Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Hoewel ik de woning over 10-15 jaar plat wil gooien om er wat nieuws neer te zetten, lijkt het me toch wel een 'quick win' om die spouwmuur zelf te gaan isoleren met glaswol:
1. 1 plank lostrekken, checken afstand tussen staanders
2. planken - met beleid - losmaken
2. glaswol plaatsen
3. eventuele doorlatende folie aan buitenkant vastnieten*
4. potdekselplanken zijn opnieuw te gebruiken, de verticale rabatteren misschien niet zo.
De potdekselplanken zijn gespijkerd, die moet ik misschien met schroeven opnieuw vastmaken. De rabatdelen zijn geverfd en een stuk dunner, ik weet eigenlijk niet dat ik die goed kan hergebruiken.
Wat zijn hier de valkuilen of belangrijke zaken die ik over het hoofd zie? Kan ik zonder meer glaswol tegen die alu folie (zie foto) plaatsen? Ik vermoed dat die folie dampwereld is, dus dan glaswol met dampdoorlatende folie of helemaal geen folie toepassen?
Mijn idee was om eerst een van de kopse kanten van het huis te doen (6 meter breed, schuin dak 1e verdieping dus < 25m2) om even te proeven hoe het gaat, hoeveel tijd het kost, etc.
Foto's van de twee soorten gevelbekleding:

Detail potdekselplanken:

De opbouw van mijn muur ... Boven = buitengevel, onder = binnenmuur). Daartussen komt dus glaswol met dampdoorlatende folie.

Echter is de muur 8,5cm.
Als ik kijk naar de andere kozijnen op de verdieping dan hebben die een totale dikte van 10cm, wat kozijnen zouden zijn voor een muurdikte van 7 cm. Iemand een idee of dat klopt/kan?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Zeker, als het echt op de mm recht moet dan is dat inderdaad de optie.vso schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:51:
[...]
ik werk graag met hout, maar wil je recht en vlak denk ik dat je met balken echt bij aanschaf goed moet kijken of ze recht zijn,
zeker bij osb (lees plaatmateriaal) is bv metalstud dan wel prettiger werken, en wellicht een kruislaser dingus.
Wat betreft hout, ik kies de balken altijd zelf uit en neem alleen de (meest) rechte mee. Dat scheelt al enorm. Voor een rachels is het ook geen ramp als 'ie een over de hele lengte paar mm naar links of rechts wegloopt zolang de voorzijde maar vlak is natuurlijk.
Resultaat; geluid lijkt iets minder.
Ik was vergeten om de zeefjes terug te plaatsen (8.1) dus even iemand gebeld die er meer verstand van heeft om te vragen of dat kwaad kon. Die gaf aan dat het geen kwaad zou moeten kunnen. Dit gesprek heeft mij ook aan het denken gezet mbt de terugslagklepjes en wat er zou gebeuren als ik die ook zou verwijderen dus heb ik de kraan er nogmaals afgehaald en alle terugslagklepjes verwijderd (2x 8.2 en 7).
Kraan weer opgehangen en het resultaat was werkelijk waar verbluffend! Geen enkel geluid meer hoorbaar. In de kamer ernaast niet, en zelf tijdens het douchen heb ik nu het idee dat ik in een soort van 'silent' douche sta. Echt bizar wat deze klepjes 'veroorzaken'.
Een tip dus voor iedereen!
:fill(white):strip_exif()/f/image/OcZeZaZ8EGak9jHPVyS0rDRk.png?f=user_large)
Edit: let wel in het geval van deze kraan staat het warme water en koude water nu in een openverbinding (door het verwijderen van de terugslagklepjes). Ik ondervind er na een paar dagen geen last van maar hou dit vooral zelf ook in de gaten.
@edsandje bedankt voor de toevoeging. Zie ook zijn post:
https://gathering.tweaker...message/76920376#76920376
[ Voor 28% gewijzigd door hk12nl op 23-10-2023 11:47 ]
©2004
Is volblazen met isolatiemateriaal, wat bij een spouwmuur vaak een mogelijkheid is niet een veel betere/snellere optie?Vincm schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:37:
Ik woon sinds een halfjaar een vrijstaande houten woning uit de jaren 50. Ik boorde laatst een gat in mijn muur voor een leidingdoorvoer van een airco waarmee ik in de winter (voor zover het gaat) ga verwarmen. Bij het maken van dat gat kwam ik er achter dat mijn muur bestaat uit gevelbekleding (deels verticale rabat, deels horizontale planken/potdeksel), 10 cm lucht, een folie, en dan de binnenmuur (cementgebonden houtvezelplaat, denk ik).
Hoewel ik de woning over 10-15 jaar plat wil gooien om er wat nieuws neer te zetten, lijkt het me toch wel een 'quick win' om die spouwmuur zelf te gaan isoleren met glaswol:
1. 1 plank lostrekken, checken afstand tussen staanders
2. planken - met beleid - losmaken
2. glaswol plaatsen
3. eventuele doorlatende folie aan buitenkant vastnieten*
4. potdekselplanken zijn opnieuw te gebruiken, de verticale rabatteren misschien niet zo.
De potdekselplanken zijn gespijkerd, die moet ik misschien met schroeven opnieuw vastmaken. De rabatdelen zijn geverfd en een stuk dunner, ik weet eigenlijk niet dat ik die goed kan hergebruiken.
Wat zijn hier de valkuilen of belangrijke zaken die ik over het hoofd zie? Kan ik zonder meer glaswol tegen die alu folie (zie foto) plaatsen? Ik vermoed dat die folie dampwereld is, dus dan glaswol met dampdoorlatende folie of helemaal geen folie toepassen?
Mijn idee was om eerst een van de kopse kanten van het huis te doen (6 meter breed, schuin dak 1e verdieping dus < 25m2) om even te proeven hoe het gaat, hoeveel tijd het kost, etc.
Foto's van de twee soorten gevelbekleding:
[Afbeelding]
Detail potdekselplanken:
[Afbeelding]
De opbouw van mijn muur ... Boven = buitengevel, onder = binnenmuur). Daartussen komt dus glaswol met dampdoorlatende folie.
[Afbeelding]
Nu hebben we dus op stukken dat de plinten gapen aan de onderkant.
Het is een houtlook tegelvloer en een witte afgelakte plint. Welke kit zou hierbij het mooiste resultaat geven; witte siliconen of transparante siliconen?
Dit is de vloer en plint.
:strip_exif()/f/image/i0nlPBLzlP1GI8BkxPke7BEA.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een tegelvloer die vervolgens niet vlak/waterpas is?JvdHoudt schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:41:
Zelf zijn we inmiddels met de renovatie bij de afwerking. Vrijdag hebben we o.a. in de woonkamer plinten gezet, maar uiteraard is de vloer niet volledig vlak.
