Moet jij me even uitleggen waarom jij vind dat dat zo is.nokiaan958GB schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:08:
[...]
Probeer je nu stoer te doen of heb je echt nooit geleerd dat je je schaaf nooit zo mag neerleggen![]()
![]()
Je geeft iig niet het goede voorbeeld
De komschijf is gebruikt op de plek waar nieuwere tegels zaten. Pasta lijm.doktervictor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Sinds 2020 is tegellijm gebruikt voor 1984 ook verdacht gesteld voor asbest. Werd hier bij een sloopmelding en inventarisatie op geattendeerd door toko die dat deed. Dit ging om kozijnen, maar tipte mij. Met name keuken, wc en badkamer tegellijm is verdacht.
Link naar Ascert. Van diverse commerciële toko's zijn ook rapporten online te vinden die beweren tot wel 10% van de gebruikte lijm. Daar zit dan enkele tienden van procenten of een paar procent asbest in![]()
Tis aan eenieder wat je met deze kennis doet, maar komschijven zijn denk ik wel een worstcase scenario qua verwijderen.
De achterwand was wel oudere lijm die ging gelukkig simpel los met een steek/plamuur mes.
Ik heb overigens vrij veel mn p3 masker op gehad tijdens hakken,
Maar goed om te weten..... En met zeil en tapijt is dat ook vaak een risico als al een flinke tijd ligt.
Ik doe altijd wel een p3 masker op met oude vloerbedekking weg slopen.
Al is t maar voor t fijne stof dat vaak vrij komt met los trekken.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
Moet jij me even uitleggen waarom jij vind dat dat zo is.
* copykat legt hem overigens wel vaak op zn kant om te voorkomen dat de snijvlak vd beitel niet het oppervlak waar ik hem neer leg beschadigd.
Wat overigens weer een nieuw probleem oplevert.
Als je hem kantelend op pakt rust de hoek van de beitel even op de tafel wat hem scheef kan tikken of een puntje in de tafel kan maken.
En als je hem recht op tilt moet je op letten niet in de scherpe beitel te grijpen.
Dus ik ben ook benieuwd of er meer speelt.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
:strip_exif()/f/image/PpNRYeWpoW7K34LdjRF349dz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M8ZBUfu9UHEJhfVLtAyep8mr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cusVXimYLqBpQfclWNS5K4tT.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier de overgang van de bestaande muur (rechts) naar de muur van de aanbouw (links). De muur van de aanbouw was niet helemaal gelijk met de muur van de woning. Er zijn toen 2 gipsplaten tegenaan geschroefd om het gelijk te trekken. Daar heb ik helaas geen foto van. Nu is er een scheur ontstaan in het stucwerk tussen de aanbouw en de bestaande muur.
Hoe los ik dit het beste op? Ik heb een paar keer op de gipsplaten getikt met mijn hand en merk dat daar gewoon wat speling in zit waardoor de scheuren vermoedelijk ontstaan. Is dit een kwestie van de gipsplaten nog eens beter in de muur schroeven, een gipsbandje over de spleet en er een keer met fix&finish over heen? Of is dat te simpel gedacht?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ivm beschadigen snijvlak of ondergrond.copykat schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:16:
[...]
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.
* copykat legt hem overigens wel vaak op zn kant om te voorkomen dat de snijvlak vd beitel niet het oppervlak waar ik hem neer leg beschadigd.
Wat overigens weer een nieuw probleem oplevert.
Als je hem kantelend op pakt rust de hoek van de beitel even op de tafel wat hem scheef kan tikken of een puntje in de tafel kan maken.
En als je hem recht op tilt moet je op letten niet in de scherpe beitel te grijpen.
Dus ik ben ook benieuwd of er meer speelt.
Ik trek meestal of de beitel in, of leg er iets duns onder. Ben er ook al meerdere keren door de interwebz op aangesproken.
Als ik dat vroeger flikte met de schaaf van mijn pa....HTT-Thalan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
Ding moest op zijn kant liggen want anders was de schuur te klein...
Daarom dus.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ah, dus als je een stuk karton of een stuk spaanplaat hebt waar je de schaaf op zet/legt maakt t niet meer uit.
Dus gewoon een stukje karton of een oude borden onderlegger of boardkarton in de buurt van je werk neer leggen en dan maakt t niet uit hoe je hem neer legt.
Dus gewoon een stukje karton of een oude borden onderlegger of boardkarton in de buurt van je werk neer leggen en dan maakt t niet uit hoe je hem neer legt.
Sinds ik er een latje onderleg en een Tormek heb doe ik er sowieso niet meer moeilijk overcopykat schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:53:
Ah, dus als je een stuk karton of een stuk spaanplaat hebt waar je de schaaf op zet/legt maakt t niet meer uit.
Dus gewoon een stukje karton of een oude borden onderlegger of boardkarton in de buurt van je werk neer leggen en dan maakt t niet uit hoe je hem neer legt.![]()
Dus jouw reden waarom ik mijn schaaf niet zo mag neerleggen is "omdat ik dat ook niet mocht van mijn pa"?Ronald.42 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:35:
[...]
Als ik dat vroeger flikte met de schaaf van mijn pa....
Ding moest op zijn kant liggen want anders was de schuur te klein...
Daarom dus.
https://factschology.com/...y-ladder-experiment-truth
Ik ben op die foto bezig een blad te schaven. Dat gaat in de regel het beste met het snijvlak naar onderen. Tenzij jouw vader naast het het uitfoeteren van zijn kroost ook andere vaardigheden had waarvan ik me op dit moment niet bewust ben, blijf ik dat op deze wijze doen.
En mocht het je gaan om beschadigingen (wanneer in opslag) - dat blad is oneindig veel harder dan de houten planken waarop hij ligt wanneer niet in gebruik, en op die wijze is de kans dat ik er per ongeluk met mijn hand langs ga bij het pakken van een andere schaaf, of het blad langs iets hard haal bij het eruit pakken, oneindig veel kleiner.
Mijn vader heeft twee handen zo links dat het een wonder is dat 'ie rechtuit auto kan rijden, dus ik heb het voordeel dat ik alles zelf uit heb mogen zoeken wat klussen aangaat.
Ik ga mij er ook even in mengen: vroeger op de LTS werd het er al vanaf de eerste les ingeramd dat je de schaven op zijn kant moet leggen. Het moet een gewoonte worden zodat je nooit de fout maakt m vlak neer te leggen op een harde ondergrond.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:28:
[...]
Dus jouw reden waarom ik mijn schaaf niet zo mag neerleggen is "omdat ik dat ook niet mocht van mijn pa"?
Ik ben op die foto bezig een blad te schaven. Dat gaat in de regel het beste met het snijvlak naar onderen. Tenzij jouw vader naast het het uitfoeteren van zijn kroost ook andere vaardigheden had waarvan ik me op dit moment niet bewust ben, blijf ik dat op deze wijze doen.
En mocht het je gaan om beschadigingen (wanneer in opslag) - dat blad is oneindig veel harder dan de houten planken waarop hij ligt wanneer niet in gebruik, en op die wijze is de kans dat ik er per ongeluk met mijn hand langs ga bij het pakken van een andere schaaf, of het blad langs iets hard haal bij het eruit pakken, oneindig veel kleiner.
Mijn vader heeft twee handen zo links dat het een wonder is dat 'ie rechtuit auto kan rijden, dus ik heb het voordeel dat ik alles zelf uit heb mogen zoeken wat klussen aangaat.
Ah, onbedachtzaamheid dus.BlueSS50 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:53:
Ik ga mij er ook even in mengen: vroeger op de LTS werd het er al vanaf de eerste les ingeramd dat je de schaven op zijn kant moet leggen. Het moet een gewoonte worden zodat je nooit de fout maakt m vlak neer te leggen op een harde ondergrond.
Wat ik er bij mezelf ingeramd heb is om nooit onbedachtzaam met gereedschap om te gaan. Dus ook niet te moe, chagrijnig of afgeleid door andere zaken. Ik dubbelcheck steeds mijn positie, waar eventuele stukken hout of metaal heen kunnen vliegen als iets het begeeft, en of ik mijn gereedschap kan slopen met wat ik van plan ben te doen.
Dat betekent dus dat ik mijn schaaf niet 'per ongeluk' op mijn gietijzeren zaagtafel neerleg
Meng me als LINKShandige knutselaar er ook even in. Heb twee GOEDE handen. Bij goed klussen komt het er op aan dat je goede voorbereidingen treft. Is al het gereedschap on orde, materiaal ook allemaal aanwezig, maak vooraf een plan, meet alles op enzovoort.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:14:
[...]
Ah, onbedachtzaamheid dus.
Wat ik er bij mezelf ingeramd heb is om nooit onbedachtzaam met gereedschap om te gaan. Dus ook niet te moe, chagrijnig of afgeleid door andere zaken. Ik dubbelcheck steeds...
Mijn vader heeft twee handen zo links dat het een wonder is dat 'ie rechtuit auto kan rijden, dus ik heb het voordeel dat ik alles zelf uit heb mogen
Wat ik zelf met een schaaf doe alvorens te gebruiken is kijken of het mes nog scherp is. Haal die er vaak uit en slijp die even bij met een fijne korrel slijpsteen.
Ik heb een dilemma.
Keuken gesloopt, voorbereidingen zijn getroffen waaronder een aantal sleuven voor radiator en electriciteit. Daaroverheen gisteren netjes gestuct en sinds die tijd hebben wij 2 ventilatoren erop staan en raam/deur open om het vocht eruit te krijgen.
