[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 343 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40
Nou opgelost! Heb houten latten gemonteerd, ter dikte van het stuk dat afgebroken was. Ik durfde de rest niet ook los te halen (zat goed vast), omdat dan mogelijk meer van de muur zou kunnen beschadigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeH5dwCOdE9ZQCThSl_v00jkd9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oLbZPSmsnrVangQkVPIDb4Oc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAz0JxvOjmCE_SLygoQVMg048-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gjnp7Dxxp93nIfwcx2dqgJDr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbUKs6Ch2zkC4jcu4URpWKuElf4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUZPLia5RBDd4JcaH0ECQlbk.jpg?f=user_large

Nieuw kozijn geplaatst, deurtje erin en klaar. De muur weer netjes repareren doe ik wel als zoon-lief zijn kamer weer eens anders wil. (Of als zijn driftbuitjes voorbij zijn 🤫)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48
Ik zou ook driftbuien krijgen als mijn slaapkamer er zo intens uit zou zien :+

Wel mooi wark op dat kozijn. :)

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 28-10-2023 15:19 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
huppelepups schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Probleem is dat de funderingstekenening is gebaseerd op stalen buispalen. Deze palen kunnen meer gewicht dragen dan schroefpalen, dus dan moet ik weer de tekeningen laten aanpassen wat ik liever niet doe.
huppelepups schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Ik doe alles in eigen beheer.
Je beseft dat je kleine vertraging en beperkte kosten uitruilt tegen potentieel zeer hoge kosten en een onherstelbare relatie met de omgeving.

In eigen beheer bouwen betekent soms terugkomen op eerder gemaakte fouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:21

ViezeVis

Sample Text

LED-Maniak schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:12:
Ik zou ook driftbuien krijgen als mijn slaapkamer er zo intens uit zou zien :+

Wel mooi wark op dat kozijn. :)
Alleen de deur zwart maken en een witte T erin en je hebt een Tweakers-mancave 8)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:40
ViezeVis schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:14:
Alleen de deur zwart maken en een witte T erin en je hebt een Tweakers-mancave 8)
Tja, hij is zes. Weet niet helemaal of dat passend is 🤪
Andere muur is deels heel wit, zodat het geheel de Italiaanse vlag lijkt. Zat nog wel te denken aan een grote Ferrari muursticker 🏎️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Tommy The Cat schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:30:
Tweedehands eettafel gekocht die ik een nieuwe behandeling ga geven. Vocht trekt in het hout, dus ik ga ervan uit dat de tafel niet gelakt is en met een olie of was is behandeld. Ik heb de tafel een aantal keren met warm water en groene zeep gereinigd. Nu is het zaak om de oude laag eraf te halen voordat ik een nieuwe behandeling toepas.

De vraag is hoe ik dat het beste kan doen. Schuren is het meest grondig, maar ik denk toch dat ik daar niet verstandig aan doe. Hieronder een foto van het blad; het is een grof blad met structuur/reliëf. Schuren is dan niet alleen lastig, ik ben ook bang dat ik deze structuur aantast en dat de tafel daar niet mooier op wordt.

Nu lees ik ook over middeltjes als Woodclean, waarmee je een oude olie- of waslaag zou kunnen verwijderen. Iemand ervaring met dat soort spul? Of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Klik:
[Afbeelding]
Mede met dank aan de tip van @Sjoewe is het behandelen van het blad goed geslaagd. Je hebt meerdere gradaties aan fijn staalwol, voor het verwijderen van de oude laag gradatie ‘0’ gebruikt. Vervolgens met Royal Wood Cleaner het blad alsnog schoongemaakt en met Royal Greenfix olie behandeld. Middagje werk, tafel heeft weer een mooie diepe kleur. Het staalwol laat geen schuurplekken of beschadigingen na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pubbert schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:22:
(nadat ik eerst stijl achterover viel van een nieuwe voordeur offerte)
Jij ook al :D
Ik kreeg een indicatie van 4-6k€ terwijl een losse deur 1000-2000 kost. Laat maar even, ik wacht wel tot de bouw weer in een recessie zit ofzo :+
Nadeel bij mij was dat er ongeveer 1m2 aan enkel glas in zit, nu een voorzetraam gemaakt van 2mm dik plexiglas. Kost een eurootje of 70, dus ik verdien het niet in 1 winter terug, maar de koudeval is merkbaar minder.

Ik heb ook een deur waar vroeger een kattenluikje in zat. Aan beide kanten een plaatje hout op geschroefd, en opgevuld met wat schuim. Met de warmtebeeldcamera is dat in ieder geval overduidelijk zichtbaar. Redelijk vergelijkbaar met jouw opbouw denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

_ferry_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Jij ook al :D
Ik kreeg een indicatie van 4-6k€ terwijl een losse deur 1000-2000 kost. Laat maar even, ik wacht wel tot de bouw weer in een recessie zit ofzo :+
Denk niet dat de prijzen van zulke deuren flink gaan zakken.
Maar een beetje shoppen loont de moeite.
Als je niet teveel vreemde fratsen wil kun je in Duitsland een goede deur kopen.

Wj willen zelf ook een nieuwe voordeur. Goed geïsoleerd en in dezelfde kozijnen die we al hebben (Schüco). Ook nog een zijlicht erbij met daarin triple glas HR+++. Komt ook rond de € 7.500 uit. Hier in Nederland.

Zoiets.
Ben er nog niet over uit. Flinke post voor een deur.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/5e/23/fe/5e23feaeadec006e4818616e4a3c9cbf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:03
Klussers!
In mijn nieuwe badkamer komt een nisje bij het bad. Ik maak deze van Amerikaans Notenhout. Prachtig mooi, maar het moet (met aankomende kinderen) wel een beetje waterproof worden.

Wat zouden jullie gebruiken om het hout waterproof mee te maken. Ik verwacht geen liters water, maar spetters zeker. De nis zal ook netjes drooggemaakt worden na het badderen.

Kies ik voor een olie? Of voor een lak? Vanwege de waterbestendigheid neig ik naar een afwerking bedoeld voor buiten.

Ik heb ook een meubel al gekocht, in dezelfde houtsoort. Ik wil dezelfde uitstraling en afwerking.

Meubel: https://www.x2o.nl/balman...-notenhout-4-lades-200241

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 28-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:03:
[...]

Denk niet dat de prijzen van zulke deuren flink gaan zakken.
Maar een beetje shoppen loont de moeite.
Als je niet teveel vreemde fratsen wil kun je in Duitsland een goede deur kopen.

Wj willen zelf ook een nieuwe voordeur. Goed geïsoleerd en in dezelfde kozijnen die we al hebben (Schüco). Ook nog een zijlicht erbij met daarin triple glas HR+++. Komt ook rond de € 7.500 uit. Hier in Nederland.

Zoiets.
Ben er nog niet over uit. Flinke post voor een deur.

[Afbeelding]
Oke, maar waarom moeten deuren zo duur zijn? Zó ingewikkeld is een deur toch helemaal niet?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:29

Vliegvlug

Flight Simple

ViezeVis schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Behalve 'Eflex HEIZKORPERINSTALLATIONS...' staat er niks op, op geen 1 buis. Bij de CV gaan grotere buizen naar beneden dan wat ik bij de radiator heb dus daar heb ik ook niet zoveel aan.

Wat ik niet zo goed begrijp is waar je nu precies die aansluitkoppelingen voor nodig hebt.
Ik had ze nodig omdat de aansluitkoppelingen die op mijn buizen zaten helemaal vastgerot zaten waardoor de moer niet meer los van de buis kon draaien en daardoor het voetventiel er niet af te krijgen was. Deze moesten dus vervangen worden.

Als dat bij jou niet het geval is heb je voldoende aan de dubbele wartel en einddop

De tip over de markering is meer als je ze voor de zekerheid toch wilt aanschaffen voor het geval dat. Daarmee kunnen ze bij de warmteservice icm de diameter waarschijnlijk makkelijker bepalen wat het precies moet zijn, maar zou me niet verbazen als een foto ook genoeg is.
Mijn intentie is namelijk om met een messing eindkoppeling knel de boel dicht te knellen.

Aha, volgens mij zijn de normale 'VSH Super' knelkoppelingen voor koperleidingen en heb je dus ook VSH Super Multi met een binnenwerk/inbus om de kunstof buis niet kapot te knellen en ga je dus naar zoiets.
Maar je wilt ze toch enkel tijdelijk afdoppen?
Zelfs als jouw aansluitkoppelingen ook verrot zijn zal je ze toch terug moeten plaatsen, anders kan je die eindkoppeling weer verwijderen om daarna alsnog een aansluitkoppeling te plaatsen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:14
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Oke, maar waarom moeten deuren zo duur zijn? Zó ingewikkeld is een deur toch helemaal niet?
Omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Een deur zelf kan ik de prijs (1500€) nog wel van begrijpen, als je kijkt wat alles kost tegenwoordig, en een eenvoudige achterdeur zit ook al op 500€.
Maar dan komt er nog hang- en sluitwerk bij, valdorpel, brievenbus, rubber afdichting, en natuurlijk montage (ook infrezen driepuntsluiting in kozijn), en dan zit je plots op het viervoudige.

