[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 12:39

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

@KillaZ

dekt dit de lading?

[Afbeelding]

voor zover ik dat kan beoordelen ben ik van mening dat je die ligger elke 500 met 75 inkeept en daarmee teveel verzwakt. Die overspannng is 2500 toch (2,5 meter?).

Dan kun je beter de balkenlaag zoals je voorstelt met 3 tellerkopschroeven blind tegen die ligger monteren
@KillaZ

De ringbalk is 15x15cm?
Dit kan inderdaad niet, nog niet zozeer om de ringbalk, maar de ligger verzwak je hiermee dusdanig.

Het gaat puur om het opleggen, dat hoeft niet door tot het eind, 5cm in de ringbalk is voldoende, maar voor de overspanning van 250cm heb je toch minimaal 10cm nodig.

Heb/wil je een oversteek?

Wat je kunt overwegen is een zwaluwstaart, zelf maken of kopen.

https://www.contimeta.com...wstaart-type-etb/g+c+ch+a

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

@KillaZ

dekt dit de lading?

[Afbeelding]

voor zover ik dat kan beoordelen ben ik van mening dat je die ligger elke 500 met 75 inkeept en daarmee teveel verzwakt. Die overspannng is 2500 toch (2,5 meter?).

Dan kun je beter de balkenlaag zoals je voorstelt met 3 tellerkopschroeven blind tegen die ligger monteren
Held! Yes.
Kaasplank schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:57:
Daar zit een mooi prijsje aan per stuk. Frees elke 50cm een sparing van de breedte van de dwarsbalk en 1/3 van de hoogte en schroef hem dan via de andere kant vast.

Iedereen blijft hier imho de sterkte van hout onderschatten als het op overspanningen aan komt.
Dus zoals @Fraggert aangeeft? 50 mm bij 50mm uitfrezen? in de ringbalk en 50 bij 50 overhouding in de ligger :)
Jelte,89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

@KillaZ

De ringbalk is 15x15cm?
Dit kan inderdaad niet, nog niet zozeer om de ringbalk, maar de ligger verzwak je hiermee dusdanig.

Het gaat puur om het opleggen, dat hoeft niet door tot het eind, 5cm in de ringbalk is voldoende, maar voor de overspanning van 250cm heb je toch minimaal 10cm nodig.

Heb/wil je een oversteek?

Wat je kunt overwegen is een zwaluwstaart, zelf maken of kopen.

https://www.contimeta.com...wstaart-type-etb/g+c+ch+a
toon volledige bericht
De ringbalk is zelfs minder ivm budget, dus dat verhaal gaat al helemaal niet op. Ik ga er nog even over nadenken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door KillaZ op 18-08-2020 11:17 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
KillaZ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Held! Yes.
[...]

Dus zoals @Fraggert aangeeft? 50 mm bij 50mm uitfrezen? in de ringbalk en 50 bij 50 overhouding in de ligger :)
Nee, want dan mis je nog 5cm van de gording,

10cm bij 5cm uit de ringbalk, en 5x5cm uit de gording

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Terechte opmerking van @Kaasplank , die zijn echt erg duur.

[...]

zoals mijn bovenstaande schets vond ik de inkepingen teveel verzwakken, mee eens?

bedoel jij zo?

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ja zo. Dan ligt de balk toch ergens op, kan hij nergens heen, hou je deels nog de volledige hoogte van de hoofdligger en je kunt nog steeds aan de andere kant een paar flinke schroeven in de kopse kant van de dwarsbalk ketsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:59
Fuel_80 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:50:
Er zijn toch ook balkankers te koop die uit het zicht zitten? Die had laatst iemand gedeeld hier.
Je bedoelt zwaluwstaart balkdragers?
Afbeeldingslocatie: https://www.balkdragers.com/media/Productgalery/mise-en-situation-ets-2.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:16:
De ringbalk is zelfs minder ivm budget, dus dat verhaal gaat al helemaal niet op. Ik ga er nog even over nadenken. :)
Wat je zou kunnen doen is even het totaalplaatje laten weten, dan kunnen we even wat verder kijken dan alleen een detail van een constructie.

Gewoon een papiertjepakken en een pen zoals ik heb gedaan, allicht kun je je ringbalk zelf nog wat hoger pakken en hoef je misschien minder fratsen uit te halen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CurlyMo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Je bedoelt zwaluwstaart balkdragers?
[Afbeelding]
de kleinste kost 25 euro :+

hier zelfs 38 in fraai alu :X https://www.houtverbinders.nl/etb90-b

overzichtje : https://www.houtverbinder...verbindingen/zwaluwstaart

vanaf 15 euro indien toepasbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 18-08-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsja, daar ga ik niet over :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CurlyMo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Tsja, daar ga ik niet over :p
_O-

die dingen werden net getipt door @Fuel_80 maar @Kaasplank vreesde al voor de kosten :)

ik dacht niet dat die dingen over een tientje zouden gaan, maar blijkbaar zitten we hier in de categorie "goedgekeurde" houtverbinders en niet in de hoek van de bouwmarktdragertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

_O-

die dingen werden net getipt door @Fuel_80 maar @Kaasplank vreesde al voor de kosten :)
Ik had over de tip van @Jelte,89 heen gelezen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

_O-

ik dacht niet dat die dingen over een tientje zouden gaan, maar blijkbaar zitten we hier in de categorie "goedgekeurde" houtverbinders en niet in de hoek van de bouwmarktdragertjes.
https://www.balkdragers.c...oups/100/g+c+a+nr+view+f1

Ik ga niet zeggen dat het goedkoop is, dat moet iedereen maar voor zichzelf uit maken. Het is echter geen 25 euro per stuk....

En als alternatief: https://www.balkdragers.c...Sx6u60Ug01SMaAjOJEALw_wcB

[ Voor 16% gewijzigd door Fuel_80 op 18-08-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fuel_80 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

https://www.balkdragers.c...oups/100/g+c+a+nr+view+f1

Ik ga niet zeggen dat het goedkoop is, dat moet iedereen maar voor zichzelf uit maken. Het is echter geen 25 euro per stuk....
(y)

ik had mijn post inmiddels aangepast, die 25 en 38 waren alu, ik vond ze in staal vanaf zo'n 15 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CurlyMo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Ik had over de tip van @Jelte,89 heen gelezen inderdaad.
no worries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

pwoh, nicely done mate _/-\o_

die ubergeile CNC, is die van de baas? :P
Thanx. Nee, die is niet van de baas, maar van mij zelf. Ik heb al een tijdje (bijna) niets gepost op Tweakers en in die tijd zijn er wel wat tools bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

L.N. schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Thanx. Nee, die is niet van de baas, maar van mij zelf. Ik heb al een tijdje (bijna) niets gepost op Tweakers en in die tijd zijn er wel wat tools bijgekomen.
shame on you :P

ik zag je wel op WW nog wat rondspoken, moet ik je daar maar beter in de smiezen gaan houden blijkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Wat je zou kunnen doen is even het totaalplaatje laten weten, dan kunnen we even wat verder kijken dan alleen een detail van een constructie.

Gewoon een papiertjepakken en een pen zoals ik heb gedaan, allicht kun je je ringbalk zelf nog wat hoger pakken en hoef je misschien minder fratsen uit te halen.
:Y *O* ik ben geen tekenaar, dus forgive me.

- Ringbalk = Zelfde maat als gording. Misschien niet ideaal, maar ik kan niet over het budget van iemand besluiten.
- Linker hok = 3 meter
- rechter stuk = zithoek = 2,5 meter.
- Palen zijn 12x12 cm
- Gordingen 15x5 cm
- HoH = 50 cm. Kan eventueel ook 40 worden (is makkelijker met underlayment).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-DVywPLDgLsbgiwoKnFWjjY5tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pSGUxPrGb7lCmiOGBkfwKfL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 18-08-2020 11:42 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
Klein vraagje van een beginnende klusser.
Ik wil (voor zo-goed als de eerste keer) een wasmachine ombouw gaan maken met een tafelblad.
Ongeveer zoiets als dit: https://www.eskameubelen....chine-ombouw/#description (alleen dan voor 1 wasmachine en dan een lang tafelbad met dat 'kastje')

Alleen, hoe doe ik dit in mijn eentje? Op de grond leggen en dan opbouwen om het vervolgens om te draaien?
Of bijvoorbeeld op de wasmachine laten rusten en dan vanaf 1 kant beginnen met opbouwen?

