[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 371 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
IceM schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 06:55:
[...]

Ik neem aan dat dit is gedaan met verf op waterbasis? Spiritus en goed boenen. Ik heb het destijds met een oude electrische tandenborstel gedaan.
St. Marc proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Tommy The Cat schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:17:
Heb het houtwerk in de badkamer geschilderd, gebruik gemaakt van schilderstape, maar er is toch wat verf op de tegels onder de tape gekropen. Dus dat probeer ik op een goede manier te verwijderen. Ik denk dat het zowel grondverf als lak is, op waterbasis.

De tegels zijn niet glad, beetje ruw, gemaakt van porcellanato (Villleroy & Boch Ohio wandtegels).

Het lukt mij bijna niet om de verf eraf te krijgen:
- terpentine helpt vrijwel niet;
- glasschraper oid kan niet omdat de tegels niet glad zijn;
- flink boenen doet wel wat, maar vlakbij de randjes is dat niet echt een optie omdat ik de kitlaag dan misschien aantast;
- wat nog het beste werkt is een schuurpadje, maar daar is dus ook het risico dat ik de kitlaag raak. En zelfs hiermee is het vanwege de reliëf nog best lastig.

Nog tips voor middeltjes waarmee ik de verf er makkelijker af kan halen?
Wattenstaafje met aceton. Het is priegelwerk, maar ik ga er even van uit dat je geen meters hoeft te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

moatiej schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:19:
Iemand die hier soep van weet te maken?
Het is mij schier onmogelijk om deze hotelschakeling met pulsdrukker te maken. Meerdere topics en youtube video’s gehad maar helaas..
Ik heb een ecodim 07 zigbee dimmer en een busch jaeger u500 pulsdrukker.

Er was een bestaande hotelschakeling die werkzaam was. Dus de bedrading doet het.

Maar ik krijg het niet voor elkaar, is er iemand die het ei heeft?

[URL="https://tweakers.net/i/DXjqa7kZyot03fSRtQz5pXbhWDQ=/full-fit-[Afbeelding]in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W37PuLjeYUqJ3AXpz2ERqDTL.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]
Volgens mij mis je een fase op je pulsdrukker. En gaat je lampdraad van je pulsdrukker naar je lamp en niet vanaf je dimmer.

Zoals het nu zit lijkt het dat je de dimmer en pulsdrukker op het schema van plek hebt gewisseld.

Op de bruine draad bij je pulsschakelaar een aftakking maken en op de L van je pulsdrukker zetten. Vervolgens 1 draad van de oude hoteldraden verbinden met de lampdraad (is verwacht ik degene die nu op de L van je pulsdrukker zit) en die draad op de uitgang van de dimmer aansluiten. De ander zwarte draad op de uitgang van de pulsdrukker en ingang van de dimmer plaatsen. Dan zou het moeten werken.

[ Voor 11% gewijzigd door A13X op 17-03-2024 00:27 . Reden: Kon makkelijker ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48
A13X schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Volgens mij mis je een fase op je pulsdrukker. En gaat je lampdraad van je pulsdrukker naar je lamp en niet vanaf je dimmer.

Zoals het nu zit lijkt het dat je de dimmer en pulsdrukker op het schema van plek hebt gewisseld.

Op de bruine draad bij je pulsschakelaar een aftakking maken en op de L van je pulsdrukker zetten. Vervolgens 1 draad van de oude hoteldraden verbinden met de lampdraad (is verwacht ik degene die nu op de L van je pulsdrukker zit) en die draad op de uitgang van de dimmer aansluiten. De ander zwarte draad op de uitgang van de pulsdrukker en ingang van de dimmer plaatsen. Dan zou het moeten werken.
Zou het een stuk makkelijker worden als ik beide van plek wissel?
Of moet ik dan alsnog de stappen doorlopen zoals je hier beschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

moatiej schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:08:
[...]

Zou het een stuk makkelijker worden als ik beide van plek wissel?
Of moet ik dan alsnog de stappen doorlopen zoals je hier beschrijft?
Dan word het iets makkelijker omdat je de lampdraad direct op de dimmer kan zetten. Dan gebruik je 1 zwarte om de fase van je pulsdrukker door te lussen naar je dimmer en de andere voor het signaal.

Bij je pulsschakelaar bruin in L en een zwarte in L, diezelfde zwarte op de rechtse L van de dimmer. De tweede zwarte onderin de pulsdrukker en op de P van de dimmer, en dan de lampdraad op dat friemeltje van de meest linker poort van de dimmer.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:12

Amphiebietje

In de blubber

ViezeVis schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:30:
Hebben mensen hier ervaring met acoustische wandpanelen die bredere latten hebben dan de '1-in-een-dozijn' panelen die je op elke hoek van de internetwebwinkels kunt kopen? En waar heb je deze besteld? Heb nu bij Akuhuis een sample besteld. Maar kom ze niet vaak tegen.

Toevallig bij Hornbach nog zien staan, maar helaas geen sample van beschikbaar om de kleuren te matchen.
Het punt is dat de breedte van en afstand tussen de latten van invloed is op de acoustische eigenschappen van de panelen (d.w.z. welke frequenties er worden gedempt c.q. niet worden gedempt).

Je kan ook bij een professionele muziekhandel als Thomann of Bax Music kijken bij de accessoires voor studios als je niet-standaard designs wilt, maar reken er maar op dat je dan waarschijnlijk redelijk diep in de buidel moet kijken om iets effectiefs te kopen als je de echt mooie designs leuk vindt.
Verder moet je dan goed nagaan waar je mee bezig bent, want het is ook heel makkelijk de situatie erger te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:13
Ik sta op het punt om twee convectorputten dicht te maken. Ze zijn 240x50x78cm (LxBxH). Ik wil de eerste 60cm opvullen met EPS 200 of XPS 300 platen en de randjes/kiertjes dichtporren. Dan blijft er 18cm over. Ik wil daar 10cm bewapend beton in gooien en daarna een cementdoek vloer van 8cm.

Mijn vraag is nu alleen of ik tussen de lagen met iets van folie moet werken? Of kan ik het beton direct op de eps platen storten want ze nemen zo goed als geen vocht op en dan het beton als het uitgehard is aanbranden met cement en het zandcement erop gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bytebandit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:01:
Ik sta op het punt om twee convectorputten dicht te maken. Ze zijn 240x50x78cm (LxBxH). Ik wil de eerste 60cm opvullen met EPS 200 of XPS 300 platen en de randjes/kiertjes dichtporren. Dan blijft er 18cm over. Ik wil daar 10cm bewapend beton in gooien en daarna een cementdoek vloer van 8cm.

Mijn vraag is nu alleen of ik tussen de lagen met iets van folie moet werken? Of kan ik het beton direct op de eps platen storten want ze nemen zo goed als geen vocht op en dan het beton als het uitgehard is aanbranden met cement en het zandcement erop gooien?
In de ideale situatie verwijder je de put. Nu vermoed ik dat er een koude brug blijft tussen vloer en kruipruimte.

Het is in jouw situatie prima om geen folie te gebruiken. Zorg wel dat je alle kiertjes vantevoren dichtmaakt zodat geen mortel in kieren van de isolatie kan lopen. Ook niet het wapeningsnetje vergeten.

Als je (tzt) op deze plek geen vloerverwarming neemt dan is een zandcementdekvloer niet eens nodig want je kunt het beton in dit geval perfect vlak afreien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:13
nokiaan958GB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:32:
[...]

In de ideale situatie verwijder je de put. Nu vermoed ik dat er een koude brug blijft tussen vloer en kruipruimte.

Het is in jouw situatie prima om geen folie te gebruiken. Zorg wel dat je alle kiertjes vantevoren dichtmaakt zodat geen mortel in kieren van de isolatie kan lopen. Ook niet het wapeningsnetje vergeten.

Als je (tzt) op deze plek geen vloerverwarming neemt dan is een zandcementdekvloer niet eens nodig want je kunt het beton in dit geval perfect vlak afreien.
Bedankt voor je advies! De twee putten zijn een twintig jaar geleden gemaakt in een aanbouw. De bodem van de put is zover ik weet beton met daaronder zand. Dan hou ik mijn plan aan en pur ik alle kiertjes dicht! Zandcement is inderdaad bedoelt voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:03
Tommy The Cat schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:17:
Heb het houtwerk in de badkamer geschilderd, gebruik gemaakt van schilderstape, maar er is toch wat verf op de tegels onder de tape gekropen. Dus dat probeer ik op een goede manier te verwijderen. Ik denk dat het zowel grondverf als lak is, op waterbasis.

De tegels zijn niet glad, beetje ruw, gemaakt van porcellanato (Villleroy & Boch Ohio wandtegels).

Het lukt mij bijna niet om de verf eraf te krijgen:
- terpentine helpt vrijwel niet;
- glasschraper oid kan niet omdat de tegels niet glad zijn;
- flink boenen doet wel wat, maar vlakbij de randjes is dat niet echt een optie omdat ik de kitlaag dan misschien aantast;
- wat nog het beste werkt is een schuurpadje, maar daar is dus ook het risico dat ik de kitlaag raak. En zelfs hiermee is het vanwege de reliëf nog best lastig.

