Voor de komst van de nieuwe keuken moet ik de vloer van de keuken ophogen.
De koudwaterleiding verspringt nu echter net boven de huidige vloer met twee knietjes:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gBtb8yc36AlRjffknA4DF9U9.jpg?f=user_large)
De eerste is gesoldeerd maar de tweede een knelkoppeling die ik niet in de nieuwe dekvloer wil storten en ipv een ruimte eromheen vrij laten wil ik het liever gelijk netjes oplossen.
Hiervoor wil ik de huidige koperbuis onder de vloer in de kruipruimte afzagen en daarop een neerlagenbuis persen. Een knelkoppeling was me hier eerder afgeraden omdat deze het risico heeft van ongemerkt lekken.
De meerlagenbuis komt dan uit de vloer omhoog richting het gootsteenkastje.
Tot zover geen vragen.
Mijn vraag is hoe ik die meerlagenbuis nu het beste in het gootsteenkastje kan aansluiten.
Dit is de huidige situatie:
De waterleiding komt linksonder omhoog vanaf de vloer en gaat naar de stopkraan met muurplaat links waar de vaatwasser en koud water van de keukenkraan op zijn aangesloten.
Achter de horizontale pvc buis is nog net het gesoldeerde t-stuk te zien van de aftakking naar de rechter stopkraan waar de close-in boiler zijn water vandaan haalt en waar het overdrukventiel op is aangesloten.
Deze stopkraan heeft geen muurplaat maar zit direct op de koperbuis gemonteerd. De enige ondersteuning is het grijze plastic steuntje wat in het midden van de foto te zien is.
De keukeninstallateur gaat de wateraansluiting en afvoer in het gootsteenkastje aanpassen voor de nieuwe keuken waarbij de close-in boiler wordt vervangen door een Quooker welke geen open overdrukventiel meer nodig heeft en er wordt ook nog een Grohe vorstvrije buitenkraan door de muur naar buiten aangelegd.
Omdat ik geen idee heb hoe dit moet gaan worden en dit ook niet voor hun wil gaan bepalen wil ik simpelweg de meerlagenbuis vanuit de vloer omhoog brengen in het gootsteenkastje en dan met een grote 360° boog rechtsom verbinden op het stuk koperbuis wat nu richting het t-stuk gaat.
Dan blijft de huidige situatie in tact en heeft de keukeninstallateur alle vrijheid om zijn eigen indeling te maken door de meerlagenbuis af te knippen en dan nog meer dan voldoende lengte over te hebben om te doen wat hij wil zonder beperkingen.
Ik heb geen enkele ervaring met meerlagenbuis dus heb de volgende vragen:
- De huidige koperen waterleiding is 15mm, welke meerlagenbuis diameter moet ik dan pakken: 16 of 20mm?
Hier lees ik verschillende mening over, de ene zegt 16mm is genoeg, de ander zegt 20 omdat de koppeling tussen koper en meerlagenbuis anders te nauw wordt. - Is meerlagenbuis flexibel genoeg om binnen het gootsteenkastje van 60cm breed en tussen de huidige leidingen en afvoeren heen de gewenste lus te maken?
- En is het nog een probleem als de keukeninstallateur de leiding daarna weer iets verbuigt om op de door hem gewenste plek uit te komen?