[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 423 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

No Hands schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:41:
[...]

Wat voor enge shredder ga jij maken? :X
Ziet er uit als een mega papiershredder.
Misschien wilt ie een takken shredder maken voor zn tuin?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Ik zit met een klein dilemma.

Ben in mijn te renoveren huis een gat aan het boren in de vloer op het gelijkvloers (gewapend beton) om naar de kelder te gaan en er dan later een leiding door te kunnen steken.

Uiteraard weet ik niet waar de wapening zit en je raad het uiteraard nooit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAodbgmPqGLBbPzvxMZtaHYJuKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCeZWhwyc19KQUb4LkyZhnlz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit op een ijzerstaaf van de wapening.

Nu ben ik aan het twijfelen wat best te doen:
gevoelsmatig zou ik het gat wat groter maken en de leiding hier rond leiden en daarna de extra ruimte terug toemaken (optie A), maar ik kan ook gewoon die wapening doorslijpen en de buis erdoor halen (optie B ).

Zijn er redenen waarom ik optie B (die dus uiteraard sneller is) niet zou nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
azerty schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:35:
Ik zit met een klein dilemma.

Ben in mijn te renoveren huis een gat aan het boren in de vloer op het gelijkvloers (gewapend beton) om naar de kelder te gaan en er dan later een leiding door te kunnen steken.

Uiteraard weet ik niet waar de wapening zit en je raad het uiteraard nooit...

[Afbeelding]

Ik zit op een ijzerstaaf van de wapening.

Nu ben ik aan het twijfelen wat best te doen:
gevoelsmatig zou ik het gat wat groter maken en de leiding hier rond leiden en daarna de extra ruimte terug toemaken (optie A), maar ik kan ook gewoon die wapening doorslijpen en de buis erdoor halen (optie B).

Zijn er redenen waarom ik optie B (die dus uiteraard sneller is) niet zou nemen?
De wapening doet op die plek nu ook niks meer...
Doorslijpen en niet meer over nadenken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 19:55
Ronald.42 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:42:
[...]

De wapening doet op die plek nu ook niks meer...
Doorslijpen en niet meer over nadenken.
Wapening doet nog heel veel. Absoluut niet zomaar doorslijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MoosB schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:53:
[...]

Wapening doet nog heel veel. Absoluut niet zomaar doorslijpen!
Nou hij heeft er al met de boormachine in gehangen waarschijnlijk is het al uitgerekt dus op die plek doet die wapening nu al niks meer.

Ik zou me er niet druk om maken het leed is al geleden weg met dat stukje wapening en door!

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Ronald.42 schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:58:
[...]

Nou hij heeft er al met de boormachine in gehangen waarschijnlijk is het al uitgerekt dus op die plek doet die wapening nu al niks meer.

Ik zou me er niet druk om maken het leed is al geleden weg met dat stukje wapening en door!
Ik heb het laatste stuk niet met een klokboor gedaan maar met een beitel dus heb de staaf zelf niet te veel geraakt. Ik zou morgen nog eens kunnen inspecteren en kijken of hij beschadigt is of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
azerty schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:01:
[...]

Ik heb het laatste stuk niet met een klokboor gedaan maar met een beitel dus heb de staaf zelf niet te veel geraakt. Ik zou morgen nog eens kunnen inspecteren en kijken of hij beschadigt is of niet...
Beschadigd of niet het zit niet meer ingesloten in het beton.
Wapening buiten de beton is niet heel zinvol meer.

Ik zou er niet te veel aandacht meer aan besteden.
Wegslijpen en als het een vochtige plek is dan kun je de uiteinden nog conserveren om eventueel roest tegen te gaan.
Maar voor de rest geen drukte om maken.

No panic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ondertussen nog snel een fotootje gaan maken van bovenzijde (meer inzoom) en onderzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5i-zNi23WscpjYAM5Lrbdk5h08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlYdclDfrTfyI0qW48Eu0Qs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxvteICVt1JBXUIP79eqLAjEisg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrO27YDkp9fJfPb0RY6YmeUv.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht ik er terug beton rond gieten is het wel nog zinvol, toch? Vandaar mijn initële dillemma om het gat eventueel gewoon wat op te schuiven (kan perfect, gewoon wat meer werk). Beton moet ik sowieso nog maken en dan kan ik gewoon een half litertje extra maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Vliegvlug

Flight Simple

1nsane schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:49:
Ik had er al een mening over maar ach, wat is Ikea toch afgegleden qua kwaliteit.

We hebben meerdere Paxkasten van verschillende jaargangen en de nieuwste ervan zijn, tja, een stuk minder, qua finish, roedes etc.
&
Caelorum schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:02:
Ze voelen inderdaad de druk van de onderkant van de markt..een Jysk enz. Gekoppeld met gestegen grondstofprijzen betekend dat ze op van alles zijn gaan bezuinigen.
De echt dure spullen zijn nog wel OK, maar ook niet meer zoals ze 25 jaar geleden waren.
Zet maar eens een 35 jaar oude Poäng naast een nieuwe. Kan je schrikken van de kwaliteitsverandering in 1 van hun signature producten.
Het helpt natuurlijk ook niet dat als je voor inflatie corrigeert het ding nu een kwart van de originele prijs is.
&
pietje belhamel schreef op zondag 1 december 2024 @ 04:21:
[...]

Niet alleen de druk van de markt of hoger kostprijzen. Iemand hier op Tweakers noemde zoiets gestegen winstkosten, ze willen gewoon meer verdienen.
Helemaal mee eens!
De kwaliteit van ikea is echt niet meer wat het geweest is en ze zijn inmiddels voor mij een grens over dat ik er eigenlijk niet meer heen ga nu.

Het begon voor mij al met de Pax kasten die karton ipv houtvezel in het grootste gedeelte van de platen kregen waardoor je ze niet goed kon aanpassen. :|
Maar dat was enkel het innerlijk, wel vervelend maar zag er qua uiterlijk verder wel hetzelfde uit.

Onlangs naar de IKEA geweest voor twee nieuwe Billy boekenkasten en schrok er eerlijk gezegd van hoe die er nu uit zien. Bij de voorkanten van de kast had je voorheen een soort strijkband wat een strakke, gladde en haakse afwerking gaf.
Bij de nieuwe loopt de folie van de zijkanten nu door over de voorkant naar de andere zijkant, een soort shrinkwrap. Waardoor de voorkanten en nu helemaal niet meer strak uitzien. De randen zijn afgerond ipv haaks maar het ergste is dat het materiaal er onder niet goed glad is waardoor het resultaat heel bobbelig is en er super slecht uit ziet.
Van één kleur stonden nog wel kasten met de mooie voorkanten maar toen we vroegen aan een medewerker of de kleur die we wilden er ook nog waren met die voorkanten van de andere kleur zei ze dat die er helemaal uit gingen en die nog de laatste voorraad was. Het werd allemaal de nieuwe manier van afwerken.
Zal wel goedkoper zijn wat me niet verbaasd gezien hoe het eruit ziet.

Denk echt dat ze zich hiermee flink in de vingers snijden helaas, want ik had altijd een goed beeld van IKEA als betaalbare en redelijk degelijke meubels, een prima prijs-kwaliteits verhouding die ook nog goed aanpasbaar en repareerbaar waren.

Dus uiteindelijk met lege handen thuis en twee boekenkasten op Marktplaats gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
azerty schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:09:
Ondertussen nog snel een fotootje gaan maken van bovenzijde (meer inzoom) en onderzijde:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht ik er terug beton rond gieten is het wel nog zinvol, toch? Vandaar mijn initële dillemma om het gat eventueel gewoon wat op te schuiven (kan perfect, gewoon wat meer werk). Beton moet ik sowieso nog maken en dan kan ik gewoon een half litertje extra maken...
Als ik bedacht had dat het gat daar moest komen dan was het gat daar gekomen.
Maar als jij je gelukkiger voelt met verplaatsen en aanstorten moet je dat doen.

Het voegd niet veel toe wat betreft betrouwbaarheid.
Je maakt nog meer beton kapot en giet wat beton in en rond een stukje wapening en wat afbrokkelende beton...

Pick your poison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 19:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat staal mag je niet bloot laten liggen. Vocht-> roest -> betonrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Teijgetje schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:47:
@pietje belhamel
Je had natuurlijk ook hier en daar een schroefje in kunnen draaien, of een beetje houtlijm.
Hoef je niets voor te demonteren.

Ik verbaas me toch wel vaak dat men verwacht dat "goedkope" DHZ-montage meubeltjes een "eeuwigheid" meegaan zonder bij montage er over na te denken hoe dingen zonder veel moeite (druppie lijm) beter vastgezet kunnen worden.
Zou jij willen dat zo'n 'gerepareerd' kastje bij jouw kinderen in de klas hangt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:37:
Ik had vorige week bedacht dat ik dankzij een teveel aan vrije tijd maar eens wat lekdorpels onder de kozijnen moest zetten achterin de schuur.
Mocht ook wel eens na 6 jaar :+
Ik had nog 11 dorpelstenen liggen dus daar moesten nog wat bij.. of.
Je zet ze op marktplaats en bestelt 2 dorpels op maat.

Dus die oude dingen verkocht voor een eurootje per stuk en nieuwe hardstenen dorpels in één lengte besteld.
Beide rond de 1,90 meter lang.
Zouden vandaag geleverd worden.

Nou ze waren niet meer uit één stuk _O-
Nu maar hopen dat het niet nog eens 6 jaar gaat duren :9

[Afbeelding]
Vanmorgen maar eens mee aan de slag gegaan.
De ene kant paste bijna en de andere paste ook bijna...
Waar ik de dorpelstenen dus wel eronder kon kantelen lukte dat met deze dorpels uit één stuk niet.
Bij het ene kozijn ging het om een paar millimeter het andere kozijn....

Ze liggen er nu nog los onder het is te weinig ruimte voor cement dus dat zal een flexibele tegellijm oid moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkP5Gn1L44_f5NpifXZC-rQHwxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9PIh9M8wAvDCnK7YMUObc7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz2Boiz9sgAg9TJz9BOjPed4DtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNu2bdpAJ2Mkg9V4qUQhfHmn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7010XFeeP-_3ng-ijilX-ZXFSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21L6TWFNOJEI7mD1Vf9QgQya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6oscToJUTY3RnOVC_FmNosTdns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwNgWu0QNJ7AEIRboFR3A9p8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayRmkeQoZZNgQOht2RghyaK7l-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgxIm9PUVxgYAB5man9LDAj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3wO0P8ITrxOnD84AgzbXLd9YIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSFwt9hmnz9IN35aTlUYj1sl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je er nu beton in giet, is het amper zinvol. Je sluit het gat af, maar daarmee maak je geen sterke verbinding met wapeningsstaal en ook niet met de rest van het beton. Daardoor heeft het constructief weinig zin.

