minder zwaar maar ook geen lichte unit. Bevallen prima.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Ik heb een vraag over het gebruiken van stelschroeven. Ik heb een plafond uit te rachelen en het verloop binnenin de dakkapel is soms 1 cm tussen het midden en links. Maar bij de overgang van een dakkappel naar een zoldervliering heb ik wel 4cm (!) weg te werken.

Nu vraag me af of ik uit de voeten zou kunnen met overal stelschroeven van 90mm die je maximaal 40mm kan stellen. Dat ik daar de grote gaten van 4cm mee kan opvangen dat snap ik, maar kan je met zo'n grote schroef ook 1cm of 5mm stellen? Of werkt dat niet en moet je dan eigenlijk kortere stelschroeven nemen?
Ik dacht aan deze

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

badkuip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:07:
Ik heb een vraag over het gebruiken van stelschroeven. Ik heb een plafond uit te rachelen en het verloop binnenin de dakkapel is soms 1 cm tussen het midden en links. Maar bij de overgang van een dakkappel naar een zoldervliering heb ik wel 4cm (!) weg te werken.

Nu vraag me af of ik uit de voeten zou kunnen met overal stelschroeven van 90mm die je maximaal 40mm kan stellen. Dat ik daar de grote gaten van 4cm mee kan opvangen dat snap ik, maar kan je met zo'n grote schroef ook 1cm of 5mm stellen? Of werkt dat niet en moet je dan eigenlijk kortere stelschroeven nemen?
Ik dacht aan deze
Je zult twee verschillende lengtes nodig hebben, de lange schroeven kun je niet gebruiken voor die korte afstanden omdat je dan niet meer in het stelgedeelte zit.
In de product omschrijving staat dat het kan.

Van klussen krijg je grijze haren

• badkuip
fenrir schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:46:
[...]

Je zult twee verschillende lengtes nodig hebben, de lange schroeven kun je niet gebruiken voor die korte afstanden omdat je dan niet meer in het stelgedeelte zit.
In de product omschrijving staat dat het kan.
I know. Ik weet dat het er staat. Maar ik was niet zo zeer op zoek naar iemand die kan lezen maar eigenlijk naar een evaringsdeskundige of iemand die die dingen zelf wel eens in de hand heeft gehad....

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:07:

Ik dacht aan deze
Onnodig grote stel of afstandschroeven moet je wat veder indraaien en daar moet plek voor zijn. Daardoor zijn ze soms wat onhandig maar vooral onnodig duurder. Maar voor een paar maakt dat weinig uit. En hoewel ik fan ben van het soort schroeven en ik ze in ongeveer elke maat heb, voor je use case (als ik hem goed begrijp) zou ik denk ik "gewoon" rachels op zijn kant monteren aan de zijkant van de balken. Dat is waarschijnlijk 10 keer sneller dan (voor het eerst) met afstandsschroeven/stelschroeven werken.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 17-04-2026 16:23 ]

• MrScratch

MrScratch

Mjier schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:37:
[...]

Het is gasbeton toch? Dan kun je ook voorzichtig het gat een mm of wat dieper uitschrapen. Zo heb je ruimte voor de lijm, en komt de voorkant vlak.
Ja, dat is wat ik uiteindelijk gedaan heb. Met een plamuurmes kon ik het wat afschrapen en toen geplakt. Nu nog alleen de randen dichtmaken en tenslotte kijken of ik het sierplijster kan bijwerken. Heb zo'n spuitbus gekocht.

• badkuip
twain4me schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:12:
[...]

Onnodig grote stel of afstandschroeven moet je wat veder indraaien en daar moet plek voor zijn. Daardoor zijn ze soms wat onhandig maar vooral onnodig duurder. Maar voor een paar maakt dat weinig uit. En hoewel ik fan ben van het soort schroeven en ik ze in ongeveer elke maat heb, voor je use case (als ik hem goed begrijp) zou ik denk ik "gewoon" rachels op zijn kant monteren aan de zijkant van de balken. Dat is waarschijnlijk 10 keer sneller dan (voor het eerst) met afstandsschroeven/stelschroeven werken.
Ruimte heb ik wel, de balken waar ze in gaan zijn 10cm dik. Met een 22mm rachel ertussen past dat wel.

Ik was eerst ook niet van plan om die schroeven te kopen en met opvulhout of opvulplaatjes te werken maar het middenpunt tussen links en rechts verschilt 1 cm, maar voor en achter (dus bij het raam of juist richting het pannendak loopt het ook nog scheef.
Dan heb ik vervolgens ook nog een hoogteverschil weg te werken met de balken in het midden en ja, dan ben ik het passen en meten wel aardig beu.

Na lang twijfelen heb ik toch een groene 360 graden laser gekocht. Ik kan dus een waterpas lijntje projecteren en met de duimstok zien op welke hoogte de rachel zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Pexqfh_8Jsm_8K--YAqdL9RhP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG3b8ddsyEgvhz45mU57OEGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ypjRV5X8QTInsY19by9aOC9G0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zGP1IYvNa55BtHn7U9iT4TU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door badkuip op 17-04-2026 16:58 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:41

orf

Ik heb weer wat te showen. Afgelopen tijd bezig geweest met project wijnkelder. Een kelder was het al, maar het was een rommelplek met stucwerk dat van de muur kwam en alle leidingen in het zicht.

