Ik start binnenkort met het maken van een nieuw verlaagd plafond op de slaapkamers, mbv metalstud in mijn jaren 20* huis. En ja, ik reken dingen van te voren graag een beetje ver door, hoort er bij

.
Maar om even het zekere voor het onzekere te nemen, en liever één vraag te veel dan te weinig...
Nu ging ik wat rekenen, want ik herrinerde mij van de kruipruimte bij mijn ouders dat die rollen glaswol toch wel wat wegen (waren daar 160mm hoog).
Versimpeld is de ruimte 3x3 meter = 9m2.
9m2 glaswol in een laag van 60+240=300mm geeft 2,7m3 glaswol. (60mm in de 75mm profielen. 240 bovenop.)
De dichtheid van glaswol is een dingetje, maar heb het op een veilige 50kg/m3 gehouden, betekent m=135kg (hier ben ik enorm van verbaasd eigenlijk...).
Gewicht gips 12,5mm voor 9m2 = 12*9=108kg.
Samen 108+135= 243 kg (jezus zo wordt het huis al snel 1000kg zwaarder).
Verdeel ik die 243 kg over 7 liggers (per 60cm + beide kopse kanten) =34,7 kg/balk
En deel ik dat door de lengte van 3 meter, geeft dat een verdeelde belasting van 11.6kg/m (=0,113N/m)
Ix buigend moment voor een U-profiel (=C-profiel) berekent en een 75x50x0,7 profiel geeft 12,0cm4
Nu de vraag of ik mijn C-profielen moet zien als scharnieren of ingeklemde balken.
Situatie 1 geeft een doorbuiging van 4,8 mm en situatie 2 geeft 1,9mm.
Ik denk zelf dat je 4,8mm toch zeker wel gaat zien, ik was niet van plan de plafonds te gaan (laten) stucen.
En ik weet ook dat ik alles wel redelijk zwaar heb uitgevoerd (afgerond naar boven).
Een optie is 9mm gipsplaat te nemen en een gedeelte van glaswol te vervangen voor pir of resol.
Maar ik zie het glaswol als positief tegen eventueel geluid van buiten (het dak) en absorptie vanuit binnen.
Daarnaast is glaswol natuurlijk goedkoper per Rd eenheid, de ruimte is er.
Wat vinden mensen uit de praktijk hier van, overdrijf ik gewoon te veel? (dat merk ik wel vaker als ik bij iemand aan het helpen ben met klussen).
Ik werk normaal met machines en werktuigen, de millimeter industrie, niet te bouw (voor mij de cm industrie).
Het nemen van 100mm profielen is natuurlijk ook niet echt een probleem.
Ik wil alleen de 2 slaapkamers (dit is de kleinere) zo'n hoge Rd waarden geven + geluidisolatie.
Absoluut relatief, relatief absoluut.