Een dergelijk klein gat heeft amper invloed op totale sterkte berekening.
Wapeningsstaal, beton, en alles wat meewerkt aan de initiele constructie moet enige mate van overdimensionering hebben op de maximum belasting.
Op de maximum wettelijk toelaatbare belating, en dan nog overgedimensioneerd.

In standaard huizen kom jij bijna nooit aan die belasting. Tenzij je het vol zet met fitness apparatuur, of alleen maar boekenkasten,
Minimaal is de meest gebruikte maatstaf 200kg/m2, maar vaak kan het meer.

Ik zou het doorsnijden/slijpen. Eventueel nabehandelen dat er niet meer vocht bij kan. (hangt van vochtigheid kruipruimte e.d.)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07
Ronald.42 schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:56:
[...]

Waar ik de dorpelstenen dus wel eronder kon kantelen lukte dat met deze dorpels uit één stuk niet.

Ze liggen er nu nog los onder het is te weinig ruimte voor cement dus dat zal een flexibele tegellijm oid moeten worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk klusjes. Zo te zien netjes gedaan!!

Is dat deel wat je weg geslepen hebt, in de spouwgevallen?? Of met stofzuiger weggezogen?
Zo te zien ook geen spouwisolatie meer? Ga je dat nog doen?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Loft schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:13:
[...]

Leuk klusjes. Zo te zien netjes gedaan!!

Is dat deel wat je weg geslepen hebt, in de spouwgevallen?? Of met stofzuiger weggezogen?
Zo te zien ook geen spouwisolatie meer? Ga je dat nog doen?
Een aantal stukken liggen in de spouw en een deel heb ik kunnen opvangen.
Beetje 50/50.

De spouw is leeg zo heb ik het gebouwd.
Het was toch maar een schuurtje, achteraf had ik het wel gewoon moeten isoleren natuurlijk.
Onder de vloer ligt 15cm isolatie van dat hoge draagkracht piepschuim.
En op het dak 7 cm pir.
Ramen achter zijn hr++.

En de spouw is leeg :+

Mischien ooit nog eens vol laten blazen hij is op zich mooi schoon en leeg op die paar brokjes puin van vandaag na..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
Ronald.42 schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt wel of er nog ruimte zit onder, kun je dit niet maximaal uitvullen zodat je kan voegen?

[ Voor 9% gewijzigd door martinus83 op 02-12-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
martinus83 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:28:
[...]

Lijkt wel of er nog ruimte zit onder, kun je dit niet maximaal uitvullen zodat je kan voegen?
Ik zat wel iets in die richting te denken.
Even een stuk pir tegen de binnenmuur van onderkant kozijn tot zover naar beneden als ik het kan krijgen.
Eventuele gleuf tussen buitenmuur en pir een sliertje pur zodat het dicht is.
Dorpel erin zover mogelijk omhoog opvullen en dan kijken wat er aan ruimte is.
Mischien kan ik het dan evenzogoed nog wel vol prakken met specie.

Maar eens zien als het wat beter weer is.
Ze liggen nu eerst op hun plek en ze waaien niet weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
Ronald.42 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:35:
[...]

Ik zat wel iets in die richting te denken.
Even een stuk pir tegen de binnenmuur van onderkant kozijn tot zover naar beneden als ik het kan krijgen.
Eventuele gleuf tussen buitenmuur en pir een sliertje pur zodat het dicht is.
Dorpel erin zover mogelijk omhoog opvullen en dan kijken wat er aan ruimte is.
Mischien kan ik het dan evenzogoed nog wel vol prakken met specie.

Maar eens zien als het wat beter weer is.
Ze liggen nu eerst op hun plek en ze waaien niet weg.
Hier de vensterbank uitgevuld met vul plaatjes tot hij keurig recht, en hoog zat. Daarna vullen per pur, bovenzijde L en R afkitten, en onderzijde aanvoegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47
pietje belhamel schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:09:
[...]

Zou jij willen dat zo'n 'gerepareerd' kastje bij jouw kinderen in de klas hangt?
Nee joh, dat zou een gigantische afbraak van het hele onderwijssysteem zijn.

Ze zouden aan niets anders meer kunnen denken dan dat iemand netjes en onopvallend een paar schroeven in een kastje gedraaid had om het i.p.v. weg te gooien en te vervangen voor een nieuw kastje, dat ook niet lang mee gaat en ook weer vervangen gaat worden, het kastje "eeuwig" mee zou gaan, met dank aan de conciërge.

Dat zou ik zeker niet willen, beter dat ze leren dat de afvalberg vergroot moet worden om World Overshoot Day een beetje naar voren te halen.......
En die concierge kennen ze toch al niet, die werd door dit kabinet (en eerdere) wegbezuinigd......

/s

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik moet van moeders de vrouw kerstverlichting ophangen rondom een uitbouw.
Nu bedacht ik mij dat ik eigenlijk geen zin heb om te spijkeren in de boeiplanken.

Echter zit daarboven alleen een zinkenlijstje. Dus geen dakgoot waar ik evt. van die dakgoothaakjes aan zou kunnen hangen.

Nog mensen met tips om dit te doen zonder dat ik in m'n boeiplanken moet spijkeren? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Yogibeer schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:13:
Nu bedacht ik mij dat ik eigenlijk geen zin heb om te spijkeren in de boeiplanken.

Echter zit daarboven alleen een zinkenlijstje. Dus geen dakgoot waar ik evt. van die dakgoothaakjes aan zou kunnen hangen.

Nog mensen met tips om dit te doen zonder dat ik in m'n boeiplanken moet spijkeren? 8)7
Ik heb zoiets ook, ik heb de kerstverlichting gewoon achter de zinken lijsten geduwd, met een schroevendraaier wrik je net genoeg ruimte tot de tiewraps in de kerstverlichting erachter vallen, schorevendraaier weer los en dan hangt het vast genoeg voor een kerstseizoen. Loshalen is ditzelfde achterstevoren en klaar.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietje belhamel
Teijgetje schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:07:
[...]

Nee joh, dat zou een gigantische afbraak van het hele onderwijssysteem zijn.

Ze zouden aan niets anders meer kunnen denken dan dat iemand netjes en onopvallend een paar schroeven in een kastje gedraaid had om het i.p.v. weg te gooien en te vervangen voor een nieuw kastje, dat ook niet lang mee gaat en ook weer vervangen gaat worden, het kastje "eeuwig" mee zou gaan, met dank aan de conciërge.

Dat zou ik zeker niet willen, beter dat ze leren dat de afvalberg vergroot moet worden om World Overshoot Day een beetje naar voren te halen.......
En die concierge kennen ze toch al niet, die werd door dit kabinet (en eerdere) wegbezuinigd......

/s
Klopt. En wat is goedkoper dan een betaalde kracht, een vrijwilliger.

Dat kastje is een beetje lastig uitleggen, zien is geloven. [of iemand zoeken die het beter uitlegt dan ik]. Het gaat om dit model:

https://www.ikea.com/nl/n...andmontage-wit-s89435221/

De recensies zijn niet mals, heb ik de juf ook op gewezen. Iemand suggereerde een latje onder het kastje aan de achterkant. Kan ie voor nog steeds uitzakken. Ken je die Bros chocolade met lucht erin? Die indruk wekte het spaanplaat van dit kastje ook, veel luchtiger dan normaal. Daarmee lager gewicht en minder kosten voor Ikea. Het witte plastic lijkt iets dikker dan voorheen. Ik vermoed dat het als functie heeft het spaanplaat bij elkaar houden. De vier planken worden onder een hoek van 45 graden aan elkaar gezet. Haaks is makkelijker, kijk maar naar een keukenkastje. Doordat het spaanplaat luchtiger en dunner is kan ik vanaf de zijkant er niet goed een duvel inmaken of wat extra schroeven.

Wat mij betreft is er niet voldoende veiligheidsbewustzijn op school en dat is echt een probleem. Net als iedere organsiatie moet het voldoen aan de ARBO regelgeving om maar iets te noemen. Soms lijkt het alsof scholen zich bijzonder vinden en daardoor de regels selectief gelden.Nee. Action had een tijd lang van die oranje ongeaarde verlengsnoeren. Had school een dot van liggen. Een of andere slimmerd had overal de nokjes uit de contrastekkers gehaald zodat je er een geaarde stekker in kon doen. Hoe verzin je het? En volgens mij waren de aderen 1,0 mm. Heb alle contrastekkers er afgeknipt. Af en toe weiger ik ook dingen te doen omdat het onverantwoord is. Prima, we bellen de officiele school timmerman wel. Vervolgens gebeurt er niets.

Onlangs wat nieuwe tafels in elkaar geschroefd. Wat mij betreft zijn de oude nog prima. Die moesten naar de stort. Rij dan in ieder geval langs de kringloop, die zit ernaast. Goed idee zeggen ze dan. Die nieuwe tafels kunnen over een tijdje naar de stort want de poten die daaronder zitten zijn geschroefd, de oude tafels hadden een gelast frame. Gelukkig zijn we een eco-school.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Cga6ZDPbiCjwWUaSugB93ZZ6c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y4VUalxODyz6h3mPMmpAwoq5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcCTWfDMXEyoPR3FleElRePJB-U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dmzIPFVwmgbMyqoDTeTlmJlK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-aDtYkx3MMRWGhHletBJ-_-QlE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2lfyPtMFRJL9jAEGSh5bUSMZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou puur tegen de "betonrot" roestende bewapening, wat roest omzetter/stopper smeren op die blootliggende betonijzer doen er naast nog een gat boren en dan dit weer met reparatiebeton dicht smeren.
De stevigheid zal vast niet je probleem zijn maar wel je vochtigheid van je kruipruimte.
Als je het afslijpt, zal zagen worden denk ik, zal er altijd iets uitsteken en dus vocht gevoelig blijven ondanks wat roest stop in de buiten lucht. Maar ik ben voorzichtig en geen expert. Ik denk dat zo'n diamant buis boorder gewoon door duwt en klaar. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:21
Iemand hier die me op weg kan helpen? Ben inmiddels helemaal de weg kwijt aan het raken .... We hebben een aantal wanden gebouwd in onze woning, uitgevoerd in HSB en Metalstud waar electra in geinstalleerd moet worden. Vanwege de stevigheid en de mogelijkheid zaken op te hangen wil ik de wanden voorzien van OSB (18mm en als het niet anders kan 12mm) en gips wat gestuct wordt. Loop er nu tegen aan dat de gemiddelde hollewand doos die dikte niet kan overbruggen (29mm voor attema) bij de installatie. Nu wil ik ervoor kiezen om de dozen reeds in de OSB te installeren, gaten in de gips netjes uit te tekenen en te boren en de afstand dan met vulringen op te vullen tot de gipsplaat. Maakt de doos ook net weer wat dieper.
Iemand die weet of de vulringen van Attema ook toepasbaar zijn op de dubbele en enkele hollewand dozen (uhw 50 en duo uhw 50).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Inmiddels al heel wat maanden bezig met "project bovenverdieping". En vind het tof om hier ook even wat voortgang te delen. Het is nog niet helemaal af (wanneer is het ooit écht af...) maar nu de airco's in bedrijf zijn gesteld, is mijn thuiskantoor in gebruik en kan ik dus een beetje 'showcasen' haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0xzXS28ImjL7UIFb-khcei3Jn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHqN4dCQ0iJW8xwQmk39iNFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder wat meer foto's, 1 van de 'overloop/wasmachinehoek' en dan nog een tweetal foto's van waar het vandaan kwam :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66YLXNKykRKjL7rJmf0zxdgJPrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVjqUsFc4SHtVKblIrs4oCcD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot_u_zyVHCOp8vyHopW9duRsKsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKWL8GCrlQGCUN01tG5DG9y0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StbYgbj-YI_2I9lqKs0ayBKw0zY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH9TGk8HI0qNdvjkkTFsqekq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRkiDK1xNO_WG_3E2X3FqrAdwKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAye600FvEkRdtxLIstKzzWQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4HOdYJBLNHvVvR01NDTQI_xqNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMc2mpQFOcYQM70J3hpqsjsu.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat is er zo allemaal gebeurd:
  • De oude bovenverdiepingindeling volledig gestript
    (mocht ook wel - alles stond schots en scheef), nieuwe indeling gemaakt
  • Raamwerk met houten staanders gemaakt voor bevestiging gipsplaten
  • Dakkapel geisoleerd
  • Deuren geplaatst
  • Overal elektra heengetrokken - en als Tweaker natuurlijk ook overal ethernet
  • Aircoleidingen geplaatst voor een triple split (waarvan 2 units op deze verdieping "blind" afgemonteerd)
  • Overloop / rondom trap laten stucen
  • Andere kamers 'strak' gemaakt met gipsplaten + stucpasta / panelen / inbouwkasten etc
  • Nieuwe vloer gelegd
  • En nog veel meer...
Zit al met al toch veel meer tijd in dan ik had gehoopt :P in principe heb ik er alleen in de weekenden echt aan kunnen werken. Het is de eerste keer dat ik zoiets doe - dus al met al is het gigantisch leerzaam _/-\o_

