[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 490 ... 496 Laatste
Acties:

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Tovergieter schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:14:
Ik ben bezig met een flinke verbouwing in de woonkamer en keuken. Ik zit echter nog te dubben over wat te doen met de bijkeuken. Hier zat een kozijn met raam en deur in. Dit was de oude buitenkant van het huis, de bijkeuken is er later bij gebouwd. Daarom kan de hoek er ook niet uitgehaald worden. Ik twijfel er nog over om het zo open te houden ipv er weer een afgesloten ruimte van te maken maar ik ben bang dat het er een beetje rommelig uit gaat zien met die muur daar.

Meningen zijn welkom!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je kan achter de muur waar je nu die kapstok ziet hangen een inbouwkast maken, dan heb je geen muur halverwege de ruimte maar gewoon een zijkant van een kast.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:52:
Ik ga een radiator vervangen, maar ik kan geen schroefdraad snijden, om een adapter naar een aluminium-kunststof flexibele buis aan te brengen. Nu las ik dat je met een klemverbinding direct op een stalen verwarmingsbuis kan verbinden zonder draad te snijden.
Heeft iemand hier ervaring met deze Klemmverbinder op verwarmingsbuizen? Geen idee hoe dat in het Nederlands heet, woon al te lang in Duitsland. O-)

[Afbeelding]
Bij de Praxis een paar gehaald omdatik de radiatoren beneden heb weggehaald tbv vloerverwarming.

Ik heb 5 x 2 buizen afgekneld met die knelfittingen. Maar wel meerdere keren omdat er twee steeds wat lekten.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 11:41
Schway schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Bij de Praxis een paar gehaald omdatik de radiatoren beneden heb weggehaald tbv vloerverwarming.

Ik heb 5 x 2 buizen afgekneld met die knelfittingen. Maar wel meerdere keren omdat er twee steeds wat lekten.
Ben je erachter wat je verkeerd deed, dat ze lekten?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:36
Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Ben je erachter wat je verkeerd deed, dat ze lekten?
Maar waar ben je naar op zoek? Een verloop van 22mm staal naar 16mm uponor? Dat kan inderdaad gewoon gekneld worden, maar dan kun je het beste even naar een warmteservice in de buurt gaan.

Voorbeeld: https://www.warmteservice...2x-Uponor-16x2/p/48858805

Die lag bij mijn Praxis megastore voor 16 euro in de schappen 8)7

Edit: Oh ik zie dat je in Duitsland woont, geen idee of dat bij een Bauhaus te vinden is :?
Ik ben bezig met een flinke verbouwing in de woonkamer en keuken. Ik zit echter nog te dubben over wat te doen met de bijkeuken. Hier zat een kozijn met raam en deur in. Dit was de oude buitenkant van het huis, de bijkeuken is er later bij gebouwd. Daarom kan de hoek er ook niet uitgehaald worden. Ik twijfel er nog over om het zo open te houden ipv er weer een afgesloten ruimte van te maken maar ik ben bang dat het er een beetje rommelig uit gaat zien met die muur daar.

Meningen zijn welkom!
Als je het open laat zorg er dan voor dat de buitenmuur goed geisoleerd is. Als je er wel een kozijn in terug plaatst heb je een prima "mud room" in mijn ogen. Ik zou het voor ons persoonlijk wel fijn vinden om daar de schoenen van de kids (inclusief voetbalschoenen)/buitenspeelgoed en misschien zelfs de wasmachine/droger daar te zetten.

De vraag is, heb je die ruimte specifiek nodig? Je kan er natuurlijk ook een soort van pantry van maken en er bijvoorbeeld ook een extra koelkast te plaatsen zodat je geen zichtbare koelkast in de keuken hebt.

Het ligt er volledig aan wat de rest van je plannen zijn zou ik zeggen :*)

[ Voor 88% gewijzigd door KillaZ op 24-03-2026 17:02 ]

K to the KillaZ

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Meningen zijn welkom!
Zo te zien is het plafond in de bijkeuken een stuk lager. Tenzij de keuken ook een verlaagd plafond krijgt dan wordt het voor mijn gevoel wel een rommelig aanzicht als je dat open gaat laten.

Ik zie dat mensen op termijn vaak kiezen voor een uitbouw over de volle breedte aan de achterzijde. Dan staat zo'n bijkeukentje in de weg. Nu heb ik geen idee wat jouw toekomstplannen zijn O-)

• Jolke
KillaZ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Maar waar ben je naar op zoek? Een verloop van 22mm staal naar 16mm uponor? Dat kan inderdaad gewoon gekneld worden, maar dan kun je het beste even naar een warmteservice in de buurt gaan.

Voorbeeld: https://www.warmteservice...2x-Uponor-16x2/p/48858805

Die lag bij mijn Praxis megastore voor 16 euro in de schappen 8)7

Edit: Oh ik zie dat je in Duitsland woont, geen idee of dat bij een Bauhaus te vinden is :?
[...]
Waar ik die dingen kan kopen, dat vind ik wel. Het ging me puur om de ervaringen hier met knelkoppelingen, en of er bedenkingen zijn bij het gebruik ervan. :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:30

dragonhaertt

@_'.'

Ruitenwisser schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:58:
Hey, ik zou een rollende kast willen maken voor mijn duikgerief om heen en terug naar de auto te kunnen gaan en alles mooi te stockeren op mijn appartement.

Nu zit ik enkel nog met een twijfeling voor de lades.

Met dat ik mijn gewichten daar ook wil inkieperen (rond de 30 kg) zou ik voor de volgende rolgeleiders gaan met onderstaande afbeelding gehaald uit de info fiche.

[Afbeelding]

Als ik wat opzoekwerk doe naar lades, dan worden veruit volgens de linkse figuur gemaakt. Om mij het wat gemakkelijker te maken zou ik voor de rechtse figuur gaan, dus de zijkanten op de bodemplaat vastzetten met lamellen en vijzen. (Ik wou lijm vermijden zodat ik later indien nodig nog aanpassingen kan doen.) Is er een nadeel aan het zo te doen? Ik zou een bodemplaat van 18mm multiplex gebruiken en zijkanten van 12mm. Of zou ik er mee weg kunnen komen met alles in 12mm te doen? 50kg voor de overige lades is dan wat overkill maar prijs valt goed mee en de lades zijn dan uniform. De zijkanten, boven- en onderkant van de kast zou ik sowieso 18mm doen met dat ik nog een halve plaat heb liggen.
Bodemplaat van 12 zal wel goed gaan, zolang deze goed vastgezet is aan alle kanten. Afhankelijk van de diepte en breedte van de lade natuurlijk.

Zelf zou ik dat type geleiders wel vermijden en meteen voor kogelgeleiders gaan.
Dit vind ik ook wel een mooie video met redelijk wat uitleg:

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:01
Jolke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Waar ik die dingen kan kopen, dat vind ik wel. Het ging me puur om de ervaringen hier met knelkoppelingen, en of er bedenkingen zijn bij het gebruik ervan. :)
Zolang je ze niet verstopt achter een muur werkt het prima. :P Af en toe komt er nog wat 'vocht' vrij maar dan draai ik ze nog een half slagje aan..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 16:45
dragonhaertt schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Bodemplaat van 12 zal wel goed gaan, zolang deze goed vastgezet is aan alle kanten. Afhankelijk van de diepte en breedte van de lade natuurlijk.

Zelf zou ik dat type geleiders wel vermijden en meteen voor kogelgeleiders gaan.
[YouTube: I don't get why people don't make drawers like this]
Dat bovenstaande type geleiders kan aardig wat gewicht hebben. Ik vermoed dat die duikgear best wat kan wegen. Kogelgeleiders moet je van een wat prijziger soort hebben willen ze ook veel gewicht kunnen hebben is mijn ervaring.

12mm gaat goed, 9 zou ook nog wel kunnen hoor.

|>

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:30
Ik heb afgelopen weekend iets moois gemaakt: een tuintafel (3 meter) van douglashout!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMFV3Osg8WBiRfiGJfCbmjdZIQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idB8tGS8I0vbKh3qzPqXQx9n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKGFVWi9MZsOSd9Zh0tPspSzBKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLnZs223HpCHGkNRbhyELJj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_BWL5wbuST9lL8IBI1YJkVdB_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEAD21zrCidWYmmiMDF8cxy0.jpg?f=fotoalbum_large

Het onderstel is gemaakt van 12x12 fijn bezaagde palen - de poten hebben een hoek van 8 graden. Het blad zijn balken van 15x4,5 (geschaafd). RVS schroeven van 8x160mm die ik (bij het onderstel) heb verzonken door eerst 2,5 cm uit te boren met een vlinderboor.

Het blad zelf dit aan de onderkant vast met regels van 45x70mm. Ook zit het blad aan deze regels vast aan het onderstel.

Verder op de foto niet te zien door de stoel, maar in het midden van de tafel zit nog een verticale poot naar het tafelblad.

En uiteraard even netjes in de transparante beits gezet.

Ben er heel blij mee! Was een leuke klus. Met 3,5 uur was deze helemaal af.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
fenrir schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Helemaal goed. De moeren en ringen van de knelsets inderdaad gebruiken samen met de “kale” sok.
Nog even een vraagje, dit zou ook moeten kunnen toch?
2x https://www.hornbach.nl/p...elset-16-x-15-mm/6053053/
En in plaats van sok:
1x https://www.hornbach.nl/p...m-recht-met-knop/7884959/

En dan verder wil ik de afvoer een stuk inkorten, iets omhoog laten lopen en er een Y-stuk op zetten zodat zowel de afvoer van de droger als de wasmachine er in kunnen, zie hieronder mijn prachtige paint skills.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7f9AIzNBxnTkZmiZ1ggd_m46Ic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4dBg7AuCTLWqduIiSm4SD6Tc.png?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me 2 dingen af:
- Kan ik de bocht (waar ik nu ongeveer het Y-stuk heb getekend) los krijgen van de buis? Wellicht met een hetelucht pistool? Denk niet dat dit heel handig is aangezien ik verwacht dat de buis misschien eerder smelt dan de lijm. Dus afzagen en er een nieuw stuk opzetten?
- Kan ik eventueel de stukken van de aansluiting die we nu hebben gebruiken (zie foto hieronder, helaas niet heel duidelijk te zien)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzR55AUy_qg1_atBkN6PNgBAUeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ic7yCFkXdnIbmZuXCQ0ElRh.jpg?f=fotoalbum_large

Zo niet, dan wilde ik dit kopen:
https://www.hornbach.nl/p...s-o-40-mm-grijs/12058251/
En dan nog zoiets:
https://www.hornbach.nl/p...asmachine-droger/5822862/

Is dat correct?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

acehighhugo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:02:
Ik heb afgelopen weekend iets moois gemaakt: een tuintafel (3 meter) van douglashout!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het onderstel is gemaakt van 12x12 fijn bezaagde palen - de poten hebben een hoek van 8 graden. Het blad zijn balken van 15x4,5 (geschaafd). RVS schroeven van 8x160mm die ik (bij het onderstel) heb verzonken door eerst 2,5 cm uit te boren met een vlinderboor.

