[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 487 ... 491 Laatste
Acties:

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:42
significant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:23:
Nu heb ik vaak een makkelijk leven en hoef ik me alleen druk te maken over ikea scharnieren.
Nu bouw ik een ombouw/kast en moet iets speciaals hebben wat ik niet gevonden krijg bij o.a. blum.
[Afbeelding]
Ik heb dus ruim 55mm die mijn deur moet afdekken (ruimte tussen akupanel en de draagbalk plus tussenruimte ) voordat ik bij het scharnier kom. Er bestaan oplossingen voor dikke corpus maar of hier markt voor is? Als iemand een passend product weet graag, anders moet ik toch werken met een klein afdekstukje.
Misschien kan je iets met deurscharnieren in plaats van kastdeur scharnieren. Niet op de plaats van het vraagteken maar tussen de deur (bij 55) en de balk. Eventueel moet je ze nog infrezen als de deur vlak moet komen te liggen op de balk.

Ik bedoel scharnieren als zoiets:
https://www.hornbach.nl/p...-mm-rvs-10-stuks/5863118/
Zijn er ook in verschillende maten en soorten.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:00

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

aapjuh99 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Heb je dit inmiddels al afgerond, of hoe heb je dit uiteindelijk opgelost?
Nog niet aan het project begonnen en ook nog niet verder uitgezocht ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
significant schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Dank, het is voor je zelf altijd erg duidelijk ;-) aanvullend
[Afbeelding]
Probleem is dat ik de 18mm deur liefst laat doorlopen tot het akoustiekpaneel. Alleen zit daar een balk en opvulruimte in de weg. Bij het vraagteken moet, indien beschikbaar, een scharnier komen die ervoor zorgt dat de deur naar buiten komt en niet gaat wringen t.h.v. het akoustiekpaneel. Nu heb ik wat gezien maar dat gaat of over dikke deuren of max 40mm overbrugging. Ik heb iets meer nodig n.l. 55mm, wellicht dat iemand direct het juiste scharnier kan benoemen 😀
Of je maakt je deur gewoon 55mm smaller, (of deelt m op) en houdt of maak je rechts dus een vast paneel van 55mm

Effectief mis je die toch niet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
miicker schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:05:
En een ander vraagje. Ik ben bezig met het isoleren van mijn garage, dat is bijna af. Nu zit ik alleen met een oude deuropening waar de nieuwe aanbouw nu voor staat (gaat om een prefab aanbouw die tegen de garage aan staat, zonder verbinding met/naar de garage). Tussen de aanbouw en de garage zit een kleine gleuf die wel is afgedicht met een kunststof profiel, maar als in de garage de lichten uit zijn, zie je wel nog wat licht er langs komen, dus bij de deuropening voel je wel wind.

Situatie:
[Afbeelding]

Links en rechts van de deuropening zit een kleine gleuf, links loopt het echter nog een heel stuk door voor er een eind komt aan de garage. Rechts zie je al een wit randje, dat is het kunststof profiel, achter dat profiel zit de tuin.

Ik wil de deuropening gebruiken om de wasmachine en droger deels in weg te laten vallen, zodat ze niet helemaal in de garage staan. Mijn eerste idee was om tegen de muur van de aanbouw steenwol te bevestigen (wat ik ook heb gebruikt in de rest van de garage) en dan daarvoor een OSB plaat, en dan ook aan de boven- en zijkanten van de deuropening een OSB plaat te bevestigen. Nu denk ik alleen dat het steenwol dan wordt blootgesteld aan buitenlucht/misschien vocht.

Hoe pak ik dit het beste aan? Mijn volgende idee was om plastic zijl te bevestigen aan de boven- en zijkanten van de deuropening en deze tegen de aanbouw aan te drukken, die omhoog zetten met een frame van balken en tussen de balken dan steenwol aanbrengen (zodat de steenwol dus geen contact maakt met de aanbouw of buitenlucht) en daar dan weer een OSB plaat voor. Misschien denk ik veel te moeilijk en zijn er simpelere oplossingen. Of misschien denk ik veel te makkelijk en moet ik dit heel anders aanpakken.
Steenwol opsluiten tussen dampdicht folie en osb is niet de beste oplossing denk ik. Waarom niet een paar plaatjes PIR halen en daar binnenlandse van maken? Of eerst een binnenbetimmering van OSB maken en daar dan in verder gaan?je moet het gewon even winddicht maar ook dicht tegen ongedierte maken. een stuk zeil lijkt me daar niet geschikt voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:13:
[...]

Steenwol opsluiten tussen dampdicht folie en osb is niet de beste oplossing denk ik. Waarom niet een paar plaatjes PIR halen en daar binnenlandse van maken? Of eerst een binnenbetimmering van OSB maken en daar dan in verder gaan?je moet het gewon even winddicht maar ook dicht tegen ongedierte maken. een stuk zeil lijkt me daar niet geschikt voor.
Thanks. Ik heb ook de heilige AI maar even gevraagd en ik heb nu het volgende plan:
Aanbouw > Luchtlaag (+-2cm) > Damp-open folie > Frame met steenwol (of PIR platen) > Dampremmende folie > OSB.

Nu zie ik alleen dat je bij de bouwmarkt meteen rollen van 25 meter folie kunt kopen... Ik heb misschien 3 meter max nodig. Iemand een idee of er ergens kleinere stukken te koop zijn?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• No Hands
miicker schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Thanks. Ik heb ook de heilige AI maar even gevraagd en ik heb nu het volgende plan:
Aanbouw > Luchtlaag (+-2cm) > Damp-open folie > Frame met steenwol (of PIR platen) > Dampremmende folie > OSB.

Nu zie ik alleen dat je bij de bouwmarkt meteen rollen van 25 meter folie kunt kopen... Ik heb misschien 3 meter max nodig. Iemand een idee of er ergens kleinere stukken te koop zijn?
Wij hebben een bouwmaterialen handel, geen bouwmarkt dus, waar ze gewoon rollen hebben hangen waar je een paar meter kan kopen.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-04 15:16
Gisteren een balkje gemonteerd op de vloer met slagpluggen om een ombouw voor mijn toilet te realiseren.
Nu gingen 2 slagpluggen mooi vast, balk zit muurvast, maar aan de andere kant wilde de slagpluggen zich niet goed hechten in de geboorde gaten..

Wat zou nu het makkelijjkst zijn? Fisher pluggen erin die evt de holte in de geboorde gaten kunnen opvangen en een dikkere schroeven draaien? De slagpluggen waren voor boorgat diameter 8mm..

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
miicker schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Klinkt raar, maar onze lokale welkoop heeft vaak e.e.a. op de rol om per meter te verkopen.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:22
Ik heb in mijn woning een 100 liter elektrische boiler. Deze is vóór de CV ketel aangesloten. Ik wil nu graag de anode vervangen, maar ben even praktisch op zoek naar hoe ik de boiler leeg laat lopen.
Situatie is als volgt: Koudwaterleiding > Inlaatcombinatie > Boiler (met ontluchtingskraantje onderin op koudwaterzijde) > CV ketel
Hieronder een schematische weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf3Bz7BwX_lGKg9-A7-CDBe5-w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nzd2se3EUcYuuEgjJTyMs5Vr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogvztb-pFn3tsS_sIkRLWGJlbb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLmkyqJQlcgv2cFiOHBFSiF0.jpg?f=fotoalbum_large
Welke stappen moet ik doorlopen?
Spanning eraf, warm en koudwaterkraan dichtstbijzijnde open zetten, ontluchtingskraantje open en dan de warm water leiding eraf halen?

[ Voor 34% gewijzigd door Slappyjoez op 02-03-2026 11:43 ]

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• miicker
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Wij hebben een bouwmaterialen handel, geen bouwmarkt dus, waar ze gewoon rollen hebben hangen waar je een paar meter kan kopen.
Heb je een naam/locatie van die handel? Ik ben bij onze lokale bouwmaterialen handel geweest, zij hadden ook alleen 25 meter rollen te koop.
twain4me schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Klinkt raar, maar onze lokale welkoop heeft vaak e.e.a. op de rol om per meter te verkopen.
Zowel dampdoorlatend als damp open folie? Nooit geweten dat welkoop zoiets verkoopt, kan het op hun site ook niet vinden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• No Hands
miicker schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Heb je een naam/locatie van die handel? Ik ben bij onze lokale bouwmaterialen handel geweest, zij hadden ook alleen 25 meter rollen te koop.

[...]

Zowel dampdoorlatend als damp open folie? Nooit geweten dat welkoop zoiets verkoopt, kan het op hun site ook niet vinden.
Sijs bouwmaterialen. Maar op hun website vind je dat niet als de Welkoop die @twain4me noemt. De welkoop website is landelijk, de welkoop eigenaren kunnen best wat zaken in hun winkel doen die lokaal een succes zijn maar niet in de landelijke formule zitten.
Dus, achter die laptop vandaan en bouwgerelateerde zaken in de buurt zoeken. ;)

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 10:39

dollyking

duck tape

@significant en anders een piano scharnier?

