Glazen deur? Dan heb je minder dikte nodigSquareOne schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:39:
Vanwege geluid willen we een deur maken voor onze trapombouw. Helaas is het muurtje / trapkast net niet diep genoeg om eenvoudig een deur te kunnen plaatsen. Als je een kozijn ervoor plaatst krijg je een gekke uitstulping.
Welke (out of the box) mogelijkheden zien jullie?
***members only***
Zelf denk ik aan:
Muurtje verlengen (grijs is bestaand) met paar balkjes (geel). Om overgang tussen muur en die balkjes aan zijkant netjes te maken plaatmateriaal ertegenaan o.i.d.. (groen). Blauw zouden dan nieuwe deuren zijn.
[Afbeelding]
Ik zou misschien dan eerder de onderste trede juist iets verlengen, gelijktrekken met de muur, inclusief het stukje eronder mooi vlak dichtmaken, en dan deur(kozijn?) keurig tot de onderste trede doen. Heb je gewoon een heel hoge drempelG33st schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:51:
[...]
Of een combinatie. Net een klein stukje van de trap én een klein stukje uitfrezen uit de deur.
Al voelt een stuk van een trap afhalen misschien lichtelijk onnatuurlijk omdat je dan 1 trede met minder diepte hebt.
Wordt er niet echt fraaier op toch...Twam schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:53:
[...]
Ik zou misschien dan eerder de onderste trede juist iets verlengen, gelijktrekken met de muur, inclusief het stukje eronder mooi vlak dichtmaken, en dan deur(kozijn?) keurig tot de onderste trede doen. Heb je gewoon een heel hoge drempel
Wat ik liefst wil bereiken is juist een look dat het lijkt alsof het altijd de bedoeling was op die manier.
Driehoek schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:08:
[...]
Glazen deur? Dan heb je minder dikte nodig
Glazen (stalen) deur zou mooi zijn, maar volgens mij idd niet handig voor het doel om geluid te minimaliseren.3_s schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:42:
@Driehoek glas helpt niet tegen geluid.
@SquareOne is het mogelijk om bovenaan een deur te zetten? Wel weg van de trap laten opendraaien.
De deur boven plaatsen is geen optie. Daar komt het nog minder handig uit dan beneden.
[ Voor 15% gewijzigd door SquareOne op 12-11-2024 17:07 ]
BThomas schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:42:
[...]
Kan je niet beter een stukje van de onderste traptreden halen? Dan heb je volgens mij ruimte genoeg om daar een stompe deur in kwijt te kunnen.
Zou een optie kunnen zijn. Eens verkennen met de timmermanG33st schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:51:
[...]
Of een combinatie. Net een klein stukje van de trap én een klein stukje uitfrezen uit de deur.
Al voelt een stuk van een trap afhalen misschien lichtelijk onnatuurlijk omdat je dan 1 trede met minder diepte hebt.
[ Voor 25% gewijzigd door SquareOne op 12-11-2024 17:08 ]
/f/image/W8fll3oV80HGbyAzOQsiNOAZ.png?f=fotoalbum_large)
Nog eens gemeten. Hoeveel ruimte zou je nodig hebben voor een deur?
Als die heel dicht tegen de trap aan zit, voelt dat wel vreemd als je van boven naar beneden loopt. De deurklink zit dan waarschijnlijk onnatuurlijk laag (omdat je zelf nog 1 of 2 treden hoger staat). Misschien een rolslot toepassen met een soort handgreep ipv klink.
Weet niet waar je dat op baseert maar onze (stalen) glazen deur is wel effectief tegen geluid (tv/radio/kinderen/robotstofzuiger/..)3_s schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:42:
@Driehoek glas helpt niet tegen geluid.
@SquareOne is het mogelijk om bovenaan een deur te zetten? Wel weg van de trap laten opendraaien.
Opdekdeur, of een hangende schuifdeur. Die laatste zal er het meeste uit zien alsof het altijd zo geweest is.SquareOne schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:39:
Vanwege geluid willen we een deur maken voor onze trapombouw. Helaas is het muurtje / trapkast net niet diep genoeg om eenvoudig een deur te kunnen plaatsen. Als je een kozijn ervoor plaatst krijg je een gekke uitstulping.
Welke (out of the box) mogelijkheden zien jullie?
***members only***
Zelf denk ik aan:
Muurtje verlengen (grijs is bestaand) met paar balkjes (geel). Om overgang tussen muur en die balkjes aan zijkant netjes te maken plaatmateriaal ertegenaan o.i.d.. (groen). Blauw zouden dan nieuwe deuren zijn.
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ikea = Blum. Ik gebruik de Blum Ecodrill, maar ik heb dan ook heel wat kasten gebouwd: https://beschlaege-online...rds=ecodrill&inc_subcat=1MWDKing schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:06:
Heeft iemand een tip voor een boormal voor kastscharnieren? Ik zie dat de maatvoering van Blum en Ikea gelijk is. Ik wil Ikea gebruiken ivm de prijs.
Veel van de mallen die ik zie hebben het hart van het 35mm gat gelijk aan het hart van de schroefjes ernaast. Dat werkt niet voor de Ikea en Blum scharnieren volgens mij.
Een 3D printer sjabloon heb ik wel gevonden, maar ik heb geen 3d printer..![]()
[Afbeelding]
Als je veel nodig hebt is bestellen in Duitsland een goede optie. Afdekplaatjes, Onyx uitvoering, etc. zijn dan allemaal goed verkrijgbaar.
Ik zoek wat advies;
Ik ben van plan zelf een bedmeubel te maken (hoofdbord).
Momenteel hebben we een boxpring van 180cm breed, deze wil ik tegen een wand aanzetten van ca 120 cm hoog met een nis waarin een wekker / boekje kan liggen. dikte wand is dan ca 20 tot maximaal 25 cm.
Daarboven willen we met latten een soort scheidingswand maken.
De muur staat midden in de kamer en je kunt er dan aan beide zijden langs lopen om achter de wand iets uit de kast te pakken.
Ruwe schets:
:strip_exif()/f/image/BbWYWamgKQr92w4kZNIu6IEO.png?f=user_large)
Nu zoek ik naar:
- Welke houtsoort voor het meubel (of juist Gips?). ivm smeren (hoofdbord nu zit ook wel wat vet op (haren / handen) heeft iets hards & makkelijk schoon te maken de voorkeur.
- Welke houtsoort voor de latten van de room divider? Grenen / Vuren (en dan beitsen)?
Ander probleem; ik wil graag ook een schakelaar voor spotjes en stopcontact er in verwerken, en de leiding moet van boven worden aangevoerd (dus idealiter DOOR 1 van de latten van de roomdivider), zat zelf te denken om de buitenste 2 wat dikker (dubbel) uit te voeren en daar een groef in te frezen in het midden. Andere suggesties?
Ik ben van plan zelf een bedmeubel te maken (hoofdbord).
Momenteel hebben we een boxpring van 180cm breed, deze wil ik tegen een wand aanzetten van ca 120 cm hoog met een nis waarin een wekker / boekje kan liggen. dikte wand is dan ca 20 tot maximaal 25 cm.
Daarboven willen we met latten een soort scheidingswand maken.
De muur staat midden in de kamer en je kunt er dan aan beide zijden langs lopen om achter de wand iets uit de kast te pakken.
Ruwe schets:
:strip_exif()/f/image/BbWYWamgKQr92w4kZNIu6IEO.png?f=user_large)
Nu zoek ik naar:
- Welke houtsoort voor het meubel (of juist Gips?). ivm smeren (hoofdbord nu zit ook wel wat vet op (haren / handen) heeft iets hards & makkelijk schoon te maken de voorkeur.
- Welke houtsoort voor de latten van de room divider? Grenen / Vuren (en dan beitsen)?
Ander probleem; ik wil graag ook een schakelaar voor spotjes en stopcontact er in verwerken, en de leiding moet van boven worden aangevoerd (dus idealiter DOOR 1 van de latten van de roomdivider), zat zelf te denken om de buitenste 2 wat dikker (dubbel) uit te voeren en daar een groef in te frezen in het midden. Andere suggesties?