Het blad zelf dit aan de onderkant vast met regels van 45x70mm. Ook zit het blad aan deze regels vast aan het onderstel.

Verder op de foto niet te zien door de stoel, maar in het midden van de tafel zit nog een verticale poot naar het tafelblad.

Lekker hoor (y)

Hoe vang je de werking van je blad op? (Maw: hoe zitten de planken vast)
Ga je nog je schroefgaten van proppen voorzien? Lijkt me zeker buiten wel slim

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:30
Boudewijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Lekker hoor (y)

Hoe vang je de werking van je blad op? (Maw: hoe zitten de planken vast)
Ga je nog je schroefgaten van proppen voorzien? Lijkt me zeker buiten wel slim
De planken zitten van onderaf gezien vast aan de regels met RVS schroeven van 8 cm (oftewel ze gaan 3,5cm het hout in). 2 schroeven per plank. In totaal zitten er 4 volle regels en 2 halve regels onder het blad. Deze halve regels zitten vast aan de poot in het midden van de tafel.

• Tovergieter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-05 23:23
KillaZ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:31:

Als je het open laat zorg er dan voor dat de buitenmuur goed geisoleerd is. Als je er wel een kozijn in terug plaatst heb je een prima "mud room" in mijn ogen. Ik zou het voor ons persoonlijk wel fijn vinden om daar de schoenen van de kids (inclusief voetbalschoenen)/buitenspeelgoed en misschien zelfs de wasmachine/droger daar te zetten.

De vraag is, heb je die ruimte specifiek nodig? Je kan er natuurlijk ook een soort van pantry van maken en er bijvoorbeeld ook een extra koelkast te plaatsen zodat je geen zichtbare koelkast in de keuken hebt.

Het ligt er volledig aan wat de rest van je plannen zijn zou ik zeggen :*)
Buitenmuren zijn geisoleerd!

Ja zo was het ook ooit bedoeld. Ik heb zelf geen kinderen maar wel huisgenoten dus het idee is dat er een kast komt voor de inbouw oven en magnetron, een werkblad voor wat extra keuken apparaten en nog 2x tafelmodel koelkast en vriezer.

Voor nu heb ik nog een soort tussenweg in mijn hoofd waar ik een stukje muur aan de linkerkant ga maken en een soort kozijn wat net wat breder is dan een normale deur maar dan zonder de deur erin.

Het is nog even moeilijk te bedenken hoe het er allemaal uit gaat zien als alles eenmaal wit gestuct is.

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-05 16:03
oops

[ Voor 99% gewijzigd door Ruitenwisser op 25-03-2026 11:44 ]

• Ruitenwisser
dragonhaertt schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:33:
[...]

[YouTube: I don't get why people don't make drawers like this]
Straks eens in de pauze dat filmpje bekijken. Dank

Lades zouden 50x45 (lxb) zijn. Ik zou voor die rolgeleiders gaan vanwege het gewicht dat ze aankunnen. Max gewicht voor kogelgeleiders die ik gevonden heb was 30 kg voor een schappelijke prijs. Uitzicht boeit me niet echt want de kast zou in een kotje staan en dus uit het zicht. Eenvoud en prijs zijn mijn prioriteiten voor dit project.

Die bodemplaten voor de lades komt nu wel mooi uit om in 18mm te doen. Dan kan ik van 1 18mm en 1 12mm plaat (2500x1250 betonplex) de volledige kast maken.

• usernametaken
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:30
FRANQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Ik zou voorgegrond mdf pakken, dan heb je al veel minder kans op kromtrekken door de grondlaag.
Verder denk ik dat 30mm heel erg zwaar word.
De ikea deuren zijn uit mijn hoofd 15mm, maar het kan ook 18mm zijn.
En je gaat eigenlijk maar 20cm hoger.
Dus ik zou het gewoon op 18 of 22 mm houden.
En voldoende scharnieren :)
Zal het houden op MDF 22mm gegrond. Heb nog even rond gekeken op sites waar ze pax deuren op maat maken en kom toch vaak MDF 18mm tegen. Dan lijkt me 22mm al een voldoende 'upgrade'.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ruitenwisser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Straks eens in de pauze dat filmpje bekijken. Dank

Lades zouden 50x45 (lxb) zijn. Ik zou voor die rolgeleiders gaan vanwege het gewicht dat ze aankunnen. Max gewicht voor kogelgeleiders die ik gevonden heb was 30 kg voor een schappelijke prijs. Uitzicht boeit me niet echt want de kast zou in een kotje staan en dus uit het zicht. Eenvoud en prijs zijn mijn prioriteiten voor dit project.

Die bodemplaten voor de lades komt nu wel mooi uit om in 18mm te doen. Dan kan ik van 1 18mm en 1 12mm plaat (2500x1250 betonplex) de volledige kast maken.
Kogelgeleiders zijn inderdaad iets duurder, maar bij So-tech kan je voor best schappelijke prijzen degelijke kwaliteit geleiders kopen.
https://www.so-tech.eu/

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 25-03-2026 12:09 ]

• Ruitenwisser
dragonhaertt schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Kogelgeleiders zijn inderdaad iets duurder, maar bij So-tech kan je voor best schappelijke prijzen degelijke kwaliteit geleiders kopen.
https://www.so-tech.eu/
Dank, So-tech kende ik niet. Aangezien deze aan de zijkand van de lade hangen veronderstel ik dat ik dan beter 18mm pak voor de zijkanten voor genoeg ruimte voor de vijzen?

Ik moet eens spelen met een cutlistoptimizer om te zien wat de beste config is dan. Waarschijnlijk dat ik er mee weg kom om de zijkanten te swappen met de onderkant.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ruitenwisser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Dank, So-tech kende ik niet. Aangezien deze aan de zijkand van de lade hangen veronderstel ik dat ik dan beter 18mm pak voor de zijkanten voor genoeg ruimte voor de vijzen?

Ik moet eens spelen met een cutlistoptimizer om te zien wat de beste config is dan. Waarschijnlijk dat ik er mee weg kom om de zijkanten te swappen met de onderkant.
Zijkanten zou ik inderdaad zelf ook uit 18mm maken. Ook bij undermount slides trouwens.
Geeft toch wat extra stevigheid.

Alleen als ik een hoge kwaliteit multiplex of ander rigide materiaal zou gebruiken zou ik naar 12mm gaan voor de zijkanten.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:12
De huidige vlonder begon op 2 plekken door te zakken. Deze is nog gelegd door de vorige bewoners. Na controle bleek: twee dwarsbalken verrot, door direct contact tussen grond en balken door ander hout wat er tussen geschroeft was.

Twee nieuwe balken en klaar! Maar daar dacht Miss Waah anders over. Want elk jaar moet het terras weer schoongespoten worden (van groen naar grijs) en die grijze kleur was het ook niet echt. En de splinters ook niet (die komen van de hogedruk, we know).

Oftewel: de oude vlonder moest eruit. En aangezien de afstand tussen de piketpalen veel te groot was.... Dus ook die er maar uit.

DUS:
  1. Woensdag: Alle planken verwijderen
  2. Woensdag: Bestaande piketpalen en balken verwijderen. Met een kettingzaag de balken doorzagen en daarna met een hefboom de piketpalen verwijderen ging best goed.
  3. Woensdag: Overkapping is lastig te demonteren (honderd kruiskopschroeven, waarvan de 3e al niet los wilde) dus met veel moeite eraf getild met 4 man. Planken laten zitten omdat je anders geen grip hebt om te tillen.
  4. Donderdag: 18 composiet planken geleverd (Purashield Teak 21cm brede composiete planken), 127 hardhouten piketpalen en 12 hardhouten Azobe balken.
  5. Vrijdag: Eerste piketpalen in de hoeken voor voldoende afloop en om hoogte te bepalen
  6. Vrijdag + zaterdag: Alle piketpalen graven/slaan
  7. Zaterdag + zondag: Alle balken vastzetten met slotbouten
  8. Zondag + Maandag: Planken vastzetten met de clips, en randen recht afzagen met invalzaag
  9. Maandag: Overkapping terugplaatsen. Nu met van die speciale wieltjes wat een heel stuk sneller en soepeler ging.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1EnWKOezYBCnHa5ru5Os70DJZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhlvlH9PLJjpn7jgFva2Masl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH1YfGYUSTCmGTWicYedCbDcYv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvoYUJDuim8NhdubeK2lsC7O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdZw6QuQZv6kiX4pwSwytrHQu_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f00jVpETcQNQCN9QOK2JapLb.jpg?f=fotoalbum_tile
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSU1tWHkQCPRndyxvQehFzmEAnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5YM2t5HWN7UtHJZ4Ds73aC1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7funaRaySu9hxWwQkmZ7ueUISJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRlGOjKvbVzm65nTbzK8fHHR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1RrMHV36BhJh6m3y_LnFnoSX84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FY3voIuomqs2eYxjHPxd2qf.jpg?f=fotoalbum_tile
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERYJhHC8h8lP4SR6k90UsdcoltY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsbeST85tHIEGQPaS8xifq1V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/476nClZ7xeuUyZgdGge_UyFSSjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnGzTvJHnnSzOhzPukBwsrY5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siAkneSfX0vq6toW1vWaO7QZnBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwSCyPrNP36BUmvMRHua2uMG.jpg?f=fotoalbum_tile
5 dagen mee bezig geweest dus, met deels hulp van mijn schoonvader en vrouw (ja, die pakt ook gewoon een sleg en slaat piketpalen). Voor iemand die weinig klust valt het resultaat me niet tegen. Maar hebben wel precies gewerkt ook (alles checken op waterpas continu etc. tip: waterpas weghalen als je met een sleg slaat, zo heb ik mijn waterpas scheef geslagen :+ ).

Het is nog niet volledig af. Plan is om nog een plank tegen de zijkanten te zetten zodat het netjes afgewerkt is en je niet meer onder het terras kan kijken. Helaas heb ik me verrekend en kom ik die plank dus tekort. En 5 meter past niet makkelijk in de auto.... En om de zijkanten af te werken dacht ik aan zwarte aluminium hoekprofielen om het echt af te maken en te omlijsten. Dan komt dat weer mooi terug in de tuinset en overkapping.

De overkapping hebben we trouwens nu 3 jaar en zijn we erg tevreden over. Praktisch geen onderhoud, het dak is van lamellen die open kunnen zodat je ook in de zon kan zitten (ik wilde geen volledig dichte hut omdat ik graag in de zon zit in de lente, maar niet in de zomer) en de waterafvoer werkt goed dus met regen zit je ,mits het niet stormt, ook droog.

