[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 468 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 09:03
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:13:
Ik wil een schuifdeur (barn door) monteren aan een gipswand (het is niet anders).
Heb het schuifsysteem geprobeerd te monteren met hollewandpluggen en hollewand ankers. Die pluggen kwamen gewoon weer uit de muur gezet. De ankers kan ik niet goed kwijt.

Wat is dan de beste optie? Een plank kitten op de wand en daar het schuifsysteem op monteren? Of mijn geboorde gaten vullen met montagekit en daar pluggen in doen en goed laten uitharden?

Schuifsysteem (2 meter) weegt ongeveer 10 kilo en heeft 5 bevestigingspunten. De deur die eraan komt te hangen weegt <20 kilo, maar laten we aannemen dat de hele riedel bij elkaar 40 kilo weegt.
In gips gebruik ik voornamelijk parachutepluggen.

https://www.gyprocwerken....s/2018/11/plafondplug.jpg

Is het een muur van gipsblokken of gipsplaten? Als het gipsplaten zijn moet je even zoeken naar het houten raamwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Getto op 18-08-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:14:
[...]

Ja, en laat die katrol nou net de moeilijkheid zijn, nergens te krijgen!

Maar uiteindelijk kon ik terecht bij mijn vaste leverancier van, jawel, tuinmachines. Die had wat liggen.
Natuurlijk weer niet de goedkoopste optie (die pech heb ik altijd) maar nu wel iets goeds.

[Afbeelding]

ik kreeg een betere-dan-internet prijs en ook nog gratis een stalen ligger om het geheel aan te monteren :).
Vanavond even aan de knutsel dus.
Daar ga je echt blij van worden! Sinds jaren zo'n takel en gebruik hem redelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

St@m

@ Your Service

Getto schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

In gips gebruik ik voornamelijk parachutepluggen.

https://www.gyprocwerken....s/2018/11/plafondplug.jpg

Is het een muur van gipsblokken of gipsplaten? Als het gipsplaten zijn moet je even zoeken naar het houten raamwerk.
Gipsplaten, en het meet nogal nauwkeurig. Ik kan wel op zoek gaan naar het regelwerk en daar de deur hangen, maar dan heb ik geen deur voor mijn deuropening maar halverwege of ik moet de deur door de helft zagen omdat het anders niet past ;)

Die pluggen die je hebt gelinkt die komen weer netjes uit de muur gezet die heb ik al geprobeerd.

Schroeven zijn m8 en 90mm lang (60 in het gips gok ik)
Geloof mij, standaard oplossingen gaan niet werken, dus welke van de 2 zou wel kunnen werken :?

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 18-08-2020 17:21 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 20:00
Bel een lokale loonwerker en laat ze dat ding er ff af tillen. Of zoals al geopperd loop bij een paar boerderijen langs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Miyamoto schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:21:
Bel een lokale loonwerker en laat ze dat ding er ff af tillen. Of zoals al geopperd loop bij een paar boerderijen langs.
Of ik monteer gewoon de kraan tegen het plafond die ik een uur geleden gekocht heb. Beetje zonde om die niet te gebruiken.

- edit -

Voor nu schroef ik de lier gewoon tegen een houten balk daar waar de machine moet komen.

Zodra mijn ribben weer zijn aangegroeid regel ik een paar mooie C profielen, wieltjes en een grotere ligger, en dan monteer ik de kraan hier tussen de stalen dwarsliggers. Dan heb ik een gebied van ongeveer 3 bij 6 meter waartussen ik de kraan heen en weer kan rollen zodat ik daar ook weer grote meubels op de aanhanger kan hijsen bij verkoop. En als zoiets bevalt maak ik er volgend jaar eentje in de nok van het dak om ook spullen naar de zolder te kunnen tillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hz4nQjrEjAPOKnkPY2fh2Q8ybo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STcabvS5gp0Fmm6XLVx8c0U9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-08-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
St@m schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Gipsplaten, en het meet nogal nauwkeurig. Ik kan wel op zoek gaan naar het regelwerk en daar de deur hangen, maar dan heb ik geen deur voor mijn deuropening maar halverwege of ik moet de deur door de helft zagen omdat het anders niet past ;)

Die pluggen die je hebt gelinkt die komen weer netjes uit de muur gezet die heb ik al geprobeerd.

Schroeven zijn m8 en 90mm lang (60 in het gips gok ik)
Geloof mij, standaard oplossingen gaan niet werken, dus welke van de 2 zou wel kunnen werken :?
Hmm interesting. Mij nog niet gelukt om zo'n plug (met schroef erin) uit een gipsplaat te trekken.
Durf zo zonder het te zien er verder niet heel veel over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:11
[...]

Maar uiteindelijk kon ik terecht bij mijn vaste leverancier van, jawel, tuinmachines. Die had wat liggen.
Natuurlijk weer niet de goedkoopste optie (die pech heb ik altijd) maar nu wel iets goeds.

[Afbeelding]

ik kreeg een betere-dan-internet prijs en ook nog gratis een stalen ligger om het geheel aan te monteren :).
bij mijn Gamma verkopen ze gewoon enkelschijfs blokken Maar misschien is het assortiment regionaal anders? Met een 10mm blok (kan 212kg hebben) en die 3mm staaldraad (300gk) en een auto met trekhaak was het denk ik wel gelukt.
Een meerschijfs blok/katrol kan je ook gewoon maken door een aantal enkelschijfs blokken naast elkaar te hangen. Katrollen vind je veel op zeilboten en dus ook in watersportwinkels, maar die zijn er niet zo veel als je hoog en droog in Drenthe woont kan ik me voorstellen

edt> maar je hebt nu een elektrische lier, nice

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 18-08-2020 17:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier de afgelopen dagen bezig geweest met de meterkast. De oude kast was een ding uit begin jaren 70, gemaakt van board en spaanplaat. De kast was prefab en is zo in de hoek gezet waarna de installateur de rest er in het gehangen.

De nieuwe kast is iets groter zodat een lelijke koof om een standleiding weg is. De standleiding zit nu in de meterkast verwerkt.

Foto van voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvIi2dU6HcyNtCTXv_Y8EsOPayU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfzGmjjm6OFAioZOh7XwTlTb.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van tijdens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ASq1x6BiWG6FvSoUbIdpdpbnYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lUT39NrOPmMEJrrv7iGcK1D.jpg?f=fotoalbum_large

En een foto van nu (het is nog niet helemaal klaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFlneImNKUzzZaBRIa77gmJrMKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSEKuPXsnBb8UEv4KXJaudfn.jpg?f=fotoalbum_large

En uiteraard ook netjes afwerkt voor zover mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JgvwouOuWPT8ZNia10ZrCZfaUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66zGmvsY6hbLMzu03VzUQ9SO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8qerSpaCrB5X8mF_KeApRUwBzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6C95a1Omrmh7Y3agCIpqvHg.jpg?f=fotoalbum_large
Geen rare leidingen meer door de kast heen, alles netjes recht opgehangen, fatsoenlijke deur er voor etc.

Ow, die netwerkkabels was ik nog mee bezig om een definief plekje te geven. Die gaan in de nieuwe situatie in de ruimte boven de deur, daar komt een apart vak voor.

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 18-08-2020 19:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

40x40mm dikwandige stalen ligger doorboord, 4 draadbouten kopmaat 12 erdoor en een paar afstandsringen zodat de beugels van de takel niet tegen het hout gedrukt worden.

De takel werkt prima, er is echter wel speling (de ligger zou in principe ook 42x42mm mogen zijn) dus hij wiebelt heen en weer bij beweging in de motor zonder last aan de haak. Dat de takel het gewicht kan hebben geloof ik prima, ik ben begrijpelijkerwijs voorzichtig ten aanzien van de 4 draadbouten in de houten balken.

In de enkele haak config kan hij 200 kilo aan, ongeveer het gewicht van mijn straatmotor. Jullie zullen het me echter vergeven dat ik de eerste test onder last uitvoerde met iets lichters, dan ook beter tegen een stootje kan :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxSEY-8mgCi2sXuUXaep8evwcYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAHqp34IhM5ClkU3j7CbQzmS.jpg?f=fotoalbum_large

Inclusief het massieve slot dat eraan hangt en een halve tank benzine is dit ongeveer 145 kilo.
De draadbouten geven geen enkel teken dat ze niet zouden houden, maar beter dan dit word het niet denk ik. Ik heb even overwogen de ligger tegen een grote metalen ligger in het plafond te monteren maar ik weet niet of ik daar doorheen kan boren met mijn Bosch Hammer uit het jaar kruik, ook al vraten mijn boortjes door die kleine ligger heen als boter.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-08-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Ik ben op zoek naar tegels voor in m'n gang in een oud landelijk huisje. Nu zag ik granito tegels, dat lijkt mij wel leuk staan, maar de meeste granito/terrazzo tegels zijn 15mm dik. Dan heb ik geen ruimte meer voor lijm...

Weet iemand toevallig een fabrikant / leverancier van dit soort tegels van max 10mm dik? Bij voorkeur in maat 40x40, de gang is niet zo groot en anders moet ik veel versnijden.

Ik heb zelf deze gevonden:
* https://www.atelierkk.nl/tegels/granito-tegels/ 60x60x10 (onhandige maat)
* https://wenterstegelsenvl...gels/terre-dazur-granito/ 40x40x14 :(
* https://www.carrocasa.be/kite/ 20x20x9 (beetje te klein)
* https://www.tegelgalerie.nl/terrazzo 40x40x15 :(

Een echte granito vloer is een beetje boven budget en is volgens mij sowieso nog dikker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:29:
40x40mm dikwandige stalen ligger doorboord, 4 draadbouten kopmaat 12 erdoor en een paar afstandsringen zodat de beugels van de takel niet tegen het hout gedrukt worden.

