JT schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:31:
Wat denken jullie, is een frees als
deze voldoende om in 2 stappen door 30mm eiken te gaan op een nette manier? Zoals eerder al was gesuggereerd, eerst 2 gaten maken met gatenzaag (wat is daar eigenlijk het mooiste voor? Speedboor? bi-metaal geval? Iets anders?), met decoupeer het merendeel eruit en dan met de frees de randen doen.
Ga je dan met een kopieerring werken? Dit is geen kopieerfrees met zo'n kogellager.
Met een kopieerring moet je een mal maken die X groter is dan de gewenste opening.
X is hierbij de offset je berekent met de kopieerring en de diameter van de frees.
Even uit mijn hoofd:
offset = radius kopeerring - radius freesbit
Een frees met kopieerlager laat je makkelijk langs een mal lopen op de lijn die je wilt volgen zonder dat je daarbij hoeft te rekenen enhet levert ruimte voor fouten, een ruimere mal is lastiger te postioneren dan een malletje precies op de gewenste maat.
Voor wat betreft het gat, dat ligt een beetje aan de opening die je wilt maken.
Heeft de opening dezelfde breedte heeft als je freesdiameter? of is de opening breder?
beetje dit idee:
In het bovenste geval kun je met een grote boor, zoals een speedboor, je gat boren.
Ik zou overigens wel, indien mogelijk, even proefboren. Het is tevens aan te raden om met je speedboor niet geheel door te boren, maar zodra het puntje er doorheen is het werkstuk om te draaien om uitbreken van het hout te voorkomen.
In de onderste situatie kun je met een boortje uit waar je decoupeerzaagblad doorheen kan.
Je kunt overigens die boringen ook iets terughouden van de uiteindelijke opening, zodat ook je freesje daar de radius gaat maken. Dus niet met de boor exact in de hoeken de uitsparing maken. Het lijkt me vrij lastig om met je boortje exact dit te doen.
[
Voor 58% gewijzigd door
Fraggert op 20-08-2020 08:29
]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison