Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dank voor de toelichting. Couper is natuurlijk snijden in het frans. Dat maakt het logisch.No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:22:
[...]
Coupon heb je ook van zeil, vinyl, gordijnstof, etc. gewoon reststukken
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Glas staat niet specifiek genoemd in de technische documentatie, maar bv steen wel. Ik vermoed dat het wel zal hechten. Best als je het eerst even wat opruwt:Tommie12 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:28:
Van onze spiegelkast in de badkamer is een scharnier los gekomen. De lijmverbinding tussen een metalen plaatje en het glas van de spiegel is na 15 jaar los gekomen.
Ik vermoed dat het gelijmd was met epoxy, en ik heb dit:
https://www.brico.be/nl/i...i-metaal-crd-24ml/6089651
nog liggen.
Die zou ca 130kg per cm2 kunnen verdragen en is vochtbestendig.
Zou dit goede lijm zijn om het te herstellen?
https://www.bison.net/get...692c92a30/Print%20PDF.pdf
Bij deze staan dan wel metaal en glas specifiek benoemd:
https://www.bison.net/get...09c4b88eb/Print%20PDF.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door decipherer op 29-04-2025 22:09 ]
@Tommie12decipherer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:59:
[...]
Glas staat niet specifiek genoemd in de technische documentatie, maar bv steen wel. Ik vermoed dat het wel zal hechten. Best als je het eerst even wat opruwt:
https://www.bison.net/get...692c92a30/Print%20PDF.pdf
Bij deze staan dan wel metaal en glas specifiek benoemd:
https://www.bison.net/get...09c4b88eb/Print%20PDF.pdf
Steen is wel iets heel anders als glas.
Steen is (meestal) poreus. Metaal juist weer minder maar ook nog wel (of anders ruw genoeg) glas en met name een spiegel is natuurlijk glas en vlak. Is heel iets anders als Steen of metaal.
En opruwen van het glas is misschien mogelijk maar eigenlijk moet je dat niet willen (het stof is echt gevaarlijk, hechting nog steeds niet gegarandeerd)
Hoewel het mogelijk kan lijken dat het vast gelijmd is kan de sterkte drastisch minder zijn en mogelijk zelfs niet stevig genoeg voor het gewicht van de spiegel.
Ik zou dan toch voor lijm gaan die speciaal voor glas gemaakt is.
Of goede 3M dubbelzijdig tape.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Er zijn stopcontacten te koop waar dat inzit. Zoiets zal het wel worden want een los bungelende usb poort aan twee draden lijkt me geen oplossing.Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:49:
Iemand een tip hoe ik op het aansluitpunt van een lamp ook een usb-c aansluiting kan creëren? Dus van de elektradraden voor het aansluiten van de lamp, een aftakking maken van blauw en bruin en daarmee een aansluiting voor usb-c creëren voor een sensor?
Heb je al eens gekeken naar een inbouwdoos oid met usb erin?
Word dat niet te zwaar voor het hek?PheraX schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:37:
Wij hebben dit aluminium hek en willen dit graag aan de voorkant bekleden met verticale douglas rhombus. Wat zou de beste methode zijn om de rhombus vast te zetten?
[Afbeelding]
@decipherer @Slonzothijsco19 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:25:
[...]
@Tommie12
Steen is wel iets heel anders als glas.
Steen is (meestal) poreus. Metaal juist weer minder maar ook nog wel (of anders ruw genoeg) glas en met name een spiegel is natuurlijk glas en vlak. Is heel iets anders als Steen of metaal.
En opruwen van het glas is misschien mogelijk maar eigenlijk moet je dat niet willen (het stof is echt gevaarlijk, hechting nog steeds niet gegarandeerd)
Hoewel het mogelijk kan lijken dat het vast gelijmd is kan de sterkte drastisch minder zijn en mogelijk zelfs niet stevig genoeg voor het gewicht van de spiegel.
Ik zou dan toch voor lijm gaan die speciaal voor glas gemaakt is.
Of goede 3M dubbelzijdig tape.
Goede bedenkingen allemaal.
Ik heb uiteraard naar glaslijm gekeken, maar dat is vrijwel altijd glas op glas voor het herstellen van een breuk en hard uit met UV. Vermits ik een metalen plaat op een spiegel moet kleven kan ik daar geen UV ter plaatse krijgen en gaat dit nooit uit harden.
Andere lijmen voor glas zijn allemaal op basis van epoxy en dat is deze ook.
