[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 448 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 23:04

Pizzalucht

Snotneus.

huppelepups schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Het gaat niet om de gasleiding ter hoogte van de balken, maar ertussen. Moet een schroef van 8 cm door de balk schroeven wil ik hem raken, dus dat gaat niet zo snel gebeuren. [Afbeelding]
Denk je dat hier nog steeds kan doen, rechts nog wel de balk wat verlengen en dan zo'n plaatje op de balk maken bij de gasleiding en ook bij water/cv.

Hoeveel afstand zit er trouwens tussen de balken? Als je de gips alleen aan de randen vastmaakt heb je wel kans dat hij door gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:23
Pizzalucht schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Denk je dat hier nog steeds kan doen, rechts nog wel de balk wat verlengen en dan zo'n plaatje op de balk maken bij de gasleiding en ook bij water/cv.

Hoeveel afstand zit er trouwens tussen de balken? Als je de gips alleen aan de randen vastmaakt heb je wel kans dat hij door gaat hangen.
Volgens mij berijp je niet helemaal wat ik bedoel, ik wil iets van een metalen goot maken voor de gasleiding tussen de plafond balken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoNcHJHJqOYuoVIf_C9FvgWMCjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phVkHJ66BgZptZsf90K8gKKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand is 60-65cm, ik gebruik 12,5mm gips en dat hangt al jaren goed in de keuken waar ik dit op precies dezelfde manier heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vraagje. Wij hadden een gestucte muur met behang. Het behang liet op meerdere plekken los en nu het behang verwijderd. Uiteraard blijft er verf achter. Zeer waarschijnlijk Monodek achtig type.

Ben van plan straks bij Gamma dit product te halen:
https://www.karwei.nl/ass...ijtmiddel-2-5-l/p/B244550

Is dat een goed idee of gedoemd te mislukken?

Deze muur willen we niet opnieuw behangen. Wel opnieuw verfen. De stuc laag ziet er nog goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps3pgKHmX9DvT8wleXVkoWNXkIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8deDwVcwYwItCGKzn1J8z3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 21:51
@JBS Correct, met zo'n multitool is het redelijk makkelijk om dit soort klusje te doen. Tip, gebruik een recht stuk hout als geleiding om zo recht mogelijk te zagen.

@huppelepups
Ben je bang om tijdens het installeren de gasleiding te raken of in de toekomst als je vergeten bent waar hij loopt? Eerste is makkelijk op te lossen door een tapje op de balk te doen waar de leiding zit. Tweede zou je ook zo kunnen oplossen door heel subtiel de locatie te markeren.

Wil je toch het beschermen, zo'n u-profiel kan je er toch omheen schuiven: https://www.hornbach.nl/p...5-mm-staal-200-cm/799655/
Een standaard hoekprofiel zou ook kunnen, zolang je maar een paar mm staal ertussen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

JBS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:29:
Na een lekkage is het kozijn door de vorige bewoner gerepareerd op een manier die er (inmiddels) niet meer zo best uit ziet. Heb 'n Dremel en houtrotfrees gekocht en ben er eens aan begonnen en ben nu benieuwd of ik op de goede weg ben?

Voor (met 'n kleine Dremel zichtbaar en waar ik los geraakt deel van het scharnier van het raam uit gehaald heb):

[Afbeelding]

Nu:

[Afbeelding]

Zo op 't oog lijkt er voldoende weg, wat denken jullie?
Niet heel veel ervaring met deze lekkage schades maar ik heb wel wat opmerkingen waar je misschien wat aan heb;
1: die aluminmium strip is dat onderdeel van een voorzethor of onderdeel van je glassponning?
indien van je glas sponning, vroeger veel gebruikt als ondersponning met condensgaatjes naar buiten, zijn berucht, de rubber seal gaat lekken en t condens vocht gaat capilair naar binnen en dan naar de laagste hoek naarbuiten IN je kozijn. en dat lijkt hier een beetje t geval te zijn. door het dicht schilderen kan het niet weg/verdampen en gaat het zich verplaatsen in je hout "opzoek" naar een uitgang .vandaar de grote rotte plek. Dus indien het nog enkelglas is meteen renovatie hr(++) er in en je ondersponning ook herstellen.

2 als het nog vochtig is eerst laten drogen nadat je het uit gezaagd/krabt/ opgeschoont hebt en dan insmeren met houtrotstop. dan met een hechter/primer. dit stabiliseert het aangetaste hout.
3 als je er een stuk hout in lijmt maak dan wel weer een nieuwe pengat verbinding tussen de nieuwe staander en ligger. dus twee delen maken die 90graden pengat verlijmen en dat er dan in maken. Anders heb je kans dat het raam gaat werken.

(/me heeft dit ooit geleerd van een timmerman/bouwvakker oudeschool., die nog alles repareerde inplaats van oude kozijn wegbreken nieuwe er in plaatsen als hoofd werk hadden.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:23
chrisborst schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:15:
@JBS Correct, met zo'n multitool is het redelijk makkelijk om dit soort klusje te doen. Tip, gebruik een recht stuk hout als geleiding om zo recht mogelijk te zagen.

@huppelepups
Ben je bang om tijdens het installeren de gasleiding te raken of in de toekomst als je vergeten bent waar hij loopt? Eerste is makkelijk op te lossen door een tapje op de balk te doen waar de leiding zit. Tweede zou je ook zo kunnen oplossen door heel subtiel de locatie te markeren.

Wil je toch het beschermen, zo'n u-profiel kan je er toch omheen schuiven: https://www.hornbach.nl/p...5-mm-staal-200-cm/799655/
Een standaard hoekprofiel zou ook kunnen, zolang je maar een paar mm staal ertussen hebt.
Ik ben bang om er in de toekomst doorheen de boren.
Ik kan inderdaad een op maat gemaakt profieltje erom heen doen, maar dan maken wij het cirkeltje rond en komen wij terug bij mijn initiële vraag :) : heb je geen risico dat die gasleiding een klein beetje beweegt tijdens het stoken en zich op den duur openhaalt aan die koker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb er hier ook een paar met van die oudbollige handgrepen, als je er naar kijkt haal je je vingers al open :o

Die kunnen nog 3 mensen levens mee denk ik
Ja die oude, ik denk gesmeede klings, zijn onverwoestbaar..

waar ik nu nog een beetje mee loop te steoien is de slijphoek.
mn nieuw set is denk ik 28 graden. 25 is te vlak 30 is de stijl.

de oude zijn zo vaak uit t handje geslepen dat het renoveren word. en ik wil de handgrepen/vatten ook nog een keer mooi maken.

ik zoek nog een betere slijp wagen met betere geleiding op haaks zetten dan die gene op de foto.
( nu met een winkelhaak en testen op een 100grid kijken waar de krassen ont en adjust by eye.)

baptist heeft een mooi setje maar pfff prijs is au:
https://baptist.nl/slijpe...or-steek-of-schaafbeitels.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 21:51
@huppelepups
Een gasleiding zal echt minimaal bewegen, maar is toch simpel op te lossen door wat meer afstand te nemen? Of je doet een mantel om de gasleiding en dan het staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 19:15
Beta schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:14:
Vraagje. Wij hadden een gestucte muur met behang. Het behang liet op meerdere plekken los en nu het behang verwijderd. Uiteraard blijft er verf achter. Zeer waarschijnlijk Monodek achtig type.

Deze muur willen we niet opnieuw behangen. Wel opnieuw verfen. De stuc laag ziet er nog goed uit.

[Afbeelding]
Uhm , wat er nu nog opzit aan bladers is dus verf ? Ik zou dat geloof ik gewoon schuren in plaats van afbijt. Zit je ook niet met al die meuk wat in je stuc ( gips ) trekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:37:
Ik wil een karretje maken om mijn latten/platen/planken op te bewaren.
Heb het 'simpel' gehouden. Blij mee :)
Stiekem toch weer een pak langer werk dan eerst gedacht.
Maar ik kan eindelijk weer aan het rek dat achter de multiplex stond :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsIpF6lxSpo4Zt66hXafGPNLRqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHwrBkPj0Uhpc9vUtusdQJT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beta schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:14:

Afbijtmiddel gebruiken op gips, ik weet niet of ik het geniaal of waanzin vind :+
Op niet zuigende ondergronden zoals metaal of hout werkt dat, maar gips...
Ik vermoed dat je van een koude kermis thuis gaat komen en dat je de gips mee gaat oplossen.
Weet het ons te zeggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 21:35
Boren en zagen doe ik liever niet op de zondag maar zonder herrie een beetje graven in de tuin kan best.
Ik ben aan het graven geslagen om uit te vinden hoe de gresbuis in de tuin loopt. omdat het straatwerk in de tuin toch vernieuwd gaat worden, maak ik van de gelegenheid om er pvc buis in te maken.

