[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 454 Laatste
Acties:

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

orf schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Een epoxy gietvloer is 2-3 mm. Iets verder terug twijfel je over de waterdichtheid van linoleum, maar er is een reden dat dit in veel ziekenhuizen en scholen op de vloer ligt.

Los daarvan: een verende kurkvloer lijkt me niet geschikt voor een harde vloer. Ik zou toch eens informeren naar mogelijkheden om die te verwijderen.
Gietvloer is iets wat je zelf niet kan, plus dat ik niet zo hou van de looks ervan. :+

Nog even verder gezocht op het linoleum-verhaal: het zijn juist de naden/kieren waar absoluut geen vocht doorheen mag komen. Bij ziekenhuizen en gemeentehuizen zie je het heel vaak, maar dan wordt het op professionele wijze aangelegd en weet je zeker dat het 100% waterdicht is. Als thuis-particulier is dat een stuk lastiger. :+

Nóg verder gezocht en wat schijnbaar wel kan op een minder-harde vloer zijn vinyltegels van Floorify. Officieel valt het onder een pvc-vloer, maar het is kennelijk gewoon van standaard vinyl gemaakt maar dan degelijker. :) Helaas ook wat dikker, maar het kan/mag gewoon over zachtere vloeren geplaatst worden. Het is alleen wel wat duurder maar als het een hoop sloopwerk scheelt dan is 't wel een optie. :P

Straks eerst maar eens zoeken of ik de originele factuur krijg gevonden van de kurkvloer die er nu in ligt, hopelijk staat er wat op over de soort lak die er nu in gebruikt is. Als dat eentje op waterbasis is dan is verven toch de beste (en snelste) optie. :P

Volvotips.com

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-06 09:54
Bart-Willem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Gietvloer is iets wat je zelf niet kan, plus dat ik niet zo hou van de looks ervan. :+

Nog even verder gezocht op het linoleum-verhaal: het zijn juist de naden/kieren waar absoluut geen vocht doorheen mag komen. Bij ziekenhuizen en gemeentehuizen zie je het heel vaak, maar dan wordt het op professionele wijze aangelegd en weet je zeker dat het 100% waterdicht is. Als thuis-particulier is dat een stuk lastiger. :+

Nóg verder gezocht en wat schijnbaar wel kan op een minder-harde vloer zijn vinyltegels van Floorify. Officieel valt het onder een pvc-vloer, maar het is kennelijk gewoon van standaard vinyl gemaakt maar dan degelijker. :) Helaas ook wat dikker, maar het kan/mag gewoon over zachtere vloeren geplaatst worden. Het is alleen wel wat duurder maar als het een hoop sloopwerk scheelt dan is 't wel een optie. :P

Straks eerst maar eens zoeken of ik de originele factuur krijg gevonden van de kurkvloer die er nu in ligt, hopelijk staat er wat op over de soort lak die er nu in gebruikt is. Als dat eentje op waterbasis is dan is verven toch de beste (en snelste) optie. :P
Waarom is een "giet"vloer niet iets wat je zelf kan?
Meeste epoxy vloeren worden trouwens met een roller aangebracht.

tijd voor wat klusjes!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb nog een vraagje, misschien wat stom maar ik kom er zelf niet uit!

Een tijdje geleden hebben we wat waterleidingen laten vervangen en zelf een nieuwe keuken geplaatst, nadat we de onderkasten iets verschoven hadden ten opzichte van het plan waar de leidingen op gebaseerd zijn kunnen we de kogelafsluiter van de buitenkraan niet meer helemaal open doen, er komt wel iets van water uit de kraan maar de druk is om te huilen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW0xKoGAzr_Ubf4mlPLYez-gw2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mGKSC80CUCilWLgyGowkyFav.jpg?f=user_large

Ik vermoed dat dit handvat om te draaien is door het boutje los te halen en het handvat 180 graden te draaien, maar voordat ik de keuken blank heb staan hoor ik graag of dat ook echt kan, de kastjes staan helaas vrij definitief op hun plek en ik zou liever de zijwand van het kastje heel laten ;)

En voor de oplettende kijker, het zit vlak naast de spoelbak, dit lelijke gat zie je gelukkig niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:07
Gewoon die moer + hendel eraf, en met een waterpomptang oid de kogelkraan openzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

tleegwater schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
Gewoon die moer + hendel eraf, en met een waterpomptang oid de kogelkraan openzetten.
volgens mij kun je die gewoon eraf halen en omdraaien, je zit alleen wel dat je eindnokjes volgens mij niet meer overeenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo6WzI04iuKW7XqE6dxeYzTAB6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lczMYknO9ZptIy9d1P5cgaql.jpg?f=user_large

ik weet niet hoe dik/sterk dat handvat is, maar je kunt ook overwegen om met 2 tangen dat handvat gewoon 90 graden om te vouwen.

Of met een slijptol/multitool een stukje lengte eraf afslijpen? Zodat je de draai wel kunt maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 20-08-2020 10:37 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 13:46
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

volgens mij kun je die gewoon eraf halen en omdraaien, je zit alleen wel dat je eindnokjes volgens mij niet meer overeenkomen.

[Afbeelding]
Die nokjes zijn om te voorkomen dat je de kogel te ver doordraait (en dus weer deels dichtdraait), want zonder die nokjes kun je eindeloos die kogel ronddraaien. Je zou het counter-nokje kunnen afslijpen/zagen en dan kun je 360 graden draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 20-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielh3
Bedankt voor de suggesties allemaal!

Ik was voornamelijk bang dat de kogel-assemblage gedeeltelijk wordt vastgehouden door deze schroef, maar gezien die dus los kan heb ik wat opties, ik ga eens kijken wat mogelijk is, bedankt voor de snelle reacties :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Kleine impressie van hoe het ongeveer word:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nPJOpsQezCT_NrbdCN_jI3r5VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4svvIWuilKcRFI1szqwlwvB.jpg?f=fotoalbum_large

en de zitting ligt reeds te drogen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIOHsUmkMXJjLSn4bhClm-X_yUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1cI0Y3yl7YmaTr3zRLpIAcr.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra de zitting uitgehard is even de resten verwijderen, op maat zagen (hij word 250cm lang), schuren en in de olie. Daarna beginnen aan het frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Geen idee of dit een apart topic moet zijn, of dat dit het juiste topic is. Maar ik ben even benieuwd naar jullie ideeën. We gaan de tuin aanpakken en daarvoor had ik de volgende ideeën.

Waar ik mee worstel is dat ik liefst geen echte overkapping wil hebben, maar wel de mogelijkheid wil hebben om schaduw te creëren. Daarnaast omdat er een buitenkeuken in komt wil ik deze het liefst overdekt hebben.

Maar ik wil ook geen 'lelijk' afdakje om het maar af te dekken zeg maar. Ik weet ook niet of het aan te raden is er juist geen afdak boven te maken en de boel gewoon open te laten en dingen zoals de bbq af te dekken als deze niet in gebruik is.

Dit is de impressie, hier staat de aanbouw van ons huis niet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAujc9XldvAEmHGuWAroNGw6V5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9DYCQLRidUPYIIbhUGiT2ZQ.jpg?f=user_large

Ik had bedacht twee grote palen te verankeren aan de aanbouw zodat ik hier schaduwdoeken tussen kan bevestigen of een mechanisme kan maken waardoor er schaduwdoek van de ene naar de andere zijde getrokken kan worden:

Hier is de aanbouw meegenomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8KS12dFwM-G3QCc_gXkuZna_LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yCb1MhYzOxl7CiWYqgJcS6I7.jpg?f=user_large

Hier is de aanbouw meegenomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8VrVCE5Nk4K0vJxWQyHBVbhWOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWsmoKYXa156mea4Uo3D3Gj6.jpg?f=user_large

Extra info, die witte bak op de tekening met grond en beplanting is permanent. Deze is nu al aanwezig. Er wordt alleen een inham in gemaakt om de buitenkeuken te kunnen plaatsen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:51
loewie1984 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:20:
Geen idee of dit een apart topic moet zijn, of dat dit het juiste topic is.
Je kan het ook hier even vragen ;) Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Ziet er wel top uit trouwens!

[ Voor 4% gewijzigd door robkrekel op 20-08-2020 11:28 ]

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-06 09:35
Na lange tijd meelezen in dit topic heb ik ook een vraag. Sinds februari hebben wij een nieuw huis en hebben recentelijk veel verbouwd. Nu zouden wij graag een overkapping met lichtstraat in onze tuin willen maar zitten met een uitdaging.

