Dat is afhankelijk of je de zwarte plastic delen van de WCD en de schakelaar los kunt krijgen. Vaak worden ze als complete unit verkocht. Misschien ff zoeken in de catalogus van BJ.c-nan schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:26:
Wij willen de afdekraam van onze 2-voudige WCD/schakel-combi vervangen met een zwarte variant (is nu wit).
Wat we nu hebben is een Busch-Jaeger afdekraam uit de lijn Busch-balance SI, om precies te zijn: Busch-Jaeger 1722-914 Busch-balance SI Afdekraam 2-voudig Wit
De Busch-balance SI lijn heeft helaas niks in het zwart. De Future Linear lijn heeft wel zwarte elementen, namelijk: Busch-Jaeger 1722-885K Future Linear 2-voudig afdekraam Zwart mat
Kan ik deze 1-op-1 vervangen? Of moet ik direct alles vervangen? Daarmee doel ik op de schakel unit zelf en de WCD.
Vaak is alles binnen een merk wel uitwisselbaar. Via een catalogus opzoeken wat past kan helpen. Mijn ervaring is wel dat het vinden van typenummers op de basiselementen lastig is.c-nan schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:26:
Wij willen de afdekraam van onze 2-voudige WCD/schakel-combi vervangen met een zwarte variant (is nu wit).
Wat we nu hebben is een Busch-Jaeger afdekraam uit de lijn Busch-balance SI, om precies te zijn: Busch-Jaeger 1722-914 Busch-balance SI Afdekraam 2-voudig Wit
De Busch-balance SI lijn heeft helaas niks in het zwart. De Future Linear lijn heeft wel zwarte elementen, namelijk: Busch-Jaeger 1722-885K Future Linear 2-voudig afdekraam Zwart mat
Kan ik deze 1-op-1 vervangen? Of moet ik direct alles vervangen? Daarmee doel ik op de schakel unit zelf en de WCD.
Zijn dat geen opbouw die je bedoelt?SquareOne schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:44:
[...]
Dat is afhankelijk of je de zwarte plastic delen van de WCD en de schakelaar los kunt krijgen. Vaak worden ze als complete unit verkocht. Misschien ff zoeken in de catalogus van BJ.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Vrouw en kinderen weg voor een halve dag, ik de kans om de garagedeur te isoleren!
We hebben een 2 onder 1 kap en gebruiken de garage best veel (fietsen ed). Er staat ook de vloerverwarming verdeler, en 3 groepen lopen ook een paar meter door de garagevloer.
5cm rockwool (Rd 1,3) in de "vakken", radiator-noppenfolie er overheen en 3,6mm multiplex er overheen.
Beter dan planken en 2 ventilatie roosters direct naar buiten!
We zetten er geen auto ofzo binnen.
We hebben een 2 onder 1 kap en gebruiken de garage best veel (fietsen ed). Er staat ook de vloerverwarming verdeler, en 3 groepen lopen ook een paar meter door de garagevloer.
5cm rockwool (Rd 1,3) in de "vakken", radiator-noppenfolie er overheen en 3,6mm multiplex er overheen.
![]() | ![]() | ![]() |
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Vanwege die vleermuizen?Caelorum schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:05:
+ beschermd dus dan mag je weer gaan wachten.
Als je zelf je boeidelen vervangt kun je toch gewoon nieuwe monteren?....
Netjes misschien niet voor de beestjes, maar helaas.
Tip van flip: opschuren en daarna in de primer zetten. Vervolgens matzwart spuiten. Allemaal bij de Action halen. Kost je geen drol. En ik kan je vertellen: het is minimaal zo duurzaam als de matzwarte van fabrikanten!c-nan schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:26:
Ik heb vijr duur LS990 spul op de benedenverdieping. Alles matzwart. En nu na 2 jaar zie ik bij de dtopcontacten al witte slijtageplekken ontstaan.
Boven heb ik (tijdelijke oplossing) Gira spullen zelf matzwart gespoten. En je ziet niet dat het zelf gespoten is. Het is echt supermooi zelf te doen. En dus heel duurzaam want met goeie primer en goed vetvrij maken hecht het heel goed.
@c-nan Het BJ Balance-SI spul kun je gewoon omruilen voor een andere BJ lijn, zolang je maar dezelfde serie bij elkaar pakt, dus afdekraam + wcd plaat/schakelknop. Dit, zodat je bijvoorbeeld geen rechte hoeken in je afdekraam hebt, maar wel afgeronde hoeken op je wcd/schakelaarknop, dat zou dan geen goede combinatie zijn.
Maar je kunt ook een proef doen zoals @t14wo met een setje Balance SI en kijken of dat iets is.
Maar je kunt ook een proef doen zoals @t14wo met een setje Balance SI en kijken of dat iets is.
[ Voor 7% gewijzigd door Eraser127 op 20-11-2023 09:56 ]
Helaas misschien, maar ook tegen de wet natuurbescherming. Je bent wettelijk verplicht hun habitat niet opzettelijk te verstoren en daar valt ook onder het opzettelijk risico nemen dat je het verstoord. Als je eenmaal 1 van vleermuis hebt gevonden mag je de rest van de beoordelen laten zitten en een expert inschakelen.basjuuhhh schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:37:
[...]
Vanwege die vleermuizen?
Als je zelf je boeidelen vervangt kun je toch gewoon nieuwe monteren?....
Netjes misschien niet voor de beestjes, maar helaas.
Nu wordt de wet natuurlijk regelmatig overtreden bijv. rondom asbest, maar wees je er in ieder geval wel bewust van.
Ik snap wat je bedoeld, natuurlijk goed dat je het hier ook meldt. Het is zeker iets om in je achterhoofd te houden, aangezien de boetes waarschijnlijk niet laag zijn.Caelorum schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:13:
[...]
Helaas misschien, maar ook tegen de wet natuurbescherming. Je bent wettelijk verplicht hun habitat niet opzettelijk te verstoren en daar valt ook onder het opzettelijk risico nemen dat je het verstoord. Als je eenmaal 1 van vleermuis hebt gevonden mag je de rest van de beoordelen laten zitten en een expert inschakelen.
Nu wordt de wet natuurlijk regelmatig overtreden bijv. rondom asbest, maar wees je er in ieder geval wel bewust van.
Maar om hier nu alles voor stil te leggen zou ik persoonlijk nooit doen.
Ik ben op zoek naar een 4,5 tal gelijk sluitende cylinders (dus 1 halve cylinder voor de schuifpui
). Waar is dat een beetje redelijk shoppen? Ik schrik van de prijsverschillen (en prijzen).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Onze keuken wordt begin volgend jaar vervangen en dat leek me wel een mooi moment om een buitenkruin te realiseren door simpelweg op de plek waar het gootsteenkastje komt door de gevel naar buiten te boren.
Waterleiding is daarin toch al aanwezig.
Nu vind mijn vrouw het geen mooie plek op de buitengevel als de buitenkraan ter hoogte van het gootsteenkastje komt en wil ze ‘m een metertje opzij.
Daarmee komt de plek waar de leiding de muur door gaat achter een keukenkast te zitten.
Nu vraag ik me af of het dan nog mogelijk is de buitenkraan te vervangen wanneer deze stuk gaat?
Want je kan er dan aan binnenkant van de muur niet meer bij.
Of is dat geen probleem als ik maar de juiste buitenkraan koop?
En zo ja, waar moet ik dan op letten?
Waterleiding is daarin toch al aanwezig.
Nu vind mijn vrouw het geen mooie plek op de buitengevel als de buitenkraan ter hoogte van het gootsteenkastje komt en wil ze ‘m een metertje opzij.
Daarmee komt de plek waar de leiding de muur door gaat achter een keukenkast te zitten.
Nu vraag ik me af of het dan nog mogelijk is de buitenkraan te vervangen wanneer deze stuk gaat?
Want je kan er dan aan binnenkant van de muur niet meer bij.
Vraagje, we hebben een nieuwe woning gekocht en daar is in de woonkamer een relatief nieuw spanplafond aanwezig. Dit willen we laten zitten, echter zijn de muren nog spachtelputz en dat zouden we graag strak laten stucen.
