[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:22

ViezeVis

Sample Text

Mvd1981 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:59:
[...]

Graag gedaan!CD60/27 is inderdaad voldoende in jouw opzet, je gaat geen zelfdragende plafonds bouwen die een grote overspanning hebben met een zwaar gewicht :) 30cm tussenruimte is op zich wel dicht op elkaar. Je zou kunnen kijken of 60cm mogelijk is, zeker als je twee lagen kruislings op elkaar monteert. Ik ga er van uit dat jouw plafondmateriaal niet zwaarder is dan een standaard 12.5mm Diamond Board plaat van Knauf.

Als je 1 laag direct op de balken monteert zou dat ook prima zijn, ik begrijp dat je wellicht iets minder vlak uitkomt (volgens de handleiding), maar goed, wellicht dat je nog iets met wigjes kan doen als je echt slecht uitkomt. Vooral een goede waterpas of laser gebruiken om de uitlijning goed te krijgen!

Weet je zeker dat het gewicht van de
Volgens de montagehandleiding is de bevestigingsafstand 30 cm hart tot hart. Gewicht van de panelen is 2,6 kg per m2. Dus zeg max 4m2 à 10 kg. Dat beantwoord dan je 1e vermoeden :).

De bedoeling is dat ik een plafondprofiel U27/30 (NR 1) gebruik voor langs de wanden. Het plafondprofiel C60/27 (NR 2) schuif ik daar dan in. Vervolgens bevestig ik de C60/26 (Nr 2) aan het plafond met een Metal Stud Directhanger. En inderdaad, even met een 360 kruislijnlaser ervoor zorgen dat in ieder geval die plafondprofielen U27/30 (Nr 1) waterpas hangen. Minimaal verschil valt dan echt niet meer op. Het zijn maar kleine afstanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG24j7XAyK7gqrl9TAHG7ZRi7j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLFD1Q5xjy6h9wSuUfp4rnXP.png?f=fotoalbum_large

Ik kon zo in het handboek niet direct vinden om de hoeveel cm ze geplaatst moeten worden maar gezien het gewicht denk ik dat misschien 3 genoeg is per balk van 2 meter.

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 01-11-2023 14:29 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
ViezeVis schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:27:
[...]

Volgens de montagehandleiding is de bevestigingsafstand 30 cm hart tot hart. Gewicht van de panelen is 2,6 kg per m2. Dus zeg max 4m2 à 10 kg. Dat beantwoord dan je 1e vermoeden :).

De bedoeling is dat ik een plafondprofiel U27/30 (NR 1) gebruik voor langs de wanden. Het plafondprofiel C60/27 (NR 2) schuif ik daar dan in. Vervolgens bevestig ik de C60/26 (Nr 2) aan het plafond met een Metal Stud Directhanger. En inderdaad, even met een 360 kruislijnlaser ervoor zorgen dat in ieder geval die plafondprofielen U27/30 (Nr 1) waterpas hangen. Minimaal verschil valt dan echt niet meer op. Het zijn maar kleine afstanden.

[Afbeelding]

Ik kon zo in het handboek niet direct vinden om de hoeveel cm ze geplaatst moeten worden maar gezien het gewicht denk ik dat misschien 3 genoeg is per balk van 2 meter.
Is nr 2 wel sterk genoeg om plaat rechtstreeks aan te bevestigen? Kan me voorstellen dat de U-vorm niet stijf genoeg is in verticale richting. Dan moet links dus een ander profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:17
ViezeVis schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]

2,6kg/m2 ~ 26N/m2, super licht materiaal dus. Jouw belastingsklasse, inclusief het eigen gewicht van de constructie (met regelsfstand van 500mm) lijkt mij de 300N/m2 zeker niet overstijgen in een D152 variant van het plafond (tenzij je er een enorme bak isolatiemateriaal op legt. Zou dus voor de zekerhid 4 per balk van 2 meter doen, maar waarschijnlijk werkt 3 ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

loeberce schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:38:
[...]

Is nr 2 wel sterk genoeg om plaat rechtstreeks aan te bevestigen? Kan me voorstellen dat de U-vorm niet stijf genoeg is in verticale richting. Dan moet links dus een ander profiel.
Ik zag het op de Youtube video en op die afbeelding ook zo terug, dus daar ging ik eigenlijk wel vanuit. Dat zou eventueel nog op te lossen zijn door het advies van @Mvd1981 op te volgen en 4 hangers te gebruiken ipv 2 of 3. Dan krijgt 'ie volgens mij wel voldoende steun.

Overigens denk ik zelf niet dat het een issue is. Hoe korter die metalen randen, hoe steviger het profiel uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:17
ViezeVis schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:30:
[...]

Ik zag het op de Youtube video en op die afbeelding ook zo terug, dus daar ging ik eigenlijk wel vanuit. Dat zou eventueel nog op te lossen zijn door het advies van @Mvd1981 op te volgen en 4 hangers te gebruiken ipv 2 of 3. Dan krijgt 'ie volgens mij wel voldoende steun.

Overigens denk ik zelf niet dat het een issue is. Hoe korter die metalen randen, hoe steviger het profiel uiteindelijk.
Ik neem aan dat je de platen overdwars op de liggers monteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Mvd1981 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:17:
[...]

Ik neem aan dat je de platen overdwars op de liggers monteert?
Practisch zoals die afbeelding in de foto.

ViezeVis in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Of het nu horizontaal of verticaal is, dat maakt niet zoveel uit want de badkamer is 2,2 bij 2,0 ongeveer. Die 20 cm zal het 'm niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:16
Mr-Robot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:44:
Ok, bedankt voor de reacties.

@ID-College Tja dat is achteraf... ik dacht juist dat ik het bestaande kozijn goed kon gebruiken om een stevige constructie te bouwen waar het toilet uiteindelijk ook deels op kan rusten. En goed isoleren ivm geluid toilet etc.

Dit is hoe het uiteindelijk is geworden.

[Afbeelding]
Grove stukken dicht smeren met wapeningsband en dan renovlies? Je kunt dat zo goed als strak krijgen en dan even 2 of 3 keer sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:39
Om even in te haken op het verlaagd plafond. Ik wil graag het plafond in mijn badkamer verlagen (om spotjes te kunnen monteren). Het plafond is van beton (nieuwbouw, kanaalplaten nog niet gestuct) en de tegels zitten al tegen de muren.

Totale afmetingen 180 x 320cm. Ik zou bij voorkeur niet in in de wanden (tegels) boren. Volgens de knauf gids, zou ik dan D152 kunnen gebruiken, maar het is me niet helemaal duidelijk of ik hierbij nou wel of niet het UD28/27 wandprofiel moet monteren. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

terb schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:42:
Om even in te haken op het verlaagd plafond. Ik wil graag het plafond in mijn badkamer verlagen (om spotjes te kunnen monteren). Het plafond is van beton (nieuwbouw, kanaalplaten nog niet gestuct) en de tegels zitten al tegen de muren.

Totale afmetingen 180 x 320cm. Ik zou bij voorkeur niet in in de wanden (tegels) boren. Volgens de knauf gids, zou ik dan D152 kunnen gebruiken, maar het is me niet helemaal duidelijk of ik hierbij nou wel of niet het UD28/27 wandprofiel moet monteren. Wat denken jullie?
Ik was ook van plan om in mijn tegels te boren. Daardoor krijg je toch het strakste resultaat met minimale naden. Goed te doen met goeie tegelboortjes van IRWIN of ALPEN met puntige kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Soms gaat het hier over werkbroeken en veiligheidsschoenen.
DasNieNix schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:48:
[...]
Werkbroeken heb ik van de Aldi/Lidl... Een Snickers broek b.v. is ongetwijfeld betere kwaliteit maar ook veel keer zo duur.
Wil nog wel een keer een werkbroek met kniebeschermers hebben, die losse dingen zijn niet echt handig.
Qua schoenen ben ik inmiddels wel content maar qua

werkbroeken

ben ik nog niet tevreden.

In mijn geval moet de werkbroek zakken voor kniebeschermers hebben. De Hammock Ultraknee kniebeschermers bevallen mij het best.

