[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 360 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:13

Toppe

Oké ✅

En als ik wél de schakelaar wil gebruiken dan sluit ik die gewoon aan op SW oOo

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Dat vereist een schroef dikte van 4,5 -5,5mm, die krijg ik niet door de leuning houder.
Kan je dat gat van de leuninghouder niet een beetje uitboren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Dat vereist een schroef dikte van 4,5 -5,5mm, die krijg ik niet door de leuning houder.
Blijft met een schroef van 3,5-4 prima zitten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:18

Pizzalucht

Snotneus.

Ollie1998 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:39:
@sweetdude mocht je genoeg interesse hebben in een 3 fase aansluiting te hebben dan kan je het beste gewoon een aanvraag doen. Op basis daarvan kunnen ze dan vervolgens een reactie geven wat noodzakelijk is.

Er zijn ongeveer 3 smaken in verzwaringen
1. Hoofdnetwerk en aansluitkabel geschikt, dus alleen extra stoppen en meter aanpassen
2. Aansluitkabel niet geschikt ivm type kabel of lengte. Dus er dient ook een nieuwe aansluitkabel gegraven te worden
3. Hoofdkabel niet geschikt, waardoor nieuwe netstations geplaatst moeten worden en hoofdkabels vervangen moeten worden.

Dit rijtje is ook in doorlooptijd chronologisch geschreven, complexe netverzwaringen kosten snel 1 jaar voorbereiding en afhankelijk van de drukte kan het ook nog 1 jaar duren voordat collega's tijd hebben voor deze wijk. 😅
Ik heb het even nagevraagd en bij mijn aanvraag waren zo'n beetje alle opties niet in orde, dus ik vermoed zowel optie 2 als 3 van je lijstje.

De 92 weken klopt dus wel, kan een paar maanden afwijken maar weet dus wel dat ik voorlopig geen 3 fase ga krijgen. Nu waren mijn plannen waar ik 3 fase voor nodig heb niet heel erg korte termijn, maar bijna 2 jaar wachten is wel zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:23
Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:09:
[...]

En als ik wél de schakelaar wil gebruiken dan sluit ik die gewoon aan op SW oOo
Ook dat klopt.. kun je dat apparaatje van afstand bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:27:
[...]
Blijft met een schroef van 3,5-4 prima zitten hoor.
Is je trekkracht wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Caelorum schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Is je trekkracht wel minder.
Klopt, maar ik gebruik ze hier thuis alleen maar in combinatie met de Fischer DuoBlade en er is nog nooit wat los gekomen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Rzaan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Dit ziet er niet uit als stucwerk.
Ik zou een stukadoor inhuren. Dit ga je volgens mij met wat pasta niet goed krijgen. Denk ik.
Veel pasta. Met een breed spackmes of rij kun je de gaten wel vullen. Daarna kun je schuren. Punt van aandacht is wel dat pastas een maximum diepte hebben. Ga je daar overheen dan verlengt de droogtijd enorm en het kan bijvoorbeeld sterk krimpen.

Daarom, voordat je zoiets doet zou ik er een lange waterpas of rij langshouden of het ongeveer recht is. Al te grote bobbels kun je wellicht eerst afschuren.

Dit onder de aanname dat je the artist known as stucadoor nooit meer terug wilt zien en meer vertrouwen in jezelf hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

webber87 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Kan je dat gat van de leuninghouder niet een beetje uitboren?
Moeilijk. Moet deels recht, deels schuin, en heb niet eens een fatsoenlijke bankschroef. Dit zijn van die dingen die je niet uit de hand wilt doen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Klopt, maar ik gebruik ze hier thuis alleen maar in combinatie met de Fischer DuoBlade en er is nog nooit wat los gekomen (y)
Heeft er bij jou al eens een kleuter met zijn volle gewicht aan gehangen dan? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Heeft er bij jou al eens een kleuter met zijn volle gewicht aan gehangen dan? ;)
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Top :)

Net de buurman even gevraagd of ie iets voor me meebrengt. Bedrijfsleider in groothandel voor de (af)bouw, is soms wel eens handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Top :)

Net de buurman even gevraagd of ie iets voor me meebrengt. Bedrijfsleider in groothandel voor de (af)bouw, is soms wel eens handig ;)
Pot bier geven en vragen of ie ze er ook in zet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Trapleuningen moet je toch dimensioneren op een opa met flink overgewicht die z'n evenwicht verliest een een plotselinge ruk aan de leuning geeft? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Zo ziet mijn huidige aansluiting op de hoofdmeter er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w06eUThdW9bxPUn6iJd-wM-ZNVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYQgc7IbY6HGcKSDxmDvPSVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqXTdAXVs09iyc4SeLSVVHO6CXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2eAc59BpW34tbhXPmSVrz5i.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik dit vervangen en hier op aansluiten met 20mm Henco. Het huidige aftapkraantje heeft een kleinere diameter dus die zou ik willen vervangen, ik heb dan dus een "watermeterkoppeling" nodig.

Nu vind ik dergelijke "watertellersets" wat me prima lijkt, daar kan ik dan met een perskoppeling op aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://www.solyd.be/media/catalog/product/cache/2d8a6456e1a496db94cb768b651e5b08/v/o/vo_0924434-vo_0924434-image-0924434.jpg

Ik had helaas geen schuifmaat bij de hand maar op basis van mijn meting is het zeker geen 1", moet dus 3/4" zijn. Op internet vind ik volop "watermeterkoppelingen" maar deze zijn allemaal 1" en dit lijkt de standaard maat te zijn.

Mijn vragen/twijfel:
  • Klopt die 3/4" wel of zoek ik beter eerst een verloop naar iets wat standaard is?
  • Zijn er wellicht nog betere oplossingen met gebruik van meerlagenbuis?

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 16-01-2024 09:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
assje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu wil ik dit vervangen en hier op aansluiten met 20mm Henco. Het huidige aftapkraantje heeft een kleinere diameter dus die zou ik willen vervangen, ik heb dan dus een "watermeterkoppeling" nodig.

Nu vind ik dergelijke "watertellersets" wat me prima lijkt, daar kan ik dan met een perskoppeling op aansluiten:
[Afbeelding]

Ik had helaas geen schuifmaat bij de hand maar op basis van mijn meting is het zeker geen 1", moet dus 3/4" zijn. Op internet vind ik volop "watermeterkoppelingen" maar deze zijn allemaal 1" en dit lijkt de standaard maat te zijn.

Mijn vragen/twijfel:
  • Klopt die 3/4" wel of zoek ik beter eerst een verloop naar iets wat standaard is?
Een inch is 2,54cm, wat nogal lijkt op de maat die ik bij jou zie op de rolmaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:57
MisterEagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:02:
Graag zou ik kort een van de klusplannen willen toetsen, ik vermoed dat dat wel hier kan en niet in een eigen topic hoeft.
Ik geloof niet dat je al reactie had gehad, dus ik graaf deze post even terug uit de vorige pagina.
Ik wil een (kleine) vliering maken, met een afneembaar luik, geen vlizo/vaste trap. Deze komt in een slaapkamer met een dakkapel aan de ene kant en gedeeltelijk schuine kant recht tegenover de dakkapel. Beide rechte muren zijn volsteen (buitenmuren, al is een muur binnenmuur maar latere aanbouw dus wel volwaardig hetzelfde als de andere kant)

Afstand tussen de muren is 295cm. Afstand op de hoogte van de vliering de andere kant op is ~230cm.
Begrijp ik goed dat je dus (ruwweg, natuurlijk standaard bouwblokken) de volgende dwarsdoorsnede hebt met een diepte van 2950 mm? De plafondhoogte is een aanname, maar is niet bijzonder relevant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEuoXyLwy7UC-cxHeccIkI9rPEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8WqwtcQbWaiszp82Iej6w1w.png?f=fotoalbum_large
Zelf denk ik er gewoon aan om om de 50cm een balk van 75x150x300 te plaatsen mbv een balkdrager op de muur. Enkel rondom het luik vierkant/rechthoekig extra dwarsbalken als versteviging. Om aan beide zijdes 18mm osb tegen aan te schroeven.

