[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 348 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

1nsane schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:22:
[...]

Hoe eerder je met de vloer kunt beginnen hoe beter natuurlijk maar 3 weken droogtijd zou volgens mij afdoende moeten zijn, de vraag is wel, wat zit eronder?
Wat bedoel je met, wat zit eronder? Onder de tegels zit een cementdekvloer van 6 cm. Bedoel je dat?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29
ViezeVis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:23:
[...]

Wat bedoel je met, wat zit eronder? Onder de tegels zit een cementdekvloer van 6 cm. Bedoel je dat?
Ja want je wilt natuurlijk ook weten hoe diep de schimmel gaat enerzijds en anderzijds hoe je het vervolgens weg krijgt. :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:49:
Zijn we weer met een vraag. Zoals een enkeling wellicht al weet gaan we in mei de badkamer verbouwen. Nu heeft jarenlang een lekkage gespeeld vanwege slechte kitnaden/voegen (wij kwamen erachter toen we er net in woonden). Gevolg: hele dekvloer onder de badkamertegels nat.

Ik heb een loszittende tegel in de hoek weggehaald vandaag. Vochtmeter erop. 100/100 vochtigheidsniveau. In week 15 beginnen we met het sloopwerk met als doel dat we in week 19 gaan laten tegelen. Maar dan heeft het slechts een kleine 3 weken te drogen. Of zouden jullie met de vloer bijvoorbeeld al veel eerder beginnen? Heb ook wat 'hotspots' op de muur namelijk.

Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Bij het bedrijf die bij mij de vloeren ging leggen kon ik vantevoren aangeven of ik vezelversterking, toevoegmiddel voor vloerverwarming en/of droogtijdversneller er door wilde.

Problemen als deze kun je grotendeels voorkomen door kimpasta te gebruiken voordat de tegelzetter begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

1nsane schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:56:
[...]

Ja want je wilt natuurlijk ook weten hoe diep de schimmel gaat enerzijds en anderzijds hoe je het vervolgens weg krijgt. :)
Ik weet niet of er echt sprake is van schimmel. Ik heb nog even goed naar de vloer gekeken maar het ruikt niet vies en ik kan de textuur/kleuren er ook niet vanaf halen. Je zou dus wel zeggen om eerder de vloer eruit te halen?

Ik heb zelf een nooddouche. Ik zou die bijvoorbeeld ook in de badkamer neer kunnen zetten nadat we de tegelvloer los hebben gehaald. Dan zou ik in februari-maart er al mee kunnen beginnen bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyWUDOZNciDIfBrg3i-N0QBZ9lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o43h1fDpygQsaG94s0SsUVo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Al ruim 1,5 is het mij opgevallen dat er een scheur in mijn nokpan zit.

Nu zijn onlangs de zonnepanelen van mijn dak verwijderd en heb ik gelijk gevraagd of er een mogelijkheid was om de gescheurde nokpan te lijmen met "dakpannenkit/lijm".

Echter blijkt de situatie toch iets anders in elkaar te steken dan ik dacht.

Het blijkt dat de nokpan al in een eerder stadium gebroken is geweest, wellicht tijdens het plaatsen van de zonnepanelen 7 jaar geleden.
Vermoedelijk is door warmte de kit zacht geworden en is gaan zakken. Nu zit dat stuk muurvast geplakt.
Gelukkig zit onder de nokpan nog wel een kunststof afwerking. Maar ik zoek nu wel een oplossing voor de langere termijn.
Ik dacht zelf beetje dicht smeren met flexim en dan aftoppen met kit.. Of kan ik beter wachten tot van de zomer, dat de kit zachter is, zodat het stukje "veilig" bewogen kan worden naar de juiste plek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lFSRLVijcjzrOVBWeiHLbuT5C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9OK5iyGCBeDZDD3COWvjkWH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlIUvtB0wIu_KGnTEn_U6emZY-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWzNBAnI9BKZR82sTVFZmugU.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
AMDFreak schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:48:
Maar ik zoek nu wel een oplossing voor de langere termijn.
Met foto van de nokpan naar een dakpannenhandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:42
Beste,

In voorbereiding op de komst van de nieuwe kozijnen willen we alvast voor het wellicht gaat vriezen een stukje muur opmetselen. Het gaat om een stuk kozijn waar een paneel zat. En dat paneel gaat nu weg.
Er is ruimte gemaakt, stenen zijn gehaald, we kunnen “zo” beginnen.

Nu de vraag… zoals op de foto te zien staat er aan de binnenkant al een stuk muur. Los van isolatie (Pir) wat ga ik nog precies moeten doen.
Loods lab / damp remmende folie? Andere zaken?
Of kan ik gewoon beginnen met metselen…

De paar steentjes zijn het probleem niet, maar wil niet met die ene stap overslaan…

Het is een huis uit 1972…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k8j0uAuktgUGV5RCo2jZ32c3yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xymsg0IvVSZCBPttVyrG3hB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0VWWc4JmTdlWYCxGifzt99gAT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osfAdiqTLOVfHQr7RftO3snl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 22:34

Nu zijn onlangs de zonnepanelen van mijn dak verwijderd en heb ik gelijk gevraagd of er een mogelijkheid was om de gescheurde nokpan te lijmen met "dakpannenkit/lijm".

Het blijkt dat de nokpan al in een eerder stadium gebroken is geweest, wellicht tijdens het plaatsen van de zonnepanelen 7 jaar geleden.
Vermoedelijk is door warmte de kit zacht geworden en is gaan zakken. Nu zit dat stuk muurvast geplakt.
Gelukkig zit onder de nokpan nog wel een kunststof afwerking. Maar ik zoek nu wel een oplossing voor de langere termijn.
Ik dacht zelf beetje dicht smeren met flexim en dan aftoppen met kit.. Of kan ik beter wachten tot van de zomer, dat de kit zachter is, zodat het stukje "veilig" bewogen kan worden naar de juiste plek?
Misschien zoiets:
https://www.gamma.nl/asso...20-cm-x-3-meter/p/B361268

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

ViezeVis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:11:
[...]

Ik weet niet of er echt sprake is van schimmel. Ik heb nog even goed naar de vloer gekeken maar het ruikt niet vies en ik kan de textuur/kleuren er ook niet vanaf halen. Je zou dus wel zeggen om eerder de vloer eruit te halen?
Ziet er niet uit als schimmel.. Meer als kalkaanslag / hetzelfde effect wat je hebt wanneer je voegen wit uitslaan.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom zou je deze nog willen plakken? Ding is helemaal kapot , ik zou het advies van @Rukapul opvolgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat denk je van gewoon een nieuwe nokpan halen en die erop schroeven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Jrz schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:37:
[...]

Ziet er niet uit als schimmel.. Meer als kalkaanslag / hetzelfde effect wat je hebt wanneer je voegen wit uitslaan.
Klopt. En wij hebben ook wit uitslaande voegen :/. Ik denk alleen dat we hier een soort lijmlaag zien die is opgelost. Er is geen enkele kamstructuur meer zichtbaar. Of ze zijn direct in het cement gelegd maar die indruk heb ik niet.

De vraag blijft dan vooral of ik misschien al beter de vloer kan loshalen of dat 3 weken voor tijd genoeg zou zijn. Vind het maar lastig :/

[ Voor 13% gewijzigd door ViezeVis op 26-11-2023 13:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNCXunnUC5CmVoHXkAteVPaZn-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfVXk0yrsqlhS3Ftqmvetr93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojYflwUiyy-YR-J6Qv3GV5Siw9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs2Y8XnWv91n6iMK5VM5sW4T.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook wat kleiner werk uitgevoerd totdat de garage goed gedroogd is.

Rondom de stopcontacten iets minder mooi
Maar gelukkig zie je die niet door de ikea kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Twee simpele vragen ipv een eigen topic:

1) Ik wil mijn verwarmingsbuizen isoleren. Ik heb verschillende diameters, waarvan sommige zelfs 3,5CM (toevoer?). Kan ik dit allemaal gewoon isoleren met materiaal en de gaten afdekken met tape? Monteur heeft aangeboden om dit te doen, maar is hier een halve dag tot een dag mee bezig gezien de omvang van de woning. Geeft aan dat ik dit beter niet zelf kan doen omdat het anders niet goed gaat? Lijkt mij dat je dit niet verkeerd kan doen toch?