Hierbij een Google maps foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE4WPARl4KnzCjPnvrxXa0LYbUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7PSq0Pk9DnLlIU4iPyxVBdc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is bekend:
  1. Gele hemelwaterafvoer garage/schuur achter in de de tuin
  2. Gele hemelwaterafvoer achterkant woning
  3. Oranje gresbuis onder de aanbouw van de woonkamer. Bij het laatste bezoek aan mijn vrienden in de kruipruimte zag ik dat de gresbuis in het luchtledige van de kruipruimte-aanbouw hing. Ik bedoel in het luchtledige. Niet gesteund of wat dan ook. Bij de achterkant aanbouw erin, en bij de voorkant aanbouw eruit.
Wat is het probleem:
Lekkage onder de kruipruimte bij de gresbuis. Ik heb het water er niet uit zien spuiten, maar toen ik zomer 2024 mijn kop stootte aan de isolatie van de vloer, liep het water me over het hoofd. De hele isolatie heeft zich volgezogen met water. Ook heb ik bij de gevel aan de buitenkant op dat punt een paar witte stenen, wat duidt op vocht.

Wat is onbekend:
  1. Het trace van de gresbuis naar de garage. Vanuit het huis bezien loopt deze te ver uit de richting van de garage. Elders onder het straatwerk moet ie nog een keer een knik maken. 90 of 45 graden in gresbuis? Kan dat?
  2. Waar komt de HWA van de achterkant woning uit? Ik had verwacht dat ie aangetakt zou zitten op de gresbuis maar de linkerkant van de gresbuis heeft geen aftakking. Ik ga nog maar een keer mijn hoofd door het kruipluik steken, wie weet steekt er van die HWA ook wel een pijp de kruipruimte in en is die in de kruipruimte gekoppeld aan de gresbruis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSdQFWXzynGVE_Nnzxs6mwonFss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKjE15ljSbfm632CQVLRfFrl.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is een irritatie of onbegrip?
  1. Als de aanbouw in 2009/2010 geplaatst zou zijn, waarom laat je dan een gresbuis zitten? dat vervang je dan toch door pvc?
  2. De oprit zit een meter verder dan de gresbuis. Dan ga je toch buitenom met je buisje zodat je nooit last hebt van lekkage in je kruipruimte?
  3. Ten tijde van het realiseren aanbouw, zouden ze de gresbuis nog vernieuwd hebben? Of is het mogelijk om een aanbouw te realiseren over een bestaande gresbuis?
Wat wil ik met deze post?
Deels rant en frustratie. Tips en adviezen voor nieuw buiswerk zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

huppelepups schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Ik ben bang om er in de toekomst doorheen de boren.
Ik kan inderdaad een op maat gemaakt profieltje erom heen doen, maar dan maken wij het cirkeltje rond en komen wij terug bij mijn initiële vraag :) : heb je geen risico dat die gasleiding een klein beetje beweegt tijdens het stoken en zich op den duur openhaalt aan die koker?
Kan gewoon. Aan beide kanten 2mm vrij houden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 23:03
Slonzo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Afbijtmiddel gebruiken op gips, ik weet niet of ik het geniaal of waanzin vind :+
Op niet zuigende ondergronden zoals metaal of hout werkt dat, maar gips...
Ik vermoed dat je van een koude kermis thuis gaat komen en dat je de gips mee gaat oplossen.
Weet het ons te zeggen :D
Ja, echt niet doen. Die zooi trekt erin. En of het je gips oplost, weet ik niet, maar je zult er daarna geen fatsoenlijke laag lijm of verf meer overheen krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik wil een pergola gaan maken van 40x60 hekpalen. De palen ga ik in gaten met grind en snelbeton daar bovenop vastzetten De proefopstelling met duct tape is goedgekeurd, maar wel wat steviger ;). De balken wil ik verschoven tegen elkaar zetten. De niet netjes op elkaar passen en lassen, maar 10 cm doorsteken. Vastzetten met twee bouten per balk op balk die ik diagonaal in het contact vlak voorboor. Mijn vraag: waar vind ik zwarte bouten die lang genoeg zijn? Ik gebruik de verkeerde termen, of de verkeerde techniek. Want ze zijn allemaal niet lang genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSLimRQFMzk6CaZM6WIXcLu2DDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu86Fcdjzuy5oO0kt4lXK0GK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL-gbWdL_ed02B9osU03S3X7K4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kSMBmdUOLm4PP8knB99ZFe2.jpg?f=fotoalbum_tile

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 17:44
Milmoor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:35:
Ik wil een pergola gaan maken van 40x60 hekpalen. De palen ga ik in gaten met grind en snelbeton daar bovenop vastzetten De proefopstelling met duct tape is goedgekeurd, maar wel wat steviger ;). De balken wil ik verschoven tegen elkaar zetten. De niet netjes op elkaar passen en lassen, maar 10 cm doorsteken. Vastzetten met twee bouten per balk op balk die ik diagonaal in het contact vlak voorboor. Mijn vraag: waar vind ik zwarte bouten die lang genoeg zijn? Ik gebruik de verkeerde termen, of de verkeerde techniek. Want ze zijn allemaal niet lang genoeg.
[Afbeelding][Afbeelding]
wordt meestal geschroefd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

BarryH schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:33:
[...]

wordt meestal geschroefd
Dus door één balk heen met een zelf tapper in de tweede? Of netjes schroefdraad tappen in de tweede?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Milmoor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Dus door één balk heen met een zelf tapper in de tweede? Of netjes schroefdraad tappen in de tweede?
Het eerste (bij houten palen)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 04-05-2025 19:44 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Laatst online: 16-06 23:03
De afweging is beetje: of zwart (verzinkt), maar minder corrosiebestendig. Of corrosiebestendig (rvs), maar dan niet zwart. Kies maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

huppelepups schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Het gaat niet om de gasleiding ter hoogte van de balken, maar ertussen. Moet een schroef van 8 cm door de balk schroeven wil ik hem raken, dus dat gaat niet zo snel gebeuren. [Afbeelding]
Er hoort een mantelbuis om die gasleiding te zitten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:03
BBBrt schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:47:
De afweging is beetje: of zwart (verzinkt), maar minder corrosiebestendig. Of corrosiebestendig (rvs), maar dan niet zwart. Kies maar ;)
En anders met een spuitbus met zwarte verf de rvs vermommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

edsandje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:52:
[...]

https://blog.wavin.com/nl...gasleiding-met-mantelbuis

Uitzonderingen: boven een vast plafond.

Mantelbuis hoeft dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
edsandje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:52:
[...]

En dat is in veel gevallen gewoon niet te doen op een manier waarop het daadwerkelijk hetgeen toevoegt waar het voor bedoeld is.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Na een lekkage is het kozijn door de vorige bewoner gerepareerd op een manier die er (inmiddels) niet meer zo best uit ziet. Heb 'n Dremel en houtrotfrees gekocht en ben er eens aan begonnen en ben nu benieuwd of ik op de goede weg ben?

Voor (met 'n kleine Dremel zichtbaar en waar ik los geraakt deel van het scharnier van het raam uit gehaald heb):

[Afbeelding]

Nu:

[Afbeelding]

Het is vanaf foto onmogelijk om te beoordelen of genoeg verwijderd is. Alleen jij kunt controleren of alle zachte delen weg zijn.

Als dat zo is dan kun je alles instrijken met houtrotstop.

Het mooiste is idd daarna zoveel mogelijk hardhout in de gaten lijmen en daarna glad plamuren met epoxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

nokiaan958GB schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Het is vanaf foto onmogelijk om te beoordelen of genoeg verwijderd is. Alleen jij kunt controleren of alle zachte delen weg zijn.

Als dat zo is dan kun je alles instrijken met houtrotstop.

Het mooiste is idd daarna zoveel mogelijk hardhout in de gaten lijmen en daarna glad plamuren met epoxy
Check. Het voelt nergens meer zacht nu.
Heb je een tip welke epoxy te gebruiken? Idealiter te krijgen bij bijvoorbeeld de Hornbach. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JBS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Heb je een tip welke epoxy te gebruiken? Idealiter te krijgen bij bijvoorbeeld de Hornbach. 😀
Repair care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Toppe schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:24:
[...]

https://blog.wavin.com/nl...gasleiding-met-mantelbuis

Uitzonderingen: boven een vast plafond.

Mantelbuis hoeft dus niet :)
Uit dezelfde bron:
Maar ook in die situaties moet de gasleiding bij de doorvoer beschermd worden.
1nsane schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:25:
[...]

En dat is in veel gevallen gewoon niet te doen op een manier waarop het daadwerkelijk hetgeen toevoegt waar het voor bedoeld is.
Als men gewoon gelijk een gasleiding met mantelbuis had geïnstalleerd was het geen probleem geweest.
Dat later aanbrengen is een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

edsandje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Uit dezelfde bron:

[...]

Als men gewoon gelijk een gasleiding met mantelbuis had geïnstalleerd was het geen probleem geweest.
Beschermen kan je op allerlei manieren, zeggen dat er een mantelbuis omheen móet is nogal kort door de bocht.

