Ik was op zoek naar een elektrisch verstelbare lattenbodem voor mijn zoontje en kwam er een op Marktplaats tegen niet te ver weg als gratis op te halen.
Helemaal prima maar de deal was wel dat ik dan ook een tweede elektrisch verstelbare lattenbodem mee moest nemen die kapot was omdat er een viertal latjes van ontbraken die stuk waren gegaan.
Ook goed rijd ik die wel naar de stort, geen punt.
Dus ik de lattenbodems opgehaald en thuis de defecte uit elkaar gehaald zodat ik de boutjes en moertjes nog kon bewaren en de rest netjes op afval soort kon worden ingeleverd bij de stort.
Links de kapotte lattenbodem net na inladen en rechts thuis na het losmaken van de lange balken links en rechts.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WxiDirEKQK3skoSpHNVFHz9f.jpg?f=user_large)
Vervolgens de rest ook nog helemaal uit elkaar gehaald tot een mooie stapel losse onderdelen maar daar heb ik geen foto van.
Bij nadere inspectie van de ‘goede’ lattenbodem bleek deze helaas echter ook niet in al te beste staat te zijn.
Zo had een van de lange balken een flinke beschadiging aan de bovenkant waar het matras ongetwijfeld kapot op zou schuren en bleek het scharnier van het voeteneinde kapot:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GYJnVWnaguiAyiMI8XgPqaSF.jpg?f=user_large)
Het scharnier zelf is verbogen en zat met nog maar 1 schroefje half vast aan één kant en het ontbrekende schroefje bleek afgebroken in het hout waardoor er ook geen nieuwe in kon.
En het gat waar het nokje van de scharnier in valt is helemaal uitgewoond.
Gelukkig had ik die kapotte lattenbodem nog waarvan de lange balk in betere staat bleek dan die van de ‘goede’.
Het houten scharnier deel bleek er echter ongeveer even slecht aan toe te zijn maar met als voordeel dat er tenminste geen afgebroken schroef in het hout zat. En het scharnier zelf was ook stuk minder krom en vrij makkelijk recht te buigen.
(Geen idee wat die mensen op het voeteneind van hun bedden deden
maar die dingen hebben veel harde klappen te verwerken gehad.
)
Dus ik het houten scharnierdeel van de kapotte gaan opknappen om de ‘goede’ lattenbodem mee te repareren:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7VT92M6UZVg7Vz9LNrYDjdW2.jpg?f=user_large)
Het gat waar het nokje van het metalen deel in valt was hier iets minder uitgewoond en de schroefgaten heb ik uitgeboord om ze goed te kunnen vullen met twee componenten houtvuller.
Laten uitharden en vervolgens vlak gemaakt met een beitel.
Vooraf had ik bepaalt waar de uitsparing voor het nokje zat middels de
deuvel jig die ik eerder had aangeschaft.
Vandaar ook dat die specifieke potloodmarkeringing op het hout staan. De gaten zitten toevallig precies 32mm uit elkaar wat bij de jig ook zo is, zal wel een of andere standaard zijn vermoed ik.
Nadat de houtvuller goed uitgehard was de deuvel jig gebruikt om het gat voor het nokje weer op precies dezelfde plek terug te krijgen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8cuJUyj8hSNEsp8Ycy9Uq3pA.jpg?f=user_large)
De twee gaten voor de schroefjes heb ik niet met de jig geboord maar simpelweg door het scharnier met het nokje in het gat te leggen en evenwijdig te houden met het hout. Vervolgens het midden van de gaten bepaald met de kleinste van deze Trend 13409 centreerborenset set:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VX7ZdTHvRDk0STMvj9SOnvOQ.jpg?f=user_large)
Puur om het midden te bepalen overigens van anders zou het gat te groot worden, dus die daarna met de hand geboord met een kleiner boortje van 1,5mm
Ben er nu klaar voor om de zogenaamd goede lattenbodem daadwerkelijk zo te krijgen door het vervangen van wat onderdelen van de kapotte.
Wordt vervolgd…