De muren laten injecteren tegen optrekkend vocht en daarna de wanden geïsoleerd met PIR en daar voorzetwanden voor geplaatst. Riool, water en elektra omgelegd en achter de voorzetwanden verborgen.

Van IKEA fronten een kast op maat gemaakt en van eiken alle plankjes gemaakt. De andere kant zijn 3 IKEA kasten van 60x200. Gelijk veel opbergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MkGzR3uZPlGmcRezNFbmuTsWTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cj5o0y9UFRWp1pbPaKeP5HHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmnItuGANLKLKorMEXr0-QhgstI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hlyJYuhu5U8FqfxiNoMwgZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6mdPkN6sGU7NfAomyBNY6wsvPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMeah13OWJdSc4jspHOvPAaF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNwztlm0yrscQSgYx03ukx1wwto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ciWnoAT538UK8rmoC9eA2hR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kant moet ik nog wat verder afwerken. Wel blij met de zelf gemaakte “paneeldeur”. Ik heb gewoon een goedkope boarddeur van de bouwmarkt genomen en daar gaten in gezaagd en panelen in gemaakt met profiellatjes. Dat ruimt ook gelijk allerlei techniek op: daarachter staat de binnenunit van de warmtepomp, een hydrofoor en een ontharder.

De komende tijd nog even aflakken. Maar ik ben blij dat het er bijna op zit. Ik verkijk me toch altijd weer op dit soort klussen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:59
En met recht. Mooi hoor! Knap werk :)

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

badkuip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:51:
[...]

I know. Ik weet dat het er staat. Maar ik was niet zo zeer op zoek naar iemand die kan lezen maar eigenlijk naar een evaringsdeskundige of iemand die die dingen zelf wel eens in de hand heeft gehad....
Niet iedereen die hier iets plaatst leest een pagina.
Hoeveel heb je nodig? Als je twee doosjes nodig hebt dan zou ik verschillende lengtes kopen, ik heb destijds een slagschroevendraaier gebruikt om die schroeven erin te draaien. Icm een laser werkte dat goed. Voor mijn gevoel was het voorboren in de lat vooral tijdverspilling, maar dat is het zeker niet.

Van klussen krijg je grijze haren

• badkuip
fenrir schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:29:
[...]

Niet iedereen die hier iets plaatst leest een pagina.
Hoeveel heb je nodig? Als je twee doosjes nodig hebt dan zou ik verschillende lengtes kopen, ik heb destijds een slagschroevendraaier gebruikt om die schroeven erin te draaien. Icm een laser werkte dat goed. Voor mijn gevoel was het voorboren in de lat vooral tijdverspilling, maar dat is het zeker niet.
Ik kan wegkomen met 1 doosje van 100 stuks. Dus die is besteld.
Voorboren doe ik inderdaad. Dat vuren splijt meteen. Bedankt voor de tips!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb me vandaag ook maar weer eens nuttig gemaakt.
Ik had 20 jaar geleden nieuwe kozijnen gemaakt boven.
Ik heb ze toen natuurlijk in de verf gezet en een jaar of 10 terug nog eens.
En nu werdt het eigenlijk wel weer eens tijd.
Maar ik heb nogal wat de schurft aan schilderwerk.
Dus 2 kunstof kozijnen besteld met triple, houtnerf en horretjes, kiep draai.
Vandaag de eerste vervangen met een beetje geluk doe ik volgende week vrijdag de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7kxKi_VHCFxHlSNFj1mcio2tQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAqZElqTzArK9qp4MI4Al0Jl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/817KSsirj35RNiY3HJ8G91NPBCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqTr6bUONZduero764Do8K9I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOWxGbfAEvXagTBI4fXEz7NnMyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akZoAyD9yZ9zfAfgCYeHzycp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRJsdNnauU87dFKOFVG9BRvqU7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJizfGXiIiRaHWxGRD0HmxHM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq3be_oB5N9oYVBtXOd6Fd2Fm2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NYzgATyeuGhSqZ6zuO0K1mp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROs-caD2Up_MXSQ8BQYsCCWhsgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lC12OaNJDyp71rC6BYhichPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJlJ0cyPJyMeBz5I_PFjncSo4ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDe5ErCKp9uTZmUpUTzx4lNj.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:49
Mooi resultaat! Wel saai biertje.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:31
@orf Vooral die paneeldeur is echt goed bedacht.

Heb je een gewelvenplafond? Hoe hebje het staal voorbehandeld alvorens te stucen?

@Ronald.42 Was het vervangen van het kozijn uiteindelijk minder kostbaar in € en tijd dan kaalschuren en de lak opnieuw opzetten? Zou hilarisch zijn.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Ronald.42
  • Niet online
GudZ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:48:

Heb je een gewelvenplafond? Hoe hebje het staal voorbehandeld alvorens te stucen?

@Ronald.42 Was het vervangen van het kozijn uiteindelijk minder kostbaar in € en tijd dan kaalschuren en de lak opnieuw opzetten? Zou hilarisch zijn.
Ik zit op 1000 euro per kozijn.
En 4 uurtjes werk om hem erin te prutsen.

