[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 457 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 18:58
michielh3 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:21:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker rondslingerende schroeven, pluggen, lasklemmen en ander klein materiaal waar ik nu niet echt een goeie opbergmethode voor heb.

Nu heb ik toevallig ooit in een ver verleden eens een doosje van de rotadrill gekregen en het viel me op dat dit toch best een geinig systeemkoffertje is :

[Afbeelding]

De vakjesdozen zijn er uit te halen, je kan ze herindelen, blijven 'vastzitten' aan de onderkant van de doos en er valt niks uit als je de koffer dicht hebt en op de kop houd of flink schud.
Dit ziet er uit als iets waar ik er wel meer van wil, maar dan kwalitatief iets beter; vooral de scharnieren van deze doos zijn echt slecht en de sluitingen alleen als de doos precies recht en voorzichtig dicht wordt gedaan...

Na een beetje zoeken kom ik uit op de Sortimo t-boxx maar man man man wat zijn die dingen duur!
Ik snap heus wel dat je krijgt waar je voor betaald, maar dit voelt wel als een heel erg grote investering om een doosje of 6 a 8 te kopen.. :o

Heeft iemand nog een goeie tip voor een iets minder dure optie die ook een beetje oke is zodat ik niet onderweg alles door elkaar heb, maar het ook niet meer hoeft te kosten dan wat ik nu aan accugereedschap heb liggen.. 8)7
Ben zelf erg fan van Auer assortimentsboxen. In diverse maten te verkrijgen en volledig zelf in te delen qua bakjes en kleuren. De te selecteren boxen inclusief indelingen zijn zelfs duurder dan zelf uitkiezen :+
Beetje afhankelijk van indeling ben je voor 44x35,5cm circa €21 per box kwijt.

Eigenlijk het enige nadeel is dat je ze niet vast kunt stapelen, ze blijven wel op elkaar liggen door hele ondiepe gleuven in deksel/onderkant, maar voor vervoer dus niet echt geschikt.

Tip voor een ieder: de Auer assortimentsbakjes zijn precies hetzelfde als Sortimo bakjes, je kan ze dus ook zo in een L-Boxx gooien, maar voor een fractie van de achterlijke prijzen die Sortimo ervoor vraagt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 25-08-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
NRJ020 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Bij Hornbach hebben ze wel mooie bakken van KÜPPER. .

Deze
Die zag ik ook al ergens voorbij komen, vind het vooral jammer dat in beide gevallen er een vast groot vak voorin zit, die gaat in veel dozen leeg blijven :(
Jacub86 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Ik heb een paar van deze aangeschaft bij HBM
Ooh dat is zeker wel een goede deal! Blijven de inhoud netjes in de bakjes als je ze rechtop/op de kop houdt?
arjants schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:51:
[...]
Stanley Fatmax, in verschillende formaten/dieptes te verkrijgen en kost geen drol :P
Erg stevig en alles blijft netjes in de bakjes
Oef en toevallig nog in de aanbieding bij een niet nader te noemen bouwmarkt in de buurt, ik ga binnenkort eens kijken en voelen, bedankt voor de tip! :*)
Twijfels schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Ben zelf erg fan van Auer assortimentsboxen. In diverse maten te verkrijgen en volledig zelf in te delen qua bakjes en kleuren. De te selecteren boxen inclusief indelingen zijn zelfs duurder dan zelf uitkiezen :+
Beetje afhankelijk van indeling ben je voor 44x35,5cm circa €21 per box kwijt.

Eigenlijk het enige nadeel is dat je ze niet vast kunt stapelen, ze blijven wel op elkaar liggen door hele ondiepe gleuven in deksel/onderkant, maar voor vervoer dus niet echt geschikt.

Tip voor een ieder: de Auer assortimentsbakjes zijn precies hetzelfde als Sortimo bakjes, je kan ze dus ook zo in een L-Boxx gooien, maar voor een fractie van de achterlijke prijzen die Sortimo ervoor vraagt :)
Ah kijk, dit ziet er inderdaad meer uit als het Sortimo systeem!
Ik ben niet per-se van plan om ze te gaan vervoeren, waarschijnlijk komen ze voorlopig op hun zij te liggen en in de toekomst in een vakkenkast, thanks voor deze tip! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:02

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Man, man, man.....eerst al véél te zwaar beladen....nou weer op pad zonder netje over het spul :N

:P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:09
Iemand toevallig een goede tip voor het trekken van een rechte haakse lijn over een erfgrens. Dus zeg maar alsof je een hele lange winkelhaak tegen de achtergevel aan zet. Zijn daar slimme berekeningen voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Man, man, man.....eerst al véél te zwaar beladen....nou weer op pad zonder netje over het spul :N

:P
Hah! Da's nog niet alles! Ik reed zonder verlichting en losbreek-reminrichting! En dat alles wel 300 meter van mijn oprit. Een grote schande ben ik. Stoute HTT.

Gelukkig vinden de boom-mensen van de gemeente mij wel lief, en lieten ze nóg een stammetje achter toen ik mijn zaagje ging halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjPDeuFss1sK4AXkiChfG6QdwWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9alK65giVIXVEQF4k1xnLmTC.jpg?f=fotoalbum_large

en voor dat iemand bijdehand gaat doen: Ja, ik besef me dat deze boom niet door die lintzaag past :P.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:50
technopeuter schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

zit er een plat dak boven? 30CM glaswol is echt heel veel met Knauf zit je aan een Rc van 9 vergeet je dan geen klimaatfolie?
Ik zal het eea nog eens exact nameten.
Het is idd een plat dak. Dit wordt in de loop der komende jaren vervangen, maar is momenteel nog technisch in orde. Ik moet sowieso de belastbaarheid nog checken ivm zonnepanelen.

Maar er is met 7, 5cm profiel +20cm glaswol nog eens zeker 20 cm ruimte vrij.
Wellicht dat ik het plafond dan nog wat verhoog t.o.v. nu. En een Rd van 9 is niet per se verkeerd vind ik zelf. Laat ik een voorbeeld zijn voor andere, de investering is niet absurd ofzo, totaal te isoleren dak is iets van 65m2.
Ja ik was van plan deze folie te gebruiken. Maar dacht dit tussen de isolatie en het daadwerkelijk dak te plaatsen (zodat er aan beide kanten nog een 'spouw' is). Maar na wat gegoogle zie ik dat deze onder de isolatie moet voor vocht vanuit het huis (alhoewel deze eerder te laag wordt dan hoog met een wtw installatie denk ik).

Maar dit plafond zit er nog even in, het is al een verlaagd plafond. Exact meten kan ik nu niet (want ben daar niet), mijn andere slaapkamer heeft geen verlaagd plafond en is ~3,5-3,7m geloof ik.
Hier boven zit sowieso nog het gips met de latjes, heb hier nu al een hekel aan dat gips met latjes, dat verwijderen geeft zo achterlijk veel troep ;( .

Maar het ging mij nu in theorie om de doorbuiging :p . Een 100mm profiel lost dat trouwens wel op, maar dat is theorie.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peligro2k schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:12:
Iemand toevallig een goede tip voor het trekken van een rechte haakse lijn over een erfgrens. Dus zeg maar alsof je een hele lange winkelhaak tegen de achtergevel aan zet. Zijn daar slimme berekeningen voor?
3/4/5 methode

https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Heb je hier genoeg aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik ben begonnen met de bovenverdieping te verbouwen. In december komen er nieuwe kozijnen. Nu vast wat aan het slopen ivm een nieuw plafond, vloer en muren opnieuw stucen.

We willen een stucplafond maken en waarschijnlijk een pvc vloer als het budget het toelaat. Nu wil ik onder de schuine kant een kast met schuifdeuren maken. Waarschijnlijk storemax r20. Nu wil ik het plafond op de schuine kant door laten stucen tot op de grond zodat dit meteen netjes is. Nu zit is mijn vraag hoe maak ik het beste en netst de schuifdeuren erin? Nieuwe balk erin waaraan de deurgeleiders komen op het plafond. En een balk waterpas op de vloer voor de rails. En dan nog een extra balken om de latten op te schroeven waar de stucplaten opkomen.

Iemand goede tips en of ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGquDx-jwaIU0JCQB2-4a0C1zts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFisAovVgCeKdDZSYeQ8SkFO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 23:29
Flupke123 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:02:
Ik ben begonnen met de bovenverdieping te verbouwen. In december komen er nieuwe kozijnen. Nu vast wat aan het slopen ivm een nieuw plafond, vloer en muren opnieuw stucen.

We willen een stucplafond maken en waarschijnlijk een pvc vloer als het budget het toelaat. Nu wil ik onder de schuine kant een kast met schuifdeuren maken. Waarschijnlijk storemax r20. Nu wil ik het plafond op de schuine kant door laten stucen tot op de grond zodat dit meteen netjes is. Nu zit is mijn vraag hoe maak ik het beste en netst de schuifdeuren erin? Nieuwe balk erin waaraan de deurgeleiders komen op het plafond. En een balk waterpas op de vloer voor de rails. En dan nog een extra balken om de latten op te schroeven waar de stucplaten opkomen.

Iemand goede tips en of ideeën?

