Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Oke, gelukkig dat het makkelijk op te vullen is. Afwerking is sierpleister gedaan door een stukadoor. Zal eens kijken of het met zo'n spuitbus een beetje gelijkend wordt.Dank voor de tip!MJV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]
Kan erger. Opvullen met gatenvuller, Renoband of iets dergelijks. Weet niet wat de muur afwerking is (lijkt wel structuurverf?) maar ook spack is in kleine spuitbusjes te koop in de bouwmarkt voor dit soort gevallen.
Look behind you! A three headed monkey!
Trip down to memory lane!breagor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:
gisteren een kastje gemaakt om straks lekker buiten het WK te kijken :-)
wordt opgeslagen in de klus garage, dus ff afdekplaat erop voor het stof
[Afbeelding]
en straks lekker buiten kijken:
[Afbeelding]
Vroeger op de basisschool wist je dat je een topdag zou hebben, wanneer de TV het lokaal ingereden werd
Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Wat een vreemd gat, lijkt wel of iemand witte verf erin heeft gesmeerd. Je ziet gewoon de strepen van de kwast.MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:37:
Oke, ik heb een flinke misser gemaakt. Ik boorde in een muur op een staaldraad en daarbij is aan de achterkant van de wand een enorm brok naar beneden gekomen. Ik zit nu met een gigantisch gat. Denk dat dit zo'n 20cm is van boven naar beneden en 10 cm van links naar rechts.. Diepte zo'n 4cm ongeveer op het diepste stuk.
[Afbeelding]
Iemand een tip hoe ik dit gat weer gevuld krijg? Voor het stucwerk zal ik een stukadoor moeten laten komen, verwacht ik.
Was het al eerder een keer gerepareerd?
cool, ik ben beniewd hoe het gaat bevallen, toen ik een stoffen lap gebruikte bij het klussen (o.a. om gereedschap op te leggen) werdt ik helemaal gek van al het zaagsel wat er aan blijft hangen.True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:48:
Selfquote uit: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
[...]
Had nog een andere set boren erbij gekocht zonder dat die geen opberger hadden. Uiteindelijk de boren schoon gemaakt met stickerverwijderaar wat goed werkte.
Mijn vrouw heeft na lief aankijken de naaimachine aangeslingerd en er twee stoffen hoezen voor gemaakt voor de kleine en grotere boren. Ben er blij mee, kan ze op een praktische manier opbergen en meenemen zonder dat ze overal heen gaan en ik ze kwijt raak of niet goed kan opbergen.NB die grootste boren zijn dus een cm of 65 lang in totaal.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb je het stuk nog? Dan gewoon dat gebruiken, samen met wat gips om het weer terug te plakken en af te smeren.MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:37:
Oke, ik heb een flinke misser gemaakt. Ik boorde in een muur op een staaldraad en daarbij is aan de achterkant van de wand een enorm brok naar beneden gekomen. Ik zit nu met een gigantisch gat. Denk dat dit zo'n 20cm is van boven naar beneden en 10 cm van links naar rechts.. Diepte zo'n 4cm ongeveer op het diepste stuk.
[Afbeelding]
Iemand een tip hoe ik dit gat weer gevuld krijg? Voor het stucwerk zal ik een stukadoor moeten laten komen, verwacht ik.
Het zijn allemaal steenboren, dus weinig zaagsel verwacht iktwain4me schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:08:
[...]
cool, ik ben beniewd hoe het gaat bevallen, toen ik een stoffen lap gebruikte bij het klussen (o.a. om gereedschap op te leggen) werdt ik helemaal gek van al het zaagsel wat er aan blijft hangen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dat witte was poging 1 om het afgevallen stuk weer terug te plaatsen met high-tack lijm. Maar dat kwam te ver naar voren door de dikte van de lijm, dus die heb ik er weer afgehaald. Inmiddels heb ik die witte lijm weer eraf geschraapt en is het weer gewoon grijs.Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:58:
[...]