Een blikje verf kost 80 euro en die dingen schuren en opnieuw in de lak met hang en sluitwerk tochtstrip etc. Al dat gepruts zeg maar, kost me een stuk meer tijd.
Maar beide keren is mijn tijd natuurlijk onbetaald.
Maar ik schat in dat ik een stuk meer vrije tijd over houd op deze manier.
Nu en in de toekomst.

Plus comfort van de inzethorren en een stukje stiller boven.
Glas is van hr++ naar triple voor geluid het grootste verschil.
Voor de warmte zal het niet heel veel uitmaken op die kleine ramen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Niet online
Als ie maar koud is, dan vind ik hem prima in het zonnetje :9B

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:52
badkuip schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:56:
Na lang twijfelen heb ik toch een groene 360 graden laser gekocht. Ik kan dus een waterpas lijntje projecteren en met de duimstok zien op welke hoogte de rachel zit.
Welke laser heb je gekocht?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Ronald.42 oude kozijnen met glas bewaren voor in de tuin. Met wat stenen (kinderkopjes) een rechthoek maken, ramen er horizontaal op en je hebt een kweekkas :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• orf

orf

GudZ schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:48:

Heb je een gewelvenplafond? Hoe hebje het staal voorbehandeld alvorens te stucen? .
dankje :)

De deur is inderdaad best goed gelukt. Het profiel is hetzelfde als alle andere deuren in huis.

Het staal heb ik niet gestuct. Een primer op gezet en mee gelatext.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52
orf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:04:
Ik heb weer wat te showen. Afgelopen tijd bezig geweest met project wijnkelder. Een kelder was het al, maar het was een rommelplek met stucwerk dat van de muur kwam en alle leidingen in het zicht.

De muren laten injecteren tegen optrekkend vocht en daarna de wanden geïsoleerd met PIR en daar voorzetwanden voor geplaatst. Riool, water en elektra omgelegd en achter de voorzetwanden verborgen.

Van IKEA fronten een kast op maat gemaakt en van eiken alle plankjes gemaakt. De andere kant zijn 3 IKEA kasten van 60x200. Gelijk veel opbergruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kant moet ik nog wat verder afwerken. Wel blij met de zelf gemaakte “paneeldeur”. Ik heb gewoon een goedkope boarddeur van de bouwmarkt genomen en daar gaten in gezaagd en panelen in gemaakt met profiellatjes. Dat ruimt ook gelijk allerlei techniek op: daarachter staat de binnenunit van de warmtepomp, een hydrofoor en een ontharder.

De komende tijd nog even aflakken. Maar ik ben blij dat het er bijna op zit. Ik verkijk me toch altijd weer op dit soort klussen.
Erg mooi! Hoe heb je die panelen in de deur gemaakt? Heb ook nog wel wat deuren na te maken en dit is best een optie :-)

• orf

orf

koentjuh schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:28:
[...]

Erg mooi! Hoe heb je die panelen in de deur gemaakt? Heb ook nog wel wat deuren na te maken en dit is best een optie :-)
Dankje! Ik heb beuken meubelpanelen van de Horbach op de zaagtafel bewerkt. Een klein beetje sketchy want je moet ze dan staand onder een hoek inzagen. Met de invalzaag heb ik het laatste rechte randje gezaagd.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-05 16:22
Eergister een invalzaag gekocht en gister een klein project om dat ding onder de knie te krijgen. Voor mijn studio heb ik een eiken visgraatparket gekocht en ik wilde graag biezen eromheen. Ik had nog wat hardhout over van de buitengevel van de schuur, die een mooie donkere kleur heeft. Hiervan met wat aanloopproblemen in mijn leerproces, uiteindelijk genoeg bruikbare stroken gezaagd om 2 keer rond te kunnen. Hier wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjjrQ2xScbXxkNFiPGchZjwTLNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2XuvOoX2FIwsfSg4LvYUVjv.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik met afstandplaatjes op de goeie dikte uitkwam, had ik de goeie dikte (11mm) voor het parket:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kODlYcjZKxhMqXTxq4ARTWJNyFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOh2plDhGWc6T8pcbH21wNt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYm8othRWdkCpa4hRVrTJOQGJeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiYUmzxHnLyZKhJduWbRInpI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWui8Ql3AUhAaD9HsrIorlujPhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaDazEzRD91lWrMdSZqFq9lq.jpg?f=fotoalbum_large

en zoiets moet het dan worden, want ik vind een dubbele strook eromheen mooier dan sluitvliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dj1UIASNnFzfGh4byslNM3C7Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpNSXYMO1hYdFnXOgM1jCpzh.jpg?f=fotoalbum_large

• jordyyyys
  • Laatst online: 17:40
Ik wil een frame met balken van 4,4 x 6,9 cm in elkaar schroeven. Moet ik dan voorboren of is het bij deze dikte overbodig?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• twain4me

twain4me

jordyyyys schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:32:
Ik wil een frame met balken van 4,4 x 6,9 cm in elkaar schroeven. Moet ik dan voorboren of is het bij deze dikte overbodig?
Het hangt af van waar je in de balk schroeft en welke schroeven je gebruikt. Het formaat van de schroef (dunner is beter) en bij schroeven met boorpunt is de kans op splijten ook kleiner, maar vooral aan het uiteinde van een balk kan het alsnog misgaan.