2) Bij onze badkamer is het te vochtig, regendouche geeft aardig wat capaciteit/druk, dus veel stoom/vocht, de badkamer ventilator (125mm) krijgt het niet goed weg waardoor de muren allemaal kletsnat zijn na het douchen. Dit lijkt mij long-term vragen om problemen / schimmels. Nu zat ik te denken om een duco box of dergelijke te plaatsen. Deze direct ook te koppelen aan de tweede badkamer (of er 2 stuks plaatsen). Gaat dit verbetering bieden denken jullie? Of is dit meer voor nieuwbouw woningen en doorstroming van frisse lucht? Dit zou een alternatief kunnen zijn. Weet alleen niet of dit in de ruimte daar boven past.

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Workaholic schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:04:

1) Ik wil mijn verwarmingsbuizen isoleren. Ik heb verschillende diameters, waarvan sommige zelfs 3,5CM (toevoer?). Kan ik dit allemaal gewoon isoleren met materiaal en de gaten afdekken met tape? Monteur heeft aangeboden om dit te doen, maar is hier een halve dag tot een dag mee bezig gezien de omvang van de woning. Geeft aan dat ik dit beter niet zelf kan doen omdat het anders niet goed gaat? Lijkt mij dat je dit niet verkeerd kan doen toch?

2) Bij onze badkamer is het te vochtig, regendouche geeft aardig wat capaciteit/druk, dus veel stoom/vocht, de badkamer ventilator (125mm) krijgt het niet goed weg waardoor de muren allemaal kletsnat zijn na het douchen. Dit lijkt mij long-term vragen om problemen / schimmels. Nu zat ik te denken om een duco box of dergelijke te plaatsen. Deze direct ook te koppelen aan de tweede badkamer (of er 2 stuks plaatsen). Gaat dit verbetering bieden denken jullie? Of is dit meer voor nieuwbouw woningen en doorstroming van frisse lucht? Dit zou een alternatief kunnen zijn. Weet alleen niet of dit in de ruimte daar boven past.
gewoon van die kokers halen die eromheen gaan, die zijn er in allerlei maten. met plakstrip zodat de twee helften weer naadloos aansluiten. dat kun je best zelf. voor de koppelingen en bochten zijn aparte sokken te koop.
Ventileren heeft alleen zin als je aanvoer van lucht ook oke is. als je ventilator staat te zuigen maar er komt nergens lucht bij dan werkt ie niet, dus controleer dat eerst. aan en afvoer van lucht zo ver mogelijk bij elkaar vandaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42
Ik wil een werktafel maken en daarbij het frame grotendeels van balken van 44 x 69 mm maken. Maar ik wil halfhout verbindingen maken omdat ik dat mooier vind.

De balken in die maat zijn al geschaafd met ronde kantjes. Wat niet mooi is voor half houtverbindingen, dat ronde kantje blijf je dan zien. Nu kan ik die ronde kanten er wel vanaf zagen met de zaagtafel maar dat is best wel wat werk en bij de plekken die niet bij een verbinding komen wil ik wel weer een rond kantje. Dat kan ik later wel weer met de frees maken. De halfhoutverbindingen zitten soms ook in het midden van de balk.

Ik heb geen vlak van dikte bank of vlakbank dus ik zie het niet zo zitten om ruw gezaagd hout te kopen.

Is er ook geschaafd hout maar dan zonder de ronde randjes? Of hoe zou ik dit anders kunnen oplossen?

Enige andere wat ik me kan bedenken is geen halfhout verbinding maar werken met grote deuvels en een mal of pocket hole. Halfhout verbinding lijkt mij sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
Skidmarks schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:36:
Ik wil een werktafel maken en daarbij het frame grotendeels van balken van 44 x 69 mm maken. Maar ik wil halfhout verbindingen maken omdat ik dat mooier vind.

De balken in die maat zijn al geschaafd met ronde kantjes. Wat niet mooi is voor half houtverbindingen, dat ronde kantje blijf je dan zien. Nu kan ik die ronde kanten er wel vanaf zagen met de zaagtafel maar dat is best wel wat werk en bij de plekken die niet bij een verbinding komen wil ik wel weer een rond kantje. Dat kan ik later wel weer met de frees maken. De halfhoutverbindingen zitten soms ook in het midden van de balk.

Ik heb geen vlak van dikte bank of vlakbank dus ik zie het niet zo zitten om ruw gezaagd hout te kopen.

Is er ook geschaafd hout maar dan zonder de ronde randjes? Of hoe zou ik dit anders kunnen oplossen?

Enige andere wat ik me kan bedenken is geen halfhout verbinding maar werken met grote deuvels en een mal of pocket hole. Halfhout verbinding lijkt mij sterker.
eerste google hit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik heb trouwens die halfhout verbingen ook in mijn werkbank. Maar dan wel met die afgekante randjes, dat vind ik ook niet mooi. Ik wist destijds niet beter, maar dat was wat de lokale bouwmarkt op voorraad had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42
Die heeft toch ook afgeronde kantjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Skidmarks schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:58:
[...]

Die heeft toch ook afgeronde kantjes?
Volgens mij niet. En anders met een heel veel kleinere radius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Ik zou even zoeken naar een houthandel in je buurt. Of het bestellen bij een houthandel. En niet naar de lokale bouwmarkt gaan. Daar is het duurder, minder recht, minder keus.

[ Voor 7% gewijzigd door Adam1980 op 26-11-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Een muur op zolder is rondom de balken wat quick&dirty glad gesmeerd. De rest van de muur ziet het er prima genoeg (voor een zolder) uit. Iemand een suggestie hoe de delen rondom de balken iets op te knappen? Of is toch de meeste handige aanpak het gladschuren (zowel stukje muur als de balk) en dat deel opnieuw glad smeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqadZOtpvS54EVqfeO11p6XdkjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIlETaHCsyryykSqagsMvzPE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Plintje er omheen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

JBS schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:20:
Een muur op zolder is rondom de balken wat quick&dirty glad gesmeerd. De rest van de muur ziet het er prima genoeg (voor een zolder) uit. Iemand een suggestie hoe de delen rondom de balken iets op te knappen? Of is toch de meeste handige aanpak het gladschuren (zowel stukje muur als de balk) en dat deel opnieuw glad smeren?
Kijken hoe ver je met een spons komt, en anders even schuren. Daarna afkitten met acryl.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
de balk wit maken lost ook een hoop op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Workaholic schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:04:

Ik heb geen idee waarom de monteur denkt dat het het niet goed gaat als jij buizen gaat isoleren :+
Als je geduldig en nauwkeurig werkt komt je met een broodmes en tape zelf een heel eind ;)

Je informatie over het ventileren van de badkamer is behoorlijk summier. Het klopt dat zoals reeds gemeld er voldoende luchttoevoer moet zijn vanuit het huis. Ook is het verstandig in te stellen dat de ventilator nog 15 of 30 minuten nadraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Iemand een tip om op binnendeuren te zoeken op stijl naast technische criteria? Webshops lijken er een eindeloos scrolfestijn van te maken :/

Zoek een redelijk simpele/vlakke stompe deur met glas dat een aantal decimeter van onderen begint.

Hornbach heeft bv https://www.hornbach.nl/p...rond-88x211-5-cm/5616460/ maar is slechts geschikt voor glas van 4mm? Dat lijkt me weinig om geluid van een thuiskantoor tegen te houden. Ook qua breukrisico houdt het niet over.

Lijkt me dat ik met dubbelglas beter af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06
Dubbelglas maakt die deur dan wel weer een stuk zwaarder, ligt ook aan de dikte van het glas natuurlijk, dat moeten de deurpost en de scharnieren dan wel op kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een klein WC raampje. Dat was niet lonend om te vervangen met dubbel glas. Nu wil ik er (dat kan onzichtbaar aan 1 kant, een voorzetje raampje voor maken. Maakt dan de dikte van het plexiglas wat uit?
Of is dun ook goed genoeg, zoals ik maar de lucht tussen de 2 ramen vang.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je toch op het dak bent, zou ik meteen even de twee dakpannen in het midden even recht leggen. Die staan nu wat omhoog en de wind/regen kan eronder.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nog bezig.. ben twee gitaren aan het maken van scratch (nou ja... de hals heb ik wel laten doen...)

