[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 361 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:18

Pizzalucht

Snotneus.

mrc4nl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:27:
[...]

tja wat al niet kan.... Ik denk niet dat de deklaag heel dik is... cm ofzo. Toevoegen gaat makkelijker dan weghalen, dus vandaar eerst mijn vraag wat ik het beste kan toevoegen.
Als het puur wat dieper is op een aantal plekken zou ik het met wat zandcement aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb ooit een truuk gezien om een schuine lijn eenvoudig over te zetten op het plaatmateriaal wat je tegen een wand plaatst (de kopse wand van een zolder), maar wat was dat truukje ook alweer? Het wordt voor vloeren ook toegepast volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Diagonaal over de af te zagen plaat een andere plaat leggen, vlak tegen het dak aan? Levert je wel de juiste hoek op, de lengte is dan nog niet bepaald.

Ik weet niet of dat is wat je in gedachten had, ik verzin maar wat ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Echt niet. schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:25:
Diagonaal over de af te zagen plaat een andere plaat leggen, vlak tegen het dak aan? Levert je wel de juiste hoek op, de lengte is dan nog niet bepaald.

Ik weet niet of dat is wat je in gedachten had, ik verzin maar wat ter plekke.
Ja zover was ik, maar ik dacht dat er ook iets was waardoor ik de lengte gelijk kan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Beekforel schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Ja zover was ik, maar ik dacht dat er ook iets was waardoor ik de lengte gelijk kan bepalen?
YouTube: Hoe maak je een schuine kast perfect op maat?

Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Of wanneer je al 1 plaat gezaagd hebt het reststuk gebruiken om de volgende plaat af te tekenen, dan hoef je maar 1 van de 2 zijden uit te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:
Waar koop je fatsoenlijke opbouw wandcontactdozen?

Ik moet in totaal 7 stekkers kwijt in mijn meterkast. Ik heb nu twee stekkerblokken liggen in mijn meterkast maar dat is nogal een zooitje. Liefst zou ik 2x 4 opbouw WCD willen hebben maar de kwaliteit die ik tot nu toe ben tegen gekomen is echt waardeloos.

https://www.gamma.nl/asso...tact-opbouw-wit/p/B460433
Als je de 1* recensies leest, wil je dat niet hebben. "Waardeloos", "slecht bedraad", "trek je de hele bovenkant vanaf". No thank you.

https://www.hornbach.nl/p...dig-ra-polarwit/10536257/
Daar wordt het ook als een gevaarlijk product gezien aldus de recensies.

https://www.praxis.nl/ger...aard-4-voudig-wit/5219221
Hier ben ik mee aan de slag gegaan omdat de recensies beter lijken te zijn maar die hebben dezelfde gammele bevestigingsschroeven voor je bedrading. Bedrading blijft daardoor ook niet goed vastzitten en is dus ook in potentie gevaarlijk.

Elektramat heeft niets in 4x WCD vorm.

Waar ik zelf nogal van baal is dat er geen fatsoenlijke A of B merk spul beschikbaar is als 4x WCD opbouw. Meestal als je iets meer betaalt is de installatie ook een stuk beter maar kom eigenlijk alleen maar huismerkspul/rommel tegen. Hebben jullie nog tips?
Zelf gebruik ik altijd deze, hele goede kwaliteit, alleen wel groot in hoogte.
Ga er binnenkort twee in mijn eigen meterkast plaatsen.

Vergeet niet de onderbak mee te bestellen.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
Ik wil een ombouw gaan maken voor onze wasmachine en droger. Deze staan naast elkaar op een zolder kamer onder een schuin dak, in Sketchup heb ik een tekening gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBiDgzn8qex7EVC_tHY8eayLPRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/diN5BpEmH0vaF3ZN4hLYzfLk.png?f=fotoalbum_large

In de linker twee vakken komen de wasmachine en droger, de rechter twee zijn nog twee kasten met een deur ervoor. Het geheel komt ongeveer 10cm van de grond te staan. De wasmachine is leeg 73,5 kg en de droger 48 kg.

Onder de kast wil ik een frame maken van vuren balken waar de MDF plaat van 18mm dan op ligt. Vooral onder het gedeelte van de wasmachine en droger zou ik dan extra balken plaatsen om het gewicht te dragen. Zou dit stevig genoeg zijn om het gewicht te dragen, of zou ik toch beter 22mm kunnen gebruiken?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Robkazoe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:
Waar koop je fatsoenlijke opbouw wandcontactdozen?
...
Elektramat heeft niets in 4x WCD vorm.
Ik heb zelf ABB gebruikt: https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html
Wel ook even de onderdoos erbij kopen.

Is dat A/B genoeg voor je? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:11

3_s

urk_forever schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:55:
Ik wil een ombouw gaan maken voor onze wasmachine en droger. Deze staan naast elkaar op een zolder kamer onder een schuin dak, in Sketchup heb ik een tekening gemaakt:

[Afbeelding]

In de linker twee vakken komen de wasmachine en droger, de rechter twee zijn nog twee kasten met een deur ervoor. Het geheel komt ongeveer 10cm van de grond te staan. De wasmachine is leeg 73,5 kg en de droger 48 kg.

Onder de kast wil ik een frame maken van vuren balken waar de MDF plaat van 18mm dan op ligt. Vooral onder het gedeelte van de wasmachine en droger zou ik dan extra balken plaatsen om het gewicht te dragen. Zou dit stevig genoeg zijn om het gewicht te dragen, of zou ik toch beter 22mm kunnen gebruiken?
Een wasmachine staat ook op vier pootjes. Als je zorgt dat daar in de buurt ondersteuning is, komt het wel goed.

Wat ik wel zou doen, is er iets waterbestendig tussen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Ik had de wasmachine zo'n anderhalf jaar staan op een 18mm meubelpaneel (gelamineerd spaanplaat). Dat werkte ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45
Vraag!
Ik wil graag een eikenplank 20x120cm en 2/3cm dik in de vensterbank van de badkamer plaatsen maar ik hoor links en rechts dat deze gaat “trekken” . Ook als het gedroogd eiken is.

Klopt dit? Zijn er alternatieve hout soorten met dezelfde uiterlijke kenmerken? (Robuust eiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
barry86 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:26:
Vraag!
Ik wil graag een eikenplank 20x120cm en 2/3cm dik in de vensterbank van de badkamer plaatsen maar ik hoor links en rechts dat deze gaat “trekken” . Ook als het gedroogd eiken is.

