[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 346 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Paar kleine vraagjes voor een project wat ik wil gaan doen: een modulaire werkbank. Je zal ze wel kennen van de tientallen DIY builds op YT.

Ik wil de werkbank in 3 delen gaan maken met een deel voor zaagtafel, 1 middendeel voor radiaal/afkortzaag en een vlak deel. Voor het hout ga ik gebruik maken van vuren 44x94 balken; mooi, stevig. Voor het werkblad wil ik multiplex 15 of 18 mm gebruiken.

1) Waar zouden jullie hout kopen? Gewoon Gamma kwaliteit volstaat?
2) Is het handig om een Wood Planer te gebruiken om het hout te bewerken en goed egaal te krijgen? Of is dit overkill voor de beginnende amateur?
3) Ik ga pocket hole verbindingen gebruiken en heb hiervoor een mal besteld. Nog tips om dit goed te gebruiken?

Pics enzo volgen zodra ik ga starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:19

ViezeVis

Sample Text

@basjuuhhh @TorxWorx Is een nieuwbouwhuis (2009) met breedplaatvloeren + dekvloer. En ja we zullen 't aardig verspreiden. Maakt het nog uit in welke hoedanigheid? Moet ik 't dan verspreiden over de gehele zoldervloer of gewoon langs de randen ofzo?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:22

Totaalgeflipt

De enige echte

cj1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:28:
[...]

Afgelopen vrijdag heb ik weer wat geleerd. Er zijn ook werkbroeken met kniezakken zonder klittenband.

Dergelijke werkbroeken dragen de naam vloerleggersbroek. Als je vloerbedekking legt wil je niet dat je werkbroek aan de nieuwe vloerbedekking plukt. In mijn geval wil ik niet de de broek aan de voering van mijn regenbroek kan plukken.
Heb je bij die ik adviseerde ook geen last van aangezien het klittenband zit verstopt achter de rits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:11:
@basjuuhhh @TorxWorx Is een nieuwbouwhuis (2009) met breedplaatvloeren + dekvloer. En ja we zullen 't aardig verspreiden. Maakt het nog uit in welke hoedanigheid? Moet ik 't dan verspreiden over de gehele zoldervloer of gewoon langs de randen ofzo?
In dat geval zou ik mij geen zorgen maken, heb je wel eens gezien wat ze er bij de bouw op plaatsen? Vaak complete pallets met stenen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
Precies zoals de vorige reactie aangeeft, niet teveel zorgen maken dan. Alsnog wel verspreiden voor zover het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Touwtje aan het plafond eronder plakken met een loodje eraan op de grond en kijken of die slap gaat hangen. Zo ja dan zakt je vloer ;-)
Bovenstaande ooit gedaan bij een vriend met een houten vloer die een waterbed wilde vullen.
Onder het genot van een whisky met 4 man een tijd naar het touwtje zitten staren :)

Google verteld me dat vloerbelasting minimaal iets van 300kg/m2 is dus met een beetje spreiden kom je wel uit denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Togi schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:34:
[...]

Touwtje aan het plafond eronder plakken met een loodje eraan op de grond en kijken of die slap gaat hangen. Zo ja dan zakt je vloer ;-)
Bovenstaande ooit gedaan bij een vriend met een houten vloer die een waterbed wilde vullen.
Onder het genot van een whisky met 4 man een tijd naar het touwtje zitten staren :)

Google verteld me dat vloerbelasting minimaal iets van 300kg/m2 is dus met een beetje spreiden kom je wel uit denk ik
Haha, als mijn betonnen vloer buigt heb ik denk ik ook niks meer aan 'n touwtje. Ik heb nou niet de indruk dat betron heel buigzaam is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
_ferry_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:56:
Onze (gedeelde) schoorsteen is nogal slecht. Met de storm laatst lekkage, dus alvast wat lood vervangen waar ik een scheur in zag zitten. En de goot leeggeschept.

Maar de voegen verpulveren als je er naar kijkt, stenen deels kapot gevroren, en de bovenkant is ook flink afgebrokkeld.
[Afbeelding]

Heel die schoorsteen voegen is nogal een klus, en misschien maar uitbesteden ook want het is nogal een klus. Maar die plaat er bovenop, is dat nog goed op te knappen?
Dan heb ik wellicht betere afwatering naar de zijkanten, en zakt het vocht niet zo in de stenen.
Is er een ideaal recept qua zand+cement? Ik heb nog wat cement staan, is het erg als het >1 jaar oud is? En wat voor verhouding?

Halverwege zie je natte plekken, dus het is wel duidelijk dat er vocht door de bakstenen heen gaat.
[Afbeelding]

Hopelijk is iig de lekkage verholpen, dan is de moeite van vandaag niet voor niets geweest :Y)
Je hebt kant en klare platen die je erop legt nadat je de oude hebt verwijderd.

Andere optie is om met wat houten latten een kleine bekisting te maken en nieuwe plaat te storten. Dan kan op de oude nadat je die hebt schoongemaakt en in primer hebt gezet of gewoon helemaal nieuw nadat oude is gesloopt.

Als ik naar de stenen kijk is misschien niet zo’n slecht idee om plaat te slopen en aantal rijen stenen te verwijderen, dan opnieuw opbouwen en nieuwe plaat erop te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

nokiaan958GB schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:10:
[...]

PUR is hiervoor prima geschikt.

Maar een echte serieuze klusser zet aan de buitenkant weer nieuwe hele stenen in de gevel waar het gat zat ;)
Aan de buitenkant dan, want binnen maakt het niks uit. Kalkzandsteen voor binnen sla je met een oude beitel al op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:41:
[...]
Haha, als mijn betonnen vloer buigt heb ik denk ik ook niks meer aan 'n touwtje. Ik heb nou niet de indruk dat betron heel buigzaam is :D
Kan over een span van 4.5 meter zomaar 2cm doorzakken door ouderdom na een jaar of 60. Dus dat is genoeg om je touwtje te zien hangen. Denk alleen niet dat het net zo snel terug buigt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:48:
Even een vraag, weet niet of ik hier aan het juiste adres ben.

Voor het aanschaffen van badkamertegels wil ik voorkomen dat we een prijsverhoging tegemoet gaan en de offerte vastzetten. We zouden de tegels dan in april willen laten bezorgen. Het bedrijf rekent echter 50% aanbetaling. Dat is +/- 900 euro. Ik voel me daar zelf nooit zo heel prettig bij.

Zou het een idee kunnen zijn om ruim 36 m2 60x60x1 centimeter keramische tegels en 7 m2 23x7 centimeter geglazuurde tegels op te slaan op zolder? Of wordt het dan te zwaar op zolder?
Waarom niet gewoon buiten neerzetten? Tegels kunnen wel wat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:58
Japser schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:10:
Paar kleine vraagjes voor een project wat ik wil gaan doen: een modulaire werkbank. Je zal ze wel kennen van de tientallen DIY builds op YT.

Ik wil de werkbank in 3 delen gaan maken met een deel voor zaagtafel, 1 middendeel voor radiaal/afkortzaag en een vlak deel. Voor het hout ga ik gebruik maken van vuren 44x94 balken; mooi, stevig. Voor het werkblad wil ik multiplex 15 of 18 mm gebruiken.

2) Is het handig om een Wood Planer te gebruiken om het hout te bewerken en goed egaal te krijgen? Of is dit overkill voor de beginnende amateur?
3) Ik ga pocket hole verbindingen gebruiken en heb hiervoor een mal besteld. Nog tips om dit goed te gebruiken?

Bij de houthandel kun je geschaafd vuren kopen, is goedkoper en betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

t14wo schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:08:
[...]

Waarom niet gewoon buiten neerzetten? Tegels kunnen wel wat hebben.
Regen, vocht, viezigheid... ze moeten nog tot zeker april buiten vertoeven. Ik weet niet of dat heel handig is. En bovendien vind ik de waarde ook net wat te groot O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:10:
[...]

Regen, vocht, viezigheid... ze moeten nog tot zeker april buiten vertoeven. Ik weet niet of dat heel handig is. En bovendien vind ik de waarde ook net wat te groot O-)
Hier een pallet tegels sinds maart dit jaar buiten gestaan. Niks aan het handje. Zitten sinds vorige week op de muur. Nogmaals: een badkamertegel kan gewoon buiten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

t14wo schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:19:
[...]

Hier een pallet tegels sinds maart dit jaar buiten gestaan. Niks aan het handje. Zitten sinds vorige week op de muur. Nogmaals: een badkamertegel kan gewoon buiten liggen.
Was die pallet netjes afgedekt met zeil dan ofzo? Ik kan me voorstellen dat als die tegels zanderig en vies worden dit ook niet prettig werkt voor de tegelzetter. Eventueel met invoegen dat hij zand en vuil meeneemt bijvoorbeeld.

/Overigens geloof ik best wel dat het 'kan' maar of het handig is vraag ik me even af.

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 13-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:21:
[...]

Was die pallet netjes afgedekt met zeil dan ofzo? Ik kan me voorstellen dat als die tegels zanderig en vies worden dit ook niet prettig werkt voor de tegelzetter. Eventueel met invoegen dat hij zand en vuil meeneemt bijvoorbeeld.