Hier is er een van. Hier moet nog alleen geboord worden, en dan wat vul en schuurwerk voordat de body kan afgewerkt worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jfaAr1w.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7o7i5Og.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QBTMo6F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pqs0J6M.jpg

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sjoewe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:40:
Eindelijk de tijd gehad om de kopse kant van de tv-wand af te werken met een massieve plank van massief Amerikaans Notenhout.

[Afbeelding]

Erg tevreden over het resultaat! Voor iedereen die opzoek is naar mooi hout, kijk zeker eens bij de "Plankencentrale" in Renkum. Zelden zo vriendelijk en aandachtig geholpen. Eerst vragen waar ik het voor nodig had, en toen meedenken welke plank daarvoor het beste zou werken. Daarna hebben ze echt alle geschikte planken in de gewenste maat voor me op een rij gezet, zodat ik de mooiste mee kon nemen. (y)
Beetje een postzegelfoto maar ziet er goed uit! Zelf ook fijne ervaring met de Plankencentrale (fysiek langs).

Maar hoe heb je de strippen gemaakt? Of heb je het laten zagen? En welke dikte, spacing en diepte heb je aangehouden? Achterwand gewoon zwart geverfd?

Zelf namelijk iets vergelijkbaars (maar met eiken) van plan als kastdeuren maar ben er nog niet helemaal uit. Zeker omdat het me nog best tegenvalt om gewoon losse hardware voor 2-laags schuifdeuren te vinden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

gitaarwerk schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:00:
Nog bezig.. ben twee gitaren aan het maken van scratch (nou ja... de hals heb ik wel laten doen...)

Hier is er een van. Hier moet nog alleen geboord worden, en dan wat vul en schuurwerk voordat de body kan afgewerkt worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stoer!

Ik heb ook al een tijdje de plannen liggen voor een zelfbouwgitaar. Gewoon, omdat het kan. Dat zou dan gitaar nummer 6 worden, terwijl ik geen gitaar speel.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
sloth schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:04:
Binnenkort de plinten afkitten. De muren moet ik nog verven.

Ik las even geleden wat advies om geen acrylaat of standaard montagekit te gebruiken omdat deze na een tijdje vergelen of barsten. Iemand zweerde bij een bepaald product van Bison oid voor deze toepassing maar ik kan deze post niet meer vinden..

Anders voor Zwaluw Acryl Anti-Crack gaan, dat is wat flexibeler om de werking van gipswanden op te vangen? Ik heb ook Zwaluw high tack om te plinten te verlijmen en dat vind ik echt topspul :)
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Even check hier in het topic, zijn de voorgestelde oplossingen anno 2023 nog steeds de way to go :)? Of zijn er inmiddels andere producten op de markt?
henkie196 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb overal den braven / zwaluw anti-crack gebruikt, werkt fijner dan andere acrylaatkitten die ik heb gebruikt. Werkt bij mij de plinten mooi af, in ieder geval.
ThinkPad schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:50:
Ik zou de acrylaatkit bovenop (tussen plint en muur) nog wel verven indien mogelijk. Acrylaatkit trekt stof/viezigheid aan is mijn ervaring, na een poosje ziet het er dan niet zo netjes fris meer uit.
Situatie; ik heb een ombouw gemaakt om een wandmeubel. Langs de wanden en plafond zitten wat naden (helaas wanden en plafond niet 100% recht). Dit wil ik eerst dicht kitten en dan de ombouw/wand (gegrond MDF) schilderen, de kitrand schilder ik dan mee?

Ik heb ook een gelakte plint gehaald. Verwacht de bovenzijde ook af te moeten kitten. Wat is wijsheid, plinkt eerst plaatsen, afkitten, plint afplakken en dan schilderen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
Iemand ideeën om dit probleempje zeer tijdelijk en provisorisch te dichten? De voeg boven het lood is los geknapt waardoor water naar binnen kan. Nu wil ik dit goed repareren maar dat kan pas bij fatsoenlijk weer. Iemand ideeën dit even heel provisorisch te dichten totdat ik het fatsoenlijk kan maken?

Beetje pur voor de tijdelijkheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqOuONpXisacWGb1oq8kvtLl8ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AAYXGwLX6QKLFNse1dWhrva.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:10
TwingyTwingy schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:34:
Iemand ideeën om dit probleempje zeer tijdelijk en provisorisch te dichten? De voeg boven het lood is los geknapt waardoor water naar binnen kan. Nu wil ik dit goed repareren maar dat kan pas bij fatsoenlijk weer. Iemand ideeën dit even heel provisorisch te dichten totdat ik het fatsoenlijk kan maken?

[Afbeelding]
Zou voor acryl cq silliconenkit gaan als het tijdelijk moet. Zou wel even kijken naar de temperatuur en regen. e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:18
SquareOne schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:22:
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Even check hier in het topic, zijn de voorgestelde oplossingen anno 2023 nog steeds de way to go :)? Of zijn er inmiddels andere producten op de markt?
Voor zover ik weet, ja. Volgende maand mag ik ook weer (dan is de zolder af), dus dan gebruik ik weer hetzelfde plan en materiaal.
de kitrand schilder ik dan mee?
Yes
Ik heb ook een gelakte plint gehaald. Verwacht de bovenzijde ook af te moeten kitten. Wat is wijsheid, plinkt eerst plaatsen, afkitten, plint afplakken en dan schilderen?
Om netter af te kitten kun je ook de muur net een stukje boven de plint afplakken. Dan garandeer je een mooi strak lijntje en dat er geen kit op de rest van je muur komt. Wil je de kit meeverven met de plint of met de muur? Ik heb 'm met de plint meegeschilderd, dat vond ik het strakste resultaat. Maar snap dat je bij een al gelakte plint daar misschien minder zin in hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
lizard87 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:40:
[...]

Voor zover ik weet, ja. Volgende maand mag ik ook weer (dan is de zolder af), dus dan gebruik ik weer hetzelfde plan en materiaal.

[...]

Yes

[...]

Om netter af te kitten kun je ook de muur net een stukje boven de plint afplakken. Dan garandeer je een mooi strak lijntje en dat er geen kit op de rest van je muur komt. Wil je de kit meeverven met de plint of met de muur? Ik heb 'm met de plint meegeschilderd, dat vond ik het strakste resultaat. Maar snap dat je bij een al gelakte plint daar misschien minder zin in hebt :P
Nee ben niet van plan de plint nog een keer te schilderen :+ .
Dus wil de kit met de muur meer schilderen.

In de rest van het huis is eerst geschilderd, toen plint geplaatst en vervolgens gekit. Die kit die plakt best wel en stof blijft er aan plakken. Ellende dus.
Las hier in het forum tips dat je de kit moet schilderen om te voorkomen dat die gaat plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Beter niet repareren dan pur of kit. Dat gaat je later alleen maar problemen opleveren met verwijderen.

En lekken zal het wel niet zo snel gaan doen als het lood goed is aangebracht, je loopt wel kans dat er nog meer cement afbrokkelt maar dat is toch aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:18
SquareOne schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
[...]

Nee ben niet van plan de plint nog een keer te schilderen :+ .
Dus wil de kit met de muur meer schilderen.

In de rest van het huis is eerst geschilderd, toen plint geplaatst en vervolgens gekit. Die kit die plakt best wel en stof blijft er aan plakken. Ellende dus.
Las hier in het forum tips dat je de kit moet schilderen om te voorkomen dat die gaat plakken.
Ja sowieso schilderen inderdaad. Plint afplakken tijdens het muurschilderen zal prima werken, dat heb ik in sommige kamers ook gedaan. Wel goed plakken dan, en wat voorzichtiger schilderen rond de plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Septillion schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:25:
Beetje een postzegelfoto maar ziet er goed uit! Zelf ook fijne ervaring met de Plankencentrale (fysiek langs).
Full res:
https://imgur.com/pf5dJdN
https://imgur.com/hBwgXJ7
https://imgur.com/70XrgLJ
https://imgur.com/aXQpD98
Maar hoe heb je de strippen gemaakt? Of heb je het laten zagen? En welke dikte, spacing en diepte heb je aangehouden? Achterwand gewoon zwart geverfd?
Die heb ik kant en klaar gekocht bij de Gamma. Het is dik zwart vilt met MDF latten erop geniet en dan een laagje houtfineer in de kleur die je wilt. Met zwarte spaanplaatschroeven vastgezet.
Zelf namelijk iets vergelijkbaars (maar met eiken) van plan als kastdeuren maar ben er nog niet helemaal uit. Zeker omdat het me nog best tegenvalt om gewoon losse hardware voor 2-laags schuifdeuren te vinden :X
Lijkt me vooral een uitdaging te vinden voor dubbellaagsschuifdeuren met voldoende ruimte voor een dergelijke dikte. De totale dikte van de wand bij mij is 18mm voor het OSB en dan nog 22mm voor de akoestische panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Als het lood goed ligt, zou het niet uit moeten maken voor de waterdichtheid, cement is ook niet waterdicht. Om het even af te dichten zou je gevelkit kunnen gebruiken, wordt meestal gebruikt om uitzetting van de stenen op te vangen over langere gevels (of gewoon tussen huizen), maar kan je hier ook wel gebruiken, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]
Voegkit? :-)

Zijn die loodslabben niet te lang / hangen ze in het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sjoewe Ahh, dus je bezoek aan Renkum was alleen voor de kopse kant?

