"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Ga je lekker?Fraggert schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:33:
[...]
uuhhmmm.....komt het hoogteverschil doordat je nieuwe "k*tplanken" 21 mm zijn waar je dus eigen 18mm nodig had?
kun je die nieuwe k*tplanken er niet uit halen, even door z'n k*tdiktebank halen of nieuwe k*tplanken op 18mm er in doen?
Het leest alsof die 1 vierkante meter 3mm te hoog ligt en je met stroken van 3mm de 15m2 wil gaan opdikken.
Of lees ik het verkeerd?
Ik moet 1m2 3mm opvullen omdat mijn underlayment 18 is en de planken 21 zijn
Ik denk dat ik het underlayment eruit haal en het op de balk met 3mm vulplaatjes uitvlak zoals @deWit al aangaf
K to the KillaZ
@HTT-Thalan mooi nieuw projectje: het maken van een goede hamer. mijn hamer is middenin verzwaard (met moertjes
:strip_exif()/f/image/XNNN90rqbox4SjXKUnBipD79.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 27-08-2020 09:38 ]
KillaZ schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:35:
[...]
Ga je lekker?![]()
Ik moet 1m2 3mm opvullen omdat mijn underlayment 18 is en de planken 21 zijn![]()
Ik denk dat ik het underlayment eruit haal en het op de balk met 3mm vulplaatjes uitvlak zoals @deWit al aangaf

Kun je nagaan hoe beroerd jij een vraag stelt joh
Hardboard plaat is er in 3mm
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik had het al op mijn lijstje staat inderdaad. Hout genoeg liggen...prein2 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:37:
@KillaZ Ik heb inderdaad de vloerbalken met 3 mm opgedikt door stroken hardboard te zagen.. probleem is inderdaad dat de vroegere vloerplanken 21 mm waren en degene die je nu goed kunt kopen 18..
@HTT-Thalan mooi nieuw projectje: het maken van een goede hamer. mijn hamer is middenin verzwaard (met moertjes), heeft een houten kant en een kant met een leren lapje. Deze hamer ga je lol mee beleven met maken en daarna jarenlang lol mee beleven met gebruiken!
[Afbeelding]
nieuwe pagina ook eerst lezen...

[ Voor 10% gewijzigd door deWit op 27-08-2020 09:47 ]
Ware woorden. Ik had er niet vtv aan gedacht en zag het pas op de foto's.Echt goed kan ik het niet zien en je hebt er misschien aan gedacht, maar borstel al het zand van je palen af, zand vermoord je zaagblad.
Yup. Moet daar iets meer geduld in hebben, dank voor je tipsDit is zo'n beetje hetzelfde als kickback op de tafelzaag. In het geval van de invalzaag krijgt je blad gewoonweg niet de gelegenheid om zijn spanen kwijt te raken en vliegt je zaag van de rail.
Mijn vriendin heeft ook de neiging om tegelijk te starten en in te vallen. Gelukkig vertelde ze wat ze de zaag voelde doen en kon ik het uitleggen.
Je moet jezelf aanleren de zaag vol op toeren te laten komen alvorens in te vallen, en dan rustig invallen en je zaagbeweging maken. Gaandeweg merk je vanzelf of je je tempo kan opvoeren.
Ik geloof dat er morgen weer een nieuwe systainer aankomt. Holy shit we lopen leeg
Iets met drempel uitzagen en multitool.
Ik heb een gietvloer RAL7030 die ik wil afkitten, maar dan moet het wel een beetje matchen.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik zou proberen de kit te bestellen in RAL7030 danLED-Maniak schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:25:
Als je siliconenkit in de kleur grijs koopt, welke RAL kleur zal dit zijn?
Ik heb een gietvloer RAL7030 die ik wil afkitten, maar dan moet het wel een beetje matchen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Oh; het bijbehorende topic op woodworking.nl heb ik al van voor naar achter doorgelezen, dus die link is niet meer nodig
K to the KillaZ
Thanks. Op zich wonderbaarlijk dat je precies een workbench filmpje weet te vinden wat ik nog NIET had gezien, want inmiddels heb ik alle suggestions op YouTube wel zo'n beetje gehad.KillaZ schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:32:
@jsiegmund Misschien waard om te kijken: YouTube: My New Workbench: SOLID and PORTABLE
Wat ik dus raar vind: er zijn mensen die beweren dat je alleen een goed resultaat krijgt met hoge precisie mallen, frezen en zeer secuur werken. Die kopen dan zo'n UJK jig a 200+ euro. En je hebt mensen zoals deze dude die gewoon wat lijntjes trekken en met een boormachine + forstner boor even wat gaten er in prikken.
Hij meldt overigens wel dat hij de gaten alleen wil gebruiken om klemmen doorheen te steken, dat geldt voor mij niet. Ik wil wel echt bench dogs op een goede manier kunnen gaan gebruiken. Het uiteindelijke doel is een modulair systeem van koppelbare werkbankjes (100 x 80 en dan waarschijnlijk 4 stuks) met een blad waarin ik ook t-track e.d. ga frezen om op een kleinere ruimte zo flexibel mogelijk te zijn. Dus ik vermoed dat deze aanpak toch een beetje te grof is.
Yes, behoorlijk solide. Al krijg ik geen perfect passende gaten met de vingerfrees die zij er zelf bij verkopen.jsiegmund schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:28:
Heeft er iemand hier ervaring met het boren van gaten in een MFT-stijl werkbank? Ik ben een beetje aan het shoppen voor sjablonen. Er gaan wat DIY sjablonen rond maar heb tot dusverre niemand weten te vinden die van zijn eigen sjabloon af wil. Vond een sjabloon van 247 wood (https://www.247wood.nl/en...g-20mm-complete-set/a3957) wat nog wel enigszins betaalbaar is. Ben van plan om dit te frezen met mijn nieuwe frees (RT0700). Mochten er nog bruikbare tips & tricks zijn dan hoor ik het graag.
Oh; het bijbehorende topic op woodworking.nl heb ik al van voor naar achter doorgelezen, dus die link is niet meer nodig
Ik gebruik dezelfde frees, de accuvariant. Deze gaat niet zo diep als een bovenfrees: Let er op dat de mal best wel dik is en je dus een langere vingerfrees gebruikt.
Dan zou ik toch echt met een mal werken. Helaas zul je dan toch moeten investeren. Voor 60 euro heb je een MFT set bij Toolstation.jsiegmund schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:39:
[...]
Thanks. Op zich wonderbaarlijk dat je precies een workbench filmpje weet te vinden wat ik nog NIET had gezien, want inmiddels heb ik alle suggestions op YouTube wel zo'n beetje gehad.
Wat ik dus raar vind: er zijn mensen die beweren dat je alleen een goed resultaat krijgt met hoge precisie mallen, frezen en zeer secuur werken. Die kopen dan zo'n UJK jig a 200+ euro. En je hebt mensen zoals deze dude die gewoon wat lijntjes trekken en met een boormachine + forstner boor even wat gaten er in prikken.
Hij meldt overigens wel dat hij de gaten alleen wil gebruiken om klemmen doorheen te steken, dat geldt voor mij niet. Ik wil wel echt bench dogs op een goede manier kunnen gaan gebruiken. Het uiteindelijke doel is een modulair systeem van koppelbare werkbankjes (100 x 80 en dan waarschijnlijk 4 stuks) met een blad waarin ik ook t-track e.d. ga frezen om op een kleinere ruimte zo flexibel mogelijk te zijn. Dus ik vermoed dat deze aanpak toch een beetje te grof is.
K to the KillaZ
Ik heb gisteren een lichtpunt in de muur verplaatst door een gat te maken waar de leiding (in een flexibele buis) ligt en daar de draden uit de muur te laten komen. Ik moet dus het gat dichtmaken op een veilige en mooie manier.