Nu, een 100% sluitend antwoord ga ik niet vinden. Ik ga het dus proberen en uiteraard heel wat tijd spenderen aan het reinigen van beide oppervlakten, niet belasten de eerste 24h en daarna goed testen of het blijft hangen.
Een kleeftape heb ik in elk geval minder vertrouwen in..
En als ik bekeek waarmee het vast zat, dan lijkt dit ook het meest op epoxy, doorschijnend, lichtjes vergeeld en hard/broos.
Sony A7 iv en wat recycled glas
https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000111337/Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:03:
[...]
Een kleeftape heb ik in elk geval minder vertrouwen in..
En als ik bekeek waarmee het vast zat, dan lijkt dit ook het meest op epoxy, doorschijnend, lichtjes vergeeld en hard/broos.
Dit is een industriële bevestigings tape die veel word gebruikt in de industrie. Bijv emblemen op auto's worden met deze producten vastgemaakt.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
MAar daar staat amper kracht op. Op die spiegescharnieren staat 24/7 een afschuifkracht, dus er mag geen enkele viscositeit over blijven.thijsco19 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:01:
[...]
https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000111337/
Dit is een industriële bevestigings tape die veel word gebruikt in de industrie. Bijv emblemen op auto's worden met deze producten vastgemaakt.
3M VHB tape is echt top spul inderdaad.thijsco19 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:01:
[...]
https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000111337/
Ik gebruik zelf wel eens de 5952 om dingen aan de muur te hangen. Dat komt echt nooit meer los.
Als je de 4941F exact niet kan vinden, dan is hier een overzichtje van de verschillende types en diktes:
/f/image/u1JxaOjr8MjsygNqY6REfrbi.png?f=fotoalbum_large)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dat heeft niet direct te maken met viscositeit maar wel de sterkte in afschuiving.Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:13:
[...]
MAar daar staat amper kracht op. Op die spiegescharnieren staat 24/7 een afschuifkracht, dus er mag geen enkele viscositeit over blijven.
Ja in mijn voorbeeld staat er inderdaad weinig tot geen kracht op maar het was ook maar een voorbeeld, wel eentje die aangeeft dat het écht wel goed spul is.
In de datasheet zou het moeten staan hoeveel kracht het kan hebben in afschuiving, en jij weet hoeveel jouw spiegeldeur weegt.
Sowieso geen aluminium, is overduidelijk thermisch verzinkt staal. Stalen strippen horizontaal met u-beugels en daar de planken op maar denk dat die schanieren dat op de lange termijn echt niet leuk gaan vinden. Die poort gaat geheid verzakken en slecht sluiten. Is een lichter (kunstof) alternatief niet een optie?PheraX schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:37:
Wij hebben dit aluminium hek
[ Voor 13% gewijzigd door GWBoes op 30-04-2025 10:44 ]
Ik heb een ventilatievraag: ik onze woonkeuken (met goede afzuigkap maar geen mechanische ventilatie) hebben wij 2 klepramen van ca 1350mm breed bij 200mm hoog met 20 naar oud HR++ glas. Nu kunnen wij deze laten vervangen door een vast raam met ventilatieroosters met nieuw HR++ glas.
Mijn vraag: is het een goed idee om deze klepramen dus te vervangen voor vaste ramen met roosters? Ik ben benieuwd!
Mijn vraag is: zouden
Doel hele kantoor ombouwen met nieuw zwevend bureau over 2 muren.
:strip_exif()/f/image/gks6hIyJXD9Z9Ut69VarylnF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeer snelle en niet compleet goede schets met floorplanner, maar wel alles staat erin qua meubel, stoelen, kast en bureau. Enkel planken aan de muur missen.
Frame bouwen van 4x7 balken, op alle zijdes aan de muur ankeren en dan 28mm dik grenen meubelpaneel er bovenop.
Blad zelf wordt 700mm diep en wil schermstandaarden halen als alles staat om beide werkplekken te kunnen voorzien van 2 zwevende schermen zonder teveel blad te verliezen.
Frame word 50 diep, dus blad zal iets uitsteken maar krijgt verdikking aan de voorzijde voor wat extra oempf als het nodig is. Als de zithoogte het toelaat kan het frame ook gewoon 60 of 70 diep worden, maar wil voorkomen dat je er steeds met je benen tegenaan zit.
Dan kunnen we eindelijk af van de 2 krakkemikige IKEA Alex bureaus.