Het is een houtlook tegelvloer en een witte afgelakte plint. Welke kit zou hierbij het mooiste resultaat geven; witte siliconen of transparante siliconen?
[Afbeelding]
Zou ik toch eens bij de tegelzetter voorleggen. Met die huidige legsystemen is het heest moeilijker om het niet waterpas te leggen dan wel.
Verder wat kit betreft zou ik voor een kit gaan in de kleur van je voeg of wit. Transparant ga je nog steeds donkere vlekken zien waar je de kieren hebt.
PSN: Flix20-NL
Ik zou hem vervangen voor een zuiniger exemplaar. Deze stork units verbruiken in vergelijking met andere meer stroom en aangezien ze 24/7 draaien verdiend een zuiniger exemplaar zich vanzelf terug:t14wo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:27:
Mijn ventilatie type C is kapot. De unit doet niets meer. De Stork unit krijgt nog spanning, maar er gaat ergens in het ‘moederbord’ iets fout.
Ik heb een foto gemaakt om rustig te bekijken wat er doorgebrand kan zijn, maar ik zie niks afwijkend. Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen.
Ik heb geen typenummer hiervan beschikbaar.
[Afbeelding]
https://www.ventilatieland.nl/mechanische-ventilatie
Voor die circa 200 euro zou ik niet moeilijk gaan doen. Zeker gezien het feit dat de meeste waarde in de printplaat en motor zit, en die is waarschijnlijk bij jou kapot.
Nu douchen we hier ook al weer een tijdje met een Grohe fluittoon dus ik ben zeer geinteresseerd in deze oplossing maar wat bedoelde je bevriende loodgieter met "gesloten circuit"? Het water komt toch gewoon uit de douchekop? Dus wat is daar gesloten aan? Als het doel van die klepjes is het voorkomen dat er een beetje water terug de waterleiding in loopt als die drukloos zou worden kan ik daar niet van wakker liggen en ga ik die klepjes er ook maar eens uit slopenhk12nl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:37:
@Rukapul ... dus even een bevriende loodgieter gebeld om te vragen of dat kwaad kon. Die gaf aan dat hij alle terugslagklepjes bij dit soort kranen nooit installeert omdat het altijd vernauwend werkt. Daarnaast zit water op een gesloten circuit dus dat moet geen probleem vormen.
Gezien zijn info wilde ik dit ook wel proberen om het geluid nog meer te verminderen dus heb ik de kraan er nogmaals afgehaald en alle terugslagklepjes verwijderd (2x 8.2 en 7).
Kraan weer opgehangen en het resultaat was werkelijk waar verbluffend! Geen enkel geluid meer hoorbaar. In de kamer ernaast niet, en zelf tijdens het douchen heb ik nu het idee dat ik in een soort van 'silent' douche sta. Echt bizar wat deze klepjes 'veroorzaken'.
Ik heb begrepen dat (verlijmde) EPS parels met houten muren gaat zorgen voor vochtproblemen.Jannibal23 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
Is volblazen met isolatiemateriaal, wat bij een spouwmuur vaak een mogelijkheid is niet een veel betere/snellere optie?
[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 22-10-2023 12:38 ]
De deur mag een board deur zijn. Volgens mij moet ik dan een deur van 98 breed hebben.
Deze heb je dan in honinggraatvulling of volspaan. Ik lees een beetje tegenstrijdige berichten. Honinggraat zou niet geschikt zijn als schuifdeur. Maar is dat dan omdat het infrezen van een schuifkom niet kan of omdat het niet gehangen kan worden?
Ik wil dit systeem gebruiken:
https://intersteel.nl/ass...steem-basic-top-mat-zwart
Hierbij wordt de deur aan de bovenkant geschroefd.
De deur van 98 breed is niet erg goed leverbaar. Ik zit dan ook een beetje te kijken naar 103 breed. Als het schuifdeursysteem 2 meter is zou dan eventueel een deur van 103 breed ook kunnen? Of werkt dat niet? Misschien dat de deuropening niet helemaal vrij geopend kan worden.
Misschien heb ik het ‘gesloten circuit’ idee zelf zo bedacht in mijn hoofd en verwoord maar wat jij omschrijft is precies wat ik hiermee bedoelde 😄Det schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Nu douchen we hier ook al weer een tijdje met een Grohe fluittoon dus ik ben zeer geinteresseerd in deze oplossing maar wat bedoelde je bevriende loodgieter met "gesloten circuit"? Het water komt toch gewoon uit de douchekop? Dus wat is daar gesloten aan? Als het doel van die klepjes is het voorkomen dat er een beetje water terug de waterleiding in loopt als die drukloos zou worden kan ik daar niet van wakker liggen en ga ik die klepjes er ook maar eens uit slopen
Ik zou zeggen lekker doen. Ik ben dus van fluittoon en overige leiding geruis gegaan naar 0 geluid. Had het 4 jaar terug moeten doen 😄
©2004
Volgens mij kan je ook glaswolvlokken of cellulosevlokken inblazen?Vincm schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
Ik heb begrepen dat (verlijmde) EPS parels met houten muren gaat zorgen voor vochtproblemen.
:strip_exif()/f/image/vWSYFgp0PsSzLDac703ES4ya.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uxvfaMUPoFaGYbXJQFGBEwzG.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wlJIjz7xnXIaVRuIuwMvooJS.png?f=user_large)
1e vraag: kan het kwaad als de douche goot en +/- 1 meter leiding in de dekvloer slijp?
2e vraag: als ik toch net door het hardere beton moet van de kanaalplaat, kan ik daar al wapening tegen komen? Of zit dat dieper? Ik begrijp dat ik absoluut niet door de wapening heen mag maar mag je wel door dit hardere beton?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
In de dekvloer is geen probleem, de kanaalplaat in zou ik niet doen. Prefab beton heeft vaak minder dekking op de wapening dan insitu gestort beton, dus je kunt na een centimeter of 2/3 al wapening tegenkomen.Roan.MR schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:13:
Ik heb een rijtjeshuis uit 2003 met ik vermoed kanaalplaten? (zie bouwtekening hieronder). Ik ga een extra badkamer op zolder maken en wil hiervoor de afvoer van de douche in de vloer slijpen. Ik heb een klein stukje open geslepen (tot 6 cm diep), dat ging vrij gemakkelijk, het lijkt mij dat dit alleen de dekvloer was want daarna kwam ik op een hardere structuur met meer steentjes (precies in het midden op de foto hieronder). De vloer is totaal 28 cm dik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1e vraag: kan het kwaad als de douche goot en +/- 1 meter leiding in de dekvloer slijp?