[Afbeelding]
eh, ben je isoleren niet vergeten?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55
fx500 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

Begrijpelijk. Ik denk omdat dit wat een goedkoper blad is dat het er niet mooiere op wordt. We hebben zelf ooit eens een IKEA blad gehad wat aan de zijkant losliet. Met watervaste lijm weer vastgeplakt. Maar die spaanplaat rommel bolt dan helemaal op. Werd nog vele malen erger |:(
Ja, dat is wel echt tricky. Geen idee hoe dat spaanplaat reageert op 2 componenten spul erop smeren als de lamineerlaag eraf is? Misschien eens proberen als ik nog een goedkoop kastje weggooi ofzo. Inmiddels ook nog bedacht dat het een optie is om een grotere wasbak te plaatsen. Al weet ik niet of ik dan precies die 'rotte' plekken eraf kan zagen. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
technopeuter schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

eh, ben je isoleren niet vergeten?
Isoleren gaan we ook doen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07 22:06
Steiger opgebouwd om verrotte dakranden te vervangen. Heerlijk, zo'n huis uit de jaren 90 met slechte ongeventileerde details. Western Red cedar vervangen door Accoya en Rockpanel. Onderste dakvlak: oud. Bovenste dakvlak: nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdCphk1AswPaD0VUkriFIpyPJ5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPyqwBvl8ppopZAfoJ0GkVV3.jpg?f=fotoalbum_large

Als er dan toch een steiger staat gelijk zelf de kozijnen onder handen nemen, vurenhout er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOsQqBrkv8Nv1JLzUQBVctOQmLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNzKWzbn3LH5a1NpOFTHAUbo.jpg?f=fotoalbum_large

...en hardhout er in!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLXwv5iSQUm9bFESYVbTLGMAIcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ApUlZM3mZKYkyhntWuHSHvg.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog 4 keer herhalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPN0JehbQzlKoOqQ901EyRIpDrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2JAbcPGy2GS7002Vnl9OQ6c.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, één glasplaat ontbreekt. Iets met een bouwstofzuiger, hakende slang, domino effect -> nieuwe ruit in duigen. :F

Zo was afgelopen zaterdag ook weer gevuld. Zondag nog voor de tweede keer afgelakt en gisteren steiger weer gedemonteerd. Spierpijn, maar voldaan! 8) Weer twee stappen uit het meerjarenplan afgevinkt.

[ Voor 4% gewijzigd door RobB_W op 25-08-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:39
@RobB_W Je mag glaslatten buiten nooit in verstek zagen toch?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

Hah! Da's nog niet alles! Ik reed zonder verlichting en losbreek-reminrichting! En dat alles wel 300 meter van mijn oprit. Een grote schande ben ik. Stoute HTT.

Gelukkig vinden de boom-mensen van de gemeente mij wel lief, en lieten ze nóg een stammetje achter toen ik mijn zaagje ging halen.

[Afbeelding]

en voor dat iemand bijdehand gaat doen: Ja, ik besef me dat deze boom niet door die lintzaag past :P.
Was die van mij dan wezen kopen! Zit tenminste niet in beton...
En deze boom kan er door! (Na hem in drieen gezaagd te hebben met de hand maar dat terzijde...)

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 13:07
pizzacabonara schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:58:
Vraagje. Is een tacker een slimme inverstering en handig om gipsplaten mee vast te zetten?
Ik ben altijd huiverig om gipsplaten te "tacken". Je moet het apparaat echt heel goed afstellen anders schiet je dwars door de gipsplaat heen.

Dit gebruiken een aantal bevriende aannemers van mij:

https://www.toolnation.nl...-jaardealer-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]

Hmz misschien toch voor een grotere lintzaag gaan dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
KillaZ schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:07:
@RobB_W Je mag glaslatten buiten nooit in verstek zagen toch?
Beneden niet nee. Boven wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
RobB_W schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Ah dacht overal niet :) My bad!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
@KillaZ: Nou, ik heb nog even gekeken. Er wordt in bepaalde richtlijnen wel verwezen dat boven ook gecontramald moet worden. Ik zal eens aan de leverancier van de kozijnen vragen hoe dat zit. Laat de beste man toevallig net mijn vader zijn. :-) Hij produceert al 35 jaar kozijnen, dus ik denk dat de risico’s van verstek te overzien zijn. Wat ik lees is dat de redenen hebben met name te maken met in het werk afkorten en ongegrond of matig gegrond verwerken. Dat is hier niet het geval. Alles is in de fabriek al twee keer gegrond en éeeén keer door mij afgelakt. Ook de kopse kanten staan dus dik in de verf.

[ Voor 29% gewijzigd door RobB_W op 25-08-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RobB_W schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Wat is de achterliggende gedachte erachter dat het beneden niet mag maar boven wel?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobB_W
streamnl schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:58:
[...]

Wat is de achterliggende gedachte erachter dat het beneden niet mag maar boven wel?
Onder kan niet omdat het een ander soort lat is (ventilatielat) met andere afmetingen dan de zij- en bovenlatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
streamnl schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:58:
[...]

Mij is altijd verteld dat je zo de kans op vocht vergroot, simpelweg omdat je de niet gegronde oppervlakte vergroot. Zelfs als je de kopse kanten bewerkt.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou, ik denk dat dit zowel in het gereedschapstopic past als hier, maar ik heb geklust dus :7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjPDeuFss1sK4AXkiChfG6QdwWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9alK65giVIXVEQF4k1xnLmTC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zaagje voor twintig euro opgepikt via MP hier in de buurt.
Er zit een nieuw zaagblad bij maar de rubberen bandjes van dit merkloze china crap machientje waren naar de gallemiezen en dat zag de eigenaar niet meer zitten. Ik heb dus van fietsband en lijm een nieuwe gemaakt voor het bovenste wiel. De onderste kreeg ik niet met goed fatsoen los dus daar zit nu tape overheen, lijkt ook dikke prima te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v80Q6N014PaaHnCw9lf-D17Myo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyFumQHrnpeBUM2UUEYmG1QQ.jpg?f=fotoalbum_large

ik laat de lijm nog overnacht drogen, maar na enig stelwerk lijkt het lint goed te sporen. Ik moet morgen nog een pin stellen (en een andere pin vervangen, want die mist) om het lint goed vast te houden onder de werktafel, maar dan zijn we wel zo ver denk ik. Als ik de binnenband en lijm meereken ben ik dan 33 euro verder voor een werkende lintzaag voor klein werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clMWhqbMZCiiOWFtiScXIcP413E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiRowrBl194DY2uKGsYlwlJ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 13:09
Thanks dat ga ik proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb hiervoor 2 setjes touwen, elk op hun eigen klosje in de schuur met lusjes aan de eindjes voor een staak/pen in de grond.

3, 4 en 5 meter en 6, 8 en 10 meter.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 25-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:50
Vandaag eindelijk mijn chinees hardstenen blad opgehaald voor de zelfgemaakte veranda en buitenkeuken. Dat was best spannend omdat ik het blad incl diameter voor de BBQ heb besteld voor ik met de buitenkeuken begon. Zo op het eerste oog past alles perfect en ben ik er erg blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK3dVRnNgs06A7cDUWlShxw0pes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deCEvNYdCjzZEbXuH2MRnsv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHfLe1g7KvfnHGY11cNczybbPFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pq6ircgjP8QxN8dFGC74FWRw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKw218dUDcZB_snT8qpKXD5E2NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzDrdZHbBESN8K0ONxbN8f0g.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. De bbq komt nog op keramische pootjes te staan.
Pps. De beugels aan de zijkant van het ei gaan er nog af. Die hebben we gebruik om het ei in het ronde gat te tillen.

Twee puntjes nog:

1) De hardstenen plaat aan de rechterkant is volgens mij iets bol. Geen wereld probleem maar aan de voorkant komt hij nu iets omhoog. Als ik daar druk dan sluit hij voor perfect aan maar komt hij rechtsachter iets omhoog. Dat is geen probleem maar als ik hem loslaat komt de voorkant weer omhoog. Heeft u een tip hoe dit te verhelpen? Mogelijk een kit laag tussen het hout en de steen aan de onderkant. Of juist een kit laag tussen de zijkanten van de drie losse delen. Er staat niet heel veel kracht op en mogelijk houd dat laatste het blad al wel omlaag.

2) Iemand nog tips waarmee ik het blad het beste kan behandelen om vet vlekken te voorkomen. Vlekken helemaal voorkomen zal wel niet lukken, maar mogelijk is er een wax of olie waarmee we dit kunnen beperken.
Na wat Googlen kwam ik uit op HMK S234 - Vlekstop. Maar mogelijk hebben er Tweakers andere ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 25-08-2020 22:26 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 14:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15
Ik wilde net zoiets typen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

fmb

alaintje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:09:
...
Situatie 1 geeft een doorbuiging van 4,8 mm en situatie 2 geeft 1,9mm.
...
Bij mij het plafond ook verlaagd met metalstud. Daar zijn alle profielen in het midden met een houten blokje (eigenlijk 2 haaks op elkaar gemonteerde plankjes) extra aan het plafond bevestigd om doorbuiging tegen te gaan

Deze metalstudprofielen zijn in het midden dus bevestigd aan het plafond en de uiteinden liggen in een ander metalstudprofiel.

[ Voor 13% gewijzigd door fmb op 25-08-2020 23:42 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 21:48
GAEvakYD schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:25:

2) Iemand nog tips waarmee ik het blad het beste kan behandelen om vet vlekken te voorkomen. Vlekken helemaal voorkomen zal wel niet lukken, maar mogelijk is er een wax of olie waarmee we dit kunnen beperken.
Na wat Googlen kwam ik uit op HMK S234 - Vlekstop. Maar mogelijk hebben er Tweakers andere ervaringen.
Ja dat spul werkt goed. Je impregneert daarmee de poreuze steen, zodat vlekken niet meer in de steen kunnen doordringen. Als ik je een tip mag geven, kijk ook eens naar HMK S235, dat is hetzelfde spul, maar dan met kleurverdieper, daarmee worden je stenen wat donkerder (kleur als ze nat zijn). Kan mooi zijn, maar misschien niet je smaak. Zelf heb ik het wel voor de leisteenvloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@dreamscape @zonoskar

Klopt helemaal hoor d:)b

ik wou het alleen ff simpel houden, ik ga in het veld niet met een formule klooien maar pak gewoon die 3/4/5, dat mag de naam wiskunde niet hebben ;) .

Vandaar een google-search direct door naar hoe @peligro2k dat kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
alaintje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:15:
[...]

Ik zal het eea nog eens exact nameten.
Het is idd een plat dak. Dit wordt in de loop der komende jaren vervangen, maar is momenteel nog technisch in orde. Ik moet sowieso de belastbaarheid nog checken ivm zonnepanelen.

