[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 421 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27
Mja of alleen op de latjes die je vanaf de balken die wel op de muren zitten vastzet. De balk zelf zal geklemd zitten tussen plafond en die koof die je al hebt.
Als je dan daar weer gips oid op doet en dan daar tegels op is dat echt wel meer dan stevig. Dat gaat nergens heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gewoon aan 1 van beide kanten een vierkant frame maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Dank allen, ik dacht te moeilijk. Dit is top! @Beekforel @Caelorum @einz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 20:54

copykat

Good copy isn't bad

Pieter2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:25:
Dank allen, ik dacht te moeilijk. Dit is top! @Beekforel @Caelorum @einz
Vergeet niet de stortpijp te omwikkelen met geluidsdempende isolatie als je die ruimte hebt/wilt maken.
* copykat heeft wel eens in industrieel design kantoren gestaan waar je de "load" langs hoorde komen van de boven buren omdat ze het mooi vinden om alle leidingen zichtbaat te houden....

Thuis zal twee te gelijk op een WC, één boven één beneden, niet vaak voorkomen maar toch. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
copykat schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:09:
[...]
Thuis zal twee te gelijk op een WC, één boven één beneden, niet vaak voorkomen maar toch. :)
Dat is hier nochtans wel dagelijkse kost. Mijn kinderen komen samen met de fiets naar huis en aangezien kakken op school blijkbaar verboden is, moeten die dan allebei dringend naar het toilet :|
Nu is door de eigenaardigheid van mijn huis het gastentoilet wel direct naast de badkamer waar de 2de toilet is dus de buizen hoor je niet maar wel de toiletgeluiden als het wat hevig is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Horla schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:29:
[...]

Dat is hier nochtans wel dagelijkse kost. Mijn kinderen komen samen met de fiets naar huis en aangezien kakken op school blijkbaar verboden is, moeten die dan allebei dringend naar het toilet :|
Nu is door de eigenaardigheid van mijn huis het gastentoilet wel direct naast de badkamer waar de 2de toilet is dus de buizen hoor je niet maar wel de toiletgeluiden als het wat hevig is :9
Ik kom beroepsmatig veel op scholen en ik snap wel waarom ze thuis willen..... Ik ga alleen als er een "personeels/gehandicapten wc" aanwezig is. Echt zelfs een gat in de grond kunnen ze op scholen smerig krijgen...

:r :r

Edit een extra RF voor je MV is goud waard..... Om Die Lucht! Kwijt te raken voordat hij mee komt met de deur open te doen....😅

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 17-11-2024 09:11 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:50
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Mijn oude meterkast had een gammele lage deur en de meter zat 50cm hoger dan de deur. Gezien ik de benedenverdieping aan het verbouwen ben heb ik een nieuw kozijn geplaatst en een hoge deur.
De deur zit in de loop van de voordeur naar woonkamer. Een normale klink zal dan in de loop zitten.
Ik zoek iets van een deurklink die inklapbaar is, eventueel kan ook gewoon een sleutel of een slot zoals aan de binnenkant van een toilet.
Is er een speciale naam voor een inklapbare klink? Ik vind wel wat maar niet echt wat ik zoek. Het mechaniek heb ik nog niet en de deur kan ik ook nog aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Samoht93 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:40:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Mijn oude meterkast had een gammele lage deur en de meter zat 50cm hoger dan de deur. Gezien ik de benedenverdieping aan het verbouwen ben heb ik een nieuw kozijn geplaatst en een hoge deur.
De deur zit in de loop van de voordeur naar woonkamer. Een normale klink zal dan in de loop zitten.
Ik zoek iets van een deurklink die inklapbaar is, eventueel kan ook gewoon een sleutel of een slot zoals aan de binnenkant van een toilet.
Is er een speciale naam voor een inklapbare klink? Ik vind wel wat maar niet echt wat ik zoek. Het mechaniek heb ik nog niet en de deur kan ik ook nog aanpassen.
Op de deur van een meterkast heb je geen klink nodig lijkt me. Gewoon slotplaat met sleutel en slot, done. Is vrij standaard :)
En wil je geen uitstekende sleutel, werk je met een knop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Zou een mechaniek met magneet en openers zoals ze ook wel doen bij greeploze keukenkastjes niet gemakkelijker zijn? Een andere (DIY) mogelijkheid is een greep in de deur frezen (waarschijnlijk holle deur dus je zal er een alu bakje in moeten lijmen of zo) en ze dicht houden met een magneet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://www.fruugo.nl/ron...20All%20PMax%20Cross%20NL

Zo iets?

Google op " verzonken dagslot deurgreep".😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Sowieso slot op die deur doen. Als jij of iemand anders dan eens iets spanningsloos maakt kan niet iemand anders het er weer opzetten. Kwestie van uitzetten, deur op slot en sleutel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Zoiets idd, had er ook al 1 gevonden maar die was 150 euro wat overdreven voor een simpel greepje :X . Zal even verder zoeken op die term. Deur heeft verdieping standaard al ingereesd zitten dus zal er even 1 opzoeken die de juiste maat heeft of waar ik de plaat van kan vervangen.

Deur is idd een holle deur met van dat karton erin. Is ene extra smalle, de balkjes die erinzitten zijn ook wat kleiner dan de gemiddelde stompe deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Samoht93 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:06:
[...]

Zoiets idd, had er ook al 1 gevonden maar die was 150 euro wat overdreven voor een simpel greepje :X . Zal even verder zoeken op die term. Deur heeft verdieping standaard al ingereesd zitten dus zal er even 1 opzoeken die de juiste maat heeft of waar ik de plaat van kan vervangen.

Deur is idd een holle deur met van dat karton erin. Is ene extra smalle, de balkjes die erinzitten zijn ook wat kleiner dan de gemiddelde stompe deur.
Je kan de holte ook opvullen met vurenstukjes zodat deze past.
Als de schildgaten nog niet geboord zijn zie je er niks meer van.
Meeste meterkasten hebben gewoon een baardsleutelslot met een knopje er boven.
Zovaak moet hij ook niet open of je hebt er ook dongen als paraplu's, je muts en handschoen liggen.
Veel meterkasten zitten vol met bezems, stoffers, plu's enz.
* copykat zn meterkast en trapkast worden door vrouw lief gezien als troep er in deurtje dicht klaar. 😣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:25
Kijk ook even naar luikgrepen zoals je vaak op boten ook tegenkomt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:23
Denk je aan de verplichte ventilatie-opening in de deur bij de aanwezigheid van een gasaansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
doktervictor schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:02:
[...]
Denk je aan de verplichte ventilatie-opening in de deur bij de aanwezigheid van een gasaansluiting ?
Kier aan de onderkant kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
Heb sowieso de deur wat korter (2cm van de vloer) gemaakt dan nodig voor de ventilatie en hij moet ergens overheen scharnieren.
Bovenin moet ik nog even kijken of ik daar een rooster plaatst. Met een deur van 50cm breed zou datb2cm korter zijn als ik hem boven iets korter maak, dan is een roostertje mooier.

Kast zal sowieso niet helemaal voldoen aan de laatste eisen gezien die zo smal is. Qua hoogte is die dan weer >3meter. Dus eventueelbij een gaslek zal altijd bovenin gas verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:29
Iemand tips om een scheur in het plafond met stucwerk te vullen en/of herstellen? Loopt over de gehele breedte en precies in het midden van de kamer. Komt waarschijnlijk doordat daar twee gipsplaten tegen elkaar aan zitten, gaas is wel gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hmg8h0c8lfPi_wNBKT3aUgS2OTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6MPHTDktmqCh8a8FEKBvalX.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:44
@Padje87
Ligt waarschijnlijk aan de constructie erachter. Rachel met te lange overspanning of 2x2 platen die niet in verband zijn aangebracht.