2e vraag: als ik toch net door het hardere beton moet van de kanaalplaat, kan ik daar al wapening tegen komen? Of zit dat dieper? Ik begrijp dat ik absoluut niet door de wapening heen mag maar mag je wel door dit hardere beton?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Houd er wel rekening mee dat je in de dekvloer leidingen tegen kunt komen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Met zo’n legsysteem krijg je ze wel redelijk op hoogte, maar volledig waterpas krijg je het dan nog niet lijkt mij. Dat hangt af van de tegelzetter zelf.Flix20 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Het is een tegelvloer die vervolgens niet vlak/waterpas is?
Zou ik toch eens bij de tegelzetter voorleggen. Met die huidige legsystemen is het heest moeilijker om het niet waterpas te leggen dan wel.
Verder wat kit betreft zou ik voor een kit gaan in de kleur van je voeg of wit. Transparant ga je nog steeds donkere vlekken zien waar je de kieren hebt.
Wit lijkt mij dan het mooist. Bruine voeg op wit ga je nog erger zien dan de spleetjes hoe het nu is ben ik bang.
Die keerkleppen hebben een doel.hk12nl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:37:
@Rukapul omdat ik het toch niet kan laten (en mijzelf inmiddels wel ken) heb ik inbus 12 geleend van iemand en ook die terugslagklepjes (8.2)vervangen.
Resultaat; geluid lijkt iets minder.
Ik was vergeten om de zeefjes terug te plaatsen (8.1) dus even een bevriende loodgieter gebeld om te vragen of dat kwaad kon. Die gaf aan dat hij alle terugslagklepjes bij dit soort kranen nooit installeert omdat het altijd vernauwend werkt. Daarnaast zit water op een gesloten circuit dus dat moet geen probleem vormen.
Gezien zijn info wilde ik dit ook wel proberen om het geluid nog meer te verminderen dus heb ik de kraan er nogmaals afgehaald en alle terugslagklepjes verwijderd (2x 8.2 en 7).
Een tip dus voor iedereen!![]()
[Afbeelding]
Er kan nu dus warm water via de kraan naar de koud water leiding.
Lijkt mij niet de bedoeling.....
Please state the nature of the technical emergency
Voor:
:strip_exif()/f/image/KnXOfupN0Q63gt3MMF1T5LXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/CEoQnTSlogjRdoonjYlf0v5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was wel echt “on a shoestring” dus een regendouche set van de Aldi (wel Grohe losse douchekop), Grohe thermostaatkraan, een keukenkast die over was gebruikt om de lelijke leidingen weg te werken en opslag, badwand van de Hornbach 89,- , ledlamp boven de spiegel 25,-. Plafoniere van Philips 10,- en een setje nieuwe perlators voor de kranen á 9,95
[ Voor 15% gewijzigd door 1nsane op 22-10-2023 16:00 ]
Adjust non olet, plerumque...
:strip_exif()/f/image/zrbEVmhh0Ou9qk0qesmo0Giw.jpg?f=fotoalbum_large)
*Zoom in om het te zien op sommige stukken net boven het kleedje*
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
een plat dak met epdm met een laag water er op en een lek onder het waterpeil.
om dit een beetje te kunnen kitten met bison lekkage kit moet het een beetje droog zijn.
hoe krijg ik het water er vanaf?
is een hevel een oplossing? en hoe pak ik dat aan? met een tuinslang?
De vraag is hoe ik dat het beste kan doen. Schuren is het meest grondig, maar ik denk toch dat ik daar niet verstandig aan doe. Hieronder een foto van het blad; het is een grof blad met structuur/reliëf. Schuren is dan niet alleen lastig, ik ben ook bang dat ik deze structuur aantast en dat de tafel daar niet mooier op wordt.
Nu lees ik ook over middeltjes als Woodclean, waarmee je een oude olie- of waslaag zou kunnen verwijderen. Iemand ervaring met dat soort spul? Of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Klik:
:strip_exif()/f/image/POy0BEeyw51KBaeNQXrKy7Cp.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wellicht niet de bedoeling maar is het praktisch ook een risico?edsandje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Die keerkleppen hebben een doel.
De waterdruk van het warme water zal niet magisch hoger zijn dan van het koude water. Bij gesloten kraan is het warme water ook koud. Bij open kraan is er netto uitstroom bij beide. Alleen kort na sluiten van de kraan zou er beperkt vermenging van warm water kunnen zijn.
Veel beter dan een smerig douchegordijn. Nu heb je een badkraan en daarnaast een handdouche + regendouche. Hoe schakel je die laatste twee?1nsane schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:52:
Zo, badkamer is voor nu klaar. Moet natuurlijk nog een schoonmaakbeurt hebben en wat aankleding (die kast is aan de zijkant van dichtbij niet zo mooi dus komt een spiegel aan). Maar zo is het in elk geval bruikbaar en leefbaar.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Dit was wel echt “on a shoestring” dus een regendouche set van de Aldi (wel Grohe losse douchekop), Grohe thermostaatkraan, een keukenkast die over was gebruikt om de lelijke leidingen weg te werken en opslag, badwand van de Hornbach 89,- , ledlamp boven de spiegel 25,-. Plafoniere van Philips 10,- en een setje nieuwe perlators voor de kranen á 9,95
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Daar heeft meneer Aldi over nagedacht: zit een schakelaar/ventiel op de set:timovd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:17:
[...]
Veel beter dan een smerig douchegordijn. Nu heb je een badkraan en daarnaast een handdouche + regendouche. Hoe schakel je die laatste twee?
:strip_exif()/f/image/xhvZHmqLzxu8tTNm8QAPEEZt.jpg?f=fotoalbum_large)
Stofzuiger die nat kan opzuigen?klick schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:24:
ik heb een probleem…
om dit een beetje te kunnen kitten met bison lekkage kit moet het een beetje droog zijn.
Als het veel is, een lange buis en wet van communicerende vaten toepassen?
[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 22-10-2023 18:26 ]
Ja bij drukval in één van de twee leidingen kan er dus water gemengd worden.Rukapul schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:58:
[...]
Wellicht niet de bedoeling maar is het praktisch ook een risico?
De waterdruk van het warme water zal niet magisch hoger zijn dan van het koude water. Bij gesloten kraan is het warme water ook koud. Bij open kraan is er netto uitstroom bij beide. Alleen kort na sluiten van de kraan zou er beperkt vermenging van warm water kunnen zijn.
Voorbeeld: in een aantal wijken in Nederland wordt het warm water apart aangeleverd via blokverwarming/stadsverwarming.
De waterdruk van het koudwater valt weg en jij zet een kraan open, er kan dan warm water terugstromen via de koud waterleiding.
Kans op verbranding.
Drukverschil in de leidingen kan er ook voor zorgen dat de temperatuur niet constant blijft.