Morgen komen ze de radiator plaatsen en ik heb eigenlijk totaal geen zin om achter de nieuwe radiator te moeten gaan kutten met verf.
Zo ziet het er nu uit, ik verwacht dat de horizontale vlakken nog wel droog raken voor ik thuis ben vanmiddag, maar de verticale banen natuurlijk niet.
:strip_exif()/f/image/OOIGDfcdXcbzE2qfG61ciTgx.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het absoluut een HEEL SLECHT IDEE om vanavond toch een gedeelte van die muur te schilderen waar de radiator gaat komen? Dat het er uiteindelijk niet perfect uitziet is prima, het gaat er gewoon om dat er iig iets van verf zit zodat ik niet hoef te klooien met de radiator. Een 2de laag doe ik wel als alles goed droog is.
Keuken gesloopt, voorbereidingen zijn getroffen waaronder een aantal sleuven voor radiator en electriciteit. Daaroverheen gisteren netjes gestuct en sinds die tijd hebben wij 2 ventilatoren erop staan en raam/deur open om het vocht eruit te krijgen.
Morgen komen ze de radiator plaatsen en ik heb eigenlijk totaal geen zin om achter de nieuwe radiator te moeten gaan kutten met verf.
Zo ziet het er nu uit, ik verwacht dat de horizontale vlakken nog wel droog raken voor ik thuis ben vanmiddag, maar de verticale banen natuurlijk niet.
:strip_exif()/f/image/OOIGDfcdXcbzE2qfG61ciTgx.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het absoluut een HEEL SLECHT IDEE om vanavond toch een gedeelte van die muur te schilderen waar de radiator gaat komen? Dat het er uiteindelijk niet perfect uitziet is prima, het gaat er gewoon om dat er iig iets van verf zit zodat ik niet hoef te klooien met de radiator. Een 2de laag doe ik wel als alles goed droog is.
blup
Slecht idee ja. Dat vocht moet, wilt en gaat uit die muur. Als je het vervolgens gaat opsluiten met verf....Bezulba schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:12:
Ik heb een dilemma.
[Afbeelding]
PSN: Flix20-NL
Eigenlijk weet je het zelf ook wel, het is inderdaad een heel slecht idee. Tenminste dat is wat ik er van denk natuurlijk...Bezulba schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:12:
Ik heb een dilemma.
[Afbeelding]
Ik had al een vermoeden ja, maar toch even checken..Flix20 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:15:
[...]
Slecht idee ja. Dat vocht moet, wilt en gaat uit die muur. Als je het vervolgens gaat opsluiten met verf....
blup
@Bezulba Als je radiator wordt geplaatst met een thermostaatkraan en een voetventiel koppel je hem even af als je muur droog is toch?
K to the KillaZ
Goed punt. Dat is de nette oplossing.KillaZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:37:
@Bezulba Als je radiator wordt geplaatst met een thermostaatkraan en een voetventiel koppel je hem even af als je muur droog is toch?
blup
@Rzaan Een whiteboard hangt vlak tegen de muur.
En dat ding is plat, dus er zijn nauwelijks uittrek krachten op de plug.
Je belast de schroef enkel op afschuiving.
Een 4.5mm schroef gaat echt niet kapot van een gewicht wat je met 2 man kan optillen.
Je hebt 3 bevestigingen met 4 boorgaten.
Dus er gaan 12 schroeven in.
Dit kan gewoon met de door jouw voorgestelde 6mm duo-power pluggen.
Deze mogen 50kg per stuk hebben.
De enige "zorg" is de lengte van 30mm.
Je hebt als er 10mm stuc op de muur zit nog maar 20mm in de muur zitten.
Dit is te weinig.
Ik zou dan een maatje langer pakken.
De 6x50 duopower bijvoorbeeld.
8mm diameter is onnodig zwaar uitgevoerd.
Een 4.5mm schroef gaat echt niet kapot van een gewicht wat je met 2 man kan optillen.
Dit is te weinig.
[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 24-10-2024 11:36 ]
Hoe lang geleden is er gestuct? Het verbaasde mij onlangs eigenlijk wel hoe snel het droogde. In een week was het helemaal droog. Maar de stucadoor zei ook al: niet gaan verven voordat alles egaal wit is.Bezulba schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:12:
Ik heb een dilemma.
[Afbeelding]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Zijn deze natte plekken niet de sleuven/gaten in de muur? Die zijn al snel etterlijke centimeters diep en dat kost tijd. Er is een ongeschreven regel dat stucwerk per dag 1 millimeter droogt.Metalfreak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
Hoe lang geleden is er gestuct? Het verbaasde mij onlangs eigenlijk wel hoe snel het droogde. In een week was het helemaal droog. Maar de stucadoor zei ook al: niet gaan verven voordat alles egaal wit is.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Alsof je hebt meegekeken hier thuis!FRANQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:44:
Dit is te weinig.
Ik had de 8 x 65 gekocht. Maar toen ik ze in het echt zag, schrok ik toch wel.
Lang, massief.
Dus alsnog nieuwe set van plug + schroef gekocht.
6 x 50 (dat is de plug) met een schroef erbij van 60.
Makkelijk boren, makkelijk plaatsen en de beugels zitten muurvast.
Even met een paar extra schroeven vastzetten, scheur even insnijden met een scherp mes, gaas of papier erover, naad uitwaaieren en schilderen. Hoef je geen Fix en Finish te gebruiken.miicker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:27:
Hoe los ik dit het beste op? Ik heb een paar keer op de gipsplaten getikt met mijn hand en merk dat daar gewoon wat speling in zit waardoor de scheuren vermoedelijk ontstaan. Is dit een kwestie van de gipsplaten nog eens beter in de muur schroeven, een gipsbandje over de spleet en er een keer met fix&finish over heen? Of is dat te simpel gedacht?
Zichtbaar droog en gemeten droog met een vochtemeter zijn wel 2 verschillende dingen.Metalfreak schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
Hoe lang geleden is er gestuct? Het verbaasde mij onlangs eigenlijk wel hoe snel het droogde. In een week was het helemaal droog. Maar de stucadoor zei ook al: niet gaan verven voordat alles egaal wit is.
Vocht is nasty... Altijd meten en als je langer kunt wachten.. langer wachten
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Nette oplossing. ALS het uitgewerkt is en niet verder gaat scheuren.MuddyMagical schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Even met een paar extra schroeven vastzetten, scheur even insnijden met een scherp mes, gaas of papier erover, naad uitwaaieren en schilderen. Hoef je geen Fix en Finish te gebruiken.
Ik vind een schroef van 6mm al serieus zwaar.FRANQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:44:
@Rzaan Een whiteboard hangt vlak tegen de muur.
Een 6mm schroef gaat echt niet kapot van een gewicht wat je met 2 man kan optillen.
Dit is te weinig.
Met 12x 4x45 blijft die ook hangen.
Rustaag, ik heb er werkelijk nog nooit over nagedacht ding mag niet op het mes staan punt!HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:28:
[...]
Dus jouw reden waarom ik mijn schaaf niet zo mag neerleggen is "omdat ik dat ook niet mocht van mijn pa"?
Dat zit hier gewoon in het systeem
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Prima, maar ik moedig zelf kritisch nadenken aan in plaats van klakkeloos aanwijzingen opvolgenRonald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
Rustaag, ik heb er werkelijk nog nooit over nagedacht ding mag niet op het mes staan punt!
De plug is 6mm, de schroef is 4,5mm3_s schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Ik vind een schroef van 6mm al serieus zwaar.
Met 12x 4x45 blijft die ook hangen.
Ik heb inderdaad per ongeluk 6mm schroef getypt, ik pas het aan.
Wat bedoel je precies met uitwaaieren?MuddyMagical schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:52:
[...]
Even met een paar extra schroeven vastzetten, scheur even insnijden met een scherp mes, gaas of papier erover, naad uitwaaieren en schilderen. Hoef je geen Fix en Finish te gebruiken.
Op een stenen/betonnen ondergrond eens.Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
Rustaag, ik heb er werkelijk nog nooit over nagedacht ding mag niet op het mes staan punt!
Maar op welke houtsoort dan ook kan je hem prima op het met zetten.
Zoals @HTT-Thalan aangeeft, is dat qua snij risico ook veiliger.
Je zal even blind dat ding oppakken en met je vinger langs het mes schaven.
Werk ik bij of slijp ik even met een fijn korrelige wetsteen....vincent_1971 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:37:
[...]
Meng me als LINKShandige knutselaar er ook even in. Heb twee GOEDE handen. Bij goed klussen komt het er op aan dat je goede voorbereidingen treft. Is al het gereedschap on orde, materiaal ook allemaal aanwezig, maak vooraf een plan, meet alles op enzovoort.
Wat ik zelf met een schaaf doe alvorens te gebruiken is kijken of het mes nog scherp is. Haal die er vaak uit en slijp die even bij met een fijne korrel slijpsteen.

Voor de rest hier ook een linkshandige die ook met rechts heel veel kan zelfs recht met de hand zagen.
Of met een hamer op een steenbeitel slaan met rechts zonder op mn linker hand te slaan.
Mijn schaven liggen in een laatje met mes naar beneden rustig stil.