Nog tips voor middeltjes waarmee ik de verf er makkelijker af kan halen?
Ik had hier nog wat verf op laminaat zitten (over het hoofd gezien tijdens het schioonmaken en was nu een paar weken verder) en dit kreeg ik met St Marc eraf (wel hard boenen)
Misschien werkt dat ook wel op je tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

A.
Onze badkamer begint wat kuren te krijgen (eigenlijk had die deze al toen we het huis kochten). Er vormen kieren tussen het plafond en de muren (bouwkundige keuring was voor deze punten niet bijzonder gewoon leeftijd van badkamer). Ik moet dit nog steeds een keer oplossen. Het ontwerpen en tekenen van nieuwe badkamer kan over 4 weken al, maar kan ook nog twee jaar duren.

Kortom, wat moet ik toepassen voor de kieren tussen de bovenste rij tegels en het plafond? Voor andere muur-herstel-werkzaamheden heb ik tijdens het klussen behoorlijk succesvol een Alblastine muurvuller gepakt, maar omdat dit de badkamer is twijfel ik hier welk product ik moet gebruiken.

Ik zou natuurlijk de kieren ook gewoon helemaal dicht kunnen kitten met een sanitairkit, mooi hoeft het niet te zijn. Als het maar degelijk is en drie jaar blijft zitten. Ik dacht in eerste instantie aan een muurvuller en daarna nog een kitrandje indien nodig. Wat zijn jullie aanbevelingen?

B.
Hiernaast heb ik ook één tegel met een breuklijn in de tegel die zou ik kunnen vervangen (nog nooit gedaan), dit is wel in de douchehoek.

C.
Ook is de voegrand tussen twee muren in de douchehoek ook niet al te best meer. Hier kan ik ook een Alblastine product pakken om te voegen, maar wederom, het zal er maximaal 3 jaar zitten dus een sanitairkit zou ook wel werken, me dunk.

Het moge duidelijk zijn, het gaat mij niet om de looks. Puur degelijkheid voor maximaal 3 jaar. Voorkomen van vochtproblemen achter de tegels lijkt mij de belangrijkste reden om dit nog wel even te doen, ook al is het maar voor een relatief korte periode.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:34:
A.
..bovenste rij tegels en het plafond..
Kit idd. Geen muurvuller voor hoeken, dat gaat toch weer scheuren. Tenzij het heel groot is natuurlijk
B.
..tegel met een breuklijn..
Voegen uitkrabben, en voorzichtig gebroken tegel verwijderen. Oude lijm wegkrabben. Oude siliconen wegkrabben.
Nieuwe tegel in juiste kleur en maat (!) .
Kant-en-klare lijm nemen, net zo makkelijk. Plakken, voegen, kitten.
C.
voegrand tussen twee muren
Zie A. kitten, niet voegen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:05

Pizzalucht

Snotneus.

Hoe breed is de kier? Het kan wel fijn zijn om een rug te hebben voor je kit als het een brede kier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:34:
A.
Onze badkamer begint wat kuren te krijgen (eigenlijk had die deze al toen we het huis kochten). Er vormen kieren tussen het plafond en de muren (bouwkundige keuring was voor deze punten niet bijzonder gewoon leeftijd van badkamer). Ik moet dit nog steeds een keer oplossen. Het ontwerpen en tekenen van nieuwe badkamer kan over 4 weken al, maar kan ook nog twee jaar duren.

Kortom, wat moet ik toepassen voor de kieren tussen de bovenste rij tegels en het plafond? Voor andere muur-herstel-werkzaamheden heb ik tijdens het klussen behoorlijk succesvol een Alblastine muurvuller gepakt, maar omdat dit de badkamer is twijfel ik hier welk product ik moet gebruiken.

Ik zou natuurlijk de kieren ook gewoon helemaal dicht kunnen kitten met een sanitairkit, mooi hoeft het niet te zijn. Als het maar degelijk is en drie jaar blijft zitten. Ik dacht in eerste instantie aan een muurvuller en daarna nog een kitrandje indien nodig. Wat zijn jullie aanbevelingen?

B.
Hiernaast heb ik ook één tegel met een breuklijn in de tegel die zou ik kunnen vervangen (nog nooit gedaan), dit is wel in de douchehoek.

C.
Ook is de voegrand tussen twee muren in de douchehoek ook niet al te best meer. Hier kan ik ook een Alblastine product pakken om te voegen, maar wederom, het zal er maximaal 3 jaar zitten dus een sanitairkit zou ook wel werken, me dunk.

Het moge duidelijk zijn, het gaat mij niet om de looks. Puur degelijkheid voor maximaal 3 jaar. Voorkomen van vochtproblemen achter de tegels lijkt mij de belangrijkste reden om dit nog wel even te doen, ook al is het maar voor een relatief korte periode.
Mooie gelegenheid om je skills m.b.t. kitten te oefenen 8). De naden die je noemt worden vrijwel altijd gekit.
Zo weet je zeker dat er geen onnodig vocht in je constructie gaat trekken.

Zo'n kapot tegeltje zou ik niets meer aan doen. Want mooier zal het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
Het topic voor vragen die geen eigen topic verdienen! Maar waar zo veel vragen gesteld worden dat je soms verdwijnt in de stapel :*) toch ga ik een poging wagen.

Situatie: Bungalow op zandgrond (fundering op staal, bakstenen) uit de jaren '50. Houten vloer op houten dwarsbalken. In de badkamer ligt een laag linoleum. Door een lekkage in de badkamer - waarschijnlijk al in de jaren 80 ontstaan - is de vloer daar iets verzakt.

Precies in de hoek van de badkamer wil ik de binnenunit van een warmtepomp ophangen en een (200L) boilervat plaatsen, dus 250+ kg. Ik vermoed dat ik daarvoor de vloer open moet gaan maken en e.e.a. moet verstevigen.

De vraag is: hoe kan ik efficient een lokale versteviging maken? Ik twijfel over het verstevigen van de balken (lijkt mij suboptimaal) of iets rechtstreeks op de zand-bodem; een vlak van 60x60 omhoog metselen o.i.d. en eventueel volblubberen met beton? Of is een houten constructie voldoende? Ik heb geen last van grondwater o.i.d.

Je moet het eigenlijk zien als een lokale verlaging van de vloer, met een stevige verhoging voor een WP binnenunit/SWW vat).

De bedoeling is dat de woning nog een jaar of 10-15 staat dus ik ga geen complete badkamer of kruipruimte renovatie uitvoeren (de warmtepomp is een korte termijn bespaar-maatregel).

Edit: Foto van de betreffende hoek, waar ik het linoleum zo los kon trekken... Er ligt sowieso een houten plaat van 20mm.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Vincm op 19-03-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 11:36
Vincm schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:23:
Het topic voor vragen die geen eigen topic verdienen! Maar waar zo veel vragen gesteld worden dat je soms verdwijnt in de stapel :*) toch ga ik een poging wagen.

Situatie: Bungalow op zandgrond (fundering op staal, bakstenen) uit de jaren '50. Houten vloer op houten dwarsbalken. In de badkamer ligt een laag linoleum. Door een lekkage in de badkamer - waarschijnlijk al in de jaren 80 ontstaan - is de vloer daar iets verzakt.

Precies in de hoek van de badkamer wil ik de binnenunit van een warmtepomp ophangen en een (200L) boilervat plaatsen, dus 250+ kg. Ik vermoed dat ik daarvoor de vloer open moet gaan maken en e.e.a. moet verstevigen.

De vraag is: hoe kan ik efficient een lokale versteviging maken? Ik twijfel over het verstevigen van de balken (lijkt mij suboptimaal) of iets rechtstreeks op de zand-bodem; een vlak van 60x60 omhoog metselen o.i.d. en eventueel volblubberen met beton? Of is een houten constructie voldoende? Ik heb geen last van grondwater o.i.d.

Je moet het eigenlijk zien als een lokale verlaging van de vloer, met een stevige verhoging voor een WP binnenunit/SWW vat).

De bedoeling is dat de woning nog een jaar of 10-15 staat dus ik ga geen complete badkamer of kruipruimte renovatie uitvoeren (de warmtepomp is een korte termijn bespaar-maatregel).

Edit: Foto van de betreffende hoek, waar ik het linoleum zo los kon trekken... Er ligt sowieso een houten plaat van 20mm.

***members only***
Een apart steunpunt voor de WP en boilervat, los van de vloer van je huis, heeft als nadeel dat het op een andere manier verzakt dan de rest van het huis. Uitdaging wordt dus om de afdichting tussen de verhoging en je huis te maken. Dit probleem heb je niet als je de vloerbalken lokaal verstevigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jrz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Kit idd. Geen muurvuller voor hoeken, dat gaat toch weer scheuren. Tenzij het heel groot is natuurlijk

[...]

Voegen uitkrabben, en voorzichtig gebroken tegel verwijderen. Oude lijm wegkrabben. Oude siliconen wegkrabben.
Nieuwe tegel in juiste kleur en maat (!) .
Kant-en-klare lijm nemen, net zo makkelijk. Plakken, voegen, kitten.

[...]

