[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 465 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Gramser schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:56:
[Afbeelding]

Aan het tegelen geweest met Marokkaanse handgemaakte hexagons (“Zelliges”). Komt straks de houtkachel weer voor. Wat een r*kklus is dat zeg. Nou is ook niks recht of vlak of even dik als de tegel ernaast, dat maakt het voegen en afsponzen nou niet echt een snelle fijne klus. Heb de voegspaan ook met hout en rubber en al ingekort zodat ik tenminste die korte kantjes kan voegen. Voegspaantje is nu 5cm breed…
Allereerst respect dat je dit zelf hebt geprobeerd!
WIj hebben eenzelfde tegel (hexagon) in de badkamer, maar dan blauw, wat ik zie, qua verschil, is dat jij de tegels strak tegen elkaar hebt geprobeerd te krijgen. Doordat de tegels handgemaakt zijn krijg je dat natuurlijk lastig goed uitgelijnd allemaal. Bij ons zit er tussen de tegels eenzelfde afstand/ruimte (weet niet of ze afstandshouders hebben gebruikt) maar daardoor oogt het geheel wel egaler.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:36
Heeft er iemand een idee waarmee ik mijn dagkanten het beste kan aftimmeren?

De wand blijft underlayment (is een knutselschuur) welke ik straks wit schilder.
Punt is een beetje dat het kozijn rust op een multiplex stelkozijn met rondom nog wat ruimte. Dat maakt dat afwerken met stroken underlayment te dun is. (en dubbele stroken is wat lelijk).

Ik moet tussen het frame vd ramen en het 'begin' echte kozijn ongeveer 30mm dikte overbruggen. De breedte maak ik me geen zorgen om, dat krijg ik vast wel gezaagd

(underlayment steekt nu nog wat uit, dat frees ik nog strak met het hout/folietape)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDGv1z7FvN1QlAug5CQxQsOVhCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4j2pbZLroBtMG9OybHmRlOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQJrPE7aQQxmqNPANz67OBAbPmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLvBjiBCbpJ8Ae8eq1eThTpL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:46
DonJunior schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:22:
[...]

Allereerst respect dat je dit zelf hebt geprobeerd!
WIj hebben eenzelfde tegel (hexagon) in de badkamer, maar dan blauw, wat ik zie, qua verschil, is dat jij de tegels strak tegen elkaar hebt geprobeerd te krijgen. Doordat de tegels handgemaakt zijn krijg je dat natuurlijk lastig goed uitgelijnd allemaal. Bij ons zit er tussen de tegels eenzelfde afstand/ruimte (weet niet of ze afstandshouders hebben gebruikt) maar daardoor oogt het geheel wel egaler.
Keuze van de vrouw om het zo te doen, en het ziet er wel speels uit vinden wij. Maar het maakt het voegen niet makkelijker en je krijgt dan de onvermijdelijke brede voeg vs hele smalle, altijd, ergens. Niet erg. Wel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
@Evo X Architraven?
Iets laten overhangen en dan kops om het gat op te vullen een lattenframe maken.

[ Voor 66% gewijzigd door Flix20 op 12-09-2025 15:40 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:37

MJV

Rzaan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:50:
Ik ga 2 poortopeners voor mijn automatische poort installeren.
In de handleiding staat dat ik Neopreenkabel 4x1.5 mm² moet gebruiken.
De kabel komt onder de grond (in een grondbuis Ø 40mm)
Zou ik ondanks deze bescherming toch niet beter YMvK-as 4x1.5 mm² gaan gebruiken?
Als er geen risico op doorspitten bestaat zou ik zelf liever met gewone YMVK werken dan het gedoe met zo'n mantel waar je altijd maar je vingers aan lek prikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:13
Zou ik ondanks deze bescherming toch niet beter YMvK-as 4x1.5 mm² gaan gebruiken?
Ik zou YMvK-as gebruiken. Dit ligt er zo 20 jaar in en je hebt ook de aansluiting in het geheel. Er zijn genoeg redenen om het niet te doen, bijvoorbeeld in je vingers prikken met de mantel ( ;) @MJV ). Maar de kosten zijn het niet en ik heb het zelfde gedaan met ons hek, YMvK-as gaf mij een beter gevoel.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Zit de kabel gemonteerd aan een bewegend deel?
Ik zou niet weten waarom je neopreen boven YMVK (-as) zou verkiezen voor vaste installatie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:51