De takel werkt prima, er is echter wel speling (de ligger zou in principe ook 42x42mm mogen zijn) dus hij wiebelt heen en weer bij beweging in de motor zonder last aan de haak. Dat de takel het gewicht kan hebben geloof ik prima, ik ben begrijpelijkerwijs voorzichtig ten aanzien van de 4 draadbouten in de houten balken.

In de enkele haak config kan hij 200 kilo aan, ongeveer het gewicht van mijn straatmotor. Jullie zullen het me echter vergeven dat ik de eerste test onder last uitvoerde met iets lichters, dan ook beter tegen een stootje kan :P.

[Afbeelding]

Inclusief het massieve slot dat eraan hangt en een halve tank benzine is dit ongeveer 145 kilo.
De draadbouten geven geen enkel teken dat ze niet zouden houden, maar beter dan dit word het niet denk ik. Ik heb even overwogen de ligger tegen een grote metalen ligger in het plafond te monteren maar ik weet niet of ik daar doorheen kan boren met mijn Bosch Hammer uit het jaar kruik, ook al vraten mijn boortjes door die kleine ligger heen als boter.
Dikke xr jonguh! 😉.
Heb er ook 2 gehad. Leuke tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:38
Niet om vervelend te doen. Maar het is een spanband. Geen hijsband. Niet om mee te hijsen staat er niet voor niets op.

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Getto

[Afbeelding]

Lekker man!

Ik misbruik mijn takel voor echt van alles. Morgen gaat hier project pergola van start en nu heb ik de takel aan de steiger gemonteerd om de dwarsbalken te liften:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5HFw1Etoq_KfvKYxe-rXQ-RSCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCLIXjWwsN8o4rDzgGVT2irm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Slingertj3 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:55:
Niet om vervelend te doen. Maar het is een spanband. Geen hijsband. Niet om mee te hijsen staat er niet voor niets op.
[...]
Bij mij staat dat er niet op, en ik zie ook eerlijk gezegd niet in wat het verschil is in de soort kracht die erop komt te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Goed om te zien dat je de verstandige oplossing gekozen hebt. Er komen hier levensgevaarlijke suggesties voorbij.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor onze nieuwbouwwoning wil ik later een bad op zolder plaatsen.

Vanuit de bouw is er een wasmachine afvoer en een koud/water aansluiting op de plek waar de wasmachine komt.

De aannemer wilt geen leidingen leggen in de cementdek vloer naar de plek van het bad, omdat ze het afschot niet kunnen garanderen etc. Het is projectbouw dus het is allemaal te specifiek voor ze. Die discussie ga ik niet aan, want die verlies ik toch.

Ik ga het bad op een verhoging plaatsen, een soort podium. Dit podium staat tegen het knieschot aan. Achter het knieschot trek ik de leidingen en afvoer door naar de plek van de wasmachine.

Nu heb ik een vraag over de afvoer. De wasmachineafvoer zal er waarschijnlijk zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.installatiestore.com/2802-large_default/sifon-aansluitset-40-mm-voor-aansluiten-afvoer-wasmachinecondensdroger-art-1729482.jpg

Is het dan mogelijk om een relatief lage afvoerbuis nog op aan te sluiten? Ik ben geen loodgieter, en ik ga het ook laten doen, maar alles wat ik kan voorbereiden vanuit de bouw is mooi meegenomen.
Zwart = wasmachine afvoer
Bruin = cementdekvloer
Blauw = knieschot
Geel = geplande badafvoer uit het knieschot richting de afvoer van de wasmachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QINc6ZLQcYoVXufkouTAvYvrhY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAeTUCAO5ugjKq69tOdGY6jK.png?f=fotoalbum_large

Kan dit? Of kan dit handiger? Ik heb gevraagd om een extra afvoer, maar dat is allemaal lastig. :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben vanavond nog even verder gegaan met het uitdenken van de nieuw te bouwen schuur. De basis is er nu, ik wil alleen nog een raam toevoegen aan de graskant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcW5yUbjIWPcjIIiBAZoacJLGWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnU9fhRddv5J2dXRdSqWqFMp.png?f=fotoalbum_large

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Ik had laatst een vraagje over een elektradoos waar wat antwoorden op kwamen, Gelijk wat op aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfHOTqc8R2xIo_y7opA99Z1I0EU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mndZQ4O3XYZHxWhCj0Yn0JE3.jpg?f=user_large

Verder voor 3 euro een afzuigadapter voor de zaagtafel gemaakt :P Zit inmiddels nog een extra stukje aan waar de geleende bouwstofzuiger precies op past :P Uitgang van de zaagtafel was net iets groter dan de 32mm pvc pijp, ik denk 35mm. Stukje klitteband om de buis, gefixeerd met ductape en gaan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYdiD5q241WgqSiFwHY8SL5TDAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lq8rshLe1MRq6uUvac4YeqXR.jpg?f=user_large
L.N. schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:56:
Een tijd geleden ben ik begonnen aan een wandrek voor mijn dochter. Het is nog niet af, maar zal al wat tonen. Eerst wat gemaakt met de CNC.

[Afbeelding]

Het wordt een soort gaatjesbord met daarin beuken "pennen". Deze zijn vrij in te delen voor een speels effect en maakt het geheel flexibel/aanpasbaar.

[Afbeelding]

De plankjes zijn van kersenhout, waarin de vorm van de pennen is uitgefreesd. Dit is een mogelijke opstelling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het MDF moet nog geschilderd worden en de pennen en plankjes in de Osmo..
Lekker creatief!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:50:

Vanuit de bouw is er een wasmachine afvoer en een koud/water aansluiting op de plek waar de wasmachine komt.

De aannemer wilt geen leidingen leggen in de cementdek vloer naar de plek van het bad, omdat ze het afschot niet kunnen garanderen etc. Het is projectbouw dus het is allemaal te specifiek voor ze. Die discussie ga ik niet aan, want die verlies ik toch.

Ik ga het bad op een verhoging plaatsen, een soort podium. Dit podium staat tegen het knieschot aan. Achter het knieschot trek ik de leidingen en afvoer door naar de plek van de wasmachine.

Nu heb ik een vraag over de afvoer. De wasmachineafvoer zal er waarschijnlijk zo uit zien:

[Afbeelding]

Is het dan mogelijk om een relatief lage afvoerbuis nog op aan te sluiten? Ik ben geen loodgieter, en ik ga het ook laten doen, maar alles wat ik kan voorbereiden vanuit de bouw is mooi meegenomen.
Bruin = cementdekvloer
Blauw = knieschot
Geel = geplande badafvoer uit het knieschot richting de afvoer van de wasmachine.

[Afbeelding]

Kan dit? Of kan dit handiger? Ik heb gevraagd om een extra afvoer, maar dat is allemaal lastig. :z
Moet volgens mij geen probleem zijn zolang je in je badafvoer ook maar een sifon/stankslot hebt. Projectbouw suckt wat dat betreft. Sanitair casco op laten leveren = alle leidingen op standaard plekken in beton, ook tegen meerprijs weigerden ze iets aan te passen. Gewoon allemaal bedoeld om maar naar de projectleverancier te gaan.
RevellNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:55:
Ik ben vanavond nog even verder gegaan met het uitdenken van de nieuw te bouwen schuur. De basis is er nu, ik wil alleen nog een raam toevoegen aan de graskant.

[Afbeelding]
Nice, waar maak je dat in?

[ Voor 34% gewijzigd door JT op 18-08-2020 23:39 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3ssen
  • Laatst online: 13:52

[Afbeelding]

Bruin = cementdekvloer
Blauw = knieschot

[Afbeelding]

Ik heb het zo gedaan. De buis naar links gaat naar een wasbak met ook nog een sifon. Dubbele buis is afvoer wasmachine en droger. Hier was bij de bouw een T-stuk met buisje erop 80 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciw7m5CZo840835IM5oWe49g7kE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RLRyqHdRANTIl6As1x0O21Ne.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
Robbie T schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:40:
In navolging van mijn eerdere vraag over het afwerken van een cirkel in een kast heb ik zitten nadenken over andere opties. Een van de opties is een klepkast. Hierbij kan ik dan werken met een klepscharnier. Ik heb ze echter nog niet eerder gebruikt en weet dus ook niet goed waar ik rekening mee moet houden.

[Afbeelding]
mijn mooie paint skills

De rode lijn is het klepscharnier. Deze moet open kunnen zodat ik de was in een van de zakken kan gooien, maar de opening moet groot genoeg zijn zodat ik de volle was zakken er ook uit kan halen.
Ik zie dat er klepscharnieren zijn variërend van 20-30 cm. Hoe bepaal ik nou welke lengte ik moet hebben? Gevoelsmatig zeg ik 30, of is het afhankelijk van de plaatsing van het scharnier? Hoe lager ik hem plaats, hoe verder hij open kan en zodoende een 20cm scharnier al voldoende is?
Bij Eigen huis en tuin hebben ze zoiets een paar jaar terug gemaakt. Ik geloof dat ze gasveren hadden gebruikt voor de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30

breinonline

Are you afraid to be known?