Staat nu als een huis, en verwacht nu wel 20+ jaar vooruit te kunnen. En waarschijnlijk wel langer aangezien het oude terras er ook meer dan 10 jaar heeft ingelegen met een minder sterke fundering welke met 2 balken ook gerepareerd had kunnen worden....

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker bezig!

Ik was zo slim om te denken "Nah, dat werk aan de vijver doe ik volgend weekend wel". 6 graden en regen. Goed plan.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Waah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:33:
De huidige vlonder begon op 2 plekken door te zakken. Deze is nog gelegd door de vorige bewoners. Na controle bleek: twee dwarsbalken verrot, door direct contact tussen grond en balken door ander hout wat er tussen geschroeft was.

Twee nieuwe balken en klaar! Maar daar dacht Miss Waah anders over. Want elk jaar moet het terras weer schoongespoten worden (van groen naar grijs) en die grijze kleur was het ook niet echt. En de splinters ook niet (die komen van de hogedruk, we know).

Oftewel: de oude vlonder moest eruit. En aangezien de afstand tussen de piketpalen veel te groot was.... Dus ook die er maar uit.

DUS:
  1. Woensdag: Alle planken verwijderen
  2. Woensdag: Bestaande piketpalen en balken verwijderen. Met een kettingzaag de balken doorzagen en daarna met een hefboom de piketpalen verwijderen ging best goed.
  3. Woensdag: Overkapping is lastig te demonteren (honderd kruiskopschroeven, waarvan de 3e al niet los wilde) dus met veel moeite eraf getild met 4 man. Planken laten zitten omdat je anders geen grip hebt om te tillen.
  4. Donderdag: 18 composiet planken geleverd (Purashield Teak 21cm brede composiete planken), 127 hardhouten piketpalen en 12 hardhouten Azobe balken.
  5. Vrijdag: Eerste piketpalen in de hoeken voor voldoende afloop en om hoogte te bepalen
  6. Vrijdag + zaterdag: Alle piketpalen graven/slaan
  7. Zaterdag + zondag: Alle balken vastzetten met slotbouten
  8. Zondag + Maandag: Planken vastzetten met de clips, en randen recht afzagen met invalzaag
  9. Maandag: Overkapping terugplaatsen. Nu met van die speciale wieltjes wat een heel stuk sneller en soepeler ging.
5 dagen mee bezig geweest dus, met deels hulp van mijn schoonvader en vrouw (ja, die pakt ook gewoon een sleg en slaat piketpalen). Voor iemand die weinig klust valt het resultaat me niet tegen. Maar hebben wel precies gewerkt ook (alles checken op waterpas continu etc. tip: waterpas weghalen als je met een sleg slaat, zo heb ik mijn waterpas scheef geslagen :+ ).

Het is nog niet volledig af. Plan is om nog een plank tegen de zijkanten te zetten zodat het netjes afgewerkt is en je niet meer onder het terras kan kijken. Helaas heb ik me verrekend en kom ik die plank dus tekort. En 5 meter past niet makkelijk in de auto.... En om de zijkanten af te werken dacht ik aan zwarte aluminium hoekprofielen om het echt af te maken en te omlijsten. Dan komt dat weer mooi terug in de tuinset en overkapping.

De overkapping hebben we trouwens nu 3 jaar en zijn we erg tevreden over. Praktisch geen onderhoud, het dak is van lamellen die open kunnen zodat je ook in de zon kan zitten (ik wilde geen volledig dichte hut omdat ik graag in de zon zit in de lente, maar niet in de zomer) en de waterafvoer werkt goed dus met regen zit je ,mits het niet stormt, ook droog.

Staat nu als een huis, en verwacht nu wel 20+ jaar vooruit te kunnen. En waarschijnlijk wel langer aangezien het oude terras er ook meer dan 10 jaar heeft ingelegen met een minder sterke fundering welke met 2 balken ook gerepareerd had kunnen worden....
Jij ook lekker bezig!

blup

• Waah
Bezulba schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Lekker bezig!

Ik was zo slim om te denken "Nah, dat werk aan de vijver doe ik volgend weekend wel". 6 graden en regen. Goed plan.
Ach een ding scheelt: vult de vijver meteen weer! O-)

Had nog wel wat stress. Want de overkapping stond dus nu niet zo heel stevig. Dus was bang voor storm, en dat het hele zootje kapot zou waaien. Want het is heel stevig, als het vast staat. Maar zo los is het een stuk minder stevig O-) Dus wilde kostte wat kost de overkapping weer hebben staan voor het slechte weer zou aanbreken :D

Maar ik heb thuis ook een goede motivator die zorgt dat ik "lekker bezig" blijf. Mijn schoonvader noemde zijn eigen dochter al een slavendrijver. Want die is gewend wat te doen en dan ff koffie, ff kletsen. Beetje ouwehoeren als een ander bezig is. Maar Miss Waah zet je direct aan het werk als je niets staat te doen _O-

• Waah

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel mooi _/-\o_ doe je een stuk sneller dan dat ik het zou kunnen _O-

• Ruitenwisser
dragonhaertt schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Zijkanten zou ik inderdaad zelf ook uit 18mm maken. Ook bij undermount slides trouwens.
Geeft toch wat extra stevigheid.

Alleen als ik een hoge kwaliteit multiplex of ander rigide materiaal zou gebruiken zou ik naar 12mm gaan voor de zijkanten.
Ja ben ook tot die conclusie nu gekomen.

Btw, wat verschillen die houtprijzen tussen België en Nederland :o . Voor een 244x122cm 18mm multiplex plaat 92 euro in België vs 52.5 euro in Nederland, zowel Gamma als Brico/Praxis. Zal wss dan gewoon een multiplex plaat kopen ipv een betonplex. Enige wat me toch nog naar een betonplex neigt is de mogelijkheid dat er water op kast terecht komt.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:36
Jolke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Ah zo, ik heb ze vorige week in de kruipruimte geplaatst omdat mijn convector eruit ging. Alles wat bij mij in het zicht zit (dus niet in het plafond of in een muur weggewerkt) zit met knel vast. Nooit problemen gehad bij sokken of overgangen.

Ik heb bij 2 thermostaat kranen een dag later het nog een slag moeten geven, maar dat is alles.

K to the KillaZ

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 22:33
Ruitenwisser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Ja ben ook tot die conclusie nu gekomen.

Btw, wat verschillen die houtprijzen tussen België en Nederland :o . Voor een 244x122cm 18mm multiplex plaat 92 euro in België vs 52.5 euro in Nederland, zowel Gamma als Brico/Praxis. Zal wss dan gewoon een multiplex plaat kopen ipv een betonplex. Enige wat me toch nog naar een betonplex neigt is de mogelijkheid dat er water op kast terecht komt.
Hornbach: €42,99.

Qua prijs moet je in Nederland geen hout willen kopen bij de Gamma of Praxis. De houthandel of de Hornbach zijn echt veel goedkoper. Bij de multiplex valt het me nog mee, eerlijk gezegd. Een balkje van 44 x 94 x 240 kost bijvoorbeeld €6,40 bij de Hornbach, €15,30 bij de Praxis en €17,79 bij de Gamma.

• Ruitenwisser
marcop23 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Hornbach: €42,99.

Qua prijs moet je in Nederland geen hout willen kopen bij de Gamma of Praxis. De houthandel of de Hornbach zijn echt veel goedkoper. Bij de multiplex valt het me nog mee, eerlijk gezegd. Een balkje van 44 x 94 x 240 kost bijvoorbeeld €6,40 bij de Hornbach, €15,30 bij de Praxis en €17,79 bij de Gamma.
Ik ben woonachtig te Gent maar werk in de haven van Vlissingen. Ik kan dus even vlug binnenspringen in de Praxis. Hornbach is iets te ver voor die 10 euo.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

miicker schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
[...]

En in plaats van sok:

En dan verder wil ik de afvoer een stuk inkorten, iets omhoog laten lopen en er een Y-stuk op zetten zodat zowel de afvoer van de droger als de wasmachine er in kunnen, zie hieronder mijn prachtige paint skills.

[Afbeelding]

- Kan ik de bocht (waar ik nu ongeveer het Y-stuk heb getekend) los krijgen van de buis? Wellicht met een hetelucht pistool? Denk niet dat dit heel handig is aangezien ik verwacht dat de buis misschien eerder smelt dan de lijm. Dus afzagen en er een nieuw stuk opzetten?
- Kan ik eventueel de stukken van de aansluiting die we nu hebben gebruiken (zie foto hieronder, helaas niet heel duidelijk te zien)?
[Afbeelding]

En dan nog zoiets:

Is dat correct?
Ik koop zelf graag bij warmteservice in een van hun winkels, want dan is de kans veel groter dat ik de juiste spullen heb. In dit geval denk ik dat de onderdelen van de Hornbach ook prima zijn,

Gelijmde stukken loskrijgen is lastig, ik zou zagen/knippen.

Of je die stukken van de aansluiting kunt hergebruiken kan ik zo niet zeggen. Als je dicht bij een bouwmarkt woont dan zou ik het er op gokken en de werkzaamheden uitvoeren op een moment dat de bouwmarkt open is zodat je meteen langskunt. Alternatief is om het alvast te kopen en het bonnetje goed te bewaren.

Van klussen krijg je grijze haren

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:32
Waah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:33:

Als je een naad geen bezwaar vindt kan je de plank op lengtes (laten) maken die wel in je auto kunnen.
Passagiers stoel en achterbank plat en achterklep stuk open laten dan kan je flinke lengtes kwijt.

• Piet91
  • Niet online
Familie van mij wil een (waarschijnlijk 55") TV ophangen aan een schuin dak (binnenzijde van wolfseind); zo'n 2-2,5 meter van de grond in een slaapkamer.
Een normale wandbeugel gaat dan dus niet werken; TV hangt immers voorover.
Daarnaast zou dat de installatie bijzonder moeilijk maken met ophangen van de TV, kabels inpluggen e.d.

Maar in theorie zou een beugel als deze dan toch moeten voldoen?
Met monteren van TV, kabels inpluggen e.d. laat je 'm zakken en nadien gewoon altijd ingeklapt tegen dak aan?

Ik denk wel dat ze een paar goeie pluggen mogen gaan halen, want ik geloof niet dat er achter de gipsplaten iets van hout(en) plaatmateriaal zit...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Piet91 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:11:
Familie van mij wil een (waarschijnlijk 55") TV ophangen aan een schuin dak (binnenzijde van wolfseind); zo'n 2-2,5 meter van de grond in een slaapkamer.
Een normale wandbeugel gaat dan dus niet werken; TV hangt immers voorover.
Daarnaast zou dat de installatie bijzonder moeilijk maken met ophangen van de TV, kabels inpluggen e.d.

Maar in theorie zou een beugel als deze dan toch moeten voldoen?
Met monteren van TV, kabels inpluggen e.d. laat je 'm zakken en nadien gewoon altijd ingeklapt tegen dak aan?