Klopt dit? Zijn er alternatieve hout soorten met dezelfde uiterlijke kenmerken? (Robuust eiken)
Ik heb bij Hornbach eiken planken gekocht van 19.5x250x1.9cm en aan de voorkant opgedikt tot 38mm.
Daarna 3 lagen beits er rondom overheen. Van de vensterbank van 240cm lang heb ik aan de achterkant strips bevestigd. Dit gaat nu al zo'n 1.5 jaar goed.

Hout werkt dus het zou krom kunnen en scheuren kunnen krijgen.

Wil je dat niet, dan zal je iets van PVC met houtmotief moeten nemen. Of MDF, maar dat heeft weer zijn eigen uitdagingen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wat voor strips heb je bevestigd aan je vensterbank? Een platte of een hoeklijn?
@LED-Maniak

[ Voor 8% gewijzigd door fenrir op 19-01-2024 09:58 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
fenrir schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:58:
Wat voor strips heb je bevestigd aan je vensterbank? Een platte of een hoeklijn?
@LED-Maniak
Deze:
https://www.techniekwebsh...sleufbreedte-14-5-mm.html

Zat even foto's te kijken, niet RVS maar heb ze een coating gegeven voor het monteren(wel RVS schroeven).

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 19-01-2024 10:02 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Vraag!

Ja, hardhout zal altijd werken, vooral in de breedte (haaks op de richting van de nerf)

Ook als het gedroogd is zal het door de seizoenen heen krimpen en uitzetten, tot zo'n 1mm voor een plank van jouw breedte.

Hoeveel hout werkt hangt wel degelijk af van het type hout, maar die waardes zou ik even moeten opzoeken als je 'betere' alternatieven wil.
In ieder geval zal al het hout dit doen en kan je zo'n plank beter wat ruimte geven en dan afkitten met een flexibele kit.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kurkdroge eik zal normaalgezien niet meer krom trekken, enkel (minimaal) nog een beetje werken met de seizoenen. Maar dat mag geen probleem zijn voor een vensterbankje, kit is flexibel genoeg om dat beetje uitzetten/krimpen op te vangen. Ik heb in mijn vorige woning jarenlang een beuken plank als vensterbank gehad in de badkamer, ging prima. Gewoon zorgen dat je álle kanten behandelt zodat ze niet krom trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Slonzo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Kurkdroge eik zal normaalgezien niet meer krom trekken, enkel (minimaal) nog een beetje werken met de seizoenen. Maar dat mag geen probleem zijn voor een vensterbankje, kit is flexibel genoeg om dat beetje uitzetten/krimpen op te vangen. Ik heb in mijn vorige woning jarenlang een beuken plank als vensterbank gehad in de badkamer, ging prima. Gewoon zorgen dat je álle kanten behandelt zodat ze niet krom trekt.
In een badkamer is de theoretische werking natuurlijk een stuk hoger dan in een normale ruimte, omdat de vochtigheid een groot stuk kan variëren.

In principe zou eik van 20cm breed, 3.5mm kunnen werken in een ruimte waar het vocht varieert tussen 90% en 40%
Als hij goed afgewerkt is zal dit niet zo snel gaan, en zou een goede kit inderdaad prima volstaan.

(Even er van uit gaande dat het over 2-3 cm gaat, en niet 2/3 cm. In het laatste geval trekt hij geheid krom. :+ )

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb ooit een tafel gemaakt van niet geheel droog eik. Dat werkt pas. :X _O-

Zeker 1cm gekrompen in de breedte en door U-vorm van de poten is hij hol gaan staan

Was goede ervaring. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwNI359UAq_sJkrGANr6QEA8aI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9q3sUpYORaJbr3cS2IIrbiE.jpg?f=fotoalbum_large
Had ff niks anders dan een lego blokjes for size :P

Hoe kan ik deze kier afdichten? Wat je ziet is de zolder, tussen muur en dak. Dat was tijdens de bouw afgekit en dicht, maar met kit ga ik dit niet meer op kunnen vullen :P

Iemand riep al flexpur. Probleem is ook een beetje dat het doorloopt tot in de nok en ik er onmeunig slecht bij kan.
Zat nog aan een extra latje te denken en dan afkitten, maar dat gaat ook weer werken natuurlijk. Al lijkt de kier niet groter te zijn geworden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
The Eagle schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:51:
[Afbeelding]

Hoe kan ik deze kier afdichten? Wat je ziet is de zolder, tussen muur en dak. Dat was tijdens de bouw afgekit en dicht, maar met kit ga ik dit niet meer op kunnen vullen :P

Iemand riep al flexpur. Probleem is ook een beetje dat het doorloopt tot in de nok en ik er onmeunig slecht bij kan.
Zat nog aan een extra latje te denken en dan afkitten, maar dat gaat ook weer werken natuurlijk. Al lijkt de kier niet groter te zijn geworden.
Ik lees even mee. Hier hetzelfde probleem.
Al denk ik dat de spleet bij ons inmiddels nog wat groter is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[Afbeelding]

Ziet er uit als een ondiepe spleet? Als hij redelijk diep is dan eerst vullen met iets van schuimband. Daarna afkitten met een goed flexibele kit. Of een latje of rubber tochtstrip er voor ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LED-Maniak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Ziet er uit als een ondiepe spleet? Als hij redelijk diep is dan eerst vullen met iets van schuimband. Daarna afkitten met een goed flexibele kit. Of een latje of rubber tochtstrip er voor ofzo..
Diepte geen idee. Maar schuimband ga ik eens naar kijken, kende ik niet. Die kan ik er misschien met een lange stok wel tussen frotten zonder dat ik een ladder nodig heb :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

The Eagle schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:17:
Diepte geen idee. Maar schuimband ga ik eens naar kijken, kende ik niet. Die kan ik er misschien met een lange stok wel tussen frotten zonder dat ik een ladder nodig heb :)
Zoeken op 'rugvulling' of 'foam backing' kan betere resultaten geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]

Polymeer kit / "hitack" / montagekit.. Wordt rubberig en is gewoon. Mss ff tape gebruiken, want het kan net als siliconenkit erg kliederig worden.

En anders gewoon acrylkit als het voor de rest niet zoveel werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 19-01-2024 13:40 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31

[Afbeelding]

Is het nog een idee om te overwegen de apparatuur op de vloer te zetten, in plaats van 10 te verhogen? Dan hoef je in ieder geval niet in te zitten over de draging er van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Kaspers schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Is het nog een idee om te overwegen de apparatuur op de vloer te zetten, in plaats van 10 te verhogen? Dan hoef je in ieder geval niet in te zitten over de draging er van.
Ik zou het juist extra verhogen. Hier staan de toestellen 40cm van de grond, dan moet je niet zo diep bukken.
De onderbouw wel stevig genoeg maken, in dat geval, want zo'n machine kan nogal schudden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42

[Afbeelding]

Ik ben geen fan om MDF constructief te gebruiken. Prima spul verder voor een kastdeurtje. Maar in dit geval zeker met het risico op wat meer vocht. Gebruik gewoon multiplex. Dat buigt veel minder snel door en een stuk sterker.