Deurgrepen voor binnendeuren zijn ook zo opvallend duur. 50€ is dan niets voor iets wat niet aftandse design is. En als je dan een stuk of 10 deuren in huis hebt tikt dat aardig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Ik weet niet genoeg van de techniek wat hem zo duur maakt. Er zit bij mij natuurlijk ook het kozijn en het glas bij.
Maar zelfs als ik in Polen zoek, of in Tsjechië kom ik nauwelijks lagere prijzen tegen. Tenminste, als het om een kunststof kozijn met triple glas en kunststof geïsoleerde deur met houtlook zowel binnen als buiten en kwaliatief goed hang- en sluitwerk.
Het is ook lastig zoeken, omdat je niet goed weet wat je krijgt.
Het liefst wil je naar een showroom gaan en daar de spullen bij elkaar zoeken en een totaalprijs krijgen.
Maar voordat je een Polytec deur in een Schuco-profiel krijgt, stroomt er heel water onder de brug.
Ineens blijkt een deur dan 2 mm te dik of zoiets. Of kan alleen de buitenkant in houtlook maar de binnenkant niet.
Daarom ben ik ook huiverig om dit in het buitenland te bestellen.
Daarnaast is het Schuco Living Variant profiel - wat wij hebben, in het buitenland nauwelijks of niet te koop.
Als je alleen maar een stevige mooie echt houten deur wilt hebben, moet je zeker over de grens gaan kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 18:19
Deze herfstvakantie begonnen met het uitbouwen van mijn schuurtje. Het schuurtje was voor mijn doeleinden te klein en was toe aan een opknapbeurt. Ik woon op een veenondergrond en heb na wat onderzoek gekozen voor een schroefpalenfundering. Ik heb schroefpalen van 1 meter lang gebruikt. omdat er nogal wat wortels en puin in de grond zitten heb ik eerst de gaten uitgegraven en daarna weer volgestort met zand dat ik elke 20 cm flink heb aangestampt. na een cm of 80 begint de zandlaag weer, dus de palen zitten op zandgefundeerd.

Het is de bedoeling om het dak uit de bestaande nok naar voren te trekken zodat ik over meer dakruimte beschik voor de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ry49lXRBwLUP_Tto_9jddobMEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZglRzafkKt05XoMfAu8S6T0V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NekjiP54M6Rj6CgJxfsYhwgn9zM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/up18wOhEfzRQRd5tBhRyJXAG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7tOmp8BsV80XsMt-r74JVhameo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5C1GprT8jD0pNboDa2sMPxF9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75Ws0eepRiF1M9wNoF1bEopGOrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xhVqwGFgVmcEit38emRGRXE.jpg?f=user_large

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:49
Djampire schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:44:
...

Het is de bedoeling om het dak uit de bestaande nok naar voren te trekken zodat ik over meer dakruimte beschik voor de zonnepanelen.
...
Dan zou ik toch nog wat schoren plaatsen in de zij wand en in het midden.
Als je vanuit de nok naar je douglas paal gaat dan komt er druk van boven die de paal weg wil gaan duwen. Of heb je een ander plan om dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Laatst online: 17-09 18:19
sweetdude schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Dan zou ik toch nog wat schoren plaatsen in de zij wand en in het midden.
Als je vanuit de nok naar je douglas paal gaat dan komt er druk van boven die de paal weg wil gaan duwen. Of heb je een ander plan om dat op te lossen?
Dat klopt inderdaad, er komen nog schoren bij die voorkomen dat de wanden uitelkaar worden gedrukt. daarbij komen de balken van het 'plafond' vast op de originele constructie die verankert aan de huidige dakconstructie die ook zal blijven bestaan.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• choman
  • Laatst online: 15:23
Zo weer een stap verder..
Volledige badkamer getegeld en gevoegd.
Nu even iemand zoeken die de randen kan kitten, vond dat de vorige keer toch wel erg tegenvallen om dat netjes te krijgen.

De binnenkant van het raam heb ik met trespa bekleed, zodat als het nat wordt het geen ramp is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WhYYvfjOe1d4vJSh0QhH3299is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59BgMPfQWMMjXb0aoVVGhPSa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60dYOBXJkDe1IeIJu1cSiP3XB6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCQPxsBNOqmmO7PIyk0X1xPB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iemZyPXr22qkPIRt7QKnErjEctg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdJ7JrcGzpDL8ZIZ3u84okZj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by4_auHefze1SJLUpsbk_Oymzes=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2z28DeSy8NwRuUZYbVz3PrpT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMgr5zZFzm186dJ8iaBn_J7tsoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FaU7XjMYhriZi5QbzG3Qd7F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtxjWBH7aGvU2DvLogay49TzmF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k0T1iE1zUzwoC3YxlnGJe0o.jpg?f=fotoalbum_tile

Platfon ga ik er later in maken, ivm een douchewand die 45 graden op de muur moet staan. De douchewand komt vast te staan in een rail die in het plafond wordt weggewerkt.

Dus nu eerst de rail gaan scoren 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:45
In onderstaande rail hangen twee paneeldeuren. Ik wil een (zo onzichtbare mogelijke) stop realiseren zodat de deuren niet uit de rail rollen. Heeft iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cDW3_H5qYzQ-PMinX8D-Q0OJhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NPTpUiagvku6c4p6qV0y7ztW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
rockerpoet schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:41:
In onderstaande rail hangen twee paneeldeuren. Ik wil een (zo onzichtbare mogelijke) stop realiseren zodat de deuren niet uit de rail rollen. Heeft iemand tips?

[Afbeelding]
- Blokje in de rail vastzetten met een parker
- boutje door het frame als eind stop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 13:36
Ik heb een krachtstroom schakelaar gekocht, nu zou ik echter graag nog een 230v lamp hierop willen aansluiten.
Als ik deze gewoon op de 0, aarde en l1 aansluit moet dit toch kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
huppelepups schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:49:
Ik heb een krachtstroom schakelaar gekocht, nu zou ik echter graag nog een 230v lamp hierop willen aansluiten.
Als ik deze gewoon op de 0, aarde en l1 aansluit moet dit toch kunnen?
ja

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

huppelepups schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:20:
Ik ben offertes aan het opvragen voor het heien van stalen buispalen tbv funderingsherstel en een nieuwe aanbouw.
Nu krijg ik te horen van de palenboeren dat deze palen alleen trillingsarm kunnen worden ingebracht en niet trillingsvrij.
Naast dat ik mijn buren te vriend wil houden heb ik op 5 meter afstand van het huis een halfsteense schuur staan waar ook de nodige scheuren en verzakkingen zijn.
Heeft iemand praktische ervaring met trillingsarm heien? Wat voor voorzorgsmaatregelen kan ik nemen tegen schade aan mijn eigen schuur en de omliggende huizen?
Ik heb weleens naast een “trillingsarme” heistelling gestaan waarbij ik het gevoel had alsof de derde Wereldoorlog begon :+ zeer afhankelijk van de grond opbouw / diameter palen / diepte palen hoeveel trillingen je gaat krijgen. Als je aan de veilige kant wil zitten qua gevolgschade is schroefpalen wel echt een veel betere keuze. Kost je vaak 10-20% meer palen maar je funderingsbalk kan soms ook lichter gewapend door kleinere overspanningen. En je weet heel zeker dat er geen schade is. 0-opnames en gevolgschade moet je echt van wegblijven, dat is eindeloos gezeur waarbij je als “veroorzaker” door heel wat hoepels moet springen qua regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Hier zijn we lekker aan het rachelen, alleen nu weet ik even niet hoe ik verder rmoet.
Aan de zijkant van de slaapkamer zit geen balk en de overspanning is nu te groot om de rachel te laten hangen zoals rechts op de foto. Ook kan ik de rachel niet over de muur trekken naar de volgende slaapkamer omdat de muur te hoog is. Wat kan ik het beste doen?

Ik zat zelf te denken om een houten balk op de muur monteren zodat de rachels daar op kunnen rusten. Is dat een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jClCi2W8sj_KUiKzMnNB6twoMtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZhXxzEJr9lYsDdCFdgRzr7s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pieter2 op 29-10-2023 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Pieter2 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:11:
Hier zijn we lekker aan het rachelen, alleen nu weet ik even niet hoe ik verder rmoet.
Aan de zijkant van de slaapkamer zit geen balk en de overspanning is nu te groot om de rachel te laten hangen zoals rechts op de foto. Ook kan ik de rachel niet over de muur trekken naar de volgende slaapkamer omdat de muur te hoog is. Wat kan ik het beste doen?

Ik zat zelf te denken om een houten balk op de muur monteren zodat de rachels daar op kunnen rusten. Is dat een idee?

[Afbeelding]
Gewoon een balk op de muur schroeven zodat de rachels daar ook tegenaan geschroefd kunnen worden toch? Balk dus boven de rachels plaatsen anders ga je het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Pieter2 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:11:

[Afbeelding]
Ik zou een balk aan het dak/vloer vast maken in plaats van aan de muur. Dit zodat je plafond altijd kan meebewegen met je dak. Er komt dan misschien wel een kleine kier in de hoek, maar niet ergens in het midden van je plafond.

Een hele dikke balk is niet nodig, je kan ook iets iets met klossen en een lat doen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Laatst online: 19-09 13:36
lex schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Ik heb weleens naast een “trillingsarme” heistelling gestaan waarbij ik het gevoel had alsof de derde Wereldoorlog begon :+ zeer afhankelijk van de grond opbouw / diameter palen / diepte palen hoeveel trillingen je gaat krijgen. Als je aan de veilige kant wil zitten qua gevolgschade is schroefpalen wel echt een veel betere keuze. Kost je vaak 10-20% meer palen maar je funderingsbalk kan soms ook lichter gewapend door kleinere overspanningen. En je weet heel zeker dat er geen schade is. 0-opnames en gevolgschade moet je echt van wegblijven, dat is eindeloos gezeur waarbij je als “veroorzaker” door heel wat hoepels moet springen qua regelgeving.
De eerste 2 meter is bij mij nog iets wat stevige grond, daarna is het tot 12 meter diepte alleen maar prut.