De gene met een snel stel functie mes ingetrokken, de oude blokschaven gewoon op matje (oude bordenleggers zijn top)
Spookschaafjes netjes op een rijtje.
En die van mij staan op punt... krullen zo dun dat je erdoorheen kunt kijkenFRANQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:40:
[...]
Op een stenen/betonnen ondergrond eens.
Maar op welke houtsoort dan ook kan je hem prima op het met zetten.
Zoals @HTT-Thalan aangeeft, is dat qua snij risico ook veiliger.
Je zal even blind dat ding oppakken en met je vinger langs het mes schaven.
Owh ja dat ben ik volledig met je eens.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Prima, maar ik moedig zelf kritisch nadenken aan in plaats van klakkeloos aanwijzingen opvolgen. En soms vind je door eigenwijze dingen te doen juist hele nieuwe dingen uit...
Ik ben wat dat betreft ook een knutselaar uitvinder hobbyist die gewoon doet wat mij een goed idee lijkt.
Maar het gereedschap was vroeger in den beginne een godswonder als ik er aan mocht zitten.
Die ouwe was zuinig op zijn spul, als ik er wat een rommeltje van maakte bleef de schuur op slot.
Zo staat me ook nog bij dat het niet de bedoeling was om een handzaag voor hout op de grond te leggen, heeft een week geduurd voor ik verder kon met het bouwen van mijn hut, dat ging wat lastig zonder gereedschap
Je gaas of tape is 8cm breed ofzo. Als je puur daarover stuc doet dan blijf je de voeg zien als een soort heuvel / verhoging op je muur.
Met uitwaaieren (feathering) ga je aan beide kanten het hoogteverschil op de muur opvangen in 15 of 20 cm. Hiermee verberg je de verhoging waar de scheur onder zit.
YouTube: Taping and Mudding 101 (How to feather an edge) Hij legt het wel goed uit.
Ik heb nog reactie op je vraag gezien maar als ik het zo zie zijn ze vergeten er een wapeningsband op te zetten. Ik gebruik meestal gaas tape, maar inprincipe kan papier of vezel ook.miicker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet hier de overgang van de bestaande muur (rechts) naar de muur van de aanbouw (links). De muur van de aanbouw was niet helemaal gelijk met de muur van de woning. Er zijn toen 2 gipsplaten tegenaan geschroefd om het gelijk te trekken. Daar heb ik helaas geen foto van. Nu is er een scheur ontstaan in het stucwerk tussen de aanbouw en de bestaande muur.
Maar wat je dus doet is over de gehele lengte van de scheur iets breder dan de band beetje uitbikken dus gewoon wat stuc erafhalen. Vervolgens even schoonmaken liefste wat voorstrijk maar zonder moet ook wel lukken. Als je zelfklevende band hebtm die kan je er dan zo opplakken. Pak je nietklevend, eerst even dun laagje stuc als 'lijm'. Vervolgens mooi afsmeren met stuc. Neem aan dat je muur recht is dus dan kan je gewoon de uiteindes gebruiken om recht af te smeren. ff laten drogen meestal 30min ong, en dan netjes afmessen. Paar dagen laten drogen, oververven en klaar is kees.
Hier een filmpje van het proces op gipsplaat, ze gebruiken gaas (vind ik het fijnste werken).
YouTube: Siniat: Afwerken van gipsplaten met zelfklevende gaasband
Ja ik ben ook zuinig op mijn spullen, maar tot een punt. Een zaagtafel is een zaagtafel en wordt niet vertroeteld, en soms valt er wel eens wat, kan gebeuren. En momenteel is het een grote zwijnestal, maar dat wordt vóór het volgende project weer helemaal in orde gebrachtRonald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:44:
[...]
Owh ja dat ben ik volledig met je eens.
Ik ben wat dat betreft ook een knutselaar uitvinder hobbyist die gewoon doet wat mij een goed idee lijkt.
Maar het gereedschap was vroeger in den beginne een godswonder als ik er aan mocht zitten.
Die ouwe was zuinig op zijn spul, als ik er wat een rommeltje van maakte bleef de schuur op slot.
Zo staat me ook nog bij dat het niet de bedoeling was om een handzaag voor hout op de grond te leggen, heeft een week geduurd voor ik verder kon met het bouwen van mijn hut, dat ging wat lastig zonder gereedschap
@Ronald.42
Ik ben al blij als hij zn papier,touw en hout snijsels na t testen van zn bijlen, messen, beitels enz die hij slijpt weer opruimt.
OF DE WERKBANK VRIJ MAAKT VAN MEUK na het hobbyen!
* copykat is ook een sloddevos n moet regelmatig stevig opruimen maar om nu voor beide de troep te moeten opruimen omdat ik iets niet kan vinden....
Overigens ik heb wel wat gereedschap dat van MIJ is en alleen gepakt mag worden door mij of met mij er bij.
Setje , kistje, houtbeitels. Klassieke schaven stanley nr 25.
Cirkelzaag, (16 dus sommige dingen moet je even rustig leren.)
Mn nieuwe afkortzaag.
En nog wat meet gereedschap.
Mn slijpstenen voor mn keuken messen.
Mn nieuwe wera setjes, vde en mn cyclopratelset.
Voor de rest veel plezier maar netjes behandelen en opruimen.
Scherpe beitels, messen enzo is hij ondertussen aan gewend en behandeld ze met respect.
Hij slijpt, wet ze, maakt ze mooi met gunolie vind hij leuk om te doen.
Ik heb nog wat oude handzagen zal eens een youtube filmpje over tanden slijpen en zetten bij hem droppen....
Ik ben al blij als hij zn papier,touw en hout snijsels na t testen van zn bijlen, messen, beitels enz die hij slijpt weer opruimt.
* copykat is ook een sloddevos n moet regelmatig stevig opruimen maar om nu voor beide de troep te moeten opruimen omdat ik iets niet kan vinden....

Overigens ik heb wel wat gereedschap dat van MIJ is en alleen gepakt mag worden door mij of met mij er bij.
Mn nieuwe afkortzaag.
Scherpe beitels, messen enzo is hij ondertussen aan gewend en behandeld ze met respect.
Ik heb nog wat oude handzagen zal eens een youtube filmpje over tanden slijpen en zetten bij hem droppen....

Als ik bezig ben is het meestal ook een grote teringzooi en als het project dan klaar is ruim ik de boel weer op.HTT-Thalan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
Ja ik ben ook zuinig op mijn spullen, maar tot een punt. Een zaagtafel is een zaagtafel en wordt niet vertroeteld, en soms valt er wel eens wat, kan gebeuren. En momenteel is het een grote zwijnestal, maar dat wordt vóór het volgende project weer helemaal in orde gebracht.
Vooral als ik thuis bezig ben en ergens anders ook nog wat klusjes heb is het een chaos, dan ligt de schuur bezaaid met materiaal en gereedschap en deels ligt er dan nog wat in de auto.
Tot op een punt dat ik zoek om een stuk gereedschap dat ik twee tellen terug nog in mijn handen had
Dat dus...Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:26:
[...]
.
Tot op een punt dat ik zoek om een stuk gereedschap dat ik twee tellen terug nog in mijn handen had
Zo irritant als je net 10min geleden nog gezien hebt en niet kan vinden....
Owh het kleine tuig mag hier bijna alles gebruiken.copykat schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:59:
@Ronald.42
* copykat is ook een sloddevos n moet regelmatig stevig opruimen maar om nu voor beide de troep te moeten opruimen omdat ik iets niet kan vinden....![]()
![]()
Mn nieuwe afkortzaag.
Tenminste wat handgereedschap betreft accuboormachine en decoupeerzaag mag ook.
Maar oudste (11 jaar) staat ook wel eens met de draaibank en de kolomboormachine te prutsen maar dat is alleen als ik erbij ben.
Afkortzaag en cirkelzaagmachines in het algemeen is een no go.
Gasbrander ook alleen als ik erbij ben.
Dan vind ie ineens dat ie smid moet worden of zo
Heeft hij van oude hoefijzers zijn naam gemaakt, maar hij kon die dingen niet buigen.
Dus ik zei van als je ze roodheet stookt dan lukt het je wel.
Dan moet er natuurlijk van alles heet gestookt worden
Laat ze maar lekker een beetje om rotzooien zolang het maar veilig blijft.
Owh kolomboor. Het was ten dage van 19honderd 93tig in het praktijk lokaal op de MTS....
Knurft vd klas , warhoofd, boortje 13mm er in goed vast zetten met t kroonsleuteltje want anders gaat ie slippen...
Ja meester.
(De meester had beter kunnen uit leggen dat je na het vastzetten het sleuteltje UIT de kroonkrans moet halen VOORDAT je hem aan zet....
Ding stond natuurlijk nog op highspeed met de band en floink ding werd door het tot dan toe dichte raam geslingerd. Gelukkig goede kant op niet naar zn hoofd. (in die tijd was safetyschermpjes een plexiglazen plaatje op een beugeltje zonder safetyswitch)
Ik leer mn zoon vooral de klassiekers die ooit een keer mis gaan in te zien en te ontlopen.
Zelfde als overals met (te) lange mouwen in praktijk lokaal een echte no go. Zo'n kolomboormachine trekt je arm van je romp als je vast komt te zitten. Ik heb bbq shorts als vuilvanger in mn hobbyruimte.
Altijd stekker/accu er uit als je aan een machine sleutelt met zaagjes.
Decoupeerd heeft een slotjes stand en die druk ik standaard in na gebruik.
