[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 419 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:43

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik gooi mijn vraag eerst maar even hier neer; een apart topic lijkt me niet echt nodig.

Wij hebben last van de douche waar het water niet lekker wegloopt. Putje van de douchegoot verstopt zou je zeggen, maar dat is niet aan de orde, alle haren van mijn vriendin en haar dochters zijn al meerdere malen verwijderd :P

Afvoer is dus gewoon schoon; wanneer ik de douchekop even losdraai kan ik met de slang op vol vermogen ook gewoon water er doorheen spoelen dus ook dat lijkt me aangeven dat het geen verstopping betreft.

Het gekke is dat dit niet altijd speelt; ik heb al een paar keer gehad dat ik hem toch weer eens doorspoel met de doucheslang en dat het daarna weer een paar dagen goed gaat.

Mijn vermoeden gaat dan ook uit naar ont- of beluchting van de afvoer. Je hoort ook bij het doortrekken van de wc (zowel beneden als in de badkamer) geborrel op het einde van het spoelen. Dat had ik in mijn vorige woning niet (we wonen hier nog maar een paar maanden)

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? En belangrijker, wat kan ik er aan doen? Zijn er zelf dingen die ik nog kan proberen voor ik er iemand bij ga halen?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bergie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:01:
Ik gooi mijn vraag eerst maar even hier neer; een apart topic lijkt me niet echt nodig.

Wij hebben last van de douche waar het water niet lekker wegloopt. Putje van de douchegoot verstopt zou je zeggen, maar dat is niet aan de orde, alle haren van mijn vriendin en haar dochters zijn al meerdere malen verwijderd :P

Afvoer is dus gewoon schoon; wanneer ik de douchekop even losdraai kan ik met de slang op vol vermogen ook gewoon water er doorheen spoelen dus ook dat lijkt me aangeven dat het geen verstopping betreft.

Het gekke is dat dit niet altijd speelt; ik heb al een paar keer gehad dat ik hem toch weer eens doorspoel met de doucheslang en dat het daarna weer een paar dagen goed gaat.

Mijn vermoeden gaat dan ook uit naar ont- of beluchting van de afvoer. Je hoort ook bij het doortrekken van de wc (zowel beneden als in de badkamer) geborrel op het einde van het spoelen. Dat had ik in mijn vorige woning niet (we wonen hier nog maar een paar maanden)

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? En belangrijker, wat kan ik er aan doen? Zijn er zelf dingen die ik nog kan proberen voor ik er iemand bij ga halen?
Borrelen heeft meestal 1 van 2 oorzaken; afvoer is verstopt of de beluchting is niet goed. Hebben wij nu ook bij een nieuwe keuken. Als de afvoer schoon is dan zal het in de beluchting zitten waardoor je afvoer vacuum trekt en het gaat borrelen.

Maar als het ook bij beide wc's is, kan het probleem ook een stuk verder zitten dan bij de douche/wc's.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 14:19
Bezulba schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:33:
[...]

Goede apparatuur dus.

Check.

Gelukkig alleen maar binnenhoeken nog als ik de rest van de plinten ooit nog wil doen.
Ja en nee, vooral goed afstellen van de apparatuur, tuurlijk speling op alle assen is 'not done' maar ook duurdere zagen niet zomaar op de gradenboog vertrouwen, zit er vaak nog wel minimaal een halve graad naast.
Ook veel goedkopere apparatuur kun je vaak met een uurtje aandacht best wel precies krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bergie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:01:

Als de verstopping dichtbij de straat zit (hebben wij eens gehad) gaat het inderdaad dagen goed als het daarvoor langzaam weg heeft kunnen lopen, maar bij veel afvoer in één keer loopt het dicht. We hebben ~20-25 meter afvoer van huis tot straat dus daar gaat redelijk wat water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49

copykat

Good copy isn't bad

Klein updateje.
Gister even de cv condenswater afvoer getest. Slang er in kraan open. En kijken of er ergens vocht ontstaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USD_ivMtB8EzYJvQM_8Gt_PLk5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP641tiZ3xGnsyc425tGFaD2.jpg?f=fotoalbum_large
De vorige eigenaar had daar een reparatie laten uitvoeren dus voor de zekerheid de sok vrij gemaakt en de wereldberoemde wc papier test uit gevoerd. (prop papier en later kijken en voelen of de structuur veranderd of zelfs nat word. (die onderzijde vd geul was moist in kleur dus er was lekkage.
Vermoedelijk door dit.
(en t was al een tijdje bezig.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc58uUmC8n5IHOB9dA-il8TEChI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySsnZ0PrCIBOSDGRrK24vvx8.jpg?f=fotoalbum_large
Snap even niet waarom ze niet die drempel van muur tot muur hebben gelegd.
Dit is vragen om problemen. Aan beide zijden was t kozijn onder de tegelvloer hoogte weggerot
Of ik zet er een (spek)stenen strip voor van muur tot muur zodat t tegel water niet tegen hout staat met douchen. Of ik vervang die dorpel in zn geheel. (ik heb er eentje bij mn badcelruimte weg gehaald toen ik die tweede deur dicht metselde misschien is die breder.)
Of ik lijm, cement wat beton in die gaten met rot hout.

Ik zit overigens te denken aan aluminium profiel te lijmen tegen binnenzijde houten kozijn zodat de verf en hout geen overdaad aan vocht krijgen.
Er komt een schuif harmonica deur frame in dus daar omheen kan dan extra aluminium.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 06:43
Vraagje mbt tot een meerpuntssluiting van openstaande tuindeur, bovenste haak beweegt niet als ik de sleutel draai. Wat WD40 heeft niet geholpen. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of is dit een gevalletje vervangen, en zo ja is dat een beetje zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:28
Amelandbor schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:38:
Vraagje mbt tot een meerpuntssluiting van openstaande tuindeur, bovenste haak beweegt niet als ik de sleutel draai. Wat WD40 heeft niet geholpen. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of is dit een gevalletje vervangen, en zo ja is dat een beetje zelf te doen.
Ik zou compleet vervangen, zelf doen is mogelijk wanneer de zelfde 3-punt sluiting nog is aan te komen. Anders dient er vaak nog wat gefreesd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:43

Bergie

Lekker belangrijk...

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:49:
[...]

Als de verstopping dichtbij de straat zit (hebben wij eens gehad) gaat het inderdaad dagen goed als het daarvoor langzaam weg heeft kunnen lopen, maar bij veel afvoer in één keer loopt het dicht. We hebben ~20-25 meter afvoer van huis tot straat dus daar gaat redelijk wat water in.
Daar lijkt het niet echt op. Alles loopt overal wel goed weg; behalve de douche dus. Ook als ik kranen open zet en de wc door ga trekken blijft daar alles goed gaan en komt er ook nergens water omhoog ofzo.
Blijft een gek probleem dus

[ Voor 13% gewijzigd door Bergie op 06-11-2024 13:27 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een vraag over hoe iets aan te pakken.

Ik wil graag een bekabelde netwerkaansluiting + stopcontact in de muur achter mijn tv hebben. Hier zit nog niks en is momenteel opgelost met een verlengkabel + kabelgoten over de plint. Betreft een betonnen muur en een betonnenvloer. Gereedschapsassortiment wat ik heb is niet heel uitgebreid.