Ik draai 4,5 mm schroeven er zelf meestal gewoon in zonder voorboren. Dan moet je wel accepteren dat er heel af en toe eentje splijt en je een nieuw stuk moet zagen. In mijn ervaring kost dat uiteindelijk minder tijd dan alles standaard voorboren. ;) bijzonder hout en/of zichtwerk is natuurlijk een ander verhaal.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
jordyyyys schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:32:
wat ga je erin schroeven? schroeven van 4 of 10mm?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jordyyyys
twain4me schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:42:
[...]

Het hangt af van waar je in de balk schroeft en welke schroeven je gebruikt. Het formaat van de schroef (dunner is beter) en bij schroeven met boorpunt is de kans op splijten ook kleiner, maar vooral aan het uiteinde van een balk kan het alsnog misgaan.

Ik draai 4,5 mm schroeven er zelf meestal gewoon in zonder voorboren. Dan moet je wel accepteren dat er heel af en toe eentje splijt en je een nieuw stuk moet zagen. In mijn ervaring kost dat uiteindelijk minder tijd dan alles standaard voorboren. ;) bijzonder hout en/of zichtwerk is natuurlijk een ander verhaal.
No Hands schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:42:
[...]

wat ga je erin schroeven? schroeven van 4 of 10mm?
Schroeven van 4,5 mm inderdaad, het word afgewerkt met plaatmateriaal dus daarin zal ik wel voorboren. Bedankt voor de hulp!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:40
orf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:04:
Ik heb weer wat te showen.
[Afbeelding]
Deze kant moet ik nog wat verder afwerken. . Dat ruimt ook gelijk allerlei techniek op: daarachter staat de binnenunit van de warmtepomp, een hydrofoor en een ontharder.
Mooi gemaakt hoor, nou nog een touchscreen met HA koppeling om de voorraad makkelijk te kunnen checken 8)
Maar wat doet die kraan op hoogte daar eigenlijk ???

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
jordyyyys schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:46:
[...]

[...]

Schroeven van 4,5 mm inderdaad, het word afgewerkt met plaatmateriaal dus daarin zal ik wel voorboren. Bedankt voor de hulp!
Ik ben ook bezig met wandjes van 44x69. Gebruik schroeven van 80mm lang en 5mm dik. Gaat allemaal goed zonder splijten. Wel deeldraad schroeven, die trekken de balkjes mooi tegen elkaar.

Binnenkort ga ik aan de slag met raggels voor het plafond. Daarvoor heb ik stelschroeven en lees ik dat voorboren daarbij wel aangeraden is.

• orf

orf

Yaksa schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:55:
[...]

Mooi gemaakt hoor, nou nog een touchscreen met HA koppeling om de voorraad makkelijk te kunnen checken 8)
Maar wat doet die kraan op hoogte daar eigenlijk ???
Ik weet ook niet helemaal wat ik van die wasmachinekraan vind. Direct daarachter staat de hydrofoor en ontkalker. De installateur vond het destijds een goed idee om daar gelijk een kraan te monteren. Misschien koppel ik die wel een keer af, maar dan moet ik een perstang lenen. Het stukje leiding is gelukkig maar een centimeter of 20.

• GudZ
SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ik ben ook bezig met wandjes van 44x69. Gebruik schroeven van 80mm lang en 5mm dik. Gaat allemaal goed zonder splijten. Wel deeldraad schroeven, die trekken de balkjes mooi tegen elkaar.

Binnenkort ga ik aan de slag met raggels voor het plafond. Daarvoor heb ik stelschroeven en lees ik dat voorboren daarbij wel aangeraden is.
Zeker voorboren.
Ik ben geen fan van stelschroeven, af en toe draaien ze dol en je hebt ook kans dat het bovenste deeldraad uitdraait bij het stellen, waardoor de kop uit de rachel verschijnt.

Beter is:
Metal stud
of
Restanten plaatmateriaal of balkjes waterpas stellen onder de balken en in de zijkant van de balk schroeven (als stelhout). De rachels in de balk schroeven en dan drukt die automatisch tegen dat stelhout, daar schroef je dus niet in. Daarna stelhout verwijderen en alles hangt mooi op hoogte.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:53

dollyking

duck tape

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGGcPnl_QO4Qd-98V65HWT3CIp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7OoRcaHYyNo34DwajN6HISw.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik een gaten in de tegel kan zagen van 140mm? is het met een kleine boor rondgaan en dan knabbelen. Of met de flex en een diamantblad?
Tot 80 mm heb ik een gatenzaag.
Het zijn tegels van 120cm die wil ik niet doorhalen.

• orf

orf

dollyking schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:31:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik een gaten in de tegel kan zagen van 140mm? is het met een kleine boor rondgaan en dan knabbelen. Of met de flex en een diamantblad?
Inderdaad met een diamantblad op je haakse slijper.

• SquareOne
  • Nu online
GudZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:08:
[...]

Zeker voorboren.
Ik ben geen fan van stelschroeven, af en toe draaien ze dol en je hebt ook kans dat het bovenste deeldraad uitdraait bij het stellen, waardoor de kop uit de rachel verschijnt.