Maar er is met 7, 5cm profiel +20cm glaswol nog eens zeker 20 cm ruimte vrij.
Wellicht dat ik het plafond dan nog wat verhoog t.o.v. nu. En een Rd van 9 is niet per se verkeerd vind ik zelf. Laat ik een voorbeeld zijn voor andere, de investering is niet absurd ofzo, totaal te isoleren dak is iets van 65m2.
Ja ik was van plan deze folie te gebruiken. Maar dacht dit tussen de isolatie en het daadwerkelijk dak te plaatsen (zodat er aan beide kanten nog een 'spouw' is). Maar na wat gegoogle zie ik dat deze onder de isolatie moet voor vocht vanuit het huis (alhoewel deze eerder te laag wordt dan hoog met een wtw installatie denk ik).

Maar dit plafond zit er nog even in, het is al een verlaagd plafond. Exact meten kan ik nu niet (want ben daar niet), mijn andere slaapkamer heeft geen verlaagd plafond en is ~3,5-3,7m geloof ik.
Hier boven zit sowieso nog het gips met de latjes, heb hier nu al een hekel aan dat gips met latjes, dat verwijderen geeft zo achterlijk veel troep ;( .

Maar het ging mij nu in theorie om de doorbuiging :p . Een 100mm profiel lost dat trouwens wel op, maar dat is theorie.
goed bezig!
spouwen zijn met glaswol niet slim, de glaswol moet strak tegen het dak zitten, zonder openingen anders krijg je problemen. Als je dan 40cm glaswol daar strak tegenaan doet fixeer je die glaswol met een frame, evt aangevuld met de dikste visdraad die je kunt vinden, dat werkt prima. dan de klimaatfolie (duur!) er onder deze moet enekel cm's doorhangen en de klimaatfolie goed afplakken en kitten (duur!)

Ik zou de goedkoopste glaswol nemen (zonder dampremmende laag!) en daar je dakisolatie mee opbouwen (Knauf heeft 3 versies 32/35/37)
o ja, daar onder de folie hang je dan je plafond, die gaat dur niet meer doorhangen omdat je klimaatfolie de ruimte moet hebben. kijk ook uit dat je niet door de klimaatfolie schroeft!

[ Voor 4% gewijzigd door technopeuter op 26-08-2020 09:10 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:50
fmb schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Bij mij het plafond ook verlaagd met metalstud. Daar zijn alle profielen in het midden met een houten blokje (eigenlijk 2 haaks op elkaar gemonteerde plankjes) extra aan het plafond bevestigd om doorbuiging tegen te gaan

Deze metalstudprofielen zijn in het midden dus bevestigd aan het plafond en de uiteinden liggen in een ander metalstudprofiel.
Bedankt.
Het is natuurlijk helemaal de mogelijkheid om om of met ijzerdraad het plafond een handje te helpen zoals bij een 'zwevend' systeemplafond.
Daarnaast een extra profiel dwars over de andere profielen bevestigen, deze 2 verbinden en vervolgens wat houten support aan het dak. Alleen ben ik daar ivm contactgeluid en bewegingen van het dak geen echte fan
van.
technopeuter schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

goed bezig!
spouwen zijn met glaswol niet slim, de glaswol moet strak tegen het dak zitten, zonder openingen anders krijg je problemen. Als je dan 40cm glaswol daar strak tegenaan doet fixeer je die glaswol met een frame, evt aangevuld met de dikste visdraad die je kunt vinden, dat werkt prima. dan de klimaatfolie (duur!) er onder deze moet enekel cm's doorhangen en de klimaatfolie goed afplakken en kitten (duur!)

Ik zou de goedkoopste glaswol nemen (zonder dampremmende laag!) en daar je dakisolatie mee opbouwen (Knauf heeft 3 versies 32/35/37)
o ja, daar onder de folie hang je dan je plafond, die gaat dur niet meer doorhangen omdat je klimaatfolie de ruimte moet hebben. kijk ook uit dat je niet door de klimaatfolie schroeft!
Dankjewel. Ik hoef natuurlijk niet per se 40 cm op te vullen, ik kan mijn plafond ook hoger maken (liever nog zelfs).
Dus een 20 cm glaswol vanaf mijn dakbalken, deze kan ik wel fixeren met wat panlatten en tengsel, zielig framepje maken. Misschien zijn glaswolplaten dan iets handiger te verwerken. Die dikkere rollen zijn best wel k**.
Vervolgens dan de klimaatfolie en hier enkele centimeters onder komt dan het metalstud plafond (met nog eens de glaswol dan maar).
Dan buigt het niet door nee, combinatie extreme glaswol + gips was het probleem. Een enkele is prima te doen.

Weet je trouwens zo welke problemen ik dan kan verwachten (vetgedrukt in quote). Ik weet dat een spouw de isolatie te niet doet, maar mijn dak is geen leefruimte, dus dat kan mij daar weinig boeie.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
@alaintje de klimaatfolie heeft de warmte in de zomer van je dak nodig om te werken, met een spouw voorkom je dat, daarnaast zorgt een geventieerde spouw voor vocht, zou niet weten waarom je dat in je constructie wil hebben. (men zegt vochtafvoer maar in veel situaites komt er juist vocht in

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:26

woutur

Klauwtjes uit!

Welk plaatmateriaal is geschikt als drager voor een plank waarop een machine (20kg) komt te staan?

Het gaat om een onderstel voor een vlak- en vandiktebank. Ik heb materiaal nodig dat niet doorbuigt (MDF is dus al uitgesloten) en vrij dun is (max. 2 cm).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:57
Afgelopen nacht, met de storm, is er een stuk klimop van de muur gekomen. We kunnen het verwijderen. Maar wellicht valt het nog te herstellen.

Ik zat te denken een gaaspaneel met draadzadels aan de muur te bevestigen. En dan de klimop weer terug te duwen, tijdelijk vastzetten met staaldraad (of wat dan ook). En het dan de tijd geven om zich te verbinden met het gaaspaneel.

Heeft iemand hier ervaring meer, wellicht zijn er betere oplossingen of zie ik iets over het hoofd? Misschien moet er enige afstand zijn tussen het gaaspaneel en de muur, zodat de klimop achter het gaaspaneel door kan?

We hebben van de buren al toestemming om een gaaspaneel te bevestigen (de muur is van de buren).

Het stuk was los gelaten heeft is ongeveer 350cm breed, 140cm hoog. Ik denk dat als we dit weer vast krijgen, de rest (eronder) wel blijft zitten.

Gaaspaneel:
https://www.praxis.nl/tui...el-maas-90x180cm/10022385

Draadzadels:
https://www.praxis.nl/tui...t.-per-verpakking/5309861

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztmx_B9spduiYuLGrj_imje64yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t3FkrX4mxdiw8sQ3qn6097k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door vegboy op 26-08-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

bonzz.netninja

Niente baffi

vegboy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:06:
Afgelopen nacht, met de storm, is er een stuk klimop van de muur gekomen. We kunnen het verwijderen. Maar wellicht valt het nog te herstellen.

Ik zat te denken een gaaspaneel met draadzadels aan de muur te bevestigen. En dan de klimop weer terug te duwen, tijdelijk vastzetten met staaldraad (of wat dan ook). En het dan de tijd geven om zich te verbinden met het gaaspaneel.

Heeft iemand hier ervaring meer, wellicht zijn er betere oplossingen of zie ik iets over het hoofd? Misschien moet er enige afstand zijn tussen het gaaspaneel en de muur, zodat de klimop achter het gaaspaneel door kan?

We hebben van de buren al toestemming om een gaaspaneel te bevestigen (de muur is van de buren).

Het stuk was los gelaten heeft is ongeveer 350cm breed, 140cm hoog. Ik denk dat als we dit weer vast krijgen, de rest (eronder) wel blijft zitten.

Gaaspaneel:
https://www.praxis.nl/tui...el-maas-90x180cm/10022385

Draadzadels:
https://www.praxis.nl/tui...t.-per-verpakking/5309861

[Afbeelding]
Gaaspaneel kan gewoon tegen de muur. Hoeft geen ruimte achter, die klimop red zich wel.

Je kan je alleen wel afvragen hoe verstandig het is. Voor de muur en voegen is het namelijk niet goed en als hij van de muur komt door gewicht bij storm, heb je hem denk ik sowieso te groot laten worden.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:34
@vegboy, ik heb zelf ook klimplanten in gaaspaneel laten klimmen. Dit heb ik met schroeven en staaldraad vastgezet.
Ik zou proberen te voorkomen dat de klimop in de muur/voegen kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:57
Wat we volgens mij verkeerd hebben gedaan, is de klimop laten groeien zonder dat deze zich ergens aan kon vasthouden. En daarom nu dit als resultaat.

Zou de klimop hoe dan ook de muur beschadigen? Wat je nu op de muur ziet, lijkt er oppervlakkig aan vast te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:34
@vegboy, het lijkt oppervlakkig, maar het kan steen en voeg poreus maken. Hier kan regenwater inkruipen en in de winter kapotvriezen.
Ook zie je de klimop onder de aluminium dakafwerking kruipen. Je weet niet wat voor schade het onder het dak gaat aanbrengen.
Nu is de tijd om even de laatste scheuten weg te halen, de klimop te snoeien en mooi in gaaspaneel te vlechten / binden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 21:04
Ik woon in een hoekhuis. Aan mijn zijmuur zat een klimop, welke al door de vorige eigenaar was verwijderd. Bij renovatie van de plafonds zag ik dat de klimop zelf door was gegroeid tot aan de buren, via de dakgoot. NIet zo'n onschuldige plant dus.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:13
JL-IP(!) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:30:
Het schiet (gelukkig) op *O* ... Mini kinderboerderij :)
Even mijzelf stieken quoten. Ik wilde graag vanavond het dak dichtspijkeren met shingles. Mag je underlayment dat nat is opsluiten vanaf de bovenkant? De shingels spijkeren we vast met asfaltnagels en de flapjes kitten we aan elkaar met bitumenkit. De onderkant van het underlayment is niet opgesloten dus het vocht dat er in zit zou er via die kant uit kunnen.

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
SamPatterson schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:07:
[...]