Wie weet post ik over een tijdje mijn verticale robotstofzuiger-garagedeur nog wel :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:27
Richh schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:00:
Inmiddels al heel wat maanden bezig met "project bovenverdieping". En vind het tof om hier ook even wat voortgang te delen. Het is nog niet helemaal af (wanneer is het ooit écht af...) maar nu de airco's in bedrijf zijn gesteld, is mijn thuiskantoor in gebruik en kan ik dus een beetje 'showcasen' haha.

[Afbeelding]

Hieronder wat meer foto's, 1 van de 'overloop/wasmachinehoek' en dan nog een tweetal foto's van waar het vandaan kwam :P

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Wat is er zo allemaal gebeurd:
  • De oude bovenverdiepingindeling volledig gestript
    (mocht ook wel - alles stond schots en scheef), nieuwe indeling gemaakt
  • Raamwerk met houten staanders gemaakt voor bevestiging gipsplaten
  • Dakkapel geisoleerd
  • Deuren geplaatst
  • Overal elektra heengetrokken - en als Tweaker natuurlijk ook overal ethernet
  • Aircoleidingen geplaatst voor een triple split (waarvan 2 units op deze verdieping "blind" afgemonteerd)
  • Overloop / rondom trap laten stucen
  • Andere kamers 'strak' gemaakt met gipsplaten + stucpasta / panelen / inbouwkasten etc
  • Nieuwe vloer gelegd
  • En nog veel meer...
Zit al met al toch veel meer tijd in dan ik had gehoopt :P in principe heb ik er alleen in de weekenden echt aan kunnen werken. Het is de eerste keer dat ik zoiets doe - dus al met al is het gigantisch leerzaam _/-\o_

Wie weet post ik over een tijdje mijn verticale robotstofzuiger-garagedeur nog wel :P
Kom maar door met die garagedeur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
elektriekert schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:03:
[...]

Kom maar door met die garagedeur!
Daar mist nog wat afwerking (evenals op een deel van de overloop wat even bewust buiten de foto's is gehouden) - dus die houden jullie van mij tegoed :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
pietje belhamel schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:46:
. Action had een tijd lang van die oranje ongeaarde verlengsnoeren. Had school een dot van liggen. Een of andere slimmerd had overal de nokjes uit de contrastekkers gehaald zodat je er een geaarde stekker in kon doen. Hoe verzin je het? En volgens mij waren de aderen 1,0 mm. Heb alle contrastekkers er afgeknipt. Af en toe weiger ik ook dingen te doen omdat het onverantwoord is. Prima, we bellen de officiele school timmerman wel. Vervolgens gebeurt er niets.
Dat soort verlengsnoeren zijn normaal, zeker voor tuinen. Ik heb gele.
Veel apparaten hebben geen aarde nodig, maar hebben wel een stekker die geaard lijkt maar dat niet is, en die dus niet in zo`n tuinverlengsnoer past.
Ik sloop ook vaak die nokjes er gelijk uit, vooral die met het rondje er aan houdt gewone stekkers tegen.
Het leuke is ook dat bijvoorbeeld een aardlekschakelaar niet over de aarde meet, dus bij een fout meet de aardlek dat er meer stroom in gaat dan terug komt, en schakelt af. Dus ook zonder aarde ben je veilig.
En op een verlengsnoer van 2x 1 mm² kan je maximaal 2000 Watt aansluiten, veel gemeenschappelijke schoolapparaten zullen dat niet halen.

Maar de school boft maar met zulke ARBO controleurs als vrijwilligers, je kan nooit veilig genoeg zijn.

Je weet toch wel dat een verlengsnoer met afgeknipte contrastekker, dus met open kabeleinden, nog veel gevaarlijker is voor kinderen dan met een contrastekker met de zwarte plastic nokjes er uit? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 02-12-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 11:43
Ik ben bijna klaar met het dunpleisteren van de gipsplaten op de zelf verbouwde zolderkamer, en heb een vraag over voorstrijk.
Vrouwlief wil dat we 1 muur behangen en de rest verven.
Ik zie speciale voorstrijk voor behangen en ook voor schilderen. Maakt het zoveel uit? Koop het liefst 1 pot voorstrijk voor verf bv en gebruik die ook voor het behang.
Iemand hier iets slims over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
pietje belhamel schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:46:
[...]

Klopt. En wat is goedkoper dan een betaalde kracht, een vrijwilliger.

Dat kastje is een beetje lastig uitleggen, zien is geloven. [of iemand zoeken die het beter uitlegt dan ik]. Het gaat om dit model:

https://www.ikea.com/nl/n...andmontage-wit-s89435221/

De recensies zijn niet mals, heb ik de juf ook op gewezen. Iemand suggereerde een latje onder het kastje aan de achterkant. Kan ie voor nog steeds uitzakken. Ken je die Bros chocolade met lucht erin? Die indruk wekte het spaanplaat van dit kastje ook, veel luchtiger dan normaal. Daarmee lager gewicht en minder kosten voor Ikea. Het witte plastic lijkt iets dikker dan voorheen. Ik vermoed dat het als functie heeft het spaanplaat bij elkaar houden. De vier planken worden onder een hoek van 45 graden aan elkaar gezet. Haaks is makkelijker, kijk maar naar een keukenkastje. Doordat het spaanplaat luchtiger en dunner is kan ik vanaf de zijkant er niet goed een duvel inmaken of wat extra schroeven.

Wat mij betreft is er niet voldoende veiligheidsbewustzijn op school en dat is echt een probleem. Net als iedere organsiatie moet het voldoen aan de ARBO regelgeving om maar iets te noemen. Soms lijkt het alsof scholen zich bijzonder vinden en daardoor de regels selectief gelden.Nee. Action had een tijd lang van die oranje ongeaarde verlengsnoeren. Had school een dot van liggen. Een of andere slimmerd had overal de nokjes uit de contrastekkers gehaald zodat je er een geaarde stekker in kon doen. Hoe verzin je het? En volgens mij waren de aderen 1,0 mm. Heb alle contrastekkers er afgeknipt. Af en toe weiger ik ook dingen te doen omdat het onverantwoord is. Prima, we bellen de officiele school timmerman wel. Vervolgens gebeurt er niets.

Onlangs wat nieuwe tafels in elkaar geschroefd. Wat mij betreft zijn de oude nog prima. Die moesten naar de stort. Rij dan in ieder geval langs de kringloop, die zit ernaast. Goed idee zeggen ze dan. Die nieuwe tafels kunnen over een tijdje naar de stort want de poten die daaronder zitten zijn geschroefd, de oude tafels hadden een gelast frame. Gelukkig zijn we een eco-school.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo zonde. Keertje zitten en wiebelen op zo'n nieuw model tafel, en kan naar de stort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Barada schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:21:
Ik ben bijna klaar met het dunpleisteren van de gipsplaten op de zelf verbouwde zolderkamer, en heb een vraag over voorstrijk.
Vrouwlief wil dat we 1 muur behangen en de rest verven.
Ik zie speciale voorstrijk voor behangen en ook voor schilderen. Maakt het zoveel uit? Koop het liefst 1 pot voorstrijk voor verf bv en gebruik die ook voor het behang.
Iemand hier iets slims over te zeggen?
Ze zullen vast specifieke voordelen hebben, maar ik zou hetzelfde doen, en 1 emmer voor beide kopen. En dan die voor het schilderen/witten kiezen. Dat zorgt in ieder geval dat je verf beter dekt, en de structuur uniform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Yogibeer schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:13:

Met een lijmpistool dotjes lijm op de baksteen en daar lampje op drukken. Je trekt het er naderhand zo weer af.
Zou het wel evne testen van te voren op jou steen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 06:43
Vorige bewoner heeft een keer moeten inbreken in eigen huis. Nu wil ik onderstaande strip vervangen, maar weet iemand de naam van de strip waar ik precies naar op zoek ben. Het zit bevestigd aan de loopdeur van openslaande tuindeuren.

Het lijkt iets van een tochtprofiel of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9g_Xq9kmmigDswxWbDoNRfWt4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRzAsKXqY0xSaTGqlrww4nFw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP1XCkbQQPV3o8jrDcLy50kl2MM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41Cq9IfrLSJ0H7GyPzPFUgjT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWrfNdCeJl9hpx-hE1dHUBACbeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYoGJdNBd5fTIGoVRMqNDwbt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftreELWiEZpAQ5yySR4sRV9nw9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OZmEK11EKk5AiWMMybW85tg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

martinus83 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:38:
[...]

Met een lijmpistool dotjes lijm op de baksteen en daar lampje op drukken. Je trekt het er naderhand zo weer af.
Zou het wel evne testen van te voren op jou steen :-)
Sterker nog, door de lijm straks te verwarmen komt het makkelijk weer los. Goed idee.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 13-09 22:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:38:
[...]