Ik wil het vast gaan maken met L versterkingshoeken aan de onderzijde zodat het 'onzichtbaar' is.

Ik wil het echt in mijn eentje proberen omdat ik mezelf wil overwinnen.
(klinkt heel kinderachtig misschien maar ik heb 2 linker handen en ik wil hier graag verandering in brengen. De bijkeuken word mijn 'oefenen project').

Alvast dank voor reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 18:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

seadogg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:37:
Ik wil (voor zo-goed als de eerste keer) een wasmachine ombouw gaan maken met een tafelblad.
Ongeveer zoiets als dit: https://www.eskameubelen....chine-ombouw/#description (alleen dan voor 1 wasmachine en dan een lang tafelbad met dat 'kastje')

Alleen, hoe doe ik dit in mijn eentje? Op de grond leggen en dan opbouwen om het vervolgens om te draaien?
Of bijvoorbeeld op de wasmachine laten rusten en dan vanaf 1 kant beginnen met opbouwen?

Ik wil het vast gaan maken met L versterkingshoeken aan de onderzijde zodat het 'onzichtbaar' is.

(klinkt heel kinderachtig misschien maar ik heb 2 linker handen en ik wil hier graag verandering in brengen. De bijkeuken word mijn 'oefenen project').

toon volledige bericht
De ombouw 'op zijn kant' opbouwen lijkt mij de meest fijn werkende optie. Zodra je ombouw dan klaar is, zet je 'm overeind en kan je deze zo over de wasmachine heen schuiven.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Dag klussende tweakers,

In mijn nieuwbouwhuis heb ik een inbouwkast gemaakt met een frame van vurenhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrE_kAmOhuFNUM3m1IZHUu9k_98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMlGLSPa7dMKvkwSyYdKOlto.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend heb ik hier deuren op gemaakt. Deze heb ik gemaakt van beukenhout meubelpanelen van de Gamma, met verlijmde kleine houtjes. Na installatie hingen ze keurig recht en er zat een mooie gelijkmatige kier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_k9B6gO6q8p4xXhoMXXzvNWrYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU5G4b1a8eFxvUIY7ItOGaWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC3KcX69ukecVRrl5oAdhY2Xs0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCd1SGRgoSUAJ7pnjCeIudHp.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende ochtend is deze kier heel anders, de 2 rechter deuren zijn krom getrokken, waardoor de deuren aan de boven en onderkant tegen elkaar komen als ze dicht zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZAJYq1qhBZBH2Pd7DyFqfH3s0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFZxOvnhwS4O57cOoWazCOfG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igzGntrs17FEQXXM8lPh3RJFbXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UD0ekQsQnyyIXinFGuPQiGxR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de schroeven op de scharnieren gebruikt om de deuren verder uit elkaar te zetten, maar dat heft maar een deel van de werking op. Ik ben van plan om het nog even af te wachten, hopelijk trekt het weer bij (recht). De luchtvochtigheid is nu erg hoog i.v.m. de regen die het afgelopen weekend is gevallen.
Ik wil de deuren uiteindelijk gaan beitsen (heb ik met de binnenkant ook gedaan).
Wat kan ik doen als het zo blijft?
Mij lijkt het het beste om de zijkanten dan te schaven zodat de kier weer gelijkmatig is, zijn er betere opties? Met mijn schuurmachine maak ik vaak een ronde rand, dus dat zie ik niet zo zitten. Met mijn cirkelzaag is het lastig om exact recht te zagen, en een tafelzaag heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@KillaZ, @Fraggert

En als je die zwaluwstaart nu zelf maakt? Door de schuinlopende vorm draagt deze over de hele balk,

Stel je keept recht uit, en er blijft x centimeter over, dan draagt deze x cm de lasten,
Door de zwaluwstaart toe te passen, pak je wel de totale hoogte.

Duidelijk of moet ik even schetsen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@roltor Heb je genoeg scharnieren gebruikt? Oftewel: is je deur niet te zwaar voor het aantal en/of type scharnieren dat je hebt gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 18-08-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

gewoon rubber profiel strip toch?

zoals een raamrubber werkt, als dat flexibel genoeg is kun je dat rond een cirkel doen :)

Beetje in deze hoek zoeken:

https://www.rubberwebshop.nl/rubber-profielen
Zou eventueel vast gelijmd kunnen worden, lijkt me alleen niet heel mooi rondom de randen. Ik ga eens naar de opties kijken die ze hebben.
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

snap ik, heb je ook zeker gelijk in :)

allicht door het feit dat ik dacht dat de slaginskans naar een passende bestaande ring aanzienlijk moeilijk zou gaan worden meteen maar even richting profielstrips gedacht.

@Robbie T heb je een bovenfrees? Zo'm ring kun je ook uit MDF frezen en dan op de opening lijmen.

Dat gezegd hebbende, je kunt ook gewoon de ronde uitsparing netjes afwerken door een afrondfrees.

Dan heb je niet eens een ring nodig :)

ps: ik had niet eens gaten in die deur gemaakt, als je was hebt doe je het deurtje open, kleine moeite IMHO en je kastenwand/meubel blijft er mooi strak door met dichte deurtjes
toon volledige bericht
Helaas geen bovenfrees, staat nog op het verlangen
CappieL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:29:
@Robbie T : edge banding (heb je wel een klein rond strijkijzertje nodig ;))
lijstje ;-).

Klinkt in elk geval als de juiste term. Ik ga op zoek!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

toon volledige bericht
Hoi Seadog,

allereerst, dit zijn verre van kinderachtige vragen en ook met 2 linkerhanden maar een hoop goede wil ben je hier op de juiste plaats beland met je hulpvraag.

Ik, en vele anderen hier, zijn meer dan bereid je hiermee te helpen.

want vooral dit:

vind ik hartstikke goed en lovenswaardig van je _/-\o_

Terug naar je hulpvraag :)

ik zou dit gewoon op de vloer in elkaar gaan schroeven, dan heb je een vlakke ondergrond die (naar ik vermoed) ruim voldoende vlak is om dit haaks genoeg in elkaar te steken.

Mijn tip in elk geval, maak een bouwtekening, dit hoeft geen architektonisch hoogstandje te wezen maar zo krijg je inzicht in de manier van bouwen en welke maten je panelen moeten hebben.

je zult niet de eerste zijn die het linker paneel en rechterpaneel per ongeluk verschillend monteert en niet meer uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH7Vp74tafPyLW53YQgoWUyDEos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cycIAb5Nj9Xv89RNPJEY4KUF.jpg?f=user_large

Ga je een volle achterplaat maken? Zo niet dan kun je het geheel over de wasmachine heen naar achteren schuiven. Plaats je een achterkant dan moet je ff de buurman inschakelen.

Ik zou zeker niet dat meubel op de plaats gaan maken, dan moet je je in allerlei bochten wringen om overal bij te kunnen. Ik trok nog liever de wasmachine van zijn plek dan eromheen te lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Robbie T schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:56:

Helaas geen bovenfrees, staat nog op het verlangenlijstje ;-).
dan zou ik die frees maar eens naar voren trekken indien dat mogelijk is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 18:37

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@seadogg Mooi project, ik zou eventueel nog even rekening houden met een lekbak voor onder de wasmachine. Al mag je dat natuurlijk voor jezelf beslissen of je het nuttig vind, ik zorg er zelf wel voor.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Ja zo. Dan ligt de balk toch ergens op, kan hij nergens heen, hou je deels nog de volledige hoogte van de hoofdligger en je kunt nog steeds aan de andere kant een paar flinke schroeven in de kopse kant van de dwarsbalk ketsen.
@Jelte,89 Kaasplank gaat mee met mijn montage voorstel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssmk1NVIhnhPYIn9PYJMDMnYPzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEz69iTESDPActww9SOk389l.jpg?f=fotoalbum_large

of bedoel jij een zwaluwstaart helemaal door? zoals schematisch hieronder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQIFbelERz7qzSvMaHez5AzcsF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ALsPTgJEgmgJFoGIYit8SM2V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

:Y *O* ik ben geen tekenaar, dus forgive me.

