Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
8x4 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:09:
Er zit nu al een no-name cable brand in de leidingen. Ik wil deze vervangen.

Ik weet dat de cable die ik wil, behoorlijke overkill is. Maar toch wil ik het doen 🤭.
Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]

Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?
Wellicht wil @8x4 daarmee ook aangeven dat hij niet weet welk soort kabel het is? 100% koper vs CCA; Welke AWG; Welke cat certificering; UTP vs STP vs FTP vs S/FTP; ....

Maar ja, als de kabel het prima doet is er geen enkele reden om die te vervangen door eentje waarvan je het merk wel kent. If it ain't broken don't fix it.

Edit:
Vooral ook gezien cat door cat vervangen. Ik heb wel eens cat door glasvezel vervangen (tussen switches in de kelder en op zolder, beiden hadden al een SFP poort). "Gewoon omdat het kan". Maar een UTP kabel uit de muur trekken om er een S/FTP voor in de plaats te leggen? Biedt effectief geen voordeel. (Voordeel glasvezel is de elektrische scheiding :Y) )

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
CCA kun je prima zien. Je kunt het koperlaagje er dan zo af schrapen met een mesje. Aderdikte staat er altijd wel op is mijn ervaring. Maar ja je kunt ook gewoon kijken of je een 10Gbps verbinding kan halen met de kabels. Als je dat haalt dan voegt het wel heel weinig toe om de kabels te vervangen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6paEvO2DxMPvJ3OKttryzzZ08M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dfh9E6RVahyGaaAMj3pT7QGe.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is mijn patchkast weer een beetje gepimpt. Van boven naar beneden:
- Unifi PoE Chime + thermometer
- Werk/game station (Sliger kast)
- Proxmox server (Sliger kast)
- Synology RS822+ Nas
- Unifi Dream Machine Pro
- Brievenbus
- Unifi Pro HD 24 PoE
- Unifi Patchstrook
- APC Smart-UPS C 1000

Dit alles in het zonnetje gezet door een Philips Hue Ledstrip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]

Yep. Ik ben volledig op de hoogte van soorten / typen / draaddikten / standed-vs-solid / cca-vs-full-copper / de PCR-Xca normeringen / de soorten shielding / de verschillende categorieën / etc etc etc… en dat de soort kabel die ik wil, voor mij overkill is :).

Maar toch gaat het in huis komen :p

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:00
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.
Plaatje bij Ali gevonden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ISoGsQOeX8eZ0YAhYIH-aGVVl8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rS7YbStmET33kmoS4p7HZJNR.png?f=user_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Voor haakse kabels zou dit ook nog wat zijn: https://eu.store.ui.com/e...ariant=u-cable-patch-rj45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Nedis_RJ45_wandcontactdoos_%7C_UTP_2x_RJ45_Cat5e_InbouwOpbouw_CCGB89150IV_CCGP89150IV_N060700012_m1_big.jpg

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.
En met die Unifi dingen gaat dat dus wel, die zijn niet strict 90 graden, maar buigbaar in elke hoek die je wil.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:36
Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCMkdXZlpYHQCXSkj1vcBIGv5PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SKGUWxoOKZ5JNI2YbTVUmJp.jpg?f=fotoalbum_large
Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFz3sP4zERh_TvTpq4fNLQIko64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKSu44nnoocqKCHR0Aq7EdP1.jpg?f=fotoalbum_large
En nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pFrEgdFTPGOYtgq95jGWLbPqGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibs5tVTxrbbZcPYGSF2DLQBB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.

En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂

[ Voor 6% gewijzigd door nafofella op 11-09-2025 22:40 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:00
MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Ah goeie idd, die heb ik nu in gebruik, helemaal niet bij na gedacht.

Maar eens meten hoe de boel uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:13
nafofella schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:30:
Van
[Afbeelding]
Naar
[Afbeelding]
En nu:
[Afbeelding]

Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.

En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂
Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:25
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Ik ben op zoek naar nette korte patchkabels.
Uit eerdere berichten hier merk ik dat 15cm de netste oplossing geeft.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.

Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.

Zijn er ook alternatieven in NL/BE shops?
Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:14
BlackShadow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.

Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.

Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.
Ik heb zelf de 24AWG variant als patchkabel gebruikt. En ik moet zeggen ben erg tevreden. Ziet er mega strak uit en goede kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0axgjxw9e95ANw2jFHUeAelJrKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJScsZQmrepG49JyGWCvSkut.jpg?f=fotoalbum_large

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:44

Hier ook goede kabels, en stukje goedkoper dan dat jezelf aangeeft ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:46

Ik heb zelf deze in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkzlgdBDElJK7JNlOySQid-4QqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJXxYRmDSd0nc2kyq3WEf9AY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:36
DjoeC schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:29:
[...]

Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...
Al een stuk beter. Kabels per gebruik al gebundeld maar ik moet sommige nog inkorten en nog iets netter maken.
Maar dan wil ik een patch paneel gebruiken. Denk dat ik dat wil doen ergens in de kerst vakantie.

Ik had het vanaf begin al netter moeten doen. Maar ja verbouwing en druk druk druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:53
Geen idee of deze misschien beter in het Ubiquiti topic past, but here goes. Situatie: woonkamer met open keuken heeft een hellend plafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo1_2nkdzqg_QE9kIMchRjAq8m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WGOCmFy60buWhLd3YzovOqR.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee was om een ethernetkabel doorheen de (holle) witte balk te laten lopen en vervolgens mijn U7 Pro Max AP zo hoog mogelijk te monteren. Ik vraag me alleen af of dergelijke hellingshoek een slechte invloed kan hebben op de ontvangst? Kijk ik voor een 3D geprinte beugel zodat hij loodrecht hangt, of hang ik hem misschien beter zelfs op een andere plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderH_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:45:
Geen idee of deze misschien beter in het Ubiquiti topic past, but here goes. Situatie: woonkamer met open keuken heeft een hellend plafond:

[Afbeelding]

Mijn idee was om een ethernetkabel doorheen de (holle) witte balk te laten lopen en vervolgens mijn U7 Pro Max AP zo hoog mogelijk te monteren. Ik vraag me alleen af of dergelijke hellingshoek een slechte invloed kan hebben op de ontvangst? Kijk ik voor een 3D geprinte beugel zodat hij loodrecht hangt, of hang ik hem misschien beter zelfs op een andere plek?
Gezien de lagere plafond in de keuken lijkt mij de plaatsing sowieso niet ideaal? Want het AP kan niet (rechtstreeks) de keuken in stralen simpelweg omdat er een muur is naast het AP waardoor die niet de breedte in kan.

Ik (als leek) zou het AP dus eerder aan de rand van de keuken plafond hangen.

• SanderH_
@RobertMe Ook aan zitten denken maar gezien de locatie vanwaar alle ethernet bekabeling komt wordt dat erg moeilijk (huis uit de jaren 90 met nergens ethernet :+). Ik zou hem eventueel wel wat lager kunnen hangen, op dezelfde hoogte als het plafond van de keuken zodat hij meer "open ruimte" heeft.

Zoiets.

[ Voor 19% gewijzigd door SanderH_ op 27-09-2025 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SanderH_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:04:
@RobertMe Ook aan zitten denken maar gezien de locatie vanwaar alle ethernet bekabeling komt wordt dat erg moeilijk (huis uit de jaren 90 met nergens ethernet :+). Ik zou hem eventueel wel wat lager kunnen hangen, op dezelfde hoogte als het plafond van de keuken zodat hij meer "open ruimte" heeft.

Zoiets.
Hang je hem dan niet beter links, onderaan die zelfde witte holle balk? Of eventueel plaats je een wall AP tegen de muur daar links?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik ben van de school om apparatuur uit het zicht te houden. Eerst eens het AP in (of eventueel op) de kast links op de foto plaatsen en nagaan of je tevreden bent met de dekking.