De relatief goedkope
Havep 80229
wordt in Macedonië gemaakt en heeft een met een rits afsluitbaar zakje en kunststof oog om een karabijnhaak aan te klikken. Ook is de klittenband van de kniezakken juist verwerkt: de lussen op de zak en de haakjes op de klep zodat een gevoerde overbroek (regenbroek) niet vernield wordt door de klittenband. De kniezakken zitten bij broekmaat 44 te hoog voor mijn slanke postuur en lengte 176. Binnen 5 maanden na gebruik scheuren deze Havep werkbroeken bij het kruis aan de achterzijde. Tenminste bij 2 van de 3 Havep exemplaren kregen gaten. Een werkbroek die langer bruikbaar is dan 5 maanden zoek ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FegL7ROx3Ubqq7NFJ1FCc5W9jj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNn7qBqWdwTF8GDLixf4bhYP.jpg?f=fotoalbum_large

De duurdere
Snickers 6341
zit beter dan de Havep. De kniezakken zitten op de juiste hoogte bij broekmaat 44 maar de kniezaksluiting is ultradom ontworpen/uitgevoerd: de klittenbandhaakjes die de kniezakken af moeten sluiten zitten op de zak en niet op de klep. Resultaat: voering van de regenbroek geruïneerd door dat de klittenbandsluiting open springt tijdens het knielen en de haakjes aan de voering van mijn regenbroek gaan hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCK3GKa6YY5TMOMpIKFiUkNbwf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU87O46nIhVshBQvKwqXjJmf.jpg?f=fotoalbum_large

Wie moet er vaak buiten (ook in de regen) knielen, heeft een slank postuur, en kan mij een goed passend en duurzame werkbroek (met kniezakken) aanbevelen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Ga als particulier, en zonder de juiste ingangen, langs de welkoop .
Prijs kwaliteit verhouding is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Rukapul schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:51:
@1nsane hard gewerkt, overduidelijk onder tijdsdruk. Die nieuwe meterkast ziet er wel een beetje spannend uit met die afgedopte leidingen boven de groepenkast?
Snap wat je bedoelt maar het is zelfs onder druktest dicht gebleven en had geen tijd meer ze aan de andere kant van de muur af te doppen. Komt wel weer.

De hybridewp zit namelijk nu in temperatuur droogcyclus voor de vvw dus laat ik het voor nu even.

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 02-11-2023 17:53 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:20
Ik vind dat Carhartt wel echt fijne en duurzame werkkleding heeft, maar daar is de prijs ook naar. Wel even opletten dat je echt Carhartt koopt en niet Carhartt WIP. Dat laatste is de hipster consumenten-lijn, niet hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 02-11-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik heb al meer dan 10 jaar een Cratex Kansas lange broek, nog steeds niet versleten. Cratex heeft meerdere modellen en kost heel weinig, maar dan nog kan ik me er niet toe zetten om een andere te kopen om dat deze nog prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:41
Klussers!

Deze radiator dient te verdwijnen en een schoenenkast komt in de plaats.

Nu zie ik enkel de leidingen die te zien zijn op de foto en aangezien we geen leidingplan hebben zal ik na afkoppelen van de radiotor de leidingen opnieuw verbinden.

Met welk materiaal zet ik deze 2 leiding het makkelijkst aan elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6WI85JLboRnl8TdURM59DMOUE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K10C3WyGHQXVsecgGSzEKEn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8LL84uQk6sd2s17jgtXHI1OYr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7ZSPHkmJCUMD6uTdj6oemel.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

klown

geek

Rubberen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:25:
Je moet ze niet aan elkaar zetten. Je moet ze afdoppen, anders gaat er heet water retour naar je ketel. Dat is erg slecht voor het rendement van je ketel.

Het lijkt me 15mm koper, dan zou je deze kunnen plaatsen:
https://www.toolstation.nl/knel-eindstop/p17128

[ Voor 13% gewijzigd door klown op 02-11-2023 21:03 ]

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klown schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:00:
[...]

Je moet ze niet aan elkaar zetten. Je moet ze afdoppen, anders gaat er heet water retour naar je ketel. Dat is erg slecht voor het rendement van je ketel.

Het lijkt me 15mm koper, dan zou je deze kunnen plaatsen:
https://www.toolstation.nl/knel-eindstop/p17128
Het is een 50% onderblok, die kan je niet met een eindstop afdichten want dan hebben de volgende radiator(en) geen stroming meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klown
  • Laatst online: 23:00

klown

geek

Wolly schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:22:
[...]
Het is een 50% onderblok, die kan je niet met een eindstop afdichten want dan hebben de volgende radiator(en) geen stroming meer.
My bad. Na zoomen zie ik inderdaad 50/50 staan.
Dan zou ik ze verbinden met 2 15mm knel knietjes en een stukje 15mm koper.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 07:18
Ik probeer mijn vloerverwarmings verdeler te koppelen aan een messing hulpstuk. Voorheen zat er een afdichting met een fiberring welke ik nu heb vervangen met een schroefdraad afdichting. Probeer is dat de verbinding blijft lekken...

De verdeler heeft een 1" RVS aansluiting met nogal bijzonder schroefdraad. Het lijkt erop dat de buitendiameter te dun is voor 1" draad dus het draad maar half getapt is. Ik sluit aan op een messing hulpstuk ml.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCkikhAXuO8HASr6SvhqR9gkvHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Erf7EhG7IR2gFnI8qrxZ6uv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbcf8_IB7TXOfyrZxsQ_0ANygVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rApKla9YfTEUyyiURaOA9gQp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik heb geprobeerd is Loctite 55 volgens de opgegeven hoeveelheid (12 wikkelen) en toen dat bleef lekken nog eens met 25 wikkelingen geprobeerd zonder succes. Er zit teveel speling tussen beide verbindingen.

Wat is slim om te proberen? Schroefdraad opruwen en nog meer Loctite 55? Vloeibare pakking? Hennep vlas met fitterskit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Brokencore schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:53:
Ik probeer mijn vloerverwarmings verdeler te koppelen aan een messing hulpstuk. Voorheen zat er een afdichting met een fiberring welke ik nu heb vervangen met een schroefdraad afdichting. Probeer is dat de verbinding blijft lekken...

De verdeler heeft een 1" RVS aansluiting met nogal bijzonder schroefdraad. Het lijkt erop dat de buitendiameter te dun is voor 1" draad dus het draad maar half getapt is. Ik sluit aan op een messing hulpstuk ml.[Afbeelding][Afbeelding]

Wat ik heb geprobeerd is Loctite 55 volgens de opgegeven hoeveelheid (12 wikkelen) en toen dat bleef lekken nog eens met 25 wikkelingen geprobeerd zonder succes. Er zit teveel speling tussen beide verbindingen.

Wat is slim om te proberen? Schroefdraad opruwen en nog meer Loctite 55? Vloeibare pakking? Hennep vlas met fitterskit?
Heb je typenummers van die onderdelen?
Als het geen kracht kost om die 2 op elkaar te draaien, horen ze niet op elkaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:43

Totaalgeflipt

De enige echte

cj1 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:24:

[...]

werkbroeken

In mijn geval moet de werkbroek zakken voor kniebeschermers hebben. De Hammock Ultraknee kniebeschermers bevallen mij het best.

De relatief goedkope
Havep 80229
wordt in Macedonië gemaakt en heeft een met een rits afsluitbaar zakje en kunststof oog om een karabijnhaak aan te klikken. Ook is de klittenband van de kniezakken juist verwerkt: de lussen op de zak en de haakjes op de klep zodat een gevoerde overbroek (regenbroek) niet vernield wordt door de klittenband. De kniezakken zitten bij broekmaat 44 te hoog voor mijn slanke postuur en lengte 176. Binnen 5 maanden na gebruik scheuren deze Havep werkbroeken bij het kruis aan de achterzijde. Tenminste bij 2 van de 3 Havep exemplaren kregen gaten. Een werkbroek die langer bruikbaar is dan 5 maanden zoek ik.

[Afbeelding]

De duurdere
Snickers 6341
zit beter dan de Havep. De kniezakken zitten op de juiste hoogte bij broekmaat 44 maar de kniezaksluiting is ultradom ontworpen/uitgevoerd: de klittenbandhaakjes die de kniezakken af moeten sluiten zitten op de zak en niet op de klep. Resultaat: voering van de regenbroek geruïneerd door dat de klittenbandsluiting open springt tijdens het knielen en de haakjes aan de voering van mijn regenbroek gaan hangen.