Ik denk wel dat ze een paar goeie pluggen mogen gaan halen, want ik geloof niet dat er achter de gipsplaten iets van hout(en) plaatmateriaal zit...
ik had ook een tv aan mijn schuine dak. gewoon twee balkjes op vastgezet en daar een beugelset voor een rechte wand op vastgeschroefd. tv eraan en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
BBCode
Ik ben bezig met een zolderverbouwing waarbij we ook een extra badkamer gaan realiseren.
Voor de afvoer wordt er in de lepe hoek van de trap een nieuwe standleiding gemaakt die in de kruipruimte wordt gekoppeld aan de bestaande verzamelleiding.
Boven de badkamer en een aantal overige ruimtes op zolder komt er een vliering.
  1. Kan ik de nieuwe standleiding koppelen aan de bestaande standleiding voor de ontluchting? Zie tekeningen en foto’s; oranje is de nieuwe standleiding, geel is bestaande standleiding met dakdoorvoer naar buiten. Buizen worden dan bovenop de vliering gemaakt. Het stuk boven de trap en overloop wordt ook vliering maar even niet ingetekend.
  2. Er komt een dakraam in de badkamer maar daarnaast zou ik ook graag een afzuiging in de badkamer willen hebben. Op onze DUCO box zitten nog voldoende aansluitingen. Ik neem aan dat ik een nieuwe buis kan trekken vanaf de badkamer naar de DUCO box? Zie groene buizen. Ook via bovenzijde vliering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTu5CVjsO-e8nxt08ivD-wzU094=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uXnjKACjvYbEaWNpaNRMxnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FxGf4_wrJPXV0rQYxjEREVsTio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMyzeiz1ml0CwAnyJ4DqCPaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT6_my7SWg_IBxOp0hYvnODgyCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BzA6qy4uGYgQ7dKaFxB9BwbV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ThbzGaRyL74Fanj0RUkZqot5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2e5F6F7rNRTqOe59vD2H7UXU.png?f=fotoalbum_large
  • Koud en warm water zal vanaf de hoek van de warmtepomp naar de badkamer moeten. Ik kan helaas niet met leidingen door de vloer. Idee is dus via de wanden en verlaagd plafond van de vliering.
    • A. Waar zouden jullie de verdeler voor warm en koud water plaatsen? Idealiter ga ik met 1 koud en warm water leiding (20mm?) richting de badkamer. Ik zou bijv. De verdeler in het verlaagde plafond kunnen maken en toegankelijk houden vanaf de vliering mocht ik er ooit nog bij moeten. Douche komt in de hoek van de trap (linksonder), WC tegen de wand met de buren (links), wasmeubel aan de scheidingswand met andere kamer (rechts)
    • B. Deze leidingen worden dan het hoogste punt uit het systeem. Wat is er nodig voor de ontluchting?
    • C. Ik lees tegenstrijdige verhalen over wel/niet isoleren van leidingen. We hebben een warmtepomp en een beperkt boilervat, ik zou dus liefst zo min mogelijk warmte verliezen. Eerste idee wat in me opkomt is dan ook het isoleren van de warm water leiding. Echter lees ik op diverse plekken dat juist de warm water leiding snel moet kunnen afkoelen ivm legionella. Iemand advies?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ruitenwisser schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Ik ben woonachtig te Gent maar werk in de haven van Vlissingen. Ik kan dus even vlug binnenspringen in de Praxis. Hornbach is iets te ver voor die 10 euo.
ik zou persoonlijk wel wat kritisch zijn op de kwaliteit. Hornbach is zeker niet perfect maar wel beter dan Praxis.

Alhoewel ze nu een nieuw mpx hier hebben. Heel licht van gewicht en het werkt heel hard.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:02
Boudewijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:32:
[...]
ik zou persoonlijk wel wat kritisch zijn op de kwaliteit. Hornbach is zeker niet perfect maar wel beter dan Praxis.

Alhoewel ze nu een nieuw mpx hier hebben. Heel licht van gewicht en het werkt heel hard.
Ik woon ook in die contreien, Hornbach is gewoon 100km weg. Dat is toch echte te.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Is er geen houthandel in de buurt?
Ik heb hier in de stad ook een houthandel die amper te vinden is als je gaat googlen en een brakke website heeft.
Het hout is wel van betere kwaliteit dan bij de bouwmarkt of de hornbach en de prijs is vaak ook beter. Vooral voor plaatmateriaal ga ik liever daar heen!
Boven de 300e bezorgen ze ook nog eens gratis, dus voor grotere projecten is het het al helemaal waard!

• Ruitenwisser
Heb hier in Gent Houthandel Hanssens gevonden. 52 euro voor een MHL multiplex plaat van 18mm. Komt in de buurt van Hornbach prijzen. Maar ook even gebeld en ze vragen 1.2 euro excl btw per lopende meter zaagsnede (onder de 50m zagen). Geen ervaring hoe precies die zaagsnedes zijn maar bij Brico/Gamma heb je het voordeel dat ze het gratis 'op maat' zagen en als je het wat ruimer doorgeeft dan kan je later nog bijzagen. Betaal je voor het zagen, wil ik wel dat het allemaal precies is zodat ik het zelf niet meer hoef te doen en dan loopt de prijs wel weer op.

• Piet91
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:17:
ik had ook een tv aan mijn schuine dak. gewoon twee balkjes op vastgezet en daar een beugelset voor een rechte wand op vastgeschroefd. tv eraan en klaar.
De meeste wandbeugels werken zo dat de TV eerst boven op de wandbeugel 'legt' en daarna naar de TV vlak hangen zodat de onderzijde "vastklikt".
Persoonlijk vond ik dat laatste nooit echt vertrouwenswaardig, regelmatig dat dat niet echt goed vastklikt.

Ik zou het zeker niet vertrouwen voor een 55" TV die op zo'n 2,5 - 3 meter hoogte boven je hangt aan een schuin plafond. Naast het feit dat op zo'n plek een TV aan zo'n beugel monteren, kabels begeleiden/inpluggen e.d. schier onmogelijk is.
Daarom dacht ik aan zo'n plafondbeugel; lijkt mij namelijk veel makkelijker en betrouwbaarder.
De beugel aan plafond monteren, TV aan beugel monteren (terwijl deze 'hangt'), kabels inpluggen en je scharniert de TV omhoog en klikt vast.
Bij eventueel nieuwe apparaten/kabels inpluggen haal je 'm even naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/9EnMrVBy8rjD/82Og8Vg/550x550.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 26-03-2026 13:09 ]

• usernametaken
  • Laatst online: 16-05 22:30
Ruitenwisser schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:16:
Heb hier in Gent Houthandel Hanssens gevonden. 52 euro voor een MHL multiplex plaat van 18mm. Komt in de buurt van Hornbach prijzen. Maar ook even gebeld en ze vragen 1.2 euro excl btw per lopende meter zaagsnede (onder de 50m zagen). Geen ervaring hoe precies die zaagsnedes zijn maar bij Brico/Gamma heb je het voordeel dat ze het gratis 'op maat' zagen en als je het wat ruimer doorgeeft dan kan je later nog bijzagen. Betaal je voor het zagen, wil ik wel dat het allemaal precies is zodat ik het zelf niet meer hoef te doen en dan loopt de prijs wel weer op.
Bij Hanssens ga je kwalitatiever hout krijgen. Heb al vaak gevloekt om krom hout uit de gamma :F

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Ik weet niet wat de huidige selectie is, maar een paar jaar terug liep ik bij de Hornbach met een grote boog om het multiplex heen. Dat was iets van econogwat. Het splinterde als een malle omdat de toplaag heel dun was, veel noesten en lagen die overlapte in de tussenliggende lagen waardoor er kieren in zaten. En de boel was verlijmd met een klodder prittstift ofzo. Alle reviews gaven dat ook aan.
En voor iets meer had ik een plaat hardhout multiplex bij de Gamma.

Edit, als ik nu kijk wat ze aan 18mm multiplex op voorraad hebben in mijn vestiging, dan is dat alleen vederplex (populier) heel leuk om je camper mee af te timmeren of een houten speelhuis voor de kids mee te maken. Maar voor constructies of meubels is het te zacht.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 26-03-2026 17:45 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Ik weet niet wat de huidige selectie is, maar een paar jaar terug liep ik bij de Hornbach met een grote boog om het multiplex heen. Dat was iets van econogwat. Het splinterde als een malle omdat de toplaag heel dun was, veel noesten en lagen die overlapte in de tussenliggende lagen waardoor er kieren in zaten. En de boel was verlijmd met een klodder prittstift ofzo. Alle reviews gaven dat ook aan.
En voor iets meer had ik een plaat hardhout multiplex bij de Gamma.
ik ben er ook geen fan van. Raar roodachtig spul.

Mijn ervaring is wel dat bij de praxis hier alles krom is.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:46:
[...]
ik ben er ook geen fan van. Raar roodachtig spul.

Mijn ervaring is wel dat bij de praxis hier alles krom is.
Praxis kom ik echt nooit, wel soms bij de Gamma, en bij Van Dorp een keer mooi multiplex voor boeidelen gekocht.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-05 23:40
miicker schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
[...]

En in plaats van sok:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan nog zoiets:

Is dat correct?
Bij het warm stoken worden de buizen zacht.
Als je de binnenste af zaagt zodat je nog een paar centimeter uitstekend heb kan je die met een waterpomptang vastpakken en dan je tang verdraaien waardoor je hem van de lijm lostrekt (dan vouwt een deel naar binnen als het ware). Als je die verwijderd hebt kan je de buitenste buis nog verwarmen waardoor ie weer voor 95,64% goed rond trekt. Af laten koelen en schuren en er kan weer een nieuwe buis in :Y

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:09
Jolke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:52:
Ik ga een radiator vervangen, maar ik kan geen schroefdraad snijden, om een adapter naar een aluminium-kunststof flexibele buis aan te brengen. Nu las ik dat je met een klemverbinding direct op een stalen verwarmingsbuis kan verbinden zonder draad te snijden.
Heeft iemand hier ervaring met deze Klemmverbinder op verwarmingsbuizen? Geen idee hoe dat in het Nederlands heet, woon al te lang in Duitsland. O-)

[Afbeelding]
Ja, niet doen tenzij het écht niet anders kan. Waarom kun je geen draad snijden? Snijsetje is niet gek duur.

Dit soort knelfittingen kunnen zich niet in de stalen buis snijden, dus blijft een risico dat ze losschieten. Anderzijds is het ook niet zo'n drama, anders zouden ze al lang niet meer verkocht worden. Maar ik wil het risico niet lopen.

Zijn ook in NL te krijgen: is een reguliere knelkoppeling, maar je moet dan de messing knelring vervangen door een kunststof ring.