Leuk ingericht huis overigens!

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 27-09-2025 20:34 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:54
Het is niet zo'n hele grote ruimte, daarom ben ik benieuwd hoe nu de dekking is met het AP op het krukje in de foto. Is die niet gewoon al goed?
En anders wat @Prisma16 zegt, bovenaan in de houten kast. Dan wel met de bolle kant naar beneden als je hem tegen de bovenste plank aanschroeft.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Mini-me schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:44:
[...]

Hang je hem dan niet beter links, onderaan die zelfde witte holle balk? Of eventueel plaats je een wall AP tegen de muur daar links?
Dit bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mf86RK0Hqwrf6_K0ZICLkpxlSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ER1TzgEJU4gO52tQa8exKR8t.png?f=fotoalbum_large
Skynett schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:42:
Het is niet zo'n hele grote ruimte, daarom ben ik benieuwd hoe nu de dekking is met het AP op het krukje in de foto. Is die niet gewoon al goed?
En anders wat @Prisma16 zegt, bovenaan in de houten kast. Dan wel met de bolle kant naar beneden als je hem tegen de bovenste plank aanschroeft.
Dekking in de ruimte zelf is OK, maar extreem belabberd in de overige ruimtes op hetzelfde verdiep. Zeker voor dergelijk (toch wel krachtig) AP.

Ik hoop dat dat komt omdat hij momenteel omgekeerd (zoals nu op het tafeltje) ligt. Daarom wil ik deze zo goed mogelijk mounten.

• DjoeC
SanderH_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:05:
[...]

Dit bedoel je?

[Afbeelding]

[...]

Dekking in de ruimte zelf is OK, maar extreem belabberd in de overige ruimtes op hetzelfde verdiep. Zeker voor dergelijk (toch wel krachtig) AP.

Ik hoop dat dat komt omdat hij momenteel omgekeerd (zoals nu op het tafeltje) ligt. Daarom wil ik deze zo goed mogelijk mounten.
Waar zijn je muren van gemaakt? Muren, ramen = demping. En soms veel demping..... Er is een verschil tussen gewapend beton en bordkarton. Hoger hangen is dan niet persee de betere optie.

Je zou vooraf met een wifi analyser op je telefoon door het huis kunnen gaan en op de plekken waar je wifi nodig hebt de sterkte kunnen meten. Leg/hang/plak je accesspoint op verschillende mogelijke plekken en kijk of dat voldoende verschil maakt. "Zomaar" een in gedachten goeie plek is er niet. Het kan ook zijn dat je een 2e (of 3e) wifi punt nodig gaat hebben.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:59
Je kan hem natuurlijk altijd even tijdelijk fixeren waar je hem ergens wilt hangen. Maar indien de ontvangt extreem belabberd is in de overige ruimtes, denk ik niet dat dit één, twee, drie nu echt heel veel zal gaan verbeteren zodra je deze ophangt.

Eén en ander wat lastig in te schatten zonder verder plattegrond. Maar misschien te overwegen nog een AP toe te voegen, bijvoorbeeld in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@SanderH_ Een goede LoS (line of sight) is veel belangrijker dan hoe je heb ophangt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
imho komt het allemaal niet zo nauw en is zo'm Pro AP in huis nergens voor nodig.

In tegenstelling wat providers claimen heb hoef je niet je huis van gigabit wifi te voorzien van om met het hele gezin Netflix, Youtube en Tiktok te gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FredvZ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:19:
imho komt het allemaal niet zo nauw en is zo'm Pro AP in huis nergens voor nodig.
De vraag ging niet over het soort AP, maar over de plaatsing er van ;)

Daarnaast heeft de U7 Pro (Max) daadwerkelijk wel een voordeel over de U7 Lite. En dat is dat de Lite geen 6GHz ondersteund. Kan leuk zijn voor de snelheid, maar kan ook leuk zijn om weer op een vrije band te belanden als 5GHz ook al "vol" zit.