Situatie is als volgt: Op de foto zie je ons huis en rechts onze garage. Het linker gebouw is de garage van onze buren. Het probleem is nu dat we niet uitkomen met de hoogte. Normaliter is de hoogte van een plat dak 2,6M.
Hoogte tot onder de regengoot (rode lijn): 2,2m
Hoogte tot onderkant eerste pan (gele lijn): 2,3M
totale breedte (groene lijn): 5,84M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pJpIwO8115LsGpnMLYGhESoyiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlAY7Pup5Z5V67ew1sIlnD3l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvgq53wy_T7ab6wleE7mYQaYBiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpsM6nERVia6n82baGb0hdxS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was er zelf aan het denken om de eerste rij pannen te verwijderen en daar het dak van de overkapping onder te maken. Echter moet ik hier uiteraard wel eerst goedkeuring van onze buren voor krijgen.

Heeft iemand misschien nog een andere optie/idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mikin schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:37:
Na lange tijd meelezen in dit topic heb ik ook een vraag. Sinds februari hebben wij een nieuw huis en hebben recentelijk veel verbouwd. Nu zouden wij graag een overkapping met lichtstraat in onze tuin willen maar zitten met een uitdaging.

Situatie is als volgt: Op de foto zie je ons huis en rechts onze garage. Het linker gebouw is de garage van onze buren. Het probleem is nu dat we niet uitkomen met de hoogte. Normaliter is de hoogte van een plat dak 2,6M.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik was er zelf aan het denken om de eerste rij pannen te verwijderen en daar het dak van de overkapping onder te maken. Echter moet ik hier uiteraard wel eerst goedkeuring van onze buren voor krijgen.

Als je het andersom doet en de overkapping over hun dakgoot heen leunt valt het water toch gewoon via hun onderste rij pannen de goot in? Lijkt me makkelijker om dáár toestemming voor te krijgen. Uiteraard staat jouw constructie dan wel geheel op eigen grond in plaats van aan hun muur/dak gemonteerd, maar een paar flinke joekels van balken hoeft helemaal niet vervelend te staan (kan zelfs mooi zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Geen idee of dit een apart topic moet zijn, of dat dit het juiste topic is. Maar ik ben even benieuwd naar jullie ideeën. We gaan de tuin aanpakken en daarvoor had ik de volgende ideeën.

Waar ik mee worstel is dat ik liefst geen echte overkapping wil hebben, maar wel de mogelijkheid wil hebben om schaduw te creëren. Daarnaast omdat er een buitenkeuken in komt wil ik deze het liefst overdekt hebben.
Gaat idee, ik ben zelf ook een beetje met dat idee aan het spelen. Verderop hebben ze hier een pergola met een duik ertussen. Dat doek hangt er eigenlijk altijd dus zal ook wel water bestemdig zijn.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom staat zijn regenton op jouw grond?
En is het een overweging om niet de volledige breedte te benutten? dus zeg maar 3m diep?

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat @HTT-Thalan zegt

ik had de constructie zo gemaakt dat je langs hun dakgoot op omhoog gaat, als je daar minimaal ruimte overlaat dan regent dat ook niet in of je kunt met een strook EPDM zorgen dat de regen in de dakgoot van de buren beland.
Laat je dat gewoon open, dan heb je ook nog wat licht van de zijkant.

Hoe je dat doet rechts bij je eigen huis, dat kan zoals gezegd op de manier zoals je zei onder het dak, ik zou echter gewoon hier een rechthoekige overkapping tussen zetten.

of je moet er zelf natuurlijk zin in hebben dat zo in dat dak te integreren en dat kunnen, ik zou dat niet aandurven. Ik heb geen bouwkennis en durf zo'n klus niet aan, een losse veranda is een ander verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-K7-_bSxY0WthQjYddiJxhm2us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjxSYqUoscFojz6oPIufSjw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jelte,89 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Waarom staat zijn regenton op jouw grond?
misschien is het zijn regenton wel en jat hij het water mag dat van zijn buren :P

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Ik wil een koofje bouwen van 20x 15. Aan de muurkant zet ik een balkje vast waar ik de onderkant aan vast kan schroeven. Aan de voorkant wordt een ander verhaal want ik heb in het plafond eigenlijk alleen giplsplaat en om de 30x rachels. Als ik dun MDF gebruik zou dit blijven hangen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michielh3
CappieL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Die nokjes zijn om te voorkomen dat je de kogel te ver doordraait (en dus weer deels dichtdraait), want zonder die nokjes kun je eindeloos die kogel ronddraaien. Je zou het counter-nokje kunnen afslijpen/zagen en dan kun je 360 graden draaien.
Blijkbaar hebben we een kraan die om te draaien is, na het loshalen en omdraaien werkt het perfect!
Thanks allemaal :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWNb8z3g1jioYBjG0_fik2vE3xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9s9O8xziAHf8mQQdW0UptJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik had bedacht twee grote palen te verankeren aan de aanbouw zodat ik hier schaduwdoeken tussen kan bevestigen of een mechanisme kan maken waardoor er schaduwdoek van de ene naar de andere zijde getrokken kan worden:
DIt ziet er gewoon superstrak uit _/-\o_ d:)b

De meest cleane optie is op die liggers een paar ogen monteren waarmee je schaduwdoeken kunt vastmaken/ophangen.

ik zie in de wijk genoeg van die harmonica schuifsystemen, dat doek is binnen de kortste keren ranzig en er waait zooi op en in.

ALs je een los doek pakt, of meerdere, hou je die netjes en als het niet het seizoen is dan ziet het er veel strakker uit dan van die opgevouwen plooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wooldoor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:27:
Ik wil een koofje bouwen van 20x 15. Aan de muurkant zet ik een balkje vast waar ik de onderkant aan vast kan schroeven. Aan de voorkant wordt een ander verhaal want ik heb in het plafond eigenlijk alleen giplsplaat en om de 30x rachels. Als ik dun MDF gebruik zou dit blijven hangen?
kun je niet met montagekit ook een balkje aan het plafond lijmen? Het heeft niks te houden, behalve die plaat rechtop tegen aan de kunnen monteren en fixeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:17
Wooldoor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:27:
Met de juiste pluggen kan je ook aan het gipsplaten plafond een balkje/latje plaatsen waar je het plaatmateriaal tegen monteert.
Afmetingen van de koof zijn klein dus gewicht zal geen probleem zijn.
In de hoek van de 2 platen ook een balkje, plaatmateraal vastschroeven en afwerken.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

s0ulmaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Waarom is een "giet"vloer niet iets wat je zelf kan?
Meeste epoxy vloeren worden trouwens met een roller aangebracht.
Ik ga er zelf m'n handen niet aan branden (ook geen ervaring mee), en m'n schoonvader heeft voorheen altijd nieuwbouw neergezet en daar gaat 't vooral om snelheid zeg maar. :+

Maar zover ik begrepen heb is een harde vloer (wat een gietvloer uiteindelijk ook is) op een zachtere ondervloer zoals kurk niet echt succesvol toch? :P

[ Voor 15% gewijzigd door Bart-Willem op 20-08-2020 13:33 ]

Volvotips.com

• s0ulmaster
Bart-Willem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Ik ga er zelf m'n handen niet aan branden (ook geen ervaring mee), en m'n schoonvader heeft voorheen altijd nieuwbouw neergezet en daar gaat 't vooral om snelheid zeg maar. :+

Maar zover ik begrepen heb is een harde vloer (wat een gietvloer uiteindelijk ook is) op een zachtere ondervloer zoals kurk niet echt succesvol toch? :P
Ik zou geen epoxy vloer gieten op kurk nee _O-

Maar een epoxyvloer gieten op bijv beton is opzichzelf niet echt heel moeilijk. Het spul nivelleert zichzelf :P

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Maar PU zou op zich wel kunnen denk ik? :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bart-Willem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:36:
Maar PU zou op zich wel kunnen denk ik? :P
Ik heb heel vaak PU op mijn garagevloer zitten, maar dat is meer omdat ik dan te lui was iets onder de lijmklemmen te leggen bij het produceren van tafelbladen.