Sterker nog, door de lijm straks te verwarmen komt het makkelijk weer los. Goed idee.
@Yogibeer @Martinusz

smeltlijm uit zo'n lijmpistool lost ook heel makkelijk op in aceton, mocht je het nog eens ergens voor gebruiken dan weet je dat dat ook een optie is. Werkt heel makkelijk.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 20:17

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Amelandbor schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:59:
Vorige bewoner heeft een keer moeten inbreken in eigen huis. Nu wil ik onderstaande strip vervangen, maar weet iemand de naam van de strip waar ik precies naar op zoek ben. Het zit bevestigd aan de loopdeur van openslaande tuindeuren.

Het lijkt iets van een tochtprofiel of iets dergelijks.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij zoek je een aanslaglat?

Afbeeldingslocatie: https://d1hg7qb8v7wj0r.cloudfront.net/m/48e7ad4ec3fac733/Zoom-Skantrae_Aanslaglat_Buitendeur.jpg

Je kunt ook kijken bij anti-inbraak strips, maar die constructies zijn wel wezenlijk anders als je foto

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 06:43
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:49:
[...]

Volgens mij zoek je een aanslaglat?
Daar lijkt het inderdaad op. Is alleen wel van aluminium (oid) en er zit dus ook een rubber in voor de tocht. Ik ga nog eens op een grote internet zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 13-09 20:30

marapuru

db.

Hoe kan ik dit het best oplossen? De schroef waarmee de deur aan het kozijn hangt zit los. Het gat is te ruim. Daardoor valt de deur bij openen steeds iets scheef en kan ie daarna niet meer dicht.

Met een 2 componenten substantie? Of is er een soort hout upper die stevig genoeg is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAEbUZnJlGTrYwQ_qAdeo-f-ojo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHId9xWXm0y5mX7xzhtWcxaO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnpwszD8BWEd98hfpVxI-nGJ4QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntS1fVaOlgpd6MyRjaOYB478.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

marapuru schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:07:
Hoe kan ik dit het best oplossen? De schroef waarmee de deur aan het kozijn hangt zit los. Het gat is te ruim. Daardoor valt de deur bij openen steeds iets scheef en kan ie daarna niet meer dicht.

Met een 2 componenten substantie? Of is er een soort hout upper die stevig genoeg is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dun stuk hout (bijv. een dikke splinter) erin frotten, beetje lijm erbij, schroef erin draaien, uitstekende stuk hout afknikken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had ook zoiets. Ik heb het gat uitgeboord en er een plug ingeduwd. Daarna bleef die goed zitten
Is deur van meterkast, dus hoefde niet 'jevanhet' te zijn. Vast is vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z3xdZ32GbPcV3D2g3RHc1tJZEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0YDNcmvRRllhYybGj4eVMmd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nette oplossing is gat uitboren tot 8 of 10mm. Dan deuvel erin lijmen, vlak afsteken met beitel. Volgende dag nieuw gat boren. Paumelle dien je vaak met 6.5mm boortje voor te boren, maar even nameten kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Advies gevraagd..Ik heb een schuurtje aan de voorkant van het huis, en ik wil graag een stopcontact maken aan de buitenkant. De gevel van het schuurtje is van Keralit. Dit is mooi strak en ik wil dit eigenlijk zo houden. Het is verder een heel dun wandje. Ik vermoed hout en dan Keralit er tegenaan.
Het stopcontact is voor een stofzuiger, kerstverlichting of een keer de accu laden. Niks geks/permanents.

Ik kan aan de binnenkant het stopcontact doorlussen en de spanning pakken.

Optie 1. Door de Keralit boren en het stopcontact direct op de muur zetten. Kan dit en is dit stevig?
Optie 2. In de kruipruimte door een zéér smalle opening (van de 'originele' buitengevel [schuurtje is later gebouwd] - geen idee wat daar achter zit..) en dan proberen onder de grond door te komen. Iemand een idee hoe dit kan?

Voordeel; Stopcontact kan op een betere plek komen. En eventueel groep erbij voor buiten/voorkant. Voelt ergens niet als een gek idee.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
hpmkruit schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:06:
[...]

Nette oplossing is gat uitboren tot 8 of 10mm. Dan deuvel erin lijmen, vlak afsteken met beitel. Volgende dag nieuw gat boren. Paumelle dien je vaak met 6.5mm boortje voor te boren, maar even nameten kan nooit kwaad.
Dit.

Of het hele scharnier een stukje omhoog/omlaag plaatsen en de bestaande gaten opvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
Blomminator schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:05:

Optie 1. Door de Keralit boren en het stopcontact direct op de muur zetten. Kan dit en is dit stevig?
Keralit is 17mm dik en zit onderling aan elkaar maar niet zo stevig als hout. Het kan wel maar je hebt kans dat de boel wel beweegt als je een stekker uit het stopcontact trekt. Keralit wordt bevestigd op staanders of rachels, ik zou een plekje met daarachter een staander/rachel uitzoeken.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Blomminator schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:05:
Advies gevraagd..Ik heb een schuurtje aan de voorkant van het huis, en ik wil graag een stopcontact maken aan de buitenkant. De gevel van het schuurtje is van Keralit. Dit is mooi strak en ik wil dit eigenlijk zo houden. Het is verder een heel dun wandje. Ik vermoed hout en dan Keralit er tegenaan.
Het stopcontact is voor een stofzuiger, kerstverlichting of een keer de accu laden. Niks geks/permanents.

Ik kan aan de binnenkant het stopcontact doorlussen en de spanning pakken.

Optie 2. In de kruipruimte door een zéér smalle opening (van de 'originele' buitengevel [schuurtje is later gebouwd] - geen idee wat daar achter zit..) en dan proberen onder de grond door te komen. Iemand een idee hoe dit kan?

Voordeel; Stopcontact kan op een betere plek komen. En eventueel groep erbij voor buiten/voorkant. Voelt ergens niet als een gek idee.

Iemand een idee?
Niko hydro heeft een mooi systeem met een waterdichte inbouwbox

https://www.elektramat.nl...DIeuMBcwRriBoC4RMQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Togi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:00:
[...]

Niko hydro heeft een mooi systeem met een waterdichte inbouwbox
Dit ken ik niet.
Dat is al mooier. ivm Fraulein B. hier die nogal kritisch kan zijn..Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:02
Ondertussen opnieuw een sanitair projectje voor de boeg. Absoluut niet mijn favourite vak helaas, dit omwille van de vele soorten koppelingen + ik heb altijd wel ergens een lek!

Ik zoek vooral advies omtrent de verloop stukken aangeduid met een blauw vraagteken. Ik zit namelijk met een buiten en binnendraad op de collector wat het voor mij althans moeilijk maakt om het juiste stuk te vinden. Ik heb de collector al dus had ik die uiteraard ook graag gebruikt, los van eventuele betere oplossingen.

Iemand die mij kan adviseren welke afsluitkraan ik moet combineren met het verloopstuk om uiteindelijk op de collector te kunnen worden aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8L93gdZ2BHGs9mTgpKC-oGvDCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPBkqTgk9DwqhiBil17gRJvz.jpg?f=fotoalbum_large

https://excalidraw.com/#j...UX,2-gETGWGqXG4ORYHsH1M8Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:11:
Ondertussen opnieuw een sanitair projectje voor de boeg. Absoluut niet mijn favourite vak helaas, dit omwille van de vele soorten koppelingen + ik heb altijd wel ergens een lek!

Ik zoek vooral advies omtrent de verloop stukken aangeduid met een blauw vraagteken. Ik zit namelijk met een buiten en binnendraad op de collector wat het voor mij althans moeilijk maakt om het juiste stuk te vinden. Ik heb de collector al dus had ik die uiteraard ook graag gebruikt, los van eventuele betere oplossingen.

Iemand die mij kan adviseren welke afsluitkraan ik moet combineren met het verloopstuk om uiteindelijk op de collector te kunnen worden aangesloten?

[Afbeelding]

Een knel puntstuk.
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p57625

Verder zou ik kiwa spul gebruiken aangezien je naar een drinkwaterkraan (op het toilet) gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-12-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
elmerblues schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:13:
[...]

Keralit is 17mm dik en zit onderling aan elkaar maar niet zo stevig als hout. Het kan wel maar je hebt kans dat de boel wel beweegt als je een stekker uit het stopcontact trekt. Keralit wordt bevestigd op staanders of rachels, ik zou een plekje met daarachter een staander/rachel uitzoeken.
Keralit zit veel steviger in elkaar dan hout vind ik omdat de profielen helemaal in elkaar grijpen en is als het volgens voorschriften geplaatst is om de 30cm geracheld. je kunt ook prima een zelftapper in keralit draaien, of je stopcontact exact in een rachel vastzetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
Wolly schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:29:
[...]

Een knel puntstuk.
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p57625

Verder zou ik kiwa spul gebruiken aangezien je naar een drinkwaterkraan (op het toilet) gaat.
Dus ik kan een 1/2 kogelkraan aansluiten op het verloopstuk dat je voorstelt en ook nog aansluiten op de collector.

Dit zowel voor beide zijden aangezien het de ene zijde binnendraad en de andere zijde buitendraad bevat?

Kiwa spul is plastiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:39:
[...]

Dus ik kan een 1/2 kogelkraan aansluiten op het verloopstuk dat je voorstelt en ook nog aansluiten op de collector.

Dit zowel voor beide zijden aangezien het de ene zijde binnendraad en de andere zijde buitendraad bevat?

Kiwa spul is plastiek?
Dit is een kiwa kraan:
https://www.toolstation.n...t-aftapgelegenheid/p37803

Vanuit het puntstuk neem je een kort stukje 15mm koper, dan de kraan en dan een verloopstuk naar je alupex. Afhankelijk van het merk en type hebben die dat soort verloopstukken beschikbaar.

Zie overigens nu pas dat de linkerkant anders is, daar moet je een schroefbus voor hebben.
https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus/p80274

Wel loctite 55 gebruiken op de opgeruwde schroefdraad.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 04-12-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:35:
[...]

Keralit zit veel steviger in elkaar dan hout vind ik omdat de profielen helemaal in elkaar grijpen en is als het volgens voorschriften geplaatst is om de 30cm geracheld. je kunt ook prima een zelftapper in keralit draaien, of je stopcontact exact in een rachel vastzetten.
Mijn schuurtje/voorgevel is maar 2m breed. Het stopcontact komt geheel op de rand waar de Keralit op de stenen muur eindigt. Het zal dus weinig wiebelen als het zo dicht bij de 'eindpaal' zit.

Ik vraag me vooral af hoe de diepte is. Die stopcontacten van Niko heb ik besteld, maar ze moeten wel volledig passen. Nadeel is, als ik het vernaggel dan is het de onderste plank.. dus die vervang je niet ff snel.