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Wat mij opvalt is dat er rond de dakdoorvoeren helemaal niet geisoleerd lijkt te zijn.GoldenLeafBird schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:32:
Hoi allemaal,
Wij hebben in ons koophuis uit ´77 het platte dak laten isoleren. De dakdekker heeft ons veel gedoe opgeleverd waardoor we die liever niet terugzien. Maar nu zitten we met het volgende:
De dakdoorvoer voor de rioolbeluchter is nogal tochtig. Zeker nu het weer wat kouder wordt merken we dat het hier tocht, en dat er koude lucht naar binnen komt. Ook merken we dat onplezante luchtjes zo naar binnen komen.
[Afbeelding]
Van binnenuit is dit de situatie. Hier is de beluchter en de kabel van de zonnepanelen te zien die door dezelfde dakdoorvoer getrokken is.
De lekkagesporen zijn van een eerdere lekkage die enkele jaren geleden geweest en verholpen is. De zwarte marker om bij te houden of de vlekken niet groter werden (dat werden ze gelukkig niet).
[Afbeelding]
Hier is wat beter te zien hoe we hier gewoon een open verbinding met buiten hebben. Ook de schade van de lekkage is hier wat beter te zien, en de schade van de dakdekker die vrolijk los is gegaan met de schroefmachine.
[Afbeelding]
Overzichtsfoto van het dak. Foto genomen voordat de zonnepanelen er waren.
[Afbeelding]
Hoe de kabel van de zonnepanelen naar binnen gevoerd wordt.
Mijn vraag: hoe zouden jullie dit afwerken?
Vind het er heel raar uit zien nu.
Groen geisoleerd, rood niet, blauw goot.
/f/image/S20rNDf8s4SPWDm4GFjwmMDZ.png?f=fotoalbum_large)
Rond de dakdoorvoer kan je aan de binnenzijde wat pur spuiten zodat je daar geen luchtlek meer hebt.
Voor de kabel van de zonnepanelen zijn er speciale doorvoeren, maar zoals het bij jou gedaan is zie je ook veel. (maar je ziet ook kabels door de regenpijp, dus dat je iets veel ziet wil niet zeggen dat het goed is)
Dit is een kabeldoorvoer.
https://www.janwit.nl/kab...IA7JFlDcH8xwaAgmeEALw_wcB
Klopt, daar is (helaas) niet geïsoleerd. Zoals ik zei, we hebben geen goede ervaring met deze dakdekker en dat is jammer. Op het rode deel is voor een deel ook het dak van de buren te zien, die wilden niet meedoen.FRANQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:38:
[...]
Wat mij opvalt is dat er rond de dakdoorvoeren helemaal niet geisoleerd lijkt te zijn.
Vind het er heel raar uit zien nu.
Groen geisoleerd, rood niet, blauw goot.
[Afbeelding]
Rond de dakdoorvoer kan je aan de binnenzijde wat pur spuiten zodat je daar geen luchtlek meer hebt.
Voor de kabel van de zonnepanelen zijn er speciale doorvoeren, maar zoals het bij jou gedaan is zie je ook veel. (maar je ziet ook kabels door de regenpijp, dus dat je iets veel ziet wil niet zeggen dat het goed is)
Dit is een kabeldoorvoer.
https://www.janwit.nl/kab...IA7JFlDcH8xwaAgmeEALw_wcB
Volgende keer dat het dak aangepakt wordt nemen we dat inderdaad mee.
Hou er wel rekening mee dat je niet mag afwateren over de erfgrens.GoldenLeafBird schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:40:
[...]
Klopt, daar is (helaas) niet geïsoleerd. Zoals ik zei, we hebben geen goede ervaring met deze dakdekker en dat is jammer. Op het rode deel is voor een deel ook het dak van de buren te zien, die wilden niet meedoen.
Volgende keer dat het dak aangepakt wordt nemen we dat inderdaad mee.
Doordat jouw dak nu hoger is zal het water van jouw dak via de goot wegmoeten, maar een groot deel (zo niet het meeste) zal naar de buren stromen. Van de 2 dakvlakken verdeelde het water eerst over het hele oppervlak, nu gaat alles op het lagere vlak staan.
Dit is met een normale bui niet zo'n groot probleem, maar met zo'n mega stortbui die we tegenwoordig hebben, kan dat wel voor problemen zorgen bij de buren.
Zelf had ik in dit geval een verhoging laten maken tussen jou en de buren.
Helaas lijken geen van die mallen op Alinen Amazon die ik kan vinden een 45mm tussenafstand te hebben en op 9,5mm van het hart van de 35mm sparing. Zo dus;m3gA schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:02:
[...]
Zoek eens op aliexpress. daar heb hem ik hem ook vandaan. https://nl.aliexpress.com/item/1005007178078094.html is het deze of deze? https://nl.aliexpress.com/item/1005006912983599.html zoek even op boorgeleider.
/f/image/Ws43FD4rA2e7cJTPZQy1QXO2.png?f=fotoalbum_large)
Wel gek, want die Blum en Ikea scharnieren lijken me vrij standaard.
Zo heb ik het de vorige keer gedaan voor ~20 scharnieren. Gaat wel, duurt alleen wat langer om precies te meten.Caelorum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:44:
De ikea scharnieren zelf zijn al een mooie boormal.
250€ gaat wat ver voor mijn hobby projectjes.Bezuiniger schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:11:
[...]
Ikea = Blum. Ik gebruik de Blum Ecodrill, maar ik heb dan ook heel wat kasten gebouwd: https://beschlaege-online...rds=ecodrill&inc_subcat=1
Als je veel nodig hebt is bestellen in Duitsland een goede optie. Afdekplaatjes, Onyx uitvoering, etc. zijn dan allemaal goed verkrijgbaar.
Kun je met een boor zoals deze beetje in een nieuwbouw huis gaatjes boren om plankjes op te hangen en dat soort dingen of is dat niet geschikt?
https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p14837
In cellenbeton en bakstenen muren? Ja, prima.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
Kun je met een boor zoals deze beetje in een nieuwbouw huis gaatjes boren om plankjes op te hangen en dat soort dingen of is dat niet geschikt?
Koop wel goede steenboortjes.
In echt beton? Nee. Daar heb je een boorhamer voor nodig.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als ze bouwen met prafab betonnen wanden is dat zeker niet geschikt.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
In het geval van nieuwbouw - en dus heeeeeel veel gaten moeten boren - zou ik kiezen voor bijv. een Bosch GBH 2-28 (of soortgelijk)
Ga je veel plezier van hebben.
Opdekdeur zie ik niet echt als optie. Dat heb ik nergens in huis. Hebben juist overal gekozen voor stompe deuren.The Eagle schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:08:
[...]
Opdekdeur, of een hangende schuifdeur. Die laatste zal er het meeste uit zien alsof het altijd zo geweest is.
Schuifdeur heb ik ook naar gekeken, maar nadeel daarvan is dat die dan voor de deur van de trapkast schuift en klink in de weg zit.
De klink van de kast zou je eventueel nog kunnen aanpassen.
Als je toch voor een schuifdeur gaat zou je zelfs kunnen overwegen het 1 systeem te maken die voor zowel kast als trap gaat. Al weet ik niet of dat er beter uit gaat zien.
Zo'n opblvouw/klapdeur kan ook, maar is ook afwijkend ten opzichte van je andere deuren.
Iets radicaler zou zijn de trapkast 90 graden draaien en in de andere muur zetten. Of de trap ipv een bocht rechtdoor laten gaan. Dan kan je het met stompe deuren afwerken. Is alleen behoorlijk wat meer werk.
Als je toch voor een schuifdeur gaat zou je zelfs kunnen overwegen het 1 systeem te maken die voor zowel kast als trap gaat. Al weet ik niet of dat er beter uit gaat zien.
Zo'n opblvouw/klapdeur kan ook, maar is ook afwijkend ten opzichte van je andere deuren.
Iets radicaler zou zijn de trapkast 90 graden draaien en in de andere muur zetten. Of de trap ipv een bocht rechtdoor laten gaan. Dan kan je het met stompe deuren afwerken. Is alleen behoorlijk wat meer werk.
Ik zou er tenminste eentje nemen met een klopfunctie, dat heeft deze niet. Sowieso is de klopfunctie van een goedkoop accuboortje niet wauw te noemen, maar met een goeie scherpe boor kan je met wat geduld overal wel doorheen.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
Zoals de rest aanhaalt, als je echt veel gaatjes wil boren in beton, neem dan gewoon een boorhamer.