Zie A. kitten, niet voegen.
Wat is heel groot, merendeel is minder dan een halve centimeter, dat krijg ik met muurvuller niet netjes. En vrij kort deel is zo'n 1,5 cm daar kan ik muurvuller nog wel achter prutsen.

Qua tegel vervangen ben ik huiverig, ik heb nog een aantal tegels liggen (bedankt vorige bewoner), maar rondom de te vervangen tegel klinken ze allemaal hol. Als ik er eentje los haal verwacht eigenlijk ik dat er nog wel wat mee gaan.

Ook voor @Pizzalucht en @nokiaan958GB enkele foto's ter verduidelijking.

Badkamer tegels/voegen/kieren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZPyW-JsicsN3JrFQwJx_z2xecM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeGY6X3qDQCCu1G4l7yG9ZXP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5Ji291zGNxNfu3_QVm4ykda6JU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap7x4VSFQea6yEnAbdx0IQzo.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFKPR2ss-AXBxaE3k9772ad-_wI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGBUQfQSCqdbxKPRjN9J4ROQ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiCL3okVwxw1kzFzBpAJsMbh8R4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dbo1PVy4bHWjqRvIr1LhhKv8.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp59CcdlskEI0KRG_E2Ddrri4Bo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gfZ3gHBYzDB3tnl7mtqrRxd.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDF2M_lqt5Z4A2YM9at9fKXxE60=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjmop3RJrvQHtrtPKzViNJwk.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXG8z8eUXfzFyScU37mNAXcHSE8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgLDpFWqeHW7xIhJhj9oW5BP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySBBNuOEoO0Qtm3-ujOfaeXZHbY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WL9vBddKtpM5pwp6ylbzlje.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
loeberce schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Een apart steunpunt voor de WP en boilervat, los van de vloer van je huis, heeft als nadeel dat het op een andere manier verzakt dan de rest van het huis. Uitdaging wordt dus om de afdichting tussen de verhoging en je huis te maken. Dit probleem heb je niet als je de vloerbalken lokaal verstevigt.
Goed punt!

Ik kan nog wel iets voorstellen waarbij de WP en boilervat in een kooiconstructie staan/hangen die 'mag' verzakken, terwijl een kast eromheen vastzit aan de vloer & muur.

In ieder geval even een zaagblad voor mijn multitool besteld om secuur de vloer daar open te kunnen maken. Geen idee hoe, waar en in welke richting ik de balken en kruipruimte aantref (die is niet bereikbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Vincm schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Goed punt!

Ik kan nog wel iets voorstellen waarbij de WP en boilervat in een kooiconstructie staan/hangen die 'mag' verzakken, terwijl een kast eromheen vastzit aan de vloer & muur.

In ieder geval even een zaagblad voor mijn multitool besteld om secuur de vloer daar open te kunnen maken. Geen idee hoe, waar en in welke richting ik de balken en kruipruimte aantref (die is niet bereikbaar).
Heb je een invalzaag? Dan kan je heel ondiep beginnen en steeds iets dieper tot je net door de vloer bent, zodat je de balken niet raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik zo'n type scharnier/ophangpunt voor een schutting goed vastzet zonder dat het gaat schuiven. Wat ik ook doe, die moeren raken om de haverklap los waardoor de poort dus losjes zit en gaat schuiven; Zoals je ziet ziet die bout ook ruimte van links naar rechts.

Afbeeldingslocatie: https://www.tuingigant.com/wp-content/uploads/2023/08/ophang-oog-plaatduim-verzinkt-16-mm-schuttingpoort-tuingigant-03-1024x1024.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

Druk weekend vol klusjes gehad.
Meestal maak ik niet genoeg foto's om te showen, maar dit keer heb ik wel wat om te laten zien.

Eerst voor achter het TV meubel een aansluiting gemaakt om ethernet en stroom aan te kunnen sluiten.
Dan kan binnekort de A/V installatie van het verlengsnoer af :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8za1Zv25UDLF7IOBgGi36Ri6GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdqbvEDbynDQhvYTB4mWX9tm.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk heb ik hem nog even netjes afgesmeerd met gips, binnekort moet ik nog even de bedrading afmaken.

Ook in de garage een voorzetmuur gebouwd met wat extra handjes, dat ging sneller dan verwacht.
Houtskelet van 95x45:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOIGHhz6n1dTIGUhKWAWfQ803sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SttTcpqwGEDRl2eZgcxEvCjM.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig een goede aanrader ontdekt. Ik was op zoek naar ombindband om achter het houtskelet te spannen, zodat de luchtspouw behouden wordt. Hornbach had niks liggen, maar ik kwam zelfklevend gaasband tegen. dat werkt heel makkelijk en is stevig genoeg om de steenwol op zijn plek te houden!

Ideale manier om er voor te zorgen dat je de isolatie niet te ver naar achteren drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjlSvjr21hEdOzyAseMwkTQfMRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaRzUfLbaZktTQVSzUXwIiAe.jpg?f=fotoalbum_large

10cm rocksono solid (45 kg/m3) steenwol voor thermische en geluidsisolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCFXkXefge4oRWttgg1TadnA8P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C77wbL54cZ5mLqP6XXk48oR.jpg?f=fotoalbum_large

Taftex dampdicht folie. Ik heb niet veel ervaring met folies, maar heb nu voor het plafond de klimaatfolie en voor de muur dampdicht gebruikt en ik moet zeggen dat het erg fijn verwerkt.
Stevig, goede plakrand en niet al te duur.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35
Millie-ano schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:06:
Iemand een idee hoe ik zo'n type scharnier/ophangpunt voor een schutting goed vastzet zonder dat het gaat schuiven. Wat ik ook doe, die moeren raken om de haverklap los waardoor de poort dus losjes zit en gaat schuiven; Zoals je ziet ziet die bout ook ruimte van links naar rechts.

[Afbeelding]
Tweede moer tegen de eerste opendraaien met twee steeksleutels. Of zelfborgende moeren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17

[Afbeelding]
Loctite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

[Afbeelding]
Ik heb ook dat soort scharnieren, maar herken je probleem niet. Als je beide moeren gewoon goed stevig aandraait tegen het plaatje blijft dat hier heel goed zitten.
Hoe groot is de deur en hangt die aan twee of drie scharnieren? Gaat die vaak (in de wind of zo) vrij hard open/dicht?

[ Voor 14% gewijzigd door Vloris op 19-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
dragonhaertt schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:12:
Druk weekend vol klusjes gehad.
Meestal maak ik niet genoeg foto's om te showen, maar dit keer heb ik wel wat om te laten zien.

Eerst voor achter het TV meubel een aansluiting gemaakt om ethernet en stroom aan te kunnen sluiten.
Dan kan binnekort de A/V installatie van het verlengsnoer af :X
[Afbeelding]

Natuurlijk heb ik hem nog even netjes afgesmeerd met gips, binnekort moet ik nog even de bedrading afmaken.

Ook in de garage een voorzetmuur gebouwd met wat extra handjes, dat ging sneller dan verwacht.
Houtskelet van 95x45:

[Afbeelding]

Toevallig een goede aanrader ontdekt. Ik was op zoek naar ombindband om achter het houtskelet te spannen, zodat de luchtspouw behouden wordt. Hornbach had niks liggen, maar ik kwam zelfklevend gaasband tegen. dat werkt heel makkelijk en is stevig genoeg om de steenwol op zijn plek te houden!

Ideale manier om er voor te zorgen dat je de isolatie niet te ver naar achteren drukt.

[Afbeelding]

10cm rocksono solid (45 kg/m3) steenwol voor thermische en geluidsisolatie.

[Afbeelding]

Taftex dampdicht folie. Ik heb niet veel ervaring met folies, maar heb nu voor het plafond de klimaatfolie en voor de muur dampdicht gebruikt en ik moet zeggen dat het erg fijn verwerkt.
Binnenkort ook zo'n klusje in de keuken, wil het alleen met metalstud doen i.p.v. met hout.
Waarom heb jij voor hout-skelet gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 14:26
Iemand een idee hoe ik zo'n type scharnier/ophangpunt voor een schutting goed vastzet zonder dat het gaat schuiven.
Sowieso zijn sluitringen verstandig bij een sleufgat, anders heeft de moer te veel bewegingsruimte (en een veerring geen goede aanslag).

Behalve de eerder gegeven oplossingen kun je ook een veerring bijplaatsen, dus: scharnier - moer - sluitring - [sleufgat] - sluitring - veerring - moer. Wel alles van hetzelfde materiaal, dus geen RVS en verzinkt staal door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
tafkaw schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Tweede moer tegen de eerste opendraaien met twee steeksleutels. Of zelfborgende moeren gebruiken.
Vloris schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb ook dat soort scharnieren, maar herken je probleem niet. Als je beide moeren gewoon goed stevig aandraait tegen het plaatje blijft dat hier heel goed zitten.
Hoe groot is de deur en hangt die aan twee of drie scharnieren? Gaat die vaak (in de wind of zo) vrij hard open/dicht?
arievz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:38:
[...]
Sowieso zijn sluitringen verstandig bij een sleufgat, anders heeft de moer te veel bewegingsruimte (en een veerring geen goede aanslag).