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Bij mij staat dat er niet op, en ik zie ook eerlijk gezegd niet in wat het verschil is in de soort kracht die erop komt te staan?
De gewoven structuur van een spanband en hijsband zijn verschillend ook al zien ze er op het oog misschien hetzelfde uit. De hoeveelheid rek verschilt en de ratel van de spanband is niet gemaakt om te hijsen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
RevellNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:55:

[Afbeelding]
Heel netjes. Wat vragen/opmerkingen:

- heb je ook rekening gehouden met de afwatering op het dak? Heb je al een idee hoe je dat gaat doen?
- heb je berekend of je liggers niet gaan buigen over 2,6m?
- Ik zie dat je staanders hoh 300mm hebt gedaan voor de staanders, misschien is dat ook een idee voor de liggers (voor regen/sneeuw)?
- let op dat je die twee mini-staanders boven de deur even voorboort voordat je ze vastschroeft, deze gaan geheid spijten
- misschien nog een dorpel bij de ingang maken, zodat je deurkozijn niet koud op de vloer staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

breinonline schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 06:07:
[...]

De gewoven structuur van een spanband en hijsband zijn verschillend ook al zien ze er op het oog misschien hetzelfde uit. De hoeveelheid rek verschilt en de ratel van de spanband is niet gemaakt om te hijsen.
Nou ik heb inderdaad bandjes waar 'rek' in zit die ik alleen voor spannen/vastzetten gebruik. Ik heb echter ook een grote/brede band waar nul rek in zit en die volgens mij een ton kan hebben. Daar moet ik er één of twee extra van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:19

[Afbeelding]

Bruin = cementdekvloer
Blauw = knieschot

[Afbeelding]

Ik heb ook wel eens gelezen dat je niet zomaar een bad kan plaatsen als er bouwkundig geen rekening mee is gehouden ivm het gewicht. Geen idee of het waar is, maar wel even het uitzoeken waard.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:34

[Afbeelding]

Als je het zo doet moet je wel nog een sifon onder je bad hebben.. anders komt de rioleringslucht rechtstreeks je bad uit aangezien je met deze constructie je sifon van de wasmachine passeert.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!

De aannemer wilt gelukkig wel een warmwaterleiding, aan 2 zijdes afgedopt, aanleggen vanuit de meterkast naar zolder. Een loze waterleiding dus, ivm legionella.

Vraag me alleen af of deze achteraf netjes is aan te sluiten. Er is altijd zo weinig ruimte in een meterkast en het warmwater komt uit stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

APBaguette schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:45:
Ik ben op zoek naar tegels voor in m'n gang in een oud landelijk huisje. Nu zag ik granito tegels, dat lijkt mij wel leuk staan, maar de meeste granito/terrazzo tegels zijn 15mm dik. Dan heb ik geen ruimte meer voor lijm...

Weet iemand toevallig een fabrikant / leverancier van dit soort tegels van max 10mm dik? Bij voorkeur in maat 40x40, de gang is niet zo groot en anders moet ik veel versnijden.

Ik heb zelf deze gevonden:
* https://www.atelierkk.nl/tegels/granito-tegels/ 60x60x10 (onhandige maat)
* https://wenterstegelsenvl...gels/terre-dazur-granito/ 40x40x14 :(
* https://www.carrocasa.be/kite/ 20x20x9 (beetje te klein)
* https://www.tegelgalerie.nl/terrazzo 40x40x15 :(

Een echte granito vloer is een beetje boven budget en is volgens mij sowieso nog dikker.
allicht even googelen naar een handelaar in oud spul? (Ik weet je standplaats niet)

http://www.oudebouwmaterialen.nl/

Als je googelt vind je er veel meer, breid even de zoekfunctie uit met tegels bijv.

Goedkoop zal get spul niet zijn, maar allicht wel 10 x mooier als jij echt ook een oud huisje hebt, dan een vloertje met nieuw spul op de vloer.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:56
APBaguette schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:45:
Ik ben op zoek naar tegels voor in m'n gang in een oud landelijk huisje.
Je moet er van houden, maar in oudere huisjes bij ons in het dorp wordt vaak zoiets geplaatst. Ik weet dat ie nog wel meer op voorraad heeft, geen idee hoe dik ze zijn. https://www.marktplaats.nl/u/prachttegels/1939306/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:13:
[...]

Nou ik heb inderdaad bandjes waar 'rek' in zit die ik alleen voor spannen/vastzetten gebruik. Ik heb echter ook een grote/brede band waar nul rek in zit en die volgens mij een ton kan hebben. Daar moet ik er één of twee extra van hebben.
Voor op de aanhangert heb ik destijds 2 paar van die grote spanbanden gekocht, met die grote ratels erop.

Dat zijn "offieciele" 10 tons spanbanden (met zo'n keurmerk/label), die gebruik ik ook gerust voor een motorblok uit een LaRo, dat weegt zonder versnellingsbak ook snel 150 kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_v6CBVWvZ_9gkq93b4ugvKftbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amFCyCVImPAN42xSnyw8Q3AW.jpg?f=user_large

Daar kan best een diktebank aan hangen hoor, of die nou wel of niet bedoelt is voor hijsen.

Sjorbanden met zo'n gesp/sluiting zoals in het onderstaande voorbeeld zou ik niet vertrouwen met hijsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPe26J62HNSEOxAh2CP0RMiRIWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jK3Bt2Vkc8CNrDVdbcnv42D7.jpg?f=user_large

mijn 2 centjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:49:
Thanks!

De aannemer wilt gelukkig wel een warmwaterleiding, aan 2 zijdes afgedopt, aanleggen vanuit de meterkast naar zolder. Een loze waterleiding dus, ivm legionella.

Vraag me alleen af of deze achteraf netjes is aan te sluiten. Er is altijd zo weinig ruimte in een meterkast en het warmwater komt uit stadsverwarming.
Als het lastig is om hem achteraf aan te sluiten, kun je dan de waterleiding in de meterkast niet nu alvast (laten) aansluiten, met een kraantje ertussen?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Als het lastig is om hem achteraf aan te sluiten, kun je dan de waterleiding in de meterkast niet nu alvast (laten) aansluiten, met een kraantje ertussen?
Dat mag blijkbaar niet door legionella. Er is dan tot het kraantje dood water oid. Het staat altijd in contact met de overige leidingen naar de badkamer enzo, denk ik.

Ik weet ook niet precies hoe het werkt met legionella.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Spannen betekent dat je zaken bij elkaar houdt, natuurlijk kan dan ook flink spanning op een band komen te staan, die is over de gehele linie gelijk.
Door de 'rek' die vaak in banden zit zal het 'midden' van een band in het geval van hijsen de meeste 'spanning' opbouwen. (denk aan een elastiek die je uitrekt tot die niet verder kan, dan zou die (wanneer kwaliteit overal even goed is) in het midden (tussen de plek waar de band hangt en het op te hijsen object) de meeste spanning hebben opgebouwd en knappen (dit komt ook door de elasticiteit, het midden wordt door de elasticiteit beide kanten opgetrokken om het maar zo te zeggen (in de hoop dat je de uitleg begrijpt) ). Een hijsband is daar beter op voorbereid dan een spanband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Voor op de aanhangert heb ik destijds 2 paar van die grote spanbanden gekocht, met die grote ratels erop.

Dat zijn "offieciele" 10 tons spanbanden (met zo'n keurmerk/label), die gebruik ik ook gerust voor een motorblok uit een LaRo, dat weegt zonder versnellingsbak ook snel 150 kg.

[Afbeelding]

Daar kan best een diktebank aan hangen hoor, of die nou wel of niet bedoelt is voor hijsen.

Sjorbanden met zo'n gesp/sluiting zoals in het onderstaande voorbeeld zou ik niet vertrouwen met hijsen.

[Afbeelding]

mijn 2 centjes.
Gespjes heb ik al niet meer inderdaad, die gebruik ik voor kampeerspullen op de motor :P. Heb twee nieuwe 1 ton banden gekocht vanmorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is je eigen spul, en je eigen verantwoordelijkheid. Als je het vertrouwd dan lekker gebruiken.

Dat gedram elke keer over persoonlijke bescherming. We zijn allemaal volwassenen hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kaasplank schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:24:
Het is je eigen spul, en je eigen verantwoordelijkheid. Als je het vertrouwd dan lekker gebruiken.

Dat gedram elke keer over persoonlijke bescherming. We zijn allemaal volwassenen hier.
Niks mis mee als iemand uitleg geeft over waarom wel of niet :? Kun je daarna alsnog zelf de keuze maken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kom Kaas, ik lees liever je nuttige bijdragen over constructies and whatnot, dat doe je gewoon echt prettig en waardeer ik zeer, ik riep je er niet voor niks even bij na zijn Pixeltje zijn vraag :)

Dat je het niet eens bent over de gemiddelde post in het Gereedschaptopic, prima, maar dat je hier dan begint over "gedram over PBM's" dat snap ik dan weer niet.

laat het gaan man :)

EDIT:

en dan ook nog het Gereedschapstopic als URL in je signature zetten als "silly place"

WTF dude, hoe hoog zit het je

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IroZZSbyaXU9lwVEg-MUmJVUeEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KFJDLkoysliKVpA8nNrDTKC5.jpg?f=user_large

-O-

[ Voor 20% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2020 10:36 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Een kennis van mij is ook volwassen, zou even snel iets afkorten met de invalzaag, ff snel snel, kappie weg en snel zagen, je kent het wel... Heeft wel aan 1 hand nog maar 3 onderste kootjes en een duim. De pink mist compleet en van de andere 3 vingers missen dus 2 kootjes per vinger.
Bij het bedrijf waar ik werk werken ze veel op hoogte. Zou iemand ooit eens even iets pakken bij een rand, ook volwassen, zonder dat hij aangelijnd was. Gewoon ff snel heenlopen, bukken om op te pakken en weer weg aan het einde van de dag. Is uit balans geraakt en naar beneden gevallen. De dood had er geen boodschap aan dat hij volwassen was. 2 kindjes zonder pappa, een vrouw zonder echtgenoot, collega's die het zagen gebeuren.
Ik heb op de longstay afdeling van Heliomare gelopen met een bijbaan tijdens mijn studie, daar waar de mensen met meervoudig letsel herstellen. Allemaal volwassen. Ook mensen die bij hijsen van zaken spullen op zich hebben gekregen, van steigers af zijn gevallen of op een andere manier ernstig letsel bij eenvoudige dingen hebben opgelopen. Zij zijn blij dat ze het kunnen navertellen. Mensen die met een stellage in hun hoofd en rug lopen en daarmee vanaf hun heupen naar boven gefixeerd zijn, zodat de rug enigszins kan herstellen. Luguber gezicht.