Met een verfkrabber een ruime 5mm uitkrabben, voeg voorstrijken, 2x vullen, één keer waarvan met wapeningsband of gaas. Schuren en gehele plafond opnieuw sauzen.

Of beetje acrylaatkit erin en met natte vinger

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met wat pech blijft het terug komen. Ik heb een keer een barst dichtgezet met uniflott finish pasta en een klein plamuurmes. Daar zag ja na het drogen al niet veel meer van, alleen als je er op let zag je wat kleur/structuurverschil. Kun je eerst proberen voordat je de hele boel opnieuw gaat dichtzetten en latexen.
En anders zou ik opteren voor acryl/voeg/schilderskit, waarschijnlijk werkt het teveel en barst het toch wel opnieuw. Dan kun je beter iets hebben wat elastisch is.

[ Voor 66% gewijzigd door _ferry_ op 17-11-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

We wonen nu een jaar of twee in onze nieuwe woning, en zijn bezig de boel naar onze wens te krijgen. Een groot gedeelte is het terugdraaiende van de beslissingen van de vorige en eerste eigenaar die een knijpkut eersteklas was.

De garage grenst aan de keuken en is niet verwarmd en vermoedelijk ook niet geïsoleerd. Sterker nog het gedeelte tussen uitbouw en garage is enkelsteens. Spouw volblaffen indien nodig staat op de agenda maar de deur is ondertussen behoorlijk krom en dan ook tochtig. Hoe krom? Zo krom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibaGFUC_AY8FhLQ8Pi4ORAHx2kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGDTsRjAyFR372hvKuJ9xgHb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit alleen te peinzen of een nieuwe goede binnendeur een goede keuze is of het gelijk tijd wordt om in de buidel te tasten voor een buitendeur.

De deur die er nu zit is waarschijnlijk honingraat dus de isolatie is matig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik zie vast iets over het hoofd: In een tussenwandje opgebouwd met vuren 44x69mm en aan beide kanten gips, wil ik een deur plaatsen. Aangezien 69mm + 2x10mm gips totale dikte van ~90mm geeft, past een deur met kozijn zoals https://www.hornbach.nl/p...-mm-201-5x93-cm/10621514/ niet aangezien de muurdikte daarvoor 70mm moet zijn? Moet ik dan een dikkere hebben zoals https://www.hornbach.nl/p...-mm-211-5x88-cm/10621505/? Die wil weer 100mm dikte. Ik nam even aan dat ik met m'n 69x44 vuren balken en gips een vrij standaard wandje realiseerde, maar als ik naar de kozijnen kijk, lijkt dat niet het geval? Of interpreteer ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JBS schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:10:
Ik zie vast iets over het hoofd: In een tussenwandje opgebouwd met vuren 44x69mm en aan beide kanten gips, wil ik een deur plaatsen. Aangezien 69mm + 2x10mm gips totale dikte van ~90mm geeft, past een deur met kozijn zoals https://www.hornbach.nl/p...-mm-201-5x93-cm/10621514/ niet aangezien de muurdikte daarvoor 70mm moet zijn? Moet ik dan een dikkere hebben zoals https://www.hornbach.nl/p...-mm-211-5x88-cm/10621505/? Die wil weer 100mm dikte. Ik nam even aan dat ik met m'n 69x44 vuren balken en gips een vrij standaard wandje realiseerde, maar als ik naar de kozijnen kijk, lijkt dat niet het geval? Of interpreteer ik het verkeerd?
2x44 + 2x12,5 = 69.
Kozijn 70.

Jij hebt schijnbaar 69 gebruikt ipv 44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Wolly schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:25:
[...]

2x44 + 2x12,5 = 69.
Kozijn 70.

Jij hebt schijnbaar 69 gebruikt ipv 44.
Ik rekende met 69 aangezien ik in de veronderstelling ben dat dat de dikte wordt van het frame?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc-B0WpGESnTstlAXHgW9eBksfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mta6JZdqbyhydLv3WARAWQeR.webp?f=fotoalbum_large

Aangezien jij met 44 rekent, oriënteer je de balken anders? (waarbij ik aanneem dat je 1x 44 bedoelt in plaats van 2x 44).

En ik had overigens 9,5mm gipsplaat in overweging. https://www.hornbach.nl/p...0-x-600-x-9-5-mm/6536479/

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 17-11-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JBS schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:30:
[...]

Ik rekende met 69 aangezien ik in de veronderstelling ben dat dat de dikte wordt van het frame?

[Afbeelding]

Aangezien jij met 44 rekent, oriënteer je de balken anders? (waarbij ik aanneem dat je 1x 44 bedoelt in plaats van 2x 44).

En ik had overigens 9,5mm gipsplaat in overweging. https://www.hornbach.nl/p...0-x-600-x-9-5-mm/6536479/
Voor wanden gebruik je in de regel 125mm gips.

En je kan best met 69 werken (bij grotere wanden bijvoorbeeld) maar dan moet je inderdaad een kozijn zoeken wat erbij past. In dat geval dus iets van 100mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
JBS schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:10:
9.5gips
9 osb
69balk
9 osb
9.5 gips
106 totaal

Het gips is echter afgeschuind en dus smaller en valt weg (te werken) achter de architraaf van een kozijn van 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Rukapul schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:40:
[...]

9.5gips
9 osb
69balk
9 osb
9.5 gips
106 totaal

Het gips is echter afgeschuind en dus smaller en valt weg (te werken) achter de architraaf van een kozijn van 100.
Het gaat om een simpel tussenwandje op zolder. Is OSB tussen balk en gips dan per se nodig?
Wolly schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:38:
[...]

Voor wanden gebruik je in de regel 125mm gips.

En je kan best met 69 werken (bij grotere wanden bijvoorbeeld) maar dan moet je inderdaad een kozijn zoeken wat erbij past. In dat geval dus iets van 100mm.
Het gaat om een wandje van pakweg 5m breed en op het hoogste punt 2m50, maar betreft een zolder waardoor het muurtje als 'n punt is, vanaf de grond diagonaal naar de punt toe.
In mijn beleving dus een klein wandje, dus 9.5mm gips ook prima wellicht?

[ Voor 43% gewijzigd door JBS op 17-11-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
JBS schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:42:
[...]
Het gaat om een simpel tussenwandje op zolder. Is OSB tussen balk en gips dan per se nodig?
Wat je zelf wilt. Ik en mijn timmerman vonden van wel. Gewoon een muurtje waar je wat aan op kunt hangen zonder verder nadenken. En wat extra massa (vergeet ook de steenwol isolatie niet).

Als je geen OSB gebruikt dan moet je 12.5mm gips gebruiken. Beetje lullig als je door gips heenschopt.

Edit:
12.5 gips
44balk
12.5gips
69totaal

Kan ook als je weinig eisen stelt. Ik zou zelf vraagtekens plaatsen bij de starheid bij een breedte van meerdere meters waarbij ook nog met een deur gegooid kan worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Persoonlijk zou ik altijd osb doen en gips optioneel. Stuk steviger en je kan tenminste nog dingen ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Een ding die ik heb geleerd van de timmerman die een paar dagen bij me bezig is geweest (ook samen) is dat alles passend is te maken.

Ik: meten, passen, meten, aanpassen, etc etc
Timmerman: meten, schroeven, kijken/meten, klap met hamer

Die mensen zijn gewend te werken met toleranties en een hoofd vol met standaard oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:12
En anders een dikkere muur dan het kozijn en dan wat afsmeerlatjes op het kozijn. Tot een mm of 5 valt dat nauwelijks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Erasmo schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:24:
We wonen nu een jaar of twee in onze nieuwe woning, en zijn bezig de boel naar onze wens te krijgen. Een groot gedeelte is het terugdraaiende van de beslissingen van de vorige en eerste eigenaar die een knijpkut eersteklas was.