Knurft vd klas , warhoofd, boortje 13mm er in goed vast zetten met t kroonsleuteltje want anders gaat ie slippen...
Ja meester.
(De meester had beter kunnen uit leggen dat je na het vastzetten het sleuteltje UIT de kroonkrans moet halen VOORDAT je hem aan zet....
Ding stond natuurlijk nog op highspeed met de band en floink ding werd door het tot dan toe dichte raam geslingerd. Gelukkig goede kant op niet naar zn hoofd. (in die tijd was safetyschermpjes een plexiglazen plaatje op een beugeltje zonder safetyswitch)
Ik leer mn zoon vooral de klassiekers die ooit een keer mis gaan in te zien en te ontlopen.
Zelfde als overals met (te) lange mouwen in praktijk lokaal een echte no go. Zo'n kolomboormachine trekt je arm van je romp als je vast komt te zitten. Ik heb bbq shorts als vuilvanger in mn hobbyruimte.
Altijd stekker/accu er uit als je aan een machine sleutelt met zaagjes.
Decoupeerd heeft een slotjes stand en die druk ik standaard in na gebruik.
Afgelopen tijd veel vragen gesteld hier en veel hulp gekregen voor de verbouwing waarin ik het een en ander zelf heb gedaan. Ook een hoop laten doen. Hieronder even een overzicht van de verbouwing voor de liefhebber. Sorry alvast voor de lange post.
Oud:
(foto's nog van Funda)
:strip_exif()/f/image/lUegxRfN3RZPGGs9pqQZATnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qg1LIJ66GN6LcAQAxDJ66Qqs.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens:
Muur slopen:
:strip_exif()/f/image/vJlRi01xQPMbprfYjkEXWWyg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OR5pxn5tquQjhMJrlVdRZ2Y8.jpg?f=fotoalbum_large)
Keuken slopen:
:strip_exif()/f/image/zxUg2iEUouVthp0ELKnEzFge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xAWgrdIqtddfnMi2l2Gj2CDX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hJ1KYwUnvZl98MDqk1Ta0M1C.jpg?f=fotoalbum_large)
Kozijnen + tegels verwijderen:
:strip_exif()/f/image/p18IPZjLyWHWxUKN70Bzgapn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Elu7tDCzlfO4mLOeQWFYcsN.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot zo ver dingen die ik zelf heb gedaan
Verbouwing:
:strip_exif()/f/image/6VwujuEjHtwtjgTDOiNPmjSx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZYiNu7zAWNw1pytO5EQ3JjL.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanbouw die gemaakt is in de fabriek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1aNbJoomTbkXq2tc4tFxwMM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ONLiNWYWTBVxZUaG1fJPUxj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LV839oL4UAscVHoDmEU0eZIi.jpg?f=user_large)
Aanbouw plaatsen met kraan van 140 ton:
:strip_exif()/f/image/8doe02a8LEjO9dbRy6xXXD8S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6g11BQ4SAcdIUmZVwTvbjwt0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P3UvF2GX4K6nmIqRVOccwVnw.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanbouw geplaatst:
:strip_exif()/f/image/4sddSpwMaK9ldUasv0gqiEoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wel weer dingen zelf doen: ombouw voor de keuken maken + tegels plaatsen
:strip_exif()/f/image/TG1TbFQOGsoNYS9JoUFNEkST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LI8FO1rCmqFKKhCJ5Yx8hxVD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jd7rMKz3CDIsFgr24XO9B3N8.jpg?f=fotoalbum_large)
Keuken laten plaatsen:
:strip_exif()/f/image/AMSTdgtd8YqD12kAAO0iICOd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe garagedeur:
:strip_exif()/f/image/PUjqiKgtshHFXa3wlefteehg.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/xeSJrEn4McQUHOqIB81GZYLk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Dz5KpVvbMrC3KA8Q0rl3YL3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QbZH1SwhlMUl30Anh60EfbNa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k50epe5P7ydrll3XCiFSYWvF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/teG0MhnMtTSbjCyEwBFxyCcC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1k6dEGCePaLaa932YLjByAUL.jpg?f=fotoalbum_large)
De oplettende kijker zal denken: maar in de fabriek zat er toch een kozijn in, maar die is er uit toen hij over het huis getild werd?
Klopt. Die had er in moeten zitten. Maar helaas had moeder natuur andere plannen en is deze er bij het transport uitgewaaid. Zie deze post van Rijkswaterstaat. Foto:

Is +- 4 weken later door de aannemer opgelost (er moest toen weer een kraan komen om het kozijn in zijn volledigheid over het huis heen te tillen, omdat we door de aanbouw geen achterom meer hadden.
Oud:
(foto's nog van Funda)
:strip_exif()/f/image/lUegxRfN3RZPGGs9pqQZATnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qg1LIJ66GN6LcAQAxDJ66Qqs.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens:
Muur slopen:
:strip_exif()/f/image/vJlRi01xQPMbprfYjkEXWWyg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OR5pxn5tquQjhMJrlVdRZ2Y8.jpg?f=fotoalbum_large)
Keuken slopen:
:strip_exif()/f/image/zxUg2iEUouVthp0ELKnEzFge.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xAWgrdIqtddfnMi2l2Gj2CDX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hJ1KYwUnvZl98MDqk1Ta0M1C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p18IPZjLyWHWxUKN70Bzgapn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Elu7tDCzlfO4mLOeQWFYcsN.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbouwing:
:strip_exif()/f/image/6VwujuEjHtwtjgTDOiNPmjSx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZYiNu7zAWNw1pytO5EQ3JjL.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1aNbJoomTbkXq2tc4tFxwMM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ONLiNWYWTBVxZUaG1fJPUxj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LV839oL4UAscVHoDmEU0eZIi.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8doe02a8LEjO9dbRy6xXXD8S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6g11BQ4SAcdIUmZVwTvbjwt0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P3UvF2GX4K6nmIqRVOccwVnw.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanbouw geplaatst:
:strip_exif()/f/image/4sddSpwMaK9ldUasv0gqiEoG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TG1TbFQOGsoNYS9JoUFNEkST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LI8FO1rCmqFKKhCJ5Yx8hxVD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jd7rMKz3CDIsFgr24XO9B3N8.jpg?f=fotoalbum_large)
Keuken laten plaatsen:
:strip_exif()/f/image/AMSTdgtd8YqD12kAAO0iICOd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe garagedeur:
:strip_exif()/f/image/PUjqiKgtshHFXa3wlefteehg.jpg?f=fotoalbum_large)
Eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/xeSJrEn4McQUHOqIB81GZYLk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Dz5KpVvbMrC3KA8Q0rl3YL3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QbZH1SwhlMUl30Anh60EfbNa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k50epe5P7ydrll3XCiFSYWvF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/teG0MhnMtTSbjCyEwBFxyCcC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1k6dEGCePaLaa932YLjByAUL.jpg?f=fotoalbum_large)
De oplettende kijker zal denken: maar in de fabriek zat er toch een kozijn in, maar die is er uit toen hij over het huis getild werd?
Klopt. Die had er in moeten zitten. Maar helaas had moeder natuur andere plannen en is deze er bij het transport uitgewaaid. Zie deze post van Rijkswaterstaat. Foto:
Is +- 4 weken later door de aannemer opgelost (er moest toen weer een kraan komen om het kozijn in zijn volledigheid over het huis heen te tillen, omdat we door de aanbouw geen achterom meer hadden.
Je legt iets scherps op een ondergrond waardoor je mes bot kan worden of de ondergrond kan beschadigen.HTT-Thalan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
Vergelijk het met autorijden. Je aanleren altijd je richtingaanwijzer aan te doen als je afslaat. Ook als er geen mensen in de buurt zijn. Hoef je er ook niet meer overna te denken. Simpel toch? Als iedereen dat nou eens deed
Hi! Ik moet een vensterbank met 3,5 centimeter ophogen voor de nieuwe vensterbank geplaatst kan worden. De vensterbank komt tegen een kunststof kozijn. Ik ben er nog niet aan uit hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Belangrijk om te weten is dat ik nu vast moet ophogen, omdat de stukadoor volgende week komt stucen, maar de vensterbank wordt pas over een paar weken geplaatst. Dus montage purschuim o.i.d. is geen optie.
Wat Googlen gaf mij 2 opties:
Optie 1: ophogen met cement
Welke soort cement gebruik ik dan?
Optie 2: opvullen met hout
Welke houtsoort gebruik ik dan?
Belangrijk om te weten is dat ik nu vast moet ophogen, omdat de stukadoor volgende week komt stucen, maar de vensterbank wordt pas over een paar weken geplaatst. Dus montage purschuim o.i.d. is geen optie.
Welke soort cement gebruik ik dan?
- Alles-in-één-mortel
- Snelcement
- Zandcement snel
- Iets anders
:strip_exif()/f/image/iEgWgZHpWO7VnPqIMRzv5XVa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door P1nGu1n op 24-10-2024 23:11 ]
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Dat heb ik na 2 minuten al als ik alleen met een rolmaat in een op te knappen kamer bezig benRonald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Paar vurenhouten klosjes eronder, goed vastkitten aan je vensterbank. nieuwe vensterbank afritten tegen je kozijn en klaar.P1nGu1n schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:10:
Hi! Ik moet een vensterbank met 3,5 centimeter ophogen voor de nieuwe vensterbank geplaatst kan worden. De vensterbank komt tegen een kunststof kozijn. Ik ben er nog niet aan uit hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Welke soort cement gebruik ik dan?En kan het rechtstreeks tegen het kozijn worden gestort of moet er nog iets tussen?
