Een vraagje voor elektra techneuten onder ons:
A.s. maandag komen ze bij mij een all-electric warmtepomp installeren. Bedoeling is dat wij van het gas afgaan, dus ook de gaskookplaat moet vervangen worden.
Ik heb reeds een SMEGG inductiekookplaat in huis. Zojuist maar eens alles bekeken maar ik heb nu toch mijn twijfels over hoe ik dit straks moet aansluiten.
In de meterkast is een 3-fase kookgroep aangelegd. De inductieplaat kan max 7,4kW verstoken, en dat zou moeten kunnen op de groep. Zover ik mij kan herinneren, lopen er 5 draden in de kruipruimte richting de keuken: 3x fasedraad, 1x nul en 1x aarde.
De inductieplaat heeft de volgende draden:
2x nul (aan elkaar), 2x aarde (aan elkaar), 2x fase (zwart, grijs, aan elkaar)
Hier zal dus een perilexstekker aan moeten komen.
Er hangt een briefje aan met de volgende aansluitmogelijkheden:
Mij lijkt dat is linksboven moet aanhouden, ivm de krachtgroep / 3-fase groep?
In de handleiding staat het volgende:
Zou de bovenste moeten aanhouden.
De perilex stekker moet ik nog kopen.
De perilex stekkerdoos heb ik al wel, en heeft de volgende aansluitingen:
3x fase, 1x aarde en 1x nul.
Hoe sluit ik dit nu aan?
Van de meterkast aan de perilex stekkerdoos is makkelijk: heb 3x fase, 1x nul en 1x aarde en dat heb ik dus aan kabels liggen en zit aan aansluitingen ook in de stekkerdoos.
Maar vanaf de inductieplaat heb ik dus eigenlijk maar 2x fase, en 2x nul en 2x aarde?
Fases zwart en grijs kan ik losmaken, en beide apart aansluiten in de stekker. 2x nul en 2x aarde zo laten en samen aansluiten in de stekker? Dat is het dus in feite een 2-fase kookplaat die ik aansluit op een 3-fase perilex stekkerdoos. 1 fase blijft dus onbenut / wordt niet gebruikt. Klopt dat?