[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 359 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Borromini schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:57:
Ik had het overmoedige idee om met een vermoeid hoofd toch nog nieuw 'speelgoed' voor onze peuter in elkaar te zetten, en het resultaat is dat ik een schroef vernield heb. Ik heb er twee van nodig en nu heb ik er maar één meer van :P.

Gaat om een 'leertoren' van de Duitse fabrikant Tissi, die geeft in zijn instructies aan dat het om een M8 65 mm schroef gaat met verzonken kop, maar over de draad wordt er niks gezegd. Wat ik online vind zijn vaak stockfoto's (die dus niks zeggen en dat zelf ook zo aangeven), maar ik kan daar ook niet uit afleiden of die een groffe draad hebben of niet. Weet iemand waar ik zo'n schroeven kan aanschaffen?

[Afbeelding] [Afbeelding]

Bedankt :)
Hornbach ? Heeft allerlei schroeven en spul per stuk te krijgen .
L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Ik had het overmoedige idee om met een vermoeid hoofd toch nog nieuw 'speelgoed' voor onze peuter in elkaar te zetten, en het resultaat is dat ik een schroef vernield heb. Ik heb er twee van nodig en nu heb ik er maar één meer van :P.

Gaat om een 'leertoren' van de Duitse fabrikant Tissi, die geeft in zijn instructies aan dat het om een M8 65 mm schroef gaat met verzonken kop, maar over de draad wordt er niks gezegd. Wat ik online vind zijn vaak stockfoto's (die dus niks zeggen en dat zelf ook zo aangeven), maar ik kan daar ook niet uit afleiden of die een groffe draad hebben of niet. Weet iemand waar ik zo'n schroeven kan aanschaffen?

Hornbach heeft het, alleen tot 7mm, ik kom werkelijk nergens "M8" tegen:
https://www.hornbach.nl/p...rzinkt-100-stuks/7750482/

Even nameten wat de echte maat is?

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 13-01-2024 00:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Die M7 van de hornbach kan je proberen.
Andere optie is de grabbelbakken bij de Ikea, daar liggen ze ook nog wel eens voor 3x niets :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

Voor de komst van de nieuwe keuken moet ik de vloer van de keuken ophogen.
De koudwaterleiding verspringt nu echter net boven de huidige vloer met twee knietjes:
Waterleiding en afvoer van gootsteenkastje
De eerste is gesoldeerd maar de tweede een knelkoppeling die ik niet in de nieuwe dekvloer wil storten en ipv een ruimte eromheen vrij laten wil ik het liever gelijk netjes oplossen.

Hiervoor wil ik de huidige koperbuis onder de vloer in de kruipruimte afzagen en daarop een neerlagenbuis persen. Een knelkoppeling was me hier eerder afgeraden omdat deze het risico heeft van ongemerkt lekken.
De meerlagenbuis komt dan uit de vloer omhoog richting het gootsteenkastje.
Tot zover geen vragen.

Mijn vraag is hoe ik die meerlagenbuis nu het beste in het gootsteenkastje kan aansluiten.
Dit is de huidige situatie:
Gootsteenkastje leidingwerk

De waterleiding komt linksonder omhoog vanaf de vloer en gaat naar de stopkraan met muurplaat links waar de vaatwasser en koud water van de keukenkraan op zijn aangesloten.
Achter de horizontale pvc buis is nog net het gesoldeerde t-stuk te zien van de aftakking naar de rechter stopkraan waar de close-in boiler zijn water vandaan haalt en waar het overdrukventiel op is aangesloten.
Deze stopkraan heeft geen muurplaat maar zit direct op de koperbuis gemonteerd. De enige ondersteuning is het grijze plastic steuntje wat in het midden van de foto te zien is.

De keukeninstallateur gaat de wateraansluiting en afvoer in het gootsteenkastje aanpassen voor de nieuwe keuken waarbij de close-in boiler wordt vervangen door een Quooker welke geen open overdrukventiel meer nodig heeft en er wordt ook nog een Grohe vorstvrije buitenkraan door de muur naar buiten aangelegd.

Omdat ik geen idee heb hoe dit moet gaan worden en dit ook niet voor hun wil gaan bepalen wil ik simpelweg de meerlagenbuis vanuit de vloer omhoog brengen in het gootsteenkastje en dan met een grote 360° boog rechtsom verbinden op het stuk koperbuis wat nu richting het t-stuk gaat.
Dan blijft de huidige situatie in tact en heeft de keukeninstallateur alle vrijheid om zijn eigen indeling te maken door de meerlagenbuis af te knippen en dan nog meer dan voldoende lengte over te hebben om te doen wat hij wil zonder beperkingen.

Ik heb geen enkele ervaring met meerlagenbuis dus heb de volgende vragen:
  1. De huidige koperen waterleiding is 15mm, welke meerlagenbuis diameter moet ik dan pakken: 16 of 20mm?
    Hier lees ik verschillende mening over, de ene zegt 16mm is genoeg, de ander zegt 20 omdat de koppeling tussen koper en meerlagenbuis anders te nauw wordt.
  2. Is meerlagenbuis flexibel genoeg om binnen het gootsteenkastje van 60cm breed en tussen de huidige leidingen en afvoeren heen de gewenste lus te maken?
  3. En is het nog een probleem als de keukeninstallateur de leiding daarna weer iets verbuigt om op de door hem gewenste plek uit te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:18

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb hier in huis alles voorbereid om over te gaan naar 3-fase (nieuwe meterkast, mantelbuis voor nieuwe kabel, aanvraag gedaan en betaald), krijg ik nu een mailtje dat de aanvraag een vertraging heeft en dat ik met 92 weken vertraging rekening moet houden 8)7 :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:30:
De koudwaterleiding verspringt nu echter net boven de huidige vloer met twee knietjes:
[Afbeelding: Waterleiding en afvoer van gootsteenkastje]
De eerste is gesoldeerd maar de tweede een knelkoppeling die ik niet in de nieuwe dekvloer wil storten en ipv een ruimte eromheen vrij laten wil ik het liever gelijk netjes oplossen.

Hiervoor wil ik de huidige koperbuis onder de vloer in de kruipruimte afzagen en daarop een neerlagenbuis persen. Een knelkoppeling was me hier eerder afgeraden omdat deze het risico heeft van ongemerkt lekken.
Tot zover geen vragen.

Mijn vraag is hoe ik die meerlagenbuis nu het beste in het gootsteenkastje kan aansluiten.
[Afbeelding: Gootsteenkastje leidingwerk]

De waterleiding komt linksonder omhoog vanaf de vloer en gaat naar de stopkraan met muurplaat links waar de vaatwasser en koud water van de keukenkraan op zijn aangesloten.
Achter de horizontale pvc buis is nog net het gesoldeerde t-stuk te zien van de aftakking naar de rechter stopkraan waar de close-in boiler zijn water vandaan haalt en waar het overdrukventiel op is aangesloten.
Deze stopkraan heeft geen muurplaat maar zit direct op de koperbuis gemonteerd. De enige ondersteuning is het grijze plastic steuntje wat in het midden van de foto te zien is.

De keukeninstallateur gaat de wateraansluiting en afvoer in het gootsteenkastje aanpassen voor de nieuwe keuken waarbij de close-in boiler wordt vervangen door een Quooker welke geen open overdrukventiel meer nodig heeft en er wordt ook nog een Grohe vorstvrije buitenkraan door de muur naar buiten aangelegd.

Omdat ik geen idee heb hoe dit moet gaan worden en dit ook niet voor hun wil gaan bepalen wil ik simpelweg de meerlagenbuis vanuit de vloer omhoog brengen in het gootsteenkastje en dan met een grote 360° boog rechtsom verbinden op het stuk koperbuis wat nu richting het t-stuk gaat.
Dan blijft de huidige situatie in tact en heeft de keukeninstallateur alle vrijheid om zijn eigen indeling te maken door de meerlagenbuis af te knippen en dan nog meer dan voldoende lengte over te hebben om te doen wat hij wil zonder beperkingen.

1. De huidige koperen waterleiding is 15mm, welke meerlagenbuis diameter moet ik dan pakken: 16 of 20mm?
    Hier lees ik verschillende mening over, de ene zegt 16mm is genoeg, de ander zegt 20 omdat de koppeling tussen koper en meerlagenbuis anders te nauw wordt.
  2. Is meerlagenbuis flexibel genoeg om binnen het gootsteenkastje van 60cm breed en tussen de huidige leidingen en afvoeren heen de gewenste lus te maken?
  3. En is het nog een probleem als de keukeninstallateur de leiding daarna weer iets verbuigt om op de door hem gewenste plek uit te komen?
1. Uponor 16 heeft binnendiameter van 12mm en uponor 20 heeft 15,5 mm binnendiameter, dus die kun je zelf bedenken met meerdere afnemers koud water. Koper 15 is 13 mm binnenwaarts.
2. Meerlagenbuis kun je voorzichtig buigen met een binnenbuigveer resp. buitenbuigveer.
3. Nee, iets niet maar oppassen voor knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

scofield schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:51:
[...]