Android developer & dürüm-liefhebber
En het originele plan?Caelorum schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:23:
De klink van de kast zou je eventueel nog kunnen aanpassen.
/f/image/GF8AgGk02KItMipkIB2Idotx.png?f=fotoalbum_large)
muurtje cm of 10 naar voren halen?
Dit is één van onze grootste nieuwbouw fouten. Vanuit de bouw was een deur voor de trap 600 EUR o.i.d.... Nu gaat het heel veel meer muntjes kosten.
[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 13-11-2024 08:33 ]
Een klopfunctie maakt het boren in harde materialen iets makkelijker, maar een goed boortje is nog belangrijker.Mavamaarten schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:29:
[...]
Ik zou er tenminste eentje nemen met een klopfunctie, dat heeft deze niet. Sowieso is de klopfunctie van een goedkoop accuboortje niet wauw te noemen, maar met een goeie scherpe boor kan je met wat geduld overal wel doorheen.
Zoals de rest aanhaalt, als je echt veel gaatjes wil boren in beton, neem dan gewoon een boorhamer.
Ik heb persoonlijk mijn klopfunctie maar een keer gebruikt. Nu heb ik spijt dat ik niet de normale versie heb met minder speling in de kop.
Voor het echt harde werk heb je toch een boorhamer nodig.
Doe je zelf een plezier als het om betonnen muren gaat koop een boorhamer/hamerboor.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dankjulliewel.dragonhaertt schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:54:
[...]
In cellenbeton en bakstenen muren? Ja, prima.
Koop wel goede steenboortjes.
In echt beton? Nee. Daar heb je een boorhamer voor nodig.
Kalkzandsteen prima lijkt me? Goede betonboor; waar op te letten - dan bestel ik die gelijk mee.
[ Voor 12% gewijzigd door N1ckk op 13-11-2024 10:32 ]
Slagkracht iets van 3J.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:25:
[...]
Dankjulliewel.
Kalkzandsteen prima lijkt me? Goede betonboor; waar op te letten - dan bestel ik die gelijk mee.
SDS aansluiting voor de boren
Bijv. GBH 2-28 SDS-plus
Maar ook merken als Makita en Metabo hebben dat soort machines.
Ook nog bedenken of je op accu wilt.
Dat lijkt me wel wat eenvoudiger, maar de tijd gaat hem toch in de afwerking en overgang zitten. Als je dat net zo netjes wilt als dat het nu is...SquareOne schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:32:
[...]
En het originele plan?[Afbeelding]
Dit is één van onze grootste nieuwbouw fouten. Vanuit de bouw was een deur voor de trap 600 EUR o.i.d.... Nu gaat het heel veel meer muntjes kosten.
Ik neem aan dat hij een boor-bit bedoeld, niet een boorhamer.SquareOne schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:40:
[...]
Slagkracht iets van 3J.
SDS aansluiting voor de boren
Bijv. GBH 2-28 SDS-plus
Maar ook merken als Makita en Metabo hebben dat soort machines.
Ook nog bedenken of je op accu wilt.
Obv de comment van @dragonhaertt weet ik niet of ik je eerdere post goed heb begrepen.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:38:
[Afbeelding]
Durfde het niet mee te nemen, maar iemand ervaring mee? Weet dat het niks kost, maar vind het onzin om na 1x gebruiken weg te gooien.
1) Ga je er wat betonboortjes bij bestellen - bij die machine die je eerder linkte?
Of 2) ga je er een boorhamer bij bestellen? (Dus twee machines)?
Mijn eerdere post over waarop je moet letter gaat over situatie 2.
Die SDS boren op de foto zijn ook alleen maar zinvol in situatie 2.
Troep. Niet recht, slap, niet scherp.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:38:
[Afbeelding]
Durfde het niet mee te nemen, maar iemand ervaring mee? Weet dat het niks kost, maar vind het onzin om na 1x gebruiken weg te gooien.
Prima voorBlomminator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:45:
[...]
Troep. Niet recht, slap, niet scherp.
N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
...om plankjes op te hangen en dat soort dingen...
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Gewoon meteen een setje Heller boren kopen, maar SDS boren passen alleen op een boorhamer (en niet op de accu-schroefboor die je eerder linkte)
Iemand?soepah schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:32:
Ik zoek wat advies;
[....]
Nu zoek ik naar:
Heb je ze al getest?Blomminator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:45:
[...]
Het is een beetje afhankelijk welk hout je mooi vindt. Je kan het namelijk met van alles maken. Ook qua kabels kan de flexibiliteit op zoeken van een Shelly/HUE oplossing.
Persoonlijk zou ik voor hout (eiken) en dat goed behandelen met een Skylt oid. Goed schoon te maken en een mooie natuurlijke uitstraling.
Ik heb een keertje een doosje steen+hout meegenomen. En enkele waren krom, waardoor een gaatje boren echt niet gaat. Daarnaast vond ik ze niet lekker gaan, en brak er eentje vrij snel in tweeen.
De hout-variant was ietsje beter. Maar goed, is wel ... jaartje of misschien al anderhalf geleden. Kan nu beter zijn, maar ik heb daarna een setje goede boortjes gekocht, en erg blij mee.
Klopt, na 1x boren kun je het 6mm boortje gebruiken als 5mm boor.... Zeer zacht materiaal ook..Blomminator schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:45:
[...]
Bedankt,BThomas schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:28:
[...]
Het is een beetje afhankelijk welk hout je mooi vindt. Je kan het namelijk met van alles maken. Ook qua kabels kan de flexibiliteit op zoeken van een Shelly/HUE oplossing.
Persoonlijk zou ik voor hout (eiken) en dat goed behandelen met een Skylt oid. Goed schoon te maken en een mooie natuurlijke uitstraling.
Eiken vind ik inderdaad erg mooi, of behandeling nodig is vraag ik me af (binnen, geconditioneerd) maar kan zeker. Voor de balken een mooie keuze.
Toevallig ervaring met Vuren / grenen en een beits/coating?
Mbt het hoofdboard zat ik te kijken naar bv gegrond multiplex of een multiplex met kunstof toplaag? ivm schoon houden. Hier kan uiteraard ook Eiken maar ik wil het graag zoveel mogelijk uit 1 stuk.
Het hoofdbord mag een ander houtsoort zijn tov de balken.
Met betrekking tot kabels zit ik voornamelijk met aanvoer van spanning naar stopcontacten in het hoofdboard en de schakelaars. bv infrezen van een 4 aderige ymvk of 16mm buis is het enige dat ik bedenken kan, vandaar de vraag of er andere opties zijn.
Ik zou gegrond mdf (is meestal mdf met een witte folie) ook in overweging nemen voor het hoofdboard. Dat kun je mooi aflakken. Eiken uit één stuk gaat lastig worden want dan moet je een boom hebben met een diameter van minimaal 1,20 m. Als geld geen rol speelt zou je wel voor eiken kunnen kiezen en dan zelf panelen kunnen lijmen van eiken planken. Ik zou dan wel hetzelfde eiken nemen als de latten, maar dat is een persoonlijke keuze. MDF of ander plaatmateriaal is natuurlijk een stuk goedkoper.
Sowieso nooit setjes kopen. Welke ga je gebruiken? 6mm en 10mm. Die koop je los.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:38:
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mijn ervaring is anders. Van steenboren gebruik ik voornamelijk 5, 6 en 8. Die eerste twee vooral om simpele dingen op te hangen. Die 8mm als het wat robuuster moet. En 10 heb ik ook gebruikt bedenk ik me nu.No Hands schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:59:
[...]
Sowieso nooit setjes kopen. Welke ga je gebruiken? 6mm en 10mm. Die koop je los.
Ik kan deze aanbevelen. Dit zijn Rotec boren, hoewel dit er niet expliciet bij staat. Zoek maar op het artikelnummer en het EAN. Je kunt ook de set met 4 snijders nemen. Ik had geluk met mijn aanschaf, want ik kocht een doosje met 2-snijders en kreeg een doosje met 4-snijders
Dat eerste. Het is kalkzandsteen. Ben geen enorme klussen. Ik heb wel een boorhamer overigens, maar gebruik liever deze (accu).SquareOne schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:42:
[...]
Obv de comment van @dragonhaertt weet ik niet of ik je eerdere post goed heb begrepen.
1) Ga je er wat betonboortjes bij bestellen - bij die machine die je eerder linkte?
Of 2) ga je er een boorhamer bij bestellen? (Dus twee machines)?
Mijn eerdere post over waarop je moet letter gaat over situatie 2.
Die SDS boren op de foto zijn ook alleen maar zinvol in situatie 2.
Waar doe ik verstandig aan? Dankjulliewel, maar echtN1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:23:
[...]
Dat eerste. Het is kalkzandsteen. Ben geen enorme klussen. Ik heb wel een boorhamer overigens, maar gebruik liever deze (accu).
:strip_exif()/f/image/xHNfCfu9g8PLngfwaeYeNxEa.jpg?f=fotoalbum_large)
Bestaan er eigenlijk 4snijders voor steen zonder SDS? Ik heb zachte muren en pak meestal mijn accuschroeftol om een gaatje te boren. Dat gaat best prima, maar ik zou wel graag overstappen naar 4snijders.
Van klussen krijg je grijze haren
Ben je op zoek naar steenboortjes of op zoek naar een verzameling aan boortjes waarvan je een deel waarschijnlijk nooit zult gebruiken en een ander deel misschien al hebt?N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:05:
[...]
Waar doe ik verstandig aan? Dankjulliewel, maar echt
[Afbeelding]
Ik zou de heller set kopen en de rest van het geld bewaren voor iets anders.
Toevoeging:
Koop van geld dat je overhoud de Starmix Bohrfixx!
[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 13-11-2024 19:01 . Reden: Typo, bohtfixx ]
Nee, deze boormachine is voor dat doel alleen geschikt als je in een houtskeletbouwwoning woont.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
Vergeet de /s nietnokiaan958GB schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:38:
[...]
Nee, deze boormachine is voor dat doel alleen geschikt als je in een houtskeletbouwwoning woont.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@N1ckk
Boren van gaten is simpel.
1 hoe harder de steen hoe meer punch er op de steen beitel moet komen.
(vergelijk het met een steenbeitel en een schoenhamer en dan klauwhamer en dan een bankhamer en dan een moker. )
Meeste accu boor/klopboor machines van huis merken zullen laag in de energie zitten.
De profi modellen zullen gelijk zijn aan de bedrade klopboren. Nogsteeds schoenhamer kracht.
De rotatie zal meer snijden dan de klop steen verbrijzeld. Baksteen en zachte gasbeton zal t prima gaan.
Beton heeft gewoon de bankhamer en moker nodig. Dat is sds hamerboor gebied.
Meeste sds hamerboren hebben softstart en variospeedtriggers.
Dus je kan ook halve kracht "mokeren"
Als je niet veel gebruik maakt van SDS boormachines kies dan eentje die ook kan beitelen, slaan zonder rotatie. En electronische snelheids in stelling.
Gewoon op snoer.
Wil je vooral in je tuin een gaatje in de gevel boren in je bakstenen om een vogelhuisje op te hangen zal vast een accu boor klopboor voldoen. Maar met beton verbrand je je boren, en je relatie met je buren. (een "uur" kloppen om een gat diep genoeg te krijgen zou mij aan de deur laten komen met mijn hamerboor om even snel je gat af te maken om van het lawaai af te zijn. 😋)
Wbt beton boren, ik neem al risico met parkside setjes en vermoed dat ze na paar gaten al bot worden.
(wel handig om mee te geven bij uitlenen...😁)
(Zal niet de eerste keer zijn dat iemand je dure 6mm volledig gesmolten terug geeft omdat ze denken dat hard duwen sneller resultaat heeft.)
Ik denk dat een parkside hamerboor met heller boortjes beter werkt dan een makita hamerboor met wreckman boortjes. Het verschil van machines is vaak speling/accuratesse, levens duur (hoeveel molest ze aan kunnen.) en natuurlijk de prijs.
(vergelijk het met een steenbeitel en een schoenhamer en dan klauwhamer en dan een bankhamer en dan een moker. )
Meeste accu boor/klopboor machines van huis merken zullen laag in de energie zitten.
De profi modellen zullen gelijk zijn aan de bedrade klopboren. Nogsteeds schoenhamer kracht.
De rotatie zal meer snijden dan de klop steen verbrijzeld. Baksteen en zachte gasbeton zal t prima gaan.
Als je niet veel gebruik maakt van SDS boormachines kies dan eentje die ook kan beitelen, slaan zonder rotatie. En electronische snelheids in stelling.
Gewoon op snoer.
Wil je vooral in je tuin een gaatje in de gevel boren in je bakstenen om een vogelhuisje op te hangen zal vast een accu boor klopboor voldoen. Maar met beton verbrand je je boren, en je relatie met je buren. (een "uur" kloppen om een gat diep genoeg te krijgen zou mij aan de deur laten komen met mijn hamerboor om even snel je gat af te maken om van het lawaai af te zijn. 😋)
Wbt beton boren, ik neem al risico met parkside setjes en vermoed dat ze na paar gaten al bot worden.
(Zal niet de eerste keer zijn dat iemand je dure 6mm volledig gesmolten terug geeft omdat ze denken dat hard duwen sneller resultaat heeft.)
Ik denk dat een parkside hamerboor met heller boortjes beter werkt dan een makita hamerboor met wreckman boortjes. Het verschil van machines is vaak speling/accuratesse, levens duur (hoeveel molest ze aan kunnen.) en natuurlijk de prijs.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Whohooh mn glas was binnen....
Vers vd fabriek.
Ze kwamen meteen langs als t kon.
Soort nep wiener sprosse gevraagd.
En een soort gekozen waar je niet door naar binnen kan kijken.
Of naar buiten.v😋
:strip_exif()/f/image/2bgL5jGHl2hc9oeRinzo9qp9.jpg?f=fotoalbum_large)
Van buiten.
:strip_exif()/f/image/wbJnu2V2nPsAlUDjrxW6M2dc.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer een dingetje af.(de afwerking binnen en buiten moet nog maar dat kan tussendoor.)
Moet nog een deklat plaatsen aan de boven zijde buiten.
Paar zwarte keramische tegels plakken op de schuine betonnen rand. Rest af voegen met voegmortel.
Binnen een omlijsting timmeren.
Maar nu verder met mn douche.
Uit eindelijk besloten om de oude stenen dorpels terug te plaatsen.
Verrotte kozijn delen weg gekrabt en gezaagt met multi tool.
Met een kruislaser de hoogte bepaald.
8cm plus 1,5-2 cm totale dorpel hoogte.
Ik heb de goedkope cement bed weg geslagen en ga nu een cement bed maken van 1cm en dan een zwarte strip gezoet beton plaatsen.
Daarboven op de dorpel. (boven zijde beschadigt door tegels die geplakt waren en met water sanding en polijst disk de krassen weer netjes gemaakt.)
Als laatste weer een gezoete strip er boven op.
De verrotte delen laten gaten achter dus die vul ik met cement en polymax blackkit.
Als ik alles goed heb uit gerekend is de zandcement vloer en tegels onder de hout rand.
Dus geen vocht dat naar beneden kan in t hout.
(betoncontact gesmeert op de onderzijde hout.)
Idee om ijzerhout of nieuw stuk meranti als klos te plaatsen maar niet gedaan.
Foto's morgen.

Vers vd fabriek.
Ze kwamen meteen langs als t kon.
Soort nep wiener sprosse gevraagd.
En een soort gekozen waar je niet door naar binnen kan kijken.
Of naar buiten.v😋
:strip_exif()/f/image/2bgL5jGHl2hc9oeRinzo9qp9.jpg?f=fotoalbum_large)
Van buiten.
:strip_exif()/f/image/wbJnu2V2nPsAlUDjrxW6M2dc.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer een dingetje af.(de afwerking binnen en buiten moet nog maar dat kan tussendoor.)
Moet nog een deklat plaatsen aan de boven zijde buiten.
Paar zwarte keramische tegels plakken op de schuine betonnen rand. Rest af voegen met voegmortel.
Binnen een omlijsting timmeren.
