[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 447 ... 479 Laatste
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:00:
Waarom heet een rol linoleum eigenlijk een coupon?
Coupon heb je ook van zeil, vinyl, gordijnstof, etc. gewoon reststukken

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

No Hands schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:22:
[...]

Coupon heb je ook van zeil, vinyl, gordijnstof, etc. gewoon reststukken
Dank voor de toelichting. Couper is natuurlijk snijden in het frans. Dat maakt het logisch.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
Tommie12 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:28:
Van onze spiegelkast in de badkamer is een scharnier los gekomen. De lijmverbinding tussen een metalen plaatje en het glas van de spiegel is na 15 jaar los gekomen.

Ik vermoed dat het gelijmd was met epoxy, en ik heb dit:

https://www.brico.be/nl/i...i-metaal-crd-24ml/6089651

nog liggen.

Die zou ca 130kg per cm2 kunnen verdragen en is vochtbestendig.

Zou dit goede lijm zijn om het te herstellen?
Glas staat niet specifiek genoemd in de technische documentatie, maar bv steen wel. Ik vermoed dat het wel zal hechten. Best als je het eerst even wat opruwt:

https://www.bison.net/get...692c92a30/Print%20PDF.pdf

Bij deze staan dan wel metaal en glas specifiek benoemd:

https://www.bison.net/get...09c4b88eb/Print%20PDF.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door decipherer op 29-04-2025 22:09 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12

thijsco19

KTM 990 SMT

decipherer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:59:
[...]

Glas staat niet specifiek genoemd in de technische documentatie, maar bv steen wel. Ik vermoed dat het wel zal hechten. Best als je het eerst even wat opruwt:

https://www.bison.net/get...692c92a30/Print%20PDF.pdf

Bij deze staan dan wel metaal en glas specifiek benoemd:

https://www.bison.net/get...09c4b88eb/Print%20PDF.pdf
@Tommie12
Steen is wel iets heel anders als glas.
Steen is (meestal) poreus. Metaal juist weer minder maar ook nog wel (of anders ruw genoeg) glas en met name een spiegel is natuurlijk glas en vlak. Is heel iets anders als Steen of metaal.

En opruwen van het glas is misschien mogelijk maar eigenlijk moet je dat niet willen (het stof is echt gevaarlijk, hechting nog steeds niet gegarandeerd)

Hoewel het mogelijk kan lijken dat het vast gelijmd is kan de sterkte drastisch minder zijn en mogelijk zelfs niet stevig genoeg voor het gewicht van de spiegel.

Ik zou dan toch voor lijm gaan die speciaal voor glas gemaakt is.
Of goede 3M dubbelzijdig tape.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een tip hoe ik op het aansluitpunt van een lamp ook een usb-c aansluiting kan creëren? Dus van de elektradraden voor het aansluiten van de lamp, een aftakking maken van blauw en bruin en daarmee een aansluiting voor usb-c creëren voor een sensor?

• No Hands
  • Nu online
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:49:
Iemand een tip hoe ik op het aansluitpunt van een lamp ook een usb-c aansluiting kan creëren? Dus van de elektradraden voor het aansluiten van de lamp, een aftakking maken van blauw en bruin en daarmee een aansluiting voor usb-c creëren voor een sensor?
Er zijn stopcontacten te koop waar dat inzit. Zoiets zal het wel worden want een los bungelende usb poort aan twee draden lijkt me geen oplossing.
Heb je al eens gekeken naar een inbouwdoos oid met usb erin?

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:45
Wij hebben dit aluminium hek en willen dit graag aan de voorkant bekleden met verticale douglas rhombus. Wat zou de beste methode zijn om de rhombus vast te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_bVY1YAVnQqwGTL4NnnKuR-UMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjotvdAhRXJUT45fjoDy1msy.jpg?f=fotoalbum_large

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:22
PheraX schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:37:
Wij hebben dit aluminium hek en willen dit graag aan de voorkant bekleden met verticale douglas rhombus. Wat zou de beste methode zijn om de rhombus vast te zetten?

[Afbeelding]
Word dat niet te zwaar voor het hek?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-12 21:12
thijsco19 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:25:
[...]

@Tommie12
Steen is wel iets heel anders als glas.
Steen is (meestal) poreus. Metaal juist weer minder maar ook nog wel (of anders ruw genoeg) glas en met name een spiegel is natuurlijk glas en vlak. Is heel iets anders als Steen of metaal.

En opruwen van het glas is misschien mogelijk maar eigenlijk moet je dat niet willen (het stof is echt gevaarlijk, hechting nog steeds niet gegarandeerd)

Hoewel het mogelijk kan lijken dat het vast gelijmd is kan de sterkte drastisch minder zijn en mogelijk zelfs niet stevig genoeg voor het gewicht van de spiegel.

Ik zou dan toch voor lijm gaan die speciaal voor glas gemaakt is.
Of goede 3M dubbelzijdig tape.
@decipherer @Slonzo

Goede bedenkingen allemaal.

Ik heb uiteraard naar glaslijm gekeken, maar dat is vrijwel altijd glas op glas voor het herstellen van een breuk en hard uit met UV. Vermits ik een metalen plaat op een spiegel moet kleven kan ik daar geen UV ter plaatse krijgen en gaat dit nooit uit harden.

Andere lijmen voor glas zijn allemaal op basis van epoxy en dat is deze ook.

Nu, een 100% sluitend antwoord ga ik niet vinden. Ik ga het dus proberen en uiteraard heel wat tijd spenderen aan het reinigen van beide oppervlakten, niet belasten de eerste 24h en daarna goed testen of het blijft hangen.
Een kleeftape heb ik in elk geval minder vertrouwen in..
En als ik bekeek waarmee het vast zat, dan lijkt dit ook het meest op epoxy, doorschijnend, lichtjes vergeeld en hard/broos.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:03:
[...]
Een kleeftape heb ik in elk geval minder vertrouwen in..
En als ik bekeek waarmee het vast zat, dan lijkt dit ook het meest op epoxy, doorschijnend, lichtjes vergeeld en hard/broos.
https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000111337/

Dit is een industriële bevestigings tape die veel word gebruikt in de industrie. Bijv emblemen op auto's worden met deze producten vastgemaakt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Tommie12
thijsco19 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:01:
[...]

Dit is een industriële bevestigings tape die veel word gebruikt in de industrie. Bijv emblemen op auto's worden met deze producten vastgemaakt.
MAar daar staat amper kracht op. Op die spiegescharnieren staat 24/7 een afschuifkracht, dus er mag geen enkele viscositeit over blijven.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:30

dragonhaertt

@_'.'

thijsco19 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:01:
[...]

3M VHB tape is echt top spul inderdaad.
Ik gebruik zelf wel eens de 5952 om dingen aan de muur te hangen. Dat komt echt nooit meer los.

Als je de 4941F exact niet kan vinden, dan is hier een overzichtje van de verschillende types en diktes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HVM9vU6MGbZ2YigP0ZZH2ntjWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1JxaOjr8MjsygNqY6REfrbi.png?f=fotoalbum_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:13:
[...]

MAar daar staat amper kracht op. Op die spiegescharnieren staat 24/7 een afschuifkracht, dus er mag geen enkele viscositeit over blijven.
Dat heeft niet direct te maken met viscositeit maar wel de sterkte in afschuiving.
Ja in mijn voorbeeld staat er inderdaad weinig tot geen kracht op maar het was ook maar een voorbeeld, wel eentje die aangeeft dat het écht wel goed spul is.

In de datasheet zou het moeten staan hoeveel kracht het kan hebben in afschuiving, en jij weet hoeveel jouw spiegeldeur weegt.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Sowieso geen aluminium, is overduidelijk thermisch verzinkt staal. Stalen strippen horizontaal met u-beugels en daar de planken op maar denk dat die schanieren dat op de lange termijn echt niet leuk gaan vinden. Die poort gaat geheid verzakken en slecht sluiten. Is een lichter (kunstof) alternatief niet een optie?