Enerzijds wil ik ervoor zorgen dat er geen rotzooi in de flexibele buis komt en moet ik de blote draden die uit de muur komen beschermen want het laatste eindje zit niet meer in de flexibel natuurlijk. Tenslotte moet het eindresultaat glad te schuren zijn. De muren zijn momenteel gestuct maar nog niet geschilderd.
https://www.kitcentrum.nl...6/siliconenkit/ral-kleur/ Hier kan je de kit exact op kleur bestellen. Zal overigens bij meer aanbieders kunnen, hoewel ik goede ervaringen heb met deze aanbieder.LED-Maniak schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:25:
Als je siliconenkit in de kleur grijs koopt, welke RAL kleur zal dit zijn?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
De 60 euro set bij toolstation is dezelfde set van 247woodKillaZ schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:48:
[...]
Dan zou ik toch echt met een mal werken. Helaas zul je dan toch moeten investeren. Voor 60 euro heb je een MFT set bij Toolstation.
Ik heb dat ding, en op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om goede gaten te boren. Ik heb exact dezelfde frees (RT0700) en ik gebruik de bovenfreesvoet icm een festool spiraalfrees (20mm), maar m'n gaten in Berken Multiplex vallen altijd 0.2mm groter uit. Het bitje is netjes 19.9 oid, maar ik verdenk de bovenfreesvoet van een beetje speling waardoor het gat iets te groot wordt.jsiegmund schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:28:
Heeft er iemand hier ervaring met het boren van gaten in een MFT-stijl werkbank? Ik ben een beetje aan het shoppen voor sjablonen. Er gaan wat DIY sjablonen rond maar heb tot dusverre niemand weten te vinden die van zijn eigen sjabloon af wil. Vond een sjabloon van 247 wood (https://www.247wood.nl/en...g-20mm-complete-set/a3957) wat nog wel enigszins betaalbaar is. Ben van plan om dit te frezen met mijn nieuwe frees (RT0700). Mochten er nog bruikbare tips & tricks zijn dan hoor ik het graag.
Resultaat daarvan is dat er speling zit in de benchdogs, en dus in hoe je de template vastzet = geen perfect grid.
Ik heb het eerst met een ecotools freesje geprobeerd. Daarbij moest ik sowieso een gat voorboren, maar was ook geen aanrader. Je zou het kunnen proberen met een CMT 20mm boorbit: https://www.amazon.de/392...ords=cmt+mm+router&sr=8-7 of die van festool: https://www.amazon.de/Fes...fRID=W0XQQ0427E7RKT7RZ3FR
Die CMT is nog wel te betalen, ik ben erg benieuwd of je betere resultaten krijgt dan ik.
Ik heb ondertussen m'n zinnen gezet op een zaagtafel om accuraat te kunnen zagen, dus ik denk niet dat ik verder nog wil investeren. Mocht je interesse hebben dan zou je mijn template wel over kunnen nemen.
Ik heb precies hetzelfde gehad.. ligt niet aan de mal denk ik. Ik probeer nu nog een Bosch bovenfrees want mijn gaten zijn ook elke keer een fractie te groot (niet ovaal dus de frees lijkt goed gebalanceerd).TheJVH schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:43:
[...]
Ik heb dat ding, en op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om goede gaten te boren. Ik heb exact dezelfde frees (RT0700) en ik gebruik de bovenfreesvoet icm een festool spiraalfrees (20mm), maar m'n gaten in Berken Multiplex vallen altijd 0.2mm groter uit. Het bitje is netjes 19.9 oid, maar ik verdenk de bovenfreesvoet van een beetje speling waardoor het gat iets te groot wordt.
Resultaat daarvan is dat er speling zit in de benchdogs, en dus in hoe je de template vastzet = geen perfect grid.
Ik heb het eerst met een ecotools freesje geprobeerd. Daarbij moest ik sowieso een gat voorboren, maar was ook geen aanrader. Je zou het kunnen proberen met een CMT 20mm boorbit: https://www.amazon.de/392...ords=cmt+mm+router&sr=8-7 of die van festool: https://www.amazon.de/Fes...fRID=W0XQQ0427E7RKT7RZ3FR
Die CMT is nog wel te betalen, ik ben erg benieuwd of je betere resultaten krijgt dan ik.
Ik heb ondertussen m'n zinnen gezet op een zaagtafel om accuraat te kunnen zagen, dus ik denk niet dat ik verder nog wil investeren. Mocht je interesse hebben dan zou je mijn template wel over kunnen nemen.
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Ik kan hier in de buurt een Festool OF1400 huren, wellicht dat ik het daar nog een keer mee probeer. Maar ondertussen heb ik er al behoorlijk wat geld tegenaan gegooid, dan had ik bijna net zo goed dat UJK systeem kunnen kopen...
@jsiegmund Ik zou echt een boorbit kopen - die ik heb gelinked, mijn ervaringen met andere frezen zijn niet echt goed (boren slecht, moet je eigenlijk voorboren).
Wij hebben sinds kort houten garagedeuren waarbij gebruik gemaakt is van zgn. alustabiel hout (metalen plaat erin tegen kromtrekken). Nu wil ik graag een 'dictator' op de deur monteren, maar nu is mijn vraag: wat voor boor moet ik gebruiken om voor te boren? En welke schroeven kan ik het beste gebruiken in verband met de metalen plaat die erin zit?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fH66ZbU5uszgQnCXKNFacjIL.jpg?f=user_large)
Weet je of dat ook op zo'n vloer werkt?SamPatterson schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:07:
[...]
Ja dat spul werkt goed. Je impregneert daarmee de poreuze steen, zodat vlekken niet meer in de steen kunnen doordringen. Als ik je een tip mag geven, kijk ook eens naar HMK S235, dat is hetzelfde spul, maar dan met kleurverdieper, daarmee worden je stenen wat donkerder (kleur als ze nat zijn). Kan mooi zijn, maar misschien niet je smaak. Zelf heb ik het wel voor de leisteenvloer.
Probleem is dat de tegels uitgebeten zijn, vanwege veel kalk en alle reinigers die er overheen zijn gegaan.
Ik behandel het nu elke maand of zo met babyolie
:strip_exif()/f/image/pRdb8Hhj7ttU2cN3bN8XvmCo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUUdpx9ngRvCa4Lmis0VsHT3.jpg?f=fotoalbum_large)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Helaas geen ervaring mee,Deforcer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:28:
Misschien een domme vraag, maar jullie hebben er vast antwoord op.
Wij hebben sinds kort houten garagedeuren waarbij gebruik gemaakt is van zgn. alustabiel hout (metalen plaat erin tegen kromtrekken). Nu wil ik graag een 'dictator' op de deur monteren, maar nu is mijn vraag: wat voor boor moet ik gebruiken om voor te boren? En welke schroeven kan ik het beste gebruiken in verband met de metalen plaat die erin zit?
[Afbeelding]
maar ik zou het met zelftappers proberen (incl. boorpunt)
Ik zou met een metaalboortje voorboren, en dan gewoon universele/spaanplaat-schroeven gebruiken. Aluminium is is niet echt knetterhard, dus als er eenmaal een gaatje in is voorgeboord vreet die schroef zich er wel doorheen.Deforcer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:28:
Misschien een domme vraag, maar jullie hebben er vast antwoord op.
[Afbeelding]
Top dankjewel! Ga ik dat proberen!LinuxMan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:53:
[...]
Ik zou met een metaalboortje voorboren, en dan gewoon universele/spaanplaat-schroeven gebruiken. Aluminium is is niet echt knetterhard, dus als er eenmaal een gaatje in is voorgeboord vreet die schroef zich er wel doorheen.
Als ik het zo inschat lijkt me dat een keramische tegelvloer en in dat geval moet ik je teleurstellen. Het spul is een impregneer en werkt volgens de verpaking alleen bij natuurlijke poreuze steensoorten en helaas niet keramiek.TommyGun schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:45:
[...]
Weet je of dat ook op zo'n vloer werkt?
Probleem is dat de tegels uitgebeten zijn, vanwege veel kalk en alle reinigers die er overheen zijn gegaan.