• s0ulmaster
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

Ik heb heel vaak PU op mijn garagevloer zitten, maar dat is meer omdat ik dan te lui was iets onder de lijmklemmen te leggen bij het produceren van tafelbladen.
Jij gebruikt pu lijm om je tafels te lijmen? Geen pvac?

tijd voor wat klusjes!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

s0ulmaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Jij gebruikt pu lijm om je tafels te lijmen? Geen pvac?
Ligt eraan. Deze tafel en bank moeten buiten kunnen staan. Daarvoor heb ik D4 vezelversterkte PU lijm.

• s0ulmaster
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Ligt eraan. Deze tafel en bank moeten buiten kunnen staan. Daarvoor heb ik D4 vezelversterkte PU lijm.
Dan nog gebruik ik liever d3/d4 pvac

tijd voor wat klusjes!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

s0ulmaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Ik ben ook aan het overstappen (zodra ik getest heb dat alles werkt zoals ik het wil) op Woodmax lijm. Gezeik met PU is het weghalen van de resten daar waar je ze niet wil, maar het is wel verdomd goed voor het opvullen van gaten in de verbinding en dus heel fijn als fixatie in pen-gat en slisverbindingen enzo.

• s0ulmaster
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Ik ben ook aan het overstappen (zodra ik getest heb dat alles werkt zoals ik het wil) op Woodmax lijm. Gezeik met PU is het weghalen van de resten daar waar je ze niet wil, maar het is wel verdomd goed voor het opvullen van gaten in de verbinding en dus heel fijn als fixatie in pen-gat en slisverbindingen enzo.
dat heet nauwkeuriger werken >:)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik daag je uit om dit met de hand beter te doen :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WvK9gLxh9xGlhz-j9Dq_GB2RB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am2smCZiZyf9Tn72PYzMyBiv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2e5FtIwSv2fIZuOB6pNw6M3drE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBwvXYwizrsLMWRqa33gdVLH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5nYqgMbeEcB04fgkMdQZ9fSQIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCyBfugJnoCdSqgq3xuGmmXJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Heb je mijn werkbank niet gezien? Dat was massief kneiterhard beuken 8)

tijd voor wat klusjes!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Challenge accepted :9

Protip, gebruik een mallet/houten hamer voor je beitels, vangt beter de klap op, dus geen klap in je polsen.

Revive the guild!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JT schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:31:
Wat denken jullie, is een frees als deze

[...]

Ok, wat is het doel van de kar, staat aan de andere kant van de plank waar de stofzuiger staat een extra opvangbak?
Je plaatst een zogenaamde cycloon bovenop een opvangbak en krijgt vervolgens alle rommel in de bak in plaats van je stofzuiger. Dit principe (thumbnail uit dit filmpje wat ik niet gekeken heb maar volgens de titel de lading dekt ;) )
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/7jO2VbzrrEY/maxresdefault.jpg

==
hoi

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou zoiets ook met water werken eigenlijk?
* The Eagle loopt telkens met een vijverstofzuiger te klooien die zichzelf om de 30 sec ff utzet om te legen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

s0ulmaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Heb je mijn werkbank niet gezien? Dat was massief kneiterhard beuken 8)
Issie met de hand gebouwd en nauwkeuriger dan de mijne? Dan kudo's :P. Dit was mijn allereerste meubel en ik laat me niemand aanpraten dat het beter had gemoeten :P.

@Jelte,89 the tool you have...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De goot van je buren mag niet boven jouw grond hangen. Je kunt hem vriendelijk vragen deze te verwijderen, ik weet alleen niet of het een burenruzie waard is. ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Issie met de hand gebouwd en nauwkeuriger dan de mijne? Dan kudo's :P. Dit was mijn allereerste meubel en ik laat me niemand aanpraten dat het beter had gemoeten :P.
Ik ben zeker niet iemand die gaat zeggen dat het beter had gemoeten, je kunt ook zeker tevreden zijn over je werk, maar je gaat gewoon steeds meer en meer het hout begrijpen, (beitel haaks op de nerf is al 'moeilijker' dan een haarfijn laagje eraf met de nerf mee,

Misschien wel leuk voorbeeldje:

Deze holling heb ik gemaakt met hol/bol schaaf en de spookschaaf, wanneer je naar het diepste punt toe schaaft, snij je netjes de vezel door, ga je vanaf het diepste punt naar boven toe, rop je de hele vezel/structuur los met je schaaf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcv2Y5InWG_-hUFU2xwJjCcsABg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vmmbsv98zH2ZphF3uzc8ltTO.jpg?f=user_large
Voor op't verlanglijstje dan maar :) www.fine-tools.de :9

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jelte,89 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Ik ben zeker niet iemand die gaat zeggen dat het beter had gemoeten, je kunt ook zeker tevreden zijn over je werk, maar je gaat gewoon steeds meer en meer het hout begrijpen, (beitel haaks op de nerf is al 'moeilijker' dan een haarfijn laagje eraf met de nerf mee,

Misschien wel leuk voorbeeldje:

Deze holling heb ik gemaakt met hol/bol schaaf en de spookschaaf, wanneer je naar het diepste punt toe schaaft, snij je netjes de vezel door, ga je vanaf het diepste punt naar boven toe, rop je de hele vezel/structuur los met je schaaf

[Afbeelding]

[...]

Voor op't verlanglijstje dan maar :) www.fine-tools.de :9
Oh je bent die-hard, zeg dat dan meteen :P.

Een houten hamer maak ik zelf wel zodra ik eraan toekom :+.

Moest werken vandaag, maar toch nog even tijd gemaakt voor een uurtje aanklooien.

Liggers grof gezaagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbC0O_cnVlAgsnJlXTY8FXLv27M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9ckc8cMRtmOr304Kqj313KX.jpg?f=fotoalbum_large

Zitting grof geschuurd, gefreesd en dan fijn geschuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjrKa_oufMOnK9Ox-K5i5DF-B18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFjqW55JVaNf9nYE8bXnb0Mg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSO3Eeeoxv35hq7e078h-vEb6HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcYSM5daxwvXKhA0LplpBMhB.jpg?f=fotoalbum_large

Dan in de olie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64ZUn7i_ZAtN53r5wU_7YWGjl7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUQtaSUhL9lbW1mAnLeJYW9w.jpg?f=fotoalbum_large

En nu in de hoek om te drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPlx3E9S3Cey0Sdycs1w8g8Vj5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGZe4NUdzCk4qTvmNU7MZIOe.jpg?f=fotoalbum_large

Ditmaal zitten de jaarringen bewust aan dezelfde zijde, dit ivm een minder mooie zijde die ik onder wilde hebben. Wellicht komen ook hier nog stalen ligger(tje)s in en uiteraard weer zwevende verbinding naar het frame.

[ Voor 52% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Of die nauwkeuriger is? Geen idee, maar wel met de hand gemaakt en ook een van mijn eerste grote meubels. Heb wel hiervoor 2 gitaren gemaakt :p

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

s0ulmaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:38:
Of die nauwkeuriger is? Geen idee, maar wel met de hand gemaakt en ook een van mijn eerste grote meubels. Heb wel hiervoor 2 gitaren gemaakt :p
Instrumenten maken, heel vet. Het is dat ik niet zo muzikaal ben dat ik er niet aan begin.

Er zit natuurlijk heel veel jaar verschil tussen he. Ik heb wel ervaring met timmeren en electra, maar alleen in een 'klussen in huis' capaciteit en met goedkoop gereedschap. Het is pas sinds twee maanden dat ik nu als hobby met hout aan het werk ben. Ik ga zeker leren om het allemaal fatsoenlijk met handgereedschap te doen. Ik oefen veel met recht zagen en zodra mijn handschaven gerestaureerd zijn (heb een Stanley #4 en een Nooitgedagt) door een vriend van me die hier veel ervaring mee heeft, ga ik daar ook werk van maken. Lijkt me vet om ook op die manier mooie meubels te maken, bovendien ga je zo'n mooie curve natuurlijk nooit met een machine maken, en ik wil op een gegeven moment wel wat elegantere zaken gaan bouwen. Ik heb o.a. een mooie grutterskast op mijn lijstje staan, een tuinbankje en stoelen.