Ik snap dat in sommige situaties de keerklep eruit halen een probleem oplost maar een stroming geluid tijdens het douchen lijkt mij overdreven met het gekletter van water om je heen.
Dat is misschien wel het beste idee. Ik ga daarvoor. Vervangen dat ding maar.chrisborst schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
Ik zou hem vervangen voor een zuiniger exemplaar. Deze stork units verbruiken in vergelijking met andere meer stroom en aangezien ze 24/7 draaien verdiend een zuiniger exemplaar zich vanzelf terug:
https://www.ventilatieland.nl/mechanische-ventilatie
Voor die circa 200 euro zou ik niet moeilijk gaan doen. Zeker gezien het feit dat de meeste waarde in de printplaat en motor zit, en die is waarschijnlijk bij jou kapot.
Wij hebben ook zo’n vloer, met tegels van 20 x 100cm. Die schotelen een beetje, dus niet perfect te krijgen.Flix20 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Het is een tegelvloer die vervolgens niet vlak/waterpas is?
Zal wel meevallen toch? Zolang de druk erop zit kan het weinig kwaad lijkt mij. Wel goed punt, nog niet eerder benoemd.edsandje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Die keerkleppen hebben een doel.
Edit: nog even onderzocht en meer dan terecht punt. @edsandje dankjewel.
Maar dan nu de vraag; hoe verder? Ik wil eigenlijk niet terug naar het oude geknepen geluid dus de vraag is nu hoeveel kwaad de huidige situatie kan.. Iemand daar een gedachte over?
Als ik bv naar het gasverbruik kijk (wellicht meer warm water verbruik) dan is dat er niet vandaag.
Warm water in de koude leiding moet ik even in de gaten houden.
[ Voor 37% gewijzigd door hk12nl op 22-10-2023 20:31 ]
©2004
Typenummer staat gewoon op je foto toch? CML 14/136 als ik het goed zie.t14wo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 01:27:
Mijn ventilatie type C is kapot. De unit doet niets meer. De Stork unit krijgt nog spanning, maar er gaat ergens in het ‘moederbord’ iets fout.
Ik heb een foto gemaakt om rustig te bekijken wat er doorgebrand kan zijn, maar ik zie niks afwijkend. Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen.
Ik heb geen typenummer hiervan beschikbaar.
[Afbeelding]
En op ‘Stork CML 14/136’ is in Google best veel info te vinden.
Ik was zo bezig met het bordje dat het me niet eens op viel.Vloris schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:45:
[...]
Typenummer staat gewoon op je foto toch? CML 14/136 als ik het goed zie.
En op ‘Stork CML 14/136’ is in Google best veel info te vinden.
Anyway, ik heb een nieuwe Stork afzuiging besteld. Alleen het stroomverbruik is het al waard.
communicerende vaten gaat t dan worden het is 5cm op een dak van 4m x 7mbottom line schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:25:
[...]
Stofzuiger die nat kan opzuigen?
Als het veel is, een lange buis en wet van communicerende vaten toepassen?
Top. Heb ik ook een tijd gedaan, toen mijn plat dak nog onder verbouwing was, en er erg veel water bleef opstaan.klick schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:45:
[...]
communicerende vaten gaat t dan worden het is 5cm op een dak van 4m x 7m
Gewoon een flex buis genomen, laten vollopen met water (of vol zuigen), luchtdicht maken, en zorgen dat ene kant lager komt (in de afvoer) als de kant van het water op het dak, loslaten.
En dan effe geduld hebben
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 22-10-2023 22:50 ]
In de praktijk zal je er waarschijnlijk niks van merken.hk12nl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:08:
[...]
Zal wel meevallen toch? Zolang de druk erop zit kan het weinig kwaad lijkt mij. Wel goed punt, nog niet eerder benoemd.
Edit: nog even onderzocht en meer dan terecht punt. @edsandje dankjewel.
Maar dan nu de vraag; hoe verder? Ik wil eigenlijk niet terug naar het oude geknepen geluid dus de vraag is nu hoeveel kwaad de huidige situatie kan.. Iemand daar een gedachte over?
Als ik bv naar het gasverbruik kijk (wellicht meer warm water verbruik) dan is dat er niet vandaag.
Warm water in de koude leiding moet ik even in de gaten houden.
De ene kraan is de andere niet en kan veel verschil maken.
Het is een veiligheid issue en dat er dan een loodgieter zegt ik haal ze er altijd uit vind ik niet kunnen.
fijn om te horen dat dit bij jou heeft gewerkt! (kan het nergens vinden en lijkt mij n prima opl)bottom line schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:47:
[...]
Top. Heb ik ook een tijd gedaan, toen mijn plat dak nog onder verbouwing was, en er erg veel water bleef opstaan.
Gewoon een flex buis genomen, laten vollopen met water (of vol zuigen), luchtdicht maken, en zorgen dat ene kant lager komt (in de afvoer) als de kant van het water op het dak, loslaten.
En dan effe geduld hebben
ga straks gelijk een tuinslang pakken…
moet je boven (op t dak) er niks op zetten?
het is oud epdm dus wil het niet beschadigingen maar het moet wel blijven liggen..
Na een verbouwing zijn van een paar lamellen rails de pinnetjes (?) waaraan de lamellen bevestigd worden gesneuveld.
Ik ben al langs de Gamma, Praxis en Kwantum gegaan. Daar het antwoord gekregen dat er geen reserve onderdelen worden verkocht alleen kant en klare rails + lamellen.
Nou vind ik het zonde om per rail 100+ euro uit te geven als een klein onderdeeltje stuk is...
Googlen heeft mij behalve 1 resultaat van een bekende chinese site niet verder gebracht.
Dus wie weet eventueel wel waar je deze plastic pinnetjes kan halen?
:strip_exif()/f/image/t6MXxc9Dku4jsgS8fHGu1gP7.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk, dankjewel. Ter verdediging van de loodgieter; misschien hebben de loodgieter en ik elkaar verkeerd begrepen en bedoelde hij een ander onderdeel of had een andere kraan in zijn hoofd. Zoals je aangeeft zal het per kraan verschillen.edsandje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
In de praktijk zal je er waarschijnlijk niks van merken.
De ene kraan is de andere niet en kan veel verschil maken.
Het is een veiligheid issue en dat er dan een loodgieter zegt ik haal ze er altijd uit vind ik niet kunnen.
Nogmaals dank voor je toevoeging, ik ga het evengoed in de gaten houden. Mocht ik iets raars merken kan ik ze altijd terug plaatsen.