[Afbeelding]

Wie moet er vaak buiten (ook in de regen) knielen, heeft een slank postuur, en kan mij een goed passend en duurzame werkbroek (met kniezakken) aanbevelen?
Ik zou kijken naar Mascot, bijvoorbeeld de 18031-311.
Draag ik zelf elke dag, met afsluitbare kniezakken (rits + klitteband) in april gekocht en nog geen problemen met slijtage.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 09:09
Heaget schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:45:
Ik ben met een zolder verbouwing bezig, maar door werk, school en overige omstandigheden heb ik werk uit handen moeten geven. Vandaag kwam de timmerman om de kozijnen te plaatsen. Helaas door mijn haast zijn de muren niet zo recht geworden als ik zou willen.. de deurkozijnen staan nu prachtig waterpas, maar deze staan nu dus schuin in de muur.. heel erg jammer natuurlijk, maar nu is mijn vraag: kan een stucadoor dit nog recht trekken? Ik wilde sowieso met een afwerklat gaan werken.

Zie hier, onderaan het kozijn steekt deze een stukje over de gipsplaat heen, maar aan de bice kant valt deze in de muur...
[Afbeelding]
Kleine update. De stucadoor en timmerman hebben me hier ontzettend geholpen en het perfect opgelost en afgewerkt. Hier het (bijna) eindresultaat. Er komen alleen nog afwerklatten op zodat de randjes van het behang niet meer te zien zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7dTmF1YuEWKsJwDlY-uwzbNLU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKmVkPQyUE3LkCsfccu8fZEE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:22:
[...]
Ik zou kijken naar Mascot, bijvoorbeeld de 18031-311.
Draag ik zelf elke dag, met afsluitbare kniezakken (rits + klitteband) in april gekocht en nog geen problemen met slijtage.
Welke kniebeschermers gebruik je?
Hoe is de klittenband bevestigd: aan welke onderdelen (zak / klep) zijn enerzijds de haakjes en anderzijds de lussen van de klittenband gemaakt?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11

De verdeler heeft een 1" RVS aansluiting met nogal bijzonder schroefdraad. Het lijkt erop dat de buitendiameter te dun is voor 1" draad dus het draad maar half getapt is. Ik sluit aan op een messing hulpstuk ml.[Afbeelding][Afbeelding]

zoiets pakken en dan alleen de helft met vlakdichting erop schroeven https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

of maybe dit https://www.heima24.de/ro...inkl-flachdichtungen.html

tip: zoek op vlakdichtend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 07:18
Fr33z schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:09:
[...]

zoiets pakken en dan alleen de helft met vlakdichting erop schroeven https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

of maybe dit https://www.heima24.de/ro...inkl-flachdichtungen.html

tip: zoek op vlakdichtend ;)
Ben hard op zoek naar een haakse 1" knie met vlakdichting, maar die blijken nog niet zo makkelijk te vinden.
Mijn oorspronkelijke plan was een 1" t-stuk erop met naar onder de uitgaande buis en bovenop de drukmeter. Maar dat krijg ik dus niet goed dicht.

Foto van hoe het voorheen zat met een pomp en waarom ik direct haaks de bocht om moet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciPS50EBrKRS7GVwsLw-dK6u3JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5omwjAfIz3hnPclMQEA5txle.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Heb nu dit verloop besteld

[ Voor 5% gewijzigd door Brokencore op 03-11-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 09:56

[...]

werkbroeken

De relatief goedkope
Havep 80229

[Afbeelding]

De duurdere
Snickers 6341

[Afbeelding]

Het hangt helemaal af van je budget en welke functies je wil.
*snip*dit is iets te wervend

Goede werkkleding is gewoon belangrijk zeker als je het regelmatig draagt.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 03-11-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 20:37
Zelfs als incidentele klusser. Ik ben op het punt dat bij elk klusje dat ik doe een nieuwe broek kan kopen :D Ik werk blijkbaar niet zo netjes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
Caelorum schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:42:
Zelfs als incidentele klusser. Ik ben op het punt dat bij elk klusje dat ik doe een nieuwe broek kan kopen :D Ik werk blijkbaar niet zo netjes..
90% van de klussers zal gewoon ouwe kleding met een gat of vlek bestempelen als kluskleding. Hier zijn met name sportbroeken die het moeten ontgelden. En die gaan dan tussen de 3-12 maanden mee als klusbroek.

Voor shirts heb ik bij Hornbach de kluspolo’s ontdekt. Een nieuwe kost maar 15 euro! En het is echt topspul.

De klusbroeken/werkbroeken vind ik het geld gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 10:16
Ik heb een vraag over gereedschap van de Lidl(Parkside)..ik heb al enige tijd een afkortzaag en een circelzaag, echter nu zijn van beide apparaten de zaagbladen aan vervanging toe.
Kan ik deze zaagbladen ook bij een lokale bouwmarkt (Praxis, Gamma) kopen? Zijn het universele zaagbladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Als je weet wat de asdiameter is en de diameter van het zaagblad kun je hier op filteren. Verder heb je natuurlijk nog verschillende vertandingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

wikkesr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:01:
Ik heb een vraag over gereedschap van de Lidl(Parkside)..ik heb al enige tijd een afkortzaag en een circelzaag, echter nu zijn van beide apparaten de zaagbladen aan vervanging toe.
Kan ik deze zaagbladen ook bij een lokale bouwmarkt (Praxis, Gamma) kopen? Zijn het universele zaagbladen?
Ja, staat volgens mij ook wel in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Subtiel kickje van mijn eerdere post….
ione schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:05:
Voor een deuropening van 87 cm wil ik een schuifdeur gaan gebruiken. Het is op zolder.
De deur mag een board deur zijn. Volgens mij moet ik dan een deur van 98 breed hebben.
Deze heb je dan in honinggraatvulling of volspaan. Ik lees een beetje tegenstrijdige berichten. Honinggraat zou niet geschikt zijn als schuifdeur. Maar is dat dan omdat het infrezen van een schuifkom niet kan of omdat het niet gehangen kan worden?

Ik wil dit systeem gebruiken:
https://intersteel.nl/ass...steem-basic-top-mat-zwart
Hierbij wordt de deur aan de bovenkant geschroefd.

De deur van 98 breed is niet erg goed leverbaar. Ik zit dan ook een beetje te kijken naar 103 breed. Als het schuifdeursysteem 2 meter is zou dan eventueel een deur van 103 breed ook kunnen? Of werkt dat niet? Misschien dat de deuropening niet helemaal vrij geopend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 16:37
TorxWorx schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:09:
[...]

Als je weet wat de asdiameter is en de diameter van het zaagblad kun je hier op filteren. Verder heb je natuurlijk nog verschillende vertandingen.
ik heb ook zo'n machine, bij toolstation een merkblad gekocht als vervanger, want had er snel een nodig. beter dan de standaard parkside qua kwaliteit.
meet even je diameter van het zaagblad op, en de diameter van het gat, en zoek dan bij je lokale gereedschapboer een vervangend blad. zijn veelal gewoon standaard maten.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wikkesr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:01:
heb je bij de cirkelzaal een rails? want dan moet je naast op de diametere, het soort tanden, het aantal tanden en het asgat ook letten op de dikte van het blad.
Bij de gemiddelde bouwmarkt is de keuze niet reuze, meestal kan je bij ecotools wel een net blad vinden. voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
ione schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:54:
Subtiel kickje van mijn eerdere post….

[...]
Nou kost een honingraatdeur ook weer niet de wereld. Zal ermee te maken hebben dat de bovenregel niet zo heel dik is omdat er normaal gesproken geen lasten op komen en dat een kom infresen ook niet echt lekker wil..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Rubberen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:25:
Klussers!

Deze radiator dient te verdwijnen en een schoenenkast komt in de plaats.

Nu zie ik enkel de leidingen die te zien zijn op de foto en aangezien we geen leidingplan hebben zal ik na afkoppelen van de radiotor de leidingen opnieuw verbinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je er een kruipruimte onder? Zo ja; hoe ziet dat er uit?
Uit je post maak ik op dat de radiator permanent verwijderd moet worden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:43:
Ik heb een paar jaar terug HR++ glas laten plaatsen met DucoTon 10 roosters. Echter hebben ze de normale versie roosters geplaatst zonder tochtklep.

De ZR versie zou een tochtklep hebben zoals in het groen hier afgebeeld:
[Afbeelding]

Kan die groene klep ook achteraf gemonteerd worden? Ik weet wel dat er een piepschuim oplossing bestaat.