Volgende keer toch eens kijken bij de Gamma hoe het er in het echt uit ziet, op de foto ziet het er in ieder geval goed uit. Andere kant, ik zou ook eens kunnen vragen of ze in Renkum stroken willen zagen. Wil best wat betalen als iemand dat wil doen. Makkelijker en rechter dan thuis waarschijnlijk :D Zou jij de dikte van de latten en de spacing eens willen meten?

En ja, nog wel uitdaging ook qua dikte inderdaad. Maar überhaupt al een rail is in Nederland niet zo eenvoudig als ik had gedacht. Enige optie is/was de StoreMax rail. Maar de Gamma heeft deze niet meer en bij de Hornbach lijken ze nu onder de Buildify naam te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Bezulba schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:54:
[...]

Stoer!

Ik heb ook al een tijdje de plannen liggen voor een zelfbouwgitaar. Gewoon, omdat het kan. Dat zou dan gitaar nummer 6 worden, terwijl ik geen gitaar speel.
Thanks! 😃 Lekker doen,.. het is best leuk werk. Eerste keer een frees oppakken vind ik wel een beetje lastig soms nog. Helaas af en toe een foutje. Maar niets wat niet weg te werken valt. Leuk, leerzaam,… dus doen!

Ik ken het issue met veel gitaren en niet kunnen spelen. Ik vind de tech kant leuker 😅

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Laatst online: 21:04
Septillion schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:35:
@Sjoewe Ahh, dus je bezoek aan Renkum was alleen voor de kopse kant?
Yes, was al duur zat om alleen de kopse kant massief uit te voeren :X
Volgende keer toch eens kijken bij de Gamma hoe het er in het echt uit ziet, op de foto ziet het er in ieder geval goed uit.
Het zijn ook wel echte stroken Amerikaans Noten die op de MDF latten zitten, geen folie ofzo.
Andere kant, ik zou ook eens kunnen vragen of ze in Renkum stroken willen zagen. Wil best wat betalen als iemand dat wil doen. Makkelijker en rechter dan thuis waarschijnlijk :D
Zeker vragen, maar ik denk dat je dan wel duur uitkomt. Als ik dat voor het door mij gebruikte Amerikaans noten uitreken, dan zit je wanneer je 2,5cm aanhoudt per lat (met zaagverlies) op 5 latten uit een 140mm plank. Laat je dan 1,5 cm tussen de latten, dan zit je op 3 planken per 60 centimer. Plus het vilt en de nieten, zit je dan rond de 500 euro per strekkende meter... De kant en klare latten panelen met fineer komen op iets van 75 euro per 60 centimeter uit.
Zou jij de dikte van de latten en de spacing eens willen meten?
Ga ik doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Sjoewe Haha, ja, tikt altijd aan. Maar goed, ik zou het niet in noten doen maar in eiken. Dat scheelt al de helft :+

Maar super! Heb ik een beetje een idee waar ik mee kan rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
Jrz schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:12:
[...]

Voegkit? :-)

Zijn die loodslabben niet te lang / hangen ze in het water?
Ik vond ze ook nogal lang, maar als het een binnen en buitenmuur is zou het lood helemaal door de voeg heen van de buitenmuur aan het binnenblad bevestigd moeten zitten en niet zoals nu met een omgeslagen felsrandje. Dit is eigenlijk prutswerk wat je hooguit boven een afdakje verwacht. Maar zou er nu niet zo schokkend veel aan doen. Hopen op een weekend dag droog weer en dan het lood weer klem zetten met een opgerold stukje lood en alles lekker af prutsen met voegspecie. Tis niet anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 10:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9ELMhZc8MvWi9zg97r2dtFPOb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y3l0WHyT9C9aJhRLPSMp3YG0.png?f=user_large

Ik ben inmiddels een stap(je) verder, door het slechte weer en druk schema niet heel veel tijd gehad om zelf aan de klus te gaan.
Ik heb de wanden zo goed als klaar.
Volgende week hoop ik de trapezium dakplaten (met 60 mm isolatie) te ontvangen, deze kon ik op een voordelige manier overnemen en heb besloten hier een soort platdak van te maken met rondom een oversteek.(+/- 2cm hellend ivm. afwatering..)

Ik ben van plan om ook de wanden en de klep te isoleren. Het idee daarachter is om vocht zoveel mogelijk buiten te houden.
Welke isolatie zou ik daar het best voor kunnen gebruiken? (Pir, steenwol, glaswol, tempex, de keuze is reuze..)
Ook ben ik van plan om ventilatieroosters te plaatsen, ik had bedacht eentje bovenin de linkerwand en eentje bovenin in de midden van de achterwand, zou dit voldoende moeten zijn om vocht(en evt. schimmel) te voorkomen?
Of zou 1 ventilatierooster in de linker wand ook voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:51
Ik ben op zoek naar soortgelijke tafelpoten, maar ik vind vooral veel dikke kokerpoten. Echter zou ik graag een dun en vlak profiel willen. Liefst hoogte rond de 75cm.

Iemand een aanrader voor locatie?

Afbeeldingslocatie: https://semiexact.com/cdn/shop/files/U_black_angleTEXTUREDBLACK_1024x1024.jpg?v=1691777944

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

[Afbeelding]
Zoals ook al door anderen opgemerkt is dit een voorbeeld van hoe het niet moet;
- lood is te breed en hangt op het dak (capilaire werking)
- lood is niet doorgezet naar binnenspouwblad
- loodstrook is te lang, aanbevolen is stukken van circa een meter te gebruiken want is gaat scheuren

Als je een spouwmuur hebt en over meters de voeg er uit ligt dan moet je wel je metselwerk gaan ondersteunen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
nokiaan958GB schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:33:
[...]

Zoals ook al door anderen opgemerkt is dit een voorbeeld van hoe het niet moet;
- lood is te breed en hangt op het dak (capilaire werking)
- lood is niet doorgezet naar binnenspouwblad
- loodstrook is te lang, aanbevolen is stukken van circa een meter te gebruiken want is gaat scheuren

Als je een spouwmuur hebt en over meters de voeg er uit ligt dan moet je wel je metselwerk gaan ondersteunen
Ja, klopt. Komend voorjaar wordt dit allemaal vervangen door Recitrix. De helft van het huis is nu gedaan, de andere helft moet dus nog. We hebben dit huis vorig jaar gekocht en geloof her of niet, dit lood zit er pas sinds 2015 in. Vorige bewoners waren oude mensen die behoorlijk misleid zijn mag je wel zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heeft iemand hier zijn vlizotrap geisoleerd?

Ik zat er aan te denken om de trap er af te halen en dan 5cm PIR plaat met OSB terug te bevestigen en daar de trap weer op. Maar eigenlijk geen idee of de trap dan nog weer omhoog kan. :)

Daarnaast heb ik maar een heel klein stukje nodig. Mocht iemand nog iets over hebben dan hoor ik het graag. Past vast wel in een post pakket. Heb het niet gemeten maar een enkele plaat van 1200x600 is vast al genoeg. Geen idee waar die los worden verkocht.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 27-11-2023 23:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:08
MrSenne schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:33:
Ik ben op zoek naar soortgelijke tafelpoten, maar ik vind vooral veel dikke kokerpoten. Echter zou ik graag een dun en vlak profiel willen. Liefst hoogte rond de 75cm.