- Ringbalk = Zelfde maat als gording. Misschien niet ideaal, maar ik kan niet over het budget van iemand besluiten.
- Linker hok = 3 meter
- rechter stuk = zithoek = 2,5 meter.
- Palen zijn 12x12 cm
- Gordingen 15x5 cm
- HoH = 50 cm. Kan eventueel ook 40 worden (is makkelijker met underlayment).

[Afbeelding]
ik mis wat afmetingen Picasso :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVsCIAklAt9_LjbG5xVoZpD06Kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/51fusPRuS3xL10tKRcDd4u3V.jpg?f=user_large

interpreteer ik dat zo goed uit je begeleidende tekst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

roltor schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:43:
Dag klussende tweakers,

In mijn nieuwbouwhuis heb ik een inbouwkast gemaakt met een frame van vurenhout.

[Afbeelding]

Afgelopen weekend heb ik hier deuren op gemaakt. Deze heb ik gemaakt van beukenhout meubelpanelen van de Gamma, met verlijmde kleine houtjes. Na installatie hingen ze keurig recht en er zat een mooie gelijkmatige kier:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De volgende ochtend is deze kier heel anders, de 2 rechter deuren zijn krom getrokken, waardoor de deuren aan de boven en onderkant tegen elkaar komen als ze dicht zitten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de schroeven op de scharnieren gebruikt om de deuren verder uit elkaar te zetten, maar dat heft maar een deel van de werking op. Ik ben van plan om het nog even af te wachten, hopelijk trekt het weer bij (recht). De luchtvochtigheid is nu erg hoog i.v.m. de regen die het afgelopen weekend is gevallen.
Ik wil de deuren uiteindelijk gaan beitsen (heb ik met de binnenkant ook gedaan).
Wat kan ik doen als het zo blijft?
Mij lijkt het het beste om de zijkanten dan te schaven zodat de kier weer gelijkmatig is, zijn er betere opties? Met mijn schuurmachine maak ik vaak een ronde rand, dus dat zie ik niet zo zitten. Met mijn cirkelzaag is het lastig om exact recht te zagen, en een tafelzaag heb ik niet.
toon volledige bericht
Wauw, netjes gedaan joh _/-\o_ d:)b

ik vrees dat dit een gevalletje acclimatiseren is geweest. Ik heb ook al eens zo'n meubelpaneel volkomen krom gehad in een kastje, echt waardeloos.

normaliter moet je dit soort spul dus neerleggen in de ruimte waar je het gaat toepassen en even de tijd geven en daarna op maat zagen. Veel meubelmaken maken deuren van kastjes eerst ook overmaats om ze pas op het laatste moment pas te maken.

je hebt een cirkelzaag zeg je, daar kun je zelf een DIY/quick and dirty rail voor maken, genoeg voorbeeldjes op het internet, en je bent er handig zat voor zo te zien.

Dit was mijn DIY rail voor mijn eerste handcirkelzaag :)

De zolol van de zaag drukte ik hierbij tegen de lat aan. De ene kant is voor een rechte zaagsnede, en de andere kant is voor een 45 graden verstek zaagsnede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p8Y_qzmbQUCdqxRMKaAyG5sVsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZHRvPLi2UmNCrmHpXwAKIxB.jpg?f=fotoalbum_large

ik zou nu eerst even afwachten wat de deuren gaan doen, even wat tijd geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
Goudvis schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

De ombouw 'op zijn kant' opbouwen lijkt mij de meest fijn werkende optie. Zodra je ombouw dan klaar is, zet je 'm overeind en kan je deze zo over de wasmachine heen schuiven.
Dank voor je reactie. Dit klinkt als logisch inderdaad..Zo kan ik ook goed bij alle schroeven als ik het nu bedenk.
rockhopper schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:04:
@seadogg Mooi project, ik zou eventueel nog even rekening houden met een lekbak voor onder de wasmachine. Al mag je dat natuurlijk voor jezelf beslissen of je het nuttig vind, ik zorg er zelf wel voor.
Dank voor je reactie.
We hebben er inderdaad een lekbak onder. Maar je bedoeld dan rekening houden met het formaat kwa diepte? Want de ombouw blijft gelijk.
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Hoi Seadog,

allereerst, dit zijn verre van kinderachtige vragen en ook met 2 linkerhanden maar een hoop goede wil ben je hier op de juiste plaats beland met je hulpvraag.

Ik, en vele anderen hier, zijn meer dan bereid je hiermee te helpen.

want vooral dit:

[...]

vind ik hartstikke goed en lovenswaardig van je _/-\o_

Terug naar je hulpvraag :)

ik zou dit gewoon op de vloer in elkaar gaan schroeven, dan heb je een vlakke ondergrond die (naar ik vermoed) ruim voldoende vlak is om dit haaks genoeg in elkaar te steken.

Mijn tip in elk geval, maak een bouwtekening, dit hoeft geen architektonisch hoogstandje te wezen maar zo krijg je inzicht in de manier van bouwen en welke maten je panelen moeten hebben.

je zult niet de eerste zijn die het linker paneel en rechterpaneel per ongeluk verschillend monteert en niet meer uitkomt.

[Afbeelding]

Ga je een volle achterplaat maken? Zo niet dan kun je het geheel over de wasmachine heen naar achteren schuiven. Plaats je een achterkant dan moet je ff de buurman inschakelen.

Ik zou zeker niet dat meubel op de plaats gaan maken, dan moet je je in allerlei bochten wringen om overal bij te kunnen. Ik trok nog liever de wasmachine van zijn plek dan eromheen te lopen klooien.
toon volledige bericht
Dank voor je reacties. Ben een long-time lurker hier maar moet er toch maar eens aan beginnen haha. Ik wil graag wat handiger worden omdat ik soms een simpel lampje nog niet kan ophangen ;( :+ (erg hé!).

maar heel fijn deze reacties.
Ik denk dat (zoals boven al geschreven) het logisch is om de ombouw op zijn kant te bouwen.
Er komt geen achterplaat op (we hebben een mooie tegelmuur) dus ik kan deze perfect over de wasmachine heen schuiven.

Goede tip ook om hem even simpel uit te tekenen. dit scheelt ook een hoop denk werk denk ik zo.

En het monteren met van die 'L' plaatjes is prima toch? Of zouden de planken dan teveel naar links/rechts bewegen?

Nogmaals dank allemaal :) Word gewaardeerd dit en een foto van het eindresultaat* zal er zeker komen.

*als ik dit haal zonder dat de bijkeuken in is gestort :9 >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

seadogg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:36:
Dank voor je reacties. Ben een long-time lurker hier maar moet er toch maar eens aan beginnen haha. Ik wil graag wat handiger worden omdat ik soms een simpel lampje nog niet kan ophangen ;( :+ (erg hé!).

maar heel fijn deze reacties.
Ik denk dat (zoals boven al geschreven) het logisch is om de ombouw op zijn kant te bouwen.
Er komt geen achterplaat op (we hebben een mooie tegelmuur) dus ik kan deze perfect over de wasmachine heen schuiven.

Goede tip ook om hem even simpel uit te tekenen. dit scheelt ook een hoop denk werk denk ik zo.

En het monteren met van die 'L' plaatjes is prima toch? Of zouden de planken dan teveel naar links/rechts bewegen?

Nogmaals dank allemaal :) Word gewaardeerd dit en een foto van het eindresultaat* zal er zeker komen.

*als ik dit haal zonder dat de bijkeuken in is gestort :9 >:)
toon volledige bericht
we zijn allemaal ergens begonnen, de een doet dat met vallen en opstaan en de ander blijkt een klustalent die vanuit stilstand een sprint neemt tot een zeer hoog niveau.

wat even belangrijk is bij deze constructie, al je uitgaat van een vlakke plaat met daaronder platen als poten in een L-montage is het kruisverband (windverband in bouwconstructies.

Nou al de bovenzijde niet zwaar belast worden maar in het dagelijsk gebruik is het wel prettig als zoiets niet erg zwabbert met het minste of geringste.

