[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

JaQ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:03:
@HTT-Thalan wat voor vlakbank gebruik je?

Ik wil eigenlijk een van dikte bank kopen (en daarmee meteen een vlakbank hebben). Normaliter koop ik eerst relatief goedkoop, pas als goedkoop niet voldoet en ik gebruik het gereedschap veel ga ik pas over naar duurdere apparaten. (heb net een lidl-vrees afgeschreven door 36 planken van 6 meter van mes en groef te voorzien :X )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klRPrgzCExlzyEmvYuxIrTp3vPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ntDtMHjuVnP4YDay7ZIIzT.jpg?f=fotoalbum_large

Een Jet JPT-260T. Ik heb veelal het simpelere gereedschap voor klein werk, maar een sterkere accuboor staat nog op de verlanglijst nu ik ook een 'fatsoenlijke' Hikoki Decoupeerzaag op 18v heb. Verder ligt er een hele bende Bosch Groen, Black & Decker en hier en daar een X-Term of Gamma apparaat. Mijn beitels en zagen zijn overwegend van Bahco met hier en daar wat Stanley Fatmax spullen. Ik schuw ook geen Lidl voor bepaalde taken, maar de vlak/vandiktebank die ik van Metabo had bleek een onbetrouwbaar en slecht gebouwd stuk verdriet, vandaar de extra centen naar een Jet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58
Boudewijn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:15:
Ik ben ook nog steeds bezig met mijn deur/raam/kozijnproject.

Doelstelling is: alles opnieuw in de verf, en her en der wat rotte plekjes vervangen. Dit voor voorkant, achterkant en schuurtje bij de woning van mijn vriendin. 5 raamkozijnen (en 1 wc raampje) en 3 deuren.

We zijn begonnen met het schuurtje, omdat het daar het minst erg is als we 'leermomenten' hebben ;). Over de deur had ik eerder deze week al vragen (Boudewijn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6") en dat ziet er nu prima uit. Vandaag is het plan daar de boel netjes af te werken met lakplamuur. Later deze week de beglazingskit (daar zie ik wel beetje tegenop tbh), en dan daarna grondverf.

Ondertussen heb ik het kozijn onder handen genomen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat laatste deel is dus allemaal houtvuller denk ik, wat is wijs? Die eruit halen met een beitel en dan opnieuw aanvullen (Dit keer wel haaks :P )

En waar ik meer mee zit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die dorpel is rot. Als ik timmerman koos zo zie is dat best goed te doen...
YouTube: Timmertip 92 Houtrot, dorpel vervangen
Is dit nodig? Die alu-strip moet er nog af, maar daar zit weer een schroef met rotte kop in (ik haat de vorige bewoner van deze hut zo enorm met zijn schroeven naar de &!*@%!@! draaien en vaak daarna dichtsmeren met verf)

Als ik dit ga doen mag er een multitool komen, op zich prima maar moet er wel ff een bestellen (nu nog bedenken welk merk het wordt, iemand tips? :P ) Wat voor dorpel kan ik hier het beste inknallen? Mijn aanpak zou zijn hem schuin onder de lijsten uitzagen met multitool en dan met de cirkelzaag die er van de week komt netjes die dorpel verstek zagen. Dit zodat je een zo groot mogelijk lijmoppervlak hebt. Dan met <insert sterke houtlijm die weerbestendig is> en lijmklemmen de boel fixeren, en loodje ervoor zodat er geen water aan de buitenkant op komt.

Volgens mij is een hardhoutenbalkje in de juiste maat toch prima, waar je dan een hoekje uit zaagt, of zie ik het te makkelijk in?

* Boudewijn is beginner met dit soort projecten he ;)
Het is net als koken Bou, aldoende leert men :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
[...]
[Afbeelding]

Dat laatste deel is dus allemaal houtvuller denk ik, wat is wijs? Die eruit halen met een beitel en dan opnieuw aanvullen (Dit keer wel haaks :P )
[...]
Als je grotere stukken hebt die opgevuld moeten worden dan wordt dat over het algemeen gedaan door er een vervangend stukje hout in te zetten. Het is namelijk erg lastig (zoals je nu dus tegenkomt) om grote openingen netjes onzichtbaar af te werken met houtrotvuller. Daarnaast is een blokje hardhout ook goedkoper dan een paar potten houtrotvuller erin te moeten smeren :P

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:01
GermanPivo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:05:

Wil aan de zijkant nog een bak maken om gereedschap in op te bergen tijdens het klussen.
Zoals deze?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Boudewijn voor een paar euro heb je een "broken screw extractor" bij de meeste bouwmarkten. Zet je op je accutol en presto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik wil een nieuw tuinhuis/schuurtje neerzetten.
Nu wil ik vanwege de duurzaamheid een betonplaat storten en dan de eerste 40cm een steens muur op metselen.
Daarboven wil ik met Douglas (15x15 of 20x20) staanders met daartussen Zweeds rabat verder.
Hou zouden jullie de staanders op de steens muur monteren? Ik zat zelf te denken aan een draadeind M12 in de steens muur verlijmen, gat in de staander boren, deze vullen met lijm en dan over het draadeind heen zetten. Kunststof er tussen tegen het optrekkend vocht en dit dan later afkitten zodat er helemaal geen vocht meer bij de onderkant van de staander kan komen.
Bij het iets terugliggende rabat zou ik een dorpeltje over de steen heen kunnen maken, maar bij de kolommen lukt dan niet.

Iemand hier nog een (beter) idee? Ik heb al naar standaard details lopen zoeken, maar kan niet echt wat vinden.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1nsane schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Het is net als koken Bou, aldoende leert men :-)
Zeker, ik ben me bewust van mijn newbieschap en de mogelijke weg naar handige-harrie-schap. Zeker omdat hier een aantal heel stoere gasten met veel kennis rondloopt :).

Maar ik voel me nu alsof ik als kooknewbie een set le Creuset pannen koop, daarom de opmerking. En das prima :).
ThinkPadd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Als je grotere stukken hebt die opgevuld moeten worden dan wordt dat over het algemeen gedaan door er een vervangend stukje hout in te zetten. Het is namelijk erg lastig (zoals je nu dus tegenkomt) om grote openingen netjes onzichtbaar af te werken met houtrotvuller. Daarnaast is een blokje hardhout ook goedkoper dan een paar potten houtrotvuller erin te moeten smeren :P
Ja check. Beitel en multitool zijn het gereedschap neem ik aan?

Lijkt me een prima plan.
HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:05:
@Boudewijn voor een paar euro heb je een "broken screw extractor" bij de meeste bouwmarkten. Zet je op je accutol en presto.
Gezien ik een duur-gereedschapsfetish heb en hier echt poepstrontchagrijnig van word, welke zijn echt goed? Ik haal dat soort spul bij Amazon of bij de gereedschapsboer (voor de kenner, Zwager in Den Haag). Ik koop liever 1x een top-of-the-bill ding, dan 3x slecht. Zeker omdat ik hier al zo'n schurfthekel aan heb.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Boudewijn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:12:
[...]

Gezien ik een duur-gereedschapsfetish heb en hier echt poepstrontchagrijnig van word, welke zijn echt goed? Ik haal dat soort spul bij Amazon of bij de gereedschapsboer (voor de kenner, Zwager in Den Haag). Ik koop liever 1x een top-of-the-bill ding, dan 3x slecht. Zeker omdat ik hier al zo'n schurfthekel aan heb.
YouTube: Best Bolt Extractor? Let's find out! Drill Hog, Bosch, Irwin, Speed...

Prima real world vergelijking. Niet alle merken hier te krijgen maar dan weet je iig waar je op moet letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:12:
[...]

Zeker, ik ben me bewust van mijn newbieschap en de mogelijke weg naar handige-harrie-schap. Zeker omdat hier een aantal heel stoere gasten met veel kennis rondloopt :).

Maar ik voel me nu alsof ik als kooknewbie een set le Creuset pannen koop, daarom de opmerking. En das prima :).

[...]

Ja check. Beitel en multitool zijn het gereedschap neem ik aan?

Lijkt me een prima plan.

[...]

En dat vraag je aan de persoon met een werkplaats vol knakengereedschap?

Ik heb een setje van "star tool" liggen dat ik nog niet nodig heb gehad omdat ik er geen gewoonte van maak schroeven te vernachelen ondanks mijn fetish voor goedkope spullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz5jPCzUKeBJIHV2H5AOwE-Vyd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcobVjXydyuW3Aiw3RWnoQ8c.jpg?f=fotoalbum_large

Dat sommig gereedschap 'minder duur' is hoeft niet persé 'slecht' te betekenen (en andersom geld hetzelfde, heb ik ondervonden). Je moet naar de limieten van het spul werken en als je dingen sloopt hoeft niet dat persé aan het gereedschap te hebben gelegen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-08-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:18:
[...]

Heh maar wel de persoon die bazendingen maakt :) .
Ik heb een setje van "star tool" liggen dat ik nog niet nodig heb gehad omdat ik er geen gewoonte van maak schroeven te vernachelen ondanks mijn fetish voor goedkope spullen.

[Afbeelding]
:D

Ok ik waai van de week wel even langs een kluswinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 93986 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

YouTube: Best Bolt Extractor? Let's find out! Drill Hog, Bosch, Irwin, Speed...

Prima real world vergelijking. Niet alle merken hier te krijgen maar dan weet je iig waar je op moet letten.
Ga ik vanavond ff bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32
Haha, je hebt m'n inspiratiebron gevonden (heb de hoogte +15 gedaan). :+ Nee, denk echt aan de zijkant. Aan de onderkant lijkt me niet heel handig; al helemaal niet gezien de diepte van de werkbank.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:54:
Ik zie hier wel een ligstoel in voor de tuin, wat jullie?
Ik zie er vooral een oerdegelijke sta-tafel in. (Even platleggen voor het beste resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

AllesKan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

Ik zie er vooral een oerdegelijke sta-tafel in. (Even platleggen voor het beste resultaat)
Dat zou je denken, maar zo stabiel zijn die grote rollen niet. Zeker niet na een paar jaar.

Ligger 1 zit erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWOc_19AnO4dlXssg3ywrx3YlZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONmJzW9JYw7c8iY1QWVRSBt7.jpg?f=fotoalbum_large

Nou de tweede nog even uithakken en dan kan ik frezen, schuren en lijmen.

[ Voor 44% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-08-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:00:
Dat zou je denken, maar zo stabiel zijn die grote rollen niet. Zeker niet na een paar jaar.
Dat zal dan afhankelijk zijn van het originele doel van die rollen, ik heb er 3 in de opslag staan, maar ik durf er best met 4 man tegelijk op zo'n rol te gaan staan springen.

(Ik heb er al eens aan gedacht ze op te stoken, maar de arbeid die het kost om ze te slopen en kort te zagen is me dat niet waard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

AllesKan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Dat zal dan afhankelijk zijn van het originele doel van die rollen, ik heb er 3 in de opslag staan, maar ik durf er best met 4 man tegelijk op zo'n rol te gaan staan springen.