Rzaan

Altijd zoekende

Rimco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:58:
@Rzaan bewegen de gedeeltes waar de kabel aan zit? Zo ja, heb je in ieder geval een flexibele variant nodig. Zo nee, is het een persoonlijke keuze. Volgens mij mag het zonder afscherming als het extra is beschermd dmv een slagvaste buis.
Ja, de motoren bewegen een beetje (De motoren bewegen best veel, maar het deel waar de bekabeling naar binnen gaat maar een paar cm volgens mij)
Dan neem ik wel neopreen in een slagvaste buis.

Nu gaat er wel eerst een kabel naar een controlekastje. Die ligt vast. Dus daar kan ik YMvK-as voor gebruiken.
Vanuit het controlekastje dan met neopreen naar beide poortopeners.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 12-09-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MJV schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:59:
[...]

Als er geen risico op doorspitten bestaat zou ik zelf liever met gewone YMVK werken dan het gedoe met zo'n mantel waar je altijd maar je vingers aan lek prikt.
Risico bestaat er altijd. Niet direct, maar in de toekomst bij nieuwe bewoners wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dragonhaertt schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:28:
[...]

Zit de kabel gemonteerd aan een bewegend deel?
Ik zou niet weten waarom je neopreen boven YMVK (-as) zou verkiezen voor vaste installatie.
Er beweegt wel iets. De poortopener draait op een as in de buurt waar de kabel binnenkomt. Niet veel, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
Flix20 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:39:
@Evo X Architraven?
Iets laten overhangen en dan kops om het gat op te vullen een lattenframe maken.
Architraaf is meer als lijst er nog 'voor' op de wand toch?

Mijn vraag is eigenlijk: wat is efficient om te kopen met een dikte van ongeveer 35mm in stroken van rond de 7cm breed & in totaal voor twee ramen.

Planken verzagen? Mdf plaat verzagen? Regels verzagen?

Of moet het in twee keer? Eerst underlayment kader van 18mm dik rondom & dan alleen nog een dun stripje iets anders precies op het kunststofkozijn zelf?

Zucht, wat is iets verwoorden soms onhandig, sorry. Als je ernaast stond begrepen we elkaar meteen wel🛠️🙌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Evo X schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:37:
[...]

Mijn vraag is eigenlijk: wat is efficient om te kopen met een dikte van ongeveer 35mm in stroken van rond de 7cm breed & in totaal voor twee ramen.

Of moet het in twee keer? Eerst underlayment kader van 18mm dik rondom & dan alleen nog een dun stripje iets anders precies op het kunststofkozijn zelf?

Zucht, wat is iets verwoorden soms onhandig, sorry. Als je ernaast stond begrepen we elkaar meteen wel🛠️🙌
Je kan toch gewoon een soort van lijst maken die rondom op je underlayment zit genageld en dan tegen je kozijn aanzit? Dat kan met alles wat je wilt, een plank in stroken lijkt mij het handigst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
[...]

Ik zou inderdaad plank verzagen en met tacker op de kopse kant van de plaat zetten, dan de naden met kozijn kitten.

Ik heb dezelfde situatie in mijn badkamer, na een inschattingsfout van de installateur van Brugman, daar doen we plank en dan architraven. Boven en zijkant, vensterbank men smetplank onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
[...]