/Overigens geloof ik best wel dat het 'kan' maar of het handig is vraag ik me even af.
We hadden het onder het plastic waarin de pallet bezorgd werd. Was gewoon een dikke laag plastic krimpfolie. En ja, bij het naar binnen tillen van de tegels had ik een paar pakken waarvan het karton helemaal ranzig geworden was. Maar de tegels zijn uiteraard perfect.

Als je de ruimte hebt: Leg het lekker binnen neer. Scheelt ook weer slepen als de badkamer geplaatst wordt. En bij breedplaatvloeren hoef je nergens zorgen om te maken. Een volle pallet tegels kan prima op een vierkante meter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:25:
[...]

Als je de ruimte hebt: Leg het lekker binnen neer. Scheelt ook weer slepen als de badkamer geplaatst wordt. En bij breedplaatvloeren hoef je nergens zorgen om te maken. Een volle pallet tegels kan prima op een vierkante meter staan.
Ik weet niet of het heel handig is om het eerst naar zolder te slepen en daarna naar een andere etage. Naast de kans op breuk van de tegels heb je een 100% kans op breuk van je rug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:55
Hallo klussers,
Ik wil het halletje hier eens aanpakken in de komende tijd, en behalve een passende kast maken voor alle jassen, tassen, schoenen en sjalen voor de 3 dames hier in huis, wil ik ook eens kijken of ik de muren glad kan maken.
Zoals op de foto’s te zien is hebben we een grove sierpleister erop zitten. Wat is wijsheid? Alles eraf steken en opnieuw stucen?
Zie ik niet zo zitten om als eerste keer te doen met al die hoeken of valt dit mee?
Andere optie is laten zitten en met Fill & Finish of stucpasta oid in de weer.
Heb ooit dat Alabastine muurglad gebruikt en daar kon ik wel aardig mee uit de voeten.

Plafond is wel een probleem, daar laat het los. Dat moet er dus sowieso af en moet ik iets voor bedenken.

Vind het moeilijk beslissen, iemand hier tips of advies voor?
Ben gematigd handig, en vind klussen best leuk, dat scheelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYQ0QIA4KqoMnDqhdjMxNS-v2Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMPhisKgF4iSPJQaAqo853MZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCFQjn-NLDonL43y6Pq13JTCKRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StatNI852QJ4bW0MtsnknbDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc9SCQ5pzWBBYbR2EytcpSCsM6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3npVTp11v25rRo5aoKHQPdy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sethro schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:44:
[...]

Je hebt kant en klare platen die je erop legt nadat je de oude hebt verwijderd.

Andere optie is om met wat houten latten een kleine bekisting te maken en nieuwe plaat te storten. Dan kan op de oude nadat je die hebt schoongemaakt en in primer hebt gezet of gewoon helemaal nieuw nadat oude is gesloopt.

Als ik naar de stenen kijk is misschien niet zo’n slecht idee om plaat te slopen en aantal rijen stenen te verwijderen, dan opnieuw opbouwen en nieuwe plaat erop te leggen.
Met een hele plaat is het wel weer lastiger om hem op het dak te krijgen (past niet in de emmer aan een touwtje :+ ) En dan zit ik nog met de openingen voor de standpijp etc.
Maar aansmeren moet te doen zijn. Ik zie binnen via een opening in de muur dat er nog een beetje vochtdoorslag is onder het dak. Dus hopelijk zijn de weergoden mij goed gezind en is er nog een mogelijkheid zonder regen en kou. Dat scheelt hopelijk weer wat doorslag, buiten wat er nog via de voegen door kan lekken.

@Barada je kunt eens proberen met een Japans plamuurmes, daar heb ik bij mij in het toilet die zooi van de muur gestoken. Ging sneller dan opnieuw afsmeren. Maar dat varieert natuurlijk per plek.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 13-11-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik wil binnenkort een vaatwasser gaan plaatsen.Het keukenblok in van de woningbouw, dus ga daar niet in lopen boren.Ik heb nog wel ruimte in een nis, naast de wasmachine, probleem: ik heb maar èèn afvoer, en dat is die van de wasmachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN4WjwI-0mQSo_YASNxRebs6DnY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eQEenEqrnftyne1ED1mKtInQ.png?f=user_large

Die watertoevoer is denk ik wel wat op te bedenken met een een of ander y-stuk. maar de de afvoer is al schuin afgezaagd, en weet niet hoe ik dit op kan lossen. -O-

hier nog een foto van de onderkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ec0LTLrhABTHNFxhKnulBNR-Xc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X2uFMNyeX8T9ZY26cojisXm0.png?f=user_large

iemand een geniaal idee, dat ook makkelijk weer in oorspronkelijke staat is te herstellen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

mrc4nl schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:08:
Ik wil binnenkort een vaatwasser gaan plaatsen.Het keukenblok in van de woningbouw, dus ga daar niet in lopen boren.Ik heb nog wel ruimte in een nis, naast de wasmachine, probleem: ik heb maar èèn afvoer, en dat is die van de wasmachine.

[Afbeelding]

Die watertoevoer is denk ik wel wat op te bedenken met een een of ander y-stuk. maar de de afvoer is al schuin afgezaagd, en weet niet hoe ik dit op kan lossen. -O-

[Afbeelding]

iemand een geniaal idee, dat ook makkelijk weer in oorspronkelijke staat is te herstellen?
Je kunt het schuine deel afzagen, ontbramen en daar het Y-stuk op lijmen toch? Als het te kort wordt kun je met een pvc sok 'm langer maken. Hij lijkt overigens ook niet gebeugeld te zijn. Is 'ie misschien eerder afgeknapt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@mrc4nl Heb zelf een duo afvoer voor mijn wasmachine en droger gekocht. Voor dat bedrag ging ik niet eens zelf klooien :) Y-stuk erbij en je bent klaar zonder hakken of breken.

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 13-11-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon even naar de Hornbach en het zo oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/100394_20130121_172114_1.jpg

En wat betreft origineel achterlaten, hier gaat echt niemand over zeuren als jij je woning oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 13-11-2023 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Prima idee om te investeren in je tools.

Waar en welk hout je haalt maakt voor dit doel niets uit. Zelfs 2e hands hout van MP kan prima zijn. Ik gebruikte veel SLS/CLS van 38x88 mm maar jouw balkmaat is net iets sterker.
Een planer is onzin.
Je moet je realiseren dat je het werkblad en de voorkant en de ovenkant waterpas wilt hebben en je soms zelf maar een milimeter hoeft te corrigeren In dat geval kan een stukje afvalhout met de beitel klein gemaakt je heel veel schuur- of schaafwerk besparen.
Werkblad zou ik wel even goed naar kijken. Ik heb destijds 30mm mdf gekozen maar dat is een slechte beslissing geweest want het is weliswaar supersterk maar kan niet tegen water of olie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou zelf een wensen lijstje + toekomstige (verwachte) projecten doen..

zelf zit ik aan het volgende te denken maar dat is uit mijn ervaring.

je kan "Aluminium profiel 3030" pakken ipv of samen met vuren balken, hout op hout is mooi maar de alu profielen kan je ook gebruiken om te klemmen of dingen aan te hangen.

Multiplex is stevig maar vrij duur als je erin zaagt tijdens het werken. (afhankelijk van het werk wat je gaat doen) ..

Voor zagen is het prettig dat je de ruimte rondom hebt .. en bv balken van 3M kwijt kan. nu zijn we niet enorm bemeten in NL dus je werkbank fixeren is wellicht ook niet super handig..

ik ben zelf wel fan van de MFTC als je de kar en je werkbank op elkaar afstemt kan je bv binnen netjes opruimen en eventueel op andere locatie ook aan de slag ;)

MFTC moet je even in een zoekmachine gooien eventueel DIY erbij zetten ..

vooral afkorten/zagen op locatie is zoiets erg prettig.. (en als het trappen loopt in NL is een + toch?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:07
Barada schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:01:
Hallo klussers,
Ik wil het halletje hier eens aanpakken in de komende tijd, en behalve een passende kast maken voor alle jassen, tassen, schoenen en sjalen voor de 3 dames hier in huis, wil ik ook eens kijken of ik de muren glad kan maken.
Zoals op de foto’s te zien is hebben we een grove sierpleister erop zitten. Wat is wijsheid? Alles eraf steken en opnieuw stucen?
Zie ik niet zo zitten om als eerste keer te doen met al die hoeken of valt dit mee?
Heb ooit dat Alabastine muurglad gebruikt en daar kon ik wel aardig mee uit de voeten.

Plafond is wel een probleem, daar laat het los. Dat moet er dus sowieso af en moet ik iets voor bedenken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn kosten nog een belangrijk aspect? Je moet er een stuk meer opsmeren dan je zou inschatten. Kant en klare pasta is over het algemeen vrij dun, dus als je eroverheen strijkt (met spackmes, of zo'n trekker die ze soms aanraden) zie je best nog wat relief. En moet je er minimaal 1 keer extra overheen om het relief weg te werken (op zich geen probleem natuurlijk).