(Ik heb er al eens aan gedacht ze op te stoken, maar de arbeid die het kost om ze te slopen en kort te zagen is me dat niet waard.)
Ik wil ze wel overnemen. Noem maar een prijs en locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:12:
Ik wil ze wel overnemen. Noem maar een prijs en locatie.
Daar kom ik via DM bij je op terug. Zal eerst de maat eens gaan opmeten (ik schat een diameter van 2,1m ofzo, en een hoogte van 90 a 100cm als hij plat ligt, maar ik kan wat decimeters fout zitten), en een foto maken. (Wellicht heb ik er zelfs 4 staan)

Kan 1 a 2 weken duren, ben niet elke dag daar in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 23-08-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Ben ik alweer met een vraag :$ Voel me een beetje een parasiet, veel kennis vragen van jullie terwijl ik zelf bar weinig heb bij te dragen, maar goed :P

Ik speel met het idee alsnog de betonplaat achter de knieschotten te voorzien van een dekvloer want het beton is superruw, de profielen met dikke bouten en muren voor het vastzetten van het dak ligt allemaal bloot enzovoort, terwijl we het willen gebruiken voor opslag. Ik heb al wat research gedaan en heb vloeibaar zandcement gevonden. Het hoeft niet 100% vlak te zijn en er is weinig werkruimte en ben op zoek naar de 80/20 oplossing, 80% van het resultaat in 20% van de tijd :P Volgens mij ben ik dan bij vloeibaar zandcement aan het juiste adres. Ik vraag me alleen af wat het risico op doorlekken naar beneden is.

We hebben een betonnen huis, wanden en vloeren zijn allemaal kant en klaar aangeleverd van beton. Na de oplevering hebben we nog wat leidingen laten frezen in beton en dat moest met waterkoeling. Ondanks dat er een dekvloer op de eerste verdieping ligt, kwam er toch wat vocht aan het plafond beneden. Dus ik vraag me af hoe het gaat als ik een 3cm dekvloer ga maken, gaat dit ook risico opleveren?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBX9aWBQiczdyes4Ec4_jtSvuA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhBQyjnsW6y3F85eu7fdKawm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojImOOPCyenSla2WKU8vT5W9BrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUaAvJvXnuyYYZewqpCd2DFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WkX-7-Hux4uPssDHFu1Pt0VDDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icp2UsBaEpK7PujFFv4Yh6SV.jpg?f=fotoalbum_large

Zo. Volgende stap is de liggers klaarmaken, want die moeten het frame recht houden als alles verlijmd word, ik kan de centrale balk dus nog niet vastlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
Ik wil achter mijn garage een overkapping maken. Nu twijfel ik alleen wat het beste is qua palen.
Zouden jullie ook drie palen tegen de garage zetten, of juist daar met een balk werken die ik tegen de garage bevestig waarop ik dan weer de latten leg richting de voorste drie palen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70ZWecmlJcFmWMdCNrHLpHRdXUU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/F0H2DeIjsJ6vJihgClutWy4D.gif?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik ben ook nog steeds bezig met mijn deur/raam/kozijnproject.

Doelstelling is: alles opnieuw in de verf, en her en der wat rotte plekjes vervangen. Dit voor voorkant, achterkant en schuurtje bij de woning van mijn vriendin. 5 raamkozijnen (en 1 wc raampje) en 3 deuren.

We zijn begonnen met het schuurtje, omdat het daar het minst erg is als we 'leermomenten' hebben ;). Over de deur had ik eerder deze week al vragen (Boudewijn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6") en dat ziet er nu prima uit. Vandaag is het plan daar de boel netjes af te werken met lakplamuur. Later deze week de beglazingskit (daar zie ik wel beetje tegenop tbh), en dan daarna grondverf.

Ondertussen heb ik het kozijn onder handen genomen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En waar ik meer mee zit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die dorpel is rot. Als ik timmerman koos zo zie is dat best goed te doen...
YouTube: Timmertip 92 Houtrot, dorpel vervangen
Is dit nodig? Die alu-strip moet er nog af, maar daar zit weer een schroef met rotte kop in (ik haat de vorige bewoner van deze hut zo enorm met zijn schroeven naar de &!*@%!@! draaien en vaak daarna dichtsmeren met verf)

Als ik dit ga doen mag er een multitool komen, op zich prima maar moet er wel ff een bestellen (nu nog bedenken welk merk het wordt, iemand tips? :P ) Wat voor dorpel kan ik hier het beste inknallen? Mijn aanpak zou zijn hem schuin onder de lijsten uitzagen met multitool en dan met de cirkelzaag die er van de week komt netjes die dorpel verstek zagen. Dit zodat je een zo groot mogelijk lijmoppervlak hebt. Dan met <insert sterke houtlijm die weerbestendig is> en lijmklemmen de boel fixeren, en loodje ervoor zodat er geen water aan de buitenkant op komt.

Volgens mij is een hardhoutenbalkje in de juiste maat toch prima, waar je dan een hoekje uit zaagt, of zie ik het te makkelijk in?

* Boudewijn is beginner met dit soort projecten he ;)
Leuk klusje !

Wat betreft je kozijn waar houtvuller is gebruikt kan je het beste dit er in zijn geheel uithalen en dat zo recht mogelijk. Maak een nieuwe houten latje en plaats die er in met behulp van een epoxy. Gelijk strak afgewerkt en gaat geen kant meer op !

Is die hele dorpel van voor tot achter en van links tot rechts helemaal rot?
Zo niet haal dan alleen het rotte gedeelte er uit en maak een nieuwe dorpel/lat en plaats deze er in ook weer met behulp van epoxy. Gaten er in maken en vast schroeven. Dat gaat dan ook geen kant meer op.
Mocht je hele dorpel rot zijn? Dan uiteraard lekker hele dorpel vervangen. Vaak kan je die zo kopen bij de bouwmaat of pontmeyer bijvoorbeeld. Weet niet wat er bij jou in de buurt beschikbaar is?

Een multitool is hierbij overigens geen overbodige luxe. Ik heb er zelf 1 van Festool en dat ding al voor verschillende projecten gebruikt. Echt super ! Overigens kan je ook prima een Fein nemen. Volgens mij komt dat uit dezelfde fabriek. Fein heeft wel een stuk meer accessoires tot zijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JelleMN86 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Een multitool is hierbij overigens geen overbodige luxe. Ik heb er zelf 1 van Festool en dat ding al voor verschillende projecten gebruikt. Echt super ! Overigens kan je ook prima een Fein nemen. Volgens mij komt dat uit dezelfde fabriek. Fein heeft wel een stuk meer accessoires tot zijn beschikking.
Daar wil ik graag een toevoegen dat ik ook erg blij ben met mijn Bosch blauw multitool, zaagt erg hard, geen trillingen en wat andere modellen als Fein ook wel zullen hebben: traploos instelbare snelheid en werklampje.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:48
Hier ook maar even showen, iets 'verfijnders' dan het gebruikelijke ;) . M'n eerste poging dovetails, en daarna er een bier-kistje van gemaakt. Beuken & Padauk, een combi die ik niet meer op zo'n manier ga geburiken want het rode van padauk vlekt enorm op het beuken. Verder wel erg tevreden mee, gemaakt met een lintzaag voor het grovere werk en een frees om het handvat af te ronden (ik had helaas m'n Shinto rasp nog niet), verder alles met de hand; beitels en handschaven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMU0lnlmaDH52CHl4iO0Ao0m9To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFdonWAGN54wjDQlDMel4eyR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i-4zXSmuNGCNnDOqNcaUZ_s_Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NNQDc4wN6LEA9XRwIqwJAkw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zQGJQ-A49h0aZ5LlLdGDbHQe3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSov8rhG5gwYzWFuzUmt2xVr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei9ASSw85KWrkRVMNB_VmeCetUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDcsEDekp6u51PSJK9f0kuJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Ook voor de grap gestart met een klein doosje om wat technieken uit te proberen en de afkortzaag af te stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFSo8GBdpnO1Wk1CxD18D663kEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phQjNHUDZQ29w9ilanc8NkWh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lFn9p5L9Cmr3d6kWZ2WOaNhxFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32RjuiSqrWRa85zaxAAgKb6y.jpg?f=fotoalbum_large

Op de achtergrond een polssteun voor het toetsenbord voor de betere kijker.

En als we dan toch aan het showen zijn; een bloembak gemaakt voor onze citrusboom van het resthout van de vlonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ef2-sUSzfcTZhpYegQj82hL3BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N2rP2ezsKyxnUlmMWUlMYI0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9xLvE1yG0m40IA2DJsRgzUab-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6He742HO3uWizzeYhfwytEe.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is loeizwaar, maar da's wel fijn want dan flikkert de boom niet om, echter moet hij in de winter wel naar binnen dus dat wordt wel een klus, misschien toch een handvat aan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

TheJVH schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:58:
Hier ook maar even showen, iets 'verfijnders' dan het gebruikelijke ;) . M'n eerste poging dovetails, en daarna er een bier-kistje van gemaakt. Beuken & Padauk, een combi die ik niet meer op zo'n manier ga geburiken want het rode van padauk vlekt enorm op het beuken. Verder wel erg tevreden mee, gemaakt met een lintzaag voor het grovere werk en een frees om het handvat af te ronden (ik had helaas m'n Shinto rasp nog niet), verder alles met de hand; beitels en handschaven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook voor de grap gestart met een klein doosje om wat technieken uit te proberen en de afkortzaag af te stellen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de achtergrond een polssteun voor het toetsenbord voor de betere kijker.

En als we dan toch aan het showen zijn; een bloembak gemaakt voor onze citrusboom van het resthout van de vlonder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij is loeizwaar, maar da's wel fijn want dan flikkert de boom niet om, echter moet hij in de winter wel naar binnen dus dat wordt wel een klus, misschien toch een handvat aan maken...
Ziet er allemaal mooi uit maar vooral dat bierbakje is echt su-permooi! d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TheJVH die plantenbak staat hopelijk wel op wielen toch? Anders gaat een handvat ook niet heel veel helpen ben ik bang,,.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
The Eagle schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:27:
@TheJVH die plantenbak staat hopelijk wel op wielen toch? Anders gaat een handvat ook niet heel veel helpen ben ik bang,,.
Haha ja, er zitten 2 bokwielen onder aan de ene kant, en aan de andere kant 2 pootjes (dus die til je op, en dan kan hij rollen) zodat hij stevig staat. Maar zonder handvat is het een beetje onhandig, ik doe het nu door een spanband eronder te steken, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47

krvabo

MATERIALISE!

carpebios schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:07:
Ik wil achter mijn garage een overkapping maken. Nu twijfel ik alleen wat het beste is qua palen.
Zouden jullie ook drie palen tegen de garage zetten, of juist daar met een balk werken die ik tegen de garage bevestig waarop ik dan weer de latten leg richting de voorste drie palen?