[Afbeelding]
Goede ervaringen met deze zaak voor andere zaken maar heb een aantal keren in hun showroom gezeten en hebben ook mooie tafelpoten voor nette prijzen.

https://ktc-tec.de/TGF-100x10-Vollmaterial

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

[Afbeelding]
Ik heb hier ooit tafelpoten zelf laten maken, door een lokale lasser. Volledig op maat (voor een nogal grote tafel van 120x360).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
Wellicht kan iemand hier advies geven.

Onlangs is bij ons huis de draagconstructie aangepast (oude draagbalk ter hoogte van de formalige gevel eruit en neiuwe balk erin. Hiervoor zijn gaven in het dak van de aanbouw gemaakt.
Ondertussen is de oude dakbedekking eraf gehaald en opnieuw bedekt, alleen moet het lood nog gedaan worden.

Nu krijg ik twee tegenstrijdige adviezen van dakdekkers

Advies dakdekker 1 die op locatie is komen kijken en het werk kan uitvoeren zegt; Deel van de gevel eruit halen, en het lood in de spouw bevestigen (de beste manier)

Advies dakdekker 2 die via via bevriend is en puur ter advies is geraadpleegd: die zegt dat dat echt een 'mega' klus is en die zou opteren om het lood in de voeg te slijpen.
Hij zegt wel dat manier van DD1 inderdaad beter is, maar dat dat doorgaans gedaan wordt als toch de hele gevel eruit ligt. Anders is het overdreven.

In de kosten scheelt het ook nogal wat natuurlijk.
Dus mijn vraag; is het in de voeg slijpen voldoende, of doen we er verstandig aan om deels v/d gevel af te breken en het lood in de spouwmuur te laten plaatsen.

Onderstaand de oude situatie, de stempels zinn inmiddels weg en nieuwe bitumen zit erop met extra overlengte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr4NN_c-Juc2RsriXyEl_2zOWY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6jP6PdkNi1J6UzZZCQ1r47O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnqbcU75u3XmctI2THyW9mHrF-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsWyFJguvKhplkX4wp8fDl3T.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door Flix20 op 28-11-2023 08:44 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:46

[Afbeelding]
Ik maak in de vrije tijd stalen tafelpoten/onderstellen, dus als je nog zoekt stuur me maar een pb met je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:51
LED-Maniak schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:08:
Heeft iemand hier zijn vlizotrap geisoleerd?

Ik zat er aan te denken om de trap er af te halen en dan 5cm PIR plaat met OSB terug te bevestigen en daar de trap weer op. Maar eigenlijk geen idee of de trap dan nog weer omhoog kan. :)

Daarnaast heb ik maar een heel klein stukje nodig. Mocht iemand nog iets over hebben dan hoor ik het graag. Past vast wel in een post pakket. Heb het niet gemeten maar een enkele plaat van 1200x600 is vast al genoeg. Geen idee waar die los worden verkocht.
Kun je niet gewoon een afdekplaat maken van PIR, die je over het trapgat heenschuift voor je de vlizo inklapt? Eventueel de randen wat ophogen tot een U-vorm zodat de trap erin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zwartoog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:34:
[...]

Kun je niet gewoon een afdekplaat maken van PIR, die je over het trapgat heenschuift voor je de vlizo inklapt? Eventueel de randen wat ophogen tot een U-vorm zodat de trap erin past.
Wel naar gekeken, maar vond dat dan weer niet zo een mooie oplossing. Zeker omdat de zolder ram vol zit met zooi(nee opruimen is geen optie :P :+ ). Ik zag dat moderne geisoleerde vlizotrappen iets van 3cm PIR plaat er onder hebben, maar dat is niet heel veel.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 19:18
Flix20 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:39:
Wellicht kan iemand hier advies geven.

Onlangs is bij ons huis de draagconstructie aangepast (oude draagbalk ter hoogte van de formalige gevel eruit en neiuwe balk erin. Hiervoor zijn gaven in het dak van de aanbouw gemaakt.
Ondertussen is de oude dakbedekking eraf gehaald en opnieuw bedekt, alleen moet het lood nog gedaan worden.

Nu krijg ik twee tegenstrijdige adviezen van dakdekkers

Advies dakdekker 1 die op locatie is komen kijken en het werk kan uitvoeren zegt; Deel van de gevel eruit halen, en het lood in de spouw bevestigen (de beste manier)

Advies dakdekker 2 die via via bevriend is en puur ter advies is geraadpleegd: die zegt dat dat echt een 'mega' klus is en die zou opteren om het lood in de voeg te slijpen.
Hij zegt wel dat manier van DD1 inderdaad beter is, maar dat dat doorgaans gedaan wordt als toch de hele gevel eruit ligt. Anders is het overdreven.

In de kosten scheelt het ook nogal wat natuurlijk.
Dus mijn vraag; is het in de voeg slijpen voldoende, of doen we er verstandig aan om deels v/d gevel af te breken en het lood in de spouwmuur te laten plaatsen.

Onderstaand de oude situatie, de stempels zinn inmiddels weg en nieuwe bitumen zit erop met extra overlengte.
[Afbeelding][Afbeelding]
Optie 1 is inderdaad de "beste" oplossing, maar ook erg ingrijpen in een bestaande situatie. In 99% van de gevallen wordt bij een bestaande situatie optie 2 toegepast, wat ook gewoon goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

[Afbeelding]
Met Voegkit https://www.epdm24.nl/product/voegkit-310-ml-cementgrijs/

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:21
Een onschuldige vraag over hout en verf. Ik heb van hout een wasrekje gemaakt met ronde houten spijlen (12mm) waar je de was overheen kunt hangen. Nu heb ik deze 2 keer gelakt met binnenverf die ik nog had (Sigma S2U nova satin), omdat ik het rek die specifieke kleur wilde maken.

Uiteindelijk ga ik was over de spijlen hangen... Hoe erg is dat met de huidige laklagen? Volgens mij is de lak niet waterdicht/watervast. Maar, is dat nodig voor zo'n toepassing op zulke kleine spijlen?

[ Voor 5% gewijzigd door CarpeVentum op 28-11-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:51
CarpeVentum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:19:
Een onschuldige vraag over hout en verf. Ik heb van hout een wasrekje gemaakt met ronde houten spijlen (12mm) waar je de was overheen kunt hangen. Nu heb ik deze 2 keer gelakt met binnenverf die ik nog had (Sigma S2U nova satin), omdat ik het rek die specifieke kleur wilde maken.

Uiteindelijk ga ik was over de spijlen hangen... Hoe erg is dat met de huidige laklagen? Volgens mij is de lak niet waterdicht/watervast. Maar, is dat nodig voor zo'n toepassing op zulke kleine spijlen?
Ik heb ooit geleerd dat verf zeker 6 weken nodig heeft om volledig uit te harden. Die tijd zou ik sowieso wachten.

Volgens mij is goede waterbasis (zoals die sigma) in principe geschikt voor natte toepassingen, maar durf niet te zeggen wat natte was doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

CarpeVentum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:19:

@Zwartoog In mijn beleving is verf op waterbasis juist gevoeliger voor water omdat de bindmiddelen van de verf ook voor waterbasis zijn ontworpen. Ik kan me voorstellen dat met natte was de verf juist wat zachter wordt en op den duur wegslijt daardoor. Zoiets gebeurt, meende ik, ook geregeld met zwarte trapleuningen geschilderd op waterbasis.

Durf 't niet met zekerheid te zeggen of het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Als de verf eenmaal uitgehard is zou het toch niks meer uit moeten maken?

Waterbasis betekent niet direct dat het oplost in water.
Het oplosmiddel in de verf is gebaseerd op water. Als dat eenmaal uitgedampt is is de verf uitgehard. Dan zou het ook niet meer week worden van water.

Ik vertrouw het wel. Een paar goede lagen en het zou lang mee moeten gaan.

@ViezeVis Dat van die trapleuningen kwam doordat je er iedere dag met je handen aan zit. Op je huid zitten diverse stoffen waaronder een aantal die het verf kunnen aantasten. Denk bijvoorbeeld alleen al aan zweet.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

thijsco19 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:52:
Als de verf eenmaal uitgehard is zou het toch niks meer uit moeten maken?

Waterbasis betekent niet direct dat het oplost in water.
Het oplosmiddel in de verf is gebaseerd op water. Als dat eenmaal uitgedampt is is de verf uitgehard. Dan zou het ook niet meer week worden van water.