Ik ben geen expert maar zo heb ik het gedaan:
Ik heb zelf ook dunpleister (Fix and Finish) gebruikt, dat was een stuk goedkoper, dikker, en sterker. En dan stucpasta voor de laatste laag.

- Losse delen verwijderen en ontstoffen (met stoffer en/of vochtige doek)
- Voorstrijken
- Fix and Finish
- evt. schuren en ontstoffen
- stucpasta

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Dank voor de tips! Beetje een idee wat het moet gaan worden:

https://youtu.be/3SQlaoUbQDo?si=1Btmi9bwqc_yd9JI

Nu bezig met afmetingen en materialen uitzoeken, zal zeker nadenken over het werkblad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Hallo klussers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan even kijken hoe vast het zit
Ik wilde er hier overheen stuccen totdat ik de plint van de muur afhaalde. Deze zat gelijmd en ik trok hele plakkaten mee. Binnen 10 minuten had ik 6 meter van die zooi eraf. Op 1 stukje na stak ik het er zo af met een plamuurmes. Het kleine stukje was wat meer steek werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:10:
[...]

Bij ons hebben de tegels ook zeker een half jaar buiten gestaan, nadat ze al een jaar hebben staan wachten bij de tegelboer.
Dus opzich zou het geen probleem zijn om je tegels buiten te zetten.
Vaak komen ze op een pallet, en zetten ze met een kraan die pallet in je tuin. Dekzeil er overheen en laat de regen etc maar komen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Hallo klussers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeken zijn niet zo het probleem, daar gebruik je een hoek profiel voor met gewenste radius en dikte en daar stuc je vanaf als aanzet en is dus altijd een mooie strakke hoek en is een mooi begin punt van de rest van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
Heeft iemand tips om vuren latten die wat krom en getordeerd zijn weer recht te krijgen? Het gaat om latten van 28x37mm en ongeveer 250 cm lang. Ik heb ze nu aan elkaar geklemd met lijmklemmen, maar vraag me af 1) of dit gaat werken en 2) hoe lang ik ze moet blijven klemmen om resultaat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:42:
Heeft iemand tips om vuren latten die wat krom en getordeerd zijn weer recht te krijgen? Het gaat om latten van 28x37mm en ongeveer 250 cm lang. Ik heb ze nu aan elkaar geklemd met lijmklemmen, maar vraag me af 1) of dit gaat werken en 2) hoe lang ik ze moet blijven klemmen om resultaat te hebben.
Gaat waarschijnlijk niet werken zonder ze te stomen of dergelijke.
De spanning zit intern in het hout, die gaat er niet zomaar uit door even een dagje te klemmen...

Wat wil je er mee doen? Als je ze gaat vastschroeven tegen een muur ofzo, dan boeit het weinig, dan vangen de schroeven het wel op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

choman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:19:
[...]

Bij ons hebben de tegels ook zeker een half jaar buiten gestaan, nadat ze al een jaar hebben staan wachten bij de tegelboer.
Dus opzich zou het geen probleem zijn om je tegels buiten te zetten.
Vaak komen ze op een pallet, en zetten ze met een kraan die pallet in je tuin. Dekzeil er overheen en laat de regen etc maar komen :9
Ik heb de tegelboer nog ff gevraagd en die stelt hetzelfde. Dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Slonzo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:22:
[...]

Gaat waarschijnlijk niet werken zonder ze te stomen of dergelijke.
De spanning zit intern in het hout, die gaat er niet zomaar uit door even een dagje te klemmen...

Wat wil je er mee doen? Als je ze gaat vastschroeven tegen een muur ofzo, dan boeit het weinig, dan vangen de schroeven het wel op :)
Ik ben van plan ze te gebruiken als sierprofielen voor een kledingkast. Het idee is om ze vast te lijmen op de kopse kant van 2x18mm mdf platen. Met schroeven ben ik bang dat de kromme profielen het MDF kapot trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:50:
[...]

Ik ben van plan ze te gebruiken als sierprofielen voor een kledingkast. Het idee is om ze vast te lijmen op de kopse kant van 2x18mm mdf platen. Met schroeven ben ik bang dat de kromme profielen het MDF kapot trekken.
Dat ga je er zo niet uit krijgen.

Voor zover ik weet: buigen van hout doe je door deze te stomen in een zak/kamer, dan recht trekken en lang in deze vorm en vochtigheid houden, en dan weer lang laten drogen in een geschikte ruimte.

Nieuw recht latje kopen is veruit het makkelijkste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Zwartoog schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:57:
[...]

Dat ga je er zo niet uit krijgen.

Voor zover ik weet: buigen van hout doe je door deze te stomen in een zak/kamer, dan recht trekken en lang in deze vorm en vochtigheid houden, en dan weer lang laten drogen in een geschikte ruimte.

Nieuw recht latje kopen is veruit het makkelijkste :P
Klinkt inderdaad wel als veel werk. Nieuwe kopen is inderdaad makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:42:
Een jaar zodat het een hele vocht droog cyclus heeft gehad maar het werkt maar beperkt bijelkaar klemmen (zoals ook bundels in de winkel) wordt vooral gedaan om krom trekken te voorkomen.

goed fixeren tijdens montage is nu eigenlijk het beste. trouwens anders trekken ze toch ook op hun plek krom.

waarom moeten ze recht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:04:
Klinkt inderdaad wel als veel werk. Nieuwe kopen is inderdaad makkelijker.
Houdt er wel rekening mee dat de latjes die je koopt vaak nog wat verder zullen drogen bij jouw thuis binnen, en dus alsnog krom kunnen trekken. Bij mij trekken ze in ieder geval na een paar maanden in huis vaak nog wat (extra) krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
henkie196 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:36:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat de latjes die je koopt vaak nog wat verder zullen drogen bij jouw thuis binnen, en dus alsnog krom kunnen trekken. Bij mij trekken ze in ieder geval na een paar maanden in huis vaak nog wat (extra) krom.
Ik heb ook de indruk dat de latten bij mij thuis zijn kromgetrokken. Toen ik ze kocht was het met namelijk niet opgevallen dat ze krom waren. Dat er wat regen op is gekomen zal ook niet hebben geholpen :F . Het lijkt me dus raadzaam om ze na het kopen direct te verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:56:
Ik heb ook de indruk dat de latten bij mij thuis zijn kromgetrokken. Toen ik ze kocht was het met namelijk niet opgevallen dat ze krom waren. Dat er wat regen op is gekomen zal ook niet hebben geholpen :F . Het lijkt me dus raadzaam om ze na het kopen direct te verlijmen.
Hangt er vanaf waar je het aan verlijmd, je hebt ook kans dat het dan het geheel kromtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
henkie196 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:59:
[...]

Hangt er vanaf waar je het aan verlijmd, je hebt ook kans dat het dan het geheel kromtrekt.
Hmmm ja dat moeten we niet hebben. Ik wil het verlijmen aan de kopse kanten van mdf van 18mm dik. Ik ben een kledingkast aan het maken De zijpanelen van de kasten bestaan uit 18 mm dikke mdf-platen. De kasten staan tegen elkaar aan dus die zijpanelen zijn samen 36 mm dik. De vuren laten komen daartegen aan en vullen dus de naad op tussen de kasten. In de laten ga ik een sierprofiel frezen zodat. MDF is natuurlijk niet al te sterk dus het zou jammer zijn als de latten de panelen beschadigen door kromtrekken. De kasten zijn 2 meter hoog en daarboven komen nog kleinere kastjes van dezelfde breedte.

Even een snelle tekening waarop het hopelijk wat duidelijker is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd_z3qMuczHs0SYKZH_wRI2BhSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soJJCQ3A3l5uVha4nSWyD4Gh.jpg?f=fotoalbum_large

De rode lijnen zijn dus de vuren latten (5 verticaal en 1 horizontaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
ViezeVis schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:27:
[...]

Na 3-4 uurtjes viel 't allemaal naar beneden. Helaas nog geen resultaat geboekt. Nu maar even met azijn ingesprayd en geboend met een schuurspons.
al eens met een schraap-mesje geprobeerd wat het doet? Als je die er vlak op houd zou je alles eraf moeten kunnen schrapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

darklord007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:06:
[...]

al eens met een schraap-mesje geprobeerd wat het doet? Als je die er vlak op houd zou je alles eraf moeten kunnen schrapen
Zoals dat in dit filmpje gaat, is dan wel heel zeldzaam hoor :)
YouTube: Badkamer slopen als een baas

Met andere woorden; ik ga er vanuit dat het echt niet zo eenvoudig eraf gaat dat je met een schraapmes of breedplamuurmes je het er zo af veegt.