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:25
wokkelz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:06:
Gisteren een balkje gemonteerd op de vloer met slagpluggen om een ombouw voor mijn toilet te realiseren.
Nu gingen 2 slagpluggen mooi vast, balk zit muurvast, maar aan de andere kant wilde de slagpluggen zich niet goed hechten in de geboorde gaten..

Wat zou nu het makkelijjkst zijn? Fisher pluggen erin die evt de holte in de geboorde gaten kunnen opvangen en een dikkere schroeven draaien? De slagpluggen waren voor boorgat diameter 8mm..
Diep genoeg geboord? Misschien op/ vlak langs wapening geboord?
Slagpluggen nog recht? Als deze scheef geslagen is kan je hem niet hergebruiken.
Boorgruis eruit gestofzuigd en met raggertje?
Anders nu naar 10mm gaan. 10mm is voor een toiletframe volgens mij standaard.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• wokkelz
  • Laatst online: 03-04 15:16
GudZ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Diep genoeg geboord? Misschien op/ vlak langs wapening geboord?
Slagpluggen nog recht? Als deze scheef geslagen is kan je hem niet hergebruiken.
Boorgruis eruit gestofzuigd en met raggertje?
Anders nu naar 10mm gaan. 10mm is voor een toiletframe volgens mij standaard.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb twee gaten waar de slagpluggen niet pakken, durf niet te zeggen of het bewapening is of niet, maar de gaten zijn diep genoeg.
Wel natuurlijk het gat uitgezogen, geen raggers. Anders probeer ik het nog even met een fisher duopowerplug. Die zouden ook holle wanden aan moeten kunnen, voor het geval het gewoon een broos gat is..

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 22:23
Beste allen,

Wat vinden jullie van dit legplan voor een extra ruimte vloerverwarming? De gele buis gaat naar een andere kamer toe (incl retour). De rode wordt naarmate hij langer wordt wat kouder, daarom vervaagt de kleur een beetje. De groene delen zijn aanpassingen die ik achteraf nog moest doen.

Ik kijk uit naar jullie feedback! Bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eFN4PD6RVnFl2SEOFZZxmpquFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ny3L6qwDPiIsXv1KX7eCSYx.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 14:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

FFFFFFFFFFF

Gisteren na weken uitstellen eindelijk een CV leiding afgekoppeld, kom ik er achter dat de koppeling een heel, heel klein beetje lekt... een druppel per uur, maar natuurlijk niet goed. Moet ik de hele CV installatie weer legen, weer de koppeling eraf halen etc etc.

En ik heb die koppeling echt heel, heel hard aangedraaid. Vraag mij af of ik hem überhaupt los ga krijgen :X

blup

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-03 00:31
Bezulba schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:10:
FFFFFFFFFFF

Gisteren na weken uitstellen eindelijk een CV leiding afgekoppeld, kom ik er achter dat de koppeling een heel, heel klein beetje lekt... een druppel per uur, maar natuurlijk niet goed. Moet ik de hele CV installatie weer legen, weer de koppeling eraf halen etc etc.

En ik heb die koppeling echt heel, heel hard aangedraaid. Vraag mij af of ik hem überhaupt los ga krijgen :X
Dat is een bekende situatie. Heel soms stopt ie na een tijd ook nog met druppelen maar het is denk ik beter om hem echt goed waterdicht aan te sluiten, maar niet noodzakelijk om dat nu/direct te doen.

Heb je enig idee waarom hij lekt? Was de buis kaal van verf en goed rond nog etc? Waren de koppelingen schoon toen je hem erop deed? Als je hem lastig los krijgt kan een grotere moersleutel helpen of een buis / plank eraan vast maken voor meer hefboom werking.

Succes!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Septillion

@Bezulba Been there, done that :X Beetje vet op het schroefdraad helpt om hem goed aan te draaien.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Thejman1989 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Dat is een bekende situatie. Heel soms stopt ie na een tijd ook nog met druppelen maar het is denk ik beter om hem echt goed waterdicht aan te sluiten, maar niet noodzakelijk om dat nu/direct te doen.

Heb je enig idee waarom hij lekt? Was de buis kaal van verf en goed rond nog etc? Waren de koppelingen schoon toen je hem erop deed? Als je hem lastig los krijgt kan een grotere moersleutel helpen of een buis / plank eraan vast maken voor meer hefboom werking.

Succes!
Buis was niet 100% rond, ik had hem zo kort mogelijk op een bocht afgezaagd om een beetje speling te hebben naar de muur, maar bij het erop zetten was het al een uitdaging om ze überhaupt erop te krijgen, maar dacht dat wel recht te kunnen trekken door gewoon goed aan te draaien.

Plan voor vandaag is ook, CV leeg, koppeling eraf, opnieuw helemaal goed schuren, klein stukje extra eraf zagen, dubbel checken dat het nu wel een echt recht stuk is en nieuwe koppeling plaatsen.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Septillion schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:28:
@Bezulba Been there, done that :X Beetje vet op het schroefdraad helpt om hem goed aan te draaien.
Wat voor vet heb jij gebruikt? Ik moet toch ff een nieuwe koppeling halen, kan ik gelijk wel even wat extra dingen meenemen voor het geval dat.

blup

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Septillion

@Bezulba Druppeltje siliconenvet op de moer gebruikt maar beetje vaseline ofzo doet het waarschijnlijk ook wel. Net even zodat het schroefdraad niet moeilijk gaat doen. Voel je naar mij idee net wat beter wat je met de knelring aan het doen bent.

• Tommie12
  • Laatst online: 03-04 20:54
Bezulba schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Buis was niet 100% rond, ik had hem zo kort mogelijk op een bocht afgezaagd om een beetje speling te hebben naar de muur, maar bij het erop zetten was het al een uitdaging om ze überhaupt erop te krijgen, maar dacht dat wel recht te kunnen trekken door gewoon goed aan te draaien.

Plan voor vandaag is ook, CV leeg, koppeling eraf, opnieuw helemaal goed schuren, klein stukje extra eraf zagen, dubbel checken dat het nu wel een echt recht stuk is en nieuwe koppeling plaatsen.
Heb je de boel al eens goed warm gestookt, en dan opnieuw aan getrokken?
Dat zou ik eerst doen voor je de boel weer leeg laat lopen.

En als je toch moet demonteren:
Kan je er nog wat teflon tape of vlas tussen draaien?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-04 20:56
Ik ga een volsteens tuinmuur van max 1m hoog metselen.. 15cm beton met een netje moet wel voldoende zijn toch? Op klei.

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 05-03-2026 09:53 ]

• Tommie12
  • Laatst online: 03-04 20:54
Frantic schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:53:
Ik ga een volsteens tuinmuur van max 1m hoog metselen.. 15cm beton met een netje moet wel voldoende zijn toch? Op klei.
15cm vind ik wel echt weinig.
Ik zou er zeker een sokkel van 30x30cm onder gieten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:11
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:12:
Kan je er nog wat teflon tape of vlas tussen draaien?
NEE! Geen teflon of anders bij een knelkoppeling. En ook niet te hard aandraaien, dan vervormd je knelring en kan die ook lekken.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil binnenkort gaan starten met het weer mooi maken van de gevelbekleding. Dit zijn volgens mij Western Red Cedar houtdelen. Die zijn nu best wel vergrijsd. Hoe kan ik dit het best weer mooi maken?
Werkt het om met een ontgrijzer aan de slag te gaan of is het beter om te schuren.
Ik wil het daarna gaan beitsen, maar niet met een dekkende beits. Wil het hout nog wel zien.
Ook is er een plekje waar wat weg is door waarschijnlijk een rotte plek. Hoe kan ik dit weer herstellen? Opvullen met kneedbaar hout en proberen er strepen als houtmotief in te trekken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFb9uOyPeFtPHd4jR7BIPd9YDGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6vAOsSfvYi7dNtixMk0LhHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpeTmj-_eyHy1DsSQbe_xdpJJsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqyA9qDbkDREKbqsJ0uK2WlS.jpg?f=fotoalbum_large

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-04 15:34
Tommie12 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:57:
[...]

15cm vind ik wel echt weinig.
Ik zou er zeker een sokkel van 30x30cm onder gieten.
Beter een strookje van 40x20cm maken, dat is een stuk stabieler(en iets voordeliger). Ondernetje 150x150x6 er in en klaar.

• Analamoebe
ione schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:51:
Ik wil binnenkort gaan starten met het weer mooi maken van de gevelbekleding. Dit zijn volgens mij Western Red Cedar houtdelen. Die zijn nu best wel vergrijsd. Hoe kan ik dit het best weer mooi maken?
Werkt het om met een ontgrijzer aan de slag te gaan of is het beter om te schuren.
Ik wil het daarna gaan beitsen, maar niet met een dekkende beits. Wil het hout nog wel zien.
Ook is er een plekje waar wat weg is door waarschijnlijk een rotte plek. Hoe kan ik dit weer herstellen? Opvullen met kneedbaar hout en proberen er strepen als houtmotief in te trekken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het enige juiste wat je kunt doen is vervangen. Het lijkt alsof het hout aan het einde van z'n levensduur is. Ook twijfel ik er aan of het wrc is.
De planken boven het kozijn zijn ook weggerot, dat detail is gewoon niet goed, daar mist een lekdorpeltje die zorgt voor een correcte watervoer.