Daarnaast ben ik het volledig eens met @3_s. Zet de wasmachine en droger een stuk hoger. Nu misschien iets lastiger te maken, maar vele malen makkelijker in het dagelijkse gebruik. In de de ruimte eronder kun je dan eventueel een la kwijt voor het wasmiddel etc.
Als je met de hoogte zit dan verplaats de wasmachine en droger naar het midden en maak links en rechts waar je sneller op het schuine dak zit dan de kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
sweetdude schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Ik ben geen fan om MDF constructief te gebruiken. Prima spul verder voor een kastdeurtje. Maar in dit geval zeker met het risico op wat meer vocht. Gebruik gewoon multiplex. Dat buigt veel minder snel door en een stuk sterker.

Daarnaast ben ik het volledig eens met @3_s. Zet de wasmachine en droger een stuk hoger. Nu misschien iets lastiger te maken, maar vele malen makkelijker in het dagelijkse gebruik. In de de ruimte eronder kun je dan eventueel een la kwijt voor het wasmiddel etc.
Als je met de hoogte zit dan verplaats de wasmachine en droger naar het midden en maak links en rechts waar je sneller op het schuine dak zit dan de kasten.
Alles op hoogte, wassen, drogen, vaatwasser, alles. Nooit meer bukken! Is echt ideaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:28
[Afbeelding]

Afkitten met beglazingskit. Dat is flexibel (veel beter dan acrylaatkit in dit geval) en kun je e.v.t. ook gewoon overheen schilderen in tegenstelling tot siliconenkit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 09:27
Ik ben het badkamer meubel aan het vervangen. Het liefst zou ik de sifon zo dicht mogelijk tegen de muur monteren ivm lade ruimte, nu is de huidige installatie zo en er is dus geen ruimte om een nieuw stuk aan te sluiten. Zijn hier nog handige trucjes voor? Ik zat zelf te denken om hem bij de rode lijn in te snijden / zagen met de multi tool, en dan te proberen om alleen de buitenste door te zagen, zodat ik hem er daarna af kan pellen zeg maar, echter ben ik zelf niet overtuigd dat dat de beste manier is. Alle tips zijn welkom! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4ldrB35QOxh7wb85eDqYqMNLhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymXa68GFdsNiXfUohqPCaBel.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 23:40
Eerst proberen te verwarmen en dan het eerste 45 graden bochtje eraf krijgen? Lijkt me makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jannibal23 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:09:
Eerst proberen te verwarmen en dan het eerste 45 graden bochtje eraf krijgen? Lijkt me makkelijker.
Waarom dan niet direct de 90 graden bocht bij de muur er af halen en dan weer een sok er op lijmen?
Even verwarmen met een fohn inderdaad. Als er wat PVC buis vervormt dan krijg je het weer mooi rond door rustig te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/0377051/s01/1400x1400/origin.webp

Ik ga een vlieringtrap installeren in een plafond. Het plafond bestaat nu uit schroten. Het plan is om nu de vlieringtrap te installeren en in de toekomst gipsplaten tegen de schroten te schroeven.

Wat is de mooiste/ handigste manier om de overgang tot de vlieringtrap af te werken? In principe is het trapluik een houten bak.

Een gemakkelijke optie is om de bak nu 9mm onder de schroten uit te laten steken. Dan komt de bak precies vlak te liggen met de gipsplaten. En dan kan er na montage van de gipsplaten een houten profiel tegenaan. Niet super strak, maar wel gemakkelijk en degelijk.

Hebben jullie nog andere ideeën? Het gaat trouwens om een Woodytrex Budget.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Thejman1989 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:05:
Ik ben het badkamer meubel aan het vervangen. Het liefst zou ik de sifon zo dicht mogelijk tegen de muur monteren ivm lade ruimte, nu is de huidige installatie zo en er is dus geen ruimte om een nieuw stuk aan te sluiten. Zijn hier nog handige trucjes voor? Ik zat zelf te denken om hem bij de rode lijn in te snijden / zagen met de multi tool, en dan te proberen om alleen de buitenste door te zagen, zodat ik hem er daarna af kan pellen zeg maar, echter ben ik zelf niet overtuigd dat dat de beste manier is. Alle tips zijn welkom! [Afbeelding]
Meestal zit in de muur toch een rubber. Heb je dat al getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
-DarkShadow- schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:17:
[Afbeelding]

Ik ga een vlieringtrap installeren in een plafond. Het plafond bestaat nu uit schroten. Het plan is om nu de vlieringtrap te installeren en in de toekomst gipsplaten tegen de schroten te schroeven.

Wat is de mooiste/ handigste manier om de overgang tot de vlieringtrap af te werken? In principe is het trapluik een houten bak.

Een gemakkelijke optie is om de bak nu 9mm onder de schroten uit te laten steken. Dan komt de bak precies vlak te liggen met de gipsplaten. En dan kan er na montage van de gipsplaten een houten profiel tegenaan. Niet super strak, maar wel gemakkelijk en degelijk.

Hebben jullie nog andere ideeën? Het gaat trouwens om een Woodytrex Budget.
Zo is het hier ook gedaan met een plintje er aan het einde omheen.

Wellicht kan je het hout 9mm verzinkt laten en dan het gips er overheen met een stalen stucbaar eindprofiel? Dan steekt het hout niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Thejman1989 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:05:
Ik ben het badkamer meubel aan het vervangen. Het liefst zou ik de sifon zo dicht mogelijk tegen de muur monteren ivm lade ruimte, nu is de huidige installatie zo en er is dus geen ruimte om een nieuw stuk aan te sluiten. Zijn hier nog handige trucjes voor? Ik zat zelf te denken om hem bij de rode lijn in te snijden / zagen met de multi tool, en dan te proberen om alleen de buitenste door te zagen, zodat ik hem er daarna af kan pellen zeg maar, echter ben ik zelf niet overtuigd dat dat de beste manier is. Alle tips zijn welkom! [Afbeelding]
Pak de fohn van je partner, multitool, schroevendraaier en tang.

Zaag het stuk boven de knik eraf, zaag met multitool PVC in op de aangegeven plek. Verwarm de bovenkant bij de snede en wip met de schroevendraaier een randje omhoog. Verwarm nu telkens iets verder terwijl je met de tang het PVC oprolt.