[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 15-11-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 07:00
Wij hebben een oude eiken dekenkist (flink formaat) gekregen, deze ben ik ni aan het schuren en wil deze straks gaan behandelen.
Het ijzer beslag wat erop zat heeft zijn roest sporen nagelaten, maar dat is er uit te schuren.
Het ijzeren beslag wil ik gaan spuiten, alleen wat te doen met de kist?
Vernissen, lakken (blank) of in de (bijen) was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
Hmmm ja dat moeten we niet hebben. Ik wil het verlijmen aan de kopse kanten van mdf van 18mm dik. Ik ben een kledingkast aan het maken De zijpanelen van de kasten bestaan uit 18 mm dikke mdf-platen. De kasten staan tegen elkaar aan dus die zijpanelen zijn samen 36 mm dik.
Gewoon lijmen en goed klemmen tijdens het drogen.
Een 36mm latje zal geen 36mm MDF kapot trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:08:
Wij hebben een oude eiken dekenkist (flink formaat) gekregen, deze ben ik ni aan het schuren en wil deze straks gaan behandelen.
Het ijzer beslag wat erop zat heeft zijn roest sporen nagelaten, maar dat is er uit te schuren.
Het ijzeren beslag wil ik gaan spuiten, alleen wat te doen met de kist?
Vernissen, lakken (blank) of in de (bijen) was?
Supermooi zo'n kist.

In de olie zetten kan ook nog.
Ikea verkoopt bijvoorbeeld olie voor hun houten aanrechtbladen.

Zou me eerst orienteren op welk kleureffect je wilt voordat je een behandeling kiest.

• Henkhuppelschot
nokiaan958GB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:44:
[...]

Supermooi zo'n kist.

In de olie zetten kan ook nog.
Ikea verkoopt bijvoorbeeld olie voor hun houten aanrechtbladen.

Zou me eerst orienteren op welk kleureffect je wilt voordat je een behandeling kiest.
Ik wil de kleur zo natuurlijk mogelijk houden, dus blanke lak of 'witte' bijenwas.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:57

Pizzalucht

Snotneus.

Onze schoorsteen is aan wat onderhoud toe, het lood zit er niet meer lekker in, sommige voegen zijn slecht, de bovenkant (die afgesmeerd is met cement) lijkt ook niet echt waterdicht meer. Hij lijkt over het algemeen vrij vochtig (zit redelijk wat mos op). Ons idee was deze dingen te laten herstellen en te laten impregneren.

We hebben een offerte laten maken en die kwam uit op 1800. Dat klinkt echt als heel veel, krijg je daar niet ook gewoon een hele nieuwe schoorsteen voor? Volgende week komt er nog iemand anders langs, ben benieuwd met wat voor offerte hij komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Pizzalucht schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:31:
Onze schoorsteen is aan wat onderhoud toe, het lood zit er niet meer lekker in, sommige voegen zijn slecht, de bovenkant (die afgesmeerd is met cement) lijkt ook niet echt waterdicht meer. Hij lijkt over het algemeen vrij vochtig (zit redelijk wat mos op). Ons idee was deze dingen te laten herstellen en te laten impregneren.

We hebben een offerte laten maken en die kwam uit op 1800. Dat klinkt echt als heel veel, krijg je daar niet ook gewoon een hele nieuwe schoorsteen voor? Volgende week komt er nog iemand anders langs, ben benieuwd met wat voor offerte hij komt...
Huur van een hoogtewerker incl transport heen en terug: 500€
Diverse materialen 200€
Voorrijkosten 100€
Kleine dag werk met 2 personen: 1000€ (voegen uitkrabben, alles reinigen, lood verwijderen, lood opnieuw aanbrengen, hervoegen, afkitten, afval afvoeren, ...)
(BTW inclusief)

1800€ is veel geld, maar als je het zo bekijkt is die prijs niet zo gek...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03

Dit is wel heel veel, maar toevallig zijn wij ook bezig met lood vervangen.. Ik heb echt hele verschillende bedragen gehoord (van 2250 ex tot 4k in) en dat gaat dan om +/- 18m strekkende meters lood vervangen. Afhankelijk van hoe je meet dus heel wat meer lood (2 hele dagen werk voor 1 man gaven ze beide aan)

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Tommie12 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:39:
[...]

Diverse materialen 200€
Voorrijkosten 100€
Kleine dag werk met 2 personen: 1000€ (voegen uitkrabben, alles reinigen, lood verwijderen, lood opnieuw aanbrengen, hervoegen, afkitten, afval afvoeren, ...)
(BTW inclusief)

Hij is verder wel heel goed bereikbaar vanaf een plat dak, dus geen hoogwerker nodig. Verwacht ook niet dat 2 man een volledige dag bezig is, eerder 1. Maargoed, als je het zo optelt loopt het wel snel op ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-09 13:46
ViezeVis schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:48:
Even een vraag, weet niet of ik hier aan het juiste adres ben.

Voor het aanschaffen van badkamertegels wil ik voorkomen dat we een prijsverhoging tegemoet gaan en de offerte vastzetten. We zouden de tegels dan in april willen laten bezorgen. Het bedrijf rekent echter 50% aanbetaling. Dat is +/- 900 euro. Ik voel me daar zelf nooit zo heel prettig bij.

Zou het een idee kunnen zijn om ruim 36 m2 60x60x1 centimeter keramische tegels en 7 m2 23x7 centimeter geglazuurde tegels op te slaan op zolder? Of wordt het dan te zwaar op zolder?
Ik had 100m2. vloertegels bijna een jaar buiten liggen, op pallets onder een (dubbel)dekzeil. Weekje voor het verwerken naar binnen gesjouwd.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Pizzalucht schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:50:
[...]

Hij is verder wel heel goed bereikbaar vanaf een plat dak, dus geen hoogwerker nodig. Verwacht ook niet dat 2 man een volledige dag bezig is, eerder 1. Maargoed, als je het zo optelt loopt het wel snel op ja.
Als de schoorsteen vochtig is en voegen kapot zijn dan is er best een kans dat ze stenen van bovenaf eraf mogen halen en het weer opnieuw erop moeten metselen. Vocht in voegen + een beetje vorst en al je stenen zitten los.

• Henkhuppelschot

Welke regio?
Bij ons is het gedaan voor (ik dacht) €500,- veel meer zal ik er niet af zitten.
Het werk wat hier gedaan is, na lekkage van de schoorsteen,:
Schoorsteen schoonmaken;
4 zijde voorzien van nieuw lood
voegen uitkrabben
opnieuw voegen
impregneren.

Voordeel bij ons is misschien wel dat hij het plat dak via een dakluik kon benaderen en dus geen hoogwerker nodig had.
Werkzaamheden zijn een paar maanden geleden uitgevoerd.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Henkhuppelschot schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:05:
[...]

Welke regio?
Bij ons is het gedaan voor (ik dacht) €500,- veel meer zal ik er niet af zitten.
Het werk wat hier gedaan is, na lekkage van de schoorsteen,:
Schoorsteen schoonmaken;
4 zijde voorzien van nieuw lood
voegen uitkrabben
opnieuw voegen
impregneren.

Voordeel bij ons is misschien wel dat hij het plat dak via een dakluik kon benaderen en dus geen hoogwerker nodig had.
Werkzaamheden zijn een paar maanden geleden uitgevoerd.
Regio Groningen. 500 euro was eigenlijk het bedrag wat ik een beetje in mijn hoofd had.
Bij ons is hij dus ook bereikbaar via plat dak, geen hoogwerker nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Caelorum schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:03:
[...]

Als de schoorsteen vochtig is en voegen kapot zijn dan is er best een kans dat ze stenen van bovenaf eraf mogen halen en het weer opnieuw erop moeten metselen. Vocht in voegen + een beetje vorst en al je stenen zitten los.
Dat is in ieder geval niet wat ze gaan doen volgens de offerte, daar hebben ze het over voegwerk bijwerken dus dat zal waarschijnlijk alleen over de slechte stukken gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Pizzalucht schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:29:
[...]

Dat is in ieder geval niet wat ze gaan doen volgens de offerte, daar hebben ze het over voegwerk bijwerken dus dat zal waarschijnlijk alleen over de slechte stukken gaan.
Ik ben hier ook met lood bezig maar het zijn gewoon cowboys. Hier (regio Utrecht) is er werk zat dus ze schrijven maar wat op. Er zijn altijd mensen (zoals hierboven :P) die denken: kom je al gauw aan. Tja, als er werk zat is dan lukt dat prima, maar ik denk zelf altijd simpel:

* Uurtarief laten we zeggen: 60 euro, x 8 uur per dag (= 500 euro)
* Wat materialen en andere kosten om hier te komen (iemand uit de buurt kost het vaak slechts 10 euro brandstof + miss 100 euro inkoop aan materiaal? Miss 200, want ex btw voor hen)
* Wat overhead / extra kosten.

Ik vraag altijd hoe lang iemand bezig is. Als hij zegt: 1 dag, dan ga ik nooit akkoord met bedragen als 1800 euro. Dat kan gewoon niet. Al maak je er 70 van, dan kan het nog niet uit..

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 16-11-2023 16:35 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Check vraag: gaat er iets mis als ik (tijdelijks) deze (wissel)schakelaar gebruik als schakelaar voor twee wandlampen die ik gelijktijdig aan of uit wil schakelen. Er is géén andere schakelaar aangesloten op het circuit. Naar beiden wandlampen loopt een zwarte draad vanuit het punt van de schakelaar.