Zelf dacht ik als volgt om de kabels vanuit de meterkast, via de kruipruimte, weg te werken:

1. Op de muur de boorlocaties aftekenen. Met een 82mm diamantboor (kopen of huren?) de rondingen eruit boren. Ik heb een redelijke klopboormachine.
2. Met een slijptol (in mijn bezit) de sleuven tot de grond aan toe weghalen voor een elektrabuis (netwerkkabel hierdoorheen). Deze sleuven uitbeitelen.
3. Met een klopboormachine (in mijn bezit) een 20mm gat (of 22mm) in de betonnenvloer te boren (boor aankopen) om de elektrabuis door te voeren. Dit zal dan wel iets schuinweglopen, aangezien ik dit in een hoek dien te boren.
4. Stap 2 en 3 herhalen voor de elektrakabel.
5. Via de kruipruimte alles verder te verbinden en aansluiten.
6. In de muur alles afmonteren (schakelmateriaal).

Zit ik goed te denken? Of hebben jullie een andere oplossing/ tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34
Voor 1. heet dat een 'dozenboor' wat je nodig hebt. (niet op klopstand!)

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 23:17

Pizzalucht

Snotneus.

kevkev schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:47:

Ik wil graag een bekabelde netwerkaansluiting + stopcontact in de muur achter mijn tv hebben. Hier zit nog niks en is momenteel opgelost met een verlengkabel + kabelgoten over de plint. Betreft een betonnen muur en een betonnenvloer. Gereedschapsassortiment wat ik heb is niet heel uitgebreid.

Zelf dacht ik als volgt om de kabels vanuit de meterkast, via de kruipruimte, weg te werken:

1. Op de muur de boorlocaties aftekenen. Met een 82mm diamantboor (kopen of huren?) de rondingen eruit boren. Ik heb een redelijke klopboormachine.
2. Met een slijptol (in mijn bezit) de sleuven tot de grond aan toe weghalen voor een elektrabuis (netwerkkabel hierdoorheen). Deze sleuven uitbeitelen.
3. Met een klopboormachine (in mijn bezit) een 20mm gat (of 22mm) in de betonnenvloer te boren (boor aankopen) om de elektrabuis door te voeren. Dit zal dan wel iets schuinweglopen, aangezien ik dit in een hoek dien te boren.

Als je schuin naar beneden gaat boren in de muur, kom je dan niet in de fundering uit in plaats van de kruipruimte?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je vloerverwarming?

En een betonvloer kom je met een klopboor no way doorheen. Die dingen zijn hard, en dik. Boorhamer met een lange SDS boor ga je nodig hebben dan.

Maar volgens mij is de enige echte requirement om te gaan hakken, boren en stuccen een netwerkkabel. Waar komt die requirement vandaan, en hoe erg heb je dat nodig? Een TV heeft nou niet echt behoefte aan een bekabeld netwerk. een gameconsole kan er van profiteren, maar daar kan een goede wireless verbinding ook uitkomst brengen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

Jrz

––––––––––––

The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:52:
[...]

Heb je vloerverwarming?

En een betonvloer kom je met een klopboor no way doorheen. Die dingen zijn hard, en dik. Boorhamer met een lange SDS boor ga je nodig hebben dan.

Maar volgens mij is de enige echte requirement om te gaan hakken, boren en stuccen een netwerkkabel. Waar komt die requirement vandaan, en hoe erg heb je dat nodig? Een TV heeft nou niet echt behoefte aan een bekabeld netwerk. een gameconsole kan er van profiteren, maar daar kan een goede wireless verbinding ook uitkomst brengen.
Desnoods powerline netwerk. Ik zou voor alleen een netwerk kabel idd niet door de vloer gaan.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hangt een beetje van je betonsoort af vd muur maar een "simpele klopboor" heeft teweinig vermogen om die dozenboor rond te krijgen en zeker als je wat dieper in de muur komt. Vergeet niet om de tweede greep te gebruiken want als de boor vastslaat is je pols niet blij zonder de extra grip.
Ik hoop dat je wat afdekfolie gaat gebruiken want dat geeft een stof.... En niet te vergeten een halfgelaats masker of beetje kwaliteit mond masker. En een veiligheids bril en oordoppen. Ughe action ughe is goed genoeg als niet zo'n klusser bent. (masker moet goed aansluiten en liefst p3)
De vloer is dikker dan je denkt en 16mmdoorsnede lange boor heeft flink veel torq, draaivermogen, nodig.
Misschien is het handig om iemand te vinden voor je beton?
Goed gereedschap en kennis van gebruik is met dit soort dingen als beton dozen boren en zo behoorlijk sneller te realiseren dan met "het zal wel lukken spul."

Heb je misschien nog oude telefoonkabel, ptt, kpn , aansluiting in je huiskamer op die plek?
4 aderig er uit netwerkkabel er in.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34
Heb zelf ooit een Makita HR3012FC boorhamer aangeschaft voor dit soort zaken.

Zit een veiligheidsslipkoppeling in voor als de dozenboor (of andere boor) vastslaat.
Met een lange boor (o.a. ivm vloerisolatie onder de vloer) kom ik probleemloos door de betonnen vloer heen naar de kruipruimte.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:01
Onze ramen hebben volgens mij geen winterstand.
We hebben ze wel altijd open staan, alleen is volledige kiep gedurende winter niet bepaald efficiënt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9RJy91vm/PXL-20241106-122007088-MP.jpg

Iemand een idee hoe ik deze minder ver kan laten kiepen? Met een klem of haak aan de zijkant of bovenkant.

Het moet echter geen vaste fix zijn, want als het raam wel volledig open moet, dan moet dit gewoon zonder gereedschap kunnen.
Dus iets van een klem/haak die je met de hand kunt verschuiven oid.

[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 06-11-2024 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 10:01
NeutraleTeun schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:23:
We hebben ze wel altijd open staan, alleen is volledige kiep gedurende winter niet bepaald efficiënt.

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik deze minder ver kan laten kiepen? Met een klem of haak aan de zijkant of bovenkant.

Het moet echter geen vaste fix zijn, want als het raam wel volledig open moet, dan moet dit gewoon zonder gereedschap kunnen.
https://www.bol.com/nl/nl...lChA.2_22.23.ProductImage

Zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:50
Jrz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:12:
[...]

Desnoods powerline netwerk. Ik zou voor alleen een netwerk kabel idd niet door de vloer gaan.
Mijn vrouw heeft in haar vorige woning (appartementje ) zo’n powerline netwerk gebruikt voor televisie (Chrome cast e.d.), wat een bagger was dat. Vaak ff het scherm weg, seconde weg en dan weer 1 minuut goed.

Belangrijke toevoeging.
Tegenwoordig overal AP’s van Ubiquity met de nodige switch(es), nooit meer geouwehoer.