Ik heb mijn initiële post ook gelijk even aangepast om alles even te verduidelijken mochten mensen via Google oid hier terecht komen:
https://gathering.tweaker...message/76916310#76916310
[ Voor 13% gewijzigd door hk12nl op 23-10-2023 11:48 ]
©2004
Misschien (kit)spuit 11, maar itt een paar anderen zou ik juist niet adviseren om witte kit te gebruiken. Daardoor zie je namelijk nog veel beter dat de plint "golft". Ik adviseer grijs-transparante kit.JvdHoudt schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:41:
Zelf zijn we inmiddels met de renovatie bij de afwerking. Vrijdag hebben we o.a. in de woonkamer plinten gezet, maar uiteraard is de vloer niet volledig vlak.
[Afbeelding]
Met een handdoek (of groot badlaken), leg die maar eens in de plas en hang die voor de rest over de rand.klick schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:24:
ik heb een probleem…
Werkt met een vol bad ook.....ask me how i know
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Met grijs-transperant bedoel je transparante siliconenkit dan? Zoals deze: https://www.denbraven.com...-silicone-no-transparant/Roekeloos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Misschien (kit)spuit 11, maar itt een paar anderen zou ik juist niet adviseren om witte kit te gebruiken. Daardoor zie je namelijk nog veel beter dat de plint "golft". Ik adviseer grijs-transparante kit.
Of is er andere kit te adviseren hiervoor?
Voor onze lamellen heb ik de onderdelen hier kunnen bestellen: https://www.jaloezieenfab...elen/verticale-jaloezieenchampion16 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:59:
Ik weet niet of ik het in het juiste topic post..
Na een verbouwing zijn van een paar lamellen rails de pinnetjes (?) waaraan de lamellen bevestigd worden gesneuveld.
Ik ben al langs de Gamma, Praxis en Kwantum gegaan. Daar het antwoord gekregen dat er geen reserve onderdelen worden verkocht alleen kant en klare rails + lamellen.
Nou vind ik het zonde om per rail 100+ euro uit te geven als een klein onderdeeltje stuk is...
Googlen heeft mij behalve 1 resultaat van een bekende chinese site niet verder gebracht.
[Afbeelding]
De lamellen kwamen hier ook vandaan dus ik weet niet of deze bij jou passen. Anders even contact met ze opnemen, mogelijk dat ze je verder kunnen helpen.
Ik denk dat hij "trijs" bedoelt ("Transparent grey").JvdHoudt schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Met grijs-transperant bedoel je transparante siliconenkit dan? Zoals deze: https://www.denbraven.com...-silicone-no-transparant/
Of is er andere kit te adviseren hiervoor?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Op Marktplaats iemand in de buurt zoeken die zijn lamellen gratis weggeeft en daar die deeltjes uithalen.champion16 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:59:
Ik weet niet of ik het in het juiste topic post..
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik zou toch gewoon beginnen om een poging te doen om het met de hand gaan schuren. Ik raad je om het met fijne staalwol te proberen, dat kan zich beter met het oppervlak meevormen dan schuurpapier. Gewoon rustig de hele tafel afwerken en alleen met de nerf mee schuren. Olie moet ook lang (8+ uur) intrekken, dus beter 's avonds doenTommy The Cat schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:30:
Of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Het olielaagje is echt maar heel dun, je hoeft er niet veel af te halen, dus niet hard drukken of grof schuren.
Als dat niet helpt kun je altijd nog proberen om agressievere middelen te gebruiken.
Wil er eigenlijk iets van pir/xps tegen aanplakken, maar vraag me af of ik het rechtstreeks op de latei kan plakken of dat ik iets van een spouw moet creëeren.
Iemand een idee?
Ik zat te denken aan buis van 42,4mm (wanddikte 2,65mm). Vanwege de windbelasting denk ik de staanders nog wel extra te moeten schoren en te verankeren.
Iemand aan-/afraders voor dit plan?
De islam kan uw vrijheid schaden
Inderdaad https://www.denbraven.com...luw-silicone-no-sanitary/ in transparant grijsTGEN schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:47:
[...]
Ik denk dat hij "trijs" bedoelt ("Transparent grey").
/f/image/w8pOsDKQ4334r9tMOiRiqUmj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Roekeloos op 23-10-2023 20:42 ]
Onze kozijnen zit een laagje schimmel op de kit. Dat komt van de winters wanneer condens op de ramen slaat en er een laagje water in de kitranden achterblijft.
Ik heb totaal geen zin de kitranden opnieuw te doen, omdat het 48 zijden zijn van 60-100cm.
Dus ik dacht ik doe een stukje met hg anti schimmel reiniger. Op het stukje dat ik deed werkte het echt perfect. Dus ik heb alle liggende delen ingespoten.
Helaas merk ik nu een dag later dat het ook de verf week maakt 🙁
Nu was heel de reden van het reinigen dat we de kozijnen aan het schuren waren. Het enige jammere is dat het schuren ongeveer klaar was.
Maar hoe los ik dit op? Moet alle verf er nu af geschuurd worden tot het hout?
Ja achteraf niet slim, I know I know 😅
Bedankt voor de tip, ik ben voor trijs gegaan en heb daarmee een aantal plinten in de woonkamer afgekit.Roekeloos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:41:
[...]
Inderdaad https://www.denbraven.com...luw-silicone-no-sanitary/ in transparant grijs
[Afbeelding]
Ziet er prima uit zover.
@TGEN @Flix20 bedankt.
Iets van gewicht ja. Maar ik bleef altijd een 10minuten, kwartiertje erbij, na een regenbui, zodat ik de buis praktisch verticaal kon houden. Om zoveel mogelijk water weg te zuigen telkens.klick schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
fijn om te horen dat dit bij jou heeft gewerkt! (kan het nergens vinden en lijkt mij n prima opl)
ga straks gelijk een tuinslang pakken…
moet je boven (op t dak) er niks op zetten?
het is oud epdm dus wil het niet beschadigingen maar het moet wel blijven liggen..
Diameter van de buis bepaalt voornamelijk de snelheid..
Wat is er verkeerd aan gewoon een goede kwaliteit autohoes? Ben je waarschijnlijk ook voor minder geld klaar.Wokschotel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:33:
Ik wil aan de zijkant van een schuur een tijdelijke overkapping/tent bouwen, om een auto in de winter beschermd neer te zetten. Ik zat te denken aan een constructie van steigerbuis met daar overheen een PVC-doek van voldoende sterke. Wat mij betreft zo simpel mogelijk dus een scharnierstuk op de schuur (op de staanders) vanwege een aflopend tentdak, in de scharnierstukken liggers (om de meter) van ongeveer 3 meter. Die liggers aan de andere kant zitten in T-stukken in een horizontale buis die met een aantal staanders van ongeveer 2 meter hoog die op (eigenlijk in) de grond staan. Daar overheen dus een zware kwaliteit PVC-doek tot op ongeveer halve hoogte van de staanders, dus de onderkant blijft open.