Je wordt in je constructie al geholpen dat er een onderkastje komt waardoor niet over de gehele lengte een verband ontbreekt.

bedoel je met "L-plaatjes" dit soort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pASqwuMROZYWsXgcx1GZS8GRYCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yASqhqNWXLhOtP9EvIvoDyBr.jpg?f=user_large

Op zich kun je daarmee best zo'n meubel maken, ik zou wel die profielen zo groot mogelijk nemen, oftwel, met zo lang mogelijke benen, hoe minder de met elkaar verbonden platen nog kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

we zijn allemaal ergens begonnen, de een doet dat met vallen en opstaan en de ander blijkt een klustalent die vanuit stilstand een sprint neemt tot een zeer hoog niveau.

wat even belangrijk is bij deze constructie, al je uitgaat van een vlakke plaat met daaronder platen als poten in een L-montage is het kruisverband (windverband in bouwconstructies.

Nou al de bovenzijde niet zwaar belast worden maar in het dagelijsk gebruik is het wel prettig als zoiets niet erg zwabbert met het minste of geringste.

Je wordt in je constructie al geholpen dat er een onderkastje komt waardoor niet over de gehele lengte een verband ontbreekt.

bedoel je met "L-plaatjes" dit soort

[Afbeelding]

Op zich kun je daarmee best zo'n meubel maken, ik zou wel die profielen zo groot mogelijk nemen, oftwel, met zo lang mogelijke benen, hoe minder de met elkaar verbonden platen nog kunnen bewegen.
toon volledige bericht
Dank weer! Ik bedoel deze: Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRZMKMLB7BcB5K7kwxze5jJTeqtQkoeYgDPgqsVU9xj3xU6grayVY2_x1NrMrK0VA94iDnlYOA&usqp=CAc

Begrijp je dan een beetje wat ik bedoel? het scheelt inderdaad dat er aan de linker kant een kastje komt welke het een stuk steviger zal maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
[...]

Dank voor je reactie. Dit klinkt als logisch inderdaad..Zo kan ik ook goed bij alle schroeven als ik het nu bedenk.
Kleine tip, ik heb zelf een simpel 'het moet nu gemaakt en af zijn van de vrouw'-variant gemaakt van MDF. Later met behulp van folie eroverheen ziet het er best okay uit. Idee was eerst om simpelweg een m vorm te maken, dus 3 staander platen (wasmachine + droger) met plaat erboven. Dit was een te wiebelig design. Uiteindelijk met 2 achterlatten (20cm) over de breedte (boven en onder) genoeg stabiliteit gecreëerd. Geheel zit aan elkaar met hoekprofielen.

Op de grond gebouwd zonder de achterlat die langs de onderkant loopt. Deze is pas gemonteerd toen alles gekanteld was en over de combi heen zit.
Dat soort hoek profielen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door sheane op 18-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

seadogg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Dank weer! Ik bedoel deze: [Afbeelding]

Begrijp je dan een beetje wat ik bedoel? het scheelt inderdaad dat er aan de linker kant een kastje komt welke het een stuk steviger zal maken.
ja, in principe hetzelfde.....uuhh..principe, alleen deze monteer je op niet op de kopse kant, daar was ik eigenlijk even van uit gegaan omdat je ze dan onzzichtbaar hebt aan de achterzijde, maar deze zoals jij laat zien kun je natuurlijk ook onder het blad monteren zodat je z niet ziet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
sheane schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Kleine tip, ik heb zelf een simpel 'het moet nu gemaakt en af zijn van de vrouw'-variant gemaakt van MDF. Later met behulp van folie eroverheen ziet het er best okay uit. Idee was eerst om simpelweg een m vorm te maken, dus 3 staander platen (wasmachine + droger) met plaat erboven. Dit was een te wiebelig design. Uiteindelijk met 2 achterlatten (20cm) over de breedte (boven en onder) genoeg stabiliteit gecreëerd. Geheel zit aan elkaar met hoekprofielen.

Op de grond gebouwd zonder de achterlat die langs de onderkant loopt. Deze is pas gemonteerd toen alles gekanteld was en over de combi heen zit.

[...]

Dat soort hoek profielen dus.
toon volledige bericht
ja top, dat klinkt heel duidelijk inderdaad. Ik zat er eventueel aan de denken om aan de achterzijde nog een lat te plaatsen, maar dit zal ik t.z.t. even aankijken!
Dank voor je reactie.
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

ja, in principe hetzelfde.....uuhh..principe, alleen deze monteer je op niet op de kopse kant, daar was ik eigenlijk even van uit gegaan omdat je ze dan onzzichtbaar hebt aan de achterzijde, maar deze zoals jij laat zien kun je natuurlijk ook onder het blad monteren zodat je z niet ziet :)
Idee was inderdaad om deze aan de onderzijde te monteren (tegen het blad aan).
Ik ga het allemaal even goed opmeten en uit tekenen. Dan volgende week naar de Hornbach en dan kijken we wel hoe het verloopt haha.

Dank weer voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

ik mis wat afmetingen Picasso :P

[Afbeelding]

interpreteer ik dat zo goed uit je begeleidende tekst?
Correctomundo!

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Gezien ik toch boven zit. Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a. (en zoals ik al zei, dit verdient geen DIY schoonheidsprijs, maar ik zie het maar een paar keer per week ;-))
@seadogg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmCdBpf6exxLSotIvZMT3gl6SME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBwIoNeMNDkYO3q5NPrzqhM1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door sheane op 18-08-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pas ff je post aan, je foto verdwijnt in de quote ;)

nvm d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 18-08-2020 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

pas ff je post aan, je foto verdwijnt in de quote ;)
Was al bezig -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
sheane schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:10:
Gezien ik toch boven zit. Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a.
@seadogg
zeker! Heel fijn, dankjewel!
Ik zal ook even een lijstje maken met materialen. Ik post deze nog wel even ter "controle".

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sorrie, beetje triggerhappy :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
Ethiron schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:55:
@roltor Heb je genoeg scharnieren gebruikt? Oftewel: is je deur niet te zwaar voor het aantal en/of type scharnieren dat je hebt gebruikt?
Ik heb 4 scharnieren van IKEA pax gebruikt per deur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti9NkpX2Hk4hx-SsSXeCqiBulZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGIZo3FkXyqhgYSv3Gfm75UR.jpg?f=fotoalbum_large

De deuren hangen super solide.

Misschien goed om te vermelden dat de deur niet schuin is gaan hangen, maar de panelen zijn kromgetrokken: de binnenkant staat verder naar buiten t.o.v. het kozijn dan de beide uiteinden. Van boven ziet dat er dan ongeveer zo uit: | ). Waarbij | het kozijn is en ) de deur.
Bij de andere deur staan de uiteinden juist verder naar buiten dan het midden. Van boven: | ( . Waarbij | het kozijn is en ( de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Wauw, netjes gedaan joh _/-\o_ d:)b

ik vrees dat dit een gevalletje acclimatiseren is geweest. Ik heb ook al eens zo'n meubelpaneel volkomen krom gehad in een kastje, echt waardeloos.

normaliter moet je dit soort spul dus neerleggen in de ruimte waar je het gaat toepassen en even de tijd geven en daarna op maat zagen. Veel meubelmaken maken deuren van kastjes eerst ook overmaats om ze pas op het laatste moment pas te maken.

je hebt een cirkelzaag zeg je, daar kun je zelf een DIY/quick and dirty rail voor maken, genoeg voorbeeldjes op het internet, en je bent er handig zat voor zo te zien.

Dit was mijn DIY rail voor mijn eerste handcirkelzaag :)

De zolol van de zaag drukte ik hierbij tegen de lat aan. De ene kant is voor een rechte zaagsnede, en de andere kant is voor een 45 graden verstek zaagsnede.

[Afbeelding]

ik zou nu eerst even afwachten wat de deuren gaan doen, even wat tijd geven.
toon volledige bericht
Bedankt voor je input.
Het gekke is dat de panelen juist binnen hebben gestaan (op de slaapkamer ernaast). Misschien had ik ze uit het plastic moeten halen en neer moeten leggen i.p.v. rechtop..