Ik behandel het nu elke maand of zo met babyolieen dan is het weer geweldig mooi (zoals nu), maar moet je uiteraard wel telkens herhalen omdat het verdwijnt doordat de douche open is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van de website van Moeller: "Geschikt voor grofgeslepen, geborstelde, gezandstraalde, gevlamde en splijtruwe natuurstenen oppervlakken (zachte en harde gesteenten). Tevens gescihkt voor marmercomposiet, kunststeen, en terrazzo binnenshuis. "
Ik weet te weinig van het onderwerp om je te adviseren over wat je wel kunt gebruiken voor keramiek. Succes in elk geval.
Edit: Nou lees ik wel dat er ook poreuze keramiek bestaat. In dat geval zou je het wel kunnen proberen, wie weet heb je geluk.
[ Voor 4% gewijzigd door SamPatterson op 27-08-2020 14:53 ]
Dacht ik eerst ook, maar ik had het even gegoogeld. Blijkbaar niet.rbaidjoe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:54:
is keramiek niet gewoon kunststeen?
Prima gevalletje om mijn invalzaag eens te proberen (het is 1 los stuk hout zonder spijkertjes).
Situatie:
:strip_exif()/f/image/xmItyphwZyOns1Dks0foLLB4.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/kPSmlgnHACyYfkaRTZL8NBKm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb over de hele breedte van dat rabatdeel een 55mm stuk aangegeven dat eruit gezaagd gaat worden. De verticale lijsten wil ik zoveel mogelijk heel houden voor de stevigheid.
Gezien het een blok van ±40 bij 55mm is kan dat denk ik prachtig hieruit gehaald worden (44x68mm):
https://www.gamma.nl/asso...-x-68-mm-210-cm/p/B521416
Dat balkje kan ik keurig op maat zagen.
Welke lijm is daar handig voor? D4? Polyurethaan?
Hmm @JelleMN86 meldt dat epoxy handig is voor de dorpel. Top gaan we die even scoren. Voor schroeven lijkt me dit een te groot blok.
Een paar kleine kopspijkertjes erin (met een drevel erin slaan) om de boel te fixeren. Qua klemmen ed heb ik alleen 2 25cm lijmklemmen. Mijn idee is om 2 plankjes voor en achter de in te lijmen balk te klemmen (Zodat de balk niet naar voor/achter kan) en dan een spanband verticaal om de deur te doen om de balk de deur in te trekken.
Heb dit filmpje oa als voorbeeld genomen:
YouTube: Timmertip 86 Houtrot repareren van een deur.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2020 19:43 ]
:strip_exif()/f/image/72qyUafunSUBYI2sQ4XIkAhW.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle liggers zitten erin, ik moet hier en daar nog wat schaven en meppen om de fit nog wat beter te maken, en dan even verzinnen hoe ik de boel het beste aan elkaar ga klemmen voor het lijmen.
Even een nieuwe testfit
:strip_exif()/f/image/w8LNxEIgRuVvSlkDMG2kSCbu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-08-2020 20:22 ]
Als je gaat lijmen kan je de D4 gebruiken.Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:27:
Operatie deur is in volle gang, de deur is opgeschuurd... en de houtrot zit ook in de onderkant van de deur.
Prima gevalletje om mijn invalzaag eens te proberen (het is 1 los stuk hout zonder spijkertjes).
Situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb over de hele breedte van dat rabatdeel een 55mm stuk aangegeven dat eruit gezaagd gaat worden. De verticale lijsten wil ik zoveel mogelijk heel houden voor de stevigheid.
Gezien het een blok van ±40 bij 55mm is kan dat denk ik prachtig hieruit gehaald worden (44x68mm):
https://www.gamma.nl/asso...-x-68-mm-210-cm/p/B521416
Dat balkje kan ik keurig op maat zagen.
Welke lijm is daar handig voor? D4? Polyurethaan?
Hmm @JelleMN86 meldt dat epoxy handig is voor de dorpel. Top gaan we die even scoren. Voor schroeven lijkt me dit een te groot blok.
Een paar kleine kopspijkertjes erin (met een drevel erin slaan) om de boel te fixeren. Qua klemmen ed heb ik alleen 2 25cm lijmklemmen. Mijn idee is om 2 plankjes voor en achter de in te lijmen balk te klemmen (Zodat de balk niet naar voor/achter kan) en dan een spanband verticaal om de deur te doen om de balk de deur in te trekken.
Heb dit filmpje oa als voorbeeld genomen:
YouTube: Timmertip 86 Houtrot repareren van een deur.
Wanneer je gaat lijmen luistert het wel wat nauwer mbt de maten van het stuk hout dat je er in gaat plaatsen. Het voordeel van epoxy is dat je veel meer ruimte hebt om te corrigeren en epoxy hecht super goed aan het hout.
De epoxy die ik gebruik is de renoflex groen icm de impregneer van hun. Ook 2 componenten.
Hoe hak je die uitsparingen precies uit dan? Ik neem aan dat je met een boor eerst het grootste deel wegvreet en dan met een beitel het fijne werk doet? Of doe je dit volledig met hamer en beitel?HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:21:
Het moeilijkste werk aan zo'n frame vind ik het uithakken van de gaten voor de pennen, zeker aan de bovenzijde van de poten. Ik vind de constructie erg mooi, en omdat de tafel het ook gebruikt moet ik dit zeker handhaven op de bank, maar de volgende keer onderzoek ik andere methodes.
[Afbeelding]
Alle liggers zitten erin, ik moet hier en daar nog wat schaven en meppen om de fit nog wat beter te maken, en dan even verzinnen hoe ik de boel het beste aan elkaar ga klemmen voor het lijmen.
Even een nieuwe testfit.
[Afbeelding]
Just curious!
Ligt eraan. Bij deze heb ik een forstner bit gebruikt voor de bulk van het materiaal inderdaad, maar ondanks dat je dat uiteindelijk niet meer ziet als de verbinding eenmaal zit, kan ik er niet tegen te weten dat er onder die balk zo'n vermangeld gat zit. Ik heb liever schone strakke lijnen, ook daar waar ik ze niet (meer) kan zien. Ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd ik mezelf geef. Ik heb twee projecten daar ik op korte termijn aan moet/wil beginnen en ik moet de bank dus af hebben. Ook omdat er zich langzaam geïnteresseerden melden voor de tafel en de bank daar een accessoire voor is. Als ik die voor de juiste prijs weet te verkopen heb ik mijn vlakbank bijna terugverdiend, dus het behalve ruimte vrijmaken ook nog de moeiteDen_S85 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:56:
[...]
Hoe hak je die uitsparingen precies uit dan? Ik neem aan dat je met een boor eerst het grootste deel wegvreet en dan met een beitel het fijne werk doet? Of doe je dit volledig met hamer en beitel?
Just curious!
Had zelf nog nooit gehoord van het grootste nadeel (brandbaarheid), dus mocht dit zachtboard zijn dan kan het zijn dat ik het op termijn wel ga vervangen.
Nu zijn alle plafonds net gewit en gaan we zaterdag over. Dus voorlopig ga ik het even hiermee doen.
Kunnen jullie op basis van de foto’s bevestigen of het zachtboard is? Huis is uit 1960.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Gordijnrails kan bevestigd worden met 7 punten, in totaal 275cm gordijn. Met welke schroeven of pluggen kan ik dit het beste doen?
:strip_exif()/f/image/iIvc29vpeUSeq6kQ7PlE9Izh.jpg?f=fotoalbum_large)
Gatverdamme, ik heb nergens zo gloeiende rothekel aan plafonds zoals deze. Of gipsplaat. Wie dat bedacht heeft mogen ze ophangen, helaas heeft dat weinig zin want niks blijft zitten in die troep.Impry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:03:
Ik moet morgen gordijnrails monteren op dit plafond. Met wat googelen ben ik bang geworden dat het zachtboard is.
Had zelf nog nooit gehoord van het grootste nadeel (brandbaarheid), dus mocht dit zachtboard zijn dan kan het zijn dat ik het op termijn wel ga vervangen.
Nu zijn alle plafonds net gewit en gaan we zaterdag over. Dus voorlopig ga ik het even hiermee doen.
Kunnen jullie op basis van de foto’s bevestigen of het zachtboard is? Huis is uit 1960.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Gordijnrails kan bevestigd worden met 7 punten, in totaal 275cm gordijn. Met welke schroeven of pluggen kan ik dit het beste doen?