Bruine gewoon in L
Twee zwarte allebei samen linksonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tnLIUc-7hgJMv513An7h3AVdc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPUzzx2gV9d6vqSgH2xogtoV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 16-11-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Vakwerk!

Beun de haas is hier bezig geweest :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91n0zhN3wcQxrlSKuV3T1uDHNhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYZ16Cpu4cYXmB6yru4s1NjM.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Henkhuppelschot schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:30:
[...]Ik wil de kleur zo natuurlijk mogelijk houden, dus blanke lak of 'witte' bijenwas.
Dezelfde olie gebruiken die ze in het verleden ook gebruikten, gekookte lijnolie.
Is redelijk goedkoop, makkelijk te verwerken, afgevallen druppels zijn eenvoudig schoon te maken en het spul is ook nog eens milieuvriendelijk.
Je kan het ook op metaal aanbrengen, scheelt je een hoop werk want dan hoef je niks te spuiten.
Lijnolie is ook goed voor houten snijplanken, metaal wat buiten hangt etc.
Nadeel: het verdampt na verloop van tijd (ongeveer een jaar) en dan moet je het opnieuw in de olie zetten, maar dat is met een eenmaal met lijnolie behandeld voorwerp een klein klusje (en de olie had je al, die is heel lang te bewaren).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Ken Wood schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:16:
[...]Hmmm ja dat moeten we niet hebben. Ik wil het verlijmen aan de kopse kanten van mdf van 18mm dik. Ik ben een kledingkast aan het maken De zijpanelen van de kasten bestaan uit 18 mm dikke mdf-platen. De kasten staan tegen elkaar aan dus die zijpanelen zijn samen 36 mm dik. De vuren laten komen daartegen aan en vullen dus de naad op tussen de kasten. In de laten ga ik een sierprofiel frezen zodat. MDF is natuurlijk niet al te sterk dus het zou jammer zijn als de latten de panelen beschadigen door kromtrekken. De kasten zijn 2 meter hoog en daarboven komen nog kleinere kastjes van dezelfde breedte.
Het is de zichtkant van de kast. Getordeerde en kromme latten van 2 meter lengte ga je daar nooit netjes op kunnen lijmen. Gewoon naar een goede HOUT handel gaan en daar meubel latten kopen. De troep uit de bouwmarkten wil je niet gebruiken om meubels van te bouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:59:
Vakwerk!

[Afbeelding]
Waar gaat die gemarkeerde bruine draad naartoe dan? Zie m niet bij de nul in de lasklem zitten...

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:15
Tommie12 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:39:
[...]

Diverse materialen 200€
Voorrijkosten 100€
(BTW inclusief)

Dit. Het zijn vooral begrijpelijke bedragen, al schrok ik ook toen ik voor het vervangen van een gasleiding over 10m in een vloer die al helemaal open lag ook een offerte kreeg van 1600,- ex.btw. Dat was trouwens wel echt duur dus heb ik het zelf gedaan.

Adjust non olet, plerumque...

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Koekstra schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:53:
[...]

Waar gaat die gemarkeerde bruine draad naartoe dan? Zie m niet bij de nul in de lasklem zitten...
Terug de muur in

• t14wo
Als ik het goed heb woon jij in een nieuwbouwwoning (onder eigen beheer).

Dat maakt dit gepruts nog pijnlijker.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

t14wo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:15:
[...]

Als ik het goed heb woon jij in een nieuwbouwwoning (onder eigen beheer).

Dat maakt dit gepruts nog pijnlijker.
Dit is gelukkig niet bij mij maar deze kwam ik tegen bij één van onze klanten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
Toppe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:59:
Vakwerk!

[Afbeelding]
"Maar er zit toch een tapie omheen?" :N

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
ID-College schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:35:
[...]

Ik ben hier ook met lood bezig maar het zijn gewoon cowboys. Hier (regio Utrecht) is er werk zat dus ze schrijven maar wat op. Er zijn altijd mensen (zoals hierboven :P) die denken: kom je al gauw aan. Tja, als er werk zat is dan lukt dat prima, maar ik denk zelf altijd simpel:

* Uurtarief laten we zeggen: 60 euro, x 8 uur per dag (= 500 euro)
* Wat materialen en andere kosten om hier te komen (iemand uit de buurt kost het vaak slechts 10 euro brandstof + miss 100 euro inkoop aan materiaal? Miss 200, want ex btw voor hen)
* Wat overhead / extra kosten.

Ik vraag altijd hoe lang iemand bezig is. Als hij zegt: 1 dag, dan ga ik nooit akkoord met bedragen als 1800 euro. Dat kan gewoon niet. Al maak je er 70 van, dan kan het nog niet uit..
Als het allemaal makkelijk bereikbaar is, dan kan het met 1 mannetje en is het wat goedkoper.
Maar voor sommige dingen moet je gewoon met 2 zijn, en ja, die 2 zijn niet de hele tijd 100% actief.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ID-College
Tommie12 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:15:
[...]

Als het allemaal makkelijk bereikbaar is, dan kan het met 1 mannetje en is het wat goedkoper.
Maar voor sommige dingen moet je gewoon met 2 zijn, en ja, die 2 zijn niet de hele tijd 100% actief.
Ik heb er onlangs best wat over de vloer gehad en pakken allemaal een ladder (of gaan via de dakkapel naar buiten). Tuurlijk verschilt dat per woning, en ik begreep dat er 2 man moeten zijn vanuit wetgeving. Weet niet of dat klopt maar dat heb je met de kruipruimte ook. Daar moeten er ook 2 zijn, voor het geval dat..

Leuk bedacht, maar maakt het dus wel 2x zo duur voor jou als consument, en het is allemaal al zo duur.. je moet dus net de bedrijfjes vinden die daar wat soepeler mee omgaan, anders ben je idd het dubbele kwijt.. of iemand vraagt gewoon een belachelijk bedrag en hoopt op t beste :) meer offertes en uitvragen dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

1nsane schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:55:
[...]

Dit. Het zijn vooral begrijpelijke bedragen, al schrok ik ook toen ik voor het vervangen van een gasleiding over 10m in een vloer die al helemaal open lag ook een offerte kreeg van 1600,- ex.btw. Dat was trouwens wel echt duur dus heb ik het zelf gedaan.
Dat zijn gewoon kl*tejobs om tussendoor te doen. Veel administratie voor weinig opbrengst, dus tellen ze hard door. En dan nog wat risico incalculeren, want de kleine klanten doen meestal het moeilijkste.
Die willen gewoon langlopende opdrachten en hebben de macht om door te rekenen voor iets wat ze niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
3_s schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:10:
[...]

Dat zijn gewoon kl*tejobs om tussendoor te doen. Veel administratie voor weinig opbrengst, dus tellen ze hard door. En dan nog wat risico incalculeren, want de kleine klanten doen meestal het moeilijkste.
Die willen gewoon langlopende opdrachten en hebben de macht om door te rekenen voor iets wat ze niet willen.
Dat laatste klopt, de rest niet echt.

klotejobs -> neuh
veel administratie -> neuh
weinig opbrengst -> verdisconteerd in uurtarief
moeilijke klanten -> daar weet men prima mee om te gaan, kleine minderheid die echt moeilijk is met bv betalen
langlopende opdrachten -> lager tarief

Als ik mijn CV-man nu een appje stuur met een duidelijke foto en vraag dan vermoed ik dat ik binnen een week voor een fatsoenlijke prijs de genoemde gasleiding zou hebben.

En zo heb je wel meer kansen als je lokale zelfsstandigen benadert. In principe is elke zelfstandige geinteresserd in een klus van een (halve) dag. De eerder genoemde prijs is gewoon met de vork geschreven.

Het probleem zit 'm in de acquisitie: veel ondernemers geven opportunistische offertes af, veel klanten vragen (onder andere daarom) veel offertes op. Dat maakt de markt inefficient, maar ook weer niet overdreven want de gemiddelde vakman spendeert niet teveel tijd aan een prijsopgave voor kleine klussen: even kijken en vlot een prijsopgave in de mail/app.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:14
Ik heb een hydra haag met hardhouten palen waar 1 paal van gebroken is. Nu heb ik dit van het voorjaar opgelost door een aluminium strip te bevestigen tussen de (gebroken) hardhouten paal en de paal van de schommel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAxURa8PhCpBsuQKoLahE1uROxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/167P3zgbO3ffDyrah7eFYz1H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQfCTr0oW4F6_gqG5eS07f9gqYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp8bAuCk3oXIqj9v5GsndOmJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit werkte goed tot de afgelopen storm (aluminium is natuurlijk niet sterk genoeg maar het werkte voor een tijdje, ik had het nog liggen en ik heb geen zin om de hele paal te vervangen :)). Ik ben nu op zoek naar een sterkere oplossing die ik eigenlijk zo goed als kant en klaar in de bouwmarkt kan halen. Iemand een idee hiervoor? De palen staan niet naast elkaar dus ik heb iets nodig wat ik deels op maat af kan stellen onder een bepaalde hoek...