Ja dat spul werkt goed. Je impregneert daarmee de poreuze steen, zodat vlekken niet meer in de steen kunnen doordringen. Als ik je een tip mag geven, kijk ook eens naar HMK S235, dat is hetzelfde spul, maar dan met kleurverdieper, daarmee worden je stenen wat donkerder (kleur als ze nat zijn). Kan mooi zijn, maar misschien niet je smaak. Zelf heb ik het wel voor de leisteenvloer.
Thanks voor je reactie. De S235 had ik inderdaad ook gezien en ik twijfelde. Maar als ik van jou hoor dat het blad dan een meer natte uitstraling krijgt word ik wel weer blij. Ik vind het blad nu net aan de lichte kant namelijk. Straks maar eens een flesje bestellen en aanbrengen.

Heb je ervaring hoe vaak je dat middeltje op natuursteen moet aanbrengen? Is dat eens maand, per half jaar, jaar? De buitenkeuken staat onder een overkapping en heeft geen regen of ander weer dat op het blad komt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
klimop groeit zo zielig snel, als je het losgewaaide deel verwijderd heb je aan het einde van 2021 weer een volle muur. Ik zou daarvoor niet geneigd zijn gaas te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:02

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
GAEvakYD schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:25:
Vandaag eindelijk mijn chinees hardstenen blad opgehaald voor de zelfgemaakte veranda en buitenkeuken. Dat was best spannend omdat ik het blad incl diameter voor de BBQ heb besteld voor ik met de buitenkeuken begon. Zo op het eerste oog past alles perfect en ben ik er erg blij mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ps. De bbq komt nog op keramische pootjes te staan.
Pps. De beugels aan de zijkant van het ei gaan er nog af. Die hebben we gebruik om het ei in het ronde gat te tillen.

Twee puntjes nog:

1) De hardstenen plaat aan de rechterkant is volgens mij iets bol. Geen wereld probleem maar aan de voorkant komt hij nu iets omhoog. Als ik daar druk dan sluit hij voor perfect aan maar komt hij rechtsachter iets omhoog. Dat is geen probleem maar als ik hem loslaat komt de voorkant weer omhoog. Heeft u een tip hoe dit te verhelpen? Mogelijk een kit laag tussen het hout en de steen aan de onderkant. Of juist een kit laag tussen de zijkanten van de drie losse delen. Er staat niet heel veel kracht op en mogelijk houd dat laatste het blad al wel omlaag.

Wij hebben exact zo een blad (kleur/soort) in de keuken gehad en een tip vooraf: Let enorm goed op met zure producten op dat blad (tomaat, citroen etc.) want dat vernaggeld je blad (toplaag) binnen een nanoseconde. Zelfs als je het blad (goed) behandelt. Het gevolg is dus dat je ruwe stukken krijgt die wit uitslaan.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbaidjoe
woutur schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:50:
Welk plaatmateriaal is geschikt als drager voor een plank waarop een machine (20kg) komt te staan?

Het gaat om een onderstel voor een vlak- en vandiktebank. Ik heb materiaal nodig dat niet doorbuigt (MDF is dus al uitgesloten) en vrij dun is (max. 2 cm).
Massief (gevingerlast) timmerpaneel is volgens mij sowieso het best. In theorie is multiplex ook geschikt, of zelfs geschikter dan massief, omdat het door de eigenschappen van de verlijmde gelaagde opbouw minder is geneigd door te buigen., maar ik kan weinig info m.b.t. mechanische eigenschappen van multiplex vinden. Is natuurlijk ook weer afhankelijk van de gebruikte houtsoorten in de multiplex. Wellicht dat een of ander A-merk leverancier die informatie wel beschikbaar heeft.

Je wil in principe een materiaal met een zo groot mogelijke e-modulus (N/mm^2).
Ik had zelf ooit de volgende lijst samengesteld (succes met lezen, ik heb m ge-copy-paste uit excel):

houtsoort E modulus (N/mm^2) Buigsterkte (N/mm^2) Vol. m. (kg/m^3)

berken 14200 125 550-740
beuken 13000 113 650-750
Eiken (eur zwaar) c20-c24 9800-10000 320-370 500-670
Grenen (Fr c18-c24) 9500 370-300 450-550
Grenen (Eur c18-c24) 10800 370-300 320-800
Grenen (USA) 13700 105 535-670
Okoume 8470-9690 62-75 430
Vuren (c18-c24) 10800 77 300-620
Essen 11000-13500 110-120 510-850

Berken komt goed uit de verf met een E modulus van 14200.
De buigsterkte (=treksterkte) geeft aan hoe ver een materiaal kan doorbuigen voordat het breekt. Die eigenschap is voor jou niet interessant.

Wanneer je je E modulus hebt gevonden kan je hier de doorbuiging berekenen:
https://designerdata.nl/c...t-load-in-middle#solution

Uiteraard heb je hulp nodig om het traagheidsmoment (moment of inertia) te berekenen, en dat kan hier m.b.v. jouw ontworpen afmetingen: https://designerdata.nl/c...odulus/rectangle#solution

Doorbuiging zal je altijd hebben, probeer te bepalen of achterhalen hoeveel doorbuiging acceptabel is voor jou.

Overige geraadpleegde bronnen voor houteigenschappen:
houtdatabase.nl
http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/essenhout
http://www.confederatiebo...%20houtsoorten/BEUKEN.pdf
http://www.wood-database.com/okoume/
https://tropix.cirad.fr/F...ires/EN/Africa/OKOUME.pdf
http://www.joostdevree.nl...ut_www_centrumhout_nl.pdf
http://www.houtinfobois.b.../2015/01/HIB-Essen-NL.pdf

http://jansmulderstriplex...loads/2015/09/EN636-2.pdf
http://www.decospan.com/m...AN-MULTIPLEX-PLAAT-NL.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

woutur schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:50:

Hoe groot moet het zijn? Indien je een onderstel bouwt zo groot als de bank kun je onder die multiplex plaat á 18mm (die ik zou gebruiken) ook nog versterking aanbrengen. Ik volg niet helemaal waarom er een diktebeperking aan de plaat zelf hangt? Onderstel zal toch wel groter/hoger worden dan 2 centimeter?

@rbaidjoe je kan het ook wiskundig ingewikkeld maken natuurlijk 8)7. Gaat om een vlakbankje, niet om het verplaatsen van de Notre Dame...

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-08-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@HTT-Thalan Dit is juist bij uitstek een simpele huis-tuin-en-keuken berekening om je doorbuiging te berekenen. Bijvoorbeeld als je zoals in mijn geval wil weten wat de maximale overspanning is bij bepaalde dimensies zonder extreme doorbuiging omdat ik met een minimaal aantal staanders wilde werken. En ja, in dat ontwerp had ik ook een diktebeperking van de plank waarbij minimaal tot geen versteviging mogelijk was.

Ook is dit bijvoorbeeld te gebruiken als vervanger van de veelbesproken balkenschuif wanneer een pergola gebouwd wordt. De balkenschuif houdt rekening met allerlei niet aanwezige belastingen, terwijl je bij een pergola alleen wil weten of de kale overspanning er een beetje knap uit blijft zien.

Ook bij de vraag van @woutur kan het nuttig zijn om een indruk en wat gevoel te krijgen bij de doorbuiging die hij krijgt met zijn ontwerp (en de daarbij behorende beperkingen in afmetingen) en gebruik. Je kan natuurlijk ook 'gewoon maar wat doen' onder het mom van teste is t beste. Berekenen of testen, zijn beide goede methoden en kosten beiden evenveel tijd.

Je kan wat berekeningen maken, of bijv. 3 plankjes maken om er gevoel bij te krijgen. Maak dan bijv. een plankje van 15mm multiplex, een van 18mm multiplex en een van 18mm timmerpaneel. Als de berekeningen te abstract voor je zijn zou ik die testplankjes aanraden. Mocht je wel met de berekeningen uit de voeten kunnen, kan dat wellicht een makkelijkere optie zijn.

Het is mijns inziens te makkeljik om zonder kennis van zaken over zijn ontwerp en gebruik te stellen dat er wel wat versterking onder de plank aangebracht kan worden. Vandaar mijn reactie. Hopelijk heeft @woutur en/of andere Tweakers die wel/ook tegen dergelijke ontwerp beperkingen aanlopen er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Hoe groot moet het zijn? Indien je een onderstel bouwt zo groot als de bank kun je onder die multiplex plaat á 18mm (die ik zou gebruiken) ook nog versterking aanbrengen. Ik volg niet helemaal waarom er een diktebeperking aan de plaat zelf hangt? Onderstel zal toch wel groter/hoger worden dan 2 centimeter?

@rbaidjoe je kan het ook wiskundig ingewikkeld maken natuurlijk 8)7. Gaat om een vlakbankje, niet om het verplaatsen van de Notre Dame...
Ik denk dat ik een plaat 50cm x 70cm ga wil hebben. Quote uit woodworking: Met mijn huidige aandrijfriemlengte moet ik mijn motor hangen (de aansluiting voor electriciteit zit aan de andere kant van de bevestigingsbouten dus als ik hem staand wil hebben kom ik riem tekort omdat de motor dan 'hoger' is aan die kant). Als ik de motor ga hangen aan diezelfde plaat zit ik met riemlengte en dat luistert nogal nauw, vandaar de 2cm beperking.

Ik ben niet zo heel happig op het idee dat ik aan de ene kant een zware machine heb staan en aan de onderkant nog eens een motor heb hangen. Ik ben al op zoek naar een langere vlakke aandrijfriem (1300mmx20mm). Maar dat valt nog niet mee om te vinden.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
woutur schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat ik een plaat 50cm x 70cm ga wil hebben. Quote uit woodworking: Met mijn huidige aandrijfriemlengte moet ik mijn motor hangen (de aansluiting voor electriciteit zit aan de andere kant van de bevestigingsbouten dus als ik hem staand wil hebben kom ik riem tekort omdat de motor dan 'hoger' is aan die kant). Als ik de motor ga hangen aan diezelfde plaat zit ik met riemlengte en dat luistert nogal nauw, vandaar de 2cm beperking.
Als de afstand tussen twee staanders (bij benadering) de 60cm niet overschrijdt gaat elke plank van +- 20mm goed genoeg zijn. Bij grotere overspanningen begint doorbuiging een issue te worden.