Wat een vreemd gat, lijkt wel of iemand witte verf erin heeft gesmeerd. Je ziet gewoon de strepen van de kwast.
Was het al eerder een keer gerepareerd?
Ja, dat heb ik nog. Dus misschien inderdaad een optie om dat terug te plaatsen na het afschrapen van de lijm van zowel het losse stuk als in het gat. Waarmee kan ik het dan het beste terug plaatsen, met gips zoals jij zegt? Blijft dat goed zitten?t14wo schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:10:
[...]
Heb je het stuk nog? Dan gewoon dat gebruiken, samen met wat gips om het weer terug te plakken en af te smeren.
Look behind you! A three headed monkey!
breagor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:
gisteren een kastje gemaakt om straks lekker buiten het WK te kijken :-)
wordt opgeslagen in de klus garage, dus ff afdekplaat erop voor het stof
[Afbeelding]
en straks lekker buiten kijken:
[Afbeelding]
offtopic:
[rant]
Wat heb ik daar altijd een hekel aan als de buren dat doen.
F1 kijken met de achterpui wagenwijd open. Terwijl ik de tijd niet heb om te live te kijken en dus pas vaak 's avonds rustig op de bank terug kan kijken.
Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken.
#doemaarniet
[/rant]
[rant]
F1 kijken met de achterpui wagenwijd open. Terwijl ik de tijd niet heb om te live te kijken en dus pas vaak 's avonds rustig op de bank terug kan kijken.
Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken.
#doemaarniet
[/rant]
*sowieso
Hey dat is sjiek!True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:48:
Selfquote uit: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
[...]
Had nog een andere set boren erbij gekocht zonder dat die geen opberger hadden. Uiteindelijk de boren schoon gemaakt met stickerverwijderaar wat goed werkte.
Mijn vrouw heeft na lief aankijken de naaimachine aangeslingerd en er twee stoffen hoezen voor gemaakt voor de kleine en grotere boren. Ben er blij mee, kan ze op een praktische manier opbergen en meenemen zonder dat ze overal heen gaan en ik ze kwijt raak of niet goed kan opbergen.NB die grootste boren zijn dus een cm of 65 lang in totaal.
[Afbeelding] [Afbeelding]
dat ga ik eens aan de WAF vragen hierzo......we stikken in de resten stof van van alles en nog wat en ik heb ook van die joekels los in de lade liggen.....van grote 4kruis betonboren tot en met XL slangenboren voor in hout. Ik ga al een keer vakjes printen met de Bambu maar een hoesje voor zulke dure boren is goed plan.
thanks voor de tip.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik zou eerder iets als fixnfinish of blokkelijm proberen om dat brok beton terug te plakken.. of misschien nog beter snelcement/reparatiecement.
Zal altijd zwakkeplek zijn met zo'n dunne laag hechtmiddel. Zal chemisch anker spul werken?( dat heeft de neiging in beton en steen te trekken om een bredere hechtlaag te maken.
En als ik helemaal denk aan pernamente oplossing , is dichten met reparatie cement goed vlak trekken met t beton en dan dat plekje opnieuw spachtelpoetsen misschien wel de meest stabiele oplossing. Dicht plakken blijf je ook zien.
( overigens een witte schrobborstel met plastic haren is top om de spachtelpoets structuur te simuleren als je scheurenkit gebruikt.)
Zal altijd zwakkeplek zijn met zo'n dunne laag hechtmiddel. Zal chemisch anker spul werken?( dat heeft de neiging in beton en steen te trekken om een bredere hechtlaag te maken.
En als ik helemaal denk aan pernamente oplossing , is dichten met reparatie cement goed vlak trekken met t beton en dan dat plekje opnieuw spachtelpoetsen misschien wel de meest stabiele oplossing. Dicht plakken blijf je ook zien.
( overigens een witte schrobborstel met plastic haren is top om de spachtelpoets structuur te simuleren als je scheurenkit gebruikt.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
dat snap ik :True schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:37:
[...]