Behalve de eerder gegeven oplossingen kun je ook een veerring bijplaatsen, dus: scharnier - moer - sluitring - [sleufgat] - sluitring - veerring - moer. Wel alles van hetzelfde materiaal, dus geen RVS en verzinkt staal door elkaar.
Dank voor de snelle reacties. Die borgmoeren en schuifringen kan ik nog eens kijken.

De poort is breder dan standaard uit mijn hoofd 1,20 breed? en normale hoogte.
Hij heeft 3 punten, Boven - minder - onder, maar de middelste hangt ondersteboven, dus eigenlijk geen steunpunt. Volgens de plaatser zodat je de poort er niet makkelijk uit zou tillen m.b.t. diefstal/inbreken

[ Voor 20% gewijzigd door Millie-ano op 19-03-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
Pizzalucht schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Heb je een invalzaag? Dan kan je heel ondiep beginnen en steeds iets dieper tot je net door de vloer bent, zodat je de balken niet raakt.
Ik heb geen inval(cirkel)zaag, maar wel een multitool. Ik kon aan de rand net iets langs de plaat steken en daardoor op kunnen meten dat die plaat zo'n 20mm dik is. Voor mijn multitool een zaagblad besteld waarmee ik precies 20mm in zou moeten kunnen stellen :9 Dus hopelijk binnenkort een update!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dragonhaertt schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:12:
Nadeel van zo'n alu dampfolie is dat je GSM signaal heel erg gedempt wordt in huis. Bij mijn ouders zijn alle wanden zo en ik moet ze altijd via Whatsapp bellen omdat het GSM signaal niet in huis komt. Heel erg vervelend.

@Millie-ano Kun je geen moer nemen met een plastic borging?

Afbeeldingslocatie: https://www.schroef.nl/wp-content/uploads/5613067-31.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 19-03-2024 11:49 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Nadeel van zo'n alu dampfolie is dat je GSM signaal heel erg gedempt wordt in huis. Bij mijn ouders zijn alle wanden zo en ik moet ze altijd via Whatsapp bellen omdat het GSM signaal niet in huis komt. Heel erg vervelend.

@Millie-ano Kun je geen moer nemen met een plastic borging?

[Afbeelding]
Yes, was hierboven ook geopperd, ga ik op een mooie lente dag eens naar kijken om de poort eruit te halen en opnieuw te borgen. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Henkhuppelschot schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Binnenkort ook zo'n klusje in de keuken, wil het alleen met metalstud doen i.p.v. met hout.
Waarom heb jij voor hout-skelet gekozen?
Ten eerste omdat het me makkelijker leek (heb wel ervaring met hout, en machines voor hout. Afkortzaag staat in dezelfde ruimte)

Ten tweede omdat ik redelijk wat gewicht er aan wil kunnen ophangen. Het wordt een werkplaats dus er komen werkbanken en kasten e.d. aan te hangen. Voelt toch wat beter als ik een 70mm schroef er in kan jagen.
zonoskar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Goed punt! had ik niet eens bij nagedacht.

Gelukkig komt dit folie alléén aan deze muur. Plafond en achtermuur moeten damp-open vanwege de dampdichte buienkant.

Ik denk dat bereik problemen hier dus wel meevallen. Tegenwoordig gaat alles toch via het internet, en het WIFI signaal is prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Wij hebben een vijver met een stenen rand. Die rand is rondom helemaal los (mogelijk zat het altijd al los, wij hebben het huis pas sinds 1 jaar in bezit). Onder de rand zit een laag cement, maar die lijkt niet gehecht te hebben aan de rand. De rand heeft wel met een lijm vastgezeten aan het houten balkje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpW_eHD-J-ljgC74mVA1o43A3Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq53qQ3KaHNoHuR6ynr6cyjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4fBEL-94IPptqKECNEPW0AILPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GdLB5wQ0YZ80PKV0jO3YENj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJwlKA5FK1uKaduy6usz9QuhojI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emmudtOvawEqEZL3UHpyQwFo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik die rand rondom weer gaan vastzetten, en de voeg ook weer mooi maken. Maar ik heb het idee dat de rand vastmetselen niet gaat werken. Zou ik dit met een lijm kunnen vastzetten en daarna met voegspecie voegen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik heb ook een vijver , en dezelfde setup qua afwerkrand. Ik heb ze gewoon met polymax vast gebaggerd . Zit als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Galaxis schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:19:
Ik heb ook een vijver , en dezelfde setup qua afwerkrand. Ik heb ze gewoon met polymax vast gebaggerd . Zit als een huis.
Zoiets zat ik ook aan te denken inderdaad, hiermee wordt de rand ook niet hoger dan deze al is.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 16:03
manusjevanalles schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:17:
Wij hebben een vijver met een stenen rand. Die rand is rondom helemaal los (mogelijk zat het altijd al los, wij hebben het huis pas sinds 1 jaar in bezit). Onder de rand zit een laag cement, maar die lijkt niet gehecht te hebben aan de rand. De rand heeft wel met een lijm vastgezeten aan het houten balkje. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu wil ik die rand rondom weer gaan vastzetten, en de voeg ook weer mooi maken. Maar ik heb het idee dat de rand vastmetselen niet gaat werken. Zou ik dit met een lijm kunnen vastzetten en daarna met voegspecie voegen?
Bij mijn vorige huis heeft de tuinman de border hiermee gelijmd

https://www.hornbach.nl/p...TBoqpfK51snhoCAS0QAvD_BwE

geen idee wat beter is (dit of polymax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag: ik heb een stukje overstek voor mijn voordeur. Zit een doos in voor de buitenlamp, deksel van de doos is ~gelijk met het hout van de overstek.
Heb er nu een vrij standaard buitenlamp met sensor op zitten, wil eigenlijk iets inbouw met led en sensor.
Maar bestaan er led spots die je in een doos kunt bouwen?

Ik weet dat de buren verderop iets van inbouw spots hebben, maar geen idee hoe dat daar gedaan is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Onze openhaard is onlangs verwijderd en de schoorsteenpijp/rookkanaal is aan de binnenkant ook dicht gemaakt. Op de schoorsteen zelf zit een eenvoudige regenkap met een hoedje er op. In de basis prima maar ik wil 100% zeker zijn dat er niet alsnog water de schoorsteenpijp in regent en de pijp straks vol staat met water.

Nu weet ik dat de pijp niet aan beide zeiden afgesloten mag worden ivm condensvorming maar toch wil ik aan de bovenzijde zoveel mogelijk dichtmaken. De pijp steekt een paar cm uit boven de schoorsteen dus een plaat met gaatjes er op leggen gaat niet. Ik zit nog aan glaswol te denken met daarin een klein PVC pijpje van 16mm wat als ventilatie kanaaltje dient. Maar dat is wel een frot oplossing die ook niet duurzaam is.

Heeft iemand een beter idee om dit op een eenvoudige manier te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23
Bij een zgn Chinees hoedje komt geen regenwater binnen is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:36
Millie-ano schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:40:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de snelle reacties. Die borgmoeren en schuifringen kan ik nog eens kijken.

De poort is breder dan standaard uit mijn hoofd 1,20 breed? en normale hoogte.
Hij heeft 3 punten, Boven - minder - onder, maar de middelste hangt ondersteboven, dus eigenlijk geen steunpunt. Volgens de plaatser zodat je de poort er niet makkelijk uit zou tillen m.b.t. diefstal/inbreken
Borgmoeren voegen niet veel toe als je ringen gebruikt. En ik zie een sleufgat in de aanlaslip, dus gebruik carosserieringen (DIN9021) in plaats van sluitringen. En gebruik RVS bevestigingsmiddelen. Die elektrolytisch verzinkte zooi is eigenlijk alleen voor binnengebruik, niet voor buiten.

De plaatser heeft qua inbraakveiligheid gelijk, maar dat zou mij niet zo boeien. Draai hem andersom en plaats hem wat hoger, niet in het midden! In het midden doet hij namelijk niks qua afsteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

manusjevanalles schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:17:
Wij hebben een vijver met een stenen rand. Die rand is rondom helemaal los (mogelijk zat het altijd al los, wij hebben het huis pas sinds 1 jaar in bezit). Onder de rand zit een laag cement, maar die lijkt niet gehecht te hebben aan de rand. De rand heeft wel met een lijm vastgezeten aan het houten balkje. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, gewoon lijmen :) net als @Galaxis

Kitspuitje Bison PolyMax.......hebben wij ook een keer opsluitbandjes voor een vijverrand mee verlijmt, waren nagenoeg niet meer van elkaar af te slopen jaren laten |:( :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

True schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Wat is heel groot, merendeel is minder dan een halve centimeter, dat krijg ik met muurvuller niet netjes. En vrij kort deel is zo'n 1,5 cm daar kan ik muurvuller nog wel achter prutsen.

Qua tegel vervangen ben ik huiverig, ik heb nog een aantal tegels liggen (bedankt vorige bewoner), maar rondom de te vervangen tegel klinken ze allemaal hol. Als ik er eentje los haal verwacht eigenlijk ik dat er nog wel wat mee gaan.

Ook voor @Pizzalucht en @nokiaan958GB enkele foto's ter verduidelijking.