[ Voor 12% gewijzigd door elektriekert op 06-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:32
Vandaag 2 dakraampjes met triple glas geplaatst in het dak van ons klushuis uit de jaren 50, en ja, er komen nog extra horizontale balkjes aan de binnenkant :) Afgelopen zomer zijn we druk bezig geweest met het vervangen van het dak, en het slopen van de schoorsteen, die schuin door de zolderruimte liep dus veel ruimte in nam. Het was een zware klus, maar het is er al enorm van opgeknapt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OICh0yaSWYramb0wln6acCC1WXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zbw1FKyrcaXxoDKlCwj9OdcF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbLPuMlp-i31bgKoQdcEulfkBc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuSvuaVpF3vMbRaJb63f2Gst.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1JRT3VlcTJSryIAI1ew9coDlDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOrIzdRRuM00YvLbWTKMHiNm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdTMADfIUVy6BDki2m3tVcMmMt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkH9GiF9YT9PcL4trOBrjIXf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hkdr5D0hnC3qyJJnjgjDBk5alU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wKtdYLOI4sgbdI3QQwkctxub.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a32NKsfeUtlD0QsdwVrz3yc8as=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gPW4kiNrvY7TXTerfazKEJEZ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rduNrdAnl4bPqfbw3SPn1e-BhqY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U7SbKFgApNrHmIO3YCZQbANB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOLFYTq9-eOPA5mvq389HCaYFXM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XcdDIdkx5v5q6aaLprKrOhCC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx7rCfxDUHWxSwbHUWZMl-VV6g4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8CYvlAAxh4cBzfQPoJAdVk6R.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWzoRHM63wvGyjlCo3gB-UnGJc8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vIhODdBvnUuHBB61PtigdXSH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCZFiGYSGzLgdloS35EL6UGEFXc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RQYlernjaHIanHi9uNGfhRVO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9SxbXd7s-G7SFvWhqquhs_369U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0P6ByE0M4KcU5PHPKkS4Z2i4.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009

[Afbeelding]

Ik kwam er hier afgelopen week pas na ca. 10 jaar achter dat onze ramen (kunststof kozijnen) een winter/ventilatiestand hebben door de hendel op 45graden naar boven te zetten. 8)7

Maar zit inderdaad ook zo'n haak bij zoals @Mafs aanhaalt en dat werkt eigenlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:38
KoenVW76 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:11:
Vandaag 2 dakraampjes met triple glas geplaatst in het dak van ons klushuis uit de jaren 50, en ja, er komen nog extra horizontale balkjes aan de binnenkant :) Afgelopen zomer zijn we druk bezig geweest met het vervangen van het dak, en het slopen van de schoorsteen, die schuin door de zolderruimte liep dus veel ruimte in nam. Het was een zware klus, maar het is er al enorm van opgeknapt!
Gaaf, Kudo's ook voor je post!
Wij zijn ook voornemens om de schoorsteen te slopen (en een dakraam te plaatsen). Hoe ging het slopen van de schoorsteen? zie dat je middels ladder hebt gedaan, ons werd geadviseerd om hoogwerker te huren (rondom bereikbaar) en wat veiliger..
Nog tips/tricks?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

elektriekert schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:30:
[...]

Mijn vrouw heeft in haar vorige woning (appartementje ) zo’n powerline netwerk gebruikt voor televisie (Chrome cast e.d.), wat een bagger was dat. Vaak ff het scherm weg, seconde weg en dan weer 1 minuut goed.

Belangrijke toevoeging.
Tegenwoordig overal AP’s van Ubiquity met de nodige switch(es), nooit meer geouwehoer.
Powerline zou ik ook echt niemand aanbevelen. Snelheid was bedroevend laag en af en toe moest je ze gewoon even resetten door de stekkers eruit te halen, anders was er helemaal geen communicatie meer.

In mijn huidige huis drie Ubiquiti AP's en overal fatsoenlijk dekkend wifi, ook voor de TV.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:01
@Fuwor @Mafs en als je daar geen ruimte voor hebt vanwege het rolluik lint?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TpW0qMXP/PXL-20241107-055913978-MP.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
KoenVW76 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:11:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nice, ziet er goed uit!
Heb je precies uitgemeten waar je het gat zaagt voor de dakramen? Valt me op dat je hele pakken hebt aan de linker- en rechterkant. Dat kan geen toeval zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
soepah schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:06:
[...]

Gaaf, Kudo's ook voor je post!
Wij zijn ook voornemens om de schoorsteen te slopen (en een dakraam te plaatsen). Hoe ging het slopen van de schoorsteen? zie dat je middels ladder hebt gedaan, ons werd geadviseerd om hoogwerker te huren (rondom bereikbaar) en wat veiliger..
Nog tips/tricks?
Slopen van de schoorsteen ging goed, wel een hoop gesjouw met stenen gehad dus mocht een stortkoker bij je kunnen is dat wel aan te raden :) We hadden een grote steiger staan op goothoogte, en een ladder met een nokhaak wat prima werkte. Een hoogwerker klinkt wel makkelijk maar misschien overdreven, aangezien het deel van de schoorsteen op het dak beperkt is. Is afhankelijk van jouw situatie denk ik. Bij ons lagen de nokbalken ook in de schoorsteen gemetseld dus de schoorsteen was ook een deel van de dragende constructie. En ik had wat last van franse veldwespen die onder de pannen zaten te nestelen, gelukkig zijn die vrij tam maar hou rekening met wat er onder de pannen kan leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Jolke schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:23:
[...]

Nice, ziet er goed uit!
Heb je precies uitgemeten waar je het gat zaagt voor de dakramen? Valt me op dat je hele pakken hebt aan de linker- en rechterkant. Dat kan geen toeval zijn. ;)
Ha bedankt, ik heb wel gekeken hoe ik uit kwam met de loodslab en de onderliggende rij pannen, maar verder heb ik gewoon het midden van de ruimte gekozen van binnenuit gezien. Er zitten wel degelijk halve pannen aan de zijkanten maar dat valt inderdaad bijna niet op met een sneldekpan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 22:19

[Afbeelding]

Deze als je niet wilt boren in je kunststof kozijn: https://www.amazon.nl/dp/...f=ppx_pop_dt_b_asin_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:32

Vos

AFCA

Wij hebben een Floww warmwater kraan, wat tegenwoordig onder Itho Daalderop valt. Nu hebben we last van wat lekkage bij een aansluiting, maar Itho reageert met:
Helaas kunnen de slangen van een chrome kraan niet vervangen worden omdat ze gekneld in het kraanhuis zitten.
Een nieuwe kraan plaatsen gaat helaas niet meer omdat de kranen niet meer leverbaar zijn.
Dat wordt nieuwe kopen zeggen ze. Iemand een tip of dit te fixen is? Als dat niet fatsoenlijk kan, hoe krijg ik het wel waterdicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yi-pnVsMSd3GYIiWsCtlCln2FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFEsBCrhEFj1GYDjahcFGhFc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Metalfreak schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:35:
[...]

Powerline zou ik ook echt niemand aanbevelen. Snelheid was bedroevend laag en af en toe moest je ze gewoon even resetten door de stekkers eruit te halen, anders was er helemaal geen communicatie meer.

In mijn huidige huis drie Ubiquiti AP's en overal fatsoenlijk dekkend wifi, ook voor de TV.
Wanner ik iets aan het netwerk wil veranderen moet ik altijd eerst weer ff inkomen hoe het ook alweer zat, want het draait altijd zonder problemen.
Woonkeuken hangt er 1, slaapkamer een in-wall, voor de zolder ligt een loze leiding voor een AP en naar de garage loopt een rioolbuis voor stroom en utp kabel.
Daar komt ook nog een AP natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 10:01
NeutraleTeun schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:29:
@Fuwor @Mafs en als je daar geen ruimte voor hebt vanwege het rolluik lint?

[Afbeelding]
Andere kant? Anders misschien zoals @Fuwor zegt, wellicht heb je een verborgen winter/ventilatiestand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Had al iemand gezegd dat een slijptol binnenhuis een teringbende geeft? Je zult alles in huis moeten afdekken en jezelf beschermen met stofkapje en stofbril. Vergeet ook niet deuren naar een trap(penhuis) af te plakken. Je zult niet de eerste zijn die het stof van beneden op de vliering aantreft O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Korte vraag: de verwarming in de badkamer wordt niet meer warm, ondanks dat de ketel een warmtevraag heeft, de thermostaat knop volledig open staat en andere verwarmingen wel warm worden. De verwarming is ook ontlucht.