Sowieso is een mantelbuis in bepaalde opzichte zinloos. Ze doen het om een gas lekkage ‘te ruiken’ maar ik vraag me echt af wat er eerder vergaat, z’n mantelbuis of de buis waar het gas doorheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ben deze weken bezig aan onze nieuwe eettafel. Gemaakt van eikenhout van oude salontafels. De tafel zal uit vier delen bestaan met 1 balk die overdwars loopt in het midden. De reden waarom het vier delen zijn is zo bereik ik de lengte en breedte die ik wil (290x90) en zo past het door de vlakbank in de werkplaats, de tafel zal dus in het midden verlijmd worden over de lengte en de breedte.

Het hout is nu geschaafd op 3.5 cm dik. Ik wil er metalen poten onder zetten die 10 cm breed zijn. Hoe ver zal ik deze uit elkaar plaatsen rekening houdend dat het proportioneel er nog goed uit ziet, er nog mensen op de kop kunnen zitten maar de tafel niet door zal hangen?

Ik heb bijv nu de poten 220 uit elkaar staan op een tafel van 250 maar het hout is wel 1 cm dikker en nooit geen klagen gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 04-05-2025 23:01 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:23
Heeft iemand ervaring met het buigen van hout door middel van lamineren (meerdere latten gebogen verlijmen)? Voor een trapleuning denk ik eraan om meerdere eiken schaaflatten te verlijmen. Ik heb als proef een 12mm schaaflat in de gewenste bocht gedrukt en dat lukte op zich wel en iets verder zou vast ook nog gaan. De radius is lastig te bepalen, maar ik schat dat het rond de 60cm is en mogelijk nog iets meer. Ik zou dan vier van die latten gebogen willen verlijmen (niet in een keer maar lat voor lat). Voor de lijm lijkt witte houtlijm mij een goede keus (het is onbehandeld hout en een binnentoepassing). Ik vraag me alleen af of het na verlijmen de vorm behoud of dat het deels terug buigt. Iemand hier ervaring mee? Of is dunnere latten en meerdere lagen een must? Dunnere latten had ik liever geprobeerd, maar die 12mm is eerst gekozen op verkrijgbaarheid. Als de kans van slagen klein is, dan zoek ik verder, maar ik hoor graag van ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCO89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 14:00
Heb je al gezocht op internet?
Lees eens https://lijfhout.nl/Hout-buigen-door-te-lamineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:23
Ik heb online gezocht en die pagina heb ik ook gezien. Ook voorbeelden gezien om met stoom te werken, maar dat zou wel erg onpraktisch worden voor die ene klus. Bij de online voorbeelden is het (mij) niet altijd duidelijk met welke dikte hout je nog kan werken. Het gelinkte voorbeeld werkt met 4mm, maar ook met een veel kortere bocht/kleinere radius dan wat ik wil doen. Vandaar ook mijn vraag of het een must is om met bijvoorbeeld 4mm te werken of kom je er ook met dikkere latten "mee weg" als je een grotere radius gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:18
Na het vervangen van de gevelbekleding van ons schuurtje heb ik een hele hoop stukjes douglas Zweeds rabat over van ongeveer 1 meter.
Nu kan ik dat allemaal naar de stort brengen, maar ergens vind ik het zonde.
Hebben jullie nog DIY-ideetjes om hiermee te doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jordeeeh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:37:
Na het vervangen van de gevelbekleding van ons schuurtje heb ik een hele hoop stukjes douglas Zweeds rabat over van ongeveer 1 meter.
Je kan het weggeven op Marktplaats of een facebookgroep. Leuk voor kippenhokken, houthokken en konijnenhokken oid.
Kliko berging, bakfiets, haardhout. Er kan van alles mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:33
No Hands schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Je kan het weggeven op Marktplaats of een facebookgroep. Leuk voor kippenhokken, houthokken en konijnenhokken oid.
Kliko berging, bakfiets, haardhout. Er kan van alles mee.
Oef! Haardhout :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX1nAZBhAWUDunspCWE9qb0Zt6c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/njOLtHBMg5pAfuv3ZHnlm1kd.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
Iemand die weet hoe een Grothe LTW 1171 deurbel te demonteren??
Ik zie niets aan het kapje om hem los te maken :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JBS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Er zijn enkele merken 2 componenten te koop in kitkoker. Maar moet bekennen dat ik nog nooit vergelijkend onderzoek heb verricht :+

Maar als je niet veel nodig hebt dan kun je ook kiezen voor zoiets:
https://www.toolstation.n...otvuller-epoxy-set/p18884
of
https://www.verfwinkel.nl...3l9wtjEAQYAiABEgJjFfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:20
Ik heb een afvoer vraagstuk.

Wij zijn de keuken aan het verbouwen en aangezien we altijd gezeik hebben met de afvoer (oude bewoners een te kleine afvoer aangesloten op hemelwater pijp…), hebben we besloten een volledig nieuwe afvoer te leggen vanuit de keuken, door de muur de garage in en dan de kruipruimte in richting de juiste buis.

Dit alles in 50mm, vanuit de keuken door de muur naar de garage en de kruipruimte in. In de muur naar de garage wordt een kast gebouwd waarin de koelkast en vaatwasser (op hoogte) komt dus daar moet nog een afvoer komen, zie foto.

Daarover echter paar vragen:
  • Zou ik die in 40 of 50 mm uitvoeren?
  • Kan ik het beste de gele or rode lijn volgen?
  • Ik had de afvoer met sifon nu bedacht op 50cm hoogte. De vaatwasser zelf staat zo’n 60cm hoogte ongeveer, is dit dan OK, of zou ik hem hoger zetten
Dan nog een vraag omtrent afschot, vanuit de keuken richting de T splitsing de kruipruimte in heeft ie zo’n 2cm afschot met meter denk ik. In de kruipruimte moet ik ongeveer 4m overbruggen horizontaal en kan ik zelfs 10cm afschot per meter realiseren maar ik begreep ergens dat te veel afschot ook niet goed is, wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcqKhpHP6aqF_1GBMJ-aDaiBvws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFTSaXwuqCGX5AkAWQO07gyf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:16
Plantenbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:50
Martijn schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:06:
Ik heb een afvoer vraagstuk.

Wij zijn de keuken aan het verbouwen en aangezien we altijd gezeik hebben met de afvoer (oude bewoners een te kleine afvoer aangesloten op hemelwater pijp…), hebben we besloten een volledig nieuwe afvoer te leggen vanuit de keuken, door de muur de garage in en dan de kruipruimte in richting de juiste buis.

Dit alles in 50mm, vanuit de keuken door de muur naar de garage en de kruipruimte in. In de muur naar de garage wordt een kast gebouwd waarin de koelkast en vaatwasser (op hoogte) komt dus daar moet nog een afvoer komen, zie foto.

Daarover echter paar vragen:
  • Zou ik die in 40 of 50 mm uitvoeren?
  • Kan ik het beste de gele or rode lijn volgen?
  • Ik had de afvoer met sifon nu bedacht op 50cm hoogte. De vaatwasser zelf staat zo’n 60cm hoogte ongeveer, is dit dan OK, of zou ik hem hoger zetten
Dan nog een vraag omtrent afschot, vanuit de keuken richting de T splitsing de kruipruimte in heeft ie zo’n 2cm afschot met meter denk ik. In de kruipruimte moet ik ongeveer 4m overbruggen horizontaal en kan ik zelfs 10cm afschot per meter realiseren maar ik begreep ergens dat te veel afschot ook niet goed is, wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Te veel afschot is inderdaad niet goed, maar 50mm voor de keuken houdt nog niet over. Beter ga je na de muur/vloer over op 75. Dat is ook wat Dyka aanraadt (pagina 24):

https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Hier staat ook vast iets in over afschot en alle andere vragen die je hebt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Truffeltje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:24:
[...]

Uhm , wat er nu nog opzit aan bladers is dus verf ? Ik zou dat geloof ik gewoon schuren in plaats van afbijt. Zit je ook niet met al die meuk wat in je stuc ( gips ) trekt.
@Slonzo
Het lijkt toch gewerkt te hebben. Het is/was inderdaad verf.
Muur naderhand nog 2x met voorstrijk gedaan en zag er vanmorgen goed uit. Geen plekken of vlekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQPXV-ma6UQrEsv8rikgGHD2z-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/548eAGlYE3SaDDEqFHelKxrh.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is van gistermiddag na het aanbrengen van de voorstrijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0X3aukk8RVeZfOYoWYz73kxu_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipzU5cTr1t5m5K0XgQ1swEMi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:20
decipherer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:12:
[...]

Te veel afschot is inderdaad niet goed, maar 50mm voor de keuken houdt nog niet over. Beter ga je na de muur/vloer over op 75. Dat is ook wat Dyka aanraadt (pagina 24):

https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Hier staat ook vast iets in over afschot en alle andere vragen die je hebt :)
Dank voor je reactie, maar nu maak ik me toch wat zorgen. Ik ging ervan uit dat de maatvoering van 50 wel genoeg zou zijn. Het gat naar kruiptuimte is ondertussen gemaakt, en 75 past daar niet in :S...