Lades worden tzt opgevangen door een ladeblok of 2
Zal foto's maken tijdens het hele gebeuren
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Vind je 70cm niet wat weinig? Meeste burelen zijn toch 80cm, en als het wat ruimer mag zijn, dan vind je er ook van 100cm diep...Rubman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:35:
Morgen wordt eindelijk al het hout geleverd voor het kantoor project.
Doel hele kantoor ombouwen met nieuw zwevend bureau over 2 muren.
[Afbeelding]
Zeer snelle en niet compleet goede schets met floorplanner, maar wel alles staat erin qua meubel, stoelen, kast en bureau. Enkel planken aan de muur missen.
Frame bouwen van 4x7 balken, op alle zijdes aan de muur ankeren en dan 28mm dik grenen meubelpaneel er bovenop.
Blad zelf wordt 700mm diep en wil schermstandaarden halen als alles staat om beide werkplekken te kunnen voorzien van 2 zwevende schermen zonder teveel blad te verliezen.
Frame word 50 diep, dus blad zal iets uitsteken maar krijgt verdikking aan de voorzijde voor wat extra oempf als het nodig is. Als de zithoogte het toelaat kan het frame ook gewoon 60 of 70 diep worden, maar wil voorkomen dat je er steeds met je benen tegenaan zit.
Dan kunnen we eindelijk af van de 2 krakkemikige IKEA Alex bureaus.
Lades worden tzt opgevangen door een ladeblok of 2
Zal foto's maken tijdens het hele gebeuren
Ik zal eens kijken, maar er zit natuurlijk al een inbouwdoos, dus in die zin wordt dat weer sloopwerk. Was op zoek naar een simpelere oplossing.No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 06:13:
[...]
Er zijn stopcontacten te koop waar dat inzit. Zoiets zal het wel worden want een los bungelende usb poort aan twee draden lijkt me geen oplossing.
Heb je al eens gekeken naar een inbouwdoos oid met usb erin?
Nu hebben we 60 en dat gaat net, willen even iets ruimer.Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:45:
[...]
Vind je 70cm niet wat weinig? Meeste burelen zijn toch 80cm, en als het wat ruimer mag zijn, dan vind je er ook van 100cm diep...
Echter wel met beperking van de ruimte en met name de deur aan de "lange" kant. Meer dan 70-75 gaat daar gewoonweg niet.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Correct. Je kit altijd hoeken met acrylaatkit voor het sauzen.Pussolini schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:55:
Ik heb weer een gipsplaatafwerkvraagvoor een muur die met fill and finish afgewerkt gaat worden. Hoe werken jullie de hoek tussen plafond en muur af? Ook met papierband? Ik lees ook dingen over acrylaatkit.
Dus geen band eronder?t14wo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:11:
[...]
Correct. Je kit altijd hoeken met acrylaatkit voor het sauzen.
Meestal de overgangen tussen gips en steen dan weer niet. Die snij je in en kit je af.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Nee gewoon de hoeken afkitten, wel eventuele schroefgaatjes dichtsmeren natuurlijk, en mocht je geëindigd zijn op een AK plaat (schuine hoek), deze even recht smeren.
Mocht je nog renovlies erover heen doen dan afkitten na de renovlies natuurlijk.
Dat ziet er meer uit als een gegalvaniseerd stalen hek.PheraX schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:37:
Wij hebben dit aluminium hek en willen dit graag aan de voorkant bekleden met verticale douglas rhombus. Wat zou de beste methode zijn om de rhombus vast te zetten?
[Afbeelding]
Weet je zeker dat het aluminium is?
verder, zoals al aangegeven, er komt best wat gewicht aan je heb te hangen als je deze bekleed met hout.
ik zou zeker kiezen voor een zo dun mogelijke plank.
om te monteren kan je verschillende opties kiezen; met parkers rechtstreeks in het metaal of een plank er achterlangs maken en daar alle planken op schroeven zodat je het hek er als het ware tussen klemt .
Dat ziet er inderdaad niet uit als aluminium. Ook deel ik de zorgen om het gewicht. Misschien dat thermisch gemodificeerd hout een optie is?PheraX schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:37:
[Afbeelding]
Nee heb je al op een zoekmachine ingetikt inbouwdoos usb? dan krijg je dus onder ander stopcontacten met een stekker en usb. dan kan je lamp in de stekker en je usb in de usb.Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:02:
[...]
Ik zal eens kijken, maar er zit natuurlijk al een inbouwdoos, dus in die zin wordt dat weer sloopwerk. Was op zoek naar een simpelere oplossing.