Heeft iemand hier ervaring met muren stucen onder een spanplafond? Is dat een beetje te doen zonder dat je randen ziet / het spanplafond onder stuc zit of beschadigd. Het spanplafond is aan de ene kant strak afgewerkt tegen de muur met plintjes. Aan de andere zijde zit een gleuf van een centimeter of 5 met daarin ledstrips.
Lastig... mijn gevoel zegt dat het spanplafond eruit moet om het echt strak te krijgen maar vind dat ook weer zonde.
Heeft iemand hier ervaring met muren stucen onder een spanplafond? Is dat een beetje te doen zonder dat je randen ziet / het spanplafond onder stuc zit of beschadigd. Het spanplafond is aan de ene kant strak afgewerkt tegen de muur met plintjes. Aan de andere zijde zit een gleuf van een centimeter of 5 met daarin ledstrips.
Lastig... mijn gevoel zegt dat het spanplafond eruit moet om het echt strak te krijgen maar vind dat ook weer zonde.
die halve cilinder maakt het duurCyberpope schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:05:
Ik ben op zoek naar een 4,5 tal gelijk sluitende cylinders (dus 1 halve cylinder voor de schuifpui). Waar is dat een beetje redelijk shoppen? Ik schrik van de prijsverschillen (en prijzen).

Als je het laat doen, dan kan een potentiële stukadoor het toch het beste zelf even komen beoordelen? Als je een beetje een goede hebt kunnen ze dat prima voor je inschatten.Bruinbaard schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:30:
Vraagje, we hebben een nieuwe woning gekocht en daar is in de woonkamer een relatief nieuw spanplafond aanwezig. Dit willen we laten zitten, echter zijn de muren nog spachtelputz en dat zouden we graag strak laten stucen.
Ik heb dat destijds (via de zaak) aangeschaft bij Voskamp, Ik weet het bedrag niet meer... maar dacht iets van 70 a 80 euro ex btw..Cyberpope schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:05:
Ik ben op zoek naar een 4,5 tal gelijk sluitende cylinders (dus 1 halve cylinder voor de schuifpui). Waar is dat een beetje redelijk shoppen? Ik schrik van de prijsverschillen (en prijzen).
Wat mij toen is verteld is dat 5 dezelfde cilinders hetzelfde kost als 5 unieke...
Revive the guild!
Gewoon bij de lokale slotenmaker. En koop dan gelijk hotelsloten, zodat de sleutel niet kan blijven zitten.
Ik heb zo'n vorstvrij kraan gemonteerd en mijn vrouw de plaats laten kiezen binnen een ruimte van 80 cm, de breedte van het keukenkastje aan de andere kant (waar ik nog wel bij kan)Vliegvlug schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:14:
https://www.wildkamp.nl/p...kUwO7sKBh7GoaAle9EALw_wcB
Als je naar dit filmpje kijkt zzlie je dat ze de kraan met binnenwerk kunnen verwijderen (als je de binnen aansluiting soldeert ipv knelkoppeling).
Dan zou je dat dus kunnen vervangen als dat ooit nodig zou zijn én als dezelfde kraan nog te koop is....
Dat is ook wel erg afhankelijk van wat je wilt. Hoe inbraakveilig moeten ze zijn, hebben ze allemaal dezelfde lengte binnen en buiten, wel of geen certificaat, hoeveel garantie wil je, hoeveel sleutels wil je er bij, wel of geen paniekfunctie (slot kunnen bedienen terwijl er een sleutel aan de andere kant in zit).Cyberpope schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:05:
Je kunt er behoorlijk op leeglopen als je wilt
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Dank je!loeberce schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:38:
[...]
Mooi hoor, fantastische verbetering! Knap dat je door het oude interieur heen de potentie hebt weten te zien.
Heb je nog overwogen om vloerverwarming te nemen? Bij zo'n ingrijpende verbouwing had ik dat persoonlijk wel gedaan. Had een paar lastige radiatoren gescheeld, zoals in de gang of tegen de pui.
Jazeker is vloerverwarming ter spraken gekomen, ook een warmtepomp en PV installatie + accu.
In het begin leek het allemaal wel mogelijk, maar gaanderweg werd het moeilijker en vooral duurder. Om vloerverwarming aan te kunnen leggen, moest echt overal de dekvloer er uit (die stamt nog uit 1968 en was te slecht/dun om in te frezen). Eigenlijk hadden we dan het hele huis moeten gaan kernsaneren om het goed te doen en dat was gewoon te duur.
Het kan ook best het gevolg zijn van warm worden over een hele lange tijd waardoor het isolatiemateriaal langzaam stuk gaat.Slonzo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:12:
[...]
De buitenmantel begon inderdaad te versterven, 2 aders waren nog perfect, de andere 2 quasi wegIk vermoed eigenlijk dat die 2 aders eens overhit geraakt zijn, want wat er nog van overschoot zag er anders uit dan de 2 goede + de wartel was vervormd (je ziet het ook op de foto waar de kabel nog aangesloten is). Het lijkt ook geen echt koper te zijn.
De boiler is van 2017, dus hij is toen sowieso opnieuw aangesloten met een kabel die wsl al half rot was, met hogere weerstand want geen koper, en zonder adereindhulsjes. Doet je je toch afvragen wat voor ver(r)assingen je nog te wachten staan in je huisAlles om een tientje te besparen hè.
Dit soort dingen ben ik in m'n jaren 30 woning ook genoeg tegen gekomen. Overigens, die nachttarief schakeling was in NL ook niet ongebruikelijk, er hangt er hier in de meterkast ook nog eentje die uiteraard niet meer gebruikt wordt.
Adjust non olet, plerumque...
Om hier nog even op terug te komen: ze willen een tochtstrip plaatsen (wat ik niet wil).. Maar ze hebben mij ook nooit een keuze gegeven voor andere opties, zoals een valdorpel. Maar aan jullie reacties te zien is een valdorpel wel de standaard in 2023. Wat is nu handig om te doen aangezien er extra kosten bijkomen..?Kindapaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:27:
Afgelopen week nieuwe kozijnen laten plaatsen (incl. voordeur). Kwam er vandaag achter dat ik eigenlijk bijna naar buiten kan kijken links en rechts onder de deur. Is dit een normale afwerking om eventueel vocht/lucht door te laten of is dit niet de bedoeling?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je blijft toch nog steeds dat opstaande profiel behouden met een tochtstrip?Kindapaas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:47:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: ze willen een tochtstrip plaatsen (wat ik niet wil).. Maar ze hebben mij ook nooit een keuze gegeven voor andere opties, zoals een valdorpel. Maar aan jullie reacties te zien is een valdorpel wel de standaard in 2023. Wat is nu handig om te doen aangezien er extra kosten bijkomen..?
Ik zou dat zo nooit accepteren.
Heb niet alle reacties gelezen n.a.v. jou bericht, maar het is gewoon prutswerk hoe dat gemaakt is.
Wat heb je afgesproken op de offerte? Isolatiewaardes van deuren/kozijnen ga je nooit halen met zo'n grote gaten 🤡
Probleem is dat deze details niet zijn besproken (of voorgelegd aan mij) en dus ook niet gespecificeerd zijn op de offerte. Is ook onwetendheid van mijn kant, waar ik nu pas achterkom dat dit de standaard niet isbasjuuhhh schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
[...]
Je blijft toch nog steeds dat opstaande profiel behouden met een tochtstrip?
Ik zou dat zo nooit accepteren.
Heb niet alle reacties gelezen n.a.v. jou bericht, maar het is gewoon prutswerk hoe dat gemaakt is.
Wat heb je afgesproken op de offerte? Isolatiewaardes van deuren/kozijnen ga je nooit halen met zo'n grote gaten 🤡

Ik denk dat je als consument er best vanuit mag gaan dat een deur voor een woning moet voldoen aan de huidige isolatie standaarden. Ook al is de woning zelf ouder.
En dat ze dat zo moeten opleveren.
Had het hier met de opbouw erover met de architect. Het aangepaste deel van de woning moet voldoen aan de huidige standaard en niet aan die van de woning (onze woning is uit 1986).