Vooral lekker marchanderen met de veiligheid, je krijgt hem nog wel een keer om je oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:43

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Fraggert @Kaasplank Die silly place helpt mij de coronatijd door 🥳.

Beetje de economie steunen, niks mis mee. Mensen geven ook honderden euro's uit aan vakanties, festivals of andere dingen. Hebben we toch ook geen mening over?

Bovendien als iemand komt vragen over verschillen is het fijn om die uitgelegd te krijgen. Het gaat naast de 'koop duurder' discussies ook vaak over goede deals, echte functionele verschillen en er is echt wel plek voor parkside. Meer dan voor festool overigens. Vraag maar aan @Boudewijn 😉

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09 18:33

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Laten we het hier dan ontopic houden, en de middenweg zoeken,

Hoewel er voorbeelden genoeg zijn hoe vaak het mis is gegaan, kunnen we de nuance toch ook wel maken tussen een spanband of een manoeuvre zonder valbeveiliging?

* Jelte,89 betreurt het dat we hier al eerder mensen/bijdragen zijn verloren, en dat wil ik toch graag voorkomen

[ Voor 5% gewijzigd door Jelte,89 op 19-08-2020 11:23 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Alsjemenou schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 06:56:
[...]

Heel netjes. Wat vragen/opmerkingen:

- heb je ook rekening gehouden met de afwatering op het dak? Heb je al een idee hoe je dat gaat doen?
- heb je berekend of je liggers niet gaan buigen over 2,6m?
- Ik zie dat je staanders hoh 300mm hebt gedaan voor de staanders, misschien is dat ook een idee voor de liggers (voor regen/sneeuw)?
- let op dat je die twee mini-staanders boven de deur even voorboort voordat je ze vastschroeft, deze gaan geheid spijten
- misschien nog een dorpel bij de ingang maken, zodat je deurkozijn niet koud op de vloer staat?
Thanks!

- Afwatering moet ik er nog in verwerken inderdaad, ik ben van plan het te laten aflopen naar de rechtervoorkant en daar een regenton op aan te sluiten.
- Ik heb de berekeningen gedaan via https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif. die gaf aan dat 38x140 te gebruiken is met C24 klassificatie voor een overbrugging van 260cm en een h.o.h. van 488mm.
- Reden dat ik de liggers op 488mm h.o.h. heb is dat ik dan nog gebruik kan maken van de plafondruimte tussen de balken. Met 300mm h.o.h. is dat al een stuk beperkter.
- Gaan die splijten door werking, of bij het vastzetten?
- Wat raad je aan om te doen bij de deur? Ook een betonband verhoging eronder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09 18:33

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
RevellNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Thanks!

- Afwatering moet ik er nog in verwerken inderdaad, ik ben van plan het te laten aflopen naar de rechtervoorkant en daar een regenton op aan te sluiten.
- Ik heb de berekeningen gedaan via https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif. die gaf aan dat 38x140 te gebruiken is met C24 klassificatie voor een overbrugging van 260cm en een h.o.h. van 488mm.
- Reden dat ik de liggers op 488mm h.o.h. heb is dat ik dan nog gebruik kan maken van de plafondruimte tussen de balken. Met 300mm h.o.h. is dat al een stuk beperkter.
- Gaan die splijten door werking, of bij het vastzetten? Hij bedoeld de korte stukjes boven de deur, e.a.a afhankelijk van de hoogte, maar mogelijk kun je daar beter een horizontale 5x7 toepassen)
- Wat raad je aan om te doen bij de deur? Ook een betonband verhoging eronder? Mja, gewoon een deurdorpel

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 19-08-2020 12:02 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Grappig: voor de foto's van mijn meterkastverbouwing krijg krijg ik hier allemaal duimpjes. Wanneer ik in het grote Elektrotopic zou roepen dat ik een zegeltje heb doorgeknipt en de boel onder spanning heb losgemaakt en op de nieuwe achterwand weer heb vastgemaakt zou er gehakt van gemaakt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sypie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:39:
Grappig: voor de foto's van mijn meterkastverbouwing krijg krijg ik hier allemaal duimpjes. Wanneer ik in het grote Elektrotopic zou roepen dat ik een zegeltje heb doorgeknipt en de boel onder spanning heb losgemaakt en op de nieuwe achterwand weer heb vastgemaakt zou er gehakt van gemaakt zijn...
EN TERECHT!!!!!! ;)

ik ben geen elektro pief, al hingen die zegels er doorgeknipt bij, dan viel me dat nog niet op :+

wel zie ik een knap gemaakte kast en weggewerkte stortpijp :9 d:)b

zelf maken, altijd +1 (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
RevellNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Thanks!

- vergeet niet een aansluiting aan je normale afvoer vanaf je regenton als hij te vol wordt. Op sommige dagen lopen die regentonnen erg snel vol.
- top dat je er al over na hebt gedacht. Volgens mij is hoh 488mm dan prima!
- die gaan splijten bij het vastzetten, doordat je vanuit de kopse kant gaat schoeven en de hoogte zo klein is. Bij normale lengte balken gaat dit geen probleem zijn. Zoals @Jelte,89 al zei zou ik er gewoon een liggertje extra tussen doen.
- je zou de betonband door kunnen laten lopen tot en met het kozijn, of volledig een betonnen deurdorpel doen. Voordeel van laatstgenoemde is dat bij eventuele regenval het water je schuurtje niet in loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onwetend zondigt men niet :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Bruin = cementdekvloer
Blauw = knieschot

[Afbeelding]

Ik denk dat je liever een grotere diameter afvoer wilt voor je bad, of zit het heel erg dicht bij de standleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat je liever een grotere diameter afvoer wilt voor je bad, of zit het heel erg dicht bij de standleiding?
Er loopt een leidingkoker op die positie naar beneden, dus ik denk dat die afvoer op de standleiding zit. Volgens google is voor wasmachine en bad allebei 40-50mm aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Volgens google is voor wasmachine en bad allebei 40-50mm aan te raden.
zo heb ik dat ook ooit opgezocht, en wat mij betreft hoe groter hoe beter, als je 50 kan plaatsen pak dan die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09
Het verbouwwerk is dan ook wel een duimpje waard. Het doorknippen van zegeltjes niet, maar daar ga ik in dit topic niet over zeuren.

Maar, zeker toen je toch net die hoofdzekeringen losgekoppeld had, was het een uitstekend moment geweest een iets grotere kast te monteren met een hoofdschakelaar en een extra aardlekschakelaar. Dat had de boel pas echt verbeterd.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Er loopt een leidingkoker op die positie naar beneden, dus ik denk dat die afvoer op de standleiding zit. Volgens google is voor wasmachine en bad allebei 40-50mm aan te raden.
40mm voor een bad en wasmachine? Je kan beter even kijken in het technische handboek binnenriolering van Dyka.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:12

A13X

Dude

Wolly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

40mm voor een bad en wasmachine? Je kan beter even kijken in het technische handboek binnenriolering van Dyka.
Of de NTR 3216 zo uit het hoofd, datzelfde hoofd dacht overigens dat de liggende leiding voor een bad 75mm moest zijn B)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:54:
Maar, zeker toen je toch net die hoofdzekeringen losgekoppeld had, was het een uitstekend moment geweest een iets grotere kast te monteren met een hoofdschakelaar en een extra aardlekschakelaar. Dat had de boel pas echt verbeterd.
Volgens mij heb ik eerder in dit topic geschreven wat mijn plan was. Daar ben ik aardig van afgeweken i.v.m. de kosten. Aangezien we zo kalmpjes aan aan het kijken zijn voor een andere woning ga ik niet meer doen dan waar ik zelf nog plezier aan heb.

Mijn plan was:
* Hoofdzekeringen laten vervangen door automaten -> €250
* Nieuwe groepenkast met hoofdschakelaar, voldoende groepen, voldoende aardlekschakelaars, 2* WCD en beltrafo ingebouwd. -> €230
* Nieuw meterbord (iets minder hoog) -> €40

Op dit moment is de kast voorzien van 5 aardlekautomaten, geen hoofdschakelaar, geen beltrafo en geen WCD's. Het voldeed jaren geleden, inmiddels dus niet meer. Eventueel een hoofdschakelaar zou ik zelf nog wel toe kunnen voegen, aangezien ik immers de hoofdzekering er zo uit kan halen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

And the results are in....

Side one.....

flat

Side two.....

flat

Side three.....

flat

Side four.....

flat

DING DING DING DING DING

we have a winner

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bMuok4ciXxWui_v-OweyYkVdqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R64p7c2koZaz2dCESXuAthRf.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is mooi, want ik heb nog een bende hout weg te werken ondertussen :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Gruku-zTB4sW1RkkT_NbP8ntl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCUsDk1gEWZ1cW6hE6jhrQZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBrkn0mFNYR9JuXNd0HoNs3SR00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDEUsimkKTU8GEfD5BLj7GUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va_lpgv17TQq8OE05MDBFLSiPgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlrdS2pLDgHNlkn4ufXU35ZY.jpg?f=fotoalbum_large

De werkplaats van "Big Beard Builds" is weer in productie, en ik heb zojuist een semi-toezegging op de verkoop van mijn Lounge stoel :P. Eind van de maand komt een collega proefzitten. Indien de 'zit' bevalt, issie verkocht.