• ione
  • Niet online
Analamoebe schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Het enige juiste wat je kunt doen is vervangen. Het lijkt alsof het hout aan het einde van z'n levensduur is. Ook twijfel ik er aan of het wrc is.
De planken boven het kozijn zijn ook weggerot, dat detail is gewoon niet goed, daar mist een lekdorpeltje die zorgt voor een correcte watervoer.
Was ik al bang voor. Ook al wel aan gedacht, maar dacht dat het misschien nog te redden was.
Wat bedoel je precies met een lekdorpeltje? Die zou dan boven het kozijn moeten zitten?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@ione ik zou het vervangen en dan direct de details meer hout vriendelijk maken. de kopse kant een paar cm boven het maaiveld is vragen om rot daarnaast (als jij er iets aan kan doen) veel eerder beginnen met onderhoud dit is gewoon heel erg verwaarloosd . Soms kan je nog langere delen hergebruiken op kortere stukken en zo wat m2 uitsparen, maar dit is behoorlijk ver heen. als het echt nog een rondje mee moet zou ik overwegen om het dekkend te verven. dan kan je qua reparatie en deels vervangen veel meer.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

1 vd projectjes die hopelijk dit jaar kunnen uitgevoerd tussen de projecten... is enkelsteens garage wanden isoleren.
Optie 1 TonZon wandfolie. Voorzet wand.
Optie 2 https://www.isolatiemater...x600x20mm-9mm-rd091-072m2
Of https://www.isolatiemater...x30-12mm-t-g-rd136-156-m2 ( dikte 20 of 30 en 9 of 12mm osb lengte is 240cm of 260cm ).

Bedoeling is boven en onder paar stootvoegen openen en dan dampdicht voorzet wand.
Hoeft geen woonniveau isolatie maar voldoende om in de winter niet teveel kosten te maken om t op 12-15 graden te houden.
En liefst niet meer dan 5cm verdikking.
Heeft iemand ervaring in de tonzon voorzetwanden? Werkt dat een beetje?
Volgens mij is prijs verschil nihiel.
9 -12 mm losse osb en regels en dan de folie vs regels en osb plus pir en een purspuit...
Dus dan is rc waarde nog een factor.
En uiteraard de weerbaarheid, gevoeligheid voor beschadiging.

Welke zouden jullie als voorkeur doen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• twain4me
  • Nu online

twain4me

copykat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:45:
1 vd projectjes die hopelijk dit jaar kunnen uitgevoerd tussen de projecten... is enkelsteens garage wanden isoleren.
Optie 1 TonZon wandfolie. Voorzet wand.
Optie 2 https://www.isolatiemater...x600x20mm-9mm-rd091-072m2
Of https://www.isolatiemater...x30-12mm-t-g-rd136-156-m2 ( dikte 20 of 30 en 9 of 12mm osb lengte is 240cm of 260cm ).

Bedoeling is boven en onder paar stootvoegen openen en dan dampdicht voorzet wand.
Hoeft geen woonniveau isolatie maar voldoende om in de winter niet teveel kosten te maken om t op 12-15 graden te houden.
En liefst niet meer dan 5cm verdikking.
Heeft iemand ervaring in de tonzon voorzetwanden? Werkt dat een beetje?
Volgens mij is prijs verschil nihiel.
9 -12 mm losse osb en regels en dan de folie vs regels en osb plus pir en een purspuit...
Dus dan is rc waarde nog een factor.
En uiteraard de weerbaarheid, gevoeligheid voor beschadiging.

Welke zouden jullie als voorkeur doen?
Ik zou nooit en dan ook nooit voor folie kiezen,
  • Het is bijna niet correct aan te brengen.
  • In de zelfde dikte is pir superieur.
  • Pir kan je plaatsen zonder latten die de isolatie waarde sterk verlagen. (Rc vs Rd)
  • Pir is niet stuk als er een verdwaalde schroef in komt.
  • En het is in de toekomst makkelijk aan te helen/repareren.
Dit soort producten hebben vooral voordelen voor bedrijven:
  • snel en schoon te plaatsen
  • neemt minder plek in in de bus
  • is goedkoop
voor meer info Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-03-2026 17:56 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@ione
Wat je wilt is neuslatten of aluminium Z profielen. ( / vd Z is meer _/- ) die schroef je achter je vochtwerende laag (in jou geval folie?) net boven je kozijn en de hangende poot vd Z net over je kozijn( of net voorbij de platte bovenzijde zodat t water afgevoerd word en niet blijft liggen). De houten bekleding iets boven t / laten stoppen. Hier mee heb je en loop vocht van tussen de planken en vocht van de kop vd plank die op t aluminium druppelt en meteen afgevoerd word over de rand van je kozijn. Dus geen liggend vocht meer.
Zelfde kan je bij de grond doen.
Je hout stopt iets eerder.
En optrekkend vocht/spatwater word tegengehouden door de lip vd aluminium strip.

De lat boven op je kozijn is een waterslot.
Capilaire werking op zn minst.
Op de foto lijkt die lat voor de wandbekleding langs te lopen dus alle vocht in de plank loopt langzaam in de houten latten naar beneden en hoopt op bij t eind omdat er geen ventilatie is.

Neuslatten zijn schuine profielen met een waterril aan de onderkant waardoor de druppel moet vallen inplaats van teruglopen naar de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 05-03-2026 18:10 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ione
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:04:
@ione
De lat boven op je kozijn is een waterslot.
Capilaire werking op zn minst.
Op de foto lijkt die lat voor de wandbekleding langs te lopen dus alle vocht in de plank loopt langzaam in de houten latten naar beneden en hoopt op bij t eind omdat er geen ventilatie is.
Bedoel je hiermee het kunststof stukje wat bovenop het kozijn zit? Bij sommige kozijnen is deze een beetje verbogen. Dat zie je ook een beetje aan de rechterbovenkant op het kozijn op de foto.
Dat zie ik bij meer huizen in de buurt.

Maar een hoop te verbeteren qua waterafvoer als het opnieuw wordt gedaan begrijp ik.

Is dit goed zelf te doen of beter iemand inschakelen? Ben zelf wel redelijk handig en nieuwe planken vastzetten moet wel lukken. Of komt er meer bij kijken?

• No Hands
ione schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Was ik al bang voor. Ook al wel aan gedacht, maar dacht dat het misschien nog te redden was.
Wat bedoel je precies met een lekdorpeltje? Die zou dan boven het kozijn moeten zitten?
Dit is wat je nodig hebt, maar dan dus boven je raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cu6DPg2_bQbLgsFel1G0upoNmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lz1UBG1l5uTZv2kQzHK2z6pq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCu6wbmjuFH7EDGYFjsdS93J3g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVOxH3XqfCzdX8VRiwwnuwCR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blWcEMwLrGuO_taoAogpgpiej1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYnmlxDaBy0Q6XBzNhkW76Dl.jpg?f=fotoalbum_large

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:30
Septillion schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:38:
@Bezulba Druppeltje siliconenvet op de moer gebruikt maar beetje vaseline ofzo doet het waarschijnlijk ook wel. Net even zodat het schroefdraad niet moeilijk gaat doen. Voel je naar mij idee net wat beter wat je met de knelring aan het doen bent.
Ik gebruik bij knelkoppelingen altijd een heel klein beetje fitterskit op en in de knelring. Net genoeg om hem een beetje vet aan te laten voelen. Heb het idee dat de ring dan beter op zijn plek komt bij het aandraaien.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

ione schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Bedoel je hiermee het kunststof stukje wat bovenop het kozijn zit? Bij sommige kozijnen is deze een beetje verbogen. Dat zie je ook een beetje aan de rechterbovenkant op het kozijn op de foto.
Dat zie ik bij meer huizen in de buurt.

Maar een hoop te verbeteren qua waterafvoer als het opnieuw wordt gedaan begrijp ik.

Is dit goed zelf te doen of beter iemand inschakelen? Ben zelf wel redelijk handig en nieuwe planken vastzetten moet wel lukken. Of komt er meer bij kijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZujFO5XVBPxscSNzco5sBabYCuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDP4RBzCrbRRoBmQRyMLxTL7.jpg?f=fotoalbum_large hier loopt t water door die kier terug naar de muur op je kozijn.
Dit is vermoedelijk al aluminium strip maar duidelijk te kort, smal.
Wat @No Hands(Zaanstreek?😉) laat zien op zn foto's is wat ik bedoel met zprofiel.
Een neuslat is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM0HlTqZPa_ftGqllVhw02NvmKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXqDTUdd9DxcxKp3Uu7upjcI.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt beter dan een standaard ventilatielat bij thermopainglas regenwater word weg gedruppeld en vocht dat onder aan t glas komt afgevoerd onderlangs.
Dus als je geen aluminium wilt kan je neuslatten maken of kopen.
Je wilt geen plekken waar vocht kan liggen tot t verdampt. Die veroorzaken je rottings plekken.