Had het hier met de opbouw erover met de architect. Het aangepaste deel van de woning moet voldoen aan de huidige standaard en niet aan die van de woning (onze woning is uit 1986).
Zie deze nu pas @DropjesLover Volgende stap: Koof om de VV verdeler maken met wat isolatiemateriaal er in?DropjesLover schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:33:
Vrouw en kinderen weg voor een halve dag, ik de kans om de garagedeur te isoleren!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mijn voordeur is de laatste paar maanden aan de buitenkant bol gaan staan onderin. Hij werkt op zich nog prima en aan de binnenkant lijkt er niets mis, is er een manier om dit te repareren of corrigeren? Een voordeur vervangen lijkt al snel 2000+ euro te gaan kosten, voordat ik daartoe over hoop ik dat jullie een beter idee hebben.
:strip_exif()/f/image/5AckwNEQif0FTWVq3beWbpFG.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: Timmertip 644 Scheluw en kromme deuren.Repareren?Flipmo2K schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:28:
Mijn voordeur is de laatste paar maanden aan de buitenkant bol gaan staan onderin. Hij werkt op zich nog prima en aan de binnenkant lijkt er niets mis, is er een manier om dit te repareren of corrigeren? Een voordeur vervangen lijkt al snel 2000+ euro te gaan kosten, voordat ik daartoe over hoop ik dat jullie een beter idee hebben.
[Afbeelding]
Leef je uit
Anyhow: Ja, maar het ligt eraan. Krom kan je rechttrekken door balken op de kant waar je naartoe wilt trekken monteren en de deur nat te maken. Goed nat houden een paar dagen en dan laten drogen. Oja en de verf aan die kant er uiteraard afhalen zodat het hout zelf goed nat wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 21-11-2023 13:39 ]
Wat je hebt gekregen is qua principe hard de nieuwe standaard aan het worden. alleen meestal wel iets anders uitgevoerd met een dts dorpel. maar ook dit soort profielen zijn redelijk normaal. het is echt niet zo dat je techniek uit de jaren 70 hebt gekregen zoals veel hier je willen doen geloven. En ik zou het zeker ook zo niet willen en heb dan zelf ook een dts onderdorpel besteld, maargoed dat is mijn voorkeur. Blijft over de informatieplicht van de aannemer en de onderzoeksplicht van de opdrachtgever.Kindapaas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:47:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: ze willen een tochtstrip plaatsen (wat ik niet wil).. Maar ze hebben mij ook nooit een keuze gegeven voor andere opties, zoals een valdorpel. Maar aan jullie reacties te zien is een valdorpel wel de standaard in 2023. Wat is nu handig om te doen aangezien er extra kosten bijkomen..?
dat jij eigenlijk niet weet wat je hebt gekocht is daarin een lastig verhaal. dat ze je een tochtstrip aanbieden is eigenlijk zoon verkeerde oplossing niet als ik eerlijk ben. Persoonlijk zou ik het niet al te hoog laten oplopen ik denk dat je een heel stuk zwakker staat dan een aantal andere mensen hier denken/beweren.
Wie heeft er ervaring met het reinigen van afvoerleidingen? Ik zit met een vernauwde afvoerleiding vanaf de wasmachine (waardoor terugloop optreedt), en heb een Kärcher waar zo'n slang op zou passsen:

De afvoerbuis waar het om gaat bevat een aantal 90 graden bochten, wat misschie het doorvoeren lastiger zal maken?
Kortom: goed zelf te doen of kan ik beter een bedrijfje zoeken om dit te laten doen?

De afvoerbuis waar het om gaat bevat een aantal 90 graden bochten, wat misschie het doorvoeren lastiger zal maken?
Kortom: goed zelf te doen of kan ik beter een bedrijfje zoeken om dit te laten doen?
Heb je al HG ontstopper geprobeerd? Dat werkte bij mij prima tegen wasmachinezeepresten.MJV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:49:
Wie heeft er ervaring met het reinigen van afvoerleidingen? Ik zit met een vernauwde afvoerleiding vanaf de wasmachine (waardoor terugloop optreedt), en heb een Kärcher waar zo'n slang op zou passsen:
Beter remmen=sneller racen: loadcellmod
Staat in de planning, maar met name ter bescherming van de verdeler en leidingwerk. Moet de garage nog eens opruimen om er goed bij te kunnen.The Eagle schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:17:
[...]
Zie deze nu pas @DropjesLover Volgende stap: Koof om de VV verdeler maken met wat isolatiemateriaal er in?
Het zijn 2 geisoleerde leidingen van ~3m lengte naar de verdeler, en van daaruit 6 leidingen van 4m die door de betonnen vloer lopen. Laat ik zo zeggen, die koof klinkt leuk, maar het verlies door de vloer is vele malen groter.
Beter leg ik in de kruipruimte ook dampfolie en plak/pur wat PIRplaten tegen de onderkant vloer.
Dat karweitje moet ik al 3 jaar afmaken in het andere deel van de kruipruimte daar. Achter de garage is nog een deeltje woonkamer, waar ik dat al deels gedaan heb.
/f/image/lz0q1U2J5LBfQ9HdYCdwNPuq.png?f=fotoalbum_large)
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het is bij houten kozijnen niet ongebruikelijk om drainagelatten te hebben tegen vochtophoping met houtrot als gevolg maar het moet naar binnen toe natuurlijk wel dicht zijn.Kindapaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:27:
Afgelopen week nieuwe kozijnen laten plaatsen (incl. voordeur). Kwam er vandaag achter dat ik eigenlijk bijna naar buiten kan kijken links en rechts onder de deur. Is dit een normale afwerking om eventueel vocht/lucht door te laten of is dit niet de bedoeling?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Nee nog geen maatregelen getroffen. E.e.a. loopt nog wel weg, alleen naar mening van loodgieter niet rap genoeg door vervuiling. Heb meegekeken op endoscoop en op bepaalde plekken is de buis aardig verontreinigd met zeepresten. Ook omdat er her en der wat verkeerde bochten lijken te zijn gebruikt (bijv. liggende 90 graden).K-Jay schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:10:
[...]
Heb je al HG ontstopper geprobeerd? Dat werkte bij mij prima tegen wasmachinezeepresten.
Welke isolatie standaard bedoel je?Togi schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:17:
Ik denk dat je als consument er best vanuit mag gaan dat een deur voor een woning moet voldoen aan de huidige isolatie standaarden. Ook al is de woning zelf ouder.
....
Ik denk dat een gewone nieuwe houten buitendeur van circa 40mm dik nooit aan een isolatiestandaard zal voldoen. Daarvoor isoleert hout te slecht.
Mjah, even los van het struikelprofiel zou ik voor de tocht gaan voor een valdorpel.Kindapaas schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:47:
[...]
Ik heb voor een paar tientjes een valdorpel gekocht en toen de timmerman nog wat puntjes kwam afmaken heeft hij in een half uurtje met de invalzaal en beitel een sleuf in de deur gemaakt en de dorpel geplaatst. Paar tientjes dorpel, paar tientjes arbeid en 15 euro voor een nieuw zaagblad.
Helemaal mee eens hoor. Vond het alleen lastig dat ik de optie van te voren niet heb gekregen of dus had moeten weten (onderzoeksplicht zoals @twain4me zei).Rukapul schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:17:
[...]
Mjah, even los van het struikelprofiel zou ik voor de tocht gaan voor een valdorpel.
Ik heb voor een paar tientjes een valdorpel gekocht en toen de timmerman nog wat puntjes kwam afmaken heeft hij in een half uurtje met de invalzaal en beitel een sleuf in de deur gemaakt en de dorpel geplaatst. Paar tientjes dorpel, paar tientjes arbeid en 15 euro voor een nieuw zaagblad.
Ik laat de tochtstrip er voor tijdelijk opzetten en later een valdorpel erin zetten.
gewoon een paar waterkokers aan kokend water achter elkaar lost zeepresten ook aardig snel op.MJV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:23:
[...]