1. Uponor 16 heeft binnendiameter van 12mm en uponor 20 heeft 15,5 mm binnendiameter, dus die kun je zelf bedenken met meerdere afnemers koud water. Koper 15 is 13 mm binnenwaarts.
Gelden die binnendiameters voor elk merk?
Ik moet nog gaan navragen welk merk de installateur gebruikt want wel zo handig om dat dan te pakken zodat hij de juiste koppelingen en perstang al heeft liggen.

En wat het zelf bedenken betreft; ik heb werkelijk geen idee of die ene millimeter verschil maakt in dit geval en zo ja hoeveel in de praktijk.
Dan kan ik wel 20mm meerlagenbuis pakken voor de zekerheid maar is dat niet duurder en minder makkelijk te verwerken?
En bedenk me net ook dat ik niet weet of de installateur van 16 of 20mm uit gaat.
2. Meerlagenbuis kun je voorzichtig buigen met een binnenbuigveer resp. buitenbuigveer.
Als je een grote diameter van ~60cm aanhoudt kan het dan ook voorzichtig zonder veren?
Voor pvc buizen heb ik wel binnenveren voor 16 en 19mm buizen maar daar heb ik zo te zien niets aan.
En om nu een veer te kopen enkel voor dat kleine stukje waterleiding zie ik niet echt zitten als het niet echt nodig is.
3. Nee, iets niet maar oppassen voor knikken.
Dan zal het wel goed komen! :)
De buis gaat het eerste stuk door de vloer praktisch recht omhoog tot bijna bovenaan het gootsteenkastje en voor knikken zullen ze sowieso moeten oppassen ook al had ik enkel een metertje waterleiding recht uit de vloer omhoog laten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Pizzalucht schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:32:
Ik heb hier in huis alles voorbereid om over te gaan naar 3-fase (nieuwe meterkast, mantelbuis voor nieuwe kabel, aanvraag gedaan en betaald), krijg ik nu een mailtje dat de aanvraag een vertraging heeft en dat ik met 92 weken vertraging rekening moet houden 8)7 :'(
92 weken?? Dat is niet normaal meer.
Staat er ook bij waar de vertraging door komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:11:
[...]

Ik moet nog gaan navragen welk merk de installateur gebruikt want wel zo handig om dat dan te pakken zodat hij de juiste koppelingen en perstang al heeft liggen.

En wat het zelf bedenken betreft; ik heb werkelijk geen idee of die ene millimeter verschil maakt in dit geval en zo ja hoeveel in de praktijk.
Dan kan ik wel 20mm meerlagenbuis pakken voor de zekerheid maar is dat niet duurder en minder makkelijk te verwerken?
En bedenk me net ook dat ik niet weet of de installateur van 16 of 20mm uit gaat.

[...]

Als je een grote diameter van ~60cm aanhoudt kan het dan ook voorzichtig zonder veren?
Voor pvc buizen heb ik wel binnenveren voor 16 en 19mm buizen maar daar heb ik zo te zien niets aan.
En om nu een veer te kopen enkel voor dat kleine stukje waterleiding zie ik niet echt zitten als het niet echt nodig is.

[...]

De buis gaat het eerste stuk door de vloer praktisch recht omhoog tot bijna bovenaan het gootsteenkastje en voor knikken zullen ze sowieso moeten oppassen ook al had ik enkel een metertje waterleiding recht uit de vloer omhoog laten steken.
Ik heb pas Viega gebruikt maar het zal allemaal redelijk hetzelfde werken, ik zou in kastje geen 20 pakken, dat is vrij lastig te buigen.

Wat ik heb gelezen is dat die mm verschil niet echt uit zou maken omdat meerlagenbuis minder weerstand heeft dus het zal uiteindelijk rond hetzelfde uitkomen, al verschillen de meningen er wel over. Ik heb 16mm MLB gebruikt waar voorheen 15mm koper zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Tehh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:17:
[...]

92 weken?? Dat is niet normaal meer.
Staat er ook bij waar de vertraging door komt?
Nope, ga ik nog wel navragen. Wellicht komt er een groot project in de straat aan oid waar ze op willen wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Is er niet nog steeds een tekort aan 3-fase meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Caelorum schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:54:
Is er niet nog steeds een tekort aan 3-fase meters?
Dat zal van de netbeheerder afhangen misschien, denk eerder dat die 92 weken een typo is of er is iets anders aan de hand. Collega in Loosdrecht en een ander in de buurt van Breda hebben allebei in het laatste kwartaal van vorig jaar een omzetting naar 3 fase aangevraagd en allebei zijn die al uitgevoerd inmiddels.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Afbeelding: Waterleiding en afvoer van gootsteenkastje]

Tot zover geen vragen.

[Afbeelding: Gootsteenkastje leidingwerk]

Als ik je goed begrijp blijft de wasbak gewoon op dezelfde plek? In dat geval hoef je toch niet op te hogen, het zit toch onder je keukenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Ik had vorig jaar januari de melding van de netbeheerder (enexis) dat mijn meter vervangen moest worden door een digitale. Uiteindelijk toch maar overstag gegaan (ondanks dat ik geen moeite had met een terugdraaiende Ferrarismeter). Zou het 3 maanden duren na akkoord.
Ze zijn hem eind december komen plaatsen. En ik heb nog gewoon een enkele fase. Los van nog leveringsproblemen met de meters, hebben ze ook te kampen met personeelstekorten. (Of simpel gezegd gewoon te veel werk en slecht planning).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 21:19
Zelfs veel kleiner, Uponor zegt maximale buigradius: 80mm hand, 64mm veer en 46mm tang.
Hier, voor de CV, alles met de hand gedaan, maar zoals hierboven aangegeven is vanaf 20mm met de hand al lastiger. Vergeet de (Uponor) knelkoppelingen niet voor de overgang, dan heb je geen perstang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:36
Joove schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Zelfs veel kleiner, Uponor zegt maximale buigradius: 80mm hand, 64mm veer en 46mm tang.
Hier, voor de CV, alles met de hand gedaan, maar zoals hierboven aangegeven is vanaf 20mm met de hand al lastiger. Vergeet de (Uponor) knelkoppelingen niet voor de overgang, dan heb je geen perstang nodig.
ik gebruik ook wel eens buigijzers 15 (voor 16) en 22 (voor 20) hiervoor... krijg je redelijk strakke bochten zonder een speciale tang of veren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Pixeltje schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Dat zal van de netbeheerder afhangen misschien, denk eerder dat die 92 weken een typo is of er is iets anders aan de hand. Collega in Loosdrecht en een ander in de buurt van Breda hebben allebei in het laatste kwartaal van vorig jaar een omzetting naar 3 fase aangevraagd en allebei zijn die al uitgevoerd inmiddels.
Naja Liander geeft hier ook aan pas in oktober de werkvoorbereiding te kunnen doen en de uitvoering in januari 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
[...]

[...]

[...]

Voor dat hele kleine stukje zal 16 mm wel afdoende zijn. En globaal zijn al die meerlagenbuis vaak van dezelfde wanddikte. Alleen materiaal kwaliteit zal de doorslag geven. Hier op werk komt alleen uponor binnen.
En 16 mm kun je wel voorzichtig een flauw bochtje of sprongetje geven met de knie of een buigijzer 15.
Wel zaak om eea goed vast te zetten, het is toch altijd slapper dan vaste buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
De radiator op de foto is een T10 model, dus zonder lamellen.
Deze kamer gaat opgeknapt worden en ik wil gelijk de radiator vervangen door de grootst mogelijke Jaga die er in past.
Alleen zit ik met de aansluitingen die rechtsonder uit de vloer komen, deze zitten vrij dicht tegen de muur aan.
Zo kan ik geen radiator plaatsen waarvan de thermostaatknop aan de rechterzijde zit.

Iemand een mooie tip om deze (een cm of 10) naar links te krijgen zonder dat ik de vloer moet openhakken?
De laminaatvloer ligt er nog goed bij, het is de bedoeling dat die blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9xLjA57yWRzi1DXhEFqdOUOYGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb6QWri7yLKW1ZNQGNzVymhi.jpg?f=fotoalbum_large

Er zal in iedergeval een cross flow geplaatst moeten worden omdat de aanvoer de linker pijp is.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24

Zit er toevallig een vestiging van warmteservice bij jou in de buurt? https://www.warmteservice.nl/vestigingen
Zo ja, ga met de foto's en je vragen langs en ze kunnen je perfect advies geven en direct alle spullen verkopen.

