badkuip schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:02:
Ik ben zover om voor mijn tuin een poort te maken in de nieuwe schutting.
Situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afstand tussen de staanders is 124 cm. De hoogte is 200cm.
Ik had het plan om zelf een deur te maken met dezelfde horizontale planken van de schutting. Die schuttingplanken wilde ik dan op dezelfde manier (dus op dezelfde hoogte) horizontaal door laten lopen op de poort. De tussenruimte tussen de planken wilde ik opvullen met zwarte of andere contrasterende planken zodat de deur geen inkijk heeft.
Het leek het mij het makkelijkste om een bestaand stalen poortframe te gebruiken en planken vast te zetten met parkers of zelftappers.
Dan zou ik een poortframe van
formaat 120 breed en 150 hoog kunnen nemen of een
andere van 100 breed en 180 hoog.
Bij 120 cm heb ik nog 4cm te overbruggen om de poort passend te maken.
Bij 100 cm heb ik nog 24cm te overbruggen om de poort passend te maken.
Ergens in het proces moet ik ook nog een sluitmaken maken zodat er een slot in gemaakt kan worden.
Misschien zou ik wel eerst het frame erin hangen, afstellen en dan pas de planken zagen en bevestigen. Of misschien kan beter eerst de hele deur maken en er dan helemaal in hangen.
Ik heb er eigenlijk een heleboel vragen over. Hoe zouden jullie dit doen?
Niet boren in je frame maar in je frame een planken subframe maken die je dan weer als schroef punt voor de tweede laag maakt.
:strip_exif()/f/image/EA2wyiKfOehvjsJmEXc3kVfS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordeel het hout kan wat werken, meeste schroeven snappen in je frame omdat hout uitzet..
gewoon eerst je poortmaat meten:
124cm zeg je?
ongeveer 4cm speling is 2cm beide zijde liever 1cm tot 1,5cm.
gebruik je een val sluiting met slot of een dagschoot en nachtschoot en cilinder?
aan beide zijde van je zinken frame een lat langs de lengte en langs de breedte om het frame op te sluiten.
Ik heb vol douglas planken met schroeven contructielijm gemaakt om de zinken frame heen.
slothuis gemaakt en een kantlat om t netjes af te werken. ( moest ook iets meer deurbreedte hebben)
andere zijde een U vorm gemaakt waar de scharnierzijde om een "tochtlat" valt zodat je er niet langs kan kijken.
vervolgens een stoot/aanleglat gemaakt om de slotzijde tegen te houden.
mocht je extra foto's willen hoor ik het wel.
edit in jou geval wil je wat open structuur hebben en visueel de planken laten doorlopen.
120x155 is het makkelijks.
minste last van kromtrekken en stuk slaan van je hout.
door de 200-155= 20 cm boven en onder en 2,5 speling of iets meer speling boven en onder is ook mogelijk.
je hebt dan wat speelruimte.
1 maak een schutting deel met de planken op de juiste hoogte rekening houdend met je grondspeling.
(en speling aan de zijkanten zeg 1cm beide zijde.)
leg dan je frame er op zodat boven en onder gelijk uitsteekt.
2 maak een sub frame en slot huis op je planken.
3 schroef je binnenzijde vd schutting look er weer tegen aan.
klaar.
deur tussen je palen zetten op een houtje die je grondsdpeling moet zijn. ( waterpas er op om alles mooi te krijgen.)
scharnierpennen plaatsen op je palen ( hou je zijspeling in de gaten of steek er een latje tussen)
klaar.
officieel moet je poortdeur naar binnen open gaan op je eigen erf. (dit om te voorkomen dat je iemand nok out beukt met de deur openen als die persoon toevallig langsloopt.) ik heb t naar buiten kwam beter uit en er loopt bijna nooit iemand dus
[
Voor 14% gewijzigd door
copykat op 16-09-2025 16:48
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....