Heb zo 2 wastafelafvoeren aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

IceM schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Afkitten met beglazingskit. Dat is flexibel (veel beter dan acrylaatkit in dit geval) en kun je e.v.t. ook gewoon overheen schilderen in tegenstelling tot siliconenkit.
De kier is ca een cm breed, dat ga ik met kit niet redden lijkt me. Bovendien heeft dat niks om op te hechten, de kier loopt schuin omhoog naar de nok van het dak. Dus dat valt naar beneden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
The Eagle schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:25:
[...]

De kier is ca een cm breed, dat ga ik met kit niet redden lijkt me. Bovendien heeft dat niks om op te hechten, de kier loopt schuin omhoog naar de nok van het dak. Dus dat valt naar beneden lijkt me.
Kit kan best breed. Als het iets heeft om aan te hechten.

Eens een hele bus kit in overgang achter douchebak gespoten. Eerst rugvulling erin.

Voeghulpjes bij de hand houden om af te strijken.

Ik zou het eerst purren tegen tocht. Dan stukje wegsnijden, streep kit erin, afstrijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 19-01-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wil een gat van 52mm boren in onze fundering, die uit 20cm dikke kalkzandstenen blokken gebouwd is. Ik heb dit 2 jaar geleden gedaan met zo'n boor: https://www.ecotools.nl/d...80-mm-met-zijsleuven-3847 op een boorhamer (wel zonder de klopfunctie te gebruiken). Nu probeer ik dus met die boor nog een gat te boren, maar ik kom maar 3cm diep, daarna lijkt de voortgang te stoppen. Zou de boor versleten zijn? Of heeft het zin om het middenstuk uit het gat te kappen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
The Eagle schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Den Braven high tack is jouw oplossing. Daar heb ik de centimeter ruimte tussen de trap en de muur ook mee dichtgekit.

Het is lijmkit, dat valt echt niet naar beneden, zeker niet met de bijgeleverde tuitjes met grote opening 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23

YellowCube

Wait...what?

zonoskar schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:29:
Ik wil een gat van 52mm boren in onze fundering, die uit 20cm dikke kalkzandstenen blokken gebouwd is. Ik heb dit 2 jaar geleden gedaan met zo'n boor: https://www.ecotools.nl/d...80-mm-met-zijsleuven-3847 op een boorhamer (wel zonder de klopfunctie te gebruiken). Nu probeer ik dus met die boor nog een gat te boren, maar ik kom maar 3cm diep, daarna lijkt de voortgang te stoppen. Zou de boor versleten zijn? Of heeft het zin om het middenstuk uit het gat te kappen?
Lastig.
Er zijn veel mensen die denken dat boren eeuwig mee gaan en derhalve 1 setje hebben wat al 20 jaar mee gaat.
Als je deze boor maar één keer gebruikt hebt dan lijkt het me nog wel ok. Wellicht zit je net op een kiezel (al is dat met zandsteen een beetje de vraag). Je hebt geen idee of er iets ander dwars zou kunnen zitten?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

YellowCube schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:44:
Wellicht zit je net op een kiezel (al is dat met zandsteen een beetje de vraag). Je hebt geen idee of er iets ander dwars zou kunnen zitten?
Ik boor midden in het blok. Ergens zitten 2 holtes in dat blok meen ik. Maar ik verwacht geen wapening ofzo. Wel is het dat het blok een beetje vochtig is en de boor is voor droogboren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zonoskar schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Ik boor midden in het blok. Ergens zitten 2 holtes in dat blok meen ik. Maar ik verwacht geen wapening ofzo. Wel is het dat het blok een beetje vochtig is en de boor is voor droogboren.
Tik de kern er even uit. Dat doen betonboorders ook als het stroef gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 22:18
Ik heb hier precies hetzelfde (nog grotere kier zelfs tot ongeveer 1.5 cm en erg diep) deze week eerst ingespoten met flexpur, laten drogen, uitsteeksels weggesneden en opgevuld met flinke hoeveelheid acrylaatkit. Je ziet het gewoon nauwelijks meer. De pur zorgt ervoor dat je de kit ergens tegenaan kan smeren

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Den_S85 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Den Braven high tack is jouw oplossing. Daar heb ik de centimeter ruimte tussen de trap en de muur ook mee dichtgekit.

Het is lijmkit, dat valt echt niet naar beneden, zeker niet met de bijgeleverde tuitjes met grote opening 😁
Ik geloof je op je woord, maar als die kit niet naar beneden dondert doe ik dat vermoedelijk zelf. De nok zit boven het trapgat en ik ben geen held op een instabiele ladder :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Beste tweakers,

Ik zou graag jullie advies willen.

Ik moet helaas zelf een gat maken vanuit de verwarming kamer naar de garage
50cm van de grond, en 5cm van de muur.
En in de garage 40cm van de grond en 5 van de wand.

En de gat moet 60mm zijn. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

theduke1989 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:51:
Beste tweakers,

Eh met een boormachine?
Wat voor muren zijn het?
Beton uitbesteden aan boorbedrijf, steen kan je zelf een boor huren en kan dan eventueel droog afhankelijk van de steensoort.
Hout gips e.d. kan met een gatzaag.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

edsandje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Eh met een boormachine?
Wat voor muren zijn het?
Beton uitbesteden aan boorbedrijf, steen kan je zelf een boor huren en kan dan eventueel droog afhankelijk van de steensoort.
Hout gips e.d. kan met een gatzaag.
Ligt er ook aan natuurlijk hoe dik de muur is.
Ik heb hier ook gaten geboord in beton met een gehuurde boor.
Goed nathouden, dat wel. Maar lijkt me bij garage niet het grootste probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
Ongeveer 25cm dikke muur van het huis zelf.
Dan 25cm dikte van de garage muur. Met misschien max 1cm speling tussen beide muren.

60mm boor bestaat dat? En het liefst voor een SD-plus machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:36
theduke1989 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:59:
Dan 25cm dikte van de garage muur. Met misschien max 1cm speling tussen beide muren.

https://www.ecotools.nl/d...80-mm-met-zijsleuven-3848 je zou zoiets kunnen proberen indien het geen beton is... heb zelf wel rond 130 geboord op de sds machine. Als het wel beton betreft kan je het beter uitbesteden aan een betonboorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bestaan er doorverbindblokken als directe vervanging van een onderblok?

Ik moet een radiator van de muur halen om het glad te trekken en verven, maar overweeg de radiator in het geheel weg te laten daarna. De radiator staat namelijk in serie met een radiatortje in een badkamer en heeft het nog nooit goed gedaan (aldus mijzelf en buren). Alleen de bovenkant wordt matig warm. Tevens perfecte locatie voor vloer model airco wat ik daar toch al wil.