Heb jij weleens een lamp aan het plafond met een stekker in een stopcontact aangesloten 🤣?No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:18:
[...]
Nee heb je al op een zoekmachine ingetikt inbouwdoos usb? dan krijg je dus onder ander stopcontacten met een stekker en usb. dan kan je lamp in de stekker en je usb in de usb.
Ja, ik heb dat op drie plekken in mijn huis. Waarom zou dat niet kunnen?Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:27:
[...]
Heb jij weleens een lamp aan het plafond met een stekker in een stopcontact aangesloten 🤣?
Omdat een lamp meestal met de drie draden los komt en niet met een stekker aan de draad voor in het stopcontactNo Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:30:
[...]
Ja, ik heb dat op drie plekken in mijn huis. Waarom zou dat niet kunnen?
Stekkers kun je zelf aan die draden maken.Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:33:
[...]
Omdat een lamp meestal met de drie draden los komt en niet met een stekker aan de draad voor in het stopcontact
Dit alles omdat de Freule Van Huize B. heeft bedacht dat de legpuzzel die we voor Kerst hebben gehad - Moeder Aarde gezien vanuit de ruimte - wel daarop geplakt kan worden en dan ergens tegen de muur.
Wat natuurlijk een hartstikke leuk idee is. Ware het niet dat ik nu die plaat exact 65cm diameter rond moet zagen.
Ik heb een Decoupeerzaag, een invalzaag, een stanleymes en een lasapparaat. Dat is t wel zo ongeveer.
Hoe zouden jullie dat keurig rond maken?
Spijker in het midden, touwtje eraan, en dan cirkel aftekenen, Dan met het mes/decoupeerzaag iets groter uitsnijden/zagen. Dan bijschuren met schuurpapier.Blomminator schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:26:
Ik heb een plankje van de Gamma - beetje hardboard achtig. Dun, slap. Vierkant; 65cm.
Dit alles omdat de Freule Van Huize B. heeft bedacht dat de legpuzzel die we voor Kerst hebben gehad - Moeder Aarde gezien vanuit de ruimte - wel daarop geplakt kan worden en dan ergens tegen de muur.
Wat natuurlijk een hartstikke leuk idee is. Ware het niet dat ik nu die plaat exact 65cm diameter rond moet zagen.
Ik heb een Decoupeerzaag, een invalzaag, een stanleymes en een lasapparaat. Dat is t wel zo ongeveer.
Hoe zouden jullie dat keurig rond maken?
Vervolgens de puzzelstukjes erop lassen
Dan voorzichtig met de decoupeerzaag rond zagen. Pendelstand uitzetten, snelheid eventueel iets lager zetten. Niet te grof zaagje, 2 a 3 tanden moeten in het materiaal zitten en omhoog wijzen.
Of een plankje eronder om in te zagen, dan wel een zaagblad gebruiken met de tanden naar beneden en zou dan ook iets grover kunnen zijn.
Daarna kan je het altijd met een stukje schuurpapier het netjes maken.
HR+++ is beter maar ik weet niet of dat er in kan. Je moet als je HR++ laat plaatsen altijd zeggen wat voor glas je wilt. Kies voor de hoogste isolatiewaarde.Goodcartographr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
Hoi klussers,
Ik heb een ventilatievraag: ik onze woonkeuken (met goede afzuigkap maar geen mechanische ventilatie) hebben wij 2 klepramen van ca 1350mm breed bij 200mm hoog met 20 naar oud HR++ glas. Nu kunnen wij deze laten vervangen door een vast raam met ventilatieroosters met nieuw HR++ glas.
Mijn vraag: is het een goed idee om deze klepramen dus te vervangen voor vaste ramen met roosters? Ik ben benieuwd!
Mijn vraag is: zouden
Inbraaktechnisch is een ventilatierooster veiliger maar bij deze hoogte is het voor veel inbrekers vermoedelijk lastig om door de opening te passen
Maar een goedkoop ventilatierooster is een koude brug. Als je het goed doet dan kies je dure ventilatieroosters met een thermische onderbreking.
Dus ik zou mij online hier verder in verdiepen als ik jou was.
Oude drain was met dezelfde kit als de rest van de badkamer gedaan. Niet heel netjes gedaan door vorige bewoner maar kit rand zat wel netjes erg diep vol.
Indien 2 componenten ook op kunstof beter is, tips voor kit die met een gewone degelijk kitspuit te doen is?
Zoiets?
https://www.kitcentrum.nl...XEEEWlL0PkmwaArl0EALw_wcB
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/