In de winter kan ik namelijk niet mijn roosters openlaten omdat vanweg de wind er enorm veel kou binnen komt. Ik heb een mechanische ventilator die ook lucht moet zuigen dus het is best vervelend dat ik geen zelfregelde roosters heb :X
2021 ook in ramen laten toepassen deze roosters.
Heb even factuur er bij gepakt en staat genoteerd als: Ducoton 10
Ik heb ook die rubbers aan de buitenzijde niet groen of zwart.
Wellicht is het ontwerp aangepast>?

Want ik heb zelf last gehad van de Ducoton 10 rooster ivm lekkage.
Buitenzijde zit links en recht een spleet met kuiltje en daar kwam vocht/water door heen en vloog door de wind door het rooster naar de binnenkant van mijn raam, waardoor er een flinke plas water lag de volgende ochtend.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

cj1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:48:
[...]

Welke kniebeschermers gebruik je?
Hoe is de klittenband bevestigd: aan welke onderdelen (zak / klep) zijn enerzijds de haakjes en anderzijds de lussen van de klittenband gemaakt?
Ik gebruik deze knie beschermers.

https://www.tegelgereedsc...kniebeschermers-werkbroek

Heb ze er vaak niet in, maar gewoon los onder de knie. Soms wel als ik weet dat ik langdurig op de grond zit.

Zal straks even fotos maken van de zakken waar ze in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik kom er vanavond achter dat de glaszetter de DucoLine 10ZR op kalf boven de deuren niet helemaal volgens verwachting heeft geplaatst: op de stand dicht ventileert het alsnog knetterhard langs het rooster en de (trespa?)opvulplaat waarmee het in de sponning boven de deur is geplaatst. In een poging het binnenrooster eraf te klikken kon het geheel aan een kant zelfs 1 cm omhoog bewegen en er onderdoor naar buiten kijken 8)7

Gegeven een rooster, hoe monteer je zoiets normaal gesproken?
• rooster op maat sponning/dagmaat (?)
• plaat (trespa) op maat zagen (?)
• rooster op plaat plaatsen (rubber profiel aanwezig)
• rooster in sponning monteren (?)
• ?

Hoe plaats je het normaal luchtdicht in de sponning? Compriband, kit, iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Rukapul https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638233779613413029.pdf duxo heeft hele mooie handleidingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Net als deze, kon ik ze alleen vinden voor glasplaatsing en niet op kalf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb je foto's @Rukapul ?

Wat ik een beetje Google zijn er roosters voor glas- en roosters voor kalfplaatsing. Niet elk glasrooster lijkt ook als kalf te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Rukapul schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:14:
[...]

Net als deze, kon ik ze alleen vinden voor glasplaatsing en niet op kalf.
Deze is voor glas, maar het principe is hetzelfde. De plaat schuift in dat ding op de plek waar je normaal glas doet. De hele constructie schuift in een sponning waar normaal glas zit. Als dat niet de constructie is, dan is deze niet geschikt en zal je moeten hobbybobben. Maar dan nog staan er genoeg tips in dat document. Royaal met kit aan de slag :)

Ik zit overigens met een soortgelijke uitdaging. Heb een jaren 70 woning waar ze boven het raam een gleuf in het houten kozijn hebben (dus tussen twee houten balken van 6cm). De gleuf is 6cm, zonder inkepingen of wat dan ook. Ik heb zitten zoeken naar iets wat erin gezet kan worden ter vervanging van de nu 30-50 jaar oude roosters. (Gevel is vernieuwd in 1989, maar ze hebben zooi hergebruikt). Ik kan niets vinden dat ik er zo in kan zetten, dus zal iets moeten gaan aanpassen en creatief zijn om het passend en luchtdicht erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
t14wo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:47:
[...]

90% van de klussers zal gewoon ouwe kleding met een gat of vlek bestempelen als kluskleding. Hier zijn met name sportbroeken die het moeten ontgelden. En die gaan dan tussen de 3-12 maanden mee als klusbroek.

Voor shirts heb ik bij Hornbach de kluspolo’s ontdekt. Een nieuwe kost maar 15 euro! En het is echt topspul.

Ja dit, met name in de zomerse maanden liep ik in joggingstof korte broeken en lange broeken die al lelijk waren.

Enige nadeel was wel dat met het leggen van het laminaat boven in m'n huis, m'n kantoorknietjes onder de blaren zaten, ik had en gebruikte wel een schuimmatje maarja die vergat ik nog wel eens :+

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
t14wo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:47:
[...]

Ik vond de gevoerde klusbroek van parkside toch echt de moeite waard toen het in huis 10 graden was en zand moest scheppen in de kruipruimte.

Ook heel fijn met tuinieren trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 04-11-2023 11:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:44

3_s

Waar steek je je meter en stylo dan :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Beekforel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:35:
Heb je foto's @Rukapul ?

Wat ik een beetje Google zijn er roosters voor glas- en roosters voor kalfplaatsing. Niet elk glasrooster lijkt ook als kalf te kunnen?
Deze zijn wel geschikt voor kalfplaatsing. Moest de glaszetter er wel zelf op wijzen en dit was dus waarschijnlijk zijn eerste keer ;) De foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oLXZK0Ui6f7-2SzVnMaWTAUGAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKENm4fKhw0jlBJHfCKxNPZM.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uSIcElFwgv0DJLFfdoNIDIlO7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUCTGcNatAUDNuZ5GChKjfeO.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoRk7zjRaO3eobFKcMOQr5SbeEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUY6D3imy33zY69Exdqvtcrn.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdTWt_OdjtwMQlVNJBpoawRDo78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx5YgUMRu7E1fltx2zlQGQEA.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijkt nergens kit gebruikt. Ik vermoed ook nergens iets als glasband. Dan zou het namelijk niet zo makkelijk zijn om het rooster links zo omhoog te duwen. De glaslat boven zit ook niet goed vast in het midden. Tevens goed te zien dat de schilder bij deze glaslatten ook niet de moeite heeft genomen om even de nagels te plamuren.

Ik neig ernaar om de bovenste glaslat goed vast te zetten en dan aan de buitenzijde rondom wat acryllaatkit aan te brengen, of glaskit als ik nog de koker kan terugvinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:10
Rukapul schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:09:
[...]

Deze zijn wel geschikt voor kalfplaatsing. Moest de glaszetter er wel zelf op wijzen en dit was dus waarschijnlijk zijn eerste keer ;) De foto's:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Er lijkt nergens kit gebruikt. Ik vermoed ook nergens iets als glasband. Dan zou het namelijk niet zo makkelijk zijn om het rooster links zo omhoog te duwen. De glaslat boven zit ook niet goed vast in het midden. Tevens goed te zien dat de schilder bij deze glaslatten ook niet de moeite heeft genomen om even de nagels te plamuren.

Ik neig ernaar om de bovenste glaslat goed vast te zetten en dan aan de buitenzijde rondom wat acryllaatkit aan te brengen, of glaskit als ik nog de koker kan terugvinden.
Glaszetter terug laten komen, dit is broddelwerk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Jeweetje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:11:
[...]

Glaszetter terug laten komen, dit is broddelwerk…
Toen ik de factuur erbij pakte kwam ik erachter dat ik nooit voor dit rooster betaald heb :+ Moet nog 3 ramen en 1 rooster* en dan wil hij heus iets fixen want het is een beste man, maar dan moet ik heb wel vertellen wat er anders moet. Brand los :P

* nog niet uitgemaakt of ik het zelf doe of laat doen. Glas plaatsen kan ik inmiddels ook zelf. Subsidie zit er toch niet meer op en arbeidskosten/marge bij glaszetters is hoog. Komt bij dat ik zelf niet alles onder smeer met beglazingskit :r

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 04-11-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:10
Tja dat maakt t lastiger… als je andere ramen en rooster binnenkort wilt doen kun je het er over hebben.
Daarbij hoef je niet over de factuur te beginnen 😉
Anderzijds indien het een prime kerel is… eerlijk duurt het langst…

Als je het zelf wilt doen, glaslatten loshalen, bandjes plakken en het deugdelijk terug plaatsen, aansluitend afkitten met beglazingkit. Gebruik rvs spijkers of trackers en goede finisher en geen zeepsop.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeweetje op 04-11-2023 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

werkbroeken

De relatief goedkope
Havep 80229

[Afbeelding]

De duurdere
Snickers 6341

[Afbeelding]

Blacklader en Snickers hebben toch vast wel wat goeds? Die doen niets anders dan werkkleding maken.
Wel kijken naar de modellen met stretch. Tegenwoordig hebben ze dat allemaal geloof ik. Dan slijt je niet zo snel door het kruis heen (strakker = minder schuren). De broeken die ik heb schuif je de bijbehorende kniestukken van onderen er in, en door de vorm+versmalling blijven ze zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@cj1 Snickers en Fristad vind ik prima spul maken.