[Afbeelding]
Beste wat je kunt doen is pluggen pakken die achter de plaat wijd open gaan staan, en genoeg ervan gebruiken.

En hoe ga je zorgen dat de panelen zelf niet uit de sponningen schieten?Impry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:54:
Dan ga ik morgen wat TOGGLER Hollewandpluggen halen. Scoren ook goed als je naar de reviews gaat kijken.
[Afbeelding]
https://www.fischer.nl/nl...ug/gipsplaatplug-duobladeImpry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:54:
Dan ga ik morgen wat TOGGLER Hollewandpluggen halen. Scoren ook goed als je naar de reviews gaat kijken.
[Afbeelding]
Ook een aanrader, qua pluggen is sowieso Fisscher altijd prima.
Dank voor de tip, weer wat geleerd. Leuk dat hier dit soort kennis op het forum gedeeld wordt. Ik leer echt dingen bijJelleMN86 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:49:
[...]
Als je gaat lijmen kan je de D4 gebruiken.
Wanneer je gaat lijmen luistert het wel wat nauwer mbt de maten van het stuk hout dat je er in gaat plaatsen. Het voordeel van epoxy is dat je veel meer ruimte hebt om te corrigeren en epoxy hecht super goed aan het hout.
De epoxy die ik gebruik is de renoflex groen icm de impregneer van hun. Ook 2 componenten.
Ik kom eigenlijk bijna niet meer voor computer-tech op Tweakers.
De konijne, wat een prijs voor dat spul, ik weet ook niet of ik die hele bus leegkrijg . Vind ik normaal niet zo'n issue maar met een bus van 75 piek is dat wel zuur.
Nu zat ik met een collega te appen en die komt toch zaterdag al langs en wilde zijn lamellenfrees wel ff meenemen. Het wordt denk ik goed passen, meten, stukje hout uitzagen, lamellen erin, en
zoiets als deze lijm: https://www.isero.nl/nl-n...lijm-pu-tix-fiber-d4-340g
Speaking of which:
Netjes haaks, het ging echt prima. Dit keer de zaag lekker op toeren laten komen en vanaf 2 kanten ingevallen. Laatste stukjes hout in de hoekjes voorzichtig met de decoupeerzaag weggewerkt (daar komt de cirkelzaag natuurlijk niet
:strip_exif()/f/image/lSzcmeN3GOpAKCyylOyjAFTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8stiSi6bzHFRUrlh2T7bd5Ii.jpg?f=fotoalbum_large)
* Boudewijn is stiekem best trots

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2020 22:09 ]
Naast dat het moeilijk is om dingen te monteren in zachtboard is het ook nog eens erg brandgevaarlijkHTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:07:
[...]
Gatverdamme, ik heb nergens zo gloeiende rothekel aan plafonds zoals deze. Of gipsplaat. Wie dat bedacht heeft mogen ze ophangen, helaas heeft dat weinig zin want niks blijft zitten in die troep.
Beste wat je kunt doen is pluggen pakken die achter de plaat wijd open gaan staan, en genoeg ervan gebruiken.

Had hij zelf ook al genoemd zie ik.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2020 22:47 ]
Dat is kaarsrecht gedaan! Top gewerkt.Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:59:
[...]
Dank voor de tip, weer wat geleerd. Leuk dat hier dit soort kennis op het forum
De konijne, wat een prijs voor dat spul, ik weet ook niet of ik die hele bus leegkrijg . Vind ik normaal niet zo'n issue maar met een bus van 75 piek is dat wel zuur.
Nu zat ik met een collega te appen en die komt toch zaterdag al langs en wilde zijn lamellenfrees wel ff meenemen. Het wordt denk ik goed passen, meten, stukje hout uitzagen, lamellen erin, en
zoiets als deze lijm: https://www.isero.nl/nl-n...lijm-pu-tix-fiber-d4-340g
Speaking of which:
Netjes haaks, het ging echt prima. Dit keer de zaag lekker op toeren laten komen en vanaf 2 kanten ingevallen. Laatste stukjes hout in de hoekjes voorzichtig met de decoupeerzaag weggewerkt (daar komt de cirkelzaag natuurlijk niet)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
* Boudewijn is stiekem best trots
Dit gaat je pirma af met lijmen. Mooi v groefje er in maken en je gaat er niks meer van zien!
Wat voor verf gaat er op?
Het is een vloer van BIMS beton en is erg gehorig. Het gaat me vooral om de acoustiek zodat onze dochter die eronder slaapt het geluid niet hoort. We willen de zolder namelijk gebruiken als thuiskantoor.
Nu ligt er dus die bims vloer van ~20cm en daarop een laminaat vloertje.
Ik dacht zelf aan ofwel PIR of steenwol, maar moet er nog een dampwerende folie onder ? En helpen diktes als 6-8cm of helemaal niet? Hoger wil ik namelijk niet gaan omdat het dan te laag wordt op zolder. Ik ben vrij groot
Sikkens XS High Gloss. Deur wordt gelders blauw, kozijn RAL9010.JelleMN86 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:08:
[...]
Dat is kaarsrecht gedaan! Top gewerkt.
Dit gaat je pirma af met lijmen. Mooi v groefje er in maken en je gaat er niks meer van zien!
Wat voor verf gaat er op?
Uiteraard met grondverf, wel van ander merk overigens (ik meen "de vos"). De lokale verfwinkel adviseerde deze combinatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2020 22:17 ]
Geen idee, hopen dat het niet gebeurt.HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:56:
[...]
En hoe ga je zorgen dat de panelen zelf niet uit de sponningen schieten?
Of kan ik daar nog iets aan doen?
Plafond vervangen.Impry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:17:
[...]
Geen idee, hopen dat het niet gebeurt.
Of kan ik daar nog iets aan doen?
Ligt eraan van wat voor geluid je nu overlast hebt.De_Bastaard schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:16:
Als ik nu de betonvloer van onze zolder aan de bovenkant wil isoleren, hoe pak ik dat het beste aan?
Het is een vloer van BIMS beton en is erg gehorig. Het gaat me vooral om de acoustiek zodat onze dochter die eronder slaapt het geluid niet hoort. We willen de zolder namelijk gebruiken als thuiskantoor.
Nu ligt er dus die bims vloer van ~20cm en daarop een laminaat vloertje.
Ik dacht zelf aan ofwel PIR of steenwol, maar moet er nog een dampwerende folie onder ? En helpen diktes als 6-8cm of helemaal niet? Hoger wil ik namelijk niet gaan omdat het dan te laag wordt op zolder. Ik ben vrij groot
- Zijn het voornamelijk "vloer" geluiden? (Schoenen, schuiven van stoelen)
- Normale leefgeluiden? (praten, beetje muziek)
Meestal zijn het "vloer" geluiden en dan zou ik eerder voor een zeer goede ondervloer gaan plus een "zachte" vloer. Zeil/PVC i.p.v. laminaat.
Hier ga je nog aan terugdenken als het een keer in de hens staat, die troep
Met een rieten dak krijg je bonuspremie vanwege het brandrisico, ik snap niet dat dit niet ook geld voor dit soort plafonds
Ik zou toch voor je over gaat het eruit trekken.Impry schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:03:
Ik moet morgen gordijnrails monteren op dit plafond. Met wat googelen ben ik bang geworden dat het zachtboard is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
9mm osb/underlayment en 9mm stucplaat erop.
Kun je overal schroeven zonder plug.
Ons huis is (voordat we het kochten) afgefikt omdat via een gordijn het zachtboard plafond in de fik ging door een kaars.
Levens gevaarlijk.
Gips werkt brandvertragend, dan heb je tenminste nog de kans om weg te komen.
Als hier gips had gezeten of gewoon kaal hout was de vitrage waarschijnlijk al uit gebrand voordat de rest de fik in ging.
of zelfs tapijt. Desnoods van dat harder kortpolig kantoortapijt met een goede rubberen ondervloer. Dan ben je alle vloergeluiden wel kwijt, en zelfs leefgeluid wordt er enigzins door gedempt. Alleszins toch meer dan door laminaat, dat louter weerkaatst als een klankkast. Gooi het kantoor verder vol met grote planten met veel bladeren en je bent weer een stap verder.Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:21:
[...]