[ Voor 13% gewijzigd door GWBoes op 30-04-2025 10:44 ]

Flickr - Strava

• Goodcartographr
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:20
Hoi klussers,

Ik heb een ventilatievraag: ik onze woonkeuken (met goede afzuigkap maar geen mechanische ventilatie) hebben wij 2 klepramen van ca 1350mm breed bij 200mm hoog met 20 naar oud HR++ glas. Nu kunnen wij deze laten vervangen door een vast raam met ventilatieroosters met nieuw HR++ glas.

Mijn vraag: is het een goed idee om deze klepramen dus te vervangen voor vaste ramen met roosters? Ik ben benieuwd!

Mijn vraag is: zouden

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:50

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Morgen wordt eindelijk al het hout geleverd voor het kantoor project.

Doel hele kantoor ombouwen met nieuw zwevend bureau over 2 muren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvGlbZohqwHpERWVtwnx0bRKGKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gks6hIyJXD9Z9Ut69VarylnF.jpg?f=fotoalbum_large
Zeer snelle en niet compleet goede schets met floorplanner, maar wel alles staat erin qua meubel, stoelen, kast en bureau. Enkel planken aan de muur missen.

Frame bouwen van 4x7 balken, op alle zijdes aan de muur ankeren en dan 28mm dik grenen meubelpaneel er bovenop.
Blad zelf wordt 700mm diep en wil schermstandaarden halen als alles staat om beide werkplekken te kunnen voorzien van 2 zwevende schermen zonder teveel blad te verliezen.
Frame word 50 diep, dus blad zal iets uitsteken maar krijgt verdikking aan de voorzijde voor wat extra oempf als het nodig is. Als de zithoogte het toelaat kan het frame ook gewoon 60 of 70 diep worden, maar wil voorkomen dat je er steeds met je benen tegenaan zit.

Dan kunnen we eindelijk af van de 2 krakkemikige IKEA Alex bureaus.
Lades worden tzt opgevangen door een ladeblok of 2

Zal foto's maken tijdens het hele gebeuren

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Tommie12
Rubman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:35:
Morgen wordt eindelijk al het hout geleverd voor het kantoor project.

Doel hele kantoor ombouwen met nieuw zwevend bureau over 2 muren.
[Afbeelding]
Zeer snelle en niet compleet goede schets met floorplanner, maar wel alles staat erin qua meubel, stoelen, kast en bureau. Enkel planken aan de muur missen.

Frame bouwen van 4x7 balken, op alle zijdes aan de muur ankeren en dan 28mm dik grenen meubelpaneel er bovenop.
Blad zelf wordt 700mm diep en wil schermstandaarden halen als alles staat om beide werkplekken te kunnen voorzien van 2 zwevende schermen zonder teveel blad te verliezen.
Frame word 50 diep, dus blad zal iets uitsteken maar krijgt verdikking aan de voorzijde voor wat extra oempf als het nodig is. Als de zithoogte het toelaat kan het frame ook gewoon 60 of 70 diep worden, maar wil voorkomen dat je er steeds met je benen tegenaan zit.

Dan kunnen we eindelijk af van de 2 krakkemikige IKEA Alex bureaus.
Lades worden tzt opgevangen door een ladeblok of 2

Zal foto's maken tijdens het hele gebeuren
Vind je 70cm niet wat weinig? Meeste burelen zijn toch 80cm, en als het wat ruimer mag zijn, dan vind je er ook van 100cm diep...

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-12 23:53
Ik heb weer een gipsplaatafwerkvraagvoor een muur die met fill and finish afgewerkt gaat worden. Hoe werken jullie de hoek tussen plafond en muur af? Ook met papierband? Ik lees ook dingen over acrylaatkit.

• Ferra
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 06:13:
[...]

Er zijn stopcontacten te koop waar dat inzit. Zoiets zal het wel worden want een los bungelende usb poort aan twee draden lijkt me geen oplossing.
Heb je al eens gekeken naar een inbouwdoos oid met usb erin?
Ik zal eens kijken, maar er zit natuurlijk al een inbouwdoos, dus in die zin wordt dat weer sloopwerk. Was op zoek naar een simpelere oplossing.

• Rubman

Rubman

Tommie12 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:45:
[...]

Vind je 70cm niet wat weinig? Meeste burelen zijn toch 80cm, en als het wat ruimer mag zijn, dan vind je er ook van 100cm diep...
Nu hebben we 60 en dat gaat net, willen even iets ruimer.

Echter wel met beperking van de ruimte en met name de deur aan de "lange" kant. Meer dan 70-75 gaat daar gewoonweg niet.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Pussolini schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:55:
Ik heb weer een gipsplaatafwerkvraagvoor een muur die met fill and finish afgewerkt gaat worden. Hoe werken jullie de hoek tussen plafond en muur af? Ook met papierband? Ik lees ook dingen over acrylaatkit.
Correct. Je kit altijd hoeken met acrylaatkit voor het sauzen.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-12 23:53
t14wo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:11:
[...]

Correct. Je kit altijd hoeken met acrylaatkit voor het sauzen.
Dus geen band eronder?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:39
Kan wel, doen de amerikanen ook(gips naar gips).
Meestal de overgangen tussen gips en steen dan weer niet. Die snij je in en kit je af.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-12 21:03
Nee gewoon de hoeken afkitten, wel eventuele schroefgaatjes dichtsmeren natuurlijk, en mocht je geëindigd zijn op een AK plaat (schuine hoek), deze even recht smeren.

Mocht je nog renovlies erover heen doen dan afkitten na de renovlies natuurlijk. ;)

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:49

[Afbeelding]
Dat ziet er meer uit als een gegalvaniseerd stalen hek.
Weet je zeker dat het aluminium is?

verder, zoals al aangegeven, er komt best wat gewicht aan je heb te hangen als je deze bekleed met hout.
ik zou zeker kiezen voor een zo dun mogelijke plank.
om te monteren kan je verschillende opties kiezen; met parkers rechtstreeks in het metaal of een plank er achterlangs maken en daar alle planken op schroeven zodat je het hek er als het ware tussen klemt .

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad niet uit als aluminium. Ook deel ik de zorgen om het gewicht. Misschien dat thermisch gemodificeerd hout een optie is?

• No Hands
  • Nu online
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:02:
[...]

Ik zal eens kijken, maar er zit natuurlijk al een inbouwdoos, dus in die zin wordt dat weer sloopwerk. Was op zoek naar een simpelere oplossing.
Nee heb je al op een zoekmachine ingetikt inbouwdoos usb? dan krijg je dus onder ander stopcontacten met een stekker en usb. dan kan je lamp in de stekker en je usb in de usb.

• Ferra
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:18:
[...]

Nee heb je al op een zoekmachine ingetikt inbouwdoos usb? dan krijg je dus onder ander stopcontacten met een stekker en usb. dan kan je lamp in de stekker en je usb in de usb.
Heb jij weleens een lamp aan het plafond met een stekker in een stopcontact aangesloten 🤣?

• No Hands
  • Nu online
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:27:
[...]

Heb jij weleens een lamp aan het plafond met een stekker in een stopcontact aangesloten 🤣?
Ja, ik heb dat op drie plekken in mijn huis. Waarom zou dat niet kunnen?

• Ferra
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:30:
[...]

Ja, ik heb dat op drie plekken in mijn huis. Waarom zou dat niet kunnen?
Omdat een lamp meestal met de drie draden los komt en niet met een stekker aan de draad voor in het stopcontact

• No Hands
  • Nu online
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:33:
[...]

Omdat een lamp meestal met de drie draden los komt en niet met een stekker aan de draad voor in het stopcontact
Stekkers kun je zelf aan die draden maken.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een plankje van de Gamma - beetje hardboard achtig. Dun, slap. Vierkant; 65cm.