Ik vertrouw het wel. Een paar goede lagen en het zou lang mee moeten gaan.

@ViezeVis Dat van die trapleuningen kwam doordat je er iedere dag met je handen aan zit. Op je huid zitten diverse stoffen waaronder een aantal die het verf kunnen aantasten. Denk bijvoorbeeld alleen al aan zweet.
Ik kan dus niet inschatten of wasmiddel daar ook voor zou kunnen zorgen. Bestaat tenslotte uit verschillende chemicalien. Het is ook niet dat ik suggereer dat het oplost. Maar kan me wel heel goed voorstellen dat watergedragen verf daar íets gevoeliger voor kan zijn. Maar ik kan het niet feitelijk onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomp123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 09:49
ik ga binnenkort overzettredes plaatsen: laminaat tredes met een eikentoplaag. Deze toplaag is niet afgewerkt. De traptredes hebben een anti slip profiel maar ik vraag me waarmee ik deze trappen het best kan behandelen.
Osmo hard wax heb ik nog staan. Maar ik lees ook goede verhalen over Skylt (benadert de originele kleur het best) en Rubi monocoat.

Iemand een goede suggestie of ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:28

[Afbeelding]
Ik zou hier gewoon Den Braven Joint Fix indoen als (tijdelijke) reparatie.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik wil led verlichting in me kledingkast hebben middels ledstrips.
Alleen ben ik er nog niet helemaal over uit hoe ik ze aan en uit ga zetten, hebben jullie daar toevallig nog suggesties voor?
En wil het liefst iets hebben met een knop in elke kast zodat ik de verlichting individueel kan bedienen per kast (aan en uit).

De adapter ingeschakeld op het stroom lijkt mij niet zo fijn

Ledverlichting gaat op 12v werken

Heb Philips hue Zigbee te beschikking maar zou het liefst iets hebben wat fysiek werkt en niet draadloos dat ivm afhankelijkheid van een netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 21:27
Zoiets zou kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U42E9G59vWS-URidJnLoEQ8skk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZJC50LT81QbHMvROV3nSqoV.jpg?f=fotoalbum_large
Deze heb ik in de kast voor de verlichting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiEBZRov8d5h6hfCS2oTXxWCd4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHqTpaNaBqnwnzkbjicxtCrv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ikea heeft volgens mij ook led strips voor in je kast met ingebouwde bewegingssensor.
Of evt een zigbee beweging/deursensor en die koppelen aan de ledstrip.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:18

MJV

Martinusz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:58:
[...]

Ik vermoed toch echt een actief lek ergens, we hebben zoiets gehad in het trapgat, leek droog, maar dan toch weer nat. Uiteindelijk was er lekkage aan de douchekraan, die weken ervoor was vervangen.
Eenmaal lek dicht, was het ook in no time droog!

Daarom denk ik dat er dus actief iets continue lekt, de vraag is alleen waar vandaan...
Na een klein beetje hak en breekwerk aan onze kant (een 30x60 tegel), blijkt het water toch van de wasmachineafvoer van de buren af te komen. Aankleuring met geel maakte dat ineens heel duidelijk. Op de foto dus de buis die niet defect is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqoLdO0SbuRzV0gbSXcaKAeLoug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhQ6b2EpHzsRbAKQrwqzz4cR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

MJV schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:15:
[...]

Na een klein beetje hak en breekwerk aan onze kant (een 30x60 tegel), blijkt het water toch van de wasmachineafvoer van de buren af te komen. Aankleuring met geel maakte dat ineens heel duidelijk. Op de foto dus de buis die niet defect is. [Afbeelding]
Damn! Zit er dan ergens een soort open verbinding ofzo? Ik heb nooit geweten dat je daar zoveel last van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:10:
Zoiets zou kunnen:
[Afbeelding]
Deze heb ik in de kast voor de verlichting:
[Afbeelding]
Laat je de adapter dan wel 24/7 onder spanning staan of doe je die ook uit en zo ja hoe?

Is het gek dat ik het geen fijn idee vind om een adapter in de slaapkamer achter een kast 24/7 aan te hebben of is dat overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
Den_S85 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:16:
[...]

Optie 1 is inderdaad de "beste" oplossing, maar ook erg ingrijpen in een bestaande situatie. In 99% van de gevallen wordt bij een bestaande situatie optie 2 toegepast, wat ook gewoon goed is.
Normaliter zou ik ook zonder al tveeel bij stil te staan voor optie 2 gaan.
Alleen in dit geval liggen ook de stenen van de gevel koud op de stalen draagbalk van binnen.
Dus werd ook al gewaarschuwd voor een koude brug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjZ00tYLBNNuE3JoPJVmUbQfvpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InpnxLdch9d6mnd69fmuJ3dS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfX_BXzlTLyBWeS8r0mEkWv2qkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKntEzMdrrKDrbFyV0h0txGz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_8c79X3XjnabFXTRcopKXaRD2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RMxt1oIfTk3B3GQMo3kBlVA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m9oH9Tv1wBu1UObOiG_blmjGUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Se5xBWsdZGJk1UffgaEdZmw.jpg?f=fotoalbum_tile

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

ViezeVis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:18:
[...]

Damn! Zit er dan ergens een soort open verbinding ofzo? Ik heb nooit geweten dat je daar zoveel last van kan hebben.
De muren van beide huizen zijn tegenelkaar aan gebouwd, er zit dus geen spouw tussen. Vocht komt klem te zitten tussen twee betegelde wanden (van beide badkamers), en zoekt vervolgens een weg naar beneden. Een dezer dagen komt hopelijk lekdetectie bij de buren langs om precies te pinpointen waar het lek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NicoHF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:24:
[...]

Laat je de adapter dan wel 24/7 onder spanning staan of doe je die ook uit en zo ja hoe?

Is het gek dat ik het geen fijn idee vind om een adapter in de slaapkamer achter een kast 24/7 aan te hebben of is dat overdreven?
handig / veilig en stroom bewust zijn redenen om iets anders te bedenken.

maar je kan niet alles hebben .. een bewegings-sensor die je lampen aan/uit schakelt heeft ook stroom nodig. (1st world problem ;) )

En als je toch een schakelaar bouwt, waarom dan extra touch,beweging of "koelkast" schakelaar om licht in je kast te hebben ?

zelf zou ik gewoon een goeie lamp aan het plafond doen die ook nog in de kast schijnt ofzo, mijn ervaring is dat wederhelft of wakker word van het licht, of geluid of het feit dat ik het bed in kruip/uit-roll

Maar goed opties zat, welke je bevalt is natuurlijk persoonlijke smaak

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:43
De condensafvoer van mijn ketel is verstopt, er drupt water uit de pijp bij de inlaatcombinatie.

Hoe kan ik deze het best ontstoppen? Moet de inlaatcombinatie daarvoor verwijderd worden? Geen idee hoe je deze demonteert namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m8z5mJj3DaDS7-hDQYotysvHaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLuZzqmqSl26gSOAEuV22Z31.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

rockerpoet schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:
De condensafvoer van mijn ketel is verstopt, er drupt water uit de pijp bij de inlaatcombinatie.

Hoe kan ik deze het best ontstoppen? Moet de inlaatcombinatie daarvoor verwijderd worden? Geen idee hoe je deze demonteert namelijk.

[Afbeelding]
Heb je de dop van de sifon al los gehad? I.h.k.v. makkelijkste eerst proberen :). Rechts onderin dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:47:
[...]

handig / veilig en stroom bewust zijn redenen om iets anders te bedenken.

maar je kan niet alles hebben .. een bewegings-sensor die je lampen aan/uit schakelt heeft ook stroom nodig. (1st world problem ;) )

En als je toch een schakelaar bouwt, waarom dan extra touch,beweging of "koelkast" schakelaar om licht in je kast te hebben ?

zelf zou ik gewoon een goeie lamp aan het plafond doen die ook nog in de kast schijnt ofzo, mijn ervaring is dat wederhelft of wakker word van het licht, of geluid of het feit dat ik het bed in kruip/uit-roll

Maar goed opties zat, welke je bevalt is natuurlijk persoonlijke smaak
Wat is het anders? Heb inspiratie nodig dus als je iets weet brand (niet letterlijk😅) maar los.