Nee nog geen maatregelen getroffen. E.e.a. loopt nog wel weg, alleen naar mening van loodgieter niet rap genoeg door vervuiling. Heb meegekeken op endoscoop en op bepaalde plekken is de buis aardig verontreinigd met zeepresten. Ook omdat er her en der wat verkeerde bochten lijken te zijn gebruikt (bijv. liggende 90 graden).
en als het vet is: eerst een flinke dosis allesreiniger erin, en daar de paar liter kokend water achter aan.
Ik ben alle houten kozijnen aan de binnenzijde aan het verven met sikkens rezisto (watergedragen) primer en aflak.
Nu valt mij op dat er ‘s ochtends een laagje condens op de onderste glaslat ligt. Gaat dat wel goed met de aflak op waterbasis ?
:strip_exif()/f/image/ewp5nnql7rNwFp0U9BggbOTl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een jaren dertig huis dus in sommige kamers ook wat kouder. Wel hr++.
Ik merk namelijk helaas dat in de badkamer de verf er afbrokkelt na een half jaar. Nieuw kozijn, precies gedaan zoals het hoort (ontvetten na wassen, schuren etc etc ). Het blijft denk ik in de badkamer te vochtig.
In de badkamer ga ik daarom met een terpentine basis er over omdat die veel meer kan hebben.
Nu valt mij op dat er ‘s ochtends een laagje condens op de onderste glaslat ligt. Gaat dat wel goed met de aflak op waterbasis ?
:strip_exif()/f/image/ewp5nnql7rNwFp0U9BggbOTl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik merk namelijk helaas dat in de badkamer de verf er afbrokkelt na een half jaar. Nieuw kozijn, precies gedaan zoals het hoort (ontvetten na wassen, schuren etc etc ). Het blijft denk ik in de badkamer te vochtig.
In de badkamer ga ik daarom met een terpentine basis er over omdat die veel meer kan hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door Waypoint op 22-11-2023 08:51 ]
Als je met HR++ zoveel condens hebt aan de binnenkant zou ik maar wat aandacht aan de ventilatie (van je slaapkamers?) besteden. Dat is niet normaal namelijk.Waypoint schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:09:
Ik ben alle houten kozijnen aan de binnenzijde aan het verven met sikkens rezisto (watergedragen) primer en aflak.
Als snelle test kun je een nachtje een CO2-meter in je slaapkamer opstellen. Als die 's ochtends (ver) boven de 1000 ppm staat weet je genoeg (maar eigenlijk weet je dat met bovenstaande foto ook al).
Als je daarna je ventilatieprobleem hebt opgelost hoef je je over die verf ook geen zorgen meer te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 22-11-2023 09:05 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ben er ook achter, dus die gaat gewoon afwijkende sleutel krijgen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nog steeds nodig? Ik heb net 4 nieuwe cilinders besteld voor mijn nieuwe huis. Komen 4 gelijksluitende cilinders uit. De reden dat ik ze vervang is dat ik niet weet hoeveel sleutels er in omloop zijn van de oude bewoners. SKG2 30/30. Je mag ze voor een hele lage prijs hebben.Cyberpope schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:48:
[...]
Dat is wel een goed idee, ik heb wel een meter.Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:52:
[...]
Als je met HR++ zoveel condens hebt aan de binnenkant zou ik maar wat aandacht aan de ventilatie (van je slaapkamers?) besteden. Dat is niet normaal namelijk.
Als snelle test kun je een nachtje een CO2-meter in je slaapkamer opstellen. Als die 's ochtends (ver) boven de 1000 ppm staat weet je genoeg (maar eigenlijk weet je dat met bovenstaande foto ook al).
Als je daarna je ventilatieprobleem hebt opgelost hoef je je over die verf ook geen zorgen meer te maken.
Ik heb er ook zo 1. En dat werkte al gelijk bij de eerste 90 graden bocht niet. Ok, het was geen officiele Karcher versie, dus misschien is die beter, maar het spuitgedeelte is puur plastiek voor een centimeter of 10. Dan moet dat dus wel de bocht door kunnen want dat kan niet buigen. En dat werkte dus voor mij niet. Als je in Utrecht wil langs komen mag je hem gratis ophalen.MJV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:49:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 22-11-2023 13:03 ]
blup
Bedank voor de tip maar juist voor zo’n buitenkraan die helemaal door de muur gaat ben ik juist bang dat het een probleem gaat worden wanneer die stuk gaat en je kan er aan de binnenkant niet meer bij.rube schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:00:
[...]
Ik heb zo'n vorstvrij kraan gemonteerd en mijn vrouw de plaats laten kiezen binnen een ruimte van 80 cm, de breedte van het keukenkastje aan de andere kant (waar ik nog wel bij kan)![]()
https://www.wildkamp.nl/p...kUwO7sKBh7GoaAle9EALw_wcB
Als je naar dit filmpje kijkt zzlie je dat ze de kraan met binnenwerk kunnen verwijderen (als je de binnen aansluiting soldeert ipv knelkoppeling).
Dan zou je dat dus kunnen vervangen als dat ooit nodig zou zijn én als dezelfde kraan nog te koop is....
Zie ook een schroefdraad zitten aan het uiteinde wat e muur in gaat naar binnen.
Als je daar een lek krijgt heb ik een probleem.
Ja, met een kleine kanttekening:Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:52:
[...]
Als je met HR++ zoveel condens hebt aan de binnenkant zou ik maar wat aandacht aan de ventilatie (van je slaapkamers?) besteden. Dat is niet normaal namelijk.
als het betreffende raam een gordijn, plisse, etc. er voor heeft hangen dan is condens mogelijk anders verklaarbaar. De warmte van de kamer komt niet bij het raam wat vervolgens nog kouder wordt met condensatie als gevolg.
Als test heb ik in mijn woonkamer de ene plisse wel eens gesloten en de andere 5 cm opengelaten. Dat maakt het gehele verschil tussen wel of niet condens op het raam.
Heb nog verder gezocht hoe ik het beste een buitenkraan door de gevel kan aansluiten zonder problemen omdat ik er later aan de binnenkant niet meer bij kan.
Denk dat een koperen leiding op de binnenmuur die met een gesoldeerd knietje een beetje schuin naar onderen door de muur gaat met een stuk koperen buis naar een gevelkom aan de buitenkant de beste oplossing is.
Dan heb ik aan de binnenkant enkel de gesoldeerde knie en daar wel ik wel vertrouwen in dat dat tientallen jaren lekvrij blijft.
Zo’n gevelkom er ook wel netjes uit op de gevel en de kraan steekt dan ook wat minder uit:
:strip_exif()/f/image/JUiS7eL7hbF2Omeo2apCGGdP.webp?f=fotoalbum_small)
Twijfel dan nog wel of de gevelkom op de buis door de muur moet worden gesoldeerd of met een knelkoppeling aangesloten.
Je hebt buiten natuurlijk met flinke temperatuur wisselingen te maken met seizoenen.
Zou een soldeerverbinding of een knelkoppeling daar beter tegen kunnen?
Denk dat een koperen leiding op de binnenmuur die met een gesoldeerd knietje een beetje schuin naar onderen door de muur gaat met een stuk koperen buis naar een gevelkom aan de buitenkant de beste oplossing is.
Dan heb ik aan de binnenkant enkel de gesoldeerde knie en daar wel ik wel vertrouwen in dat dat tientallen jaren lekvrij blijft.
Zo’n gevelkom er ook wel netjes uit op de gevel en de kraan steekt dan ook wat minder uit:
:strip_exif()/f/image/JUiS7eL7hbF2Omeo2apCGGdP.webp?f=fotoalbum_small)
Twijfel dan nog wel of de gevelkom op de buis door de muur moet worden gesoldeerd of met een knelkoppeling aangesloten.
Je hebt buiten natuurlijk met flinke temperatuur wisselingen te maken met seizoenen.
Hou je er ook rekening mee dat je de buitenkraan binnen af kan sluiten? Zowel bij vorst of als je op vakantie gaat en er niet een grapjas je kraan opendraait. Dus zowel een kraan af een aftapper waar je bij kan.