Dit alles omdat de Freule Van Huize B. heeft bedacht dat de legpuzzel die we voor Kerst hebben gehad - Moeder Aarde gezien vanuit de ruimte - wel daarop geplakt kan worden en dan ergens tegen de muur.

Wat natuurlijk een hartstikke leuk idee is. Ware het niet dat ik nu die plaat exact 65cm diameter rond moet zagen.

Ik heb een Decoupeerzaag, een invalzaag, een stanleymes en een lasapparaat. Dat is t wel zo ongeveer.

Hoe zouden jullie dat keurig rond maken?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-12 10:37
Blomminator schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:26:
Ik heb een plankje van de Gamma - beetje hardboard achtig. Dun, slap. Vierkant; 65cm.

Dit alles omdat de Freule Van Huize B. heeft bedacht dat de legpuzzel die we voor Kerst hebben gehad - Moeder Aarde gezien vanuit de ruimte - wel daarop geplakt kan worden en dan ergens tegen de muur.

Wat natuurlijk een hartstikke leuk idee is. Ware het niet dat ik nu die plaat exact 65cm diameter rond moet zagen.

Ik heb een Decoupeerzaag, een invalzaag, een stanleymes en een lasapparaat. Dat is t wel zo ongeveer.

Spijker in het midden, touwtje eraan, en dan cirkel aftekenen, Dan met het mes/decoupeerzaag iets groter uitsnijden/zagen. Dan bijschuren met schuurpapier.

Vervolgens de puzzelstukjes erop lassen :+

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Cirkel aftekenen bijvoorbeeld dmv een potlood aan een touwtje die om een spijker / schroef draait in het midden.
Dan voorzichtig met de decoupeerzaag rond zagen. Pendelstand uitzetten, snelheid eventueel iets lager zetten. Niet te grof zaagje, 2 a 3 tanden moeten in het materiaal zitten en omhoog wijzen.
Of een plankje eronder om in te zagen, dan wel een zaagblad gebruiken met de tanden naar beneden en zou dan ook iets grover kunnen zijn.

Daarna kan je het altijd met een stukje schuurpapier het netjes maken.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Goodcartographr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
Hoi klussers,

Ik heb een ventilatievraag: ik onze woonkeuken (met goede afzuigkap maar geen mechanische ventilatie) hebben wij 2 klepramen van ca 1350mm breed bij 200mm hoog met 20 naar oud HR++ glas. Nu kunnen wij deze laten vervangen door een vast raam met ventilatieroosters met nieuw HR++ glas.

Mijn vraag: is het een goed idee om deze klepramen dus te vervangen voor vaste ramen met roosters? Ik ben benieuwd!

Mijn vraag is: zouden
HR+++ is beter maar ik weet niet of dat er in kan. Je moet als je HR++ laat plaatsen altijd zeggen wat voor glas je wilt. Kies voor de hoogste isolatiewaarde.

Inbraaktechnisch is een ventilatierooster veiliger maar bij deze hoogte is het voor veel inbrekers vermoedelijk lastig om door de opening te passen :+

Maar een goedkoop ventilatierooster is een koude brug. Als je het goed doet dan kies je dure ventilatieroosters met een thermische onderbreking.

Dus ik zou mij online hier verder in verdiepen als ik jou was.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:14
Vraagje, ben bezig met de douche opnieuw kitten. Hier zit zo'n kunstof douche drain in en afgekit naar de de tegels aan beide zijden. Bij mijn weten moeten je RVS douchedrains met 2 componenten kit doen, is dat ook zo voor kunstof goten?

Oude drain was met dezelfde kit als de rest van de badkamer gedaan. Niet heel netjes gedaan door vorige bewoner maar kit rand zat wel netjes erg diep vol.

Indien 2 componenten ook op kunstof beter is, tips voor kit die met een gewone degelijk kitspuit te doen is?
Zoiets?
https://www.kitcentrum.nl...XEEEWlL0PkmwaArl0EALw_wcB

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:29

Je kunt ook het hardboard ietsje kleiner maken dan de puzzel. Dan komt het niet zo nauw met zagen en ziet er van de voorkant sowieso goed uit. Natuurlijk zodanig weinig kleiner dat het qua stevigheid nauwelijks verschil maakt.

• DaVaMa
  • Laatst online: 20-12 22:49
Ik ben mijn houten kozijn aan het schilderen. Ik heb al heel netjes houtrot verwijderd, stukjes eiken op maat om te vullen en dichtgesmeerd met houtrotvuller, geschuurd en hij ziet er structureel weer piekfijn uit.

Na ontvetten en schuren heb ik echter een probleempje met de grondverf. Ik heb Gamma huismerk grondverf voor buiten gekocht (op terpentinebasis) en naar mijn weten in een prima eerste laag aangebracht. Dit was 2 dagen geleden op dinsdagmiddag. Gistermiddag, na een uur of 24 drogen, wilde ik licht opschuren voor een 2de laag. Echter tot mijn verbazing kwam een hele hoop verf er meteen weer af. Het schuurpapier zat vol met verf nadat ik pas een klein stukje had geschuurd. De verf is niet goed droog, voelt nog licht vochtig op sommige plekken (net wat plakkerig) en rolt er in kleine rolletjes/balletjes zo van af. Met een nagel krab ik het gemakkelijk af van zo een beetje elke plek die ik geschilderd had. Zowel van de oude lak op de plekken die nog goed waren als van het kale hout komt het erg gemakkelijk af. Ik heb naar mijn weten wel echt goed schoongemaakt en ontvet (water met spiritus, flinke scheuten), zowel voor als na schuren.

Nou heb ik misschien zo hier en daar wel wat dikker gesmeerd dan ik misschien had moeten doen, maar is het normaal dat het nog zo zacht is? Ik heb bijna de neiging om alles er maar weer af te krabben en een andere, beter merk, grondverf te kopen bij een specialistische winkel.
Of hoort dit gewoon? Het plakt opzich prima, is vooral nog erg zacht.

[ Voor 10% gewijzigd door DaVaMa op 01-05-2025 08:48 ]

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-12 13:26
Zojuist offerte verkregen voor het infrezen van vloerverwarming in de dekvloer. Ze vragen 1200 euro voor het dichtsmeren van de ingefreesde leidingen met uzin 182. Het gaat om 60m2. Is dit niet heel erg duur en kan ik het niet zelf doen? Iemand ervaring hier mee? Of beter uitbesteden aan het vloerverwarming bedrijf

Tenzij er al voor 1000 euro aan zakken in gaan dan is het niet duur natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Jemi op 01-05-2025 09:18 ]

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50
DaVaMa schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:26:
Ik ben mijn houten kozijn aan het schilderen. Ik heb al heel netjes houtrot verwijderd, stukjes eiken op maat om te vullen en dichtgesmeerd met houtrotvuller, geschuurd en hij ziet er structureel weer piekfijn uit.

Na ontvetten en schuren heb ik echter een probleempje met de grondverf. Ik heb Gamma huismerk grondverf voor buiten gekocht (op terpentinebasis) en naar mijn weten in een prima eerste laag aangebracht. Dit was 2 dagen geleden op dinsdagmiddag. Gistermiddag, na een uur of 24 drogen, wilde ik licht opschuren voor een 2de laag. Echter tot mijn verbazing kwam een hele hoop verf er meteen weer af. Het schuurpapier zat vol met verf nadat ik pas een klein stukje had geschuurd. De verf is niet goed droog, voelt nog licht vochtig op sommige plekken (net wat plakkerig) en rolt er in kleine rolletjes/balletjes zo van af. Met een nagel krab ik het gemakkelijk af van zo een beetje elke plek die ik geschilderd had. Zowel van de oude lak op de plekken die nog goed waren als van het kale hout komt het erg gemakkelijk af. Ik heb naar mijn weten wel echt goed schoongemaakt en ontvet (water met spiritus, flinke scheuten), zowel voor als na schuren.