Multiplex is wel mooi voor zoietd. Kun je schieten en lijmen. Gaat goed een kleurtje op maar kan je ook oliën/lakken voor houtlook (wel even de niet zichtzijdes ook behandelen voor plaatsing).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:00
Even een (mogelijke) snelle vraag.
Ik wil een lade(iets) maken, en de plek voor de ladegeleiders is 60cm, maar ik wil dat de lade zelf tot 100cm kan uitschuiven. Dus de achterkant van de geleider tot de voorkant van de uitgeschoven lade is dan 160cm.
Een standaard ladegeleider die op een plek van 60cm wordt geplaatst, heeft een totale lengte van 120cm.
Ik weet niet of ik het goed uit kan leggen, maar kan ik 1 ladegeleider op een andere plaatsen (met bijv. een plank er tussen), en zo een langere afstand creëren? De lade zal over de vloer nog worden ondersteund/geleid met wielen, dus ik maak mij weinig zorgen over het (doorhang) gewicht.
Of is dat een enorm onhandig idee? En kan ik beter voor een over-uittrekbare ladegeleider gaan? En in dat geval moet ik mogelijk alsnog creatief gaan doen, want volgens mij red ik het daar alsnog niet mee.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oef dat is wel een flinke lengte. Moet het ook echt met een geleider zijn? Anders kun je misschien af met 4 vaste wieltjes? Beetje afhankelijk van de situatie.
Ik had ooit een soort hoge lade onder de trap, en daar heb ik toen gewoon 4 wieltjes gedaan, en dat ging best okee.

• Evo X
Remy!!!! schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:20:
Ik wil een lade(iets) maken, en de plek voor de ladegeleiders is 60cm, maar ik wil dat de lade zelf tot 100cm kan uitschuiven. Dus de achterkant van de geleider tot de voorkant van de uitgeschoven lade is dan 160cm.
Een standaard ladegeleider die op een plek van 60cm wordt geplaatst, heeft een totale lengte van 120cm.
Ik weet niet of ik het goed uit kan leggen, maar kan ik 1 ladegeleider op een andere plaatsen (met bijv. een plank er tussen), en zo een langere afstand creëren? De lade zal over de vloer nog worden ondersteund/geleid met wielen, dus ik maak mij weinig zorgen over het (doorhang) gewicht.
Of is dat een enorm onhandig idee? En kan ik beter voor een over-uittrekbare ladegeleider gaan? En in dat geval moet ik mogelijk alsnog creatief gaan doen, want volgens mij red ik het daar alsnog niet mee.
Weet niet waar je het voor wil gebruiken?

Misschien kan het ook zo?

YouTube: Extending Table in Kitchen Island

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
Evo X schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:03:
[...]

Weet niet waar je het voor wil gebruiken?

Misschien kan het ook zo?

YouTube: Extending Table in Kitchen Island
_ferry_ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:56:
Oef dat is wel een flinke lengte. Moet het ook echt met een geleider zijn? Anders kun je misschien af met 4 vaste wieltjes? Beetje afhankelijk van de situatie.
Ik had ooit een soort hoge lade onder de trap, en daar heb ik toen gewoon 4 wieltjes gedaan, en dat ging best okee.
Het is voor nu een ‘geheim/verassing’ project dus ik wil nog even niet te veel details vrijgeven. Ik snap wel dat ik het dan wat lastiger voor jullie (en ook mijzelf) maak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZkTXNFFNAcwvkyJSlEZj17kLLs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qR90i1fsualf08Tjm5IbLRPx.jpg?f=user_large

Alleen wielen gebruiken is mogelijk een optie, maar die wil ik als laatste optie achter de hand houden.
Met liniare guides kan ik het ook oplossen, maar dat wordt niet mooi.
Dus daarom probeer ik het eerste met ‘normale’ ladegeleiders. Ik ga dadelijk eens kijken of ik er 2 aan elkaar kan koppelen en of dat het gewenste effect geeft.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dit is meer hardop denken dan echte kennis, maar als je 1 gewone geleider hebt met iets van een plank cq een soort "onderlade" en daarop monteer je een tweede geleider zodat je op de plek komt waar je wil komen, ben je er dan? Je maakt dan in feite twee lades onder elkaar waarbij de onderste lade er puur is voor het extra uitschuiven van de feitelijke lade?