Ik zat te denken aan buis van 42,4mm (wanddikte 2,65mm). Vanwege de windbelasting denk ik de staanders nog wel extra te moeten schoren en te verankeren.
Iemand aan-/afraders voor dit plan?
De afwerkvloer (hout) van 1,6cm ligt er nog niet dus er zijn 2 mogelijkheden volgens mij:
1. Kast plaatsen, vloer ertegenaan leggen
2. Vloer leggen, kast inkorten indien nodig
Is optie 2 überhaupt mogelijk en zo ja, welke optie zou jullie voorkeur hebben?
[ Voor 0% gewijzigd door evol op 23-10-2023 23:22 . Reden: typo... ]
Move along people. Nothing to see here.
Ik zou altijd eerst vloeren, want die kast gaat minder lang mee dan de vloer.
Inderdaad, 237, typo, dank!RoelRoel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:07:
Ik vermoed dat ie nissen van 237 cm hoog bedoelt.
Move along people. Nothing to see here.
Precies dat heeft mijn wederhelft laatst ook gedaan… op aluminium jaloezieën.Tweak_ers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:58:
Okee ik ben een beetje dom geweest.
Onze kozijnen zit een laagje schimmel op de kit.
[…]
Dus ik dacht ik doe een stukje met hg anti schimmel reiniger.
Nu hebben we daar een mooi plisségordijn.
stomme vraag maar hoe zijn de leidingen in de muur verwerkt ? en met knel/flexibel ?1nsane schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:52:
Zo, badkamer is voor nu klaar. Moet natuurlijk nog een schoonmaakbeurt hebben en wat aankleding (die kast is aan de zijkant van dichtbij niet zo mooi dus komt een spiegel aan). Maar zo is het in elk geval bruikbaar en leefbaar.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Tja vanalles
Ah ja, dat is logischer.
Geen idee hoe die kasten gemaakt zijn, maar ik zou die toch proberen in te korten. Misschien eerst eens bestuderen voor je de beslissing maakt.
Er is niets mis met een autohoes, maar ik zoek een excuus om iets nieuws te knutselenB-lex schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:50:
[...]
Wat is er verkeerd aan gewoon een goede kwaliteit autohoes? Ben je waarschijnlijk ook voor minder geld klaar.
De islam kan uw vrijheid schaden
Blijft het week?Anomi schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:22:
[...]
Precies dat heeft mijn wederhelft laatst ook gedaan… op aluminium jaloezieën.
Nu hebben we daar een mooi plisségordijn.
Of droogt het uiteindelijk wel in?
Denk dat het kaalschuren wordt dan.
Alleen de verf is zo week nu dat het bij schuren een soort van rolletjes worden. En het schuurpapier verzadigt heel snel…
Iemand tips?
Met een verfkrabber het ergste eerst weghalen, dan kan je daarna schuren.Tweak_ers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:26:
[...]
Blijft het week?
Alleen de verf is zo week nu dat het bij schuren een soort van rolletjes worden. En het schuurpapier verzadigt heel snel…
Iemand tips?
Inkorten heb ik ook gedaan. Dat was met een kast uit 2017, dus het is de moeite waard in even te checken hoe massief het onderste stuk van jouw kast is. Maar 1-2 cm moet volgens mij altijd kunnen.evol schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:39:
In ons nieuwe huis heb ik 2 nissen van 237cm hoog. Daarin willen we Ikea Pax kasten van 236cm hoog plaatsen.
De afwerkvloer (hout) van 1,6cm ligt er nog niet dus er zijn 2 mogelijkheden volgens mij:
Ik zou voor optie 2 gaan. De kast kan je mooi aan de onderkant inkorten en dan zie je er niks meer van. Het gaat dan om de zijwanden en de plint die er voor zit. Wel een scherpe zaag gebruiken om te zorgen dat de zaagsnede netjes is.evol schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:39:
In ons nieuwe huis heb ik 2 nissen van 237cm hoog. Daarin willen we Ikea Pax kasten van 236cm hoog plaatsen.
Op die manier kan je het ook precies passend maken.
Koud zit volledig onder de vloer en in de muur.vso schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:23:
[...]
stomme vraag maar hoe zijn de leidingen in de muur verwerkt ? en met knel/flexibel ?
Warm loopt voor een groot deel langs het plafond en gaat dan naar beneden op een koppeling waar vroeger w.s. een badgeiser heeft gehangen en vanaf daar in de muur.
met de tuinslang werkte het niet, er ligt net te weinig water/ de tuinslang is te dik dus hij zuigt lucht…bottom line schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:33:
[...]
Iets van gewicht ja. Maar ik bleef altijd een 10minuten, kwartiertje erbij, na een regenbui, zodat ik de buis praktisch verticaal kon houden. Om zoveel mogelijk water weg te zuigen telkens.
Diameter van de buis bepaalt voornamelijk de snelheid..
😂😂 hoe weet je dat? 😂😂Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:18:
[...]
Met een handdoek (of groot badlaken), leg die maar eens in de plas en hang die voor de rest over de rand.
Werkt met een vol bad ook.....ask me how i know
dat is wel een goeie.. slim, daar kan ik denk ik wel iets mee..
de regenpijp zit er vlakbij die opening is vrij groot als ik het daar in prop en afsluit ermee kan ik het proces miss wel aanwakkeren met de zwaartekracht.
als het lang duurt is niet erg, als de constructie maar werkt…
het viel gelukkig meeklick schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:03:
[...]
😂😂 hoe weet je dat? 😂😂
dat is wel een goeie.. slim, daar kan ik denk ik wel iets mee..
de regenpijp zit er vlakbij die opening is vrij groot als ik het daar in prop en afsluit ermee kan ik het proces miss wel aanwakkeren met de zwaartekracht.
als het lang duurt is niet erg, als de constructie maar werkt…
Een hoekje belandde daarbij in het water en zoog dus badwater op en dan trekt het water zo het bad uit
ik was er dus vlot bij toen ik ineens op een zeiknatte badmat stond voor de spiegel
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Bij het aluminium was de verf helemaal weggebladderd. Van die dunne flexibele lamellen, dus dat ga je ook niet even schuren en opnieuw verven, die is dus weggegooid. Wel zonde.Tweak_ers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:26:
[...]
Blijft het week?
Iemand tips?
:strip_exif()/f/image/5zZeurZQ2T1pGZ7CqYKpj2nv.jpg?f=fotoalbum_large)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
dan kun je de stand beperkenTrue schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:13:
Waar is de zwarte schuifknop voor op deze thermostaat voor een radiator? Ik kan het (mechanisch) niet ontdekken wat die zou moeten doen. Ik kan online geen vergelijkbare knoppen vinden, deze is waarschijnlijk uit omstreeks '94.