Zelf heb ik water voor de keuken aangelegd met het systeem van Uponor. Fijne meerlagenbuis om mee te werken en fijne koppelingen. Voordeel is ook dat de leiding kan draaien in de koppeling, dus je bent extra flexibel.

Verder krijg je van de keukenboer als het goed is een leidingenplan met de locatie voor alle aansluitingen. Dus je kan precies alles op de juist plek aanleggen. Mijn advies zou zijn om de flexibele leiding in een muurplaat te laten eindigen. Die schroef je alleen nog niet vast aan de muur zodat de installateur nog iets kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:06:
[...]
Als ik je goed begrijp blijft de wasbak gewoon op dezelfde plek? In dat geval hoef je toch niet op te hogen, het zit toch onder je keukenkast?
[...]
Zoals eerder gemeld, zou ik gewoon stoeptegels gebruiken om onder de stelpoten te zetten. Meteen klaar, geen gedoe met leidingen veranderen met het benodigde risico.

Edit: Een nieuwe leiding is op zich wel handig als straks alle kasten weg zijn, aangezien het lastig is om met dat stukje wat gesoldeerd is te werken mocht er ooit iets zijn
De enige ondersteuning is het grijze plastic steuntje wat in het midden van de foto te zien is.
Die buis is gebeugeld met dat grijze "plasticje" (beugel). Dat zit stevig zat

[ Voor 42% gewijzigd door Jrz op 13-01-2024 16:28 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 11:09
Weet iemand toevallig merk en/of naam van dit stalen deurkozijn? Heb het een aantal jaar terug uit een (raar geplaatst) zelfbouwmuurtje van de vorige bewoners gesloopt.
Het lijkt heel erg op de bestaande stalen deurkozijnen in ons huis van 1980, maar ik kan nergens een naam of type achterhalen.
Het heeft een iets ander montage systeem dan de tegenwoordige stalen kozijnen lijkt het. Heb al wat gezocht op polynorm, theuma, Svedex en Berkvens.
Wil het hergebruiken maar ik mis bijpassende afdekdopjes en schroeven, en evt een montage handleiding zou ook handig zijn.

En ja, ga het ook in een betere kleur schilderen :)

Iemand die dit toevallig herkent of me in een juiste richting kan sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDNX2d_BMgbzvKR7ILttdGJ-dEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi8FXVqRecdCWTIW9fb8EqDd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x_-LW6uhV5P41xdbyVJSseKHsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhgbDtUgca4AmIPzxqO3xXLd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfYlVQIHZR5E8YaB8-kynkT-nWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BASc0vHOpNZsH6a9D6WsMX0t.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 18-09 15:37
Kennissen van mij moeten een nieuwe stopcontact krijgen in de badkamer.

Nu had ik de volgende gatenboor in gedachten:

https://www.bol.com/nl/nl...08y1lnsJ-HSAaAvMGEALw_wcB

Het betreft een tussenmuur van (vermoedelijk) ytong / gasbeton achtige muur.

Ga ik het redden met een festool bhc 18 boor? Of heeft deze te weinig koppel en moet ik toch een ander soort boor regelen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Possible schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:17:

Ga ik het redden met een festool bhc 10 boor? Of heeft deze te weinig koppel en moet ik toch een ander soort boor regelen?
Cellenbeton is sowieso heel makkelijk te bewerken, dus ik verwacht niet dat het veel moeite kost. Ter info: met een speedboor en een accutol kom je ook prima door cellenbeton. Al ken ik de Festool BHC 10 niet, is dat een lichte accuboorhamer?

Ik heb zelf veel gaten in kalkzandsteen en baksteen geboord met zo'n soort dozenboor en een "gewone" bedrade SDS boormachine. Geen probleem, al kost de baksteen wel wat meer geduld.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 13-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
marcop23 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Cellenbeton is sowieso heel makkelijk te bewerken, dus ik verwacht niet dat het veel moeite kost. Al ken ik de Festool BHC 10 niet, is dat een lichte accuboorhamer?

Ik heb zelf veel gaten in kalkzandsteen en baksteen geboord met zo'n soort dozenboor en een "gewone" bedrade SDS boormachine. Geen probleem, al kost de baksteen wel wat meer geduld.
Top! Het gaat natuurlijk over de bhc 18… typo en aangepast :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 18-09 13:57
Welke regio/netbeheerder? Ik had in oktober 2023 een verzwaring aangevraagd en die kon binnen 6 weken uitgevoerd worden. Uiteindelijk een maand moeten verzetten omdat de meterkast nog niet klaar was, en dat was geen probleem. Betreft Enexis.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

RobbieB schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Welke regio/netbeheerder? Ik had in oktober 2023 een verzwaring aangevraagd en die kon binnen 6 weken uitgevoerd worden. Uiteindelijk een maand moeten verzetten omdat de meterkast nog niet klaar was, en dat was geen probleem. Betreft Enexis.
Enexis, regio Groningen. Ik bel ze maandag wel even of er wat meer informatie beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

scofield schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Voor dat hele kleine stukje zal 16 mm wel afdoende zijn. En globaal zijn al die meerlagenbuis vaak van dezelfde wanddikte.
(y)
Alleen materiaal kwaliteit zal de doorslag geven. Hier op werk komt alleen uponor binnen.
Ik ga halen wat de keukeninstallateur gaat gebruiken.
Mocht ik daarna nog zelf met waterleiding in de weer gaan dan zag ik Uponor zeker op de short list zetten.
Is wel een hele bekende, kom het overal tegen. :)
En 16 mm kun je wel voorzichtig een flauw bochtje of sprongetje geven met de knie of een buigijzer 15.
Wel zaak om eea goed vast te zetten, het is toch altijd slapper dan vaste buis.
Goed om te horen, en dat vastzetten is een goede tip, ga ik doen.
Zijn vast speciale klemmetjes voor om te voorkomen dat je de buis plat drukt of vervormd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Speedclips 15/16 of starquick 14/16 van Walraven zijn ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

chrisborst schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Zit er toevallig een vestiging van warmteservice bij jou in de buurt? https://www.warmteservice.nl/vestigingen
Zo ja, ga met de foto's en je vragen langs en ze kunnen je perfect advies geven en direct alle spullen verkopen.
Zit in de buurt en was al van plan daar langs te gaan :)
Al vaker gedaan en goede ervaringen mee.
Zelf heb ik water voor de keuken aangelegd met het systeem van Uponor. Fijne meerlagenbuis om mee te werken en fijne koppelingen. Voordeel is ook dat de leiding kan draaien in de koppeling, dus je bent extra flexibel.
Dat klinkt zeker handig en ga ik meenemen wanneer ik zelf met waterleiding in de weer ga en voor de keuze sta welk merk te nemen. Nu pak ik wat de keukeninstallateur gebruikt.
Verder krijg je van de keukenboer als het goed is een leidingenplan met de locatie voor alle aansluitingen. Dus je kan precies alles op de juist plek aanleggen.
Nou dat valt helaas tegen, heb gewoon een standaard plaatje in de installatietekening van mijn keuken gekregen want er zitten al twee stopcontacten en enkel een koudwateraansluiting in het gootsteenkastje maar in die tekening staat er doodleuk ook een warmwateraansluiting ingetekend en staan de twee stopcontacten op andere plekken dan waar ze nu zitten. Die ga ik uiteraard niet verplaatsen en dat hoeft ook niet geven ze aan.
Mijn advies zou zijn om de flexibele leiding in een muurplaat te laten eindigen. Die schroef je alleen nog niet vast aan de muur zodat de installateur nog iets kan aanpassen.
Dat zou ik zeker ook zelf gedaan hebben maar omdat ik dus niet weet waar de keukeninstallateur de aansluiting precies wil hebben sluit ik de meerlagenbuis nu gewoon aan op de koperen leiding die naar de huidige muurplaat loopt en voor het t-stuk. Dan blijft alles verder bij het oude en kan de installateur helemaal zelf kiezen waar hij de boel plaatst.
Kan me ook geen verwijt worden gemaakt dat het verkeerd zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Jrz schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Zoals eerder gemeld, zou ik gewoon stoeptegels gebruiken om onder de stelpoten te zetten. Meteen klaar, geen gedoe met leidingen veranderen met het benodigde risico.
Er werd gevraagd om het op te hogen voordat de keuken kwam en vind het zelf ook wel netjes, kan ik er gelijk wat pvc buizen voor de elektra in verwerken die nu los onder de keukenkastjes doorlopen en soms halverwege in de vloer verdwijnen omdat bij de aanleg van de vloerverwarming 3 jaar geleden 2 buizen gesloopt zijn. Die liepen naar de meterkast via de keukenvloer en dat is toen opgelost door wat flexbuizen onder de keuken door te gooien richting de meterkast, ziet er echt beun uit. :X

Het Weber vloeibaar zandcement ligt al klaar, was in de aanbieding bij de Gamma. :)
Edit: Een nieuwe leiding is op zich wel handig als straks alle kasten weg zijn, aangezien het lastig is om met dat stukje wat gesoldeerd is te werken mocht er ooit iets zijn
Dat is ook een bonus ja.
[...]