Ik heb geen idee hoe stabiel je dat krijgt, maar wellicht brengt dit je op een werkbaar idee?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik kom dit tegen: https://chambrelan.com/nl...leiders/over-uittrekbare/

Misschien is dat iets?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

En kan ik beter voor een over-uittrekbare ladegeleider gaan? En in dat geval moet ik mogelijk alsnog creatief gaan doen, want volgens mij red ik het daar alsnog niet mee.
Er bestaan ladegeleiders die je zo ver kunt uittrekken als jij beoogt. Häfele heeft ze in hun uitgebreide bestand. Of in ieder geval had, want ik heb nog zo'n dik boek van hen.
Maar let er wel op dat die flink duur zijn. En ze zijn ook aardige dik, dus je plank wordt echt een stuk smaller dan de corpus.
Ik vind je idee van 2 ladegeleiders niet zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
PaT schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:14:
[...]

Dit is meer hardop denken dan echte kennis, maar als je 1 gewone geleider hebt met iets van een plank cq een soort "onderlade" en daarop monteer je een tweede geleider zodat je op de plek komt waar je wil komen, ben je er dan? Je maakt dan in feite twee lades onder elkaar waarbij de onderste lade er puur is voor het extra uitschuiven van de feitelijke lade?

Ik heb geen idee hoe stabiel je dat krijgt, maar wellicht brengt dit je op een werkbaar idee?
Dat is ook wel een slim idee! Mocht het niet werken met m'n 2 geleiders aan elkaar, ga ik even kijken of ik dat werkend kan krijgen, thnx!
Die had ik idd ook gevonden, maar dat kost €350. Op zich niet direct een probleem, maar ik ben nu nog in de conceptfase, en dan vind ik het wel iets te duur. Maar ik had ook al een iets goedkopere variant gevonden, dan kost het 'maar' €250.
Rzaan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:24:
[...]

Er bestaan ladegeleiders die je zo ver kunt uittrekken als jij beoogt. Häfele heeft ze in hun uitgebreide bestand. Of in ieder geval had, want ik heb nog zo'n dik boek van hen.
Maar let er wel op dat die flink duur zijn. En ze zijn ook aardige dik, dus je plank wordt echt een stuk smaller dan de corpus.
Ik vind je idee van 2 ladegeleiders niet zo gek.
Klopt die had ik ook gevonden, dikte en prijs maken voor het eindproduct niet heel veel uit, maar voor nu wil ik het zo goedkoop mogelijk houden.

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga vandaag/morgen even knutselen :*)

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:37:
[...]

Dat is ook wel een slim idee! Mocht het niet werken met m'n 2 geleiders aan elkaar, ga ik even kijken of ik dat werkend kan krijgen, thnx!

[...]

Die had ik idd ook gevonden, maar dat kost €350. Op zich niet direct een probleem, maar ik ben nu nog in de conceptfase, en dan vind ik het wel iets te duur. Maar ik had ook al een iets goedkopere variant gevonden, dan kost het 'maar' €250.

[...]

Klopt die had ik ook gevonden, dikte en prijs maken voor het eindproduct niet heel veel uit, maar voor nu wil ik het zo goedkoop mogelijk houden.