[Afbeelding]
je kunt 'm als het goed is naar rechts schuiven en dan komt de knop niet verder dan dat punt (in dit geval net onder 5)
De pin kan er ook uit zodat je 'm op een andere plek kunt zetten. Bijv voor de 4,3, 2 of 1
Superhandig, want het voorkomt bij mij dat mijn kinderen de knop vol open zetten (zolang ze nog niet ontdekt hebben hoe het werkt)
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik gooi er nog eentje in als ik toch bezig ben
Eén kozijn is boven de garage dus daar kan ik comfortabel bij, de andere niet en zal ik denk ik een steiger(tje) voor moeten huren want met mijn ladder kom ik prima op de garage, maar comfortabel en veilig werken vanaf de ladder gaat het zeker niet worden.
NB het lijk dat de BG een stuk recenter gedaan is, het is in ieder geval in betere staat.
Eventueel is het zelfs een optie om deze houten kozijnen (voor nu) te laten voor wat het is en vóór december 2024 een factuur in te dienen richting onze bank vanuit een nog bestaand en open potje van ons energiebespaarbudget
schilderwerk op zuid | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/eyrkS5JaE2pp694EHuYeFF4d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1g8Jpj5kZkXcLxQUe91pxR1y.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is via image search wel te vinden,maar niet te koop voor particulieren.
Misschien heb ik meer kans als ik gerichter zoek. Weet iemand hoe dit onderdeel heet?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Als het weer het toe laat zou ik het wel netjes maken (schuren, eventueel plamuren waar nodig) en in een goede grondverf zetten (sikkens/sigma). Desnoods doe je alleen het gedeelte onderaan, de rest van het raam lijkt op de overzichtsfoto nog prima.
Dan kan je in het voorjaar aflakken, of op een mooie dag als die nog komt voor eind november.
[ Voor 22% gewijzigd door koentjuh op 24-10-2023 12:45 ]
Als het een Ikea-meubel betreft kun je voor dat soort dingen meestal wel terecht in de winkel.pentaw1nz schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:40:
Voor een ledikant ben ik op zoek naar dit onderdeel. Ergens verloren met verhuizen....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is via image search wel te vinden,maar niet te koop voor particulieren.
Misschien heb ik meer kans als ik gerichter zoek. Weet iemand hoe dit onderdeel heet?
Alle foto's hebben eigenlijk gelijk aandacht nodig. Maar dit ga jij niet lukken. Ik heb zelf mijn kozijnen geschilderd dit jaar, en deze hadden geen reparaties nodig die jij wel nodig hebt, en ik moet zeggen dat dit een heel moeilijk werkje was. Ik heb gemerkt dat, anders dan binnenmuren schilderen, kozijnen niet erg vergevingsgezind zijn als je wat minder netjes bent en geen pietje precies bent. Teveel verf aanbrengen betekend zakkers en lelijke kozijnen. Te weinig verf betekend slechte bescherming en zichtbare doffe plekjes. Daarnaast moet je een strakke hand hebben anders moet je alles goed afplakken. En het kost best veel tijd. Ik was met een klein kozijn in totaal 4 uur bezig (ontvetten, schuren, stofvrij maken, ontvetten, afplakken, schilderen, afplaktape eraf halen), dus reken maar uit.True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:34:
Thanks @YellowCube
Ik gooi er nog eentje in als ik toch bezig ben. We wonen hier nu een jaartje en ik heb nog nooit zelf buitenschilderwerk gedaan noch kan ik dit goed beoordelen, ik zag dat de verf van de twee twee kozijnen op zuid er niet al te best uitziet. Is dit iets wat ik nog moet aanpakken voor de komende winter of kan ik hiermee wachten tot in het voorjaar?
Eén kozijn is boven de garage dus daar kan ik comfortabel bij, de andere niet en zal ik denk ik een steiger(tje) voor moeten huren want met mijn ladder kom ik prima op de garage, maar comfortabel en veilig werken vanaf de ladder gaat het zeker niet worden.
NB het lijk dat de BG een stuk recenter gedaan is, het is in ieder geval in betere staat.
Eventueel is het zelfs een optie om deze houten kozijnen (voor nu) te laten voor wat het is en vóór december 2024 een factuur in te dienen richting onze bank vanuit een nog bestaand en open potje van ons energiebespaarbudget
"Maar dit ga jij niet lukken."mierenfokker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Alle foto's hebben eigenlijk gelijk aandacht nodig. Maar dit ga jij niet lukken. Ik heb zelf mijn kozijnen geschilderd dit jaar, en deze hadden geen reparaties nodig die jij wel nodig hebt, en ik moet zeggen dat dit een heel moeilijk werkje was. Ik heb gemerkt dat, anders dan binnenmuren schilderen, kozijnen niet erg vergevingsgezind zijn als je wat minder netjes bent en geen pietje precies bent. Teveel verf aanbrengen betekend zakkers en lelijke kozijnen. Te weinig verf betekend slechte bescherming en zichtbare doffe plekjes. Daarnaast moet je een strakke hand hebben anders moet je alles goed afplakken. En het kost best veel tijd. Ik was met een klein kozijn in totaal 4 uur bezig (ontvetten, schuren, stofvrij maken, ontvetten, afplakken, schilderen, afplaktape eraf halen), dus reken maar uit.
Juist ..

Helaas geen ikea.True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:28:
[...]
Als het een Ikea-meubel betreft kun je voor dat soort dingen meestal wel terecht in de winkel.
Betreffende winkel wel gemaild
[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 24-10-2023 14:00 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
We wonen hier nu een jaartje en ik heb nog nooit zelf buitenschilderwerk gedaan noch kan ik dit goed beoordelen.
Zegt genoeg
De delen voor de wand wil ik opnieuw schilderen / beitsen. De binnenkant is mooi droog en hard. dus ze gaan nog prima mee. maar aan de buitenkant voelen ze nog vochtig. kan ik alvast één kant schilderen (die aan de buitenkant komt) en de andere kant op een later moment schilderen (die aan de binnenkant komt). zodat het vocht er via die kant uit kan. of is het überhaupt niet zo'n probleem?
Onzin, goede kwaliteitsverf voor buiten is enorm vergevingsgezind, heeft een goede vloei en open tijd waardoor je best veel correctie mogelijkheden hebt (in tegenstelling tot watergedragen verf voor kozijnen binnen). Het resultaat valt of staat wel met goede voorbereiding, @True zal vooral de slechte laag goed moeten schuren en wegkrabben. Maar daarna gronden en aflakken is echt kinderspel.mierenfokker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
We wonen hier nu een jaartje en ik heb nog nooit zelf buitenschilderwerk gedaan noch kan ik dit goed beoordelen.