De garage grenst aan de keuken en is niet verwarmd en vermoedelijk ook niet geïsoleerd. Sterker nog het gedeelte tussen uitbouw en garage is enkelsteens. Spouw volblaffen indien nodig staat op de agenda maar de deur is ondertussen behoorlijk krom en dan ook tochtig. Hoe krom? Zo krom:
[Afbeelding]

Ik zit alleen te peinzen of een nieuwe goede binnendeur een goede keuze is of het gelijk tijd wordt om in de buidel te tasten voor een buitendeur.

De deur die er nu zit is waarschijnlijk honingraat dus de isolatie is matig.
Ik weet niet geheel zeker maar tussen garage en woning hoort een brandwerende deur te zitten.
In iedergeval geen boardkartonnen binnendeur.
40mm massieve multiplex deur zal genoeg zijn.(gladde buitendeur zal ook kunnen.) en goede rubberafsluiting/tochtstrip.

Dat is meteen isolerend.

Ik begrijp alleen niet je verhaal met volspuiten van je spouw omdat je daarvoor schrijft dat het enkelsteens is.
Wat vaak ook gebeurd is aan de garagekant een kozijn met brandwerende deur en in de binnen muur een mooiere binnendeur. Dan creëer je met de twee deuren een spouw. (met een binnen muur spouw buitenmuur is zo'n dubbele deur redelijk vlak te monteren. Dus in jou geval met enkelsteens is denk ik een dik isolerend gordijn er voor hangen in de winter makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@JBS osb en 9mm gips of 12,5 mm gips met schuine kanten voor wandenj kan allebei.
Je kan ook een standaard kozijn gebruiken die om je balk valt. Je muur afwerking zal dan iets verder uitsteken dan je kozijn maar dat kan je oplossen met je afwerking.

Dan je osb en gips of de 12,5mm gips plaatsen en met een architraaf, deur omlijsting de muur die iets uitsteekt met een dikkere opzetlat die je infreest om het verschil te overbruggen. Randen afronden.
Die lat gewoon in lijn met t kozijnhout koploos spijkeren en lijmen.
Dan is je kozijn ook opgedikt
Dit was ook een normale dikte kozijn.
Hoge plinten met neutjes en daarboven 20-22mm dikke latten die ik passen gemaakt heb.
Met een handschaaf en schuurpapier is het inkepen en rond maken ook mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tNR2medSbgD7VuCKu0ZcBFzESE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEsEJniGeQMIzx5IqNOw2kov.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

copykat schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:23:
[...]

Ik weet niet geheel zeker maar tussen garage en woning hoort een brandwerende deur te zitten.
40mm massieve multiplex deur zal genoeg zijn.(gladde buitendeur zal ook kunnen.) en goede rubberafsluiting/tochtstrip.

Dat is meteen isolerend.

Ik begrijp alleen niet je verhaal met volspuiten van je spouw omdat je daarvoor schrijft dat het enkelsteens is.
Wat vaak ook gebeurd is aan de garagekant een kozijn met brandwerende deur en in de binnen muur een mooiere binnendeur. Dan creëer je met de twee deuren een spouw. (met een binnen muur spouw buitenmuur is zo'n dubbele deur redelijk vlak te monteren. Dus in jou geval met enkelsteens is denk ik een dik isolerend gordijn er voor hangen in de winter makkelijker.
Ah had het denk ik iets beter moeten uit tikken. De muur tussen de garage en de uitbouw is enkelsteens, de buitenmuur van de garage is met spouw. Denk dat een dubbele deur een lage WAF factor heeft, een gordijn was ze ook al geen fan van.

Maar dan wordt het waarschijnlijk een alutherm deur, ook al zijn die wat prijziger ze zouden niet krom moeten trekken. Waar ik even mee zat was dat gevoelsmatig honingraat beter isoleert dan massief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Erasmo schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:54:
[...]

Ah had het denk ik iets beter moeten uit tikken. De muur tussen de garage en de uitbouw is enkelsteens, de buitenmuur van de garage is met spouw. Denk dat een dubbele deur een lage WAF factor heeft, een gordijn was ze ook al geen fan van.

Maar dan wordt het waarschijnlijk een alutherm deur, ook al zijn die wat prijziger ze zouden niet krom moeten trekken. Waar ik even mee zat was dat gevoelsmatig honingraat beter isoleert dan massief.
In hoeverre is je garage tocht dicht? Als alle koude buitenlucht zo naar binnen waait word t lastig.
Ik heb mn kanteldeur vervangen voor een set buitendeuren, garagestijl want alles verroeste binnen. Dak met gips plus pir extra geïsoleerd, en de tochtgaten gedicht. Nu staat er een electrisch kacheltje op thermostaat die het op 16 17 graden houd. Verbruikt wel wat vermogen , 264kwh deze maand, maar het is al een stuk beter dan voor de deuren. (zijmuren zijn beide enkelsteens dus daar is nog wat "winst" te halen.) vloer is op zand gestort dus niet te halen.(binnenkort eens met de laserthermometer kijken waar de koude plekken zitten als we op 0 graden buiten zitten.)

Zo'n alutherm deur is inderdaad ook mooi. (massieve deur was vooral vanwege de brandvertragende factor)
Is de garage voor een auto of een soort extra ruimte? (ik ben geen expert in brandveiligheid maar je zou even kunnen vragen of die deur die je gekozen hebt brandvertragende eigenschappen heeft indien het als garage dient ten minste.

En als extra misschien een dunne isolerende wand plaatsen tegen je enkelsteens binnenmuur?
(geen idee of t kan vocht technisch maar misschien wat tonzon folie tegen je muur aan en dan raggels met een afwerkplaat. Multiplex of gips.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Analamoebe schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:11:
[...]

Een schoorsteen moet inderdaad minimaal 40cm boven de nok uitsteken.
Zo'n lelijke RVS buis wilden wij ook niet tegen aan kijken, vandaar dat we voor zwarte dubbelwandige buis hebben gekozen.

Een tip die ik je mee wil geven, overleg in elke fase met je Schornsteinfeger en zoek een haard die toegelaten is in Duitsland volgens de BImSchV Stufe 2
Bijna een jaar verder, maar ik wilde er toch even op terugkomen. Sinds vorige week bij ons: een nieuwe schoornsteen en een houtkachel in de kamer! Thanks voor je tips, zeker die om de schoorsteenveger up to date te houden, was een gouden tip! (y)
Geborsteld RVS, kost een beetje veel, maar ziet er een stuk mooier (imo) uit dan gewoon RVS.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

copykat schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:23:
[...]

Dat is meteen isolerend.
Dat was vroeger. Tegenwoordig mag een garage in hetzelfde brandcompartiment liggen als de woning waar hij bij hoort. Die deur hoeft dus exact 0 minuten brandvertragend te zijn.
Let er wel op dat er in je woning (ook bestaande!) rookmelders in je vluchtwegen moeten hangen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:44
Jolke schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:34:
[...]

Bijna een jaar verder, maar ik wilde er toch even op terugkomen. Sinds vorige week bij ons: een nieuwe schoornsteen en een houtkachel in de kamer! Thanks voor je tips, zeker die om de schoorsteenveger up to date te houden, was een gouden tip! (y)
Geborsteld RVS, kost een beetje veel, maar ziet er een stuk mooier (imo) uit dan gewoon RVS.

***members only***
Ik vind het mooie foto's maar hout stoken wordt landelijk en gemeentelijk langzaam uitgefaseerd verwacht ik, vanwege de lokale overlast (stedelijk gebied) en emissies. Die pijp moet niet voor niets tot voorbij de nok.

Kun je hiermee de gehele woning warm houden, overigens?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
GudZ schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:47:
[...]

Ik vind het mooie foto's maar hout stoken wordt landelijk en gemeentelijk langzaam uitgefaseerd verwacht ik, vanwege de lokale overlast (stedelijk gebied) en emissies. Die pijp moet niet voor niets tot voorbij de nok.