In mijn kruipruimte heb ik de toilet aansluiting zitten, met verder op een dikke aftakking waarop het toilet kraantje is aangesloten. Zie foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5_n4_BF3yi1ptFk5gYcnLGhbe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znjpjq64TYtTeDdVMKkiutC9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Adriaans rioleringsbedrijf hier gehad vorige week voor een buisinspectie om de hoofdbuizen te inspecteren, en de raadden me toen aan op de omcirkelde plek in plaats van de 45 bocht een 50 Y te zetten waarin het toilet kraantje komt en waarop de nieuwe 50mm keuken leiding aangesloten wordt.

Die keuken aansluiting komt achterin de kruiptuimte binnen en ongeveer 4 meter verder zit dan die aansluiting op de riolering zoals hierboven omschreven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOAHs0_iBh7gv25wX9lYWv-V3Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X18lemG8la4jpHuOFeGhGg6.jpg?f=fotoalbum_large

Even afgezien van hoeveel afschot ik moet realiseren, hoe zou dit problemen moeten gaan veroorzaken?

Momenteel heb ik dus een afvoer die op de hemelwater is aangesloten, en die zorgt voor veel problemen. Als ik de bak leeg laat lopen krijgt ie het niet kwijt en komt het door de quooker aansluiting het kastje in, dus dat wil ik uiteraard voorkomen, vandaar de nieuwe aansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Beste;

Ik wil tussen de hal en woonkamer een Taatsdeur laten plaatsen. Mooiste is om deze van plafond tot vloer te laten lopen. Om die reden dien ik dan te frezen. Vraag is even of deze muur geen dragende functie heeft. Mij lijkt van niet maar wellicht toch goed om hier even te checken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxCeDSTrvFIkg9zjk6dp9432nSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZL28LhKqhhTO4o4S4ziaX5O6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVsfaIm3z9ftph7JD4A35yNrhrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5W2Ieja8S1iidJvIgq37wR4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Ik ben DIY vogelhuispakketjes aan het maken. De doelgroep weet zoveel van klussen als ik weet van mode, daarbij is het niet haalbaar om voor iedereen een accutol te regelen. Dus wordt het met spijkers. Nu vroeg ik mij af, zijn van die verzinkte draadnagels waarvan de kop in het hout verdwijnt voldoende? Het zit helemaal in het hout en daarom hoop ik stieken dat dat genoeg bescherming biedt, samen met de verzinking, tegen vocht.
borgoe72 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:04:
Beste;

Ik wil tussen de hal en woonkamer een Taatsdeur laten plaatsen. Mooiste is om deze van plafond tot vloer te laten lopen. Om die reden dien ik dan te frezen. Vraag is even of deze muur geen dragende functie heeft. Mij lijkt van niet maar wellicht toch goed om hier even te checken. [Afbeelding][Afbeelding]
Zoiets kritieks zou ik niet laten beoordelen door vreemden op internet met een foto en een plattegrondje.
Ik maak momenteel vogelhuisjes voor de school hier van afvalhout. Ik heb het idee opgevat om misschien nog een keer afvalhout hier lokaal te halen (mooie stukke douglas dakbeschot zijn het), nog wat vogelhuis DIY-pakketjes ervan te maken en te verkopen voor 7,50-10 euro per stuk met erbij vermeld dat de complete opbrengst naar de Vogelstichting gaat. Kun jij wellicht ook doen? :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Beste;

Ik wil tussen de hal en woonkamer een Taatsdeur laten plaatsen. Mooiste is om deze van plafond tot vloer te laten lopen. Om die reden dien ik dan te frezen. Vraag is even of deze muur geen dragende functie heeft. Mij lijkt van niet maar wellicht toch goed om hier even te checken. [Afbeelding][Afbeelding]
Als je zo'n ogenschijnlijk recente bouwtekening digitaal hebt, waarom niet even bellen met het bouwbedrijf, aannemer, architect/constructeur? Zij kunnen een definitief antwoord geven. Wij kunnen alleen gissen. Je zou nog kunnen kijken of er een latei boven zit, maar ook als die er niet zit is het geen garantie imho.

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 06-05-2025 13:20 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JT schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:15:
Ik ben DIY vogelhuispakketjes aan het maken. De doelgroep weet zoveel van klussen als ik weet van mode, daarbij is het niet haalbaar om voor iedereen een accutol te regelen. Dus wordt het met spijkers. Nu vroeg ik mij af, zijn van die verzinkte draadnagels waarvan de kop in het hout verdwijnt voldoende? Het zit helemaal in het hout en daarom hoop ik stieken dat dat genoeg bescherming biedt, samen met de verzinking, tegen vocht.

[...]

Zoiets kritieks zou ik niet laten beoordelen door vreemden op internet met een foto en een plattegrondje.

[...]

Ik maak momenteel vogelhuisjes voor de school hier van afvalhout. Ik heb het idee opgevat om misschien nog een keer afvalhout hier lokaal te halen (mooie stukke douglas dakbeschot zijn het), nog wat vogelhuis DIY-pakketjes ervan te maken en te verkopen voor 7,50-10 euro per stuk met erbij vermeld dat de complete opbrengst naar de Vogelstichting gaat. Kun jij wellicht ook doen? :)
Ik zou een beetje bang zijn dat je door het verzonken deel juist een klein stukje hout hebt waar vocht in gezogen wordt... Met daarin lelijk afgescheurde houtvezels.
Prima voor een huisje dat een paar jaar moet blijven :) idee: een dotje plamuur/epoxy erachteraan? (Zou je ook mee kunnen leveren)

Alternatief is denk ik deuvelen en heel strak alles verlijmen, maarja mensen die geen accuboormachine hebben hebben ook vaak geen lijmklemmen ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beste;

bel een constructeur of de bouwer van je huis. Ga je advies van volslagen onbekenden (met onbekende kwalificaties) gebruiken voor constructieve activiteiten aan je huis? Ik durf dat niet :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
edsandje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Uit dezelfde bron:

[...]

Ook in situaties waar je het nieuw aanlegt, is het niet altijd te doen. Bijvoorbeeld een gasleiding leggen waar je door een draagbalk moet waar je dan ineens een veel groter gat in moet gaan zagen om maar van voor tot achter een mantelbuis te hebben. Het fixeren ervan is ook lastiger dan met simpele Walraven klemmen.

Uiteindelijk moet het uiteinde van zo'n buis dan ook uitkomen in een ruimte waar het geen kwaad kan en makkelijk op reuk te detecteren is en dan kan je 90% van de huizen in NL al afschrijven in die zin.

Enkel bij nieuwbouw zijn die Henco/Uponor leidingen goed te leggen met mantelbuis en zelfs dan zie je wel eens situaties waar bij een doorvoer, de mantelbuis onderbroken wordt. Dan is het z'n hele functie alweer kwijt, sterker nog, dan is het nog gevaarlijker ook als het gas zich in een uitzonderingsgeval op kan bouwen in een loze ruimte. Als je het in een vloer gaat storten, ja, dan zou ik het zeker doen.

Ga je het in bestaande bouw doen, dan is het helaas in 9 van de 10 gevallen gewoon onzin en mensen die daar prat op gaan en !anal doen, zijn sowieso geen installateurs die in bestaande bouw werken tenzij alleen de buitenmuren blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beta schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:44:
[...]

@Slonzo
Het lijkt toch gewerkt te hebben. Het is/was inderdaad verf.
Muur naderhand nog 2x met voorstrijk gedaan en zag er vanmorgen goed uit. Geen plekken of vlekken.

[Afbeelding]

Deze foto is van gistermiddag na het aanbrengen van de voorstrijk.
[Afbeelding]
Goed om te weten, dat gaat me ooit zeker nog van pas komen.
Bedankt voor het terugkoppelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is een vogelhuisje, ik zou er niet wakker van liggen. Onbewerkt hout gaat toch niet zo lang mee in weer en wind. Ik vermoed dat het wel een jaar of 4-5 blijft zitten en daarna is het toch tijd om de boel te recyclen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 16-06 23:12
Alternatief is gaten voorboren en schroeven meeleveren die ze met de handschroevendraaier erin kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 17:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheJVH schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Alternatief is gaten voorboren en schroeven meeleveren die ze met de handschroevendraaier erin kunnen draaien.
Slimme tip voor @JT , in de gemiddelde ikea kast schroef je zo ook het spul in elkaar.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

1nsane schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Ook in situaties waar je het nieuw aanlegt, is het niet altijd te doen. Bijvoorbeeld een gasleiding leggen waar je door een draagbalk moet waar je dan ineens een veel groter gat in moet gaan zagen om maar van voor tot achter een mantelbuis te hebben. Het fixeren ervan is ook lastiger dan met simpele Walraven klemmen.

Uiteindelijk moet het uiteinde van zo'n buis dan ook uitkomen in een ruimte waar het geen kwaad kan en makkelijk op reuk te detecteren is en dan kan je 90% van de huizen in NL al afschrijven in die zin.

Enkel bij nieuwbouw zijn die Henco/Uponor leidingen goed te leggen met mantelbuis en zelfs dan zie je wel eens situaties waar bij een doorvoer, de mantelbuis onderbroken wordt. Dan is het z'n hele functie alweer kwijt, sterker nog, dan is het nog gevaarlijker ook als het gas zich in een uitzonderingsgeval op kan bouwen in een loze ruimte. Als je het in een vloer gaat storten, ja, dan zou ik het zeker doen.