Zijn die schroefpalen niet vele male duurder dan stalen buispalen? In de huidige constructie tekening zijn 21 stalen buispalen getekend die 250kn aankunnen. Offertes die ik krijg voor alleen de palen en het heien (dus exclusief betonwerk) zijn rond de 20k. Een tijd geleden, voordat ik de constructie tekening had, heb ik offertes opgevraagd voor trillingsvrije stalen buispalen en schroefpalen. Trillingsvrij kwam uit op 40k voor 14 stalen buispalen met dezelfde omvang als die 21 stuks. Als ik dat dus extrapoleer naar 21 stuks dan ben ik 40k duurder uit dan trillingsarm heien. De schroefpalen waren rond de 2,5k per paal, maar deze kunnen minder dan de helft dragen. Dit zou dus ook zo op 60k uitkomen.

Omdat het funderingsherstel is komt er trouwens geen funderingsbalk, er komen inkassingen in de muur en in de hele woning word er een betonnenvloer gestort die de muren gaat dragen.

Hoe zit het overigens met een car verzekering, dit zou mij toch moeten dekken voor schade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
[...]

Kan tegenvallen. Een goede deur mag niet krom trekken, en dat is voor een buitendeur juist extra uitdagend vanwege de blootstelling aan weer. Je moet dus goed (uitgewerkt) hout hebben, in stroken zagen en weer verlijmen. Dat een goede buitendeur rond de 1000,- begint, kan ik me wel iets bij voorstellen.

Dit is het vakwerk voor een (mooie) binnendeur, voor het idee:
YouTube: ДВЕРИ из массива ясеня - Door of Solid Wood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

huppelepups schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

De eerste 2 meter is bij mij nog iets wat stevige grond, daarna is het tot 12 meter diepte alleen maar prut.

Zijn die schroefpalen niet vele male duurder dan stalen buispalen? In de huidige constructie tekening zijn 21 stalen buispalen getekend die 250kn aankunnen. Offertes die ik krijg voor alleen de palen en het heien (dus exclusief betonwerk) zijn rond de 20k. Een tijd geleden, voordat ik de constructie tekening had, heb ik offertes opgevraagd voor trillingsvrije stalen buispalen en schroefpalen. Trillingsvrij kwam uit op 40k voor 14 stalen buispalen met dezelfde omvang als die 21 stuks. Als ik dat dus extrapoleer naar 21 stuks dan ben ik 40k duurder uit dan trillingsarm heien. De schroefpalen waren rond de 2,5k per paal, maar deze kunnen minder dan de helft dragen. Dit zou dus ook zo op 60k uitkomen.

Omdat het funderingsherstel is komt er trouwens geen funderingsbalk, er komen inkassingen in de muur en in de hele woning word er een betonnenvloer gestort die de muren gaat dragen.

Hoe zit het overigens met een car verzekering, dit zou mij toch moeten dekken voor schade?
Zijn het stalen buispalen zonder achterblijvende casing? Normaliter zijn schroefpalen juist relatief goedkoop maar de mobilisatie kosten van de hele installatie zijn relatief duur.
CAR verzekering dekt geen schade door nalatigheid, dus je moet goed kunnen onderbouwen dat je met de gekozen werkmethode geen schade gaat veroorzaken.
Je zal een ingenieursbureau dus een trillingsprognose moeten laten uitwerken op basis van de sonderingen en gekozen hei methode, op basis van bouwtekeningen omliggende bebouwing kan dan een prognose worden gegeven. Dan moet je vervolgens ook nog een 0-opname laten uitvoeren door een bevoegd bureau en tijdens het heien trillingsmetingen. In mijn ervaring tikt dat allemaal aardig aan, zou me verbazen als schroeven dan nog steeds duurder is.
Bij grote projecten wordt gewoon een inschatting gemaakt en wordt ingecalculeerd dat er bij een x aantal omliggende panden een paar muren gestuct en geschilderd moeten worden; dat is vaak peanuts versus de aanneemsom en alle maatregelen. Hoewel veel opdrachtgevers tegenwoordig afdwingen dat je monitort etc

[ Voor 19% gewijzigd door lex op 29-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Ik wil binnenkort wat houtwerk regelen voor ons verlaagde badkamerplafond, maar ik ben een beetje zoekende naar welke maten en houtsoort ik moet hebben hiervoor. Het idee is dat de rode belijning balken worden en de gele lijnen de latten worden waarop dan het plafond vastgezet wordt.

Zelf had ik als idee:
Rood: 22 x 44 mm (bxh)
Geel: 32 x 19 mm (bxh)

Inbouwspots zijn volgens mij max 60 mm diep. Afhankelijk van of je grote of mini's neemt. Iemand tips/advies? Gewoon vuren balkjes pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/bbd6c0feb6bc3072e530b99845d397a166f73136/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F8CFJ5xQ.png

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 30-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
19mm geeft bij 208cm kans op doorhangen. Halverwege ook een dwarslat hebben aan het dak maakt het star.

Ik zou voor geel ook gewoon 22x44 pakken. Dan maak je het jezelf makkelijker om het plafond vast te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Kan tegenvallen. Een goede deur mag niet krom trekken, en dat is voor een buitendeur juist extra uitdagend vanwege de blootstelling aan weer. Je moet dus goed (uitgewerkt) hout hebben, in stroken zagen en weer verlijmen. Dat een goede buitendeur rond de 1000,- begint, kan ik me wel iets bij voorstellen.
Maar tussen € 1.000 en € 6.000 zit een heel groot gat.
Dus stel dat alleen je deur (het hout en frame) op € 2.000 zit, waar zit dan die overige € 4.000 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ViezeVis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:32:
Ik wil binnenkort wat houtwerk regelen voor ons verlaagde badkamerplafond, maar ik ben een beetje zoekende naar welke maten en houtsoort ik moet hebben hiervoor. Het idee is dat de rode belijning balken worden en de gele lijnen de latten worden waarop dan het plafond vastgezet wordt.
Als de gele latten tegen de rode komen, dan zou ik ook nog een extra rode lat plaatsen.
Of anders de gele latten rechtstreeks tegen het plafond. Met afstandhouders zorgen dat het mooi horizontaal komt.

Inbouwspots heb je al veel dunner. 25 mm is geen uitzondering.
Dan eventueel ook nog op 220 en dan hoef je alleen maar draad te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Rukapul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:41:
19mm geeft bij 208cm kans op doorhangen. Halverwege ook een dwarslat hebben aan het dak maakt het star.

Ik zou voor geel ook gewoon 22x44 pakken. Dan maak je het jezelf makkelijker om het plafond vast te zetten.
Of ik zou bij de deurpost nog een dwarsbalk (rood) moeten monteren van deurpost naar raam.

Ik zou natuurlijk de 22x44 (dikte x hoogte) kunnen pakken voor rondom (rood) en diezelfde balken gebruiken alleen dan 44x22 (dikte x hoogte). Dus draaien.
Rzaan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Als de gele latten tegen de rode komen, dan zou ik ook nog een extra rode lat plaatsen.
Of anders de gele latten rechtstreeks tegen het plafond. Met afstandhouders zorgen dat het mooi horizontaal komt.

Inbouwspots heb je al veel dunner. 25 mm is geen uitzondering.
Dan eventueel ook nog op 220 en dan hoef je alleen maar draad te trekken.
De gele latten komen dan op de rode zodat je daartussen ruimte hebt voor elektrabuizen. Als ik alleen balken op het plafond zou maken dan moet ik uitsnedes maken in het hout waar die elektrabuizen dan in zouden lopen. Lijkt me misschien wat ingewikkelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
@ViezeVis Wij hebben net het plafond in onze badkamer vernieuwd. Daar zitten de latten gewoon in beide richtingen aan de verdiepingsvloerplaat vast. Dan kan je met je met electra alle kanten op (onderlangs in de ene richting, boven de lat langs in de andere). Dikte kan je dan zelf kiezen.
Als spotje hebben we deze: https://www.koopman.nu/nl...-230v-6w-36-2.700k-chroom Deze hebben een relatief lage inbouwdiepte van 32mm. Dat past dus met 2x19mm dikke latten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[b]ViezeVis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:51:
De gele latten komen dan op de rode zodat je daartussen ruimte hebt voor elektrabuizen. Als ik alleen balken op het plafond zou maken dan moet ik uitsnedes maken in het hout waar die elektrabuizen dan in zouden lopen. Lijkt me misschien wat ingewikkelder?
Dan gewoon een extra rode balk in het midden dwars op de gele balken.
Dan hangt het niet door zoals @Rukapul al aangaf.
19 of 22 mm dik is om het even dan. En allemaal plat tegen het elkaar, dus niet staand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:36
Afgelopen week nieuwe kozijnen laten plaatsen (incl. voordeur). Kwam er vandaag achter dat ik eigenlijk bijna naar buiten kan kijken links en rechts onder de deur. Is dit een normale afwerking om eventueel vocht/lucht door te laten of is dit niet de bedoeling? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRp8rJsgIwrE_yYFHrZX2YP6BP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yON0JJPOzz0BSMqDW2hydeIM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DizvqB9SMV83AGovayu8jTMSYfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2evzJiCgDmuRlcbgCFJBDqq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohx-Glzhzh-25aSj4zf-W9QXstw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3cu1X6otsfEeMkeuQo7wiw6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW1fQlBaz65qfj_IotjIdBeI7lY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOj5fhAM2MjFSqTddXVDGeFF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
ViezeVis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:32:

Zelf had ik als idee:
Rood: 22 x 44 mm (bxh)
Geel: 32 x 19 mm (bxh)

Inbouwspots zijn volgens mij max 60 mm diep. Afhankelijk van of je grote of mini's neemt. Iemand tips/advies? Gewoon vuren balkjes pakken?