Die buis is gebeugeld met dat grijze "plasticje" (beugel). Dat zit stevig zat
Dat weet ik maar zou er zelf ook één dichtbij de bocht richting het stopkraantje hebben geplaatst of een muurplaat hebben gebruikt. Maar dit zit al bijna 8 jaar zo vast dus blijkbaar voldoet het. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 13-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zelf zou ik trouwens niet zo'n probleem hebben met een knelkoppeling in de kruipruimte, als ze dicht zijn zijn ze dicht, het is gewoon een betrouwbaar iets.
En als ze ooit iets lekken doordat je bijvoorbeeld aan de buis hebt staan trekken, gaan ze vanzelf wel weer dicht door kalkvorming.
Ingieten of achter een wand wegwerken zou ik dan niet heel snel doen omdat je niet ziet of ze lekken met bijvoorbeeld houtrot of schimmel tot gevolg. Maar in een kruipruimte is het altijd al vochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

_ferry_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:27:
Zelf zou ik trouwens niet zo'n probleem hebben met een knelkoppeling in de kruipruimte, als ze dicht zijn zijn ze dicht, het is gewoon een betrouwbaar iets.
En als ze ooit iets lekken doordat je bijvoorbeeld aan de buis hebt staan trekken, gaan ze vanzelf wel weer dicht door kalkvorming.
Ingieten of achter een wand wegwerken zou ik dan niet heel snel doen omdat je niet ziet of ze lekken met bijvoorbeeld houtrot of schimmel tot gevolg. Maar in een kruipruimte is het altijd al vochtig.
Probleem wat aangegeven werd is dat een knelkoppeling minder betrouwbaar is dan geperst of gesoldeerd en dat wanneer het echt gaat lekken je dat niet door hebt omdat je het in de kruipruimte niet merkt en dat je heel veel water kan verspillen voordat je het een keer door hebt wanneer je de waterrekening krijgt.

Vind het geen enkel punt om het te persen hoor als dat betrouwbaarder is.
Huur of leen ik wel een perstang voor die koppeling in de kruipruimte.
En de aansluiting op het koper in het gootsteenkastje kan ik dan wel gewoon met een knelkoppeling doen op het koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
Pizzalucht schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Enexis, regio Groningen. Ik bel ze maandag wel even of er wat meer informatie beschikbaar is.
Bij mij (regio Zwolle) was Enexis eind ‘22 vrij conservatief in de eerste planning. Zou ook maanden gaan duren. Werd later zo’n 6 weken waarbij de monteur uiteindelijk een week voor de afspraak belde of het ‘nu’ kon.

De groepenkast was toen nog niet vervangen (geen 4p hoofdschakelaar) maar dat was geen probleem. Fase 2 en 3 werden afgedopt in de oude kast gestoken.

Dus het kan meevallen, ik hoop dat het bij jou net zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

Ga ik het redden met een festool bhc 18 boor? Of heeft deze te weinig koppel en moet ik toch een ander soort boor regelen?
Voor de gangbare inbouwdozen word meestal met een 76mm boor geboord.
Edit: ik zie na de opmerking van @Possible dat 82mm ook veel voorkomt. Mijn Abb haf dozen heb ik in het verleden met een 76 mm boor voorgeboord.

[ Voor 8% gewijzigd door ydderf op 13-01-2024 22:33 ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

of deze https://www.lidl.nl/p/parkside-boorkronenset/p100362285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ydderf schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Voor de gangbare inbouwdozen word meestal met een 76mm boor geboord.
Dat hoor ik vaker maar als ik de buitendiameters bekijk van abb en attema zijn die allebei 82mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
Possible schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Dat hoor ik vaker maar als ik de buitendiameters bekijk van abb en attema zijn die allebei 82mm?
Hollewand dozen zijn vaak anders. Dan zijn die van attema toch echt 76. De enige maat die ik niet in m'n samengestelde set had zitten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:30
_ferry_ schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:27:
Kruipruimte kan een verhoogde vochtgraad hebben, dan heb je al 3 van de 4 risico's van spanningscorrosie (corrosiegevoelig materiaal, onder spanning (knelkoppeling) en vocht).

Heb hier in de watermeterput 2 keer een knelkoppeling moeten vervangen. En dat is niet een plek waar je elke dag even kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
Ik heb de badkamer radiator vervangen in ons nieuw gekochte huis en kwam er na aansluiten achter dat de instroom en uitstroom verkeerd om zijn. De radiator is aan de onderkant aangesloten.

Iemand goede ideeën hoe ik dit het beste kan omwisselen? Radiator andersom monteren (zitten montage punten aan de voorkant) dmv universele radiator set is mijn enige idee. Of zijn er een soort leidingwisselaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timmert26 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:19:
Ik heb de badkamer radiator vervangen in ons nieuw gekochte huis en kwam er na aansluiten achter dat de instroom en uitstroom verkeerd om zijn. De radiator is aan de onderkant aangesloten.

Iemand goede ideeën hoe ik dit het beste kan omwisselen? Radiator andersom monteren (zitten montage punten aan de voorkant) dmv universele radiator set is mijn enige idee. Of zijn er een soort leidingwisselaars?
Als je een verdeler hebt kan je het daar verwisselen.

Anders zijn er ook wisselaars te koop, zie https://www.installatiest...r-retour-art-3612751.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Zoek eens op omkeerstuk, de vraag is even of dat ook gaat passen zonder de radiator toch iets hoger te moeten hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het zo'n handdoekrekje is, dan kun je misschien de stijgbuis verplaatsen, afhankelijk van het model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
De stijgbuis kan ik nog even controleren inderdaad! Er zit te weinig ruimte tussen plafond en blok om er omkeerstuk tussen te plaatsen helaas. In het ergste geval wordt het dan andersom ophangen en opnieuw aan de muur bevestigingen met nieuwe montageset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Iemand hier ervaring met een (kelder)luik met verborgen scharnieren?

Mijn aannemer heeft iets gefabriceerd maar door de manier waarop het scharnier nu zit hebben ze een heel stuk uit het luik moeten zagen 8)7. Ook passen de geplande gasveren niet.

Ik heb wat hulp nodig met de geometrie om te snappen of dit echt niet anders kan.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
timmert26 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:22:
De stijgbuis kan ik nog even controleren inderdaad! Er zit te weinig ruimte tussen plafond en blok om er omkeerstuk tussen te plaatsen helaas. In het ergste geval wordt het dan andersom ophangen en opnieuw aan de muur bevestigingen met nieuwe montageset.
Een handoekradiator van onder aangesloten behoeft geen stijgbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Waypoint @LED-Maniak Bedankt, had erbij moeten zetten dat het om BE gaat :).

@Atlas Ik zal 'ns piepen als ik bij de IKEA ben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand nog goede tip om gaten in RVS te boren? Heb een massief blok van ongeveer 1.5-2cm dik (niet overal gelijk) waar 6 gaten in moeten van 6.5mm. Heb boortjes gehaald bij Hornbach van 3 - 4.8 en 6.5. De 3mm gaten zitten er nu in, gewoon met Makita handboor DDF448. Snelheid niet te hoog en tussendoor even natmaken in bakje water. Ging best oke, kostte ongeveer 4 boortjes (2 braken).

De slag groter (van 3 naar 4.8) gaat wel nóg moeilijker. Voor mij gevoel moet de snelheid nu nog lager, maar tegelijk heeft de 484 met 2000TPM al niet een super hoge snelheid. Irritant dat de boortjes niet een adviessnelheid geven.

Moet ik betere boortjes gaan halen? Andere snelheid? Andere machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als eerste geen water gebruiken maar olie.
En uit de hand is wel lastig. Boorstandaard zou beter zijn en dan heel langzaam.
Uit de hand is te snel breken. En 2000TPM lijkt me beetje hoog voor in rvs boren.

