Even een vraag van me afschrijven waarbij ik niet zeker ben of een compleet topic op zijn plek is.
Wij zijn de gelukkige eigenaren van een goed onderhouden en grotendeels gemoderniseerde vrijstaande jaren 30 woning, waarbij het grootste nog niet uitgevoerde onderdeel de vloer is.
het betreft een fundering op staal, waarbij de vloer inmiddels van beton is. De leeftijd (dit kan: +-1933, 1955, 1995 zijn o.b.v opgevraagde bouwtekeningen) van het beton is een gevalletje onbekend, maar dat er geen isolatie onderligt, staat zonder meer vast.
Wij zijn voornemens om de betonvloer op de beneden verdieping in zijn
geheel eruit te slopen, maar ik zoek voornamelijk of mijn huidige gedachte klopt:
- Beton verwijderen, zand uitgraven (we zijn niet van plan hier te besparen op de huur van gereedschap, goed gereedschap is het halve werk)
- Zand aantrillen
-
PU-Folie -> Is deze echt nodig?
- PIR platen, waarbij ik (we / ik, partner zit meer in de kleuren, meubels hoek, ik in de ruwe verbouwing) een minimale dikte van 140mm wil aanhouden (B-keus)
- PU-Folie
- Beton -> Ik lees veel verschillende zaken over minimale dikte, maar wat is hierin nodig? Ik zat zelf na alle research te denken aan 10cm
- Vloerverwarming
- Dekvloer
- PVC
Los van de dikte van de vloer, zoek ik eigenlijk antwoord op de volgende zaken:
- Is dit een logisch idee qua vloeropbouw
- Waar moet ik qua doorlooptijd met droogtijden aan denken? Het ene antwoord online zegt 28 dagen voor eerste laag beton, andere zegt week per cm. (Idem voor dekvloer)
P.S:
Qua leidingen etcetera, ik weet dat de enige leiding die ik tegen ga komen een gasleiding (niet de hoofdleiding) betreft, de elektra en riolering (vernieuwd door huidige eigenaar) kan ik meer dan prima omheen werken
[
Voor 6% gewijzigd door
MrAmos op 09-03-2026 22:34
]
Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super