Maar als het op bereik aan komt is er sowieso maar 1 advies: meer APs gebruiken. Een duurder / beter AP gaat nooit een groter bereik geven dan 2 goedkopere. En voor de prijs van 1 Pro Max koop je al bijna 3 Lites, of 1 Pro en 1 Lite (Lite ~110, Pro ~195, Pro Max ~310, en dan rond ik de Pro Max al naar beneden af en de andere twee naar boven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nee, zo blokkeert de balk nog steeds je radiogolven.
Ik zou dit aanraden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9UbcQkwp2FEsTci0bQ__qzOQaU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gsm6fT7WLSvGyjLVWBZHV2or.jpg?f=user_large
Dus de schotel zo vlak mogelijk, zodat hij een pannenkoek aan radio stralen door je woning stuurt. Misschien kan het geen kwaad om hem direct onder de balk te monteren (dus iets schuin hangend) maar dat is een kwestie van uitproberen.

• Elfenbein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-09 23:24
[...]

Dit bedoel je?

[Afbeelding]

[...]

In die 'Witte holle balk' zit een stalen dragende constructiebalk. Tenminste, in ons huis. Dus dat laat niet veel signaal door. Mij lijkt de laatste houten balk aan de keuken-zijde, op ruime afstand van de stalen balk een geschikte locatie. Omdat die balken 15-20 graden schuin geplaatst zijn blijft het accespoint redelijk uit zicht.

• FredvZ
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:26:
De vraag ging niet over het soort AP, maar over de plaatsing er van ;)
Ik leef nou eenmaal mee met de portemonnee van elke Tweaker. :)

De bottom line is dat @SanderH_ het niet te complex moet maken bij het bepalen van de plaats van het AP.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
Heeft iemand toevallig ervaring met een 32mm mantelbuis? Ik ben benieuwd hoeveel netwerkkabels je hierdoor krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:59
zunrob schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:21:
Heeft iemand toevallig ervaring met een 32mm mantelbuis? Ik ben benieuwd hoeveel netwerkkabels je hierdoor krijgt.
Conduit fill charts zoals onderstaande helpen om een grove schatting te geven:
https://www.cabling-desig...ion/tips/19Apr20041.shtml

Aantal kabels gewoonlijk voor een 40% fill rate.
Naast diameter buis, is diameter netwerkkabel uiteraard medebepalend.

Meer praktisch gezien, gezien er gesproken wordt over een mantelbuis, is het ook een beetje de vraag hoe/waar deze aangelegd gaat worden. Wat voor een mantelbuis er gekozen wordt. Eventuele gladde buis van binnen, als ook een recht traject zonder bocht. Dit zijn factoren die het leven makkelijker maken. Dus indien je bijvoorbeeld legt van kruipruimte naar schuur, ingegraven in de tuin. Dan zul je de ruimte best optimaal kunnen benutten. En binnen 32 mm voor wat betreft Cat6 kabels een aantal redelijk overeenkomstig met bovenstaande chart wel kwijt kunnen.

Op moment dat jij de mantelbuis door allerlei bochten wringt om ergens te komen. Dan wordt het al snel een lastiger verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
psychodude schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:50:
[...]

Conduit fill charts zoals onderstaande helpen om een grove schatting te geven:
https://www.cabling-desig...ion/tips/19Apr20041.shtml

Aantal kabels gewoonlijk voor een 40% fill rate.
Naast diameter buis, is diameter netwerkkabel uiteraard medebepalend.

Meer praktisch gezien, gezien er gesproken wordt over een mantelbuis, is het ook een beetje de vraag hoe/waar deze aangelegd gaat worden. Wat voor een mantelbuis er gekozen wordt. Eventuele gladde buis van binnen, als ook een recht traject zonder bocht. Dit zijn factoren die het leven makkelijker maken. Dus indien je bijvoorbeeld legt van kruipruimte naar schuur, ingegraven in de tuin. Dan zul je de ruimte best optimaal kunnen benutten. En binnen 32 mm voor wat betreft Cat6 kabels een aantal redelijk overeenkomstig met bovenstaande chart wel kwijt kunnen.