Voor vandaag is het wel weer even leuk geweest. Ik heb het voor vanavond gehouden bij alleen nog de poten vlakken en verdikken, want zo'n machine + afzuiging maakt zelfs met alle ramen en deuren dicht nog een pokkeherrie voor de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC1WuHLnXefFB-nuOB_YnosZ548=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfiqxWfPH87oL8tdIJglcCnM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:11:

Ik zie in de eerste foto al twee balkjes die scheef zitten. >:)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Ik zie in de eerste foto al twee balkjes die scheef zitten. >:)
Die zijn met de hand uitgehakt ja! :P. Dat heet karakter, niet 'scheef' :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54
Oh, ik dacht dat dat schoren heetten. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Instrumenten maken, heel vet. Het is dat ik niet zo muzikaal ben dat ik er niet aan begin.

Er zit natuurlijk heel veel jaar verschil tussen he. Ik heb wel ervaring met timmeren en electra, maar alleen in een 'klussen in huis' capaciteit en met goedkoop gereedschap. Het is pas sinds twee maanden dat ik nu als hobby met hout aan het werk ben. Ik ga zeker leren om het allemaal fatsoenlijk met handgereedschap te doen. Ik oefen veel met recht zagen en zodra mijn handschaven gerestaureerd zijn (heb een Stanley #4 en een Nooitgedagt) door een vriend van me die hier veel ervaring mee heeft, ga ik daar ook werk van maken. Lijkt me vet om ook op die manier mooie meubels te maken, bovendien ga je zo'n mooie curve natuurlijk nooit met een machine maken, en ik wil op een gegeven moment wel wat elegantere zaken gaan bouwen. Ik heb o.a. een mooie grutterskast op mijn lijstje staan, een tuinbankje en stoelen.

Voor vandaag is het wel weer even leuk geweest. Ik heb het voor vanavond gehouden bij alleen nog de poten vlakken en verdikken, want zo'n machine + afzuiging maakt zelfs met alle ramen en deuren dicht nog een pokkeherrie voor de buren.

[Afbeelding]
Ik werd juist snel flauw van alles met de hand schaven en vooral op dikte maken. Dus de vvd is wel een luxe die ik niet graag inwissel.

En de laatste aanwinst, de freestafel is ook er leuk als aanvulling op de bovenfrees/kantenfrees.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:25
Nu heb ik gisteren door de waterleiding geboord waardoor ik lekkage had. Moet ik daar nu eigenlijk blij mee zijn? Ik bedoel dat als volgt. Stel nou dat hij niet geperforeerd was en alleen gedeukt / licht beschadigd zonder lekkage. Had dat dan kwaad gekund (op de lange termijn), of is het, zolang een waterleiding niet lekt, gewoon prima. Als in: don't fix if it aint broken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:01
CurlyMo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:17:
Nu heb ik gisteren door de waterleiding geboord waardoor ik lekkage had. Moet ik daar nu eigenlijk blij mee zijn? Ik bedoel dat als volgt. Stel nou dat hij niet geperforeerd was en alleen gedeukt / licht beschadigd zonder lekkage. Had dat dan kwaad gekund (op de lange termijn), of is het, zolang een waterleiding niet lekt, gewoon prima. Als in: don't fix if it aint broken.
Zolang een waterleiding niet lekt is het prima ;-). Maar of het op lange termijn kapot gaat is natuurlijk gewoon situatie afhankelijk: materiaal leiding, waterdruk, waterslag, werken van de muur waar deze in/aan zit, spanning in de leiding, temperatuur wisselingen en natuurlijk de schade zelf.

• CurlyMo
Koper 22mm
waterdruk
Weet ik niet exact
waterslag
Wat is dat (in deze context)?
werken van de muur waar deze in/aan zit
De draagbalken van onze jaren '30 houten vloer zijn aan de bovenkant iets ingekeept en daar loopt de waterleiding overheen. Precies op de plek waar de draagvloerplanken vastgeschroefd zou moeten worden. Daarom ging het ook mis. Ik draaide alle schroeven zonder nadenken weer vast, nadat ik de planken had vervangen. De nieuwe planken hadden nog geen schroefgaten en dus geen herinnering precies op die plek niet te schroeven :p
spanning in de leiding
Geen
temperatuur wisselingen
Dat lijkt me helder
natuurlijk de schade zelf.
Als de schroef er niet doorheen was gegaan, dan had het gewoon een deukje geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 10:25

Vliegvlug

Flight Simple

St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Gipsplaten, en het meet nogal nauwkeurig. Ik kan wel op zoek gaan naar het regelwerk en daar de deur hangen, maar dan heb ik geen deur voor mijn deuropening maar halverwege of ik moet de deur door de helft zagen omdat het anders niet past ;)

Die pluggen die je hebt gelinkt die komen weer netjes uit de muur gezet die heb ik al geprobeerd.

Schroeven zijn m8 en 90mm lang (60 in het gips gok ik)
Geloof mij, standaard oplossingen gaan niet werken, dus welke van de 2 zou wel kunnen werken :?
Bij mij zijn die plastic holle wand pluggen met uitklap delen ook nooit uit de muur gekomen, even voor de zekerheid; je heb ze toch wel uitgeklapt na plaatsing in de muur?
Er zit zo’n rood plastic pennetje bij om dat te doen, ze klappen namelijk niet vanzelf uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Gipsplaten, en het meet nogal nauwkeurig. Ik kan wel op zoek gaan naar het regelwerk en daar de deur hangen, maar dan heb ik geen deur voor mijn deuropening maar halverwege of ik moet de deur door de helft zagen omdat het anders niet past ;)

Die pluggen die je hebt gelinkt die komen weer netjes uit de muur gezet die heb ik al geprobeerd.

Schroeven zijn m8 en 90mm lang (60 in het gips gok ik)
Geloof mij, standaard oplossingen gaan niet werken, dus welke van de 2 zou wel kunnen werken :?
Ik heb zelf wel goede ervaringen met dit soort pluggen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fz4QBmG.jpg?1

Let wel op dat je de metalen variant neemt en niet die van kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Ik heb ooit van de lidl deze set meegenomen:

https://www.lidl-shop.nl/...-of-montageset/p100304398

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/9f803ebab4c49ecd35bc3b5baadd79a8.jpeg

Moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit gebruikt heb, dus werking onbekend

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:31
The Eagle schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:47:
Zou zoiets ook met water werken eigenlijk?
* The Eagle loopt telkens met een vijverstofzuiger te klooien die zichzelf om de 30 sec ff utzet om te legen
Zekers kan dat; YouTube: Stof filteren met water - deel 3 ( Dust collection with water )

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

ff over die lijmen......ik wist heel niet dat er D4 PVA (pvac?) witte houtlijm bestond 8)7

Ik dacht dat het rijtje was:

D2 = witte houtlijm binnen
D3 = witte houtlijm vochtbestendig
D4 = PU lijm

Want de gewone Bison en Pattex lijmen hier in de lokale bouwmarkt bieden geen andere soorten (muv bijv een vezelversterkte versie van de D4 PU) dan bovenstaand rijtje.

Wat is dan het verschil in D3 en D4 PVA/pvac houtlijm?

edit:

ik las dit

D1 = Interior, in which the moisture content of the wood does not exceed 15%.

D2 = Interior with occasional short-term exposure to running or condensed water and/or to occasional high humidity provided the moisture content of the wood does not exceed 18 %.

D3 = Interior with frequent short-term exposure to running or condensed water and/or to heavy exposure to high humidity. Exterior not exposed to weather.

D4 = Interior with frequent long-term exposure to running or condensed water. Exterior exposed to weather but with protection by an adequate surface coating.

en zowel PVA als PU is in deze D-klassen verkrijgbaar dus? Ik dacht dat D4 automatisch een PU lijm was namelijk :? 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Fraggert op 21-08-2020 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

ff over die lijmen......ik wist heel niet dat er D4 PVA (pvac?) witte houtlijm bestond 8)7

D4 = PU lijm

Want de gewone Bison en Pattex lijmen hier in de lokale bouwmarkt bieden geen andere soorten (muv bijv een vezelversterkte versie van de D4 PU) dan bovenstaand rijtje.

edit:

ik las dit

D2 = Interior with occasional short-term exposure to running or condensed water and/or to occasional high humidity provided the moisture content of the wood does not exceed 18 %.

D3 = Interior with frequent short-term exposure to running or condensed water and/or to heavy exposure to high humidity. Exterior not exposed to weather.

