Waarom neem je niet gewoon een radiator aansluitingsetje. Dan snij je de pijp beneden mooi af en is het geheel meteen recht en netjes en heb je alles wat je nodig hebt voor moderne radiatoren?MJV schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:56:
Ik heb een radiator en die lekt. Al een poging gewaagd met kneedbaar metaal maar ik krijg het niet goed. Dus dan maar vervangen. Geen ervaring mee, wel met waterleidingen, en andere klussen. De radiator is 45cm hoog, en 100cm breed (lang). Vervangen door iets van 50x100cm lijkt me dus een logische keuze. Correct?
Bijvoorbeeld deze [url=https://www.radiatorendiscounter.nl/radiatoren/henrad/henrad-standaard-all-in?filter=476,10306,10415,10612&options=447]type 11[/ur].
Ik heb wat zitten meten en de hart-op-hart afstand van de huidige radiator is 38cm. Dat is niet standaard meer, naar wat ik heb begrepen is dat tegenwoordig h-50mm; dus bij een radiator van 50cm is dat 45cm. Dus moet ik de leiding die omhoog komt ongeveer 7cm hoger brengen. Correct?
[Afbeelding]
Zo te zien is op deze pijp draad getapt (ik zie geen knelkoppeling?), dus zaag ik hem iets korter af, en zet er dan met een knelkoppeling een stukje pijp aan zodat ik op de goede hoogte uitkom. Is deze klemkoppeling daarvoor geschikt?
[Afbeelding]
Alleen hoe monteer ik dan vervolgens de radiatorkraan aan dat stukje buis? Heb ik een nieuwe radiatorkraan nodig zoals deze?. Of kan ik de bestaande kraan gebruiken met een ander T-stuk?
Ik hoor graag of mijn voorgestelde werkwijze klopt, en hoe ik uiteindelijk die radiator aansluit.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020