Ik heb zo'n geleider gemaakt, die heb ik gebruikt om de panelen voor het binnenwerk op maat te zagen. Maar het is toch lastig om het net zo netjes te doen als uit de fabriek. Ook zit er een afgevlakt randje op de zijkanten van de panelen, die ik dan weg zaag. Daarom heb ik de kast juist zo gebouwd dat de deuren er zonder aanpassing in passen.
Achteraf gezien had ik beter de gaten voor de scharnieren wat verder naar binnen kunnen boren, dan had ik meer speling gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
Dank voor je reactie.
We hebben er inderdaad een lekbak onder. Maar je bedoeld dan rekening houden met het formaat kwa diepte? Want de ombouw blijft gelijk.
Je plaatje liet een nogal strakke ombouw rondom de wasmachine zien. Afhankelijk van welke lekbak eronder gaat zou ik dus rekening houden met de dimensies van de bak (en dus in mindere mate van de machine zelf) zodat deze netjes in/onder het kastje zit en niet uitsteekt.
Een wasmachine is meestal 60cm breed, zo'n lekbak 65 cm en daar wil je eventueel nog een beetje ruimte naast hebben zodat het niet allemaal ultra strak zit.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dringend meedenkhulp gezocht :P.

Ik heb maandag een afspraak gemaakt om woensdag (morgen dus) een machine op te halen.
Deze machine weegt ~180kg en zal met een heftruck inclusief een pallet op mijn aanhanger getild worden.
Van daaruit is het mijn probleem :P. Ik heb voldoende spanbanden en mogelijkheden om het ding goed op de aanhanger te zekeren.

Maarrrr hij moet er ook af (duh). En daar heb ik een uitdaging. Ik heb de hele omgeving afgebeld om een katrol of takel te krijgen maar die kan ik nergens krijgen. Ik zou wat online kunnen krijgen, maar dat is zeer waarschijnlijk niet op tijd hier. En voor je opmerkt "dan wacht je toch even" - de kar is een enkel-asser en kan dit gewicht alleen stabiel dragen zolang de aanhanger nog aan de auto vast zit. Ga ik die loshalen is de kans op kiepen er groot en ik vertrouw het neuswiel niet om het gewicht te dragen als ik alles naar voren (over het balanspunt van de as) zou schuiven.

Wat ik wel heb is een hele bende hout en hele dikke balken in het platfond. Ik heb ook een bende spanbanden, maar slechts eentje die niet 'stretcht' bij hoge trekkracht. Uiteraard kan ik er meer oppikken bij de bouwmarkt indien nodig. Nadeel is natuurlijk dat je prima kan hijsen met een spanband, maar loslaten is nogal een alles of niks kwestie :P.

Heeft iemand hier een creatief idee om die machine van de kar op de grond te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUY85czvYnqnl5dxD5MbdtPoR4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5amSrWBV0foQcS4Eq6qEBgN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier moet hij komen, tegen de rechtermuur.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-08-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:21
Iemand hier ervaring met het zelf maken van (massief houten) vensterbank?

In het dakkapel wil ik graag een eiken vensterbank maken. Doe je dit normaliter met een timmerpaneel (opzagen, strookje haaks erop) in verstek of kan dit koud op elkaar?

Moet een kleine ronde kan aankomen dus daarna waarschijnlijk de frees er langs trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 08:46
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:02:

Ik heb maandag een afspraak gemaakt om woensdag (morgen dus) een machine op te halen.
Deze machine weegt ~180kg en zal met een heftruck inclusief een pallet op mijn aanhanger getild worden.
Van daaruit is het mijn probleem :P. Ik heb voldoende spanbanden en mogelijkheden om het ding goed op de aanhanger te zekeren.

Maarrrr hij moet er ook af (duh). En daar heb ik een uitdaging. Ik heb de hele omgeving afgebeld om een katrol of takel te krijgen maar die kan ik nergens krijgen. Ik zou wat online kunnen krijgen, maar dat is zeer waarschijnlijk niet op tijd hier. En voor je opmerkt "dan wacht je toch even" - de kar is een enkel-asser en kan dit gewicht alleen stabiel dragen zolang de aanhanger nog aan de auto vast zit. Ga ik die loshalen is de kans op kiepen er groot en ik vertrouw het neuswiel niet om het gewicht te dragen als ik alles naar voren (over het balanspunt van de as) zou schuiven.

Wat ik wel heb is een hele bende hout en hele dikke balken in het platfond. Ik heb ook een bende spanbanden, maar slechts eentje die niet 'stretcht' bij hoge trekkracht. Uiteraard kan ik er meer oppikken bij de bouwmarkt indien nodig. Nadeel is natuurlijk dat je prima kan hijsen met een spanband, maar loslaten is nogal een alles of niks kwestie :P.

Heeft iemand hier een creatief idee om die machine van de kar op de grond te krijgen?

[Afbeelding]

toon volledige bericht
weet niet of link mag maar:
https://www.hornbach.nl/s...80-kg/918047/artikel.html
wagen naar binnen, 4 katrollen vast, wagen weg en zakken.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Onderweg naar huis ff een krachtarmlift huren? (of van te voren natuurlijk :))

https://www.boels.nl/hure...lliften/krachtarmlift-3-m

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:35

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Waar woon je ergens? Ik heb een elektrische takel die je anders mag lenen....

En anders de machine op 2 balken zetten en 3 man vragen om je te helpen en hem er gezamelijk af te tillen ;)

HBM had deze trouwens bij mij heel snel geleverd:
https://www.hbm-machines....ls/hbm-elektrische-takels

[ Voor 5% gewijzigd door Getto op 18-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Jewest geen Hornbach in de buurt (zelfs niet binnen een half uur rijden).

@YaaD het Boels verhuurpunt dat ik hier heb heeft hem niet (al gecheckt).

@Getto Emmer-Compascuum :).

Ik kan eventueel naar de Praxis/Gamma/Welkoop rijden en kijken of ik dikke staalkabel kan krijgen, en dan zelf een constructie verzinnen waarmee ik de kabel opwikkel. Ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 18:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Minder ideaal en afhankelijk van de constructie: een plateau maken (stapelen balken + plaatmateriaal) waar je het apparaat op kunt rollen, om 'm daarna met een schans... Laat maar, ik zou toch gaan takelen. :D

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 15:51
ik vertrouw het neuswiel niet om het gewicht te dragen als ik alles naar voren (over het balanspunt van de as) zou schuiven.
Dit lijkt me nog wel tijdelijk op te lossen door een paar blokken hout onder de koppeling van de aanhanger te leggen als het niet lukt om op tijd een takel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:18:

Ik kan eventueel naar de Praxis/Gamma/Welkoop rijden en kijken of ik dikke staalkabel kan krijgen, en dan zelf een constructie verzinnen waarmee ik de kabel opwikkel. Ofzo.
En hem juist gecontroleerd van je aanhanger schuiven? Machine aan voorzijde van de aanhanger vast maken en dan de aanhanger op kiepen op de as en dan vervolgens gecontroleerd naar achteren schuiven? 200kg is veel, maar ook weer niet onoverkomelijk met een man of 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 08:46
@HTT-Thalan --> Thuisbezorgd voor 4,95. mocht je geen andere oplossing vinden.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Nu online

Mja, dat ding moet toch een keer van de grond om er iets onder te krijgen. 180 kilo til je ook niet even op om er een rol of iets dergelijks onder te leggen..

Geen tractor in de buurt met een voorlader? Motorblok takel? Bo-rent? Emmen, Assen en Hoogeveen.
Geen bedrijf wat machines heeft staan? lokale heftrucker ofzo :+

[ Voor 6% gewijzigd door YaaD op 18-08-2020 14:27 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto

Dat is helaas niet in de buurt. Ik zou als je beperkte mankracht hebt het volgende doen:

Maak naast de aanhanger een stapel van pellets/platen (Die net 10 cm lager is dan de bodemplaat van de kar, probeer met een balk als hefboom de machine van de kar op de stapel te schuiven. Dit kan je eindeloos herhalen tot de machine op de grond staat ;)

Veel werk maar dan kan je het wel in je eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@YaaD trekkers genoeg hier in de buurt ja :P. Ik ken er alleen persoonlijk geen :P.

@Getto daar zat ik ook aan te denken ja... ik heb wel stevige balken in huis. Ik zou er twee aan elkaar kunnen keilbouten om een hefboom te maken wellicht, en dan iets van een constructie waarmee ik de machine kan hevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

@Jelte,89 Kaasplank gaat mee met mijn montage voorstel:

[Afbeelding]

of bedoel jij een zwaluwstaart helemaal door? zoals schematisch hieronder?