Oh, en de stof extractie is ondertussen aangesloten (gewoon de slag zonder plastic eindstuk direct op de machine geschroefd) en de connector had een draadje los, dus dat moest ook even gefixt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klRPrgzCExlzyEmvYuxIrTp3vPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4ntDtMHjuVnP4YDay7ZIIzT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-08-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James1665
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-02-2023
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. gezien aan de voorgaande post's is het het prima om hier een klusvraag te stellen.
Graag jullie input.

Momenteel ben ik bezig met een zolderverbouwing en ik zou daar graag een kleine badkamer realiseren.
Hiervoor wil ik mijn trapgat gaan verkleinen 100x80cm.

Mijn plan is een staalconstructie op de bestaande betonvloerplaten aan te sluiten. 1 zijde zal met ankerbouten in de betonnen wand worden bevestigd.

2x UNP100 (voor lengte muur en breedte) en 2x hoekprofiel 80x80x8 (voor lengte en breedte op bestaande betonvloeren) als frame op maat te laten lassen (1045 x 850), overlap (40 a 50) met bestaande betonkanaalvloerplaten 2 zijden in hoekvorm. Muurzijde ankerbouten M8 (16mm) Stuks 7 (10,5cm) of 6 ( 12CM).

In het frame 20mm steenwol stroken ter geluidsisolatie
Lewisplaat ‘zwevend’ plaatsen (1005X810)
Dikte 16+34+20 (lewispl, grindbeton, zandcement)
Randen dekvloer waterdicht maken -> Kimband, (afdichtingsband en afdichtpasta)
Tegelvloer leggen over het gehele oppervlakte 2100x2100
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc61wTOLTxa7ElwD9KGGck1_aRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6wanshAwtVZR7Nu7yHzZ1Y3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5uL5DS1zsOMhTWvaiep8qFzavU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcmyZOyZIdbkFjWcr3367S0c.jpg?f=fotoalbum_large

Onderzijde en zijkant afwerken met gipsplaat. Wanden houtskelet met waterdicht plaatmateriaal.
Het oppervlakte wordt gebruikt om de wasmachine en droger in een kast weg te werken.
Vandaar extra geluidswerende isolatie. Traponderdoorgang blijft zo nog 2M.

Graag jullie advies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vraagje over onlangs (ruim een week geleden nu) aangelegd stucwerk:

Het ziet er allemaal onwijs strak wit gesausd uit, maar als ik er met mijn vinger een veeg over haal, dan zie ik een hele streep. Die krijg ik er niet meer af. Heb water geprobeerd en daarna met heel klein beetje afwasmiddel, in het geval het vet was van mijn vinger.

Met als gevolg dat ik nu grotere plakkaten heb die in tegenlicht goed zichtbaar zijn. Ook als ik met een droge doek over het stucwerk wrijf zie ik een ietwat glimmende veeg onstaan die na een uur nog niet verdwenen was.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Als elke aanraking tot in lengte der dagen zichtbaar is, dan is dat vast niet zo mooi op de lange termijn. Is het een dun laagje dat onstaat na sauzen of iets?

foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j0Zh5Wd.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 19-08-2020 16:53 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 16:36

MrDry

Desperados!

Is de wand ook gesausd of alleen gestuukt?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

MrDry schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:53:
Is de wand ook gesausd of alleen gestuukt?
gesausd.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ruim een week geleden gestuct, hoe veel tijd zat er tussen stucwerk en sauswerk?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Wat voor sauswerk zit er op? Hoeveel lagen? Eerst een grondlaag toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

FirePuma142 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:56:
[...]

Ruim een week geleden gestuct, hoe veel tijd zat er tussen stucwerk en sauswerk?
Dat weet ik niet. Dat hebben stucadoors gedaan en het liep allemaal door elkaar. Als het goed is hebben ze het laten drogen tot het stuc spierwit was, daarna een finishing laag en daaroverheen gesausd. Tussen stuccen sauzen heeft als het goed is wel een aantal dagen gezeten.

Met ruim een week geleden bedoel ik dat de periode (ong. 3 weken) waarin gestuct+gesausd werd voorbij was.

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 19-08-2020 16:59 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

MrDry schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:57:
Wat voor sauswerk zit er op? Hoeveel lagen? Eerst een grondlaag toegepast?
Ik weet toevallig dat ze die muur op zijn minst 2 lagen zitten omdat ik er met mijn vingers aan had gezeten per ongeluk (dacht ik toen) en daarna hebben ze een nieuwe laag aangebracht.

Maar nu kom ik er achter dat ook op die nieuwe laag gewoon die vegen zichtbaar worden zodra je er over heen gaat met je hand of de punt van een droge doek.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 10:52
FunkyTrip schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Dat weet ik niet. Dat hebben stucadoors gedaan en het liep allemaal door elkaar. Als het goed is hebben ze het laten drogen tot het stuc spierwit was, daarna een finishing laag en daaroverheen gesausd. Tussen stuccen sauzen heeft als het goed is wel een aantal dagen gezeten.

Met ruim een week geleden bedoel ik dat de periode (ong. 3 weken) waarin gestuct+gesausd werd voorbij was.
Dat is wel snel achter elkaar, al zullen ze er wel verstand van hebben gehad.

Bij mij heeft het een week of 4/5 geduurd voordat het goed droog was.
Is natuurlijk wel afhankelijk van de dikte van de stuclaag en de temperatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SjorsC schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Dat is wel snel achter elkaar, al zullen ze er wel verstand van hebben gehad.

Bij mij heeft het een week of 4/5 geduurd voordat het goed droog was.
Is natuurlijk wel afhankelijk van de dikte van de stuclaag en de temperatuur ;)
Normaliter een mm per dag, bij gemiddeld Nederlands weer en normale ventilatie. Dan is 28 tot 35 dagen wel een enorme pak stucwerk geweest :o

Ik heb afgelopen weekend de gehele benedenverdieping gespoten (primer op zaterdag, latex op zondag) waar de helft ongeveer nieuw stucwerk was van een dikke week oud maar spierwit. Daar helpen temperaturen van 30+ in de woonkamer natuurlijk wel goed bij. Ik ga nooit meer met een roller aan de slag overigens. Briljant dat spuiten.

Op het toilet na overigens, daar zit een 7tot 12mm op en dat droogt takke traag want beroerde ventilatie.

[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 19-08-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Leg het eens voor aan je stucadoor. Als er knap sauswerk op zit dan zouden er niet zo makkelijk vegen op moeten ontstaan. Ik heb Sikkens Alphatex op de muur zitten en dit kan je gewoon reinigen met een natte doen zonder dat er strepen ontstaan na drogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

MrDry schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:21:
Leg het eens voor aan je stucadoor. Als er knap sauswerk op zit dan zouden er niet zo makkelijk vegen op moeten ontstaan. Ik heb Sikkens Alphatex op de muur zitten en dit kan je gewoon reinigen met een natte doen zonder dat er strepen ontstaan na drogen
Ik ga morgen nog eens kijken of de strepen weg zijn. Kan ook zijn dat het gewoon even duurt voor het droog is.
Het verbaast me vooral dat zelfs een gewone droge doek een streep trekt die niet weggaat. Net of er een soort laagje over de saus heenzit.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

zo heb ik dat ook ooit opgezocht, en wat mij betreft hoe groter hoe beter, als je 50 kan plaatsen pak dan die.
Ik weet de reden niet meer maar mij is ooit geleerd dat elke aftakking een maatje kleiner moet zijn dan de leiding waarop je hem aansluit.
En is de (afgetakte) leiding dan te klein voor je "product", dan staat ie daar niet goed...

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FunkyTrip schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

Ik ga morgen nog eens kijken of de strepen weg zijn. Kan ook zijn dat het gewoon even duurt voor het droog is.
Het verbaast me vooral dat zelfs een gewone droge doek een streep trekt die niet weggaat. Net of er een soort laagje over de saus heenzit.
Een normale latex is na 2 tot 6 uur droog, en dan eerder 2 dan 6. Dat zou het niet moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben een deur aan het opknappen (en straks nog 2, en een zooi kozijnen :P). Heb vandaag netjes de deur afgebrand en de verf afgestoken, daar zat echt een dikke laag op. Prima.

Ik zit nu denk ik op de vorige grondverf, moet die er echt af af, of moet ik het alleen fors opschuren? Die bruine vlekken lijken op de foto erger dan in het echt, ze waren wel droog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK_H2kcmKxvxTp8iUfl0R45w2Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XswkjNVXFPjeLMQJyhpJfIHF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu de situatie. Rechts is de laag waarvan ik denk dat het grondverf is/was, en links heb ik nog een paar minuten op staan schuren. Dat gaat redelijk rap, maar om het echt schoon te krijgen ben je zo nog een uur extra kwijt voor een deur.

offtopic:
Ja die rabatdelen moeten even wat netter, dat komt nog :)

Ik heb een nette sikkens grondverf en lak staan om er hierna op aan te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 18:50 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:45:
Ik ben een deur aan het opknappen (en straks nog 2, en een zooi kozijnen :P). Heb vandaag netjes de deur afgebrand en de verf afgestoken, daar zat echt een dikke laag op. Prima.