Volgens mij is dit in Duitsland en ik vermoed dat daar andere regels gelden m.b.t. houtstook en dan met name in landelijk gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
GudZ schreef op maandag 18 november 2024 @ 06:47:
[...]

Dit is in Duitsland. Hier stookt de hele straat nog met olie. O-)
De houtkachel is voor ons een extra, gezellige warmte voor in de winter. De rest van het huis wordt met een pelletkachel verwarmd.

Die pijp moest idd 1 meter boven de nok uitsteken. Voorzover het kan met zo'n lengte, vind ik het nog redelijk subtiel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 15:51
Jolke schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:34:
[...]

***members only***
Netjes zo! Beter inderdaad dat je voor de geborstelde hebt gekozen, die hoogglans glimmende pijpen vind ik persoonlijk ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Misschien ook handig om hier te plaatsen.
(Piet91 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels")

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:36:

***members only***
Ventileren en stoken je ouders wel voldoende? Wellicht is het gewoon binnenvocht dat condenseert op het koudste oppervlak.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

***members only***
Dat lijken mij steenstrips.
Hoe wordt het huis geventileerd?

meten=weten

wat is de luchtvochtigheid?
hoeveel % vocht zit in de muur?
heb je iemand in de kennisenkring met een warmtebeeldcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:22:
Ventileren en stoken je ouders wel voldoende? Wellicht is het gewoon binnenvocht dat condenseert op het koudste oppervlak.
Er staat praktisch altijd wel ergens een raam open en temperatuur staat zo ongeveer vast op ~20 graden.
Nope, binnenspouwblad. ;)
Hoe wordt het huis geventileerd?
Geen mechanische ventilatie (op badkamerventilator na; huis van 1979). Maar zoals hierboven aangegeven; praktisch altijd wel ergens een raam open.
meten=weten

wat is de luchtvochtigheid?
Op dit moment zo rond de 50-60%.
hoeveel % vocht zit in de muur?
Niet gemeten en ook geen apparatuur voor.
heb je iemand in de kennisenkring met een warmtebeeldcamera?
Heb zelf een warmtebeeldcamera (uitvoering: Flir One (Gen 2) Android)

Ik vind zelf vooral apart hoe het zich uit; geen vlekken maar her en der stenen met deels verkleuring of zelfs alleen maar 'druppels'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:34
Is er een scharnier waarbij je een voorliggende deur van 18mm dik kan plaatsen voor een vuren balk van 44x44mm? Ik heb het enkel nog maar gedaan bij gelijke dikte dus denk dat het niet kan. Maar meestal is er met dit soort gevallen wel iets waarbij het wel kan XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:18
Met een paumel voor een opdekdeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:40:
Ik ben vrijwilliger op een basisschool. Van de week hebben leerlingen een stopcontact gesloopt. Vlak voor sluiting nog snel naar de Gamma voor een nieuw opbouwstopcontact. Het enige wat ze hebben is het huismerk. Dat is gevaarlijke bagger. Enige wat nog stommer zou zijn is het kapotte stopcontact er op laten zitten. De twee helften zijn van elkaar losgerukt en de metalen delen bungelen gevaarlijk dicht tegen elkaar aan.

[Afbeelding]
Tafel staat aan de muur vast, geen idee wat de kinderen hebben gedaan. Gelukkig is er niks gebeurd.

[Afbeelding]
Kap zat er nog op maar het binnenwerk is letterlijk uit elkaar gerukt.

Ergens na negenen 's avonds toen het gebouw leeg was, de stroom eraf gegooid en het tijdelijke stopcontact geplaatst. Denk haal wel wat fatsoenlijks bij Hornbach van het weekend maar de recensies zijn zo zo dus online bestellen. Kan ik net zo goed het origineel kopen. Is van Gira, waarschijnlijk systeem 55, erg goede kwaliteit. Alleen is natuurlijk net de lijn een jaar geleden vernieuwd. Voor een opbouwstopcontact niet zo'n probleem maar ik wil meteen ook een serie afdekplaatjes bestellen. En nu is het natuurlijk vrijdagavond en is alles tot maandag gesloten. Weet iemand of de oude en nieuwe serie 55 afdekplaatjes onderling uitwisselbaar zijn?

[Afbeelding]
Links Gira, rechts het Gamma huismerk. Alleen al het verschil in dikte van het plastic.

[Afbeelding]
En twee schroeven om de kap vast te zetten zijn duurder dan een. Na montage even getest maar als je de stekker eruit trekt, komt de halve kap mee. Ongelooflijk dat dit verkocht mag worden. Achterkant van het Gamma stopcontact is overigens wel dicht.
De Gamma :'(

Daar ga ik precies voor de zelfde redenen heen als jij, als het écht niet kan wachten. Daar verkopen ze oprecht alleen rommel en nog veel te duur, alles wat ze hebben liggen wat de Hornbach ook heeft, is rustig 50% duurder..

Gira is op zich redelijk spul, sterker nog, ik heb er heel m'n huis mee volgestopt maar hun opbouwspul, hoewel degelijk, vind ik echt minder dan bijvoorbeeld JUNG. Het is natuurlijk 100x beter dan Gamma eigen merk (Handson ofzo?). Ik zou in elk geval liever voor JUNG of Busch-Jaeger gaan de volgende keer. Qua prijs is het min of meer gelijk dacht ik.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
Ik heb wil stroom aanleggen in mijn houten schuur. De grondkabel ligt er al en komt uit in de schuur. De bedoeling is dat er een paar lampen, een schakelaar en 2 dubbele wcd's komen. Op zich geen moeilijk klusje, maar ik vroeg me af wat gebruikelijk is m.b.t. de bedrading. Kan ik gewoon 2,5qmm YMVK-kabel gebruiken of is installatiedraad in PVC-buizen beter? Alles wordt opbouw, mogelijk dat ik in de toekomst de wanden nog dicht maak. Vanaf de schakelaar naar de lampen komt een schakeldraad dus daar komt sowieso een pvc-buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Ken Wood schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:10:
Ik heb wil stroom aanleggen in mijn houten schuur. De grondkabel ligt er al en komt uit in de schuur. De bedoeling is dat er een paar lampen, een schakelaar en 2 dubbele wcd's komen. Op zich geen moeilijk klusje, maar ik vroeg me af wat gebruikelijk is m.b.t. de bedrading. Kan ik gewoon 2,5qmm YMVK-kabel gebruiken of is installatiedraad in PVC-buizen beter? Alles wordt opbouw, mogelijk dat ik in de toekomst de wanden nog dicht maak. Vanaf de schakelaar naar de lampen komt een schakeldraad dus daar komt sowieso een pvc-buis.
Bij mij is in de schuur alles met YMVK in grijze buizen aangelegd, behalve de bochten. Geen idee waarom, maar dikke prima. De wandcontactdozen, centraaldozen en de schakelaars zijn ook allemaal (spat) waterdicht, van die dozen die je ook in de tuin kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Ken Wood schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:10:
YMVK is sowieso een goede keuze, of je dat dan nog in PVC legt, dat kan, hoeft niet, maakt het wel makkelijker om het netjes af te werken en in van die klemmen de klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

copykat schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:29:
[...]

In hoeverre is je garage tocht dicht? Als alle koude buitenlucht zo naar binnen waait word t lastig.
Ik heb mn kanteldeur vervangen voor een set buitendeuren, garagestijl want alles verroeste binnen. Dak met gips plus pir extra geïsoleerd, en de tochtgaten gedicht. Nu staat er een electrisch kacheltje op thermostaat die het op 16 17 graden houd. Verbruikt wel wat vermogen , 264kwh deze maand, maar het is al een stuk beter dan voor de deuren. (zijmuren zijn beide enkelsteens dus daar is nog wat "winst" te halen.) vloer is op zand gestort dus niet te halen.(binnenkort eens met de laserthermometer kijken waar de koude plekken zitten als we op 0 graden buiten zitten.)