Als je hem achter de keuken versleept dan kan je daar toch altijd weer bij door een achterwandje er uit te slopen mocht het echt lek raken...Vliegvlug schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:22:
Heb nog verder gezocht hoe ik het beste een buitenkraan door de gevel kan aansluiten zonder problemen omdat ik er later aan de binnenkant niet meer bij kan.
[Afbeelding: Bonfix rvs gevelkom, soldeer x binnendraad, aansluiting 15 mm x 1/2 inch]
Alles waar je niet makkelijk bij kan zou ik solderen/persen en in het kastje waar je spoelbak in komt even een afsluiter met aftapper plaatsen
Wat heeft CO2 met H2O te maken?Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:52:
[...]Als je met HR++ zoveel condens hebt aan de binnenkant zou ik maar wat aandacht aan de ventilatie (van je slaapkamers?) besteden. Dat is niet normaal namelijk.
Volgens mij is een simpele hygrometer ook al voldoende.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Denk dat de hypothese is dat het allemaal vocht door uitademen is ofzo.Yaksa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:07:
[...]
Wat heeft CO2 met H2O te maken?
Allebei een gevolg van te weinig ventilatie?Yaksa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:07:
[...]
Het ging om condens op de ramen.3_s schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:41:
[...]Allebei een gevolg van te weinig ventilatie?
Over het algemeen is de buitentemperatuur niet zo laag dat CO2 op de ramen condenseert....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Een te hoog CO2 gehalte is een indicatie dat er te weinig ventilatie is, doordat er te weinig circulatie van de zuurstof is loopt het CO2 gehalte in de ruimte op, dus op zich geen gekke gedachte.Yaksa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:06:
[...]
Het ging om condens op de ramen.
Over het algemeen is de buitentemperatuur niet zo laag dat CO2 op de ramen condenseert....
Dat vocht wordt meestal veroorzaakt door onvoldoende ventilatie. En onvoldoende ventilatie laat zich (vooral 's nachts in een slaapkamer) zeer goed aantonen door het CO2-niveau te meten.Yaksa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:07:
Als je dat met een hygrometer wilt doen moet je ook nog rekenen aan wat er haalbaar is, door de relatieve luchtvochtigheid van buiten terug te rekenen naar die van binnen.
Met een CO2-meter gaat dit echt veel gemakkelijker.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, duh. Maar om nou een dure CO2 meter aan te schaffen, daar waar een eenvoudige hygrometer ook zou volstaan, lijkt mij een beetje overdreven. Bovendien meten veel CO2 meters niet het werkelijke CO2 maar leiden ze dit af aan de hoeveelheid (zeer) fijnstof in de lucht. Een keer flink aftershave opdoen en die metertjes slaan helemaal op hol.Pizzalucht schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:23:
[...]Een te hoog CO2 gehalte is een indicatie dat er te weinig ventilatie is, doordat er te weinig circulatie van de zuurstof is loopt het CO2 gehalte in de ruimte op, dus op zich geen gekke gedachte.
Ik ben destijds op bol.com uitgekomen en voor een redelijk nette prijs Nemef profielcilinder SKG*** 132/9 per 6 stuks met 18 sleutels gekochtCyberpope schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:48:
[...]
18 sleutels? 😱 krijgt de hele buurt toegang bij jou? Of gewoon omdat het er standaard bij zat?nokiaan958GB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:25:
[...]
Ik ben destijds op bol.com uitgekomen en voor een redelijk nette prijs Nemef profielcilinder SKG*** 132/9 per 6 stuks met 18 sleutels gekocht
¯\_(ツ)_/¯
Ja, met een hygrometer kan je de luchtvochtigheid meten maar zegt niet direct heel veel over de luchtverversing, een CO2 meter wel. Ik zou hem er ook niet voor aanschaffen maar als je hem ergens kan lenen heb je er denk ik wel wat aan.
Zat er gewoon bij.basjuuhhh schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:37:
[...]
18 sleutels? 😱 krijgt de hele buurt toegang bij jou? Of gewoon omdat het er standaard bij zat?
Wel zo handig met (toekomstige) vriendjes en schoonzonen die later ook een sleutel opeisen
Wie weet raad? Sinds vorige week te maken met lekkage aan het plafond van de keuken. De badkamer zit boven de keuken. Mogelijk heeft er (tot vorige week vrijdag) water vanuit de wasmachine (die staat en verdieping hoger) gelekt onder de douchebak in de badkamer, op het cement daar.
Gisteren heeft er lekdetectie plaatsgevonden, daar is een gedeeltelijke verklaring gevonden, namelijk terugloop (onder druk) vanuit de wasmachine-afvoer naar de douche. Sinds vrijdag heeft er echter geen water meer kunnen lekken want wasmachine (en douche) niet meer gebruikt.
Probleem is, dat het maar blijft druppelen in de keuken. Vanochtend leek het even opgelost (en opgedroogd), maar nu in de avond druppelt het ineens weer volop.
Ik vind het allemaal erg vreemd, maar onderscheid twee scenario's:
- Oud water dat zich nog in de kanaalplaat bevindt. Maar waarom druppelt het overdag dan (bijna) niet en 's avonds heel veel? Iemand enig idee hoelang het kan duren voordat plafond weer droogt?
- Toch een lekkage in een afvoer ergens, mogelijk vanuit de buren. Buren hebben opdezelfde hoogte (huizen gespiegeld) een vochtplek, maar tot nu toe gingen we er vanuit dat dat juist vanuit ons naar hen toe is gegaan.
Gisteren heeft er lekdetectie plaatsgevonden, daar is een gedeeltelijke verklaring gevonden, namelijk terugloop (onder druk) vanuit de wasmachine-afvoer naar de douche. Sinds vrijdag heeft er echter geen water meer kunnen lekken want wasmachine (en douche) niet meer gebruikt.
Probleem is, dat het maar blijft druppelen in de keuken. Vanochtend leek het even opgelost (en opgedroogd), maar nu in de avond druppelt het ineens weer volop.
- Oud water dat zich nog in de kanaalplaat bevindt. Maar waarom druppelt het overdag dan (bijna) niet en 's avonds heel veel? Iemand enig idee hoelang het kan duren voordat plafond weer droogt?
- Toch een lekkage in een afvoer ergens, mogelijk vanuit de buren. Buren hebben opdezelfde hoogte (huizen gespiegeld) een vochtplek, maar tot nu toe gingen we er vanuit dat dat juist vanuit ons naar hen toe is gegaan.
:strip_exif()/f/image/WpTioTOwBR1rCjMLjXgwQnI4.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring met het verleggen van een ventilatiekanaal van een Duco Silent of soortgelijk systeem?
Situatie is als volgt: op zolder hangt de Duco Silent (C ventilatie), met 1 afzuigpunt direct bij het apparaat (rode cirkel). Deze moet verlegd worden naar de toekomstige badkamer op zolder. Hiervoor moeten we door wat multiplex wandjes van permanente kastruimte boven het trapgat boren om naar de badkamer te komen (blauwe lijnen). Ik kom er echter niet achter wat voor materiaal ik daarvoor moet gebruiken. DucoFlex klinkt heel leuk maar is heel prijzig. Is het een kwestie van gewoon spiro buizen koppelen tot ik 2 meter hoger en ca. 5 meter opzij uitkom? Of dunnere buizen tot aan het ventiel?
Situatie is als volgt: op zolder hangt de Duco Silent (C ventilatie), met 1 afzuigpunt direct bij het apparaat (rode cirkel). Deze moet verlegd worden naar de toekomstige badkamer op zolder. Hiervoor moeten we door wat multiplex wandjes van permanente kastruimte boven het trapgat boren om naar de badkamer te komen (blauwe lijnen). Ik kom er echter niet achter wat voor materiaal ik daarvoor moet gebruiken. DucoFlex klinkt heel leuk maar is heel prijzig. Is het een kwestie van gewoon spiro buizen koppelen tot ik 2 meter hoger en ca. 5 meter opzij uitkom? Of dunnere buizen tot aan het ventiel?