[Afbeelding]
Ehh dat ligt er heel erg aan wat je verder van plan bent.
Als ik zo je foto zie is dat makkelijk een overspanning van een meter of 4 (tenzij je foto vertekent), en als je niet wil dat het hout doorbuigt heb je al wel serieuze balken nodig. En als je serieuze balken hebt dan zou ik ze niet alleen ondersteunen met een dwarsbalk met een stel slagpluggen. Ik verwacht dat je de balken in het midden (van de overspanning) zult moeten ondersteunen als je niet wil dat het doorzakt. En je kunt natuurlijk ook verticale palen tegen je garage vastmaken, zodat het er dan weer mooier uitziet.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Geen idee of je perse iets van hout wil maken, maar persoonlijk zou ik gewoon hier eens rondkijken: https://www.tuinmaximaal.nl/terrasoverkapping

Staat zo vast als een huis bij mij (5,06 x 3m) -> lange 'balk' tegen de gevel van het huis aan, en slechts 2 'poten' aan de voorkant ter ondersteuning. (Dus geen irritante 'paal' in het midden.)

[ Voor 11% gewijzigd door AllesKan op 23-08-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:17

Det

TheJVH schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:29:
Haha ja, er zitten 2 bokwielen onder aan de ene kant, en aan de andere kant 2 pootjes (dus die til je op, en dan kan hij rollen) zodat hij stevig staat. Maar zonder handvat is het een beetje onhandig, ik doe het nu door een spanband eronder te steken, maar ideaal is het niet.
Misschien kun aan de onderkant van de bak (uit het zicht), tussen de pootjes iets maken maken zodat je daar even een stuk buis in kunt steken? Dan til je 'm aan de kant van de pootjes makkelijk op en rol je 'm zo rond. Je loopt dan wel een beetje gebogen maar je hoeft geen kilometers te maken vermoed ik.

Prachtig bierkratje trouwens :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
krvabo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

Ehh dat ligt er heel erg aan wat je verder van plan bent.
Als ik zo je foto zie is dat makkelijk een overspanning van een meter of 4 (tenzij je foto vertekent), en als je niet wil dat het hout doorbuigt heb je al wel serieuze balken nodig. En als je serieuze balken hebt dan zou ik ze niet alleen ondersteunen met een dwarsbalk met een stel slagpluggen. Ik verwacht dat je de balken in het midden (van de overspanning) zult moeten ondersteunen als je niet wil dat het doorzakt. En je kunt natuurlijk ook verticale palen tegen je garage vastmaken, zodat het er dan weer mooier uitziet.
De breedte van de garage is 5 meter nog wat, maar hij wordt dus 5 meter breed. De lengte willen we 4 meter doen. Maar ik begrijp dat het dus beter is om 8 palen te gebruiken door het gewicht, zeg maar vier voor de hoeken, en dan tussen iedere paal nog 1 paal, zodat er 8 in totaal zijn?
AllesKan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

Geen idee of je perse iets van hout wil maken, maar persoonlijk zou ik gewoon hier eens rondkijken: https://www.tuinmaximaal.nl/terrasoverkapping

Staat zo vast als een huis bij mij (5,06 x 3m) -> lange 'balk' tegen de gevel van het huis aan, en slechts 2 'poten' aan de voorkant ter ondersteuning. (Dus geen irritante 'paal' in het midden.)
Hier heb ik toevallig al eens gesnuffeld, maar de vriendin vindt dit niet zo mooi. Tjah, dan weet je het wel O-)

[ Voor 22% gewijzigd door carpebios op 23-08-2020 22:15 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
carpebios schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:14:
Hier heb ik toevallig al eens gesnuffeld, maar de vriendin vindt dit niet zo mooi. Tjah, dan weet je het wel O-)
LOL. Bij mij was het andersom. Ik was een selfmade houten overkapping aan het uittekenen, en nog voor ik daarmee klaar was kwam mijn vrouw met een folder aan.

Mja, zo netjes en zo goedkoop kon ik het zelf niet maken, dus me er even verder verdiept en er nog geen seconde spijt van gehad. Spul is waterdicht, en geeft zelfs tijdens een storm gewoon geen krimp. Niks.

Het is wel ff werk om dat bouwpakket te installeren, ik was er samen met mijn broer toch wel 10 uur mee bezig, maar het was elke minuut waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47

krvabo

MATERIALISE!

carpebios schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

De breedte van de garage is 5 meter nog wat, maar hij wordt dus 5 meter breed. De lengte willen we 4 meter doen. Maar ik begrijp dat het dus beter is om 8 palen te gebruiken door het gewicht, zeg maar vier voor de hoeken, en dan tussen iedere paal nog 1 paal, zodat er 8 in totaal zijn?
Nouja, zoals ik al zei ligt het er aan wat je er van wilt maken.
Polycarbonaat weegt natuurlijk niet zo heel veel, maar het gaat er meer om dat als je het maakt van hout dat je balken gaan doorzakken. Dus elke balk die de overspanning moet maken zul je moeten ondersteunen zodat hij niet doorzakt (bijv door een dwarsbalk, maar die moet je dan natuurlijk ook weer ondersteunen, want die moet dan 5 meter overspannen...) Pak maar eens bij de bouwmarkt een 45 millimeter balkje in het midden vast en kijk hoeveel hij doorbuigt.

Afhankelijk van je gewicht kun je overigens prima een plank tegen je garage aan maken met slagpluggen en dan bijv balkdragers gebruiken om je balken tegen te monteren (of bovenop leggen) ipv daar ook palen te gebruiken, maar dat ligt er écht aan wat je er op gaat leggen. Als je er bitumen ofzo op wil leggen heb je al wel wat zwaarders nodig dan PC.

Ik heb even gezocht en dit blog gevonden: https://gadero.nl/blog_ma...anning-van-houten-balken/
Dit heeft het er over dat je voor een 4 meter overspanning dus een balk van 20CM hoog moet hebben (dikte maakt veel minder uit dan de hoogte). Dat is al best wel een forse balk en forse investering. Als je dan een paal in het midden zou zetten zou je uitkomen op balken van 10CM hoog: al een stuk schappelijker. Dan zou je dus uitkomen op 6 palen + montage aan je garage, of 9 palen als je de palen tegen je garage aanmaakt ipv een balk. (4 in de hoeken, 1 in elke zijde in het midden, en 1 in het volledige midden). Dan zit je dus wel met een paal in het midden van je overkapping.

Als je echter zelf iets kunt maken van aluminium dan kun je uiteraard veel minder zware en dikke materialen gebruiken, maar dan ben je waarschijnlijk inderdaad goedkoper uit met zo'n bouwpakket zoals hierboven genoemd.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@JT

Ik heb hier de 3 manieren voor een sleufje frezen even "gesimuleerd".

In het voorbeeld heb ik met zwarte stift de 2 boorgaten en de sleuf getekend.

Ik ga er van uit dat je de gleuf eerst grof uitzaagt met, bijv, de decoupeerzaag zodat alleen de 2 randen tussen de boorgaten nog netjes recht gefreest hoeven te worden.

In de gevallen dat ik 3 plankjes gebruik als geleider, dan is dat normaliter gewoon 1 plankje, ik moest echter even hoogte hebben voor de foto's omdat de freesbitjes nogal uitsteken, normaliter steekt het freesje dus in het uitgezaagde gat.

Overzichtje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r5TX82xwlXhxbE8IS70Mdm-TL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ktq65BhbFJ0ZWsaqN9YlYFZK.jpg?f=user_large

Het makkelijkst is het frezen met een kopieerfrees met kogellager. Je hoeft dan je plankje alleen maar strak op de te frezen rand te leggen en de kopieerfrees doet de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo1PtMR7lRNnXdNiKX-CPlKDrx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EB1T6nbDHWDPfNm8CrqbUGTf.jpg?f=user_large

Een andere optie is de kopieerring, iets onhandiger omdat je dan eerst de offset moet berekenen en je plankje uiterst nauwkeurig moet plaatsen met een constante afstand tussen het begin en eind van de uitsparing die je moet frezen. De offset berekening heb ik een paar posts terug uitgelegd, vind je dat onduidelijk, laat me dat maar weten.

Kopieerring plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPajq9InXtMOzneFsQXyje0BT4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jdat7WxpicrvwHk97mgoaUZp.jpg?f=user_large

Je kunt hier zien dat ik de offset heb getekent als groene lijn, het verschil tussen de zwarte lijn en de groene lijn is je offset.

@KillaZ Hier zie je nog even mijn denkwijze in detail waarom ik met de radius reken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0axD4IYHWnyh8a3tHW7GrIeYsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eWpqdz0YE8lIBeh9kqKb62Sf.jpg?f=user_large

Detailfoto kopieerring en frees. Met de ring tegen het plankje staat je frees exact op je aftekenlijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz420LE7c8q4FYGxUqcKbI97Yno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccMEnDOmuYjJrXxddvkAVgRw.jpg?f=user_large

Heb je geen kopieerfrees of een kopieerfrees maar een gewone houtfrees dan zul je op een andere manier geleiding moeten bewerkstelligen.
Dit kan door je zool langs een plank te bewegen (let hierbijop dat een ronde zool hier héél handig is omdat de afstand van de buitenkant zool tot de frees bij die bovenfrezen meestal gelijk is)

Ik gebruik hiervoor de vlakke kant van mijn zool. Ik weet tevens wat de offset is van de buitenkant van die zool tot het midden van mijn freesschacht. Dit kun je eenvoudig bepalen, indien nodig leg ik dit een keer uit, die offset kun je noteren in je handleiding of de deksel van je systainer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7Hy4hlCJo3KFUUcR-yq_fdgwGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GVBHseCvkwOfxHwv0pF2zJDG.jpg?f=user_large
In deze foto speelt de groene lijn geen rol

Deze laatste methode kan ook met de bij jouw merk en type frees behorende geleiderail als dat bij dat systeem leverbaar is. En natuurlijk zin er heel veel aftermarket of DIY oplossingen hiervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pE8udogRFR_Rgq2AWQsCJHGESk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/soLtI1AUHQmsCSJPA3SGM2Go.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 24-08-2020 10:54 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Ik heb bewust als hobby-bob mijn veranda LOS van mijn huis gezet. Dit om te voorkomen dat door werking/flex/youname it, er teveel krachten op de verbindingen tussen veranda en huis kwamen te staan.

Ik heb namelijk ook zelf de betonpoeren gegoten met de draaadeinden erin waar de staanders (met van die stelplaten) op vast zitten, geen idee wat die poeren nog konden verzakken.

Simpel gezegd, ik durfde het niet aan om met mijn kennis en kunde die gok te nemen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw5x2ewla9LHPZpTMBmscyevg5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khP6S9YaBnY3yVCQbXrRq4cO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@TheJVH prachtig werk joh, superknap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:03:

Goeie. Wou ik nog voorstellen maar vergeten :) Moet het ook nog recht boren, denk dat ik daar maar zo een boormachinehouder voor koop voor die ene keer. Of heeft er iemand in noord oost Gelderland iets waarmee ik het mag en kan doen? :P
Er zijn hier genoeg lui die kunnen werken met zo'n boorstandaard waar je je boor inklemt.

Mijn ervaring is een stuk minder positief, ik had zo'n Wolfcraft ding, ging al stuk als je er naar keek, wiebelt als de ziekte en die twee poten zakken verre van gelijk in.

Ligt inmiddels op de stort.

Ik zou eerder kijken voor een goedkope kolomboor op marktplaats. Ik heb al jaren een baggergoedkoop Ferm ding, doet het 1000 x beter dan zo'n standaard.

