[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 487 488 Laatste
Acties:

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Even mijn plan bespreken met jullie:

Ik heb een nieuwe LG 77 inch G5 gekocht. Deze ga ik ophangen aan de muur. Ik heb tijdens de bouw van de voorzetwand rekening gehouden met mijn huidige tv. En de balken op 48,5cm hoh gemaakt.

Maar de LG oled heeft een eigen beugel, en deze is dus maar 45 cm breed… precies tussen de balken. Niet echt handig dus.

Nu heb ik 2 stalen strips gemaakt van 55cm breed. Deze schroef ik goed vast op de houten staanders. En dan vervolgens, 6 schroeven (5x60) om de beugel op te hangen. Deze hangt dan dus aan 3,5mm staal en 12,5 mm gips. Het staal zit dan ook nog eens in de balken geschroefd. Dit zou genoeg moeten zijn toch.

Ik twijfel tussen fisher doupower 8x40 of 8x65 pluggen. Ik heb test gedraaid met 8x40 en dat zal al best aardig vast!!

Iemand tips of nog goede adviezen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJk3eVGhGo-0suv8wVwUuzqIUX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4nDZy7rLr9jfBeKITZrqVr5.jpg?f=fotoalbum_large

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-03 22:26

dollyking

duck tape

@duc848 die tv weegt iets van 30 kilo?
alles valt en staat met die beugel, is die uittrekbaar? en vooral tot hoever?
als het alleen een bevestiging is, dan volstaan minimaal 2 schroeven in het hout al wel.
de 8x40 is ruim voldoende voor een gefixeerde ophang beugel.

( de mijne hangt aan een schroef in een stenen muur met een ijzerdraadje tussen de vesa aansluiting. ik was vergeten de juiste beugel te bestellen, gaat al jaren goed, maar je moet er niet aan zitten)

• duc848
  • Nu online
dollyking schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:18:
@duc848 die tv weegt iets van 30 kilo?
alles valt en staat met die beugel, is die uittrekbaar? en vooral tot hoever?
als het alleen een bevestiging is, dan volstaan minimaal 2 schroeven in het hout al wel.
de 8x40 is ruim voldoende voor een gefixeerde ophang beugel.

( de mijne hangt aan een schroef in een stenen muur met een ijzerdraadje tussen de vesa aansluiting. ik was vergeten de juiste beugel te bestellen, gaat al jaren goed, maar je moet er niet aan zitten)
Ja hij is uitrekbaar, maar alleen bij het monteren, daarna vouw je hem terug, en hangt de tv op 1cm van de muur.

Dus na monteren zit je er niet meer aan.

Maar alleen de 2 stalen strips zitten dus op het hout geschroefd. De beugel zelf hang ik dan tussen de balken alleen op het staal en gips. Maar ik denk dat het staal de krachten wel genoeg opvangt, en dat het gips het daardoor dus wel gaat houden…

Even met mijn dikke vingers snel getekend oranje is dus het staal bevestigd aan de 2 staanders, en dan de blauwe beugel ertussenin. Zonder echte bevestiging erachter dus…

Zou alleen balen zijn als mijn nieuwe tv binnen een week van de muur komt 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veanwbIUtFh55Cz24U9-sCR9RjE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uPFFMjZ5BXIJUnsEmFjvQ83s.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door duc848 op 10-03-2026 17:36 ]

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik heb tv met 4 Fischer DuoTec hollewandankers in gipsplaat geschroefd en hangt na paar jaar nog altijd super stevig. Dus met metaal in hout en daaraan bevestigen lijkt mij geen enkel probleem. Beetje overengineerd zelfs. Maar daar is het tweakers voor :+

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:03
Beste medeklussers,

Ik heb een vraag m.b.t het afkitten van de douchebak i.c.m. een douchedeur.
Op de handleiding van de douchedeur staat dat ik deze vanaf de buitenkant moet kitten, zodat eventueel water wat in de profielen loopt via de douchebak afgevoerd kunnen worden.

Hoe zit het dan met volgorde van afkitten? Als ik de douchebak plaats en afkit, kan ik niet de douchedeur plaatsen OP de kit, omdat deze dan niet meer plat op de douchebak kan staan.

Plaats ik eerst de douchedeuren en kit vervolgens de bak af kan water wat in het profiel komt achter de douchebak lopen.

Of dien ik alles tegelijk te doen, afkitten, profielen tegen de muur plaatsen(dus ook in de zachte kit drukken) en vervolgens de buitenkant afkitten?

Of moet ik eerst de douchebak afkitten en recht afstrijken, laten drogen en vervolgens de douchedeuren plaatsen en dan een nieuwe laag kit er overheen plaatsen en deze op 45 graden afstrijken?