/f/image/koUeRZShYrzACwNZPN4Oi1xN.png?f=fotoalbum_large)
Als je 'm van iemand leent dan zal je 'm eerst weer moeten ijken.Pizzalucht schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:39:
Ja, met een hygrometer kan je de luchtvochtigheid meten maar zegt niet direct heel veel over de luchtverversing, een CO2 meter wel. Ik zou hem er ook niet voor aanschaffen maar als je hem ergens kan lenen heb je er denk ik wel wat aan.
Aangezien de meeste mensen niet eens weten hoe dat moet, laat staan dat ze weten wat de ideale CO2 waarde zou moeten zijn en hoe ze moeten meten, heeft lenen denk ik niet zoveel zin.
CO2 meter leg je een tijd buiten. Dan herkalibreert hij zichzelf rond de 400ppm.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@lizard87 spirobuis inderdaad. Geen flexibele buis gebruiken want die kan je in de toekomst niet meer fatsoenlijk schoon maken + die maken meer lawaai.
Vergeet niet een gat + rooster onderin de deur van de badkamer te maken.
Vergeet niet een gat + rooster onderin de deur van de badkamer te maken.
Eindelijk de tijd gehad om de kopse kant van de tv-wand af te werken met een massieve plank van massief Amerikaans Notenhout.

Erg tevreden over het resultaat! Voor iedereen die opzoek is naar mooi hout, kijk zeker eens bij de "Plankencentrale" in Renkum. Zelden zo vriendelijk en aandachtig geholpen. Eerst vragen waar ik het voor nodig had, en toen meedenken welke plank daarvoor het beste zou werken. Daarna hebben ze echt alle geschikte planken in de gewenste maat voor me op een rij gezet, zodat ik de mooiste mee kon nemen.

Erg tevreden over het resultaat! Voor iedereen die opzoek is naar mooi hout, kijk zeker eens bij de "Plankencentrale" in Renkum. Zelden zo vriendelijk en aandachtig geholpen. Eerst vragen waar ik het voor nodig had, en toen meedenken welke plank daarvoor het beste zou werken. Daarna hebben ze echt alle geschikte planken in de gewenste maat voor me op een rij gezet, zodat ik de mooiste mee kon nemen.
Tuurlijk kan dat maar dat wil ik juist voorkomen.PotatoChip schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:52:
[...]
Als je hem achter de keuken versleept dan kan je daar toch altijd weer bij door een achterwandje er uit te slopen mocht het echt lek raken...
Zeker omdat het dan in een hoekkast zit dus zelfs met de achterwand eruit gesloopt is dat bijna geen doen.
Persen kan natuurlijk ook maar ben bang dat de buigradius van zo’n meerlagenbuis niet echter een keukenkastje past.Alles waar je niet makkelijk bij kan zou ik solderen/persen en in het kastje waar je spoelbak in komt even een afsluiter met aftapper plaatsen
Ik heb 3 jaar geleden een set van 8 gelijksluitende cilinders gekocht bij veiligheids-sloten.nlCyberpope schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:05:
Destijds wel lopen zoeken naar een goede prijs en het ontliep elkaar niet veel met de online shops.
Hangt er ook vanaf wat je wilt qua cilinders want ze zijn er in alle prijsklassen.
Voor het beeld, ik was toen €945 kwijt voor 8 cilinders en zie dat als ik nu dezelfde koop ik ruim 11% meer kwijt zou zijn.
Houd er rekening mee dat de prijzen die de webshops tonen voor sets gelijksluitende cilinders altijd van maat 32/32 uit gaan. Zodra je een langere maat selecteert betaal je daar meer voor en lopen de bedragen op.
Weet niet of het voor een verhuizing is maar laat ze dan op je oude adres bezorgen, misschien wat overdreven maar ik vond het wel een fijn idee.
Fraai! toevallig nog wat meer foto's/closeups?Sjoewe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:40:
Eindelijk de tijd gehad om de kopse kant van de tv-wand af te werken met een massieve plank van massief Amerikaans Notenhout.
[Afbeelding]
Revive the guild!
Thanks! Er staan hier in dit topic nog wat foto's van de constructie: https://gathering.tweaker...message/76914274#76914274
Volgende week betrekken we de woning en zal ik zeker wat foto's posten van de definitieve opstelling en de details.
Volgende week betrekken we de woning en zal ik zeker wat foto's posten van de definitieve opstelling en de details.
Direct op de duco box flex of zo een geluiddemper, (vaste buis kan ook, maar die sluit vaak niet helemaal lekker aan, waardoor je een piep gaat krijgen van de lucht die er langs gaat) even vast zetten met van die slangen klemmen en daarna vaste spirobuis gebruiken. en dan onder de kap 45 graden bocht gebruiken. Dan heb je de minste weerstand voor het afzuigen.lizard87 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:28:
Iemand ervaring met het verleggen van een ventilatiekanaal van een Duco Silent of soortgelijk systeem?
[Afbeelding]
en je kan toch gewoon een andere dop eraf trekken en daar je nieuwe buis op aansluiten, dan kan je die rood omcircelde gewoon laten zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door choman op 23-11-2023 11:07 ]
Vervelend dat je dit hebt. Ik heb dit een half jaar geleden ook gehad. Uit het niets. Bleef druppen ook als er een dag niet werd gedouched. Ik beredeneerde dat het een lekkage van een waterleiding moest zijn. In mijn badkamer lopen er 7 onder de vloer. Ze kwamen gelukkig wel allemaal boven de vloer uit waar de aanvoer verdeeld werd naar de wastafel, douche en bad. Daarna lopen de leidingen weer onder de vloer door naar de respectievelijke aansluitingen. Ik heb toen stuk voor stuk de leidingen afgedopt, tot het niet meer drupte. Was natuurlijk de laatste leiding die ik het minst verwachtteMJV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:18:
Wie weet raad? Sinds vorige week te maken met lekkage aan het plafond van de keuken. De badkamer zit boven de keuken. Mogelijk heeft er (tot vorige week vrijdag) water vanuit de wasmachine (die staat en verdieping hoger) gelekt onder de douchebak in de badkamer, op het cement daar.
[Afbeelding]

De foto ziet er echt precies hetzelfde uit als bij ons, zelfde schaal ook om water op te vangen
Ik kan Slotenwereld ook aanbevelen, via de website is het makkelijk bij elkaar te klikken. Zij geven het bij hun bestelling overigens ook aan dat ze aanraden het op een ander adres of pakketpunt aan te laten komen. Als tip wil ik ook nog meegeven om een set mét een sleutelcertificaat te kopen, dan kun je achteraf nog altijd een gelijksluitend slot bijbestellen zodat je niet met een andere sleutel zit. Dat heb ik onlangs een keer moeten doen en dat vind ik toch wel heel handig.Vliegvlug schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:53:
[...]
Ik heb 3 jaar geleden een set van 8 gelijksluitende cilinders gekocht bij veiligheids-sloten.nl
Destijds wel lopen zoeken naar een goede prijs en het ontliep elkaar niet veel met de online shops.
Hangt er ook vanaf wat je wilt qua cilinders want ze zijn er in alle prijsklassen.
Voor het beeld, ik was toen €945 kwijt voor 8 cilinders en zie dat als ik nu dezelfde koop ik ruim 11% meer kwijt zou zijn.
Houd er rekening mee dat de prijzen die de webshops tonen voor sets gelijksluitende cilinders altijd van maat 32/32 uit gaan. Zodra je een langere maat selecteert betaal je daar meer voor en lopen de bedragen op.
Weet niet of het voor een verhuizing is maar laat ze dan op je oude adres bezorgen, misschien wat overdreven maar ik vond het wel een fijn idee.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Thanks! Daar heb ik ook over gedacht, maar die afvoerbuis is vrij dik en blokkeert de outlet linksbovenop. Die geluiddemper had ik ook meebesteld inderdaad, maar denk dus dat die niet lekker daarlangs gaat. Vrees dat het de bestaande uitgang omhoog kantelen is, en van daar die demper verbinden met de vaste buis die door de kast heen komt.choman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:03:
[...]