Vraag me dus af of er een standaardoplossing voor is: kant en klaar blok, knietjes met snelkoppeling etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-CYHFN_5_VKNCbOVl5w0CMcJpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53uJRJEsUHE06OsWxoPE1Kpx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:48
Iemand een tip om een ixxi en een schilderij (niet zwaar) aan een muur op te hangen die voorzien is van spachtelputz (of iets dergelijks)?

Ik heb het geprobeerd met van die tesa zelfklevende strips, maar blijkbaar werkt dat alleen goed als de muur bijna glad is (zoals bij mij zelf thuis). In dit andere huis gaan de strips toch los helaas, denk dat dit door de teveel aan oneffenheid komt..

Ik wil liever niet boren, bij het schilderij zou dit nog kunnen, maar bij de ixxi is dat niet echt mooi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C19poHxFi2InILYo1b4PGVnaBpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3H88DZte6IP5JfM4pNaygi0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Over de hele lengte van de muur een rail hangen tegen het plafond en daar je schilderij aanhangen (artitec bijvoorbeeld) kies dan meteen de overschilderbare, dan zie er bijna niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
3m dubbelzijdige tape. Ik heb 1 muur met van die afschuwelijke grove spachtelputz. Echt uitsteeksels die gerust een halve centimeter of soms zelfs meer naar buiten komen. Het eraf halen was teveel werkz dus we hebben er allerlei foto's opgehangen en dat hangt prima met die tape.
Gewoon over de hele boven en onderkant aanbrengen en er tegenaan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Caelorum schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:29:
3m dubbelzijdige tape. Ik heb 1 muur met van die afschuwelijke grove spachtelputz. Echt uitsteeksels die gerust een halve centimeter of soms zelfs meer naar buiten komen. Het eraf halen was teveel werkz dus we hebben er allerlei foto's opgehangen en dat hangt prima met die tape.
Gewoon over de hele boven en onderkant aanbrengen en er tegenaan duwen.
Bij de action hebben ze die rolletjes net van pattex oid(tip!). Enorme kleefkracht. Als je de hele bovenkant tape doet dan krijg je het nog lastig met los trekken en sloop je de muur mee. Hier trok ik met een stuk van 2x1cm al een stuk stucwerk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:59:

Zal nog een hele uitdaging worden om beide boorgaten op elkaar te laten aansluiten.
Ik ken geen gatenboor 60 + die langer is dan 40 cm.
Je hebt wel spiraalboren die langer zijn. Daarmee zou je eerst een gat ter oriëntatie kunnen boren.

Al met al denk ik dat je met een boorbedrijf goedkoper uit bent. Geen aanschaf van boren en geen gedoe.
Neem aan dat het baksteen is. Dan zijn die gasten met een uurtje klaar.

Of je huurt er eentje voor € 25 voor een dag en zoekt er bij de verhuurder wat goede boren bij. Die reken je daarna af per verbruikt mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

PotatoChip schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:01:
[...]

https://www.ecotools.nl/d...80-mm-met-zijsleuven-3848 je zou zoiets kunnen proberen indien het geen beton is... heb zelf wel rond 130 geboord op de sds machine. Als het wel beton betreft kan je het beter uitbesteden aan een betonboorder.
Als het eerste stuk er uit is, het gat doorboren met een normale boor, en dan aan der andere kant het gat gebruiken voor die centreerpen.

[ Voor 54% gewijzigd door Jrz op 20-01-2024 15:11 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Rukapul schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:01:
Bestaan er doorverbindblokken als directe vervanging van een onderblok?

Ik moet een radiator van de muur halen om het glad te trekken en verven, maar overweeg de radiator in het geheel weg te laten daarna. De radiator staat namelijk in serie met een radiatortje in een badkamer en heeft het nog nooit goed gedaan (aldus mijzelf en buren). Alleen de bovenkant wordt matig warm. Tevens perfecte locatie voor vloer model airco wat ik daar toch al wil.

Vraag me dus af of er een standaardoplossing voor is: kant en klaar blok, knietjes met snelkoppeling etc.

[Afbeelding]
weet je zeker dat je dat wilt? want je sluit dan de aanvoer rechtstreeks kort naar de retour, wat niet helpt voor dingen als het waterzijdig inregelen van je systeem. Ik zou gewoon 2 knietjes 15mm pakken en er 1 stukje 15mm koperbuis tussen doen, mocht je dit echt willen. Maar logischer lijkt me gewoon 2 dopjes erop en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Fr33z schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:23:
[...]

weet je zeker dat je dat wilt? want je sluit dan de aanvoer rechtstreeks kort naar de retour, wat niet helpt voor dingen als het waterzijdig inregelen van je systeem. Ik zou gewoon 2 knietjes 15mm pakken en er 1 stukje 15mm koperbuis tussen doen, mocht je dit echt willen. Maar logischer lijkt me gewoon 2 dopjes erop en klaar.
Zoals gezegd: deze radiator staat op de een of andere manier in serie met een andere radiator. Hij moet dus doorverbonden worden.

2 knietjes lijkt het op het oog te dicht bij elkaar om te passen. Ca 36mm hoh.

Ik ga er trouwens achter komen want heb het nu afgedopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ethirty schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:20:
[...]
.....
Langs de muur is het luik 2cm ingekort en de hoeken zijn eruit om de draai te kunnen maken.

Hun voorstel is nu om de korte zijden ook in te korten en dan de vrijgekomen ruimte op te vullen met een vast stuk hout. Dan draagt het luik nog maar op 1 rand 8)7

Mijn idee is dat ze gewoon de verkeerde scharnieren hebben gekozen.
Het lijken mij ook verkeerde scharnieren of net op een onhandige plaats bevestigd. Bij zo'n luik is een gasveer ook niet heel onhandig, zeker als hij niet echt tegen de muur kan leunen.

Kwam vandaag dit tegen: https://www.instagram.com/reel/C2UorsHIuFj :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Jrz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Als het eerste stuk er uit is, het gat doorboren met een normale boor, en dan aan der andere kant het gat gebruiken voor die centreerpen.
Dat is ook een optie... of met een verlengstuk van 300 gewoon doorboren tot dat je aan de andere kant er ook doorheen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

PotatoChip schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Dat is ook een optie... of met een verlengstuk van 300 gewoon doorboren tot dat je aan de andere kant er ook doorheen bent.
Wist niet dat die bestaan. Dat lijkt me dan inderdaad de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 09:27
@3_s En @Rukapul Het is gelukt, bedankt voor de tips, föhn van de baas heeft het verschil gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HrZSQZv06cX3_x1tZQIETUD8tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThVaHZGu8Ef9rtebOyZmOKFp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Rzaan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Wist niet dat die bestaan. Dat lijkt me dan inderdaad de beste oplossing.
Wel goed opletten op de aansluitingen dan van de boren aangezien er nogal veel varianten zijn, M16, 1/2 etc. Wordt het wel bijna zo duur dat je voor dat geld bijna een boorder kunt laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
Iemand tip/advies voor het volgende:

Wil een bureau maken van 257,5 tussen een kast en muur die middels plank dragers word opgehangen.