De toetsvragen:
1. dikte van de balken, is dit dik genoeg?
2. dwars enkel rondom het luik of beter ook om de 50cm, zodat er vierkanten ontstaan? Eventueel met raveeldragers?
3. in het nieuw te creëren plafond zal ik wat inbouwspots verwerken, is het nog de moeite om dit daarnaast te isoleren? Het dak erboven is 'slechts' met 8cm piepschuim isolatie gedaan. De dakkapel is wel beter geïsoleerd en in principe met het verlagen van het plafond heb ik geen directe verbinding meer met het schuine dak.
Om antwoord te geven op je vragen:
1. Volgens de balkenschuif (https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif) heb je bij een overspanning van 295 cm en een hoh van 488mm voldoende aan 70*170 of 58*170 balken. Zo'n kleine vliering kan je bijna niet op de max belasten, dus ook 50*150 zal voldoen.
2. Over die lengte is het wel verstandig om ergens in het midden wat dwarsverbindingen aan te brengen. Gewoon versprongen aanbrengen tussen de balken en via de kopse kant flinke schroeven in jagen. Denk aan voorboren.
3. Isoleren zou ik alleen doen als je verwacht nog een keer een scheidingsmuur onder de vliering aan te brengen, dus twee kamers eronder te maken. Dan is het goed voor de geluidsisolatie tussen de kamers.
4. Een bonusvraag: waarom osb als plafond? Tenzij je allerlei zware dingen op gaat hangen is gipsplaat eenvoudiger, goedkoper en spaart wederom je rug.

Situatie met 70*170 op 460mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeVAcY7GuSkNBezn9SR9Z9Z-xbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BiXgs88WZpEIPon3UixWsswD.png?f=fotoalbum_large

EDIT: ik had met mijn neus gelezen, het zal het slaaptekort zijn. Dacht even dat je balken 150*300mm wilde toepassen :+ Post is aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door monkey7 op 16-01-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
t14wo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:36:
Een inch is 2,54cm, wat nogal lijkt op de maat die ik bij jou zie op de rolmaat.
Alleen komt bij BSP de draadafmeting niet overeen met de "duim-definitie";
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_ty6Mx4sDQX4KEh-XXWEi0h3MU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NbNAEL4eYQ2EvmM1cOqx0nTu.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 16-01-2024 10:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vragen/twijfel:
Ik ben vanaf mijn meter met zo'n koppeling naar MLB (Viega) gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It9Kemv327LAmWmGTGSLwBsjOUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLMPUu9zmeQ9YoCkIY4d6UWW.jpg?f=user_large

Daarna een normale afsluitkraan met aftap ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:06
monkey7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:38:
[...]
Ik geloof niet dat je al reactie had gehad, dus ik graaf deze post even terug uit de vorige pagina.

[...]

Begrijp ik goed dat je dus (ruwweg, natuurlijk standaard bouwblokken) de volgende dwarsdoorsnede hebt met een diepte van 2950 mm? De plafondhoogte is een aanname, maar is niet bijzonder relevant.
[Afbeelding]

[...]

Om antwoord te geven op je vragen:
1. Volgens de balkenschuif (https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif) heb je bij een overspanning van 295 cm en een hoh van 488mm voldoende aan 70*170 of 58*170 balken. Zo'n kleine vliering kan je bijna niet op de max belasten, dus ook 50*150 zal voldoen.
2. Over die lengte is het wel verstandig om ergens in het midden wat dwarsverbindingen aan te brengen. Gewoon versprongen aanbrengen tussen de balken en via de kopse kant flinke schroeven in jagen. Denk aan voorboren.
3. Isoleren zou ik alleen doen als je verwacht nog een keer een scheidingsmuur onder de vliering aan te brengen, dus twee kamers eronder te maken. Dan is het goed voor de geluidsisolatie tussen de kamers.
4. Een bonusvraag: waarom osb als plafond? Tenzij je allerlei zware dingen op gaat hangen is gipsplaat eenvoudiger, goedkoper en spaart wederom je rug.

Situatie met 70*170 op 460mm:
[Afbeelding]

EDIT: ik had met mijn neus gelezen, het zal het slaaptekort zijn. Dacht even dat je balken 150*300mm wilde toepassen :+ Post is aangepast.
Holy moly _/-\o_ bedankt voor je uitgebreide antwoord, mooi plaatje ook waarmee maak je dat?

zelfs de kamerhoogte klopt precies :9 Enkel aan de kant waar niet de dakkapel zit verloopt het schuine plafond over naar een rechte muur. Alleen qua hoogte (230 die ik probeer aan te houden) zit precies nog een ligger dus kan niet helemaal recht op de muur aansluiten.

OSB plafond is inderdaad een te snel getypt verhaal van mij, plafond werk ik met gipsplaten (ak) af om netjes de naden af te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:33:
Iemand hier ervaring met een (kelder)luik met verborgen scharnieren?

Mijn aannemer heeft iets gefabriceerd maar door de manier waarop het scharnier nu zit hebben ze een heel stuk uit het luik moeten zagen 8)7. Ook passen de geplande gasveren niet.

Ik heb wat hulp nodig met de geometrie om te snappen of dit echt niet anders kan.
Wellicht een beetje ondergesneeuwd in andere discussies, iemand een ervaren timmerman die iets zinnigs weet?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Pizzalucht schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:54:
Daarna een normale afsluitkraan met aftap ertussen.
Heb je de aftapkraan dan aangeperst aan de MLB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Ethirty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Wellicht een beetje ondergesneeuwd in andere discussies, iemand een ervaren timmerman die iets zinnigs weet?
Misschien kan je een foto plaatsen, of een schematische tekening van wat je voor ogen had?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

assje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Heb je de aftapkraan dan aangeperst aan de MLB?
Heb een aftapkraan met knelkoppelingen gepakt en Viega koppelingen met knelstuk aan de MLB geperst, maar je kan waarschijnlijk ook een aftapkraan met schroefdraad pakken en dan zelfde koppelstukken als hierboven aan de MLB persen en hem erop schroeven. Ligt denk ik een beetje aan de MLB die je gebruikt en beschikbare koppelstukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

In de dekvloer ligt een metalen frame, hierin ligt nu gewoon een houten plaat, beetje zoals bij een kruipluik:
Afbeeldingslocatie: https://www.jakodirect.nl/media/catalog/product/cache/611da0e74a9617b2135d215b2d834f37/R/6/R68731_1_5.jpg

We hebben gevraagd dit luik te voorzien van verborgen scharnieren en een gasveer vanwege afmetingen en gewicht (0,8x1,6m, 4cm dik). Het luik zit midden in de woonkamer en wordt straks voorzien van dezelfde vloerafwerking.

Dit was onze inspiratie, maar dan ongeveer 2x zo groot:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/550x/4c/ce/a6/4ccea65174570bf39d673c55a1d92067.jpg

Maar wat er nu gemaakt is, is dat aan de scharnierkant het hout tot ónder het metalen frame zakt. En omdat dat niet kan, hebben ze 2 hoeken van 4x4cm weggezaagd. Alleen nu passen voorwerpen ter grote van een knikker erdoor 8)7

Ik denk dat ze de verkeerde scharnieren hebben gekocht of op zijn minst verkeerd hebben geplaatst. Alleen ik weet niet goed hoe het dan wel zou kunnen, want dan kan ik ze corrigeren.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Pot bier geven en vragen of ie ze er ook in zet ;)
Neuh, dat kan ik zelf wel ;)
Kreeg terug dat ie ze voor me ging meenemen en ze zelf ook gebruikt had. Aangezien ie twee kids van 8 en 10 met ADHD en autisme heeft rondlopen weet ik dan vrij zeker dat het hufterproof is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

marcop23 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Trapleuningen moet je toch dimensioneren op een opa met flink overgewicht die z'n evenwicht verliest een een plotselinge ruk aan de leuning geeft? :p
Dat is wel het idee meestal ja :P
Helaas heb ik ze niet origineel opgehangen, dat heeft de handige pa van de vorige bewoner gedaan. Zat gewoon met wat kleine schroeven vast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

The Eagle schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Neuh, dat kan ik zelf wel ;)
Kreeg terug dat ie ze voor me ging meenemen en ze zelf ook gebruikt had. Aangezien ie twee kids van 8 en 10 met ADHD en autisme heeft rondlopen weet ik dan vrij zeker dat het hufterproof is :P
Zit hij aan de kant van de trapleuning? Anders even lange boor dwars door de muur naar de buurman, draadeinde er door en ze zitten écht muur en muur vast :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:57
MisterEagle schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Holy moly _/-\o_ bedankt voor je uitgebreide antwoord, mooi plaatje ook waarmee maak je dat?

zelfs de kamerhoogte klopt precies :9 Enkel aan de kant waar niet de dakkapel zit verloopt het schuine plafond over naar een rechte muur. Alleen qua hoogte (230 die ik probeer aan te houden) zit precies nog een ligger dus kan niet helemaal recht op de muur aansluiten.