Zo'n kleintje kun je ook nog eens wat lastige fratsen mee uithalen en creatief mee doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfDsSzhU7mmPowMSZeHS33LsNcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvCoc79FXblTQxgbpMmsVxPE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de montage gaten voor drivers in de luidspreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Mooie post! @Fraggert

Ik ga zelf in de winter de kopieerring gebruiken om van wat eiken planken een mooie deksel voor de convector put te maken. Al heb ik niet zo'n fancy groene frees, maar een oud werkpaard van DeWalt.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:00:
Mooie post! @Fraggert

Ik ga zelf in de winter de kopieerring gebruiken om van wat eiken planken een mooie deksel voor de convector put te maken. Al heb ik niet zo'n fancy groene frees, maar een oud werkpaard van DeWalt.
Thanks, een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden d:)b

Mooie klus! dat is zo'n betonnen sleuf in een woonkamer voor warme lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 21:39

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Getto schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:11:
Project Pergola is hier van start gegaan:
[Afbeelding]

Mijn takel aan de steiger gemonteerd om de balken te liften. 2 palen staan nu. Nog 7 palen te gaan.

Nu ben ik alleen op zoek naar een nieuw doppenset. Heb al 2 doppen kapotgedraaid :(

Nu waren het ook wel goedkope ellendige dingen dus nu maar gelijk een goed setje kopen.
Wat voor maat doppen zoek je? Ik kreeg ooit bij een 2e hands slagschroevendraaier deze 13mm dop: https://www.destil.nl/pro...oekdopsleutel-13mm-750334

Daar heb ik inmiddels menig M8 slotbout mee vastgezet: hardhouten ligger tegen hardhouten paal, of noem het op. Met mijn 170Nm slagschroevendraaier was het steevast de draad van de houtdraadbout die op een zeker moment 'knap' zei. De dop still goes on.

Handig is ook die flex-optie. Past je machine er net niet lekker op? Voila, je hebt x graden speling om er toch nog bij te komen. (y)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

Thanks, een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden d:)b

Mooie klus! dat is zo'n betonnen sleuf in een woonkamer voor warme lucht?
Zo'n ding wat ik niemand kan aanraden maar welke ik voor nu niet ga verplaatsen ja :+

Ik moet alleen een grijze olie vinden zodat het eiken matched met de vloer, dan zal het een stuk beter smoelen dan het metalen rooster van nu.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

KillaZ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Zo'n ding wat ik niemand kan aanraden maar welke ik voor nu niet ga verplaatsen ja :+

Ik moet alleen een grijze olie vinden zodat het eiken matched met de vloer, dan zal het een stuk beter smoelen dan het metalen rooster van nu.
Vrienden hebben in hun niet meer in gebruik zijnde convectorput een houten plaat + deurmat in gelegd.

Omdat die putten vaak voor grote glaspartijen worden gebruikt, en grote glaspartijen vaak de mogelijkheid hebben om gebruikt te worden als doorgang leek het mij een tip om door te geven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-05 10:53
Goudvis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Wat voor maat doppen zoek je? Ik kreeg ooit bij een 2e hands slagschroevendraaier deze 13mm dop: https://www.destil.nl/pro...oekdopsleutel-13mm-750334

Daar heb ik inmiddels menig M8 slotbout mee vastgezet: hardhouten ligger tegen hardhouten paal, of noem het op. Met mijn 170Nm slagschroevendraaier was het steevast de draad van de houtdraadbout die op een zeker moment 'knap' zei. De dop still goes on.

Handig is ook die flex-optie. Past je machine er net niet lekker op? Voila, je hebt x graden speling om er toch nog bij te komen. (y)
Ik ben langzaam aan het kijken voor een volledig doppenset met zowel normale doppen als verlengde doppen. Maar dat heeft geen haast. Had gelukkig nog wat reserve doppen die het zowaar blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Getto schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Ik ben langzaam aan het kijken voor een volledig doppenset met zowel normale doppen als verlengde doppen. Maar dat heeft geen haast. Had gelukkig nog wat reserve doppen die het zowaar blijven doen.
Achzo. Mocht je veel 13mm moeten vastzetten, en als die 13mm bouten ook veelal voor slotbout-toepassingen zijn, dan is één goeie dop icm een set mindere doppen het overwegen waard. Investeren in wat je het zwaarst belast enzo. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-05 10:53
Goudvis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Achzo. Mocht je veel 13mm moeten vastzetten, en als die 13mm bouten ook veelal voor slotbout-toepassingen zijn, dan is één goeie dop icm een set mindere doppen het overwegen waard. Investeren in wat je het zwaarst belast enzo. :9
Ben ik helemaal met je eens. Nu ben ik alleen met een project bezig die dop 7 vereist. Daar heb ik er al een aantal van gesloopt. Dus ik zoek eigenlijk naar een volledige set van kwalitatief goede dopppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

_O-

Dat zal nog een lastig klusje worden inderdaad, als je het in hout doet dan kun je soms beter het gewoon fraai afwerken dan proberen te laten matchen, mocht je het lastig vinden een geschikte olie te vinden.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05 13:41
Het schiet (gelukkig) op *O* ... Mini kinderboerderij :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Mooi schuurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Hallo klussers,

Ik ben momenteel bezig met onze tuin en ga een tuinhuisje in elkaar zetten van 4 bij 2,5 (zie voorbeeldafbeelding. De constructie zal ik maken met vurenhout en de buitenkant wordt bekleed met douglas rabatdelen (en aan de achterkant douglas tand en groef zodat dit gelijk is met de schutting, wel zo fijn voor de buren). Overigens komt er ook nog een raam in die nu niet zichtbaar is op de afbeelding.

Nu vroeg ik mezelf wat jullie mening is over het isoleren van dit soort tuinhuizen? Het zal vooral dienen ter opslag van fietsen maar ook van mijn gereedschap. Isolatie zou redelijk eenvoudig zijn, het dak zal dan PIR isolatie met EPDM worden en de binnenkant zal ik tussen de vuren 5 bij 7's aanvullen met steenwol. Alleen ik lees online nog al veel tegenstrijdigheid over de noodzaak van de isolatie, en ik ben dus opzoek naar jullie mening hierover :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzeHX6wtEbIRG7Nr_wNrF7GJMOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhXUPq6QsAzE0zl3a8zJ8BE8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05 13:41
Welke tegenstrijdigheden lees je dan @Keuzestress? Mocht er (duur) gereedschap in komen die je niet in een hoge luchtvochtigheid wilt hebben liggen dan zou ik het isoleren. Heb je de kosten al eens op een rijtje gezet waar we het over hebben? Vergeet de damp-open en damp-dicht doek niet. Tegenstrijdigheden zijn denk ik vooral gebaseerd op persoonlijke meningen.

Mijn hokje hierboven heb ik niet geïsoleerd aangezien het een dierenverblijf is, wel heb ik er voor gezorgd dat het niet kan tochten. Ik had het uiteraard kunnen isoleren maar soms moet je de nut en noodzaak naast elkaar leggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35
Ook ik als amateur klusser ben begonnen met isoleren van mijn garage. Heb op internet beetje gekeken hoe het moest dus hopelijk is het goed gegaan.. het had ongetwijfeld anders gekund, maar dit werkte voor mij het prettigst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_71rxRZySm4yZ9vhizdQ4l0X80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XRuxQAwtRbzI1PRMVivd2Fs2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbPoIqKr04jTKjhU7XDBhOxE_jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l6RVCRoqM0XbFnxN8tZp3Q2v.jpg?f=user_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCn6xeOdVzB-szlB-uqRk0Tm7Rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9788NGjYUk2MUWVmUP3Lol8Z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzxPRz0XfQNSGmFSQSaxFNGBhZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zD64P1uHGgjK8NsuKjcKvOK5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bjgM00CK2m3SRw2K5RCdy3e9hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVQX0phbUawieoTo1QFfeqGh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFG6Pc5W8DazLazdyUuQFPkvuHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rRAVIzymmJNjiYPFbcsm4fMz.jpg?f=user_large

De bovenkant moet ik nog afmaken verder en extra hout plaatsen. Al met al aardig gelukt.. Ook zoveel mogelijk de naden gedicht.

Achteraf had ik toch voor 12 / 15 mm hout moeten gaan. Het is nu namelijk 9mm underlayment wat toch wel wat wil buigen.. Dus denk dat er ook nog maar gipsplaten tegenaan ga maken om het strakker af te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 24-08-2020 14:32 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 22:35
Possible schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:29:
Ook ik als amateur klusser ben begonnen met isoleren van mijn garage. Heb op internet beetje gekeken hoe het moest dus hopelijk is het goed gegaan.. het had ongetwijfeld anders gekund, maar dit werkte voor mij het prettigst:

[Afbeelding]

De bovenkant moet ik nog afmaken verder en extra hout plaatsen. Al met al aardig gelukt.. Ook zoveel mogelijk de naden gedicht.

Achteraf had ik toch voor 12 / 15 mm hout moeten gaan. Het is nu namelijk 9mm underlayment wat toch wel wat wil buigen.. Dus denk dat er ook nog maar gipsplaten tegenaan ga maken om het strakker af te werken.
Ik heb ook nog de garage isoleren op mijn todo list staan. Ik lees dus geintresseerd mee naar tips. ;)
Wat ga je met de stalen deur doen? (die ziet er niet geisoleerd uit)
Ik ben benieuwd naar hoe het eind resultaat eruit ziet en wat je ervaringen zijn. Minder koud/warmte/vocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Goof2000 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

Ik heb ook nog de garage isoleren op mijn todo list staan. Ik lees dus geintresseerd mee naar tips. ;)
Wat ga je met de stalen deur doen? (die ziet er niet geisoleerd uit)
Ik ben benieuwd naar hoe het eind resultaat eruit ziet en wat je ervaringen zijn. Minder koud/warmte/vocht?
De stalen deur is inderdaad niet geisoleerd, deze gaan we volgend jaar vervangen door openslaande deuren.

maar for the time beeing heb ik voor het volgende gekozen:

30 mm tempex platen die ik ertussen heb geklempt. Vervolgens alle naden afgeplakt. Het is natuurlijk niet perfect, maar ik merk nu al wel een groot verschil (warmte blijft hangen). Zelfs mn moeder die hier op visite was vandaag gaf aan dat het ''anders'' voelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQZfXOESid5A3knqWe0ebzkCGI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UECBFKi9JqrxVycNoC3EFsrG.jpg?f=user_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
@Possible hoe ventileer je nu/straks de ruimte? Anders krijg je vanzelf ergens schimmel denk ik?
Ik heb ter voorbereiding van onze garage hier een kanaal laten plaatsen van de mechanische ventilatie en ik heb een extra geïsoleerde sectionaaldeur genomen vanuit de bouw/oplevering.
Ook het dak is RC6 vanuit de bouw (betaald) opgeleverd en ik heb maar 1 kant nu een enkelsteens muur welke ik wil na isoleren komende zomer.
Overigens kwam mijn buurman vanochtend hier ook over discussiëren. Hij heeft het standaard dak zonder isolatie, en 2 muren enkelsteens en eenzelfde garagedeur als jij nu hebt en afgelopen winter was alles bevroren. Daar had ik nu al geen last van, het is niet kouder geweest dan een graad of 6-8 bij mij op de echt koude dagen en nachten maar dat enkelsteens muurtje irriteert mij :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 09:09

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tip voor de volgende keer, de folies dakpansgewijs aanbrengen, gelukkig heb je de naden afgetaped, dus zal het waarschijnlijk wel goed gaan...