- Alles-in-één-mortel
- Snelcement
- Zandcement snel
- Iets anders
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb een mooi stuk muur, ingeklemd tussen twee stukjes zijmuur, en dat stuk is precies geen 300cm breed. Maar, aan de voorkant ongeveer 297,5cm, achter 299cm.
Precies te smal voor een IKEA PAX garderobekast van 300cm dus. Nu overweeg ik een aantal 'oplossingen'. Ik zou een compartiment van de kast kleiner kunnen maken, maar dan moet ik daar geen lades in verwerken, alleen planken. Maar, ik wilde met schuifdeuren werken, en verwacht dat ik daar dan ook mee in de problemen kom?
Iemand ervaring/tips?
Precies te smal voor een IKEA PAX garderobekast van 300cm dus. Nu overweeg ik een aantal 'oplossingen'. Ik zou een compartiment van de kast kleiner kunnen maken, maar dan moet ik daar geen lades in verwerken, alleen planken. Maar, ik wilde met schuifdeuren werken, en verwacht dat ik daar dan ook mee in de problemen kom?
Iemand ervaring/tips?
Sowieso zou ik kantband gebruiken tegen t kozijn. Om de uitzetting en krimp op te vangen.P1nGu1n schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:10:
Welke soort cement gebruik ik dan?En kan het rechtstreeks tegen het kozijn worden gestort of moet er nog iets tussen?
- Alles-in-één-mortel
- Snelcement
- Zandcement snel
- Iets anders
[Afbeelding]
Gewone cement zou goed genoeg moeten zijn.
Bestaande beton eerst met beton contact behandelen/insmeren.
Even een plankje klemmen waterpas op de juiste hoogte tegen je muur (schroeven is makkelijkst word toch weer gestuct.
Over je plank t cement afrijen.
Overtollige kantband afsnijden als t droog is.
Je vensterbank plaatsen en met afstand houdertjes 3-4mm vrij houden op t kozijn om later af te kitten.
[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 25-10-2024 07:59 ]
En bedankt, dus jij was de aanstichter van die filemiicker schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:29:
Afgelopen tijd veel vragen gesteld hier en veel hulp gekregen voor de verbouwing waarin ik het een en ander zelf heb gedaan. Ook een hoop laten doen. Hieronder even een overzicht van de verbouwing voor de liefhebber. Sorry alvast voor de lange post.
Oud:
(foto's nog van Funda)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tijdens:
Muur slopen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keuken slopen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verbouwing:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanbouw geplaatst:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keuken laten plaatsen:
[Afbeelding]
Nieuwe garagedeur:
[Afbeelding]
Eindresultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb wel ervaring met het inkorten (en breder maken) van IKEA kasten. Ik heb hiervoor een deuvelmal, waarmee je de deuvels en de meubelverbinders opnieuw kunt boren.MJV schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:26:
Ik heb een mooi stuk muur, ingeklemd tussen twee stukjes zijmuur, en dat stuk is precies geen 300cm breed. Maar, aan de voorkant ongeveer 297,5cm, achter 299cm.
Iemand ervaring/tips?
De deuvelmal lijkt hierop: https://nl.aliexpress.com/item/1005005906245997.html
Je zaagt (met invalzaag en lineaal, cirkelzaag met een lat als geleider of met tafelzaag) een strook uit de bodem en bovenkant. De afgezaagde strook gebruik je om uit te lijnen waar je opnieuw 8mm gaten boort voor de deuvels. En je boort een kleiner gat en een 15mm gat aan de onder- of bovenkant voor de excentrische verbinder. Daar helpt de deuvelmal om goed haaks en op de exacte afstand te boren.
Ik heb geen ervaring met de schuifdeuren. Maar ik verwacht dat je de rail vrij eenvoudig kunt inkorten. Je moet dan vooral letten op de softclose en waar die bevestigd wordt op de rail.
Bij een hanggedeelte lijkt het me geen enorm probleem als de schuifdeuren zelf 3cm breder zijn. Dan is je opening gewoon net smaller. Je moet even kijken hoe het eruit ziet als de ene schuifdeur nog 3cm achter de andere staat als ze gesloten zijn. Dat zal bij een deur met een kader meer opvallen dan bij een gladde deur.
Thanks! Alleen kan je beter niet stucen tegen het hout volgens mij. Dus bijvoorbeeld een stukje stucplaat er tegenaan schroeven ofzo?No Hands schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 06:49:
[...]
Paar vurenhouten klosjes eronder, goed vastkitten aan je vensterbank. nieuwe vensterbank afritten tegen je kozijn en klaar.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!copykat schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:56:
[...]
Sowieso zou ik kantband gebruiken tegen t kozijn. Om de uitzetting en krimp op te vangen.
Gewone cement zou goed genoeg moeten zijn.
Bestaande beton eerst met beton contact behandelen/insmeren.
Even een plankje klemmen waterpas op de juiste hoogte tegen je muur (schroeven is makkelijkst word toch weer gestuct.
Over je plank t cement afrijen.
Overtollige kantband afsnijden als t droog is.
Je vensterbank plaatsen en met afstand houdertjes 3-4mm vrij houden op t kozijn om later af te kitten.
Wat is "gewone cement"? Sorry ik ben echt een noob op dit vlak, heb er nog nooit mee gewerkt.
Ik lees dat kantstrook normaal gebruikt wordt bij vloerverwarming of voor geluidsreductie, dus daar was ik niet op gekomen
En wat vind je van de bovenstaande hout-oplossing? Die klinkt toch wat eenvoudiger voor een noob
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
kant(en)band word bij elke vorm van stortvloeren gebruikt om de werking vd dat vloertje op te vangen. Ander drukt het bij wijzen van spreken je muren opzij. Ja het heeft isolerende werking maar het is vooral om materiaal krimp en uitzetten op te vangen.P1nGu1n schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Thanks! Alleen kan je beter niet stucen tegen het hout volgens mij. Dus bijvoorbeeld een stukje stucplaat er tegenaan schroeven ofzo?
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Wat is "gewone cement"? Sorry ik ben echt een noob op dit vlak, heb er nog nooit mee gewerkt.
Ik lees dat kantstrook normaal gebruikt wordt bij vloerverwarming of voor geluidsreductie, dus daar was ik niet op gekomen
Gewone cement is bijvoorbeeld Portland als je het helemaal goed wilt doen neem ook een zakje grofzand mee en meng dit met de benodigde portland 2/3 cement 1/3 zand. Dan word het wat minder vloeibaar en zakt het minder in met drogen. Soort zandcement vloertje.
Hout kan ook afhankelijk van je vensterbank. Geperst spaanplaat of nep natuursteen.En wat vind je van de bovenstaande hout-oplossing? Die klinkt toch wat eenvoudiger voor een noob
Ook met hout moet passen met vocht afgifte door condensatie onder die vensterbank.
Dan zou ik een waterwerende folie ertussen doen om het beton af te schermen van je houten opvulling.
Je maakt een sandwitch en het vocht trekt in het meest absorberende materiaal, namelijk je hout.
Makkelijkste is latje/plankje tegen je muur aanschroeven, zandcement aan maken en op je met betoncontact ingesmeerde muurtje smeren tot de hoogte vh plankje. (die kantband kan je met tapijttape, dubbelzijdig, vastplakken aan je kunststof kozijn.
Dit is heel nuttig! Zou ik die Betokontakt eventueel kunnen vervangen door stucprimer? KNAUF Stuc-Primer heb ik nog liggen namelijk.copykat schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:18:
[...]
kant(en)band word bij elke vorm van stortvloeren gebruikt om de werking vd dat vloertje op te vangen. Ander drukt het bij wijzen van spreken je muren opzij. Ja het heeft isolerende werking maar het is vooral om materiaal krimp en uitzetten op te vangen.
Gewone cement is bijvoorbeeld Portland als je het helemaal goed wilt doen neem ook een zakje grofzand mee en meng dit met de benodigde portland 2/3 cement 1/3 zand. Dan word het wat minder vloeibaar en zakt het minder in met drogen. Soort zandcement vloertje.
[...]
Hout kan ook afhankelijk van je vensterbank. Geperst spaanplaat of nep natuursteen.
Ook met hout moet passen met vocht afgifte door condensatie onder die vensterbank.
Dan zou ik een waterwerende folie ertussen doen om het beton af te schermen van je houten opvulling.
Je maakt een sandwitch en het vocht trekt in het meest absorberende materiaal, namelijk je hout.
Makkelijkste is latje/plankje tegen je muur aanschroeven, zandcement aan maken en op je met betoncontact ingesmeerde muurtje smeren tot de hoogte vh plankje. (die kantband kan je met tapijttape, dubbelzijdig, vastplakken aan je kunststof kozijn.
Dan wordt dit mijn boodschappenlijstje:
Hmm,,,, ik denk t niet omdat stucprimer een "stofbinder" is. Dat is spul om losse korrels te hechten op de ondergrond en de ondergrond minder zuigend te maken zodat je kleefkracht vd stuc niet op "los zand" terecht komt.P1nGu1n schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Dit is heel nuttig! Zou ik die Betokontakt eventueel kunnen vervangen door stucprimer? KNAUF Stuc-Primer heb ik nog liggen namelijk.