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:37
Zwartoog schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Ja, niet doen tenzij het écht niet anders kan. Waarom kun je geen draad snijden? Snijsetje is niet gek duur.

Dit soort knelfittingen kunnen zich niet in de stalen buis snijden, dus blijft een risico dat ze losschieten. Anderzijds is het ook niet zo'n drama, anders zouden ze al lang niet meer verkocht worden. Maar ik wil het risico niet lopen.

Zijn ook in NL te krijgen: is een reguliere knelkoppeling, maar je moet dan de messing knelring vervangen door een kunststof ring.
Helemaal eens met Zwartoog, voor kritische koppelingen achter wanden en in muren zou ik ook een draadje tappen, maar voor tijdelijk heb ik die knelringen gebruikt in een overgangsfase met vervanging van CV circuit van dikwandig naar MLB.

VSH en bonfix hebben plastic knelringen speciaal voor dikwandig staal. VSH gaat maar tot 1" en volgens mij heb je 1 1/4" (42mm). Die is er wel van Bonfix, maar zeer beperkt leverbaar. Is wel een makkelijke oplossing, gewoon normale knelkoppeling pakken, alleen ring verwisselen en vast is vast, niet te hard aantrekken. Heb zelf alleen de VSH's gebruikt.

Die van VSH heten Superblue.

[ Voor 3% gewijzigd door doktervictor op 27-03-2026 08:43 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-05 23:40
doktervictor schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Helemaal eens met Zwartoog, voor kritische koppelingen achter wanden en in muren zou ik ook een draadje tappen, maar voor tijdelijk heb ik die knelringen gebruikt in een overgangsfase met vervanging van CV circuit van dikwandig naar MLB.

VSH en bonfix hebben plastic knelringen speciaal voor dikwandig staal. VSH gaat maar tot 1" en volgens mij heb je 1 1/4" (42mm). Die is er wel van Bonfix, maar zeer beperkt leverbaar. Is wel een makkelijke oplossing, gewoon normale knelkoppeling pakken, alleen ring verwisselen en vast is vast, niet te hard aantrekken. Heb zelf alleen de VSH's gebruikt.

Die van VSH heten Superblue.
belangrijk is dat je naast de eerste verwarmingscyclus ze nog eens nadraait.
Omdat ik er hier toch eentje in de verdiepingsvloer heb gebruikt en de radiator pas een half jaar later kwam, heb ik het boeltje warm gestookt met de vlam en een warmtebeeldcamera erop. (65 graden overigens)

Ik stond er versteld van hoeveel losser de koppeling zat nadat hij weer afgekoeld was.

• Jolke
Zwartoog schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Juist, dit is een duidelijk verhaal. De buizen zitten in de muur en in een koof, dus ik kan er dan ook niet snel bij, als er toch iets lekt.

Omdat ik geen snijset heb, en dit ook de laatste verwarming is die vervangen wordt, leek het me wat overdreven om een set daarvoor aante schaffen. Kijken of ik het bij de lokale bouwmarkt kan huren.

• miicker
  • Niet online
fenrir schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Ik koop zelf graag bij warmteservice in een van hun winkels, want dan is de kans veel groter dat ik de juiste spullen heb. In dit geval denk ik dat de onderdelen van de Hornbach ook prima zijn,

Gelijmde stukken loskrijgen is lastig, ik zou zagen/knippen.

Of je die stukken van de aansluiting kunt hergebruiken kan ik zo niet zeggen. Als je dicht bij een bouwmarkt woont dan zou ik het er op gokken en de werkzaamheden uitvoeren op een moment dat de bouwmarkt open is zodat je meteen langskunt. Alternatief is om het alvast te kopen en het bonnetje goed te bewaren.
Hmm ik heb die buis nog eens opgemeten en die is 20-21 mm lijkt het. Dus dan gaat al dat 15mm spul niet passen lijkt me?

Heb ik dan dit nodig:
https://www.hornbach.nl/p...elset-20-x-22-mm/6053054/

Ik heb deze geprobeerd aan te sluiten op zo'n 22mm buis in de winkel, maar krijg dat niet voor elkaar...

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

miicker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Hmm ik heb die buis nog eens opgemeten en die is 20-21 mm lijkt het. Dus dan gaat al dat 15mm spul niet passen lijkt me?

Heb ik dan dit nodig:
https://www.hornbach.nl/p...elset-20-x-22-mm/6053054/

Ik heb deze geprobeerd aan te sluiten op zo'n 22mm buis in de winkel, maar krijg dat niet voor elkaar...
weet je het zeker dat de diameter van die leiding naar de kraan ~21 mm is? Een 15 mm koper of 16 mm alupex leiding is gebruikelijk.

• miicker
  • Niet online
fenrir schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:19:
[...]

weet je het zeker dat de diameter van die leiding naar de kraan ~21 mm is? Een 15 mm koper of 16 mm alupex leiding is gebruikelijk.
Jep 20-21 mm. Bij de Hornbach geloofde ze me ook niet :P Dusdanig dat ik aan mezelf ging twijfelen en mijn vrouw heb gebeld om te checken of hij echt 20mm was.

Toen alle spullen voor 20mm meegenomen, het er op gegokt dat het zou lukken en het lukte gelukkig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmCFhUSKSBBuf140myF_C1cEfnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQTq5WEe4RFWIkln9fS1YRqR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jndTGC8N0ZV3IFFNot4MDbJ6_gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TALQU312AHzzPzZNFajt7KTm.jpg?f=fotoalbum_large

De kraan hangt nu op +- 110cm, wat volgens internet het meest gangbaar is voor een wm kraan. Heb de beschadiging er tussenuit gehaald en de leiding dus ingekort. Het werkt zonder dat het lekt (tot nu toe :+ )

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:26
Jolke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:44:
[...]

Juist, dit is een duidelijk verhaal. De buizen zitten in de muur en in een koof, dus ik kan er dan ook niet snel bij, als er toch iets lekt.

Omdat ik geen snijset heb, en dit ook de laatste verwarming is die vervangen wordt, leek het me wat overdreven om een set daarvoor aante schaffen. Kijken of ik het bij de lokale bouwmarkt kan huren.
Andere optie is nog Viega megapress, dat kan op dikwandig staal. Wel duur en je moet een perstang huren (Warmteservice heeft ze bijvoorbeeld). Zelf was ik blij met deze oplossing. Heb niet veel ervaring, maar dit voelde juist ook daarom betrouwbaarder. Te hard of te zacht aandraaien kan niet, goed is goed.

• The_Vice
  • Laatst online: 16-05 16:10
SquareOne schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:18:
BBCode
Ik ben bezig met een zolderverbouwing waarbij we ook een extra badkamer gaan realiseren.
Voor de afvoer wordt er in de lepe hoek van de trap een nieuwe standleiding gemaakt die in de kruipruimte wordt gekoppeld aan de bestaande verzamelleiding.
Boven de badkamer en een aantal overige ruimtes op zolder komt er een vliering.

[list=1]
• Kan ik de nieuwe standleiding koppelen aan de bestaande standleiding voor de ontluchting? Zie tekeningen en foto’s; oranje is de nieuwe standleiding, geel is bestaande standleiding met dakdoorvoer naar buiten. Buizen worden dan bovenop de vliering gemaakt. Het stuk boven de trap en overloop wordt ook vliering maar even niet ingetekend.....
Zolang dat boven de hoogste aansluiting gebeurt, waarom niet, Wavin heeft wel een mooie gids voor binnenriolering.
Je zou een schatting aan de gelijktijdigheid kunnen doen om de grootte te bepalen. Maar belangrijkst is dat je de richtlijnen van waar en wanner een ontspanningsleiding te plaatsen. Zeker zaken als een douche goot met een minimale siphon hoogte zijn gebaat bij een eigen verbinding naar de ontspannings leiding, Zeker als er ook een toilet of andere gebruiker op de lijn naar de standleiding zit. Je zou ook beluchters kunnen overwegen op plekken waar een vacuum een siphon onderuit kan trekken, maar een douchgoot siphon waterslot (qua hoogte) is zo laag dat een eigen verbinging beter is.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
The_Vice schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Zolang dat boven de hoogste aansluiting gebeurt, waarom niet, Wavin heeft wel een mooie gids voor binnenriolering.
Je zou een schatting aan de gelijktijdigheid kunnen doen om de grootte te bepalen. Maar belangrijkst is dat je de richtlijnen van waar en wanner een ontspanningsleiding te plaatsen. Zeker zaken als een douche goot met een minimale siphon hoogte zijn gebaat bij een eigen verbinding naar de ontspannings leiding, Zeker als er ook een toilet of andere gebruiker op de lijn naar de standleiding zit. Je zou ook beluchters kunnen overwegen op plekken waar een vacuum een siphon onderuit kan trekken, maar een douchgoot siphon waterslot (qua hoogte) is zo laag dat een eigen verbinging beter is.
Dank voor het linkje. Ga ik eens aandachtichtig doornemen.

Aansluiten van nieuwe standleiding op bestaande zal zo hoog mogelijk zijn. Ruim boven alle afvoerleidingen.

Met ‘eigen verbinding’ bedoel je denk ik verbinding naar de nieuwe standleiding?

De douche, toilet en wastafel krijgen allemaal eigen verbinding naar nieuwe standleiding. Douchegoot wel lager dan toilet. Wastafel moet ik kijken hoe ik uit komt.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 27-03-2026 20:40 ]

• The_Vice
  • Laatst online: 16-05 16:10
SquareOne schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Dank voor het linkje. Ga ik eens aandachtichtig doornemen.

Aansluiten van nieuwe standleiding op bestaande zal zo hoog mogelijk zijn. Ruim boven alle afvoerleidingen.

Met ‘eigen verbinding’ bedoel je denk ik verbinding naar de nieuwe standleiding?

De douche, toilet en wastafel krijgen allemaal eigen verbinding naar nieuwe standleiding. Douchegoot wel lager dan toilet. Wastafel moet ik kijken hoe ik uit komt.
Als je er een paar hebt doe je het allicht al beter dan menig loodgieter. ;) .
Lijkt er soms wel op eigen verbinding naar standleiding, Als het maar voor een punt zit waar het samenkomt. Maar inderdaad, vooral even die gids doorlezen, is best verhelderend over waar de knelpunten kunnen ontstaan.