Ligt eraan van wat voor geluid je nu overlast hebt.
Meestal zijn het "vloer" geluiden en dan zou ik eerder voor een zeer goede ondervloer gaan plus een "zachte" vloer. Zeil/PVC i.p.v. laminaat.
Het klopt dat zachtboard brandbaar is en beton en gips niet.
Maar wat te denken van het bankstel, de (rol)gordijnen, houten vloeren en de populaire steigerhouten accenten in een woning?
Elektra zal niet makkelijk brand veroorzaken. Tenminste als er niet gerommeld is. Want bijna 100 jaar worden in NL al bedrading en aansluitputen in metalen of brandvertragend kunststof componenten afgeschermd.
Goede vraag! Zal morgen eens kijken wat voor soort geluid het inderdaad is. Voor de warmte hoeft het niet perse gezien we het dak nog gaan isoleren.Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:21:
[...]
Ligt eraan van wat voor geluid je nu overlast hebt.
Ik was nu voor het op klus gaan eigenlijk wel zat telkens meerdere kisten mee te nemen en telkens moeten zoeken naar waar die bitjes of boortjes oid zijn, dus vanmiddag ff beetje geknutseld.
Had ooit al eens een m-box 4 op de kop getikt waar ik eigenlijk eens een radio in/van wilde maken, maar ondertussen kwam de DMR108 op m'n pad dus dit was niet meer nodig.
Nu dus maar ff wat snel in elkaar geflanst zodat ik tenminste 2 tollen + accu's + boren en bitjes altijd bij me heb alsook de lader.
Toolbox | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Is nog een DC18RA lader en met een paar kleine dotjes hightack onder de rubber dopjes/pootjes zit deze vast, accu kan opladen met de deksel dicht en daaronder genoeg ruimte voor de rest.
Voordeel van alleen die rubberen voetjes vast is dat ik de lader er evt ook zo uithaal.
[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 28-08-2020 00:31 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als het loopgeluid is zou ik iets van fermacell estrichdelen nemen, da's een laagje steenwol in combinatie met gipsvezelplaat, daarmee creër je een zwevende dekvloer waardoor je weinig geluid gaat horen. Nadeel dat de platen vrij zwaar zijn, goeie workout om ze boven te krijgen.De_Bastaard schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:12:
[...]
Goede vraag! Zal morgen eens kijken wat voor soort geluid het inderdaad is. Voor de warmte hoeft het niet perse gezien we het dak nog gaan isoleren.
Inderdaad, kitcentrum heeft allemaal kleuren opties voor de verschillende kitsoorten. Meeste andere aanbieders die ik kon vinden hebben niet zo'n ruime selectie aan kleur mogelijkheden.breinonline schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:22:
https://www.kitcentrum.nl...6/siliconenkit/ral-kleur/ Hier kan je de kit exact op kleur bestellen. Zal overigens bij meer aanbieders kunnen, hoewel ik goede ervaringen heb met deze aanbieder.
Daar was ik net naar aan het kijken!breinonline schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:22:
[...]
https://www.kitcentrum.nl...6/siliconenkit/ral-kleur/ Hier kan je de kit exact op kleur bestellen. Zal overigens bij meer aanbieders kunnen, hoewel ik goede ervaringen heb met deze aanbieder.
https://www.kitcentrum.nl...2ZUwjUEAQYCiABEgJfW_D_BwE
Ottoseal S100.
Ik heb RAL7030 steengrijs.
Maar ottoseal zegt: dat is C79.
Ik kan nergens een lijst vinden hoe deze twee aanduidingen zich met elkaar verhouden

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik zie hier geen relativering ten aanzien van zachtboard?nokiaan958GB schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:59:
Enige relatievering ten aanzien van zachtboard plafonds is wel op z'n plaat.
Het klopt dat zachtboard brandbaar is en beton en gips niet.
Maar wat te denken van het bankstel, de (rol)gordijnen, houten vloeren en de populaire steigerhouten accenten in een woning?
Elektra zal niet makkelijk brand veroorzaken. Tenminste als er niet gerommeld is. Want bijna 100 jaar worden in NL al bedrading en aansluitputen in metalen of brandvertragend kunststof componenten afgeschermd.
Het hele punt is dat je plafond je hele ruimte beslaat, en de rest niet. Het is dus veel eenvoudiger voor een bank/gordijn/meubelstuk dat in de fik staat, over te slaan op de rest - JUIST omdat het plafond makkelijk fikt en dus de boel gelijk meeneemt naar de overige meubelstukken.
Tuurlijk, als je bank in de hens staat moet je gewoon wegwezen, zoals met alle brandjes die én groter zijn dan een prullenmand én bij meerdere haarden, maar als je plafond _niet_ van zachtboard is geef je jezelf in ieder geval kostbare seconden extra om weg te komen.
het vuur verspreid zich heel vaak via het plafond. Een brandwerend plafond is dus wel degelijk een heel belangrijk element om een brand te ontvluchten.
Over dat rommelen: Er word héél wat afgerommeld door particulieren. Ook in dit huis trof ik een waslijst aan shit aan die de vorige bewoners maar met een franse slag aan elkaar gemaakt hebben, sommige dingen gewoon gevaarlijk.
Ook koopt een groot deel van de bevolking direct of indirect troep die buiten Europese keurmerken om worden geproduceerd. Ook ketens zoals Big Bazaar en Action doen hieraan mee. Dan krijg je brandgevaarlijke electronica in huis. Nog los daarvan:
https://www.coventryteleg...ing-issued-after-13707504
opladers die niet in gebruik zijn, maar wel ingeplugd zijn. Die geven bijna altijd continue static en vonken af in de directe omgeving. Daar zal maar net een krantje, trui of iets anders naast liggen. Genoeg huizen afgefikt op die manier.
Dus ja, ik zou dat softboard plafond linea recta vervangen, en dat is geen grap
[ Voor 23% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-08-2020 10:39 ]
En dat kun je direct op de betonvloer leggen?deWit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:20:
[...]
Als het loopgeluid is zou ik iets van fermacell estrichdelen nemen, da's een laagje steenwol in combinatie met gipsvezelplaat, daarmee creër je een zwevende dekvloer waardoor je weinig geluid gaat horen. Nadeel dat de platen vrij zwaar zijn, goeie workout om ze boven te krijgen.
Dit dus. Fermacell elementen. En dan bijvoorbeeld het type 2E35 (opbouw hoogte = 45mm). En daarboven op een zachtevloerbedekking. Zeker geen laminaat achtige zaken.deWit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:20:
Als het loopgeluid is zou ik iets van fermacell estrichdelen nemen, da's een laagje steenwol in combinatie met gipsvezelplaat, daarmee creër je een zwevende dekvloer waardoor je weinig geluid gaat horen. Nadeel dat de platen vrij zwaar zijn, goeie workout om ze boven te krijgen.
Hier de brochure van deze elementen en de geluidsdemping: https://www.fermacell.nl/.../nl-NL/0690J0000067qQUQAY
(Pagina 26 voor betonvloeren).
[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 28-08-2020 20:18 ]
Weer wat dingen voor mezelf om te onthouden:
- Achteruit zagen (de zaag naar je toe halen) lanceert heel veel meuk uit de voorkant van de zaag. Zooi die normaal de stofzuiger in gaat.
- Stiekem ben ik aan het schulpen, met een 48 tands blad. Easy does it maar wellicht toch ff een blaadje bijkopen
- Mijn liniaal is aan het schuiven gegaan. Op zich niet gek, ik heb een 44mm lat op zijn kant gelegd en daar een 37mm lat van gemaakt. Ik heb de lat eerst afgekort en daarna het afgekorte deel ernaast gelegd, maar toch is ergens de boel een beetje gaan schuiven

:strip_exif()/f/image/zQDTASZhTejDqG5qvBqUL31N.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die dikte-fout na eigenlijk best tevreden. Volgende keer toch ff 2mm meer nemen en dat dan maar afschuren als het in de deur zit. Nu de kant die we het meeste opvullen maar aan de binnenkant doen (het is een schuurtje...). Morgen houtrotimpregneer en meteen door met de PU bruislijm.