Direct op de duco box flex of zo een geluiddemper, (vaste buis kan ook, maar die sluit vaak niet helemaal lekker aan, waardoor je een piep gaat krijgen van de lucht die er langs gaat) even vast zetten met van die slangen klemmen en daarna vaste spirobuis gebruiken. en dan onder de kap 45 graden bocht gebruiken. Dan heb je de minste weerstand voor het afzuigen.
en je kan toch gewoon een andere dop eraf trekken en daar je nieuwe buis op aansluiten, dan kan je die rood omcircelde gewoon laten zitten.
Kan je eens 's avonds de hoofdkraan dichtdraaien? Dan moet je toch wel uit kunnen sluiten of het vanuit jullie waterleiding komt, of niet.MJV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:18:
[Afbeelding]
Water van de buren: hmm, het lijkt me best onwaarschijnlijk dat water vanuit de binnenschil van de buren de spouwmuur 'oversteekt'. Maar ja, alles kan.
Thanks @marcop23 en @Opperhoof. Waterleiding is door lekdetectie reeds afgeperst, daar zijn geen bijzonderheden uitkomen.
Ik vind het ook bijzonder dat 'oversteken', maar ergens moet er een verklaring zijn voor het feit dat zowel wij als de buren op min of meer dezelfde plek lekkage in het plafond hebben.
Vanavond even met de buren in gesprek, kijken of er een patroon te vinden is.
Dank voor het meedenken (en het medeleven, het is een zeer irritant probleem dit).
Ik vind het ook bijzonder dat 'oversteken', maar ergens moet er een verklaring zijn voor het feit dat zowel wij als de buren op min of meer dezelfde plek lekkage in het plafond hebben.
Dank voor het meedenken (en het medeleven, het is een zeer irritant probleem dit).
Is er iets waardoor er water de spouw in kan lopen? En dat het vervolgens bij de oplegging van de kanaalplaat op de binnenmuur naar binnen sijpelt? Ik zeg ook maar wat, zo veel verstand heb ik niet van de bouw.MJV schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:52:
Thanks @marcop23 en @Opperhoof. Waterleiding is door lekdetectie reeds afgeperst, daar zijn geen bijzonderheden uitkomen.
Het heeft voor zover ik weet niet geregend gisteren. Hebben de buren gisteravond iets aan gehad? Als jullie beiden het probleem hebben, zou ik vooral samen met hen nadenken wat het zou kunnen zijn. Een afvoer die ergens op zolder de spouw in loost? Is het een idee om met een simpele vochtmeter te kijken of en waar de muur vochtig is?
[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 23-11-2023 15:08 ]
Ik zou me over die demper niet al te druk maken als het op zolder is. Mogelijk dat je een heel klein beetje meer geluid hoort in de badkamer als die volle kracht aangaat vanwege het meetrillen van de buis, maar die ga je echt niet horen boven het geruis zelf.lizard87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:26:
[...]
Thanks! Daar heb ik ook over gedacht, maar die afvoerbuis is vrij dik en blokkeert de outlet linksbovenop. Die geluiddemper had ik ook meebesteld inderdaad, maar denk dus dat die niet lekker daarlangs gaat. Vrees dat het de bestaande uitgang omhoog kantelen is, en van daar die demper verbinden met de vaste buis die door de kast heen komt.
De bestaande uitgang is er om de lucht op de zolder te verversen. Als je er nu 1 in je badkamer op zolder aanbrengt en die ventilatierooster in de deur zet bereik je hetzelfde.
lekt het vanuit de plaatnaad? Zou het ook vanuit buitenaf kunnen komen, regenwater?MJV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:18:
[Afbeelding]
Het lekt inderdaad vanuit de plaatnaad. Buitenaf ga ik over nadenken, maar kan nog niet bedenken hoe.HyperTrophy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:03:
[...]
lekt het vanuit de plaatnaad? Zou het ook vanuit buitenaf kunnen komen, regenwater?
Voor zover ik weet zit er geen spouw, zeker niet in de badkamer (is ook relatief gehorig).
Wordt vervolgd.
Ik vermoed toch echt een actief lek ergens, we hebben zoiets gehad in het trapgat, leek droog, maar dan toch weer nat. Uiteindelijk was er lekkage aan de douchekraan, die weken ervoor was vervangen.MJV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:18:
[Afbeelding]
Eenmaal lek dicht, was het ook in no time droog!
Daarom denk ik dat er dus actief iets continue lekt, de vraag is alleen waar vandaan...
Float like a butterfly, sting like a bee.
We hebben een nieuw stuk aan ons huis laten bouwen. Op het plafond van de 1e verdieping naar het 'zoldertje' ligt nu 1 rol Knauf naturoll 037. Ik heb via via nog de nodige rollen isolatie weten te krijgen. Dit is isolatie met een aluminium kant. Ik begrijp dat deze kant normaal naar de warme kant gericht moet zijn.
Maar gezien er al een laag isolatie ligt, wat is nu dan de beste keuze? Is het uberhaupt nuttig om een extra laag isolatie te leggen? En zo ja, welke kant zou de aluminium gericht moeten zijn?
Voor de extra info: Het 'zoldertje' is over het hele huis en is zo'n anderhalf meter hoog. Dit is de punt van het huis en dus geen opslag of zo, is ook niet heel normaal bereikbaar, via een luik in het plafond van de wc.
Maar gezien er al een laag isolatie ligt, wat is nu dan de beste keuze? Is het uberhaupt nuttig om een extra laag isolatie te leggen? En zo ja, welke kant zou de aluminium gericht moeten zijn?
Voor de extra info: Het 'zoldertje' is over het hele huis en is zo'n anderhalf meter hoog. Dit is de punt van het huis en dus geen opslag of zo, is ook niet heel normaal bereikbaar, via een luik in het plafond van de wc.
Ik ga er nogmaals naar kijken, douchekraan is al enige tijd geleden vervangen. Waterleiding is wel door lekdetectie afgeperst, en daar is niks uitgekomen.Martinusz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:58:
[...]
Ik vermoed toch echt een actief lek ergens, we hebben zoiets gehad in het trapgat, leek droog, maar dan toch weer nat. Uiteindelijk was er lekkage aan de douchekraan, die weken ervoor was vervangen.
Eenmaal lek dicht, was het ook in no time droog!
Daarom denk ik dat er dus actief iets continue lekt, de vraag is alleen waar vandaan...
Waaruit maak je op dat ik de latten bij de bouwmarkt heb gehaald? Ze komen juist van een goede houthandel waar ik prima ervaringen mee heb. Het kan ook zijn dat de latten bij mij thuis zijn kromgetrokken want anders was het me denk ik wel eerder opgevallen.Yaksa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:44:
[...]
Het is de zichtkant van de kast. Getordeerde en kromme latten van 2 meter lengte ga je daar nooit netjes op kunnen lijmen. Gewoon naar een goede HOUT handel gaan en daar meubel latten kopen. De troep uit de bouwmarkten wil je niet gebruiken om meubels van te bouwen.
De latten zijn trouwens 360 cm.
Dan maar de hele stapel latten nat maken, 100% haaks inklemmen op een goede vlakke werkbank, gewichten erop en 2 weken laten drogen. Dan is er een kans dat je latten weer recht zijn.Ken Wood schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:26:
[...]Waaruit maak je op dat ik de latten bij de bouwmarkt heb gehaald? Ze komen juist van een goede houthandel waar ik prima ervaringen mee heb. Het kan ook zijn dat de latten bij mij thuis zijn kromgetrokken want anders was het me denk ik wel eerder opgevallen.
Ik snap 'm. Punt is dat zolder tot vorige week 1 grote open ruimte was, en op termijn 2 slaapkamers en een badkamer. Ik wil het ventilatiepunt op zolder dus in de badkamer hebben, en niet in de slaapkamer. Er komt ook nog een wandje voor die unit wat het geluid verder moet dempen. De demper is puur de voorschriften volgen, maar volgens mij ontkom ik niet aan het gebruiken van dezelfde uitgang/ingang op het apparaat aangezien die aan de bovenkant ingeklemd wordt door de afvoerbuis. Voor zover ik kan vinden kan ik de afvoer niet over een andere uitgang laten lopen, dus is dit een beetje wat mogelijk is voor wat ik wil.Caelorum schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:59:
[...]