Nou heb ik misschien zo hier en daar wel wat dikker gesmeerd dan ik misschien had moeten doen, maar is het normaal dat het nog zo zacht is? Ik heb bijna de neiging om alles er maar weer af te krabben en een andere, beter merk, grondverf te kopen bij een specialistische winkel.
Ik denk dat jouw hout nog te vochtig was om er op te schilderen.

Ik doe het als volgt,
Na schuren ( korrel 80. 270, 500 ) gebruik ik een stofzuiger om het stof er af te krijgen. Dan gebruik ik dreft . Laat het volledig drogen en daarna nog Saint Marc. Als ik verf gebruik ik voor buiten sikkens rubbol sd. Na 1 laag grondverf schuren met korrel 500 lichtjes. Houtrotvuller gebruik ik renoflex groen.

Alabastine wordt te hard. Hobbyverf als huismerk bouwmarkt of flexa komt er hier niet in.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002

Is gereedschap voor, maar dit kan je ook namaken met een plankje waar je de decoupeerzaag op vast zet. Spijkertje in het midden van de plaat, decoupeerzaag vastmaken op het latje en zagen maar.

https://www.gereedschapce...00-420-497443-497443.html

Als het te slap is een plaatje er onder wat je op gaat offeren wat je dus mee rond zaagt zodat je product mooi stevig blijft liggen.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Is gereedschap voor, maar dit kan je ook namaken met een plankje waar je de decoupeerzaag op vast zet. Spijkertje in het midden van de plaat, decoupeerzaag vastmaken op het latje en zagen maar.

https://www.gereedschapce...00-420-497443-497443.html

Als het te slap is een plaatje er onder wat je op gaat offeren wat je dus mee rond zaagt zodat je product mooi stevig blijft liggen.
Nondeju, dat is mooi. Maar voor 1 cirkel niet echt nodig.
Ik heb nu ook gewoon de puzzel op de plaat legt en de omtrek afgetekend.

Het ging met name om het zagen. Ik vind een decoupeerzaag vaak behoorlijk zwabberen - zo ook nu.
Maar na de tip van @thijsco19 en @Zwartoog - Heel fijn blad gepakt, langzame snelheid, en geen pendel. Dat ging uitstekend. Nu was dit natuurlijk ook bordkarton, maar hele fijne, niet-gerafelde rand.

Natuurlijk nét te breed gehouden, dus puzzel erop, potlood erlangs waar nog zichtbaar, beetje schuren. Weer.. nog een klein beetje.. nog eens. Na tig keer in en uit lopen is de plaat nu keurig en exact als de puzzel!

Nu mag vrouwlief aan het werk met de lijm, en iets bedenken van een haakje...

Bedankt!

• DaVaMa
vincent_1971 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat jouw hout nog te vochtig was om er op te schilderen.

Ik doe het als volgt,
Na schuren ( korrel 80. 270, 500 ) gebruik ik een stofzuiger om het stof er af te krijgen. Dan gebruik ik dreft . Laat het volledig drogen en daarna nog Saint Marc. Als ik verf gebruik ik voor buiten sikkens rubbol sd. Na 1 laag grondverf schuren met korrel 500 lichtjes. Houtrotvuller gebruik ik renoflex groen.

Alabastine wordt te hard. Hobbyverf als huismerk bouwmarkt of flexa komt er hier niet in.
Ik twijfel, het grootste deel van het kozijn was nog prima lak, ik heb alleen het herstelde stuk geheel schoon gemaakt met het hetelucht pistool.

Ik vermoed zelf eigenlijik dat ik het gewoon veels te dik heb aangebracht. Dit heb ik voor het eerst gedaan en de verf was erg dik en stroef. Ik denk dat ik of kan wachten tot het helemaal hard is en dan weer goed schuren, of eraf halen en opnieuw doen.
Ik wacht het denk ik wel gewoon af, als het wat langer duurt om uit te harden kan ik het daarna gewoon weer schuren en dan verder

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-12 14:05
Jemi schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:42:
Zojuist offerte verkregen voor het infrezen van vloerverwarming in de dekvloer. Ze vragen 1200 euro voor het dichtsmeren van de ingefreesde leidingen met uzin 182. Het gaat om 60m2. Is dit niet heel erg duur en kan ik het niet zelf doen? Iemand ervaring hier mee? Of beter uitbesteden aan het vloerverwarming bedrijf

Tenzij er al voor 1000 euro aan zakken in gaan dan is het niet duur natuurlijk.
Ligt eraan hoe dik het erop gesmeerd gaat worden. Stel dat het 3mm is heb je zeker 15 zakken nodig voor 60m2. 15 x 35 = 525. Dan nog een primer (Uzin PE360) a 80euro.
Met 3 man 4uurtjes werk? 140 euro per uur totaal voor 3 man (grote gok) * 4 = 560

525 + 80 + 560 = 1165,-

Het gaat dus vooral om de manuren die je betaald. Dus het is een afweging die je moet maken. Wil jij een kleine 600euro in je eigen zak stoppen en het zelf doen? Houd hierbij ook rekening met materiaal die je nodig hebt om dit uit te voeren zoals een menger, emmers, roller voor de primer. Dat kost ook geld.
En je moet het binnen 20 minuten verwerken anders verstijfd het spul al.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:30

dragonhaertt

@_'.'

Prins32 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Ligt eraan hoe dik het erop gesmeerd gaat worden. Stel dat het 3mm is heb je zeker 15 zakken nodig voor 60m2. 15 x 35 = 525. Dan nog een primer (Uzin PE360) a 80euro.
Met 3 man 4uurtjes werk? 140 euro per uur totaal voor 3 man (grote gok) * 4 = 560

525 + 80 + 560 = 1165,-

Het gaat dus vooral om de manuren die je betaald. Dus het is een afweging die je moet maken. Wil jij een kleine 600euro in je eigen zak stoppen en het zelf doen? Houd hierbij ook rekening met materiaal die je nodig hebt om dit uit te voeren zoals een menger, emmers, roller voor de primer. Dat kost ook geld.
Dichtsmeren =/= egaliseren.
Ik neem aan dat het hier alléén gaat over het dichtmaken van de vvw kanalen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:14

j4y

Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:33:
[...]
Ik heb voor een soortgelijk probleem een USB-lader met stekker gekocht. De stekker (en een groot deel van het snoer) eraf geknipt en de draden met een wago voor flexibele draden verbonden met blauw en bruin. Het blokje heb ik vervolgens in het kapje van de lamp gelegd (paste net).

Dat was deze.
https://www.reichelt.com/..._usb-oplader_1_5_m-287763

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Zwartoog schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:32:
[...]

Spijker in het midden, touwtje eraan, en dan cirkel aftekenen, Dan met het mes/decoupeerzaag iets groter uitsnijden/zagen. Dan bijschuren met schuurpapier.

Vervolgens de puzzelstukjes erop lassen :+
maar dan de vraag: Electrode, TIG, MIG of MAG

• elektriekert
  • Laatst online: 09:26
FabianGTI schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:32:
[...]

Nee gewoon de hoeken afkitten, wel eventuele schroefgaatjes dichtsmeren natuurlijk, en mocht je geëindigd zijn op een AK plaat (schuine hoek), deze even recht smeren.

Mocht je nog renovlies erover heen doen dan afkitten na de renovlies natuurlijk. ;)
Ik ben ooit een keer begonnen met de AK van een plafond tegen de muur aan…

Dat was meteen de laatste keer :+ , echt een crime om dat in een keer glad te krijgen.
Blijf je net met de punt van je plakspul of spackmes bij de muur hangen om vervolgens een kuiltje erin te drukken.