OSB plafond is inderdaad een te snel getypt verhaal van mij, plafond werk ik met gipsplaten (ak) af om netjes de naden af te kunnen werken.
AutoCAD, tamelijk prijzig voor hobbygebruik, maar kan ik voor mijn werk, heu, "incidenteel gebruiken voor niet-commerciële doeleinden". Roep maar als je een keer ergens een plaatje van wil hebben.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SPXHC1wO5gbYuC7Txl-PdIPN4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytAHovvydfWcaqx58FllEx2I.jpg?f=fotoalbum_large

Bankje gemaakt, maar het is nu te koud om hem ook te beitsen, dus daar moet ik binnenkort de werkplaats een keertje voor warm stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Ethirty schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:31:
In de dekvloer ligt een metalen frame, hierin ligt nu gewoon een houten plaat, beetje zoals bij een kruipluik:
[Afbeelding]

We hebben gevraagd dit luik te voorzien van verborgen scharnieren en een gasveer vanwege afmetingen en gewicht (0,8x1,6m, 4cm dik). Het luik zit midden in de woonkamer en wordt straks voorzien van dezelfde vloerafwerking.

Dit was onze inspiratie, maar dan ongeveer 2x zo groot:
[Afbeelding]

Maar wat er nu gemaakt is, is dat aan de scharnierkant het hout tot ónder het metalen frame zakt. En omdat dat niet kan, hebben ze 2 hoeken van 4x4cm weggezaagd. Alleen nu passen voorwerpen ter grote van een knikker erdoor 8)7

Ik denk dat ze de verkeerde scharnieren hebben gekocht of op zijn minst verkeerd hebben geplaatst. Alleen ik weet niet goed hoe het dan wel zou kunnen, want dan kan ik ze corrigeren.
Het zou helpen als je een foto laat zien hoe het nu is. Het plaatje van hoe het zou moeten zijn, is prachtig en niets op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:16
Drawer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Dat ziet eruit als een Toggler gipsplaatschroef.
[Afbeelding]

Weet je zeker dat het cellenbeton is en geen gipsplaat?
Ik heb precies deze pluggen maar dan van metaal ook gebruikt in gipsplaten van 12,5 mm. Ik heb ze gebruikt om een rails vast te maken, waaraan 4 Ikea kastjes hangen. En die hangen nu nog. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Ik heb precies deze pluggen maar dan van metaal ook gebruikt in gipsplaten van 12,5 mm. Ik heb ze gebruikt om een rails vast te maken, waaraan 4 Ikea kastjes hangen. En die hangen nu nog. :P
Ja zijn topdingen, heb er de gordijnen aan gipsplafond mee vasthangen. Ff voorboren met 3mm boor om te checken of er toevallig hout achter 't gips zit. Is dat zo dan schroef je gewoon met een normale schroef. Kom je geen hout tegen schoef je eerst deze Toggler in je mooie pilotgaatje en daarna pas je schroef. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:16
Even kloppen op het gips, dan hoor je wel of het hol is of dat er hout achter zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik heb een 30 jaar oud huis met muren van kalkzandsteen. Veel muren hebben scheurtjes op de naden van de kalkzandsteenblokken.

Afgelopen jaar heb ik een aantal muren van een dun laagje stuc laten voorzien. Bij twee muren zie ik nu weer minuscule scheurtjes op de naden. Een muur is net een dambord :P

Iemand een idee van de oorzaak en mogelijke oplossing? Het zou inmiddels toch wel gezet moeten zijn?

Heb net een andere kamer gefilmd met stucpasta een vraag me af of ik beter voorzorgsmaatregelen had moeten nemen of alsnog zou moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vragen/twijfel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6WavZ4A6q9kZDV3YAJ5XZ95nyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sxcauAUZzbbOi0ScblpPO50n.jpg?f=user_large

Als je een keer bij een Wildkamp of vergelijkbare zaak komt, vragen of ze zo’n meetwijzertje voor je hebben liggen. Super handig om te zien welke maat je moet hebben.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Het is uiteindelijk 3/4" en ik heb daar een koppeling voor gevonden en besteld. Verder een 3/4"FM kogelkraan & aftap besteld waar ik dan weer op aansluit met 3/4"M koppeling naar 20mm Henco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7NDJanTt--yNyZyT0uGGOqTR-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vRpx9KyCYCCwCNbzMksOYMXR.jpg?f=user_large

Ik ben bezig met volledige renovatie van woning. In eerste instantie wilde ik alleen waar nodig aanpassen een aansluiten op bestaande hoofdleiding. Bleef uiteindelijk weinig over dus nu besloten toch maar alles te vervangen. Eerste keer met meerlagenbuis, leuk werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRSByFeNZnDWrZ4A6OVTyUOXtO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPxpQw1MJuFoCqNWjkaxeoMT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door assje op 17-01-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:37
Om nog even terug te komen op de WCD inbouwdoos voor elektra. Zojusit de 82mm diamant boor gekocht voor het maken van het gat.

Nu moet er natuurlijk ook en wandtegel (badkamer) bij komen. Dit gat moet niet 82mm zijn want dan dekt het niet af. Is 68mm gebruikelijk? Deze bijvoorbeeld?

https://www.toolstation.n...DTfOP7ORpl_xoCAvMQAvD_BwE

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:35:
Om nog even terug te komen op de WCD inbouwdoos voor elektra. Zojusit de 82mm diamant boor gekocht voor het maken van het gat.

Nu moet er natuurlijk ook en wandtegel (badkamer) bij komen. Dit gat moet niet 82mm zijn want dan dekt het niet af. Is 68mm gebruikelijk? Deze bijvoorbeeld?

https://www.toolstation.n...DTfOP7ORpl_xoCAvMQAvD_BwE
Normaal is 71 meen ik dus dit moet je beetje pielen om daarop uit te komen, maar wat ga je precies doen? Als je wilt inbouwen heb je toch een aansluiting nodig dus maakt de grootte niet uit (of ga je naast een bestaand WCD boren?)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 17-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ID-College schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Normaal is 71 meen ik dus dit moet je beetje pielen om daarop uit te komen, maar wat ga je precies doen? Als je wilt inbouwen heb je toch een aansluiting nodig dus maakt de grootte niet uit (of ga je naast een bestaand WCD boren?)
Er moet een radiator in de badkamer opgehangen worden maar de WCD zit in de weg. Die moet naar beneden verplaats worden.

Dus:

-Wandtegels in badkamer (4 stuks) eraf bikken (voegen inslijpen)
-Nieuwe WCD boren
-Nieuw Stopconact erin (enkel)
-Gleufje frezen vanaf oude naar nieuwe met flex slang.
-Nieuwe draden trekken of verlengen met wago klemmen en de oude stopcontact met een afdekplaatje bereikbaar houden.

Maar het stopcontact moet natuururlijk wel de boel dekken... vandaar de vraag of 68 mm voldoende is hiervoor.

https://www.ecotools.nl/d...ffsKtQSMdlWxoCpJsQAvD_BwE

ZOu dit bijvoorbeeld voldoene zijn (Is voor eenmalig gebruik)

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 17-01-2024 11:55 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Er moet een radiator in de badkamer opgehangen worden maar de WCD zit in de weg. Die moet naar beneden verplaats worden.

Dus:

-Wandtegels in badkamer (4 stuks) eraf bikken (voegen inslijpen)
-Nieuwe WCD boren
-Nieuw Stopconact erin (enkel)
-Gleufje frezen vanaf oude naar nieuwe met flex slang.
-Nieuwe draden trekken of verlengen met wago klemmen en de oude stopcontact met een afdekplaatje bereikbaar houden.

Maar het stopcontact moet natuururlijk wel de boel dekken... vandaar de vraag of 68 mm voldoende is hiervoor.
Wat voor materiaal is de wand dan? Normaal boor je juist iets groter want je moet de doos ook nog vastzetten.. Als hij iets groter is kan je namelijk nog gips kwijt waarmee je de doos gaat vastzetten. Hoe ga je hem vastzetten (of is het een holle wand?)