Ik wilde met een overspanning van 250cm werken 8)7 Dat ging never nooit niet werken, pas bij een plaatdikte van 40 a 50mm kwam ik binnen een acceptabele doorbuigingsrange terecht. Uiteindelijk heb ik met 20mm dikte een overspanning van 125cm gepakt, en een doorbuiging van 4mm geaccepteerd (uit mijn hoofd). Ik ben wel blij dat ik niet 'maar wat geprobeerd' heb met die afmetingen. Zou een dure testcase geworden zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door rbaidjoe op 26-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

rbaidjoe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:37:
@HTT-Thalan Dit is juist bij uitstek een simpele huis-tuin-en-keuken berekening om je doorbuiging te berekenen. Bijvoorbeeld als je zoals in mijn geval wil weten wat de maximale overspanning is bij bepaalde dimensies zonder extreme doorbuiging omdat ik met een minimaal aantal staanders wilde werken. En ja, in dat ontwerp had ik ook een diktebeperking van de plank waarbij minimaal tot geen versteviging mogelijk was.

Ook is dit bijvoorbeeld te gebruiken als vervanger van de veelbesproken balkenschuif wanneer een pergola gebouwd wordt. De balkenschuif houdt rekening met allerlei niet aanwezige belastingen, terwijl je bij een pergola alleen wil weten of de kale overspanning er een beetje knap uit blijft zien.

Ook bij de vraag van @woutur kan het nuttig zijn om een indruk en wat gevoel te krijgen bij de doorbuiging die hij krijgt met zijn ontwerp (en de daarbij behorende beperkingen in afmetingen) en gebruik. Je kan natuurlijk ook 'gewoon maar wat doen' onder het mom van teste is t beste. Berekenen of testen, zijn beide goede methoden en kosten beiden evenveel tijd.

Je kan wat berekeningen maken, of bijv. 3 plankjes maken om er gevoel bij te krijgen. Maak dan bijv. een plankje van 15mm multiplex, een van 18mm multiplex en een van 18mm timmerpaneel. Als de berekeningen te abstract voor je zijn zou ik die testplankjes aanraden. Mocht je wel met de berekeningen uit de voeten kunnen, kan dat wellicht een makkelijkere optie zijn.

Het is mijns inziens te makkeljik om zonder kennis van zaken over zijn ontwerp en gebruik te stellen dat er wel wat versterking onder de plank aangebracht kan worden. Vandaar mijn reactie. Hopelijk heeft @woutur en/of andere Tweakers die wel/ook tegen dergelijke ontwerp beperkingen aanlopen er wat aan.
Ik wou dat ik zo'n soort berekening had gezien voor dat ik alu Lprofielen kocht om als geleiders voor jig voor mijn cirkelzaag. Alu buigt namelijk best wel door als je een overspanning van een meter maakt met het gewicht van een cirkelzaag. Dat is onwenselijk :) Ik heb daar overigens nog geen oplossing voor (anders dan korter maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
woutur schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Ik wou dat ik zo'n soort berekening had gezien voor dat ik alu Lprofielen kocht om als geleiders voor jig voor mijn cirkelzaag. Alu buigt namelijk best wel door als je een overspanning van een meter maakt met het gewicht van een cirkelzaag. Dat is onwenselijk :) Ik heb daar overigens nog geen oplossing voor (anders dan korter maken).
Als een u-profiel past ipv L profiel kun je de doorbuiging waarschijnlijk al halveren.
Als je staal pakt ipv alu kun je binnen dezelfde afmetingen vaak ook minder doorbuiging realiseren.

Alu is lichter dan staal, maar slapper. Tcoh wordt alu vaak gebruikt, omdat dezelfde sterkte wel te realiseren is met dikkere afmetingen, terwijl het dan nog steeds lichter is dan staal. M.a.w. als gewicht de beperkende factor is, kun je alu pakken, als afmetingen de beperkende factor is dan heeft staal de voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

woutur schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Ik ben niet zo heel happig op het idee dat ik aan de ene kant een zware machine heb staan en aan de onderkant nog eens een motor heb hangen. Ik ben al op zoek naar een langere vlakke aandrijfriem (1300mmx20mm). Maar dat valt nog niet mee om te vinden.
Stuur me eens wat foto's toe via DM of eventueel wisselen we whatsapp uit. Ik denk dat we het niet heel moeilijk hoeven maken, en desnoods kom je langs met je materiaal en bouwen we het samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben aan het kijken om sedumdak te leggen op onze aanbouw. Nu wil ik dus eerst onze dakbelasting per m² weten of het uberhaubt kan.
Het gaat om een aanbouw geplaatst in 2006 door een eigenaar nog voor de vorige eigenaar.
Waar loop ik tegenaan?
- het bedrijf dat de aanbouw plaatste is failliet en bestaat niet meer.
- gemeentearchief gebeld om de vergunning op te vragen. In t hele archief ligt geen enkele tekening van ons huis en ook geen vergunningen. (Dus vergunning loos gebouwd of slechte administratie bij de gemeente).

Heeft er iemand van jullie nog tips of ideeën hoe ik dan achter de continue dakbelasting kan komen van mijn aanbouw?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:29
Ik zou eerst een checken of je nu niet een probleem met de gemeente hebt voor wat betreft de vergunning... Voor je aan de slag gaat en er ondertussen mensen bij de gemeente wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Als de aanbouw minder dan 4m diep is kun je ervanuit gaan dat het vergunningsvrij is.

Om achter de continue dakbelasting te komen moet je denk ik voorzichtig gaan demonteren/slopen om achter de opbouw van de dakconstructie te komen. Wat voor balken/liggers zijn er gebruikt, en hoeveel. Met die informatie moet je een heel eind komen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 10-07 07:48
Hi Tweakers!

Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van een verlaagd plafond in de keuken van stucplaten en uiteraard afgewerkt met stucwerk. Mijn maximale verticale werkruimte is ongeveer 70mm (70mm onder het huidige plafond zit een kozijn).

Nu vond ik https://www.tbafbouw.nl/p...licatie/TBA-richtlijn-1.1 deze richtlijn waarin ze adviseren om een dubbel regelwerk te gebruiken met rachels van minimaal 30 en 24mm. Als ik dit zo zou monteren kom ik samen met de stucplaten en het stucwerk (9.5mm en 10mm) in totaal uit op 73.5mm. Dan kruist mijn plafond dus me kozijn en dat is iets wat ik liever wil vermijden.

Een andere optie zou zijn om een dubbel regelwerk te gebruiken met rachels van bijvoorbeeld 22 en 18mm, dan kom ik in totaal uit op 59.5mm. Ik zou echter liever nog wat meer marge met mijn kozijn willen hebben.

Wat ik dus ook zou kunnen doen is een enkel regelwerk met rachels van bijvoorbeeld 27mm (aan het plafond bevestigd met slagpluggen), dan zou het geheel uitkomen op 46.5mm. Ik heb echter geen idee wat ik dan aan stevigheid inlever.

Jullie nog ideeën of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 21:48
GAEvakYD schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Thanks voor je reactie. De S235 had ik inderdaad ook gezien en ik twijfelde. Maar als ik van jou hoor dat het blad dan een meer natte uitstraling krijgt word ik wel weer blij. Ik vind het blad nu net aan de lichte kant namelijk. Straks maar eens een flesje bestellen en aanbrengen.

Heb je ervaring hoe vaak je dat middeltje op natuursteen moet aanbrengen? Is dat eens maand, per half jaar, jaar? De buitenkeuken staat onder een overkapping en heeft geen regen of ander weer dat op het blad komt.
Nou voor een vloer waar druk over gelopen wordt is dat een keer per zoveel jaar. Ligt er ook aan of je met stoelen schuift enzo. In jouw geval zal dat allerlei keukengerei zijn, alhoewel daar minder druk op staat, maar het zal toch enigszins krassen. Je ziet vanzelf wanneer het weer nodig is, want dan wordt de tegel op bepaalde plekken weer wat doffer. Probeer eerst een stukje op een onopvallende plek (of misschien heb je het uitgezaagde stuk van je middentegel nog) in te smeren. Als het dan niet bevalt kun je altijd nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:59
Iemand enig idee waarom de overloop van m'n koken waterkraan overloopt bij het legen van de volle gootsteen of een emmer? Heb alles al vernieuwd maar blijft water tegen de zwaartekracht instromen. Toch verder op een verstopping of heb ik de boel slecht aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t72w1UIkOn9_ijIEQbKQZDrnuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfQNrvLpysIL5GNV2VQeQb3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2KxqfSajVUw8ML1-zbq3_hShtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4Mrj6FXqgOeSQxl44Qyor8G.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
Mania-92 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:24:
Hi Tweakers!

Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van een verlaagd plafond in de keuken van stucplaten en uiteraard afgewerkt met stucwerk. Mijn maximale verticale werkruimte is ongeveer 70mm (70mm onder het huidige plafond zit een kozijn).

Nu vond ik https://www.tbafbouw.nl/p...licatie/TBA-richtlijn-1.1 deze richtlijn waarin ze adviseren om een dubbel regelwerk te gebruiken met rachels van minimaal 30 en 24mm. Als ik dit zo zou monteren kom ik samen met de stucplaten en het stucwerk (9.5mm en 10mm) in totaal uit op 73.5mm. Dan kruist mijn plafond dus me kozijn en dat is iets wat ik liever wil vermijden.

Een andere optie zou zijn om een dubbel regelwerk te gebruiken met rachels van bijvoorbeeld 22 en 18mm, dan kom ik in totaal uit op 59.5mm. Ik zou echter liever nog wat meer marge met mijn kozijn willen hebben.

Wat ik dus ook zou kunnen doen is een enkel regelwerk met rachels van bijvoorbeeld 27mm (aan het plafond bevestigd met slagpluggen), dan zou het geheel uitkomen op 46.5mm. Ik heb echter geen idee wat ik dan aan stevigheid inlever.