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 28-08-2020 20:50 ]
:strip_exif()/f/image/eiuVKx7ManLrmzwZZKIEUud7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag een bezoekje gedaan bij de houthandel in Arnhem. Auto volgegooid met wat berken multiplex en ruwe mahonie planken.
:strip_exif()/f/image/zBANn2aAbzUxN5vSerkNd0cP.jpg?f=fotoalbum_large)
Foutje gemaakt in de berekening, dus het mahonie was een stuk goedkoper dan verwacht. Volgende keer misschien maar eens een wat meer exotisch houtsoortje uitzoeken. Maar voor dit project, voor het contrast, denk ik wel een goede keus.
:strip_exif()/f/image/9gBzU8J0FeIppp370ucnvPlc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu hebben @s0ulmaster en ik weer wat te doen de komende maanden, als het huidige project afgerond is.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
:strip_exif()/f/image/Sv0a9NGf6nK2eZA15hINCOs0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo,
Ik merk een al een tijdje dat de radiator in mijn badkamer lekt - blijkbaar genoeg om over het laatste half jaar de druk op mijn cv ketel best laag te krijgen. Ik heb even naar de lek gekeken en ik zie al waar het probleem is (zie foto).
Nu ben ik zelf niet zo handig met dit soort zaken en dit is mijn eerste woning dus ik vroeg me af of iemand mij hier kan helpen met wat ik kan doen. Is hier een redelijk makkelijke oplossing voor?
edit: wat ik al geprobeert heb is om die grote schroef net boven de verwarming harder aan te schroeven, maar dat lukt niet echt, ik beschadig eerder de schroef zelf.
[ Voor 12% gewijzigd door Sreini op 29-08-2020 11:16 ]
Je kan proberen om de radioator knop lost te draaien,Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:15:
[Afbeelding]
Hallo,
Ik merk een al een tijdje dat de radiator in mijn badkamer lekt - blijkbaar genoeg om over het laatste half jaar de druk op mijn cv ketel best laag te krijgen. Ik heb even naar de lek gekeken en ik zie al waar het probleem is (zie foto).
Nu ben ik zelf niet zo handig met dit soort zaken en dit is mijn eerste woning dus ik vroeg me af of iemand mij hier kan helpen met wat ik kan doen. Is hier een redelijk makkelijke oplossing voor?
edit: wat ik al geprobeert heb is om die grote schroef net boven de verwarming harder aan te schroeven, maar dat lukt niet echt, ik beschadig eerder de schroef zelf.
even het schroefdraad checken... en daarna opnieuw Teflontape om het schroefdraad doen.
en daarna hand vast draaien. Vast is Vast zeggen ze altijd

Het ziet er bij uit also het water vanuit de radiator zelf komt (dus waar de radiator en de pijp samenkomen, lager dan de schroef). Iemand heeft daar ok dit materiaal aangebrach dat op haar lijkt.choman schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:25:
[...]
Je kan proberen om de radioator knop lost te draaien,
even het schroefdraad checken... en daarna opnieuw Teflontape om het schroefdraad doen.
en daarna hand vast draaien. Vast is Vast zeggen ze altijd
Zo te zien lekt de aansluiting van je radiator / radiatorkraan. Dat zou je dan los moeten maken en even nieuw teflontape om het schroefdraad wikkelen. Dan moet je alleen wel eerst je systeem legen vrees ik.Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:15:
[Afbeelding]
Hallo,
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Dat noemen ze hennep, word net als teflon tape gebruikt om draad aansluitingen af te dichten.Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Iemand heeft daar ok dit materiaal aangebrach dat op haar lijkt.
Awesome
:strip_exif()/f/image/BoUe1cBpYMcMl5RvKx9EdDrw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even nu even voor de duidelijkheid er wat bij getekent. Ik constateer een lekkage bij het zwarte pijltje. Moet ik dan ook op pijltje A teflontape bijvoegen of op B of C (eerder comments waren een beetje verwarend dus ik vraag het maar voor de zekerheid).
Nu over het leegmaken van de radiator. Door even online te kijken kom ik tot de volgende conclusie - Dat ik ten eerste de afvoer moet sluiten. Ik neem aan dat ik dat al bereikt heb door het knopje in mijn eerste plaatje helemaal richting "-" te draaien. Daarnaa moet ik ook de afvoer sluiten: wordt daarbij dit knopje bedoelt?
:strip_exif()/f/image/ydcJhilRrTnnspbbh8jtcTV1.jpg?f=fotoalbum_large)
Om het water weg te halen neem ik aan dat ik dit kraantje open moet zetten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HcocsHValUItlYQ4JNIh5IxI.jpg?f=user_large)
maar uiteindelijk moet ik blijkbaar ook de ontluchting aan zetten. Het enige andere knopje wat ik hier zie is dit:
:strip_exif()/f/image/tplEsLec7XdLnmh7qDHaVXI7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie mezelf dit niet openschroeven. Wat moet ik hier aan doen?
Verder: je radiator is niet helemaal correct gemonteerd. Leeg laten lopen doe je aan de onderkant, wat op zich best logisch is. Ontluchten wordt altijd aan de bovenkant van een radiator gedaan, immers lucht is lichter dan water. Onderaan ontluchten betekent eigenlijk dat je op 2 punten aan het afwateren bent, dat is niet handig.
Ik zie geen vierkantje. Echter valt het wel mee met deze schroef, ik kan hem wel eruit halen.sypie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:09:
Kijk eens op de kopse kant van de verroeste dopje? De kans is groot dat er een vierkantje in zit voor een ontluchtingssleuteltje.
Op punt C, echter zal je wel een staartsleutel moeten hebben of halen om hem eruit te krijgen. Punt B is een conische afdichting, daar mag niks tussen. Punt A lek is gewoon de kraan vervangen.Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:48:
[Afbeelding]
Ik heb even nu even voor de duidelijkheid er wat bij getekent. Ik constateer een lekkage bij het zwarte pijltje. Moet ik dan ook op pijltje A teflontape bijvoegen of op B of C (eerder comments waren een beetje verwarend dus ik vraag het maar voor de zekerheid).
Nu over het leegmaken van de radiator. Door even online te kijken kom ik tot de volgende conclusie - Dat ik ten eerste de afvoer moet sluiten. Ik neem aan dat ik dat al bereikt heb door het knopje in mijn eerste plaatje helemaal richting "-" te draaien. Daarnaa moet ik ook de afvoer sluiten: wordt daarbij dit knopje bedoelt?
[Afbeelding]
Om het water weg te halen neem ik aan dat ik dit kraantje open moet zetten
[Afbeelding]
maar uiteindelijk moet ik blijkbaar ook de ontluchting aan zetten. Het enige andere knopje wat ik hier zie is dit:
[Afbeelding]
Ik zie mezelf dit niet openschroeven. Wat moet ik hier aan doen?
Beide kranen bovenaan dicht zetten, kraan onderaan open zetten en dan de conische koppeling los draaien. Als hij leeg is staartstuk eruit draaien en opnieuw verpakken met hennep of teflon. Teflon NOOIT terug draaien alleen maar vast. Terugdraaien betekend dat je teflon weer lek is. Mag alles weer los en opnieuw verpakt worden.
Ohhh en je cv water niet op je zondagse kleding krijgen, dat is vies en stinkt.
Awesome
Ok super, bedoel je zo'n ding? https://induweb.nl/rothenberger-uni-staartsleutel.htmlRaym09 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:40:
[...]
Op punt C, echter zal je wel een staartsleutel moeten hebben of halen om hem eruit te krijgen. Punt B is een conische afdichting, daar mag niks tussen. Punt A lek is gewoon de kraan vervangen.
Als ik niet aan de schroef B mag zitten, waar moet ik dan wel aan zitten? Snap het niet helemaal
Ik heb net gedaan wat je zecht. CV ketel ook uit de stekker gehaald. Water stonk inderdaad heel erg, wou net vragen of dat normaal is of niet. Gelukig wel dusRaym09 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:40:
[...]