Gewoon ordinair rechtdoor een gat boren, kabel er doorheen en 'elders' een stopcontact maken kan ook. Maar dan ligt die kabel los op de oprit. (Wel volledig uit zicht/loop onder de heg, maar toch).

Ik heb nog een stukje rest Keralit staan, ik ga daar wel eerst op oefenen. Staat nu in de rij voor de vuilstort.. maar dit kan nog handig zijn. Om de juiste maten gat te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Blomminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:55:
[...]

Mijn schuurtje/voorgevel is maar 2m breed. Het stopcontact komt geheel op de rand waar de Keralit op de stenen muur eindigt. Het zal dus weinig wiebelen als het zo dicht bij de 'eindpaal' zit.

Ik vraag me vooral af hoe de diepte is. Die stopcontacten van Niko heb ik besteld, maar ze moeten wel volledig passen. Nadeel is, als ik het vernaggel dan is het de onderste plank.. dus die vervang je niet ff snel.

Gewoon ordinair rechtdoor een gat boren, kabel er doorheen en 'elders' een stopcontact maken kan ook. Maar dan ligt die kabel los op de oprit. (Wel volledig uit zicht/loop onder de heg, maar toch).

Ik heb nog een stukje rest Keralit staan, ik ga daar wel eerst op oefenen. Staat nu in de rij voor de vuilstort.. maar dit kan nog handig zijn. Om de juiste maten gat te zagen.
Op de rand zit een hoekprofiel van een cm of 4 breed van aluminium. Dus bedenk even goed waar je gaat boren.
Keralit haal je relatief makkelijk los, gewoon schroefjes, planken afstapelen. Erop is weer andersom :) Stuk of 20 planken heb je zo een schuur muurtje wel bekleed denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:25

Ik zoek vooral advies omtrent de verloop stukken aangeduid met een blauw vraagteken.

[Afbeelding]
Ter overweging een klein stukje ongevraagd advies m.b.t. het aansluiten van een kraanwater en regenwater systeem op het verdeelstuk.

Je wil voorkomen dat er een situatie kan ontstaan waarbij er per ongeluk regenwater je kraanwatercircuit instroomt. Als je het doet op een manier dat je bij een wissel van regen naar kraan altijd een open flow hebt naar je verbruikers dan dek je m wel redelijk af gok ik. Dus toilet leeg, buitenkraan open en wasmachine op spoelen en dan pas je stads kogelkraan open, dan spoel je evt. verontreiniging in je verdeler en alles daarna door naar buiten. Ik zou aan de stadswater kant er persoonlijk ook een terugstroombeveiliging/kogelkraan combi inzetten. Zoiets als dit.

Wellicht dat iemand de officiële richtlijn kent mbt tot het aansluiten van regen en kraan water op 1 circuit, maar ik meen me te herinneren dat dit niet zo heel eenvoudig/goedkoop is als je de regels volgt.

Edit: wat ik zo 1-2-3 lees op internet is het zelfs verboden om een directe koppeling te maken zoals je voorstelt, zelfs als je 2 over/onderdruk beveiligingen zou installeren á 400 eu per stuk. De enige mogelijkheid is een volledig gescheiden (dubbel) leidingen systeem of een systeem met een Breek/Break tank waarbij er een volledige ontkoppeling is van je kraanwater leiding is met een soort van buffertank ertussen. En bij zo'n installatie is er ook een meldingsplicht schijnt bij het waterleidingbedrijf.

Iets met dooie vogels / poep op je dak en beestjes die terugkruipen door leidingen.

[ Voor 16% gewijzigd door doktervictor op 04-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online

[Afbeelding]

Ik zou deze systemen helemaal gescheiden willen houden. Je wilt inderdaad nooit regenwater in je drinkwater circuit. Dus aparte leiding van regenopvang naar je toiletreservoir/wasmachinekraan.
Mocht je regenopvang leeg zijn dan vul je die met je kraanwater bij. Dan is er volgens mij geen risico in kruisbesmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart H.
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 13:44
Ik zit ietwat met mijn handen in het haar omtrent het leggen van laminaat. Mijn gevoel zegt het laminaat te leggen in de lengte, parallel aan de rechte muur, maar gezien de gekke diagonale muur weet ik het niet zo zeker. Wat zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYCai5eLl-uY_w6OSxdAlDYQVMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mCzyN9d8SLeCXmrOTQfakATq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
Ligt er aan of je de lengte of de breedte van de kamer wil accentueren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bij de ene legrichting hoef je alleen maar een schuin stuk aan het einde af te zagen, bij de andere kant op moet je de hele plank gaan verzagen onder een hoek. Mij lijkt de keuze duidelijk.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lennart H. schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:27:
Ik zit ietwat met mijn handen in het haar omtrent het leggen van laminaat. Mijn gevoel zegt het laminaat te leggen in de lengte, parallel aan de rechte muur, maar gezien de gekke diagonale muur weet ik het niet zo zeker. Wat zouden jullie adviseren?

[Afbeelding]
Ik heb iets heel vergelijkbaars gehad. Zelfde gelegd als jij. Op jouw plaatje: Begonnen linksboven in de hoek. Diagonale muur zijn misschien een stuk of 5 planken die je diagonaal moet verzagen. Goede decoupeerzaag is je vriend. EN een zwaaihaak uiteraard. Gaat prima allemaal, niet te bang zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
doktervictor schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ter overweging een klein stukje ongevraagd advies m.b.t. het aansluiten van een kraanwater en regenwater systeem op het verdeelstuk.

Je wil voorkomen dat er een situatie kan ontstaan waarbij er per ongeluk regenwater je kraanwatercircuit instroomt. Als je het doet op een manier dat je bij een wissel van regen naar kraan altijd een open flow hebt naar je verbruikers dan dek je m wel redelijk af gok ik. Dus toilet leeg, buitenkraan open en wasmachine op spoelen en dan pas je stads kogelkraan open, dan spoel je evt. verontreiniging in je verdeler en alles daarna door naar buiten. Ik zou aan de stadswater kant er persoonlijk ook een terugstroombeveiliging/kogelkraan combi inzetten. Zoiets als dit.

Wellicht dat iemand de officiële richtlijn kent mbt tot het aansluiten van regen en kraan water op 1 circuit, maar ik meen me te herinneren dat dit niet zo heel eenvoudig/goedkoop is als je de regels volgt.

Edit: wat ik zo 1-2-3 lees op internet is het zelfs verboden om een directe koppeling te maken zoals je voorstelt, zelfs als je 2 over/onderdruk beveiligingen zou installeren á 400 eu per stuk. De enige mogelijkheid is een volledig gescheiden (dubbel) leidingen systeem of een systeem met een Breek/Break tank waarbij er een volledige ontkoppeling is van je kraanwater leiding is met een soort van buffertank ertussen. En bij zo'n installatie is er ook een meldingsplicht schijnt bij het waterleidingbedrijf.

Iets met dooie vogels / poep op je dak en beestjes die terugkruipen door leidingen.
Goed advies!

Op mijn collector heb ik wel 1 punt over die ik zal gebruiken bij omschakeling om de inhoud te spoelen. Dat lijkt me wel voldoende om ongewenste zaken uit mijn water te krijgen.

Dit zal uiteraard enkel in noodzaak gebeuren. Op mijn waterput zal 1 toilet zijn aangesloten, 1 washmachine en de buitenkraan om de tuin te besproeien. Dit voor een put van 5000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 15:25
Rubberen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:39:
[...]

Goed advies!

Op mijn collector heb ik wel 1 punt over die ik zal gebruiken bij omschakeling om de inhoud te spoelen. Dat lijkt me wel voldoende om ongewenste zaken uit mijn water te krijgen.

Dit zal uiteraard enkel in noodzaak gebeuren. Op mijn waterput zal 1 toilet zijn aangesloten, 1 washmachine en de buitenkraan om de tuin te besproeien. Dit voor een put van 5000L
Ik zou het gewoon niet doen. In mijn edit geef ik aan dat het echt niet mag. En zelfs met een overloop buffervat is het nog meldingsplichtig.

Je wil niet dat de waterleiding in je straat gecontamineerd raakt met iets als psittacosis (just to name a random bug) met een oudere buurtgenoot o.i.d.

De meestgebruikte oplossing is een regen collector die zich vult met leidingwater als die onder een kritisch waterniveau komt met een soort van waterval insproei systeem (zie leveranciers van putten en aansluitsystemen) en dan je toilet etc. enkel aansluiten op die put.

Een alternatief is om een volledig dubbel systeem aan te leggen tot aan de eindgebruikers.

Een derde alternatief is een volledig geïntegreerd systeem in je huis met een buffervat constructie zoals eerder genoemd. Dat is wel de Ferrari oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:58

[Afbeelding]
Haaks op de schuine muur rechts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Blomminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:55:
[...]

Ik heb ze zelf in de houtenachterwand van mijn tuinoverkapping geplaatst.
Mooi strak inbouw waarbij het alternatief opbouw was wat weer van de wand af kwam.
met een gatenzaag het gat in het hout gemaakt en schoof hem er zo in.
Verder met wat kit vastgezet. In mijn geval zit de achterkant wel buiten dus dat mbv een wartel en wat kit de boel waterdicht afgesloten.

De niko's zijn wat duurder dan een standaard opbouw maar het ook wel mooi plastic en voelt degelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:04

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Ligt er ook een beetje aan welk gereedschap je hebt, en hoe veel geduld.
Alleen een handzaag? Dan is parallel aan de achtermuur het minste werk.
Parallel aan de linker of schuine muur is wel te doen maar duurt wat langer.

Afkortzaag? Die kan geen hoeken scherp genoeg om in de lengte te gaan leggen.

Heb je een cirkelzaag (of invalzaag) op rails? Dan maakt het niet zo uit.

Ik zou vooral kiezen wat je het mooist vindt en de mooiste uitdaging!
één maal een paar uur werk, maar jaren lang plezier van.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:00

[Afbeelding]
Er zijn aantal opties:
in de lengte, breete of juiste tegen de schuine muur aan in de lengte. Misschien is visgraad wel een mooi idee? Wel meest ingewikkelde van de manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 15:50
The Eagle schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb iets heel vergelijkbaars gehad. Zelfde gelegd als jij. Op jouw plaatje: Begonnen linksboven in de hoek. Diagonale muur zijn misschien een stuk of 5 planken die je diagonaal moet verzagen. Goede decoupeerzaag is je vriend. EN een zwaaihaak uiteraard. Gaat prima allemaal, niet te bang zijn.
Nog een tip: zwaaihaak is helemaal niet nodig. Op de laatste (de uiteindelijk 1-na-laatste) plank leg je eenzelfde plank exact bovenop. vervolgens daarbovenop leg de nog een plank, maar die leg je strak tegen de muur.