Reden is dat het te donker in de kast is het is een zwarte kast en zelfs met de lamp aan is het soms lastig zien.
Daarom wil ik mooi ledstrips erin plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 21:27
Er ligt idd onderin de kast een adapter aan het stroom. Er zijn zoveel adapters in het stopcontact. Alleen voor zorgen dat je een hebt van een fatsoenlijk merk (geen goedkope no-name).
Anders kun je een ouderwetse kastschakelaar gebruiken:
https://www.hornbach.nl/p/kastschakelaar/6053782/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:43
MJV schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:51:
[...]

Heb je de dop van de sifon al los gehad? I.h.k.v. makkelijkste eerst proberen :). Rechts onderin dus.
Goed punt inderdaad, die had ik al los gedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NicoHF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:55:
[...]
Wat is het anders? Heb inspiratie nodig dus als je iets weet brand (niet letterlijk😅) maar los.

Reden is dat het te donker in de kast is het is een zwarte kast en zelfs met de lamp aan is het soms lastig zien.
Daarom wil ik mooi ledstrips erin plakken.
al was het een witte kast met goed zicht ;)

als je veiligheid wilt (of stroomverbruik) dan heb je een maak/breek contact nodig aka een fysieke schakelaar.
een "koelkast" schakelaar (iets met licht aan in een ding als je de deur opent)

om het mooi te maken en niet "in your face" kan je de ledstrip zoals dit via een F-profiel of U profiel (moet je wel je plank dikte weten in mm

Afbeeldingslocatie: https://elvis.aria.lighting/preview/2NXvBSImKx_AT6a4MqFiZR////elvis.jpg?authcred=b2ltX2FwaTpFbHYhMjAxOW9p

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:19
Bij mij thuis is een deel van de houten vloer losgekomen van de cementen dekvloer.

Dit is precies op de doorloop bij de schuifpui, dus oorzaken zijn redelijk snel aan te wijzen, maar hoofdoorzaak is toch wel puberkinderen die langdurig natte kleding/schoenen op die plek stallen. Andere hoofdoorzaken zijn overmatige condensvorming door onvoldoende ventilatie (nu opgelost) en een incidentele regenbui op dat deel door laks de schuifpui open te laten staan. (stom ja, ik weet het ;-) )

Nu is dus de houten ondervloer losgekomen, deze was verlijmd op de cementen dekvloer.

Het is me gelukt om het losse deel zonder al te veel schade te verwijderen en dit deel wil ik nu dus weer gaan teruglijmen. Welke lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:46
Eric H schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:18:
Bij mij thuis is een deel van de houten vloer losgekomen van de cementen dekvloer.

Dit is precies op de doorloop bij de schuifpui, dus oorzaken zijn redelijk snel aan te wijzen, maar hoofdoorzaak is toch wel puberkinderen die langdurig natte kleding/schoenen op die plek stallen. Andere hoofdoorzaken zijn overmatige condensvorming door onvoldoende ventilatie (nu opgelost) en een incidentele regenbui op dat deel door laks de schuifpui open te laten staan. (stom ja, ik weet het ;-) )

Nu is dus de houten ondervloer losgekomen, deze was verlijmd op de cementen dekvloer.

Het is me gelukt om het losse deel zonder al te veel schade te verwijderen en dit deel wil ik nu dus weer gaan teruglijmen. Welke lijm kan ik hier het beste voor gebruiken?
Een polymeer of PU 2-componentenlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
Eric H schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:18:

Google op parket vloer verlijmen?
https://www.beboparket.nl...%20MS%2F%20silan%20lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Stel dat ik mijn buitenmuur volledig wegbreek. 10 cm baksteen en 5 cm spouw.
Dan heb ik 15 cm om nieuwe isolatie en crepi of spuitkurk te zetten.
wat is hier de meest efficiënte oplossing?
is pir platen + crepi/spuitkur het dunste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniFan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 11:47
Goedemiddag :) Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar van een mooi rijtjeshuis uit 1903, genoeg redenen om al lekker dit topic bij te houden!

Mijn eerste grotere klus zal het isoleren van de kruipruimte/vloer zijn. Het is nu een houten vloer, zonder enige isolatie.

Mijn eerste idee was d.m.v. PIR platen zo'n groot mogelijke R waarde te realiseren. Een andere voor de hand liggende andere optie is de boel volgooien met schuimbeton. Ook fijne optie mocht ik er vloerverwarming in willen leggen.

Is er toevallig een topic waar zulke afwegingen al eens voorbij zijn gekomen? Er gaan behoorlijk wat meningen/opties overal en nergens heen en weer, iets met bomen en bossen enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

@MiniFan dit topic is al een heel aardig begin :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MiniFan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:01:
Goedemiddag :) Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar van een mooi rijtjeshuis uit 1903, genoeg redenen om al lekker dit topic bij te houden!

Mijn eerste grotere klus zal het isoleren van de kruipruimte/vloer zijn. Het is nu een houten vloer, zonder enige isolatie.

Mijn eerste idee was d.m.v. PIR platen zo'n groot mogelijke R waarde te realiseren. Een andere voor de hand liggende andere optie is de boel volgooien met schuimbeton. Ook fijne optie mocht ik er vloerverwarming in willen leggen.

Is er toevallig een topic waar zulke afwegingen al eens voorbij zijn gekomen? Er gaan behoorlijk wat meningen/opties overal en nergens heen en weer, iets met bomen en bossen enzo ;)
Ik heb dat afgelopen jaar gedaan met een 14 jaar jonger huis. Zoek even op mijn nick in dit topic. Ik heb de wanden en de vloeren geisoleerd met vloerverwarming.

Momenteel doe ik 3 a 4 kuub per dag met 24/7 stoken op 20 graden. Best OK geworden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MiniFan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:01:

zou wel met dak beginnen (warmte stijgt) 80% van je besparing zit daar ..

in je kruipruimte eerst beginnen met een kuipzeil en dan na 6 of 12 maanden weer eens in duiken (nu zal het natte + muffe ellende zijn wat ook minder prettig werkt)

dan ga je reparties in je kruipruimte + leiding werk doen en als je helemaal klaar bent dan ga je pas isoleren

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 29-11-2023 12:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniFan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 11:47
LED-Maniak schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:19:
[...]

Ik heb dat afgelopen jaar gedaan met een 14 jaar jonger huis. Zoek even op mijn nick in dit topic. Ik heb de wanden en de vloeren geisoleerd met vloerverwarming.

Momenteel doe ik 3 a 4 kuub per dag met 24/7 stoken op 20 graden. Best OK geworden 8)
Thanks! Zal even zoeken :) Dat klinkt niet verkeerd inderdaad
vso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:38:
[...]
zou wel met dak beginnen (warmte stijgt) 80% van je besparing zit daar ..

in je kruipruimte eerst beginnen met een kuipzeil en dan na 6 of 12 maanden weer eens in duiken (nu zal het natte + muffe ellende zijn wat ook minder prettig werkt)

dan ga je reparties in je kruipruimte + leiding werk doen en als je helemaal klaar bent dan ga je pas isoleren
Dak was al gedaan door vorige bewoner, dat scheelt inderdaad.

Thanks voor de tip, ik heb de vloer al even op bepaalde gedeeltes opengehaald, en het lijkt allemaal netjes voor zover ik kon zien, zelfs met het weer van afgelopen tijd. Maar zal het ook nog verder bekijken! Leidingwerk is ook nog een vraagteken inderdaad hoe dat ervoor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
rockerpoet schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:

[Afbeelding]
Ontstoppingsveer erin (via de dop van de sifon is het makkelijkste). En daarna als er weer een klein beetje doorstroming is zou ik de tuinslang erin steken, openingen afdichten met een vaatdoekje o.i.d. en dan de kraan vol open om de leiding goed door te blazen.

Mogelijk moet je e.e.a. demonteren, je zou kunnen kijken of je een deel (daar onderaan bij die muurbeugel) kan vervangen door een schuifmof, dan kan je er voortaan makkelijker bij. Het afvoertuutje van de inlaatcombinatie kun je volgens mij draaien, maar die ruimte heb je op dat grijze PVC niet. Misschien als je e.e.a. demonteert...

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07
Ik ben aan het kijken naar een nieuw huis. Nu is het plan het direct goed aan te pakken dus incl. vloerverwarming en balansventilatie. Gezien de bouwtekening van het huis vraag ik me alleen af hoe ik dat moet doen.