Blaklader vind ik overpriced.

Ik ben via google even lokaal bij 2 grote bedrijfskledingbedrijven geweest op een rustig ochtendje, namen gwoon even de tijd voor een particuliertje die een broek kwam passen.

Uiteindelijk instap fristads broekje gekocht om eens te kijken of zoiets beviel, volgende wordt een betere met jeans en stretch. Heb nu een hele slijtvaste maar on de zomer te warme broek.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Rukapul schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Dit ziet eruit als verkeerd gemeten. Netto ipv bruto gebruikt en dan de glasaftrek van het rooster.

Nieuw strookje waar het rooster invalt maken, deze is te kort. Ook de glaslatten zijn... bijzonder geplaatst. In principe gewoon hetzelfde afwerken alsof het in een ruit zit, dat is ook goed mogelijk hier.

Check ook de sponning van het rooster, als die veel te ruim is, een dikker paneel gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08

RVS is een rechte draad en messing t stuk is conisch van binnen. Ga je zo niet dicht krijgen. Met veel tape of hennep is prutswerk en gaat of blijft lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Hier nog iemand met tips/tricks om tapijtlijm van een trap te krijgen?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51

Roozzz

Plus ultra

Flix20 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:26:
Even testen of ie op waterbasis is of niet. Goed nat maken en kijken of ie week wordt of oplost.

Indien waterbasis: nat maken en je trekt het er zo vanaf met een verfkrabber.

Indien niet op waterbasis: verfbrander en verfkrabber.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
Cola, zeker als het oude lijm (bruin) is. zoek youtube voor voorbeelden als je me niet gelooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
pman63 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:40:
[...]

Cola, zeker als het oude lijm (bruin) is. zoek youtube voor voorbeelden als je me niet gelooft.
Mag het ook Pepsi zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Helaas, daar houdt lijm niet van.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:07
Nou ik heb hier cola en weet ik veel meer voor grootmoeders tips gebruikt maar die lijm meuk bleef gewoon vast op de traptreden zitten. Heb uiteindelijk Alabastine Super Vloerlijmafbijt gebruikt (goed ventileren want je wordt er zo stoned als een garnaal van) en het restant weg geschuurd met een vlakschuurmachine.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
aidanl schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:28:
Nou ik heb hier cola en weet ik veel meer voor grootmoeders tips gebruikt maar die lijm meuk bleef gewoon vast op de traptreden zitten. Heb uiteindelijk Alabastine Super Vloerlijmafbijt gebruikt (goed ventileren want je wordt er zo stoned als een garnaal van) en het restant weg geschuurd met een vlakschuurmachine.
Die rommel moet je inderdaad gebruiken, alle andere huis- tuin en keukenmiddeltjes werken gewoon niet. Het is een chemische zooi, maar het werkt wel super _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
LED-Maniak schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:38:
[...]

Helaas, daar houdt lijm niet van.
Dat is toch precies de bedoeling? Om de lijm weg te jagen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Den_S85 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:31:
[...]

Die rommel moet je inderdaad gebruiken, alle andere huis- tuin en keukenmiddeltjes werken gewoon niet. Het is een chemische zooi, maar het werkt wel super _/-\o_
Met als tip om het na het insmeren af te dekken met plastic/folie zodat het niet te snel verdampt.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Thanks voor de tips. We gaan met water en sop beginnen, kijken of het wat doet.
Cola zie ik niet zo zitten gezien de kieren in de trap en daaronder de meterkast. Lijkt me zo'n plakzooi te worden en lijkt me een recept voor mieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

LED-Maniak schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:39:
Ik vond de gevoerde klusbroek van parkside toch echt de moeite waard toen het in huis 10 graden was en zand moest scheppen in de kruipruimte.
Ik heb ook gewoon 4 overalls van Parkside (Lidl), voor die prijs (~€17 als ik het me goed herinner?) heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
Het is een beetje zoeken en proberen wat goed werkt op de lijm die op je trap zit. Bij mij werkte cola en alabestine bijvoorbeeld voor geen meter, maar was het er ineens heel snel af met De Parel eco verfafbijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Kleine teleurstelling hier.

De nieuwe vloer met vloerverwarming in 12cm beton werkt erg goed en efficiënt(38C in).

Alleen ik had altijd de indruk/ervaring dat vloerverwarming lekker warm voelt. Helaas, helaas. De huiskamer is mooi 20C alleen de vloer voelt niet speciaal warm aan de voetjes. :'(

En ja hij werkt. Water komt 'koud' uit de retour en er is flow in alle groepen.

Blijkbaar is er te weinig verlies of is de temperatuur in de buizen te laag om echt verschil te voelen. Buizen liggen ook redelijk diep in het beton(ik dacht op zo'n 1/3e vanaf de onderkant).

Ervaren mensen met LTV verwarming dat ook zo?

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 06-11-2023 11:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
LED-Maniak schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:08:

De nieuwe vloer met vloerverwarming in 12cm beton werkt erg goed en efficiënt(38C in).

Alleen ik had altijd de indruk/ervaring dat vloerverwarming lekker warm voelt. Helaas, helaas. De huiskamer is mooi 20C alleen de vloer voelt niet speciaal warm aan de voetjes. :'( [...]
Moet je nagaan hoe koud het anders aan had gevoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Alleen ik had altijd de indruk/ervaring dat vloerverwarming lekker warm voelt. Helaas, helaas. De huiskamer is mooi 20C alleen de vloer voelt niet speciaal warm aan de voetjes. :'(

Blijkbaar is er te weinig verlies of is de temperatuur in de buizen te laag om echt verschil te voelen. Buizen liggen ook redelijk diep in het beton(ik dacht op zo'n 1/3e vanaf de onderkant).
Wat is 'koud'? Is het water al dermate afgekoeld dat de vloer naar het einde van de kring niet meer warm wordt? Zijn er stukken waar het wél warm voelt?

De diepte mag weinig uit maken, tenzij de warmte naar onder weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20

Is dit de WARP VVW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Slonzo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:18:
[...]

Wat is 'koud'? Is het water al dermate afgekoeld dat de vloer naar het einde van de kring niet meer warm wordt? Zijn er stukken waar het wél warm voelt?

De diepte mag weinig uit maken, tenzij de warmte naar onder weg kan.
Het gaat nu 37 graden in en 22 graden uit. De flow is 2L/min per groep. Ik denk dat het veel te snel afkoelt inderdaad! Delta T van 15 graden, ik had het berekend op 5 graden. Dus pomp moet harder. :)

[Edit]
Aangepast naar 3L/min. Even de retouren in de gaten houden.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 06-11-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

38 graden is wel heel hoog, heb je wel lange verwarmingsruns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:32:
[...]

38 graden is wel heel hoog, heb je wel lange verwarmingsruns?
Is nog CV gestookt. Ik wilde even een winter meemaken voordat ik naar een warmtepomp ga.

Of bedoel je dat ik de cv ketel nog wel kouder kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:34:
[...]

Is nog CV gestookt. Ik wilde even een winter meemaken voordat ik naar een warmtepomp ga.

Of bedoel je dat ik de cv ketel nog wel kouder kan zetten?
Als je de vloer langer kan verwarmen heb je een gelijkmatiger warmtegevoel. Ik zou dus zeker de Ta lager zetten als dat mogelijk is. Een wp draait ook het liefst zo laag en lang mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
LED-Maniak schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:24:
[...]

Het gaat nu 37 graden in en 22 graden uit. De flow is 2L/min per groep. Ik denk dat het veel te snel afkoelt inderdaad! Delta T van 15 graden, ik had het berekend op 5 graden. Dus pomp moet harder. :)

[Edit]
Aangepast naar 3L/min. Even de retouren in de gaten houden.
Vloerverwarming voelt pas echt warm aan de voetjes als de vloer 25+ graden is. Met een retour van 22 graden zal je daar nog niet aan zitten.