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

hk12nl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:50:
Ik heb een hydra haag met hardhouten palen waar 1 paal van gebroken is. Nu heb ik dit van het voorjaar opgelost door een aluminium strip te bevestigen tussen de (gebroken) hardhouten paal en de paal van de schommel:
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit werkte goed tot de afgelopen storm (aluminium is natuurlijk niet sterk genoeg maar het werkte voor een tijdje, ik had het nog liggen en ik heb geen zin om de hele paal te vervangen :)). Ik ben nu op zoek naar een sterkere oplossing die ik eigenlijk zo goed als kant en klaar in de bouwmarkt kan halen. Iemand een idee hiervoor? De palen staan niet naast elkaar dus ik heb iets nodig wat ik deels op maat af kan stellen onder een bepaalde hoek...
Montageband bij een willekeurige bouwmarkt halen?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
TGEN schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:57:
[...]

Montageband bij een willekeurige bouwmarkt halen?
Is een optie. Nog niet aan gedacht, thx! Echter wil ik dat hij zowel naar binnen als naar buiten steun krijgt dus ik denk dan zelf toch aan iets 'stijvers'.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

hk12nl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:59:
[...]

Is een optie. Nog niet aan gedacht, thx! Echter wil ik dat hij zowel naar binnen als naar buiten steun krijgt dus ik denk dan zelf toch aan iets 'stijvers'.
Een (hardhouten) regel op maat zagen en tussen de palen bevestigen? Eventueel met de montageband om torsie op te vangen. Het beste is natuurlijk om de paal te vervangen ;).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

Rukapul schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:26:
[...]

Dat laatste klopt, de rest niet echt.

klotejobs -> neuh
veel administratie -> neuh
weinig opbrengst -> verdisconteerd in uurtarief
moeilijke klanten -> daar weet men prima mee om te gaan, kleine minderheid die echt moeilijk is met bv betalen
langlopende opdrachten -> lager tarief

Als ik mijn CV-man nu een appje stuur met een duidelijke foto en vraag dan vermoed ik dat ik binnen een week voor een fatsoenlijke prijs de genoemde gasleiding zou hebben.

En zo heb je wel meer kansen als je lokale zelfsstandigen benadert. In principe is elke zelfstandige geinteresserd in een klus van een (halve) dag. De eerder genoemde prijs is gewoon met de vork geschreven.

Het probleem zit 'm in de acquisitie: veel ondernemers geven opportunistische offertes af, veel klanten vragen (onder andere daarom) veel offertes op. Dat maakt de markt inefficient, maar ook weer niet overdreven want de gemiddelde vakman spendeert niet teveel tijd aan een prijsopgave voor kleine klussen: even kijken en vlot een prijsopgave in de mail/app.
Als jij op deze moment een vakman binnen de week een dag kan komen laten werken, zou ik twijfelen of het wel een vakman is.

Al die kleine werkjes brengen relatief weinig op (en is dikwijls niet meer dan een ander z'n rommel opkuisen). Dus wordt daar een hoger tarief opgezet. Als de klant dan toch wil doorgaan, is het de moeite om er voor te rijden.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Analamoebe
Het grote klussen hier nadert zijn einde, tijd voor wat voor/na foto's

De hal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIRd8IjqV-m8MQYHyAOGfz6JRkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbm5xufev7K3pImEe4qcPa2x.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4hQL4kkuzLzw22cyNUJWhSjLa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzVoOom2lPzAxX6FM4s7tzZW.jpg?f=fotoalbum_large

De keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQOMwlUS4pP1BCP-rvNjtXDJeEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZXDGJfVv6JVkmmhuM2JiqvD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3MYnm2_X80-LTISfOxjlRDHDYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efZdhXjdD2jrrMHmngQDmCbl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46noxwwhgKpb6Tm984rU6qhI2JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvmPXzkbzOwsSlTMJ4ZrDDYT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZezFFXpsUuxgwUTp4VlYEYgA4WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhayPactFQsM9LzSBtyIr4DQ.jpg?f=fotoalbum_large

Eetkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOWETMx8Mho5FDt1wPxiMONuGRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnGdO54ujlARcLtXRpltoYes.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYYiHc4g9ZjbDL402zXRQ5D7E6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRUWvFo7T0KjtmnBS3S1rvIa.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xPEs_ojKZ9EownsPHJZRCXp1ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zefSNlBNnYhzfQu36TD1GW8E.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqy3HWNbMoW9phBdfhxHuMSx2FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eoChxBBoBLwbtwOt9zqxry2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hebben we wat kozijnen vervangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii30mVaM5YCR-smF8qa8I-mQ08U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj92AxJJi2spdU6idQc8yKVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reThK3ENBlbygnL-7YCLqUP2m6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uwBEpGbD8DnXNEAysT5qsH9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9kJPNK9IdOBnqx0sD3qA0rrVkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imormoeyV4XBWxVlw7y46rGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZWLlnF90XgQ6ldvXo_5DNmvyKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opmWEzNAewNGlV7GdRZkE4be.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AMQPJi2UCpL0Qu_Oo9Gc8-COro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfPYpUP1DEpi29DAsqmoDoPe.jpg?f=fotoalbum_large

En dan wat random plaatjes...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4l3lRbeAquUE90pYTnjejfqsh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXcz9Qpyuwowq0eSCXgTnKBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8gNRn9DnlPj_FHljOc16iQWXqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fp3TLva3HAoRkfhLJAGaQcjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN3GA1VTKWJWh4uxXDQc31ZUolg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlKdV6UnJJZxix1mD6bvIUVq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blZyQFFzzHQqGgT7_CdJp5W3XMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6LtFDzX13YnWJU8dMmCULic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKJvJ3hJAO1ya_CGWQbhl2_Jpt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avaN1ySElhRnCx004uBOtMF8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x4mYyRLKf1_AieofJZLdaoQ6UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GAFNCByxE4wXde6qCyaIol0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzK-NMg0cVcnWccGmRCm4N8omyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFn3gVKEzTvPYXT8AvogsyPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4e4HYbLYOBmqroKvIdCEs_VuVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFvAeSTrcqaonVlfygdfjBVU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVGtXv92ES8kBZeEbgtqc3YuB9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbBqDkJ524VyAsV1i5A2ebmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhQN5bDxaAyzeLRW84xpei4ufNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoLJVqRPqN0U9XrrM7t8N9kc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-l_sDxe-P7TPBSONU14LeraZKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JByV06ztn7Wd16QYFebbcyc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz6y5u4XwADghI1uGUMWbKFi1SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXoFXmlEx3yMvhoEAB2mRIsI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vmzXTz07ADuKuur3l81pPKO0Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3pJM8obbWq1lbAnBqTgbCBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u-KxAANGJQQCUgGWTHulXCJ5aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5vlV9OWVkykjmCc2oaIaSjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du5a4sVVlUxYI_wptsph1d5xHKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZQW8UiFk4Ipb89n0SGYGdWd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS5r0UX4S7G-go9qE3_w05T75xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs8sQquqO0FDrb42zVR9JP2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCEzpP5C5AheVkd0VOiFIAsxTz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6STkExZtsR3Uohd6YjLBTSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx6esXH59aHUK-TKyqHPmSjdT0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xNvKWO3vLMNadZNPZh9DWLe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV1ebsyV7gpAf95_-sjLpycdFa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWRlzQRROOyPTnGkDuldsKZz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W8i4-GF0MLffnjCq1hD1bOeZdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbX36GPTFo6pYeXVw29ajNUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu-DviijsNNwnM9T-O6UWUQ8jls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJCuk6gqPqeWcC3RHcG92kCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9iutTIKDB0MMia4uoHAHq5Bdus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMRgAwXNGXItKrMGiPt49zv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZfeo9M5SATgyvA_G5O6kg9ssqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EaY0631ldRFOzeTdHCiNp2h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUgTk6N6IrvzB70NeUgpWqAj6t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mjj39vQD5sM8bW1tK1ipWbSl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IteqVMHcHkI3dex7bpjXU202pa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pALosoBbFdMQBOjWlDQRuaGr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9itrcrkpKxwUQLwzX3sbL9yyqkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX37TGEMbGQMO0up0TJVkWO0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wD2h1_jbN_sgtNiXqvDzcx2MQCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZPlsRieV5xXaiKO7cuV475i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCS5ltBvLjSDFJYu523qP7Ray7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ymtb9VGBEToJui2WOOQPwFE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyJyagc6HZnvXxkdEm-QC6DOmc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXvmChveaHG9SpBNzwEffJXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff9LYBLjpDcJi15ty_cn86d8NGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD7XZF2oS14SrYo5WX6gkrhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIvrwJQ1yNQgUMHF-aDxhnMrszY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGu2p6uNP8I5iwjV9adzmF5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYHBMhlobKOF3aA9EnkfeSi5TRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu7epGoYMVeWCyW87rcuoQhO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGeYLYuzjN5bfRTEDq9cp26xqxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXk2VPVA1Jy84P8Mmt1FXCg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hgr-78P8GOAlUSDD3Ub5rbVvhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A28nvWZh41EzFEMdv9ADDt21.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de spam :P

Het dressoir op de foto's is een oude kast van oma die we al jaren meeslepen. Nu gaat hij eindelijk hergebruikt worden. Ik heb hem omgebouwd tot wastafelmeubel. Hij is inmiddels gestraald en staat afgedekt in de kelder, te wachten op het moment dat ik de badkamer ga verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 20:59
Bij mij thuis is recent een stuk uitgebouwd. Wanden zijn afgewerkt met gipsplaten en deze zijn sausklaar gestuukt. De laatste wanden zijn 3 weken geleden gestuukt. Alles droogt dus al minimaal 3 weken. De wanden lijken egaal wit en droog.