Zelf doen? Kan zeker.
Kern dingen:
1 als je planken los haalt.
Wat zit er onder bedekking: een dampdichte laag?
Of is de dampdichte laag binnen en zit buiten een damp open folie die vocht afvoert, (schubben structuur)
Is die nog goed?
Zijn die planken nog structureel in orde of is de plank "licht geworden" dus indrukbaar.
Dit bepaald of je kan herstellen of moet vervangen. ( Beetje zonde om hoop werk te doen en paar jaar later moet alles vervangen worden.)
(Vraag bij je buren als ze ook dit soort afwerking hadden/ hebben hoe zij t aangepakt hebben.)

• Analamoebe
ione schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Ik lees net de reacties verder en daar sluit ik me volledig bij aan. :)

• No Hands
Nee hoor maar ik snap de verwarring.

• bkkrdbkstn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:47
Ik heb een betonnen verdiepingsvloer in een huis van 1950. Ik verplaats de badkamer naar een andere kamer en wil hier een verhoogde vloer voorkomen.

Kan ik zonder problemen met mijn douche- en wasbakafvoer verticaal door de vloer naar beneden en de afvoer dan vervolgen in het verlaagde plafond op de begane grond?

Ik vind daar weinig voorbeelden van, maar anders moet ik flinke sleuven hakken wat ik liever niet doe vanwege het werk maar ook vanwege het verzwakken van de constructie.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

bkkrdbkstn schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:11:
Ik heb een betonnen verdiepingsvloer in een huis van 1950. Ik verplaats de badkamer naar een andere kamer en wil hier een verhoogde vloer voorkomen.

Kan ik zonder problemen met mijn douche- en wasbakafvoer verticaal door de vloer naar beneden en de afvoer dan vervolgen in het verlaagde plafond op de begane grond?

Ik vind daar weinig voorbeelden van, maar anders moet ik flinke sleuven hakken wat ik liever niet doe vanwege het werk maar ook vanwege het verzwakken van de constructie.
Dat is over t algemeen geen enkel probleem.
Wel even checken of er iets in de weg zit.
Electra, bewapening enz.(soms lastig te zien maar met een detector kan je een inschatting maken.
Laat je de gaten 2x waterleiding ( 18mm gat) 1x riolering 50mm gat en 1x 110/120mm wc? ) boren door een betonboorder? Die heeft mooie pijpboren om een net gat te boren en dit geeft ook geen klappen op je beton met t hameren en breken.
100-150 euro is meestal t bedrag als je ze t laat doen als klusje tussendoor.
Wat wel mooi zou zijn als t platen zijn niet alle gaten in 1 plaat.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Knip netwerk fart.

[ Voor 95% gewijzigd door copykat op 06-03-2026 12:28 ]

• ione
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding] hier loopt t water door die kier terug naar de muur op je kozijn.
Dit is vermoedelijk al aluminium strip maar duidelijk te kort, smal.
Dit probleem zie ik bij veel huizen in de buurt. De strip die er zit is bij veel huizen aan de voorkant omhoog gegaan. Daardoor loopt het water terug.
Een tijd geleden is er zelf een reclame-flyer bij alle huizen in de buurt gegooid waarin een timmerbedrijf aangeeft dit probleem op te kunnen lossen.
Dit is bij een ander kozijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhbxSV6QHLIAcW65g7BKTMQkOJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZWN1xaGZyloNUSKHzV1p8kd.jpg?f=fotoalbum_large

De klus wordt dus niet alleen de planken vervangen, maar ook deze strips. Tegen de tijd dat dit gaat gebeuren kom ik hier weer voor verdere tips 😀

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:25

Je kunt ook in de muur naar beneden. Dan hoef je de structurele integriteit van de betonplaat niet aan te tasten.

Omdat je jaren 50 zegt, kan ik niet bedenken welk type vloer het is. Daarom zou ik toch even de historische bouwtekeningen opvragen en eventueel een costructeur inschakelen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• TheGhostInc
  • Niet online
ben2513 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:59:
Wat vinden jullie van dit legplan voor een extra ruimte vloerverwarming?
Overengineering is ook engineering?

Wat voor ruimte is dit en zit deze tegen de buitenschil aan? Het hangt een beetje van de toplaag af, maar ik denk dat je je druk maakt over niks. Als die dingen rechts nog warmte afgeven ben ik eerder bang dat de ruimte te warm wordt dan niet warm genoeg.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Weet je zeker dat het beton is?
Het kunnen ook holle stenen zijn. Als je er in boort dan zie je rood boorgruis.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Betonverdiepingsvloeren uit de jaren 50 zijn vaak van het type NeHoBo (keramische holle baksteen met wapening) of vroege systeemvloeren. Deze vloeren zijn meestal ongeïsoleerd en kunnen uitdagingen vertonen bij renovatie, zoals betonrot of beperkte draagkracht. Een solide inspectie is raadzaam, aangezien constructies destijds vaak nog traditioneler waren met veel hout.
Schuimbetonvloer
Schuimbetonvloer
+3
Hier zijn de belangrijkste kenmerken van betonvloeren uit de jaren 50:
NeHoBo vloeren: Tussen 1950 en 1985 veelgebruikt, bestaande uit oranje keramische holle bakstenen met wapeningsstaven in de voegen.
Uit ai google.
Dus een bouwkundige vragen stellen is aan te raden.
Als je geluk hebt heeft t gemeente archief nog bouwtekeningen waar hopeljk de contructie beschreven staat. Met een verzoek kan je die vaak gratis inzien. En fotos maken met je mobiel.

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 06-03-2026 22:02 ]

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 22:23
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Overengineering is ook engineering?

Wat voor ruimte is dit en zit deze tegen de buitenschil aan? Het hangt een beetje van de toplaag af, maar ik denk dat je je druk maakt over niks. Als die dingen rechts nog warmte afgeven ben ik eerder bang dat de ruimte te warm wordt dan niet warm genoeg.
Hahah bedankt! Ik heb een nieuwe versie bijgevoegd . Of toch gewoon meander leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QJFqUalKomO7-P6QKwMK1YDvGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFCpfRpxxB0Q8Lmg0OwSbrTz.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, de dingen rechts geven nog warmte af. De twee lange muren en een korte muur zijn buitenmuren.

[ Voor 23% gewijzigd door ben2513 op 06-03-2026 22:12 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• TheGhostInc
  • Niet online
ben2513 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:12:
Hahah bedankt! Ik heb een nieuwe versie bijgevoegd
Zo zou ik het ook doen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

Exigence

dnkroz

Slappyjoez schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:41:
Ik heb in mijn woning een 100 liter elektrische boiler. Deze is vóór de CV ketel aangesloten. Ik wil nu graag de anode vervangen, maar ben even praktisch op zoek naar hoe ik de boiler leeg laat lopen.
Situatie is als volgt: Koudwaterleiding > Inlaatcombinatie > Boiler (met ontluchtingskraantje onderin op koudwaterzijde) > CV ketel
Hieronder een schematische weergave.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke stappen moet ik doorlopen?
Spanning eraf, warm en koudwaterkraan dichtstbijzijnde open zetten, ontluchtingskraantje open en dan de warm water leiding eraf halen?
Warm water komt boven uit de boiler. Koud water gaat er onder in. Dus de boiler leeg laten lopen via de warmwaterkraan gaat niet. De boiler leeg laten lopen via een koudwaterkraan gaat ook niet, want in de inlaatcombinatie zit een keerklep, dus water kan niet de andere kant op.

Daarom zit er, heel slim (wordt vaak vergeten), een aftap (geen ontluchter) op de koudwaterinlaat van de boiler. Let op dat je boiler alleen wel vacuüm gaat zuigen als je hem daar leeg laat lopen, dus even een warmwaterkraan open zodat hij via die weg lucht kan aanzuigen.

Dus: stekker er uit, inlaatcombinatie dicht, warmwaterkraan open, leeg laten lopen via aftap aan koudwaterinlaat (10x een emmer of 1x met een slang naar buiten).

Je kunt, om ervoor te zorgen dat er niet gloeiend heet water in je emmer komt of door je slang gaat, van tevoren de stekker uit je boiler halen en even helemaal doorspoelen tot er alleen nog koud water uit komt.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Om wat flexibeler te zijn wanneer ik afzuiging aan m'n zaagmachines gekoppeld heb, heb ik de slang verlengd en door een elastiek aan het plafond van de garage gehangen. Best praktisch, maar ziet er niet uit en de bewegingsvrijheid is alsnog enigszins beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GBOrVHuZqdGmV2OO7xESUceMyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du7aiak5MAqIeR8YwBT519lt.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie ik online bijvoorbeeld rails voor een dergelijke oplossing. Hebben mensen hier toevallig een DIY oplossing gemaakt die én nog meer bewegingsvrijheid geeft en er ook nog beetje netjes uitziet?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 07-03-2026 11:54 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gewoon elastisch touw met 2 karabiniers?
Als je wil de karabinier aan een buis van 2 meter zodat hij ook kan schuiven? Hoogte door elastisch touw en van links naar rechts over de buis. En makkelijk op te ruimen.
(ben uitgegaan van goedkoopste oplossing).