Sowieso moet je nieuwe draden trekken (verlengen mag niet en wil je ook niet; neem aan dat je het oude gat dicht maakt?) en gebruik ook geen flex maar vaste buis, dat werkt 10x beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ID-College schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Wat voor materiaal is de wand dan? Normaal boor je juist iets groter want je moet de doos ook nog vastzetten.. Als hij iets groter is kan je namelijk nog gips kwijt waarmee je de doos gaat vastzetten. Hoe ga je hem vastzetten (of is het een holle wand?)

Sowieso moet je nieuwe draden trekken (verlengen mag niet en wil je ook niet; neem aan dat je het oude gat dicht maakt?) en gebruik ook geen flex maar vaste buis, dat werkt 10x beter..
Het zijn vermoedelijk ytong / gasbeton blokken. Dus dat zou niet al te moeilijk zijn. Je mag dus het oude WCD (waar een afdekplaatje op komt om het bereikbaar te houden) niet gebruiken om te verlengen?

Ik dacht juist dat dit wel gewoon mocht (Juist omdat je erbij kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Het zijn vermoedelijk ytong / gasbeton blokken. Dus dat zou niet al te moeilijk zijn. Je mag dus het oude WCD (waar een afdekplaatje op komt om het bereikbaar te houden) niet gebruiken om te verlengen?

Ik dacht juist dat dit wel gewoon mocht (Juist omdat je erbij kan)
Of het officieel mag weet ik niet, maar ik ben zelf van het goed fixen.. Je moet dit maar net weten als iemand anders het huis koopt.. Zeker als het gasbeton is dan is het echt peanuts en moet je niet met die halve oplossingen gaan werken..
1. Tegel weghalen
2. Ruim open bikken zodat je goed bij de pvc en doos kan
3. Nieuw gat boren + nieuwe inbouwdoos vastgipsen + nieuw stukje pvc buis, koppelstukje en aansluiten op de oude buis
4. Nieuwe draden trekken, oude gat dichtgipsen
5. Tegel eroverheen

Veruit het mooist als je ooit iets gaat vervangen en volledig volgens elke norm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ID-College schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Of het officieel mag weet ik niet, maar ik ben zelf van het goed fixen.. Je moet dit maar net weten als iemand anders het huis koopt.. Zeker als het gasbeton is dan is het echt peanuts en moet je niet met die halve oplossingen gaan werken..
1. Tegel weghalen
2. Ruim open bikken zodat je goed bij de pvc en doos kan
3. Nieuw gat boren + nieuwe inbouwdoos vastgipsen + nieuw stukje pvc buis, koppelstukje en aansluiten op de oude buis
4. Nieuwe draden trekken, oude gat dichtgipsen
5. Tegel eroverheen

Veruit het mooist als je ooit iets gaat vervangen en volledig volgens elke norm..
Thanks.. Zoiets had ik ook in gedachten inderdaad. Bedenk mij nu wel dat ze het oude stopconact wel willen blijven gebruiken voor tandenborstels etc... Die extra aansluiting is allen nodig voor de radiator (1000 watt max).

Dan zou het vanuit het stopconact wel mogen verlengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3zekxV6Bh2mS4o4HSYvvMFrqU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHgCzNniopppDJFBeZw7sHwp.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 17-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Thanks.. Zoiets had ik ook in gedachten inderdaad. Bedenk mij nu wel dat ze het oude stopconact wel willen blijven gebruiken voor tandenborstels etc... Die extra aansluiting is allen nodig voor de radiator (1000 watt max).

Dan zou het vanuit het stopconact wel mogen verlengen?

[Afbeelding]
Past zoiets er niet onder https://www.radiator-outl...neelradiator-1000-wa.html en kun je het laten zoals het is. Of gaat de badkamer er helemaal uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Millie-ano schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Past zoiets er niet onder https://www.radiator-outl...neelradiator-1000-wa.html en kun je het laten zoals het is. Of gaat de badkamer er helemaal uit?
De mensen die ik ga helpen hebben hem al gekocht. De stroomaansluiting voor die radiator zit dan precies voor het stopcontact. Met de stekker erin gaat dat helaas niet werken.

De badkamer gaat ooit wel verbouwd worden, dus dit is ''tijdelijk''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:28:
[...]

De mensen die ik ga helpen hebben hem al gekocht. De stroomaansluiting voor die radiator zit dan precies voor het stopcontact. Met de stekker erin gaat dat helaas niet werken.

De badkamer gaat ooit wel verbouwd worden, dus dit is ''tijdelijk''
Als het tijdelijk is, waarom dan niet een snoergootje en een opbouw stopcontact?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

ID-College schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Volgens mij interpreteer je zijn vraag verkeerd. Hij vraagt niet hoe groot het gat moet zijn vor de inbouwdoos, hij vraagt hoe groot het gat in de tegel moet zijn dat óver de doos heen gaat, zodat het schakelmateriaal het gat goed bedekt.

Naar mijn weten kun je dezelfde maat (81) aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Als het tijdelijk is, waarom dan niet een snoergootje en een opvouw stopcontact?
Het huidige stopcontact dus ook vervangen door een opbouw? Zodat er met een kabelgootje naar beneden kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Het huidige stopcontact dus ook vervangen door een opbouw? Zodat er met een kabelgootje naar beneden kan ?
Lijkt mij een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ethiron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Volgens mij interpreteer je zijn vraag verkeerd. Hij vraagt niet hoe groot het gat moet zijn vor de inbouwdoos, hij vraagt hoe groot het gat in de tegel moet zijn dat óver de doos heen gaat, zodat het schakelmateriaal het gat goed bedekt.

maar dekt 81mm een stopcontact / afdekraampje dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ethiron schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:43:
[...]

Ah zo, daarvoor houd ik idd max zelf 76mm aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

Ik moet wat gaten in de vloer boren naar de kruipruimte voor pvc buizen tbv elektra en daarna wil ik die vloer gaan ophogen met vloeibaar zandcement.

Daarbij wil ik natuurlijk niet dat dat vloeibare zandcement door die gaten de kruipruimte in loopt. :X

Ik had bij de bouwmarkt gevraagd hoe ik ruimte tussen vloer en pvc het beste kan opvullen maar de medewerker die ik sprak had geen idee dus ben ik zelf maar gaan kijken wat ze hadden staan en heb uiteindelijk dit gekocht:

Weber Vloer reparatie, 2 Kg
Weber Vloer reparatie

Ze hadden ook Weber Beton reparatie staan wat wel wat goedkoper was dus ik twijfelde.
Maar omdat het om een vloer gaat toch voor het vloer spul gegaan.

Nu bedenk ik me echter dat ik ook nog wat gaten in het beton van de fundering moet gaan opvullen.
Er worden namelijk ook twee gaten vlak langs de muur geboord om de vloerverwarming niet te raken en omdat de fundering iets breder is komen de gaten daar in uit.
Deze wil ik dan vanuit de kruipruimte aanboren en uithakken om de kabels op te pikken, maar die wil ik daarna wel weer dicht maken. Vooral als blijkt dat de wapening geraakt is om het weer goed af te sluiten van de lucht tegen roesten.

Voor die toepassing lijkt me de Weber Beton reparatie weer beter:
Weber Beton reparatie, 2 Kg

Vraag me af of ik nu het juiste spul heb gekocht?
Kan het gelukkig nog wel ruilen. :)
  1. Kan ik één van beiden voor beide toepassingen gebruiken, welke?
  2. Of beter allebei halen?
  3. Of iets heel anders wat nog beter geschikt is?
    (bij voorkeur voor beide toepassingen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:11

3_s

@Vliegvlug ik spoot hier gewoon wat pur in die gaten, of propte er wat plastic in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Ik heb destijds een boterhamzakje gepakt en in de kruipruimte een plankje tegen het gat geduwd voor ik het gat ging vullen, het boterhamzakje (groot formaat) om ervoor te zorgen dat de vloerplaat met gaten niet ook vol zou lopen. na bijna 20 jaar zit het er nog steeds. Wat ik toen heb gebruikt weet ik niet maar het was redelijk dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Als het tijdelijk is, waarom dan niet een snoergootje en een opvouw stopcontact?
Waarom niet gewoon die radiator inpluggen, eventueel een kabelgootje plakken zodat het niet los bungelt?
[...]

Hoe wil je dat ding ophangen?
Verlengen mag volgens mij gewoon in een doos met klemmen, maar dan mag er geen wcd zijn. De meeste WCDs kan je gewoon doorlussen, dus helemaal geen klem nodig.