[Afbeelding]
Dat bedoelde ik inderdaad, maar las net pas de correcties, en dat de ringbalk dezelfde afmeting heeft als de dus sluit me hierbij aan.

Twijfel nog wel een beetje over de schroeven, zeker bij 3 houtdraadbouten...
Het hout is gewoon een stuk slapper met de draad mee, tov hout haaks op de draad.

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 18-08-2020 14:33 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:30:
@YaaD trekkers genoeg hier in de buurt ja :P. Ik ken er alleen persoonlijk geen :P.
Loop gewoon eens een erf op, een boer is meestal behulpzaam :P desnoods beloof je hem iets moois van je hout creaties ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaaD
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:30:

@Getto daar zat ik ook aan te denken ja... ik heb wel stevige balken in huis. Ik zou er twee aan elkaar kunnen keilbouten om een hefboom te maken wellicht, en dan iets van een constructie waarmee ik de machine kan hevelen.
Haha nou en, de common currency van boeren en bouwlui is bier :+ ik denk dat niemand je weigert als je zegt dat je 10 minuten van iemands tijd nodig hebt :) Ik zou zo brutaal zijn en iemand in de buurt te vragen

Dat wat je met oliedruk kan doen, moet je niet met bloeddruk doen :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dank voor alle tips, ik ga sowieso dan ff rondkijken hier in de buurt en die stapelmethode is misschien wel de uitkomst 'if all else fails' :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:35:
Dank voor alle tips, ik ga sowieso dan ff rondkijken hier in de buurt en die stapelmethode is misschien wel de uitkomst 'if all else fails' :P.
Kratje bier + goede kaasplank en een boer vragen is de makkelijkste oplossing. 180kg is met 3 anderen ook prima te tillen overigens.
Wat betreft de aanhanger, zo'n gewicht zou ik sowieso wél voorin de aanhanger (dicht bij de auto) plaatsen om slingeren te voorkomen. Je kan altijd nog met de balken die je hebt je aanhanger ondersteunen indien je de auto eerder nodig hebt dan dat je hulp hebt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 13:08
Ik ben bezig met het ontwerpen van een schuur waarin ik e.e.a. aan gereedschap kan onderbrengen en wat ruimte heb om in te klussen. Nu zou ik het liefste ook hebben dat het er in de winters niet stervenskoud is en in de zomers weer niet bloedheet dus ben ik ook aan het nadenken over isolatie van de wanden en het dak.

Ik ben pas net aan het ontwerp begonnen, maar nu vraag ik me af welke maat balken ik voor de wanden het beste kan aanhouden. Nu ben ik uitgegaan van 44x69, maar is dat een goede keus als ik daar ook isolatie en elektra in aan wil brengen, of kan ik beter voor een grotere maat gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt4DCvf0_cKsAaCaWMoi0AMTybU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/98yYhiQtfJp1hHa4lxQD1KMX.png?f=fotoalbum_large

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:35:
heb je die mafkees weer met zijn eeuwige brandweertruck :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lxJKAOay5qWk-Ynew_hOJ0IyNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uLi4SBA42aNVn2AbwY1sP7CX.jpg?f=user_large

maar laat daar nou achterin 150+ kg waterpomp zitten :P

Achter de truck een stapeltje pallets op hoogte gebracht en uit de truck gesleurd.

Daarna er naast een iets lager stapeltje gemaakt en daarop geworsteld.

Na een paar stapeltjes stond dat ding op aanhangerhoogte en kon ik hem mijn Anssems inschuiven :)

In mijn eentje met wat ellebogenstoom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
RevellNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:40:
Ik ben bezig met het ontwerpen van een schuur waarin ik e.e.a. aan gereedschap kan onderbrengen en wat ruimte heb om in te klussen. Nu zou ik het liefste ook hebben dat het er in de winters niet stervenskoud is en in de zomers weer niet bloedheet dus ben ik ook aan het nadenken over isolatie van de wanden en het dak.

Ik ben pas net aan het ontwerp begonnen, maar nu vraag ik me af welke maat balken ik voor de wanden het beste kan aanhouden. Nu ben ik uitgegaan van 44x69, maar is dat een goede keus als ik daar ook isolatie en elektra in aan wil brengen, of kan ik beter voor een grotere maat gaan?

[Afbeelding]
Is dit ook gelijk de bouw van de schuur? of wil je een steens schuurtje bouwen en deze na isoleren?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Jelte,89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Is dit ook gelijk de bouw van de schuur? of wil je een steens schuurtje bouwen en deze na isoleren?
Dit zal ook meteen de bouw van de schuur zijn.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@HTT-Thalan

allicht overbodig, maar bega alsjeblieft niet de fout om hier in je eentje aan te gaan lopen rukken en trekken. Die pomp boeide niet zo, maar je gloednieuwe Jet is een ander verhaal.

Als je al lokaal even gaat informeren naar hulp, neem even wat foto's van de te klaren klus.

Het is voor mij 150 km rijden anders kwam ik wel langs incl PF3 masker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@HTT-Thalan Je kan het probleem misschien ook oplossen door misschien een andere aanhanger te regelen. Dit is meer een "thinking out of the box" oplossing. Misschien heeft er wel iemand in je kring een grotere/stevigere dubbel-asser te leen voor een tijdje zodat je wat meer tijd hebt en het hele zaakje even ergens kan parkeren zonder dat je geforceerd in je uppie aan iets begint wat misschien onverstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:52:
@HTT-Thalan

allicht overbodig, maar bega alsjeblieft niet de fout om hier in je eentje aan te gaan lopen rukken en trekken. Die pomp boeide niet zo, maar je gloednieuwe Jet is een ander verhaal.

Als je al lokaal even gaat informeren naar hulp, neem even wat foto's van de te klaren klus.

Het is voor mij 150 km rijden anders kwam ik wel langs incl PF3 masker :)
Bij hoeveel kilometer word het acceptabel? :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Bij hoeveel kilometer word het acceptabel? :P.
10 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
RevellNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

Dit zal ook meteen de bouw van de schuur zijn.
Ja, dat kan wel, hoe dikker de 44mm is hoe meer ruimte je hebt voor isolatie (hogere R).

Allicht overbodig, maar hou natuurlijk rekening met fundering/verankering/stijfheid

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb hier wel een flinke rol (gok minimaal een meter of 10/15) met staalkabel. Ik meet ongeveer 3 millimeter dikte. Stel dat ik dat dubbel wikkel heb ik 6mm staalkabel om mee te werken. Er zit lastig genoeg wel een plastic laag om de kabel heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BtP5CKOF2VnJ3mZaHnEbjxOjdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBk0lHGa2S5idnTpOhd7hRbC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog zo'n ding liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuOmI4cMR_l-wVde6bxj-GplAg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkilbwi35e5HqppIKJoEH7K0.jpg?f=fotoalbum_large

waarvan het hout uiteraard niet meer te vertrouwen is, maar een nieuw houtje maken is voor mij dan weer geen probleem :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:10:
Ik heb hier wel een flinke rol (gok minimaal een meter of 10/15) met staalkabel. Ik meet ongeveer 3 millimeter dikte. Stel dat ik dat dubbel wikkel heb ik 6mm staalkabel om mee te werken. Er zit lastig genoeg wel een plastic laag om de kabel heen.