Als je geoefend bent zal het vast wel beter gaan :Y

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12 09:42
Ik moet een lekkende binnenkraan vervangen (waar de buitenkraan op zit), maar die zit geperst op vermoedelijk een meerlagenbuis met blauwe kern buitenmaat +- 17,6mm.

Bestaat een rechte koppeling die dus gaat van die meerlagenbuis naar 15mm knel. waar verders geen speciaal gereedschap voor nodig is.

De kraan die vervangen moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbzdZwgU4CcSABAGm1rH7STa3z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmYs5qfG3s6aqI6029jYrhTq.jpg?f=fotoalbum_large

Vermoedelijk gebruikte meerlagenbuis. Buitenmaat komt overeen alleen deze is niet aangesloten door vorige bewoner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIpLXp8Ed92Q1uian8c1YIG2oQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA6rI4nOtdFGG0k4SAn3e6de.jpg?f=fotoalbum_large

tekst op de buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCC8upgxDAfi0nyh3KJSBJ5DC8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn0aUDWd3ACBBxdHUdWra6h6.jpg?f=fotoalbum_large

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Jirure1984 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:56:
Bestaat een rechte koppeling die dus gaat van die meerlagenbuis naar 15mm knel. waar verders geen speciaal gereedschap voor nodig is.
Uponor heeft de RTM serie waar geen gereedschap voor nodig is. Uit de zichtbare tekst op de buis is echter niet de maat af te lezen. Als het 16mm is zou dit moeten werken: https://www.123installati...x15mm-rtm-messing-1048603

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
Ik moet een lekkende binnenkraan vervangen (waar de buitenkraan op zit), maar die zit geperst op vermoedelijk een meerlagenbuis met blauwe kern buitenmaat +- 17,6mm.

[Afbeelding]

Vermoedelijk gebruikte meerlagenbuis. Buitenmaat komt overeen alleen deze is niet aangesloten door vorige bewoner.
[Afbeelding]

tekst op de buis.
[Afbeelding]
Zou de kunststof buis even goed nameten en de type nummers in google halen. Soms vind je wat. Als je het merk vindt dan van hetzelfde merk de koppelingen halen.

Beste oplossing is over gaan met een perskoppeling. Tang kan je huren.

Als dat 'm niet wordt kan je een knelset gebruiken. Daarmee kan je ook over van meerlangenbuis naar draad.

Hier zitten bijvoorbeeld 2 knelsets op naar 16mm. In jouw geval doe je dat aan 1 kant, andere kant koper 15mm (als dat de maat is uiteraard). De knel koppeling naar koper zit er standaard bij de meeste afsluiters.

https://www.welbie.nl/upo..._aftap_voor_16mm_unipipe/

Als je de druk wilt regelen heb je een kraan nodig, meestal gebruik je voor dit echter een afsluiter. Voorbeeld van prima afsluiters:

https://www.warmteservice...l-incl-afsluiter/p/L21500

Deze heeft tevens terugstroombeveiliging + aftapper, het warme water uit je tuinslang kan bijvoorbeeld niet terug het leidingnet in.

Warmteservice kan een handige winkel zijn om het spul te halen met wat advies.

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12 09:42
Knopsje schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Uponor heeft de RTM serie waar geen gereedschap voor nodig is. Uit de zichtbare tekst op de buis is echter niet de maat af te lezen. Als het 16mm is zou dit moeten werken: https://www.123installati...x15mm-rtm-messing-1048603
Dat ziet er goed uit. Maar hoe ga ik van ruim 17,5mm (buitenmaat meerlagenbuis) naar die 16mm?

• elektriekert
Jirure1984 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Dat ziet er goed uit. Maar hoe ga ik van ruim 17,5mm (buitenmaat meerlagenbuis) naar die 16mm?
Waar heb je die 17,5 gemeten?
Wellicht op een punt waar de meerlagenbuis opgerekt is?
Wat het ook kan zijn is 18mm , dat gebruiken ze bij onze buren in Duitsland.
De Duitse webshops hebben sowieso 18mm spul

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat het buis van Viega is dat is een beetje vreemde vogel tussen de rest.

• Jemi
  • Laatst online: 21-12 13:26
dragonhaertt schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Dichtsmeren =/= egaliseren.
Ik neem aan dat het hier alléén gaat over het dichtmaken van de vvw kanalen?
Ja dat klopt.
Prins32 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:15:
[...]

525 + 80 + 560 = 1165,-

Ja daar heb je natuurlijk een goed punt. Hoeveel er totaal in gaat kan ik lastig inschatten. Het gaat echter alleen om het vullen van de sleuven. Er wordt geen super strakke vloer afgeleverd. Egaliseren dient nog erna te gebeuren.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12 13:34
DaVaMa schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Ik twijfel, het grootste deel van het kozijn was nog prima lak, ik heb alleen het herstelde stuk geheel schoon gemaakt met het hetelucht pistool.

Ik vermoed zelf eigenlijik dat ik het gewoon veels te dik heb aangebracht. Dit heb ik voor het eerst gedaan en de verf was erg dik en stroef. Ik denk dat ik of kan wachten tot het helemaal hard is en dan weer goed schuren, of eraf halen en opnieuw doen.
Ik wacht het denk ik wel gewoon af, als het wat langer duurt om uit te harden kan ik het daarna gewoon weer schuren en dan verder
Het zou niet echt moeten uitmaken hoe dik je het erop hebt gedaan. Na 2 dagen zou het gewoon door en door droog moeten zijn. Helemaal met dit weer.
Het klinkt eerder alsof de grondverf niet goed geroerd was of je echt gewoon rukkwaliteit had.

Doe jezelf een lol, veeg en schuur alles eraf en begin 'helemaal' opnieuw met een betere kwaliteit grondverf ;)

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

tekst op de buis.
[Afbeelding]
Zo te zien lekt de kraan op het deel dat je kan vervangen. Google op "Binnenwerk stopkraan".

Erg eenvoudig zelf te vervangen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik zou hout nooit ontvetten met water en spiritus, dat is meer voor glaswerk.

• DaVaMa
BBBrt schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Het zou niet echt moeten uitmaken hoe dik je het erop hebt gedaan. Na 2 dagen zou het gewoon door en door droog moeten zijn. Helemaal met dit weer.
Het klinkt eerder alsof de grondverf niet goed geroerd was of je echt gewoon rukkwaliteit had.

Doe jezelf een lol, veeg en schuur alles eraf en begin 'helemaal' opnieuw met een betere kwaliteit grondverf ;)
Ik heb het er allemaal weer af gehaald, wel dezelfde verf maar nu veel dunner erop gesmeerd, en het is al meteen een heel stuk beter.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

tekst op de buis.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJG7fdsRlTcBfCi0WhB1kQVzKRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w42VnroR67b9vyv5UMUO5cE.jpg?f=fotoalbum_large
Aandraaien
1/4 slag

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Eiken kozijnen zijn poepie luxe.
Ik heb nog nooit met eiken gewerkt maar sommige houtsoorten moet je ontvetten. Dat doe je met amonia of thinner dacht ik.

Hout en vuller moeten zoals gezegd zeer droog zijn.

De 1e laag grondverf verdun ik altijd met 10% terpentine. Dan trekt het iets meer in het hout.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-12 17:29
https://www.warmteservice...raan-15-mm-1-2/p/69155155

Kraanbovendeel is redelijk eenvoudig zelf uit te wisselen. Hoef je niks te slopen of veranderen.