D4 = Interior with frequent long-term exposure to running or condensed water. Exterior exposed to weather but with protection by an adequate surface coating.

en zowel PVA als PU is in deze D-klassen verkrijgbaar dus? Ik dacht dat D4 automatisch een PU lijm was namelijk :? 8)7
Dacht ik ook eerst, maar ik kom langzaam ook tot steeds meer 'lijm-inzicht'. Misschien dat het vroeger anders was, maar er komen steeds soorten bij.

De pootjes op de juiste lengte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSt2W0RM7AhoT5Bk51VWG826kpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtjQGuinEt1HFIwwN9vyP1h9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDo6WlBwo_wDNe59M7EUPpPVU18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQJhwuXeanhIHeEImNnTZcNp.jpg?f=fotoalbum_large

en kneiterhaaks, ondanks de bouwzaagtafel :P. Kwestie van goed instellen en een schoon scherp blad erop.

De U-staanders worden uiteraard nog iets smaller, want de tussenstukken zijn op lengte de gezaagd waar nog een pen uit gesneden moet worden. Ik twijfelde halverwege of het niet te smal is, maar ik wil geen schuine poten bouwen (dan wijkt het qua design af van de tafel) en het is wel erg zwaar/dicht hout, dus ik denk dat het niet zo'n probleem is. Ik had de zitting 3 planken diep kunnen maken maar dat was echt veel te diep geweest voor het type bankje dat het is, dus het moet maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Fraggert schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

D4 = PU lijm

edit:

ik las dit

Er bestaat inderdaad d4 pvac lijm (geen idee waar de c voor staat). Frencken is een goed voorbeeld.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

Er bestaat inderdaad d4 pvac lijm (geen idee waar de c voor staat). Frencken is een goed voorbeeld.
Officieel is het PVAc blijkbaar.....waarbij de Ac staat voor Acetaat.

PolyVinylAcetaat.

Volgende lijmklus ook maar eens die woodmax proberen trouwens, dat lijkt me ook wel wat, maar even kijken of je dat ook kan gebruiken zonder dat je het opvullende vermogen nodig hebt. Of dat een D3/D4 (ik gebruik nooit D2) witte houtlijm dan net zo goed is.

Woodmax is op een andere basis, namelijk MSP

https://www.bison.nl/nl/product.4390

Maar allicht zijn dan ook gewoon andere MSP-alternatieven voor die al langer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Don Quijote

El Magnifico

We zijn momenteel bezig met klussen in ons “nieuwe” huis. Een oud beestje van 100+ jaar. Tijdens het schuren van de plinten bladderde deel van de muurverf zo van de muur. Met mijn plamuurmes kan ik makkelijk complete stroken van de muur afhalen. Dit alles tot zo’n 10 cm van de grond. Daarna lijkt het wel weer goed te hechten.

Nu is mijn vraag, is dit nog een beetje netjes te krijgen? En wat is de beste wijze? Of is de enige oplossing opnieuw laten stuccen die wand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njqP5yCN3nhQ8A_v78yEMLySzwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEFC1ICe3svgvgF0FENFxJkT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXiRHj4BPiUS-0cOBpTgf0WWDrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2biyaWAORfepqGx9kw2ykKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14
Don Quijote schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:07:
We zijn momenteel bezig met klussen in ons “nieuwe” huis. Een oud beestje van 100+ jaar. Tijdens het schuren van de plinten bladderde deel van de muurverf zo van de muur. Met mijn plamuurmes kan ik makkelijk complete stroken van de muur afhalen. Dit alles tot zo’n 10 cm van de grond. Daarna lijkt het wel weer goed te hechten.

Nu is mijn vraag, is dit nog een beetje netjes te krijgen? En wat is de beste wijze? Of is de enige oplossing opnieuw laten stuccen die wand?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
goed kijken of de rest echt muurvast zit, zo ja dan de randen schuren en dit opvullen met allesvuller, (van de action (€4) dit is een afwerkspul dat prima hecht. Als je de structuur terug wil doe je dat als het bijna droog is met een stuk klei of kwast. Als je het wit verfd is het meestal niet een zichtbaar dat de textuur anders is

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zou wel eens een indicator kunnen zijn van wat optrekkend vocht. Meten is zeker weten, maar zo alleen het onderste deel icm oud huis lijkt er wel kans op te zijn. Je kunt het herstellen, maar mogelijk heb je wel weer hetzelfde issue over een tijdje.

Voor een spirobuis zoek ik een T-stuk met verloop maar alles wat ik kan vinden is andersom dan wat ik zoek. Ik wil een 150mm splitsen naar 2x 125, waarbij de 150 aan de onderkant van de T zit en de 125 aan de zijkanten. Wat ik kan vinden icm 150/125mm is dat de zijdes van de T 150 zijn het de aftakking 125. Gebruik ik de verkeerde zoekterm, bestaan ze niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pootjes uitgehakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCjcLUtKsc2O4y15J-HokuEfH6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C4AopV50EPE5RGZWORPb0zY.jpg?f=fotoalbum_large

en even testzitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v1QAv5HaeHuvn1BuU07x1bGqCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKMY65XlOq9yOaKWPPmqm0Lt.jpg?f=fotoalbum_large

is nog lang niet af maar zit nu al erg solide (zelfs nu alles nog los zit).
Ik twijfel wel of ik er toch niet een centrale middenligger onderin wil maken. Wat vinden jullie?
Om dat consistent te maken met de verhoudingen moet zo'n middenligger ongeveer 60 millimeter dik worden. De dwarsliggers zijn 120 millimeter lang, dus dan word de helft daarvan opgenomen door de middenligger. Het is wel weer steviger...

- edit -

nou, het loopt storm hier, iedereen zit aan de BBQ / het bier zeker :P.

Ik heb nog even gefröbeld en de poten in de lijmklemmen gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7knpD-h-IV1tsozRnOtwkyERcTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTFPZmzG26PJNE4XRTDHfnYA.jpg?f=fotoalbum_large

morgen tripje naar het zuiden om een stukje gereedschap op te halen dus dit mag tot morgenavond lekker drogen en uitharden.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 12:36
Project Pergola is hier van start gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUho6DO-d3yVKvHNfMnlM5W5mSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGIkb7ogBOGAMf2OYgAR7SKo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn takel aan de steiger gemonteerd om de balken te liften. 2 palen staan nu. Nog 7 palen te gaan.

Nu ben ik alleen op zoek naar een nieuw doppenset. Heb al 2 doppen kapotgedraaid :(

Nu waren het ook wel goedkope ellendige dingen dus nu maar gelijk een goed setje kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Getto op 21-08-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:36:
Pootjes uitgehakt:

[Afbeelding]

en even testzitten:

[Afbeelding]

is nog lang niet af maar zit nu al erg solide (zelfs nu alles nog los zit).
Ik twijfel wel of ik er toch niet een centrale middenligger onderin wil maken. Wat vinden jullie?
Om dat consistent te maken met de verhoudingen moet zo'n middenligger ongeveer 60 millimeter dik worden. De dwarsliggers zijn 120 millimeter lang, dus dan word de helft daarvan opgenomen door de middenligger. Het is wel weer steviger...

- edit -

nou, het loopt storm hier, iedereen zit aan de BBQ / het bier zeker :P.

Ik heb nog even gefröbeld en de poten in de lijmklemmen gezet:

[Afbeelding]

morgen tripje naar het zuiden om een stukje gereedschap op te halen dus dit mag tot morgenavond lekker drogen en uitharden.
Ziet er goed uit! Heb je ook snel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Getto schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:11:
Project Pergola is hier van start gegaan:
[Afbeelding]
Zie ik hem daar nu doorbuigen in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Zie ik hem daar nu doorbuigen in het midden?
Hij is juist iets omhoog gebogen. Balk was iets krom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Getto schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Hij is juist iets omhoog gebogen. Balk was iets krom.
Ik dacht ik krijg je wel op de kast maar helaas :P.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Ik dacht ik krijg je wel op de kast maar helaas :P.
Whahahaha eikel. ik heb net wel ter controle nog een keer het waterpas erop gelegd. Dus je had me half ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Ervaringen PTS10: beetje plastic fantastic :P Afzuiging vind ik niet ideaal werken, stofzuigerslang direct op de uitgang van het binnenwerk (waar Bosch zelf een slang op heeft aangesloten naar buiten) werkt mijn inziens beter. Zaagkracht...duw er een 22mm dike vurenlatje wat sneller doorheen en je hoort hem al snel minder hard draaien. Benieuwd wat het doet met een 28 tands blad. Misschien verwacht ik teveel.
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:40:
[...]