Dan wordt dit mijn boodschappenlijstje:
Betoncontact is een soort materiaal dat als een korrelige ruwe oppervlakte werkt zodat er meer hechting mogelijk is. Het is een soort "aanbranden" vh oude beton zodat je goede hechtig hebt.
Ik zou niet bezuinigen op hechting. Straks is het netjes en klinkt je vensterbank hol of erger ligt ie lossig.
En als je met betonkontakt gaat werken, doe dan vooral oude kleren aan. Dat spul krijg je er nooit meer uit als het erop komt
Zou ik zeker niet doen. Een en ander wellicht afhankelijk van materiaal vensterbank.No Hands schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 06:49:
[...]
Paar vurenhouten klosjes eronder, goed vastkitten aan je vensterbank. nieuwe vensterbank afritten tegen je kozijn en klaar.
Als die klosjes net iets ver uit elkaar zitten, en iemand leunt / zit tegen die vensterbank, dan kan die breken indien van (hard)steen.
Ook als je er een keer iets tegenaan stoot / op laat vallen, kan dat breken.
Los van dat vind ik dat hol klinken nooit fijn.
Ik zou het opvullen met een (afval) steen, of zelf met beton (kant en klaar) doen. Tijdelijk een plank er tegenaan en dan is dat makkelijk klussen.
Stevig, volledig ondersteund.
Just my2cents
Ipv beton de rest opvullen met PUR. Maar dan moet je wel kunnen inschatten hoeveel (en dus best low expansion gebruiken).Loft schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:05:
[...]
Zou ik zeker niet doen. Een en ander wellicht afhankelijk van materiaal vensterbank.
Als die klosjes net iets ver uit elkaar zitten, en iemand leunt / zit tegen die vensterbank, dan kan die breken indien van (hard)steen.
Ook als je er een keer iets tegenaan stoot / op laat vallen, kan dat breken.
Los van dat vind ik dat hol klinken nooit fijn.
Ik zou het opvullen met een (afval) steen, of zelf met beton (kant en klaar) doen. Tijdelijk een plank er tegenaan en dan is dat makkelijk klussen.
Stevig, volledig ondersteund.
Just my2cents
Is er een manier om reeds gestuckte en gespackte inbouwdozen vrij te maken? Heb na het stucken op 1 setje dozen na alles netjes ingeslagen en vrij gemaakt voor het spacken aan. Alleen 1 setje vergeten. Gewoon ook inslaan met schroevendraaier? Of is er een beter manier?
Veel pur word op den duur poreus en desintergreerd, word minder volume.3_s schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:49:
[...]
Ipv beton de rest opvullen met PUR. Maar dan moet je wel kunnen inschatten hoeveel (en dus best low expansion gebruiken).
Zal niet in de komende 20 jaar zijn misschien maar het blijft een tijdelijke oplossing.
(de pur in mijn huis tussen de muren was donker geel oranje en bijna poeder stof als een oude spons.)
Jaar of 40.
Pur als dragende constructie is niet ideaal.
Zeker niet met vensterbanken waar je op t randje zou kunnen gaan staan of zitten.
En wat karton stucloop op de grond er omheen....Caelorum schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:07:
En als je met betonkontakt gaat werken, doe dan vooral oude kleren aan. Dat spul krijg je er nooit meer uit als het erop komt
Emmer met natte doek in debuurt om gemorste vlekken meteenop te dweilen dan ben je wel veilig.
Alle goede hechtmiddelen zijn troep😋
Wij hebben recent ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen en tijdens de oplevering is er gezegd dat de scheidingsmuur tussen de slaap en badkamer bestaat uit 7cm gipsblokken (badkamer is al betegeld) en hier geen groot/zwaar wastafelmeubel aan bevestigd mag worden omdat de muur dat niet aan zou kunnen.
Nu is de definitie van groot/zwaar niet heel duidelijk. Het meubel dat we op het oog hebben is 120cm breed. Volgens de specificaties komt het gewicht hiervan al snel rond de 70kg. Daarnaast willen daarboven nog een spiegelkast die ook vast nog wel wat zal wegen.
Wanneer ik hier op het internet op zoek vind ik verschillende meningen. De één zegt dat het prima kan als je maar de juiste pluggen gebruikt en eventueel op extra punten vast zet.
De ander zegt dat het kan maar dan met een versteviging aan de andere kant van de muur, dus in de slaapkamer. Daar zit ik niet zo op te wachten.
En dan vind ik reacties die het gewoon afraden en aangeven dat het beter is om een nieuwe, stevigere wand te plaatsen. Dat vind ik ook weer een beetje ver gaan.
Hoe zijn de meningen/ervaringen hier? Dekt de aannemer zich in en valt het wel mee of heeft hij wel degelijk een punt en moeten we mogelijk toch kijken naar een kleiner/lichter wastafelmeubel? Een staand meubel zou kunnen maar vinden we ook niet echt mooi en heeft daarom ook niet de voorkeur.
Mogelijk dat er nog andere tips of ideeën zijn?
Nu is de definitie van groot/zwaar niet heel duidelijk. Het meubel dat we op het oog hebben is 120cm breed. Volgens de specificaties komt het gewicht hiervan al snel rond de 70kg. Daarnaast willen daarboven nog een spiegelkast die ook vast nog wel wat zal wegen.
Wanneer ik hier op het internet op zoek vind ik verschillende meningen. De één zegt dat het prima kan als je maar de juiste pluggen gebruikt en eventueel op extra punten vast zet.
De ander zegt dat het kan maar dan met een versteviging aan de andere kant van de muur, dus in de slaapkamer. Daar zit ik niet zo op te wachten.
En dan vind ik reacties die het gewoon afraden en aangeven dat het beter is om een nieuwe, stevigere wand te plaatsen. Dat vind ik ook weer een beetje ver gaan.
Hoe zijn de meningen/ervaringen hier? Dekt de aannemer zich in en valt het wel mee of heeft hij wel degelijk een punt en moeten we mogelijk toch kijken naar een kleiner/lichter wastafelmeubel? Een staand meubel zou kunnen maar vinden we ook niet echt mooi en heeft daarom ook niet de voorkeur.
Versteviging aan de andere kant kan je ook door door bijv. metalen balken in te vrezen en dan weer netjes af te werken. Aan de niet-badkamerkant misschien nog wel te doen?
Verder geen idee wat handig is hier hoor.
Verder geen idee wat handig is hier hoor.
Lastig te zeggen zonder te weten hoe die blokken verlijmd zijn.Knetic schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:22:
Wij hebben recent ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen en tijdens de oplevering is er gezegd dat de scheidingsmuur tussen de slaap en badkamer bestaat uit 7cm gipsblokken (badkamer is al betegeld) en hier geen groot/zwaar wastafelmeubel aan bevestigd mag worden omdat de muur dat niet aan zou kunnen.
Hoe groot zijn de tegels? Waar steunt/leunt de onderkant van het badkamer meubel tegen de wand?
Als het badkamer tegen grote tegels in het midden drukt(druk wordt verdeeld op die manier), EN de blokken zijn echt goed verlijmd, dan zou ik het wel aan durven. Leunt die net tegen een voeg en is daar slecht gelijmd, dan heb je meer risico.
Groot voordeel, dat badkamer meubel leunt over de hele breedte tegen die muur. er is dus geen punt belasting van 70kg.
Andere optie: Kies een meubel op pootjes, dan is de hele discussie over
Hoe de blokken verlijmd zijn durf ik niet te zeggen, zou ik moeten navragen. De tegels zijn 20x40 (HxB). Ik zal aan de hand van de maten van het meubel eens meten hoe dat precies uitkomt op de muur.Loft schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
Lastig te zeggen zonder te weten hoe die blokken verlijmd zijn.
Hoe groot zijn de tegels? Waar steunt/leunt de onderkant van het badkamer meubel tegen de wand?
Als het badkamer tegen grote tegels in het midden drukt(druk wordt verdeeld op die manier), EN de blokken zijn echt goed verlijmd, dan zou ik het wel aan durven. Leunt die net tegen een voeg en is daar slecht gelijmd, dan heb je meer risico.
Groot voordeel, dat badkamer meubel leunt over de hele breedte tegen die muur. er is dus geen punt belasting van 70kg.
Andere optie: Kies een meubel op pootjes, dan is de hele discussie over
Pootjes zou nog wel een optie kunnen zijn, zal het is bij de misses in week leggen.
Ik zou gewoon een stuk XPS in de juiste dikte verlijmen. Geen droogtijd en netjes werken.copykat schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:09:
[...]
Veel pur word op den duur poreus en desintergreerd, word minder volume.
Zal niet in de komende 20 jaar zijn misschien maar het blijft een tijdelijke oplossing.
(de pur in mijn huis tussen de muren was donker geel oranje en bijna poeder stof als een oude spons.)
Jaar of 40.
Pur als dragende constructie is niet ideaal.
Zeker niet met vensterbanken waar je op t randje zou kunnen gaan staan of zitten.
Klein vraagje; Hebben stucplaten (Siniat, Hornbach) een specifieke voor- en achterkant? Als in; maakt het voor de stucadoor uit welke kant voor zit? Karton lijkt aan beide kant hetzelfde, maar aan 1 kant staan een aantal lettertjes en een klein naadje in het papier.
@Perseus dat wordt meer bepaald door de vorm van de plaat. Vaak hebben die een schuine kant, of een smaller stuk voor het schroeven. Die moeten aan de goede kant zitten.