Beter is:
Metal stud
of
Restanten plaatmateriaal of balkjes waterpas stellen onder de balken en in de zijkant van de balk schroeven (als stelhout). De rachels in de balk schroeven en dan drukt die automatisch tegen dat stelhout, daar schroef je dus niet in. Daarna stelhout verwijderen en alles hangt mooi op hoogte.
Mhh, ik ben er vandaag mee begonnen. Nog niet een heel groot succes.

Het kopje van de stelschroef trekt zit in een aantal gevallen niet echt lekker strak in de raggel. Maar blijf er net met 1mm op liggen. Verder draaien lukt niet, dan draait de schroef ‘dol’.

Ook gek dat je de schroef niet meer volledig los kunt schroeven uit de raggel nadat die los is uit de balk (het bovenste stuk hout).

Het concept van die stelschroeven leek me ideaal.

Ik zal eens kijken naar het idee dat jij voorstelt, maar moet het idee nog even ontrafelen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

Voor wat uitsparingen uit kleine tegels voor het plaatsen van een WCD kocht ik diamantzaagjes voor de decoupeerzaag. Ik zal niet zeggen dat het de perfecte oplossing is, geduldig te werk gaan, maar misschien het proberen waard.

• jordyyyys
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp3JL9Xmow8IxQdxpiWMgSEKAoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDLRSv7bm1b8XUO3gc2lSMCm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIsNZ_XwGM36IV2Tqa-pse6ecf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lnj0EVKXJR84p1pQpQRx3JyF.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit frame in elkaar zet, moeten er dan nog verticale staanders in het midden of zal dit stevig genoeg zijn? Het frame is 83 cm hoog in zijn totaliteit en horizontaal komen er de 80 cm balken tussen die links staan afgebeeld.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:12

dragonhaertt

@_'.'

jordyyyys schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik dit frame in elkaar zet, moeten er dan nog verticale staanders in het midden of zal dit stevig genoeg zijn? Het frame is 83 cm hoog in zijn totaliteit en horizontaal komen er de 80 cm balken tussen die links staan afgebeeld.
Wat is de kopmaat van je balken?
Stevig zal het wel zijn, maar hoe rigide moet je het hebben? Is dit een kippenhok met gaas, iets wat 2000kg moet dragen of iets wat zo weinig moet bewegen dat het betegeld kan worden? Dat maakt nogal een verschil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jordyyyys
dragonhaertt schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:40:
[...]

Wat is de kopmaat van je balken?
Stevig zal het wel zijn, maar hoe rigide moet je het hebben? Is dit een kippenhok met gaas, iets wat 2000kg moet dragen of iets wat zo weinig moet bewegen dat het betegeld kan worden? Dat maakt nogal een verschil.
De kopmaat van de balken is 44x69mm. Het word de basis voor een kinderbed, dus laten we uitgaan van maximaal 50kg (weegt nu nog maar 25kg).

• GudZ
jordyyyys schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:44:
[...]

De kopmaat van de balken is 44x69mm. Het word de basis voor een kinderbed, dus laten we uitgaan van maximaal 50kg (weegt nu nog maar 25kg).
Dit kan zoveel dragen maak je geen zorgen. Als je dit in elkaar schroeft, plaat erop dan wordt de last goed verdeeld. Kun je er met zes man op staan. Wel 120mm consteuctieschroeven gebruiken voor die dwarse liggers.

• GudZ
SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:59:
[...]

Mhh, ik ben er vandaag mee begonnen. Nog niet een heel groot succes.

Het kopje van de stelschroef trekt zit in een aantal gevallen niet echt lekker strak in de raggel. Maar blijf er net met 1mm op liggen. Verder draaien lukt niet, dan draait de schroef ‘dol’.

Ook gek dat je de schroef niet meer volledig los kunt schroeven uit de raggel nadat die los is uit de balk (het bovenste stuk hout).

Het concept van die stelschroeven leek me ideaal.

Ik zal eens kijken naar het idee dat jij voorstelt, maar moet het idee nog even ontrafelen.
Die 1mm drukt wel in je gipsplaat weg maar ideaal is het niet.

• SquareOne
  • Nu online
GudZ schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:14:
[...]

Die 1mm drukt wel in je gipsplaat weg maar ideaal is het niet.
Het is minimaal. Maar vraag me vooral af wat ik fout doe. Wellicht niet diep genoeg voorgeboord, of te kleine diameter voorgeboord.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS0pQ_9ZCWr_dRCCvNpAz5CRrDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSDqsz3lr37L0uPoCd2zH5C8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door SquareOne op 19-04-2026 22:35 ]

• GudZ
SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:21:
[...]

Het is minimaal. Maar vraag me vooral af wat ik fout doe. Wellicht niet diep genoeg voorgeboord, of te kleine diameter voorgeboord.[Afbeelding]
Ik heb ook alles geprobeerd, 3mm voorboren, 4mm voorboren. Dieper voorboren werkt enigszins beter.