Ik zou er niet aan beginnen. Het is een "tijdelijke" oplossing, dus prik hem gewoon in als ze hem echt daar willen hebben.

Belangrijker.. uit de handleiding van een soortgelijke olie-gevulde radiator van de gamma:
  • Plaats de kachel niet in een raamopening of op andere plaatsen waar de kachel vochtig (nat) kan worden.
  • Gebruik de kachel niet in de badkamer of in andere ruimtes waarin de kachel gemakkelijk in contact met water kan komen.
  • Gebruik de kachel niet in ruimtes die kleiner zijn dan 4 m2
  • Haal altijd de stekker uit de wandcontactdoos indien de kachel niet wordt gebuikt
  • Plaats de kachel nooit direct voor of onder een wandcontactdoos
  • Laat voldoende ruimte vrij rondom de kachel. 60 cm aan boven- en zijkanten en 100 cm aan de voorkant
Nog betere oplossing: leg een dikke badkamer mat neer, en haal een paar slippers tot de winter voorbij is, en de 'tijdelijke' oplossing niet meer nodig is vanwege een verbouwing.
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:28:
[...]
De mensen die ik ga helpen hebben hem al gekocht.
Je bent aan boren al meer kwijt dan die apparaatjes kosten. Lief, maar ik zou het lekker laten.. En check voor de zekerheid of het niet zo'n geval is: https://www.consumentenbo...olieradiator-9-ribs-2000w

[ Voor 14% gewijzigd door Jrz op 17-01-2024 17:20 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:10:
Ik moet wat gaten in de vloer boren naar de kruipruimte voor pvc buizen tbv elektra en daarna wil ik die vloer gaan ophogen met vloeibaar zandcement.

Daarbij wil ik natuurlijk niet dat dat vloeibare zandcement door die gaten de kruipruimte in loopt. :X

Ik had bij de bouwmarkt gevraagd hoe ik ruimte tussen vloer en pvc het beste kan opvullen maar de medewerker die ik sprak had geen idee dus ben ik zelf maar gaan kijken wat ze hadden staan en heb uiteindelijk dit gekocht:

[Afbeelding: Weber Vloer reparatie, 2 Kg]
Weber Vloer reparatie

Ze hadden ook Weber Beton reparatie staan wat wel wat goedkoper was dus ik twijfelde.

Nu bedenk ik me echter dat ik ook nog wat gaten in het beton van de fundering moet gaan opvullen.
Er worden namelijk ook twee gaten vlak langs de muur geboord om de vloerverwarming niet te raken en omdat de fundering iets breder is komen de gaten daar in uit.
Deze wil ik dan vanuit de kruipruimte aanboren en uithakken om de kabels op te pikken, maar die wil ik daarna wel weer dicht maken. Vooral als blijkt dat de wapening geraakt is om het weer goed af te sluiten van de lucht tegen roesten.

[Afbeelding: Weber Beton reparatie, 2 Kg]

Breng dat spul terug en haal een bus pur. Veel makkelijker.

En ‘bouwmarkt’. Je bent vast bij de Praxis geweest. Daar lopen jongens rond die de baard nog in de keel moeten krijgen en zich weinig interesseert in diy. Dus daar zal je geen kennis en kunde van verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 17-01-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:10:

[Afbeelding: Weber Vloer reparatie, 2 Kg]
Weber Vloer reparatie

Voor grote gaten idd PUR en kleine naden goedkope silicone kit.

Toevallig vorig jaar hetzelfde project gedaan. Voordat de cementvloer er op kwam moet de vloer voorbehandeld worden met primer wat een hele dunne vloerstof was wat door elke klein kiertje de kruipruimte in liep :X
Ook de doorvoeren van de meterkast, keuken, toilet etc niet vergeten ;)

[Afbeelding: Weber Beton reparatie, 2 Kg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Jrz het gaat niet om een olie radiator, maar om deze:

https://www.elektramat.nl...P2cQPxlCecuhoCNkkQAvD_BwE

De stekker steekt dan zoveel uit dat de radiator niet meer vlak tegen de wand aan kan. Ze willen de wcd het liefst beneden hebben.. prima dan doen we dat gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:24:
@Jrz het gaat niet om een olie radiator, maar om deze:

https://www.elektramat.nl...P2cQPxlCecuhoCNkkQAvD_BwE

De stekker steekt dan zoveel uit dat de radiator niet meer vlak tegen de wand aan kan. Ze willen de wcd het liefst beneden hebben.. prima dan doen we dat gewoon :)
Ahhh. duidelijk. Ik dacht echt dat je dat staande ding ging ophangen aan beugel oid :-) Dit is logischer. 8)7

Als de bestaande WCD in de weg zit, een blindplaat van hetzelfde merk halen. Dan kan je de bestaande doos gebruiken als lasdoos. Dan hoef je ook niets door te trekken.

Edit:

Misschien dat je dit kan gebruiken (uitbreidingsdoos): https://www.elektramat.nl...-voor-k25-p25-wit-at5618/
En dan een gootje naar beneden + opbouwdoos.

[ Voor 9% gewijzigd door Jrz op 17-01-2024 19:47 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

3_s schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:37:
@Vliegvlug ik spoot hier gewoon wat pur in die gaten, of propte er wat plastic in.
Wat plastic erin heb ik niet echt vertrouwen in dat dat waterdicht afsluit eerlijk gezeg
Was dat ook met vloeibaar zandcement?
t14wo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Breng dat spul terug en haal een bus pur. Veel makkelijker.
@allebei
Pur had ik nog niet aan gedacht maar komt dat er wel tussen als ik met 22mm een gat boor en er 19mm pvc doorheen moet?
Dat is maar 1,5mm rondom.
Heb wel vaker dingen met pur gedaan, dat zet enorm uit.
En ‘bouwmarkt’. Je bent vast bij de Praxis geweest. Daar lopen jongens rond die de baard nog in de keel moeten krijgen en zich weinig interesseert in diy. Dus daar zal je geen kennis en kunde van verwachten.
Het was de Gamma ;)

Het opvullen van de gaten in de fundering ga ik niet met pur doen, dat sluit niet luchtdicht af naar mijn idee, daar lijkt dat Beton reparatie spul me dan wel geschikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pman63 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:47:
Ik heb destijds een boterhamzakje gepakt en in de kruipruimte een plankje tegen het gat geduwd voor ik het gat ging vullen, het boterhamzakje (groot formaat) om ervoor te zorgen dat de vloerplaat met gaten niet ook vol zou lopen. na bijna 20 jaar zit het er nog steeds. Wat ik toen heb gebruikt weet ik niet maar het was redelijk dun.
Is me niet duidelijk wat je bedoelt eigenlijk?
Ik ga de gaten door de vloer boren, dan pvc er doorheen en dan de vloer ophogen.
Dan kan er aan de onderkant geen plankje meer tegenaan.

En vollopen van vloerplaten , is dat een kanaalplaat vloer?
Daar hoef ik geen rekening mee te houden, het is een broodjes vloer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:40:
[...]

@allebei
Pur had ik nog niet aan gedacht maar komt dat er wel tussen als ik met 22mm een gat boor en er 19mm pvc doorheen moet?
Je maakt er een hele studie van :o Bij zulke kleine gaten zou ik gewoon met ducttape, schilderstape of whatever in de bak zit even de kier dichttapen en het cement erover.

Daarnaast is vloeibaar zandcement een stuk dikker dan water, het zal niet eens weglopen via een kier van 1,5mm.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 17-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:40:

@allebei
Bij zo'n klein verschil gebruik ik PU montage bruislijm. Even de buis rondom insmeren en dan door het gat duwen. Door het bruizen sluit het helemaal af en je buis zit direct goed vast.

En anders gewoon wat acrylkit rond de opening erin drukken met een vinger.. Zo worden heel veel gaatjes gedicht alvorens er geegaliseerd wordt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Je maakt er een hele studie van :o
Dat klopt, ben liever “safe than sorry”. :D
Kan niet ergens aan beginnen voor ik er zeker van ben, dat is soms ook lastig want gaat veel tijd in uitzoekwerk zitten.
Bij zulke kleine gaten zou ik gewoon met ducttape, schilderstape of whatever in de bak zit even de kier dichttapen en het cement erover.
Ik heb altijd begrepen dat water nog door het kleinste gaatje past, daarom zijn lekkages soms ook zo moeilijk te vinden.
Voordat al mijn cement in de kruipruimte ligt. :|

Maar ik maak me te druk dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LED-Maniak schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Bij zo'n klein verschil gebruik ik PU montage bruislijm. Even de buis rondom insmeren en dan door het gat duwen. Door het bruizen sluit het helemaal af en je buis zit direct goed vast.
Dat spul heb ik nog liggen!
Nooit aan gedacht dat daarvoor te kunnen gebruiken, dank voor de tip. (y)
En anders gewoon wat acrylkit rond de opening erin drukken met een vinger.. Zo worden heel veel gaatjes gedicht alvorens er geegaliseerd wordt.
Daar heb ik nog een oude koker van liggen maar of die nog goed is..