[Afbeelding]
Voor een badkamer plafond, zou ik eigenlijk met metal studs werken. Is een stuk goedkoper dan hout en werkt even makkelijk, zo niet makkelijker. Daarbij zijn die dingen altijd recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Laatst online: 15:58
sweetdude schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Voor een badkamer plafond, zou ik eigenlijk met metal studs werken. Is een stuk goedkoper dan hout en werkt even makkelijk, zo niet makkelijker. Daarbij zijn die dingen altijd recht.
Zou ik inderdaad ook doen. Heb eerder in dit topic al de link naar de knauf verwerkingsgids gepost waarin de uitwerking staat van verschillende manieren waarop je een plafond kan opbouwen met metalstud. Geeft onder meer inzicht in belastingen, afstanden, materiaalgebruik, etcetera. Is een beetje leeswerk maar geeft je alles wat je nodig hebt om dit goed te doen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:34

3_s

Kindapaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:27:
Afgelopen week nieuwe kozijnen laten plaatsen (incl. voordeur). Kwam er vandaag achter dat ik eigenlijk bijna naar buiten kan kijken links en rechts onder de deur. Is dit een normale afwerking om eventueel vocht/lucht door te laten of is dit niet de bedoeling? :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, dat is niet normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude

[Afbeelding]
Dat ziet inderdaad niet uit zeg. Ook een vreemde dorpel voor een buitendeur, daar struikel je toch steeds over met dat aluminium randje 8)7
Het ziet er ook niet nieuw uit, of hebben ze zelf de cement op het hout gesmeerd en moet het nog afgelakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Mvd1981 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Zou ik inderdaad ook doen. Heb eerder in dit topic al de link naar de knauf verwerkingsgids gepost waarin de uitwerking staat van verschillende manieren waarop je een plafond kan opbouwen met metalstud. Geeft onder meer inzicht in belastingen, afstanden, materiaalgebruik, etcetera. Is een beetje leeswerk maar geeft je alles wat je nodig hebt om dit goed te doen.

Succes!
@sweetdude @Mvd1981 thnx voor de tips, en bedankt voor die handleiding/technisch document. Het enige waar ik over twijfel is of het inderdaad goedkoper is maar vooral of het mogelijk is om hier een kunststof plafond aan te bevestigen omdat veel van die kunststof plafonds gericht zjin op het vastzetten in hout. Dat kan ik nog niet zo goed overzien. Maar dat is mogelijk ook een gebrek aan ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
sweetdude schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Dat ziet inderdaad niet uit zeg. Ook een vreemde dorpel voor een buitendeur, daar struikel je toch steeds over met dat aluminium randje 8)7
Het ziet er ook niet nieuw uit, of hebben ze zelf de cement op het hout gesmeerd en moet het nog afgelakt worden?
Thanks, was er al bang voor.. Zelf ook nooit eerder gezien, maar wel benieuwd hoe het er 'normaal' uit moet zien met zo'n buitendeur.

Moet inderdaad nog afgelakt worden, is inderdaad geknoeid met het cement.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kindapaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Thanks, was er al bang voor.. Zelf ook nooit eerder gezien, maar wel benieuwd hoe het er 'normaal' uit moet zien met zo'n buitendeur.

Zoals gezegd, lijkt mij heel vervelend om zo'n opstaande rand te hebben bij je voordeur. Daarbij heeft een nieuw geplaatste voordeur anno 2023 vaak een valdorpel aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
Wolly schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Zoals gezegd, lijkt mij heel vervelend om zo'n opstaande rand te hebben bij je voordeur. Daarbij heeft een nieuw geplaatste voordeur anno 2023 vaak een valdorpel aan de onderkant.
Tot nu toe zelf geen last van het randje gehad, maar begrijp het wel hoor. Aannemer geeft alleen dat de gaten in het dorpelprofiel voor afwatering zijn (snap ik), maar zo makkelijk onder de deur door kijken zonder valdorpel lijkt me niet helemaal de bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:34

Roozzz

Plus ultra

Kindapaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Tot nu toe zelf geen last van het randje gehad, maar begrijp het wel hoor. Aannemer geeft alleen dat de gaten in het dorpelprofiel voor afwatering zijn (snap ik), maar zo makkelijk onder de deur door kijken zonder valdorpel lijkt me niet helemaal de bedoeling :+
Wel goed voor de ventilatie :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
ViezeVis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

@sweetdude @Mvd1981 thnx voor de tips, en bedankt voor die handleiding/technisch document. Het enige waar ik over twijfel is of het inderdaad goedkoper is maar vooral of het mogelijk is om hier een kunststof plafond aan te bevestigen omdat veel van die kunststof plafonds gericht zjin op het vastzetten in hout. Dat kan ik nog niet zo goed overzien. Maar dat is mogelijk ook een gebrek aan ervaring.
Qua kosten maakt het over het algemeen vrij weinig uit zolang je een simpele metalstud constructie toepast. Indien je meer ingewikkeld gaat werken, of bijvoorbeeld een zelfdragende plafond maakt dat 4 meter moet kunnen overspannen zonder door te buigen, dan wordt het wel wat duurder.

Ik neem aan dat je een kunststof plafond vast kunt zetten op metalstud, maar waarom geen H2 plaat of Diamond Board en een latex verf die schimmelwerend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Mvd1981 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Qua kosten maakt het over het algemeen vrij weinig uit zolang je een simpele metalstud constructie toepast. Indien je meer ingewikkeld gaat werken, of bijvoorbeeld een zelfdragende plafond maakt dat 4 meter moet kunnen overspannen zonder door te buigen, dan wordt het wel wat duurder.

Ik neem aan dat je een kunststof plafond vast kunt zetten op metalstud, maar waarom geen H2 plaat of Diamond Board en een latex verf die schimmelwerend is?
Ik vind brede plafondplaten heel chique en zou geen strak plafond willen. Smaak :P. Dus niet van die schrootjes, maar gewoon platen van 20-25 breed volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
Hoeveel marge zouden jullie aanhouden bij het bestellen van de nis panelen (in rood op tekening)? Zou 1mm voldoende zijn?

Dus uit gaan van 999mm en 1499mm als afmeting van de nis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehn34oSisUJbHFP4KmwyNWJKZgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VQFDoZ2Dra4J7E42ABdeALWQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 21:55
SquareOne schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:41:
Hoeveel marge zouden jullie aanhouden bij het bestellen van de nis panelen (in rood op tekening)? Zou 1mm voldoende zijn?

Dus uit gaan van 999mm en 1499mm als afmeting van de nis?

[Afbeelding]
Ligt eraan waar je ze gaat bestellen en wie ze dus voor je gaat zagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 20-09 14:07
Aurum schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Ligt eraan waar je ze gaat bestellen en wie ze dus voor je gaat zagen :)
En hoe maatvast de buitenmaten van de nis zijn. Idealiter bestel je ze te groot en maak je ze in de constructie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Kindapaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Normaal krijg je een stenen onder dorpel zoals dit.
Afbeeldingslocatie: https://luukschoot.nl/wp-content/uploads/2021/10/deur-omlijsting.jpg

Het kan in hout met zo'n profiel. In ieder geval iets zodat het water niet naar binnen loopt en zonder randje.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/34832/files/313496234/van-gelder-hout-c-onderdorpel-66-x-110-mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:57
louzy82 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:23:
Ik ben inspiratie op aan het doen voor het volgende projectje

Een schoenkast van ca. 200-220cm hoog, 100cm breed en 40cm diep.

Het idee is dat de kast een stuk of 5 planken heeft waarbij de eerste plank wat hoger begint zodat de mand van de hond eronder kan.

Mijn eerste ideeën:

Ikea kast vinden met de juiste maten, eventueel overige gaatjes dichtsmeren en de kast een leuk kleurtje geven - minst dure optie maar de juiste maten vinden is toch lastig.

Zelf maken van eiken planken - Redelijk prijzige optie (kwam al snel tot 300 euro voor planken van 14cm breed in 3en te verlijmen, maar wellicht wel het mooiste.

Zelf maken van MDF - Dubbel werk (maken + Schilderen, daarnaast is MDF in deze breedte wellicht niet handig ivm doorhangen

Zelf maken van meubelpanelen en afwerken met kantenband - heb ik nog niet eerder gedaan dus wellicht leuk om te leren. Zou zo'n paneel van 18mm sterk genoeg zijn om een plank van te maken van 100cm breed met schoenen zonder doorhangen? Tips voor verbinding van de planken aan de zijden?

Zelf maken van Multiplex platen - Niet goedkoop en ook dubbel werk (maken en schilderen), wel sterk.

Ik hoor graag of jullie nog goede ideeën hebben of feedback op mijn initiële ideeën.
Alvast bedankt!
Bepaal eerst wat voor uiterlijk de kast moet hebben; dan kan je het materiaal kiezen. Nogal een verschil tussen een geverfde kast van spaanplaat of massief eiken.