Zijn gewoon rag dingen, heb je ook die van de hornbach? Deze op de foto valt weg in je gipsplaat hoor. Misschien zijn afstandsschroeven beter, persoonlijk geen idee, ik ben na m'n ervaring met afstandschroeven gelijk overgegaan op metal stud.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01
Blijkbaar is er een verschil tussen afstand- en stelschroef, weet wat geleerd.

Bij het bestellen van een van beide zag ik ooit dat een slagschroevendraaier nodig was, was dus mooi een excuus om die aan te schaffen. Vind je pols ook fijner, je gehoor minder (>80db)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-05 16:06

polthemol

Moderator General Chat
inquestos schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:41:
Blijkbaar is er een verschil tussen afstand- en stelschroef, weet wat geleerd.

Bij het bestellen van een van beide zag ik ooit dat een slagschroevendraaier nodig was, was dus mooi een excuus om die aan te schaffen. Vind je pols ook fijner, je gehoor minder (>80db)
denk eraan om impact-proof bitjes te halen, anders is het feest snel gedaan met de slagschroevendraaier (zeg ik uit ervaring). Maar een genot om mee te werken :)

En zelf na een 4 dagen lang bikkelen eindelijk het 'horroproject' een nieuwe vloer in de woonkamer voor de basis afgerond:

de oude houten vloer uit de jaren 30 was helemaal aan gort met dank aan de vorige eigenaar die er een dampdichtefolie op had gedaan met daarboven parket: alles was doornat en na opdrogen niet meer bijster sterk. Het plan was alles aan te gaan pakken: oude vloer eruit, ventilatie aanpakken, stevige osb ondervloer erin en zodra de isolatie geregeld is de nieuwe laminaatvloer erop gooien.

To do: een ~10 kuub zand afgraven met de hand en heel erg veel vloeken vanwege de keuzes die iemand net geen 100 jaar geleden heeft gemaakt met bouwen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs68iRm9XbZ3_N-zrU4jKU2FhN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5kNyejwFIWMCYZ2Fpr3YAHz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA0vmGLmiPM__xmblzxyEH0ZdSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eabMOFRUH9ibjiQHXznw7nT0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoGIyvIoOpdWrW1C0w_Yod-kB6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqoO60VQQ3wQyitJiPmQGSBY.jpg?f=fotoalbum_large

'niet tot boven de rand laden' tot op de mm >)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4LcWUDZv-Sn2Rtgo4L2-Ax00Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z82Z9cfLwcKbdXovAUbmpXKk.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een firma zoeken die me een 3tal renovatiekokers in de muur kan boren en dan is het weer aangenaam vertoeven in de woonkamer.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-05 16:22
polthemol schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:04:
[...]de oude houten vloer uit de jaren 30 was helemaal aan gort met dank aan de vorige eigenaar die er een dampdichtefolie op had gedaan met daarboven parket: alles was doornat en na opdrogen niet meer bijster sterk. Het plan was alles aan te gaan pakken: oude vloer eruit, ventilatie aanpakken, stevige osb ondervloer erin en zodra de isolatie geregeld is de nieuwe laminaatvloer erop gooien.

Nu nog een firma zoeken die me een 3tal renovatiekokers in de muur kan boren en dan is het weer aangenaam vertoeven in de woonkamer.
Zoek een bedrijf die spouwmuurisolatie uitvoert; zij boren doorgaans ook nieuwe ventilatiekokers als er een spouw wordt gevuld.

Wat ga je aan isolatie van de vloer doen? Pir platen op de osb?
Zonde om niet meteen een piepschuim broodjesvloer of schuimbeton erin te pompen, als je het toch open had liggen. Dan heb je ook geen ventilatie van de vloerbalken meer nodig.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:27
GodDamage schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:55:
[...]

Zoek een bedrijf die spouwmuurisolatie uitvoert; zij boren doorgaans ook nieuwe ventilatiekokers als er een spouw wordt gevuld.

Zonde om niet meteen een piepschuim broodjesvloer of schuimbeton erin te pompen, als je het toch open had liggen. Dan heb je ook geen ventilatie van de vloerbalken meer nodig.
@polthemol Ik had dezelfde vraag. Je hebt geluk dat de balken nog goed zijn.

Qua vocht en isolatie is bodemisolatie het meest geschikt voor dit soort vloeren. Bij ons bleef de ruimte vochtig, waarschijnlijk omdat deze niet meer ventileerde na de spouwmuurisolatie 10 jaar eerder. Wij hebben EPS-parels laten inblazen, die drukken het vocht omlaag. Blijft het hout droog, en je krijgt een stilstaande (isolerende) luchtlaag onder de houten vloer.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
GodDamage schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:55:
[...]

Budgetredenen. Qua traject: op nu een ~5 jaar tijd is de woning van 'originele' jaren 30 isolatie niveau naar gasloos/warmtepomp met nieuwe kozijnen enz. gegaan. Vullen met schuimbeton wel overwogen, maar dan is er een fikse droogtijd en dit was al moeilijk om te doen met een 4jarige in huis, samen dus met een verbouwingspotje wat nu ver leeg is voor de grote klussen.

Goede tip, ik ga eens nabellen daarvoor

@Zwartoog bodem wordt afgedekt met zeil en tegen de osb een schuim (naam even kwijt ervan, maar ademend). De vloer is gelukkig wel gortdroog, de balken ook, netjes opgedroogd en droog gebleven nadat ik de vorige eigenaar zijn werk had verwijderd.