En bij twijfel nog een schets hier in het forum plaatsen. Ik heb hier bad en wastafel die samenkomen in een pijp van een zelfde diameter, dat gorchelt af en toe een beetje. Die had ik achteraf in een maatje groter willen laten samenkomen, of een beluchter erbij.
Helaas stoort het me net niet genoeg om er alsnog iets aan te doen. Maar bij een volgende badkamer is het wel een punt van aandacht.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43
Iemand een idee hoe ik mijn hard houten voordeur kan stellen? Hij klappert als een gek, eigenlijk altijd al wel gehad. Er zitten rubbers in, moet ik het gewoon verder opvullen of aan de kant van het kozijn een rubber plaatsen ofzo?
Ik zie aan de scharnieren niet echt een mogelijkheid tot stellen zoals bij een kast deurtje zeg maar?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09
GeeMoney schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:47:
Iemand een idee hoe ik mijn hard houten voordeur kan stellen? Hij klappert als een gek, eigenlijk altijd al wel gehad. Er zitten rubbers in, moet ik het gewoon verder opvullen of aan de kant van het kozijn een rubber plaatsen ofzo?
Ik zie aan de scharnieren niet echt een mogelijkheid tot stellen zoals bij een kast deurtje zeg maar?
'hij
klappert',
is van hardhout,
heeft rubbers,
en heeft scharnieren'

Bevat exact nul informatie voor een gericht advies.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GeeMoney schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:47:
Hout scharnieren zijn doorgaans niet op die manier te stellen dan moet je ze of verbuigen of de nis waar ze in zitten veranderen. Als je met klapperen bedoeld dat hij los in het slot zit (getik als hij dicht is) dan kan je dat oplossen door het sluit plaatje te stellen. een paar foto's en een iets betere beschrijving wat jouw klapperen exact is zou wel helpen :9

• GeeMoney
Rukapul schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:51:
[...]

'hij
klappert',
is van hardhout,
heeft rubbers,
en heeft scharnieren'

Bevat exact nul informatie voor een gericht advies.
Ik hoor graag hoe ik een klapperende deur op de foto zet :9 .
Hier wat foto's maar volgens mij is er geen mogelijkheid tot verstellen.
Vandaar mijn wat algemene vraag of zoiets normaal gesproken dan met extra rubbers ofzo wordt opgelost?
Als ik de deur op slot draai dan trekt hij hem wel aan en rammelt de deur dus niet meer door de wind. Echter zonder op slot te draaien is een klein zuchtje wind of trek al genoeg om elke seconde getik/geklapper te horen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lngBB_abBRpT646awHCPg1Gq6Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NILZWW9ifEhLcci8j75jFkis.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_-8oOIunyrvxXwc5iskhiIjeFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd4b8c2M27CVz0eK9J5SgCQu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUNCDYakN0VLgoXA7VlxV602yks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVUYPj7KShb4GTxohyxqpL0R.jpg?f=fotoalbum_tile

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Ik hoor graag hoe ik een klapperende deur op de foto zet :9 .
Hier wat foto's maar volgens mij is er geen mogelijkheid tot verstellen.
Vandaar mijn wat algemene vraag of zoiets normaal gesproken dan met extra rubbers ofzo wordt opgelost?
Als ik de deur op slot draai dan trekt hij hem wel aan en rammelt de deur dus niet meer door de wind. Echter zonder op slot te draaien is een klein zuchtje wind of trek al genoeg om elke seconde getik/geklapper te horen.
Slotplaat even losmaken en verstellen. 5 minuten werk.

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Slotplaat even losmaken en verstellen. 5 minuten werk.
Ok, dus even uit het kozijn halen door de 3 schroeven los te maken en hoe verstel ik hem dan ? Ik zoek ook even op YouTube.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Ok, dus even uit het kozijn halen door de 3 schroeven los te maken en hoe verstel ik hem dan ? Ik zoek ook even op YouTube.
Het wijst zichzelf.
YouTube: Nastellen sluitkommen

• GeeMoney
Dank je !
Helaas staat hij al helemaal naar “buiten”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoPTd_ZQNscUfnt3o0To9qxvy0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q1rQS9aWUdcPZzQbXMnh1vJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het los gehaald maar hij moet dus eigenlijk nog verder naar links, hij zit echter al momenteel maximaal.

[ Voor 54% gewijzigd door GeeMoney op 28-03-2026 11:33 ]

• Rukapul
Je kunt de sluitkom iets opdikken (tijdelijk). Als dat werkt kun je het geheel iets opschuiven (werk).

De rubberrand is een alternatief maar mogelijk volgens een specifiek profiel. Zou ik alleen doen als van buiten gezien rondom er geen goede afdichting is.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Duw eens een (wel die dikkere) lucifer of sateprikker in die rood omrandde gleuf. Lukt dat en gaat hij dan iets meer naar links?
En is dat het geklapper weg? Is vaak mm werk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GeeMoney
Cyberpope schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:50:
Duw eens een (wel die dikkere) lucifer of sateprikker in die rood omrandde gleuf. Lukt dat en gaat hij dan iets meer naar links?
En is dat het geklapper weg? Is vaak mm werk.
Ik heb het met een schroevendraaier voorzichtig nog wat omgebogen maar er is behoorlijk wat speling, ik denk wel 2-3mm. Is dat eventueel makkelijk te vervangen als ik het sloopt een breek doordat ik dus te ver buig ?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

GeeMoney schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Ik heb het met een schroevendraaier voorzichtig nog wat omgebogen maar er is behoorlijk wat speling, ik denk wel 2-3mm. Is dat eventueel makkelijk te vervangen als ik het sloopt een breek doordat ik dus te ver buig ?
Ombuigen blijft niet zitten, vandaar dat ik het had over een sateprikker of lucifer. Dus die er achter blijft, terwijl je de deur sluit. Ik gok dat het een meeverende sluitplaat is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Verre van mijn mooiste laswerk, ik moet toch echt eens een menggas fles en draad regelen, in plaats van fluxdraad.
Sowieso mis ik op de parkside om de draadsnelheid in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TApjS-MXaLNq7NS_DbNQgijd1Lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knuPfn95YNwAIkFgCUz4w6J5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fETq8a42Bzlmv0coRL2Q1Pv4j-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvzCF4t9LHXbpA2KATkNcDKS.jpg?f=fotoalbum_tile
De stang tussen de scharnieren van de IKEA Alvdalen was blijkbaar jaren geleden los gebroken.
En mn vrouw heeft hem op Marktplaats verkocht, dit zagen we bij het demonteren.

Dusja, dan slinger je de tools aan he :p

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 28-03-2026 17:14 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marcop23
Een controlevraag: ik heb PVC lijm wat ca. een half jaar geleden voor het eerst is geopend. Het heeft de consistentie van suikerstroop, geen klonten o.i.d. Toch is dat al te oud zeker of niet?

Ik heb een buis proberen te lijmen, maar voordat de buis helemaal in de mof zat, zat 'ie al muurvast (na 5 à 10 seconden). Morgen wil ik het opnieuw proberen met nieuwe lijm. Maar toch twijfel ik of het de lijm is: op het internet staat dat oude lijm soms niet goed meer hecht, terwijl mijn probleem juist te goeie hechting is :P

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 28-03-2026 19:57 ]

• Rukapul
marcop23 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:54:
Een controlevraag: ik heb PVC lijm wat ca. een half jaar oud is. Het heeft de consistentie van suikerstroop, geen klonten o.i.d. Toch is dat al te oud zeker of niet?

Ik heb een buis proberen te lijmen, maar voordat de buis helemaal in de mof zat, zat 'ie al muurvast (na 5 à 10 seconden). Morgen wil ik het opnieuw proberen met nieuwe lijm. Maar toch twijfel ik of het de lijm is: op het internet staat dat oude lijm soms niet goed meer hecht, terwijl mijn probleem juist te goeie hechting is :P
Op het gevaar af dat het dramatisch afloopt ooit, maar ik gebruik wat voorhanden is en dat is soms heel veel ouder dan een half jaar :+

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:01
Die lijm gaat ook snel, aftekenen, loshalen, lijmen en in 1x goed er opschuiven. Ben geen ervaren rot maar in mijn beleving gaat het sneller dan secondelijm.

• marcop23
I-King schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:29:
Die lijm gaat ook snel, aftekenen, loshalen, lijmen en in 1x goed er opschuiven. Ben geen ervaren rot maar in mijn beleving gaat het sneller dan secondelijm.
Maar dan klemt de buis, en als je t niet binnen een paar seconden er in weet te forceren is het dus mislukt?

Op het potje staat overigens: "verbinding is enige tijd nastelbaar". Maar wat is enige tijd. 3 seconden? 30? :henk

Ik zit ook nog met het volgende:
Van de Warmteservice heb ik 90mm-buis plus koppelingen van Dyka. Die kan ik droog gewoon in elkaar schuiven. Maar na aanbrengen van lijm kreeg ik ze dus niet meer in elkaar.
Van de Hornbach heb ik 75mm-buis plus koppelingen van Martens. Die krijg ik droog niet eens verder dan halverwege (en ook met wat spuug niet). Ik heb ze goed schoongemaakt, er zitten geen zandkorrels o.i.d. op. De passing lijkt gewoon erg krap. Op het internet heb ik gelezen dat het met lijm wel zou moeten werken, maar ik heb er geen vertrouwen meer in :P Iemand tips? Ik voel me zo'n amateur ineens... Ik dacht dat dit makkelijk was.

• twain4me

twain4me

marcop23 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:37:
[...]

Maar dan klemt de buis, en als je t niet binnen een paar seconden er in weet te forceren is het dus mislukt?

Op het potje staat overigens: "verbinding is enige tijd nastelbaar". Maar wat is enige tijd. 3 seconden? 30? :henk

Ik zit ook nog met het volgende:
Van de Warmteservice heb ik 90mm-buis plus koppelingen van Dyka. Die kan ik droog gewoon in elkaar schuiven. Maar na aanbrengen van lijm kreeg ik ze dus niet meer in elkaar.
Van de Hornbach heb ik 75mm-buis plus koppelingen van Martens. Die krijg ik droog niet eens verder dan halverwege (en ook met wat spuug niet). Ik heb ze goed schoongemaakt, er zitten geen zandkorrels o.i.d. op. De passing lijkt gewoon erg krap. Op het internet heb ik gelezen dat het met lijm wel zou moeten werken, maar ik heb er geen vertrouwen meer in :P Iemand tips? Ik voel me zo'n amateur ineens... Ik dacht dat dit makkelijk was.
Met verse lijm gaat het doorgaans wel makkelijker (mits je snel genoeg bent) . Maar met oude lijm is dat voordeel een stuk kleiner. nastellen moet je meer denken aan secondes en ook dat wordt minder bij oude lijm. als je meer (verse) lijm gebruikt is de nasteltijd ook wat hoger. maar verwacht er dus niet teveel van, persoonlijk teken ik het altijd af zodat nastellen eigenlijk niet nodig is. erin forseren is vaak ook niet handig kan je geen schuifmof ofzo toepassen?

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 20:54

ErA

Tijd voor een update van het bed.