Betreft een standaard rk 9,5mm plaat zonder afgeschuinde kant oid.Raymond schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:00:
@Perseus dat wordt meer bepaald door de vorm van de plaat. Vaak hebben die een schuine kant, of een smaller stuk voor het schroeven. Die moeten aan de goede kant zitten.
Naad(jes) zitten normaal aan de achterkant.Perseus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:31:
Klein vraagje; Hebben stucplaten (Siniat, Hornbach) een specifieke voor- en achterkant? Als in; maakt het voor de stucadoor uit welke kant voor zit? Karton lijkt aan beide kant hetzelfde, maar aan 1 kant staan een aantal lettertjes en een klein naadje in het papier.
Ik ben ook voor de pootjes gegaan, niet het meest fraai, maar ook niet lelijk.Knetic schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:05:
[...]
Hoe de blokken verlijmd zijn durf ik niet te zeggen, zou ik moeten navragen. De tegels zijn 20x40 (HxB). Ik zal aan de hand van de maten van het meubel eens meten hoe dat precies uitkomt op de muur.
Pootjes zou nog wel een optie kunnen zijn, zal het is bij de misses in week leggen.
En heb er geen stress van, de kleine kids hier hangen er ook wel eens aan
Daar had ik nog niet aan gedacht.Driehoek schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:11:
[...]
Ik zou gewoon een stuk XPS in de juiste dikte verlijmen. Geen droogtijd en netjes werken.
Zou dit stevig genoeg zijn? Wedi is dat ook xps?
https://www.hornbach.nl/s/wediplaat
Dit heeft meteen een mooie hechtlaag.
Het is bedoeld om tegelwanden en vloeren te ondersteunen als een bouwpakket badcel.
[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 25-10-2024 21:05 ]
Wedi is XPS met een glasvezel/cement toplaag. Ook handig voor overgangen op maaiveldhoogte op de buitengevel.copykat schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:01:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Zou dit stevig genoeg zijn? Wedi is dat ook xps?
https://www.hornbach.nl/s/wediplaat
Dit heeft meteen een mooie hechtlaag.
Het is bedoeld om tegelwanden en vloeren te ondersteunen als een bouwpakket badcel.
Iemand nog tips om beton aan te trillen zonder trilnaald? Ga morgen klein beetje beton storten maar wel belangrijk dat t compact wordt.
Zag op een social media platform een tijdje terug een tip met een pvc pijp die een brommend geluid maakt maar kan t niet meer vinden.
Misschien heeft iemand een andere tip. Ik heb een multitool, accuschroever, flex en boorhamer tot mijn beschikking.
Zag op een social media platform een tijdje terug een tip met een pvc pijp die een brommend geluid maakt maar kan t niet meer vinden.
Misschien heeft iemand een andere tip. Ik heb een multitool, accuschroever, flex en boorhamer tot mijn beschikking.
Lange boor in je boormachine? Mengstaaf wellicht ipv een reguliere boor? Zal een beetje aan de wapening liggen of dat een optie is. Of van buitenaf met een schuurmachine op je bekisting?
Zo even wat Picobello BV oplossingen die me te binnen schieten.
Zo even wat Picobello BV oplossingen die me te binnen schieten.
Schuurmachine (vlakschuurmachine, geen roterende) aan je bekisting hangen.loewie1984 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:46:
Iemand nog tips om beton aan te trillen zonder trilnaald? Ga morgen klein beetje beton storten maar wel belangrijk dat t compact wordt.
Hangt er ook een beetje van af wat het is.loewie1984 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:46:
Een betonvloertje zou ik me er niet heel druk om maken.
Is het een bekisting voor een betonbalkje dan kun je ook gewoon een beetje met een hamer zo links en rechts wat kloppen of met een vlakschuurmachine wat trillen op de bekisting.
In het geval van palen in de grond wat prikken met een stuk buis of een panlat zodat de boel wat samenzakt.
Ga het niet overdrijven want je kunt ook teveel trillen.
Iemand nog tips voor een goede boormachine die als boter door beton gaat? Ben toe aan een nieuwe, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat een keuzes…
Heb een Bosch GBH 2-28. Werkt perfect. Goede boortjes blijven wel belangrijk. Neem 4hs boortjes. Deze hebben 4 snijranden ipv 2Ferra schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:18:
Iemand nog tips voor een goede boormachine die als boter door beton gaat? Ben toe aan een nieuwe, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wat een keuzes…
Boorhamer moet er in ieder geval opstaan.Ferra schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:18:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zorg dat je een bak hebt waarin je giet. Ik heb ooit gedacht het wel op te kunnen vangen door het hout alleen met tape af te plakken. Heb toen gegoten boven mijn terras. Bijna alle tegels kunnen omdraaien daarna.HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
binnenkort voor de eerste keer in mijn leven epoxy gieten, ben benieuwd...
Mijn tip, koop SDS boren van Hilti.Ferra schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:18:
Ik heb zelf de lichtste bosch groen boorhamer van 50 euro en 1.3J slagenergie.
Mijn woning heeft echt mega hard beton, al menig normaal SDS boortje op kapot geslagen.
Met een Hilti boortje ging ik er doorheen als boter.
Dus start met een goed setje boortjes van Hilti en koop vervolgens de standaard SDS boorhamer. Je kan zo duur of goedkoop gaan als je zelf wil hierin.
Doe je af en toe een gaatje zijn de machines van de Lidl erg leuk voor het geld:
https://www.lidl.nl/p/par...elhamer-1050-w/p100373420
Gebruik je de machine enorm veel zou ik voor een leuke bosch blauw gaan, kost rond de 200 euro.
Hilti boortjes zijn toevallig nu goedkoop hier te krijgen:
https://www.amazon.nl/HIL...e-TE-CX-SDS/dp/B01N4KV6LE?
Protip:
Koop ook een afzuigadapter, ik kan nu gaten boren in de huiskamer zonder stof
https://www.gereedschappr...t-14-mm-echt-een-musthave
[ Voor 29% gewijzigd door chrisborst op 26-10-2024 09:02 ]
Ik heb Bosch boren met vier snijtanden maar loop toch stuk als er een stuk bewapening zit. Is dat altijd zo of niet met jouw boortjes?chrisborst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:54:
[...]
Mijn tip, koop SDS boren van Hilti.
Ik heb zelf de lichtste bosch groen boorhamer van 50 euro en 1.3J slagenergie.
Mijn woning heeft echt mega hard beton, al menig normaal SDS boortje op kapot geslagen.
Met een Hilti boortje ging ik er doorheen als boter.
Dus start met een goed setje boortjes van Hilti en koop vervolgens de standaard SDS boorhamer. Je kan zo duur of goedkoop gaan als je zelf wil hierin.
Doe je af en toe een gaatje zijn de machines van de Lidl erg leuk voor het geld:
https://www.lidl.nl/p/par...elhamer-1050-w/p100373420
Gebruik je de machine enorm veel zou ik voor een leuke bosch blauw gaan, kost rond de 200 euro.
Hilti boortjes zijn toevallig nu goedkoop hier te krijgen:
https://www.amazon.nl/HIL...e-TE-CX-SDS/dp/B01N4KV6LE?
Protip:
Koop ook een afzuigadapter, ik kan nu gaten boren in de huiskamer zonder stof![]()
https://www.gereedschappr...t-14-mm-echt-een-musthave
Van laminaat kan je het nog redelijk afkrabbel. Al zou ik zelfs dan nog royaal zeil eromheen leggen.loewie1984 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:29:
[...]
Zorg dat je een bak hebt waarin je giet. Ik heb ooit gedacht het wel op te kunnen vangen door het hout alleen met tape af te plakken. Heb toen gegoten boven mijn terras. Bijna alle tegels kunnen omdraaien daarna.
Zelf nog niet meegemaakt maar Hilti geeft aan dat het door wapening heen gaat:Wolly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Ik heb Bosch boren met vier snijtanden maar loop toch stuk als er een stuk bewapening zit. Is dat altijd zo of niet met jouw boortjes?
"Solide hardmetalen kop met gradiënttechnologie voor eenvoudig doorboren van wapening"
Bij veel machines is het boortje, zaagblad etc veel belangrijker dan de machine.
Ik heb een simpele cirkelzaag van de Lidl, maar wel met een duur en goed zaagblad erin. Wereld van verschil.
Beste is uiteraard, goede machine + goed blad/boortje, maar liever een goedkope machine met goed blad/boortje dan een goede machine met een slecht blad/boortje.
Ik heb een drietal installatiedraden die in onbruik zijn geraakt in mijn centraaldoos. Ik wil voorkomen dat dit in de toekomst wordt aangesloten. Wat kan ik hier het beste mee doen?
(Context: dit was ooit de verbinding naar de centraaldoos. Bij het verwijderen van de installatiedraad is deze klem komen te zitten, en is deze aan 1 kant al doorgeknipt. Verwijderen is geen optie, daarvoor moet je de complete muur afbreken. Ik kan er lasklemmen op zetten, maar vraag me af of dat de juiste oplossing is. Het is ook vrij krap allemaal in de centraaldoos)
(Context: dit was ooit de verbinding naar de centraaldoos. Bij het verwijderen van de installatiedraad is deze klem komen te zitten, en is deze aan 1 kant al doorgeknipt. Verwijderen is geen optie, daarvoor moet je de complete muur afbreken. Ik kan er lasklemmen op zetten, maar vraag me af of dat de juiste oplossing is. Het is ook vrij krap allemaal in de centraaldoos)
/f/image/d4wkYsrd55ebOiZE4LktWTqG.png?f=fotoalbum_medium)
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Als de draden compleet loos zijn dan zet ik er een 3 polige wago op dan zou het voor iemand later duidelijk moeten zijn dat ze niet gebruikt worden en niet ergens aangesloten.