• Rubman

Rubman

En toen was het stante pede naar de bouwmarkt voor de laatste spullen want morgen gaat het nieuwe bureau al geklust worden.
Handige klusvriend kan morgen helpen dus hop laatste spullen halen en zsm kantoor leeg trekken. Dan maar achteraf verven om het bureau heen.
Minder mooi? Misschien, maar zie je na het verven niets meer van en significant sneller een nieuw kantoor dan pas over 3-4 weken.
En ook flink sneller geen hout meer onhandig in de huiskamer O-)

En om niet vanavond de kinderen te wekken en gewoon een avond te hebben op wat laatste rommeltjes na lege muren voor een bureau aan te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71FBJjSmg6yH3BVy7U47KyV4Xig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZG8sMklR6e7DbBJlCO4DAHu.jpg?f=fotoalbum_large

Frame van 4x7 balken wordt opgehangen met slagpluggen elke 50cm ongeveer. Dat moet genoeg zijn om alles te dragen

• Ferra
  • Niet online
In het kader van durf te vragen; Ik zit in een discussie met m’n vrouw; zij wilt het handdoek haakje hoger dan de wasbak en ik wil hem op dezelfde hoogte. Wat vinden jullie logisch in deze situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndpnmro8e3aDvoCf8CGJgiGgx08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T65jpWeZTNPByJVTOjzj8BU1.jpg?f=fotoalbum_large

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:57
2 haakjes

• Wolly
  • Niet online
Ferra schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:10:
In het kader van durf te vragen; Ik zit in een discussie met m’n vrouw; zij wilt het handdoek haakje hoger dan de wasbak en ik wil hem op dezelfde hoogte. Wat vinden jullie logisch in deze situatie?

[Afbeelding]
Pick your battles.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:37
Als je zoekt op toiletinspiratie kom je beide tegen, met gemiddeld iets vaker ernaast/eronder. Maar het toont imo niet per se vreemd. Ik probeer het ook altijd even te 'faken', hoe het voelt om dan een handdoek oid te pakken. Natuurlijke beweging, of moet je teveel bukken oid.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb er ooit 1 bij iemand aan een tegel zuignap gehangen voor een week op hoogte 1 en daarna een week op een andere hoogte en toen waren ze het er wel over eens dat de vrouw gelijk had ;)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[Afbeelding]
Ik zou het haakje hoger doen dan de wasbak zodat de handdoek op de hoogte hangt waar je hem nodig hebt.

Zelf zou ik ook de wasbak omdraaien zodat de kraan bij de muur links zit, dan heb je meer ruimte voor je handen.

Van klussen krijg je grijze haren

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:36

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]
3m commands strips. Elle maand wisselen. Iedereen niet blij lol

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Ferra
  • Niet online
Beslecht. Hangt evenwijdig aan het wasmeubel.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 17:46
fenrir schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:31:
[...]

Zelf zou ik ook de wasbak omdraaien zodat de kraan bij de muur links zit, dan heb je meer ruimte voor je handen.
Maar dan zit de kraan onder?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Teijgetje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Maar dan zit de kraan onder?
Nee, de kraan links ipv rechts

Van klussen krijg je grijze haren

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-12 20:19
fenrir schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Fonteinen kun je meestal niet zomaar draaien. Heb hier een linkse geleverd gekregen terwijl een rechtse besteld was.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 17:46
fenrir schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Jij had het over omdraaien. Er zitten achter montagegaten, die moeten op de muur blijven.
Dat is dan een andere fontein die je moet plaatsen als je de kraan links wil hebben, wat je bedoelt.

Je kan deze hooguit op de andere muur links monteren met de kraan achter, maar dan zit de afvoer weer verkeerd.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30

copykat

Good copy isn't bad

Wij hebben ook een broodtrommelwasbak aan de muur . Wel hoge kraan zodat je handen ee daat werkelijk onder kunnen.( mijn inbreng) Handdoekje hangt er ter decoratie voor de man, wie kan zijn grotere handen wassen zonder de vloer nat te spetteren in zo'n broodtrommel aan de muur?
Dus wat de vrouw wilt is goed. Ik was m'n handen toch in de keuken om t hoekie. :)
Punten sparen heet dat. :+

Ander ding waar ik punten mee scoor is nieuwe voor deur.
Basis deur via mp gekocht. Een. 32mm speciaal MDF voor buitendeuren een paneel laten frezen. Nieuwe scharnieren, driepuntsluiting
( * copykat moest natuurlijk nieuwe inval zaag kopen en fornsterboortjes , speciale frezen en nog wat gereedschap om deze taak te kunnen volbrengen.... :9~ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBqnuH2bsF3-baOMRIKWmLYTQqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ds6F5QULBGrx61qk49TeAePG.jpg?f=fotoalbum_large

Vrouw blij.
*O*

Maar ja de sluitkommen moesten nog.
Vandaag eerste, middelste in gemaakt.

Gereedschap:
2 variabele winkelen.
2 accu boren, waarom boor wisselen als je er twee hebt.?
1 decoupeerzaag.( om inpas stukjes te maken)
Doosje nooitgedagt beitels
24mm fornster boor
Kolomrasp.
Rubberen hamer.
Potlood
Klosje hout om de oude gaten op te vullen voor de centreer
.... oja m'n handen en ogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI-3QvhcLShIvt2yY7XxwrUQaIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5TzdQczcWlmqVnCNH0bgq9x.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst even met de 24mm boor getest in een stukje afval balk. Kan ik in lijn blijven hoe breed is t, wat is de slimste gaten volgorde. Liever daar een foutje dan in m'n kozijn.

Moet nog een beetje opschonen, pLamuren
Maar ik wil eerst even wachten om te zien of m'n kozijn iets moet worden in geschaafd en geschuurd voor ruimte. Er zit een kleine "buik" in t midden.

Resultaat is smooth rammelloze sluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWfGQ-bb6AACaTcdpOxHRspLQxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/salX7IExRWrkP692Jj7I0RQG.jpg?f=fotoalbum_large
( edit: helaas was de oude slotplaat groter dan mn nieuwe sluitkom...)

(Disclamer tijdens t werk had ik dichte schoenen aan. Want een beitel in je voet is niet fijn)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Rubman

Rubman

Zo middagje zagen hameren en boren.

Van leeg kantoor, snel opgeruimd want hadden enkel een paar uur in de middag. Handige klusmaat kon opeens vandaag hoorde wij gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMLwC-RlSL3Exn0vRYoC5sv_jgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMpb3dT2erXWJztJj1I4jXdR.jpg?f=fotoalbum_large

Via wat hout Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbtDdydUTTvKYx76Mk3D7WiJ7UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2MxoXjU3WePugBytQrPBdll.jpg?f=fotoalbum_large

Ingezaagd en wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9uwH6-svxeap8fKSSQg3isKB40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtWif1MQJKsZf5CnTOVRIqtM.jpg?f=fotoalbum_large

En een balkje hier en daar aan de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT38AyVwE7OWtKbQFscwiYpWn_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCiLM1VNC6BezMdo5XcOooNG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qY0rtLB-WhU0j9mtFCkpCRsJcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ1oST7PKp4spjSlr58w2QER.jpg?f=fotoalbum_large

Naar een passend frame
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwretZWmcoN1OcbhldskiIXphzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SH80c3yCu153MdV4PNXwBvBG.jpg?f=fotoalbum_large

Met daarop een blad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7KtNBdfWmzU1_lJS3ypILnec-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rE9AW9g3neSYDOX1S69efRjf.jpg?f=fotoalbum_large

En een zichtrandje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9IH4iWXBJBkNV1cRkk444foMrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5WT6j2jX7sIlCjccH25j3ni.jpg?f=fotoalbum_large

Nu enkel nog eerst maar even alles schilderen qua muur (om de balkjes heen)
En dan blad erop schroeven en lijmen.

Twijfel alleen nog of ik eerst alles los ga lakken en dan in elkaar zetten of eerst alles in elkaar en vast en dan pas aflakken.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rubman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:05:
[Afbeelding]
Dat is ook een manier om het vermogen van je radiator helemaal weg te werken.
Zelf had ik 'm gewoon dichtgedraaid, maar ach, je moet wat :+

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dit lijkt trouwens ook erg karig. Ga je er nog steunen onder plaatsen?
Veel gewicht zal het nu niet kunnen dragen, en zal wsl snel gaan doorhangen.