Ik zit nu denk ik op de vorige grondverf, moet die er echt af af, of moet ik het alleen fors opschuren? Die bruine vlekken lijken op de foto erger dan in het echt, ze waren wel droog. [Afbeelding]

Dit is nu de situatie. Rechts is de laag waarvan ik denk dat het grondverf is/was, en links heb ik nog een paar minuten op staan schuren. Dat gaat redelijk rap, maar om het echt schoon te krijgen ben je zo nog een uur extra kwijt voor een deur.

offtopic:

Alles wat "los" is moet eraf en verder gewoon lekker grof opschuren. Het enige risico wat je loopt is dat sommige verven niet elkaars vrienden zijn en dan krijg je rare kleuren of het bladdert erzo vanaf. Dit heb ik wel nog maar 1 keer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Top dan ga ik even met de grit 120 over die rode laag en dan vind ik het daarna prima. Komt berg rotzooi vanaf trouwens.

Deze deur is sowieso de proefdeur (schuurdeur, dus als het fubar is is het wat minder erg).

Dank je wel @Getto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En weer door. Nu de Metabo verleden tijd is en ik weer kan vlakken en verdikken, heb ik mijn werk weer opgepakt. Ik had al wat hout op de plank (haha) liggen om een bank voor bij de tafel te produceren, en daarvoor heb ik vanavond de zitting gevlakt. Bonus (soms werken dingen ook gewoon méé) is dat ik uit het ruwe hout een gele én een roze balk vandaan toverde, waardoor de bank straks vlekkeloos bij het patroon van de tafel past, die dezelfde kleuren om en om heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mLpVuEG5okqQjMh1qBTBhHQLaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miNsSWUQXCsnIpz7mlLLpMUs.jpg?f=fotoalbum_large

De frame constructie word iets anders (en met meer poten) dan de tafel vanwege de beperkte hoogte en het feit dat er meer gewicht op komt, maar de bladliggers blijven identiek - uiteraard word de bank wel iets korter zodat hij onder de tafel geschoven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Goede vraag voor de kijkers thuis: in onze keuken en hal ligt een kurkvloer (tegels, tweekleurig) die heel lichtjes inveert (tenminste: dat idee heb ik). Die ligt er sinds 1998 in kennelijk en is enorm goed verlijmd want is destijds door de vloerenboer met een verharder en egaliseringsmiddel tegelijk ingebracht zodat er niets mee kon gebeuren (aldus de vorige bewoners/eigenaren). Dat er niets met die kurken tegelvloer kon gebeuren is goed, totdat je de vloer beu bent. :+ Er zitten ook her en der beschadigingen in en de kleur is niet geweldig (rood en wit in de keuken, blauw en wit in de hal).

Mijn schoonvader (bouwvakker en opzichter die nu net met pensioen is) had het geweldige idee om er meteen PVC overheen te leggen (want lekker dun), want de huidige vloer eruit halen is een regelrechte ramp door bovenstaand verhaal. :P Dat ben ik het met hem eens, maar of PVC er daadwerkelijk overheen kan weet ik niet. Ik denk/vrees dat de vloer daar net iets te zacht voor is, en als je 2x zachte vloeren over elkaar legt dan bolt de toplaag (PVC) zo op lijkt me. :/ En ik denk dat het ook niet egaal genoeg is door de voegen en de kleine (oppervlakkige) beschadigingen in de kurken vloer zelf. Plus dat zo'n kurken tegel sowieso een soort-van reliëf erin heeft zitten om het meer een natuursteen-effect te geven.

Een andere optie is om met speciale verf de kurken tegels te verven. Kennelijk zou PU-verf daar geschikt voor zijn, maar dat zullen ongetwijfeld meerdere lagen moeten worden. Maar als je verder gaat googlen kom je verhalen tegen dat zoiets alleen kan als de kurken vloer een laklaag heeft die op waterbasis is (anders gaat de nieuwe verf niet eens pakken, of je krijgt enge chemische reacties ofzo). Geen idee of dat met onze vloer wel het geval is. :X

Eruit halen is niet echt een optie, en iets dikkers dan 3-4mm eroverheen leggen is in de keuken weer geen optie omdat de keuken aansluit op onze woonkamer (waar een parketvloer in ligt, en die gaan we nog een keer opschuren zodat daar weer een laagje van af gaat).

Oftewel: help! :P Iemand ervaring met een kurkvloer en hoe die op te knappen etc? :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:37
Ik weet niet zeker of ik hier helemaal in het juiste topic zit, maar ik kon geen passender alternatief vinden en een eigen topic maken voor een eenvoudige vraag, leek me ook niet de juiste keuze.

Ik heb een mengkraan op de wasbak van het type https://media.s-bol.com/qPkqyGwqDM0/550x656.jpg (maar dan een oudere serie). Deze werkt verder prima, behalve dat de kraan vaak dichtvalt als ik deze niet voorbij een bepaalde waterstroom open zet. Dezelfde kraan op een andere (weinig gebruikte) wasbak, heeft dit euvel niet.

Ik heb er al meermaals op gezocht, maar kan er geen informatie over vinden.
Weet iemand van jullie of en hoe ik dat kan repareren? Meestal heb ik geen harde waterstroom nodig en is het of waterverspilling of rete irritant als de kraan telkens dichtvalt.

Mochten dergelijke kranen niet heel algemeen in elkaar steken, dan kan ik op verzoek natuurlijk foto's van het binnenwerk maken en delen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Vandaag wilde ik de houten draagvloer op de overloop van mijn jaren '30 huis deels vervangen aangezien het nogal een gatenkaas was geworden na de vele verbouwingen en daardoor instabiel.

Een heerlijke klusdag gehad, lekker voortvarend bezig geweest, roept de partner "Het is 17:45, kom je zo eten". Ik denk, ik maak mijn laatste plank nog even af. Bam. Waterleiding geraakt. -O- En ik tot dan toe maar tegen mezelf blijven zeggen: denk aan die waterleiding, denk aan die waterleiding, denk aan die waterleiding enz.

Haastige spoed is zelden goed |:( Hoofdkraan dicht. kranen open, schade inventariseren (valt mee gelukkig). Openingstijden zoeken van omringende winkels om een 22mm sok te kopen, allemaal dicht :(

Na 20 loodgieters bellen weet ik er één te vinden die voor € 50,- zwart de boel weer even komt fixen _/-\o_ Hij rijdt even met me mee om te pinnen voor hem, pincode vergeten door alle stress :X Beste man was begripvol, hij zou wel een tikkie sturen. Gelukkig werkt alles weer.

Dat was mijn eerste grote fout in twee jaar verbouwen. Ondanks alle adrenaline in mijn lijf moet ik morgen maar even realiseren dat ik daar toch ook wel trots op mag zijn.

Partner was gelukkig begripvol en zei een paar keer precies dat :(:)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:45:

Ik zit nu denk ik op de vorige grondverf, moet die er echt af af, of moet ik het alleen fors opschuren? Die bruine vlekken lijken op de foto erger dan in het echt, ze waren wel droog.

offtopic:

Gewoon opschuren met een excenter is het mooiste en dan grit 150. Niet te grof anders ga je krassen zien in het aflakken uiteindelijk.

Let wel op met kaal hout dat je 2 lagen grondverf doet om luchtbelletjes in je aflak te voorkomen vooral bij merbau hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
LA-384 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:25:
Ik weet niet zeker of ik hier helemaal in het juiste topic zit, maar ik kon geen passender alternatief vinden en een eigen topic maken voor een eenvoudige vraag, leek me ook niet de juiste keuze.

Ik heb een mengkraan op de wasbak van het type https://media.s-bol.com/qPkqyGwqDM0/550x656.jpg (maar dan een oudere serie). Deze werkt verder prima, behalve dat de kraan vaak dichtvalt als ik deze niet voorbij een bepaalde waterstroom open zet. Dezelfde kraan op een andere (weinig gebruikte) wasbak, heeft dit euvel niet.

Ik heb er al meermaals op gezocht, maar kan er geen informatie over vinden.
Weet iemand van jullie of en hoe ik dat kan repareren? Meestal heb ik geen harde waterstroom nodig en is het of waterverspilling of rete irritant als de kraan telkens dichtvalt.

Mochten dergelijke kranen niet heel algemeen in elkaar steken, dan kan ik op verzoek natuurlijk foto's van het binnenwerk maken en delen.
beetje beunoplossing (vooral schijnoplossing) maar je zou evt de veelgebruikte kraan en de minder gebruikte kraan kunnen omwisselen. Ik denk niet dat je dat zou moeten willen eerlijk gezegd, maar als je bijv om wat voor reden dan ook minimaal geld er aan uit wil geven kan dit het overwegen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
James1665 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:20:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. gezien aan de voorgaande post's is het het prima om hier een klusvraag te stellen.
Graag jullie input.

Momenteel ben ik bezig met een zolderverbouwing en ik zou daar graag een kleine badkamer realiseren.
Hiervoor wil ik mijn trapgat gaan verkleinen 100x80cm.

Mijn plan is een staalconstructie op de bestaande betonvloerplaten aan te sluiten. 1 zijde zal met ankerbouten in de betonnen wand worden bevestigd.

2x UNP100 (voor lengte muur en breedte) en 2x hoekprofiel 80x80x8 (voor lengte en breedte op bestaande betonvloeren) als frame op maat te laten lassen (1045 x 850), overlap (40 a 50) met bestaande betonkanaalvloerplaten 2 zijden in hoekvorm. Muurzijde ankerbouten M8 (16mm) Stuks 7 (10,5cm) of 6 ( 12CM).

In het frame 20mm steenwol stroken ter geluidsisolatie
Lewisplaat ‘zwevend’ plaatsen (1005X810)
Dikte 16+34+20 (lewispl, grindbeton, zandcement)
Randen dekvloer waterdicht maken -> Kimband, (afdichtingsband en afdichtpasta)
Tegelvloer leggen over het gehele oppervlakte 2100x2100
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Onderzijde en zijkant afwerken met gipsplaat. Wanden houtskelet met waterdicht plaatmateriaal.
Het oppervlakte wordt gebruikt om de wasmachine en droger in een kast weg te werken.
Vandaar extra geluidswerende isolatie. Traponderdoorgang blijft zo nog 2M.