Maar nu verder met mn douche.
Uit eindelijk besloten om de oude stenen dorpels terug te plaatsen.
Verrotte kozijn delen weg gekrabt en gezaagt met multi tool.
Met een kruislaser de hoogte bepaald.
8cm plus 1,5-2 cm totale dorpel hoogte.
Ik heb de goedkope cement bed weg geslagen en ga nu een cement bed maken van 1cm en dan een zwarte strip gezoet beton plaatsen.
Daarboven op de dorpel. (boven zijde beschadigt door tegels die geplakt waren en met water sanding en polijst disk de krassen weer netjes gemaakt.)
Als laatste weer een gezoete strip er boven op.
De verrotte delen laten gaten achter dus die vul ik met cement en polymax blackkit.
Als ik alles goed heb uit gerekend is de zandcement vloer en tegels onder de hout rand.
Dus geen vocht dat naar beneden kan in t hout.
(betoncontact gesmeert op de onderzijde hout.)
Idee om ijzerhout of nieuw stuk meranti als klos te plaatsen maar niet gedaan.
Foto's morgen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Op onze uitbouw zat de voeg van het daklood helemaal los (en het lood dus ook). Het lood is nu door een partij die voor andere werkzaamheden kwam opnieuw vastgezet. Die gaven aan dat de reden dat het zo los zat(de voeg en het lood) dat er geen loodklemmen waren geplaatst en de voeg alleen het voorste laagje was ipv een fatsoelijk voeg.
De voeg was al helemaal afgebrokkeld, maar bij het eruit pulken (zonder gereedschap) kwamen we al direct in de spouw muur uit. Nu over een stuk van 2-3 meter zit er dus helemaal geen voeg meer tussen de bakstenen. Wat kan ik hier nu het beste tussensmeren, gewoon weer nieuwe specie en dan later nog afvoegen? Of gewoon in één keer een wat dikke specie aanmaken en ertussen smeren? Moeten er nog iets van extra ankers tussen? Als het te dun is loopt het zo de spouw in.
iemand goed advies, ik wil hier niet gaan beunhazen.
De voeg was al helemaal afgebrokkeld, maar bij het eruit pulken (zonder gereedschap) kwamen we al direct in de spouw muur uit. Nu over een stuk van 2-3 meter zit er dus helemaal geen voeg meer tussen de bakstenen. Wat kan ik hier nu het beste tussensmeren, gewoon weer nieuwe specie en dan later nog afvoegen? Of gewoon in één keer een wat dikke specie aanmaken en ertussen smeren? Moeten er nog iets van extra ankers tussen? Als het te dun is loopt het zo de spouw in.
[ Voor 3% gewijzigd door timmert26 op 14-11-2024 08:23 ]
Normaal heb je metselmortel tussen de bakstenen en is de laatste cm (ca) een voegmortel. Is er helemaal geen mortel meer?timmert26 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:22:
Op onze uitbouw zat de voeg van het daklood helemaal los (en het lood dus ook). Het lood is nu door een partij die voor andere werkzaamheden kwam opnieuw vastgezet. Die gaven aan dat de reden dat het zo los zat(de voeg en het lood) dat er geen loodklemmen waren geplaatst en de voeg alleen het voorste laagje was ipv een fatsoelijk voeg.
Ik heb geen foto, maar ik zou het zo doen op basis van jouw info:
Brokstukken weghalen, stofvrij boenen en flink bevochtigen
3 uurtjes wachten (niet direct op zeiknat steen werken)
Krimpvrije mortel ertussen sabelen
Afstrijken en afborstelen.
Droogtijd wachten (staat op verpakking)
Stofvrij maken, nat maken en voegen.
Nodig:
Mengkuip
Menggarde
Troffel
Voegspijkers
Raapbord of plank
Handschoenen
Zachte borstel
Geduld
Plantenspuit / tuinslang
Metselspecie / ondersabelingsmortel
Voegmortel in juiste kleur
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Nee er zit helemaal geen mortel (meer) tussen.GudZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:37:
[...]
Normaal heb je metselmortel tussen de bakstenen en is de laatste cm (ca) een voegmortel. Is er helemaal geen mortel meer?
Klinkt als een goed stappenplan met ook fatsoenlijk materiaal , dankjewel! De voegkleur maakt dan uiteindelijk niet heel veel uit, daar zie je toch niks van strak aan het dak van de uitbouw.
Gewoon de juiste voegkleur doen. Je voegt het pas weer over 10-20j.timmert26 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:56:
[...]
Nee er zit helemaal geen mortel (meer) tussen.
Klinkt als een goed stappenplan met ook fatsoenlijk materiaal , dankjewel! De voegkleur maakt dan uiteindelijk niet heel veel uit, daar zie je toch niks van strak aan het dak van de uitbouw.
Toen je dit aan het schrijven was, had je daardoor het gevoel dat het door iemand met beperkte klus ervaring duidelijker zou worden?copykat schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:19:
@N1ckk

@N1ckk Maak het jezelf niet moelijker dan nodig. Je moet wat plankjes ophangen...
Al zijn de boortjes na 3 gaten gesleten so what? dan flikker je ze weg.
PSN: Flix20-NL
Verschil tussen een klopboor en hamerboor is veel mensen niet duidelijk.Flix20 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:08:
[...]
Toen je dit aan het schrijven was, had je daardoor het gevoel dat het door iemand met beperkte klus ervaring duidelijker zou worden?![]()
![]()
@N1ckk Maak het jezelf niet moelijker dan nodig. Je moet wat plankjes ophangen...
Je kan natuurlijk zo'n youtube filmpje van open gewerkte boor laten zien wat de verschillende mechanieken zijn.
(ik weet nog dat "ellenlange" duwen tegen je groene bosch klopboor op beton omdat hij niet verder wilde op de kiezel...) Dan is een aldi lidl gamma, karwei Hornbach huismerk sds hamerboor een verademing.
Je boortjes gaan langer mee(oververhitten niet zo snel), je gaten zijn in de maat die je bedacht had omdat de boor niet zijwaards gaat in plaats van dieper. Je krijgt geen gehoorbeschadiging van het krijsen van je klopboormachine.
Vroeger waren de hamerboormachines duur en groot en zwaar en vooral voor de bouw.
Nu (al 10tal jaren....) zijn ze niet veel groter als de klopboor en veelzijdiger.
Beitelstand: Wel hameren niet draaien.
Boor stand voor je grotere gatboren, (dozen boor)
ChuckAdapter vaak mee geleverd voor normale boortjes.
Je kan er zelfs mee schroeven links om rechst om draaiend.
Eigenlijk is er weinig reden om niet voor de hamerboor sds te kiezen zelfs als je zelden klust.
(de buren hebben er vast ook eentje en als je je eigen boortjes koopt zal je vast die gewoon elke keer mogen lenen. Die van mn pa (doet zelf niks meer) gaat ook de hele familie rond.)
Of koop samen met je buren zo'n ding , je boort tenslotte niet elke maand als je eenmaal woont.
Maar je gaat iemand die duidelijk niet veel ervaring heeft met het materieel, een uitleg geven door 4 verschillende hamers als metafoor te gebruiken.copykat schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:21:
[...]
Verschil tussen een klopboor en hamerboor is veel mensen niet duidelijk.
Je kan natuurlijk zo'n youtube filmpje van open gewerkte boor laten zien wat de verschillende mechanieken zijn.
(ik weet nog dat "ellenlange" duwen tegen je groene bosch klopboor op beton omdat hij niet verder wilde op de kiezel...) Dan is een aldi lidl gamma, karwei Hornbach huismerk sds hamerboor een verademing.
Je boortjes gaan langer mee(oververhitten niet zo snel), je gaten zijn in de maat die je bedacht had omdat de boor niet zijwaards gaat in plaats van dieper. Je krijgt geen gehoorbeschadiging van het krijsen van je klopboormachine.
Vroeger waren de hamerboormachines duur en groot en zwaar en vooral voor de bouw.
Nu (al 10tal jaren....) zijn ze niet veel groter als de klopboor en veelzijdiger.
Eigenlijk is er weinig reden om niet voor de hamerboor sds te kiezen zelfs als je zelden klust.