• elektriekert
copykat schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:42:
Wij hebben ook een broodtrommelwasbak aan de muur . Wel hoge kraan zodat je handen ee daat werkelijk onder kunnen.( mijn inbreng) Handdoekje hangt er ter decoratie voor de man, wie kan zijn grotere handen wassen zonder de vloer nat te spetteren in zo'n broodtrommel aan de muur?
Dus wat de vrouw wilt is goed. Ik was m'n handen toch in de keuken om t hoekie. :)
Punten sparen heet dat. :+

Ander ding waar ik punten mee scoor is nieuwe voor deur.
Basis deur via mp gekocht. Een. 32mm speciaal MDF voor buitendeuren een paneel laten frezen. Nieuwe scharnieren, driepuntsluiting
( * copykat moest natuurlijk nieuwe inval zaag kopen en fornsterboortjes , speciale frezen en nog wat gereedschap om deze taak te kunnen volbrengen.... :9~ )

[Afbeelding]

Vrouw blij.
*O*

Maar ja de sluitkommen moesten nog.
Vandaag eerste, middelste in gemaakt.

Gereedschap:
2 variabele winkelen.
2 accu boren, waarom boor wisselen als je er twee hebt.?
1 decoupeerzaag.( om inpas stukjes te maken)
Doosje nooitgedagt beitels
24mm fornster boor
Kolomrasp.
Rubberen hamer.
Potlood
Klosje hout om de oude gaten op te vullen voor de centreer
.... oja m'n handen en ogen.

[Afbeelding]

Eerst even met de 24mm boor getest in een stukje afval balk. Kan ik in lijn blijven hoe breed is t, wat is de slimste gaten volgorde. Liever daar een foutje dan in m'n kozijn.

Moet nog een beetje opschonen, pLamuren
Maar ik wil eerst even wachten om te zien of m'n kozijn iets moet worden in geschaafd en geschuurd voor ruimte. Er zit een kleine "buik" in t midden.

Resultaat is smooth rammelloze sluiting
[Afbeelding]

(Disclamer tijdens t werk had ik dichte schoenen aan. Want een beitel in je voet is niet fijn)
Ik wilde al een opmerking over je blote voeten maken.
Helemaal i.c.m. die mooie beitels (Nooitgedagt?)

:+

• elektriekert
Rubman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:05:
Zo middagje zagen hameren en boren.

Van leeg kantoor, snel opgeruimd want hadden enkel een paar uur in de middag. Handige klusmaat kon opeens vandaag hoorde wij gisteren.
[Afbeelding]

Via wat hout [Afbeelding]

Ingezaagd en wel
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Naar een passend frame
[Afbeelding]

Met daarop een blad
[Afbeelding]

En een zichtrandje.
[Afbeelding]

Nu enkel nog eerst maar even alles schilderen qua muur (om de balkjes heen)
En dan blad erop schroeven en lijmen.

Twijfel alleen nog of ik eerst alles los ga lakken en dan in elkaar zetten of eerst alles in elkaar en vast en dan pas aflakken.
Ziet er goed uit, maar ik heb ook wel wat bedenkingen bij die 3 meter overspanning met 4x7 balkjes.

Is het stevig genoeg?

• Rubman

Rubman

Verwarming stond daar sowieso niet veel aan dus die merken we waarschijnlijk niet zo.

Wat betreft stevigheid flink geleund en zakt nauwelijks door, ga er nog wel paar dwarsbalken bij in zetten, maar dat zal voor doorzakken niets doen.
Poot is altijd nog een optie voor de hoek, mocht het wel wat wobbelig voelen, daar komt toch enkel een hondenkleed onder te liggen die kan zich best om een voet heen werken. De opdik rand geeft ook weer extra stevigheid voor doorzakken.
Alles is uitgedacht door een decorbouwer, die zag er niet 123 issues in.

Die krijg ook een betere oplossing dan het voorheen was. Maar wel precies dezelfde plek want dat vinden ze fijn O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z227wiUq_oQgHhE50oFabMwRJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNVPym48SxuKHtkc8jOFAQGz.jpg?f=fotoalbum_large
Plus niet meer in de weg van bureaustoel en onze voeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubman op 03-05-2025 19:40 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil een karretje maken om mijn latten/platen/planken op te bewaren. Er zijn veel varianten te vinden op youtube; bvb. deze of deze. Tijdens het maken van de basis ging ik me echter meer en meer afvragen wat nou het handigste zou zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9THC5l2ubfeO3x7dDX9624fl_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTyrEeKr8f2XZxjTkcDaW7XU.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ervaringen met zoiets? Wat werkt goed? Wat zou je anders/beter doen? :)

• B-lex
  • Laatst online: 22-12 22:00
Slonzo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:37:
Ik wil een karretje maken om mijn latten/platen/planken op te bewaren. Er zijn veel varianten te vinden op youtube; bvb. deze of deze. Tijdens het maken van de basis ging ik me echter meer en meer afvragen wat nou het handigste zou zijn...

[Afbeelding]

Hebben jullie ervaringen met zoiets? Wat werkt goed? Wat zou je anders/beter doen? :)
Mijn ervaring: 1x een opslag formaat maken/kiezen, hoe of wat doet er niet zo toe. Maar daarna vooral jezelf disciplineren om alles wat niet meer in je opslag past weg te gooien of om te ruilen voor een minder waardevol stuk in je opslag. Als je die discipline niet hebt moet je elk jaar een nieuwe opslag bouwen. :+

• Wolly
  • Niet online
Rubman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:36:

Wat betreft stevigheid flink geleund en zakt nauwelijks door, ga er nog wel paar dwarsbalken bij in zetten, maar dat zal voor doorzakken niets doen.
Poot is altijd nog een optie voor de hoek, mocht het wel wat wobbelig voelen, daar komt toch enkel een hondenkleed onder te liggen die kan zich best om een voet heen werken. De opdik rand geeft ook weer extra stevigheid voor doorzakken.
Alles is uitgedacht door een decorbouwer, die zag er niet 123 dissues in.
Even leunen is een totaal ander verhaal dan statische belasting. Ik vermoed ook dat dit gaat doorhangen, wat zijn de lengtes?

• Rubman

Rubman

Wolly schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Even leunen is een totaal ander verhaal dan statische belasting. Ik vermoed ook dat dit gaat doorhangen, wat zijn de lengtes?
3 meter en 2,65 meter.

Statische belasting. Gaat met name schermen tegen de muur kanten zijn.

En dan nog als ik het niet vertrouw is iets merk dan zit er zo een poot onder.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rubman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:12:
Als jij er blij mee bent, is het helemaal goed d:)b
Schattige hond trouwens.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

B-lex schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:12:
Mijn ervaring: 1x een opslag formaat maken/kiezen, hoe of wat doet er niet zo toe. Maar daarna vooral jezelf disciplineren om alles wat niet meer in je opslag past weg te gooien of om te ruilen voor een minder waardevol stuk in je opslag. Als je die discipline niet hebt moet je elk jaar een nieuwe opslag bouwen. :+
Dat is wel een dingetje ja, ik heb afgelopen week een heleboel restjes naar het recyclagepark gebracht... Een goede ~60kg ongeveer :+ En dat is dan nadat alle overige restjes van onbewerkt/vol hout al de kachel in gingen als aanmaakhoutjes.

In het vervolg inderdaad maar iets sneller wegbrengen. Tegen dat ik ooit iets kan (her)gebruiken ben ik óf al lang vergeten dat ik het heb óf ligt het ergens helemaal onderaan waardoor ik het niet zie/er niet bij kan.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:28:
[...]