Nu had de vrouw een meubel paneel gezien, alleen de panelen gaan maar tot max 240 a 250cm bij de bekende bouwmarkten. Iemand tip voor lengtes van 260 a 300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kiefty14 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:17:
Iemand tip/advies voor het volgende:

Wil een bureau maken van 257,5 tussen een kast en muur die middels plank dragers word opgehangen.

Nu had de vrouw een meubel paneel gezien, alleen de panelen gaan maar tot max 240 a 250cm bij de bekende bouwmarkten. Iemand tip voor lengtes van 260 a 300?
Wat voor meubelpaneel doel je op? En welke breedte? Je hebt ze in tig soorten van massief eiken tot wit gelamineerd.
Sowieso, bouwmarkt is veel te duur. Pak een houthandel of outlet voor bouwmaterialen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
theduke1989 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:51:
Beste tweakers,

Ik zou de gatmaat altijd iets ruimer nemen.
Als je met een kleine boor van 8 of 10mm een stuk of 10 gaten boortje dan tik je het er gat er zo uit.
Even een rondje van 7cm aftekenen en aftekenen waar je gaat boven.
Bij bijvoorbeeld Lidl hebben ze voortdurend lange SDS boren in de aanbieding die je hier voor kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Goedemiddag!

Ik heb een fout gemaakt met het klussen. Hopelijk zit hier iemand met kennis van stuccen, die kan helpen. Ik ben lekker aan het klussen op de slaapkamer. Inmiddels aangekomen bij het afwerken van de gipsplaten. Nu heb ik alleen in een vlaag van niet-lezen met mijn suffe hoofd een zak Gyproc Multi Stuc (https://klussenmet.gyproc...-pastas/gyproc-multi-stuc) gebruikt om de naden tussen mijn gisplaten te vullen. Zowel op de wanden als op de plafonds.

De wanden maak ik met niet zo zorgen over. Deze gaan we afwerken met vlies. Dus daar kom ik wel mee weg.

We gaan de plafonds echter niet stuccen. Enkel de naden strak en dan met latex afwerken. Is er kans dat ik scheuren ga krijgen? Opbouw is: regelwerk - achterhout (OSB9) - gipsplaat AK. Er zit netjes een gaasbandje op alle naden. Die heb ik nu dus met de multi stuc gevuld. Het voelt keihard (doordrogen leek langer te duren dan bij joint filler).

Het is pas de eerste laag, dus ik kan het nog afwerken met een laag joint filler. Maar alles heeft zijn eigen toepassing. Is er een kans dat de Multi Stuc niet duurzaam gaat houden? Bijvoorbeeld scheurvorming, of andere problemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 21-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Ik ga plinten monteren die al afgelakt zijn. De muren zijn ook al gesausd. Ik wil wel graag kitten omdat ik dat mooier vind, maar welke acrylaatkit blijft wél mooi wit. Benede heb ik de fout gemaakt action kit te gebruiken, maar die is nu helemaal vergeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:10
Ik zou het zo en zo even verven, gaat anders serieus stof aantrekken als je acrylaatkit gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dt_swiss schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:23:
Ik zou het zo en zo even verven, gaat anders serieus stof aantrekken als je acrylaatkit gebruikt!
Het nadeel van verven is wel weer dat je scheuren krijgt in je verf, die is immers niet zo flexibel als de kit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IceM
t14wo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:18:
Ik ga plinten monteren die al afgelakt zijn. De muren zijn ook al gesausd. Ik wil wel graag kitten omdat ik dat mooier vind, maar welke acrylaatkit blijft wél mooi wit. Benede heb ik de fout gemaakt action kit te gebruiken, maar die is nu helemaal vergeeld.
Geen enkele, een acrylaatkit moet je aflakken. Staat ook veel netter en je hebt niet zo'n stofnest. Edit: gebruik een nocrack acrylaatkit, bijvoorbeeld deze.

[ Voor 19% gewijzigd door IceM op 21-01-2024 16:55 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:29
sOid schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:09:
M'n bureaustoel (HAG Futu 1020) komt automagisch omhoog als ik er niet op zit, en volgens de onderhoudshandleiding komt dat vermoedelijk door gebrek aan smeermiddel.

In de handleiding staat "any soap-based grease may be used". Maar ik heb werkelijk geen idee wat ze daarmee bedoelen. Suggesties wat te gebruiken? Ik heb in huis: siliconenspray, naaimachine-olie, kettingolie, verschillende soorten vet voor fietsen.

Tips iemand?
Misschien wat tips in dit topic Bureaustoel 8 uur per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Het nadeel van verven is wel weer dat je scheuren krijgt in je verf, die is immers niet zo flexibel als de kit.
Wat zou jouw plan dan zijn? Ik verf het liefst niet meer. Maar ben benieuwd of er merken zijn waar de kit wit blijft. Dat het stof aantrekt ervaar ik eigenlijk niet zo. Plinten moet je sowieso af en toe afnemen/stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Wat zou jouw plan dan zijn? Ik verf het liefst niet meer. Maar ben benieuwd of er merken zijn waar de kit wit blijft. Dat het stof aantrekt ervaar ik eigenlijk niet zo. Plinten moet je sowieso af en toe afnemen/stoffen.
Ik dacht altijd dat het het een of het ander was, maar hierboven heeft iemand het over anti crack kit. Misschien is dat wel de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
[...]

Het ligt ook een beetje aan de plinten. Als je MDF plinten hebt dan werken deze nauwelijks waardoor de kit ook weinig 'werkt', als je dan een anti crack acrylaatkit gebruikt en die goed laat drogen voordat je hem aflakt heb je nauwelijks scheuren in je lak.