(de buren hebben er vast ook eentje en als je je eigen boortjes koopt zal je vast die gewoon elke keer mogen lenen. Die van mn pa (doet zelf niks meer) gaat ook de hele familie rond.)
Of koop samen met je buren zo'n ding , je boort tenslotte niet elke maand als je eenmaal woont.
Je denkt dat de kennis dan verder gaat dan 'hamer doet klop'?
PSN: Flix20-NL
Knip. Verkeerde topic..
[ Voor 94% gewijzigd door JBS op 14-11-2024 12:58 ]
Ik gebruik mijn hamerboor ook met een spiraalbooropzet om grote gaten in hardhout te boren voor slotbouten. Toerental is iets lager maar veel betrouwbaarder en een groter koppel dan een simpele schroef- of boormachine.copykat schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:21:
[...]
Mijn bosch heeft boren, boren met hamer en hameren.
Dankzij het opzetstuk gebruik ik hem nu ook voor houtboren.
Dankzij het opzetstuk gebruik ik hem nu ook voor houtboren.
Er is genoeg informatie over te vinden. Ook op YT.timmert26 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:22:
In de ideale situatie wordt bij traditionele bouw het lood doorgevoerd naar het binnenspouwblad.
In ander gevallen komt het dubbel gevouwen uiteinde van het lood in de voeg, wordt deze gefixeerd met loodproppen en tot slot afgevoegd.
Huren kan ook.MWDKing schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:45:
[...]
250€ gaat wat ver voor mijn hobby projectjes.
Ben dan geen leek, maar denk het wel. Ondanks de specialistische termen, komt de boodschap wel over imo.Flix20 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:08:
[...]
Toen je dit aan het schrijven was, had je daardoor het gevoel dat het door iemand met beperkte klus ervaring duidelijker zou worden?![]()
![]()
Zelf zou ik eerst gaan kijken bij de buren hoe de aannemer het daar opgelost heeft.SquareOne schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:32:
[...]
En het originele plan?[Afbeelding]
De onderste trede inkorten zou ik niet doen, vroeger of later zorgt dat voor ongelukken als iemand naar beneden loopt en de laatste trede groter inschat dan die is. Zoeken naar de deurklink als je op de trap staat leid ook af.
Materialen kan ik niet helemaal inschatten maar een mogelijkheid is de boel opdikken met gasbetonblokken. Die komen in 10 cm dik.Rechts bij de trap gewoon een strip van 10 cm, links gasbetonblokken tegen de muur aan plakken, je muur wordt dan 10cm dikker, kastdeur uithakken en naar voren halen [aluminium deurpost] of vervangen [hout].
Doe jezelf een lol en doe het goed anders irriteer je jezelf iedere dag de komende 10, 20 jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door pietje belhamel op 15-11-2024 02:49 . Reden: aanvulling ]
Moet je wel opletten dat de lucht achter de onderste trede weg kan als je de deur dicht doet.SquareOne schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:24:
[Afbeelding]
Nog eens gemeten. Hoeveel ruimte zou je nodig hebben voor een deur?
Als die heel dicht tegen de trap aan zit, voelt dat wel vreemd als je van boven naar beneden loopt. De deurklink zit dan waarschijnlijk onnatuurlijk laag (omdat je zelf nog 1 of 2 treden hoger staat). Misschien een rolslot toepassen met een soort handgreep ipv klink.
Het beiteltje op de kop is niet hard genoeg. De toleranties zijn groot, zes milimeter bijna nooit zes en de boortjes zijn vaak niet recht.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:38:
[Afbeelding]
Ergens in dat vak bij Action liggen ook zwenkwielen die je ergens onder kunt monteren. Pak er een en voel. Rol 'm over de grond en vraag je dan af hoeveel beter de kwaliteit van de boortjes is. Sommige zaken van Action zijn prima maar waar Action echt goed in is, is de vorm namaken, niet de functie. Dan heb je betere materialen en machines nodig en ligt het niet meer voor een kwartje in het schap.
En dan komt de dag dit jaar, volgend jaar, over vijf jaar dat de stucadoor klaar is. Je bent allang vergeten dat die boortjes van Action zijn en gaat vrolijk een schilderijtje ophangen. Waarom zou je schade aan je muur riskeren door Willy Wonka zuurstokboortjes te gebruiken? Dan blijkt dat die boortjes achteraf toch een stuk meer kosten dan je bij Action moest afrekenen.
We hebben allemaal onze eigen manier van werken. De mijne: standaard boortjes koop ik bij Hornbach. Een setje is al gauw goedkoper dan een paar losse boortjes. Als je heel nauwkeurig in steen of beton moet boren is het vaak fijn om eerst met drie millimeter te boren en dan met vijf of zes.No Hands schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:59:
[...]
Sowieso nooit setjes kopen. Welke ga je gebruiken? 6mm en 10mm. Die koop je los.
Zelf gebruik ik voornamelijk zes mm pluggen en acht mm Toggler pluggen en heel soms 10. Als je niet met een maatje kleiner voorboort, heb je 6,8 en 10. Ik gebruik nog wel eens drie mm en voor een gat van zes mm boor je vaak met vijf mm. Totaal: 3, 5 ,6, 8, 10. Ga naar Hornbach en koop gewoon een setje. Hou je de boel nog bij elkaar ook. Gewoon in de koffer bij je boor.
Wat anderen ook zeggen, beton en steen komt in verschillende hardheden. Hoe zachter, hoe minder geweld, maar heb je een hele harde muur, koop viersnijders.
PS, je hebt nog niet veel ervaring met boren in beton en steen. Oefen eerst voor je de muur beschadigt al is het maar aan de binnenkant van de trapkast waar niemand het ooit ziet.
Zorg dat je veilig werkt: veiligheidsbril, oordoppen en stofmasker.
[ Voor 21% gewijzigd door pietje belhamel op 15-11-2024 03:15 ]
Dapper dat je duur gereedschap uitleent. Ik heb het ook wel eens gedaan maar ze mogen zelf boortjes kopen.copykat schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:19:
@N1ckk
Gewoon op snoer.
Zoals ik het lees krijg je bij de Metabo een gratis accu. Die moet je wel aanvragen en wachten tot hij opgestuurd is. Maar dan heb je nog geen lader.N1ckk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:52:
Ik dacht dat ik het snapte maar nu niet meer. Sorry maar hoeveel boormachines moet ik nu kopen?copykat schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:21:
[...]
Een beetje man heeft er minstens 2. Als je echt ‘het mannetje wil zijn’, dan minstens 4.pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 03:27:
[...]
Ik dacht dat ik het snapte maar nu niet meer. Sorry maar hoeveel boormachines moet ik nu kopen?
Maar het merk is belangrijker. Je komt minstens aan met Dewalt, Blauwe Bosch of Makita. Parkside is voor kleuterjuffen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
1 accu schroefboor machine indien je t echt wilt met klop functie voor je zachte muurtjes.pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 03:27:
[...]
Ik dacht dat ik het snapte maar nu niet meer. Sorry maar hoeveel boormachines moet ik nu kopen?
1 slagschroevendraaier. Niet noodzakelijk maar oh zo fijn
1 hamerboormachine met beitelfunctie en adapter chuck.
Dus met 2 kom je prima weg.
😁
Ik heb best veel parkside spul omdat ik eerst proberen en dan beslissen of ik beter nodig heb principe hanteer.Tommie12 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:55:
[...]
Een beetje man heeft er minstens 2. Als je echt ‘het mannetje wil zijn’, dan minstens 4.
Maar het merk is belangrijker. Je komt minstens aan met Dewalt, Blauwe Bosch of Makita. Parkside is voor kleuterjuffen.
Begonnen met consumer schroeftol van bosch en toen de chuck er spontaan afviel een makita gekocht en nu die accu's slecht werden na dik 15 jaar dewalt gekocht. (specs vs prijs was in het voordeel van dewalt ten opzichte van makita.)
Maar de 66Nm parkside is de beste bang for buck volgens consumentenbond dus. (hun accu's schijnen wat minder te zijn in levensduur.)
Mn hamerboor is een bosch phb? 2000 in een koffertje zolang hij t doet hoef ik niks nieuws.