Ga je het in bestaande bouw doen, dan is het helaas in 9 van de 10 gevallen gewoon onzin en mensen die daar prat op gaan en !anal doen, zijn sowieso geen installateurs die in bestaande bouw werken tenzij alleen de buitenmuren blijven staan.
Een gasleiding met of zonder mantelbuis aanleggen is qua werk hetzelfde.
Beugelen is ook geen probleem met mantelbuis, en als je door een draagbalk moet zal je wel een mantelbuis moeten plaatsen ter bescherming.
Als je geen mantelbuis gebruikt kan het gas toch ook ophopen in een loze ruimte?
Ik gebruik altijd mantelbuis en geen verbindingen, uit 1 stuk, is er iets mis kan de mantelbuis het gas afvoeren naar de plek waar die uitkomt b.v. keuken / cv ketel / gasmeter. Dan zal het snel opgemerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Boudewijn schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Ik zou een beetje bang zijn dat je door het verzonken deel juist een klein stukje hout hebt waar vocht in gezogen wordt... Met daarin lelijk afgescheurde houtvezels.
Prima voor een huisje dat een paar jaar moet blijven :) idee: een dotje plamuur/epoxy erachteraan? (Zou je ook mee kunnen leveren)

Alternatief is denk ik deuvelen en heel strak alles verlijmen, maarja mensen die geen accuboormachine hebben hebben ook vaak geen lijmklemmen ;)
Dat laatste is inderdaad geen optie ;) Afdichten is dan wel een idee. Ik ga ze ophangen, dan kan ik het ook gelijk wel even dichtmaken.
Slonzo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Het is een vogelhuisje, ik zou er niet wakker van liggen. Onbewerkt hout gaat toch niet zo lang mee in weer en wind. Ik vermoed dat het wel een jaar of 4-5 blijft zitten en daarna is het toch tijd om de boel te recyclen ;)
Het is 2 centimeter douglas, ik hoop dat dat nog iets langer goed (genoeg) blijft :P
TheJVH schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Dat is een mooie maar die tijd heb ik helaas niet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bij ons nieuwe huis hebben we een overloop waar de trap op uitkomt. Hier zit wel een hek op, maar niet helemaal langs de trap. Nu wil ik daar een hek zetten (60cm lang), zodat het veilig dicht is en ik ook gemakkelijk een traphekje kan plaatsen voor de kinderen.

Heeft iemand nog tips hoe ik een houtenpaal (6x6) blind kan plaatsen op de hoek van de trap? De vloer is ook van hout, maar daar schroef ik liever niet doorheen van onderen naar boven omdat je dan de schroeven ziet.

Hetgeen ik zoek is een beetje blinde plankendragers, maar dan verticaal.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou, klaar met de vogelhuisjes voor een aantal vrijwilligersprojecten. Leuk kort projectje (al ben ik alles met elkaar er wel een dagje mee bezig geweest inclusief hout halen, beschrijving enzo die niet op de foto staat en onnodige fouten door vermoeidheid). Het mes snijdt aan vijf kanten:
  1. Prachtig douglashout gaat niet weg als afval en wordt denk ik daarmee een verbrandingsdood gespaard. Ik ben erg van het resthout want er zit vaak veel moois bij. En het scheelt weer nieuw hout wat toch weer hulpbronnen kost enzo.
  2. Ik bespaar twee stichtingen mooi geld zo
  3. De stichtingen gaan er wat leuks mee doen, het in elkaar zetten
  4. Daarna hebben de vogels er plezier van, merendeel is voor vogels waarvan de aantallen afnemen
  5. En last and least: ik vond het ook leuk! Het is een tijd geleden dat ik wat meer met hout heb gedaan en ik was een beetje vergeten hoe leuk ik het eigenlijk vind. En de geur :9
Ik begon met een stapel dakplanken tussen de 90 en 100cm ongeveer. Daar moesten de profielranden nog vanaf.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier was al het een en ander verzaagd:
Members only:

Wel een oefening voor je rug hoor, steeds de lineaal er langs in de lengte, dan zagen, eventueel nog een keer als je net niet scherp genoeg er langs bent geweest. Dan buig je lekker naar voren 4 keer per kant, potentieel 8 keer per plank, 20 planken :+
Members only:

Ik was wel blij met onderstaande jongen, met een 64(dacht ik)-tandsblad en een 4ah accu opgeladen tot 4/5 ledjes was de accu met 4 planken zo goed als leeg. Met deze jongen zou je denken, dan doe je dubbel zoveel. Maar ik denk dat het wel 3 keer zoveel was.
Members only:

Daarna lekker zagen met de afkortzaag:
Members only:

Nog even voorzien van een upgrade, deze klemmen tussen de 2 buizen van het frame en geven mij wat extra werkruimte (gemaakt van weer ander afvalhout):
Members only:

En toen was het klaar, 11 huisjes :Y)
Members only:

En ik heb nu echt reden om eens de prijs voor een Bosch Prof accudecoupeerzaag in de gaten te houden want de 20 jarige Skil maakt echt geen rechte gaten meer :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Houtbewerkers, ik ga een eiken tafel verlijmen voor binnen gebruik.
Nu heb ik titebond III ultimate besteld bij bol. Maar vind het toch prijzig 33 eu voor 1 liter.

Zeggen we 'nee is prima zo, dit is de beste lijm die je kan krijgen voor dat geld', of is het meer 'any d3 lijm will do'.

Tips/adviezen? Normaal ben ik gewoon van de bison houtlijm.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51

dragonhaertt

@_'.'

loewie1984 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:39:
Nu heb ik titebond III ultimate besteld bij bol. Maar vind het toch prijzig 33 eu voor 1 liter.

Zeggen we 'nee is prima zo, dit is de beste lijm die je kan krijgen voor dat geld', of is het meer 'any d3 lijm will do'.

Voor binnen gebruik zal elke D3 lijm wel voldoen. Pattex, bison, griffon, is allemaal heel erg vergelijkbaar spul.
Ik vind persoonlijk Rectavit D3 lijm fijn om mee te werken (230 super)
Dat kost een tientje voor 750ml

Ook de rectavit D4 is erg fijn, vanwege de lange open tijd. Die is wel wat dikker dan Titebond en kan daardoor lastiger zijn in gebruik.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
Ik heb een laminaat vloer aangebracht in onze woning, fantastisch mooie planken op een geageliseerde ondervloer.
De vloer ligt zwevend.
Op sommige plekken heb je nu een beetje dat "kraak" gevoel naar een 2 weken tijd, aan de zijkanten heb ik overal 15mm overgelaten zodat de vloer ruimte heeft om te werken en daar zit ie niet tegen aan, gezien de plinten er nog niet opzitten.
Zijn er tips hoe ik de vloer kan vastzetten? Want op dit moment is het iets wat zwaar in mijn allergie zit..
Voor mij prima om de vloer in betonnenvloer vast te schieten of dergelijke zaken.. Als ik maar van dat gekraak af ben, zeker op de looproutes..

De volgende ondervloer (tussen laminaat en betonvloer) is toegepast:
https://www.intercombi.nl...eaufloor-silenzio-superbo

[ Voor 10% gewijzigd door BaBoK op 07-05-2025 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:13

Jrz

––––––––––––

BaBoK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:14:
Ik heb een laminaat vloer aangebracht in onze woning, fantastisch mooie planken op een geageliseerde ondervloer.
De vloer ligt zwevend.
Op sommige plekken heb je nu een beetje dat "kraak" gevoel naar een 2 weken tijd, aan de zijkanten heb ik overal 15mm overgelaten zodat de vloer ruimte heeft om te werken en daar zit ie niet tegen aan, gezien de plinten er nog niet opzitten.
Zijn er tips hoe ik de vloer kan vastzetten? Want op dit moment is het iets wat zwaar in mijn allergie zit..
Voor mij prima om de vloer in ondervloer vast te schieten of dergelijke zaken.. Als ik maar van dat gekraak af ben, zeker op de looproutes..
Is het niet gewoon stof /gruis dat nog wordt platgedrukt? Als het de dragende vloer is.. dan zal je dat moeten verhelpen, maar de ondervloer gaat daar niet veel aan veranderen

[ Voor 6% gewijzigd door Jrz op 07-05-2025 16:22 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:31
De vloer ligt zwevend.
Voor mij prima om de vloer in ondervloer vast te schieten of dergelijke zaken.. Als ik maar van dat gekraak af ben, zeker op de looproutes..
Vraagje
Ligt er nog iets tussen het laminaat en ondervloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
@Jrz Helaas is het niet stof/gruis wat wordt platgedrukt.
Het is ontstaan nadat de keuken erop is geplaatst.
Ik bedoel met de ondervloer de betonnenvloer:) Excuses, ik zal het wijzigen in mijn post.
Verhelpen is inderdaad precies wat ik wil..