Als je perse een niet vergelende kit wil om af te kitten dan zou je een glaskit kunnen nemen, die vergelen volgens mij niet of veel minder. Dat is wel wat lastiger afwerken (plakt veel meer, dus met water + afwasmiddel afmessen). Hier kun je e.v.t. later ook nog gewoon overheen verven i.t.t. een siliconenkit.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 21-01-2024 18:48 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqTsPQKvQSAkKCs9jfYa42N2RVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/98sSCG6Kr6WOPdss34sLrxUr.png?f=fotoalbum_large

Heb een mooie Gispen stoel gekocht via Marktplaats. Ga deze laten stofferen en/of eventueel zelf doen. Hebben mensen daar hier ervaring mee? Ik wil het voorzien van een ploegwol (van De Ploeg stoffen) en waarschijnlijk nieuw foam (HR- oftewel koudschuim. HR40, denk ik). Het is niet de meest ingewikkelde stoel om te stofferen denk ik. Lukt dat met een goede tacker / nietmachine en wat geduld? Of beter laten doen.

Indien, 'laat het alseblieft doen', heeft iemand een tip? We wonen in Amsterdam. Wellicht zou je het ook nog kunnen opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

[...]

De kit zal plakkerig blijven als je het niet lakt. De stof blijft er aan plakken en is dan lastig te verwijderen en wordt vies van het schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

webber87 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:08:
[Afbeelding]

Heb een mooie Gispen stoel gekocht via Marktplaats. Ga deze laten stofferen en/of eventueel zelf doen. Hebben mensen daar hier ervaring mee? Ik wil het voorzien van een ploegwol (van De Ploeg stoffen) en waarschijnlijk nieuw foam (HR- oftewel koudschuim. HR40, denk ik). Het is niet de meest ingewikkelde stoel om te stofferen denk ik. Lukt dat met een goede tacker / nietmachine en wat geduld? Of beter laten doen.

Indien, 'laat het alseblieft doen', heeft iemand een tip? We wonen in Amsterdam. Wellicht zou je het ook nog kunnen opsturen?
Als wij iets laten doen gaan we naar https://www.almerestofferingen.nl/

Prima bedrijf, snel geregeld en zijn ook eerlijk over te behalen resultaat.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
Hier de voorraadkast opnieuw ingedeeld met een rail systeem en OSB platen als planken. Er stonden wat standaard kasten in en wat Ikea planken hier en daar. Nu is het een mooi geheel, veel meer plankruimte!
Voor het eerst met een invalzaag gewerkt om alles op maat te zagen, ging erg makkelijk wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thXENdN9tq0mvQSmUGSXDM6S12c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0bqGDQGKGxfZRuep4NJnJVyJ.png?f=fotoalbum_large

Verder nog even een rekje opgehangen voor de winter/zomerbanden in de berging. Geeft ook weer wat meer ruimte :) (En ja ze moeten eigenlijk nog even schoongemaakt worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAgJZnLzHYcSxGrXF_1ghNYU_kY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIODTGUmnYUNRviK7N7OCv15.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
IceM schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Het ligt ook een beetje aan de plinten. Als je MDF plinten hebt dan werken deze nauwelijks waardoor de kit ook weinig 'werkt', als je dan een anti crack acrylaatkit gebruikt en die goed laat drogen voordat je hem aflakt heb je nauwelijks scheuren in je lak.

Als je perse een niet vergelende kit wil om af te kitten dan zou je een glaskit kunnen nemen, die vergelen volgens mij niet of veel minder. Dat is wel wat lastiger afwerken (plakt veel meer, dus met water + afwasmiddel afmessen). Hier kun je e.v.t. later ook nog gewoon overheen verven i.t.t. een siliconenkit.
De plinten zijn al afgelakt, dus ik wil juist niet meer met verf aan de slag. Glaskit is een goeie tip. Zal ik eens bekijken. Ik bedacht me dat siliconenkit ook kan, maar dat glimt altijd wat meer. En uiteraard niet overschilderbaar. Maar waarom zou je de kitnaad van de plint willen verven. Die moet toch 9016 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
t14wo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:08:
[...]

De plinten zijn al afgelakt, dus ik wil juist niet meer met verf aan de slag. Glaskit is een goeie tip. Zal ik eens bekijken. Ik bedacht me dat siliconenkit ook kan, maar dat glimt altijd wat meer. En uiteraard niet overschilderbaar. Maar waarom zou je de kitnaad van de plint willen verven. Die moet toch 9016 blijven.
Een acrylaatkitnaad verf je normaal altijd, anders gaat het vergelen. Daarnaast blijft het plakkerig, na 2 jaar is die kitnaad smerig van stof en weet ik wat. Het ziet er gewoon veel strakker uit als je het aflakt. Daarbij, de kleur van de kit is geen RAL9016, dus je blijft de naad altijd zien. Als je hem gewoon na het afkitten aflakt lijkt het 1 geheel.

Ga _niet_ met siliconenkit je plinten afkitten. Als je daarna ooit nog eens je plinten opnieuw af wil lakken heb je een probleem, je krijgt dan een siliconenbesmetting en je krijgt je plinten nooit meer fatsoenlijk strak.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Zodra je gaat zagen moet je toch weer verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

[...]
..
Maar waarom zou je de kitnaad van de plint willen verven. Die moet toch 9016 blijven.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Eerst plinten plakken, dan kitten, daarna plint afplakken met schilderstape net na de kit en daarna je muur verven. Ziet er prachtig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyr113
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-01-2024
Iemand die weet of ik door onderstaande cement-achtige vloer heen kan boren en wat dit voor materiaal is? Betreft een jaren 30 bovenwoning.

Ik wil graag CV leidingen leggen onder mijn vloer. Echter ligt hier een soort van cement-achtig iets, waarboven op dunne balkjes liggen van 5 bij 5 cm, waarop de vloerplanken liggen. Ik zou deze dan onder de balkjes doorleggen. Kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAq0qIHuI4aQwwrBmRcrEmpnaAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMKGcYx9AKKTGlrT78lG5gqH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqZI1xtsN2quW7aMzZH1LG6Gybg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdWbJflGh2EIZAc5FAGdEqQX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lyr113 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:05:
Iemand die weet of ik door onderstaande cement-achtige vloer heen kan boren en wat dit voor materiaal is? Betreft een jaren 30 bovenwoning.

Ik wil graag CV leidingen leggen onder mijn vloer. Echter ligt hier een soort van cement-achtig iets, waarboven op dunne balkjes liggen van 5 bij 5 cm, waarop de vloerplanken liggen. Ik zou deze dan onder de balkjes doorleggen. Kan dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door het riet dat je dan in het plafond van je onderbuurman zit.

Zie hier hoe dat eruit ziet.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-01-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyr113
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Dank voor je reactie Wolly.
Onder dit cement zit dus riet? Dat had ik niet verwacht. Het lijkt mij dat de vloerplanken op een draagconstructie zouden moeten rusten? Zijn dat dan die dunne balkjes van 5 bij 5 cm?