En inderdaad: als je op lage temperatuur stookt (de hele dag pruttelen op zo laag mogelijke temperatuur), in combinatie met een goed geïsoleerd huis, dan zal de vloer niet heel warm hoeven te worden om het warm te houden. Dus dan valt het wel mee met de warme voetjes.

Als je de pomp nu harder zet, zal de vloerplaat vooral sneller opwarmen. Maar uiteindelijk zal de kamerthermostaat het wel genoeg vinden, en dan gaat je vloerverwarming mogelijk ook eerder uit. Tenzij je het raam open zet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hmm het vreemde is nu dat als ik de temperatuurklem op de ingaande buis voor de verdeler zet de temperatuur 37 graden is, maar als ik de klem op een van de groepen zet dan meet ik ingaand in de vloer maar 25 graden.

De mengverdeler staat helemaal open en de thermostaatknop heb ik verwijderd, dus ik zou denken dat het water nu vrij spel heeft om door te stromen en je dus ingaand in de vloer een hogere temperatuur zou moeten meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
Flix20 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:05:
Thanks voor de tips. We gaan met water en sop beginnen, kijken of het wat doet.
Cola zie ik niet zo zitten gezien de kieren in de trap en daaronder de meterkast. Lijkt me zo'n plakzooi te worden en lijkt me een recept voor mieren.
Het wordt inderdaad een smeerbende, maar in mijn geval (lijm uit de vorige eeuw) werd het er prima mee opgelost. De smurrie weer opuimen was een klusje op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Jazeker. Vorig jaar 2 trappen hier moeten doen. Eerst met afbijt geprobeerd en van alles en nog wat. Dat werkte allemaal maar matig en was een zooitje. Uiteindelijk van een oude vloerbedkking legger een tip gekregen ; Koop een nieuwe scherpe bijtel en je schraapt het er zo af. Ik was sceptisch, maar uiteindelijk met 3 uurtjes had ik alle lijm eraf geschraapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:22
Galaxis schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:23:
[...]

Jazeker. Vorig jaar 2 trappen hier moeten doen. Eerst met afbijt geprobeerd en van alles en nog wat. Dat werkte allemaal maar matig en was een zooitje. Uiteindelijk van een oude vloerbedkking legger een tip gekregen ; Koop een nieuwe scherpe bijtel en je schraapt het er zo af. Ik was sceptisch, maar uiteindelijk met 3 uurtjes had ik alle lijm eraf geschraapt.
Had een trap hier waarbij ik de versleten vloerbedekking wou vervangen door houten trappelen. Eerst zoveel mogelijk de vloerbedekking eraf getrokken..vervolgens met een scherpe bijtel de overige stukken er zoveel mogelijk eraf proberen te krijgen. Toen een verfbrander gepakt en de lijmresten eraf gehaald met een verfkrabber ( driehoek ). Als laatste dusty en een fijn schuur papiertje ( korrel 400 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

vincent_1971 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:30:
[...]

Had een trap hier waarbij ik de versleten vloerbedekking wou vervangen door houten trappelen. Eerst zoveel mogelijk de vloerbedekking eraf getrokken..vervolgens met een scherpe bijtel de overige stukken er zoveel mogelijk eraf proberen te krijgen. Toen een verfbrander gepakt en de lijmresten eraf gehaald met een verfkrabber ( driehoek ). Als laatste dusty en een fijn schuur papiertje ( korrel 400 )
Dan kan je toch beter iemand inhuren om het te doen? De tering.. dit klinkt als 3 weken werk

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
LED-Maniak schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:18:
Hmm het vreemde is nu dat als ik de temperatuurklem op de ingaande buis voor de verdeler zet de temperatuur 37 graden is, maar als ik de klem op een van de groepen zet dan meet ik ingaand in de vloer maar 25 graden.

De mengverdeler staat helemaal open en de thermostaatknop heb ik verwijderd, dus ik zou denken dat het water nu vrij spel heeft om door te stromen en je dus ingaand in de vloer een hogere temperatuur zou moeten meten?
De flow door je vloerverwarming zal nog steeds een stuk hoger zijn dan de flow van je toevoerwater (begrensd doordat cv-ketels meestal niet zo hard pompen, en door bv dunne leidingen). Omdat de flow door je vloer hoger is, zal je altijd (koud) retourwater bij het aanvoerwater mengen.

Als je van het mengen af wil, moet je naar een pomploze verdeler. Dan moet je wel zorgen voor voldoende flow vanaf de cv / toekomstige warmtepomp, dus dikke aanvoerleidingen. Als de meeste flow naar deze verdeler moet, zit je al gauw op 28mm staal / 32mm meerlagenbuis.

Ter illustratie, een mooi Paint-diagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OB4FjSAlpHj0npsn1rHLda25tk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jjIGOlDiG1xow7QO75tmjjlv.png?f=user_large
Als je wil dat er niet gemengd wordt, moet de flow vanaf de cv net zo hoog zijn als de flow door de vloer. Als dat lukt, had je dus net zo goed een pomploze verdeler kunnen hebben :)

[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 06-11-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

In onze caravan zit een Truma kachel met ringverwarming. Via een 2e hands site heb ik een reserve exemplaar gekocht maar hierbij ontbreekt de bediening. De bediening van de truma vent in de caravan is op 12v terwijl dit exemplaar alleen maar op 220v werkt.

De regelaar/bediening voor dit model Truma vent TN1 is niet meer nieuw te krijgen en ook 2e hands is het een aardige zoektocht. Is het mogelijk om hier een andere regelaar op te monteren?

Er komt 220v in en gaat naar een spoel? vanuit daar gaat de 220v en de nul naar de externe bediening, maar hoe dat in elkaar steekt is voor mij een spoel te ver. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5MBRQIudAsk2JrSKsK0EAS-EUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgFUJfsIBkXZ0eIJVMhpLnBB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmCQ0HE4o-AzuTxyyi6ZaEWeI10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPv5sKRiHxn4uTBT96zvnwpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbjpn5McuesgszB0rTz8_weLK0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvJUtlqK5TJLKrBhimNgoeK2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
marcop23 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:38:
[...]

De flow door je vloerverwarming zal nog steeds een stuk hoger zijn dan de flow van je toevoerwater (begrensd doordat cv-ketels meestal niet zo hard pompen, en door bv dunne leidingen). Omdat de flow door je vloer hoger is, zal je altijd (koud) retourwater bij het aanvoerwater mengen.

Als je van het mengen af wil, moet je naar een pomploze verdeler. Dan moet je wel zorgen voor voldoende flow vanaf de cv / toekomstige warmtepomp, dus dikke aanvoerleidingen. Als de meeste flow naar deze verdeler moet, zit je al gauw op 28mm staal / 32mm meerlagenbuis.

Ter illustratie, een mooi Paint-diagram:
[Afbeelding]
Als je wil dat er niet gemengd wordt, moet de flow vanaf de cv net zo hoog zijn als de flow door de vloer. Als dat lukt, had je dus net zo goed een pomploze verdeler kunnen hebben :)
Klinkt helemaal logisch nu! :)

Er ligt nu 10meter 26mm meerlagen met daaraan 10meter 22mm staal. Die van staan kan ik nog wel naar 32mm meerlagen veranderen gezien ik hier bij kan op zolder. De 26mm zit in het beton gestort.

Vanuit de CV kom ik niet verder dan 1L/min op alle groepen nu dus daarom inderdaad een pomp die het naar 2.5 brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Maar is de verwachting ook niet gewoon verkeerd? Ik dacht dat bij moderne vloerverwarming je inderdaad veel minder dat "warmevoetengevoel" krijgt omdat de toevoertemp sowieso lager ligt en uiteindelijk de vloer dezelfde temperatuur heeft als de omgevingslucht.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:28:
[...]