Op moment dat jij de mantelbuis door allerlei bochten wringt om ergens te komen. Dan wordt het al snel een lastiger verhaal.
Dank voor je reactie! Het zal inderdaad zo een rode mantelbuis worden, tussen meterkast en tuinhuisje, door de grond. Deze is glad van binnen. Er zitten hier 2 90 graden bochten in. Mijn idee was echter om de buis eerst recht vanuit de meterkast de tuin in te leggen, dan meteen 4 of 5 kabels plus nog 2 trekdraden erdoor, en dan pas in de gegraven geul te leggen. Vlakbij de bochten wou ik koppelstukken gebruiken, zodat ik hem daar altijd nog open kan maken mocht het doortrekken van nieuwe kabels in de toekomst niet lekker gaan.

Het is dus mogelijk dat er bij deze koppelstukken wel een stukje open is (eventueel in de toekomst voor kabels die een andere route moeten gaan volgen), waardoor de kabels dus mogelijk in contact komen met de grond. Kan ik dan toch normale UTP-kabel gebruiken (heb nog Belden liggen) of koop ik dan toch beter dedicated grondkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
zunrob schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:12:
[...]

Dank voor je reactie! Het zal inderdaad zo een rode mantelbuis worden, tussen meterkast en tuinhuisje, door de grond. Deze is glad van binnen. Er zitten hier 2 90 graden bochten in. Mijn idee was echter om de buis eerst recht vanuit de meterkast de tuin in te leggen, dan meteen 4 of 5 kabels plus nog 2 trekdraden erdoor, en dan pas in de gegraven geul te leggen. Vlakbij de bochten wou ik koppelstukken gebruiken, zodat ik hem daar altijd nog open kan maken mocht het doortrekken van nieuwe kabels in de toekomst niet lekker gaan.

Het is dus mogelijk dat er bij deze koppelstukken wel een stukje open is (eventueel in de toekomst voor kabels die een andere route moeten gaan volgen), waardoor de kabels dus mogelijk in contact komen met de grond. Kan ik dan toch normale UTP-kabel gebruiken (heb nog Belden liggen) of koop ik dan toch beter dedicated grondkabel?
Bij mij gaat geen kabel zonder mantelbuis (meer) de grond in, zelfs geen grondkabel. Heb hier 200m electriciteit ooit snel-snel in de drainagegeul in de grond gelegd en niet aan mantelbuis gedacht (aannemer trouwens ook niet). Al jaren spijt van.
Enneh, als je een gat in je buis hebt zal de grond/het zand uiteindelijk steeds verder in je mantelbuis komen en gaan je kabels alsnog vastzitten of de mantelbuis verstopt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:12:
Vlakbij de bochten wou ik koppelstukken gebruiken, zodat ik hem daar altijd nog open kan maken mocht het doortrekken van nieuwe kabels in de toekomst niet lekker gaan.

Het is dus mogelijk dat er bij deze koppelstukken wel een stukje open is (eventueel in de toekomst voor kabels die een andere route moeten gaan volgen), waardoor de kabels dus mogelijk in contact komen met de grond.
Dat zou ik dus niet doen. Zoals je al aangeeft is hij bij een dergelijke koppeling niet meer volledig lekker dicht.

En het probleem wat je op wil lossen veroorzaak je (deels). Die buizen zijn lekker glad van binnen (tenzij je echt de verkeerde koopt) en maken altijd mooie ronde bochten. Waarom dan juist daar een naad om achter te blijven haken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Waarom neem je niet gewoon een rioleringbuis, dan heb je altijd ruimte genoeg.
Kun je in veel maten krijgen (32mm t/m 110mm).
Je kunt dan ergens een T-stuk stuk met een schroefdeksel plaatsen als je er nog eens bij wilt komen.

En om mooie soepele bochten te maken lijm je twee 45 graden bochten aan elkaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 29-09-2025 12:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2