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 20-04-2026 09:20 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:31
Heeft iemand een tip.over vrij dik egaliseren of andere slimme oplossing? Zit met een zandcement dekvloer in een kleine ruimte waar op een paar plekken tot 4cm diep gaten in zitten na slopen van de tegels. De rest van de vloer is ook ongelijk en moet redelijk vlak ge-egaliseerd worden. Nu kan ik wel egaline halen maar twijfel.of dat goed gaat met die paar plekken waar het dikker zou worden. En natuurlijk zit ik met weinig tijd dus eerst even zandcement aansmeren en daaroverheen egaliseren is lastig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjGdcMbS4v_zFkmzOU-R0f_Fvwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAtyDB86BkY6BfcGqmGLgzqW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49NLyz7byxqNFgRvAphwuc8htrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nY3fjcWbIXbx7EVR9JgwBEo1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wmhksHGCNk9OstF4K8DSTrQIbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQogM0YMxHt3fQBS9t1mkPpG.jpg?f=fotoalbum_tile

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Fr33z schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:29:
Heeft iemand een tip.over vrij dik egaliseren of andere slimme oplossing? Zit met een zandcement dekvloer in een kleine ruimte waar op een paar plekken tot 4cm diep gaten in zitten na slopen van de tegels. De rest van de vloer is ook ongelijk en moet redelijk vlak ge-egaliseerd worden. Nu kan ik wel egaline halen maar twijfel.of dat goed gaat met die paar plekken waar het dikker zou worden. En natuurlijk zit ik met weinig tijd dus eerst even zandcement aansmeren en daaroverheen egaliseren is lastig.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
belangrijke vraag lijkt me: wat ga je ermee doen qua afwerking? Wil je gewoon een gladde betonvloer, ga je tegelen,... ? In de keuken had ik soortgelijk issue na verbouwing en daar heb ik het ergste stuk wat omgevuld om daarna gewoon de tegels wat dikker in de lijm te zetten.

Als je opnieuw gaat tegels erop gaat knallen: je hebt als ik me niet vergis ook een sneldrogende variant van zandcement (na 4 dagen kun je er zooi overheen doen, na 24 uur begaanbaar). Daar de putten mee opvullen en door :)

• Fr33z
polthemol schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:36:
[...]

belangrijke vraag lijkt me: wat ga je ermee doen qua afwerking? Wil je gewoon een gladde betonvloer, ga je tegelen,... ? In de keuken had ik soortgelijk issue na verbouwing en daar heb ik het ergste stuk wat omgevuld om daarna gewoon de tegels wat dikker in de lijm te zetten.

Als je opnieuw gaat tegels erop gaat knallen: je hebt als ik me niet vergis ook een sneldrogende variant van zandcement (na 4 dagen kun je er zooi overheen doen, na 24 uur begaanbaar). Daar de putten mee opvullen en door :)
Er komt nog klein beetje egaline door de vloerenboer en dan plakpvc.rest vd kamer moet nog 2-3mm egaline op ook ivm vloerverwarmingsleuven

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 20-04-2026 09:43 ]

• spork
  • Laatst online: 13-05 11:29
[Afbeelding]

Zelf heb ik het gedaan met een diamant blaadje voor mijn dremel en voldoende water. Met een kleiner zaagblad kan je eenvoudiger de juiste cirkel maken. Wel geduld nodig want het heeft een stuk minder vermogen dan een goede slijptol.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3fnfDeSGTyRgfu_Lk2h69i8bWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XcPx6o8ZlpuWlxMEvvBhaN8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9sJysfvgekXxbYYMofdRe8ZMnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNA3FsIy4N9ZzUewjSBvZdE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6lKVsr5kthlOwoDafrBE_bL2dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvejJpOKs0Ui5jJmWgmSEpAs.jpg?f=fotoalbum_large

Wij gaan de trap naar de zolder laten verplaatsen. Ook willen we dan deze muur weghalen. Is er op basis van deze foto's vast te stellen of het een draagmuur betreft?
Volgens de originele bouwtekening uit de jaren 50 die ik heb opgevraagd bij de gemeente is dit geen draagmuur, sterker nog, volgens mij was deze muur er toen nog niet zoals die nu is. Ik gok dat het een muurtje van cellenbeton is. In ieder geval geen gipsplaten.

Is dit vast te stellen, of moet ik een constructeur hier naar laten kijken?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Wolly
  • Niet online
miicker schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij gaan de trap naar de zolder laten verplaatsen. Ook willen we dan deze muur weghalen. Is er op basis van deze foto's vast te stellen of het een draagmuur betreft?
Volgens de originele bouwtekening uit de jaren 50 die ik heb opgevraagd bij de gemeente is dit geen draagmuur, sterker nog, volgens mij was deze muur er toen nog niet zoals die nu is. Ik gok dat het een muurtje van cellenbeton is. In ieder geval geen gipsplaten.

Beste antwoord: Constructeur.