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga vandaag/morgen even knutselen :*)
De oplossing van 2 geleiders aan/op elkaar is voor nu de oplossing. Voor de definitieve versie gaan we mogelijk voor de over extensie geleiders. Ik zal tegen die tijd wel het eind resultaat laten zien 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:26
Je zal als je iets zover uit wil trekken er wel voor moeten zorgen dat de achterkant vast aan de muur zit dan wel genoeg gewicht van zichzelf heeft anders kiepert de boel om. Niet voor niets zie je dan ook dat je van lades die onder elkaar zitten je er maar 1 uit kan trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR2sX4kJdPp0R6gxga0qBzkJXbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doAndjR96Li7GKYX9PhMH7pA.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig ging de tweede wand al een stukje sneller. Voegmiddel was ook iets natter, dat maakte het wat makkelijker verwerken. Nu nog 180 miljoen keer afnemen, maar nu eerst de voegen laten drogen. En dan kan de houtkachel er ook weer voor!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Was mijn vaatwasser aan het vervangen door een nieuw model. Nadat ik hem er zo goed als vacuüm in heb geschoven, zag ik dat ik dopjes van stap 4a was vergeten. Weet iemand het nut van die dopjes? En wat is het probleem als ze er niet in zitten? Gezien de vaatwasser er echt klem tussenzit zag ik het niet echt zitten om hem er weer uit te halen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1OAJCijAfIAiUkCod4LWmF2nf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McHSdhRKhmUqXJv0ihjQQJ0I.jpg?f=fotoalbum_large
Volledige handleiding:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001902372_B.pdf

Gaat om deze vaatwasser:
https://www.bosch-home.nl...aatwasser-60cm/SMV6YCX02E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:19

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Eppo © is dat niet voor de schroeven in stap 12? Kan best zijn dat die busjes er voor zorgen dat je de schroeven netjes recht er doorheen kunt krijgen en je ook het metaal van de binnenkant niet te ver naar buiten trekt? Gewoon even opletten bij die stap dat je niet te lomp schroeft en dan kan het ook wel zonder.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Eppo ©
  • Niet online
@Rimco ja, dat dacht ik ook al. Gezien hoe strak hij tussen de kastjes staat twijfel ik zelfs of ik hem überhaupt wel vast schroef. Als hij er toch uit komt wandelen, dan kan ik gelijk die dopjes er instoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:43
Eppo © schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:34:
Was mijn vaatwasser aan het vervangen door een nieuw model. Nadat ik hem er zo goed als vacuüm in heb geschoven, zag ik dat ik dopjes van stap 4a was vergeten. Weet iemand het nut van die dopjes? En wat is het probleem als ze er niet in zitten? Gezien de vaatwasser er echt klem tussenzit zag ik het niet echt zitten om hem er weer uit te halen…

[Afbeelding]
Volledige handleiding:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001902372_B.pdf

Gaat om deze vaatwasser:
https://www.bosch-home.nl...aatwasser-60cm/SMV6YCX02E
Dat zijn dopjes die je kunt draaien en verder maar binnen of buiten gaan staan(zit een zaagtand op als het goed is). Daarmee kun je hem normaliter klem zetten tussen de planken als de vaatwasser smaller is dak de opening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Eppo © schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:34:
Als je hem er nu al niet meer uit krijgt, hoe ga je dat dan doen als je er ooit eens voor service-doeleinden bij moet? (Hint: Dat is altijd op kerstavond oid als het helemaal slecht uitkomt).
Ik zou dus de vaatwasser er toch weer uit halen en het probleem van de demontage niet voor je uitschuiven, want daar krijg je altijd spijt van.
En dan kun je gelijk mooi die vergeten dopjes monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:01

-CJ

Not remastered

Even een check of ik de juiste denkrichting heb; ik heb een schappenkast die totaal niet recht is. Ik heb voor 6 plankjes nu een mal gemaakt met 6mm dik multiplex en mijn idee is om deze met een bovenfrees over te zetten op 18mm eikenhout. Dus mal op eikenhout leggen, grove stukken zagen met cirkelzaag en daarna met frees erlangs voor de exacte vorm. Ik dacht dan aan een kopieerfrees met bovenlager.