Is er al een verlaagd plafond? indien wel kan je dat er ook uithalen vooraleer je een nieuw verlaagd plafond erin steekt, dan win je ook al wat plaats.

Zo heb ik het hier thuis ook gevonden, 3 verlaagde plafonds op elkaar, 3 vloeren over elkaar (planken, viniel, laminaat). Is toch leuker om alles er eerst uit te halen en dan goed te doen imho

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Bo0bz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:27:
Iemand enig idee waarom de overloop van m'n koken waterkraan overloopt bij het legen van de volle gootsteen of een emmer? Heb alles al vernieuwd maar blijft water tegen de zwaartekracht instromen. Toch verder op een verstopping of heb ik de boel slecht aangesloten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het water niet snel genoeg weg loopt, zal het altijd uit de overloop lopen, want de overloop is immers lager gemonteerd dan de spoelbak. Maar het moet behoorlijk traag weglopen, wil dit een issue zijn, want jouw installatie is wel standaard.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Klinkt herkenbaar, en klinkt als verstopping benedenstrooms. Bij mijn geval gewoon verzamelde keukenmeuk over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Tarkin schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Is er al een verlaagd plafond? indien wel kan je dat er ook uithalen vooraleer je een nieuw verlaagd plafond erin steekt, dan win je ook al wat plaats.

Zo heb ik het hier thuis ook gevonden, 3 verlaagde plafonds op elkaar, 3 vloeren over elkaar (planken, viniel, laminaat). Is toch leuker om alles er eerst uit te halen en dan goed te doen imho
Voor zover ik weet is er nog geen verlaagd plafond. Ik zal dat de volgende keer dat ik er ben even controleren (we hebben de sleutel nog niet). Ik ga er voor nu vanuit dat het gewoon beton is en dat rachels met slagpluggen monteer.

Ik vind sowieso tegenstrijdige informatie. In deze twee filmpjes van knauf en gamma gebruiken ze een enkelzijdig regelwerk en alleen bij knauf melden ze dat de rachel minimaal 25mm moet zijn. Als ik daar vanuit ga zou mijn laatste oplossing prima zijn. (Dus rachels van 27mm aan het plafond met slagpluggen en vervolgens de stucplaten met 35mm snelbouwschroeven monteren volgens de voorschriften)
https://www.youtube.com/watch?v=D_QxOfYYX_A
https://www.youtube.com/watch?v=Humnuv3FIak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@-DarkShadow- @deWit heb maar even een ontstopper gebeld in de hoop dat alles dan weer goed doorloopt. Morgen komen ze langs, best aan de prijs al die ontstoppers maar zo doorgaan schiet ook niet op!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik wil binnenkort de boeien & windveren van mijn huis aanpakken. Het hout heeft zijn beste tijd gehad op enkele plekken en is bruin geverfd. Onze kozijnen zijn van hout maar ik neig naar een alternatief (keralit, rockpanel / hardschuim) zodat ik niet meer hoef te schilderen.
Ik hoor (en zie) echter wisselende bevestigingsmethoden. Soms over de bestaande houten boeien/windveren en soms worden de boeien & windveren verwijderd en dan wordt het bestaande regelwerk gebruikt als basis om het kunststof op te bevestigen.
Bestaande hout weghalen (volgens mij met name i.v.m. ventilatie) klinkt wel logisch maar volgens sommigen is dat niet nodig als het bestaande houtwerk niet verrot is. Ik wil deze klus echt maar één keer doen en er dan 40 jaar vanaf zijn, is dan het weghalen van het bestaande hout dé oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 14:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hi Tweakers!

Misschien 12.5mm AK platen gebruiken, dan heb je geen stucwerk. Ik vind 10mm stukwerk op een mooie vlakke ondergrond van stucplaten eigenlijk ook best veel. Volgens mij is dubbel regelwerk meer omdat je dan niet met de gipsplaatschroef in het beton boort.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@Mania-92 N.a.v. jouw post heb ik ff gegoogled, en inderdaad wordt veelal op steenachtige plafonds een dubbel regelwerk voorgeschreven. De genoemde motivatie: voor extra stijfheid. Die volg ik echter niet, want hoeveel stijver dan beton wil je het hebben?

Voor mezelf nadenkend zou ik zeggen dat hoe meer lagen rachels je aanbrengt hoe minder stijf het wordt. Ik snap niet echt hoe dit voorschrift erin geslopen is, het gaat tegen de logica van mechanica in zo op het eerste gezicht. Vanwege de genoemde motivatie voor dubbel regelwerk zou ik het persoonlijk wel aandurven om enkel regelwerk te plaatsen.

disclaimer: ik ben geen bouwvakker en heb daar ook niet de ervaring in. Wel heb ik mechanische (wtb) achtergrond.

edit: n.a.v. @zonoskar (goed punt) ff gekeken naar kleine maten gipsplaatschroeven, op isolatiemateriaal.nl (1e google hit) zie ik ze vanaf 25mm lengte. Dat moet wel los lopen met enkel regelwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door rbaidjoe op 26-08-2020 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Mania-92 als je zo weinig mogelijk diepte wilt, waarom stuc je dan niet direct op 't beton?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
zonoskar schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Misschien 12.5mm AK platen gebruiken, dan heb je geen stucwerk. Ik vind 10mm stukwerk op een mooie vlakke ondergrond van stucplaten eigenlijk ook best veel. Volgens mij is dubbel regelwerk meer omdat je dan niet met de gipsplaatschroef in het beton boort.
De rest van de ruimte wordt ook nog gestuct. Het mooi afwerken van normale gisplaten kost me meer werk en moeite dan het stuk dat ik wil verlagen (zo'n 12-15m2) afwerken met stucplaten en mee laten stucen.

Daarnaast zit ik bij enkelvoudig regelwerk te denken aan rachels van minimaal 27/30 mm, dus dan moet ik met 35mm gisplaatschroeven gewoon uitkomen.
rbaidjoe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:15:
@Mania-92 N.a.v. jouw post heb ik ff gegoogled, en inderdaad wordt veelal op steenachtige plafonds een dubbel regelwerk voorgeschreven. De genoemde motivatie: voor extra stijfheid. Die volg ik echter niet, want hoeveel stijver dan beton wil je het hebben?

Voor mezelf nadenkend zou ik zeggen dat hoe meer lagen rachels je aanbrengt hoe minder stijf het wordt. Ik snap niet echt hoe dit voorschrift erin geslopen is, het gaat tegen de logica van mechanica in zo op het eerste gezicht. Vanwege de genoemde motivatie voor dubbel regelwerk zou ik het persoonlijk wel aandurven om enkel regelwerk te plaatsen.

disclaimer: ik ben geen bouwvakker en heb daar ook niet de ervaring in. Wel heb ik mechanische (wtb) achtergrond.

edit: n.a.v. @zonoskar (goed punt) ff gekeken naar kleine maten gipsplaatschroeven, op isolatiemateriaal.nl (1e google hit) zie ik ze vanaf 25mm lengte. Dat moet wel los lopen met enkel regelwerk.
Dit was ook mijn gedachtegang. Qua bevestiging tussen plafond en regelwerk zou het niet uit moeten maken of het een dubbel- of enkel regelwerk is. En qua bevestiging tussen regelwerk en platen zie ik ook geen verschil.
prein2 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:26:
@Mania-92 als je zo weinig mogelijk diepte wilt, waarom stuc je dan niet direct op 't beton?
Ik wil graag LED spotjes plaatsen, die zijn al te verkrijgen met inbouwdieptes van 15/25mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Mania-92 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

De rest van de ruimte wordt ook nog gestuct. Het mooi afwerken van normale gisplaten kost me meer werk en moeite dan het stuk dat ik wil verlagen (zo'n 12-15m2) afwerken met stucplaten en mee laten stucen.

Daarnaast zit ik bij enkelvoudig regelwerk te denken aan rachels van minimaal 27/30 mm, dus dan moet ik met 35mm gisplaatschroeven gewoon uitkomen.

[...]

Dit was ook mijn gedachtegang. Qua bevestiging tussen plafond en regelwerk zou het niet uit moeten maken of het een dubbel- of enkel regelwerk is. En qua bevestiging tussen regelwerk en platen zie ik ook geen verschil.

[...]

Ik wil graag LED spotjes plaatsen, die zijn al te verkrijgen met inbouwdieptes van 15/25mm.
is het een idee om gewoon gips(vezel)plaat van 15mm direct tegen het plafond te schroeven, of ben ik nu teveel in beunideeen aan het denken?

https://www.pontmeyer.nl/...20%3Adikte_mm%3A15&text=#

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het mag geen naam hebben tov alle tafels en andere badass projecten hier, maar toch. Vandaag even de Ferrari uitgelaten. Eerste testrun.

Mijn vriendin heeft 2 boompjes in de achtertuin die niet gesteund werden en nu best wel zijn omgewaaid... en een leverancier van paaltjes ed is dicht. Er lag wel nog een 70x40 balkje van een paar meter. Beetje lomp, maar 35x40 zou best prima zijn. Hmmm....

En zou geschiedde het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwCvEcMqcGVPyFT8UcuMf-ZgVu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GiCnGVahSR7S8ssLATdwf1O.jpg?f=fotoalbum_large

De balk zoals hij origineel er ongeveer uit zag (hij is hier stiekem al gezaagd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3iuI-gC2RO8c3pXO1OYXd_yGQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZXVLSiszHUlk1R4kDAb3iGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWy3xH6fYbDRxH9Z00B2-87j58Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McZ0aKudSTihT4QC481DycVt.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ze zijn niet helemaal gelijk, die balk is ook wat krom en heel precies werken was geen doelstelling. Even lekker zagen daarentegen wel.