Ik vermoed daarom dat het aan de thermostaatknop ligt. De bediening daarvan ging altijd al stroef, dus ik vraag me af of het ventiel wel echt open staat.

Probleem is dat ik niet echt weet hoe dat ventiel werkt. Kan ik dit ventiel ook met de hand of met een tangetje ofzo bedienen, in plaats van met de knop erop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghcI2GISMAV-ETEf16G07_xl7Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frvjLfcJEPpPGhhvNMXcAClg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9wkWk2iFUl4G0gl4da4eYQX9mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50j6WjriXqh56Td0Twmkdpsy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
Ethiron schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:57:
Korte vraag: de verwarming in de badkamer wordt niet meer warm, ondanks dat de ketel een warmtevraag heeft, de thermostaat knop volledig open staat en andere verwarmingen wel warm worden. De verwarming is ook ontlucht.

Ik vermoed daarom dat het aan de thermostaatknop ligt. De bediening daarvan ging altijd al stroef, dus ik vraag me af of het ventiel wel echt open staat.

Probleem is dat ik niet echt weet hoe dat ventiel werkt. Kan ik dit ventiel ook met de hand of met een tangetje ofzo bedienen, in plaats van met de knop erop?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat pinnetje moet naar binnen geduwd worden om de leiding te sluiten, normaal gesproken. Soms kan die inderdaad vast komen te zitten. Je kan eens tegen het pinnetje duwen met iets om hem vrij proberen te wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@marcop23 thanks voor je reactie. Dus het dichtdraaien van de thermostaatknop duwt het pinnetje naar binnen en sluit daarmee de leiding.

Betekent dat ook dat, nu de knop eraf is, het pinnetje in principe helemaal naar buiten staat en het ventiel dus open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ethiron schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:18:
@marcop23 thanks voor je reactie. Dus het dichtdraaien van de thermostaatknop duwt het pinnetje naar binnen en sluit daarmee de leiding.

Betekent dat ook dat, nu de knop eraf is, het pinnetje in principe helemaal naar buiten staat en het ventiel dus open?
Even kijken naar welke kant het plastic van de knop beweegt. Je kan met een waterpomptang een punt van de bek op de knop zetten en de andere bek achter het huis.
Dan een keer knijpen om te zien wat ie doet.
Volgens mij komt in de open stand juist het pinnetje naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009

Bij de thermostaatknoppen die ik heb gezien is dat wel het geval inderdaad. Maar ik sluit niet uit dat er ventielen zijn die 'andersom' werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

In je thermostaat kraan, metalen ding tussen je leidingen, zit een ventiel met een geveerde plunger, de veer drukt hem volledig open of volledig dicht. De pen is dan geheel omhoog.(de meeste zijn normaly open.)
En in je thermostaat knop zit een bimetalen veer die uitzet bij warmte en dan de pen indrukt of omhoog laat komen.
De draai knop is de maximale open stand en voorspanning op de pen om dicht te gaan.
(je draaiknop kan dus ook stuk zijn.)
Als je nog meer thermostatische kranen in huis hebt gewoon even de knop wisselen.
(van uitgaande dat ze het zelfde merk zijn.)
Monteren en van sneeuwvlokje tot stand 5 draaien. (tip er op biet gaat makkelijker in max open stand 5)
Als dit draaien erg zwaar of niet gaat is je kraan vast ge kalkt.
Optie.
Cv leidingen leeg laten lopen kraan er tussen uit halen en in de antikalk/azijn gooien voor een dagje.
Kijken of t pennetje weer wil bewegen.
Pas op met waterpomptangen want die willen nog weleens iets krom knijpen.
Sleutel tang is beter.
:)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 08-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de knop eraf een paar flinke tikken op het metaal. Het pinnetje springt dan vaak terug. Bij oudere kranen vaak nodig aan begin van stookseizoen.

Met tang trekken aan pinnetje heeft risico op lekkage als het te ver gaat. Beter is dan (recht!) duwen om er weer beweging in te krijgen.

Kijk desnoods bij een andere kraan hoeveel mm overeenkomt met 'open'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
The Eagle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:52:
[...]

Heb je vloerverwarming?

Thanks iedereen voor de reacties. Vloerverwarming gaat komen, vandaar dat ik het voor die tijd geregeld wil hebben. Goede boren (+ juiste machines) vallen gelukkig te lenen (ben ik nagegaan).

Ik gebruik een Apple TV om tv te kijken/ streamen + stroom loopt middels een verlengkabel. Vandaar de wens om het voor eens en altijd netjes te hebben. En nee, geen andere aansluitingen in de buurt.

Veiligheidsmaatregelen zijn al aanwezig, gelukkig. Ik denk begin komend jaar toch maar eens (met geleend spul) de klus aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:07
Ik ben best handig en heb al veel gedaan qua verbouwen; alleen water is mijn grootste ergenis/frustratie met klussen. Op de een of andere manier lekt het vaak….

Simpel klusje: douche thermostaat vervangen.
Met de bijgeleverde Grohe waterfilters/ringen blijft het lekken tussen S-koppeling en kraan, Hoe strak ik het ook aandraai. Lijkt ook geen marge op te zitten aangezien het hard kunststof is.

Als ik het filter weg laat en er een simpele fiber afdichtring er voor in de plaats monteer is het wel in een keer waterdicht.

Wat doe ik verkeerd? Moeten beide er in? Dat geeft weinig aandraai ruimte / schroefdraad?

Zie foto voor simpele afdicht ring en filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8oKxfkMlbJyumMirB6lmuNm9YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKS9CLDNwIL8EIx0AgjtG54f.jpg?f=fotoalbum_large

Handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rddctBDogyi5K222snaCNrDXJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5TgpKGgDHkJTEJ429LtgDnH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 08-11-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
KoenVW76 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:15:
[...]

Ha bedankt, ik heb wel gekeken hoe ik uit kwam met de loodslab en de onderliggende rij pannen, maar verder heb ik gewoon het midden van de ruimte gekozen van binnenuit gezien. Er zitten wel degelijk halve pannen aan de zijkanten maar dat valt inderdaad bijna niet op met een sneldekpan :)
De wat? Een sneldekpan? Wat geleerd vandaag. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:47
Jolke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:52:
[...]

De wat? Een sneldekpan? Wat geleerd vandaag. :D
Sneldekkers! Is een type dakpan.
https://www.adr-dakwinkel...n/type-dakpannen/sneldek/

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCvnkBURcsaVErcbWNN092VOgBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKCWbUZxQnU2NZhR373A4KOG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de meest beleefde manier om uit te drukken hoe dit allemaal gaat, is:

"ik leer een hoop vandaag".

_O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:19
Terrz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:19:
Ik ben best handig en heb al veel gedaan qua verbouwen; alleen water is mijn grootste ergenis/frustratie met klussen. Op de een of andere manier lekt het vaak….

Simpel klusje: douche thermostaat vervangen.
Met de bijgeleverde Grohe waterfilters/ringen blijft het lekken tussen S-koppeling en kraan, Hoe strak ik het ook aandraai. Lijkt ook geen marge op te zitten aangezien het hard kunststof is.

Als ik het filter weg laat en er een simpele fiber afdichtring er voor in de plaats monteer is het wel in een keer waterdicht.