Voor de zekerheid heb ik voor 2 tientjes een vochtmeter gekocht omdat ik de wanden wil gaan voorstrijken. Deze meet een vochtpercentage tussen de 6,5 en 7%. Betekent dit dat de wanden nog steeds te vochtig zijn om te schilderen? De tijd begint namelijk wel wat te dringen aangezien ik het schilderen klaar wil hebben voordat de nieuwe vloeren geplaatst worden. Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:26
Analamoebe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:17:

De hal:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De keuken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eetkamer
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Woonkamer
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het dressoir op de foto's is een oude kast van oma die we al jaren meeslepen. Nu gaat hij eindelijk hergebruikt worden. Ik heb hem omgebouwd tot wastafelmeubel. Hij is inmiddels gestraald en staat afgedekt in de kelder, te wachten op het moment dat ik de badkamer ga verbouwen.
Lekker gedaan hoor! Weer lekker bij de tijd nu :D
Onbegrijpelijk dat verlaagde plafond van de vorige eigenaar. Ziet er zoveel beter uit met die balken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:26
OosterF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:21:
Bij mij thuis is recent een stuk uitgebouwd. Wanden zijn afgewerkt met gipsplaten en deze zijn sausklaar gestuukt. De laatste wanden zijn 3 weken geleden gestuukt. Alles droogt dus al minimaal 3 weken. De wanden lijken egaal wit en droog.

Voor de zekerheid heb ik voor 2 tientjes een vochtmeter gekocht omdat ik de wanden wil gaan voorstrijken. Deze meet een vochtpercentage tussen de 6,5 en 7%. Betekent dit dat de wanden nog steeds te vochtig zijn om te schilderen? De tijd begint namelijk wel wat te dringen aangezien ik het schilderen klaar wil hebben voordat de nieuwe vloeren geplaatst worden. Iemand ervaring?
Een snelle hit op google laat als maximale vochtpercenage 2% zien.
Ik neem aan dat je dit ook hebt opgezocht? Je kan nu natuurlijk wel gaan schilderen omdat een willekeurige tweaker zegt dat dit kan, maar meerdere internetbronnen zou ik meer vertrouwen.

Alternatief kan je natuurlijk een betere/geijkte vochtmeter huren of lenen ergens.
Hoe betrouwbaar dat ding van 2 tientjes is... geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Renzzie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:21:
[...]

Lekker gedaan hoor! Weer lekker bij de tijd nu :D
Onbegrijpelijk dat verlaagde plafond van de vorige eigenaar. Ziet er zoveel beter uit met die balken!
Dat was geen verlaagd plafond :P
Dit huis is van 1968 en staat in Duitsland, de opbouw van de zoldervloer is als volgt:
(de thermische schil ligt t.p.v. de zoldervloer, dit is een semi-bungalow)
-vloerplanken
-sporenkap met isolatie tussen de vloerbalken
-40mm houtwolcementplaat
-schrootjes of lucht

Wij hadden initieel het plan de oerlelijke strokenplafonds er uit te halen en een nieuw gipsplafond te maken.
Toe we echter de stroken eruit haalden, kwamen er schrootjes (bruin!) tevoorschijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8jYOCApHaOlapvNxkgfg1ZxOSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4iwuxniXRHwmG2frqCBZzL4.jpg?f=fotoalbum_largeAangezien mijn vrouw van het "landelijke" interieur is, zou een balkenplafond in combinatie met die schrootjes hét mooiste zijn.
Ik heb dus balken van 80x180 onder de schrootjes gemaakt. Deze balken zitten ter plaatse van de sporen van de kap en zijn van bovenaf mat 30cm lange schroeven door de sporen geschroefd. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Analamoebe op 17-11-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
@Renzzie bedankt voor je reactie. Die 2% had ik inderdaad ook gevonden. Net als dat ik bronnen vond die schrijven dat je moet wachten tot alles egaal wit is. Ik ben daarom wat twijfelend in hoeverre die 2% normaliter gehanteerd wordt. Is alles daarboven een gok? Bladert de verf er direct af bij een hoger percentage? Of komt alles wel goed als het egaal wit is? Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die wel vaker versgestuukte wanden hebben geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
2% is extreem laag. Veel lager dan een normale muur.

Wat je kunt doen is de vochtmeter ter referentie op een andere (gestucte) muur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Simpel maar erg goed idee @Rukapul. Een plafond dat 2 jaar geleden gestuukt is geeft 8%. Een hoekje van een andere muur met weinig luchtstroming geeft zelfs 12%. Ik durf het nu wel aan. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

De hal:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De keuken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eetkamer
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Woonkamer
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi werk! Alle smaakgevoelige zaken daargelaten zou ik alleen wat warmer licht in de hal aanraden (tenzij de foto een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
TGEN schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:10:
[...]

Mooi werk! Alle smaakgevoelige zaken daargelaten zou ik alleen wat warmer licht in de hal aanraden (tenzij de foto een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid).
Dank! Dat geeft inderdaad een vertekend beeld. Ook was ik hier nog aan het spelen met de sterkte en inmiddels is er een mooi warm sfeertje in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:11
Mooi hoor, fantastische verbetering! Knap dat je door het oude interieur heen de potentie hebt weten te zien.

Heb je nog overwogen om vloerverwarming te nemen? Bij zo'n ingrijpende verbouwing had ik dat persoonlijk wel gedaan. Had een paar lastige radiatoren gescheeld, zoals in de gang of tegen de pui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
Klein vraagje, ben bezig met het dak isoleren en wil een paar cv leidingen omleggen zodat deze voor de isolatie lopen. Stuk makkelijker om later bij te komen en scheelt me een aantal doorvoeren door de klimaatfolie etc. Momenteel zitten er T stukken van 2x22mm en een aftakking van 15mm (die ga ik verleggen). Ik kan de 15mm leiding afzagen en een eindkap opzetten, of de T stukken vervangen voor 22mm kniekoppelingen. Voor dat laatste moeten de oude koppelingen los zitten er gok ik al een jaar of 45.
Wat is de kans dat ik een koppeling direct op de oude 22mm leidingen kan zetten? ben nooit zo’n fan van de oude knelringen erafzagen en dan krassen op dat punt krijgen met kans op lekkage, en kan de leidingen niet makkelijk vervangen op dat punt. Qua risico is afdoppen misschien beter maar netjes gezien zijn kniekoppelingen mooier natuurlijk, niet dat je ooit weer gaat zien. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:27
Samoht93 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:27:
Klein vraagje, ben bezig met het dak isoleren en wil een paar cv leidingen omleggen zodat deze voor de isolatie lopen. Stuk makkelijker om later bij te komen en scheelt me een aantal doorvoeren door de klimaatfolie etc. Momenteel zitten er T stukken van 2x22mm en een aftakking van 15mm (die ga ik verleggen). Ik kan de 15mm leiding afzagen en een eindkap opzetten, of de T stukken vervangen voor 22mm kniekoppelingen. Voor dat laatste moeten de oude koppelingen los zitten er gok ik al een jaar of 45.
Wat is de kans dat ik een koppeling direct op de oude 22mm leidingen kan zetten? ben nooit zo’n fan van de oude knelringen erafzagen en dan krassen op dat punt krijgen met kans op lekkage, en kan de leidingen niet makkelijk vervangen op dat punt. Qua risico is afdoppen misschien beter maar netjes gezien zijn kniekoppelingen mooier natuurlijk, niet dat je ooit weer gaat zien. |:(
Koop twee rechte koppelingen en 20cm leiding. Haal je t-stuk inclusief de knelringen eruit, zaag de 20cm op maat en klem deze op de beide uiteinden

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
ben nooit zo’n fan van de oude knelringen erafzagen en dan krassen op dat punt krijgen met kans op lekkage
Ik heb dat al een aantal keer (voorzichtig) gedaan. Nooit problemen gehad. Als je beetje voorzichtig te werk gaat moet het jou dus wel ook wel lukken lijkt me?
Maar, garantie is beperkt tot mijn eigen klussen en ervaring tot nu toe >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
Saint2Saint schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:41:
[...]