Ik gebruik deze, Fento 100, knie beschermers.
<knip>
Heb ze er vaak niet in, maar gewoon los onder de knie. Soms wel als ik weet dat ik langdurig op de grond zit.
Die Fento 100 kniebeschermers heb ik hier ook liggen. Toch stop ik iedere keer weer de Hammock 1 knie beschermer (van Ultraknee) in de kniezakken van de werkbroek: iets zachtere landing bij knielen (tot 160 keer per dag knielen vanuit lopen naar op de grond met 13 kilogram in de handen)

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 06-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Bezulba schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:45:
Maar is de verwachting ook niet gewoon verkeerd? Ik dacht dat bij moderne vloerverwarming je inderdaad veel minder dat "warmevoetengevoel" krijgt omdat de toevoertemp sowieso lager ligt en uiteindelijk de vloer dezelfde temperatuur heeft als de omgevingslucht.
De referentie was inderdaad verkeerd. Het is gewoon comfortabel, maar anders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
Ik denk dat het tweeledig is:

1. Je hebt misschien geen complementaire vergelijking? Is het je hele beneden verdieping vloerverwarming? In de hal ligt bij mij geen vloerverwarming; elke keer als ik terug de woonkamer in ga; voel ik wel degelijk dat de vloer "lekker warm is". Dat vergeet je als je er weer een tijdje in vertoeft.
2. Als het straks kouder is, wordt de vloer misschien wel iets warmer. Er wordt nu gewoon nog niet zoveel vermogen gevraagd van de verwarming, dus hoeft de vloer ook nog niet zoveel te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bezulba schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:45:
Bingo. Heb ik hier ook. De rest van mijn huis is zo goed geisoleert dat mijn vloer meestal ook niet warm aanvoelt. In een uurtje of 2 huis opgewarmd en pas 5 a 6 uur later springt hij weer een uurtje of 2 aan. Als je mazzel hebt en hij is een tijd aan het opwarmen (verlagen in weekend weg of zo) dan voel je echt vloerverwarming. Maar anders niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De verwachting was verkeerd inderdaad. Om half 4 was het 21 graden in de huiskamer. Nu 5 uur later nog steeds 21 graden(hij verwarmt sinds die tijd dus ook niet meer). Vloer voelt dan natuurlijk niet meer warm. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 06-11-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
twain4me schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:06:
[...]

heb je bij de cirkelzaal een rails? want dan moet je naast op de diametere, het soort tanden, het aantal tanden en het asgat ook letten op de dikte van het blad.
Bij de gemiddelde bouwmarkt is de keuze niet reuze, meestal kan je bij ecotools wel een net blad vinden. voor een schappelijke prijs.
Dit is een goeie ja, ik heb inderdaad ook rails. Ik zal komend weekend het huidige blad even eruit halen en deze neem ik even mee naar de lokale gereedschap zaak..maar ze zijn dus redelijk universeel, dat sheelt al een hoop..thnx 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Cyberpope schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:39:
[...]

Bingo. Heb ik hier ook. De rest van mijn huis is zo goed geisoleert dat mijn vloer meestal ook niet warm aanvoelt. In een uurtje of 2 huis opgewarmd en pas 5 a 6 uur later springt hij weer een uurtje of 2 aan. Als je mazzel hebt en hij is een tijd aan het opwarmen (verlagen in weekend weg of zo) dan voel je echt vloerverwarming. Maar anders niet.
Ik dacht ook dat het niet werkte (Oude vloerverwarming debuggen), maar nu het iets frisser wordt wordt de (bij)vloerverwarming bij de verdeler iets warmer: 21 - 25 vloer in en 21 - 23 vloer uit, met een 24/7 doel van 20.5, en gemeten luchttemperatuur van 20.3 - 20.6. Dat voel je aan de voeten dus nauwelijks. De ketel is de afgelopen 24 uur 38 keer aangesprongen voor een run.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wikkesr schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:41:
[...]

Dit is een goeie ja, ik heb inderdaad ook rails. Ik zal komend weekend het huidige blad even eruit halen en deze neem ik even mee naar de lokale gereedschap zaak..maar ze zijn dus redelijk universeel, dat sheelt al een hoop..thnx 8)
naja een nieuwe antisplinterstrip kan natuurlijk ook nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
Ik ben bezig om na te denken om een bestaande berghokje / houtopslag om te bouwen naar een buitenkeuken welke afsluitbaar is met een een klep en houtopslag.
Ter illustratie heb ik enkele afbeeldingen bijgevoegd..(linker vak is buitenkeuken, rechter vak is haardhoutopslag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWyg7Xir_KQjcS78bL1m8ux_I7E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4Sj847Y5X5syMvOYfpwgdB9f.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5AxFD87FGZe8FuuX8W-etM3nso=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tCeMxr6dvo2knCk8aY6cmSfC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBFt0VU6uF_PYxlD81KwtOC6LTg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/REZNdaEarsPQ4eL0IyE53ucj.png?f=fotoalbum_tile

Mijn idee is (voor de constructie) met vuren balken(5x10cm) te werken, deze worden in huidige constructie al gebruikt en kan ik dus deels hergebruiken.
Zoals je op de tekeningen kan zien voer ik sommige balken 'dubbel uit' ter versteviging zodat het meer kan dragen.(voor oa. de zware klep)
Aan de buitenkant werk ik het af met gevelbekleding(zwart douglas rabat, verticaal gemonteerd).
Aan de binnenkant van de buitenkeuken werk ik het af met trible rhombus profiel gevelbekleding.

De klep zal met behulp van gasveren kunnen openen en sluiten, de klep wil ik maken met een stalen frame en daar de de zwarte gevelbekleding aan de buitenkant op monteren.
Wellicht ga ik ook de binnenkant van de klep weer afwerken met gevelbekleding zoals de binnenkant van de buitenkeuken, aangezien dit is waar je tegenaan kijkt als de klep geopend is.

Een aantal zaken waar ik mijn vragen over heb;
- De klep zal in totaal iets van 70-90kg gaan wegen verwacht ik, zou ik deze klep met kogelscharnieren kunnen laten draaien? De scharnieren zou ik dan aan het stalen frame op de klep monteren en aan de horizontale balk. Zo ja, hoeveel scharnieren zou ik dan nodig zijn?

- De horizontale dwarsbalk waar de klep aan hangt heb ik in de tekening uitgevoerd met dubbele 5x10cm balken, het overbrugt ongeveer 350cm. Is dit voldoende? Of zou ik beter één 20x20cm balk horizontaal kunnen leggen omdat deze wellicht steviger dus een dubbele uitgevoerde 5x10cm balk?

Zoals je merkt; ik ben een hobby-dhz'er, dus mochten jullie tips/tricks hebben, dan hoor ik het graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
@wikkesr Hoe wil je de klep van staal precies gaan maken? In je tekening kan ik niet heel goed onderscheiden wat voor een profielen je hiervoor wil gebruiken. Mocht je het willen gaan lassen zou je ook laspaumelles kunnen overwegen. Deze zijn beter te bevestigen aan een stalen frame dan standaard kogelscharnieren.

Twee balkjes van 10 hoog naast elkaar is wat aan de krappe kant voor een overspanning van 3.5m. Hierbij is het wel aan te raden de scharnieren zoveel mogelijk aan de buitenkant te plaatsen om doorbuiging in het midden te voorkomen. Verder zou ik ook nog goed kijken naar de gasveren, de hoek en de afstand tot de bovenkant van de klep bepalen het krachtenspel op de verticale balken. Welke gasveer je nodig hebt en welke kracht deze moet kunnen leveren kun je dan vrij simpel oplossen met wat statica.

Edit: Even snel een afbeelding gemaakt in het fantastische CAD-programma Word 8).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY-qCul_pkVho9G7Fm-XRbu36Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2WbKDbkbkxasuwhTmLz5hiu.png?f=fotoalbum_large

Als je momentenevenwicht rond punt A neemt kun je F_veer uitrekenen. Aangezien er ook krachtenevenwicht in de y richting moet gelden staat de kracht in het scharnierpunt naar beneden gericht, als je deze ook uitrekent weet je ook gelijk hoe zwaar je de scharnieren moet uitvoeren.

[ Voor 30% gewijzigd door TorxWorx op 06-11-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:28:
[...]

Ik gebruik deze knie beschermers.

https://www.tegelgereedsc...kniebeschermers-werkbroek

Zal straks even fotos maken van de zakken waar ze in moeten.
En hierbij een foto van de zakken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDSqHHyr3YXZ0PYdce9XkEeiyrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJFRevAHqFBbfBhnva7UrHae.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6KWIFDGNeluZwx9dReyFE4BI_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWQy09dDiUhpRerjYBvTWQee.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUOq-rG8xh36KSJ9IMyMmFW1e_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ob7v0kSYnv8RoNnbKo0KHxl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Rzaan schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:03:
[...]