Planken van 100 centimeter zonder ondersteuning zou ik niet doen voor zowel meubelpanelen als mdf. Multiplex en massief hout zijn wat dat betreft sterker.
Dit is eventueel op te lossen door de planken te verbinden met de achterwand van de kast.
En kantenband aanbrengen is eenvoudig met een (oud) strijkijzer, daar hoef je je niet door te laten afschrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
ViezeVis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

Ik vind brede plafondplaten heel chique en zou geen strak plafond willen. Smaak :P. Dus niet van die schrootjes, maar gewoon platen van 20-25 breed volgens mij.
Even goed kijken dan, als je een metalstud constructie toepast, hoeveel zo'n plafondplaat per m2 weegt (in N). Op basis daarvan (plus de constructie zelf en hetgeen je er bovenop legt - isolatiemateriaal?) kan je de afstand van de liggers bepalen en de afstand van de ophangpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Laatst online: 20-09 20:55
is er iemand bekend met een goede manier om vloertegels die met specie vastzitten netjes en heel los te krijgen?

In ons recent aangekochte huis ligt een mooie vloer, maar al wel 15 jaar oud, nu gaan wij de keuken wijzigen.
Dus zullen er wat tegels bij moeten. Ik ben natuurlijk al op internet aan het zoeken om een restpartij maar dit is nog een aardige opgave.

In een kast hebben ze de vloer voor een gedeelte doorgelegd, misschien dat het mogelijk is om hier nog wat tegels knap uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
kipneck schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:11:
is er iemand bekend met een goede manier om vloertegels die met specie vastzitten netjes en heel los te krijgen?

In ons recent aangekochte huis ligt een mooie vloer, maar al wel 15 jaar oud, nu gaan wij de keuken wijzigen.
Dus zullen er wat tegels bij moeten. Ik ben natuurlijk al op internet aan het zoeken om een restpartij maar dit is nog een aardige opgave.

In een kast hebben ze de vloer voor een gedeelte doorgelegd, misschien dat het mogelijk is om hier nog wat tegels knap uit te krijgen.
Ligt er niet nog een restant tegels op zolder achter een knieschot of ergens in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 20:54
In verband met de installatie van een Brink Sonair ventilatie unit moet ik een gat door de buitenmuur boren met een diameter van 100mm , of beter 125mm. Dit wil ik met een boorkroon/kernboor gaan doen
Woning betreft een 13-in-een-dozijn rijtjeshuis van eind jaren 70. Muur is zover ik weet beton --> paar centimeter steenwol --> baksteen. Ongeveer 40 cm dikte.

Nou heb ik zelf nog nooit een gat van dit formaat uitgeboord, dus heb eigenlijk twee vragen voordat ik een boorkroon ga kopen:

- Kan dit met een redelijk eenvoudige klopboormachine/boorhamer?
Ik heb een Bosch GSB 13 RE (300W afgifte, 1,8 Nm) en een Bosch PBH 2100 RE (270W afgifte)
Ik snap dat ik er niet binnen 2 minuten doorheen wil komen.

- Is dit veilig? Geen van mijn boormachines heeft een slipkoppeling. Geen zin in een gebroken vinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 20:54

Ligt er een beetje aan hoe makkelijk je bij de "buitenste" tegel kan komen, maar is een oscillerende multitool geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand een tip voor watergedragen buitenlak?
Ik word binnen al helemaal high als ik hout verf met acrylverf zonder/weinig oplosmiddelen met de ramen open gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Laatst online: 20-09 20:55
Vimana schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe makkelijk je bij de "buitenste" tegel kan komen, maar is een oscillerende multitool geen optie?
ga van de week proberen de buitenste tegel los te krijgen met de multitool, eerst de voegen eruit en dan zo ver mogelijk eronder komen. maar dan? het blad van een multitool is te kort om alle specie onder de tegel vandaan te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:12
The Eagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:40:
@D_Jeff simpele oplossing: dik gordijn voor je deur hangen.
Verder: zit er een meterkast in je hal? Zo ja, trek eens open en voel of je ergens tocht voelt.
Dik gordijn -- WAF: No.
De meterkast zit in de hal, maar daar komt geen koudeval/tocht vandaan
Kruipruimte -- verholpen: Dat heb ik al eerder opgelost door het luik bij de voordeur te vervangen. De laatste keer dat ik met de koude periode het luik weghaalde, was het zeiknat van de condens 8-)
Rukapul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

• glas vervangen door HR++
• voel op een koud windering moment over en langs de deur en afhankelijk van het resultaat:
• plaats tochtvaldorpel
• plaats isolerende brievenbus (tips hier op forum)
• vervang tochtstrips (bv solidseal renovatie, moet het zelf nog plaatsen)
• plaats of stel meerpuntssluiting

Meet met een IR thermometer ook eens het oppervlak.
Dat is het momenteel en daaruit merk ik 2 dingen
-> Brievenbus/klep: zeer goed punt, eigenlijk niet over nagedacht. Is op het lijstje gegaan van "to do"
-> lange zijde links. (deurklink zit ook links en en als het waait, voel ik het een beetje naar binnen tochten. als ik de deur zelf bekijk, in de doorsnee, zie ik alleen hout en een metalen strip)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Ik heb een paar jaar terug HR++ glas laten plaatsen met DucoTon 10 roosters. Echter hebben ze de normale versie roosters geplaatst zonder tochtklep.

De ZR versie zou een tochtklep hebben zoals in het groen hier afgebeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyL8n1n-99HP9mxDVI_hX-hlXYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEhNXRMtwWDaL9JA1A32dIhW.jpg?f=fotoalbum_large

Kan die groene klep ook achteraf gemonteerd worden? Ik weet wel dat er een piepschuim oplossing bestaat.

In de winter kan ik namelijk niet mijn roosters openlaten omdat vanweg de wind er enorm veel kou binnen komt. Ik heb een mechanische ventilator die ook lucht moet zuigen dus het is best vervelend dat ik geen zelfregelde roosters heb :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vimana schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:54:
In verband met de installatie van een Brink Sonair ventilatie unit moet ik een gat door de buitenmuur boren met een diameter van 100mm , of beter 125mm. Dit wil ik met een boorkroon/kernboor gaan doen
Woning betreft een 13-in-een-dozijn rijtjeshuis van eind jaren 70. Muur is zover ik weet beton --> paar centimeter steenwol --> baksteen. Ongeveer 40 cm dikte.

Nou heb ik zelf nog nooit een gat van dit formaat uitgeboord, dus heb eigenlijk twee vragen voordat ik een boorkroon ga kopen:

Ik heb een Bosch GSB 13 RE (300W afgifte, 1,8 Nm) en een Bosch PBH 2100 RE (270W afgifte)

- Is dit veilig? Geen van mijn boormachines heeft een slipkoppeling. Geen zin in een gebroken vinger.
Ik zou een boor met machine huren bij een Boels of soortgelijke. De machines die je noemt zijn niet gemaakt om zulke diameters te boren, en het gebrek aan een slipkoppeling helpt niet mee. Alternatief is om interboor of een ander bedrijf te bellen, die willen aan het einde van de dag nog wel eens een uurtje overhebben om zo’n gat te prikken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Pixeltje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Ik zou een boor met machine huren bij een Boels of soortgelijke. De machines die je noemt zijn niet gemaakt om zulke diameters te boren, en het gebrek aan een slipkoppeling helpt niet mee. Alternatief is om interboor of een ander bedrijf te bellen, die willen aan het einde van de dag nog wel eens een uurtje overhebben om zo’n gat te prikken.
@Vimana

Wij hebben bij debetonboorder een 162mm gat laten borden in een huis uit 2009 voor 240 euro incl voorrijdkosten, spiekgat enz. Goede ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik had afgelopen jaar met spoed een betonboring nodig door een verdiepingsvloer. Had binnen enkele dagen een rits prijsopgaven (allemaal rond de 150-170 als ik het me goed herinner) en uiteindelijk ook een die binnen een paar dagen kon boren.

Dat even tussendoor viel dus tegen maar de aanhouder wint.

Maakt trouwens nogal uit of je echt beton hebt of bv kalkzandsteen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
ViezeVis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

@Vimana

Wij hebben bij debetonboorder een 162mm gat laten borden in een huis uit 2009 voor 240 euro incl voorrijdkosten, spiekgat enz. Goede ervaring mee.
Niet wetende welk materiaal de muur was, maar dit is echt een hele hoge prijs. Zo’n gat kost normaal zo’n 100-150 euro, afhankelijk van of ze in de buurt zijn en hoeveel haast je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

t14wo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Niet wetende welk materiaal de muur was, maar dit is echt een hele hoge prijs. Zo’n gat kost normaal zo’n 100-150 euro, afhankelijk van of ze in de buurt zijn en hoeveel haast je hebt.
Het hoofdkantoor zat niet in de buurt en we hadden haast (binnen 2 weken uitvoeren). Ik moet eerlijk bekennen dat wij meerdere offertes hebben opgevraagd en dat wij op goede reviews & snelheid afgegaan zijn. En het kan vast goedkoper. Een diamantboor huren kost per dag 50 euro ofzo. Dan eventueel nog een spiekgat voorboren met een boorhamer o.i.d als je niet exact de diameter kunt uitmeten. Ook 40 euro. Ben je misschien voor 100 euro klaar. Ik vraag me af of daar bedrijven het voor willen doen, anders hoor ik graag een adres voor de toekomst haha.

Ik ben al met al blij dat we het hebben laten doen, want ze hebben bij ons een klein stukje van de latei meegepakt waar ze met de diamantboor maar moeilijk doorheen kwamen. En ik gok dat dat niet zo best is voor die boren. :P. Was een laag van baksteen, spouw en dik massief beton. Verder ook netjes nat geboord, kaatsrecht. Spirobuis kon er zo in.

Ik vond 't mn geld waard _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:44
@Vimana ik moest (meerdere) gaten hebben van 210 mm. Ik heb ook gekeken naar huren van materiaal maar al snel besloten dat het mij de moeite niet waard was en de klus uitbesteed (hier ook aan de betonboorder.nl die het netjes gedaan hebben).
Bij moesten ze trouwens van onder naar boven door een 21cm betonnen vloer heen met best een flinke diameter van 210 mm. Ik ben blij dat ik alles helemaal afgeplakt had want ondanks het afzuigen zaten er toch wel overal waterdruppels en droop het water over het plastic naar beneden.