[ Voor 77% gewijzigd door Cyberpope op 07-03-2026 12:39 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:28
Oude binnenband van een fiets gebruiken?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hoe soepel moet het "lopen"? Zou een metalen gordijnroede met een ring voldoende soepel zijn of heeft dit teveel weerstand?

Van klussen krijg je grijze haren

• nokiaan958GB
  • Niet online
Je kunt ook een mooie zwarte panty nemen. Daar hou ik wel van.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Draai-arm idee zoals in een wasbox van de carwash?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb afgelopen weken dit leuke zelfgemaakte keukentje voor dochterlief.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUCKOCovci_L7AsjBAfSGEgKflo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qKFlP6xCJR5hdWLfyTqTHGXj.png?f=fotoalbum_large

Omgebouwd naar een mooie spelcomputer voor mijn zoontje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDl6ffbHThu6rsXWi-A_RFYYirE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Fj4SzN4ERswuoOC97mJUCL8.png?f=fotoalbum_large

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:46
Iemand een idee wat deze code kan betekenen? Gaat om een loeizware schoorsteenpijp, binnenkant is sowieso metaal maar buitenmateriaal ben ii niet zeker van. Natuurlijk gegoogled maar weinig gevonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvOXPW3Q-vQUJ8jwVT9bqqQFUX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8i1Q3jfXSCwi2e60I9VaqNQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dingen die satan heten zijn altijd goed.

Au serieux: geen idee.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:47
Die code betekent dat deze schoorsteen geschikt is voor de dampen die van een poel met brandend zwavel afkomen. 8)

• bkkrdbkstn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:47
nokiaan958GB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:40:
[...]

Weet je zeker dat het beton is?
Het kunnen ook holle stenen zijn. Als je er in boort dan zie je rood boorgruis.
Ja weet ik inmiddels zeker. Op de bouwtekeningen van de groep huizen die verspreid door het dorp is gebouwd staat inderdaad een perforavloer ingetekend.

Ik hield al rekening met een verhoogde badkamervloer tot mijn buurman zei dat onze huizen wél een betonnen vloer hebben. Bij hem liggen de leidingen in de badkamervloer gefreesd. Ik heb bij ons al kleine testjes geboord en kom geen holtes tegen.

Ik heb geen zin om ongeveer 8m te gaan lopen frezen en heb dus wat ruimte onder het plafond op de begane grond. Vandaar de vraag of dit gebruikelijk was. Afgaande op de reacties lijkt het me dus een prima optie!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:41
Fr33z schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:20:
Iemand een idee wat deze code kan betekenen? Gaat om een loeizware schoorsteenpijp, binnenkant is sowieso metaal maar buitenmateriaal ben ii niet zeker van. Natuurlijk gegoogled maar weinig gevonden. [Afbeelding]
Is het niet een onderdeel van de Satan 2 ICBM?

• Just_I
  • Laatst online: 03-04 21:05

Just_I

What did you just say?

De trap op de begane grond wil ik aanpakken, van open trap naar een gesloten trap (zoals het oorspronkelijk ook was). Daarnaast wil ik gelijk een trapkast maken onder de trap.

De trapkast zal gebruikt worden boor onder andere proviand, een lagere temperatuur dan in de woonkamer is wenselijk. De huidige vloer zal ik eruit halen, hier ligt nog een laag parket met daarboven laminaat naar kale dekvloer. De vloer is niet geïsoleerd, wel bodem isolatie.
De nieuwe wandjes zal ik voorzien van steenwol en een nieuw kozijn met deur.

Is het een goed idee om de traptreden ook te voorzien van isolatie en zo ja, wat voor isolatie?
Is dit een correcte aanpak of kan ik het beter anders aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPTUFyVJI7LUeJkWHUySK5Kxozs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcicxiVYTDRlMAIyeBRcegEV.jpg?f=fotoalbum_large

Extra vraag, er zitten groeven onder de treden van 12 mm, kan ik voor nieuwe stootborden beter 12mm MDF of 12mm multiplex gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Just_I op 08-03-2026 13:44 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• chrisborst
  • Laatst online: 19:10
@Just_I
Isolatie om te temperatuur laag te houden gaat niet werken. Je kast zal minder snel opwarmen maar uiteindelijk zal het net zo warm worden als je woonkamer. Belangrijkste is dat er geen warmtebron in je kast zit (zoals verwarmingsbuizen) maar die zie ik niet zitten.
Enige nut van de isolatie zou zijn dat het geen klankkast wordt als iemand erop loopt.

Multiplex is veel sterker dan MDF, dus voor stootborden zou ik multiplex gebruiken. Ze heten niet voor niks, stootborden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:47
ben2513 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:59:
Beste allen,

Wat vinden jullie van dit legplan voor een extra ruimte vloerverwarming? De gele buis gaat naar een andere kamer toe (incl retour). De rode wordt naarmate hij langer wordt wat kouder, daarom vervaagt de kleur een beetje. De groene delen zijn aanpassingen die ik achteraf nog moest doen.

Ik kijk uit naar jullie feedback! Bedankt

[Afbeelding]
Ik zou een lus ten alle tijden leggen als slakkenhuis hoh 20cm, en dan in het midden terug draaien in de overgebleven ruimte. Zodat de slang uiteindelijk hoh 10 cm ligt. Warm en koud liggen dan overal naast elkaar, en zo is de vloer het meest uniform warm.

Op jouw manier krijg je koude en warme plekken.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40
Ik wil iets maken(/kopen) om de was te kunnen drogen in de bijkeuken.

Ik heb naast de wasmachine+droger ca 112x170x60 cm ruimte beschikbaar. (Met uitloop naar plafond en iets naar voren.)
In die ruimte moet minimaal 18 lengtemeters komen om was op te hangen, in 2 lagen.

Wat zou een aardig ontwerp voor zo'n wasdroogoplossing kunnen zijn?

Een semi-triviaal ontwerp zou kunnen zijn om meubelpanelen van 60 diep te pakken en daar een open kast van te maken en een bestaand droogrek tot 2x 110 in te korten en horizontaal in de kast te monteren. Voordeel is stevigheid en dat er iets bovenop geplaatst kan worden.

Simpel, maar heeft als risico slechte droogcapaciteit bij gebrek aan luchtstroming doordat alleen de voorkant echt open is

• pman63
Als je 18 meter nodg hebt heb je wel een erg grote wasmachine. In de mijne past 7 kilo en dan houd ik van de 12 meter lijn in de tuin nog 4 meter over als ik alle was ophang. Dus waarom niet een paar lijnen in de bijkeuken spannen, binnen een dag is het wel droog. (en anders heb je die droger nog)

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:12
Rukapul schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:06:

Ik heb naast de wasmachine+droger ca 112x170x60 cm ruimte beschikbaar. (Met uitloop naar plafond en iets naar voren.)
In die ruimte moet minimaal 18 lengtemeters komen om was op te hangen, in 2 lagen.

Een semi-triviaal ontwerp zou kunnen zijn om meubelpanelen van 60 diep te pakken en daar een open kast van te maken en een bestaand droogrek tot 2x 110 in te korten en horizontaal in de kast te monteren. Voordeel is stevigheid en dat er iets bovenop geplaatst kan worden.

Simpel, maar heeft als risico slechte droogcapaciteit bij gebrek aan luchtstroming doordat alleen de voorkant echt open is
Is dit iets: https://plafonddroogrek.nl/

• No Hands
Rukapul schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:06:

ventilator in de bodem met een vochtsensor aangestuurd. dit is tweakers toch.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
bkkrdbkstn schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:35:
[...]

Ik hield al rekening met een verhoogde badkamervloer tot mijn buurman zei dat onze huizen wél een betonnen vloer hebben. Bij hem liggen de leidingen in de badkamervloer gefreesd. Ik heb bij ons al kleine testjes geboord en kom geen holtes tegen.

Ik heb geen zin om ongeveer 8m te gaan lopen frezen en heb dus wat ruimte onder het plafond op de begane grond. Vandaar de vraag of dit gebruikelijk was. Afgaande op de reacties lijkt het me dus een prima optie!
In mijn huis zit een massieve betonvloer van 10 cm dik. Daar zit onder- en bovenwapening in, beiden slechts 1 cm onder het oppervlak. Als je in zo'n vloer zou gaan frezen, zelfs al voor een simpele waterleiding, zou je dus alle wapeningsstaven in het pad doorfrezen. Dat is wel echt riskant. Voordat je in een betonvloer freest, moet je in mijn ogen echt goed weten wat je doet.

Dan is het boren van enkele gaten echt veel minder riskant, omdat je misschien één wapeningsstaaf moet doorzagen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
marcop23 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:00:
[...]

In mijn huis zit een massieve betonvloer van 10 cm dik. Daar zit onder- en bovenwapening in, beiden slechts 1 cm onder het oppervlak. Als je in zo'n vloer zou gaan frezen, zelfs al voor een simpele waterleiding, zou je dus alle wapeningsstaven in het pad doorfrezen. Dat is wel echt riskant. Voordat je in een betonvloer freest, moet je in mijn ogen echt goed weten wat je doet.