Nog ventilatiegaten aangebracht in de muur?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
GeeMoney schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:43:
@Possible hoe ventileer je nu/straks de ruimte? Anders krijg je vanzelf ergens schimmel.
Ik heb ter voorbereiding van onze garage hier een kanaal laten plaatsen van de mechanische ventilatie en ik heb een extra geïsoleerde sectionaaldeur genomen vanuit de bouw/oplevering.
Ook het dak is RC6 vanuit de bouw (betaald) opgeleverd en ik heb maar 1 kant nu een enkelsteens muur welke ik wil na isoleren komende zomer.
Overigens kwam mijn buurman vanochtend hier ook over discussiëren. Hij heeft het standaard dak zonder isolatie, en 2 muren enkelsteens en eenzelfde garagedeur als jij nu hebt en afgelopen winter was alles bevroren. Daar had ik nu al geen last van, het is niet kouder geweest dan een graad of 6-8 bij mij op de echt koude dagen en nachten.
Ik heb 2 pijpjes naar het dak toe. 1 voor afvoer koude lucht naar buiten met een kleinere buis. Hierdoor zit er nog wel ruimte om te ventileren. Daarnaast zit onze garage aan de bijkeuken vast.. Dus kan ook gewoon de tussendeur open laten. Verder wil ik er ook nog een radiator gaan plaatsen.

Hier zat ook alles onder de schimmel afgelopen winter. Daar werd ik niet vrolijk van.. 2 buren van mij hebben het ook laten isoleren met zelfde type isolatie als ik heb gedaan nu, en die hebben nergens neer last van (geen vocht en schimmel meer) , en inderdaad, in de winter zo'n 6-8 graden.

@Jelte,89 Jazeker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tMjHJtG19h24Z408nIDKf7aXow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yD3u5WZfBs8xCt7NLbTgulWP.jpg?f=user_large

Het dak is afgelopen winter vervangen met 80mm PIR platen.

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 24-08-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:01
Iemand ideeën voor het renoveren van een aanrechtblad? Ik zag her en der wat internet iets over overzetbladen en een optie waarbij er beton ciré als een soort stuclaag over het aanrechtblad komt.

Voornaamste reden is dat het een houten blad is (of een laag fineer) waarbij door vocht een aantal stukjes wat 'los' komen en de vorige eigenaar het verder heeft laten gebeuren. Heb de boel al flink opgeschuurd maar heeft niets opgelost dus ik zoek naar een betere oplossing waarbij ik niet de hele keuken wil vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 13:44
einz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:06:
Iemand ideeën voor het renoveren van een aanrechtblad? Ik zag her en der wat internet iets over overzetbladen en een optie waarbij er beton ciré als een soort stuclaag over het aanrechtblad komt.

Voornaamste reden is dat het een houten blad is (of een laag fineer) waarbij door vocht een aantal stukjes wat 'los' komen en de vorige eigenaar het verder heeft laten gebeuren. Heb de boel al flink opgeschuurd maar heeft niets opgelost dus ik zoek naar een betere oplossing waarbij ik niet de hele keuken wil vervangen :P
In dit geval zou ik zeggen een nieuw werkblad a € 100 bij de gamma (Zijn toevallig in de aanbieding) of anders super goedkoop bij de IKEA. Maar die hebben meestal geen waterkering.
https://www.gamma.nl/asso...-2050x600x19-mm/p/B134271
https://www.ikea.com/nl/n...atroon-laminaat-60439173/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:05
Keuzestress schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:25:
Hallo klussers,

Ik ben momenteel bezig met onze tuin en ga een tuinhuisje in elkaar zetten van 4 bij 2,5 (zie voorbeeldafbeelding. De constructie zal ik maken met vurenhout en de buitenkant wordt bekleed met douglas rabatdelen (en aan de achterkant douglas tand en groef zodat dit gelijk is met de schutting, wel zo fijn voor de buren). Overigens komt er ook nog een raam in die nu niet zichtbaar is op de afbeelding.

Nu vroeg ik mezelf wat jullie mening is over het isoleren van dit soort tuinhuizen? Het zal vooral dienen ter opslag van fietsen maar ook van mijn gereedschap. Isolatie zou redelijk eenvoudig zijn, het dak zal dan PIR isolatie met EPDM worden en de binnenkant zal ik tussen de vuren 5 bij 7's aanvullen met steenwol. Alleen ik lees online nog al veel tegenstrijdigheid over de noodzaak van de isolatie, en ik ben dus opzoek naar jullie mening hierover :)

[Afbeelding]
Mijn schuurtje van 4 bij 2 meter heb ik van buiten naar binnen zweeds rabat, rachels, dampopen folie, balklaag 38x120 met 12cm glaswol, folie, 18mm underlayment.
Schuur is swinters warm en zomers koel (mede omdat ik geen ramen heb).
(in de winter hou ik de schuur op 10+ graden met een elektrische kachel)

Ik heb een puntdak waar nog een hoop in past, dakpanplaten, panlatten, folie, underlayment, balklaag 38x120 met 12cm isolatie, folie, underlayment 12mm.

Alle kussens van de tuinset stop ik daar, zwembad, en ik heb er ook nog gereedschap staan wat ik weinig gebruik.
Puntje zou ik dus zeker aanraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Voor de mensen die wat geld durven uit te geven aan latex, ik was altijd fan van Sikkens Alphatex, dat is nu voorbij. Ik kon tegen een mooie prijs 2 emmers Sigma Perfect Matt proberen en ik ben wel om.

Toegegeven het is duur (10 tot 15 euro een liter) maar het saust zonder moeite en is heel vergevensgezind. In mijn geval moest ik vers gestucte wanden sauzen:

- Licht opschuren
- Afstoffen
- Kleefdoek erover
- 1e laag 10% verdund
- 2e laag afsauzen de dag er na.

Met name die 1e laag was al direct dekkend, zo dekkend dat de baas thuis vroeg of ik die 2e laag al had gedaan voordat ik uberhaupt begonnen was aan de 2e laag :+ .

Ik denk dat je op een normale muur welke al gesausd is met 1 laag wel klaar bent. Zeker die 2e laag haal je zo 100m2 uit een emmer. Dat haal ik met Alphatex vaak niet of net niet.

Disclaimer: Ja ik gebruik ook monodek, ja ik heb SPS4014 gebruikt, ja ik heb ook Action latex gebruikt. Elke emmer had zijn nut en overweging :)

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 24-08-2020 16:50 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Possible schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

De stalen deur is inderdaad niet geisoleerd, deze gaan we volgend jaar vervangen door openslaande deuren.

maar for the time beeing heb ik voor het volgende gekozen:

30 mm tempex platen die ik ertussen heb geklempt. Vervolgens alle naden afgeplakt. Het is natuurlijk niet perfect, maar ik merk nu al wel een groot verschil (warmte blijft hangen). Zelfs mn moeder die hier op visite was vandaag gaf aan dat het ''anders'' voelde.

[Afbeelding]
je voelt nu een "verschil" ..

eerst even wat "ervaring" delen .. ductape is niet handig .. dat komt los iets met warme lijm enzo ;)

Doe je zelf een lol en pak montage kit die voor EPS geschikt is en smeer dat uit voordat je de meuk erop plakt .. en wellicht hier en daar wat pur spuiten voor de naden/gaten. en paar zelf tappende staal schroeven en dun plaat materiaal :) zodat het schuim niet verweert / beschadigt (tussen hout en staal wel even plastic folie)

Als je elk naadje doet en wat tocht rubbers strategisch monteert kan je deze ervaring maximaliseren .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag voor het eerst serieus bezig geweest met de zaagtafel voor een koof. Het is niet zo makkelijk als gedacht/gehoopt om goed recht te zagen :P Plaat gaat makkelijk lopen. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywd5Lv4-H61A33axvPGRE2HphHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LU6CNl5sCGUoDMuM6zj71OL.jpg?f=user_large

Vanavond maar eens zoeken wat ik op Youtube kan vinden aan tips/instructies.
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:09:
@JT

Ik heb hier de 3 manieren voor een sleufje frezen even "gesimuleerd".

In het voorbeeld heb ik met zwarte stift de 2 boorgaten en de sleuf getekend.

Ik ga er van uit dat je de gleuf eerst grof uitzaagt met, bijv, de decoupeerzaag zodat alleen de 2 randen tussen de boorgaten nog netjes recht gefreest hoeven te worden.

In de gevallen dat ik 3 plankjes gebruik als geleider, dan is dat normaliter gewoon 1 plankje, ik moest echter even hoogte hebben voor de foto's omdat de freesbitjes nogal uitsteken, normaliter steekt het freesje dus in het uitgezaagde gat.

Overzichtje:

[Afbeelding]

Het makkelijkst is het frezen met een kopieerfrees met kogellager. Je hoeft dan je plankje alleen maar strak op de te frezen rand te leggen en de kopieerfrees doet de rest.

[Afbeelding]

Een andere optie is de kopieerring, iets onhandiger omdat je dan eerst de offset moet berekenen en je plankje uiterst nauwkeurig moet plaatsen met een constante afstand tussen het begin en eind van de uitsparing die je moet frezen. De offset berekening heb ik een paar posts terug uitgelegd, vind je dat onduidelijk, laat me dat maar weten.

Kopieerring plaatsen:
[Afbeelding]

Je kunt hier zien dat ik de offset heb getekent als groene lijn, het verschil tussen de zwarte lijn en de groene lijn is je offset.

@KillaZ Hier zie je nog even mijn denkwijze in detail waarom ik met de radius reken :)

[Afbeelding]

Detailfoto kopieerring en frees. Met de ring tegen het plankje staat je frees exact op je aftekenlijn

[Afbeelding]

Heb je geen kopieerfrees of een kopieerfrees maar een gewone houtfrees dan zul je op een andere manier geleiding moeten bewerkstelligen.
Dit kan door je zool langs een plank te bewegen (let hierbijop dat een ronde zool hier héél handig is omdat de afstand van de buitenkant zool tot de frees bij die bovenfrezen meestal gelijk is)

Ik gebruik hiervoor de vlakke kant van mijn zool. Ik weet tevens wat de offset is van de buitenkant van die zool tot het midden van mijn freesschacht. Dit kun je eenvoudig bepalen, indien nodig leg ik dit een keer uit, die offset kun je noteren in je handleiding of de deksel van je systainer.

[Afbeelding]
In deze foto speelt de groene lijn geen rol

Deze laatste methode kan ook met de bij jouw merk en type frees behorende geleiderail als dat bij dat systeem leverbaar is. En natuurlijk zin er heel veel aftermarket of DIY oplossingen hiervoor.