@yoga
Tussen het laminaat en de betonnenvloer ligt de volgende ondervloer:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yoga
BaBoK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:33:

Het is ontstaan nadat de keuken erop is geplaatst.
Staat de keuken op het laminaat?
Op pootjes? Nogal een gewicht

De pootjes vd keuken kunnen beter op kale beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
yoga schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Staat de keuken op het laminaat?
Op pootjes? Nogal een gewicht

De pootjes vd keuken kunnen beter op kale beton
Dat klopt het staat op het laminaat. Inderdaad op pootjes op het laminaat.. oef hoe dit op te lossen, keuken demonteren is ook geen optie gezien ze het blad aan de kasten hebben gekit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
BaBoK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Dat klopt het staat op het laminaat. Inderdaad op pootjes op het laminaat.. oef hoe dit op te lossen, keuken demonteren is ook geen optie gezien ze het blad aan de kasten hebben gekit..
Kun je het laminaat onder/achter de keukenplint doorzagen? en de zaagsnede weer eventueel een kit randje geven. Plint er weer voor en je ziet niks. Maar de druk is dan wel weg van het grotere gedeelte ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
Ja dan gaan we dat proberen, de vloer is 14mm dik, de plinthoogte is 12cm, is er een Tool die onder deze ruimte kan en genoeg blad heeft om de vloer te kunnen doorzagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
BaBoK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:55:
Ja dan gaan we dat proberen, de vloer is 14mm dik, de plinthoogte is 12cm, is er een Tool die onder deze ruimte kan en genoeg blad heeft om de vloer te kunnen doorzagen
Waarschijnlijk heeft de keuken schroef poten, als je snel klaar wil zijn dan het laminaat rondom poten weg / los zagen vd rest

Dat zal veel spanning op je laminaat wegnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
BaBoK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:55:
Is er een Tool die onder deze ruimte kan en genoeg blad heeft om de vloer te kunnen doorzagen
Oscillerende zaagmachine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
Huurwoning met kunststof kozijnen. Hoe kan ik jaloezieën bevestigen zonder de kozijnen te beschadigen?

Ik heb nu gordijnen, maar daar wil ik van af. Bij een van de ramen heb ik het op de muur, net boven het kozijn bevestigd. Als tijdelijke oplossing, maar dat ziet er niet uit.

Is er een manier om een montagestrip tussen het kozijn te klemmen en het daarop te bevestigen? Of een beugel (L-vormig?) op de muur (boven het kozijn bevestig) waaraan ik de jaloezieën kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:13

Jrz

––––––––––––

roches schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Oscillerende zaagmachine...
Je kan het blad in verschillende hoeken zetten, vierkantje doen moet lukken. Maar de achter poten.. ik wordt nu al moe haha

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:14
BaBoK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Dat hoor je wel vaker als een keuken op laminaat wordt gezet dat de vloer verderop problemen gaat geven.
Deukt te veel in en geeft dit door aan de rest.

Je kan het oplossen door onder de keuken, achter de keukenplint, de vloer los te koppelen door met een multitool de vloer door te zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De vloer ligt zwevend.
Voor mij prima om de vloer in betonnenvloer vast te schieten of dergelijke zaken.. Als ik maar van dat gekraak af ben, zeker op de looproutes..

De volgende ondervloer (tussen laminaat en betonvloer) is toegepast:
15mm ruimte is flink, hoe dik zijn je plinten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:03

Je hebt het al besteld dus kan je kijken hoe deze bevalt. Wat is de reden geweest om voor titebont te gaan?
Ik heb zelf alleen ervaring met Bison en Pattex en nog geen reden gehad om iets anders te gebruiken maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

DasNieNix schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:58:
[...]

Je hebt het al besteld dus kan je kijken hoe deze bevalt. Wat is de reden geweest om voor titebont te gaan?
Ik heb zelf alleen ervaring met Bison en Pattex en nog geen reden gehad om iets anders te gebruiken maar je weet maar nooit.
Noujam ik kan het nog terugsturen. Ik wil (waar mogelijk) gewoon de beste (allerbeste) lijm hebben om die tafel goed aan elkaar te lijmen. Er komen nog biscuitjes in of 16mm deuvels.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:31

Vos

AFCA

Ik heb de volgende situatie met twee schakelaars (enkele en dubbele wip) en twee lampen. Met knop A en B schakel ik dezelfde lamp. Knop C schakelt een andere lamp.

Nu wil ik de oude Gira schakelaars vervangen door nieuwe Gira schakelaars.

Schakelaar 1 is een wisselschakelaar (Gira 310600) toch? Maar welk type heb ik nodig voor schakelaar 2? De 310800?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl948kqRaXlAy8Z3u-dCDM1pEl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puC8WIWOq7bQpR5CTXqOZjaX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
loewie1984 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:11:
[...]Noujam ik kan het nog terugsturen. Ik wil (waar mogelijk) gewoon de beste (allerbeste) lijm hebben om die tafel goed aan elkaar te lijmen. Er komen nog biscuitjes in of 16mm deuvels.
Een goede hechting hangt eerder af hoe goed de delen op elkaar aansluiten.
Hoe minder lijm hoe beter, en zorgen dat je veel lijmklemmen/sergeants hebt plus een groot recht oppervlak waar je de boel in elkaar zet. D3 houtlijm is meestal PVA, een oplossing van water met PolyVinylAcetaat en nog wat toevoegingen. Mits je niet de allergoedkoopste haalt zal elk merk wel voldoen. Titebond wordt heel veel in Amerika en Engeland gebruikt, ik gebruik het zelf ook. Is goede lijm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:51

orf

Vos schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:59:
Ik heb de volgende situatie met twee schakelaars (enkele en dubbele wip) en twee lampen. Met knop A en B schakel ik dezelfde lamp. Knop C schakelt een andere lamp.

Nu wil ik de oude Gira schakelaars vervangen door nieuwe Gira schakelaars.

Schakelaar 1 is een wisselschakelaar (Gira 310600) toch? Maar welk type heb ik nodig voor schakelaar 2? De 310800?

[Afbeelding]
Een dubbele wisselschakelaar. De Gira 310800 die je noemt is geschikt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40

[Afbeelding]

Nu:

[Afbeelding]

Ik heb begrepen dat je 1 cm méér moet weghalen van waar je het kunt zien/voelen, om zo ook de (microscopische) sporen van de schimmels zoveel mogelijk weg te halen.

Voor vullen heb ik eerder een houtrotreparatieset van Alablastine gebruikt. Zit ook een flesje impregneer bij die je eerst op het hout moet sprenkelen om de kans op levende sporen nog verder te verkleinen. Daarna vullen met de bijgeleverde 2 componentenvuller. Tot dusver geen terugkerende houtrout gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Goedenavond allemaal. Bezig met het zelf renoveren van mijn toilet begane grond. Zal binnenkort uitgebreid verslag doen met foto’s, maar voor nu even een vraag:

Toegekomen aan het installeren van een nieuwe toiletpot. Na een test met doorspoelen moest de pot er toch nog even af. Wat mij toen opviel is dat in de onderkant van de afvoerbuis wat water blijft staan.

Nu weet ik niet zeker of dit komt omdat ik de pot gevuld met water en al van de muur heb gehaald en er dus wat in is gelopen, of dat ik de afvoer tekort heb afgezaagd waardoor hij niet ver genoeg over de zwanenhals schuift.

Hij lekt overigens niet.

Ergens kan ik me niet voorstellen dat dit nooit gebeurd, want het porcelein wordt strak tegen een plastic aanslag geduwd, maar daar zit verder geen rubber meer tussen aan de binnenkant van de afvoer. Dus volgens mij loopt er altijd wat water ‘terug’ omlaag in het manchet.

Kunnen jullie hier iets over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iKgHpe_B3v0bE6gLQ9nBqPDUXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSyXAWYLY2rFbA005tpMlVKw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 07-05-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 13:07

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5ekUGUdztktBhxCZUDJDIvTFLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVdXNzAEuDO106XBUOUArCyO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiMKJuZjpbgfSlrLST_Q-5E2LUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaGa1JrdWJmkUGjAEGzPzFFd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEKsraBT09SeWve5eIhMCh7-szM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRJlXIw0y5fTisgCufjPSBBz.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb m’n wasmachine nu volledig gedemonteerd. Klaar om de lagers te vervangen.
Dat gaat vast lukken.
Maar voordat ik alles weer ga monteren wil ik graag jullie advies.
Kijkend naar de video, denken jullie ook dat het de lagers zijn, of zou het wat anders zijn?
Ik twijfel omdat het geluid er ook al is wanneer de trommel nog net niet draait.

En zijn er andere slijtagegevoelige onderdelen die ik nu meteen kan vervangen? De koolborstels heb ik recent al vervangen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:49
Ik kijk hier vaak mee voor inspiratie, maar heb nu zelf een vraag. Ik wil in onze woning van 1978 op de bovenverdieping de kozijnen + stompe deuren verven. Daarna wordt er zwart deurbeslag geplaatst. Het leek mij netjes om dan ook zwarte deurscharnieren te monteren. Op onderstaande foto zie je dat alleen het middelste schroefgat overeenkomt met het oude scharnier. Ik ben van plan om de overige gaten tot 6mm uit te boren en hier een deuvel in te lijmen. Het nieuwe schroefgat heeft op die manier voldoende steun/stevigheid.

