[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 488 489 Laatste
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Kabbelend watertje

ErA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Wederom, correct.

Maar hier is waar ik zelf een beetje vastloop in de redenering:

Als ik kijk naar, bijvoorbeeld, het huidige ledikant van mijn zoon dan is de constructie als volgt:

[Afbeelding]

Ook in deze situatie rust al het gewicht in deze hoek op de 4 schroeven die we hier zien.
(Dat is dus ongeveer een kwart van de totale belasting bij exact last in midden van t bed)

En dat is bij menig bed zo.

Al deze schroeven worden op dezelfde manier belast, middels zijwaarts belasting / leunen. Als je dus extreem veel gewicht erop plaats zal de schroef buigen / breken OP de verbinding. (als t materiaal niet meegeeft daarvoor).

Hoe is dat anders dan in mijn scenario?
Je zoon is waarschijnlijk geen 150 kg (of wat jij en je vriendin wegen) en het gewicht is gelijkelijk verdeeld over alle 4 poten. Dat zal in het geval van jouw hangend bed zeker niet zijn.
Oh, en je "get" dus nooit meer "busy" in je bed? Ga er in ieder geval een beetje op dansen, dan heb je een idee hoe stevig het is.

Signatures zijn voor boomers.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:01
Mag ik jullie raad vragen?

Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de woning vrijwel afgerond en ben ik op zoek naar goede nieuwe cilinders (na aankoop woning prettig). Het deurbeslag van de woning beschikt over kerntrekbeveiliging. Het gaat om 2 cilinders voor de woning en 5 cilinders garage, schuur, hekwerk (3x). We denken er aan om alles gelijksluitend te maken. Over de noodzaak van een certificaat twijfelen we nog wat.

Nu heb ik een offerte ontvangen van een slotenmaker voor 7 gelijksluitende cilinders incl. 7 sleutels (SKG 2, Winkhaus n-tra, certificaat) voor € 518,- incl. BTW. Online zie ik wel enkele opties (bijv. Pfaffenhein/Vesper) die voordeliger zijn. Heeft iemand ervaring in deze branche die kan aangeven welke merken wel / niet aan te raden zijn en of bijvoorbeeld dat n-tra systeem voordelen biedt?

Verder ten aanzien van het certificaat; we zijn met z'n tweeën en zullen familie evt. enkele sleutels aanbieden in het geval we op vakantie o.i.d. zijn. Verder lenen we de sleutels in beginsel niet uit. Heeft een dergelijk certificaat dan nog wel toegevoegde waarde?

Veel dank vast!!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:42
danielrene schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:17:
Mag ik jullie raad vragen?

Inmiddels zijn de werkzaamheden aan de woning vrijwel afgerond en ben ik op zoek naar goede nieuwe cilinders (na aankoop woning prettig). Het deurbeslag van de woning beschikt over kerntrekbeveiliging. Het gaat om 2 cilinders voor de woning en 5 cilinders garage, schuur, hekwerk (3x). We denken er aan om alles gelijksluitend te maken. Over de noodzaak van een certificaat twijfelen we nog wat.

Nu heb ik een offerte ontvangen van een slotenmaker voor 7 gelijksluitende cilinders incl. 7 sleutels (SKG 2, Winkhaus n-tra, certificaat) voor € 518,- incl. BTW. Online zie ik wel enkele opties (bijv. Pfaffenhein) die voordeliger zijn. Heeft iemand ervaring in deze branche die kan aangeven welke merken wel / niet aan te raden zijn en of bijvoorbeeld dat n-tra systeem voordelen biedt?

Verder ten aanzien van het certificaat; we zijn met z'n tweeën en zullen familie evt. enkele sleutels aanbieden in het geval we op vakantie o.i.d. zijn. Verder lenen we de sleutels in beginsel niet uit. Heeft een dergelijk certificaat dan nog wel toegevoegde waarde?

Veel dank vast!!
Geen direct antwoord op je vraag, maar wel vermakelijk en misschien een route naar een 'sluitend' antwoord : https://www.youtube.com/@...yer/search?query=cylinder

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wij hebben hier ~2 maanden een stellingkast staan in de kelder voor de boodschappen.
Niet geheel verrassend buigen de 4mm. dunne mdf/spaanplaat(?) planken nu al door, zelfs als er nauwelijks gewicht op staat.

Dus straks wat hout halen, maar voor dit gebruik zal het toch niet/nauwelijks uitmaken of dat nou underlayment of multiplex is?
Ik weet niet wat de lokale bouwmarkt hier vraagt; maar als ik op de Hornbach afga, maakt het qua prijs maar een paar euro verschil. (9mm Underlayment €18 versus €16-23 voor 3,6 t/m 9mm multiplex)

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:42

copykat

Good copy isn't bad

Piet91 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
Wij hebben hier ~2 maanden een stellingkast staan in de kelder voor de boodschappen.
Niet geheel verrassend buigen de 4mm. dunne mdf/spaanplaat(?) planken nu al door, zelfs als er nauwelijks gewicht op staat.

Dus straks wat hout halen, maar voor dit gebruik zal het toch niet/nauwelijks uitmaken of dat nou underlayment of multiplex is?
Ik weet niet wat de lokale bouwmarkt hier vraagt; maar als ik op de Hornbach afga, maakt het qua prijs maar een paar euro verschil. (9mm Underlayment €18 versus €16-23 voor 3,6 t/m 9mm multiplex)
Alle planken zonder dwarsregel buigen door op bepaalde lengte op den duur.
Voor en achter een L profiel op de kop en onderzijde schroeven. Das makkelijkste kea verstevigen.

Of een kruis ljjmen onder de plank met multiplex. Dus nieuwe planken maken met een kruis als dwars drager er onder.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 19-03-2026 12:30 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:23:
Alle planken zonder dwarsregel buigen door op bepaalde lengte op den duur.
Voor en achter een L profiel op de kop en onderzijde schroeven. Das makkelijkste kea verstevigen.

Of een kruis ljjmen onder de plank met multiplex. Dus nieuwe planken maken met een kruis als dwars drager er onder.
Dat is het 'm juist; die planken worden rondom ondersteunt en er zit ook een dwarsregel.
Het is zoiets: https://www.kantoorspecia...1024/resize/showimage.jpg
Kast is 90x40 dus je krijgt 2 vlakken van 45x40 die allebei in het midden doorzakken.

Maar dat is coheren met dergelijk dun mdf/spaanplaat dat het gaat doorhangen. Daarom dus vervangen door zelfde dikte (of iets dikker) underlayment of multiplex. Dat is veel steviger met dezelfde dikte.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:42

copykat

Good copy isn't bad

@Piet91 als ik thuis ben zal ik een foto maken van dat kruis. ( ik dacht dat ze op mn mobiel stonden maar ik denk dat ik met opschonen ze verwijderd heb.)
Ik heb de zelfde stellingen en er staan serieus zware dingen op in een garage die vochtigheid en kou heeft.
Als je al van die dwarsliggers halverwege hebt is maranti multiplex 12mm prima.

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 19-03-2026 13:21 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1 ... 488 489 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/