[Afbeelding]

Ik heb ook nog zo'n ding liggen:

[Afbeelding]

waarvan het hout uiteraard niet meer te vertrouwen is, maar een nieuw houtje maken is voor mij dan weer geen probleem :P.
Ja en dan? een shetland pony ervoor en dan dat ding er af trekken? 8)7 8)7

Ik heb wel geleerd dat je beter 50 piek kan uitgeven dan zelf gaat zitten klungelen met zware/lompe/grote dingen. Is mij de moeite en energie niet waard.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

YaaD schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

Ja en dan? een shetland pony ervoor en dan dat ding er af trekken? 8)7 8)7

Ik heb wel geleerd dat je beter 50 piek kan uitgeven dan zelf gaat zitten klungelen met zware/lompe/grote dingen. Is mij de moeite en energie niet waard.
En aan wie/wat ga ik die 50 pop uitgeven? Ik heb de hele omgeving al afgezocht, niemand heeft een takel of zelfs maar een katrol te koop die niet decoratief bedoeld is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 12:49
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

En aan wie/wat ga ik die 50 pop uitgeven? Ik heb de hele omgeving al afgezocht, niemand heeft een takel of zelfs maar een katrol te koop die niet decoratief bedoeld is :P.
Een beetje old-school ijzerwinkel verhuurt die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Nu online
[...]

https://www.heftrucks.com/index.php/contact

Edit: heeft Boels geen palletwagen? maak je een ramp op je aanhanger. Als je dan iemand hebt die beetje tegenwicht kunt geven moet je ook een eind komen

[ Voor 18% gewijzigd door YaaD op 18-08-2020 15:19 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Dit is een investering waar je ook in de toekomst nog eens wat aan hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQzWzO5vASKN3xGrI779C3_4oZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xaV4AVrUfs1V5btiP3bbQI9Y.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

YaaD schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

https://www.heftrucks.com/index.php/contact

Edit: heeft Boels geen palletwagen? maak je een ramp op je aanhanger. Als je dan iemand hebt die beetje tegenwicht kunt geven moet je ook een eind komen
Ik heb ook marktplaats al afgezocht, zelfs naar mensen die eventueel een stapelaar of heftruck te koop/te huur aanbieden, maar helaas. De lokale hubo wil helpen, maar die moeten de komende dagen zelf hele dagen laden en lossen met de heftruck.
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Dit is een investering waar je ook in de toekomst nog eens wat aan hebt

[Afbeelding]
Oh, die heb ik hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwTt2T6rBQNPoBKA4i4k1qalEOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GDgkiuxMrevB7u6peUKFlRK.jpg?f=fotoalbum_large

probleem is het ontbreken van een palletwagen. Het enige wat ik heb wat sterk genoeg is om alles overheen te laten rollen zijn deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4eYv1RG7Sskvyhu-5Fm_7GQ-78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scjUCxjmjkdHpgQWpkFpLE0L.jpg?f=fotoalbum_large

maar dan krijgen we een boem=ho scenario vrees ik :+.

[ Voor 55% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-08-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
@HTT-Thalan

4 ogen in het plafond, 4 man met dat stuk ijzerdraad, en dan rustig met 4 man laten zakken

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Jelte,89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:23:
@HTT-Thalan

4 ogen in het plafond, 4 man met dat stuk ijzerdraad, en dan rustig met 4 man laten zakken
vergeet de 5de man niet om de kar weg te halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Jelte,89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Ja, dat kan wel, hoe dikker de 44mm is hoe meer ruimte je hebt voor isolatie (hogere R).

Allicht overbodig, maar hou natuurlijk rekening met fundering/verankering/stijfheid
De isolatie die ik dacht te gaan gebruiken is Rockwool RockSono (Extra of Base).

Er ligt nu op de plek waar ik de schuur wil bouwen een grote 60x60cm tegel, die is ongeveer 2 jaar geleden gelegd. Mijn idee is om daarvan rondom op de plek waar de wanden komen de tegels te lichten en bij te snijden en onder de wanden dan betonbandjes von ong. 25cm hoog in te brengen. Deze wil ik dan ong. 5cm boven de tegels uit laten steken en hierop dan folie en daarop de wanden.

Mocht dit wat onduidelijk zijn, ook dit neem ik mee in het Sketchup ontwerp, dat kan ik mogelijk later vandaag / vanavond delen.

[ Voor 4% gewijzigd door RevellNL op 18-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
rockhopper schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Je plaatje liet een nogal strakke ombouw rondom de wasmachine zien. Afhankelijk van welke lekbak eronder gaat zou ik dus rekening houden met de dimensies van de bak (en dus in mindere mate van de machine zelf) zodat deze netjes in/onder het kastje zit en niet uitsteekt.
Een wasmachine is meestal 60cm breed, zo'n lekbak 65 cm en daar wil je eventueel nog een beetje ruimte naast hebben zodat het niet allemaal ultra strak zit.
Duidelijke zaak mijn vriend. Ik snap precies wat je bedoeld en zal hier zeker rekening mee (proberen) te houden.
Ik ben alles aan het uittekenen en dit is wat het ongeveer moet gaan worden..
Let aub niet op mijn paint skills maar jullie snappen het idee.

De wasmachine komt dan rechts onder het blad te staan.
(links zijn 2 bestaande kasten en dat vierkant is een kubus die we boven aan de muur willen hangen).

In theorie zou dit mij moeten lukken :+

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/k0zbRBy
https://imgur.com/k0zbRBy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
seadogg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Duidelijke zaak mijn vriend. Ik snap precies wat je bedoeld en zal hier zeker rekening mee (proberen) te houden.

(links zijn 2 bestaande kasten en dat vierkant is een kubus die we boven aan de muur willen hangen).

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je plaatje werkt niet zo ;)
Vergeet sowieso niet wat ruimte te laten, je wilt niet dat wanneer je wasmachine gaat centrifugeren dat ie er tegenaan trilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RevellNL
seadogg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Voor het maken van tekeningen en uitwerken van ideeen kan ik je aanraden om eens te kijken naar Sketchup!

https://www.sketchup.com/plans-and-pricing/sketchup-free

Het heeft mij een avondje video's kijken op YouTube gekost om door te krijgen hoe je bepaalde dingen gedaan kunt krijgen, maar het is echt ontzettend fijn om mee te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Martinusz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Je plaatje werkt niet zo ;)
Vergeet sowieso niet wat ruimte te laten, je wilt niet dat wanneer je wasmachine gaat centrifugeren dat ie er tegenaan trilt.
Afhankelijk van hoe goed/slecht de isolatie is wil soms wat rubber om de boel te dempen ook wel fijn zijn. Eigenlijk moet je die lawaai dingen gewoon ergens diep onder de grond stoppen tijdens het centrifugeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jelte,89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad, maar las net pas de correcties, en dat de ringbalk dezelfde afmeting heeft als de dus sluit me hierbij aan.

Twijfel nog wel een beetje over de schroeven, zeker bij 3 houtdraadbouten...
Het hout is gewoon een stuk slapper met de draad mee, tov hout haaks op de draad.
@KillaZ

Ik doe graag wat meer aan overkill in constructies, @Kaasplank is wat minder bang vaak.

Zelf vind ik dat je met de geschetste constrcutie aan de onderkant zit van wat ik nog vertrouwd vind, het is een plat dak, dus (ik doe dat wel) je wilt in de winter ook er eens bij kunnen om een zwikje sneeuw eraf te schuiven. Het dakje uit mijn voorbeeld (ik weet even de maten niet uit mijn hoofd) daarvan voel ik de balkenlaag veren onder mijn gewicht en ik waggel daar wijdbeens overheen om mijn ichaamdsgewicht te verspreiden.

Ik wou niet zo hoog vanwege de lichtinval, maar baal dat ik niet ff 5 cm extra heb gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Oh, die heb ik hoor:

[Afbeelding]

probleem is het ontbreken van een palletwagen. Het enige wat ik heb wat sterk genoeg is om alles overheen te laten rollen zijn deze:

[Afbeelding]

nice, die zijn fraai _/-\o_

als je vanuit de aanhanger met wat lui die machine over die rijplaten naar je eerste palletstapeltje kan, dan zorg je er al voor dat je helling niet te absurd is.

Op die manier kun je met genoeg controle de boel schuiven, me dunkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 18-08-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
In navolging van mijn eerdere vraag over het afwerken van een cirkel in een kast heb ik zitten nadenken over andere opties. Een van de opties is een klepkast. Hierbij kan ik dan werken met een klepscharnier. Ik heb ze echter nog niet eerder gebruikt en weet dus ook niet goed waar ik rekening mee moet houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pmc2x5dTaKesDxPLmfyH09fuL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4xsogEPygdYZMbXiAJR1z5Fg.png?f=user_large
mijn mooie paint skills

De rode lijn is het klepscharnier. Deze moet open kunnen zodat ik de was in een van de zakken kan gooien, maar de opening moet groot genoeg zijn zodat ik de volle was zakken er ook uit kan halen.
Ik zie dat er klepscharnieren zijn variërend van 20-30 cm. Hoe bepaal ik nou welke lengte ik moet hebben? Gevoelsmatig zeg ik 30, of is het afhankelijk van de plaatsing van het scharnier? Hoe lager ik hem plaats, hoe verder hij open kan en zodoende een 20cm scharnier al voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

@KillaZ

Ik doe graag wat meer aan overkill in constructies, @Kaasplank is wat minder bang vaak.