Zo dicht mogelijk bij waar ze de doos inkomen afknippen? Dan kan niemand ze meer gebruiken.inquestos schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:03:
Ik heb een drietal installatiedraden die in onbruik zijn geraakt in mijn centraaldoos. Ik wil voorkomen dat dit in de toekomst wordt aangesloten. Wat kan ik hier het beste mee doen?
[Afbeelding]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb eigenlijk een vraag die meer gaat over t uiterlijk vd hilti boortjes.chrisborst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Zelf nog niet meegemaakt maar Hilti geeft aan dat het door wapening heen gaat:
"Solide hardmetalen kop met gradiënttechnologie voor eenvoudig doorboren van wapening"
Bij veel machines is het boortje, zaagblad etc veel belangrijker dan de machine.
Ik heb een simpele cirkelzaag van de Lidl, maar wel met een duur en goed zaagblad erin. Wereld van verschil.
Beste is uiteraard, goede machine + goed blad/boortje, maar liever een goedkope machine met goed blad/boortje dan een goede machine met een slecht blad/boortje.
Valt me op dat de spoed veel fijner en dieper is voor de afvoer.
Zal vast betere en schonere gaten opleveren.
En wat ik zag op de sds kant is ribbeltjes.
Is dit voor minder glijweerstand? Of om het vet in te kunnen smeren zodat het gelijkmatiger verdeelt blijft?
Of is dit specifiek voor hilti sds?
En ik zat even te kijken hoe die afzuig unit werkte...
Hebben ze de zwaartekracht overwonnen?
:strip_exif()/f/image/tjIWCrLHYrMYxlx6exVSto4e.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoom in op de foto.... Twee handen op de boormachine en 0 die de slang vast houden op t plafond....
Nadeel van deze (niet aan je boormachine vast zitten) dingen is zicht op je gat in de muur en start punt. Of dat als het niet vast zit aan je boormachine het tegen je boor aan slijt omdat je t onbewust scheef houd.
Ik hou gewoon mn stofzuiger mond er onder dat werkt meestal voldoende.
[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 26-10-2024 11:47 ]
Die Bohrfix zuigt zich vacuum aan je plafond of wand. 0 handen nodig.
Ik heb er ook een, werkt echt prima. Er mag wat structuur in zitten, maar een gewone voeg in een baksteenmuur is logischerwijs teveel. Dan zuigt hij zich niet meer vast.
Ik heb er ook een, werkt echt prima. Er mag wat structuur in zitten, maar een gewone voeg in een baksteenmuur is logischerwijs teveel. Dan zuigt hij zich niet meer vast.
@copykat
Sorry, die vragen kan ik niet beantwoorden. Mijn ervaring is dat het gewoon werkt met een niet-hilti boorhamer en dat de boortjes echt veel beter zijn.
De bohrfix zuigt zich vast aan de muur/plafond, en dat gaat perfect.
Ook het positioneren gaat prima. Mooi kruisje zetten en Bohrfix netjes centreren en boor erin en gaan. Om het "lopen" van de boor te voorkomen zijn er andere trucjes, maar dat staat los van deze afzuiging.
Sorry, die vragen kan ik niet beantwoorden. Mijn ervaring is dat het gewoon werkt met een niet-hilti boorhamer en dat de boortjes echt veel beter zijn.
Ook het positioneren gaat prima. Mooi kruisje zetten en Bohrfix netjes centreren en boor erin en gaan. Om het "lopen" van de boor te voorkomen zijn er andere trucjes, maar dat staat los van deze afzuiging.
We wonen nu drie jaar in ons huis en sinds twee jaar is de tuin helemaal af. Vandaag zag ik ineens dat eigenlijk bij alle ramen tot de vloer het afwateringsfolie los is aan de onderkant van de kozijnen. Is dit een probleem of gewoon lekker zo laten?
Weet niet zeker of het in dit topic moet, maar een eigen topic vind ik ook wat overdreven
Weet niet zeker of het in dit topic moet, maar een eigen topic vind ik ook wat overdreven
:strip_exif()/f/image/4vGkO19iRdkd4nzd7zA5jDfH.jpg?f=fotoalbum_large)
En @Boudewijnchrisborst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:13:
@copykat
Ah ok de Hilti boortjes heb ik in mn winkelmandje gezet. Als ik nieuwe nodig heb kan ik altijd doordrukken.
Voor lopen van de boor is of eerst centreerdrevel tikken en ik doe meestal softstart. Dus eerst alleen draaien.
Ah ok een soort zuignap dus. Dat kan handig zijn als in je hebt geen extra hand nodig.
Zal hem op mn kadootjes lijstje zetten. (weet meestal nooit wat ik wil hebben als het gevraagd word dus nu maak ik van dit soort dingen een lijstje.
Belofte maakt schuld;Het Vosje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:46:
Heb contact opgenomen met Duco (mega snelle en aardige service zelfs voor zo'n kleine consumentenvraag!), zij gaven aan dat dit GEEN Duco is maar waarschijnlijk een Aralco - tegenwoordig Renson.
Heb die nu een mailtje gestuurd, ben benieuwd en ik kom er op terug.
Aralco/Renson gaf aan dat veel van hun wat oudere roosters zijn uitgerust of opgebouwd met het zogenaamde EasyClean systeem - waaronder de mijne gelukkig. Deze zijn volledig demontabel om schoon te maken en je kan er bovendien nog wat vervangingsonderdelen voor bestellen. De handleiding van EasyClean vind je hier https://vtg.nl/wp-content...andleiding-Easy-Clean.pdf
Ben er nu ook achter waarom bij mijn roosters de hendels waren gebroken en alles muurvast zat. De vorige eigenaren hebben het ventilatierooster meegeschilderd met de rest van het kozijn, inclusief de bediening. Alles zat dus muurvast geplakt

Met een dun mesje, veel geduld en veel voorzichtigheid met het inmiddels broze plastic is het me wel gelukt om alles open te krijgen. Nieuwe hendels besteld en dan werkt ie weer als een zonnetje
Ik ben bezig om 12v halogeenspots te vervangen door GU10 LED spots. Ik heb begrepen dat een lasklem (Wago 221) de voorkeur geniet boven een kroonsteentje en dat een lasklem niet 'bloot' mag komen te liggen.
Nu heb ik bij elke spot dus twee lasklemmen in een mini lasdoosje gedaan.
Oud:
:strip_exif()/f/image/bW5pjSZ8fI3R5FTJkuasR87e.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw:
:strip_exif()/f/image/libLS0yIRLeel4B4d3sqyYJI.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit hoe we het tegenwoordig aansluiten? De draden naar de GU10 fitting heb ik nog met een tiewrap vastgezet, zodat je niet meteen aan de lasklemmen trekt.
Oud:
:strip_exif()/f/image/bW5pjSZ8fI3R5FTJkuasR87e.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw:
:strip_exif()/f/image/libLS0yIRLeel4B4d3sqyYJI.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit hoe we het tegenwoordig aansluiten? De draden naar de GU10 fitting heb ik nog met een tiewrap vastgezet, zodat je niet meteen aan de lasklemmen trekt.
geen zuignap. Je gebruikt de luchtstroom van de stofzuiger om de opvanger vast te zuigen.copykat schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:17:
[...]
En @Boudewijn
Ah ok de Hilti boortjes heb ik in mn winkelmandje gezet. Als ik nieuwe nodig heb kan ik altijd doordrukken.
Voor lopen van de boor is of eerst centreerdrevel tikken en ik doe meestal softstart. Dus eerst alleen draaien.
Ah ok een soort zuignap dus. Dat kan handig zijn als in je hebt geen extra hand nodig.
Zal hem op mn kadootjes lijstje zetten. (weet meestal nooit wat ik wil hebben als het gevraagd word dus nu maak ik van dit soort dingen een lijstje.)
Die wago mag gewoon losliggen hoor.M-ThijZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:04:
Ik ben bezig om 12v halogeenspots te vervangen door GU10 LED spots. Ik heb begrepen dat een lasklem (Wago 221) de voorkeur geniet boven een kroonsteentje en dat een lasklem niet 'bloot' mag komen te liggen.
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Je hebt het meer dan prima opgelost zo! Maar doe dit niet overal in huis. Kost je teveel tijd en geld
Bij mij zijn deze gebruikt. Daarmee kan je ook doorverbinden, en ze zijn goedkoper.M-ThijZ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:04:
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
https://www.wago.com/be-n...chtaansluitklem/p/224-112
Sony A7 iv en wat recycled glas
das 230V... dat wil je niet zo los boven je plafond hebben hangen.. 12v is nog tot daar aan toe. Tis een verlaagd plafond, geen lasdoos.t14wo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:46:
[...]
Die wago mag gewoon losliggen hoor.
Je hebt het meer dan prima opgelost zo! Maar doe dit niet overal in huis. Kost je teveel tijd en geld
[ Voor 5% gewijzigd door PotatoChip op 26-10-2024 19:09 ]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/