Zo'n alutherm deur is inderdaad ook mooi. (massieve deur was vooral vanwege de brandvertragende factor)
Is de garage voor een auto of een soort extra ruimte? (ik ben geen expert in brandveiligheid maar je zou even kunnen vragen of die deur die je gekozen hebt brandvertragende eigenschappen heeft indien het als garage dient ten minste.

En als extra misschien een dunne isolerende wand plaatsen tegen je enkelsteens binnenmuur?
(geen idee of t kan vocht technisch maar misschien wat tonzon folie tegen je muur aan en dan raggels met een afwerkplaat. Multiplex of gips.)
Matig. Heb nu alle tochtstrips vervangen aan de buitenkant van de garage aangezien de garage onverwarmd is is dat ook uitstel van executie. Is opzich niet erg, heb een overzichtje gemaakt, zwart is spouw, blauw is enkelsteens en rood is deur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52H6ujiXVq0gnlW5ZIrQLnWMl7w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8h70kADmbHoLGpzPAoPp5bz8.png?f=user_large

Of de garage en ook uitbouw isolatie in de spouwmuur hebben is nog de vraag maar daar mag de isolatieboer binnenkort naar binnen loeren. Maar dat stukje enkelsteens is geen ramp, de constante tochtstroom is vervelender.

Ondertussen actief op zoek naar een andere deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Erasmo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:42:
[...]

Matig. Heb nu alle tochtstrips vervangen aan de buitenkant van de garage aangezien de garage onverwarmd is is dat ook uitstel van executie. Is opzich niet erg, heb een overzichtje gemaakt, zwart is spouw, blauw is enkelsteens en rood is deur:

[Afbeelding]

Of de garage en ook uitbouw isolatie in de spouwmuur hebben is nog de vraag maar daar mag de isolatieboer binnenkort naar binnen loeren. Maar dat stukje enkelsteens is geen ramp, de constante tochtstroom is vervelender.

Ondertussen actief op zoek naar een andere deur.
Je moet bij het begin beginnen.
Als de kou bij je garage deuren binnenkomt. (infrarood/laser thermometer kost niet veel en is makkelijk om de koude plekken op te snorren door die laser er op te richten. (let op geen warmtebeeldcamera))
En als je die garagedeuren niet veel open doet zou je ook een thermisch gordijn er voor kunnen hangen.
Of met piepschuim en wat framehout voor de winter een voorzetwandje creëren.

Je kan overigens ook in een binnenkozijn tochtstrips plaatsen.
Op drie manieren.
1 opdek vooral handig als je kieren wat groter zijn.
2 opplak rubber. Werkt maar of t lang blijf zitten is de vraag.
3 aluminium strip voor in je kozijjn.
Of infrezen of je scharnieren iets naarbuiten plaatsen.
Je kan ook nog een thermische deken tegen je enkelsteens hangen.
Ervaring met thermische gordijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 10:29
Ik wil een binnenriool ontluchter plaatsen, de Wavin Studor Max Rioolbeluchter.
Weet iemand hoeveel ruimte zo'n ding nodig heeft voor het beluchten van 1 wc? Ik wil hem namelijk eigenlijk in een met glaswol geisoleerde HSB muur plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door huppelepups op 20-11-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48

***members only***
Spouwmuurisolatie is eigenlijk nooit de oorzaak van vochtproblemen, het brengt vaak wel de oorzaak aan het licht. Zit er niet gewoon vervuiling in die spouw? Dat schrijver systeem gaat niets oplossen en brengt alleen maar hele koude muren.
Laat die parels eruit halen en onderzoek die spouw goed op zooi, los dat op en isoleer opnieuw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:52:
Spouwmuurisolatie is eigenlijk nooit de oorzaak van vochtproblemen, het brengt vaak wel de oorzaak aan het licht. Zit er niet gewoon vervuiling in die spouw?
Het *zou* kunnen maar er is van te voren in de spouw gekeken en die werd schoon/leeg bevonden.
Al kan ik mij niet herinneren dat ze dat op meerdere plekken hebben gedaan/gekeken.
Dat schrijver systeem gaat niets oplossen en brengt alleen maar hele koude muren.
Naast de enorme kosten voor dat systeem, heb ik er ook mijn grote twijfels bij inderdaad.
Heb het inderdaad aangeven dat als je zo'n keramieken element in de muur plaatst je dus overal koudebruggen maakt. Maar dat was volgens hem juist de bedoeling, want die koude plekken 'trekken' het vocht van de omliggende stenen aan...of zoiets...
Laat die parels eruit halen en onderzoek die spouw goed op zooi, los dat op en isoleer opnieuw.
M.a.w. eerst maar eens de bedrijf dat de spouwmuurisolatie heeft gedaan contacteren?
(isolatie is ruim 2 jaar geleden geplaatst)
Zelf die parels eruit laten zuigen, eventueel puin (als dat het al is) - laten - verwijderen en opnieuw isoleren gaat natuurlijk ook zeer stevig in de papieren lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Piet91 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:08:
[...]

Het *zou* kunnen maar er is van te voren in de spouw gekeken en die werd schoon/leeg bevonden.
Al kan ik mij niet herinneren dat ze dat op meerdere plekken hebben gedaan/gekeken.

[...]

Naast de enorme kosten voor dat systeem, heb ik er ook mijn grote twijfels bij inderdaad.
Heb het inderdaad aangeven dat als je zo'n keramieken element in de muur plaatst je dus overal koudebruggen maakt. Maar dat was volgens hem juist de bedoeling, want die koude plekken 'trekken' het vocht van de omliggende stenen aan...of zoiets...

[...]

M.a.w. eerst maar eens de bedrijf dat de spouwmuurisolatie heeft gedaan contacteren?
(isolatie is ruim 2 jaar geleden geplaatst)
Zelf die parels eruit laten zuigen, eventueel puin (als dat het al is) - laten - verwijderen en opnieuw isoleren gaat natuurlijk ook zeer stevig in de papieren lopen...
Er wordt maar al te vaak op 1 plek gekeken in de spouw en dan geroepen dat het oké is.

Je laatste punt is een complete aanname. Ik zou dat eerst onderzoeken voordat er nog iets aan de situatie wordt toegevoegd.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
@Saint2Saint @1nsane

Dank voor jullie reacties. Ik ga het ook zo doen. YMVK-kabel in pvc buizen, zodat het netjes is weggewerkt.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 12:45
Niet helemaal een klus vraag, maar wel een DHZ vraag...

Ik wil kerstverlichting ophangen langs de dakgoot (rode lijn in afbeelding), aangezien deze ruim 7 meter hoog is wil ik dit doen vanaf de grond of liever nog vanuit het dakraam.

Nu zat ik erover te denk om de lampjes aan een lat op electrabuis te ty-rappen en deze in de goot te leggen, de verlichting valt dan over de dakgoot heen.

Waar ik nog mee zit is de wind. De goot is +/- 6 meter lang en 20cm breed, het watert af op het dak van de garage. dus veel water blijft er niet in staan. maag als de buis en/of lat gaat drijven en de wind slaat eronder dan ligt hij 3 huizen verder.
De buis en/of lat verzwaren met kleine (jute) zakjes met kiezels zou dat iets zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQwonIbQdJxdSVB4lYi6lTUoh5o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kr38KInRn5asmnihgM1d2XpQ.png?f=user_large

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:25:
Nu zat ik erover te denk om de lampjes aan een lat op electrabuis te ty-rappen en deze in de goot te leggen
Steen erop leggen? of 2 - per uiteinde 1.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 12:45
Blomminator schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:05:
[...]