Mijn indrukken:

1: Wat een Ferra uhhh tank.
2: Ik dacht "Ik sta buiten, ik werk wel zonder stofzuiger". Na 10cm alsnog de stofzuiger eraan gehangen, wat komt daar een rotzooi vanaf zeg. Ho-ly-shit.
3: Plaatmateriaal is vast makkelijker dan zo'n balkje in tweeen zagen. Ik weet dat daar zaagtafels voor zijn maar daar is nu even geen budget meer voor :+ Je merkt wel dat de verstekhoek iets anders is na het opnieuw in laten vallen van de zaag (ik heb op schragen gezaagd, daar wilde ik eigenlijk niet in zagen). Dat komt vooral omdat de liniaal wiebelt (heb hem losjes met 2 lijmklemmen op het hout gezet).
4: Opletten met vol gas geven en te hard de zaag in laten vallen. Je merk dat hij dan wat meer naar achteren wil gaan.
5: Strak, weinig splinters.

Gaaf speelgoed. Heb er de 800mm en de 1600mm liniaal bij, die gaan nog wel van pas komen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
rbaidjoe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:41:
[...]

is het een idee om gewoon gips(vezel)plaat van 15mm direct tegen het plafond te schroeven, of ben ik nu teveel in beunideeen aan het denken?

https://www.pontmeyer.nl/...20%3Adikte_mm%3A15&text=#
Het regelwerk geeft me juist ook ruimte voor de electra en spotjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Sneak peek naar de liggers voor het bankje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsyYZOpeLfLY9AsSaTrGqnZRb-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHcF8w3Fk2k9bNBxecx6mzjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVEdmHXmH9AwJZT4qur3KgtjVD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzYq3vAqUxBJe0UpuMNRqH62.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-08-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
@HTT-Thalan

Puur uit interesse, waarvoor gebruik jij de lintzaag? Ik ben heel benieuwd wat de use case er van is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Getto schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:26:
@HTT-Thalan

Puur uit interesse, waarvoor gebruik jij de lintzaag? Ik ben heel benieuwd wat de use case er van is.
Het kleintje gebruik ik in feite als electrische figuurzaag. Kleine blokjes/hoekjes weghalen, vormpjes, dat soort spul. De grote zal daar ook wel voor zijn, maar vooral voor het tot planken verwerken van bielsen/balken en boomstammen.

Voorbeeldje.

Ik ben nu de pennen aan het maken aan de liggers voor het bankje. Die pennen komen verzonken in de bovenzijde van de poten. Ik doe dat op zo'n manier dat de pen aan alle zichtbare zijdes smaller is dan de ligger, zodat je nergens iets van de verbinding kunt zien. In dit geval betekent dit de zijkanten en de onderzijde, die een beetje materiaal moeten verliezen.

In dit geval 1.5cm aan de 'buiten' zijde van de ligger - dit omdat ik genoeg materiaal op de poot over wil laten zodat die geen dunne wandjes heeft die makkelijk kunnen scheuren of breken. De binnenzijde hoeft alleen maar 'voor de net' dus daar vind ik 5mm genoeg. De onderzijde van deze liggers moeten ook mooi zijn, maar ik haal niet teveel materiaal weg, want deze pennen moeten veel gewicht dragen.

Ik heb dus een pen die in de breedte al klaar is en die teken ik af, in dit geval 2 centimeter eraf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q__hZPu2qvPZegXfIQbaRzFgBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHNDtHWj4s2jOcmTr3SrNvwt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zaag de pen in langs de ligger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWytJ1O4dBdBbhBrvcJDEX-ZAc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6OGaOyyHSZIaDP0yDHUygwS.jpg?f=fotoalbum_large

en daarna de pen in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kd4_NCsZI7EIUyemu4RqKk69h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk12vX7OkBIGdT9arC1CRus0.jpg?f=fotoalbum_large

en dan heb je dus een blokje weggezaagd. Dat gaat vreselijk snel en nog best wel precies als je voorzichtig werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47YzY_GAgsWen4uTs8o0yr46IZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e62T3N0xFsWN0aXZaH7qXfxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is dit een el cheapo chinese knock off natuurlijk, het tafeltje is niet perfect vlak, alles is een beetje fragiel, maar voor twintig euro liegen de resultaten er niet om.

[ Voor 74% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-08-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 15:51
Bo0bz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:02:
@-DarkShadow- @deWit heb maar even een ontstopper gebeld (...) best aan de prijs al die ontstoppers
Tja, dat zijn nou typisch bedrijven die profiteren dat jij "omhoog zit" en haast hebt. Ze hoeven echt niet voor kostprijs langs te komen....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

Het kleintje gebruik ik in feite als electrische figuurzaag. Kleine blokjes/hoekjes weghalen, vormpjes, dat soort spul. De grote zal daar ook wel voor zijn, maar vooral voor het tot planken verwerken van bielsen/balken en boomstammen.

Voorbeeldje.

Ik ben nu de pennen aan het maken aan de liggers voor het bankje. Die pennen komen verzonken in de bovenzijde van de poten. Ik doe dat op zo'n manier dat de pen aan alle zichtbare zijdes smaller is dan de ligger, zodat je nergens iets van de verbinding kunt zien. In dit geval betekent dit de zijkanten en de onderzijde, die een beetje materiaal moeten verliezen.

In dit geval 1.5cm aan de 'buiten' zijde van de ligger - dit omdat ik genoeg materiaal op de poot over wil laten zodat die geen dunne wandjes heeft die makkelijk kunnen scheuren of breken. De binnenzijde hoeft alleen maar 'voor de net' dus daar vind ik 5mm genoeg. De onderzijde van deze liggers moeten ook mooi zijn, maar ik haal niet teveel materiaal weg, want deze pennen moeten veel gewicht dragen.

Ik heb dus een pen die in de breedte al klaar is en die teken ik af, in dit geval 2 centimeter eraf:

[Afbeelding]

Ik zaag de pen in langs de ligger:

[Afbeelding]

en daarna de pen in:

[Afbeelding]

en dan heb je dus een blokje weggezaagd. Dat gaat vreselijk snel en nog best wel precies als je voorzichtig werkt.

[Afbeelding]

Nu is dit een el cheapo chinese knock off natuurlijk, het tafeltje is niet perfect vlak, alles is een beetje fragiel, maar voor twintig euro liegen de resultaten er niet om.
Ah duidelijk! Zaagt zo'n lintzaag nou veel "rechter" dan bijvoorbeeld een decouperzaag?

Ik snap de use case voor een grote lintzaag heel goed. Maar vroeg het mij even af voor een kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Getto schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Ah duidelijk! Zaagt zo'n lintzaag nou veel "rechter" dan bijvoorbeeld een decouperzaag?

Ik snap de use case voor een grote lintzaag heel goed. Maar vroeg het mij even af voor een kleinere.
Nou, zo'n lint kan behoorlijk zwabberen, zeker als je het werkstuk te snel beweegt/duwt of draait. Maar ik denk dat je in het voordeel bent:

- de zaag beweegt maar één kant op in plaats van op en neer
- je beweegt het werkstuk, en niet de hele machine
- er is weinig tot geen trilling
- de tafel houd je werkstuk onder de juiste hoek
- je hebt goed zicht op je zaaglijn en eventuele markeringen

Ook word het al heel snel lastig zagen met een decoupeerzaag als het te zagen gedeelte niet tegen de voet van de machine aan kan liggen (zoals met deze pennen). Naar verhouding is de 'voet' (de tafel) van de lintzaag veel groter en dus heb je houvast aan de rest van het werkstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
Ah duidelijk. Thanks voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Hmmbob schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:42:
[...]

Tja, dat zijn nou typisch bedrijven die profiteren dat jij "omhoog zit" en haast hebt. Ze hoeven echt niet voor kostprijs langs te komen....
Nee ze mogen best een (goede) boterham verdienen! Het is alleen altijd onvoorzien en dus altijd aan de prijs :P maar goed als alles weer netjes werkt hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

De laatste keer heb ik het bedrag wat ik uit zou geven aan zon ontstoptoko uitgegeven aan een rioolontstopslang voor op de hogedrukreiniger. Onder de streep goedkoper, en zeker als ik de keren meetel dat ik iemand in de kennissenkring heb kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
Hallo,

Ik ben bezig met plaatsen van kozijn waarbij het balkon komt te vervallen. Het is een inpandig balkon waar op een beton plaat het huidige kozijn staat, een meter naar binnen vanuit de gevel gezien.

Dit huidige kozijn is geschroefd tegen spouwlat ( onderbreking koudebrug ).

Nu is dus mijn twijfel te kiezen om een nieuwe snede te maken met natte zaag thv het nieuwe kozijn ( gelijk aan de gevel ).

Of, het deel buitenmuur, wat zometteen dus binnenmuur gaat worden bekleden met PIR voorzetwand tot de huidige snede.

Ik twijfel of het de constructie zwakker maakt met een extra snede. Ter hoogte van de dak dragende balk ( zie foto ), dacht ik om de voeg aan te houden als snede.

En is een snede überhaupt wel voldoende, of moet dit enkele centimeters breed zijn?

Hoor graag ieders bouwtechnische mening / advies :)

[ Voor 41% gewijzigd door Rogerrrr op 28-08-2020 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07 11:05

Impry

Rallymedia.nl

In onze kunststof kozijnen zitten schroefgaatjes. Hoe zou ik dit het beste kunnen dichten/afwerken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yVY8o0n5hrR1fJpa9Duju5qtxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odZP9b7aIr05ZrVPDcKsZmeY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qF8IhsMp0h1RFCXOauZyido_Ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scVPw3EjkXVWcZcM7MWsUnRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXhOVeRtP19BwMpTY4t8Lm-aP60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1xJtbTxUfHIosENkwo1t4fn.jpg?f=fotoalbum_tile

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 15:51
Impry schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:31:
In onze kunststof kozijnen zitten schroefgaatjes. Hoe zou ik dit het beste kunnen dichten/afwerken?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Drupje kit?

As ge 't nie meer wit: pur of kit

En een hamer op het hoofd van degene die erin geschroefd heeft 8)7

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 11-07 22:13

Det

Impry schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:31:
Hornbach (en andere bouwmarkten wellicht ook) heeft witte kunststof afdichtdopjes.