Klinkt dit logisch? Ik merk dat de decoupeerzaag te snel scheef gaat (niet haaks op het hout) en de cirkelzaag is te grof voor de fijnere afwijkingen. Ben benieuwd of jullie vergelijkbare ervaringen hebben, is voor mij de eerste keer met een freesmachine.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:20
@-CJ Dit is een goede werkwijze. Als dit de eerste keer is dat je met een bovenfrees werkt oefen dan eerst op een plank waarvan het niet erg is als het fout gaat.
Eikenhout is hard, scherpe frees gebruiken en niet te veel in 1 keer eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

DasNieNix schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:24:
@-CJ Dit is een goede werkwijze. Als dit de eerste keer is dat je met een bovenfrees werkt oefen dan eerst op een plank waarvan het niet erg is als het fout gaat.
Eikenhout is hard, scherpe frees gebruiken en niet te veel in 1 keer eraf halen.
Dank! Ik heb genoeg reststukken dus ga zeker oefenen.

Nog tips qua freesbitjes? Ik zat zelf te denken aan iets met een lager maar weet niet of dat noodzakelijk is. Ik moet er nog eentje kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
-CJ schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:35:
[...]

Nog tips qua freesbitjes? Ik zat zelf te denken aan iets met een lager maar weet niet of dat noodzakelijk is. Ik moet er nog eentje kopen.
Inderdaad een frees met een lager. Ze zijn verkrijgbaar met lager aan de onderkant of bovenkant.
Zo te horen is een bovenlager voor jou handiger, dan kun je met meerdere stappen op diepte komen eventueel.
Let er wel op dat je mal dik genoeg is voor het lagertje & de uitsteeklengte
(en dat je een manier hebt om de mal vast te maken. Schilderstape op het eiken en beetje secondelijm ertussen werkt bij mij wel aardig)

Qua merken: misschien kun je eens bij ecotools kijken. Zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Bij het monteren van de badkraan in de badkamer is er water achter de tegels gelopen. Ondanks dat de leidingen leeg waren, kwam er toch nog ineens een flinke straal water uit op het moment dat de leidingen niet afgedopt waren. Het heeft denk ik nog een seconde of 10 gelopen voordat de leiding uiteindelijk echt leeg was.

Het grootste gedeelte in bad, maar natuurlijk ook achter de tegel omlaag omdat de muurplaat 2 cm verdiept ligt ten opzichte van de tegel.

Iets om druk over te maken, of laten drogen en vergeten?

[ Voor 5% gewijzigd door Ethiron op 14-09-2025 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@basjuuhhh klopt, het zijn die dopjes met een zaagtandjes. Maar als ze alleen noodzakelijk zijn voor als de ruimte breder is, dan heb ik ze niet nodig.

@Andrehj ik krijg hem er nog wel uit, maar hij zit er nu gewoon strak tussen. Om hem er nu alleen maar uit te halen voor die dopjes die voor de rest aan de werking niks toevoegen vond ik wat zonde. Dan doe ik die dopjes er wel tussen als hij toch voor service er uit moet (leg de dopjes bij de kerstspullen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Eppo © schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:38:
@basjuuhhh klopt, het zijn die dopjes met een zaagtandjes. Maar als ze alleen noodzakelijk zijn voor als de ruimte breder is, dan heb ik ze niet nodig.

@Andrehj ik krijg hem er nog wel uit, maar hij zit er nu gewoon strak tussen. Om hem er nu alleen maar uit te halen voor die dopjes die voor de rest aan de werking niks toevoegen vond ik wat zonde. Dan doe ik die dopjes er wel tussen als hij toch voor service er uit moet (leg de dopjes bij de kerstspullen ;) )
Ie dopjes ga je mooi vergeten, kan je ze niet onder de deur van de machine plakken? Of achter de plint leggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ethiron schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:24:
Bij het monteren van de badkraan in de badkamer is er water achter de tegels gelopen. Ondanks dat de leidingen leeg waren, kwam er toch nog ineens een flinke straal water uit op het moment dat de leidingen niet afgedopt waren. Het heeft denk ik nog een seconde of 10 gelopen voordat de leiding uiteindelijk echt leeg was.

Het grootste gedeelte in bad, maar natuurlijk ook achter de tegel omlaag omdat de muurplaat 2 cm verdiept ligt ten opzichte van de tegel.