Ik lees echter dat wordt geadviseerd om de scharnieren 1 voor 1 te vervangen terwijl de oude scharnieren nog gemonteerd zijn. Als ik die gaten ga dichten met een deuvel dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Zullen de deuren nog steeds goed sluiten als ik de nieuwe scharnieren aan het kozijn bevestig en vervolgens de deur terug plaats? De huidige scharnieren zijn in het kozijn verzonken. Het nieuwe scharnier past hier goed in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWKhu3h9g-IwnaOjR3lkJqlicfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oTcyYUEvcGN7OlEiP897CkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09
Vullen met afgebroken lucifers en houtlijm erin? Zou er vervolgens gewoon een paar nieuwe schroeven indraaien.

Maar met een deuvel kan het natuurlijk ook. Gewoon een voor een de scharnieren bij langs. Uitboren, vullen met deuvel en houtlijm, nieuwe scharnier erop en vastschroeven?

[ Voor 44% gewijzigd door Jannibal23 op 08-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:12
Jannibal23 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:36:
Vullen met afgebroken lucifers en houtlijm erin? Zou er vervolgens gewoon een paar nieuwe schroeven indraaien.
Ik deed dit altijd met tandenstokers. Die zijn wat harder dan de (erg zachte) lucifers, en hebben bovendien een punt, waardoor je ze gemakkelijker in het gat kunt tikken.
En, inderdaad, combineren met lijm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ethiron schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:32:
Goedenavond allemaal. Bezig met het zelf renoveren van mijn toilet begane grond. Zal binnenkort uitgebreid verslag doen met foto’s, maar voor nu even een vraag:

Toegekomen aan het installeren van een nieuwe toiletpot. Na een test met doorspoelen moest de pot er toch nog even af. Wat mij toen opviel is dat in de onderkant van de afvoerbuis wat water blijft staan.

Nu weet ik niet zeker of dit komt omdat ik de pot gevuld met water en al van de muur heb gehaald en er dus wat in is gelopen, of dat ik de afvoer tekort heb afgezaagd waardoor hij niet ver genoeg over de zwanenhals schuift.

Hij lekt overigens niet.

Ergens kan ik me niet voorstellen dat dit nooit gebeurd, want het porcelein wordt strak tegen een plastic aanslag geduwd, maar daar zit verder geen rubber meer tussen aan de binnenkant van de afvoer. Dus volgens mij loopt er altijd wat water ‘terug’ omlaag in het manchet.

Kunnen jullie hier iets over zeggen?

[Afbeelding]
Ja dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Weet niet of het al vermeld is, maar ik meen me te herinneren dat je moet opletten met PVA en eik.
PVA kan reageren met het looizuur in het eikenhout en verkleuren.
Misschien is een polyurethaan constructielijm beter beschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

meintje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:47:
Ik lees echter dat wordt geadviseerd om de scharnieren 1 voor 1 te vervangen terwijl de oude scharnieren nog gemonteerd zijn. Als ik die gaten ga dichten met een deuvel dan gaat dat natuurlijk niet lukken.
Waarom niet? Sneldroog PVA + deuveltje, en je kan na 10 minuutjes gewoon verder met het volgende scharnier :P
Zullen de deuren nog steeds goed sluiten als ik de nieuwe scharnieren aan het kozijn bevestig en vervolgens de deur terug plaats?
Dat kan niemand voorspellen, maar je kan ze altijd bijstellen waar nodig/mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Slonzo op 08-05-2025 12:22 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 1nsane
Keukenapparatuur van tegenwoordig…

Ik heb een Etna cm450rvs in de keuken maar al een tijdje zat de hendel wat los. Geen duidelijke manier om die vast te zetten dus het maar gelaten tot m’n vrouw er tegenaan tikte van de week, hendel los.

Duidelijk dat er een schroefje in de deur los lag dus schroefjes zouden wel los zitten.

Enfin, contact met Etna:

Deur is non-serviceable, ook niet los te vervangen bij dit model, oh, koop maar een nieuwe :+

Toen maar bedacht, aangezien de garantie toch al net aan verlopen was, om het toch serviceable te maken.

Enfin, de kunststof binnenrand moest er dan sowieso af want geen schroef te zien.

Omdat ik geen idee had hoe die vast zat, voorzichtig gaan pielen en hij kwam los maar, brak af aan 1 kant, daarna kon ik pas zien hoe het vast zat.

Eerst begonnen met het vastzetten van de hendel, inderdaad schroeven los..

Toen met superlijm en sleutelslijpsel (want de bouwzaak vlakbij had niet van dat zand) de boel gerepareerd. Toen er weer op alleen kwam ik erachter dat het rubber er eerst in had gemoeten :+ dus weer heel voorzichtig eraf en het rubber erop en presto, het zit weer in elkaar :)

Voor zoiets stoms ga ik echt geen 700,- uitgeven voor een nieuwe maar, voor mij ook nooit meer Etna, dit was al de 2e omdat bij de eerste de magnetron het niet meer deed en ik heb toen 9 maanden moeten wachten op Coolblue tot hij weer op voorraad was..

Volgende keer komt er iets beters maar voor nu doet deze het weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdIUNqGgWsnN0Z6sN6chNnGMZAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kaMZYFdixoYm94gXMlzZ5Y1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PvcpxTCYQNY531BCvnoNn7buhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0esP7pknTzGarJ2pI76sxth.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfXl3uh7Gg3-cMG3Ra8f5XDzoH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUmBmNmhvtV7GcFNHK3xveqv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3zRDgWENda9zaP0pZ_MnsMz6SE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsjasWcodF7KbQ29CL43q9Q0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZjN8L7Owqhe1NGx0NkeuDcqxRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX6Zt1KkgJoJT8K5qSIhILGW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpsLp5E1al-XRWfGIuNYgngDnDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4P9Cj2o34eiFwfGPFj6XctE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEiYwdKrgnLoHx72ldCliOfIqik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn3U6GYjYpLHl2Z1fDGfKdtc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMBt3O5auh8FaV2gYiz8wale--Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqYturKrLRJfZTcc03LbkDLQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 24% gewijzigd door 1nsane op 08-05-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
1nsane schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:28:
Keukenapparatuur van tegenwoordig…

Ik heb een Etna cm450rvs in de keuken maar al een tijdje zat de hendel wat los. Geen duidelijke manier om die vast te zetten dus het maar gelaten tot m’n vrouw er tegenaan tikte van de week, hendel los.

Duidelijk dat er een schroefje in de deur los lag dus schroefjes zouden wel los zitten.

Enfin, contact met Etna:

Deur is non-serviceable, ook niet los te vervangen bij dit model, oh, koop maar een nieuwe :+

Toen maar bedacht, aangezien de garantie toch al net aan verlopen was, om het toch serviceable te maken.

Enfin, de kunststof binnenrand moest er dan sowieso af want geen schroef te zien.

Omdat ik geen idee had hoe die vast zat, voorzichtig gaan pielen en hij kwam los maar, brak af aan 1 kant, daarna kon ik pas zien hoe het vast zat.

Eerst begonnen met het vastzetten van de hendel, inderdaad schroeven los..

Toen met superlijm en sleutelslijpsel (want de bouwzaak vlakbij had niet van dat zand) de boel gerepareerd. Toen er weer op alleen kwam ik erachter dat het rubber er eerst in had gemoeten :+ dus weer heel voorzichtig eraf en het rubber erop en presto, het zit weer in elkaar :)

Voor zoiets stoms ga ik echt geen 700,- uitgeven voor een nieuwe maar, voor mij ook nooit meer Etna, dit was al de 2e omdat bij de eerste de magnetron het niet meer deed en ik heb toen 9 maanden moeten wachten op Coolblue tot hij weer op voorraad was..

Volgende keer komt er iets beters maar voor nu doet deze het weer.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Nou, ik kan je vertellen dat onze Inventum nagenoeg hetzelfde eruit ziet.

Dat merk hoeft ook niet meer voor mij aangezien we zat al is stuk gegaan of toch matige kwaliteit is

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• koentjuh
Afgelopen week de sleutels van onze “nieuwe” woning gekregen, een vrijstaande woning uit 1910.

In de woning begonnen met slopen van de plafonds en gipswanden, beide geen isolatie en plafonds waren gemaakt van brandbaar zachtboard. Na een goede twee dagen met het breekijzer flink opgeschoten.

Members only:

Volgende stap is hout weghalen en dan de plafonds verder weghalen. We zijn nog aan het kijken of we het origineel weer kunnen laten namaken, mits beetje betaalbaar. Het verbouwen is al duur zat.

Ondertussen het bijgebouw, de garage, aan het verbouwen tot tijdelijke woonhuis voor de de periode dat we ons huis uit moeten en de nieuwe casa nog niet af is.

Ook hier lekker strippen en weer opbouwen, isolatie er tussen en osb platen gemonteerd. Ik denk dat we het vooralsnog niet laten stuccen, aangezien het daarna een werkplaats wordt. Ik ga nog even kijken of het haalbaar is om een nieuw betonnen vloertje te storten incl isolatie.