Als je het wel zelf gaat doen, gewoon omdat het kan en de ervaring, zou ik wel kijken naar professioneel materiaal huren met een statief en niet uit de losse hand.

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 31-10-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 20-09 23:41

Je geeft niet aan hoe groot de tegels zijn. Mogelijk dat het lukt als ze erg klein zijn, maar ik denk niet dat je die er heel uit gaat krijgen. Er is maar heel weinig voor nodig om een tegel te breken als die niet ondersteund wordt door een vloer eronder.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
rube schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:03:
...
Als je het wel zelf gaat doen, gewoon omdat het kan en de ervaring, zou ik wel kijken naar professioneel materiaal huren met een statief en niet uit de losse hand.
@Vimana Dat laatste lijkt me sowieso een slim plan. Ik heb ooit een 160 mm gat met een relatief zware huis/tuin/keuken beton/klopboormachine gedaan, en dan nog door baksteen. Dat kostte al erg veel moeite. Boormachine was daarna total loss. Was sowieso al een ouwetje, maar de as zwieberde daarna alle kanten op.

Dus ik zou bij zo'n gat, en zeker groter, nu zeker een (veel) zwaardere boormachie huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
Iemand een goeie tip voor zigbee verlichting voor in de garage waar tevens ook mijn werkplek is? Het enige wat ik wil is een flinke bak met licht maar met zigbee aansturing voor aan/uit. Op die manier wil ik met motion sensoren automatisch de lichten aan doen als we binnen komen i.v.m. een vervelend geplaatste schakelaar.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Soepstengel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:54:
Iemand een goeie tip voor zigbee verlichting voor in de garage waar tevens ook mijn werkplek is? Het enige wat ik wil is een flinke bak met licht maar met zigbee aansturing voor aan/uit. Op die manier wil ik met motion sensoren automatisch de lichten aan doen als we binnen komen i.v.m. een vervelend geplaatste schakelaar.
Zoiets? https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-inbouwschakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Soepstengel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:54:
Ik zou gewone ledbakken nemen of van die led TL strips en daar een zigbee schakelaar voorzetten (sonoff of zo).
Motion sensor aan het plafond en koppelen.
Ik denk dat een ledbak met ingebouwde signee module lastig wordt te vinden en of prijzig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
Ah, dat zou ook nog kunnen. Dacht even dat dat lastig ging i.v.m. een hotel schakeling, maar dat lijkt toch niet zo'n groot probleem te zijn als ik dacht.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vimana schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:54:

Nee, hier kan je je eigen boor niet fatsoenlijk voor gebruiken. Zoals al gezegd: lekker huren als je het per se zelf wil doen. Kost je bij elkaar plm 150 euro voor machine, slijtage, druktank, statief, etc.

Persoonlijk zou ik de lokale betonboorder / klusser dit laten doen. :Y Die heeft alle spulletjes, kennis, en laat het netjes achter zodat jij verder kan. Als je het zelf wil doen moet je heen en weer naar boels, kom je thuis, is er iets defect, weer terug, etc...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20

[Afbeelding]
Dit lijkt een dorpel voor glas/buitendraaiende situatie, daar hebben ze een aanslag opgeschroefd om de deur op aan te laten sluiten.
Is die onderdorpel nieuw of is de deur in een bestaand kozijn geplaatst? in het eerste geval is het best wel matig...
Een nieuwe voordeur hoort gewoon goed af te sluiten, dit zou ik niet accepteren....

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:24
Zoals jullie merkten, was ik al een tijdje stil. Dat was uiteraard om in een heuse eindsprint naar de verhuizing toe te werken en na al een paar dagen op locatie geslapen te hebben was het vandaag tijd om de sleutels van het huurapt in te leveren en daarmee is een mijlpaal bereikt van 5,5 maand lang naast een fulltime nieuwe baan avonden en nachten zonder uitzondering tot ergens tussen 0100u en 0300u na werk met letterlijk bloed zweet en tranen dit huis te verbouwen.

Is het klaar? Nooit. Zo komt er binnenkort nog een nieuwe trapbekleding en is er iemand de erker aan het renoveren en schilderen van buiten maar de binnenkant is verder klaar alhoewel ik voor binnen en buiten nog wel een lijstje heb van 100 dingen die ik wil doen haha.

Als je me van te voren gevraagd had of ik dit kon. Hell no, maar onder druk worden ook dat soort opvattingen vloeibaar.

Afkloppen maar tot nu toe heb ik nauwelijks dingen opnieuw of anders hoeven doen, mede door advies van kennissen en hier. Zo zie je maar, 2 of liefst 3 keer meten en 1 keer zagen.

Vandaag nog een keukenkast op maat gemaakt zodat de ovenmagnetron combi die ik meenam erin kon.

Ik ga wanneer alles wat rustiger is een eigen blogtopic openen waar ik ook verdere vorderingen in bij ga houden als beloofd maar even een paar snaps van 5,5mnd geleden tot nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MRid2vF3pPswn6AXi4rQp-XcAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTW9LTgQXvMDBcP3Gd1OuIZO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLn74Hcu9HaeScSgPaAbJQ0urnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXpTP5GfnJRSty8VbxN7cxoA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4ceSzHi5ielC32OVXZEFVeHm1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/784KXUkopmzOPSFTF0SXGmlE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEevR9vNn23N8Ki9I3zpS-5Ibnc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNWrAhKN8QJRqdq59oUr8nAf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETYZ_ZcdYDHcz4yF427RfAxbioY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7PLzdMcZOTKhed1pRB1rcSu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAdIVEevfGC2Vbm3gwMqV40lQl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYkWkL1zD3tVlQN7j3H3JQUH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpJ3jo1Bt90gvvBqPYlBAjgnGJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJyuLZ24ZxwNjEyCsmFGKT16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEFSe34M-SMGbI8Y9iHKBGtSZmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWve83NYSiQ90n8p485F5nzc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ_tZSrFtZGx_d1AWvq8LXcw7G0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KMDGsAqAb4SOe2oHxTq7nQl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krNxqJIaDHobpagVvAqERCizCM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80w09bmkPtoosdsxJOIg3xYi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHgawH2nN7Pa8FOlYKXyeytQi3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O93DCsktAu6yVmLNEPbkfKUf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJYcZ2rIZVGjWfwvlJD7vfKmAD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41UqrghvYlBgFwHczHIuyz8k.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt9B0mA2rKxOFt92VQWk635nAqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22idulc5j2A3tYouuaDS4LvC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89PCYXqJijhLHKR2oaGOxcYASCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1pDnwzeblSwqpRl5mI3NjLs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLYNPwtwAXha49wmHEcgJHK464g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6JTxfsf5tztAerLkkuA8Yrc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x487q22t4bGQRS9I0P9WIcVMZac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hkwuMn4yPsy7zLmeFzrZxQq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRy6L3sZH-0P9Q-PP5MuUJF_dlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVJqnYUDPP4EpovKZ3mxzCsR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3oekh7s5gvUgKlsx7YbLM_vXFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEoQnTSlogjRdoonjYlf0v5X.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB7dCJeA0RSGWUZcK8LfMNSeUBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/644x50jbGpMPPmLTdgsCMUrj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO3vGv5Ukhgj8V3F0ypQDhNJnPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUEcMyarEsutwQRn6hfKMt3K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPFmBwDebDOrCoLRu9WdPb4sdFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUwxAL64CtSMoDkVE4QeKXay.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am0Wa1MTwe2FtW55N_k11v0Dn58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCtCMwY6DLkSBc7D16nxwOjo.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTaZsDA_GvSLoBlp-_lI7TGOwk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/798mYzPYoclIp5ytVazBIuew.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@1nsane ik kan nog steeds gniffelen om die muis!
Lekker gewerkt kerel!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:52
1nsane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:41:
Zoals jullie merkten, was ik al een tijdje stil. Dat was uiteraard om in een heuse eindsprint naar de verhuizing toe te werken en na al een paar dagen op locatie geslapen te hebben was het vandaag tijd om de sleutels van het huurapt in te leveren en daarmee is een mijlpaal bereikt van 5,5 maand lang naast een fulltime nieuwe baan avonden en nachten zonder uitzondering tot ergens tussen 0100u en 0300u na werk met letterlijk bloed zweet en tranen dit huis te verbouwen.

Is het klaar? Nooit. Zo komt er binnenkort nog een nieuwe trapbekleding en is er iemand de erker aan het renoveren en schilderen van buiten maar de binnenkant is verder klaar.

Als je me van te voren gevraagd had of ik dit kon. Hell no, maar onder druk worden ook dat soort opvattingen vloeibaar.

Vandaag nog een keukenkast op maat gemaakt zodat de ovenmagnetron combi die ik meenam erin kon.