Ga je dan met een kopieerring werken? Dit is geen kopieerfrees met zo'n kogellager.

Met een kopieerring moet je een mal maken die X groter is dan de gewenste opening.

X is hierbij de offset je berekent met de kopieerring en de diameter van de frees.

Even uit mijn hoofd:

offset = radius kopeerring - radius freesbit

[Afbeelding]

Een frees met kopieerlager laat je makkelijk langs een mal lopen op de lijn die je wilt volgen zonder dat je daarbij hoeft te rekenen enhet levert ruimte voor fouten, een ruimere mal is lastiger te postioneren dan een malletje precies op de gewenste maat.
Dus voor een gewone frees gebruik je een extra kopieerring? Eigenlijk dacht ik dat ik met de geleiderail het rechte stuk tussen de gezaagde cirkels wel kon doen.
Voor wat betreft het gat, dat ligt een beetje aan de opening die je wilt maken.

Heeft de opening dezelfde breedte heeft als je freesdiameter? of is de opening breder?

beetje dit idee:

[Afbeelding]

In het bovenste geval kun je met een grote boor, zoals een speedboor, je gat boren.
Ik zou overigens wel, indien mogelijk, even proefboren. Het is tevens aan te raden om met je speedboor niet geheel door te boren, maar zodra het puntje er doorheen is het werkstuk om te draaien om uitbreken van het hout te voorkomen.
In de onderste situatie kun je met een boortje uit waar je decoupeerzaagblad doorheen kan.
Zou een speedboor het mooiste resultaat geven? Is dat uberhaupt verstandig bij een gat van een centimeter of 4? Mijn idee was een gat van 4cm, tussen de gaten het leeuwendeel met de decoupeerzaag eruit halen en dan de randen mooi maken met de frees (zie ook antwoord hierboven).
Je kunt overigens die boringen ook iets terughouden van de uiteindelijke opening, zodat ook je freesje daar de radius gaat maken. Dus niet met de boor exact in de hoeken de uitsparing maken. Het lijkt me vrij lastig om met je boortje exact dit te doen.
Ik zou niet weten hoe ik een mal kan maken die in de bochten netter is dan wanneer ik direct het gat zou zagen in het eiken. Of zou ik die dan van MDF maken en wordt het dan netter omdat MDF makkelijker te bewerken is?
Eusebius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Je plaatst een zogenaamde cycloon bovenop een opvangbak en krijgt vervolgens alle rommel in de bak in plaats van je stofzuiger. Dit principe (thumbnail uit dit filmpje wat ik niet gekeken heb maar volgens de titel de lading dekt ;) )
[Afbeelding]
Ja precies :) Dank voor de info.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 13:18

Bas90

Addicted2bass

Vraagje.. ik heb een tafel opgeknapt waar een metalen onderstel aan zit. Deze komt buiten onder mijn overkapping te staan. Ivm eventuele roestvorming (zal in de tegel trekken), wil ik iets onder de poten maken zodat het metaal geen direct contact heeft met de tegel. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
deWit schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:24:

Voor een spirobuis zoek ik een T-stuk met verloop maar alles wat ik kan vinden is andersom dan wat ik zoek. Ik wil een 150mm splitsen naar 2x 125, waarbij de 150 aan de onderkant van de T zit en de 125 aan de zijkanten. Wat ik kan vinden icm 150/125mm is dat de zijdes van de T 150 zijn het de aftakking 125. Gebruik ik de verkeerde zoekterm, bestaan ze niet?
Dat zou extra weerstand opleveren omdat de doorlopende buis 125 is en de aftakking 150.
Dus ik denk niet eens dat ze bestaan.

Kun je niet een 150 T stuk gebruiken en erna meteen verlopen naar 125?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKlrscMF0B--zClsKyXJ_YAIV2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xBPy0TsVkZAINbiX0pV1xdEQ.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 22-08-2020 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 21:34
JT schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:37:
Ervaringen PTS10: beetje plastic fantastic :P Afzuiging vind ik niet ideaal werken, stofzuigerslang direct op de uitgang van het binnenwerk (waar Bosch zelf een slang op heeft aangesloten naar buiten) werkt mijn inziens beter. Zaagkracht...duw er een 22mm dike vurenlatje wat sneller doorheen en je hoort hem al snel minder hard draaien. Benieuwd wat het doet met een 28 tands blad. Misschien verwacht ik teveel.

[...]

Dus voor een gewone frees gebruik je een extra kopieerring? Eigenlijk dacht ik dat ik met de geleiderail het rechte stuk tussen de gezaagde cirkels wel kon doen.

[...]

Zou een speedboor het mooiste resultaat geven? Is dat uberhaupt verstandig bij een gat van een centimeter of 4? Mijn idee was een gat van 4cm, tussen de gaten het leeuwendeel met de decoupeerzaag eruit halen en dan de randen mooi maken met de frees (zie ook antwoord hierboven).

[...]

Ik zou niet weten hoe ik een mal kan maken die in de bochten netter is dan wanneer ik direct het gat zou zagen in het eiken. Of zou ik die dan van MDF maken en wordt het dan netter omdat MDF makkelijker te bewerken is?

[...]

Ja precies :) Dank voor de info.
Bij het gebruik van een speedboor kan je imho beter een blokje afvalhout aan de onderkant klemmen om uitbreken te voorkomen, dat geeft een netter resultaat dan omdraaien omdat daarbij de boor geen goede geleiding meer heeft (omdat je het meeste materiaal al weg geboord hebt) en je mogelijk ook niet exact in het midden van het gat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 19:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

FRANQ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:54:
[...]

Dat zou extra weerstand opleveren omdat de doorlopende buis 125 is en de aftakking 150.
Dus ik denk niet eens dat ze bestaan.

Kun je niet een 150 T stuk gebruiken en erna meteen verlopen naar 125?

[Afbeelding]
Dat is het alternatief inderdaad maar met 8 euro per verloop vond ik dat zinloos als direct de voor mij juiste optie bestond. Je zou zeggen dat voor de use-case waar je iets wil splitsen het logisch is om van groot naar twee keer kleiner te gaan... Dan gaan we inderdaad voor een grote T en daarna pas verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 01:12

fmb

deWit schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:26:
[...]

Dat is het alternatief inderdaad maar met 8 euro per verloop vond ik dat zinloos als direct de voor mij juiste optie bestond. Je zou zeggen dat voor de use-case waar je iets wil splitsen het logisch is om van groot naar twee keer kleiner te gaan... Dan gaan we inderdaad voor een grote T en daarna pas verlopen.
Ik kan zo snel alleen 160 naar 2 keer 125 vinden met een ystuk / broekstuk.
Misschien brengt dit je nog wat verder.

https://www.ventilatielan...25-mm-voor-spirobuis.html

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:03
Bas90 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:40:
Vraagje.. ik heb een tafel opgeknapt waar een metalen onderstel aan zit. Deze komt buiten onder mijn overkapping te staan. Ivm eventuele roestvorming (zal in de tegel trekken), wil ik iets onder de poten maken zodat het metaal geen direct contact heeft met de tegel. Heeft iemand een idee?
Ik heb een oude kunststof snijplank verzaagd zodat ik plaatjes voor onder de poten er van kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik zuig water met slib op uit de vijver. Als het slib en andere rotzooi via een cycloon in een aparte bak zou vallen, kan ik langer door blijven zuigen en kan het water terug de vijver in. Ipv dat ik het nu om de 30 sec moet lozen en ik de halve vijver leegtrek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Jazzle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:04:
[...]

Inmiddels (in het klein) over gedaan met een hoek van 50 graden, dat is teveel, een paar graden was genoeg geweest. Desondanks is het resultaat een heel stuk beter.

Die randjes kan ik prima afwerken met de tips die reeds gegeven zijn, en zijn grotendeels door het afveilen van de losse vezeltjes.