Beide kranen bovenaan dicht zetten, kraan onderaan open zetten en dan de conische koppeling los draaien. Als hij leeg is staartstuk eruit draaien en opnieuw verpakken met hennep of teflon. Teflon NOOIT terug draaien alleen maar vast. Terugdraaien betekend dat je teflon weer lek is. Mag alles weer los en opnieuw verpakt worden.
Ohhh en je cv water niet op je zondagse kleding krijgen, dat is vies en stinkt.
Je mag die wel los draaien, maar je mag daar geen teflon oid tussen doen.Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:50:
[...]
Ok super, bedoel je zo'n ding? https://induweb.nl/rothenberger-uni-staartsleutel.html
Als ik niet aan de schroef B mag zitten, waar moet ik dan wel aan zitten? Snap het niet helemaal![]()
[...]
Ik heb net gedaan wat je zecht. CV ketel ook uit de stekker gehaald. Water stonk inderdaad heel erg, wou net vragen of dat normaal is of niet. Gelukig wel dus
Awesome
ah duidelijk, nou dan ga ik maar naar de bouwmarkt om zo'n sleutel te halen..Raym09 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:07:
[...]
Je mag die wel los draaien, maar je mag daar geen teflon oid tussen doen.
De gietlaag met pigment is zojuist aangebracht(een van de 4 lagen) en is zich nu aan het nivelleren. Uitharding gaat zeer traag(48hr) om het tijd te geven te ontgassen en glad te worden(de deukjes die je in de foto ziet zijn zich nu dus zelf aan het verwijderen, elke keer als je kijkt is het gladder).
Ik vond het best een spannende klus. Vooral omdat je snel moet werken en het niet goedkoop spul is.
Het is aardig gelukt! Zeker omdat er een afschot én douchegoot bij het douchegedeelte zit.
Maandag kan ik de matterende PU laag aanbrengen en dan komt ook de siliconenkit op kleur binnen(ottoseal). Dit is een matte kit, wist niet dat het bestond.

Nu maar hopen dat de narigheid die ik hier en online af en toe lees wegblijft.
Op de website zag dit er overigens veel bruiner uit dan in het echt
[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 29-08-2020 16:50 ]
CVinstallatie + teflontape gaat gewoon weer lekken op den duur.
Ik heb ooit een hele fabriek over mogen doen nadat een ander installatiebedrijf overal teflon gebruikt had.
Teflon veert niet mee, dus onder invloed van temperatuurswisselingen tussen de koppelingen ontstaat een minimaal lek en krijg je roestvorming die steeds erger wordt, waarna je eea kan vervangen.
Eigenlijk met het effect zoals in je laatste foto van de dop onderaan waar de radiator roest.
Daar was/is (vroeger) hennep+pasta of tegenwoordig Loctite55 (DHZ verpakking) voor.
Loctite 55 kan je wel een fractie terug draaien.(max 1/4 slag, al zou ik zoveel toch zien te vermijden)
Bij "koude" installaties (gas, koudwater) kan teflon prima, al is het daar ook achterhaald door Loctite 55.
Uitleg waarom Loctite afdichtingen beter werken.
Laat sowieso even een ijzerzaagblad rondom van het schroefdraad af springen, dan krijg je hele kleine sneetjes in het schroefdraad die het draad/tape vasthouden zonder dit eigenlijk te beschadigen. Ik heb wel eens loodgieters gezien die met de waterpomptang het schroefdraad ruw maken door dit te knijpen maar dan loopt je schroefdraad vaak niet fijn meer.
Edit;
Voor je roestende plek moet je een nieuwe schroefdop halen. Dit is ontstaan door minilekkage die het schroefdraad doet roesten en zo naar buiten roest.
Nadat je de oude dop er uitgedraaid hebt moet je goed alle roest (buiten) verwijderen en in de menie/zinkspray zetten voordat je het wit schildert.
Het schroefdraad moet je ook goed schoon maken, dat doe ik altijd door een afgezaagd fittingborsteltje 22 mm in de schroefmachine er in en uit te draaien tot het weer glimt en de roest weg is. (En voor je de buitenkant in de zinkspray/menie zet.)
Dan de dop monteren met Loctite 577 of 572, de normale rubber afdichtring zal doordat het schroefdraad al geroest is niet meer goed werken en na verloop van tijd anders dezelfde roestvorming laten zien.
[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 29-08-2020 17:48 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
:strip_exif()/f/image/aa4TaxfjuatNJf3PydiyOd2n.jpg?f=fotoalbum_large)
Dekseltje er op schroeven met wat teflon tape?Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:35:
Ik heb de eerdere lekkage nu gefixt... Echter heb ik nu weer een nieuw probleem. Ik moest natuurlijk water bij mijn CV ketel toevoegen na dat ik het hele systeem leeg had gemaakt. Echter lekt het best vorst bij het schroevje bij de aanvoer van de ketel wat ik had moeten draaien om water toe te voegen! Wat kan ik hieraan doen?
[Afbeelding]
De lekkage zit op het schroevje wat ik moest draaien om die bal te draaien zodat er water bij kon, niet bij het dekseltje.LED-Maniak schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:37:
[...]
Dekseltje er op schroeven met wat teflon tape?
:strip_exif()/f/image/rArWHPLNXAwT4UXomKPSmWq1.jpg?f=fotoalbum_large)
kan je in het plaatje zelf ook wel zien want er komt water uit.
Ik irriteerde me een ongeluk aan de trapkast. Elke keer moeilijk doen om de stofzuiger erbij te pakken. Ik had wel zin in een klein klusje, dus ik begon met slopen terwijl vrouwlief een dagje van huis was
Oude situatie:
![]() | ![]() |
Ik had het idee om een tweetal laden te maken. Aan de linkerzijde een kleine lade voor schoenen en rechts een grote lade voor de stofzuiger, e.a. Omdat ik met een stroomkabel te maken had (zie verticale grijze kabel), heb ik deze als verdeelpunt voor links- rechts gebruikt. Ik heb met resthout een vloertje (timmerplaat) gemaakt en de staanders zijn opgetrokken uit CLS'en.
![]() | ![]() | ![]() |
Nadat alle staanders waterpas stonden, ben ik verder gaan puzzelen. De schoenenlade moet van bovenaf bereikbaar zijn. De stofzuigerlade moet vanaf de linker zijkant te benaderen zijn, omdat je anders zo hoog moet tillen.
De laden zijn opgetrokken uit MDF en gemonteerd met houtlijm en deuvels. De ladegeleiders zijn soft-close. De rechter lade is enorm zwaar uitgevallen en was dus echt een drama om uit te lijnen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Onderstaande is het uiteindelijke resultaat geworden. Zonder plan van aanpak vind ik dat het nog redelijk gelukt is. Ik zou de volgende keer zeker andere keuzes gemaakt hebben. De rechter lade is m.i. veel te zwaar uitgevallen. Het stukje rechts bij de plint me niet lekker. Door het gewicht van de lade buigt deze bij max lengte wat door en ligt de lade net niet op de plint te rusten. Daarom heb ik er ook zo'n groot stuk uit moeten zagen. Ik denk er nog over na om van de rechterzijde een kast met deurtje te maken.
![]() | ![]() | ![]() |
Next up:
1: Zolder - spantbeen verwijderen na komst dakkapel. Het is bouwkundig doorgerekend, dus we kunnen los!
2: Zolder - met cellulose isoleren (13cm dik). Dit wordt uitgevoerd. Wij maken alleen een luchtdichte bekisting van OSB, waarin de cellulose wordt ingespoten.
:strip_exif()/f/image/KlO1W6dypLKkk6duEjUSvC6j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bGsvDgOTzaHgsKkuzYzN1CWh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is zover ik weet niet te verhelpen, behalve door een nieuwe vulkraan er in te draaien. Met Loctite 55.Sreini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:39:
[...]
De lekkage zit op het schroevje wat ik moest draaien om die bal te draaien zodat er water bij kon, niet bij het dekseltje.
kan je in het plaatje zelf ook wel zien want er komt water uit.