Maar ik kan weer verder, dank!

En om de gaten in de fundering te vullen met dat beton reparatie spul, heb je daar nog een alternatief voor toevallig? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 16:20
De keren dat ik zo iets gedaan heb gebruikte ik gewoon het goedkoopste cement wat ik kan vinden. Beetje zand erdoor en klaar.
Zeker die kleine gaten komt kort zo nauw volgens mij.
Evt onderkant afplakken met wat duct tape zodat het niet doorloopt of evt pur (heb je log wat isolatie.
Alleen pur zal ik niet zo snel doen. Had in mijn vorige huis op die manier een opening waardoor Jerry en zijn vriendjes naar binnen kon komen (hadden de isolatie weggevroten). Na dichtmaken met wat cement had ik ze iig niet meer in mijn huis rondlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:40
assje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Ik ben bezig met volledige renovatie van woning. In eerste instantie wilde ik alleen waar nodig aanpassen een aansluiten op bestaande hoofdleiding. Bleef uiteindelijk weinig over dus nu besloten toch maar alles te vervangen. Eerste keer met meerlagenbuis, leuk werk:
[Afbeelding]
Hoe noem je dat soort verdelers van water eigenlijk? Neem aan dat je hoofdaansluiting daarop komt en je dan vervolgens verschillende aftakkingen hebt met de afsluitbare kranen per leiding erop? Ziet eruit als een degelijke, nette oplossing. Beter dan het splitsen met t-stukken zoals hier nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Het zou helpen als je een foto laat zien hoe het nu is. Het plaatje van hoe het zou moeten zijn, is prachtig en niets op aan te merken.
Het luik nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzuXNJQAo8wQ8FhjUBzaHVsRVi8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMAB6j1UXMENKU8YeCsTKBtK.jpg?f=fotoalbum_medium

Het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvcOHPotmdNl5TJY2u86gH4Q4mI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLpRyax6NEKF6vx4lserCBtu.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9rIC9UWnrmum1NreqSYFV5R88A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rGV5OtTL2Rljodnqnr0KA28.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ldZjE_O59yliUoMm0pa-7g8j2U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3KBr5WKKY04RBJnBL0VbylO.jpg?f=fotoalbum_medium

Langs de muur is het luik 2cm ingekort en de hoeken zijn eruit om de draai te kunnen maken.

Hun voorstel is nu om de korte zijden ook in te korten en dan de vrijgekomen ruimte op te vullen met een vast stuk hout. Dan draagt het luik nog maar op 1 rand 8)7

Mijn idee is dat ze gewoon de verkeerde scharnieren hebben gekozen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:51:
[...]

JA. vloeibaar cement (dus niet eens egaline) is geen water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Ethirty schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Het luik nu:
[Afbeelding]

Het probleem:

Langs de muur is het luik 2cm ingekort en de hoeken zijn eruit om de draai te kunnen maken.

Hun voorstel is nu om de korte zijden ook in te korten en dan de vrijgekomen ruimte op te vullen met een vast stuk hout. Dan draagt het luik nog maar op 1 rand 8)7

Waarom niet gewoon een los luik? Als het open is weten anderen dat er in de kruipruimte gewerkt wordt. Ander voordeel is dat er dan niks zwaars opgezet wordt zodat je er ook weer uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
M'n bureaustoel (HAG Futu 1020) komt automagisch omhoog als ik er niet op zit, en volgens de onderhoudshandleiding komt dat vermoedelijk door gebrek aan smeermiddel.

In de handleiding staat "any soap-based grease may be used". Maar ik heb werkelijk geen idee wat ze daarmee bedoelen. Suggesties wat te gebruiken? Ik heb in huis: siliconenspray, naaimachine-olie, kettingolie, verschillende soorten vet voor fietsen.

Tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30
Ethirty schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Het luik nu:
[Afbeelding]

Het probleem:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zow, dat is toch veel duidelijker dan al die verhalen? :)

Zoals het nu gemaakt is, kun je er niets mee, maar ze kunnen het ook niet goed maken zonder de vloer. Ze moeten ten minste de dikte van de vloer weten.

De vraag is voornamelijk of je voldoende ruimte hebt om het luik uiteindelijk richting de muur te openen. Als er 2 cm parket op komt, wordt het krap.

Enfin, als je die inspiratie hebt laten zien, en dit is waar ze mee zijn gekomen, dat moet je echt een andere timmerman zoeken. Degeen die dit gemaakt heeft, snapt het dan gewoon niet.

En ik denk ook eerst je vloer laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sOid schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:09:
M'n bureaustoel (HAG Futu 1020) komt automagisch omhoog als ik er niet op zit, en volgens de onderhoudshandleiding komt dat vermoedelijk door gebrek aan smeermiddel.

In de handleiding staat "any soap-based grease may be used". Maar ik heb werkelijk geen idee wat ze daarmee bedoelen. Suggesties wat te gebruiken? Ik heb in huis: siliconenspray, naaimachine-olie, kettingolie, verschillende soorten vet voor fietsen.

Tips iemand?
Eerder iets vaseline achtigs dan een olie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vso schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Oh dat heb ik ook wel. Is ook geur- en kleurloos dus lijkt me indd een goed idee. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pman63 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Waarom niet gewoon een los luik? Als het open is weten anderen dat er in de kruipruimte gewerkt wordt. Ander voordeel is dat er dan niks zwaars opgezet wordt zodat je er ook weer uit kan.
Simpel, omdat het luik flink zwaar is en ik geen zin heb om deze over de PVC vloer te slepen elke keer dat ik in de kelder moet zijn. Dit is niet de toegang tot de kruipruimte, maar tot een kelder(tje) van 3x3 waar voorraad in komt (of wijn oid).

En het ding zit midden in de woonkamer dus ik wil geen zichtbare scharnieren. En al helemaal geen diepe krassen in mijn afwerk vloer.
Zwartoog schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Zow, dat is toch veel duidelijker dan al die verhalen? :)

Zoals het nu gemaakt is, kun je er niets mee, maar ze kunnen het ook niet goed maken zonder de vloer. Ze moeten ten minste de dikte van de vloer weten.

De vraag is voornamelijk of je voldoende ruimte hebt om het luik uiteindelijk richting de muur te openen. Als er 2 cm parket op komt, wordt het krap.

Enfin, als je die inspiratie hebt laten zien, en dit is waar ze mee zijn gekomen, dat moet je echt een andere timmerman zoeken. Degeen die dit gemaakt heeft, snapt het dan gewoon niet.

En ik denk ook eerst je vloer laten leggen.
De aannemer prutst op zoveel details. Maar helaas zit ik daar aan vast.

Er komt alleen nog egaline en PVC op, alleen heeft de aannemer met het metalen frame ook al geen rekening mee gehouden helaas.

Dat het houten luik onder het frame zakt heeft verder niks met de afwerklaag te maken, hooguit met de speling tot de muur.

Langs de muur komt een plint dus als daar een paar mm speling voor het luik moet prima. Maar deze scharnieren doen gewoon niet wat de bedoeling is.

Een beetje keukenkast scharnier voor verticale opening maakt de juiste beweging dus eigenlijk zoek ik gewoon een grotere versie. Of die uit mijn inspiratie alleen vind maar eens zoiets.

Ik ga in ieder geval zijn suggestie om het luik nog verder in te korten afwijzen en als ze geen betere oplossing kunnen verzinnen dan maar zonder scharnieren en ga ik zelf wel op zoek naar een ander.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 15:33
Ik heb een plaat multiplex (met aan de bovenkant nog een afwerking) die ik wil gaan gebruiken als tafelblad. Nu twijfel ik of deze stevig genoeg gaat zijn, of dat ik nog extra versteviging moet voorzien tegen het doorhangen.

Afmetingen zijn 220cm x 100cm. 29mm dik.
Tafelpoten komen aan beide kanten op 25cm van de rand ongeveer.
De breedte tussen de 2 poten is dus 170cm.