Dan is het boren van enkele gaten echt veel minder riskant, omdat je misschien één wapeningsstaaf moet doorzagen.
1 cm beton dekking is zeer weinig, dat is niet heel gangbaar. Een dubbel net vloer is regelmatig ook een stukje dikker om de dekking zowel boven als onder goed te krijgen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:04
Just_I schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:31:
De trap op de begane grond wil ik aanpakken, van open trap naar een gesloten trap (zoals het oorspronkelijk ook was). Daarnaast wil ik gelijk een trapkast maken onder de trap.

De trapkast zal gebruikt worden boor onder andere proviand, een lagere temperatuur dan in de woonkamer is wenselijk. De huidige vloer zal ik eruit halen, hier ligt nog een laag parket met daarboven laminaat naar kale dekvloer. De vloer is niet geïsoleerd, wel bodem isolatie.

Is het een goed idee om de traptreden ook te voorzien van isolatie en zo ja, wat voor isolatie?

[Afbeelding]

Extra vraag, er zitten groeven onder de treden van 12 mm, kan ik voor nieuwe stootborden beter 12mm MDF of 12mm multiplex gebruiken?
Denk je dat je - door de vloerbekleding te verwijderen en er een muurtje met deur voor te maken - je opeens een ruimte gaat krijgen met een temperatuur die veel lager is dan de rest van de woning? Dat lijkt me namelijk niet. Ik denk dat als je álles uit de kast haalt, het grootste deel van het jaar niet een groter verschil gaat krijgen dan 2 graden.

Los daarvan: ik zou zelf MDF met lakdraagfolie kiezen, omdat dat een laag verf scheelt. Maar verder zijn allebei de opties wel geschikt.

Het is wel handig dat je al sleuven in de onderzijde van de treden hebt, maar het is niet handig om de toekomstige stootborden hier heel strak in aan te brengen. Dan is de kans heel groot dat het allemaal hard gaat kraken (als je op de trap loopt, buigt de trede door. Als daaronder meteen strak een stootbord zit, wil die de vervorming doorgeven naar de trede eronder en dat kan flink kraken). Het liefst zet je de stootborden aan de onderzijde vast en hou je hem aan de bovenzijde wat vrij/flexibel (lijm). De sleuf kun je wel mooi gebruiken om te zorgen dat je hem er dan niet per ongeluk een keer uit schopt/stoot.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:49
ben2513 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:12:
En ja, de dingen rechts geven nog warmte af. De twee lange muren en een korte muur zijn buitenmuren.
Ga je dit behalve als technische ruimte voor iets anders gebruiken? Ik begrijp niet zo goed waarom je hier uberhaubt vloerverwarming aanlegt, laat staan waarop je je zo druk maakt om het legplan :P

De CV standleiding, verdeler van de vloerverwarming, paar meter aanvoer/afvoer en boiler/buffervat lijken mij voldoende afgifte voor zo'n ruimte. Ik zou zelf ook helemaal niet zo'n fan zijn van vloerverwarming in technische ruimte; wie weet wat je daar in de toekomst nog eens wil plaatsen waarvoor je gaten wil boren. Als je dan perse wil verwarmen zou ik nog eerder een radiator ophangen.

Ik zou die aparte groep lekker weglaten en de aanvoer/afvoer naar andere ruimte wat ruimer van de wand leggen zodat hij zo veel mogelijk de ruimte voor de deur volgt waar je nooit iets gaat plaatsen/boren. Ik zou alsnog goed foto's maken met afmetingen waar die leidingen liggen voor de toekomst.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 09-03-2026 11:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 14:34
pman63 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:37:
Als je 18 meter nodg hebt heb je wel een erg grote wasmachine. In de mijne past 7 kilo en dan houd ik van de 12 meter lijn in de tuin nog 4 meter over als ik alle was ophang. Dus waarom niet een paar lijnen in de bijkeuken spannen, binnen een dag is het wel droog. (en anders heb je die droger nog)
Het maakt nogal uit wat voor wasgoed je ophangt voor hoeveel meter lijn je nodig hebt.
Een machine vol beddengoed heb ik minder lijn voor nodig dan een machine vol ondergoed en sokken. Was is twee-dimensionaal, dat kun je niet in 1 dimensie berekenen hoeveel lijn je nodig hebt ;)

• pman63
Vloris schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Het maakt nogal uit wat voor wasgoed je ophangt voor hoeveel meter lijn je nodig hebt.
Een machine vol beddengoed heb ik minder lijn voor nodig dan een machine vol ondergoed en sokken. Was is twee-dimensionaal, dat kun je niet in 1 dimensie berekenen hoeveel lijn je nodig hebt ;)
Dat geeft maar wer aan hoe weinig er in die trommel kan, voor mij overigens genoeg. :P

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 22:22
In het kader leuke verassingen: ik heb geen idee wat dit voor kabels zijn. Een aftakking naar mijn muur toe komt niet uit in de meterkast, ik zie ook verder geen directe aanwijzing dat hij naar mijn AOP gaat.

Iemand een idee? Ik denk nu een PTT kabel....

Die balk moet er uit, maar het zou fijn zijn om te weten wat voor kabel het is :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrHHQfa_6pjefVCpktXGOMAaLvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWa5cG8sqaELmDLTsPKAXnHe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 09-03-2026 14:30 ]

K to the KillaZ

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:30
KillaZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:30:
In het kader leuke verassingen: ik heb geen idee wat dit voor kabels zijn. Een aftakking naar mijn muur toe komt niet uit in de meterkast, ik zie ook verder geen directe aanwijzing dat hij naar mijn AOP gaat.

Die balk moet er uit, maar het zou fijn zijn om te weten wat voor kabel het is :X

[Afbeelding]
Kun je de kabels volgen? Is er ergens een doodlopend/afgeknipt einde? Waar komen ze vandaan, van buiten, of van de buren?
In een ver verleden werden telefoonkabels wel op de kop van een huizenblok ingevoerd, en via de kruipruimte van woning naar woning.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52

_Arthur

blub

Mjier schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:38:
In een ver verleden werden telefoonkabels wel op de kop van een huizenblok ingevoerd, en via de kruipruimte van woning naar woning.
@KillaZ zeker dat het kabels van KPN zijn, zie o.a. ook dit topic van iemand die ze ook tegenkwam in zijn rijtjes woning.

https://www.klusidee.nl/F...ls-onder-de-vloer.134839/

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:19
Binnenkort wordt er bij ons een nieuwe schutting geplaatst, het is zo'n 45 meter aan Douglas rhombus profiel met betonnen palen ertussen.

Omdat wij het vergrijzen van douglas niet mooi vinden willen we het gaan behandelen.

Onze vorige douglas overkapping hebben we behandeld met Remmens lazuur in de kleurloze variant, maar we vonden het toch erg snel verkleuren, waardoor we twee keer per jaar de overkapping moesten behandelen.
Daar heb ik dus niet zoveel zin in met de schutting maar nu is de vraag, wat te doen?

Remmers lazuur met een kleurbeits erin (bijvoorbeeld Douglas kleur), blijft deze langer behouden?
Of een ander middel, het liefst wel een lazuur in verband met het gemakkelijke verwerken ervan?

• BrammeS
  • Laatst online: 26-03 10:19
BrammeS schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:16:
Ik ben sinds vorige week ook met een nieuw klusproject begonnen. Het plan is om op de 2e etage van de woning een washok om te bouwen tot een 2e badkamer. Hiervoor heb ik eigenlijk het hele jaar uit getrokken, dus dit wordt een langzaam aan bouwproject.

Stap 1 van dit project is de cementdekvloer eruit en de wasmachine aansluitingen verplaatsen naar een nieuwe locatie aan de rechterkant van de overloop.

[Afbeelding]

Dit was geen gemakkelijke klus omdat de riool aansluitingen bij de standleiding nogal vol was, ik heb dus de pijp een verdieping lager doorgezaagd en 2 nieuwe T-stukken tussen gezet(1 voor de toiletaansluiting, 1 voor de Wasmachine, douche en wastafel).

[Afbeelding]

In totaal toch 2 dagen bezig geweest met sloopwerk en het aanpassen van een paar afvoerbuizen.

De volgende stap is aanpassen electra, en dan kan een klein stuk van de vloer rechts alweer dichtgesmeerd worden.
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, ik heb tussendoor wat andere projectjes gedaan waardoor mijn badkamer project ook een tijd stil heeft gelegen.