Maar je kan ook even de plattegrond laten toetsen door iemand die dat begrijpt of bij je buren informeren of zij die muur hebben staan danwel ooit verbouwd hebben.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:53

dollyking

duck tape

@spork @_ferry_ @orf
Dank je, gisteravond een proefstuk stuk gedaan op een oude tegel, ging prima buiten in de wind met de flex.
Ik had al op youtube gezocht maar ik bleef maar filmpjes krijgen over hoe je een grohe smart box moest aansluiten, maar niet hoe je het gat in de tegel maakte.

• CappieL
miicker schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:41:

Als er boven deze muur ook een muur staat, is de kans groot dat het om een draagmuur gaat.
Constructeur is altijd het beste advies (en chemische ankers en een rechtsbijstandverzekering :+ )

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• miicker
  • Niet online
CappieL schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:12:
[...]

Als er boven deze muur ook een muur staat, is de kans groot dat het om een draagmuur gaat.
Constructeur is altijd het beste advies (en chemische ankers en een rechtsbijstandverzekering :+ )
Boven die muur staat alleen een muurtje van +- 1 meter, die muur fungeert als balustrade om het trapgat, die wordt overigens ook afgebroken.

• CappieL
miicker schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:30:
[...]

Boven die muur staat alleen een muurtje van +- 1 meter, die muur fungeert als balustrade om het trapgat, die wordt overigens ook afgebroken.
Dan is de kans inderdaad heel klein.

• miicker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7ygRfVGl4DR75FYKGEQ4za1LZk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6WbGG5SQxqYY5wXVufQaJJ3u.png?f=user_large

Nog even als toevoeging, dit is de originele bouwtekening. Het gaat om de muur waar ik de rode rechthoek omheen heb gezet.

• Fr33z
polthemol schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:36:
[...]

Dit gekozen, snel zandcement en nu duimen. Thanks!

• BBBrt
miicker schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:36:
[Afbeelding]

Nog even als toevoeging, dit is de originele bouwtekening. Het gaat om de muur waar ik de rode rechthoek omheen heb gezet.
Bij de bouw geen draagmuur en nu geen draagmuur. Kan veilig weg (y)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:36:
[Afbeelding]

Dat lijkt mij (voor zover te beoordelen) géén draagmuur zoals @BBBrt ook al van mening is.

Maar als jij zo'n kekke bouwtekening hebt, dan staat daar toch ook een legenda/renvooi in wat alles betekent, daar moet je kunnen terugvinden wat die blokjes betekenen.

• miicker
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:29:
[...]

Dat lijkt mij (voor zover te beoordelen) géén draagmuur zoals @BBBrt ook al van mening is.

Maar als jij zo'n kekke bouwtekening hebt, dan staat daar toch ook een legenda/renvooi in wat alles betekent, daar moet je kunnen terugvinden wat die blokjes betekenen.
Helaas geen legenda aanwezig. Quote van Gemini: "Onderbroken arcering werd in die tijd (vaak jaren '50 t/m '70) gebruikt om lichte scheidingswanden aan te duiden, zoals wanden van drijfsteen, gasbeton of gipsblokken.".

Huis komt uit '56, dus zal wel kloppen :P

• BBBrt
miicker schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:35:
[...]

Helaas geen legenda aanwezig. Quote van Gemini: "Onderbroken arcering werd in die tijd (vaak jaren '50 t/m '70) gebruikt om lichte scheidingswanden aan te duiden, zoals wanden van drijfsteen, gasbeton of gipsblokken.".

Huis komt uit '56, dus zal wel kloppen :P
Gemini heeft gelijk ;)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

En omdat LLM's wel eens een glijer maken....ter ondersteuning nog een bevestiging:

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/images/r/renvooi_2_nen_47_bouwbesluit_2003_versie_2005_bijlage_3_www_vrom_nl_300px.jpg
https://www.joostdevree.nl/r/renvooi

Afbeeldingslocatie: https://media-01.imu.nl/storage/bouwadviesshop.nl/115/legenda-wanden-bouwkundig-2-544x800-2.jpg
https://bouwadviesshop.nl...chnisch-tekenen-symbolen/

Ik zeg:

Afbeeldingslocatie: https://euntimcocdn.blob.core.windows.net/web-product-images/468127_w1.jpg

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:28

3_s

Ik zeg:

[Afbeelding]
Kan jij wel zeggen (en is wsl ook zo), ik vind het toch moedig om een paar willekeurige mensen op een forum te geloven.

Als je zelf niet genoeg kennis hebt, laat dan iemand komen kijken. Dat moet helemaal niet veel kosten. Of vraag eens rond in de familie/vriendenkring, misschien is er wel iemand met ervaring.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of een stukje non-destructief slopen in het trapgat. Kijken of bijvoorbeeld de vloer wel draagt op andere delen of juist voorzien is van een versteviging ter hoogte van het trapgat.

En misschien zie je wel dat het wandje duidelijk er onder is geplaatst met moderne lichte materialen die slechts met wat ankers, pluggen of blokkenlijm vastzitten.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:21:
[...]

Het is minimaal. Maar vraag me vooral af wat ik fout doe. Wellicht niet diep genoeg voorgeboord, of te kleine diameter voorgeboord.[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je tellerkopschroeven gebruikt hebt?
Zo ja, die liggen met hun "kop" altijd op het hout.
Pagina: 1 ... 492 ... 496 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/