Wat doe ik verkeerd? Moeten beide er in? Dat geeft weinig aandraai ruimte / schroefdraad?

Zie foto voor simpele afdicht ring en filter.

[Afbeelding]

Handleiding:
[Afbeelding]
In de handleiding die jij erbij plaatst zit helemaal geen rode fiberring. Is dat zeefje niet ook gelijk de afdichtende factor bij de 1/2" aansluiting. Dus de rode fiberring weglaten en alleen het zeefje/afdichtringetje gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:46

YellowCube

Wait...what?

HTT-Thalan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:14:
[Afbeelding]

Ik denk dat de meest beleefde manier om uit te drukken hoe dit allemaal gaat, is:

"ik leer een hoop vandaag".

_O-.
en dat doe je dan ook nog eens op een gave manier

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

YellowCube schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
[...]

en dat doe je dan ook nog eens op een gave manier
Dankjewel :P. Over een paar dagen weet ik pas hoe het gelukt is... en over anderhalve week moet ik alles glad gaan schuren. Het is echt monnikenwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:44
Fuwor schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:25:
[...]

Ik kwam er hier afgelopen week pas na ca. 10 jaar achter dat onze ramen (kunststof kozijnen) een winter/ventilatiestand hebben door de hendel op 45graden naar boven te zetten. 8)7
Ik ben soms zo blij met dit topic.
Gelukkig kom ik er pas na 1,5 jaar achter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
scofield schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:56:
[...]

In de handleiding die jij erbij plaatst zit helemaal geen rode fiberring. Is dat zeefje niet ook gelijk de afdichtende factor bij de 1/2" aansluiting. Dus de rode fiberring weglaten en alleen het zeefje/afdichtringetje gebruiken.
Klopt, ik heb het wellicht verkeerd uitgelegd:
- Met alleen zeefje (zoals handleiding) -> Lekt
- Met alleen rode fiberrring (eigen iniatief, niet handleiding) -> Lekt niet
- Zeefje + fiberring -> niet getest, blijft weinig schroefdraad over.

Ik heb een setje van deze gekocht bij de bouwmarkt; beste van beide. Van het weekend die maar eens plaatsen .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TojZSNF7WUeVxH3DCCFnGvquVIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYh3AW8Vd1Wi7o0KhUYV6XXv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jolke
Fuwor schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:25:
[...]

[...]
Wait... what?!

_O-

Thanks!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
Oude lekke schoorsteen die op heel bijzondere wijze aan de dakspanten opgehangen was weggehaald, de nieuwe is vorige week gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WxyTf87Rag9MEAgCepWgPHPJYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEuBoR7yOPwgVponMzFxBhUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOKCv1cDvhuTSqDri1KJU-ojLoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxeLBOGVGsWTve7wg3NJtHaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWIb5sqHrV0qOLxN5NN21ePMn0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRZ5iaTOuA9M8yqDozFnAdmq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvtQeCQnyf2TCArn_Ri2DsrCpIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXlEuOpYMGVziVDc2WS7HgU0.jpg?f=fotoalbum_large

Aan zowel de linker als rechterkant van de oude schoorsteen zaten drie rijen dakpannen, helaas waren die op verschillende hoogtes. De enige oplossing nu was dus de pannen een beetje schuin ophangen.
Dat gaan we later nog eens netjes gelijk trekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Heeft iemand wel eens gewerkt met kalkpleister? Ik meende dat gips al voornamelijk bestond uit kalk, maar ik kwam erachter dat er een wezenlijk verschil tussen kalk- en gipspleisters bestaat. De betere kaarten zijn voor kalkpleisters wat ik zo lees, maar aangezien snelheid (en geld) ook een belangrijke factor is, kiezen veel mensen voor een gipspleister, zoals MP75 (wat eigenlijk een machinepleister is, maar veelal met de hand wordt gedaan, vermoed vanwege lange open tijd). Betere voordelen op het gebied van geluidsisolatie / warmnte isolatie, vochtregulatie en akoestiek.

Ga binnenkort een aanbouw zelf stucken (of stucen, geen idee). Heb geen haast, vind het prima om het in meerdere lagen/keren te doen. Zou een kalkpleister dan de beste keus kunnen zijn? Wat zijn dan de gangbare merken en waar is het te koop? Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er nog een slimme manier om achter een houten schot (van de trap) te ontdekken waar de leidingen lopen en waar de houten balken zitten? Ik wil graag iets ophangen, maar wil wel in een houten balk achter het schot boren ipv een leiding. Ik probeer het nu door te kloppen, maar hoor dan niet helemaal waar de balken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Terrz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:05:
[...]

Klopt, ik heb het wellicht verkeerd uitgelegd:
- Met alleen zeefje (zoals handleiding) -> Lekt
- Met alleen rode fiberrring (eigen iniatief, niet handleiding) -> Lekt niet
- Zeefje + fiberring -> niet getest, blijft weinig schroefdraad over.

Ik heb een setje van deze gekocht bij de bouwmarkt; beste van beide. Van het weekend die maar eens plaatsen .
[Afbeelding]
Bij welke dhz zaak hadden ze die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met oude radiatoren had ik altijd hetzelfde probleem begin van de winter. Mijn tip: een beetje WD40 spuiten op het ventiel waar het pinnetje naar buiten moeten komen, paar keer met een hamer op de pin slaan (wel met beleid), en dan komt hij naar buiten. Daarna kun je hem met een vinden (hard drukken) indrukken. Je kunt ook met een stuk hout of een ander massief voorwerp drukken om te kijken of je de pin ingedrukt krijgt.

Overigens ziet jouw kraan er vrij nieuw en goed uit, dus zou me ook niet verbazen als het een ander probleem is. Toevallig heb ik met 1 radiator in huis nu ook een soort gelijk probleem, er zit gewoon beweging in de pin, maar alsnog springt de verwarming niet aan. De pin komt helemaal naar buiten en is met de hand in te drukken. Zowel ingedrukt als helemaal naar buiden komt er geen warm water naar de radiator toe. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Alle andere radiatoren werken wel gewoon.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Ferra schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:29:
Is er nog een slimme manier om achter een houten schot (van de trap) te ontdekken waar de leidingen lopen en waar de houten balken zitten? Ik wil graag iets ophangen, maar wil wel in een houten balk achter het schot boren ipv een leiding. Ik probeer het nu door te kloppen, maar hoor dan niet helemaal waar de balken zitten.
Als het een gispen voorzetwandje is dan zou je met een sterke magneet op zoek kunnen gaan naar de schroeven, dan heb je denk ik wel een aardig idee waar het hout en de holle ruimte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan ook nog die insert een tikkie los proberen te draaien en weer vast.
Dat wil de pin ook weleens helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor mijn
spoiler:
Sinterklaaslijstje
zoek ik nog zoiets: schroef bit voor schroefhaken bijv via: https://www.houkematools....aken-en-ogen-2-stuks.html

Iemand ervaring hiermee en kan zeggen of dit handig werkt of dat zoiets echt zonde van het vragen is? Wellicht nog een aanbeveling voor een ander merk en/of uitvoering hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzcoqTkwyc7HLPdor9jw4IONtXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m82LI4394SH8w1DafHdqPWcu.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door True op 10-11-2024 12:30 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

True schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:30:
Voor mijn
spoiler:
Sinterklaaslijstje
zoek ik nog zoiets: schroef bit voor schroefhaken bijv via: https://www.houkematools....aken-en-ogen-2-stuks.html

Iemand ervaring hiermee en kan zeggen of dit handig werkt of dat zoiets echt zonde van het vragen is? Wellicht nog een aanbeveling voor een ander merk en/of uitvoering hiervan?