[Afbeelding]
Dank voor je toppost! Ik had gehoopt het te kunnen doen met de geleider zonder de rail :P

Afbeeldingslocatie: https://asset.re-in.de/isa/160267/c1/-/de/1348638_BB_00_FB/Bosch-Professional-GOF-1250-CE-Oberfraese-1250W.jpg?x=1822&y=1025&ex=1822&ey=1025&align=center
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

Er zijn hier genoeg lui die kunnen werken met zo'n boorstandaard waar je je boor inklemt.

Mijn ervaring is een stuk minder positief, ik had zo'n Wolfcraft ding, ging al stuk als je er naar keek, wiebelt als de ziekte en die twee poten zakken verre van gelijk in.

Ligt inmiddels op de stort.

Ik zou eerder kijken voor een goedkope kolomboor op marktplaats. Ik heb al jaren een baggergoedkoop Ferm ding, doet het 1000 x beter dan zo'n standaard.

Zo'n kleintje kun je ook nog eens wat lastige fratsen mee uithalen en creatief mee doen.

[Afbeelding]

Dit zijn de montage gaten voor drivers in de luidspreker.
Mijn vrouw ziet mij aankomen met nog meer gereedschap :+ Eens zien wat het tweedehands kost...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:43
KillaZ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:49:
Voor de mensen die wat geld durven uit te geven aan latex, ik was altijd fan van Sikkens Alphatex, dat is nu voorbij. Ik kon tegen een mooie prijs 2 emmers Sigma Perfect Matt proberen en ik ben wel om.

Toegegeven het is duur (10 tot 15 euro een liter) maar het saust zonder moeite en is heel vergevensgezind.
Hier zit Glidden Tex Matt tegen de muren. Veel matter wordt het niet. Koste per 10L emmer € 93,95.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:18:
[...]

[Afbeelding]

Dat sommig gereedschap 'minder duur' is hoeft niet persé 'slecht' te betekenen (en andersom geld hetzelfde, heb ik ondervonden). Je moet naar de limieten van het spul werken en als je dingen sloopt hoeft niet dat persé aan het gereedschap te hebben gelegen ;).
Mede op jouw aanraden heb ik de baasvrouw op pad gestuurd om een setje te kopen. Volgens mij hebben we dezelfde:

https://www.isero.nl/nl-n...haler-2-delig-m6-m12-prof

Maar volgens mij doe ik echt iets fout, of die schroeven zijn kneiter hard...

heb dus deze laten halen (vriendin rijdt onderweg naar huis langs een isero, ik kom daar met het OV gewoon niet) en een flesje boor/snijolie, die had ik nog niet. Ik heb een drupje olie op de freeskant van het 'bitje' gedaan, boormachine op linksom, standje 2 (dus max 850 toeren) zodat de boel niet heet gaat worden. (ik haal dat max toerental van bijvoorbeeld deze: https://www.newmantools.com/drillout/how1.htm )
Echter: na een paar minuten merk ik dat ik totaal niet in de kop van dat schroefje kom. de plek waar de kruiskop-infrezing zat is inderdaad weg, maar ik kom niet meer dan een paar mm mijn schroef in.

Gezien het geen heel goedkoop setje was, is het de bedoeling gewoon door te blijven gaan met zoiets? ivm warmte zet ik bewust niet heel veel kracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je geen spouwmuur achter de folie gecreëerd? Kan nog een probleem gaan worden met doorslag van vocht door het baksteen. Ik zou zeker de muren impregneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Alsjemenou schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Heb je geen spouwmuur achter de folie gecreëerd? Kan nog een probleem gaan worden met doorslag van vocht door het baksteen. Ik zou zeker de muren impregneren.
Ik heb gaten in de muur geboord om de meter. Daarnaast zit het folie zo’n 2 cm van de muur af door de draagbalk van het dak.

Impregneren ga ik inderdaad ook nog doen, dat zijn de koste niet

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 24-08-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det

Det

Boudewijn schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Mede op jouw aanraden heb ik de baasvrouw op pad gestuurd om een setje te kopen. Volgens mij hebben we dezelfde:

En als je met een gewoon boortje rechtsom een gat in die schroefkop boort? Het gaat er immers om dat je een gaatje hebt waar je je extractor in kwijt kunt.

Overigens is mijn ervaring dat dit soort extractors nauwelijks werken. Enige uitzondering is als je de schroef- of boutkop er af boort, waardoor de spanning van de schroefdraad af is, en je het restant van de bout/schroef er redelijk soepel uit kunt draaien. En dat werkt in mijn ervaring vooral goed met getapte schroefdraden in motorblokken, fietsframes e.d. Een houtschroef levert, ook als de kop er af geboord is, nog veel weerstand bij het uitdraaien.

Als dit niet lukt zou ik de kop afboren, een nieuw aluminium stripje zoeken en dat met nieuwe schroeven op een andere plek vastschroeven in de dorpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

heb dus deze laten halen (vriendin rijdt onderweg naar huis langs een isero, ik kom daar met het OV gewoon niet) en een flesje boor/snijolie, die had ik nog niet. Ik heb een drupje olie op de freeskant van het 'bitje' gedaan, boormachine op linksom, standje 2 (dus max 850 toeren) zodat de boel niet heet gaat worden. (ik haal dat max toerental van bijvoorbeeld deze: https://www.newmantools.com/drillout/how1.htm )
Echter: na een paar minuten merk ik dat ik totaal niet in de kop van dat schroefje kom. de plek waar de kruiskop-infrezing zat is inderdaad weg, maar ik kom niet meer dan een paar mm mijn schroef in.

Gezien het geen heel goedkoop setje was, is het de bedoeling gewoon door te blijven gaan met zoiets? ivm warmte zet ik bewust niet heel veel kracht.

Eerst met de achterzijde het gat mooi uitwonen (dat van de schroef dus) en dan pas de extractor gebruiken.

Rustig avondje hier. Even de laatste houtjes gevlak voor de bank, en dan begonnen met het maken van de pennen aan de kleine stukjes die dwars in de staandertjes gaan. De lange liggers zijn al afgetekend maar nog niet gezaagd, vond het wel best zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBy9vvmXjeOzZXPXQ4BlMJw-zNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2208lbHRpy7UBcYBBtF3615.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGfZSZFcTldvPdQQ-YhZVCNNgZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wPVAGH2mdS4LOENtKrilD8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXJM2qqRkOVrAvWAzoOxwO1TaGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzcsRB55XGkiy0gpYzLKpE5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-08-2020 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:30
[...]

De ouderwetse postbodestiek truc al geprobeerd?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Det schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

En als je met een gewoon boortje rechtsom een gat in die schroefkop boort? Het gaat er immers om dat je een gaatje hebt waar je je extractor in kwijt kunt.
Hm ja ook een goed punt.
Als dit niet lukt zou ik de kop afboren, een nieuw aluminium stripje zoeken en dat met nieuwe schroeven op een andere plek vastschroeven in de dorpel.
Ja dank voor de tip, en je ervaringen. De schroef in het alu heb ik losgehaald door het alu los te wrikken
en toen kwam de schroef mee. Die zit gewoon vastgedraaid/gewrongen in het alu.

Heb er nog 2 zitten in het scharnier. Uitboren zou kunnen.... maar dan heb je op dezelfde plek weer een zwak punt. Dus iets netters is beter. De scharnier iets hoger/lager monteren zou evt wel kunnen, maar is wel meer werk (stukje uit kozijn beitelen, stukje uit deur).
Martinusz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

De ouderwetse postbodestiek truc al geprobeerd?
Ja bij die in de alustrip. Niet bij de kozijnexemplaren, daar zit ook nog eens heel veel verf op.
HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:15:
[...]

[YouTube: How to remove a damaged screw with a broken screw extractor]

Eerst met de achterzijde het gat mooi uitwonen (dat van de schroef dus) en dan pas de extractor gebruiken.
Ja die achterzijde gaat er dus voor geen meter in, maak je daar meer toeren mee dan wat ik doe? Ik zal morgen nog eens proberen met wat meer druk.

Dank voor het meedenken gents! d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:19
Hier nog een laatste sneak peak voordat hij af ia

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUyxqTr1r6KSs4hL5coY8Vq-B_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU5D2dG4DHaColIaIRn5eKbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwpzO_nmD3FCngRgO6VllXCs4vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDWn97OHFktlI7ndiei0CTra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VdzzdjZLANpr9SJlg8BAPPLIBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaGuAvLiS438j4ggKHi9EBOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Cmk72zYdd60Oye9FlTDHuvdroU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3plo1yR6u9KWjmJnnU1OacMs.jpg?f=fotoalbum_large

En nee de ladegeleiders zitten nog niet in de kast gemonteerd :p

[ Voor 24% gewijzigd door s0ulmaster op 24-08-2020 22:06 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Boudewijn schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:01:
Heb er nog 2 zitten in het scharnier. Uitboren zou kunnen.... maar dan heb je op dezelfde plek weer een zwak punt. Dus iets netters is beter. De scharnier iets hoger/lager monteren zou evt wel kunnen, maar is wel meer werk (stukje uit kozijn beitelen, stukje uit deur).
Ah dacht dat je nog "vast" zat bij de alu strip. Als het om 2 schroeven in een kozijn gaat zou ik ook daar de kop afboren*. Daarna met een dun boortje een paar keer aan een kant langs de afgeboorde schroef boren en het restant er uit peuteren. Het gat eventueel een beetje opschonen met een grotere boor, en er een stuk hout in lijmen. Ik sla met een beitel meestal gewoon een flinke spaan van een plankje af, maak dat wat meer op maat en timmer het er met houtlijm in. Na het drogen de spaan vlak afsteken met de beitel en je kunt weer schroeven.

*Ga er van uit dat je schroefkoppen echt "opgegeven" zijn, ik probeer wel altijd tot het uiterste om grip te krijgen op zo'n schroef, ga echt niet zomaar boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

s0ulmaster schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:05:
Hier nog een laatste sneak peak voordat hij af ia

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nee de ladegeleiders zitten nog niet in de kast gemonteerd :p
Dan hoop ik dat je geluk hebt gehad bij de Action die dag want de waterpas die ik van ze had was alleen goed als deurstop :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:19
HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:30:
[...]

Dan hoop ik dat je geluk hebt gehad bij de Action die dag want de waterpas die ik van ze had was alleen goed als deurstop :-).
Die waterpas had ik alleen gebruikt omdat die t goeie formaat had voor iets, niet omdat ik die waterpas vertrouw....die is ook niet van mij :p

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:33:
Dank voor je toppost! Ik had gehoopt het te kunnen doen met de geleider zonder de rail :P

[Afbeelding]
Met die kantengeleider kan het allicht ook, mits de uitsparing die je wilt frezen dan niet te ver van de kant zit, dat is een beperking van dat hulpstuk.

Als je die geleider gebruikt, dan frees je met een normale houtfrees, zonder kogellager, zonder kopieerring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2IFShnlcLC04-ovQJpFEqmUc0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2RBYae2s92lmFkL3iVduoxVy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:01
fx500 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:15:
[...]