Graag jullie advies
Ik zou advies inwinnen bij een bouwkundige. Het lijkt met ok wat je gaat doen, wellicht iets overgedimensioneerd zelfs, maar zeker weten doe ik het niet. Volgens mij kan je tegen de muur ook met een hoekprofiel volstaan bijv. Een wasmachine en droger geven echter wel de nodige trillingen af, dus je wil wel zeker weten dat de boel stevig en stijf genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Bart-Willem schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:45:
Goede vraag voor de kijkers thuis: in onze keuken en hal ligt een kurkvloer (tegels, tweekleurig) die heel lichtjes inveert (tenminste: dat idee heb ik). Die ligt er sinds 1998 in kennelijk en is enorm goed verlijmd want is destijds door de vloerenboer met een verharder en egaliseringsmiddel tegelijk ingebracht zodat er niets mee kon gebeuren (aldus de vorige bewoners/eigenaren). Dat er niets met die kurken tegelvloer kon gebeuren is goed, totdat je de vloer beu bent. :+ Er zitten ook her en der beschadigingen in en de kleur is niet geweldig (rood en wit in de keuken, blauw en wit in de hal).

Mijn schoonvader (bouwvakker en opzichter die nu net met pensioen is) had het geweldige idee om er meteen PVC overheen te leggen (want lekker dun), want de huidige vloer eruit halen is een regelrechte ramp door bovenstaand verhaal. :P Dat ben ik het met hem eens, maar of PVC er daadwerkelijk overheen kan weet ik niet. Ik denk/vrees dat de vloer daar net iets te zacht voor is, en als je 2x zachte vloeren over elkaar legt dan bolt de toplaag (PVC) zo op lijkt me. :/ En ik denk dat het ook niet egaal genoeg is door de voegen en de kleine (oppervlakkige) beschadigingen in de kurken vloer zelf. Plus dat zo'n kurken tegel sowieso een soort-van reliëf erin heeft zitten om het meer een natuursteen-effect te geven.

Een andere optie is om met speciale verf de kurken tegels te verven. Kennelijk zou PU-verf daar geschikt voor zijn, maar dat zullen ongetwijfeld meerdere lagen moeten worden. Maar als je verder gaat googlen kom je verhalen tegen dat zoiets alleen kan als de kurken vloer een laklaag heeft die op waterbasis is (anders gaat de nieuwe verf niet eens pakken, of je krijgt enge chemische reacties ofzo). Geen idee of dat met onze vloer wel het geval is. :X

Eruit halen is niet echt een optie, en iets dikkers dan 3-4mm eroverheen leggen is in de keuken weer geen optie omdat de keuken aansluit op onze woonkamer (waar een parketvloer in ligt, en die gaan we nog een keer opschuren zodat daar weer een laagje van af gaat).

Oftewel: help! :P Iemand ervaring met een kurkvloer en hoe die op te knappen etc? :)
is marmoleum een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:23:
Ik had laatst een vraagje over een elektradoos waar wat antwoorden op kwamen, Gelijk wat op aangesloten:

[Afbeelding]

Verder voor 3 euro een afzuigadapter voor de zaagtafel gemaakt :P Zit inmiddels nog een extra stukje aan waar de geleende bouwstofzuiger precies op past :P Uitgang van de zaagtafel was net iets groter dan de 32mm pvc pijp, ik denk 35mm. Stukje klitteband om de buis, gefixeerd met ductape en gaan :+

[Afbeelding]
Ik kan me voorstellen dat je stofafzuiging beter wordt als je je 90 graden bochten vervangt door 2 x 45 graden (in totaal dus 4 x 45 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JelleMN86 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Gewoon opschuren met een excenter is het mooiste en dan grit 150. Niet te grof anders ga je krassen zien in het aflakken uiteindelijk.

Let wel op met kaal hout dat je 2 lagen grondverf doet om luchtbelletjes in je aflak te voorkomen vooral bij merbau hout.
Check. is dit merbau? het hout lijkt er wel wat op ja.
Ik heb een goede vlakschuurmachine om in allerlei hoekjes van lijstjes enzo te komen, die ga ik ervoor gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
rbaidjoe schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je stofafzuiging beter wordt als je je 90 graden bochten vervangt door 2 x 45 graden (in totaal dus 4 x 45 graden)
Of de zaagtafel omdraait ;-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Dank voor je idee. Ik heb ook 45 graden bochtjes meegenomen en ga het eerst met de 90 graden bochtjes testen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
JT schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

Dank voor je idee. Ik heb ook 45 graden bochtjes meegenomen en ga het eerst met de 90 graden bochtjes testen.
Heb het uit ervaring moeten leren: heb een verrijdbare kar gemaakt voor de stofzuiger en opvangbank en ze boven elkaar gezet. Vanwege de ruimte .. maar omdat de slang een etage lager moet, heb je snel een hoge fluittoon. Nu ga ik een nieuwe kar maken waar ze ongeveer op dezelfde hoogte staan en er een bijna rechte verbinding tussen stofzuiger en cycloon ontstaat. Beetje zoiets als Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/4b/3f/9c/4b3f9c6cc1caa42a7e546847ec1c164e.jpg.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat denken jullie, is een frees als deze voldoende om in 2 stappen door 30mm eiken te gaan op een nette manier? Zoals eerder al was gesuggereerd, eerst 2 gaten maken met gatenzaag (wat is daar eigenlijk het mooiste voor? Speedboor? bi-metaal geval? Iets anders?), met decoupeer het merendeel eruit en dan met de frees de randen doen.
Eusebius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

Heb het uit ervaring moeten leren: heb een verrijdbare kar gemaakt voor de stofzuiger en opvangbank en ze boven elkaar gezet. Vanwege de ruimte .. maar omdat de slang een etage lager moet, heb je snel een hoge fluittoon. Nu ga ik een nieuwe kar maken waar ze ongeveer op dezelfde hoogte staan en er een bijna rechte verbinding tussen stofzuiger en cycloon ontstaat. Beetje zoiets als [Afbeelding].
Ok, wat is het doel van de kar, staat aan de andere kant van de plank waar de stofzuiger staat een extra opvangbak?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JelleMN86 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Ik neem aan dat je hem dan tussendoor nog even opschuurt, klopt dat?

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik moest googlen. :+ Maar dat is dus linoleum? Is dat niet vrij dik? :P Vinyl is misschien ook een optie, maar wordt gauw lelijk en denk dat vinyl weer te dun is waardoor je de voegen die er nu in zitten er doorheen gaat zien.

Als ik zo verder rond kijk raadt men aan om linoleum/marmoleum te laten leggen in plaats van zelf te doen. Maar zoveel anders dan vinyl is het leggen toch niet? En het mag gewoon direct over een kurken vloer heen? :P Edit: gevonden. Kennelijk moet linoleum "gelast" worden om er zeker van te zijn dat er geen vocht in de naden kan komen. Want kennelijk kan linoleum totaal niet tegen vocht. Eigenlijk valt het dus meteen af aangezien het in de keuken (kans op nattigheid is dan groot) en in de hal (waar je dus meteen binnen komt na een regenbui) gelegd moet worden. Juist voor dat lassen is een vakman nodig trouwens, dat is niet zomaar iets wat je zelf kan zeg maar. :+ Met klik-linoleum kan je het prima zelf doen, maar heb je dus een vloer die niet in een vochtige of kans-op-vocht-ruimte gebruikt kan worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Bart-Willem op 20-08-2020 00:16 ]

Volvotips.com

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:59
Bart-Willem schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:45:
...

Geen ervaring mee, maar zou een gietvloer erover heen kunnen misschien?

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:41:
[...]

Ik neem aan dat je hem dan tussendoor nog even opschuurt, klopt dat?
Het hout ziet er inderdaad uit als merbau.

Tussen de lagen door zeker schuren en dat met grit 240 maximaal. Als je dat met de machine doet pas dan op dat je dan niet door de verf weer heengaat :)

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:31:
Wat denken jullie, is een frees als deze voldoende om in 2 stappen door 30mm eiken te gaan op een nette manier? Zoals eerder al was gesuggereerd, eerst 2 gaten maken met gatenzaag (wat is daar eigenlijk het mooiste voor? Speedboor? bi-metaal geval? Iets anders?), met decoupeer het merendeel eruit en dan met de frees de randen doen.
Ga je dan met een kopieerring werken? Dit is geen kopieerfrees met zo'n kogellager.

Met een kopieerring moet je een mal maken die X groter is dan de gewenste opening.

X is hierbij de offset je berekent met de kopieerring en de diameter van de frees.

Even uit mijn hoofd:

offset = radius kopeerring - radius freesbit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAn42h5k7F615TZ1JzEhIoY1XGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wYrGyYYlt6k4A8wBdaUlbbhI.jpg?f=user_large

Een frees met kopieerlager laat je makkelijk langs een mal lopen op de lijn die je wilt volgen zonder dat je daarbij hoeft te rekenen enhet levert ruimte voor fouten, een ruimere mal is lastiger te postioneren dan een malletje precies op de gewenste maat.

Voor wat betreft het gat, dat ligt een beetje aan de opening die je wilt maken.

Heeft de opening dezelfde breedte heeft als je freesdiameter? of is de opening breder?

beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PFF2N7UIBr4OpIMTBnXm0qt8sk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNmjuFlgL4syIr04kxtkQTXK.jpg?f=user_large

In het bovenste geval kun je met een grote boor, zoals een speedboor, je gat boren.
Ik zou overigens wel, indien mogelijk, even proefboren. Het is tevens aan te raden om met je speedboor niet geheel door te boren, maar zodra het puntje er doorheen is het werkstuk om te draaien om uitbreken van het hout te voorkomen.