[Afbeelding]
Ik steek er gewoon een schroevendraaier door. Net zo makkelijk en die je heb je altijd bij.

Epoxy-update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYi5j-1YkFQYuBURWs7FDNka9ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klu3uKXcmCUEu2cWu9OKAO8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTvpkxMNQE52nCJ7Gnp5MIFGmxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FELEOd3BF40fhmAhNoR58dJf.jpg?f=fotoalbum_large

naar omstandigheden niet volledig klote :P. Er moet nog een hoop 'gepatched' worden straks maar de grote gieting lijkt goed te zijn gegaan. En van de restanten nog gauw dit gemaakt met wat gauw gezaagde PVC ringen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OAO19WJs9YgQefQLql6mKhh4hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXxtPctGrZEW2J9qYUDo9ADW.jpg?f=fotoalbum_large

bijpassende onderzetters :).

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-11-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HTT-Thalan schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:36:
[...]

Ik steek er gewoon een schroevendraaier door. Net zo makkelijk en die je heb je altijd bij.
  1. dat is niet zo makkelijk gezien je dan met de hand moet, zeker als je er meerdere achter elkaar wilt doen
  2. dat is niet altijd mogelijk i.v.m. ruimtegebrek
  3. die heb ik al en kan niet op mijn lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

True schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:38:
[...]
  1. dat is niet zo makkelijk gezien je dan met de hand moet, zeker als je er meerdere achter elkaar wilt doen
  2. dat is niet altijd mogelijk i.v.m. ruimtegebrek
  3. die heb ik al en kan niet op mijn lijstje ;)
Ik heb die dingen echt altijd liggen en de keren dat ik ze nodig heb kan ik per jaar op één hand tellen. Als je zoiets nodig heb in je werkplaats dan heb je volgens mij echt alles al :P.

Wat is het budgetlimiet?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Wellicht nog een aanbeveling voor een ander merk en/of uitvoering hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://www.manmadediy.com/wp-content/uploads/sites/52/2018/01/how-to-install-screw-hook-3original-82529.jpg

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat is ook hoe ik het meestal doe hoor, maar bij de oogjes heb je een haakje nodig en bij de haakjes werkt een oogje weer makkelijker. Dat is dan net wat ik niet bij de hand heb.

Eigenlijk wil je een oogje hebben die net niet helemaal sluit én ook een nette bit-aansluiting heeft zodat je niet of het draad van het een willekeurig haakje of je machine onnodig beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
miicker schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:47:
[...]

Met oude radiatoren had ik altijd hetzelfde probleem begin van de winter. Mijn tip: een beetje WD40 spuiten op het ventiel waar het pinnetje naar buiten moeten komen, paar keer met een hamer op de pin slaan (wel met beleid), en dan komt hij naar buiten. Daarna kun je hem met een vinden (hard drukken) indrukken. Je kunt ook met een stuk hout of een ander massief voorwerp drukken om te kijken of je de pin ingedrukt krijgt.

Overigens ziet jouw kraan er vrij nieuw en goed uit, dus zou me ook niet verbazen als het een ander probleem is. Toevallig heb ik met 1 radiator in huis nu ook een soort gelijk probleem, er zit gewoon beweging in de pin, maar alsnog springt de verwarming niet aan. De pin komt helemaal naar buiten en is met de hand in te drukken. Zowel ingedrukt als helemaal naar buiden komt er geen warm water naar de radiator toe. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Alle andere radiatoren werken wel gewoon.
Als je het pinnetje kunt indrukken ben je of heel sterk in je vingers of de veer met zitting komt niet mee binnenin de rad kraan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Voor mijn
spoiler:
Sinterklaaslijstje

[Afbeelding]
Bedankt nu weet ik eindelijk wat ik ermee kan doen na dik 20 jaar. Bij mij zit die in een koffertje met afwijkende bitjes voor speciale schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
scofield schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:31:
[...]

Bij welke dhz zaak hadden ze die?
De Hubo, maar vast bij anderen ook verkrijgbaar. Warmteservice heeft het ook liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik wil in mijn garage een gedeelte van de wand aftimmeren. Nu zij het bakstenen, er zitten wel staanders tegen voor de ondersteuning van het dak. Op termijn wil ik de wanden isoleren en dan aftimmeren, nu wil ik alleen een klein gedeelte aftimmeren (het gedeelte waar de werkbank staat, zodat ik daar panelen voor gereedschap tegen de wand kan bevestigen).

Nu is mijn vraag, welk materiaal kan ik het beste gebruiken? OSB? Multiplex? Een goedkoper underlayment?
En welke dikte kan ik het beste doen? Is 9mm voldoende of moet ik kijken naar 15 of 18mm?

Het liefst wil ik niet dat mijn garage straks volledig houtkleurig is, dus ik wil het in de toekomst wel kunnen schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
Voor mijn
spoiler:
Sinterklaaslijstje

[Afbeelding]
Werkt maar is niet amazing.
Makkelijkst is om nog een open schroefoogje in je machine te doen en die in het oogje in de muur haken.
Dan draai je hem er zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Handig om je schroefmachine op te hangen! :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
miicker schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:08:
Ik wil in mijn garage een gedeelte van de wand aftimmeren. Nu zij het bakstenen, er zitten wel staanders tegen voor de ondersteuning van het dak. Op termijn wil ik de wanden isoleren en dan aftimmeren, nu wil ik alleen een klein gedeelte aftimmeren (het gedeelte waar de werkbank staat, zodat ik daar panelen voor gereedschap tegen de wand kan bevestigen).

Nu is mijn vraag, welk materiaal kan ik het beste gebruiken? OSB? Multiplex? Een goedkoper underlayment?
En welke dikte kan ik het beste doen? Is 9mm voldoende of moet ik kijken naar 15 of 18mm?

Het liefst wil ik niet dat mijn garage straks volledig houtkleurig is, dus ik wil het in de toekomst wel kunnen schilderen.
Als je later wilt schilderen dan zou ik voor Multiplex kiezen maar uit constructief oogpunt is Underlayment ook goed genoeg.
Omdat je tzt mogelijk serieus dingen wilt ophangen zou ik altijd voor minimaal 18mm dikte kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 13:33
*knip*
Laat, maar dit valt onder werving en dat is niet toegestaan.

[ Voor 80% gewijzigd door tweakduke op 20-11-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Hi mede tweakers, er is een soort filter kapot van m’n kraan bij het wandmeubel in de badkamer. Iemand enig idee of deze onderdelen vervangbaar zijn en zo ja waar / hoe ik het kan vinden (hoe heet het?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYjVEZekcvqD9Rl0-K2M6PIXSzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZtL2Jugdr4sCLbV4funXlgy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:39
N1ckk schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:12:
Hi mede tweakers, er is een soort filter kapot van m’n kraan bij het wandmeubel in de badkamer. Iemand enig idee of deze onderdelen vervangbaar zijn en zo ja waar / hoe ik het kan vinden (hoe heet het?)