In dit geval zou ik zeggen een nieuw werkblad a € 100 bij de gamma (Zijn toevallig in de aanbieding) of anders super goedkoop bij de IKEA. Maar die hebben meestal geen waterkering.
https://www.gamma.nl/asso...-2050x600x19-mm/p/B134271
https://www.ikea.com/nl/n...atroon-laminaat-60439173/
Er zit nu een Karlby van de Ikea op en op zich zou ik die ook opnieuw erop kunnen zetten natuurlijk maar dacht wellicht is het bestaande blad gebruiken als basis, de plekken die omhoog komen eraf halen en vullen met twee componenten spul, beton cire erover en afwerking met een coating/sealer ook wel een goed idee.

Hoeft niet voor een paar tientjes gefixt te zijn, heb alleen weinig zin om voor enkele duizenden euro's een nieuwe keuken te kopen terwijl enkel het blad me op sommige stukken niet kan bekoren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29
Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

Met die kantengeleider kan het allicht ook, mits de uitsparing die je wilt frezen dan niet te ver van de kant zit, dat is een beperking van dat hulpstuk.

Als je die geleider gebruikt, dan frees je met een normale houtfrees, zonder kogellager, zonder kopieerring.
Hoe noem je zo'n 'generieke' geleider? Neem aan dat je die niet alleen voor freeswerk inzet. En heb je ervaring met een bepaald merk? Ziet eruit als een makkelijke, degelijke oplossing, maar staat of valt natuurlijk wel een beetje bij de speling, het gemak en het klemvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jannibal23 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Hoe noem je zo'n 'generieke' geleider? Neem aan dat je die niet alleen voor freeswerk inzet. En heb je ervaring met een bepaald merk? Ziet eruit als een makkelijke, degelijke oplossing, maar staat of valt natuurlijk wel een beetje bij de speling, het gemak en het klemvermogen.
Bij de meeste frezen zit die eigenlijk in de leveromvang, as far as i know.

Bij de GOF1250 heet het een parallelgeleider.

Parallelgeleider met fijninstelling 2 607 001 387

Bij mijn festool heet dat ding een zij- of kantaanslag geloof ik.

Een adapter waarmee je de frees langs/op de rail kan geleiden heet meestal geleiderailadapter.

Mijn ervaring heb ik dus met de Festool merkeigen geleider, niet vaak gebruikt maar een enkele keer, op zicht prima, maar ik werk liever met mallen en/of geklemde aanslagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 25-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vanochtend was ik op zoek naar de verschillen in schroefmerken een vond ik deze aardige test, wel de moeite om even te delen vond ik: https://www.woodworking.nl/threads/schroeventest.15263/
Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:09:
[...]

[Afbeelding]
Thanks! d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 13:44
einz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:56:
Hoeft niet voor een paar tientjes gefixt te zijn, heb alleen weinig zin om voor enkele duizenden euro's een nieuwe keuken te kopen terwijl enkel het blad me op sommige stukken niet kan bekoren :P
Begrijpelijk. Ik denk omdat dit wat een goedkoper blad is dat het er niet mooiere op wordt. We hebben zelf ooit eens een IKEA blad gehad wat aan de zijkant losliet. Met watervaste lijm weer vastgeplakt. Maar die spaanplaat rommel bolt dan helemaal op. Werd nog vele malen erger |:(

[ Voor 50% gewijzigd door fx500 op 25-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Netjes Soul d:)b leuk man

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-05 21:46
Twee weken geleden, midden in de hittegolf samen met de buurman de eerste 10 meter van onze tuinen van schutting voorzien. Er stond al een jaar of 40 een betonnen muurtje, maar dat was maar 1.40m hoog. Meer privacy is wel gewenst.

Langer dan 10 meter is niet nodig omdat we dwars op een heuvel wonen en zijn tuin na die 10 meter meteen aanzienlijk lager wordt en mijn tuin nog een stuk op dezelfde hoogte blijft doorlopen. In het voorjaar gaan we wel achteraan de schutting wel een nieuwe haag zetten.

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9fpg0vp_BlVxB6_Om0pFSQJ0_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSabo7g5ZARpvX8XuVUwzOWi.jpg?f=fotoalbum_large

Wip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_z3FzmiixdZrd-pqdiE6P3wYhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IzwN10B0c5xVTryeWdBu5JH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpZxrig8hOa1gX0MC7f-G8Uzlyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whg4LUMmEBw1PbOXLDzcFlaD.jpg?f=fotoalbum_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh4TdTZupAczdyOvGM4-w1r9vGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DedQfKNF7R3k6Jn1ZU8zQYd.jpg?f=fotoalbum_large

Tafeltje gaat daar nog weg, stond de zwembad pomp in.

Gebruikte materialen:
- keruing planken
- bankirai palen
- RVS paalkapjes
- RVS paalhouders 9 palen staan op een betonnen muurtje
- 5 RVS beugels voor de eerste paal tegen de muur aan te maken
- 1 Spear & Jackson steekschep om de laatste paal in de grond te zetten.
- Bosch groen uit 2010 om mee te boren
- Bosch groen uit 2019 om mee te schroeven
- waterpassen set van de Aldi
- winkelhaak van de Aldi, na twee planken vervangen want die bleek niet haaks
- winkelhaak van de Hornbach, die was beter
- bloed, en pleisters
- zweet, want bijna 40 graden op de eerste sloopdag
- tranen, van het lachen vooral, vanwege ons beider gelimiteerde klustalent en het bijbehorende Buurman&Buurman gestuntel.

Al met al wel heel tevreden met de uitkomst. Zeker niet perfect, als je gaat zoeken vind je wel imperfecties her en der.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobNemoo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:25:

- tranen, van het lachen vooral, vanwege ons beider gelimiteerde klustalent en het bijbehorende Buurman&Buurman gestuntel.
Goud man d:)b , en dat zie je er niet aan af voor de rest, prima strak werk zo te zien _/-\o_ (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

RobNemoo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:25:
Twee weken geleden, midden in de hittegolf samen met de buurman de eerste 10 meter van onze tuinen van schutting voorzien. Er stond al een jaar of 40 een betonnen muurtje, maar dat was maar 1.40m hoog. Meer privacy is wel gewenst.

Langer dan 10 meter is niet nodig omdat we dwars op een heuvel wonen en zijn tuin na die 10 meter meteen aanzienlijk lager wordt en mijn tuin nog een stuk op dezelfde hoogte blijft doorlopen. In het voorjaar gaan we wel achteraan de schutting wel een nieuwe haag zetten.

Before:
[Afbeelding]

Wip:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]

Tafeltje gaat daar nog weg, stond de zwembad pomp in.

Gebruikte materialen:
- keruing planken
- bankirai palen
- RVS paalkapjes
- RVS paalhouders 9 palen staan op een betonnen muurtje
- 5 RVS beugels voor de eerste paal tegen de muur aan te maken
- 1 Spear & Jackson steekschep om de laatste paal in de grond te zetten.
- Bosch groen uit 2010 om mee te boren
- Bosch groen uit 2019 om mee te schroeven
- waterpassen set van de Aldi
- winkelhaak van de Aldi, na twee planken vervangen want die bleek niet haaks
- winkelhaak van de Hornbach, die was beter
- bloed, en pleisters
- zweet, want bijna 40 graden op de eerste sloopdag

Al met al wel heel tevreden met de uitkomst. Zeker niet perfect, als je gaat zoeken vind je wel imperfecties her en der.
Goed bezig man! Was zelf in elkaar schroeven goedkoper dan kant en klare schermen? En je hebt toch niet steeds in de zon moeten staan buffelen? :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 17:27
Ik start binnenkort met het maken van een nieuw verlaagd plafond op de slaapkamers, mbv metalstud in mijn jaren 20* huis. En ja, ik reken dingen van te voren graag een beetje ver door, hoort er bij :7 .
Maar om even het zekere voor het onzekere te nemen, en liever één vraag te veel dan te weinig...

Nu ging ik wat rekenen, want ik herrinerde mij van de kruipruimte bij mijn ouders dat die rollen glaswol toch wel wat wegen (waren daar 160mm hoog).

Versimpeld is de ruimte 3x3 meter = 9m2.
9m2 glaswol in een laag van 60+240=300mm geeft 2,7m3 glaswol. (60mm in de 75mm profielen. 240 bovenop.)
De dichtheid van glaswol is een dingetje, maar heb het op een veilige 50kg/m3 gehouden, betekent m=135kg (hier ben ik enorm van verbaasd eigenlijk...).
Gewicht gips 12,5mm voor 9m2 = 12*9=108kg.
Samen 108+135= 243 kg (jezus zo wordt het huis al snel 1000kg zwaarder).
Verdeel ik die 243 kg over 7 liggers (per 60cm + beide kopse kanten) =34,7 kg/balk
En deel ik dat door de lengte van 3 meter, geeft dat een verdeelde belasting van 11.6kg/m (=0,113N/m)
Ix buigend moment voor een U-profiel (=C-profiel) berekent en een 75x50x0,7 profiel geeft 12,0cm4

Nu de vraag of ik mijn C-profielen moet zien als scharnieren of ingeklemde balken.
Situatie 1 geeft een doorbuiging van 4,8 mm en situatie 2 geeft 1,9mm.

Ik denk zelf dat je 4,8mm toch zeker wel gaat zien, ik was niet van plan de plafonds te gaan (laten) stucen.
En ik weet ook dat ik alles wel redelijk zwaar heb uitgevoerd (afgerond naar boven).
Een optie is 9mm gipsplaat te nemen en een gedeelte van glaswol te vervangen voor pir of resol.
Maar ik zie het glaswol als positief tegen eventueel geluid van buiten (het dak) en absorptie vanuit binnen.
Daarnaast is glaswol natuurlijk goedkoper per Rd eenheid, de ruimte is er.

Wat vinden mensen uit de praktijk hier van, overdrijf ik gewoon te veel? (dat merk ik wel vaker als ik bij iemand aan het helpen ben met klussen).
Ik werk normaal met machines en werktuigen, de millimeter industrie, niet te bouw (voor mij de cm industrie).
Het nemen van 100mm profielen is natuurlijk ook niet echt een probleem.
Ik wil alleen de 2 slaapkamers (dit is de kleinere) zo'n hoge Rd waarden geven + geluidisolatie.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
CurlyMo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

Hier zit Glidden Tex Matt tegen de muren. Veel matter wordt het niet. Koste per 10L emmer € 93,95.
Hier Histor Clean, €4/L en het maskeert gewoon oneffenheden, zo mat is het

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
alaintje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:09:
Ik start binnenkort met het maken van een nieuw verlaagd plafond op de slaapkamers, mbv metalstud in mijn jaren 30 huis. En ja, ik reken dingen van te voren graag een beetje ver door, hoort er bij :7 .
Maar om even het zekere voor het onzekere te nemen, en liever één vraag te veel dan te weinig...

Nu ging ik wat rekenen, want ik herrinerde mij van de kruipruimte bij mijn ouders dat die rollen glaswol toch wel wat wegen (waren daar 160mm hoog).