Badkamer tegels/voegen/kieren
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Meeste kan je denk ik gewoon kitten. De bredere stukken zou ik zelf eerst even met wat opvullen zodat je iets hebt om tegenaan te kitten, beetje pur werkt ook wel. Zou wel even de loszittende stukjes eruit halen.

Kapotte tegels zou ik persoonlijk wel vervangen, is op zich goed te doen, wel oppassen met wegbikken van de oude tegels. Hoeveel denk je dat je moet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Vincm schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Ik heb geen inval(cirkel)zaag, maar wel een multitool. Ik kon aan de rand net iets langs de plaat steken en daardoor op kunnen meten dat die plaat zo'n 20mm dik is. Voor mijn multitool een zaagblad besteld waarmee ik precies 20mm in zou moeten kunnen stellen :9 Dus hopelijk binnenkort een update!
Een stukje schilderstape om je zaagblad?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Aghanim schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:15:
Onze openhaard is onlangs verwijderd en de schoorsteenpijp/rookkanaal is aan de binnenkant ook dicht gemaakt. Op de schoorsteen zelf zit een eenvoudige regenkap met een hoedje er op. In de basis prima maar ik wil 100% zeker zijn dat er niet alsnog water de schoorsteenpijp in regent en de pijp straks vol staat met water.

Nu weet ik dat de pijp niet aan beide zeiden afgesloten mag worden ivm condensvorming maar toch wil ik aan de bovenzijde zoveel mogelijk dichtmaken. De pijp steekt een paar cm uit boven de schoorsteen dus een plaat met gaatjes er op leggen gaat niet. Ik zit nog aan glaswol te denken met daarin een klein PVC pijpje van 16mm wat als ventilatie kanaaltje dient. Maar dat is wel een frot oplossing die ook niet duurzaam is.

Heeft iemand een beter idee om dit op een eenvoudige manier te fixen?
Niet eenvoudig, wel beter. Schoorsteen weghalen, is een enorme koudebrug en als ie weg is kan het ook niet meer lekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

No Hands schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Niet eenvoudig, wel beter. Schoorsteen weghalen, is een enorme koudebrug en als ie weg is kan het ook niet meer lekken.
Laatst 2 verwijderd hier en er staat er nog 1 die ook weg gaat. Dat is makkelijker dan je denkt, even zorgen voor een goede hakhamer, onze oudste schoorsteen was knoeper hard, en een steiger of hoogwerker.

Haal van te voren ook de benodigde nokvorsten, pannen, tengels, isolatie en plaat om het gat weer dicht te maken.

Verder in kleine stukken/steen voor steen hakken en langzaam aan zodat er niks valt en wat sloopt in zijn val.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Pizzalucht schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Meeste kan je denk ik gewoon kitten. De bredere stukken zou ik zelf eerst even met wat opvullen zodat je iets hebt om tegenaan te kitten, beetje pur werkt ook wel. Zou wel even de loszittende stukjes eruit halen.

Kapotte tegels zou ik persoonlijk wel vervangen, is op zich goed te doen, wel oppassen met wegbikken van de oude tegels. Hoeveel denk je dat je moet vervangen?
Het is maar één tegel (die op de foto). Wat ook nog een halve tegel is. Probleem is ook dat tegels eromheen ook hol/los klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kanumg5SG5hLec1PVacWzvqviT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZeiVElx55Gg4ryTO3k8eazi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet 2 van deze panelen ca 11kg per stuk ophangen aan het plafond in mijn muziek studio alleen ik probeer iets "slimmers" dan 4 haakschroeven per paneel en dus 8 gaten totaal in mn plafond te bedenken.

Het paneel is gevuld met rockwool waar het geluid doorheen moet kunnen "blazen" dus monteren aan een houten plaat kan niet echt (omdat die dan de achterkant afdicht en dus juist weer weerkatsingen genereert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:07
mxmemx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:49:
[Afbeelding]

Ik moet 2 van deze panelen ca 11kg per stuk ophangen aan het plafond in mijn muziek studio alleen ik probeer iets "slimmers" dan 4 haakschroeven per paneel en dus 8 gaten totaal in mn plafond te bedenken.

Het paneel is gevuld met rockwool waar het geluid doorheen moet kunnen "blazen" dus monteren aan een houten plaat kan niet echt (omdat die dan de achterkant afdicht en dus juist weer weerkatsingen genereert)
Kun je er een frame omheen maken en dat met slechts 4 punten ophangen aan het plafond? Scheelt je al de helft.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
loewie1984 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Kun je er een frame omheen maken en dat met slechts 4 punten ophangen aan het plafond? Scheelt je al de helft.
Ik heb hierover na zitten denken, alleen ik ik kan de 2 platen niet van binnenuit aan elkaar vast maken dus zou die dan niet gaan doorhangen in het midden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:07
mxmemx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb hierover na zitten denken, alleen ik ik kan de 2 platen niet van binnenuit aan elkaar vast maken dus zou die dan niet gaan doorhangen in het midden?
Kun je een frame maken met een dwarsbalk in het midden in een soort van H balk frame, zodat de platen vast gehouden worden door de randen van het frame?

Zou er ook nog eens best mooi uit kunnen zien. Of je schroeft een latje in het midden van het frame, waar de 2 uiteindes met hun naden op rusten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

mxmemx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:52:
[...]

2 draadeinden doorheen steken? Ogen aan het eind en daaraan ophangen?

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

mxmemx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:49:
[Afbeelding]

Koptelefoon met Abbey Road Studio 3 :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 16-09 21:47
@jrz laat je ons weten als je de slimmere oplossing hebt bedacht 😉

Waar is je plafond van gemaakt? Beton of gips met daarachter rachels?
11 kg zou je aan 1 schroef oog in beton ( met 8 of 10 mm plug) kunnen ophangen, om paneel recht en stil te laten hangen plak je er 3 of 4 afstandhouders op (rubber) die paneel op juiste afstand Van plafond houden.
Indien gips met rachels zou je voor 2 schroefogen per paneel kunnen kiezen, even zoeken waar de rachel loopt. links en rechts op hart van de plaat. Om deze recht te houden zou je aan 2 afstandhouders genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Jeweetje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:16:
@jrz laat je ons weten als je de slimmere oplossing hebt bedacht 😉

Waar is je plafond van gemaakt? Beton of gips met daarachter rachels?
11 kg zou je aan 1 schroef oog in beton ( met 8 of 10 mm plug) kunnen ophangen, om paneel recht en stil te laten hangen plak je er 3 of 4 afstandhouders op (rubber) die paneel op juiste afstand Van plafond houden.
Indien gips met rachels zou je voor 2 schroefogen per paneel kunnen kiezen, even zoeken waar de rachel loopt. links en rechts op hart van de plaat. Om deze recht te houden zou je aan 2 afstandhouders genoeg hebben.
Beton.

Ik maak me meer zorgen om de afmeting van het paneel, 60x100cm wil niet dat al het gewicht op 1 positie gedragen wordt in het frame aangezien de frames van mdf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou persoonlijk gewoon 8 gaatjes in het beton maken -O-

Alternatief: 2 latjes aan het plafond (2 gaten per lat) en daar je schroefogen in vastmaken (4 ogen per latje).

Ik denk dat je met veel minder dan 2 betongaten per paneel niet echt een stevige ophanging kan maken. 11kg is niet niks en wil je liever niet naar beneden zien vallen.

Ik heb liever wat meer 6mm gaatjes dan 2 grote 10mm gaten in mijn plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

mxmemx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Beton.

Ik maak me meer zorgen om de afmeting van het paneel, 60x100cm wil niet dat al het gewicht op 1 positie gedragen wordt in het frame aangezien de frames van mdf zijn.
De 4 hoeken in het midden samen laten komen, en daar aan hangen (beetje als een omgekeerde vlieger). Dus 1 gat per paneel. Moet je alleen even kijken hoe je het niet steeds rondjes laat draaien.

Een ander idee een balkje hangen aan 2 punten, en daar de panelen aan hangen.

Als het plafond een probleem is, kan je eventueel een stalen kabel spannen over de muur.

Lijm werkt theoretisch, maar zou ik zelf niet aandurven.

Ik zou zelf voor het balkje gaan. 22kg moet prima kunnen toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Jrz op 20-03-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Yaksa schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Wattenstaafje met aceton. Het is priegelwerk, maar ik ga er even van uit dat je geen meters hoeft te maken.
Als sneeuw voor de zon. Aceton werkt perfect. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:59
ik wil graag mijn keuken een opfrisbeurt geven. de keuken heeft nu een houtkleur, met bijbehorend lichte houtnerf voelbaar in de melamine(?) toplaag.

ik ben er al mee naar een meubelspuiter geweest, die geeft aan dat ze dat prima "weg" kunnen spuiten. maar om kosten te besparen, en omdat het leuk is om dingen zelf te doen, wil ik het graag proberen zelf te verven, mocht dit niet lukken kan spuiten altijd nog.

maar, welke stappen onderneem ik om mooie gladde deurtjes te krijgen? de gewenste kleur is donker (richting zwart). ik vermoed een of andere vullende grondverf, maar wat exact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
dragonhaertt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:40:
Ik denk dat je met veel minder dan 2 betongaten per paneel niet echt een stevige ophanging kan maken. 11kg is niet niks en wil je liever niet naar beneden zien vallen.