[Afbeelding]
Zoek eens op perlator en het merk van de kraan?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Voor mijn
spoiler:
Sinterklaaslijstje

[Afbeelding]
Ik had ooit op YT bij een van de timmerlieden zo'n ding getest gezien:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R2GAq3RGJvO/550x558.jpg
https://www.bol.com/nl/nl...2nQTqzEAQYAiABEgIeKvD_BwE

Schijnt best goed te werken om allerlei random meuk te schroeven, inclusief haken en ogen. Niet geschikt om veel kracht mee te zetten, maar leuk decemberspeelgoed om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
True schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:01:
[...]

Dat is ook hoe ik het meestal doe hoor, maar bij de oogjes heb je een haakje nodig en bij de haakjes werkt een oogje weer makkelijker. Dat is dan net wat ik niet bij de hand heb.

Eigenlijk wil je een oogje hebben die net niet helemaal sluit én ook een nette bit-aansluiting heeft zodat je niet of het draad van het een willekeurig haakje of je machine onnodig beschadigd.
Als je nou een handige Lidl ratelschroevendraaier/bitset koopt, zit wat je zoekt er gewoon bij:

https://www.lidl.nl/p/par...7b6954c0e973e3183fe61089b

[ Voor 23% gewijzigd door Gramser op 11-11-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Zwartoog schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Schijnt best goed te werken om allerlei random meuk te schroeven, inclusief haken en ogen. Niet geschikt om veel kracht mee te zetten, maar leuk decemberspeelgoed om uit te proberen.
Daar had je vroeger van die mooie Telsel reclames van. Gator bit was de naam geloof ik.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
Zwartoog schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hier zo'n ding en het werkt op zich wel aardig voor dingen met rare vormen, inderdaad. Je moet wel wat kracht zetten om 'm erop te houden, maar het werkt inderdaad prima voor schroefogen enzo. Keertje voor paar euro bij ome Ali besteld, inclusief paar adapters voor verschillende maten ratels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gramser schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:51:
[...]

Als je nou een handige Lidl ratelschroevendraaier/bitset koopt, zit wat je zoekt er gewoon bij:

https://www.lidl.nl/p/par...7b6954c0e973e3183fe61089b
Ik heb al een degelijke ratel en meerdere degelijke bitsets. Om nu een hele bitset te vragen voor puur één bitje vind ik wel een beetje verspilling/zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
True schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb al een degelijke ratel en meerdere degelijke bitsets. Om nu een hele bitset te vragen voor puur één bitje vind ik wel een beetje verspilling/zonde.
Mee eens in dat geval - was slechts een december-feestmaand-suggestie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
Je zoekt deze denk ik?
https://www.bol.com/nl/nl...nmcQNxNdAvj0aAmC0EALw_wcB

Deze lijkt me nog net iets handiger, omdat je hem met de hand of machine kan gebruiken.
https://www.amazon.nl/wol...5&pd_rd_i=B0002YYVFE&th=1
https://www.gereedschapce...adRtrTe8SZRsaAhokEALw_wcB

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 11-11-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FRANQ schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:28:
[...]

Je zoekt deze denk ik?
https://www.bol.com/nl/nl...nmcQNxNdAvj0aAmC0EALw_wcB

Deze lijkt me nog net iets handiger, omdat je hem met de hand of machine kan gebruiken.
https://www.amazon.nl/wol...5&pd_rd_i=B0002YYVFE&th=1
Die tweede is wel echt top, maar iets voor kerst 2025 als ik dit lees: "Wordt gewoonlijk verzonden binnen 6 tot 7 maanden" >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
True schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:38:
[...]

Die tweede is wel echt top, maar iets voor kerst 2025 als ik dit lees: "Wordt gewoonlijk verzonden binnen 6 tot 7 maanden" >:)
Had ik niet naar gekeken.
Hier heb je hem wel voor sinterklaas. ;)
https://www.gereedschapce...-104mm-met-bitopname.html

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 11-11-2024 15:02 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik had vorige week bedacht dat ik dankzij een teveel aan vrije tijd maar eens wat lekdorpels onder de kozijnen moest zetten achterin de schuur.
Mocht ook wel eens na 6 jaar :+
Ik had nog 11 dorpelstenen liggen dus daar moesten nog wat bij.. of.
Je zet ze op marktplaats en bestelt 2 dorpels op maat.

Dus die oude dingen verkocht voor een eurootje per stuk en nieuwe hardstenen dorpels in één lengte besteld.
Beide rond de 1,90 meter lang.
Zouden vandaag geleverd worden.

Nou ze waren niet meer uit één stuk _O-
Nu maar hopen dat het niet nog eens 6 jaar gaat duren :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKylCnArUdGgU-F5Vd2XQ6VSPpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RavC1ZoKQocIFg3EJrxAVYFA.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:37:
Ik had vorige week bedacht dat ik dankzij een teveel aan vrije tijd maar eens wat lekdorpels onder de kozijnen moest zetten achterin de schuur.
Mocht ook wel eens na 6 jaar :+
Ik had nog 11 dorpelstenen liggen dus daar moesten nog wat bij.. of.
Je zet ze op marktplaats en bestelt 2 dorpels op maat.

Dus die oude dingen verkocht voor een eurootje per stuk en nieuwe hardstenen dorpels in één lengte besteld.
Beide rond de 1,90 meter lang.
Zouden vandaag geleverd worden.

Nou ze waren niet meer uit één stuk _O-
Nu maar hopen dat het niet nog eens 6 jaar gaat duren :9

[Afbeelding]
We hebben ook een blundertopic voor het geval je hem de volgende keer weer laat vallen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:39:
[...]

We hebben ook een blundertopic voor het geval je hem de volgende keer weer laat vallen 8)
Iets met een noodstop volgens de chauffeur maar het lag verspreid door de laadruimte...

Nou ja als ze de volgende keer wel heel aankomen en ik laat ze flikkeren laat ik het weten :D

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ronald.42 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:45:
[...]

Iets met een noodstop volgens de chauffeur maar het lag verspreid door de laadruimte...

Nou ja als ze de volgende keer wel heel aankomen en ik laat ze flikkeren laat ik het weten :D
Als ze het ook net als de postNL chauffeurs los hebben liggen dan snap ik het wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
In mijn garage wil ik op een paar plekken spotjes installeren in het plafond. Op de meeste plaatsen in het plafond zit een soort piepschuim isolatie, dit zijn grote blokken en er is voldoende afstand tussen die blokken en de gipsplaten voor de kabels. Op een enkele plek is er wol gebruikt, weet niet precies wat voor wol.

Kan ik daar voor LED spotjes gewoon een huishoud kabeltje voor gebruiken? Of moet iets iets in de vorm van YMVK worden of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@miicker, hangt van de afstand tussen de spotjes af. Voor grotere afstanden, heb je ook weer dikkere kabel nodig. Tenminste als de trafo voor de ledjes bij de lamp zit. Als je met 12V afstanden af gaat leggen, is dat minder het geval.

Ik zou iig kabelgootjes/buisjes gebruiken. Kan je makkelijker ophangen en het beschermt tegen ongedierte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
miicker schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:52:
In mijn garage wil ik op een paar plekken spotjes installeren in het plafond. Op de meeste plaatsen in het plafond zit een soort piepschuim isolatie, dit zijn grote blokken en er is voldoende afstand tussen die blokken en de gipsplaten voor de kabels. Op een enkele plek is er wol gebruikt, weet niet precies wat voor wol.

Kan ik daar voor LED spotjes gewoon een huishoud kabeltje voor gebruiken? Of moet iets iets in de vorm van YMVK worden of iets anders?
Van vroeger uit gebruik je hier siliconenkabel voor. Deze kan tegen warmte en hard niet uit.
Misschien overkill van mij uit maar waar het kan doe ik er nog een (flex)mantelbuisje om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
BlueSS50 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:59:
[...]