De laatste status was een ongeluk met het "Kroonjuweel" (de zijkant en ook zichtkant).
Dit heb ik vrijwel onzichtbaar weten te lijmen. Ook weer iets geleerd (was niet heel moeilijk natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVDL3aO4T9p2iJplMb9EGfYlISo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzFNjjImHhOEjSuek4CkStJG.jpg?f=fotoalbum_large

Enfin: Ik kwam er wel achter dat dit een zwakke plek in de constructie was, en sterker nog: Toen ik het bed verliet , maar ook bij het betreden ervan, pakte ik automatisch deze zwakke plek vast. Dat is vragen om moeilijkheden, of nog erger. Dus: werk aan de winkel.

Een (zeer) stevig U'tje gemaakt wat precies achter de entree past:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhQBTgJOnU2Ukp9ibnfPtAQagwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IVtr2BARphhAzh1dRum5a60.jpg?f=fotoalbum_large

De balk is 9 CM hoog Dat is best lang, en ik ga geen 16 cm lange schroeven gebruiken: dus schroeven verzonken in het hout: (en wederom wat geleerd ;-))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEMgIs8epc-e0fL_eZ_YhVQUUj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeyvSTZsvug55NLXaPEDHuh5.jpg?f=fotoalbum_large

Hij past perfect :*) .
In de bovenhoek hier zie je ook de plek van het nachtkastje.
Wat ook cool is: ondanks dat het matras maar 160 lang is, kan ik (187) er gemakkelijk in liggen: het frame is namelijk 170 en de schuine rand bij het hoofdeind zorgt ervoor dat ik mijn kussen daarop kan leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0hjdmBkmKhX7K1_6FEjeESs-gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKWSnYW9R4Bhh09ZIEErjhTE.jpg?f=fotoalbum_large

Uitzicht vanuit bed. Het dakraam kan nog volledig open. Dat was dé reden om zelf een hoogslaper te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RoNKldhohSEeXGpKX7xwGaUoYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTaKQgoQp2OaJOprSXw98OLd.jpg?f=fotoalbum_large

De zijkanten bevestigd met zwarte platte bolkoppen (of hoe het ook heet). Ik vind het er gaaf uit zien, en gevoelsmatig geven ze het hout wat meer onderstuening.
Alle hoeken zijn aan elkaar bevestigd met 3 kleine schroeven door de kopse kanten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu8tGo6an5EmFrVVtZWD9wRx29U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Etz0bZItGtkRNSjNQQlhhovl.jpg?f=fotoalbum_large

Het bed is nu af op het nachtkastje na. Het materiaal hiervoor is inmiddels ook al af. Wat ik nog moet doen is stopcontact met USB C aansluitingen in de bovenplank inbouwen, en een spot aan de onderkant.
Ik kan perfect vanuit de de holle ruimte in het nachtkastje naar de naastgelegen kamer, de was ruimte, om daar stroom te halen.

En vannacht heeft het bed ook zijn maiden voyage gehad met een logee. Een dikke prima als review !

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Een controlevraag: ik heb PVC lijm wat ca. een half jaar geleden voor het eerst is geopend. Het heeft de consistentie van suikerstroop, geen klonten o.i.d. Toch is dat al te oud zeker of niet?

Beetje PVC oplosmiddel er bij doen. dat is immers wat er uit verdampt is.
volgens mij aceton, maar weet het niet zeker uit mn hoofd.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Rukapul
twain4me schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Met verse lijm gaat het doorgaans wel makkelijker (mits je snel genoeg bent) . Maar met oude lijm is dat voordeel een stuk kleiner. nastellen moet je meer denken aan secondes en ook dat wordt minder bij oude lijm. als je meer (verse) lijm gebruikt is de nasteltijd ook wat hoger. maar verwacht er dus niet teveel van, persoonlijk teken ik het altijd af zodat nastellen eigenlijk niet nodig is. erin forseren is vaak ook niet handig kan je geen schuifmof ofzo toepassen?
Om dat aftekenen iets concreter te maken als tip: pas alles in elkaar en zet dan met een marker een duidelijke streep over beide delen zodat heel duidelijk is hoe de delen moeten zitten. Geeft tevens aan wanneer je ver genoeg geduwd hebt.

Dan kun je gewoon lomp met een actie de delen bevestigen na aanbrengen van de lijm.

Persoonlijk ben ik ook groot fan van schuifmoffen. Iets duurder maar zo makkelijk.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
Kunnen jullie meedenken over het opknappen van een muur op zolder? Het is een muur waar ik nu drie lagen behang van heb afgekrabt. Oorspronkelijk was het idee om er nieuw behang op te doen die de gaten doet verdwijnen. Maar misschien kan ik de muur wel opknappen en gewoon sauzen

Overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7YHA_5z_cNO8g8wGDBZ6sWlmIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nm82BlDejAA6p9Nmxpzxdgi6.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL1qc-_rLmE7W1vO_fYkpPAUlEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeLHHEFgLrXYaHUF3KBwIVqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Hm2sVTfS_IuSFYJ1zwei0v7Eyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJyZCjgN9ih3DAmEeFUyw0RI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O6I-O9bV3DnyV6MLOkTp5JbfSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAUdlMnN6dVsJ425dvBmliiE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqalYFbeyeo32scdzTkzeUXjGME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9Vf9mVzi80oAdhpqJ0XhQY3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6t27-NpyuVyUCan6YBhmlulSw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHSgI7QtBBJvRwJU6T7w6crW.jpg?f=fotoalbum_large

Links

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YpfDnMMXoT1-CJZ6mt__aQSTmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5JWAGERrlIVWbI6LA1fraOl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RKHyoUfk2WfugWDDrOXSLtTin8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFYaZUhfpdcXQR3gwkSVFN51.jpg?f=fotoalbum_large

Schouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chdljDR5WYP_FQXXdDa6WxYyrz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7G1XOqDMdREOQQM1ifPyWgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7aYsLqgL3sNDN5UUHPdIysHGT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1l84BySHwWHZbwoa6fins2wj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XWglbaRqKQTGXmubDCO1D6TW2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CfSq3NUHnKnSCrbUDXHhnFv.jpg?f=fotoalbum_large

Oorspronkelijk had ik het idee om links en rechts te behangen. Dat zou iets zijn wat ik nog moet leren. En als je toch al gaat leren dan ja, dan kan ik ook leren een muur te fixen.
De schouw wilde ik oorspronkelijk ook aftimmeren. Rachels er tegenaan en dan plaatwerk of schrootjes o.i.d. Maar misschien kan ik die ook wel repareren. Daar zijn grote stukken stucwerk uit gevallen en daar heeft mijn reciprozaag ook in gestaan per ongeluk. Maar misschien hebben jullie daar ook wel ideeën voor.

Wat zouden jullie doen? Is deze muur te ver naar zijn grootje om zelf te doen? Met wat voor producten zou je de muur weer mooi glad kunnen krijgen om te gaan sauzen?
Ik wil best een paar zaterdagen aan deze muur besteden maar als het resultaat matig wordt dan doe ik net zo lief wat anders. Een stucadoor wilde ik er (nog) niet bijhalen maar als het moet dan moet het.
Ik heb heus wel eens met wat gips een gaatje dichtgesmeerd in beton of steen en dat gaat me aardig af. het is alleen een race tegen de klok met uitharden van gips.

Tips, adviezen, meer dan welkom.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Van makkelijk naar iets moeilijker:
Koop.een emmertje van dit: https://www.arsenius.nl/a...alisatiepleister-18-kg-w/ smeer de eerste laag er op , kijk hoe glad je t krijgt en eventueel.ff bijschuren en nog een dun laagje.

Ik.zou dit zelf doen door 10kg fix and finish te mixen daarmee wordt t ook superglad. Dat koop je bij elke bouwmarkt maar dan moet je nog wel zelf ff aanmaken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16

Septillion

@badkuip Mijn zins ga je het ook zien als je daar overheen gaat behangen. Dus als de boel nu nog wel strak zit dan zou je de boel kunnen patchen met fill and finish. Is het brokkelig dan zou zo veel mogelijk eraf halen en (laten) stucen.

Qua schoorsteen, die is wel echt 100% kurk droog? Want het beetje vochtig is dan begint je schoorsteen door te slaan. En zou ik eerst dat (laten) fixen voor je het binnen afwerkt, op welke manier dan ook.

• badkuip
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:23:
Van makkelijk naar iets moeilijker:
Koop.een emmertje van dit: https://www.arsenius.nl/a...alisatiepleister-18-kg-w/ smeer de eerste laag er op , kijk hoe glad je t krijgt en eventueel.ff bijschuren en nog een dun laagje.

Ik.zou dit zelf doen door 10kg fix and finish te mixen daarmee wordt t ook superglad. Dat koop je bij elke bouwmarkt maar dan moet je nog wel zelf ff aanmaken.
Thanks. Maar gebruik je dat om de gaten te dichten (van de pluggen, kapot stucwerk) of gebruik je dat spul alleen om over de hele muur een nieuw laagje te smeren?
Hoe zou je diepe gaten en brede gaten doen? Ook met dit spul of eerst vullen met cement of gips?

• badkuip
Septillion schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:23:
@badkuip Mijn zins ga je het ook zien als je daar overheen gaat behangen. Dus als de boel nu nog wel strak zit dan zou je de boel kunnen patchen met fill and finish. Is het brokkelig dan zou zo veel mogelijk eraf halen en laten stucen.

Qua schoorsteen, die is wel echt 100% kurk droog? Want het beetje vochtig is dan begint je schoorsteen door te slaan. En zou ik eerst dat (laten) fixen voor je het binnen afwerkt, op welke manier dan ook.
Die schoorsteen lijkt me droog, maar de tijd zal het leren. De schoorsteen op het dak is een paar jaar geleden gerenoveerd en lekdicht gemaakt. Wilde er aan beginnen en dan zie ik het wel of het met een paar jaar een probleem oplevert. Hoe lang hier al vochtplekken zitten is iedereen onbekend omdat daar een flink aantal jaren een koof/voorzetwand voor heeft gezeten.

[ Voor 7% gewijzigd door badkuip op 29-03-2026 20:16 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou alles met 1 van de 2 genoemde spullen dichtsmeren. Het komt niet zo nauw.

• Rukapul
Ik doe dat met kant en klare Fill & Finish Light. Ik heb er veel diepere gaten mee gevuld door gelaagd te werken en laten drogen en krimpen ;)

Daarna alles van een dun laagje voorzien, laten drogen en schuren. Herhalen tot het resultaat voldoende is.