Voor de geïnteresseerden en wellicht een beetje vloeken in de kerk, maar dit heb ik met een 12v Parkside handcirkelzaag gedaan. Als geleider een andere plank met lijmklemmen vast geklemd. Valt me nog helemaal niet tegen, gaat er makkelijk doorheen (is slechts mdf...) en is super makkelijk te hanteren.
Met de hitte stond dit project even op een laag pitje, maar inmiddels is de hele kast op deze manier verstek gezaagd en geplaatst en staat hij in de grondverf. Het resultaat valt me helemaal niet tegen, de hoeveelheid werk wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XASMOCsxDsOBX2Gc6qeWzfBWVZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLUYuhB93ZlFMdxAc6QHA6a0.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de oplettende kijker, er loopt inderdaad nog een kier linksboven tussen de kast en de muur en dat snoer van de airco moet ook nog weg gewerkt worden.

De kier ontkwam ik niet aan, de wand links loopt behoorlijk scheef af terwijl de planken zelf ook scheef maken geen optie is omdat je ze er dan niet meer in kan schuiven van voren (dragers zitten in de holle planken). Ik heb dat aan de bovenkant van de planken weg gewerkt met MDF vuller wat na schuren en plamuren onzichtbaar is, aan de onderkant is dat wat lastiger...

Nu afkitten en samen met de muur erachter een kleurtje geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzle op 22-08-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 14:31
The Eagle schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik zuig water met slib op uit de vijver. Als het slib en andere rotzooi via een cycloon in een aparte bak zou vallen, kan ik langer door blijven zuigen en kan het water terug de vijver in. Ipv dat ik het nu om de 30 sec moet lozen en ik de halve vijver leegtrek.
Oh haha nee dan heb je hier niks aan 😂

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Heeft er iemand nog tips om met een multitool en segmentblad verstek in plaatmateriaal te zagen (voor het maken van een extra luik in een knieschot)? Ik heb al geprobeerd om een vuren lat verstek te zagen op de zaagtafel, schroeven aan een stukje plaat en dan de multitool ernaast maar de multitool gaat erg snel wandelen. Zonder verstek gaat best wel langs een vuren lat maar ik zou verstek mooier vinden.
decipherer schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:11:
[...]

Bij het gebruik van een speedboor kan je imho beter een blokje afvalhout aan de onderkant klemmen om uitbreken te voorkomen, dat geeft een netter resultaat dan omdraaien omdat daarbij de boor geen goede geleiding meer heeft (omdat je het meeste materiaal al weg geboord hebt) en je mogelijk ook niet exact in het midden van het gat zit.
Goeie. Wou ik nog voorstellen maar vergeten :) Moet het ook nog recht boren, denk dat ik daar maar zo een boormachinehouder voor koop voor die ene keer. Of heeft er iemand in noord oost Gelderland iets waarmee ik het mag en kan doen? :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:15

Guldan

Thee-Nerd

JT schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:03:
Heeft er iemand nog tips om met een multitool en segmentblad verstek in plaatmateriaal te zagen (voor het maken van een extra luik in een knieschot)? Ik heb al geprobeerd om een vuren lat verstek te zagen op de zaagtafel, schroeven aan een stukje plaat en dan de multitool ernaast maar de multitool gaat erg snel wandelen. Zonder verstek gaat best wel langs een vuren lat maar ik zou verstek mooier vinden.
Eerst vuren latje in verstek zagen. Die vastklemmen en daarna met de multitool? Of misschien in een bredere lat een gleuf zagen die verstek is en daar dan de multitool door laten geleiden?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:38
Voor onze vliering ben ik opzoek naar een telescoopladder van +/- 2.6m met een handmatige vergrendeling. Ik kan ze echter alleen met automatische vergrendeling vinden. Ik wil deze namelijk aan de bovenste sport vast maken aan de vliering. Als ik dan op de vliering wil trek ik de ladder uit. Als ik klaar ben wil ik hem weer induwen/schuiven. Maar dan wil ik niet alle automatische vergrendelingen los moeten maken. Iemand een idee? Een standaard vlieringtrap is niet geschikt/past niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPgOIJBJ65v9CvJEi4DFXrU4Mr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IjqjtWcug7p3auKvW5hNox6c.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 13:18

Bas90

Addicted2bass

ThinkPadd schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb een oude kunststof snijplank verzaagd zodat ik plaatjes voor onder de poten er van kon maken.
Das een goed idee! Hoe heb je die bevestigd, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Jazzle schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Met de hitte stond dit project even op een laag pitje, maar inmiddels is de hele kast op deze manier verstek gezaagd en geplaatst en staat hij in de grondverf. Het resultaat valt me helemaal niet tegen, de hoeveelheid werk wel.

[Afbeelding]

Voor de oplettende kijker, er loopt inderdaad nog een kier linksboven tussen de kast en de muur en dat snoer van de airco moet ook nog weg gewerkt worden.

De kier ontkwam ik niet aan, de wand links loopt behoorlijk scheef af terwijl de planken zelf ook scheef maken geen optie is omdat je ze er dan niet meer in kan schuiven van voren (dragers zitten in de holle planken). Ik heb dat aan de bovenkant van de planken weg gewerkt met MDF vuller wat na schuren en plamuren onzichtbaar is, aan de onderkant is dat wat lastiger...

Nu afkitten en samen met de muur erachter een kleurtje geven.
Erg mooi! Maar (kritische Tweakervraag), kan die AC z’n koude lucht wel goed kwijt? Lijkt behoorlijk dicht op de plank te zitten.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:03
Bas90 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:33:
[...]

Das een goed idee! Hoe heb je die bevestigd, als ik vragen mag?
Bij mij gaat het om een houten tafel met houten poten, dus ik kon ze gewoon vastschroeven in de poot. Gaatjes in de snijplank wel even netjes verzonken zodat de schroef wat dieper ligt.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Na het zelf opknappen van ons huis, kan ik eindelijk beginnen met de garage / het klushok. Gelijk maar begonnen met het belangrijkste; de werkbank. Voor het eerst dat ik zelf zoiets van scratch maak, maar ben zeer blij met het resultaat :)

Work in progress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G62bt_cASQBvvuR4gQU3aRd3sMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwj6iie4OPY45oECfHGol4Wx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HfmjD1n3GnKJozUKsLD6FpRBSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eszeQfdRwjfbJt2ot4uOyOI2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCeLae7EuWDLWc5NJBsRcyzyvEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlTDJsv8TsHan16Ht07DeH4p.jpg?f=fotoalbum_tile

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDcPOG_eX74RA-HkhlxDZAGaTL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty6OrWQI9x5f79xsNryyGfCW.jpg?f=fotoalbum_large

Na gronden en de eerste lik verf :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YvsN-6WJyZZU64QW2PxWRMAw24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br8LrBtuczYcVMCdIajl4XDi.jpg?f=fotoalbum_large

Wil aan de zijkant nog een bak maken om gereedschap in op te bergen tijdens het klussen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@JT ik kom erop terug, beetje veel typewerk nu en ik mis bijv. paint op mjjn tablet.

@GermanPivo mooie werkbank joh, ga je veel plezier van hebben.
Bas90 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:40:
Elke ijzerhandel verkoopt wel van die kunststof doppen voor in stalen koker zoals dit soort tafelpoten.

Voorbeeld

https://www.rvsland.nl/meubeldop-40x40

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 22-08-2020 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
1nsane schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Erg mooi! Maar (kritische Tweakervraag), kan die AC z’n koude lucht wel goed kwijt? Lijkt behoorlijk dicht op de plank te zitten.
Goede vraag inderdaad. Er zit nog een cm of 10 vrij onder, en de kast is maar 30cm diep. Op de stand naar beneden gericht gaat de lucht er nog net vrij langs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
GermanPivo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:05:
Na het zelf opknappen van ons huis, kan ik eindelijk beginnen met de garage / het klushok. Gelijk maar begonnen met het belangrijkste; de werkbank. Voor het eerst dat ik zelf zoiets van scratch maak, maar ben zeer blij met het resultaat :)
Netjes hoor, gaaf lekker simpel maar degelijk ontworpen en gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Guldan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Eerst vuren latje in verstek zagen. Die vastklemmen en daarna met de multitool? Of misschien in een bredere lat een gleuf zagen die verstek is en daar dan de multitool door laten geleiden?
Wellicht komt het niet goed naar voren in mijn post, maar dat eerste heb ik dus gedaan alleen dan met schroeven in plaats van klemmen. In een bredere lat kan ik een gleuf zagen maar los van de vraag of mijn multitool dan nog wel diep genoeg komt (dan moet ik de dikte van de lat + de knieschotten overbruggen, denk niet dat dat goed komt), is het segmentzaagblad van een multitool veel dunner dan een gewoon zaagblad waardoor er alsnog ruimte is om te lopen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik zie hier wel een ligstoel in voor de tuin, wat jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P98N2fy5J_VkA0xLJU2metBqUBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eo63IfXmNyPXP2gEnMTwDiVb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:17:
Gisteren kwam de loodgieter langs omdat ik hem nog niet had kunnen betalen. Deze vraag ook aan hem voorgelegd. Hij gaf aan dat de vuistregel bij (water)leidingen is, dat zolang er geen lekkage is, je het kan laten. Een deuk is niet erg. Dat lucht dan toch weer op :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:54:

[Afbeelding]
een lintzaag zou handig zijn om dat om te vormen.