Zegt genoeg
Ik ben benieuwd. Ik vond het in ieder geval niet gemakkelijkkoentjuh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:38:
[...]
Onzin, goede kwaliteitsverf voor buiten is enorm vergevingsgezind, heeft een goede vloei en open tijd waardoor je best veel correctie mogelijkheden hebt (in tegenstelling tot watergedragen verf voor kozijnen binnen). Het resultaat valt of staat wel met goede voorbereiding, @True zal vooral de slechte laag goed moeten schuren en wegkrabben. Maar daarna gronden en aflakken is echt kinderspel.
Let wel op dat je grondverf en lak koopt (zoals al gezegd: van goede kwaliteit) die bij elkaar passen. Ik zou gewoon 2 keer het zelfde merk kopen. Bovendien kan je de grondverf al op kleur laten mengen, zodat het aflakken meteen goed dekt.
VCA-technisch wordt dat met een ladder wel lastig als je wilt schuren of houtrotvuller wilt gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door True op 24-10-2023 15:42 ]
Te doen: ja, maar...True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:41:
Is werken op een ladder voor kozijnherstelwerk (dus wat meer dan enkel een kwast) überhaupt praktisch en veilig te doen vanaf een ladder?
Praktisch: nee, niet echt. Een stelling is vele malen handiger.
Kan je ook gewoon huren natuurlijk. Of een schaarlift. Of...
Je kan natuurlijk ook gewoon de ramen uitnemen & die op de begane grond bewerken
Dan wordt het al een stuk minder lastig, enkel de lijst is dan nog vervelend.
[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 24-10-2023 15:45 ]
Voor een steiger zou ik eens op marktplaats kijken. Daar zijn vaak in de buurt wat te huur wat niet zoveel geld hoeft te kosten. Inderdaad zou ik op een trap niet gaan schilderen.True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:41:
@koentjuh, @mierenfokker, @Caelorum, @twain4me en @Singelaar bedankt voor de constructieve feedbackmocht ik het zelf willen gaan doen zit ik nog met de logistieke problemen van werken op hoogte. Ik heb een prima Altrex telescoopladder waar ik tot de 1ste verdieping kan komen, maar werken aan een kozijn zo'n halve meter boven de hoogste trede van die telescoopladder is niet de bedoeling; dat lijkt mij oncomfortabel en onveilig. Is werken op een ladder voor kozijnherstelwerk (dus wat meer dan enkel een kwast) überhaupt praktisch en veilig te doen vanaf een ladder?
VCA-technisch wordt dat met een ladder wel lastig als je wilt schuren of houtrotvuller wilt gebruiken.
Dat schoot ook al door mijn hoofd. Enkel zijn beide ramen best groot en het raam (die niet boven de garage zit) demonteren zal ook niet prettig gaan op een ladder.Slonzo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:44:
[...]
Te doen: ja, maar...
Praktisch: nee, niet echt. Een stelling is vele malen handiger.
Kan je ook gewoon huren natuurlijk. Of een schaarlift. Of...
Je kan natuurlijk ook gewoon de ramen uitnemen & die op de begane grond bewerken
Dan wordt het al een stuk minder lastig, enkel de lijst is dan nog vervelend.
Helaas zijn de delen die wat liefde verdienen juist de delen die naar buiten toe openen dus daar kom je met een geopend raam ook niet bijkoentjuh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:44:
Als het raam open kan, kun je een groot deel van het schuur werk ook van binnen doen.
De vvw doet het ook, ik zit natuurlijk met het opstookprotocol nog maar je voelt al wel dat het werkt.
![]() | ![]() | ![]() |
Op het laatst ook maar besloten dat ik alle deuren boven ga vervangen. Zaterdag verhuizen, what have I done
Nee, dat gezegd hebbende is werken op een steiger ook niet perse veilig. Hier zie ik ze regelmatig ver over de rand hangen om er nog net even bij te kunnen. Kers op de taart was wel mijn buurman vorig jaar die met een 8m hoge steiger net niet bij de bovenste heft van het raamkozijn kon (deze moest eigenlijk al gezekerd worden voor de hoogte en de schuine ondergrond, was ook niet gedaan) en dus de verfemmer maar pakte om op te gaan staan. Dus op een verfemmer op een steiger met platform 8m boven grond, niet gezekerd en een te lage vangrail achter je. Oh, en zelfs toen moest die af en toe op zijn tenen staan.True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:41:
[...] Is werken op een ladder voor kozijnherstelwerk (dus wat meer dan enkel een kwast) überhaupt praktisch en veilig te doen vanaf een ladder? [...]
Ziet er goed uit, succes met de verhuizing!1nsane schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:41:
De vvw doet het ook, ik zit natuurlijk met het opstookprotocol nog maar je voelt al wel dat het werkt.
Had dat opstookprotocol niet zonder hout op de vloer gemoeten?
Welk hout?gerritjan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
Ziet er goed uit, succes met de verhuizing!
Had dat opstookprotocol niet zonder hout op de vloer gemoeten?
Het is PVC
In alle realiteit, de vloer ligt al sinds begin juni en heeft dus al flink wat verschillende temperaturen gezien.
Boven ligt laminaat maar da’s zwevend want droogbouw dus daar maak ik me al helemaal geen zorgen over.
Let erop dat houtrot ook echt goed aangepakt moet worden, 1 cm extra weghalen, inpregneren, vullen met een buitenvuller.True schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:41:
@koentjuh, @mierenfokker, @Caelorum, @twain4me en @Singelaar bedankt voor de constructieve feedbackmocht ik het zelf willen gaan doen zit ik nog met de logistieke problemen van werken op hoogte. Ik heb een prima Altrex telescoopladder waar ik tot de 1ste verdieping kan komen, maar werken aan een kozijn zo'n halve meter boven de hoogste trede van die telescoopladder is niet de bedoeling; dat lijkt mij oncomfortabel en onveilig. Is werken op een ladder voor kozijnherstelwerk (dus wat meer dan enkel een kwast) überhaupt praktisch en veilig te doen vanaf een ladder?
Ik ben voor team @mierenfokker
Lelwut? Dit is het DIY topic toch? Een raam- of deurkozijn ontvetten, opschuren, wat rotte plekken uitkrabben of -frezen, vullen met 2componenten epoxy, wat primer/verf ertegen gooien... Allemaal geen rocket science toch? Dat kan imho zowat elke sukkel die wat Youtube filmpjes gekeken heeft & bereid is om wat 'elbow grease' te leveren. Dat het allemaal lang duurt en een beetje minutieus moet, daar volg ik in, maar dat maakt het niet moeilijk, laat staan 'level eindbaas'...Zwartoog schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:39:
Uiteraard is alles zelf te doen, maar dit is bijna level eindbaas.

Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/