Waarschijnlijk heb je aan een enkele emmer genoeg.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:16

Septillion

@badkuip Als er al een schoorsteenrenovatie plaats heeft gevonden dan zal het geen probleem meer zijn :)

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:32
badkuip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:58:
Kunnen jullie meedenken over het opknappen van een muur op zolder? Het is een muur waar ik nu drie lagen behang van heb afgekrabt. Oorspronkelijk was het idee om er nieuw behang op te doen die de gaten doet verdwijnen. Maar misschien kan ik de muur wel opknappen en gewoon sauzen

Overzicht

[Afbeelding]

Rechts

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schouw

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oorspronkelijk had ik het idee om links en rechts te behangen. Dat zou iets zijn wat ik nog moet leren. En als je toch al gaat leren dan ja, dan kan ik ook leren een muur te fixen.
De schouw wilde ik oorspronkelijk ook aftimmeren. Rachels er tegenaan en dan plaatwerk of schrootjes o.i.d. Maar misschien kan ik die ook wel repareren. Daar zijn grote stukken stucwerk uit gevallen en daar heeft mijn reciprozaag ook in gestaan per ongeluk. Maar misschien hebben jullie daar ook wel ideeën voor.

Wat zouden jullie doen? Is deze muur te ver naar zijn grootje om zelf te doen? Met wat voor producten zou je de muur weer mooi glad kunnen krijgen om te gaan sauzen?
Ik wil best een paar zaterdagen aan deze muur besteden maar als het resultaat matig wordt dan doe ik net zo lief wat anders. Een stucadoor wilde ik er (nog) niet bijhalen maar als het moet dan moet het.
Ik heb heus wel eens met wat gips een gaatje dichtgesmeerd in beton of steen en dat gaat me aardig af. het is alleen een race tegen de klok met uitharden van gips.

Tips, adviezen, meer dan welkom.
Behang wat gaten doet verdwijnen; da's een gat in de markt. Om het zomaar eens te zeggen.

Maar hierboven zijn al een aantal mogelijkheden genoemd. Mocht het na het vullen van de gaten nog niet naar je zin zijn is dit een goede gelegenheid om zelf te stucen. Het zijn geen grote oppervlakken dus met wat oefening moet dat goedkomen.

• twain4me

twain4me

Dat ziet eruit als een afzandende ondergrond dus ik zou eerst goed voorstrijken daarna vullen met bv roodband en dan afwerken met een finisch laagje.

• badkuip
DasNieNix schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:36:
[...]

Behang wat gaten doet verdwijnen; da's een gat in de markt. Om het zomaar eens te zeggen.

Maar hierboven zijn al een aantal mogelijkheden genoemd. Mocht het na het vullen van de gaten nog niet naar je zin zijn is dit een goede gelegenheid om zelf te stucen. Het zijn geen grote oppervlakken dus met wat oefening moet dat goedkomen.
Dat behang bestaat inderdaad niet. Ik dacht eerst aan gaten vullen en dan dik glasvezelbehang of renovlies erop. Maar dat ga ik dus niet doen, eerst zelf proberen de muur op te lappen en sausklaar te maken.

• badkuip
twain4me schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:34:
Dat ziet eruit als een afzandende ondergrond dus ik zou eerst goed voorstrijken daarna vullen met bv roodband en dan afwerken met een finisch laagje.
Voorstrijken met als doel? Voorstrijken voor het aanbrengen van een finish laagje? Of voorstrijken voorafgaand aan het sauzen? Heb je een voorbeeld van te gebruiken voorstrijk?

Grote gaten dus opvullen met Rotband?

[ Voor 6% gewijzigd door badkuip op 30-03-2026 21:24 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 09:28
Heb je ook nagedacht over isoleren? Een voorzetwandje met isolatie en je hebt het ook strak en een beter geïsoleerd huis. Gaat je wel nog wat meer tijd kosten.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• badkuip
inquestos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:25:
Heb je ook nagedacht over isoleren? Een voorzetwandje met isolatie en je hebt het ook strak en een beter geïsoleerd huis. Gaat je wel nog wat meer tijd kosten.
Dit is een buitenmuur en de spouw is al geïsoleerd. Ik was er niet bij maar ik gok dat ze deze muur ook hebben meegenomen,
Plafond wordt wel geïsoleerd. Tussen balken en gipsplaat komt isolatiemateriaal.

• twain4me

twain4me

badkuip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Voorstrijken met als doel? Voorstrijken voor het aanbrengen van een finish laagje? Of voorstrijken voorafgaand aan het sauzen? Heb je een voorbeeld van te gebruiken voorstrijk?

Grote gaten dus opvullen met Rotband?
voordat je de gaten dicht gaat smeren, ik kan op basis van de foto met bijna 100% zekerheid zeggen dat je ondergrond afzand ( zand korrels komen makkelijk los als je er met je vinger langs gaat ) Met voorstrijk heb je meer kans dat je stucwerk blijft zitten omdat het de korreltjes vast plakt en het gaat zuiging tegen wat weer een slechte hechting voorkomt bij een dergelijk ondergrond. Een voorbeeld is stuc primer van knauf. maar je kan ook grondeer pakken van een huismerk of het zelf maken op basis van flevopol.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:09

Na een lekkende koppeling ooit ben ik heel conservatief geworden. Geen oudere pot dan een paar maanden, buis afschuinen, buis+koppeling opschuren, ontvetten. En een tijdje laten uitharden voor je hem belast.

Natuurlijk wel verschil of dit een keuken/badkamerkastje is of iets weggewerkt in een koof/grond etc.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV6mkTQ060v4SM-47E6W9b3isQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SECIHtmgorJZimtilkbOUMOh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFoBs5HHo9kpKj25aAcnqYoJ1zQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQuoDTbjb20aAddAvDsxM5G3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3-tP0w84TdJvHpRJ4-o3WgHGMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7vHzt70VYl2l3lzpywCTTun.jpg?f=fotoalbum_tile
plankje gemaakt en beetje verjongd. Die verjonging maakt hem optisch veel minder plomp, best tevreden mee.

• inquestos
Ik heb een wastafel op de slaapkamer van mijn kinderen en die loopt totaal niet door. "Gelukkig" ligt nu het plafond open, en kan ik dit verhelpen.

Er liggen nu 5 90-graden bochten in van het deel dat is uitgevoerd in 32mm. Vanaf daar wordt het 40mm. Bij bocht 7 komt de afvoerbuis samen met de ontluchtingsleiding die naar de CV en dak loopt.

Ik wil alles in 40mm uitvoeren en zoveel mogelijk 90 graden bochten er uithalen, of in elk geval vervangen door 2x45 graden. Ik wil wel zo min mogelijk mijn balken nog verder aantasten, dus dacht ik aan:
- Balken iets vergroten zodat 40mm mogelijk is, met een verloop van 1-2cm per meter.
- de verticale bocht 1 onder een hoek van 45 graden zetten richting bocht 3. Hierdoor vervalt bocht 2 en wordt bocht 3 45 graden
- Bocht 4 en 5 uitvoeren in 2x45 graden.

Zijn er nog andere zaken die ik mis? Overige bochten/T-stuk/aansluiting standleiding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWg06FMHxoBRcn7FID7kFnZvkO4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlWW5PpVQVrSFMnmx2BYX6h1.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu7rCPdlPrOF8bvNVoN3_p2UDYQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxwM792wIVnXvcIFRmHcrI52.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb ook water van 80 graden erdoorheen gegoten, en IR foto's gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brlV7QAhn7VZGzj6v6AqvLHq2-k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHR0DtBTom0cfDH7ifSSKril.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mo_TK0tQE_4MShim6tKyR9IM2kM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJD7lXpT5y3PjpyafV6ZPtey.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM-XPNNbVdGJdfMxCnD80IWk8W0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVDTu4yCt2YgVyAsRiskaF03.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

inquestos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:29:
Ik heb een wastafel op de slaapkamer van mijn kinderen en die loopt totaal niet door. "Gelukkig" ligt nu het plafond open, en kan ik dit verhelpen.

Er liggen nu 5 90-graden bochten in van het deel dat is uitgevoerd in 32mm. Vanaf daar wordt het 40mm. Bij bocht 7 komt de afvoerbuis samen met de ontluchtingsleiding die naar de CV en dak loopt.

Ik wil alles in 40mm uitvoeren en zoveel mogelijk 90 graden bochten er uithalen, of in elk geval vervangen door 2x45 graden. Ik wil wel zo min mogelijk mijn balken nog verder aantasten, dus dacht ik aan:
- Balken iets vergroten zodat 40mm mogelijk is, met een verloop van 1-2cm per meter.
- de verticale bocht 1 onder een hoek van 45 graden zetten richting bocht 3. Hierdoor vervalt bocht 2 en wordt bocht 3 45 graden

Zijn er nog andere zaken die ik mis? Overige bochten/T-stuk/aansluiting standleiding?

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb je al in https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf gekeken?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39
inquestos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:29:

Als het niet doorloopt zou ik eerst eens (met een waterpas) naar het verval kijken als alle leidingen horizontaal liggen dan is dat wel een verklaring voor het niet doorlopen. Vervangen van de leidingen kan natuurlijk ook dan weet je zeker dat ze schoon zijn.

• inquestos
@fenrir: Ja ik heb dyka gecheckt, maar die is wel erg strikt (50mm, liever geen bochten en maximaal 3.5 meter) voor deze leiding. 6 zou 2x45 moeten zijn, en 9 juist 90 graden? Ik ga er wel vanuit dat er wel een beetje over is nagedacht in het verleden.

@pman63: goede om die ook te checken, maar ik wil het traject inderdaad deels opnieuw leggen.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39
inquestos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:26:
@fenrir: Ja ik heb dyka gecheckt, maar die is wel erg strikt (50mm, liever geen bochten en maximaal 3.5 meter) voor deze leiding. 6 zou 2x45 moeten zijn, en 9 juist 90 graden? Ik ga er wel vanuit dat er wel een beetje over is nagedacht in het verleden.

@pman63: goede om die ook te checken, maar ik wil het traject inderdaad deels opnieuw leggen.
Ook als je besluit het nieuw te leggen is dat verloop nodig, en aangezien die denk ik na de bouw ooit door vorige eigenaar is gedaan is daar niet al te veel over nagedacht.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 12:23
Vanaf (2) diagonaal gaan naar de lange buis naar achteren? Gewoon 50mm pakken. Even goed naar het afschot kijken, je gaat de voorwaarden niet halen maar zorg dat het naar beneden loopt **overal**. Niet net even een stukje vergeten.

Bij (4) op de 110 of wat het ook is, de grotere buis. Met een Y stuk monteren door die buis door te zagen. Dan kan je meteen de boel voorzien van een lading beugels.

Onder de wastafel beluchter er op, correct gemonteerd. Die buis kan je ook meteen gebruiken mocht je moeten ontstoppen. Als je kan die 50 tot boven de vloer krijgen. Dat je daarna smaller wordt is niet zo erg,

Dan kan je met die 50 er altijd nog doorheen om te ontstoppen. Je voorziet beluchting. En je hebt het goed op afschot gebeugeld waardoor het ook een stabielere situatie blijft.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

inquestos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:26:

Bwhahahahahaha, het lekt niet, dat is vaak het enige criterium wat telt en zelfs dat is niet noodzakelijk zolang het maar niet zichtbaar lekt.

blup

Pagina: 1 ... 490 ... 496 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/