>:)

offtopic:
serieuze opmerking: respect voor wat je maakt , zeker gezien je tools. Ik koop dan wel dure tools maar zit wel verlekkerd en met achting naar je projecten te kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 23-08-2020 11:11 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:52

[Afbeelding]
Even ter info (en mss handig als er later een topic geopend wordt. Help, m'n buur is een klusser). Wat vinden je buren ervan dat dit meer dan een hobby lijkt te worden? Kom je daar niet in de problemen?

Gave dingen dat je bouwt, dat wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tarkin schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:03:
Even ter info (en mss handig als er later een topic geopend wordt. Help, m'n buur is een klusser). Wat vinden je buren ervan dat dit meer dan een hobby lijkt te worden? Kom je daar niet in de problemen?

Gave dingen dat je bouwt, dat wel!
Ik hou er rekening mee dat ik niet:

- de deuren/ramen open heb als ik de vlakbank/bovenfrees gebruik (die maken vreselijk irritant/veel lawaai)
- te lang achtereen lawaai maak
- op onchristelijke tijden werk

bovendien zijn ze ook wel weer blij met de grote hoeveelheden schoon schaafafval uit de afzuiging voor hun kippenhok. We hebben een goede, vriendelijke verstandhouding en kletsen regelmatig. Ik heb dit weekend zelfs twee mooie zaailingen (Lariks!!!) van ze gekregen voor in mijn achtertuin.

De buurman weet ook dat als hij wat gereedschap nodig heeft hij het maar hoeft te zeggen en hij moet binnenkort voor de garage wat vlak hout hebben, dus heb ik hem het gebruik van de vlakbank toegezegd. Ze klussen zelf ook regelmatig wat af, en hun haan en geiten zijn ook niet bepaald stil :P. Hun zoon heeft bovendien een motor met een pringles bus als uitlaat, en dat vinden ze ook geen probleem als die de gasrespons staat te testen op hun terras...

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-08-2020 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een degelijke klaverjastafel waar anderhalve meter afstand geen enkel probleem gaat vormen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik zie een jojo voor een reus :) Ik kan niet wachten tot je een eindresultaat hebt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

rockhopper schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:48:
Ik zie een jojo voor een reus :) Ik kan niet wachten tot je een eindresultaat hebt.
Hij moet eerst ff een paar weken goed uitdrogen in de werkplaats, hij heeft lang buiten gestaan.

Maar als jullie dan toch in de creatieve modus zitten:

Ik heb zojuist de balken gevlakt voor de bank, en tesamen met de bladliggers die al klaarliggen om te vlakken heb ik de stukken voor de bank daarmee compleet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGZDMQUOrjsb_R8He4bKFTfwTAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBdpF2JnNT2iBZ1jeIL5Ropg.jpg?f=fotoalbum_large

Er schiet echter nog steeds materiaal over.
Een 'off-cut' van de zitting die ingekort moest worden na het lijmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHFo6RgUiepXUvnRiJhpfvtVzTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4nEkGOAZITbzJ6JfgsQYqxe.jpg?f=fotoalbum_large

Een lange balk voor het blad en de zitting, maar met een flinke twist erin (de helft van deze balk kan nog wel gered en gevlakt worden denk ik, dus ongeveer 1.5 meter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFp1i2-jsqBrRsrE_hV3xwBU3IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2yBoE7NWdXPsht3cApNLpgF.jpg?f=fotoalbum_large

en wat pootstukken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTKd9hHPgoJx6Aa-4eVA5JIv2j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P1AHK30prgSMVMvR5Yycmzi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit dus te peinzen over een accessoire die 1) bij de tafel past qua design en 2) complementair is.
Een snijplank kan, maar daar is dit hout niet echt geschikt voor. Ik zat te denken aan bijvoorbeeld een voetenbankje (voor als je thuiswerkt aan de tafel), een kinderstoel die je eraan kan hangen/bevestigen, een krukje voor een kind wat aan tafel wil meehelpen koken, dat soort dingen. Creatieve en behulpzame ideeën zeker welkom.

[ Voor 80% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@HTT-Thalan jij kan zowat een eigen subsectie krijgen :+ :Y) (y)

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 23-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[Afbeelding]
Die dingen haal je gratis op?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Die dingen haal je gratis op?
Voor deze heb ik betaald. Net over de grens in DLD opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:15

JaQ

@HTT-Thalan wat voor vlakbank gebruik je?

Ik wil eigenlijk een van dikte bank kopen (en daarmee meteen een vlakbank hebben). Normaliter koop ik eerst relatief goedkoop, pas als goedkoop niet voldoet en ik gebruik het gereedschap veel ga ik pas over naar duurdere apparaten. (heb net een lidl-vrees afgeschreven door 36 planken van 6 meter van mes en groef te voorzien :X )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben ook nog steeds bezig met mijn deur/raam/kozijnproject.

Doelstelling is: alles opnieuw in de verf, en her en der wat rotte plekjes vervangen. Dit voor voorkant, achterkant en schuurtje bij de woning van mijn vriendin. 5 raamkozijnen (en 1 wc raampje) en 3 deuren.

We zijn begonnen met het schuurtje, omdat het daar het minst erg is als we 'leermomenten' hebben ;). Over de deur had ik eerder deze week al vragen (Boudewijn in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6") en dat ziet er nu prima uit. Vandaag is het plan daar de boel netjes af te werken met lakplamuur. Later deze week de beglazingskit (daar zie ik wel beetje tegenop tbh), en dan daarna grondverf.

Ondertussen heb ik het kozijn onder handen genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5GNzUSpotCls999jB7h8XEhDNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdvZS1ystZ6C8TfYvBcmaQP3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6e2Lpk4ncM8gPCBy3-RaksbYCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOWlvhcwKKopYZ7CHMX8yi3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvr0CLT_vh2HkVYwxcBMZ5DA6fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utWY9YEBLh83VOSnGRN1COht.jpg?f=fotoalbum_large

Dat laatste deel is dus allemaal houtvuller denk ik, wat is wijs? Die eruit halen met een beitel en dan opnieuw aanvullen (Dit keer wel haaks :P )

En waar ik meer mee zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icurtDa4eL947_NUnvdY1Xp25U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeyeBGHF4or2I0vuXR34gGkP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw94wud8VHh41RMv50c61zCjWsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edA9i9zxaNxmNjqvJWSPsU2g.jpg?f=fotoalbum_large

Die dorpel is rot. Als ik timmerman koos zo zie is dat best goed te doen...
YouTube: Timmertip 92 Houtrot, dorpel vervangen
Is dit nodig? Die alu-strip moet er nog af, maar daar zit weer een schroef met rotte kop in (ik haat de vorige bewoner van deze hut zo enorm met zijn schroeven naar de &!*@%!@! draaien en vaak daarna dichtsmeren met verf)

Als ik dit ga doen mag er een multitool komen, op zich prima maar moet er wel ff een bestellen (nu nog bedenken welk merk het wordt, iemand tips? :P ) Wat voor dorpel kan ik hier het beste inknallen? Mijn aanpak zou zijn hem schuin onder de lijsten uitzagen met multitool en dan met de cirkelzaag die er van de week komt netjes die dorpel verstek zagen. Dit zodat je een zo groot mogelijk lijmoppervlak hebt. Dan met <insert sterke houtlijm die weerbestendig is> en lijmklemmen de boel fixeren, en loodje ervoor zodat er geen water aan de buitenkant op komt.

Volgens mij is een hardhoutenbalkje in de juiste maat toch prima, waar je dan een hoekje uit zaagt, of zie ik het te makkelijk in?

* Boudewijn is beginner met dit soort projecten he ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 23-08-2020 16:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1 ... 42 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/