Members only:

Nu weer even terug in de huis wat af is, lekker rustig 😅

[ Voor 31% gewijzigd door koentjuh op 08-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
koentjuh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:45:
Afgelopen week de sleutels van onze “nieuwe” woning gekregen, een vrijstaande woning uit 1910.

In de woning begonnen met slopen van de plafonds en gipswanden, beide geen isolatie en plafonds waren gemaakt van brandbaar zachtboard. Na een goede twee dagen met het breekijzer flink opgeschoten.

***members only***

Volgende stap is hout weghalen en dan de plafonds verder weghalen. We zijn nog aan het kijken of we het origineel weer kunnen laten namaken, mits beetje betaalbaar. Het verbouwen is al duur zat.

Ondertussen het bijgebouw, de garage, aan het verbouwen tot tijdelijke woonhuis voor de de periode dat we ons huis uit moeten en de nieuwe casa nog niet af is.

Ook hier lekker strippen en weer opbouwen, isolatie er tussen en osb platen gemonteerd. Ik denk dat we het vooralsnog niet laten stuccen, aangezien het daarna een werkplaats wordt. Ik ga nog even kijken of het haalbaar is om een nieuw betonnen vloertje te storten incl isolatie.

***members only***

Nice, dit ziet eruit alsof het een eigen topic verdient. Mooi als je die plafonds weer terug kunt halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
No Hands schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Nice, dit ziet eruit alsof het een eigen topic verdient. Mooi als je die plafonds weer terug kunt halen.
Daar twijfel ik nog over; topic bijhouden kost ook weer tijd en daar heb ik al zo weinig van 😉

Dit plafond is niet meer te redden; daar is in de jaren 30 met een behoorlijke botte bijl doorheen gegaan toen ze de ingebouwde veranda bij het woonhuis hebben betrokken en staal voor het opvangen van de verdiepingen hebben geplaatst (flinke balken ook, mooi dat men toen nog een aanzienlijke zekerheidsmarge had ingebouwd).

We wilken wel iets van sierlijsten in het plafond verwerken, misschien dat we ergens deze stijl kunnen terug vinden. Het sluit wel heel mooi aan bij de houtbewerking op de afwerking van de kozijnen, die we hopelijk ook kunnen behouden, mits we ze heel los krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik kijk hier vaak mee voor inspiratie, maar heb nu zelf een vraag. Ik wil in onze woning van 1978 op de bovenverdieping de kozijnen + stompe deuren verven. Daarna wordt er zwart deurbeslag geplaatst. Het leek mij netjes om dan ook zwarte deurscharnieren te monteren. Op onderstaande foto zie je dat alleen het middelste schroefgat overeenkomt met het oude scharnier. Ik ben van plan om de overige gaten tot 6mm uit te boren en hier een deuvel in te lijmen. Het nieuwe schroefgat heeft op die manier voldoende steun/stevigheid.

Ik lees echter dat wordt geadviseerd om de scharnieren 1 voor 1 te vervangen terwijl de oude scharnieren nog gemonteerd zijn. Als ik die gaten ga dichten met een deuvel dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Zullen de deuren nog steeds goed sluiten als ik de nieuwe scharnieren aan het kozijn bevestig en vervolgens de deur terug plaats? De huidige scharnieren zijn in het kozijn verzonken. Het nieuwe scharnier past hier goed in.

[Afbeelding]
Schroefgaten met deuvel dichtmaken.
Meet wel even de oude scharnieren na zonder deur hoever ze terugvallen richting de sponning. En check dit met de deur. Scharnier sponning 6mm? Tegen 4mm op de deur?
Dan de nieuwe scharnier testen. 1 mm is 2 als die op beide bladen is.
Snelle optie
- oude nummeren zodat je weet van welke plek ze komen
Nieuwe met 1 schroef in t midden aan beide zijde. ( bestaande schroefgat)
En kijken of de deur lekker sluit.
Ja? Boel vast schroeven klaar.
Nee? Teveel kier? Tussen sponning dagmaat en deur? scharnier iets opschuiven.
Scheef hangend? Elleboog t scharnier buigen tegen de hang in.
Vooral elke keer even nadenken en voorspellen wat t effect is van je actie.

Komt goed gewoon geen haast hebben.
😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs een vaste zoldertrap laten plaatsen. De treden zijn vanaf de onderkant met wat schroeven vastgezet in de wang/trapboom. Deze gaten wil ik nu vullen.

Nou heb ik nog Knauf Renoband liggen. Dat werkt snel, schoon en prettig. Zou dat daarvoor geschikt zijn of kan ik beter houtrotvuller pakken? Heb ik ook nog liggen, maar is vervelender met verwerken...

Never mind, ik ga toch maar houtrotvuller (Den Braven 2K spul) gebruiken. Better safe than sorry.

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 08-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Nou, ik kan je vertellen dat onze Inventum nagenoeg hetzelfde eruit ziet.

Dat merk hoeft ook niet meer voor mij aangezien we zat al is stuk gegaan of toch matige kwaliteit is
Het blijkt tegenwoordig zelfde te zijn als Atag en Pelgrim. Vroeger was Etna kwaliteit maar nu dus rotzooi, dan nog liever Zanussi/AEG/Elektrolux.. dan kan je in elk geval nog makkelijk onderdelen bestellen want ja, dat gaat ook vrij rap stuk maar dan kan je doorgaans nog makkelijk onderdelen krijgen.. gelukkig heb ik in de rest van de keuken Miele..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
koentjuh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:45:

***members only***

***members only***

Ga je het glas-in-lood ook behouden?

Wij hadden glas in messing, niet onze smaak dus hebben we het in lood laten plaatsen, dat is gepatineerd en vervolgens in dubbel-glas gegaan. Dat was wel aan de prijs maar het huis heeft wel zijn ziel behouden :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:49
copykat schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Meet wel even de oude scharnieren na zonder deur hoever ze terugvallen richting de sponning. En check dit met de deur. Scharnier sponning 6mm? Tegen 4mm op de deur?
Dan de nieuwe scharnier testen. 1 mm is 2 als die op beide bladen is.
Kun je dit verder uitleggen? Ik snap oprecht niet wat hier staat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:25

Rzaan

Altijd zoekende

koentjuh schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:30:
[...]

Daar twijfel ik nog over; topic bijhouden kost ook weer tijd en daar heb ik al zo weinig van 😉
Ik had wel een topic over de verbouwing van mijn huis.
Vond het leuk omdat het een soort dagboek is, maar je krijgt ook goede tips van mensen.
Losse vragen kun je alsnog in de betreffende topics zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

meintje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:44:
[...]

Kun je dit verder uitleggen? Ik snap oprecht niet wat hier staat :)
Scharnierblad kozijn is 6mm tot tochtstrip en scharnierblad deur is 4mm tot deurvlak.
Dan heb je 2mm speling op je tochtstrip.
Bij binnen deuren probeer je 1mm 1.5mm vlak deur tot kozijn.
Met stomp 2mm slot en scharnier zijde.
Dus meten van scharnier tot kozijn is de 6mm
Meten van deurvlak tot scharnier is 4mm doe je dat andersom kan je deur niet sluiten omdat de deur tegen t kozijn knaait.
Buig je scharnierpen naar de muur trek je de deur naar scharnieren
Trek je de scharnier pen recht naar de deur krijg je én meer ruimte tussen deur zijkant en kozijn en deurvlak en kozijn. ( je zet t scharnier punt verder weg.)

Beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Dit plafond is niet meer te redden; daar is in de jaren 30 met een behoorlijke botte bijl doorheen gegaan toen ze de ingebouwde veranda bij het woonhuis hebben betrokken en staal voor het opvangen van de verdiepingen hebben geplaatst (flinke balken ook, mooi dat men toen nog een aanzienlijke zekerheidsmarge had ingebouwd).

We wilken wel iets van sierlijsten in het plafond verwerken, misschien dat we ergens deze stijl kunnen terug vinden. Het sluit wel heel mooi aan bij de houtbewerking op de afwerking van de kozijnen, die we hopelijk ook kunnen behouden, mits we ze heel los krijgen.
Je kunt het ook postuum doen, heb ik ook gedaan:

[1nsane's 30's huis] Koop een jaren 30 woning zeiden ze...

Is ook leuk om wel eens terug te gluren als het klaar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 16:40
[...]

Bij ons was het plafond ook niet meer te redden, maar door de stucadoor in dezelfde stijl gerenoveerd. Dus maak foto's, nieuw plafond en een stucadoor die ervaren is in dit soort profielen. Is niet eens zo heel moelijk (zijn afstrijkmallen voor). Voor eventuele decoratie, zorg dat je dan wel gipsen opplakelementen krijgt en niet van piepschuim, anders zie je verschil.

Je kunt er natuurlijk ook iets heel anders van maken, maar wij vonden het fijn om de oude stijl zoveel mogelijk terug te brengen.

Edit: hier overigens ook het gips-op-riet weg en op een gipsplatenplafond gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 09-05-2025 10:21 ]

Pagina: 1 ... 448 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/