Steen erop leggen? of 2 - per uiteinde 1.
Ja dat zou kunnen inderdaad, alleen kan ik er niet bij vanuit het dakraam met de hand.
E.e.a. zou dus met een touw(tje) naar het dakraam toe moeten om het er zo uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:46:
Er wordt maar al te vaak op 1 plek gekeken in de spouw en dan geroepen dat het oké is.
Dat is hier ook gebeurd.
Je laatste punt is een complete aanname. Ik zou dat eerst onderzoeken voordat er nog iets aan de situatie wordt toegevoegd.
Ehm, misschien praten we nu om elkaar heen; maar als wij hier een bedrijf gaan benaderen om huidige isolatie weg te zuigen, eventuele vervuiling te verwijderen en weer opnieuw te laten isoleren gaat dat natuurlijk wel degelijk in de kosten lopen. ;)

Maar goed; eerst maar eens kijken of het isolatiebedrijf wat wil doen.
Je begrijpt denk ik wel dat ze enigszins in de rats zitten, eerst muren isoleren wat inderdaad besparing bracht, maar vervolgens problemen krijgen in de vorm van vocht in de muren wat meer lijkt te worden en de aangeboden oplossing (waar ik weinig van geloof, maar anderen blijkbaar wel) kost letterlijk een veelvoud van wat de isolatie in de eerste plaats heeft gekost.

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 21-11-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
harmageddon schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:52:
Klein klusje gedaan in huis. Soort van oerwoud toegevoegd aan mijn trapgat naast mijn verticale tuin (allemaal kunstplanten).
Als ik leuke dingen tegenkom voeg ik het later nog toe zoals een spin en spinnenweb etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die spinnen komen vanzelf wel :D Maar leuk dat je er blij mee bent!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

webber87 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:28:
[...]

Die spinnenwebben ziiten ook op de post die je quote 8)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
webber87 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:28:
[...]

Je reageert op een post van ruim 4 jaar oud :')

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
miicker schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:03:
[...]

Je reageert op een post van ruim 4 jaar oud :')
Oh haha! Dat had ik geeneens door. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

MJV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNJH8hVGkgc8KBtSsYqcreO92GU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWUwJHmor39lkk5d8qxDJSNK.jpg?f=fotoalbum_large

Na een losse schroefsifon heb ik maandag mijn vaatwasser zoals hierboven aangesloten. Sinds een paar deze schiet hij echter in storing, eerst Aqua stop, nu storing met afvoer/sifon (e61). Heb ik dit zo correct gedaan, of mis ik iets met bijv beluchting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
MJV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]

Na een losse schroefsifon heb ik maandag mijn vaatwasser zoals hierboven aangesloten. Sinds een paar deze schiet hij echter in storing, eerst Aqua stop, nu storing met afvoer/sifon (e61). Heb ik dit zo correct gedaan, of mis ik iets met bijv beluchting?
Ik zou er inderdaad een beluchter bij hebben geplaatst, nu heb je kans dat iets van onderdruk in je riool je wasmachine leeg trekt, en dat het water niet goed weg wil.
Verder is dat haakse bochtje ook niet zo best voor de flow, maar ik denk dat dat probleem minder groot is dan die ontbrekende beluchter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doktervictor
MJV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:22:
[Afbeelding]

Kort antwoord, ja.

Iets langere versie:

Ofwel een sifon alles in 1 pakket met zij-aansluiting voor de vaatwasser, dan kan er via de bovenkant lucht in en uit via de ",normale" afvoeropening. Ofwel een langere verticale buis boven op deze sifon en slang erin hangen, zoals vaak bij wasmachine afvoeren gedaan wordt.

Met 1 van beide oplossingen los je ook het probleem van een paar klem en niet standaard lijm verbindingen (lek risico) naast een WCD. Dat gaat een keer mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Om bovenstaande nog iets verder te trekken.
Zorg er voor dat er bij de stekkers en wcd's iets tussen dat en de water afvoer zit.
Plaatje witboard is al goed. Om spuitwater en spetters tegen te houden. Indien dat niet kan koop dan extra waterwerende stekkers bij voorkeur met een knik zoals je nu ook hebt en vul de niet gebruikte met een dummy.
Dan zijn de "holes" afgesloten voor spatwater.
(eigenlijk is het een afkeuring al zag ik bij mn zus ook een pressure overflow van een eboiler richting een wcd staan dus misschien is mn gezonde verstand niet de leidraad in deze.)

Als beluchter kan je ook een ventiel gebruiken.
Das een rubber ring (membraam) die omhoog komt bij lucht aanzuigen en terug valt om als stank afsluiter te dienen.
https://leidingshop.nl/automatische-beluchter/

Oh en als laatste je kraan is fout. Daar moet een "wasmachinekraan met beluchter" zitten.
Om te voorkomen dat bij water druk weg vallen vuilwater terug stroomt in je leidingsysteem.

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 23-11-2024 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:25
Tweakers blijft ook mooi hè, één probleem aandragen en er twee bij krijgen :Y .

Maar zonder gein, water in de buurt van je stopcontacten is wel iffy.
Ik weet niet of de pompkracht van een wasmaschine vergelijkbaar is als die van een vaatwasser maar daar komt een dikke straal uit met behoorlijke flow. Als je afvoer het dan begeeft zitten die stopcontacten snel vol met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dank allen voor de extra problemen ;). Kraan ga ik verwisselen.

Ik was al niet kapot van die kraan/afvoer naast stopcontacten, maar is opgeleverd conform instructies van keukenleverancier. Dat was voor mij wel de reden om een manier te vinden om het zo waterdicht mogelijk te willen maken. Maar helaas dus niet op de juiste manier
Inmiddels de oude opstelling weer terug, die in lijn was met suggestie van @copykat. Helaas wil de vaatwasser het programma niet meer doorlopen. Bij een reset pompt hij netjes leeg, maar tijdens het programma krijg ik een foutmelding dat er iets met de afvoer/sifon is. Bij afpompen in een emmer zelfde probleem. Misschien heb ik toch iets gesloopt met mijn slecht beluchte oplossing :(.

Ander probleem is dat er vanuit de binnenkant (zijkant, links, denk slakkenhuis?) steeds maar water in de machine blijft stromen, lijkt voor de 'sifon', maar het stopt niet op tijd ben ik bang. Eerder deze week lag er ook water onder/naast de machine. Dus misschien is er meer aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9anOC7Vx1B0jY8FBYgnzDymxikM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIhLci28pRn7aN2q0ernBWHK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En als je de dop bovenop eraf haalt (wel buis even verlengen). Wat doet hij doen? (om even te testen)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
MJV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:48:
Dank allen voor de extra problemen ;). Kraan ga ik verwisselen.

Ik was al niet kapot van die kraan/afvoer naast stopcontacten, maar is opgeleverd conform instructies van keukenleverancier. Dat was voor mij wel de reden om een manier te vinden om het zo waterdicht mogelijk te willen maken. Maar helaas dus niet op de juiste manier
Inmiddels de oude opstelling weer terug, die in lijn was met suggestie van @copykat. Helaas wil de vaatwasser het programma niet meer doorlopen. Bij een reset pompt hij netjes leeg, maar tijdens het programma krijg ik een foutmelding dat er iets met de afvoer/sifon is. Bij afpompen in een emmer zelfde probleem. Misschien heb ik toch iets gesloopt met mijn slecht beluchte oplossing :(.

Ander probleem is dat er vanuit de binnenkant (zijkant, links, denk slakkenhuis?) steeds maar water in de machine blijft stromen, lijkt voor de 'sifon', maar het stopt niet op tijd ben ik bang. Eerder deze week lag er ook water onder/naast de machine. Dus misschien is er meer aan de hand.

[Afbeelding]
Er zit bovenop de staande witte pijp lijkt t een schroefdop. Laat die voldoende lucht door ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hij is aan de bovenkant volledig open nu, in die ringen zat eerder wel een dopje, maar dat had ik al weggelaten.