Versimpeld is de ruimte 3x3 meter = 9m2.
9m2 glaswol in een laag van 60+240=300mm geeft 2,7m3 glaswol. (60mm in de 75mm profielen. 240 bovenop.)
De dichtheid van glaswol is een dingetje, maar heb het op een veilige 50kg/m3 gehouden, betekent m=135kg (hier ben ik enorm van verbaasd eigenlijk...).
Gewicht gips 12,5mm voor 9m2 = 12*9=108kg.
Samen 108+135= 243 kg (jezus zo wordt het huis al snel 1000kg zwaarder).
Verdeel ik die 243 kg over 7 liggers (per 60cm + beide kopse kanten) =34,7 kg/balk
En deel ik dat door de lengte van 3 meter, geeft dat een verdeelde belasting van 11.6kg/m (=0,113N/m)
Ix buigend moment voor een U-profiel (=C-profiel) berekent en een 75x50x0,7 profiel geeft 12,0cm4

Nu de vraag of ik mijn C-profielen moet zien als scharnieren of ingeklemde balken.
Situatie 1 geeft een doorbuiging van 4,8 mm en situatie 2 geeft 1,9mm.

Ik denk zelf dat je 4,8mm toch zeker wel gaat zien, ik was niet van plan de plafonds te gaan (laten) stucen.
En ik weet ook dat ik alles wel redelijk zwaar heb uitgevoerd (afgerond naar boven).
Een optie is 9mm gipsplaat te nemen en een gedeelte van glaswol te vervangen voor pir of resol.
Maar ik zie het glaswol als positief tegen eventueel geluid van buiten (het dak) en absorptie vanuit binnen.
Daarnaast is glaswol natuurlijk goedkoper per Rd eenheid, de ruimte is er.

Wat vinden mensen uit de praktijk hier van, overdrijf ik gewoon te veel? (dat merk ik wel vaker als ik bij iemand aan het helpen ben met klussen).
Ik werk normaal met machines en werktuigen, de millimeter industrie, niet te bouw (voor mij de cm industrie).
Het nemen van 100mm profielen is natuurlijk ook niet echt een probleem.
Ik wil alleen de 2 slaapkamers (dit is de kleinere) zo'n hoge Rd waarden geven + geluidisolatie.
zit er een plat dak boven? 30CM glaswol is echt heel veel met Knauf zit je aan een Rc van 9 vergeet je dan geen klimaatfolie?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-05 21:46
JT schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Goed bezig man! Was zelf in elkaar schroeven goedkoper dan kant en klare schermen? En je hebt toch niet steeds in de zon moeten staan buffelen? :X
We wilden wat anders dan kant en klaar, dit was niet zo veel meer werk denk ik. Palen om de meter en planken van 3 meter, dus alleen bij de eerste en laatste paal op maat moeten zagen. In totaal 3 keer een ochtend, zodat we inderdaad niet in de volle middagzon hebben gestaan met die hittegolf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ze (de gemeente) zijn hier vandaag voor de deur alle bomen langs onze straat aan het snoeien.
Ik stond eventjes te kijken en wilde onder andere wel leren hoe ze nou precies selecteren wat eraf moet/mag en wat niet. Er zaten echter ook wat dikkere stukken tussen, van o.a. een boom die 'op stam gezet werd'.

Te dikke stukken pasten niet door hun versnipperaar, en dus vonden ze het niet erg als ik die mee zou nemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85VCaGX7cRg_3mwb8_OpPe9nvHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkopupC6LYcgEeLv2vPfqfWA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biPOIZWPTfiess9H4-k_rpCgmB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSjNpljK5GUuqIkSHUQ4GvCT.jpg?f=fotoalbum_large

als ik straks een grote lintzaag heb neergezet gaan we hier klein werk van maken en drogen.
Dat word een echt groen meubelstuk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Vraagje. Is een tacker een slimme inverstering en handig om gipsplaten mee vast te zetten?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 14:51
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:51:
als ik straks een grote lintzaag heb neergezet gaan we hier klein werk van maken en drogen.
Wel even wat tips & tricks opzoeken als je dat nog nooit gedaan hebt. Mijn pa heeft ooit een eik uit de tuin tot planken laten zagen, maar die zijn bij het drogen flink gaan torderen en splijten. Super zonde van dat mooie - en eigen - hout :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sander B schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Wel even wat tips & tricks opzoeken als je dat nog nooit gedaan hebt. Mijn pa heeft ooit een eik uit de tuin tot planken laten zagen, maar die zijn bij het drogen flink gaan torderen en splijten. Super zonde van dat mooie - en eigen - hout :'(
Zeker, ik heb uit diverse richtingen al veel info mogen ontvangen, maar de vriend waar ik dit samen mee zal doen heeft jarenlang ervaring met dit proces dus dat gaat zeker goedkomen. Ik heb reeds enkele kleine plankjes hulsthout verzaagd en expres niet correct weggelegd om eens te zien hoe serieus het werkt tijdens dat proces. Het volgende setje ga ik wel correct klemmen en de eindjes insmeren.

Later dit jaar gaan er hier (bij mij en bij de buren) nog een den en een hulst om van respectievelijk 10 en 7 meter hoog, die zullen we ook geheel in eigen beheer gaan verwerken. Waarschijnlijk komt er dan wel een "Alaskan Sawmill" want dat word ook op een grote lintzaag wel een dingetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

Zeker, ik heb uit diverse richtingen al veel info mogen ontvangen, maar de vriend waar ik dit samen mee zal doen heeft jarenlang ervaring met dit proces dus dat gaat zeker goedkomen. Ik heb reeds enkele kleine plankjes hulsthout verzaagd en expres niet correct weggelegd om eens te zien hoe serieus het werkt tijdens dat proces. Het volgende setje ga ik wel correct klemmen en de eindjes insmeren.

Later dit jaar gaan er hier (bij mij en bij de buren) nog een den en een hulst om van respectievelijk 10 en 7 meter hoog, die zullen we ook geheel in eigen beheer gaan verwerken. Waarschijnlijk komt er dan wel een "Alaskan Sawmill" want dat word ook op een grote lintzaag wel een dingetje.
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe groot je lintzaag is :+ YouTube: Most Satisfying Factory Wood Sawmill Machines, Extreme Fast Wood Wo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb de laatste tijd steeds vaker rondslingerende schroeven, pluggen, lasklemmen en ander klein materiaal waar ik nu niet echt een goeie opbergmethode voor heb.

Nu heb ik toevallig ooit in een ver verleden eens een doosje van de rotadrill gekregen en het viel me op dat dit toch best een geinig systeemkoffertje is :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7q1LgHIkQNiGWa0D9ub6RdA0xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rwuXh6oioUppbXVvpDbXxCn.jpg?f=fotoalbum_large

De vakjesdozen zijn er uit te halen, je kan ze herindelen, blijven 'vastzitten' aan de onderkant van de doos en er valt niks uit als je de koffer dicht hebt en op de kop houd of flink schud.
Dit ziet er uit als iets waar ik er wel meer van wil, maar dan kwalitatief iets beter; vooral de scharnieren van deze doos zijn echt slecht en de sluitingen alleen als de doos precies recht en voorzichtig dicht wordt gedaan...

Na een beetje zoeken kom ik uit op de Sortimo t-boxx maar man man man wat zijn die dingen duur!
Ik snap heus wel dat je krijgt waar je voor betaald, maar dit voelt wel als een heel erg grote investering om een doosje of 6 a 8 te kopen.. :o

Heeft iemand nog een goeie tip voor een iets minder dure optie die ook een beetje oke is zodat ik niet onderweg alles door elkaar heb, maar het ook niet meer hoeft te kosten dan wat ik nu aan accugereedschap heb liggen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Oh daar kan ik de hele dag naar kijken, heel satisfying :9~.

Zeker waar en de lintzaag die ik opgelijnd heb staan zal zeker geen moeite hebben met zulke acties, het probleem is meer logistiek van aard - we moeten en náár en ván de zaag krijgen, en zulke stammen kunnen wij niet verslepen en/of tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:12
michielh3 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:21:
Ik heb de laatste tijd steeds vaker rondslingerende schroeven, pluggen, lasklemmen en ander klein materiaal waar ik nu niet echt een goeie opbergmethode voor heb.

Nu heb ik toevallig ooit in een ver verleden eens een doosje van de rotadrill gekregen en het viel me op dat dit toch best een geinig systeemkoffertje is :

[Afbeelding]

De vakjesdozen zijn er uit te halen, je kan ze herindelen, blijven 'vastzitten' aan de onderkant van de doos en er valt niks uit als je de koffer dicht hebt en op de kop houd of flink schud.
Dit ziet er uit als iets waar ik er wel meer van wil, maar dan kwalitatief iets beter; vooral de scharnieren van deze doos zijn echt slecht en de sluitingen alleen als de doos precies recht en voorzichtig dicht wordt gedaan...

Na een beetje zoeken kom ik uit op de Sortimo t-boxx maar man man man wat zijn die dingen duur!
Ik snap heus wel dat je krijgt waar je voor betaald, maar dit voelt wel als een heel erg grote investering om een doosje of 6 a 8 te kopen.. :o

Heeft iemand nog een goeie tip voor een iets minder dure optie die ook een beetje oke is zodat ik niet onderweg alles door elkaar heb, maar het ook niet meer hoeft te kosten dan wat ik nu aan accugereedschap heb liggen.. 8)7
Bij Hornbach hebben ze wel mooie bakken van KÜPPER. Kan je ook de bakjes van uithalen.

Deze

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:51:
Ze (de gemeente) zijn hier vandaag voor de deur alle bomen langs onze straat aan het snoeien.
Ik stond eventjes te kijken en wilde onder andere wel leren hoe ze nou precies selecteren wat eraf moet/mag en wat niet. Er zaten echter ook wat dikkere stukken tussen, van o.a. een boom die 'op stam gezet werd'.

Te dikke stukken pasten niet door hun versnipperaar, en dus vonden ze het niet erg als ik die mee zou nemen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat word een echt groen meubelstuk :).
Ik ben benieuwd wat je hier weer van gaat maken!
Het duurt wel een tijd om te drogen ben ik bang? Het is wel mooi hout! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

LichtBruisend schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:27:
[...]

Ik ben benieuwd wat je hier weer van gaat maken!
Het duurt wel een tijd om te drogen ben ik bang? Het is wel mooi hout! _/-\o_
Jaartje, minimaal.

Het is voor mij nu een kwestie van plannen. Ik zorg dat ik steeds wat kleine en één groot project heb staan, ofwel in constructie ofwel in voorraad. Dat is haalbaar gezien mijn ruimte en dan heb ik altijd iets om aan te werken. Ik kan dus nu ook 'vooruit' gaan verzamelen en speur lokale verkopers en houthandels af voor interessante deals. Heb nu o.a. een onderhandeling lopen voor een aantal 'boomplakken' kersenhout en andere kleinere stukken (geen kersen). Zelfs gekocht hout moet acclimatiseren voor ik er wat mee kan.

[ Voor 48% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36

[Afbeelding]

Ik heb een paar van deze aangeschaft bij HBM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Stanley Fatmax, in verschillende formaten/dieptes te verkrijgen en kost geen drol :P
Erg stevig en alles blijft netjes in de bakjes

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/12183.jpg
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRdRL3dnB_7s125lBG6K0n73vRQLTt_GigUwJoxjWyWeL99kLIR3Nf4PG1N363cbE9itI7x2siLCU08gxjIZhaFVZ52yMqaxfLYx0Plj1rzXnhsgiP9qB0U&usqp=CAY
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/36352.jpg

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Pagina: 1 ... 43 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/