Ik heb liever wat meer 6mm gaatjes dan 2 grote 10mm gaten in mijn plafond.
11 kg is niets voor een plugje van 6mm met juiste schroef in beton, laat staan een 8 of 10mm plug.
Zie tabel van Fischer, factor 101 gebruiken om de Kn om te rekenen naar kg.

https://fiproductmedia.az...es%20fischer/LT_SX_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
mxmemx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Beton.

Hmm, mdf is wat lastiger, hoe dik is het MDF materiaal en zit dit er alleen aan zijkant rond of ook vanonder of van boven? Misschien kun je meer foto’s ervan posten?
Je zou 4 schroef oogjes op iedere hoek kunnen plaatsen met kettingen naar midden zodat je het op kunt hangen als een lamp. E.a. is afhankelijk van de dikte van het mdf en hoe dit er omheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Jeweetje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Hmm, mdf is wat lastiger, hoe dik is het MDF materiaal en zit dit er alleen aan zijkant rond of ook vanonder of van boven? Misschien kun je meer foto’s ervan posten?
Je zou 4 schroef oogjes op iedere hoek kunnen plaatsen met kettingen naar midden zodat je het op kunt hangen als een lamp. E.a. is afhankelijk van de dikte van het mdf en hoe dit er omheen zit.
Dit zou ik kunnen proberen, dat zou moeten lukken. Alleen dan even kijken hoe ik hem ongeveer waterpas achtig hang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:23
Iemand ervaring met het managen van de flow van een Grohe Rapid SL inbouwframe?

Het spoelwater spettert uit de Ideal Standard Tesi randloze pot, op de bril. Niet zo fris.

Blijkt dus dat de Rapid SL geen functie heeft om de snelheid van het water aan te kunnen passen. Dat kan met een add-on: de 'flow manager'. Die aangeschaft en geïnstalleerd (wat een rot klus was, mijn onderarm is te lang om er goed bij te kunnen).

Nu zit de flow manager erop, maar het managen helpt dus geen zak. Bij elk stapje terug bleef het spetteren. Nu staat ie dus helemaal geknepen, en komen er alsnog spetters op de bril. Terwijl er nu u echt een langzaam pisstraaltje uit komt...

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:42
Wat zouden jullie aanraden voor hout met het maken van een barndoor?
Ik wil er twee stuks maken die over elkaar heen kunnen schuiven voor een inloopkast. Ik denk dat gewoon vuren goed is, zal geschaafd goed zijn of is het beter om ruw hout te pakken en dit daarna een keer goed te schuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
venneke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:46:
Ik wil er twee stuks maken die over elkaar heen kunnen schuiven voor een inloopkast. Ik denk dat gewoon vuren goed is, zal geschaafd goed zijn of is het beter om ruw hout te pakken en dit daarna een keer goed te schuren?
Ik zou gewoon een paar mooie planken zoeken in de maat die je nodig hebt.
Heb ooit eens steigerplanken ter plekke bij de houthandelaar laten schaven met een super mooi resultaat.

Hier kun je bij de lokale boomrooier ook mooie Lariks / Douglas gekantrechte planken van 22 x 200 mm kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

venneke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:46:
Tenzij je zelf een schaaf hebt, zou ik zeker geen ongeschaafd hout kopen als je het uiteindelijk een geschaafde look wil geven.

Je bent meer kwijt aan schuurpapier dan de meerprijs van geschaafd hout. (En een paar uur werk)

Vurenhout is niet echt mooi en werkt ook veel.
Als je persé een (goedkoop) zachthout wil gebruiken is Douglas vaak een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:54
Is er een dusdanig kwaliteitsverschil tussen Rockwool Plus en Rockwool Rocksono Base 210? Plus is de helft goedkoper bij een aantal budget isolatiewinkels. Normaalgesproken is goedkoop duurkoop maar ik kan me dat bij iets als steenwol haast niet voorstellen. Of ga je dat merken in bijvoorbeeld de dichtheid?

https://www.budgetisolati...us-steenwol-platen-100mm/
https://www.budgetisolati...l-rocksono-base210-100mm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 09:27
@Justevo Ik ga zelf de laatste tijd voor Bio based materiaal, zoals Gutex. Dit geeft geen jeuk en irritatie en ik zou niet verbaasd zijn als glaswol en steenwol later een beetje als asbest bestempeld worden. Geen uitgebreide research naar gedaan, meer op gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:15
Tommy The Cat schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Als sneeuw voor de zon. Aceton werkt perfect. Dank!
Voor een volgende keer, acrylverf-randjes weghalen gaat ook goed met airbrushcleaner (voor acrylverf). Is veiliger, sowieso voor plastics. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Justevo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:00:
Is er een dusdanig kwaliteitsverschil tussen Rockwool Plus en Rockwool Rocksono Base 210? Plus is de helft goedkoper bij een aantal budget isolatiewinkels. Normaalgesproken is goedkoop duurkoop maar ik kan me dat bij iets als steenwol haast niet voorstellen. Of ga je dat merken in bijvoorbeeld de dichtheid?

https://www.budgetisolati...us-steenwol-platen-100mm/
https://www.budgetisolati...l-rocksono-base210-100mm/
Rocksono base zou ik sowieso niet gebruiken.
Dan kan je beter Rocksono Solid pakken. Kost niet veel meer maar is wel dichter (45 ipv 35kg/m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Nico95 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:49:
ik wil graag mijn keuken een opfrisbeurt geven. de keuken heeft nu een houtkleur, met bijbehorend lichte houtnerf voelbaar in de melamine(?) toplaag.

ik ben er al mee naar een meubelspuiter geweest, die geeft aan dat ze dat prima "weg" kunnen spuiten. maar om kosten te besparen, en omdat het leuk is om dingen zelf te doen, wil ik het graag proberen zelf te verven, mocht dit niet lukken kan spuiten altijd nog.

maar, welke stappen onderneem ik om mooie gladde deurtjes te krijgen? de gewenste kleur is donker (richting zwart). ik vermoed een of andere vullende grondverf, maar wat exact?
Wrappen is ook een optie trouwens (wellicht niet om zelf te doen maar wilde je wel even laten weten van het bestaan ervan)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 07:28
Ik wil graag de kozijnen aan de binnenzijde van mijn woning in een nieuwe kleur schilderen. De kozijnen zijn 5 jaar geleden tijdens de nieuwbouw zo opgeleverd.

Mijn vraag: schilder ik de kitrand die tussen kozijn en glas zit mee? Dus doe ik schildertape op het glas... of schilder ik de kitrand niet mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bJor7-vYaPwLnN0ZKMYPVR8kjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMZABrI64t105uKgGhPGjAnF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Iemand een idee of ik onderstaande schuttingpalen 1 op 1 kan vervangen met wat anders? De betonnen voeten hebben een nogal rare vorm waarbij de palen er overheen gezet worden (op foto zie je hoe hoog het grijze beton komt) en dan met bout en moer (onderaan op foto) vastgezet worden. Zo neergezet 30 jaar geleden.

Om het nog iets complexer te maken is de ruimte tussen de palen 205cm en zit er flink hoogteverschil tussen de tuinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qtxse_Kjs8uqp45i_eicTH8din0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqiS4o0rYnj1DCYcOUfKDbiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Spixo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:29:
Ik wil graag de kozijnen aan de binnenzijde van mijn woning in een nieuwe kleur schilderen. De kozijnen zijn 5 jaar geleden tijdens de nieuwbouw zo opgeleverd.

Mijn vraag: schilder ik de kitrand die tussen kozijn en glas zit mee? Dus doe ik schildertape op het glas... of schilder ik de kitrand niet mee?[Afbeelding]
Ik zou even proefje doen. Ik vermoed dat het zich slecht laat schilderen dus dat je siliconendruppels nodig hebt maar dat weet je alleen als je het test.. Ikzelf schilder het veelal mee maar tis wat je zelf mooi vindt. Afplakken is makkelijker want je kan er beter bij en makkelijker om een strakke lijn te maken ipv in die ronding te werken. Ook kan je makkelijker met een glaskrabber de boel bijwerken als het ergens gaat lopen..

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 22-03-2024 13:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12

Mijn vraag: schilder ik de kitrand die tussen kozijn en glas zit mee? Dus doe ik schildertape op het glas... of schilder ik de kitrand niet mee?[Afbeelding]
Dat mag je zelf weten. Voor glas is glaskit of acrylaatkit gebruikt, beiden goed overschilderbaar. Als je een donkerdere kleur gaat schilderen zou ik de kitrand zelf wel mee schilderen.