Wat je hier ziet is de bouwtekening van de uitbouw 20 jaar geleden. De lege kamers onderaan zijn hoe het huis was vanaf de bouw. Die balken lopen van links naar rechts.

[...]

De woonkamer is wel volledig te bereiken met ventilatie buizen. Om in de keuken te komen moet er tenminste een balk door, dat geloof ik ook wel. Vraag is vooral hoe de kamers aan de linkerkant te bedienen zijn? De belangrijkste vraag is of er door de constructiebalken die genoemd staan ventilatiebuizen te plaatsen zijn. Desnoods twee met een kleinere diameter die samenkomen in grotere ventielen.

Voor wie het niet kan lezen. De balken zijn 71x196 met een HOH van 61.

Over de vloerverwarming in de aanbouw staat beschreven:
beganegr. vloer

beganegrondvl. vbi ps-isolatievloer
hoogte ligger 170mm, met 40mm druklaag boven de ligger.
afwerklaag 80mm (incl. tegels met vloerverw of evt. parket) Rc 3.0m2 k/w
[...]

Dat de vloerverwarming eventueel opnieuw gelegd zou moeten worden vind ik prima. De betonvloer helemaal vervangen is wel van een andere orde. Maar als ik de tekening zie, dan moet die eventueel nog wel beter na te isoleren zijn.

Als iemand de hele bouwtekening mee wil lezen, dan graag een PM. Dan stuur ik je de linkjes naar de volledig tekeningen.

@twain4me jij had wel enige expertise op dit gebied toch?

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 01-12-2023 08:35 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:25:
Ik ben aan het kijken naar een nieuw huis. Nu is het plan het direct goed aan te pakken dus incl. vloerverwarming en balansventilatie. Gezien de bouwtekening van het huis vraag ik me alleen af hoe ik dat moet doen.
ik denk dat je beter kan kijken naar je hoe je leeft ..

Je staat maar 10min per dag op je slaapkamer vloer, onder de dekens voel je weinig als het -10 is zeg maar. en de rest van het huis warmhouden is dat dan wel nodig ?

Zelfde met ventilatie --> balans ventilatie lijkt me handig in een huis met verdiepingen, als je 1 verdieping hebt verandert de inzet ervan lijkt mij.

compartimenten zijn dat betreft beter te reguleren dan grote ruimte(s) ik zou in elk geval een systeem kiezen voor beide waarbij je veel opties/controle hebt over de inregeling zeker met de wisselende jaargetijden en het leefpatroon wat daarbij hoort

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

CurlyMo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:25:

Wat je hier ziet is de bouwtekening van de uitbouw 20 jaar geleden. De lege kamers onderaan zijn hoe het huis was vanaf de bouw. Die balken lopen van links naar rechts.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De woonkamer is wel volledig te bereiken met ventilatie buizen. Om in de keuken te komen moet er tenminste een balk door, dat geloof ik ook wel. Vraag is vooral hoe de kamers aan de linkerkant te bedienen zijn? De belangrijkste vraag is of er door de constructiebalken die genoemd staan ventilatiebuizen te plaatsen zijn. Desnoods twee met een kleinere diameter die samenkomen in grotere ventielen.

Voor wie het niet kan lezen. De balken zijn 71x196 met een HOH van 61.

Over de vloerverwarming in de aanbouw staat beschreven:

[...]

[Afbeelding]

Dat de vloerverwarming eventueel opnieuw gelegd zou moeten worden vind ik prima. De betonvloer helemaal vervangen is wel van een andere orde. Maar als ik de tekening zie, dan moet die eventueel nog wel beter na te isoleren zijn.

Als iemand de hele bouwtekening mee wil lezen, dan graag een PM. Dan stuur ik je de linkjes naar de volledig tekeningen.

@twain4me jij had wel enige expertise op dit gebied toch?
Leuk huis!

de keuken heeft zo te zien al kanalen, die kan je gewoon opnieuw gebruiken als afzuig punt
Op de juiste plekken kan je behoorlijk grote gaten maken in de balken er zijn diverse leidingsystemen die daar geschikt voor kunnen zijn. je hebt ook een systeem van buizen van rond 50 dan heb je er wel veel nodig per ventiel maar dat systeem kan je in een (iets dikkere) dekvloer kwijt. ik weet zo alleen de naam niet.. :+ . . eventueel kan een voorzetwand of koof met een kanaal natuurlijk ook nog.

meestal verplaatsen wij op de boven verdieping achter knieschotten in inbouwkasten etc maar wellicht kan dat niet in dit huis (hoewel ik wel een trap zie)

zelf heb ik een systeem gelijk aan burgerhout (75) door balken van 220 daar moet je gaten van iets van 90 mm voor hebben ik vermoed dat dat bij jou nog net kan, maar daar zal aan gerekend moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@twain4me nu nog je advies wat betreft de vloeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

vso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:03:
[...]

Je staat maar 10min per dag op je slaapkamer vloer, onder de dekens voel je weinig als het -10 is zeg maar. en de rest van het huis warmhouden is dat dan wel nodig ?

Zelfde met ventilatie --> balans ventilatie lijkt me handig in een huis met verdiepingen, als je 1 verdieping hebt verandert de inzet ervan lijkt mij.

compartimenten zijn dat betreft beter te reguleren dan grote ruimte(s) ik zou in elk geval een systeem kiezen voor beide waarbij je veel opties/controle hebt over de inregeling zeker met de wisselende jaargetijden en het leefpatroon wat daarbij hoort
Als je alles gaat aanpakken is mijn advies:
- zo veel mogelijk vloerverwarming, met dikke pijpen (28mm dubbellaags liefst) naar de verdelers. Ga je ooit over naar Warmtepomp, dan ben je perfect voorgesorteerd.
- Balansventilatie met WTW. Indien goed gedimensioneerd, dan heb je het beste binnenklimaat zonder tocht en er hoeft nooit meer een raam open in de winter en dus geen warmte het raam uit. Je kunt echt je huis goed kierdicht maken voor maximale isolatie en rendement. Voor bovengenoemde warmtepomp ideaal.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
@CurlyMo

Je kan de ventilatie buizen ook door de kruipruimte laten lopen en dan omhoog halen.
Of door wen verlaagd plafond.

Balken doorhalen zou ik niet aanraden, dan moet je dat ook weer gaan opvangen.
vso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb vorig jaar een huis opgeknapt.
Hier hebben we overal in huis vloerverwarming gelegd, dit met oogpunt dat er op termijn met een warmtepomp gestookt moet gaan worden.

Normale radiatoren maar ook de leidingen hebben niet voldoende capaciteit om te verwarmen op lage temperatuur.

Jaga radiatoren kunnen dat wel (ook koelen) maar je zal het leidingwerk moeten aanpassen. De diameter moet flink groter door de hogere flow.

De kostprijs van dat alles is dermate hoog dat vloerverwarming kostentechnisch veel interessanter is, zeker als de vloer toch open gaat.

Balansventilatie bespaart een hoop energie in de vorm van gas of stroom om je huis te verwarmen.

Sinds ik mijn mechanische ventilatie vervangen heb door een WTW is mijn gasverbruik met 200m3 gedaald. Dit nu al 4 jaar op rij.

Bij een standaard systeem blaas je met inblaasventielen in in de slaapkamers en woonkamer.
Afzuigen doe je in de keuken, wc's en badkamer.

Dit is dan op een vaste stand ingeregeld.

Je kan ook kiezen voor een co2 gestuurd systeem, zoals Itho heeft met qualityflow.
Hierbij wordt er door kleppen een voor een iets te openen verschillen in het co2 gehalte gemeten en op deze manier wordt bepaald in welke ruimtes afgezogen moet worden.

Hierbij zuig je dus af in alle ruimtes, en blaas je centraal (in de hal/trappenhuis) verse lucht in

Voordeel van wtw is dus dat je energie bespaart.
Maar ook de ingeblazen lucht is gefilterd, je hebt pollen en of fijnstof filters.
Je hebt geen koude tocht in huis.
Minder geluid van buiten door roosters.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 29-11-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FRANQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:31:
Normale radiatoren maar ook de leidingen hebben niet voldoende capaciteit om te verwarmen op lage temperatuur.
Ik draai hier prima met een WP op LTV met enkel standaard radiatoren, net als vele andere tweakers hier op het forum.

Pagina: 1 ... 348 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/