[ Voor 46% gewijzigd door MJV op 23-11-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MJV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:59:
Hij is aan de bovenkant volledig open nu, in die ringen zat eerder wel een dopje, maar dat had ik al weggelaten.
Wel de pijp verlengt? Anders loop je risico op overstromingen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Cyberpope schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:11:
[...]

Wel de pijp verlengt? Anders loop je risico op overstromingen.
Nog niet. Maar als die vaatwasser het weer doet (of daarvoor) maak ik wel een nette oplossing, evt met zo'n slangthule, y-stuk en beluchter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Twee IKEA krukjes omgebouwd naar joystick tafels voor de “ombouw” van mijn zelfbouw race sim seat naar een sim pit met HOSAS setup voor Star Citizen.

Bekleed met 4mm dik neopreen met grijze stof erop. Ze voelen als 1 grote muismat :D

Helaas voor de laatste rand stof nieuwe nietjes gepakt die net te lang waren -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zWg6C5rN1CkZjBh6-8MOnCaGb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwB3eDrK2moeGhzUkTA2ZyFr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh72Bhx6Um7HskqYYf-Y37j7RlQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzntsSsA7aXJgKo7GJiIVakm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLD58C8V6DHcs24lpiuWjadiKjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDO7ofalVXtdk8uauo5nlZzG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MSyQ2jFVoIlhbCDqTqyBAzt4pU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4PJ0hb64xK1ngnJy0lzwLPz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y4I7IPpzHTLTvcqTgCKC1aws98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3GdoMd1yeT2IIO60Iuphial.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNEyEwvsoNdPVNM58_8HXRAh_Dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UXrlIIJ54dVKYyypuR8Z5DA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wxgwuj-UXXxjv_DacoGYidStN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72IEuXC5Z68fOMqg4MDsVrrh.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar gewoon lekker negeren en van genieten! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm2Sw0qJ8URmJoOuVRivL6A_2IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enRk70x7PgnCrUnRHl2WV7tW.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

Na een afkoelperiode wil de vaatwasser wel weer afpompen :).

Wel meteen wat gespetter uit het korte bekuchtingsbuisje, dus maar wat extra buizen uit de krat gevist. Goed genoeg voor nu, witte plastic sifon (sanivesk karwei) zit met een schuifmof (PP niet te lijmen met pvc, toch?) en het zit allemaal net niet lekker. Dus uiteindelijk ga ik wel wat lijmen, concept zal ik nog wel posten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u0R_aM7h2OXEeNVuNplNeMrJqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUDw5FSHYWEd11U7S9T4yNxz.jpg?f=fotoalbum_large

-edit-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjZftOHqKskGX1D9TFAUkuJMCsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiXE40khNsn0BOiJvoNHNX08.jpg?f=fotoalbum_large

Zo wil ik het gaan maken, bovenaan komt dan nog een beluchter om te voorkomen dat de boel bij verstopping overstroomt. Die moet ik nog even bestellen.

Goed idee zo, of toch beter anders? Y-stuk bestel ik nog eentje met 1x-spie dan komt het geheel nog iets lager.

[ Voor 29% gewijzigd door MJV op 23-11-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:35

Vos

AFCA

Iemand tips om een hele dunne voeg schoon/leeg te krabben? Voldoet een simpele voegenkrabber van de bouwmarkt?

Wil natuurlijk de stenen niet beschadigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-O2GG7ZSkQKqN0gd_82xytv85E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvXZ4ThqN432nU1cNp1O1RPZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 24-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:27
Vos schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:20:
Iemand tips om een hele dunne voeg schoon/leeg te krabben? Voldoet een simpele voegenkrabber van de bouwmarkt?

[Afbeelding]
Drempel met een (epoxy) schuurschijfje. Zijkanten van die tegels afplakken met schilderstape en daarover wat dikke duc tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
MJV schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:06:
Na een afkoelperiode wil de vaatwasser wel weer afpompen :)
-edit-
[Afbeelding]

Zo wil ik het gaan maken, bovenaan komt dan nog een beluchter om te voorkomen dat de boel bij verstopping overstroomt. Die moet ik nog even bestellen.

Goed idee zo, of toch beter anders? Y-stuk bestel ik nog eentje met 1x-spie dan komt het geheel nog iets lager.
Ik heb de neiging om nee te zeggen. Je vaatwasser ging in storing omdat ie niet kon afpompen in je vorige opzet die volledig dicht was. Dat wijst richting een overdruk probleem waarbij je vaatwasser niet tegen de weerstand in komt van je sifon met waterslot en mogelijk de leidingweerstand (scherpe knik in witte pijpje). Je 1e oplossing werkte ook nog niet soepel omdat daar een te kleine opening overbleef toen je alleen het ringetje eruit gelaten had. Het werkte pas weer toen je een open systeem had waarbij de waterkolom en uitstroom snelheid samen de weerstand van het stilstaande water in je sifon te boven kwamen.

Je ventiel oplossing is alleen een oplossing voor onderdruk in je riool systeem, niet voor overdruk, dan sluit ie juist af (stank afsluiter).

Geen harde conclusie, je kunt het proberen, maar als die weer in storing gaat dan zou ik het gesloten karakter opheffen en dat accepteren. Hogere standpijp levert de minste koppelingen op, de minste flow weerstand en je WCD's zitten wat veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]
Multitool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
Het ideaalste is zo'n tandarts boor achtig boortje met een dremel en zo'n voetje. Als een soort bovenfrees.
K.u.t.werk en gaan langzaam dus als je meerdere tegels moet uitharken word je niet blij. Je rug en oren...en knieën.
Met een disk gaat sneller maar kans op beschadigen is ook groter.

Oude schroevendraaier doet t vaak op wandenvoeg redelijk maar meeste vloervoegen zijn harder en dan is je oude schroevendraaier met hamer ook niet echt lekker.

Die voegen krabbers zijn vaak te dik/breed en doen het matig zeker vd bouwmarkt. (mijne ligt na even geprobeerd te hebben in een lade bij de rest vh "mag stuk" gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

doktervictor schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:37:
[...]

Je ventiel oplossing is alleen een oplossing voor onderdruk in je riool systeem, niet voor overdruk, dan sluit ie juist af (stank afsluiter).
Ja eigenlijk is je wasbaksifon van je keuken nog de beste optie als je weinig ruimte hebt.
Als stank afsluiter kan hij leeg gezogen worden en als over druk kan hij gaan borrelen. Niet ideaal maar het blijft werken.
Dus putje, sifon/Sbocht dan de wasmachine inlaat in Y-stuk en je zou dan een tweede luchtinlaat (ventiel) kunnen maken om t leegzuigen vd wasbaksifon te verminderen/voorkomen.
Ik dacht dat deze vorm het meest door keuken installateurs gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:35

Vos

AFCA

Ben bang dat dan de tegel snel beschadigd. Lijkt me te grof gereedschap voor dit klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

[Afbeelding]
Zou zo'n nylon borstel voor de Dremel wat zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO1aTTSedyE6W3aZpdJ8pDJaDOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnBAQNs6ki5vofD0OIPpEj4h.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boeryepes schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:11:
[...]

Zou zo'n nylon borstel voor de Dremel wat zijn?
[Afbeelding]
Zou ik niet doen, met een dremel gaat het erg lastig worden om recht te blijven.

Met de hand heel voorzichtig (lang werk)

Met een multitool heel langzaam zou kunnen maar gaat ook lastig zonder beschadigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Ik zit hier "Help mijn man is een klusser" te kijken, maar voor de zoveelste keer valt me op dat die prutsers helemaal geen dampremmende laag onder de isolatie maken.
Vandaag ook weer. Een dakkapel en plat dak worden van binnenuit geïsoleerd met platen steenwol (of was het glaswol). Latten gaan erop en daarna direct de gipsplaat. Dampremming wordt compleet overgeslagen, dus over een paar jaar is heel dat dakbeschot verrot. |:(
Ben ik nou de enige die dit opvalt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:11:
Ik zit hier "Help mijn man is een klusser" te kijken, maar voor de zoveelste keer valt me op dat die prutsers helemaal geen dampwerende laag onder de isolatie maken.
Dit is een herhaling van een herhaling die al eens herhaald is. Daarom is het de zoveelste keer dat je dit ziet.