Iets om druk over te maken, of laten drogen en vergeten?
Drogen en vergeten. In basis zouden alle materialen hier tegen moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 14-09-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
-CJ schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:35:
[...]

Als je de mal wil kopiëren is dat wel handig. een kopieer ring is ook een optie maar dan moeten frees(bit), mal en ring op elkaar zijn afgestemd. een kopieerfrees is de meest basic manier van een mal+ frees gebruiken en zelf zou ik er 1 met lager pakken. let overegens wel op de limieten van je freesbit en machine veel mensen gaan bij deze "oefening" de fout in door veel teveel materiaal te willen verspanen.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 14-09-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

twain4me schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:14:
[...]

Als je de mal wil kopiëren is dat wel handig. een kopieer ring is ook een optie maar dan moeten frees(bit), mal en ring op elkaar zijn afgestemd. een kopieerfrees is de meest basic manier van een mal+ frees gebruiken en zelf zou ik er 1 met lager pakken. let overegens wel op de limieten van je freesbit en machine veel mensen gaan bij deze "oefening" de fout in door veel teveel materiaal te willen verspanen.
Wat bedoel je qua limiet, de diepte of de breedte? Als in a veel mogelijk eromheen met een normale zaag?

Dank voor de tips allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Evo X schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:51:
[...]

Inderdaad een frees met een lager. Ze zijn verkrijgbaar met lager aan de onderkant of bovenkant.
Zo te horen is een bovenlager voor jou handiger, dan kun je met meerdere stappen op diepte komen eventueel.
Let er wel op dat je mal dik genoeg is voor het lagertje & de uitsteeklengte
(en dat je een manier hebt om de mal vast te maken. Schilderstape op het eiken en beetje secondelijm ertussen werkt bij mij wel aardig)

Qua merken: misschien kun je eens bij ecotools kijken. Zelf geen ervaring mee.
Goeie tip qua vastmaken! Laat dat geen resten na op het eiken? Ik wil het blank laten (wel met een blanke lak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
Als je ruimte hebt voor lijmtangen kan dat ook om de mal te klemmen. Echter, meestal kom ik ze halverwege tegen met de voet van mn machine en heb ik spijt.

De plakmethode gaat goed, maar, oefen een keer :)

Als je helemaal gaat voor goud: bestel ook meteen een freesje om de randjes nog wat af te ronden of af te kanten :) ook met een lagertje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Gramser schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:09:
[Afbeelding]

Gelukkig ging de tweede wand al een stukje sneller. Voegmiddel was ook iets natter, dat maakte het wat makkelijker verwerken. Nu nog 180 miljoen keer afnemen, maar nu eerst de voegen laten drogen. En dan kan de houtkachel er ook weer voor!
En klaar - de randen afgesmeerd met tegellijm, als die droog is matcht het prima met de kleur van de muur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ckA7aVh5isKv863MxVrGUdhTnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6njipdZIDcRUvpLRKnJMMMR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Impossibl3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:02:
@Fraggert Bij de Hornbach verkopen ze dit: https://www.hornbach.nl/s/KAISERTHAL%20XD-buisverbinder met de aluminium buis er ook verkrijgbaar https://www.hornbach.nl/p...um-zilver-200-cm/6368188/

Lijkt er in ieder geval heel erg op.
Nogmaals dank!

Zwikje verbinders gehaald en alu koker bij de Hornbach.

Tijdelijk een kunststof Keter tuinhuisje neergezet waar de uitloopren voor de kwartels kan komen.

Volgens jaar gaan we de tuin op de kop gooien dus dit spul moest even uit de weg en met dat profiel kan ik een nette uitloop maken en eventueel zelfs volgend jaar verplaatsen en uitbreiden want je zet er zo een stuk aan met dit spul.

Begin gemaakt met het uitleggen en opmeten maar dit werkt helemaal prima d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPMpwFz7hegmtFBLAdQCR7l01Wo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LgIF3LhEUPu807ho61KISfId.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 465 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/