Zelf vind ik dat je met de geschetste constrcutie aan de onderkant zit van wat ik nog vertrouwd vind, het is een plat dak, dus (ik doe dat wel) je wilt in de winter ook er eens bij kunnen om een zwikje sneeuw eraf te schuiven. Het dakje uit mijn voorbeeld (ik weet even de maten niet uit mijn hoofd) daarvan voel ik de balkenlaag veren onder mijn gewicht en ik waggel daar wijdbeens overheen om mijn ichaamdsgewicht te verspreiden.

Ik wou niet zo hoog vanwege de lichtinval, maar baal dat ik niet ff 5 cm extra heb gepakt.
Ik ben net zo hoor, heb mijn vliering met 3.50 overspanning ook met 20 hoog balken gemaakt met 40 HoH. Alleen daar kon ik wel opleggen. Als ik die gordingen kon opleggen, had ik deze vraag nooit gesteld :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:40
Jelte,89 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:23:
@HTT-Thalan

.. en daarna 4 man met kapotte klauwen.. Niets zo vervelend als bloed aan je flesje bier.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb ook marktplaats al afgezocht, zelfs naar mensen die eventueel een stapelaar of heftruck te koop/te huur aanbieden, maar helaas. De lokale hubo wil helpen, maar die moeten de komende dagen zelf hele dagen laden en lossen met de heftruck.

[...]

Oh, die heb ik hoor:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Dude dan heb je de oplossing toch? Heb jij toevallig een 2e auto? Maak het staaldraad aan de auto vast en het andere eind aan de pellet/machiene. Zet de rijplaten tegen de kar aan en rol de machine eraf (die buizen eronder die je eerder liet zien). Je gebruikt de 2e auto als rem ;) Vrouwlief aankijken of ze heel langzaam naar achter kan rijden zodat hij langzaam van je kar rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Getto schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:46:
[...]

Dude dan heb je de oplossing toch? Heb jij toevallig een 2e auto? Maak het staaldraad aan de auto vast en het andere eind aan de pellet/machiene. Zet de rijplaten tegen de kar aan en rol de machine eraf (die buizen eronder die je eerder liet zien). Je gebruikt de 2e auto als rem ;) Vrouwlief aankijken of ze heel langzaam naar achter kan rijden zodat hij langzaam van je kar rolt.
Dat zou kunnen... maar dan moeten we goed opletten dat we steeds de stalen rollers verplaatsen á lá Asterix en Obelix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Dat zou kunnen... maar dan moeten we goed opletten dat we steeds de stalen rollers verplaatsen á lá Asterix en Obelix.
@HTT-Thalan
waarom niet gewoon een hondje gebruiken: https://www.praxis.nl/ger...1ipgnVEAQYASABEgIPCfD_BwE

of steekwagen ?
https://www.praxis.nl/ger...1ipgnVEAQYAiABEgKOFvD_BwE

Dan een oprijplaat/balk maken met een randje en dan met een touwtje rustig laten zakken ?

deze https://www.praxis.nl/ger...pc528-300kg-geel/10043805
of deze zijn misschien iets steviger :)
https://www.praxis.nl/ger...pc528-300kg-geel/10043805

[ Voor 16% gewijzigd door choman op 18-08-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Klopt de auto langzaam naar achter laten rollen en dan moet dat lukken ;)

En in de tussentijd het liedje Mijn naam is beun de haas zingen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Getto op 18-08-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
DonJunior schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

.. en daarna 4 man met kapotte klauwen.. Niets zo vervelend als bloed aan je flesje bier.
Draad heeft een plastic mantel ;)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
RevellNL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

De isolatie die ik dacht te gaan gebruiken is Rockwool RockSono (Extra of Base).

Er ligt nu op de plek waar ik de schuur wil bouwen een grote 60x60cm tegel, die is ongeveer 2 jaar geleden gelegd. Mijn idee is om daarvan rondom op de plek waar de wanden komen de tegels te lichten en bij te snijden en onder de wanden dan betonbandjes von ong. 25cm hoog in te brengen. Deze wil ik dan ong. 5cm boven de tegels uit laten steken en hierop dan folie en daarop de wanden.

Mocht dit wat onduidelijk zijn, ook dit neem ik mee in het Sketchup ontwerp, dat kan ik mogelijk later vandaag / vanavond delen.
@Jelte,89 Het aanpassen ging sneller dan verwacht! Dit geeft hopelijk een beter idee van de beoogde plaatsing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kcsfEAlVGTh-M_84Rm-E8AFQQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96ItnKFkPJZtROcemussCXbv.png?f=fotoalbum_large

Onderkant van de liggers dan in de menie en vastzetten in de betonbanden met slagpluggen.

[ Voor 3% gewijzigd door RevellNL op 18-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
@HTT-Thalan
Ikzelf heb een vandiktebank van 150KG. Met 2-3 man en een beetje beleid is dat prima te doen om hem op te pakken en op de plek te zetten.

Steek een paar balken door de vandikte opening, om hem daar op te tillen. Tillen aan de tafels betekent dat je meteen weer 2u bezig mag om de boel uit te lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Haal een platte winkelwagen (zo een met een vlaggetje) bij de lokale bouwmarkt. Kost een euro huur :P
Mag kilo's zat hebben. Winkelwagen op de aanhanger, daar dat ding op, goed vastbinden en rijden. Thuisgekomen rijplaten op de aanhanger, ding naar zijn plek en evt rustig laten vieren met een katrol en staalkabel vanaf de aanhanger. Paar man bij jou thuis heb je sowieso nodig, maar 180 kilo is best te doen met 3 man.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Zonder de andere antwoorden te hebben gelezen, die bult hout gebruiken om tijdelijk de kar te stabilizeren? Dus onder de voor en achterkant vol stapelen en daarop laten rusten tot je een oplossing hebt.

Anders misschien een kraan bedrijf bellen? Een autolaadkraan (vrachtwagen met kraan) is niet zo heel duur en kan hem (indien voorzien van jip) gewoon bij je binnen zetten. Misschien kunnen ze dat wel op de terugweg meepakken?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:31

St@m

@ Your Service

Ik wil een schuifdeur (barn door) monteren aan een gipswand (het is niet anders).
Heb het schuifsysteem geprobeerd te monteren met hollewandpluggen en hollewand ankers. Die pluggen kwamen gewoon weer uit de muur gezet. De ankers kan ik niet goed kwijt.

Wat is dan de beste optie? Een plank kitten op de wand en daar het schuifsysteem op monteren? Of mijn geboorde gaten vullen met montagekit en daar pluggen in doen en goed laten uitharden?

Schuifsysteem (2 meter) weegt ongeveer 10 kilo en heeft 5 bevestigingspunten. De deur die eraan komt te hangen weegt <20 kilo, maar laten we aannemen dat de hele riedel bij elkaar 40 kilo weegt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:49:
Haal een platte winkelwagen (zo een met een vlaggetje) bij de lokale bouwmarkt. Kost een euro huur :P
Mag kilo's zat hebben. Winkelwagen op de aanhanger, daar dat ding op, goed vastbinden en rijden. Thuisgekomen rijplaten op de aanhanger, ding naar zijn plek en evt rustig laten vieren met een katrol en staalkabel vanaf de aanhanger. Paar man bij jou thuis heb je sowieso nodig, maar 180 kilo is best te doen met 3 man.
Ja, en laat die katrol nou net de moeilijkheid zijn, nergens te krijgen!

Maar uiteindelijk kon ik terecht bij mijn vaste leverancier van, jawel, tuinmachines. Die had wat liggen.
Natuurlijk weer niet de goedkoopste optie (die pech heb ik altijd) maar nu wel iets goeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59bDFBzZ5nw9PUzPxA2Eo57sIP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggcMlI5CebYVQgPcdN1Slpiq.jpg?f=fotoalbum_large

ik kreeg een betere-dan-internet prijs en ook nog gratis een stalen ligger om het geheel aan te monteren :).
Vanavond even aan de knutsel dus.
Pagina: 1 ... 40 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/