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/494/814/39/DV_8_8673639_01_4c_DE_20190208081657.jpg
Link

Als je zoekt op "afdekdop" op de site van Hornbach vind je er meer. En uiteraard, als je ze niet strak genoeg passen in je gaatjes kun je ze met een dotje kit erin lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Tehh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:06:
Ik wil binnenkort de boeien & windveren van mijn huis aanpakken. Het hout heeft zijn beste tijd gehad op enkele plekken en is bruin geverfd. Onze kozijnen zijn van hout maar ik neig naar een alternatief (keralit, rockpanel / hardschuim) zodat ik niet meer hoef te schilderen.
Ik hoor (en zie) echter wisselende bevestigingsmethoden. Soms over de bestaande houten boeien/windveren en soms worden de boeien & windveren verwijderd en dan wordt het bestaande regelwerk gebruikt als basis om het kunststof op te bevestigen.
Bestaande hout weghalen (volgens mij met name i.v.m. ventilatie) klinkt wel logisch maar volgens sommigen is dat niet nodig als het bestaande houtwerk niet verrot is. Ik wil deze klus echt maar één keer doen en er dan 40 jaar vanaf zijn, is dan het weghalen van het bestaande hout dé oplossing?
Ventilatie is altijd nodig als hout wordt afgedekt door een materiaal dat geen vocht doorlaat. Enkel Rockpanel laat vocht door, dus hoeft niet geventileerd gemonteerd te worden. Maar je huidige boeien moeten nog wel strak zijn, als die nu golven en je lijmt er Rockpanel tegenaan, dan golft dat ook.

Trespa vind ik een slechte optie. Het moet met grote schroeven gemonteerd worden en de uitstraling vind ik matig. Rockpanel kan gelijmd worden en dan zie je dus geen schroeven.

Als ik deze hoekranden zie, dan zou ik van hardschuim ook niet vrolijk worden: https://www.danenbergshop.nl/images/CC/categoriefoto-03.jpg

Als je hier zelf meer over wilt weten, dan kun je de montage of verwerkingsvoorschriften van verschillende materialen doornemen.

[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 26-08-2020 21:02 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Het was weer leuk voor vandaag. Nou, eigenlijk niet, want deze balkjes willen echt niet meewerken :P.
Maar het moet af, want de volgende projecten liggen klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK5buNP1njlHpFLIvuerasgpBIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYIt8vxTLF0rbVnrfJGCR5or.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Ventilatie is altijd nodig als hout wordt afgedekt door een materiaal dat geen vocht doorlaat. Enkel Rockpanel laat vocht door, dus hoeft niet geventileerd gemonteerd te worden. Maar je huidige boeien moeten nog wel strak zijn, als die nu golven en je lijmt er Rockpanel tegenaan, dan golft dat ook.

Trespa vind ik een slechte optie. Het moet met grote schroeven gemonteerd worden en de uitstraling vind ik matig. Rockpanel kan gelijmd worden en dan zie je dus geen schroeven.

Als ik deze hoekranden zie, dan zou ik van hardschuim ook niet vrolijk worden: https://www.danenbergshop.nl/images/CC/categoriefoto-03.jpg

Als je hier zelf meer over wilt weten, dan kun je de montage of verwerkingsvoorschriften van verschillende materialen doornemen.
Waarom zou je Trespa schroeven? Gewoon lijmen. Paneltack ed zijn er speciaal voor gemaakt.

Rockpanel is mooier, maar ook 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
bbbrumbrum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Waarom zou je Trespa schroeven? Gewoon lijmen. Paneltack ed zijn er speciaal voor gemaakt.

Rockpanel is mooier, maar ook 2x zo duur.
Wellicht vanwege je ondergrond. Als je alleen het zichtwerk vervangt, en de achterconstructie laat zitten, kan ik mij voorstellen dat schroeven ipv lijmen een optie is. Ik heb de plafonds van mijn boeidelen laten vervangen door Rockpanel, geschroefd. Inclusief geheel vervangen achterconstructie. 25 jaar jong, maar in zeer slechte conditie door niet toepassen van ventilatie aan de onderzijde, en een te laag boeideel en daardoor vochtdoorslag. Eeuwig zonde... Op hoogte vind ik schroeven in dezelfde kleur niet heel storend. En inderdaad, zeker mooier dan Trespa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-07 22:41
Mania-92 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:35:
Wel ff goed kijken in de specs van de spotjes. Er zijn er genoeg die wat extra vrije ruimte willen hebben i.v.m warmte ontwikkeling.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ydderf schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Wel ff goed kijken in de specs van de spotjes. Er zijn er genoeg die wat extra vrije ruimte willen hebben i.v.m warmte ontwikkeling.
Tijd om goede uit te zoeken dus. Goede LEDs met hoge efficientie en genoeg heatsink oppervlak worden amper warm. Eigenlijk wil je altijd een veel te grote chip hebben zodat je m op 25% van zn kunnen gebruikt waardoor hij dus amper warm wordt.

Enig nadeel is dat kleur (2700K) en CRI (>85) beide relatieve efficiëntie killers zijn, maar je wilt iig de beste LEDs mét deze specs.

Als echte tweaker dus een mooi armatuur kopen (mag van ali want je gooit alle chinese elctronica toch weg). Daar een fatsoenlijke Cree COB inschroeven, losse meanwell driver erbij et voila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

fmb

Hi Tweakers!

[...].

Bij ons verlaagd plafond is gebruik gemaakt van metalstud + stucplaat. Metalstud zit iets van 0,5 tot 1 cm onder het plafond om voldoende ruimte te hebben om het verlaagde plafond mooi horizontaal te maken. Maar de metalstud zou ook direct tegen het plafond aan kunnen.

Hoogte is dus bij mij iets van 1cm + 3cm metalstud + 1cm stucplaat = 5 cm en dan nog het stucwerk (0,5/1 cm)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Mania-92
fmb schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

Bij ons verlaagd plafond is gebruik gemaakt van metalstud + stucplaat. Metalstud zit iets van 0,5 tot 1 cm onder het plafond om voldoende ruimte te hebben om het verlaagde plafond mooi horizontaal te maken. Maar de metalstud zou ook direct tegen het plafond aan kunnen.

Hoogte is dus bij mij iets van 1cm + 3cm metalstud + 1cm stucplaat = 5 cm en dan nog het stucwerk (0,5/1 cm)
Ik moet deze optie ook serieus overwegen inderdaad. Ik ben een beetje huiverig voor deze oplossing omdat het mij allemaal niet zo stevig leek (Het zit enkel in de wanden goed vast en op een paar punten op het oppervlak met een afhanging). Maar het zou in mijn situatie wel perfect zijn, en als het volgens de voorschriften stevig genoeg is dan zal dat ook wel zo zijn. Scheelt me ook een hoop slagpluggen slaan. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nice, fijn dat ie bevalt B d:)b

Echt goed kan ik het niet zien en je hebt er misschien aan gedacht, maar borstel al het zand van je palen af, zand vermoord je zaagblad.
Boudewijn schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:54:

4: Opletten met vol gas geven en te hard de zaag in laten vallen. Je merk dat hij dan wat meer naar achteren wil gaan.
Dit is zo'n beetje hetzelfde als kickback op de tafelzaag. In het geval van de invalzaag krijgt je blad gewoonweg niet de gelegenheid om zijn spanen kwijt te raken en vliegt je zaag van de rail.
Mijn vriendin heeft ook de neiging om tegelijk te starten en in te vallen. Gelukkig vertelde ze wat ze de zaag voelde doen en kon ik het uitleggen.
Je moet jezelf aanleren de zaag vol op toeren te laten komen alvorens in te vallen, en dan rustig invallen en je zaagbeweging maken. Gaandeweg merk je vanzelf of je je tempo kan opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:06:
Nou, eigenlijk niet, want deze balkjes willen echt niet meewerken :P.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKyUCbfJY1peFOQTatPfPsUps9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t5mqstfLbbGTL514G0hEo9gS.jpg?f=user_large

dat is toch ook geen hamer voor zo'n grote vent, man :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Fraggert schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding]

dat is toch ook geen hamer voor zo'n grote vent, man :P
Nee je hebt gelijk maar de hamer die ik normaal gebruik ging te hard door het hout heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tArZ_fC3ROdz2cR1UaYz317DfSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqDmNnaW1XndCWEHtuFBHkvs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

Nee je hebt gelijk maar de hamer die ik normaal gebruik ging te hard door het hout heen.

[Afbeelding]
ja, dat is weer een beetje iets teveel van het goede, Thor :P

• KillaZ
Iemand een idee hoe ik 3 mm overbrug op een houten vloer?

Ik heb een aantal rotte veiling delen moeten vervangen, de dikte van die k*tplanken is een wopping 21mm.
Aangezien mijn underlayment "maar" 18mm is, zit ik met een naad die ik zeker ga voelen in het laminaat.

Ik zat te denken aan ondervloer van 2mm en dan de normale vloer. Nadeel is alleen dat dat per 15m2 gaat, en het echt maar 1 m2 is. :O

Iemand een tafelzaag in de omgeving Alkmaar en 3 mm stroken kan zagen? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Plaatje hardboard? Vulplaatjes tussen de balk en je 18mm underlayment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:27:
Iemand een idee hoe ik 3 mm overbrug op een houten vloer?

Ik heb een aantal rotte veiling delen moeten vervangen, de dikte van die k*tplanken is een wopping 21mm.
Aangezien mijn underlayment "maar" 18mm is, zit ik met een naad die ik zeker ga voelen in het laminaat.

Ik zat te denken aan ondervloer van 2mm en dan de normale vloer. Nadeel is alleen dat dat per 15m2 gaat, en het echt maar 1 m2 is. :O

Iemand een tafelzaag in de omgeving Alkmaar en 3 mm stroken kan zagen? :+
uuhhmmm.....komt het hoogteverschil doordat je nieuwe "k*tplanken" 21 mm zijn waar je dus eigen 18mm nodig had?

kun je die nieuwe k*tplanken er niet uit halen, even door z'n k*tdiktebank halen of nieuwe k*tplanken op 18mm er in doen?

Het leest alsof die 1 vierkante meter 3mm te hoog ligt en je met stroken van 3mm de 15m2 wil gaan opdikken.

Of lees ik het verkeerd?

Pagina: 1 ... 44 ... 457 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/