Caelorum schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:02:
Ze voelen inderdaad de druk van de onderkant van de markt..een Jysk enz. Gekoppeld met gestegen grondstofprijzen betekend dat ze op van alles zijn gaan bezuinigen.
De echt dure spullen zijn nog wel OK, maar ook niet meer zoals ze 25 jaar geleden waren.
Zet maar eens een 35 jaar oude Poäng naast een nieuwe. Kan je schrikken van de kwaliteitsverandering in 1 van hun signature producten.
Het helpt natuurlijk ook niet dat als je voor inflatie corrigeert het ding nu een kwart van de originele prijs is.
Niet alleen de druk van de markt of hoger kostprijzen. Iemand hier op Tweakers noemde zoiets gestegen winstkosten, ze willen gewoon meer verdienen.
Aldi werd als budgetsupermarkt een jaar of twee geleden betrapt, ze hadden hun prijzen harder verhoogd dan wie dan ook. Gevolg prijsverlagingen en een reclamecampagne om het graaiimago proberen af te schudden. Ikea heeft de prijzen de afgelopen jaren ook fors verhoogd. Of dat komt omdat de kosten zo hard stegen of omdat Ikea meer winst wilde, zullen we nooit weten. Ook qua klantenservice en niet leveren kreeg Ikea veel slechte pers tijdens corona. Moeilijke jaren, bla bla bla maar begin dit jaar verlaagde Ikea een aantal prijzen met veel tam tam met zo'n 20 procent.
https://archive.ph/Ploei
Ik wilde op Marktplaats een Ektorp stoel kopen maar de verkoper reageerde niet dus bij Ikea gehaald. Kostte 200 euro. Dag erna reageert verkoper en kan ik de zijne voor 40 euro ophalen. Andere teruggebracht naar de winkel. Vertel het verhaal en de medewerker voert als reden voor de retour in "elder goedkoper" Zo kun je het ook noemen.
Ben vrijwilliger op een school en een jaar geleden een Eket kastje in een lokaal aan de muur gehangen. Absolute bagger. MDF is zacht en twee mm dunner dan normaal, de vier hoeken van de kubus zijn 45 graden in plaats van dat de planken boven en onder klemmen tussen de zijkanten zodat ze er niet per ongeluk uit kunnen vallen. Erg lastig om die 45 graden hoeken goed in elkaar te zetten, het past gewoon niet. Uiteindelijk gelukt maar doordat het MDF zo zacht en dun is, trekt het kastje zich uit elkaar, mede vanwege de 45 graden hoeken. Je ziet de spleet groter worden. Dat zie ik een tijdje later ook en ik hoor dat het deurtje er al een keer uit is gevallen. Logisch, want de bodemplank zakt naar beneden. Vervolgens krijg ik ook nog een keer het deurtje op me. "Maar het is wel zonde van die deurtjes." "En?" Levensgevaarlijk. Deurtjes weggehaald en later het kastje.
Jaar of drie geleden een grote Ikea Ivar stelling in een opslagruimte op school geplaatst. Tien jaar geleden thuis ook gedaan. Toen was een Ivar plank van 80*50cm 10 euro. Inmiddels zijn ze 20 euro per stuk. De plastic strip aan de zijkant is vervangen door een metalen strip. Ik heb een plank op 220 cm hoogte tussen de staanders geklikt en wil de trap afstappen. Het hout schiet los van de metalen strip en valt met de punt naar onder. Het is dat ik het zag en kon daardoor met mijn arm de plank afweren anders had ik een gat in mijn hoofd gehad. Nog lang last van mijn arm gehad. Veel vertrouwen in Ikea heb ik niet meer.
Bij het zoeken naar de foto's kom ik ook deze flutladekast van Ikea nog tegen. Zal zo'n 90 cm breed zijn maar omdat het MDF zo dun en smal is, buigt het alle kanten uit en voor je het weet valt de bodem uit de la. Dat kan gewoon niet anders omdat het latje wat aan de achterkant de bodem vasthoudt naar buiten wijkt door de belasting. Geleiders zijn ook goedkope rommel, vliegen de kogeltjes zo uit en krijg je er nooit meer in.
Thuis heb ik Billy boekenkasten en Pax kledingkasten. Zijn al wat ouder en niet meer uitwisselbaar met de nieuwere. Alleen is mijn Billy nou van voor 2013 of erna? En twee weken nadat ik mijn Ektorp stoel teruggebracht had naar Ikea gingen de nieuwe prijzen in. Wat denk je? Van 200 naar 250 euro.
[En nou ik die gordijnrail rechtboven op de eerste foto zie, kon van de week een gloednieuwe niet ver genoeg aandraaien voor het ding verboog.]