Wat is nu de juiste aanpak om de douche waterdicht te krijgen? Of denk ik er te veel over na?

Zie foto van de douchebak en profiel.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hRYZgmBz/IMG-0455.jpg

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Jemi schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:47:
Beste medeklussers,

Ik heb een vraag m.b.t het afkitten van de douchebak i.c.m. een douchedeur.
Op de handleiding van de douchedeur staat dat ik deze vanaf de buitenkant moet kitten, zodat eventueel water wat in de profielen loopt via de douchebak afgevoerd kunnen worden.

Hoe zit het dan met volgorde van afkitten? Als ik de douchebak plaats en afkit, kan ik niet de douchedeur plaatsen OP de kit, omdat deze dan niet meer plat op de douchebak kan staan.

Plaats ik eerst de douchedeuren en kit vervolgens de bak af kan water wat in het profiel komt achter de douchebak lopen.

Of dien ik alles tegelijk te doen, afkitten, profielen tegen de muur plaatsen(dus ook in de zachte kit drukken) en vervolgens de buitenkant afkitten?

Of moet ik eerst de douchebak afkitten en recht afstrijken, laten drogen en vervolgens de douchedeuren plaatsen en dan een nieuwe laag kit er overheen plaatsen en deze op 45 graden afstrijken?

Wat is nu de juiste aanpak om de douche waterdicht te krijgen? Of denk ik er te veel over na?

Zie foto van de douchebak en profiel.
[Afbeelding]
Afgelopen zomer in precies dezelfde situatie gezeten. Ik heb een kitter ingehuurd om de badkamer te kitten en zijn advies was als volgt.

Eerst het profiel van de deur tegen de wand plaatsen met op de achterkant van dat profiel kit en tegelijkertijd ook lokaal onder het profiel de ruimte tussen douchebak en wand volduwen met kit, omdat je daar later inderdaad niet meer bijkomt. De kitter kitte vervolgens tegen het profiel van de deur aan de naad tussen bak en wand af.

Oftewel zorg dat je tijdens het plaatsen de naad tussen bak en wand afkit, maar alleen het gedeelte/breedte waar het profiel op komt.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
FabianGTI schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:13:
Duidelijk, heb jij de kleurbeits Douglas genomen of echt een andere kleur?
Lieuwe15 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:02:
Hier heb ik de HK Lazuur kleur Douglas gebruikt, deze foto was tijdens de werkzaamheden eind 2020. De schuttingen stonden toen al een paar maanden. De linker schutting is 1x behandeld.
[Afbeelding]
Ik zal vanmiddag even een foto maken van hoe het er na 5 jaar uit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEl8hik0NmfHtaJ2n2nIKwevH3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hq63aeNvLt0IqcPJYxmWLHVC.png?f=fotoalbum_large
Beetje nog een zooitje onder de overkapping :+
De linkerschutting is 1x behandeld (was fijnbezaagd, zoog enorm) 5 jaar geleden, de rest is allemaal 2x behandeld (dit was allemaal geschaafd/geschuurd hout)

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:53
duc848 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:58:
Even mijn plan bespreken met jullie:

Ik heb een nieuwe LG 77 inch G5 gekocht. Deze ga ik ophangen aan de muur. Ik heb tijdens de bouw van de voorzetwand rekening gehouden met mijn huidige tv. En de balken op 48,5cm hoh gemaakt.

Maar de LG oled heeft een eigen beugel, en deze is dus maar 45 cm breed… precies tussen de balken. Niet echt handig dus.

[...]
Iemand tips of nog goede adviezen?
Even out-of-the-box denkend: moet je perse de meegeleverde beugel gebruiken? Bestaan er niet 'standaard' beugels die wel op jouw balken passen die ook geschikt zijn voor jouw TV?

• duc848
  • Nu online
Vloris schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Even out-of-the-box denkend: moet je perse de meegeleverde beugel gebruiken? Bestaan er niet 'standaard' beugels die wel op jouw balken passen die ook geschikt zijn voor jouw TV?
Goede optie, ik zou mijn huidige Vogels Thin beugel gewoon kunnen hergebruiken. Deze hangt al jaren keurig in de balken.

Alleen dan hangt de tv wel 6,5 cm van de muur, ipv 1cm... maar misschien bespaar ik mezelf wel een hoop gedoe, en over 1,5 jaar ga ik toch weg uit dit huis... dus is het wel de verstandigste keuze om dezelfde beugel opnieuw te gebruiken.

Ik het nieuwe huis, dan gewoon de tv superstrak tegen de muur 8)
Pagina: 1 ... 487 488 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/