Ja, dus.. eerder 500TPM is aan de orde. https://rvsblog.nl/boren-van-gaten-in-rvs/

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 14-01-2024 10:21 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Okasha schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:16:
Iemand nog goede tip om gaten in RVS te boren? Heb een massief blok van ongeveer 1.5-2cm dik (niet overal gelijk) waar 6 gaten in moeten van 6.5mm. Heb boortjes gehaald bij Hornbach van 3 - 4.8 en 6.5. De 3mm gaten zitten er nu in, gewoon met Makita handboor DDF448. Snelheid niet te hoog en tussendoor even natmaken in bakje water. Ging best oke, kostte ongeveer 4 boortjes (2 braken).

De slag groter (van 3 naar 4.8) gaat wel nóg moeilijker. Voor mij gevoel moet de snelheid nu nog lager, maar tegelijk heeft de 484 met 2000TPM al niet een super hoge snelheid. Irritant dat de boortjes niet een adviessnelheid geven.

Cobalt boortjes gebruiken is het beste en hoe groter het gat hoe lager het toerental. Gebruik ook boorolie ipv water.
2000 rpm is te hoog voor zo’n grote diameter.
Pak een kolomboor, die kan veel lager toerental en je kan dan tenminste recht boren.

RVS wordt ook harder als het warm wordt dus als je met een te hoog toerental boort wordt het te heet en gaat het boren juist steeds moeilijker.
Bij het juiste toerental en druk krijg je mooie boorkrullen :)
Zelf vind ik de juiste druk geven best tricky maar ik doe het blijkbaar niet vaak genoeg. ;)

Zie hier meer informatie “Boren van gaten in RVS”
Daar staat ook hoe je de boorsnelheid kan berekenen maar je kan ook tabellen of grafieken vinden op internet. Net wat je makkelijker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Tussenmuurtje gebouwd in de slaapkamer om TV aan te hangen. Het frame staat inmiddels.
Paar dagen verder nu heb ik toch bedacht dat ik de TV eigenlijk wil laten wegvallen in het muurtje. Frame kan ik nog wel vrij eenvoudig aanpassen.

Vraag waar ik mee zit: waar zou ik stopcontacten plaatsen voor TV en Chromecast. Zit zelf te denken in de balk aan de bovenzijde?

Uitgangspunten:
  • TV wordt opgehangen aan gips (12,5mm) als afwerking van de binnenkant van de nis. Daarachter zit 12mm OSB en 12,5mm gips als afwerking van de wand aan achterzijde.
  • Nis is 69mm diep (gelijk aan vuren balk) + 9mm OSB aan voorkant + 12.5mm gips
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ylkcBMmZEj88l-OI6UPuSRGJSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OHI7yotInGXV2nCvv8ZBKkPt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Voor degene die denken dat dit een typfout kan zijn, 1 fase naar 3 fase verzwaringen worden (ook) doorgerekend.
Als het netwerk nu al te slecht is of door de verzwaring te slecht wordt, mag de verzwaring niet uitgevoerd worden en moet een project opgestart worden om de hoofdinfra te vervangen.

Dan zit je al snel op bovenstaande doorlooptijden.

Ik werk zelf bij Enexis en krijg dit soort projecten op mn bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
SquareOne schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:10:
Tussenmuurtje gebouwd in de slaapkamer om TV aan te hangen. Het frame staat inmiddels.
Paar dagen verder nu heb ik toch bedacht dat ik de TV eigenlijk wil laten wegvallen in het muurtje. Frame kan ik nog wel vrij eenvoudig aanpassen.

Vraag waar ik mee zit: waar zou ik stopcontacten plaatsen voor TV en Chromecast. Zit zelf te denken in de balk aan de bovenzijde?

Uitgangspunten:
  • TV wordt opgehangen aan gips (12,5mm) als afwerking van de binnenkant van de nis. Daarachter zit 12mm OSB en 12,5mm gips als afwerking van de wand aan achterzijde.
  • Nis is 69mm diep (gelijk aan vuren balk) + 9mm OSB aan voorkant + 12.5mm gips
[Afbeelding]
Just my 2 cents, met ervaring van ingewerkte tv's op het werk.
...de TV eigenlijk wil laten wegvallen in het muurtje...
zorg dat die ruimte makkelijk aanpasbaar is voor als er een nieuwe komt. Vaak genoeg gezien dat het nieuwere model, net iets groter of dikker is of de stekker configuratie anders. waardoor het net niet meer gaat passen.
...waar zou ik stopcontacten plaatsen voor TV en Chromecast...
Op een plek waar je te allen tijde er makkelijk aan kan komen, of zo te maken dat je vanaf een andere plek je ze makkelijk uit kan schakelen voor een harde reset. Dit kan eventueel met een smart stopcontact of een simpele muur schakelaar.

Ga je nog ergens een aparte soundbar hangen? Als je hem in de muur weg werkt, ga je mogelijk last krijgen van het al slechte geluid wat de tv's geven.
En mogelijk ga je ook last van verbindingsproblemen met je Chromecast krijgen, omdat het wifisignaal al door je tv wordt afgeschermd, in de muur versterk je dat alleen maar.

Voor mij de redenen om de tv in de woonkamer juist de kamer in te laten springen. (En omdat de ambilight dan mooier zichtbaar is op de muur, maar dat is zeer specifiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Ollie1998 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Voor degene die denken dat dit een typfout kan zijn, 1 fase naar 3 fase verzwaringen worden (ook) doorgerekend.
Als het netwerk nu al te slecht is of door de verzwaring te slecht wordt, mag de verzwaring niet uitgevoerd worden en moet een project opgestart worden om de hoofdinfra te vervangen.

Dan zit je al snel op bovenstaande doorlooptijden.

Ik werk zelf bij Enexis en krijg dit soort projecten op mn bordje.
Interessant, weet je toevallig of dit soort doorlooptijden ook al in regio Maastricht-west zijn? Scheelt mij eventueel een aanvraag en wachttijd. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Okasha schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:16:

Wat al eerder gezegd is 2000tpm is veel te hoog.
Maar misschien nog belangrijker, laat het boor het werk doen. Met andere woorden, duw er niet op. Als je uit de hand omlaag boort, is het gewicht van de machine al genoeg en hoef je hem alleen maar goed verticaal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Qua doorlooptijd van netverzwaringen: ik wil van 1x25A naar 1x35A. Dat is in principe gewoon een kwestie van zekering verwisselen. Nu is blijkbaar een complicerende factor dat ik in hoogbouw woon, en dat moet schijnbaar gedaan worden door een aannemer ipv een monteur van Liander. Ik heb 't aangevraagd in mei 2023, en ik heb nog steeds geen datum....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
sweetdude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Just my 2 cents, met ervaring van ingewerkte tv's op het werk.

[...]

zorg dat die ruimte makkelijk aanpasbaar is voor als er een nieuwe komt. Vaak genoeg gezien dat het nieuwere model, net iets groter of dikker is of de stekker configuratie anders. waardoor het net niet meer gaat passen.

[...]

Op een plek waar je te allen tijde er makkelijk aan kan komen, of zo te maken dat je vanaf een andere plek je ze makkelijk uit kan schakelen voor een harde reset. Dit kan eventueel met een smart stopcontact of een simpele muur schakelaar.

Ga je nog ergens een aparte soundbar hangen? Als je hem in de muur weg werkt, ga je mogelijk last krijgen van het al slechte geluid wat de tv's geven.
En mogelijk ga je ook last van verbindingsproblemen met je Chromecast krijgen, omdat het wifisignaal al door je tv wordt afgeschermd, in de muur versterk je dat alleen maar.

Voor mij de redenen om de tv in de woonkamer juist de kamer in te laten springen. (En omdat de ambilight dan mooier zichtbaar is op de muur, maar dat is zeer specifiek)
Dank goeie tips. Dat triggert me om gelijk netwerkkabels aan de leggen in het wandje.

Geluid idd ook een dingetje, had eigenlijk niet direct een soundbar bedacht. Nog even over nadenken.

Ga je uit van 48 inch tv met 5cm speling rondom. Groter gaat die nooit worden op de slaapkamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Even een tip omdat ik zo positief verrast ben: Wij hebben een badkamer op zolder met een lichtgewicht bad van acryl. Daar hoort keurig een acryl afdekplaat/wand bij die de zijkanten van de badkuip afdekt na installatie, die je monteert door hem in een aantal klemmen te duwen.

Vanwege lekkage die eenvoudig op te lossen was daar die afdekplaat eens verwijderd, waarbij gek genoeg de klemmen loslieten van het bad zelf. Toen begon de ellende. Terugplakken met high tack, polymax, secondelijm, epoxylijm, een tweecomponententurbolijm, niets bleef zitten. Aannemer, loodgieter die voor andere klussen kwamen hadden ook geen betere ideeen (of er geen zin in).