Ik ga wanneer alles wat rustiger is een eigen blogtopic openen waar ik ook verdere vorderingen in bij ga houden als beloofd maar even een paar snaps van 5mnd geleden tot nu:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk! Lekker van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 15:15
Hallo medeklussers,

Ik ben onlangs eigenaar geworden van een tussenwoning en ben druk bezig met verbouwen. Even een korte toelichting wat ik allemaal aan het aanpakken ben:

In de woning bevond zich een lange gang die doorliep naar de keuken met een toilet wat als het ware als hokje in de keuken zat. Dit kon uiteraard veel praktischer zie ook deze schets met "huidige locatie WC" en "toekomstige locatie wc". Inmiddels heb ik de 'huidige wc' al gesloopt en is de riolering, water toever etc etc al verplaats Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijjdxv7X4bI2IAiQYmXV0ZsMWs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMgsGfovpr8IO2VVkeuUZjWg.png?f=fotoalbum_large

Een van de klussen die nu nog mijn lijstje staat is het laten stucen van de woning. De huidge situatie is dit:

Ik heb een houten constructie gemaakt in het kozijn aan de achterzijde van het toekomstige toilet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTE4-p2mjw89sAYP3D2yb1se9bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0werkHlwqxyZZUYhqxKOkXK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik geisoleerd en vervolgens afgewerkt met constructieplaten aan de WC kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NsedEYCy1VMs2rhmsDinkrT5_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjKHwTPNBkwk0x8xwrAfHA6I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2YoQ25FdNAL0BoCIIBc3kliEcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwpCrLduOLaiK46VEcOQwrCw.jpg?f=fotoalbum_large

De andere kant heb ik afgewerkt met bouwplaten van 5CM dik aangezien het kozijn ook 5Cm dik is. Dit komt ook perfect overeen met de muur (linkerkant en bovenkant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrZddVFMwu2RcIWFggBXU4drUi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23o87Ij65mIXejEr69c0nM6F.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een stucadoor over de vloer gehad en hij geeft aan dat hij niet over het houten kozijn heen kan stucen omdat dit gaat scheuren. Het advies was om om over de gehele wand een nieuwe bouwplaat te maken van 4mm zodat daar overheen gestuct kan worden.

Ik heb wat gegoogled en daar wordt her en der wel aangegeven dat er wel over gegrond hout gestuct kan worden.

Mijn vraag is dus of het inderdaad niet mogelijk is om direct over hout te stucen, en of er andere alternatieven zijn om dit probleem op te lossen. Deze bouwplaten kosten namelijk al snel €13.50 per stuk
voor afmetingen 120x60x4...

In ieder geval dank voor jullie input en advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
@Mr-Robot Je kan wel over hout stucen, maar op de overgang hout/ander materiaal gaat je gips geheid scheuren ivm werking van hout. Denk ook dat dat is wat de beste man bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55
Idd.. hout moet je niet willen stucen. Dat hebben ze nooit gedaan hier en raden ze ook af. Waarom heb je t kozijn er niet helemaal uitgehaald en t gat opgevuld? Dan had je ook geen houtranden gehad maar kon je gewoon overal gips oid plaatsen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-Robot
Ok, bedankt voor de reacties.

@ID-College Tja dat is achteraf... ik dacht juist dat ik het bestaande kozijn goed kon gebruiken om een stevige constructie te bouwen waar het toilet uiteindelijk ook deels op kan rusten. En goed isoleren ivm geluid toilet etc.

Dit is hoe het uiteindelijk is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d8H6RLHmD95NqeWXfIF_cg6LBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2dtfvgJYEUIfMYnbv3p9Ah1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Mr-Robot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:44:
Ok, bedankt voor de reacties.

@ID-College Tja dat is achteraf... ik dacht juist dat ik het bestaande kozijn goed kon gebruiken om een stevige constructie te bouwen waar het toilet uiteindelijk ook deels op kan rusten. En goed isoleren ivm geluid toilet etc.

Dit is hoe het uiteindelijk is geworden.

[Afbeelding]
Afhankelijk van hoeveel ruimte je wilt opofferen kan je een regelwerk van latten maken (22x48). Daar een gipsplaat op. Als je wandplaten pakt kost het je 3.5cm aan dikte. Er is volgens mij geen isolatie van 2cm dus het kan hol klinken. Paar latjes en gipsplaten kosten niks en heb je een vlakke wand.. kost je wel ruimte alleen.. anders idd plaat eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik had ook zoiets bij mij en heb toen het kozijn ingefreesd en daarna in de verdieping een stuk gips vast geschroefd.

Je zou ook nog over de hele wand 9.5mm gips kunnen plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 31-10-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:53:
@1nsane ik kan nog steeds gniffelen om die muis!
Lekker gewerkt kerel!

Ik moet ook gniffelen om meerdere redenen.

Allereerst natuurlijk de vele tienduizenden euro’s die ik bespaard heb en dat ik elk schroefje en draadje weet te vinden nu maar ook iets heel simpels, mensen op werk, vrienden, familie, kennissen die altijd zeiden: lekker geklust/verbouwd weer van het weekend? Na een maand of 2,5 zei ik: laat dat “lekker” maar weg hoor :p ik ben inmiddels ook geen 16 meer en in al die tijd 15 kilo afgevallen en pijnen gehad aan lichaamsdelen en spieren waarvan ik niet wist dat ze pijn konden doen. Nu kon ik die kilo’s best missen wel gelukkig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
TwingyTwingy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Mooi werk! Lekker van genieten :)
Dat komt zeker goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Robot
@LED-Maniak
klopt daar zat ik ook nog naar te kijken om een aantal gipsplaten van 9.5 te verlijmen aan de wand.

Ik heb dit probleem tevens niet op 1 plek maar op 3. Wc/keuken wand, cv wand, kozijn naar oude wc

Onderstaand ga ik een kastenwand maken. Zowel links als rechts frame + bouwplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKC_ymB_XLobHUuyvWRuisfNzRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGflaTCcgqJRO20EE4JOgHfk.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik drie opties;
-gips direct verlijmen, is dat überhaupt mogelijk?
-bouwplaat er direct op verlijmen om zo min mogelijk ruimte te verliezen. 2x 0,4mm over de gehele wand tegenover gips 2x 0.95mm maar wel aanzienelijk duurder. Is wel te verlijmen als ik de bouwmarkt site moet geloven.
-stuk uit kozijn frezen en dat weer opvullen met bouwplaat of gips. Meeste werk & niet perse netjes. Maar verder geen ruimte verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Mr-Robot schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:34:
-stuk uit kozijn frezen en dat weer opvullen met bouwplaat of gips. Meeste werk & niet perse netjes. Maar verder geen ruimte verlies.
Ik weet niet eens of dat het meeste werk is. Frees er over heen, hoeft toch niet heel netjes (dat doe de stucadoor daarna wel) maar het hoeft niet al te secuur en dus makkelijk. Kost alleen wat tijd, maar waarschijnlijk echt niet meer dan de andere oplossingen.
Daarnaast goedkoopste oplossing én je hebt geen ruimteverlies. Dan opvullen (overleg even met de stucadoor). En voor de zekerheid kan hij nog wat wapening over heen zetten tpv het kozijn om scheuren helemaal te voorkomen.
Ik denk dat ik daarvoor zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@1nsane hard gewerkt, overduidelijk onder tijdsdruk. Die nieuwe meterkast ziet er wel een beetje spannend uit met die afgedopte leidingen boven de groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Volgens mij heb ik drie opties;
-gips direct verlijmen, is dat überhaupt mogelijk?
-bouwplaat er direct op verlijmen om zo min mogelijk ruimte te verliezen. 2x 0,4mm over de gehele wand tegenover gips 2x 0.95mm maar wel aanzienelijk duurder. Is wel te verlijmen als ik de bouwmarkt site moet geloven.
Ik heb gipsplaten met bouwschuim verlijmd aan een oude wand. Het zit stevig vast, dus dat kan. Ze hebben er zelfs speciale mortel voor die je in dotten aanbrengt. Vooral gebruikt bij zeer golvende wanden die je dan ineens strak trekt.

Na het uitfrezen heb ik de strook gips tegen het hout geschroefd en daarna over de naden papierband gedaan. Gewone wapeningsgaas zal ook wel gaan.

Op één plek heb ik stiekem als probeersel zonder het kozijn uit te frezen met secondelijm drie lagen wapening vastgelijmd op het hout en de muur. Daarna gestuct.

Ik moet zeggen: tot op heden geen scheurtje te zien en het is bij een deur die open en dicht gaat. :X

Niet aan te raden, maar blijkbaar zijn er mogelijkheden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Laatst online: 15:07
com2,1ghz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:43:
Ik heb een paar jaar terug HR++ glas laten plaatsen met DucoTon 10 roosters. Echter hebben ze de normale versie roosters geplaatst zonder tochtklep.

De ZR versie zou een tochtklep hebben zoals in het groen hier afgebeeld:
[Afbeelding]

Nee dat kan niet. Ik had dezelfde situatie. Heb contact gehad met Duco. Zij gaven aan dat het hele rooster er dan uit moet.

Kan die groene klep ook achteraf gemonteerd worden? Ik weet wel dat er een piepschuim oplossing bestaat.

In de winter kan ik namelijk niet mijn roosters openlaten omdat vanweg de wind er enorm veel kou binnen komt. Ik heb een mechanische ventilator die ook lucht moet zuigen dus het is best vervelend dat ik geen zelfregelde roosters heb :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

louzy82 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:23:
Ik ben inspiratie op aan het doen voor het volgende projectje

Een schoenkast van ca. 200-220cm hoog, 100cm breed en 40cm diep.

Het idee is dat de kast een stuk of 5 planken heeft waarbij de eerste plank wat hoger begint zodat de mand van de hond eronder kan.

Mijn eerste ideeën:

Ikea kast vinden met de juiste maten, eventueel overige gaatjes dichtsmeren en de kast een leuk kleurtje geven - minst dure optie maar de juiste maten vinden is toch lastig.

Zelf maken van eiken planken - Redelijk prijzige optie (kwam al snel tot 300 euro voor planken van 14cm breed in 3en te verlijmen, maar wellicht wel het mooiste.