Gaat dit houden? Ook als er gewicht op staat/iemand op gaat zitten?

Ik was aan het denken om dit soort profielen te gebruiken, maar zijn moeilijk te vinden in langere afmetingen om in de lengte te gebruiken. En zou ik deze dan infrezen in het blad, of er op monteren?
Algemeen UNP profiel kan ook, maar dit heeft geen voorgemaakte gleuven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Jannibal23 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:09:
Hoe noem je dat soort verdelers van water eigenlijk? Neem aan dat je hoofdaansluiting daarop komt en je dan vervolgens verschillende aftakkingen hebt met de afsluitbare kranen per leiding erop?
Klopt inderdaad, ik heb 3 verdelers i.v.m. douche WTW:
  • Koud: Gevoed door hoofdleiding (die gesplitst is naar inlaat douche-WTW)
  • Warm:Gevoed door boiler
  • Lauw: Gevoed door douche-WTW, doorvoer naar vulleiding warmtepomp
Op de verdelers heb ik het als volgt gesplitst, niet alles heeft eigen aansluiting, dat kost me teveel leiding;
  • Koud: BG (Keuken/toilet/bijkeuken) - Verdieping (Badkamers) - buitenkranen
  • Warm: Douche 1, Douche 2, wastafel bijkeuken
  • Lauw: Douche 1, Douche 2, ongebruikt
Ziet eruit als een degelijke, nette oplossing. Beter dan het splitsen met t-stukken zoals hier nu zit.
En verrassend genoeg misschien nog wel goedkoper ook, zo'n 3-voudige verdeler kost €23,67 en je hebt varianten tot wel 10 voudig. Perskoppelingen zijn duur en deze manifoldjes met knelkoppelingen vallen mee. Ik heb ze besteld bij Alupex

Ik heb "tags" mee besteld waar ik straks labeltjes voor ga printen. Beetje overbodig maar wel leuk :9

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-01-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Dat klopt, ben liever “safe than sorry”. :D
Kan niet ergens aan beginnen voor ik er zeker van ben, dat is soms ook lastig want gaat veel tijd in uitzoekwerk zitten.

[...]

Ik heb altijd begrepen dat water nog door het kleinste gaatje past, daarom zijn lekkages soms ook zo moeilijk te vinden.

Als je kruipruimte goed bereikbaar is, gooi er een stuk karton onder. Mocht het toch doorlopen (wat het niet doet) kun je je cement zo weer wegmikken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 15:52
Possible schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:24:
De stekker steekt dan zoveel uit dat de radiator niet meer vlak tegen de wand aan kan.
Is een platte stekker geen optie?
Voobeeld: https://www.elektramat.nl...met-randaarde-arctic-wit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
vso schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:39:
[...]

@sOid
Volgens ChatGPT:
Een voorbeeld van een soap-based vet is lithiumvet. Lithiumvet is een veelgebruikte soort smeervet die lithiumzeep als verdikkingsmiddel bevat. Hier zijn enkele kenmerken en toepassingen van lithiumvet als voorbeeld:

Kenmerken van lithiumvet:

Temperatuurstabiliteit: Lithiumvet is stabiel over een breed temperatuurbereik, waardoor het geschikt is voor zowel lage als hoge temperaturen.

Waterbestendigheid: Het heeft goede waterbestendige eigenschappen, waardoor het effectief is in toepassingen waar watercontact mogelijk is.

Oxidatiestabiliteit: Lithiumvet vertoont over het algemeen een goede weerstand tegen oxidatie, waardoor het minder gevoelig is voor bederf door zuurstof.

Toepassingen van lithiumvet:

Automotive Smering: Lithiumvet wordt veel gebruikt in de automobielindustrie voor smering van lagers, naven en andere bewegende delen in voertuigen.

Industriële Machines: Het wordt gebruikt voor smering van industriële machines zoals lagers, tandwielen en glijvlakken.

Algemene Smering: Lithiumvet wordt ook gebruikt voor algemene smering in verschillende toepassingen waarin een veelzijdig smeermiddel nodig is.

Houd er rekening mee dat er naast lithiumzeep ook andere soorten zeep worden gebruikt in soap-based vetten, afhankelijk van de gewenste eigenschappen en toepassingen. Calciumzeep en aluminiumzeep zijn bijvoorbeeld alternatieve verdikkingsmiddelen in soap-based vetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ethirty schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:55:
[...]

Simpel, omdat het luik flink zwaar is en ik geen zin heb om deze over de PVC vloer te slepen elke keer dat ik in de kelder moet zijn. Dit is niet de toegang tot de kruipruimte, maar tot een kelder(tje) van 3x3 waar voorraad in komt (of wijn oid).

En het ding zit midden in de woonkamer dus ik wil geen zichtbare scharnieren. En al helemaal geen diepe krassen in mijn afwerk vloer.

[...]

De aannemer prutst op zoveel details. Maar helaas zit ik daar aan vast.

Er komt alleen nog egaline en PVC op, alleen heeft de aannemer met het metalen frame ook al geen rekening mee gehouden helaas.

Dat het houten luik onder het frame zakt heeft verder niks met de afwerklaag te maken, hooguit met de speling tot de muur.

Langs de muur komt een plint dus als daar een paar mm speling voor het luik moet prima. Maar deze scharnieren doen gewoon niet wat de bedoeling is.

Een beetje keukenkast scharnier voor verticale opening maakt de juiste beweging dus eigenlijk zoek ik gewoon een grotere versie. Of die uit mijn inspiratie alleen vind maar eens zoiets.

Ik ga in ieder geval zijn suggestie om het luik nog verder in te korten afwijzen en als ze geen betere oplossing kunnen verzinnen dan maar zonder scharnieren en ga ik zelf wel op zoek naar een ander.
Zoals hierboven staat.. Eerst de vloer leggen, dan dit netjes op hoogte brengen en daarop PVC leggen.. Dit gaat altijd hoogteverschil opleveren zoals het nu gaat. Ik zou dit voor nu even links laten liggen.. Je kan nu niet weten hoe hoog je uitkomt dus je wellicht heb je nog meer hoogte nodig om mooi uit te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ID-College schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Zoals hierboven staat.. Eerst de vloer leggen, dan dit netjes op hoogte brengen en daarop PVC leggen.. Dit gaat altijd hoogteverschil opleveren zoals het nu gaat. Ik zou dit voor nu even links laten liggen.. Je kan nu niet weten hoe hoog je uitkomt dus je wellicht heb je nog meer hoogte nodig om mooi uit te komen..
De vraag ging over het scharnier mechanisme en over suggesties met welk scharnier je wel de draai kan maken ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-09 13:10

G7B

Ethirty schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:07:
[...]

De vraag ging over het scharnier mechanisme en over suggesties met welk scharnier je wel de draai kan maken ;)
Volgens mij moet hier toch wel wat tussen zitten.

https://www.meubelbeslago...harnier/omhooggaande/klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MrSenne schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:00:
Ik heb een plaat multiplex (met aan de bovenkant nog een afwerking) die ik wil gaan gebruiken als tafelblad. Nu twijfel ik of deze stevig genoeg gaat zijn, of dat ik nog extra versteviging moet voorzien tegen het doorhangen.

Afmetingen zijn 220cm x 100cm. 29mm dik.
Tafelpoten komen aan beide kanten op 25cm van de rand ongeveer.
De breedte tussen de 2 poten is dus 170cm.

Gaat dit houden? Ook als er gewicht op staat/iemand op gaat zitten?

Ik was aan het denken om dit soort profielen te gebruiken, maar zijn moeilijk te vinden in langere afmetingen om in de lengte te gebruiken. En zou ik deze dan infrezen in het blad, of er op monteren?
Algemeen UNP profiel kan ook, maar dit heeft geen voorgemaakte gleuven...
Multiplex is uit zichzelf al erg gevoelig voor buigen vanwege interne spanningen. Een werkblad zal zeker niet recht blijven op zo'n formaat zonder degelijk frame. Dan zul je echt een flink metalen frame moeten hebben zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/328831/files/423802795/bureau-160x80cm-zwart-hout-trespa-blad-gebruikt.jpg

Of een houten frame bouwen zoals massief houten tafels vaak hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.detafelfabriek.nl/wp-content/uploads/2015/04/Ulm-Uitschuifbare-eiken-eettafel-1024x768.jpg

Ik heb overigens nog zo'n stalen frame in mijn garage liggen (voor 160 x 80 cm tafel)
Als je toevallig wel eens in het oosten van het land komt mag je die wel hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 18-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
Waar koop je fatsoenlijke opbouw wandcontactdozen?