Ik zou bij een vergelijkbare kleur de kitrand niet meeschilderen. Die rand ligt wat dieper, je kan met een vaste hand daar prima alleen het hout schilderen en afplakken is altijd veel werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Saint2Saint op 22-03-2024 13:35 . Reden: Typo ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Iemand nog tips voor het schilderen van een lang plafond? Met het licht mee schilderen moet ik banen van 11mtr gaan maken, haaks erop 2,5mtr. Ben bang dat 11mtr banen nat in nat niet te doen is. Haaks erop wel, maar dat word niet geadviseerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uw5SGZ0l.jpeg

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
A13X schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:54:
Iemand nog tips voor het schilderen van een lang plafond? Met het licht mee schilderen moet ik banen van 11mtr gaan maken, haaks erop 2,5mtr. Ben bang dat 11mtr banen nat in nat niet te doen is. Haaks erop wel, maar dat word niet geadviseerd.

[Afbeelding]
11 meter ga je niet nat in nat redden. Je hebt het mooiste resultaat nat in nat dus ik zou de 2.5m pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46

[Afbeelding]
1) Hele brede roller zoeken
2) Al je vrienden uitnodigen en ieder een baantje
3) Spuiten

2) is eigenlijk zo gek nog niet: met z'n tweeën wordt het stuk effectief al 5,5 meter, met z'n drieën 4, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19

[Afbeelding]
Ik heb 12x4.5 meter gedaan met standaard roller van 25cm.

Deel het op in vlakken van bijvoorbeeld 2 meter lang. Eerst in de lengte, dan in de breedte en daarna het volgende stuk. Hou steeds een goede overlap met het vorige vlak van bijv 0.5 meter. Ja als het nat is zie banen. Als het droog is zie je er niets meer van.

Voldoende dik aanbrengen en niet te lang uitrollen. Je hebt niet eeuwig de tijd. :)

Met vrienden een huis verven is wel het laatste wat ik overweeg. :X Wat een drama de eerste keer.. Overal schots en scheve banen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 22-03-2024 21:40 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Sterker nog, je plakt de tape net een fractie van een mm voorbij de kit rand op het glas zodat je ook een stukje glas meeverft. En gebruik geen standaard schilderstape want daar kruipt de verf onder, maar frog tape of ander speciale tape (vaak blauw). Strak aanbrengen en in de hoeken met een plamuurmes afscheuren. Gelijk na verven verwijderen. Als er toch verf onder is gekomen is druk ik het er met een glaskrabber weg.

Voor andere tips staat YouTube vol :)
Iemand nog tips voor het schilderen van een lang plafond?
Wat hierboven al wordt gezegd. Werk die 2.5 meter in de breedte, breng echt voldoende aan (maar ook weer niet teveel...). Ik doe: lengte, breedte per vak van 1m2 en als ik de volledige breedte heb nog eens als geheel in breedte lengte met overlap.

Ik pak een tafel, kamersteiger is beter, met een trap ben je toch langer bezig. En zorg dat je geen pauzes hoeft te nemen, ben je ook in 1 keer klaar ;) (al doe ik eigenlijk altijd 2 keer....)

[ Voor 24% gewijzigd door inquestos op 22-03-2024 23:05 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Of heel strak kitten en dan netjes besnijden met niet te veel verf, net over de kit. Daar waar verf op de ramen komt kan je het netjes met een krabber weghalen.

Afplakken vond ik op gegeven moment teveel gedoe en om de hoeken bleef je prutsen.

Beglazingskit doe ik tegenwoordig met een(zelf licht) afgerond plamuurmes. Wordt retestrak. Vroeger nog wel eens afgeplakt maar dat is altijd geklieder.
inquestos schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Ik pak een tafel, kamersteiger is beter, met een trap ben je toch langer bezig. En zorg dat je geen pauzes hoeft te nemen, ben je ook in 1 keer klaar ;) (al doe ik eigenlijk altijd 2 keer....)
Lange stok. Rolt nog lekkerder ook. Dan kan je gewoon op de vloer blijven staan. Zijn plafond ziet er niet heel hoog uit.

[ Voor 78% gewijzigd door LED-Maniak op 22-03-2024 23:11 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33

[Afbeelding]
(Laten) spuiten. By far mooiste resultaat. Zeker op plafonds ga je anders vrijwel altijd banen zien bij strijklicht. Zou zonde zijn nadat je alles strak hebt laten stucen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@A13X zoals genoemd; (laten) spuiten.
Als je het plafond in een andere kleur wil hebben als de muur, zou ik wel beginnen bij de muur. Afplakken van het plafond is lastiger door de zwaartekracht.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

LED-Maniak schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Ik heb 12x4.5 meter gedaan met standaard roller van 25cm.

Deel het op in vlakken van bijvoorbeeld 2 meter lang. Eerst in de lengte, dan in de breedte en daarna het volgende stuk. Hou steeds een goede overlap met het vorige vlak van bijv 0.5 meter. Ja als het nat is zie banen. Als het droog is zie je er niets meer van.

Voldoende dik aanbrengen en niet te lang uitrollen. Je hebt niet eeuwig de tijd. :)

Met vrienden een huis verven is wel het laatste wat ik overweeg. :X Wat een drama de eerste keer.. Overal schots en scheve banen.
En de rest, dit is wat ik denk als eerste ga doen. Streeploos schilderen en alles heb ik inmiddels genoeg ervaring mee, alleen niet met zo'n lang plafond. Gewoon met een stok, plafond hier is 2,4mtr hoog en in de rest 2,6mtr hoog. Dat ging met gemak met een stok met voorstrijken.

Spuiten heb ik ook overwogen, echter lees ik daarvan ook dat smalle ruimtes weer lastig te spuiten zijn. Dit is 1 strook van 4 losse stukken plafond, wil daarop wel dezelfde afwerking.

Hebben wel matte kwaliteit verf van Sikkens dus daaraan zal het niet liggen. We gaan het zien.

En de reden dat ik alleen schilder is omdat ik het schilderwerk bij mijn vrienden/familie thuis al gezien heb :+

Of ze heb zien schilderen....(stiefschoonvader die tussen elk plafond baantje even rustig een paar slokken koffie dronk :')) #zebrapad

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tijd voor ook eens een vraag van mij.

We zijn bezig met de tuinaanleg en gezien ik een beetje een vrek ben ga ik zelf de vuilwaterpomp (we wonen aan een sloot) wel kopen. Prima, daar zat zo te zien een forse marge op in de offerte.

Nu is deze pomp geoffreerd:
https://www.keesvanderspe...ompelpomp-59004-inox-auto

Mooi ding, maar de hovenier heeft hier ook 32mm PE slang bij geoffreerd. Deze slang gaat aan de pomp (yup echt ;) ) en dan een aantal meter onder het terras/gazon door naar een centraal waterpunt.
De opvoerhoogte zal een meter bij de pomp zijn en wellicht nog een kleine meter bij het waterpunt.

Ik zie niet 1-2-3 makkelijk verkrijgbare 32mm slang hier in de buurt (den haag). Kan ik hier ook straffeloos 25mm voor gebruiken ? De manual van de pomp zegt:
De slang kan via de pompaansluiting (1) en de aansluitnippel (2)
[19 mm (3/4") / 25 mm (1")] of via het GARDENA steeksysteem
[13 mm (1/2") / 16 mm (5/8") / 19 mm (3/4")] worden aangesloten.
Bij gebruik van een 25 mm (1")-slang heeft de pomp de maximale
doorvoercapaciteit.
Dan kan ik met zo'n buis toe:
https://www.hornbach.nl/p...-pvc-zwart-10-m/10656062/
Dit is 25mm, ik begrip dat dit nogal wat doet met de oppervlakte en dus doorstroom-capaciteit, maar ik was niet van plan er meer dan 2-3 van die waaier-sproeiers aan te hangen. Of weet iemand waar ik wel de juiste slang fysiek kan kopen, zonder meteen 100m te moeten afnemen?

Van bijvoorbeeld deze slang weet ik niet of ik hem buiten kan gebruiken:
https://www.toolstation.n...bo-scaflex-buis-1m/p87147

Iemand? :)

offtopic:
Ja ik had dit eerder moeten regelen/uitzoeken, my bad.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 23-03-2024 09:38 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Betreft het een sloot of echt een watergang welke altijd voldoende water bevat?
Ga je voor 1 water punt, of takken hier de voedingen naar de verschillende kringen van de beregening af?
Zou zelf voor de 32mm gaan ivm max debiet en minder weerstand.
Pomp op het droge zou m’n voorkeur hebben, met een drijvende aanzuig, maar heb je daar plek voor?

Kijk bv hier eens https://pvcvoordeel.nl/ty...07EggKEAAYASAAEgIFiPD_BwE

[ Voor 27% gewijzigd door Jeweetje op 23-03-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je een ringleiding doen of vlak na de pomp aftakken met 2 of 3 leidingen naar de plekken waar je je sproeiers zet? Want ik neem aan dat je die door de tuin verspreid neerzet, misschien de eerste al dichtbij de pomp, waardoor er nog maar 2/3e van de capaciteit door de rest van de leiding hoeft.
Door 25mm leiding kan al een aardige plens water, maar je moet er geen 50m aan gaan hangen ofzo want dan verlies je wel druk. Oh, en een stuk flex slang is wel handig bij de pomp, dan kun je hem in de winter droog leggen of afkoppelen tegen het bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:54:
Betreft het een sloot of echt een watergang welke altijd voldoende water bevat?[/[
Dat laatste.