Ik zag in een topic op de klussubreddit 3M 5200 worden aangeraden. Geschikt voor natte ruimtes (onder water zelfs) en ook voor kunststoffen/plastics. Koker van 295ml kost 5 tientjes, maar ik wilde inmiddels wel een gokje wagen. Spul er op, stevig aanduwen, dagje uitharden en muur en muurvast die klemmen. Wand er in geklikt en klaar. Briljant spul.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
@sweetdude mocht je genoeg interesse hebben in een 3 fase aansluiting te hebben dan kan je het beste gewoon een aanvraag doen. Op basis daarvan kunnen ze dan vervolgens een reactie geven wat noodzakelijk is.

Er zijn ongeveer 3 smaken in verzwaringen
1. Hoofdnetwerk en aansluitkabel geschikt, dus alleen extra stoppen en meter aanpassen
2. Aansluitkabel niet geschikt ivm type kabel of lengte. Dus er dient ook een nieuwe aansluitkabel gegraven te worden
3. Hoofdkabel niet geschikt, waardoor nieuwe netstations geplaatst moeten worden en hoofdkabels vervangen moeten worden.

Dit rijtje is ook in doorlooptijd chronologisch geschreven, complexe netverzwaringen kosten snel 1 jaar voorbereiding en afhankelijk van de drukte kan het ook nog 1 jaar duren voordat collega's tijd hebben voor deze wijk. 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

sweetdude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Wat al eerder gezegd is 2000tpm is veel te hoog.
Maar misschien nog belangrijker, laat het boor het werk doen. Met andere woorden, duw er niet op. Als je uit de hand omlaag boort, is het gewicht van de machine al genoeg en hoef je hem alleen maar goed verticaal te houden.
@Okasha
Snelheid inderdaad naar beneden. Sowieso lage stand en dan half tot driekwart de schakelaar indrukken*. Kijk naar de spaantjes die eraf komen. Ideaal komen er mooie grotere spanen vrij bij het boren maar dat zal je niet voor elkaar krijgen bij het boren uit de hand.
Vergeet die tussen stap ga gelijk naar de benodigde maat.
Koop snijolie, dat heeft een koelende en smerende werking waardoor je veel makkelijker en beter kan boren.
In tegenstelling tot hierboven. Juist wel een beetje kracht erop. Is moeilijk te zeggen hoeveel aangezien iedereen anders is. Dat is echt proberen. (Kijk ook nu naar de spanen.)

*Een snelle google zoektocht geeft mij als resultaat 500 toeren.
Dat zou lage stand voluit zijn. Begin half en voorzichtig sneller.

Maar nogmaals haal goede snijolie.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
SquareOne schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Dank goeie tips. Dat triggert me om gelijk netwerkkabels aan de leggen in het wandje.

Geluid idd ook een dingetje, had eigenlijk niet direct een soundbar bedacht. Nog even over nadenken.

Ga je uit van 48 inch tv met 5cm speling rondom. Groter gaat die nooit worden op de slaapkamer.
Netwerk is een goeie.
Maar die 48" is net wat ik bedoel. Momenteel een "normale" maat. Net zoals de 42" een tijd geleden is geweest. Probeer nu eens een 42" te vinden, dan is de keuze opeens heel beperkt.
En dat is misschien persoonlijk, maar ik wil in principe niet afhankelijk zijn van een nis om een product keuze te maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

sweetdude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Netwerk is een goeie.
Maar die 48" is net wat ik bedoel. Momenteel een "normale" maat. Net zoals de 42" een tijd geleden is geweest. Probeer nu eens een 42" te vinden, dan is de keuze opeens heel beperkt.
En dat is misschien persoonlijk, maar ik wil in principe niet afhankelijk zijn van een nis om een product keuze te maken. ;)
Aan de andere kant, als je er een beetje rekening mee houdt in je werk kun je als je handig bent dat nisje over een jaar of 8 ook wel weer aanpassen in een weekendje. Vind ik 8 jaar esthetisch verantwoord televisie kijken wel waard :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thijsco19 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:19:
[...]

@Okasha
Snelheid inderdaad naar beneden. Sowieso lage stand en dan half tot driekwart de schakelaar indrukken*. Kijk naar de spaantjes die eraf komen. Ideaal komen er mooie grotere spanen vrij bij het boren maar dat zal je niet voor elkaar krijgen bij het boren uit de hand.
Vergeet die tussen stap ga gelijk naar de benodigde maat.
Koop snijolie, dat heeft een koelende en smerende werking waardoor je veel makkelijker en beter kan boren.
In tegenstelling tot hierboven. Juist wel een beetje kracht erop. Is moeilijk te zeggen hoeveel aangezien iedereen anders is. Dat is echt proberen. (Kijk ook nu naar de spanen.)

*Een snelle google zoektocht geeft mij als resultaat 500 toeren.
Dat zou lage stand voluit zijn. Begin half en voorzichtig sneller.

Maar nogmaals haal goede snijolie.
haha beetje gek misschien, maar de 1 stand was ik sowieso helemaal vergeten :+ Ik gebruik deze machine niet meer om te schroeven sinds ik een slagtol erbij heb gehaald. Goed punt. Die boorolie ga ik even regelen. De leverancier/producent van het RVS blok geeft in de instructie trouwens boren 3-5-7!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Zelf heb ik voor rva trapleuningen gaten moeten boren (in rond rvs).
Aller belangrijkste zijn Cobalt boortjes en boor/snij-olie.
https://www.hornbach.nl/p...8-forte-o-6-5-mm/4049612/
Alle andere eenvoudigere boortjes kom je er niet door..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Okasha schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:17:
[...]

haha beetje gek misschien, maar de 1 stand was ik sowieso helemaal vergeten :+ Ik gebruik deze machine niet meer om te schroeven sinds ik een slagtol erbij heb gehaald. Goed punt. Die boorolie ga ik even regelen. De leverancier/producent van het RVS blok geeft in de instructie trouwens boren 3-5-7!
Door een te kleine tussenstap heb je juist kans dat boortjes breken. Een boor die moet namelijk materiaal hebben om weg te kunnen snijden.

Met goede boren kan je sowieso tot 10 mm in 1 keer boren, mits je gebruik maakt van bijv. een kolomboormachine. Uit de hand is het wel raadzaam om minstens 1x voor te boren met bijv. 5 mm.

Ook de boor hierboven gelinkt kan je gebruik zonder voor te hoeven boren. Te zien aan het splitpoint ontwerp. Dat verkleint de ziel waardoor de boor makkelijker snijdt aan de punt. (Voorboren doe je dus eigenlijk om het materiaal ter grote van de ziel, van de grote boor, te verwijderen)

Maar RVS is gewoon vervelend spul. Ene keer gaat het makkelijk en andere keer verniel je meerdere boortjes.

[ Voor 14% gewijzigd door thijsco19 op 14-01-2024 20:52 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Met boormachine op halve snelheid draaien zou ik hem af en toe wel even op volle snelheid laten draaien buiten je werkstuk en/of pauzeren. Hij haalt z’n koeling uit de ventilator die erin zit, als je zo langzaam aan het boren bent krijgt hij dus (te?) weinig koeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SquareOne schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Een echte tweaker gaat natuurlijk proberen speakers in de wand in te bouwen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 18:21

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Luchtenburger schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:52:
Ter inspiratie, lering en vermaak:
Tijdens de verbouwing van ons huis is er in de hal een koof gemaakt voor kasten en garderobe, de vloerverdeler zit ook in deze koof. De ruimte is ongeveer 2.4m breed, 2.6m hoog en 0.6m diep.

Na een aantal offertes opgevraagd te hebben voor een inbouwkast op maat, hebben wij heel snel de keus gemaakt om zelf iets te gaan maken. Wij hadden nog een Ikea PAX kast staan van ongeveer 15 jaar oud. Hier is de zaag in gegaan om ruimte te maken voor de vloerverdeler. Ik had enige angst dat deze kast zwak zou worden door er in te gaan zagen, maar de panelen blijken toch redelijk massief te zijn.
Wij hebben twee Ikea BESTA kastjes aangeschaft voor onder en boven het garderobe gedeelte. Alle Ikea kasten hebben we voorzien van de meest eenvoudige deuren omdat we het geheel toch wilden schilderen.
Voor het garderobe gedeelte heb ik vijf 18mm MDF panelen laten zagen bij de bouwmarkt.

Ik ben begonnen met een frame op de grond. De grond was wel waterpas, maar door dit frame kwamen de kasten wat van de grond en kon ik de BESTA kast uitlijnen met de PAX kast.
Op de BESTA kast heb ik vervolgens het garderobe gedeelte geschroefd. Gezien dit deel dieper is dan de BESTA kast, heb ik een balk op de achtermuur gemonteerd waar dit deel ook op rust.
Bovenop het garderobe gedeelte heb ik vervolgens de tweede BESTA kast gemonteerd. Bovenop de kasten heb ik vervolgens weer een (vertikaal) balkenframe geschroefd voor het afwerken. Ook links en rechts van de kasten heb ik een balk geschroefd voor de afwerking. Tenslotte heb ik met 18mm MDF een afwerking rondom de kasten gemaakt, hiermee was de constructie gereed.