En een parkside sloophamerboor omdat ik tegels en een vloer moest doen. En 18mm door de vloer heen voor de keuken. Dus die 66euro heeft zich weer terugverdient.(huren was duurder)
Uit de opruiming van mn vader nog een dewalt schroef machine en net een parkside klopboor voor mn kolomstatief....
🤔
Kak! Das 5!
Volgens jou specificaties ben ik een mannetje.....
Dank voor de feedback en ideeën. Helemaal eens het goed te doen. Inmiddels beetje verder met ontwerpen. Wellicht is zoiets nog een optie waarbij je eigenlijk een blok creëert van (decoratief) plaatmateriaal met wegvallende deuren.pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:47:
[...]
Zelf zou ik eerst gaan kijken bij de buren hoe de aannemer het daar opgelost heeft.
De onderste trede inkorten zou ik niet doen, vroeger of later zorgt dat voor ongelukken als iemand naar beneden loopt en de laatste trede groter inschat dan die is. Zoeken naar de deurklink als je op de trap staat leid ook af.
Materialen kan ik niet helemaal inschatten maar een mogelijkheid is de boel opdikken met gasbetonblokken. Die komen in 10 cm dik.Rechts bij de trap gewoon een strip van 10 cm, links gasbetonblokken tegen de muur aan plakken, je muur wordt dan 10cm dikker, kastdeur uithakken en naar voren halen [aluminium deurpost] of vervangen [hout].
Doe jezelf een lol en doe het goed anders irriteer je jezelf iedere dag de komende 10, 20 jaar.
/f/image/2CX69lZgA03yPSjKuIFRk6ol.png?f=fotoalbum_large)
voorbeelden
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb kant en klare (gelakte) mdf plinten gelijmd aan de muur. Echter is er op sommige plekken een kier van maximaal 2 mm tussen de plint en de muur omdat de muur blijkbaar niet recht is. Huis van 100 jaar oud, dus dat zou prima kunnen.
Omdat de muur al geschilderd is, de plinten ook al gelakt zijn, zoek ik een kit om het kiertje optisch dicht te maken zonder dat ik nog iets hoef te schilderen naderhand. Welke kit kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Omdat de muur al geschilderd is, de plinten ook al gelakt zijn, zoek ik een kit om het kiertje optisch dicht te maken zonder dat ik nog iets hoef te schilderen naderhand. Welke kit kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb gewoon acrylkit gebruikt hiervoor.fenrir schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:54:
Ik heb kant en klare (gelakte) mdf plinten gelijmd aan de muur. Echter is er op sommige plekken een kier van maximaal 2 mm tussen de plint en de muur omdat de muur blijkbaar niet recht is. Huis van 100 jaar oud, dus dat zou prima kunnen.
Bij voorkeur toch even met een mini penceeltje een streepje verf er overheen anders kan het gaan verkleuren en/of stof aantrekken.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Kozijnenkit. Blijft elastischer dan acrylkit en is goed overschilderbaar.fenrir schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:54:
Ook in een nieuwbouwhuis zijn muren niet recht en hoeken niet precies 90 graden.fenrir schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:54:
Heb eerder dit jaar tijdens een verbouwing van de zolder hetzelfde probleem gehad. Heb zelf acrylaatkit gebruikt tussen plint en muur en vloerenkit (ottoseal s125 kleur eiken) tussen plint en vloer. Afgestreken met fugenfux 4mm.
Voor:
:strip_exif()/f/image/beoV8HqJzOGP3YocwTYmqBnc.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/mVBw6gGi6l9cdHkZYEX1BxYo.jpg?f=fotoalbum_large)
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Dank alle drie.
Heb een tube beglazingskit op kleur van de plinten gekocht met een setje fugenfux. Het eindresultaat van @Burning_Tyre zit er netjes uit!
De problemen met de hoekjes zijn heel herkenbaar, ik heb het opgelost door de verticale kit in de hoek weg te steken tot bovenkant plint. Op deze manier kwam het verstek mooier uit in de hoek.
Nu wachten op het pakketje met de spullen.
Heb een tube beglazingskit op kleur van de plinten gekocht met een setje fugenfux. Het eindresultaat van @Burning_Tyre zit er netjes uit!
De problemen met de hoekjes zijn heel herkenbaar, ik heb het opgelost door de verticale kit in de hoek weg te steken tot bovenkant plint. Op deze manier kwam het verstek mooier uit in de hoek.
Misschien nog 1 tip, Gebruik schilderstape op de muren en de plinten. Uit ervaring weet ik dat beglazingskit slecht van de muren af krijgt.fenrir schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:56:
Dank alle drie.
Hmmm, ik heb Team Rood. Het is duur, Amerikaans en maakt veel herrie. Dacht dat ik helemaal da man was maar ik ben duidelijk een prutser. Zou het helpen als ik zo'n houthakkersbaard laat groeien? Zucht.Tommie12 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:55:
[...]
Een beetje man heeft er minstens 2. Als je echt ‘het mannetje wil zijn’, dan minstens 4.
En het allerergste is dat ik zo'n Milwaukee Surge 12 volt slagtol heb aangeschaft omdat die minder herrie maakt. Keihard kansloos.
[Parkside is voor kleuterjuffen? Ik zal het de dames op school vertellen. Jouw kinderen gaan niet toevallig in Rotterdam naar school? Zou jammer zijn
Ik ben vrijwilliger op een basisschool. Van de week hebben leerlingen een stopcontact gesloopt. Vlak voor sluiting nog snel naar de Gamma voor een nieuw opbouwstopcontact. Het enige wat ze hebben is het huismerk. Dat is gevaarlijke bagger. Enige wat nog stommer zou zijn is het kapotte stopcontact er op laten zitten. De twee helften zijn van elkaar losgerukt en de metalen delen bungelen gevaarlijk dicht tegen elkaar aan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PTB9Cqo7ikeJ0BMVq1fe1QkV.jpg?f=user_large)
Tafel staat aan de muur vast, geen idee wat de kinderen hebben gedaan. Gelukkig is er niks gebeurd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Irlx51llyOqhI7S1lxyGTTmn.jpg?f=user_large)
Kap zat er nog op maar het binnenwerk is letterlijk uit elkaar gerukt.
Ergens na negenen 's avonds toen het gebouw leeg was, de stroom eraf gegooid en het tijdelijke stopcontact geplaatst. Denk haal wel wat fatsoenlijks bij Hornbach van het weekend maar de recensies zijn zo zo dus online bestellen. Kan ik net zo goed het origineel kopen. Is van Gira, waarschijnlijk systeem 55, erg goede kwaliteit. Alleen is natuurlijk net de lijn een jaar geleden vernieuwd. Voor een opbouwstopcontact niet zo'n probleem maar ik wil meteen ook een serie afdekplaatjes bestellen. En nu is het natuurlijk vrijdagavond en is alles tot maandag gesloten. Weet iemand of de oude en nieuwe serie 55 afdekplaatjes onderling uitwisselbaar zijn?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/om0vRgmhQ3CjD4MQOiArlIbM.jpg?f=user_large)
Links Gira, rechts het Gamma huismerk. Alleen al het verschil in dikte van het plastic.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QcaXuCGaxYOpxYHTnr2C4Pgx.jpg?f=user_large)
En twee schroeven om de kap vast te zetten zijn duurder dan een. Na montage even getest maar als je de stekker eruit trekt, komt de halve kap mee. Ongelooflijk dat dit verkocht mag worden. Achterkant van het Gamma stopcontact is overigens wel dicht.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PTB9Cqo7ikeJ0BMVq1fe1QkV.jpg?f=user_large)
Tafel staat aan de muur vast, geen idee wat de kinderen hebben gedaan. Gelukkig is er niks gebeurd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Irlx51llyOqhI7S1lxyGTTmn.jpg?f=user_large)
Ergens na negenen 's avonds toen het gebouw leeg was, de stroom eraf gegooid en het tijdelijke stopcontact geplaatst. Denk haal wel wat fatsoenlijks bij Hornbach van het weekend maar de recensies zijn zo zo dus online bestellen. Kan ik net zo goed het origineel kopen. Is van Gira, waarschijnlijk systeem 55, erg goede kwaliteit. Alleen is natuurlijk net de lijn een jaar geleden vernieuwd. Voor een opbouwstopcontact niet zo'n probleem maar ik wil meteen ook een serie afdekplaatjes bestellen. En nu is het natuurlijk vrijdagavond en is alles tot maandag gesloten. Weet iemand of de oude en nieuwe serie 55 afdekplaatjes onderling uitwisselbaar zijn?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/om0vRgmhQ3CjD4MQOiArlIbM.jpg?f=user_large)
Links Gira, rechts het Gamma huismerk. Alleen al het verschil in dikte van het plastic.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QcaXuCGaxYOpxYHTnr2C4Pgx.jpg?f=user_large)
En twee schroeven om de kap vast te zetten zijn duurder dan een. Na montage even getest maar als je de stekker eruit trekt, komt de halve kap mee. Ongelooflijk dat dit verkocht mag worden. Achterkant van het Gamma stopcontact is overigens wel dicht.