Trek daar een lijn langs en voila. Past precies. Ik gebruik werkelijk nooit een rolmaat, duimstok of zwaaihaak om laminaat te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Onlangs lekkage in het keukenkastje geconstateerd door de vrouw tijdens schoonmaakwerkzaamheden. Het overdrukventiel van de Quooker is de boosdoener. Geen overlopende afvoer van het overdrukventiel maar een kapot ventiel zelf. Iemand enig idee hoe dit kan en wat er precies fout gaat? Ik wil begrijpen waar het fout gaat om het in de toekomst te voorkomen, gewoon pech gehad kan natuurlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eDfu2NKYm7JUp0NA6VJqv2M904=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvtoDoZLPQlOemv9H7HxRAiP.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels vervangen voor een nieuwe exemplaar wat naar behoren werkt (loopt over tijdens opwarmen van de Quooker). Overigens weinig kalk in het water want waterontharder.

NB: indien een ander topic beter past, hoor ik dat graag :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ero-Sensei schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:01:
[...]

Nog een tip: zwaaihaak is helemaal niet nodig. Op de laatste (de uiteindelijk 1-na-laatste) plank leg je eenzelfde plank exact bovenop. vervolgens daarbovenop leg de nog een plank, maar die leg je strak tegen de muur.

Trek daar een lijn langs en voila. Past precies. Ik gebruik werkelijk nooit een rolmaat, duimstok of zwaaihaak om laminaat te leggen.
Past precies idd, maar dan ga je even voorbij aan een evt marge tussen vloer en muur wegens werken van het hout, en het feit dat je ook nog ergens een echte hoek moet opmeten.
En daarnaast is zo'n zwaaihaak sowieso een handig ding ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 13-09 20:30

marapuru

db.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ca9chz0YI4v8KrfA68MnQHnX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyaKzjkbompqwihf32xnPxhg.jpg?f=fotoalbum_large

In nieuwe huis aan het schilderen. Normaal ben ik van het wit. Maar toch de gok samen met vrouw genomen om eens ander kleurtje te proberen. 1 wandje geel. Eens zien hoe het uitpakt als alle meubels er in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 11:43
_ferry_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:31:
[...]

Ze zullen vast specifieke voordelen hebben, maar ik zou hetzelfde doen, en 1 emmer voor beide kopen. En dan die voor het schilderen/witten kiezen. Dat zorgt in ieder geval dat je verf beter dekt, en de structuur uniform is.
De Alabastine voorstrijk waarvan vermeld wordt dat ie voor verf is, kan volgens de kleine lettertjes op de emmer zelf ook gebruikt worden voor bij behangen. Opgelost dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

[Afbeelding]

3/4 naar 15mm
https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

3/4 binnen naar 3/4 buiten
https://www.heima24.de/ro...raubung-34-eurokonus.html
https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

en dan daar twee 3/4 kranen op als je die ook nog niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:28
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:32:
Hoi allemaal,

Wij hebben in ons koophuis uit ´77 het platte dak laten isoleren. De dakdekker heeft ons veel gedoe opgeleverd waardoor we die liever niet terugzien. Maar nu zitten we met het volgende:

De dakdoorvoer voor de rioolbeluchter is nogal tochtig. Zeker nu het weer wat kouder wordt merken we dat het hier tocht, en dat er koude lucht naar binnen komt. Ook merken we dat onplezante luchtjes zo naar binnen komen.
[Afbeelding]
Van binnenuit is dit de situatie. Hier is de beluchter en de kabel van de zonnepanelen te zien die door dezelfde dakdoorvoer getrokken is.
De lekkagesporen zijn van een eerdere lekkage die enkele jaren geleden geweest en verholpen is. De zwarte marker om bij te houden of de vlekken niet groter werden (dat werden ze gelukkig niet).
[Afbeelding]
Hier is wat beter te zien hoe we hier gewoon een open verbinding met buiten hebben. Ook de schade van de lekkage is hier wat beter te zien, en de schade van de dakdekker die vrolijk los is gegaan met de schroefmachine.
[Afbeelding]
Overzichtsfoto van het dak. Foto genomen voordat de zonnepanelen er waren.
[Afbeelding]
Hoe de kabel van de zonnepanelen naar binnen gevoerd wordt.

Mijn vraag: hoe zouden jullie dit afwerken?
Na de reacties hier heb ik een een dotje pur aangebracht rondom de opening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpDmIjGHi-ksggBgYmgoPORVHHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAUq0zcJicfxjyuyXWS3UXec.jpg?f=fotoalbum_large

Gat gedicht, tocht weg, probleem opgelost dacht ik. Maar dat bleek niet zo te zijn. Enige tijd later viel het op dat de vochtplekken van een eerdere lekkage gegroeid waren. Op warmtebeeld was er een duidelijk koudere plek en de vochtmeter gaf de doorslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zd3dMrO4C96Q4keqe6Q9mZc4-hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1kInvvl7aQwnUiHSZjjcsjB.jpg?f=fotoalbum_large

De dakdekker is langs geweest om te controleren of het misschien een lek was, en dat was het gelukkig niet. De dakbedekking is vorig jaar vervangen en daar is niets mis mee. Ook alle naden zijn goed, dus daar lag het niet aan.

Wat hem wel opviel was dat de situatie rond de rioolbeluchter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRYiE8su6aTak343oi8bphISUHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z404r8ZFhxQdrgXhYpGExx7k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Btrg8fbHQFh__Gdzo7ivVmJUEIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6WWotolugI9K05SMMOXplNj.jpg?f=fotoalbum_tile

Even los van de stroomkabel die via de dakdoorvoer voor de rioolbeluchter naar binnen gaat, is er onwijs veel condensvorming aan de binnenkant van de dakdoorvoer.
Het lijkt er op dat warme lucht uit de rioolbeluchting direct condenseert aan de binnenkant van die paddestoel, en dan naar beneden druipt m'n dakbeschot in. Dat verklaart ook waarom we eerder, voor het dichtmaken soms een rioollucht roken op zolder als er iemand aan het douchen was of de wc doortrok.

Nu zit ik te denken om de beluchtingsbuis te verlengen, zodat die echt in de paddenstoel en boven het dak uitkomt, en dan veel hoger dicht te maken. Dus effectief hier een dubbelwandige variant van maken.
Wat denken jullie? Goed idee? Slecht idee?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11

Exigence

dnkroz

Rubberen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:39:
[...]

Goed advies!

Doe het niet! Voor de veiligheid van jezelf, maar ook alle anderen in je straat/omgeving. Het spoelen zal niet voldoende zijn. Het is niet voor niks verboden. Het Nederlandse drinkwaternet is een van de besten ter wereld, juist omdat dit soort constructies verboden zij.

Stel dat je kogelkraan aan drinkwaterzijde niet volledig afsluit? En de druk van je hydrofoor is hoger dan de drinkwaterdruk of de druk in het drinkwaternet valt weg? Dan pomp je lekker regenwater terug het drinkwaternet in.

De veiligheidseisen zijn streng, en dat is niet voor niks.

De Waterwerkbladen zijn de regels waar je je aan moet houden. Daar kun je vinden wat wel mag: https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen

Zie je hierboven hoeveel er wel niet geschreven en beschreven is over het drinkwaternet en installaties in Nederland? Juist doordat er goed over na is gedacht door mensen met verstand van zaken en mensen die de risico's wél goed kunnen inschatten kunnen wij gebruik maken van veilig en goedkoop drinkwater.

Voor de beveiliging van je installatie moet je kijken naar Waterwerkblad 3.8 (https://www.infodwi.nl/ID...erkblad-3-8-Juni-2022.pdf). Het regenwater valt in vloeistofklasse 5 ("Vloeibare stof die gevaar oplevert voor de menselijke gezondheid ten gevolge van
de aanwezigheid van pathogene bacteriën of virussen."). Derhalve zijn alleen terugstroombeveiligingen AA, AB en AD toegestaan.

Dit zou je kunnen realiseren door je collector alleen op regenwater aan te sluiten, en de toestellen die daar aan hangen dus ook alleen met regenwater te voeden. Mocht het regenwater op zijn dan de regenwaterput vullen met drinkwater met inachtneming van de ontwerpregels AA, AB of AD.

[ Voor 38% gewijzigd door Exigence op 06-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Exigence schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:00:
Doe het niet! Voor de veiligheid van jezelf, maar ook alle anderen in je straat/omgeving. Het spoelen zal niet voldoende zijn. Het is niet voor niks verboden. Het Nederlandse drinkwaternet is een van de besten ter wereld, juist omdat dit soort constructies verboden zij.

Stel dat je kogelkraan aan drinkwaterzijde niet volledig afsluit? En de druk van je hydrofoor is hoger dan de drinkwaterdruk of de druk in het drinkwaternet valt weg? Dan pomp je lekker regenwater terug het drinkwaternet in.

De veiligheidseisen zijn streng, en dat is niet voor niks.

De Waterwerkbladen zijn de regels waar je je aan moet houden. Daar kun je vinden wat wel mag: https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen

Zie je hierboven hoeveel er wel niet geschreven en beschreven is over het drinkwaternet en installaties in Nederland? Juist doordat er goed over na is gedacht door mensen met verstand van zaken en mensen die de risico's wél goed kunnen inschatten kunnen wij gebruik maken van veilig en goedkoop drinkwater.

Voor de beveiliging van je installatie moet je kijken naar Waterwerkblad 3.8 (https://www.infodwi.nl/ID...erkblad-3-8-Juni-2022.pdf). Het regenwater valt in vloeistofklasse 5 ("Vloeibare stof die gevaar oplevert voor de menselijke gezondheid ten gevolge van
de aanwezigheid van pathogene bacteriën of virussen."). Derhalve zijn alleen terugstroombeveiligingen AA, AB en AD toegestaan.

Dit zou je kunnen realiseren door je collector alleen op regenwater aan te sluiten, en de toestellen die daar aan hangen dus ook alleen met regenwater te voeden. Mocht het regenwater op zijn dan de regenwaterput vullen met drinkwater met inachtneming van de ontwerpregels AA, AB of AD.
Dan zijn ze nog vrij makkelijk er mee in NL. In BE mag er absoluut geen verbinding tussen regenwater circulatie en drinkwater net zijn. Wil je WC doorspoelen met drinkwater omdat de regenwaterput leeg is, is er een kraantje die in een afvoerpijp stroomt, waarmee je de put weer kunt bij vullen. Bij nieuwbouw komt er ook iemand langs die dit controleert.