Vervolgens heb ik alles in de primer gezet (Südwest All-Grund Multiprimer U51 Zwart) en daarna heb ik de kast twee keer afgelakt (Sigma S2U Nova Satin).
Na het verven heb ik de grepen op de kastdeuren geplaatst. Hierbij heb ik schilderstape op de geverfde zijde geplakt om de posities te kunnen aftekenen. Bij het verwijderen van de tape trok ik bij één deur de door mij aangebrachte verflagen volledig van de deur af.... :'( Dit heb ik gelukkig goed weten te herstellen door dit deel opnieuw te gronden, een keer te lakken en vervolgens de hele deur nogmaals af te lakken (en tussentijds uiteraard het nodige schuurwerk).

Als met al zijn wij erg tevreden over het eindresultaat.
Hierbij nog wat foto's van het hele proces:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Keurig keurig keurig _/-\o_

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Afgelopen weekend mijn nieuwe schuurmachine ontvangen van parkside, voor 9 euro kon ik hem niet laten liggen. Echter waar kan ik schuurpapier vinden hiervoor?

Bestaat uit 2 gedeeltes, zat maar 1 setje bij. Zie ze op de site wel van lidl. Maar waar kan ik het nog meer vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/372XT3HInHbpY1JEMub9ogEMsYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OytZ8NehTuoOSNORX5otheTM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcc93
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:32
G.Scholtens schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:42:
Afgelopen weekend mijn nieuwe schuurmachine ontvangen van parkside, voor 9 euro kon ik hem niet laten liggen. Echter waar kan ik schuurpapier vinden hiervoor?
Het rechterpapier lijkt mij schuurpapier voor een deltaschuurmachine, maar misschien weer een afwijkende maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51

Bestaat uit 2 gedeeltes, zat maar 1 setje bij. Zie ze op de site wel van lidl. Maar waar kan ik het nog meer vinden

[Afbeelding]
In elke bouwmarkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
ac-tion

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
€9 euro? Ik zou hem terugbrengen, mijn ervaring met zo'n goedkope driehoek schuurmachine is dat ze onwijs trillen (en veel lawaai maken) waardoor je na een halfuur al een doof gevoel in je hand krijgt. Kan niet goed zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
Volgens mij hebben we er een ander topic voor:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Dat is ook mijn ervaring @ThinkPad, ooit een bij de Action gehaald voor 14 euro, die ging ook binnen 1 dag kapot en viel niet te repareren. Daarna in mijn onwetendheid een groene bosch (PSM 100A) voor ~55 euro. Maar ook die trilt meer dan dat hij daadwerkelijk schuurt. Dus als je echt een fatsoenlijke wilt moet je wel serieus de portomonnee trekken.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
ThinkPad schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:34:
€9 euro? Ik zou hem terugbrengen, mijn ervaring met zo'n goedkope driehoek schuurmachine is dat ze onwijs trillen (en veel lawaai maken) waardoor je na een halfuur al een doof gevoel in je hand krijgt. Kan niet goed zijn :)
Nou voor die ene keer dat het gebruikt word vind ik het wel prima. Deze maakt niet veel meer of minder lawaai dan het action model. Action model heb ik ook 2 a 3 jaar meegedaan zonder problemen.

Zal eens rondkijken dan bij de action / bouwmarkten voor schuurpapier. Allang blij dat het niet alleen bij lidl verkrijgbaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
heeft Ecotools wat voor je in de aanbieding?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
Fraggert schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:44:
[...]

heeft Ecotools wat voor je in de aanbieding?
Ik heb gekeken, het lijkt mij een ander gatenpatroon.

Zo te zien 8 gaten, waar het schuurpapier bij ecotools 7 of 11 gaten heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 15-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Ik heb een Cellenbetonblokken (Verwacht ik) wand op zolder. Aan deze wand heeft mijn televisie gehangen. Een van de houders van de beugel zit echter los en kan er zodoende eenvoudig uitgetrokken worden. Eigenlijk moet de nieuwe televisie wel weer aan dezelfde beugel komen. Hoe zorg ik er voor dat dit gat weer stevig genoeg is om de 3e schroef weer in vast te kunnen draaien? Kwestie van opvullen met chemisch anker en een nieuwe plug erin drukken? Ik ben bang dat ik daarna er geen schroef meer in krijg.

Schroef erin duwen incl plug en dan opvullen met chemisch anker lijkt me ook niet handig want dan krijg ik de schroef er in de toekomst niet meer uit.

Opvullen met Albastine gatenvuller een optie en goed laten uitharden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySSDOFtss5GRpWuTP2D_jdXzu1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQ4nVzYT2MRPrY5gl5ciELk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EhUaTSNLsQjm0wa8oR6c-mo_qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMRPcNgXLosu9r9MVXUK3PKx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Robbie T op 15-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
Robbie T schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:40:
Ik heb een Cellenbetonblokken (Verwacht ik) wand op zolder. Aan deze wand heeft mijn televisie gehangen. Een van de houders van de beugel zit echter los en kan er zodoende eenvoudig uitgetrokken worden. Eigenlijk moet de nieuwe televisie wel weer aan dezelfde beugel komen. Hoe zorg ik er voor dat dit gat weer stevig genoeg is om de 3e schroef weer in vast te kunnen draaien? Kwestie van opvullen met chemisch anker en een nieuwe plug erin drukken? Ik ben bang dat ik daarna er geen schroef meer in krijg.

Schroef erin duwen incl plug en dan opvullen met chemisch anker lijkt me ook niet handig want dan krijg ik de schroef er in de toekomst niet meer uit.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een chemisch anker zorgt er bij een plug of een schroef erin altijd voor dat het een rommeltje wordt als die er ooit uit moet. Als die eruit moet, zal je altijd een gat moeten opvullen. Het enige is dat het gat dan wat groter en grilliger zal zijn.

Wat je ook kan doen is nu gewoon een grotere diameter plug erin zetten. Dat is de makkelijkste optie. Cellenbeton heeft genoeg vlees om een standaard TV met beugel te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 15-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:22
t14wo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Een chemis anker zorgt er bij een plug of een schroef erin altijd voor dat het een rommeltje wordt als die er ooit uit moet. Als die eruit moet, zal je altijd een gat moeten opvullen. Het enige is dat het gat dan wat groter en grilliger zal zijn.

Wat je ook kan doen is nu gewoon een grotere diameter plug erin zetten. Dat is de makkelijkste optie. Cellenbeton heeft genoeg vlees om een standaard TV met beugel te houden.
Beetje montagekit ( van de action) in het gaatje eerst doen doet vaak wonderen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
t14wo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Een chemis anker zorgt er bij een plug of een schroef erin altijd voor dat het een rommeltje wordt als die er ooit uit moet. Als die eruit moet, zal je altijd een gat moeten opvullen. Het enige is dat het gat dan wat groter en grilliger zal zijn.

+1.
Gewoon een dikkere plug er in en een bijpassende schroef regelen.
Vermits het de onderste schroef is wordt deze vrijwel enkel op druk belast, en een klein deel op scheerkracht.
Dat is niet het uitdagendst.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe zorg ik er voor dat dit gat weer stevig genoeg is om de 3e schroef weer in vast te kunnen draaien?
Ofwel opboren voor een grotere plug/schroef, ofwel gewoon 1 à 2 tandenstokers in het gat, nieuwe plug erin en als het goed is blijft het dan wel zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
@Robbie T Fischer DuoPower plug erin steken en dan de schroef er weer in. Dat gaat gegarandeerd beter houden dan de pluggen die er nu in zitten.

Doe ze dan gelijk alle drie en niet alleen deze ene schroef. Kost je eenmalig een paar minuten meer, maar dan ben je wel voor altijd van het probleem af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Schroef erin duwen incl plug en dan opvullen met chemisch anker lijkt me ook niet handig want dan krijg ik de schroef er in de toekomst niet meer uit.

Opvullen met Albastine gatenvuller een optie en goed laten uitharden?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet eruit als een Toggler gipsplaatschroef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNZmG1D_RUeutJs3GDWeO3qLFoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yA56PYnrs4mAueYp56rPXgmU.png?f=user_large

Weet je zeker dat het cellenbeton is en geen gipsplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Drawer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Dat ziet eruit als een Toggler gipsplaatschroef.
[Afbeelding]

Weet je zeker dat het cellenbeton is en geen gipsplaat?
Ja nu de boel nog eens goed te hebben bekeken zou het inderdaad wel eens gipsplaat kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:54
Wij starten deze week met de verfwerken in onze nieuwbouw.