Van vroeger uit gebruik je hier siliconenkabel voor. Deze kan tegen warmte en hard niet uit.
Misschien overkill van mij uit maar waar het kan doe ik er nog een (flex)mantelbuisje om.
Ik heb siliconenkabel alleen gezien op de eerste 15cm vanaf de fitting tot het kroonsteentje.
En dat is voornamelijk vanwege de halogeenlamp temperaturen.
Led is natuurlijk veel koeler.

Qua aansluiten van de spotjes word over het algemeen wit huishoudsnoer gebruikt door installateurs.
Ik ben eigenlijk nog nooit wat anders tegengekomen.

Nu heb ik niet de achtergrond om te zeggen dat dat correct is, maar als ik dat bij elk huis waar ik bezig ben tegen kom zal het wel goed zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 12-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik heb nog een hele swik van deze kabels liggen dus die maak ik eerst op.
daarna zal ik ook overgaan op reguliere kabel.
Voor de zekerheid doe ik er dus wel een mantelbuisje om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Heeft iemand een tip voor een boormal voor kastscharnieren? Ik zie dat de maatvoering van Blum en Ikea gelijk is. Ik wil Ikea gebruiken ivm de prijs.

Veel van de mallen die ik zie hebben het hart van het 35mm gat gelijk aan het hart van de schroefjes ernaast. Dat werkt niet voor de Ikea en Blum scharnieren volgens mij.

Een 3D printer sjabloon heb ik wel gevonden, maar ik heb geen 3d printer.. :)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/5c/6a/e8/97/e5/large_display_hingepattern.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
De ikea scharnieren zelf zijn al een mooie boormal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MWDKing schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:06:
[Afbeelding]
in Vraag&Aanbod en anders op marktplaats kun je wel iemand vinden die tegen een vergoeding dit kan printen.

Heb je geen collega/buurman/verre vriend met een printer?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:37
Ik heb eerder wat gevraagd t.a.v. lak voor een eikenhouten meubelpanelen. Ik heb nu 2 componenten Traelyx gekocht wat ik in 3 lagen wil aanbrengen.

Maar, moet ik de meubelpanelen eerst schuren of juist niet? En zo ja met welke korrel?

Er wordt aanbevolen om tussen laag 2 en 3 wat omhoog gekomen houtvezels weg te schuren met korrel 120 voor een glad eindresultaat maar ik weet niet of ik ook van tevoren moet schuren. Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
MWDKing schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:06:
Heeft iemand een tip voor een boormal voor kastscharnieren? Ik zie dat de maatvoering van Blum en Ikea gelijk is. Ik wil Ikea gebruiken ivm de prijs.

Veel van de mallen die ik zie hebben het hart van het 35mm gat gelijk aan het hart van de schroefjes ernaast. Dat werkt niet voor de Ikea en Blum scharnieren volgens mij.

[Afbeelding]
Zoek eens op aliexpress. daar heb hem ik hem ook vandaan. https://nl.aliexpress.com/item/1005007178078094.html is het deze of deze? https://nl.aliexpress.com/item/1005006912983599.html zoek even op boorgeleider.

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 12-11-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 15:28
Hoi allemaal,

Wij hebben in ons koophuis uit ´77 het platte dak laten isoleren. De dakdekker heeft ons veel gedoe opgeleverd waardoor we die liever niet terugzien. Maar nu zitten we met het volgende:

De dakdoorvoer voor de rioolbeluchter is nogal tochtig. Zeker nu het weer wat kouder wordt merken we dat het hier tocht, en dat er koude lucht naar binnen komt. Ook merken we dat onplezante luchtjes zo naar binnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJChxyji__rufINx1hYvHOOxamo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEW8TGjyCDJ1P9opWPWOQKTI.jpg?f=fotoalbum_medium
Van binnenuit is dit de situatie. Hier is de beluchter en de kabel van de zonnepanelen te zien die door dezelfde dakdoorvoer getrokken is.
De lekkagesporen zijn van een eerdere lekkage die enkele jaren geleden geweest en verholpen is. De zwarte marker om bij te houden of de vlekken niet groter werden (dat werden ze gelukkig niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPykp9Wcra_hlus_bC8xTAnp9T0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qe3AZc5YFhZcDfaOvLovbUdn.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier is wat beter te zien hoe we hier gewoon een open verbinding met buiten hebben. Ook de schade van de lekkage is hier wat beter te zien, en de schade van de dakdekker die vrolijk los is gegaan met de schroefmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxALwLGsmm2mJ6UyH2DgB1fj9p8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN6QUeC8O409ffVeMlTjUPhf.jpg?f=fotoalbum_medium
Overzichtsfoto van het dak. Foto genomen voordat de zonnepanelen er waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DD-mC-gczknchE9WIcFqA9WH4s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPf9FIn2iM8O0SBvdAUYNleQ.jpg?f=fotoalbum_medium
Hoe de kabel van de zonnepanelen naar binnen gevoerd wordt.

Mijn vraag: hoe zouden jullie dit afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
isolatieschuim inspuiten rondom die buis. Als het goed is, is het dak zelf geventileerd, dus dan is het gewoon een kwestie van het gat rondom de buis dichtmaken zodat de tocht niet jouw huis in verdwijnt.
Overigens als het heel erg tocht zou ik ook rondom het dak eens kijken of er niet ergens een plek echt open open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:51
Vanwege geluid willen we een deur maken voor onze trapombouw. Helaas is het muurtje / trapkast net niet diep genoeg om eenvoudig een deur te kunnen plaatsen. Als je een kozijn ervoor plaatst krijg je een gekke uitstulping.

Welke (out of the box) mogelijkheden zien jullie? :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zelf denk ik aan:
Muurtje verlengen (grijs is bestaand) met paar balkjes (geel). Om overgang tussen muur en die balkjes aan zijkant netjes te maken plaatmateriaal ertegenaan o.i.d.. (groen). Blauw zouden dan nieuwe deuren zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2b7V6dJEEX8xnh5OUKD36TUWGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GF8AgGk02KItMipkIB2Idotx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:39:
Vanwege geluid willen we een deur maken voor onze trapombouw. Helaas is het muurtje / trapkast net niet diep genoeg om eenvoudig een deur te kunnen plaatsen. Als je een kozijn ervoor plaatst krijg je een gekke uitstulping.

Welke (out of the box) mogelijkheden zien jullie? :)

***members only***

Zelf denk ik aan:
Muurtje verlengen (grijs is bestaand) met paar balkjes (geel). Om overgang tussen muur en die balkjes aan zijkant netjes te maken plaatmateriaal ertegenaan o.i.d.. (groen). Blauw zouden dan nieuwe deuren zijn.
[Afbeelding]
Kan je niet beter een stukje van de onderste traptreden halen? Dan heb je volgens mij ruimte genoeg om daar een stompe deur in kwijt te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:40
BThomas schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:42:
[...]

Kan je niet beter een stukje van de onderste traptreden halen? Dan heb je volgens mij ruimte genoeg om daar een stompe deur in kwijt te kunnen.
Of een combinatie. Net een klein stukje van de trap én een klein stukje uitfrezen uit de deur.

Al voelt een stuk van een trap afhalen misschien lichtelijk onnatuurlijk omdat je dan 1 trede met minder diepte hebt.
Pagina: 1 ... 419 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/