En nee, ze hebben er helemaal geen belang bij om het te doen zoals het hoort. Er moet productie gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
sypie schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:26:
Dit is een herhaling van een herhaling die al eens herhaald is. Daarom is het de zoveelste keer dat je dit ziet.
Nee, ik weet zeker dat ik het ook bij andere klussen van dit zelfde clubje gezien heb. En dat ze soms een binnenbochtje pakken is tot daar aan toe, maar door dampremming over te slaan bouw je gewoon een tijdbom in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1nsane schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:45:
[...]

Zou ik niet doen, met een dremel gaat het erg lastig worden om recht te blijven.

Met de hand heel voorzichtig (lang werk)

Met een multitool heel langzaam zou kunnen maar gaat ook lastig zonder beschadigingen
Met een nylon borstel zul je de tegel niet echt beschadigen. Evt afplakken als je er bang voor bent. Wel vraag ik me af of je de voeg weg krijgt.

Als het te dun is voor een multitool zou ik met een stanleymes gaan krabben. Knakewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:04
Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:11:
Ik zit hier "Help mijn man is een klusser" te kijken, maar voor de zoveelste keer valt me op dat die prutsers helemaal geen dampwerende laag onder de isolatie maken.
Vandaag ook weer. Een dakkapel en plat dak worden van binnenuit geïsoleerd met platen steenwol (of was het glaswol). Latten gaan erop en daarna direct de gipsplaat. Dampwering wordt compleet overgeslagen, dus over een paar jaar is heel dat dakbeschot verrot. |:(
Ben ik nou de enige die dit opvalt?
Mwah, je bent niet de enige die het opvalt. Mijn buurman heeft twee jaar geleden zijn garage net zo geisoleerd. Ondanks dat hij zijn Hbo-papiertje Bouwkunde heeft gehaald, is hij bewust van mening dat het prima kan. Soms kun je alles tot de milimeter 'Ubakussen' en gaat het alsnog fout en soms is het geluk met de domme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
TwingyTwingy schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:29:
Mwah, je bent niet de enige die het opvalt. Mijn buurman heeft twee jaar geleden zijn garage net zo geisoleerd. Ondanks dat hij zijn Hbo-papiertje Bouwkunde heeft gehaald, is hij bewust van mening dat het prima kan. Soms kun je alles tot de milimeter 'Ubakussen' en gaat het alsnog fout en soms is het geluk met de domme.
Ontkennen van een probleem betekent niet dat het er niet is.
Zeker in een slecht geventileerde slaapkamer, waar veel vocht geproduceerd wordt, gaat het weglaten van een dampremmende laag gegarandeerd fout.
In een garage heb je minder vocht, maar ook daar zal het dak warmte uitstralen, en dus afkoelen (door uitstraling vaak tot onder de luchttemperatuur). Ook daar zal aanwezig vocht condenseren tegen en in het dakbeschot. Vooral ook omdat het aan de bovenzijde wordt opgesloten door de dakbedekking.
Jouw buurman heeft op zijn bouwkunde-opleiding bijzonder weinig geleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

doktervictor schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:37:
[...]

Ik heb de neiging om nee te zeggen. Je vaatwasser ging in storing omdat ie niet kon afpompen in je vorige opzet die volledig dicht was. Dat wijst richting een overdruk probleem waarbij je vaatwasser niet tegen de weerstand in komt van je sifon met waterslot en mogelijk de leidingweerstand (scherpe knik in witte pijpje). Je 1e oplossing werkte ook nog niet soepel omdat daar een te kleine opening overbleef toen je alleen het ringetje eruit gelaten had. Het werkte pas weer toen je een open systeem had waarbij de waterkolom en uitstroom snelheid samen de weerstand van het stilstaande water in je sifon te boven kwamen.

Geen harde conclusie, je kunt het proberen, maar als die weer in storing gaat dan zou ik het gesloten karakter opheffen en dat accepteren. Hogere standpijp levert de minste koppelingen op, de minste flow weerstand en je WCD's zitten wat veiliger.
Denk dat je gelijk hebt., dank. In mijn hoofd was die beluchter een soort magisch membraan waarmee wel lucht zou worden doorgelaten (beide kanten uit) maar geen water. Maar dat is het natuurlijk niet. Ik ga die beluchter weglaten. Geen zin in vaatwasser die weer in storing gaat. Hij heeft het nu met de tijdelijke oplossing probleemloos gedaan (5x ofzo).

De vraag is dan nog wat de beste/veiligste optie is, Y-stuk met hoge 'standpijp' voor spetters, of simpelweg hoge standpijp en daar dan de slang in. Ik denk toch de eerste, omdat de slang dan netjes vastgeklemd zit. Risico op overstroming is voor beide sowieso min of meer hetzelfde. Sowieso is deze opstelling wel een nadeel van een vrijstaande vaatwasser die geen open verbinding heeft met een gootsteen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Andrehj schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:43:
[...]

Ontkennen van een probleem betekent niet dat het er niet is.
Zeker in een slecht geventileerde slaapkamer, waar veel vocht geproduceerd wordt, gaat het weglaten van een dampremmende laag gegarandeerd fout.
In een garage heb je minder vocht, maar ook daar zal het dak warmte uitstralen, en dus afkoelen (door uitstraling vaak tot onder de luchttemperatuur). Ook daar zal aanwezig vocht condenseren tegen en in het dakbeschot. Vooral ook omdat het aan de bovenzijde wordt opgesloten door de dakbedekking.
Jouw buurman heeft op zijn bouwkunde-opleiding bijzonder weinig geleerd.
Daarom heb ik pir plus gips tussen de dakgordingen van mijn garage gedaan. Met flexpur aan elkaar gemlijmd.
Er boven zit de oude isolatie naar boven gericht met de vezelpanelen naar beneden.

Wat betreft je opmerking. Ja ik zie wel meer quickfixes.
Volgens mij moet je damp openfolie onder je panlatten doen en over je slippen van je dakkappel zodat stuifsneeuw en windvocht niet onder je pannen naar beneden en naar binnen loopt maar langs en op je dakkapeldak. En een isolatie materiaal kiezen dat vochtbesteding van buiten( flensdeken) als je een planken dak hebt uit 1938 en aan de binnenzijde dampdichte folie, aluminium met tape of een rol folie. Vlak achter je gipsplaten. (Mij is geleerd dat het meeste vocht van binnen komt en dan in de winter condenseert op koude oppervlaktes en als er geen ventilatie is om t te drogen er verrotting optreed. En ik ben geen bouwvakker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:29:
[...]

Met een nylon borstel zul je de tegel niet echt beschadigen. Evt afplakken als je er bang voor bent. Wel vraag ik me af of je de voeg weg krijgt.

Als het te dun is voor een multitool zou ik met een stanleymes gaan krabben. Knakewerk.
Bedoelde meer dremel an sich, die nylon borstels gaan niks doen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TwingyTwingy schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:29:
[...]

Wat is ubakussen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 12-09 08:47
webber87 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:17:
[...]

Oh haha! Dat had ik geeneens door. :+
Haha bedankt!! Het hangt er nog steeds incl stof en spinnenwebben 8)7
Nog steeds erg blij mee. Nu ik een 3D printer heb. Ben ik van plan om wat lijsten te printen en die te gaan vullen met Mos voor in de keuken.

Aap!

Pagina: 1 ... 421 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/