Ik wilde al een opmerking over je blote voeten maken.
Helemaal i.c.m. die mooie beitels (Nooitgedagt?)

:+
Ja timmermans setje. Ooit gehad voor m'n verjaardag.
Ben de enige die ze vast mag houden.
Net weer even geslepen. Raakte heel zacht een spijker van een glasroede
En moest er omheen werken .

Ik heb ook nog nooitgedagt beitels met houten handvat en nog ouder van m'n opa.
Ook allemaal opgeknapt en geslepen of midden in het proces van herstel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncYVC29qH3Y1NpAPJebQU8rl3cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3PaSXepdE8V0Uo8l3MlYfjK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ao73T0c30t0tpa2ftrR8xEC_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pW4qkEDgRrCvF4cox6ivLXqb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ0dFbBFuSyQ5W5bKHBnFJ_947w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp2L1xFcybpqg104cAxmboxT.jpg?f=fotoalbum_large

Merk van die oudbollig handgreep beitels

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 04-05-2025 00:06 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35
Slonzo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:37:

[Afbeelding]

Ik heb recent dit gemaakt van /voor resthout:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1SgQ3NLpqUWH5oYIqWQE9vF8Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5cPQq4e9Av1QghqrXZe11ew.jpg?f=fotoalbum_large

discogs

• elektriekert
copykat schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:02:
[...]

Ja timmermans setje. Ooit gehad voor m'n verjaardag.
Ben de enige die ze vast mag houden.
Net weer even geslepen. Raakte heel zacht een spijker van een glasroede
En moest er omheen werken .

Ik heb ook nog nooitgedagt beitels met houten handvat en nog ouder van m'n opa.
Ook allemaal opgeknapt en geslepen of midden in het proces van herstel.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Merk van die oudbollig handgreep beitels
Ik heb er hier ook een paar met van die oudbollige handgrepen, als je er naar kijkt haal je je vingers al open :o

Die kunnen nog 3 mensen levens mee denk ik

• BBBrt
Rubman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:12:
[...]

3 meter en 2,65 meter.

Statische belasting. Gaat met name schermen tegen de muur kanten zijn.

Ik zou je toch echt adviseren om er een pootje onder te maken in de hoek. Anders ga je spijt krijgen. Hout is erg onderhevig aan kruip. Dat wil zeggen dat de vervorming toeneemt bij gelijkblijvende belasting. En alleen het gewicht van het blad is al flink genoeg om dit op te laten treden. Dit proces is onomkeerbaar, maar een pootje kun je later eventueel altijd weer weghalen ;)

En mijn persoonlijke mening zou zijn om alles volledig te demonteren en de muur te verven en het hout te lakken en daarna alles weer terug te brengen. Meer werk, maar ik zou zelf niet kunnen slapen met de wetenschap dat er om balken heen geverfd is :+

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zou ik ook doen. Alles lakken gedemonteerd en dan nog 1x een laagje gemonteerd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Na een lekkage is het kozijn door de vorige bewoner gerepareerd op een manier die er (inmiddels) niet meer zo best uit ziet. Heb 'n Dremel en houtrotfrees gekocht en ben er eens aan begonnen en ben nu benieuwd of ik op de goede weg ben?

Voor (met 'n kleine Dremel zichtbaar en waar ik los geraakt deel van het scharnier van het raam uit gehaald heb):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otVdJhq5zDW-4chlqKCealtnDR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sR4hTcZmXS5v4LcH9Q6dr4S.jpg?f=fotoalbum_large

Nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP6JcxFhgbvj2h0aaOaL7U0C4No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PQHNnjwNVlYQ1NddTuuc359.jpg?f=fotoalbum_large

Zo op 't oog lijkt er voldoende weg, wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 04-05-2025 11:30 ]

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Ik heb een gasleiding door mijn balken plafond heenlopen. Ik ben dit plafond nu aan het dicht maken dmv gipsplaten. Aangezien wij de balken zoveel mogelijk in zicht willen laten zit de gasleiding bijna tegen de gipsplaten aan.
Nu werk ik bij een metaalbewerkings bedrijfje en ik zat eraan te denken om een metalen gootje te laten maken zodat ik niet door de gasleiding zou kunnen boren.
Maar ik vraag mij af of dit wel kan/mag, is er een risico dat de gasleiding beweegt en daardoor zichzelf open zou kunnen halen aan het metaal?

• Pizzalucht
  • Laatst online: 01:24

Pizzalucht

Snotneus.

huppelepups schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:35:
Ik heb een gasleiding door mijn balken plafond heenlopen. Ik ben dit plafond nu aan het dicht maken dmv gipsplaten. Aangezien wij de balken zoveel mogelijk in zicht willen laten zit de gasleiding bijna tegen de gipsplaten aan.
Nu werk ik bij een metaalbewerkings bedrijfje en ik zat eraan te denken om een metalen gootje te laten maken zodat ik niet door de gasleiding zou kunnen boren.
Maar ik vraag mij af of dit wel kan/mag, is er een risico dat de gasleiding beweegt en daardoor zichzelf open zou kunnen halen aan het metaal?
Stukje uit de balk halen en er een metalen plaatje in maken misschien een simpelere oplossing? Volgens mij in de US vrij gangbaar om van die plaatjes op het frame te slaan waar er leidingen doorheen lopen. Volgens mij noemen ze t daar nail / safe plate.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
JBS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:29:
Na een lekkage is het kozijn door de vorige bewoner gerepareerd op een manier die er (inmiddels) niet meer zo best uit ziet. Heb 'n Dremel en houtrotfrees gekocht en ben er eens aan begonnen en ben nu benieuwd of ik op de goede weg ben?

Voor (met 'n kleine Dremel zichtbaar en waar ik los geraakt deel van het scharnier van het raam uit gehaald heb):

[Afbeelding]

Nu:

[Afbeelding]

Zo op 't oog lijkt er voldoende weg, wat denken jullie?
Als de lekkage is opgelost is de kans erg klein dat het verder gaat rotten van binnenuit. Ook omdat het binnen zit.
Je hebt bij veel houtreparatie-middelen een soort primer die ook de rot stopt.

Maar je zou ook kunnen overwegen om er een nieuw stuk hout erin te lijmen. Mooi stukje hardhout zoeken en een mooi recht gat maken waarin het precies past. Verlijmen met een goede bruislijm.

• BBBrt
chrisborst schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Als de lekkage is opgelost is de kans erg klein dat het verder gaat rotten van binnenuit. Ook omdat het binnen zit.
Je hebt bij veel houtreparatie-middelen een soort primer die ook de rot stopt.

Maar je zou ook kunnen overwegen om er een nieuw stuk hout erin te lijmen. Mooi stukje hardhout zoeken en een mooi recht gat maken waarin het precies past. Verlijmen met een goede bruislijm.
Dit is de enige manier, dit soort grote gaten moet je niet willen gaan volboetseren met vuller :)

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@chrisborst @BBBrt Lekkage is inderdaad opgelost.

Met een zaag als deze dan recht uitzagen vermoed ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVl4I27mbpEXCRb0pk8Ss6TRpPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELoXCZr1aS2lAWa2cUkBY8Wy.jpg?f=fotoalbum_large

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Pizzalucht schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Stukje uit de balk halen en er een metalen plaatje in maken misschien een simpelere oplossing? Volgens mij in de US vrij gangbaar om van die plaatjes op het frame te slaan waar er leidingen doorheen lopen. Volgens mij noemen ze t daar nail / safe plate.
Het gaat niet om de gasleiding ter hoogte van de balken, maar ertussen. Moet een schroef van 8 cm door de balk schroeven wil ik hem raken, dus dat gaat niet zo snel gebeuren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgHwUOpxM5c2i6ZDTNOTSzFe0pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYu9rMzTWrPOzm7MwXSHch5L.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 447 ... 479 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/