In de onderste situatie kun je met een boortje uit waar je decoupeerzaagblad doorheen kan.

Je kunt overigens die boringen ook iets terughouden van de uiteindelijke opening, zodat ook je freesje daar de radius gaat maken. Dus niet met de boor exact in de hoeken de uitsparing maken. Het lijkt me vrij lastig om met je boortje exact dit te doen.

[ Voor 58% gewijzigd door Fraggert op 20-08-2020 08:29 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bart-Willem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:11:
[...]

Ik moest googlen. :+ Maar dat is dus linoleum? Is dat niet vrij dik? :P Vinyl is misschien ook een optie, maar wordt gauw lelijk en denk dat vinyl weer te dun is waardoor je de voegen die er nu in zitten er doorheen gaat zien.

Als ik zo verder rond kijk raadt men aan om linoleum/marmoleum te laten leggen in plaats van zelf te doen. Maar zoveel anders dan vinyl is het leggen toch niet? En het mag gewoon direct over een kurken vloer heen? :P Edit: gevonden. Kennelijk moet linoleum "gelast" worden om er zeker van te zijn dat er geen vocht in de naden kan komen. Want kennelijk kan linoleum totaal niet tegen vocht. Eigenlijk valt het dus meteen af aangezien het in de keuken (kans op nattigheid is dan groot) en in de hal (waar je dus meteen binnen komt na een regenbui) gelegd moet worden. Juist voor dat lassen is een vakman nodig trouwens, dat is niet zomaar iets wat je zelf kan zeg maar. :+ Met klik-linoleum kan je het prima zelf doen, maar heb je dus een vloer die niet in een vochtige of kans-op-vocht-ruimte gebruikt kan worden.
Sowieso wil je vinyl of zeil laten leggen, en dan door een goeie vakman en geen leenbakker/kwantum pipo's. De randen is vaak het gedeelte wat gewoon echt lelijk is en er niet uitziet Erg moeilijk goed strak en netjes te snijden en dat het ook aansluit. Anders heb je direct een vloer dat het afbreuk doet aan de woning. :X Zeg maar de woningbouw woningen met opgekrulde vloerbedekking die tegen de muurplinten aan liggen. |:(

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 10:52
FirePuma142 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:18:
[...]

Normaliter een mm per dag, bij gemiddeld Nederlands weer en normale ventilatie. Dan is 28 tot 35 dagen wel een enorme pak stucwerk geweest :o

Ik heb afgelopen weekend de gehele benedenverdieping gespoten (primer op zaterdag, latex op zondag) waar de helft ongeveer nieuw stucwerk was van een dikke week oud maar spierwit. Daar helpen temperaturen van 30+ in de woonkamer natuurlijk wel goed bij.
Het was natuurlijk wel februari en inderdaad op enkele plekken is redelijk dik gestuct.
Bedenk me nu ook dat de cementdekvloer toen nog niet zo lang geleden gestort was, dus dat heeft de luchtvochtigheid ook niet goed gedaan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Joopieboy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:47:
[...]

Sowieso wil je vinyl of zeil laten leggen, en dan door een goeie vakman en geen leenbakker/kwantum pipo's. De randen is vaak het gedeelte wat gewoon echt lelijk is en er niet uitziet Erg moeilijk goed strak en netjes te snijden en dat het ook aansluit. Anders heb je direct een vloer dat het afbreuk doet aan de woning. :X Zeg maar de woningbouw woningen met opgekrulde vloerbedekking die tegen de muurplinten aan liggen. |:(
M'n vader heeft vinyl vaak zat gelegd en deed dat beter dan ooit ingehuurde "vaklui". :P

Gietvloer is geen optie: te dik. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 19:19

orf

Bart-Willem schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

M'n vader heeft vinyl vaak zat gelegd en deed dat beter dan ooit ingehuurde "vaklui". :P

Gietvloer is geen optie: te dik. :P
Een epoxy gietvloer is 2-3 mm. Iets verder terug twijfel je over de waterdichtheid van linoleum, maar er is een reden dat dit in veel ziekenhuizen en scholen op de vloer ligt.

Los daarvan: een verende kurkvloer lijkt me niet geschikt voor een harde vloer. Ik zou toch eens informeren naar mogelijkheden om die te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:46
CurlyMo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:00:
[...]
Openingstijden zoeken van omringende winkels om een 22mm sok te kopen, allemaal dicht :(
[...]
Tip: koop een voorraadje eindkappen in 12mm/15mm/22mm. Komt altijd van pas als er een keer een kraan tijdelijk gedemonteerd moet worden, of bij een issue zoals dit.

Heb het zelf ook een keer gehad. Bezig met verbouwing en waterleiding omleggen e.d. Denken dat je alles in huis hebt en dan vlak voor sluitingstijd beseffen dat de waterdruk er nog niet weer op kan. Erg vervelend omdat je al gauw geen WC meer kunt doortrekken, handen kunt wassen of koffie/thee kunt zetten :+

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2020 08:38 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
ThinkPadd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Tip: koop een voorraadje eindkappen in 12mm/15mm/22mm. Komt altijd van pas als er een keer een kraan tijdelijk gedemonteerd moet worden, of bij een issue zoals dit.
Tsja, achteraf praten :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:49
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:40:
[...]

Ga je dan met een kopieerring werken? Dit is geen kopieerfrees met zo'n kogellager.

Met een kopieerring moet je een mal maken die X groter is dan de gewenste opening.

X is hierbij de offset je berekent met de kopieerring en de diameter van de frees.

Even uit mijn hoofd:

offset = radius kopeerring - radius freesbit

[Afbeelding]

Een frees met kopieerlager laat je makkelijk langs een mal lopen op de lijn die je wilt volgen zonder dat je daarbij hoeft te rekenen enhet levert ruimte voor fouten, een ruimere mal is lastiger te postioneren dan een malletje precies op de gewenste maat.

Voor wat betreft het gat, dat ligt een beetje aan de opening die je wilt maken.

Heeft de opening dezelfde breedte heeft als je freesdiameter? of is de opening breder?

beetje dit idee:

[Afbeelding]

In het bovenste geval kun je met een grote boor, zoals een speedboor, je gat boren.
Ik zou overigens wel, indien mogelijk, even proefboren. Het is tevens aan te raden om met je speedboor niet geheel door te boren, maar zodra het puntje er doorheen is het werkstuk om te draaien om uitbreken van het hout te voorkomen.

In de onderste situatie kun je met een boortje uit waar je decoupeerzaagblad doorheen kan.

Je kunt overigens die boringen ook iets terughouden van de uiteindelijke opening, zodat ook je freesje daar de radius gaat maken. Dus niet met de boor exact in de hoeken de uitsparing maken. Het lijkt me vrij lastig om met je boortje exact dit te doen.
Die formule is toch gewoon je kopieerring - frees /2 ?

24mm ring - 18 mm frees /2 = 3 mm offset.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Die formule is toch gewoon je kopieerring - frees /2 ?

24mm ring - 18 mm frees /2 = 3 mm offset.
dat is toch hetzelfde :)

jij pakt de diameter, ik de radius, en dat is de helft van de diameter.

Killaz:

(24mm ring - 18 mm frees) : 2 = 3 mm offset.

Fraggert:

12mm radius - 9 mm radius = 3 mm offset

Jij deelt op het laatst de boel door 2, het is maar net wat je makkelijker vind, is allebei goed d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:49
Nee ome Fraggert, jij doet een extra berekening door de radius uit te rekenen :+

spoiler:
Het is nog vroeg, vergeef me ja ;w

[ Voor 29% gewijzigd door KillaZ op 20-08-2020 09:35 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:29:
Nee ome Fraggert, jij doet een extra berekening door de radius uit te rekenen :+
Ja, je hebt gelijk, ik doe dat een stuk omslachtiger :P :+

Ik reken eerst 2 radiussen uit, waarbij jij het eindresultaat alleen hoeft te halveren, je opmerking klopt dus wel degelijk ;)

Ik zal ook even uitleggen, in willekeurige volgorde, waarom ik mijn methode pak.

Ten eerste ben ik heel erg visueel ingesteld en stel me altijd voor hoe ik iets instel of moet aftekenen.

Ik kijk (letterlijk en figuurlijk) dus alleen naar het oranje (slecht zichtbaar: de rechthoek) deel van het plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O49QtcXw-JnuSSi-DbX4KZx7Bmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ztFHwjzPhUWHovkYMyfDixbJ.jpg?f=user_large

Daar zie je dus al dat ik met de radius ga rekenen.

Ten tweede.......mij is geleerd dat met zo'n berekening je meteen je formule zo maakt dat je uitkomt op je eindresultaat. Dit voorkomt "ow ja, moest nog halveren".

Dus

(diameter kopieering : 2) - (diameter frees : 2) = offset

=>

radius kopieerring - radius frees = offset

Ten derde......

Werk ik met mijn MFS (multifreessjabloon) om bijv een rechthoek uit te frezen, dan moet je je offset namelijk x 2 pakken om je sjabloon op maat te zetten. Vergeet je dan eerst te halveren en stel je je freessjabloon te groot in dan kun je dat niet meer corrigeren.

Een te klein uitgefreesde opening kun je wel weer corrigeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXP6qzeHCqj14vdEC1l6ZXMVeCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dzvuymf91jnlaaNgumBxH6YO.jpg?f=user_large

Het maakt niet uit welke methode je uiteindelijk hanteert natuurlijk, als je maar weet wat je doet d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 21-08-2020 10:02 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 468 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/