April/Mei 2025: Basis en eerste nieuwe wanden gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPl6KGbxlal0MMn8oF4rNy7q6iU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjvB1bAQ6VFtF3zAZeoxUPkX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LNHdFSZ8IbBgIART3ENFdnCeaA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7UPQPQzO6rR108mggLVP9z3.jpg?f=fotoalbum_medium

September 2025: Vervanging CV ketel door warmtepomp in nieuwe stookruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOUMBctg6RJmCBuk7NjRE3J5SjY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4OYoXonE1ZKlblw1XSdr6v9.jpg?f=fotoalbum_medium

Oktober/November 2025: Installatie leidingwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2_wOk2qVRf5IK-ANDzmOYo-Ujc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylfzKQwukTYmR4pQQmPjLldA.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZCM7Lt2GSFwgadQh62wHZAvF0s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwebEOfwLyUUf0hYApR0z80n.jpg?f=fotoalbum_medium

December 2025: Badkamer wanden dicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbbVog26goCFJriLN6HnTLlkB4o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Q2esOiNinjEVGaVLUqFiToB.jpg?f=fotoalbum_medium

Januari/februari 2026: Vloer dicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHr84tWbKXwQrk9PLnzLL2yABnM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0olqOpIaRR97hCVq5sAu2Sm.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrp9l8aSeFZbphJN0IA_rc3bYdA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbrBY2jDMFWyqY26nFm9XPyp.jpg?f=fotoalbum_medium

Maart 2026: Eerste wandtegels tegen de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Llv-wiIRsXhsqqDknihVX7RA44=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E34cESOGkABtRThDt9upKjpF.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfseXoXfBcjVmbeVVkRMFv7k5Uo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWPSSUtJ7sSjVoWZhQpXTxI4.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben niet zo goed in planningen maken en we hebben een druk leven, waardoor dit een echt help-mijn-man is klusser meerjaren project is, hoop ergens tegen de zomer de nieuwe badkamer in gebruik te kunnen nemen. Mits er niet teveel side-quest projecten bij komen. 8)7

Ik doe eigenlijk alles zelf volgens de ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan methode, dus daar gaat ook wel eens wat links/rechts mis. Hoort bij het proces. 8)

Advanced sheep-counting strategies

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

KillaZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:30:

[Afbeelding]
KPN koper, voor ADSL/VDSL en dergelijke. Als het goed is komt het uit bij een of meerdere ISRA punten. Ik heb er hier zelf ook nog een.
Weet niet of je het zo weg kan halen, denk dat het eigendom is van KPN.

Van klussen krijg je grijze haren

• No Hands
BrammeS schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, ik heb tussendoor wat andere projectjes gedaan waardoor mijn badkamer project ook een tijd stil heeft gelegen.

April/Mei 2025: Basis en eerste nieuwe wanden gezet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

September 2025: Vervanging CV ketel door warmtepomp in nieuwe stookruimte

[Afbeelding]

Oktober/November 2025: Installatie leidingwerk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

December 2025: Badkamer wanden dicht:

[Afbeelding]

Januari/februari 2026: Vloer dicht

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maart 2026: Eerste wandtegels tegen de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben niet zo goed in planningen maken en we hebben een druk leven, waardoor dit een echt help-mijn-man is klusser meerjaren project is, hoop ergens tegen de zomer de nieuwe badkamer in gebruik te kunnen nemen. Mits er niet teveel side-quest projecten bij komen. 8)7

Ik doe eigenlijk alles zelf volgens de ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan methode, dus daar gaat ook wel eens wat links/rechts mis. Hoort bij het proces. 8)
Zal wel heerlijk zijn om na een half jaar klussen eindelijk weer eens te kunnen douchen :*)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 22:22
fenrir schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:10:
[...]

KPN koper, voor ADSL/VDSL en dergelijke. Als het goed is komt het uit bij een of meerdere ISRA punten. Ik heb er hier zelf ook nog een.
Weet niet of je het zo weg kan halen, denk dat het eigendom is van KPN.
Dit is het inderdaad, thanks allen. Sprak een buurman die hier vanaf dag 1 woont en die kon dat bevestigen.

Het vervelende is dat mijn koopcontract er niets over zegt, helemaal kut dus dat zoiets op deze manier door mijn huis loopt :+

K to the KillaZ

• KarelAnker1989
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-03 13:12
FabianGTI schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:51:
Binnenkort wordt er bij ons een nieuwe schutting geplaatst, het is zo'n 45 meter aan Douglas rhombus profiel met betonnen palen ertussen.

Omdat wij het vergrijzen van douglas niet mooi vinden willen we het gaan behandelen.

Onze vorige douglas overkapping hebben we behandeld met Remmens lazuur in de kleurloze variant, maar we vonden het toch erg snel verkleuren, waardoor we twee keer per jaar de overkapping moesten behandelen.
Daar heb ik dus niet zoveel zin in met de schutting maar nu is de vraag, wat te doen?

Remmers lazuur met een kleurbeits erin (bijvoorbeeld Douglas kleur), blijft deze langer behouden?
Of een ander middel, het liefst wel een lazuur in verband met het gemakkelijke verwerken ervan?
Een beits met kleur zorgt dat de kleur langer behouden blijft. Ik beits mijn overkapping met Douglas 1 keer per jaar. Onze buren niet en de beits maakt een verschil van dag en nacht.

• nokiaan958GB
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:51:

Dat zou niet mijn keuze zijn tenzij je het maar een klein stukje is of je veel vrije tijd hebt. Met deze houtsoorten blijf je beitsen.

Heb je ook kunststof overwogen?

• pman63
KillaZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Dit is het inderdaad, thanks allen. Sprak een buurman die hier vanaf dag 1 woont en die kon dat bevestigen.

Het vervelende is dat mijn koopcontract er niets over zegt, helemaal kut dus dat zoiets op deze manier door mijn huis loopt :+
Wat je nog kan doen is een plastic goot over de kabel heen doen om het af te dekken mochten ze ooit eens langskomen om het weg te halen (kans acht ik gezien de kosten die dat voor KPN meebrengt 0)

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:25
Even een vraag van me afschrijven waarbij ik niet zeker ben of een compleet topic op zijn plek is.

Wij zijn de gelukkige eigenaren van een goed onderhouden en grotendeels gemoderniseerde vrijstaande jaren 30 woning, waarbij het grootste nog niet uitgevoerde onderdeel de vloer is.

het betreft een fundering op staal, waarbij de vloer inmiddels van beton is. De leeftijd (dit kan: +-1933, 1955, 1995 zijn o.b.v opgevraagde bouwtekeningen) van het beton is een gevalletje onbekend, maar dat er geen isolatie onderligt, staat zonder meer vast.

Wij zijn voornemens om de betonvloer op de beneden verdieping in zijn geheel eruit te slopen, maar ik zoek voornamelijk of mijn huidige gedachte klopt:

- Beton verwijderen, zand uitgraven (we zijn niet van plan hier te besparen op de huur van gereedschap, goed gereedschap is het halve werk)
- Zand aantrillen
- PU-Folie -> Is deze echt nodig?
- PIR platen, waarbij ik (we / ik, partner zit meer in de kleuren, meubels hoek, ik in de ruwe verbouwing) een minimale dikte van 140mm wil aanhouden (B-keus)
- PU-Folie
- Beton -> Ik lees veel verschillende zaken over minimale dikte, maar wat is hierin nodig? Ik zat zelf na alle research te denken aan 10cm
- Vloerverwarming
- Dekvloer
- PVC

Los van de dikte van de vloer, zoek ik eigenlijk antwoord op de volgende zaken:
- Is dit een logisch idee qua vloeropbouw
- Waar moet ik qua doorlooptijd met droogtijden aan denken? Het ene antwoord online zegt 28 dagen voor eerste laag beton, andere zegt week per cm. (Idem voor dekvloer)

P.S:
Qua leidingen etcetera, ik weet dat de enige leiding die ik tegen ga komen een gasleiding (niet de hoofdleiding) betreft, de elektra en riolering (vernieuwd door huidige eigenaar) kan ik meer dan prima omheen werken

[ Voor 6% gewijzigd door MrAmos op 09-03-2026 22:34 ]

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:56
Is EPS ipv PIR geen goedkopere optie? Of helemaal anders en isolatie beton gaan gebruiken? Ligt natuurlijk aan de diepte van je kruipruimte/hoeveelheid zand die je weg kan halen.

1x PU folie zou genoeg moeten zijn, zou ik denken.

• MrAmos
Jannibal23 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:12:
Is EPS ipv PIR geen goedkopere optie? Of helemaal anders en isolatie beton gaan gebruiken? Ligt natuurlijk aan de diepte van je kruipruimte/hoeveelheid zand die je weg kan halen.

1x PU folie zou genoeg moeten zijn, zou ik denken.
Het idee is om een zo hoog mogelijke isolatie waarde te vinden, tegen zo min mogelijk uitgraven.
Tijdens mijn eigen research kwam ik keer op keer op PIR uit om met zo min mogelijk diepte zoveel mogelijk isolatie te realiseren.

De kosten zijn gedeeltelijk relevant, maar aangezien we delen van het project zelf uitvoeren is het idee juist om die besparing te steken in betere isolerende materialen :)

Op basis van je PU folie, dan de pu-folie tussen de platen en het beton, en de pir direct op het zand.

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MrAmos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:32:
Even een vraag van me afschrijven waarbij ik niet zeker ben of een compleet topic op zijn plek is.

Wij zijn de gelukkige eigenaren van een goed onderhouden en grotendeels gemoderniseerde vrijstaande jaren 30 woning, waarbij het grootste nog niet uitgevoerde onderdeel de vloer is.

het betreft een fundering op staal, waarbij de vloer inmiddels van beton is. De leeftijd (dit kan: +-1933, 1955, 1995 zijn o.b.v opgevraagde bouwtekeningen) van het beton is een gevalletje onbekend, maar dat er geen isolatie onderligt, staat zonder meer vast.