Denk niet dat de prijzen van zulke deuren flink gaan zakken.
Maar een beetje shoppen loont de moeite.
Als je niet teveel vreemde fratsen wil kun je in Duitsland een goede deur kopen.

Wj willen zelf ook een nieuwe voordeur. Goed geïsoleerd en in dezelfde kozijnen die we al hebben (Schüco). Ook nog een zijlicht erbij met daarin triple glas HR+++. Komt ook rond de € 7.500 uit. Hier in Nederland.

Zoiets.
Ben er nog niet over uit. Flinke post voor een deur.

[Afbeelding]
hangt er echt van af wat voor type deur je wilt.
Hier in Duitsland zijn ze ook niet goedkoop geloof me.

- Schuco moet je mee oppassen waar je ze haalt, of shops de profielen echt uit Duitsland krijgen.
Of profielen uit Polen.

Schuco deuren kan je goedkoop krijgen vij fensterversand.de. We hebben de ramen en alles van Schuco 3laags verglazing. Maar nemen waarschijnlijk een ander type merk deur.
https://www.ryterna.de/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 21:04
Wij zijn ook een stuk verder met de garage gekomen..ondanks alle regen wat we hier in Duitsland hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKQgMBFOfbWZhyoWERFqakAwNeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsSADSbxoM9ufwzyWhENKd9g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd0VrBSgTurReIyWoOpdvtZjzuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlUPvrnnlopMtvElzCP8jo6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb_gWoESpN-pWMppXhEU41JmFrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NffLa7Ux53brKdYtSIhLaVmR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZtagCdov52Qe6ZH0bss1hVzT6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wrHBuXOBEwAiuskoUjsIgca.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CErq4yl2sWLI3oXsM9c9jM1Cydk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGip8vBzk709aP8yxvC94kJI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JodvfAdi1vxkJqbd4WDgSjuVWxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLtOimgxXXM4HPFNJKgEfspm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN7VhXEi9g7GwYqHIo0JGwyhW5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwyMviTQkjo7vN1fBhWvVG3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2_obbqBd61-ZTyS3MxvMIL6_Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRsOzJPMCEY9oUuJszm7ILjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u54gzP-EG1iYXPzqCEyYgXz3kbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0B2axfa4Xb7ylCayXOvPWtI3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daE_9zJFZchdtNShcaZIK9S5a78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh8z2IKpujLiA912VcIK1KOp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp66kSof9_Kx_S8O2wJuvG6VRTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5loDal76mUdzom1viLWIQo3r.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna klaar om gegoten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wikkesr
TorxWorx schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:41:
@wikkesr Hoe wil je de klep van staal precies gaan maken? In je tekening kan ik niet heel goed onderscheiden wat voor een profielen je hiervoor wil gebruiken. Mocht je het willen gaan lassen zou je ook laspaumelles kunnen overwegen. Deze zijn beter te bevestigen aan een stalen frame dan standaard kogelscharnieren.

Twee balkjes van 10 hoog naast elkaar is wat aan de krappe kant voor een overspanning van 3.5m. Hierbij is het wel aan te raden de scharnieren zoveel mogelijk aan de buitenkant te plaatsen om doorbuiging in het midden te voorkomen. Verder zou ik ook nog goed kijken naar de gasveren, de hoek en de afstand tot de bovenkant van de klep bepalen het krachtenspel op de verticale balken. Welke gasveer je nodig hebt en welke kracht deze moet kunnen leveren kun je dan vrij simpel oplossen met wat statica.

Edit: Even snel een afbeelding gemaakt in het fantastische CAD-programma Word 8).
[Afbeelding]

Als je momentenevenwicht rond punt A neemt kun je F_veer uitrekenen. Aangezien er ook krachtenevenwicht in de y richting moet gelden staat de kracht in het scharnierpunt naar beneden gericht, als je deze ook uitrekent weet je ook gelijk hoe zwaar je de scharnieren moet uitvoeren.
Ik was al bang dat die 2 balkjes van 10 te krap zou worden, wat adviseer je in deze? Ik lees op internet (https://gadero.nl/blog_de...anning-van-houten-balken/) dat je voor 4 meter overspanning een balk van 20x20 benodigd bent. Dit is natuurlijk geen probleem, ik kan de tekening daar op aanpassen.
Maar geldt dit ook van de verticale staandaars waar de gasveren op gemonteerd worden, ik kan me voorstellen dat ook hier kracht op uitgeoefend gaat worden? Zouden deze ook anders uitgevoerd moeten worden dan de 2x10 balkjes?

Voor het berekenen van de gasveer had ik bedacht om de tool van de gasveerwinkel.nl te gebruiken (https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/) deze is erg duidelijk. Zodra ik de klep klaar heb en de definitieve maten en gewicht heb, kan deze tool je hier uitstekend bij helpen.

Daarnaast had ik bedacht om de klap te laten lassen van stalen kokers van 4x4cm en een dikte van 4mm.
Je tip mbt. laspaumelles neem ik direct mee, thnx!

Voorbeeldje snel in elkaar gefietst met Sketchup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSXvtdfpsGeiAaEEj0Pzq6LnAHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74SP3y414BkDCGTIb59KWpne.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:03

Rzaan

Altijd zoekende

theduke1989 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:27:
- Schuco moet je mee oppassen waar je ze haalt, of shops de profielen echt uit Duitsland krijgen.
Of profielen uit Polen.
Denk niet dat er enig verschil zit tussen Schuco profielen uit Duitsland, Polen of waar dan ook.
Worden gewoon volgens hetzelfde principe, met dezelfde apparaten en dezelfde materialen gemaakt.
Dat spullen uit Polen 'slechter; zouden zijn is - met alle respect - kroegpraat. Waarschijnlijk door Nederlandse kozijnleveranciers in het leven geroepen.
Weliswaar iets anders: Mijn dakkapel komt uit Polen en mijn dakdekker zei dat hij al veel dakkapellen had gezien in zijn leven, maar zelden eentje die er zo goed uitzag en zo goed was afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
wikkesr schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:21:
[...]

Ik was al bang dat die 2 balkjes van 10 te krap zou worden, wat adviseer je in deze? Ik lees op internet (https://gadero.nl/blog_de...anning-van-houten-balken/) dat je voor 4 meter overspanning een balk van 20x20 benodigd bent. Dit is natuurlijk geen probleem, ik kan de tekening daar op aanpassen.
Maar geldt dit ook van de verticale staandaars waar de gasveren op gemonteerd worden, ik kan me voorstellen dat ook hier kracht op uitgeoefend gaat worden? Zouden deze ook anders uitgevoerd moeten worden dan de 2x10 balkjes?

Voor het berekenen van de gasveer had ik bedacht om de tool van de gasveerwinkel.nl te gebruiken (https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/) deze is erg duidelijk. Zodra ik de klep klaar heb en de definitieve maten en gewicht heb, kan deze tool je hier uitstekend bij helpen.

Daarnaast had ik bedacht om de klap te laten lassen van stalen kokers van 4x4cm en een dikte van 4mm.
Je tip mbt. laspaumelles neem ik direct mee, thnx!

Voorbeeldje snel in elkaar gefietst met Sketchup:

[Afbeelding]
Een 20x20 balk lijkt mij voor deze toepassing wel voldoende*. De staanders vind ik lastig om te beoordelen zonder de hoek te weten waarop de kracht hier aangrijpt. De momentarm van scharnier -> massamiddelpunt groter is dan de momentarm scharnier -> montage gasveer, dus de kracht die op de gasveer en daarmee op de verticale staander komt te staan is behoorlijk groot. Mijn advies is daarom om hier wel een berekening van te maken om telleurstellingen achteraf te voorkomen ;). Laat maar weten als je hierbij hulp nodig hebt.

Verder verwacht ik dat de gasveren wel een flinke kostenpost gaan opleveren. Met beugels en schroefogen kom je waarschijnlijk wel boven de 600 euro. Qua frame denk ik dat het iets minder zwaar uitgevoerd kan worden. 40x40x4 tov. 40x40x3 is een winst van 25% in oppervlaktetraagheidsmoment c.q. stijfheid, je constructie wordt daarmee ook gelijk 20 kg zwaarder (90 kg tov. 70 kg). Met 90 kg aan staal + bekleding zit je wel een stuk boven de 100 kg.

* disclaimer: Advies op persoonlijke titel, TorxWorx is hierbij niet aansprakelijk voor evt. constructiefouten :)
Pagina: 1 ... 344 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/