Het zijn allemaal steenboren, dus weinig zaagsel verwacht ik
Muur een beetje vochtig maken met de plantenspuit en dan vullen met snel gips van knauf. Dat kan je kopen in pakken 2.5kg. Opvullen tot een paar mm onder het oppervlakte zodat je het laatste stukje kan vullen met renoband. Dit is kant en klaar en zakt niet uit. Als dat droog is het spachtelwerk met een reparatie setje reconstrueren.MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:37:
[Afbeelding]
mijn dichtstbijzijnde buren zijn die huizen die je daar achter ziet, met het volume op beschaafd hoor je mekaar gelukkig totaal niet, een van de reden dat we hier naar verhuisd zijn :-) .....nee in een rijtjes huis zou ik me ook wel een keer bedenken, ben ik ook geen fan van...no worriesDonJunior schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
[...]offtopic:
[rant]
Maar nee, TV moet goed hard aan dat vooral de hele straat kan horen dat hij met zijn pilsje op de bank F1 (of voetbal) zit te kijken.![]()
#doemaarniet
[/rant]
hahaha ik ben gewoon armbreagor schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:48:
[...]
mijn dichtstbijzijnde buren zijn die huizen die je daar achter ziet, met het volume op beschaafd hoor je mekaar gelukkig totaal niet, een van de reden dat we hier naar verhuisd zijn :-) .....nee in een rijtjes huis zou ik me ook wel een keer bedenken, ben ik ook geen fan van...no worries
*sowieso
Let wel op dat bv Alabastine onderscheid maakt tussen gewone muurvuller en grote gaten vuller. Die laatste zakt niet uit en krimpt niet/minder: https://www.alabastine.nl...e-gatenvuller-kant-klaar/MJV schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
[...]
Kan erger. Opvullen met gatenvuller, Renoband of iets dergelijks. Weet niet wat de muur afwerking is (lijkt wel structuurverf?) maar ook spack is in kleine spuitbusjes te koop in de bouwmarkt voor dit soort gevallen.
Ah daar is de chemisch anker! Ik was al bang dat deze vraag niet zou worden opgelost met een suggestie voor chemisch anker.copykat schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:55:
Ik zou eerder iets als fixnfinish of blokkelijm proberen om dat brok beton terug te plakken.. of misschien nog beter snelcement/reparatiecement.
Ik zou het losse stuk en het gat goed stofvrij maken en een paar druppels constructielijm gebruiken. Je moet wel even bedenken hoe je het kan fixeren want je moet het tijdens het droge van de lijm een paar uur klemmen.MrScratch schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:53:
[...]
Dat witte was poging 1 om het afgevallen stuk weer terug te plaatsen met high-tack lijm. Maar dat kwam te ver naar voren door de dikte van de lijm, dus die heb ik er weer afgehaald. Inmiddels heb ik die witte lijm weer eraf geschraapt en is het weer gewoon grijs.
[...]
Ja, dat heb ik nog. Dus misschien inderdaad een optie om dat terug te plaatsen na het afschrapen van de lijm van zowel het losse stuk als in het gat. Waarmee kan ik het dan het beste terug plaatsen, met gips zoals jij zegt? Blijft dat goed zitten?
Het zou mij niet verbazen dat je met andere, dikkere bevestigingsmiddelen zomaar een millimeter naar voren uit gaat steken.
Nouja die meuk die in zo'n ampul of spuit zit waarmee je draadeinden vast zet in een boorgat. Is dat een soort bruislijm? Want dan is t natuurlijk minder handig. Zet uit drukt t naar buiten.t14wo schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
[...]
Ah daar is de chemisch anker! Ik was al bang dat deze vraag niet zou worden opgelost met een suggestie voor chemisch anker.
Ik bedoelde een vloeibare lijmsoort die in de steen/beton zuigt en zo aan beide zijde een diepere grip heeft.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/