Hoewel ik algemeen wel tevreden ben van onze stucadoor, merk ik dat ik de muren toch eerst gladder wil krijgen voor het mooiste resultaat.

Op veel plaatsen zijn er oneffenheden. Toegepast materiaal is Knauf MP75.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Mijn plan momenteel is om kant-en-klare Knauf Finish Pasta te kopen en dit aanbrengen met een spackmes.

Heb het zelf nog nooit gedaan maar kijkend naar de filmpjes lijkt het wel doenbaar om dit zelf uit te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NfMfighbAjYOcIFYtq8FVNvqXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/frJRNuFr796oHF4w99JXZGDd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wtv8k420dYJuabvl8Mn4wMIZFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzAVCewwkCiDZ8wX2PFWqhF5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQvXbQmTZ7TfkPpr61om5YWNXCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NlMPtvRyuLuFqnIY4UPo0113.png?f=user_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
GSamson schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:20:

Hoewel ik algemeen wel tevreden ben van onze stucadoor, merk ik dat ik de muren toch eerst gladder wil krijgen voor het mooiste resultaat.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Mijn plan momenteel is om kant-en-klare Knauf Finish Pasta te kopen en dit aanbrengen met een spackmes.

Heb het zelf nog nooit gedaan maar kijkend naar de filmpjes lijkt het wel doenbaar om dit zelf uit te voeren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stucadoor terug laten komen als hij dit verkoopt als sausklaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Dit ziet er niet uit als stucwerk.
Ik zou een stukadoor inhuren. Dit ga je volgens mij met wat pasta niet goed krijgen. Denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wanneer komt die stucadoor dan de muren stucadoren? :+

Als je het zelf mooi wilt maken zou ik het schuren met zo'n plafondschuurmachine, wellicht valt er nog iets van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Robbie T schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Ja nu de boel nog eens goed te hebben bekeken zou het inderdaad wel eens gipsplaat kunnen zijn.
Het is dus hol?

Dan zou ik voor een televisie minimaal hollewandankers gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s3-t8BKbMfUX1uPF81Y9-Gt9mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkYgZDC9vjdtncVy655oIEDa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-K7KbSe7DPXMFxKFBQJxlttW_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSa3vjcSSWhO4X07SN1RYeTD.jpg?f=fotoalbum_large

Ook in plaats van de 2 wokkels die nog wel vast zitten.

Maar nog liever helemaal niet aan de gipsplaat bevestigen maar uitzoeken waar de balken / studs zitten en daar in schroeven.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
@GSamson Dit is een grapje zeker? Je bent tevreden over je stucadoor? 8)7

Muren in mijn laatste woning waren helemaal niet gestuct, alleen waar nodig de naden en sleuven een beetje dichtgesmeerd en dat wordt dan verkocht als "behangklaar". Dat zag er vele malen beter uit dan dit "stucwerk".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:54
Hmmm, ok. Fair enough.

Laten we zeggen dat mijn persoonlijke eisen en verwachtingen duidelijk hoger zijn dan anderen in mijn directe omgeving :)

Ik heb weinig andere opties dan een muur - die later bekleed wordt met iets anders - uit te kiezen en deze probeer glad te krijgen. Heb reeds een plafond / muur-schuurmachine die wat verbetering geeft. Nadien ga ik over met de pasta. Als dit goed gaat, herhaal ik het voor de andere muren.

Ik stuur zeker nog een fotootje voor-en na.

[ Voor 11% gewijzigd door GSamson op 15-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Xander schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Het is dus hol?

Dan zou ik voor een televisie minimaal hollewandankers gebruiken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook in plaats van de 2 wokkels die nog wel vast zitten.

Maar nog liever helemaal niet aan de gipsplaat bevestigen maar uitzoeken waar de balken / studs zitten en daar in schroeven.
Bestaan die dingen ook voor gewone schroeven?
De jongste hier heeft laatst een trapleuning van de muur getrokken. Naja, muur...dat is een plaat multiplex met een standleiding er achter. Zat met schroeven vast (4x25mm iirc), en had ik al eens opgevuld met ultrasterke houtvuller, maar is nu dus weer van de muur af.
Ben eigenlijjk een beetje huiverig om het gat veel groter te maken dan de paar mm die het nu is. Maar een hollewandplug waarbij er nog een stukje van een mm buiten het hout uitsteekt is geen optie als ik de leuninghouder strak tegen de wand wil...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Bestaan die dingen ook voor gewone schroeven?[...]
Altijd voor bouten, maar er passen doorgaans wel standaard maat bouten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 18:06
Graag zou ik kort een van de klusplannen willen toetsen, ik vermoed dat dat wel hier kan en niet in een eigen topic hoeft.

Ik wil een (kleine) vliering maken, met een afneembaar luik, geen vlizo/vaste trap. Deze komt in een slaapkamer met een dakkapel aan de ene kant en gedeeltelijk schuine kant recht tegenover de dakkapel. Beide rechte muren zijn volsteen (buitenmuren, al is een muur binnenmuur maar latere aanbouw dus wel volwaardig hetzelfde als de andere kant)

Afstand tussen de muren is 295cm. Afstand op de hoogte van de vliering de andere kant op is ~230cm.

Zelf denk ik er gewoon aan om om de 50cm een balk van 75x150x300 te plaatsen mbv een balkdrager op de muur. Enkel rondom het luik vierkant/rechthoekig extra dwarsbalken als versteviging. Om aan beide zijdes 18mm osb tegen aan te schroeven.

De toetsvragen:
- dikte van de balken, is dit dik genoeg?
- dwars enkel rondom het luik of beter ook om de 50cm, zodat er vierkanten ontstaan? Eventueel met raveeldragers?
- in het nieuw te creëren plafond zal ik wat inbouwspots verwerken, is het nog de moeite om dit daarnaast te isoleren? Het dak erboven is 'slechts' met 8cm piepschuim isolatie gedaan. De dakkapel is wel beter geïsoleerd en in principe met het verlagen van het plafond heb ik geen directe verbinding meer met het schuine dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Bestaan die dingen ook voor gewone schroeven?
De fischer tuimelplug?
https://www.fischer.nl/nl...lewandplug-fischer-duotec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
GSamson schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:57:
Hmmm, ok. Fair enough.

Laten we zeggen dat mijn persoonlijke eisen en verwachtingen duidelijk hoger zijn dan anderen in mijn directe omgeving :)

Ik heb weinig andere opties dan een muur - die later bekleed wordt met iets anders - uit te kiezen en deze probeer glad te krijgen. Heb reeds een plafond / muur-schuurmachine die wat verbetering geeft. Nadien ga ik over met de pasta. Als dit goed gaat, herhaal ik het voor de andere muren.

Ik stuur zeker nog een fotootje voor-en na.
Dus je koopt een nieuwbouwhuis, spendeert tonnen geld en waarschijnlijk kruiwagens spaargeld en dan neem je genoegen met wat lijkt het slechtste stucwerk wat veel tweakers hier in tijden hebben gezien?

Uiteraard, het is jouw huis, maar dit kan écht niet. Ik mag hopen dat je nog niet alles betaald hebt.

Vwb gladmaken. Dat gaat je niet lukken. Dit is te lelijk. Je kan gaan schuren met een langnek, maar je moet zoveel schuren dat je het stucwerk kapot schuurt. Daarna is het open en niet meer glad en krijg je allemaal vlekken als je gaan sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:13

Toppe

Oké ✅

Ik kan even niet meer helder denken, ik wil dit aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e932Y-R0j9DeIxt4RaE3QRSRkGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaIok0cTZVfkH1703USwh7us.jpg?f=fotoalbum_large

L en N is duidelijk. Maar klopt het dat O m’n schakeldraad wordt? Ik wil geen fysieke schakelaar dus SW komt te vervallen?

Dus N naar een wagootje, 1 naar dit apparaat en de ander naar de spiegel en dan vanaf O ook naar de spiegel?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:19:
Ik kan even niet meer helder denken, ik wil dit aansluiten:

[Afbeelding]

L en N is duidelijk. Maar klopt het dat O m’n schakeldraad wordt? Ik wil geen fysieke schakelaar dus SW komt te vervallen?

Dus N naar een wagootje, 1 naar dit apparaat en de ander naar de spiegel en dan vanaf O ook naar de spiegel?
Klopt wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat vereist een schroef dikte van 4,5 -5,5mm, die krijg ik niet door de leuning houder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 ... 359 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/