Zelf maken van MDF - Dubbel werk (maken + Schilderen, daarnaast is MDF in deze breedte wellicht niet handig ivm doorhangen

Zelf maken van meubelpanelen en afwerken met kantenband - heb ik nog niet eerder gedaan dus wellicht leuk om te leren. Zou zo'n paneel van 18mm sterk genoeg zijn om een plank van te maken van 100cm breed met schoenen zonder doorhangen? Tips voor verbinding van de planken aan de zijden?

Zelf maken van Multiplex platen - Niet goedkoop en ook dubbel werk (maken en schilderen), wel sterk.

Ik hoor graag of jullie nog goede ideeën hebben of feedback op mijn initiële ideeën.
Alvast bedankt!
Laatst een kast gemaakt van meubelpaneel, voordeliger dan dat kon het ook niet, ze hebben nog een andere kleur panelen bij de Hornbach, en die zijn nog wat goedkoper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChLJ7Zgb3i8n-s399l2oVSmMSzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cU4Xuabp9vBlpUdQjlWfO2Pm.jpg?f=fotoalbum_large
Hier nog in aanbouw, want ik heb even geen andere foto :+

60cm diepe planken, en zo gezaagd dat ik uit 1 plaat 1 staander en 1 legplank kon halen. Legplank net zo breed gehouden als die van de Ikea Pax kast, zodat er eventueel lades of uittrekbare mandjes in kunnen van de pax serie.
Bovenop is dan nog een ondiepe plank geplaatst om de boel af te dekken.
Planken zijn met stoelhoekjes gemonteerd, en met die 60cm diepe planken durf ik de 1m breedte wel aan. Doet Ikea ook, al hangen ze in de 40cm diepe Pax inmiddels wel wat door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@_ferry_ Lekker (kosten)efficiënt _/-\o_. Maar nu willen we natuurlijk ook nog wel een paar foto's af zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

_ferry_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:00:
[...]

Laatst een kast gemaakt van meubelpaneel, voordeliger dan dat kon het ook niet, ze hebben nog een andere kleur panelen bij de Hornbach, en die zijn nog wat goedkoper.
[Afbeelding]
Hier nog in aanbouw, want ik heb even geen andere foto :+

60cm diepe planken, en zo gezaagd dat ik uit 1 plaat 1 staander en 1 legplank kon halen. Legplank net zo breed gehouden als die van de Ikea Pax kast, zodat er eventueel lades of uittrekbare mandjes in kunnen van de pax serie.
Bovenop is dan nog een ondiepe plank geplaatst om de boel af te dekken.
Planken zijn met stoelhoekjes gemonteerd, en met die 60cm diepe planken durf ik de 1m breedte wel aan. Doet Ikea ook, al hangen ze in de 40cm diepe Pax inmiddels wel wat door.
Ziet er goed uit, ik wil ook nog eens ergens iets afwerken met gipsplaat. Het is mij alleen nooit duidelijk hoe je dat verder afwerkt. Wat gaat er vervolgens over de gipsplaten heen? Kan je dat gewoon witten of blijf je dan de band nog zien? Of doe je er (fleece) behang overheen? Misschien op jouw volgende foto's wat meer van te zien!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Boss schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:35:
[...]

Ziet er goed uit, ik wil ook nog eens ergens iets afwerken met gipsplaat. Het is mij alleen nooit duidelijk hoe je dat verder afwerkt. Wat gaat er vervolgens over de gipsplaten heen? Kan je dat gewoon witten of blijf je dan de band nog zien? Of doe je er (fleece) behang overheen? Misschien op jouw volgende foto's wat meer van te zien!
Die naden blijf je altijd (vrij goed) zien. Als je dat niet wilt, moet je het (laten) stuccen met een filmlaagje van een halve milimeter. Maar als je de naden netjes afsmeert met joint filler (van Knauf bijv.) en daarna netjes schuurt kan je een heel acceptabel resultaat krijgen. Zeker voor op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boss schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:35:
[...]

AK gipsplaat zoals deze gaat grofweg zo;
Gaas of papier over de voegen aanbrengen.
1e laag joint filler over de naden en in de schroefgaten (tot hier ben ik gekomen op de zolder :+ :X )
Uitsteeksels even afsteken/schrapen met plamuurmes
2e laag jointfiller.
Vlak schuren
Finish pasta ruim aanbrengen voor een mooie overgang.
Lichtjes naschuren.
Primer
Latex

Op de slaapkamers ook zo het plafond gedaan, en daar moet je wel heel erg goed kijken wil je nog kunnen zien waar de naden hebben gezeten.
Als je gipsplaten hebt die aan de kopse kant geen schuinekant hebben, dan kun je die ook schuin afvijlen/snijden, en daarna goed vol smeren met jointfiller. Iets meer kans op een barstje of een scheurtje, maar tot nu toe zonder problemen gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
@LED-Maniak
klopt daar zat ik ook nog naar te kijken om een aantal gipsplaten van 9.5 te verlijmen aan de wand.
Verlijmen wordt echt een drama (been there done that).. Ik zou dat niet doen. Ik kan je maar 1 tip geven: doe het goed en schroef ze vast. Al het andere is prutswerk en gaat zeker niet goedkomen op termijn.. Alleen schroeven zet ze goed blijvend vast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@sweetdude @Mvd1981 in het kader van de metalstuds:

Nogmaals bedankt voor die handleiding. Ik kom al stappen verder.

Montage van metalstuds lijkt mij misschien zelfs even simpel als een houten rachelwerk en ik denk ook dat het metaal duurzamer is voor in de badkamer dan hout.

Klopt het dat ik dan in principe met CD60/27 profielen wel aardig uit de voeten moet komen? De 'onderlaag' bevestig ik met directhangers aan het plafond en met kruisverbinders hang ik een extra laag CD60/27 eronder. Door het relatief smalle profiel en directhangers blijft het plafond dus ook hoog. Als ik van hart tot hart 30 cm aanhoud zou er ook kunststof op geschroefd kunnen worden. Over het hanggewicht maak ik me dan ook niet zoveel zorgen. Dat is minimaal.

Enige nadeel is dat een metalstudprofiel niet perse goedkoper is. Voor een hart tot hart van 30 cm moet ik voor een badkamer van 220 cm breed ongeveer 7 profielen van 3 meter hebben. Voor de buitenranden heb ik 730 cm nodig. Ongeveer 3 profielen van 3 meter. Dan nog 2 à 3 profielen voor tussen de buitenranden.

Dan zit ik voor alleen de profielen al op ruim 65 euro excl. bevestigingsmateriaal.

Of zijn er eenvoudigere opties?

/Edit
Ik kan ook gewoon voor de buitenranden het profiel iets lager monteren en in die buitenrandprofielen een metalstudprofiel U27/30 vastdraaien. Dan hoef ik helemaal geen extra laag te monteren. Met directhangers kan ik de balken dan alsnog aan het plafond bevestigen. De buitenrandprofielen gewoon in de wanden. Zoals hier in de video.

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 01-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
ViezeVis schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:48:
@sweetdude @Mvd1981 in het kader van de metalstuds:

Nogmaals bedankt voor die handleiding. Ik kom al stappen verder.

Montage van metalstuds lijkt mij misschien zelfs even simpel als een houten rachelwerk en ik denk ook dat het metaal duurzamer is voor in de badkamer dan hout.

Klopt het dat ik dan in principe met CD60/27 profielen wel aardig uit de voeten moet komen? De 'onderlaag' bevestig ik met directhangers aan het plafond en met kruisverbinders hang ik een extra laag CD60/27 eronder. Door het relatief smalle profiel en directhangers blijft het plafond dus ook hoog. Als ik van hart tot hart 30 cm aanhoud zou er ook kunststof op geschroefd kunnen worden. Over het hanggewicht maak ik me dan ook niet zoveel zorgen. Dat is minimaal.

Enige nadeel is dat een metalstudprofiel niet perse goedkoper is. Voor een hart tot hart van 30 cm moet ik voor een badkamer van 220 cm breed ongeveer 7 profielen van 3 meter hebben. Voor de buitenranden heb ik 730 cm nodig. Ongeveer 3 profielen van 3 meter. Dan nog 2 à 3 profielen voor tussen de buitenranden.

Dan zit ik voor alleen de profielen al op ruim 65 euro excl. bevestigingsmateriaal.

Of zijn er eenvoudigere opties?

/Edit
Ik kan ook gewoon voor de buitenranden het profiel iets lager monteren en in die buitenrandprofielen een metalstudprofiel U27/30 vastdraaien. Dan hoef ik helemaal geen extra laag te monteren. Met directhangers kan ik de balken dan alsnog aan het plafond bevestigen. De buitenrandprofielen gewoon in de wanden. Zoals hier in de video.
Graag gedaan! CD60/27 is inderdaad voldoende in jouw opzet, je gaat geen zelfdragende plafonds bouwen die een grote overspanning hebben met een zwaar gewicht :) 30cm tussenruimte is op zich wel dicht op elkaar. Je zou kunnen kijken of 60cm mogelijk is, zeker als je twee lagen kruislings op elkaar monteert. Ik ga er van uit dat jouw plafondmateriaal niet zwaarder is dan een standaard 12.5mm Diamond Board plaat van Knauf.

Als je 1 laag direct op de balken monteert zou dat ook prima zijn, ik begrijp dat je wellicht iets minder vlak uitkomt (volgens de handleiding), maar goed, wellicht dat je nog iets met wigjes kan doen als je echt slecht uitkomt. Vooral een goede waterpas of laser gebruiken om de uitlijning goed te krijgen!

Weet je zeker dat het gewicht van de
Pagina: 1 ... 343 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/