Koop twee rechte koppelingen en 20cm leiding. Haal je t-stuk inclusief de knelringen eruit, zaag de 20cm op maat en klem deze op de beide uiteinden
Als de leiding recht zou doorlopen zou dat de netste oplossing zijn idd. In dit geval is de aanvoer 22mm, gaat de 15mm naar rechts en naar links de andere 22mm die dan een 3cm stukje buis heeft en dan direct met een kniekoppeling naar beneden gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
[Afbeelding][Afbeelding]

Gewoon zin maken om de paal te vervangen :? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:37
[Afbeelding][Afbeelding]

Als je die gebroken paal vrijmaakt van klimop door van boven naar beneden de klimop die op de paal zit door te knippen aan beide zijden.
Kan je de klimop meestal wel wegklappen.
Zoniet knip je de paal gewoon vrij.

Dan onderin de paal een gat boren waar een hefboom in past (stalen pijp) en de paal eruit wrikken.
je kan ook een blokje hout op de paal vastschroeven waaronder je een balk als hefboom kan doen. De hefboom op een stapeltje stenen dichtbij de paal laten steunen en dan op het lange eind omlaag drukken.

Zo haal je de oude paal eruit en kan je de nieuwe plaatsen in het oude gat.

Klimop weer terugklappen, of een 2 tal jonge neerzetten.

Dikke kans dat het aankomend voorjaar al weer dicht gegroeid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom knelringen eraf zagen met risico op krassen? Voor hetzelfde geld laat je ze zitten en knel je ze zonder problemen weer vast. En anders niet zagen maar even opzoeken hoe je ze eraf tikt. Geloof iets van rondom erop kloppen en dan baco erachter en eraf tikken.

Ik heb bij het isoleren van het dak 10+m CV leiding een cm of 10 naar binnen gehaald. Prima gelukt. Enige wat ik meteen mee had moeten nemen was de 10m aanpassen zodat het beter zou kunnen werken. 30-40 jaar oude knel kun je typisch prima los krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
FRANQ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:30:
[...]

Als je die gebroken paal vrijmaakt van klimop door van boven naar beneden de klimop die op de paal zit door te knippen aan beide zijden.
Kan je de klimop meestal wel wegklappen.
Zoniet knip je de paal gewoon vrij.

Dan onderin de paal een gat boren waar een hefboom in past (stalen pijp) en de paal eruit wrikken.
je kan ook een blokje hout op de paal vastschroeven waaronder je een balk als hefboom kan doen. De hefboom op een stapeltje stenen dichtbij de paal laten steunen en dan op het lange eind omlaag drukken.

Zo haal je de oude paal eruit en kan je de nieuwe plaatsen in het oude gat.

Klimop weer terugklappen, of een 2 tal jonge neerzetten.

Dikke kans dat het aankomend voorjaar al weer dicht gegroeid is.
Thx voor de tips! Dit wordt een mooi klusje voor het voorjaar. Ik zal hem nu vastzetten met een balk en montageband. En dan van het voorjaar ga ik het op deze manier aanpakken! d:)b

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vorig weekend weer een leuke ontdekking gedaan.

Ik heb een 150L 3F boiler weggehaald die we toch niet gebruiken. Stond alleen maar plaats in te nemen & gewicht bij te dragen op een al relatief zwaar belast punt. Weghalen ging vlot; kranen dichtgezet, pex leidingen doorgeknipt & met wat fittingen die ik had liggen een kraantje eraan gezet zodat ik 'm kon laten leeglopen met de tuinslang. Dat ging me echter wat te traag dus even de compressor eraan geMacguyver'd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HDBH0XjEn8t-O4WOwIZ_L9KgQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrT9GVFuEvHgg6aIzZHIjOhO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0TjHjhEaghiEWmzQfQPYKBTpDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JJH4e8SRnkO72PXXzmx67MG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxSrrXnAEV7ns8gAMtwD6OM6BFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9QrYcIERXdsSQwpqyplS0jd.jpg?f=fotoalbum_tile

We hebben deze boiler zelf nooit gebruikt omdat we een zonneboiler hebben. De vorige eigenaars hebben 'm laten staan "voor als er iemand kwam logeren". Maar goed, bij het afkoppelen van de elektriciteit ben ik eerst heel wit getrokken, en dan heel erg blij geworden dat we 'm nooit aangezet hebben. Kijk zelf maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eKSlOJ1jH0wbi-If8IgfWPXmSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pj4NvNJyFRFML3xvLAzOo6RU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf7HYWuqjZHxZiSP1_Bihi4WL8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CZ18hqi0nm839e8kpIrnYtG.jpg?f=fotoalbum_large

:o :'( 8)7

De boiler was aangesloten op het goedkopere 'exclusief nacht' circuit, dat vroeger in België populair was om 's nachts van de grote overschotten kernenergie af te raken. Dus kwestie van tijd tot je huis afbrandt terwijl je lekker ligt te slapen :X

Ohja, en de aarding lag er ook gewoon lekker los naast te bengelen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F87Wah-JxhKnHmnY-zeTQtBnLCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QR5T1eUp1pxoLXFFAKIydjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, het ding is weg, ik heb weer plaats om op termijn een warmtepompboiler bij te plaatsen :9 De zonneboiler doet amper wat in de winter, dus dan moet het resistief COP 1 element telkens aan... Maar voorlopig heb ik het nog warm genoeg van deze ontdekking :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:28
@Slonzo Daar staat de oude rubberkabel om bekend, na een jaar of 30 begint het te verkruimelen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

habbekrats schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:25:
@Slonzo Daar staat de oude rubberkabel om bekend, na een jaar of 30 begint het te verkruimelen.
De buitenmantel begon inderdaad te versterven, 2 aders waren nog perfect, de andere 2 quasi weg :? Ik vermoed eigenlijk dat die 2 aders eens overhit geraakt zijn, want wat er nog van overschoot zag er anders uit dan de 2 goede + de wartel was vervormd (je ziet het ook op de foto waar de kabel nog aangesloten is). Het lijkt ook geen echt koper te zijn.

De boiler is van 2017, dus hij is toen sowieso opnieuw aangesloten met een kabel die wsl al half rot was, met hogere weerstand want geen koper, en zonder adereindhulsjes. Doet je je toch afvragen wat voor ver(r)assingen je nog te wachten staan in je huis :) Alles om een tientje te besparen hè.

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 18-11-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
inquestos schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:21:
[...]

Zijn kosten nog een belangrijk aspect? Je moet er een stuk meer opsmeren dan je zou inschatten. Kant en klare pasta is over het algemeen vrij dun, dus als je eroverheen strijkt (met spackmes, of zo'n trekker die ze soms aanraden) zie je best nog wat relief. En moet je er minimaal 1 keer extra overheen om het relief weg te werken (op zich geen probleem natuurlijk).

Ik ben geen expert maar zo heb ik het gedaan:
Ik heb zelf ook dunpleister (Fix and Finish) gebruikt, dat was een stuk goedkoper, dikker, en sterker. En dan stucpasta voor de laatste laag.

- Losse delen verwijderen en ontstoffen (met stoffer en/of vochtige doek)
- Voorstrijken
- Fix and Finish
- evt. schuren en ontstoffen
- stucpasta
Waarom gebruik je stucpasta na de Fix and Finish? Ik eindig meestal met een Fix and Finish. Mochten er dan nog wat oneffenheden zijn, dan pak ik een pot Knauff Renoband (wat volgens mij ook een soort stucpasta is).

In mijn vocabulaire is een stucpasta een kant-en-klare vorm van stuc. Waarbij een Renoband weer een product is voor kleine oneffenheden snel bijwerken, een stucpasta zoals die van Knauff meer een alternatief is voor MP75, Goldband etc.

Heb vaak gestuct, met verschillende laagdiktes, verschillende producten etc. en ik raak altijd weer in de war als ik weer eens wat stucwerk heb wat nou het handigste / beste is.

Bij nieuw stucwerk zoals op stucplaten gebruik ik meestal eerst MP75, dan fix and finish.
Moet het tegen water kunnen? --> Cementstuc
Alleen een dun laagje, bv. over een muur waar Granol/structuur opzit om het glad te maken --> Alleen fix / finish.

Kleine putjes daarna met Renoband. Moet ik veel doen --> dan maak ik weer wat Fix/Finish aan.

Oh ja, en altijd even voorstrijken. Heb de vorige keren veelal gebruik gemaakt van Flevopol. Zuigen opheffen --> Flevopol met 3 delen water geloof ik. Wil ik juist een hechtlaag ---> Flevopol, wat water, en brekerzand/voegzand (wat ik heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Wij willen de afdekraam van onze 2-voudige WCD/schakel-combi vervangen met een zwarte variant (is nu wit).

Wat we nu hebben is een Busch-Jaeger afdekraam uit de lijn Busch-balance SI, om precies te zijn: Busch-Jaeger 1722-914 Busch-balance SI Afdekraam 2-voudig Wit

De Busch-balance SI lijn heeft helaas niks in het zwart. De Future Linear lijn heeft wel zwarte elementen, namelijk: Busch-Jaeger 1722-885K Future Linear 2-voudig afdekraam Zwart mat

Kan ik deze 1-op-1 vervangen? Of moet ik direct alles vervangen? Daarmee doel ik op de schakel unit zelf en de WCD.

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 346 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/