Ik zou me over die demper niet al te druk maken als het op zolder is. Mogelijk dat je een heel klein beetje meer geluid hoort in de badkamer als die volle kracht aangaat vanwege het meetrillen van de buis, maar die ga je echt niet horen boven het geruis zelf.
De bestaande uitgang is er om de lucht op de zolder te verversen. Als je er nu 1 in je badkamer op zolder aanbrengt en die ventilatierooster in de deur zet bereik je hetzelfde.
Afvoer kan inderdaad niet anders. Als je de klep er af haalt zie je waarom. Binnenin zit een stuk schuim wat de lucht verdeeld/richt.
Demper is inderdaad volgens de.voorschriften, maar diezelfde voorschriften zeggen ook dat je moet zo dichtbij een aanzuigpunt moet maken.
Demper is inderdaad volgens de.voorschriften, maar diezelfde voorschriften zeggen ook dat je moet zo dichtbij een aanzuigpunt moet maken.
Gaat het hier om een cylinder die van binnen of van buiten bediend wordt?Cyberpope schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:48:
[...]
Alleen van binnen. Zit nu als 10 jaarWolly schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:00:
[...]
Gaat het hier om een cylinder die van binnen of van buiten bediend wordt?

Ander vraag. Snijsleutel of keersleutel. Maar dat ook nog iets uit in de veiligheid?
lizard87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:26:
[...]
Thanks! Daar heb ik ook over gedacht, maar die afvoerbuis is vrij dik en blokkeert de outlet linksbovenop. Die geluiddemper had ik ook meebesteld inderdaad, maar denk dus dat die niet lekker daarlangs gaat. Vrees dat het de bestaande uitgang omhoog kantelen is, en van daar die demper verbinden met de vaste buis die door de kast heen komt.
:strip_exif()/f/image/cXM6pGxl0MVUmyVED3WoMY4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Er kan veel buis op een klein stukje 😉
Dat geloof ik helemaal haha. Maar zie mijn probleem op het bovenaanzicht. Daar krijg ik geen buis langs, tenzij ik de afvoer ombouw.choman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:22:
[...]
[Afbeelding]
Er kan veel buis op een klein stukje 😉
Links vooraanzicht, rechts bovenaanzicht.
:strip_exif()/f/image/c7gsaVO6ZXrXiPzZABG9Om9X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZH8fgB5ITzmnk5dU8qTMTYXy.jpg?f=fotoalbum_large)
Je geeft zelf eigenlijk al de enige logische oplossing, want de ruimte is er prima voor aanwezig.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ah ik had die buis bovenop die naar buiten toe gaat gemist, Die was op je eerste foto niet echt zichtbaar.lizard87 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]
Dat geloof ik helemaal haha. Maar zie mijn probleem op het bovenaanzicht. Daar krijg ik geen buis langs, tenzij ik de afvoer ombouw.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan neem je toch gewoon een cilinder met zo'n draaiknop.Cyberpope schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:13:
[...]
Alleen van binnen. Zit nu als 10 jaargeen cilinder in.
Maak van die zij aansluiting een t-stuk.lizard87 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]
Dat geloof ik helemaal haha. Maar zie mijn probleem op het bovenaanzicht. Daar krijg ik geen buis langs, tenzij ik de afvoer ombouw.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan kan je daar het ventiel weer op aansluiten en de andere aansluiting doorbouwen naar je badkamer.
Please state the nature of the technical emergency
We hebben die aansluiting nu gewoon verlengd. Ik heb geen 2 aansluitpunten op zolder nodig, gewoon een in de toekomstige badkamer (nu washok) is genoeg. Mocht dit niet goed blijken te werken kan ik altijd later die afvoer nog ombouwen. Kan morgen wel even een foto delen van het resultaat. Hoop gepriegel en gezaag verder, maar we zijn er bijna!edsandje schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:35:
[...]
Maak van die zij aansluiting een t-stuk.
Dan kan je daar het ventiel weer op aansluiten en de andere aansluiting doorbouwen naar je badkamer.
Helaas geen reactie gehad, maar wil zelf nog wel een keer reageren voor het nageslachtdecipherer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:15:
[...]
Helaas geen reacties, wel een kleine update van mijn kant: het vloerenbedrijf had dit nog nooit gezien en degene die kwam kijken was net zo verbaasd als ik. Hij gaf aan dat ze wel eens vering in de smeervloer zien als de ondergrond uit te zachte isolatie bestaat, maar nooit als er direct op beton gesmeerd wordt. De eigenaar heb ik over de telefoon gesproken en gaf ook aan dit niet te eerder gezien te hebben. Ondanks dat hij toch heel wat jaren ervaring heeft.
De relatie met het bedrijf is verder prima, we zijn het er over eens dat het niet acceptabel is en hij geeft steeds aan dit gewoon netjes op te willen lossen. Hij is bereid de vloer opnieuw te smeren maar is wat huiverig omdat ook hij de oorzaak niet kent.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een nieuwe smeervloer, maar hij heeft wel een punt natuurlijk. Als het nog een keer gebeurt zijn we allebei niet blij..
Er zijn hier vast meer mensen die wel eens een zandcementvloer in huis hebben laten smeren, daar heb een paar vragen aan:
- is er een folie tussen het beton en de smeervloer gebruikt, of is de smeervloer gehecht aan de betonvloer?
- hoe lang zat er tussen het smeren van de vloer en het leggen van de eindafwerking? Tegels mogen tegenwoordig bv al heel snel gelijmd worden.
- is de smeervloer de eerste tijd beschermd tegen uitdrogen door deze bv af te dekken of nat te houden?
Alvast dank
Verder is de vloer echt snaarstrak gesmeerd, ik heb een rij van 180cm op verschillende plekken door het huis op de vloer gehouden, nergens is er licht onderdoor te zien. Wat dat betreft echt vakmannen. En ik denk dat het er de vorige keer ook zo strak in gesmeerd is, maar na een tijdje kwam er dus wel op verschillende plekken licht onder de rij door, in de hoeken en precies daar waar de scheuren zat. Ik denk dus dat de vloer ook daar toen omhoog gekomen is.
Lang verhaal kort: zorg dat je zwevende smeervloer gelijkmatig (niet te snel) droogt.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Zijn we weer met een vraag. Zoals een enkeling wellicht al weet gaan we in mei de badkamer verbouwen. Nu heeft jarenlang een lekkage gespeeld vanwege slechte kitnaden/voegen (wij kwamen erachter toen we er net in woonden). Gevolg: hele dekvloer onder de badkamertegels nat.
Ik heb een loszittende tegel in de hoek weggehaald vandaag. Vochtmeter erop. 100/100 vochtigheidsniveau. In week 15 beginnen we met het sloopwerk met als doel dat we in week 19 gaan laten tegelen. Maar dan heeft het slechts een kleine 3 weken te drogen. Of zouden jullie met de vloer bijvoorbeeld al veel eerder beginnen? Heb ook wat 'hotspots' op de muur namelijk.
Wat is jullie advies?
Ik heb een loszittende tegel in de hoek weggehaald vandaag. Vochtmeter erop. 100/100 vochtigheidsniveau. In week 15 beginnen we met het sloopwerk met als doel dat we in week 19 gaan laten tegelen. Maar dan heeft het slechts een kleine 3 weken te drogen. Of zouden jullie met de vloer bijvoorbeeld al veel eerder beginnen? Heb ook wat 'hotspots' op de muur namelijk.
Wat is jullie advies?
:strip_exif()/f/image/Xf0uFRS2A3tb7PT95a7uV1An.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door ViezeVis op 24-11-2023 19:58 ]
Hoe eerder je met de vloer kunt beginnen hoe beter natuurlijk maar 3 weken droogtijd zou volgens mij afdoende moeten zijn, de vraag is wel, wat zit eronder?ViezeVis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:49:
Zijn we weer met een vraag. Zoals een enkeling wellicht al weet gaan we in mei de badkamer verbouwen. Nu heeft jarenlang een lekkage gespeeld vanwege slechte kitnaden/voegen (wij kwamen erachter toen we er net in woonden). Gevolg: hele dekvloer onder de badkamertegels nat.
Wat is jullie advies?
[Afbeelding]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/