Wij zijn voornemens om de betonvloer op de beneden verdieping in zijn geheel eruit te slopen, maar ik zoek voornamelijk of mijn huidige gedachte klopt:

- Beton verwijderen, zand uitgraven (we zijn niet van plan hier te besparen op de huur van gereedschap, goed gereedschap is het halve werk)
- Zand aantrillen
- PIR platen, waarbij ik (we / ik, partner zit meer in de kleuren, meubels hoek, ik in de ruwe verbouwing) een minimale dikte van 140mm wil aanhouden (B-keus)
- PU-Folie
- Beton -> Ik lees veel verschillende zaken over minimale dikte, maar wat is hierin nodig? Ik zat zelf na alle research te denken aan 10cm
- Vloerverwarming
- Dekvloer
- PVC

- Waar moet ik qua doorlooptijd met droogtijden aan denken? Het ene antwoord online zegt 28 dagen voor eerste laag beton, andere zegt week per cm. (Idem voor dekvloer)

P.S:
Qua leidingen etcetera, ik weet dat de enige leiding die ik tegen ga komen een gasleiding (niet de hoofdleiding) betreft, de elektra en riolering (vernieuwd door huidige eigenaar) kan ik meer dan prima omheen werken
Ik zou de laag folie zowel onder als op de isolatie leggen het beschermd je isolatie en voorkomt dat er vocht transport naar boven mogelijk is. De 2de laag folie voorkomt dat er beton tussen de isolatie platen kan komen. naar mijn mening zijn ze dus beide nuttig. Ik wilde zelf boven en nonder wapeing in de vloer en dan kom je snel uit op 12 - 13 cm (wat er hier ook inzit) Zelf heb ik de verwarmings buizen in de beton zitten en geen afwerkvloer, maar dat moet je willen als je dat niet wilt zou ik overwegen om de opbouw om te draaien

Folie
beton
isolatie
zandcement (met vloerverwarming)
afwerking

Je hebt voor beton verschillende droogtijden je hebt de uithardingstijd, maar je kan bv ivm vloerafwerking ook een tijd hebben wanneer het vochtgehalte laag genoeg is. Je kan op beton na een dag al (heel) voorzichtig lopen. na enkele dagen/ een week kan je erop werken. (eventueel met bescherming) Maar voordat je er een houtenvloer op kan leggen kan zomaar maanden duren. Om een volgende laag (cement gebonden) te plaatsen hoeft een eerdere laag niet geheel droog te zijn. Na 4 weken is een cementgebonden product (dus ook beton) op zijn eindsterkte.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-03-2026 23:46 ]

• MrAmos
twain4me schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:35:
[...]

Ik zou de laag folie zowel onder als op de isolatie leggen het beschermd je isolatie en voorkomt dat er vocht transport naar boven mogelijk is. De 2de laag folie voorkomt dat er beton tussen de isolatie platen kan komen. naar mijn mening zijn ze dus beide nuttig. Ik wilde zelf boven en nonder wapeing in de vloer en dan kom je snel uit op 12 - 13 cm (wat er hier ook inzit) Zelf heb ik de verwarmings buizen in de beton zitten en geen afwerkvloer, maar dat moet je willen als je dat niet wilt zou ik overwegen om de opbouw om te draaien

Folie
beton
isolatie
zandcement (met vloerverwarming)
afwerking

Je hebt voor beton verschillende droogtijden je hebt de uithardingstijd, maar je kan bv ivm vloerafwerking ook een tijd hebben wanneer het vochtgehalte laag genoeg is. Je kan op beton na een dag al (heel) voorzichtig lopen. na enkele dagen/ een week kan je erop werken. (eventueel met bescherming) Maar voordat je er een houtenvloer op kan leggen kan zomaar maanden duren. Om een volgende laag (cement gebonden) te plaatsen hoeft een eerdere laag niet geheel droog te zijn. Na 4 weken is een cementgebonden product (dus ook beton) op zijn eindsterkte.
Vanwaar het omdraaien? Omdat je anders ook de onderste laag beton opwarmt?

Qua storten kan er dus wel verder gewerkt worden ook al zijn de 4 week nog niet volledig voorbij? Ansich is het geen punt als het niet kan, maar ik denk dat het al heel erg helpt dat we geen houten vloer doen maar PVC inderdaad.

De tijdlijn die ik momenteel verkocht krijg bij de wederhelft (die wil er zsm in) is +- 2-2,5 maand namelijk. Dat is krap, dat weet ik dondersgoed en denk dat het ook nog wel rekbaar is naar 3 maand.

Laat ik voorop stellen dat ik zeker hulp ga inschakelen van vakmensen in elk stadia, maar zeker het sloopwerk voor een groot deel zelf oppak. Maar we(ook de wederhelft) willen dit gewoon echt goed doen nu we de kans hebben

[ Voor 5% gewijzigd door MrAmos op 10-03-2026 00:04 ]

• BrammeS
No Hands schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Zal wel heerlijk zijn om na een half jaar klussen eindelijk weer eens te kunnen douchen :*)
1,5 jaar douchen bij de sportschool haha, valt mee dit is betreft een 2e badkamer, ik pas de indeling van de zolder zo aan dat deze direct vast komt aan onze slaapkamer.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:19
nokiaan958GB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:21:
[...]

Dat zou niet mijn keuze zijn tenzij je het maar een klein stukje is of je veel vrije tijd hebt. Met deze houtsoorten blijf je beitsen.

Heb je ook kunststof overwogen?
Nee, niet zozeer veel vrije tijd maar een kunststof schutting werd veelal afgeraden.
Daarnaast is het een schutting met buren dus iedereen had zijn/haar mening erover. :+
KarelAnker1989 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:19:
[...]

Een beits met kleur zorgt dat de kleur langer behouden blijft. Ik beits mijn overkapping met Douglas 1 keer per jaar. Onze buren niet en de beits maakt een verschil van dag en nacht.
Duidelijk, heb jij de kleurbeits Douglas genomen of echt een andere kleur?

• KarelAnker1989
MrAmos schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:32:

- Zand aantrillen
- PU-Folie
- Vloerverwarming
- Dekvloer
- PVC

P.S:
Pir platen heeft als een vochtwerend effect vanwege die aluminium laag. Je moet de platen nog wel met aluminium tape afplakken. Bij de hornbach hebben ze tape met een "wapening" er in.

• MrAmos
KarelAnker1989 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Pir platen heeft als een vochtwerend effect vanwege die aluminium laag. Je moet de platen nog wel met aluminium tape afplakken. Bij de hornbach hebben ze tape met een "wapening" er in.
Yes, dat afplakken was me bekend inderdaad :) , maar thanks voor de extra bevestiging!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33
FabianGTI schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:13:
Hier heb ik de HK Lazuur kleur Douglas gebruikt, deze foto was tijdens de werkzaamheden eind 2020. De schuttingen stonden toen al een paar maanden. De linker schutting is 1x behandeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpBuBvhar1XkD2gXxLO2DbBgFlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOqArONVR7sbkzU7ZE8Ov8s8.png?f=fotoalbum_large
Ik zal vanmiddag even een foto maken van hoe het er na 5 jaar uit ziet.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 10:39

dollyking

duck tape

@BrammeS mooi hoor, je loopt iets voor. mijn tweede badkamer aan de slaapkamer is bijna op dit niveau.
doe het ook voor het eerst. opbouw is iets anders, ik ben met de vloer begonnen die al af is.
gisteren alle leidingen aan elkaar geknepen. Zie ik het nu goed op je plaatje dat jij ook een gedeelde handdouche hebt van twee kranen?

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:48
Just_I schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:31:

[Afbeelding]

ik zou voor multiplex gaan in dit geval. T.o.v. MDF is het steviger en mdf gaat zich snel opbollen op alleen de vocht in de lucht. Tenzij je het helemaal gaat behandelen.

• KarelAnker1989
FabianGTI schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:13:
[...]

Nee, niet zozeer veel vrije tijd maar een kunststof schutting werd veelal afgeraden.
Daarnaast is het een schutting met buren dus iedereen had zijn/haar mening erover. :+

[...]

Ik kan de kleur niet precies vinden, maar het was een donkerdere kleur dan douglas beits. 1 tintje donkerder zeg maar.

• BrammeS
dollyking schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:33:
@BrammeS mooi hoor, je loopt iets voor. mijn tweede badkamer aan de slaapkamer is bijna op dit niveau.
doe het ook voor het eerst. opbouw is iets anders, ik ben met de vloer begonnen die al af is.
gisteren alle leidingen aan elkaar geknepen. Zie ik het nu goed op je plaatje dat jij ook een gedeelde handdouche hebt van twee kranen?
Er komen 2 regen douches want mijn partner en ik douchen wel graag samen maar we delen niet graag de douchestraal. De hand douche die in het midden komt zit alleen op de rechter kraan aangesloten.

We hebben trouwens nog steeds discussie over wie rechts mag staan, want in de uitsparing rechts komt een sunshower.

Pagina: 1 ... 487 ... 491 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/