In vervolg op
mijn eerdere post verder gegaan met het opknappen van de elektrisch verstelbare lattenbodem die ik van marktplaats had gehaald maar die toch niet helemaal goed bleek.
Na het prepareren van het kapotte onderdeel in de vorige post gestart met het uit elkaar halen van de ‘goede’ lattenbodem.
Het kapotte deel van het scharnier is trouwens te vervangen zonder de lattenbodem helemaal uit elkaar te halen maar omdat de lange balk aan de zijkant ook beschadigd is gaat hij toch helemaal uit elkaar om de goede lange balk van de kapotte lattenbodem erop te zetten:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gXYFHSeoYsjsgqxoml64Jq8H.jpg?f=user_large)
En omdat het ding toch helemaal uit elkaar lag gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de beste latjes van de kapotte lattenbodem te gebruiken om de slappere van de goede mee te vervangen.
Omdat ik zag dat de witte band die de latjes verbindt vies geel was met vage vlekken deze ook vervangen.
De band van de kapotte die ik toch al gedemonteerd had in de witte 60° was gedaan en dat was een hele verbetering.
Boven de gewassen band en onder hoe geel de ongewassen band eruit ziet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KVsuazPKAorsB5SLpQInY3R2.jpg?f=user_large)
Oorspronkelijk zat de band geniet met een zwaar nietpistool. Nu heb ik wel een nietpistool maar niet geschikt voor het harde hout waar het frame van de lattenbodem van gemaakt is.
Dus wat schroefjes die toch over waren van de kapotte lattenbodem gebruikt met wat ringetjes die ik nog had liggen om de gewassen band mee vast te zetten.
Het gerepareerde onderdeel van het voeteneind scharnier past ook goed:
(de schroefjes in het linker deel van het scharnier heb ik er later uiteraard ook in geschroefd
)
Ondertussen was ik er achter gekomen dat de lattenbodem helemaal niet in het bed past.
Omdat er metalen delen iets van 10cm onder de lattenbodem uitsteken bij het hoofdeind voor het omhoog brengen van een hoofdsteun in de lattenbodem.
En op die plek zitten ook precies de dragers voor de lattenbodem in het bed gemonteerd:
(ik had bij het in elkaar zetten van het bed de dragers lager geplaatst omdat ik anders het matras wel heel erg ver boven de bedrand vond uitsteken, vandaar dat er een rijtje voorgeboorde gaten boven de drager te zien is)
Probleem is dat deze metalen dragers vanwege de 45° hoek te ver naar binnen komen en daardoor het uitstekende metaal van de lattenbodem raken. Ik heb ongeveer 10cm afstand vanaf het hoofdbord waar een drager mag zitten zonder problemen en deze metalen steken helaas verder uit.
Tijd voor een andere drager in het bed dus.
Toevallig had ik toch nog een lange balk over van de lattenbodem!
Die in twee balkjes gezaagd ter lengte van de breedte van het bed om daar een drager van te maken door ze haaks aan elkaar te bevestigen.
De balk is 7cm hoog en 2cm dik dus daarmee krijg ik een mooie 9cm drager die niet in de weg zit voor het mechaniek van de lattenbodem.

Maar omdat er maar 5,5cm tussen de bovenkant van de drager en onderkant van de zijplank van het bed zit moest ik van 1 balkje nog 1,5cm over de gehele lengte afzagen anders zou deze onder de zijplank uitsteken en dat is niet mooi.
Vervolgens de deuvel jig er weer bij gepakt om deuvel gaten in beide planken te maken om ze haaks te monteren, moesten dus gaten komen aan de kopse kant van de ene plank en platte kant van de andere:
De gaten lijnen ook mooi uit:
Ik heb die jig net pas maar is nu al onmisbaar!
De andere gaten die zichtbaar zijn zaten al in de balkjes want daar zaten onderdelen van de lattenbodem aan de balk mee vast. Geen punt want zie je toch meer niet als het eenmaal gemonteerd is en lattenbodem en matras erop liggen. Zonde ook om het hout anders weg te gooien.
Twee van de gaten kwamen toevallig zelfs goed van pas om de schroeven doorheen te doen om de balkjes aan elkaar vast te zetten. Eén van die twee gaten is op bovenstaande foto helemaal rechts te zien trouwens.
Het maken van de extra gaten voor de schroeven in de vlakke kant van het balkje ging prima met de jig want ik heb er een 7mm bushing bij. Voor de gaten van 5mm in de kopse kant had ik helaas geen bushings dus die met de hand gedaan. Moet er wat 5 en 6mm bushings bij kopen, is wel handig voor dit soort gevallen.
Hier zijn de twee balkjes haaks met elkaar verbonden:
De schroeven zijn weer hergebruikt van de gedemonteerde lattenbodem. Zware overkill natuurlijk voor deze situatie maar zonde om ze niet te gebruiken.
Moesten ook nog gaten in de zijkanten komen om de balkjes mee aan het bed te kunnen vastzetten met deuvels, dus weer met de jig aan de slag.
Uitdaging was deze keer dat ik de gaten dichter bij elkaar wilde dan de standaard afstand van 32mm die de jig heeft.
Kan het op gevoel doen maar dat werkt niet omdat je de contra gaten in het bed natuurlijk op precies dezelfde afstand van elkaar wilt hebben.
Dus met wat rekenen en gebruik van verschillende diktes vulplaatjes de gaten op redelijk consistente en maar vooral reproduceerbare afstand van elkaar gekregen. De vulplaatjes zijn de blauwe en groene die tussen het hout en de afstandspin zitten:
In het balkje links ook nog twee extra gaten gemaakt uiteraard.
Die 5 gaten in die horizontale balk is natuurlijk zwaar overdreven, had waarschijnlijk ook met 3 deuvels ook voldoende sterk geweest maar was een mooie oefening om gaten dicht bij elkaar te krijgen met de jig.

Ze bewust ook lager in het balkje gemaakt dan precies in het midden zodat er meer vlees boven de deuvels zit voor extra draagvermogen.