Ik had een edit gedaan eerder voor je roestige badkamerradiator, dat is helaas alleen te verhelpen door het grondig te doen of door een nieuwe radiator te plaatsen.
Overigens gebruik ik Loctite 577/572 vaak, die enkele rubbertjes vertrouw ik voor geen meter gezien ze maar hooguit 1 of twee schroefdraadgangen afdichten, en je dus vaak dat soort roestwonden krijgt zoals jij hebt omdat een braam aan het schroefdraad al zorgt dat er roest langs het rubber ontstaat.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Oftewel, tafel inkorten naar 180cm, wat bedenken tegen het doorzakken en een nieuw blad maken.
Gekozen voor douglas planken over de breedte van de tafel, ter versteviging had ik nog aluminium profielen liggen, schroefdraad getapt in het tafelframe en met bouten het aluminium vastgezet
Tafel van te voren:

Blad eraf en opbokken voor de juiste hoogte zodat ik er een stuk van 60cm netjes tussenuit kon zagen, vanwege een gelaste constructie kon ik het niet makkelijk op een andere manier inkorten:

Aluminium profiel over de hele lengte geplaatst:

En het eindresultaat:

Kosten:
- €30 aan douglas planken
- €15 aan RVS schroeven (in kleine aantallen met verzendkosten is dat toch wel prijzig
)
- €20 aan aluminium profielen
Ik heb dus de hele dag de boel ingekort, gevijld, gezaagd, gestoken... totdat het weer netjes paste. Helaas was één kier onderin bij een ligger niet meer te corrigeren, dus daar zitten nu wat restjes hout en lijm tussen, het is niet anders
:strip_exif()/f/image/xnDD7XTIEa6wX07cKK1bIdes.jpg?f=fotoalbum_large)
De zitting is ditmaal met (diep) verzonken schroeven door de liggers vastgemaakt. Ik verwacht hier minder extreme werking omdat het maar twee bladen zijn, en ik wilde ook deze techniek oefenen.
:strip_exif()/f/image/0CWFa0oryP2SPso3yhyyecej.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0bpwuBkSYPsgwUABUZsQgwi3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het staat nu allemaal in de olie te drogen in de garage
Ondertussen vandaag hout gehaald (echt een mega deal hier in het dorp gekregen: 8 stuks 5x10x300 voor 40 euro. Hij had me B-keus beloofd voor die prijs maar die kreeg hij niet gevonden dus kreeg ik ze voor die prijs van de gewone stapel mee
:strip_exif()/f/image/j1i2kPllET6S00J3CvXnHH1H.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze balken zijn bedoeld voor de Pergola, die nog altijd een bovenkant mist. Nu ik mijn impact bitjes binnen heb kan ik dit dus ook gaan afmaken.
:strip_exif()/f/image/IQO1movIkI0e50bVmANNmMRu.jpg?f=fotoalbum_large)
Last but not least zijn vandaag de eerste stappen gezet naar het volledig vergroenen van mijn houttoevoer:
:strip_exif()/f/image/4KXqoSAfsR5QcN2oUWD8eagt.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat alleen nog wel een jaar of dertig zijn voor ik hier fatsoenlijke plankjes uit haal
Zou je hier nog iets met een wieltje onder de lade kunnen doen? Of zit je dan met het plakplintje?StephanO1990 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:41:
Door het gewicht van de lade buigt deze bij max lengte wat door en ligt de lade net niet op de plint te rusten. Daarom heb ik er ook zo'n groot stuk uit moeten zagen. Ik denk er nog over na om van de rechterzijde een kast met deurtje te maken.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Mooi!Twijfels schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:17:
Hier ook weer lekker bezig geweest vandaag. M'n zus had een tweedehands tuinset gekocht, maar het tafelblad was erg slecht, de tafel was doorgezakt en bij het neerzetten van de tafel kwamen ze erachter dat een tafel van 240cm toch wel erg groot is in hun relatief kleine tuintje
Waar ga je het hout mee afwerken?
Ik denk dat het onafgewerkt zal blijven, vind het zelf enigszins jammer dat het dan vergrijsd, maar anderzijds zijn mijn zus & zwager totaal geen klussers en heb ik geen zin om elk jaar / x aantal jaren de boel te moeten beitsen of lakken voor ze
Ik zat nog te denken aan een stukje nylon/telfon? rechtsonderin de uitsparing van de lade, waarmee de lade minimaal over de plint glijdt. Het is niet ideaal, maar misschien wel zo praktisch.ydderf schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:49:
[...]
Zou je hier nog iets met een wieltje onder de lade kunnen doen? Of zit je dan met het plakplintje?
Als ie nu al doorhangt zal dat na verloop van tijd erger worden denk ik. Ik heb zelf ook gespeeld met zo'n idee voor een trapkast/la (uiteindelijk geen kast gekomen) , maar daar had ik al rekening gehouden met een bokwieltje onder een iets hoger liggende bodem, wel met ladegeleiders.StephanO1990 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:05:
[...]
Ik zat nog te denken aan een stukje nylon/telfon? rechtsonderin de uitsparing van de lade, waarmee de lade minimaal over de plint glijdt. Het is niet ideaal, maar misschien wel zo praktisch.
sowieso chiller, dan hoef je nl ook niet de stofzuiger zo hoog te tillen.StephanO1990 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:41:
De rechter lade is m.i. veel te zwaar uitgevallen. Het stukje rechts bij de plint me niet lekker. Door het gewicht van de lade buigt deze bij max lengte wat door en ligt de lade net niet op de plint te rusten. Daarom heb ik er ook zo'n groot stuk uit moeten zagen. Ik denk er nog over na om van de rechterzijde een kast met deurtje te maken.
Dan zitten ze dus volgend jaar met een lelijke tafelTwijfels schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:41:
[...]
Ik denk dat het onafgewerkt zal blijven, vind het zelf enigszins jammer dat het dan vergrijsd, maar anderzijds zijn mijn zus & zwager totaal geen klussers en heb ik geen zin om elk jaar / x aantal jaren de boel te moeten beitsen of lakken voor ze
Zo ziet onbehandeld douglas er al snel uit:
:strip_exif()/f/image/cJ0ueS8zs93HlKN4C6hB24ZG.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet echt mooi voor zo’n mooi gemaakte tafel toch?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Sommigen vinden dat juist ook mooiMartinusz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 00:07:
[...]
Dan zitten ze dus volgend jaar met een lelijke tafelgewoon goed spul erop en dat hoeft niet jaarlijks.
Zo ziet onbehandeld douglas er al snel uit:
[Afbeelding]
Niet echt mooi voor zo’n mooi gemaakte tafel toch?
Maar jullie hebben gelijk, zal ze eens aansporen om het toch nog even te lakken, maar of ze dat doen is dus aan hun
Mijn tafel (zie even terug) is ook Douglas. Ik zet ze in de lijnolie. Zit er snel op met een grote kwast, is niet giftig en is milieu vriendelijk.Twijfels schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Sommigen vinden dat juist ook mooi
Maar jullie hebben gelijk, zal ze eens aansporen om het toch nog even te lakken, maar of ze dat doen is dus aan hun
Probleem met lijnolie is wel dat je het jaarlijks weer moet aanbrengen, dan liever iets wat 3-5 jaar bescherming geeft voor een paar euro meerHTT-Thalan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:21:
[...]
Mijn tafel (zie even terug) is ook Douglas. Ik zet ze in de lijnolie. Zit er snel op met een grote kwast, is niet giftig en is milieu vriendelijk.
Je neemt toch wel meteen vloerverwarming? Ik zie nog een radiator hangen namelijk. Het lijkt ook wel dat je een nieuwe verdiepingsvloer hebt, maar dat zal wel niet want dat is niet iets dat haalbaar is bij renovatie.decipherer schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:46:
Na weken een grote zandbak te hebben gehad is die vandaag iets kleiner gewordenDe isolatie is voor de helft gelegd. Morgen de andere helft en de betonnetten, maandag komt het beton en dan ben ik echt uit het zand, eindelijk..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/