Ga je voor 1 water punt, of takken hier de voedingen naar de verschillende kringen van de beregening af?
Zou zelf voor de 32mm gaan ivm max debiet en minder weerstand.
Pomp op het droge zou m’n voorkeur hebben, met een drijvende aanzuig, maar heb je daar plek voor?
Dank voor het meedenken :)
Ja dat hebben we gepland. Pomp op het droge, aanzuigslang met vlotter omlaag.
Prachtig spul maar ik moet het maandag hebben als het kan. Vandaar dat ik een fysieke zaak zoek.

Daarom ziet deze er prima uit, maar kan die de grond in?
En krijg ik er straks wel makkelijk een koppeling en dergelijke op.
Misschien kun je een ringleiding doen of vlak na de pomp aftakken met 2 of 3 leidingen naar de plekken waar je je sproeiers zet? Want ik neem aan dat je die door de tuin verspreid neerzet, misschien de eerste al dichtbij de pomp, waardoor er nog maar 2/3e van de capaciteit door de rest van de leiding hoeft.
Door 25mm leiding kan al een aardige plens water, maar je moet er geen 50m aan gaan hangen ofzo want dan verlies je wel druk. Oh, en een stuk flex slang is wel handig bij de pomp, dan kun je hem in de winter droog leggen of afkoppelen tegen het bevriezen.
Het is een tuintje van 10 bij 10 dus het wordt 1 waterpunt in de tuin, en dan evt daar een verdeelstukje aan. Die slang wordt 8 meter met daarna nog max 5 meter gewone tuinslang.

De flexslang is inderdaad ingecalculeerd ja, zodat het geen bende wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 23-03-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 18:06

[Afbeelding]
Wat hierboven is gezegd + het toevoegen van drogingsvertrager aan de verf waardoor je beter nat in nat kan verven.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:45
Boudewijn schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Prachtig spul maar ik moet het maandag hebben als het kan. Vandaar dat ik een fysieke zaak zoek.

Daarom ziet deze er prima uit, maar kan die de grond in?
En krijg ik er straks wel makkelijk een koppeling en dergelijke op.
Probeer de lokale Wildkamp, zijn op zaterdag wel beperkt open. Maar hebben waarschijnlijk alles zo liggen. En vraag even om korting, ze kunnen bijna altijd wel wat korting geven :) de advies prijzen zijn wat aan de hoge kant voor leidingwerk en koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 18:06
timovd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:33:
@A13X zoals genoemd; (laten) spuiten.
Als je het plafond in een andere kleur wil hebben als de muur, zou ik wel beginnen bij de muur. Afplakken van het plafond is lastiger door de zwaartekracht.
Of betere tape gebruiken? Ik zou juist het plafond eerst doen. Als de muur in een andere kleur dan wit wordt geverfd kan je door het plafond af te plakken en daarna een dun wit kitrandje te zetten over de rand van de tape een superstrakke lijn maken tussen muur en plafond.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TerminalNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Probeer de lokale Wildkamp, zijn op zaterdag wel beperkt open. Maar hebben waarschijnlijk alles zo liggen. En vraag even om korting, ze kunnen bijna altijd wel wat korting geven :) de advies prijzen zijn wat aan de hoge kant voor leidingwerk en koppelingen.
Thanks, we zijn onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Aankomende week gaan we onze keuken er uit slopen vanwege de plaatsing van een nieuwe keuken.

Er zit nu een gaskookplaat die ik met een kraantje dicht kan zetten. Nadat de keuken eruit is, zullen 4 dagen later wat professionals komen om de gasleiding af te sluiten en de overige water- en elektriciteitsleidingen te verleggen.

Is het voldoende om onderstaande gasleiding alleen dicht te draaien en daarna 3-4 dagen zo te laten zitten of moet ik hem afdoppen? En zo ja, hoe? Kan dat gewoon met teflon tape en een dop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOhDruXx7QQpreloUN6C0BCtMkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8bnRshHtsxcZIQYS55UEgwn.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

And now we wait... en verder met de rest schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VWJkWIJl.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G2A3q2ul.jpeg

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RobbieB schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:42:
Aankomende week gaan we onze keuken er uit slopen vanwege de plaatsing van een nieuwe keuken.

Er zit nu een gaskookplaat die ik met een kraantje dicht kan zetten. Nadat de keuken eruit is, zullen 4 dagen later wat professionals komen om de gasleiding af te sluiten en de overige water- en elektriciteitsleidingen te verleggen.

Is het voldoende om onderstaande gasleiding alleen dicht te draaien en daarna 3-4 dagen zo te laten zitten of moet ik hem afdoppen? En zo ja, hoe? Kan dat gewoon met teflon tape en een dop?
[Afbeelding]
Kraantje dichtdraaien en slang afkoppelen is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Beekforel schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Kraantje dichtdraaien en slang afkoppelen is voldoende.
En als je bezig met slopen bent gewoon niet als een hork te werk gaan in de buurt van dat kraantje.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42
Rukapul schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:39:
Iemand een idee of ik onderstaande schuttingpalen 1 op 1 kan vervangen met wat anders? De betonnen voeten hebben een nogal rare vorm waarbij de palen er overheen gezet worden (op foto zie je hoe hoog het grijze beton komt) en dan met bout en moer (onderaan op foto) vastgezet worden. Zo neergezet 30 jaar geleden.

Om het nog iets complexer te maken is de ruimte tussen de palen 205cm en zit er flink hoogteverschil tussen de tuinen.

[Afbeelding]
Dat is wel een heel bijzondere constructie. Dus ze hebben een betonnenpaal geplaatst en daaroverheen hout uitgehold :?
Tegenwoordig zou je een poer pakken en daar een (douglas) paail op bevestigen met lucht ruimte ertusssen zodat het droog kan waaien. poer op hoogte stellen door een paar cm boven het maaiveld van de hoogste tuin te komen en voor het hoogteverschil op te vangen zou ik betonbandjes gebruiken die gaan tot in de stevigere maten 10x20x100cm of 6x30x100cm heb je meer hoogte verschil als in 20cm of meer dan zou je al aan damwandjes moeten denken.
Maar makkelijk is anders inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
sweetdude schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Dat is wel een heel bijzondere constructie. Dus ze hebben een betonnenpaal geplaatst en daaroverheen hout uitgehold :?
Tegenwoordig zou je een poer pakken en daar een (douglas) paail op bevestigen met lucht ruimte ertusssen zodat het droog kan waaien. poer op hoogte stellen door een paar cm boven het maaiveld van de hoogste tuin te komen en voor het hoogteverschil op te vangen zou ik betonbandjes gebruiken die gaan tot in de stevigere maten 10x20x100cm of 6x30x100cm heb je meer hoogte verschil als in 20cm of meer dan zou je al aan damwandjes moeten denken.
Maar makkelijk is anders inderdaad.
Het zal zo 20cm zijn. Het terras van de buren zal net onder het hout uitkomen. Mijn grond kwam t/m de witte schimmel...

Anyway, dit wordt geen klusje voor even snel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 23:51
Weet iemand wat de juiste manier van werken is bij het bevestigen ven metalstud als je dicht tegen de originele manier aan werkt? De staanders vast krijgen met schroeven of een fixeerklem is dan bijzonder lastig ivm de hoek die je moet maken. Enige wat we kunnen bedenken is polymax of eerst het raamwerk maken in zijn geheel en dan pas tegen de muur aan schuiven. Tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh_rotdP2sZQP1krU1R2xmjwYFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex740gVb0xmHcg7nsTmxX5BL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:35
Pussolini schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:03:
Weet iemand wat de juiste manier van werken is bij het bevestigen ven metalstud als je dicht tegen de originele manier aan werkt? De staanders vast krijgen met schroeven of een fixeerklem is dan bijzonder lastig ivm de hoek die je moet maken. Enige wat we kunnen bedenken is polymax of eerst het raamwerk maken in zijn geheel en dan pas tegen de muur aan schuiven. Tips zijn welkom!

[Afbeelding]
Slagpluggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:59
Pussolini schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:03:

[Afbeelding]
Je hebt speciale tangen om metalstud vast te zetten, heb je geen schroef voor nodig.
Bijv. Dit https://www.hornbach.nl/p...dingstang-270-mm/7992982/
Heb deze zelf ook gebruikt, in een zelfde situatie als die jij nu bent.
Toen eerst de boven en onder liggers vast gezet en daarna de palen er tussen vast gezet. Met schroeven is het ook haast niet vlak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb bij een bestaande WCD een extra PVC elektra buis naar beneden toegevoegd maar om dit te kunnen doen moest ik een stuk van de gipsplaat naar beneden wegsnijden om de buis te kunnen plaatsen:

WCD in gipsplaat opvullen

Er zit glaswol tussen muur en gipsplaat wat ik ook weggesneden heb en na het plaatsen van de buis weer zo goed mogelijk teruggeplaatst.
Maar hoe nu het gips weer dicht maken?

Ik zat zelf te denken om een stukje papier tegen het glaswol aan te zetten, beetje achter de gipsplaat geklemd, en dan met roodband gips de sleuf te vullen, want dat heb ik hier nog staan.
Het papier is dan om te voorkomen dat het gips in de glaswol trekt.
Pagina: 1 ... 371 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/