Das echt basisschool spul die milwauky..... Ze delen dat uit met sint maartenpietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:19:
[...]
Hmmm, ik heb Team Rood. Het is duur, Amerikaans en maakt veel herrie. Dacht dat ik helemaal da man was maar ik ben duidelijk een prutser. Zou het helpen als ik zo'n houthakkersbaard laat groeien? Zucht.
En het allerergste is dat ik zo'n Milwaukee Surge 12 volt slagtol heb aangeschaft omdat die minder herrie maakt. Keihard kansloos.
[Parkside is voor kleuterjuffen? Ik zal het de dames op school vertellen. Jouw kinderen gaan niet toevallig in Rotterdam naar school? Zou jammer zijn]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vkfx1R3U9R64NRbS04CBXuxP.jpg?f=user_large)
Wat een meuk tegenwoordig met die wcd's, binnenwerk met die stekertjes is vaak ook slappehap.
Ik denk dat er iemand op tafel gelegen heeft en perongeluk tegen je wcd getrapt heeft. Hier moet je wel wat moeite voordoen. Meteen wat reserve besteld?
Heb je de acrylaat overschilderd?Burning_Tyre schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:36:
[...]
Ook in een nieuwbouwhuis zijn muren niet recht en hoeken niet precies 90 graden.
Heb eerder dit jaar tijdens een verbouwing van de zolder hetzelfde probleem gehad. Heb zelf acrylaatkit gebruikt tussen plint en muur en vloerenkit (ottoseal s125 kleur eiken) tussen plint en vloer. Afgestreken met fugenfux 4mm.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Ik zou eigenlijk tussen de pvc vloer en de plint nog eens moeten afkitten, maar de bovenkant van de plint heb ik wel gedaan. Ook met acrylaat, Den Brave. Maar dat wordt toch wel snel vies vind ik, stofmagneet.
@Burning_Tyre Hoe ziet dat er nu uit? Ik heb slechte ervaring met niet overschilderde kit, omdat het heel vies wordt qua stof enzo.
De ottoseal acrylkit is prima overschilderbaar. Dat wordt niet vies als er een drupje verf overheen zit.
Hier ook gebruikt. Liever dan beglazingskit. Dat spul is veel lastiger te verwerken dan acrylkit.
Hier ook gebruikt. Liever dan beglazingskit. Dat spul is veel lastiger te verwerken dan acrylkit.
pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 03:02:
[...]
“Willy Wonka zuurstokboortjes te gebruiken”

Ik heb bij mijn zwager een paar jaar terug een buiten stopcontact opgehangen van de Gamma.pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:40:
Ik ben vrijwilliger op een basisschool. Van de week hebben leerlingen een stopcontact gesloopt. Vlak voor sluiting nog snel naar de Gamma voor een nieuw opbouwstopcontact. Het enige wat ze hebben is het huismerk. Dat is gevaarlijke bagger. Enige wat nog stommer zou zijn is het kapotte stopcontact er op laten zitten. De twee helften zijn van elkaar losgerukt en de metalen delen bungelen gevaarlijk dicht tegen elkaar aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een enkel versie. Plastic is zo zwak dat wanneer je hem vastschroef op de muur waarbij de steen een millimeter uitsteekt, je vervolgens moeite hebt om hem in elkaar te houden.
En zojuist bedenk ik me dat ik hier in huis zo’n 3 weg opbouw heb hangen waar de stekkers zelden uitgaan.
Ik moet de kap vasthouden anders trek ik hem er bijna mee af, fruttenboel is het, dat “OK” merk.
Zo weer wat gedaan in de douche, t moet een beetje tussen andere dingen door. De ochtend was al weg door een afspraak en de middag was kort door een 2de afspraak om 16uur.
* copykat voelde zich archeoloog die een oud bot aan het uitgraven was.
Maar ik heb de pijp vrij gekregen zonder te beschadigen.
Mini steenbeitel en tikken maar. Gelukkig was t geen snoeihard beton/cement.
Mn goot afgesteld en afvoer ingelijmd.
:strip_exif()/f/image/in2nyJQFDD98A4ntRrwctm8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter de emmer heb ik de goot aan de overstekende aardleiding bevestigd. Kans is klein maar alles wat metaal is moet nu eenmaal geaard zijn in een nattecel.
Zelf ook weer in 3/4 zand en 1/4 cement gevat goed in genat en geklopt. Dat droogt op tot verhard zand.
Prima ondersteuning voor de zandcement vloer.
Morgen even de rest vd drempel uitmeten en indien goed kwa hoogte stapelen met lijmkit er tussen.
Dan laten drogen.
En ik denk dat ik voor de zekerheid de aansluiting nog een keer test voordat de zandcementvloer er in komt.
Tussendoor de planken van het planken kastje voor mn pa's keuken in de wax gezet.
Tiet voor een biertje.
* copykat voelde zich archeoloog die een oud bot aan het uitgraven was.
Maar ik heb de pijp vrij gekregen zonder te beschadigen.
Mini steenbeitel en tikken maar. Gelukkig was t geen snoeihard beton/cement.
Mn goot afgesteld en afvoer ingelijmd.
:strip_exif()/f/image/in2nyJQFDD98A4ntRrwctm8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter de emmer heb ik de goot aan de overstekende aardleiding bevestigd. Kans is klein maar alles wat metaal is moet nu eenmaal geaard zijn in een nattecel.
Zelf ook weer in 3/4 zand en 1/4 cement gevat goed in genat en geklopt. Dat droogt op tot verhard zand.
Prima ondersteuning voor de zandcement vloer.
Morgen even de rest vd drempel uitmeten en indien goed kwa hoogte stapelen met lijmkit er tussen.
Dan laten drogen.
En ik denk dat ik voor de zekerheid de aansluiting nog een keer test voordat de zandcementvloer er in komt.
Tussendoor de planken van het planken kastje voor mn pa's keuken in de wax gezet.
Tiet voor een biertje.
Neem de oude plaatjes gewoon even mee. Gira ligt ook bij Hornbach.pietje belhamel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:40:
Denk haal wel wat fatsoenlijks bij Hornbach van het weekend maar de recensies zijn zo zo dus online bestellen. Kan ik net zo goed het origineel kopen. Is van Gira, waarschijnlijk systeem 55, erg goede kwaliteit. Alleen is natuurlijk net de lijn een jaar geleden vernieuwd. Voor een opbouwstopcontact niet zo'n probleem maar ik wil meteen ook een serie afdekplaatjes bestellen. En nu is het natuurlijk vrijdagavond en is alles tot maandag gesloten. Weet iemand of de oude en nieuwe serie 55 afdekplaatjes onderling uitwisselbaar zijn?
Dank je.Bezuiniger schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:50:
[...]
Neem de oude plaatjes gewoon even mee. Gira ligt ook bij Hornbach.
Gewoon een zwevende houten balk. Al denk ik dat je die prima vast kan zetten op het plafond en je achterwand van de wc?
Wat bedoel je met een zevende balk? Een balk die alleen aan de onderkant en bovenkant zit vast geschroeft?Caelorum schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:54:
Gewoon een zwevende houten balk. Al denk ik dat je die prima vast kan zetten op het plafond en je achterwand van de wc?
Aan de rechterkant wil je dat hij doorloopt vanaf die gipsplaten en heb je niet zoveel ruimte. Aan de linkerkant heb je wat meer ruimte, daar zou ik een soort frame maken die weer aan de linker muur zit. Vervolgens gips erop en dan zit het wel vast.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/