Ik zou ook geen wasmachine op regenwater aansluiten, of zorg in ieder geval voor een goed waterfilter om de slib e.d. eruit te filteren. Zelfs een WC geeft vervuiling in de spoelbak zonder extra filtering, en nieuwere systemen kunnen daar minder goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:20:
Ik zou ook geen wasmachine op regenwater aansluiten, of zorg in ieder geval voor een goed waterfilter om de slib e.d. eruit te filteren. Zelfs een WC geeft vervuiling in de spoelbak zonder extra filtering, en nieuwere systemen kunnen daar minder goed tegen.
Gaat perfect hoor. Met zo'n drijvende bal zuig je nooit van de bodem aan maar steeds 10-15cm onder het oppervlak. Dan een simpele 2- of 3-stage filter (fijnmazig filter, draadfilter, koolstoffilter - waarbij de laatste niet per se nodig is) die je om het half jaar even schoonmaakt, klaar. Hier zitten alle wc's op regenwater, de wasmachine, de kranen in de garage en buiten. Nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dan zijn ze nog vrij makkelijk er mee in NL. In BE mag er absoluut geen verbinding tussen regenwater circulatie en drinkwater net zijn. Wil je WC doorspoelen met drinkwater omdat de regenwaterput leeg is, is er een kraantje die in een afvoerpijp stroomt, waarmee je de put weer kunt bij vullen. Bij nieuwbouw komt er ook iemand langs die dit controleert.
Jammer genoeg wordt er bij renovatie of bestaande bouw alsnog creatief mee omgegaan. Je mag geen 'vaste verbinding' hebben tussen regenwater en het waternet, dus de creatieve interpretatie is dat het wel oké is als je er een verwijderbare flexibele darm tussen zet :F Dat heb ik al zo vaak gezien... Toen ik mijn eigen huis kocht was het ook zo geregeld. Is 1 van de eerste dingen die ik er vantussen gesloopt heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:29

3_s

Ik woon hier nu 12 jaar en onze regenput is nog nooit leeg geweest.
Zolang je de tuin niet gaat besproeien, kom je lang toe, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

3_s schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:46:
Ik woon hier nu 12 jaar en onze regenput is nog nooit leeg geweest.
Zolang je de tuin niet gaat besproeien, kom je lang toe, hoor.
Met 5k liter en een gezin van 4 personen, zit je tijdens een langere droogteperiode sneller met een lege put dan je denkt. Zelfs onze 10k put was vorig jaar zéér nipt niet leeg. Hangt er een beetje vanaf wat er allemaal op zit aangesloten natuurlijk, maar wc + wasmachine + alle 'klusjes'kranen + planten water geven + ... Zeker het laatste (planten begieten) gaat in de zomer erg snel, dat is makkelijk een paar honderd liter per week als je wat potplanten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:56:
Met 5k liter en een gezin van 4 personen, zit je tijdens een langere droogteperiode sneller met een lege put dan je denkt. Zelfs onze 10k put was vorig jaar zéér nipt niet leeg. Hangt er een beetje vanaf wat er allemaal op zit aangesloten natuurlijk, maar wc + wasmachine + alle 'klusjes'kranen + planten water geven + ... Zeker het laatste (planten begieten) gaat in de zomer erg snel, dat is makkelijk een paar honderd liter per week als je wat potplanten hebt.
Bij ons zit alleen de WC en de buitenkraan op de regenwaterput (10k liter, ook), en met alleen WC trek je dat niet snel leeg. Maar met tuin besproeien is dat ongeveer genoeg voor 10 uur. En met onze zandgrond is dat vrij snel nodig bij droogte, dus bij langere droogte periodes zijn wij toch redelijk snel door de voorraad heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 22:28
Nu het zo veel regent en hard waait, hebben we thuis opeens last van water wat door de onderste kier van een raam naar binnen komt. Toen ik net eens ging kijken, bleek al snel hoe dat komt: het rubber onder het raam is blijkbaar kapot en over een gedeelte van het raam zelfs helemaal verdwenen.

Ik heb hier 0 verstand van, maar het ziet er wel uit als iets wat goed zelf te vervangen is. Waar koop ik een nieuw passend rubber? Waar moet ik op letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfNxqT14Vz3QY96OuwN2QdvIhLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm6jobhFvHPhH2OuTsvBdEhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUsQSDbis5rluQFTLGEGOQHSaic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDblqe80qA2Q77obdNoRqvHh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ThomasClay schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:05:
Nu het zo veel regent en hard waait, hebben we thuis opeens last van water wat door de onderste kier van een raam naar binnen komt. Toen ik net eens ging kijken, bleek al snel hoe dat komt: het rubber onder het raam is blijkbaar kapot en over een gedeelte van het raam zelfs helemaal verdwenen.

Ik heb hier 0 verstand van, maar het ziet er wel uit als iets wat goed zelf te vervangen is. Waar koop ik een nieuw passend rubber? Waar moet ik op letten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoek op Rubbermax, stuur hem een mail en je krijgt het juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Voor onze zoon een bed gezien, alleen 1 probleem; het bed is 120x190 in plaats van 120x200.
Kunnen geen ander vergelijkbaar bed vinden dus aan het kijken naar opties om het bed alsnog 2 meter te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6Wbnrqw9JsIWeuGecELYmxMGLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iv1bfPtzETHm6V6MBpGEFtr.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht eerst; ik verleng hem aan het einde met 10 cm door een stuk meubelplaat? Mdf? te kopen deze 10 cm te maken en tussen de twee lange horizontale planken te maken. (Dus waar de pijlen naar wijzen). Bij voorkeur volledig aan het einde want dan zie je ook niks van een kleurverschil omdat er nog 2 platen voor komen aan de zijkant. Probleem is alleen dat ik dan met het "kastje" achteraan zit waardoor al die platen ook moeten opschuiven.

Toen kwam ik bij optie 2;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7QapDT1jvDWMBPco3kX4Gmj2Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjfRBboo3PmtgAbyl2ZC9ocq.png?f=fotoalbum_large
17B en 17A verlengen bij de aansluiting op 6 & 2. Probleem is het eventuele kleurverschil en er zit dan 10cm ruimte tussen 6 en de lade. De geleider van de lade kan op een nieuwe plaat die 10cm voor 6 wordt geplaatst. Kleur van 17B is antraciet wat dus te verven is om zo minimaal kleurverschil te hebben.
Bevestiging van 17B aan het nieuwe stuk is door middel van duvels en metalen plaatje aan de achterkant.

Voor de volledigheid volledige foto van het bed;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9S8o1mBU2t_GmiHw4X-7GG-_qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0f0g9MqL4UnvKP32osDSxn7T.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn er nog andere opties of is het sowieso een onbegonnen zaak in verband met stevigheid en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

[...]

Nee hoor, ook in Nederland mag er geen verbinding zijn. Opties AA, AB en AD zijn allen met een vat met luchtspleet. Dus dezelfde oplossing als in België. Alleen wordt er in Nederland helaas niet op gecontroleerd, ook niet bij nieuwbouw. Ook 99 van de 100 waterontharders wordt foutief (afvoer zonder luchtspleet en verkeerde terugstroombeveiliging) aangesloten door installateurs. De installatiebranche in Nederland is zeer, zeer slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Robbie T schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:24:
Voor onze zoon een bed gezien, alleen 1 probleem; het bed is 120x190 in plaats van 120x200.
Kunnen geen ander vergelijkbaar bed vinden dus aan het kijken naar opties om het bed alsnog 2 meter te maken.

[Afbeelding]

Ik dacht eerst; ik verleng hem aan het einde met 10 cm door een stuk meubelplaat? Mdf? te kopen deze 10 cm te maken en tussen de twee lange horizontale planken te maken. (Dus waar de pijlen naar wijzen). Bij voorkeur volledig aan het einde want dan zie je ook niks van een kleurverschil omdat er nog 2 platen voor komen aan de zijkant. Probleem is alleen dat ik dan met het "kastje" achteraan zit waardoor al die platen ook moeten opschuiven.

Toen kwam ik bij optie 2;
[Afbeelding]
17B en 17A verlengen bij de aansluiting op 6 & 2. Probleem is het eventuele kleurverschil en er zit dan 10cm ruimte tussen 6 en de lade. De geleider van de lade kan op een nieuwe plaat die 10cm voor 6 wordt geplaatst. Kleur van 17B is antraciet wat dus te verven is om zo minimaal kleurverschil te hebben.
Bevestiging van 17B aan het nieuwe stuk is door middel van duvels en metalen plaatje aan de achterkant.

Voor de volledigheid volledige foto van het bed;
[Afbeelding]
Zijn er nog andere opties of is het sowieso een onbegonnen zaak in verband met stevigheid en dergelijke?
Je kan uiteinde van 17A/B verlengen zonder een kleurverschil krijgen omdat die platen 14A/B daaroverheen vallen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Exigence schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:48:
[...] De installatiebranche in Nederland is zeer, zeer slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving.
Weten ze het niet of willen ze het niet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Exigence schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:48:
[...]

Nee hoor, ook in Nederland mag er geen verbinding zijn. Opties AA, AB en AD zijn allen met een vat met luchtspleet. Dus dezelfde oplossing als in België. Alleen wordt er in Nederland helaas niet op gecontroleerd, ook niet bij nieuwbouw. Ook 99 van de 100 waterontharders wordt foutief (afvoer zonder luchtspleet en verkeerde terugstroombeveiliging) aangesloten door installateurs. De installatiebranche in Nederland is zeer, zeer slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving.
Bij ontharders doen ze het uit gemak en de verkeerde terugstroombeveiliging is omdat anders de druk afneemt en de klant gaat klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:14:
[...]

Bij ontharders doen ze het uit gemak en de verkeerde terugstroombeveiliging is omdat anders de druk afneemt en de klant gaat klagen.
Ik snap wel dat het ook regelmatig bewust gebeurt (misschien nog wel erger). Maar toch heb ik vaak genoeg installateurs gehad die er nog nooit van gehoord hadden. Daar werd überhaupt geen terugstroombeveiliging opgenomen en bij het noemen van een luchtspleet in de afvoer werd ik regelmatig aangekeken alsof men water zag branden. Echt, er zijn genoeg die het gewoon echt niet weten. Betere opleiding, bijscholingsplicht en veiligheidskeuringen zouden wat mij betreft verplicht mogen zijn in dat vakgebied.

[ Voor 6% gewijzigd door Exigence op 06-12-2024 17:41 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wij hebben aan 1 kant van het huis een raampartij van 360cm breed. Dat is in de winter wel fijn, maar in de zomer staat daar de zon flink op. Ik had al provisorisch iets voor het raam staan om de zon buiten te houden, maar ik wou dat toch wat mooier maken. Dus een aantal palen en planken besteld en een mechanisme om planken te kunnen draaien.