Enig idee hoe ik hier dan CV leidingen door kan krijgen? Of is dit geen optie onder deze vloer? Het lijkt mij niet verstandig om door de dunne balkjes heen te boren als deze een dragende functie hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Ik dacht altijd dat het het een of het ander was, maar hierboven heeft iemand het over anti crack kit. Misschien is dat wel de oplossing?
Je kunt ook beglazingskit kopen.
Dit is flexibel en overschilderbaar.
Is tegenwoordig ook bijvoorbeeld in de de kleur ral9010 te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lyr113 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Dank voor je reactie Wolly.
Onder dit cement zit dus riet? Dat had ik niet verwacht. Het lijkt mij dat de vloerplanken op een draagconstructie zouden moeten rusten? Zijn dat dan die dunne balkjes van 5 bij 5 cm?

Enig idee hoe ik hier dan CV leidingen door kan krijgen? Of is dit geen optie onder deze vloer? Het lijkt mij niet verstandig om door de dunne balkjes heen te boren als deze een dragende functie hebben?
Ik neem aan dat er wel dikkere balken zijn waarop dit weer steunt, daarvoor moet je wat meer onder de vloer duiken.
Met een hamer even kloppen kan een goed gevoel geven waar de balken zitten.

Nu ik inzoom op de foto denk ik trouwens dat het geen riet is maar stukjes hout van de plank die je eruit hebt gehaald.

Wat zie je als je het grijze gruis wegschept?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 21-01-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyr113
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Ik neem aan dat er wel dikkere balken zijn waarop dit weer steunt, daarvoor moet je wat meer onder de vloer duiken.
Met een hamer even kloppen kan een goed gevoel geven waar de balken zitten.

Nu ik inzoom op de foto denk ik trouwens dat het geen riet is maar stukjes hout van de plank die je eruit hebt gehaald.

Wat zie je als je het grijze gruis wegschept?
Ik kan het niet verder wegschrapen. Het is een soort hard cement achtig materiaal. Er ligt her en der wat los van, maar dieper als op onderstaande foto kan ik niet komen. Dan zou ik moeten boren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJULztV5_OZH5t3NNlKVZ3vRHKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSM6uddMflUFrdveagWQozcB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv1A5xLATsKPtamGwrf7EvgEGyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlPOlJyepPt3S7TkUgywDYzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Wolly schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Haha, zo herkenbaar die afbeeldingen. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan. Wat een stof kwam daarvan af zeg! Daarna heb ik gelijk geinvesteerd in een goed masker (halfgelaatsmasker met filters), een bouwstofzuiger en alles. Bij ons was het stucanette, gips en riet. Dit lijkt een stuck op cementbasis.

Ik zie trouwens geen problemen om daar leidingen in weg te werken. Misschien even doorgeven aan je onderburen. Mochten zij hun plafond gaan vernieuwen dat ze dan niet die leidingen ook maar even meenemen bij het slopen. :P

[ Voor 15% gewijzigd door webber87 op 22-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Toppe schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Als wij iets laten doen gaan we naar https://www.almerestofferingen.nl/

Prima bedrijf, snel geregeld en zijn ook eerlijk over te behalen resultaat.
Dank! Heb ze een berichtje gestuurd! Mochten er nog meer tips voor goede stoffeerders zijn dan hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
wokkelz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"...

Verder nog even een rekje opgehangen voor de winter/zomerbanden in de berging. Geeft ook weer wat meer ruimte :) (En ja ze moeten eigenlijk nog even schoongemaakt worden)
...
Als je bezig bent daarmee, haal dan gelijk die stickertjes van de plankhouders :X
Die irriteren mij nu al mateloos en ik zie alleen de foto 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
webber87 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Haha, zo herkenbaar die afbeeldingen. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan. Wat een stof kwam daarvan af zeg! Daarna heb ik gelijk geinvesteerd in een goed masker (halfgelaatsmasker met filters), een bouwstofzuiger en alles. Bij ons was het stucanette, gips en riet. Dit lijkt een stuck op cementbasis.

Ik zie trouwens geen problemen om daar leidingen in weg te werken. Misschien even doorgeven aan je onderburen. Mochten zij hun plafond gaan vernieuwen dat ze dan niet die leidingen ook maar even meenemen bij het slopen. :P
Probleem is dat hij dat cement het liefst weghaalt zodat er CV buizen onder de balken door kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
wokkelz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:26:
Hier de voorraadkast opnieuw ingedeeld met een rail systeem en OSB platen als planken. Er stonden wat standaard kasten in en wat Ikea planken hier en daar. Nu is het een mooi geheel, veel meer plankruimte!
Voor het eerst met een invalzaag gewerkt om alles op maat te zagen, ging erg makkelijk wat mij betreft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou als enige tip willen geven: zaag even een ronding aan de uiteindes van de planken. Anders is het aftellen tot je een keer met je hoofd tegen een punt aanloopt. :o Verder prima oplossing! Mijn ouders hebben hetzelfde in hun voorradkast gemaakt, maar dan met witte meubelpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
Sinnedje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Ik zou als enige tip willen geven: zaag even een ronding aan de uiteindes van de planken. Anders is het aftellen tot je een keer met je hoofd tegen een punt aanloopt. :o Verder prima oplossing! Mijn ouders hebben hetzelfde in hun voorradkast gemaakt, maar dan met witte meubelpanelen.
Ja goede tip, dank!
Dit osb hout was de goedkoopste optie iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:35
Ik ben begonnen met een traprenovatie. Na het slopen blijkt dat het stucwerk niet helemaal doorloopt tot aan de zijkant van de trap. Ik houd een gleuf van ongeveer 3-5 cm breed en 1-2 cm diep over, zie de foto hieronder. Die wil ik graag netjes opvullen. Hebben jullie tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdQCSaAvOHBsO8Zxq7K_NgTRvM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5EcK8qKo6Mjp32iFGdGdGdCp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Guitar schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:50:
Ik ben begonnen met een traprenovatie. Na het slopen blijkt dat het stucwerk niet helemaal doorloopt tot aan de zijkant van de trap. Ik houd een gleuf van ongeveer 3-5 cm breed en 1-2 cm diep over, zie de foto hieronder. Die wil ik graag netjes opvullen. Hebben jullie tips?

[Afbeelding]
Ik zou het opvullen met een 'grote gaten vuller' van een bekend merk.. En eventueel helemaal glad smeren met wat stuc pasta. Eventueel nog tegen scheuren wat wapeningsband bij de overgang.
Pagina: 1 ... 361 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/