Ik moet in totaal 7 stekkers kwijt in mijn meterkast. Ik heb nu twee stekkerblokken liggen in mijn meterkast maar dat is nogal een zooitje. Liefst zou ik 2x 4 opbouw WCD willen hebben maar de kwaliteit die ik tot nu toe ben tegen gekomen is echt waardeloos.

https://www.gamma.nl/asso...tact-opbouw-wit/p/B460433
Als je de 1* recensies leest, wil je dat niet hebben. "Waardeloos", "slecht bedraad", "trek je de hele bovenkant vanaf". No thank you.

https://www.hornbach.nl/p...dig-ra-polarwit/10536257/
Daar wordt het ook als een gevaarlijk product gezien aldus de recensies.

https://www.praxis.nl/ger...aard-4-voudig-wit/5219221
Hier ben ik mee aan de slag gegaan omdat de recensies beter lijken te zijn maar die hebben dezelfde gammele bevestigingsschroeven voor je bedrading. Bedrading blijft daardoor ook niet goed vastzitten en is dus ook in potentie gevaarlijk.

Elektramat heeft niets in 4x WCD vorm.

Waar ik zelf nogal van baal is dat er geen fatsoenlijke A of B merk spul beschikbaar is als 4x WCD opbouw. Meestal als je iets meer betaalt is de installatie ook een stuk beter maar kom eigenlijk alleen maar huismerkspul/rommel tegen. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 22:39
Legrand forix is mij wel bevallen. 6x WCD erin is wel even lastiger bedraden, maar voor in de meterkast ideaal (ook ivm de ruimte tussen de WCD)
https://www.legrand.nl/nl...-blinde-platen-wit-782497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Robkazoe schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:01:

Ik moet in totaal 7 stekkers kwijt in mijn meterkast. Ik heb nu twee stekkerblokken liggen in mijn meterkast maar dat is nogal een zooitje. Liefst zou ik 2x 4 opbouw WCD willen hebben maar de kwaliteit die ik tot nu toe ben tegen gekomen is echt waardeloos.

Als je de 1* recensies leest, wil je dat niet hebben. "Waardeloos", "slecht bedraad", "trek je de hele bovenkant vanaf". No thank you.

Hier ben ik mee aan de slag gegaan omdat de recensies beter lijken te zijn maar die hebben dezelfde gammele bevestigingsschroeven voor je bedrading. Bedrading blijft daardoor ook niet goed vastzitten en is dus ook in potentie gevaarlijk.

Waar ik zelf nogal van baal is dat er geen fatsoenlijke A of B merk spul beschikbaar is als 4x WCD opbouw. Meestal als je iets meer betaalt is de installatie ook een stuk beter maar kom eigenlijk alleen maar huismerkspul/rommel tegen. Hebben jullie nog tips?
Gezien het in je meterkast is; wat lasdozen op de muur maken en dan WCD deksel erop?
https://www.elektramat.nl...3x125mm-bedraad-2072-000/

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik ben gewoon gegaan voor een standaard opbouw stopcontact (van Niko), en heb daar een goede kwaliteit stekkerblok aan hangen die geschikt is voor wandmontage: https://stekkerblokkensho...act-cee-7-5-penaarde.html

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 20:24
Mijn nieuwe spoelbak komt net niet meer goed uit op de bestaande afvoer. Qua hoogte gaat het ook maar net. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Ik dacht er bijvoorbeeld aan om het laatste onderdeel aan de kant van de spoelbak te vervangen door deze ruimtebesparende bocht. Maar ik weet niet zeker of dat gaat passen en sowieso mis ik dan de aansluiting voor de vaatwasser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCl5oC-vapFhTbAECLd_XkL8PvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIBzUNcXCi8uOYQhtRKsZPQ9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58QSlzKUXqRVxX6jQXYhwEZi0zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Izwoz8Hs89ytm4A89NAosFm4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door microcuts op 18-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik gebruik spatwaterdichte opbouw stopcontacten. Dat vind ik er wat netter uit zien als ze niet gebruikt worden en de bouwkwaliteit is vaak best prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

microcuts schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:50:
Mijn nieuwe spoelbak komt net niet meer goed uit op de bestaande afvoer. Qua hoogte gaat het ook maar net. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Ik dacht er bijvoorbeeld aan om het laatste onderdeel aan de kant van de spoelbak te vervangen door deze ruimtebesparende bocht. Maar ik weet niet zeker of dat gaat passen en sowieso mis ik dan de aansluiting voor de vaatwasser.

[Afbeelding]
Het lijkt mij het meest voor de hand liggende om het grijze deel van je afvoer aan te passen tot deze sifon past.
Lastig te zien, maar dat lijkt gewoon een 90° bocht, met een stukje buis en nog een 90° bocht.

Dat stukje buis wat langer en dan past het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 20:24
dragonhaertt schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Het lijkt mij het meest voor de hand liggende om het grijze deel van je afvoer aan te passen tot deze sifon past.
Lastig te zien, maar dat lijkt gewoon een 90° bocht, met een stukje buis en nog een 90° bocht.

Dat stukje buis wat langer en dan past het geheel?
Dat deel is verlijmd. Het stukje buis lijkt me te kort om af te zagen en iets nieuws aan te lijmen? Als dat al lukt in zo'n krap kastje.

Ik heb een tweede foto toegevoegd ter verduidelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

microcuts schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Dat deel is verlijmd. Het stukje buis lijkt me te kort om af te zagen en iets nieuws aan te lijmen? Als dat al lukt in zo'n krap kastje.

Verlijmde PVC buizen kan je met wat verwarmen meestal wel los krijgen. Wel voorzichtig, als je ze te warm maakt kunnen ze te veel vervormen en scheuren.

Met een gasbrander of verfbrander is dat nog wel te doen.

Inderdaad jammer dat het zo'n kort stukje is, dan kan je niet makkelijk met een mof werken.

In het ergste geval kan je dat Y-stuk vervangen, daar zit zat ruimte om wat nieuws te verlijmen.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 18-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb een Nehobo vloer met zandcement deklaag die helaas erg golft. hoe kan ik die een beetje goedkoop egaliseren?

en met golven heb ik het over van nul naar een kier van 16mm over een afstand van 50cm

Portland cement? gips? (vloeibaar) zandcement? t gaat om een huurwoning dus was niet van plan de boel vol te gieten met egaline. Komt een laminaatvloer overheen, als het ergste maar weg is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

mrc4nl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:14:
Ik heb een Nehobo vloer met zandcement deklaag die helaas erg golft. hoe kan ik die een beetje goedkoop egaliseren?

en met golven heb ik het over van nul naar een kier van 16mm over een afstand van 50cm

Portland cement? gips? (vloeibaar) zandcement? t gaat om een huurwoning dus was niet van plan de boel vol te gieten met egaline. Komt een laminaatvloer overheen, als het ergste maar weg is.
Hoeveel denk je dat je van de dekvloer af kan halen? Je zou er met een vloerschuurmachine overheen kunnen gaan om het grootste verschil eruit te krijgen, eventueel nog een laagje egaline als je het echt strak wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Pizzalucht schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Hoeveel denk je dat je van de dekvloer af kan halen? Je zou er met een vloerschuurmachine overheen kunnen gaan om het grootste verschil eruit te krijgen, eventueel nog een laagje egaline als je het echt strak wilt.
tja wat al niet kan.... Ik denk niet dat de deklaag heel dik is... cm ofzo. Toevoegen gaat makkelijker dan weghalen, dus vandaar eerst mijn vraag wat ik het beste kan toevoegen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Opbouw 4 voudig op kabeldoos.
https://www.elektrohandel...b-3640-kabeldoos-onderbak
https://www.elektrohandel...udig-wcdra-voor-3640-abl/

Vroeger waren er 4 voudige dozen voor vaste montage met een losse onderplaat, Maar dat is lang geleden. Tegenwoordig alles voor losse aan een kabel montage.

[ Voor 7% gewijzigd door pauldaytona op 18-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:34
microcuts schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:10:
[...]

is 2 x 45 graden bochtje iets? 1 naar rechts, 2de weer omhoog. het komt dan wel iets hoger.
Pagina: 1 ... 360 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/