Ik wou de planken die de zon tegen houden een beetje schuin af laten lopen zodat ze niet zo lang hoefden te zijn en er geen water op blijft staan. Dus ik moest in de palen een schuin deel uitzagen. Met wat hulp en hints van dit forum kwam dit eruit. De eerste paal ging niet zo netjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qC3ksXrzecfg5qNf_-8CgNUDOxs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l0RB0ZOm5JkulkmESzCQRjab.jpg?f=user_large

Maar de volgende waren best goed gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdHMcmOBOGVF_Mco8L3CIqtvflI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pgOJjHYQsPTAwpL9wPAd2qf7.jpg?f=user_large

Ik wou ook schuine verbindingen maken zodat het stellage een stuk stijver zou worden. Dus een vierkant gat in de paal en een uitstulping in de schuine verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaPjc2qsk7iFR1uG4ox6PUjdUm8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MyjpAODmMvyJFCzgcKp6B1Ni.jpg?f=user_large

De andere kant van de schuine verbinding zou op de plank komen die onder 15 graden staat, dus dubbel schuin. Dat heeft een tijdje geduurd voordat ik uitgevogeld had hoe dit gedaan moest worden,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP9HmfWWl8Suwd1AmuIPFtAAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ruZSAt1haBfNZ32Csw7imHWr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/om6h4CO5NfZBOKNAbcPLoCmL-og=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v23yHAaQJVrccgrT5VJWNjgK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liZtJb7GLe0uvGs-qQsZVhfMC0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZRUKvnCoq2stdS7972mgIC8.jpg?f=fotoalbum_large

Toen alles gezaagd was ben ik begonnen met monteren. Eerst maar eens de betonpoeren plaatsen en de eerste 2 palen neerzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lowAgMIaUpBFVWNpEl2dKTvfuk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M0Gi7G77NyZEibpJLRiV9xbs.jpg?f=user_large

De laatste paal kon niet precies staan waar ik wou (die staat aan de andere kant van de poort), dan hat k het pad moeten openbreken. Dus die staat onder een kleine hoek. Aan de gevel van het huis heb ik blokken gemaakt met een composiete basis zodat dit niet gaat rotten. Wellicht overbodig, maar ik had het spul toch liggen. Ik moest voor de regenpijp en de stenen langs, vandaar die blokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvkgj7kxV17OQNKWH3G-oArHWAA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QNGqCLx3tMRqhaN3DrYMccq5.jpg?f=user_large

Dan de planken en schuine verstevigingen gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaMLyzGW3lIzygZC_4VplnBfDfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEDopQNwYhiSi4pLKSjMNigs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI-lNMAHvGSNPwL-8aF0FES3ks4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pGiD93yZobUoItdHUyPDnMcm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CitzYwG0pORDbF-OeH5fizdfeRI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/faRNSlRj6L0O8USPEKCycV7U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOk6G1LY-GOqsMZj7kV4A2_U_Gs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiBrRxXNeeZtOm24voqwDXl.jpg?f=user_large

En dan de planken die kunnen draaien. Ik heb geen foto gemaakt van toen het helemaal af was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4m-kbs49ZFPf8tCSqmkBl2AaWo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lan8qMIBvNLZBu9IcDL73yKt.jpg?f=user_large
(Het net is om de katten in de tuin te houden)

Nu kunnen we in de zomer de planken zo draaien dat de zon tegengehouden wordt en in de winter kan de zon er doorheen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53
zonoskar schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:52:
Wij hebben aan 1 kant van het huis een raampartij van 360cm breed. Dat is in de winter wel fijn, maar in de zomer staat daar de zon flink op. Ik had al provisorisch iets voor het raam staan om de zon buiten te houden, maar ik wou dat toch wat mooier maken. Dus een aantal palen en planken besteld en een mechanisme om planken te kunnen draaien.

Ik wou de planken die de zon tegen houden een beetje schuin af laten lopen zodat ze niet zo lang hoefden te zijn en er geen water op blijft staan. Dus ik moest in de palen een schuin deel uitzagen. Met wat hulp en hints van dit forum kwam dit eruit. De eerste paal ging niet zo netjes.
[Afbeelding]

Maar de volgende waren best goed gelukt.
[Afbeelding]

Ik wou ook schuine verbindingen maken zodat het stellage een stuk stijver zou worden. Dus een vierkant gat in de paal en een uitstulping in de schuine verbinding.
[Afbeelding]

De andere kant van de schuine verbinding zou op de plank komen die onder 15 graden staat, dus dubbel schuin. Dat heeft een tijdje geduurd voordat ik uitgevogeld had hoe dit gedaan moest worden,
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen alles gezaagd was ben ik begonnen met monteren. Eerst maar eens de betonpoeren plaatsen en de eerste 2 palen neerzetten.
[Afbeelding]

De laatste paal kon niet precies staan waar ik wou (die staat aan de andere kant van de poort), dan hat k het pad moeten openbreken. Dus die staat onder een kleine hoek. Aan de gevel van het huis heb ik blokken gemaakt met een composiete basis zodat dit niet gaat rotten. Wellicht overbodig, maar ik had het spul toch liggen. Ik moest voor de regenpijp en de stenen langs, vandaar die blokken.
[Afbeelding]

Dan de planken en schuine verstevigingen gemonteerd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan de planken die kunnen draaien. Ik heb geen foto gemaakt van toen het helemaal af was.
[Afbeelding]
(Het net is om de katten in de tuin te houden)

Nu kunnen we in de zomer de planken zo draaien dat de zon tegengehouden wordt en in de winter kan de zon er doorheen.
Dat draaimeganisme waar heb je dat gehaald? Heb hier een overkapping in de tuin met in de middag de zon uit het westen die erop schijnt. Wil ook zoiets maken maar dan met een motortje en een snufje HA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

vincent_1971 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:09:
[...]

Dat draaimeganisme waar heb je dat gehaald? Heb hier een overkapping in de tuin met in de middag de zon uit het westen die erop schijnt. Wil ook zoiets maken maar dan met een motortje en een snufje HA.
Komen van: https://www.wovar.nl/flex...ibare-lamellen-rvs-165cm/ Aan motoriseren heb ik ook gedacht, maar nog niet aan begonnen. Het draait toch best wel stroef, dus een motor met wat koppel is nodig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje belhamel
Teijgetje schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:52:
[...]

Je weet toch wel dat een verlengsnoer met afgeknipte contrastekker, dus met open kabeleinden, nog veel gevaarlijker is voor kinderen dan met een contrastekker met de zwarte plastic nokjes er uit? :+
Ik ga meteen naar het politiebureau om te bekennen. Dank voor deze wijze levensles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

GoldenLeafBird schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:18:
[...]

Na de reacties hier heb ik een een dotje pur aangebracht rondom de opening.
[Afbeelding]

Gat gedicht, tocht weg, probleem opgelost dacht ik. Maar dat bleek niet zo te zijn. Enige tijd later viel het op dat de vochtplekken van een eerdere lekkage gegroeid waren. Op warmtebeeld was er een duidelijk koudere plek en de vochtmeter gaf de doorslag.

[Afbeelding]

De dakdekker is langs geweest om te controleren of het misschien een lek was, en dat was het gelukkig niet. De dakbedekking is vorig jaar vervangen en daar is niets mis mee. Ook alle naden zijn goed, dus daar lag het niet aan.

Wat hem wel opviel was dat de situatie rond de rioolbeluchter.

[Afbeelding][Afbeelding]

Even los van de stroomkabel die via de dakdoorvoer voor de rioolbeluchter naar binnen gaat, is er onwijs veel condensvorming aan de binnenkant van de dakdoorvoer.
Het lijkt er op dat warme lucht uit de rioolbeluchting direct condenseert aan de binnenkant van die paddestoel, en dan naar beneden druipt m'n dakbeschot in. Dat verklaart ook waarom we eerder, voor het dichtmaken soms een rioollucht roken op zolder als er iemand aan het douchen was of de wc doortrok.

Nu zit ik te denken om de beluchtingsbuis te verlengen, zodat die echt in de paddenstoel en boven het dak uitkomt, en dan veel hoger dicht te maken. Dus effectief hier een dubbelwandige variant van maken.
Wat denken jullie? Goed idee? Slecht idee?
Het is de verkeerde dakdoorvoer, het zou een dubbelwandige moeten zijn dan loopt condenswater terug het riool in en niet langs de buis.

Je kan de buis wel verlengen tot in de kap maar dan loopt het water evengoed nog langs de buis terug.

Oplossing is dakdoorvoer vervangen voor dubbelwandige uitvoering en de elektra kabel een eigen doorvoer geven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Togi schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:25:
[...]
..met een gatenzaag het gat in het hout gemaakt en schoof hem er zo in.
Verder met wat kit vastgezet...

De niko's zijn wat duurder dan een standaard opbouw maar het ook wel mooi plastic en voelt degelijk
Ik heb de dubbele Niko Hydro inbouwdoos (en de rest) besteld. Maar ik zie nog niet helemaal.. aan de zijkant zitten 2 kleine plastic randjes. Boor ik gaten op maat en druk ik ze dan gewoon er doorheen? Of kan de zwarte (sier) afdekplaat eraf.. en dan weer vastmaken? Er staat niks de in docs.

Vermoedelijk gewoon beetje kracht en erin drukken.. maar voor ik weer buiten sta te prutsen..? Nog een idee hierin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Blomminator schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:02:
[...]

Er staat niks de in docs.

Vermoedelijk gewoon beetje kracht en erin drukken.. maar voor ik weer buiten sta te prutsen..? Nog een idee hierin?
https://glampere.nl/produ...e-horizontale-inbouwdoos/

Beetje scrollen voor montage en demontage

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 07-12-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:36
Ik wil een kapotte tegel in onze badkamer vervangen. (Is nog door de vorige bewoner gerenoveerd, helaas geen resevertegels bij het huis).
Nu is de afmeting van deze tegel 195 x 305 mm.

Ben ik nou zou dom, of is dit formaat nergens te verkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Standaard bij 20 bij 30 tegel toch? Tenzij je gerectificeerde tegels neemt zit er altijd wel een paar mm afwijking in door het krimpen van de tegel tijdens het bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29
Vimana schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:15:
Ik wil een kapotte tegel in onze badkamer vervangen. (Is nog door de vorige bewoner gerenoveerd, helaas geen resevertegels bij het huis).
Nu is de afmeting van deze tegel 195 x 305 mm.

Ben ik nou zou dom, of is dit formaat nergens te verkrijgen?
Aangezien het toch geen mooi gezicht wordt kun je inderdaad gewoon een 20x30 nemen, zo recht mogelijk in lijn met de zichtlijn die het belangrijkst is en de rest vang je op met iets wijdere/krappere voeg.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:08
Iemand een tip hoe ik de spotgaten met een diameter van 75mm kan opboren naar een diameter van 81mm zonder dat de “boor/zaag” gaat lopen in het gestucte plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 11:38
BaBoK schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:23:
Iemand een tip hoe ik de spotgaten met een diameter van 75mm kan opboren naar een diameter van 81mm zonder dat de “boor/zaag” gaat lopen in het gestucte plafond?
Enige manier is door een mal te gebruiken. De vraag is hoe je die op zijn plek gaat houden zonder gaatjes te maken. Voor een enkele gat zou ik denken aan een racheltje die door het gat past waar je hem aan vast trekt. Als het om meerdere/veel gaten gaat zou ik een grotere plaat pakken als mal en er een bouwstempel onder zetten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 423 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/