• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 16:27
Ik vroeg mij af of iemand van jullie ervaring heeft met thermische gordijnen. Mijn vriendin wil namelijk gordijnen voor de (enkelglas) ramen <vervanging naar dubbelglas laat nog op zich wachten ivm VvE besluit> en na wat google werk kwam ik de volgende cijfers tegen bij deze thermische gordijnen.

Effectiviteit in de winter
Meten van de besparing aan stookkosten in een ruimte met een raam zonder gordijn, een raam met gordijn en een raam met gordijn met een thermische BI-COOL-voering:
- Raam zonder gordijn: 0%
- Gordijn alleen: 35%
- Gordijn met voering BI-COOL: 47,8%

Effectiviteit in de zomer
Meten van de temperatuur van een aan de zon blootgestelde ruimte met een raam zonder gordijn, een raam met gordijn en een raam met gordijn met een thermische BI-COOL-voering:
- Raam zonder gordijn: 33,7 °
- Gordijn alleen: 30,7 °
- Gordijnvoering BI-COOL: 29,3 °

Klinkt als to good to be true. Maar mijn expertise ligt niet bij energie en warmte. Dus hopelijk kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

Geen ervaring mee, maar de cijfers klinken best aannemelijk. Ik heb een schuifpui met dubbel glas en met een groot en redelijk dik gordijn ervoor. Dat was laatst helemaal dicht en toen ik het open deed (om de kat naar binnen te laten) merkte ik pas goed hoeveel kou dat gordijn eigenlijk tegenhoud.

... en gaat over tot de orde van de dag

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
Reacties afgesplitst uit Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@DelinQ
een goed dik gordijn, dat isoleert goed, jaren gebruikt om mijn voordeur/voorraam wat minder warmte te laten verliezen.

heb je daar een speciaal merk voor nodig. :?
nee, dat kun je doen met iedere lap stof.
desnoods stik je meerdere lagen lakens op elkaar, met daar op een sier laagje.
en dan heb je het zelfde effect.

isoleren gaat het beste door zoveel mogenlijk overgangen tussen een gas en een vaste stof te hebben.
dus zoveel mogenlijk lagen die lucht vast houden, houd de kou buiten en de warmte binnen.
wel zorgen dat er zo min mogenlijk kieren zijn.
en natuurlijk het gordijn niet over de radiators hangen, raam verwarming is niet de bedoeling. >:)

zelfs als je 3 dubbel glas hebt is dit nog steeds interessant om te doen.
maar extra veel geld aan marketing uitgeven, dat hoeft echt niet.
gewoon iets verzinnen en doen, maar verwacht geen kapitalen winst. ;)

edit:
is eigenlijk al een eeuwen oude techniek.
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) had je gewoon dikke gordijnen, soms zelfs van wol.
en ook nog wel eens gecombineerd met vitrages. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-11-2018 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
migjes schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:19:
@DelinQ
een goed dik gordijn, dat isoleert goed, jaren gebruikt om mijn voordeur/voorraam wat minder warmte te laten verliezen.

heb je daar een speciaal merk voor nodig. :?
nee, dat kun je doen met iedere lap stof.
desnoods stik je meerdere lagen lakens op elkaar, met daar op een sier laagje.
en dan heb je het zelfde effect.

isoleren gaat het beste door zoveel mogenlijk overgangen tussen een gas en een vaste stof te hebben.
dus zoveel mogenlijk lagen die lucht vast houden, houd de kou buiten en de warmte binnen.
wel zorgen dat er zo min mogenlijk kieren zijn.
en natuurlijk het gordijn niet over de radiators hangen, raam verwarming is niet de bedoeling. >:)

zelfs als je 3 dubbel glas hebt is dit nog steeds interessant om te doen.
maar extra veel geld aan marketing uitgeven, dat hoeft echt niet.
gewoon iets verzinnen en doen, maar verwacht geen kapitalen winst. ;)

edit:
is eigenlijk al een eeuwen oude techniek.
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) had je gewoon dikke gordijnen, soms zelfs van wol.
en ook nog wel eens gecombineerd met vitrages. ;)
Dankjewel voor je reactie :) Ik heb ze toch maar besteld daar normale gordijnen (bij de Ikea) net zo duur zijn.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 16:37
Nu twee jaar verderz wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Oops laat maar.

[ Voor 135% gewijzigd door mr_evil08 op 01-01-2021 23:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:36
DelinQ schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:46:
[...]

Dankjewel voor je reactie :) Ik heb ze toch maar besteld daar normale gordijnen (bij de Ikea) net zo duur zijn.
@DelinQ Om een oud topic naar boven te schoppen: bevallen de gordijnen?

Aan iedereen:

Ik zit ook te kijken naar thermische gordijnen, zowel bij het raam (zomer en winter) als een tussengordijn op de overloop (om de warmte beneden te houden in de winter).

Er zijn simpele oplossingen: dikke isolerende gordijnen, misschien nog met een extra voering erbij. Tal van opties, bijvoorbeeld hier "de goedkoopste oplossing om jouw gordijn een betere isolatiewaarde te geven".

Maar er zijn ook dikke gordijnen met een voering (?) die een extra goede reflector van infrarood (= warmte)straling is. Dat Moondream biedt er eentje aan die volgens het patent draden metalliseert door met "vapor phase metal deposition" kleine (nano?) metaaldeeltjes aan draden te binden. Ik kan vrijwel niets over veiligheid vinden – behalve dat je niet met het gordijn aan onder een MRI-scanner moet gaan liggen (zit ook in sportbroeken bv.). Vind het niet zo'n heel geweldig idee met al dat gordijnstof dat je gedurende jaren inademt, maar misschien is dat onzin.

Het is het enige Nederlandse / Europese product dat ik zo snel kan vinden. Heeft iemand ooit een ander gordijn / meerlaags-stof gezien expliciet met een infrarood-reflectieve laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelinQ
Ben inmiddels verhuisd maar overwegen wel al een tijdje om een nieuwe set aan te schaffen. Wij vinden de keuze in de categorie zware gordijnen nog wel redelijk beperkt.

De beperktheid komt vooral door esthetische factoren. De zware / isolerende gordijnen die we hebben gezien vinden we niet zo mooi (vaak donkere kleuren)
De moondream gordijnen vinden wij dan ook mooier, vanaf de binnenkant <kamerzijde dus> vanaf de straatkant zijn ze niet echt mooi vind ik.
Waarschijnlijk gaan we de slaapkamers op de eerste verdieping wel met thermische gordijnen uitrusten en beneden niet vanwege een zonnescherm.

Plisse gordijnen met een aluminium coating schijnen ook goede isolatie waardes te geven.

Hoe het qua veiligheid in de zin van stoffen zit weet ik niet.
Woon in de randstad, daar valt wat dat betreft meer winst in te behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

47,8% besparing op stookkosten, klinkt interessant, maar in welke situatie/opstelling?
Kunnen ze dat garanderen, dat als je stookkosten niet ~40% lager zijn, jij je geld terug krijgt?

Daarnaast moet je dan wel elke keer als de zon een beetje minder begint te schijnen bij elk raam een dik/donker gordijn er voor trekken? Of moet je de hele winter lang alle ramen verduisteren?

M.b.t. warmte buiten houden in de zomer, dat kun je alleen echt effectief doen van buitenaf, dus rolluiken/zonnescherm.
Raam zonder gordijn en raam met gordijn scheelt 3 graden? Wellicht als je een gordijn van zilverfolie hebt, dat het de zon terugkaatst (maar het probleem is dat je dan ook de warmte binnenhoudt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb zelf de verduisterende gordijnen van HEMA gekocht voor paar kamers, met daarachter nog extra witte antilicht laag gestikt (weet even niet hoe dit heet).

Moet zeggen, dat doet wonderen in zowel zer als winter. Je voelt een groot verschil, ook relatief ten opzichte van de ikea gordijnen die ik op andere slaapkamers heb.

Om maar te zwijgen van de " niet licht doorlatende" gordijnen, daar komt al heel veel meer warmte doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:48
Accretion schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:08:
47,8% besparing op stookkosten, klinkt interessant, maar in welke situatie/opstelling?
Kunnen ze dat garanderen, dat als je stookkosten niet ~40% lager zijn, jij je geld terug krijgt?

Daarnaast moet je dan wel elke keer als de zon een beetje minder begint te schijnen bij elk raam een dik/donker gordijn er voor trekken? Of moet je de hele winter lang alle ramen verduisteren?

M.b.t. warmte buiten houden in de zomer, dat kun je alleen echt effectief doen van buitenaf, dus rolluiken/zonnescherm.
Raam zonder gordijn en raam met gordijn scheelt 3 graden? Wellicht als je een gordijn van zilverfolie hebt, dat het de zon terugkaatst (maar het probleem is dat je dan ook de warmte binnenhoudt).
Bijna 50% besparing op stookkosten lijkt mij een zeer groot lokkertje.
Wellicht uitgaande van de meest slechte situatie.
Oud huis, houten kozijnen en enkel glas.

Wat als je nou een gemiddeld geïsoleerd huis hebt met geen grote raampartijen. Dan ga je never nooit 50% besparing realiseren.

En ja, logisch, elk soort raambekleding gaat koude(tocht) tegen. Hoe dikker en hoe minder kieren hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
In mijn goed geïsoleerde woning van 3 jaar oud heb ik op bepaalde plaatsen gevoerde gordijnen hangen,
Als het in de nacht eens winters koud is, kun je duidelijk 'achter' het gordijn voelen dat het daar kouder is en dat het gordijn dus isolerend werkt.
Tevens vermindert het zware gordijn de nagalm in een ruimte met PVC vloerbedekking (i.v.m. vloerverwarming) waar vroeger in een huis met radiatoren het tapijt deze functie had.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1