Zie ik het goed dat je bij het storten van de vorstrand geen folie, bekisting en afstandhouders hebt gebruikttheduke1989 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:42:
Zo we zijn de laatste buiten activiteiten aan het afronden voor dit jaar, omdat het koud wordt en veel regen. Omdat we volgend jaar gepland hebben om de gevel en de dakpannen te vervangen, en we een subsidie aanvraag moeten doen voor volgend jaar.
Wordt een garage van 49.5m2 dus niet zo bijzonder groot (9x5.5m groot) - mogen dan zonder vergunning zelf bouwen.
Passen net twee autos in. 1 grote Combi of SUV en een kleinwagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb zelf de strook fundering uitgegraven 40-45cm diep+ met hamer enige stenen die in de weg zaten kapot gemaakt en uitgegraven. Zelf de stalen kooien gemaakt met staalmatten en staaldraad samengebouwd. PE-folie gelegd.
Alleen het gieten van beton was door een bedrijf gedaan. Daar wil ik geen risico nemen, dat ik te langzaam of verkeerd doe. - dat laatste is wel een duur gevalletje. 1800€ voor mixer en pomp
Toch nog een paar centen gevonden om een plafoniere te halen en een nieuwe Grohe thermostaat badkraan. Oude mengkraan was ik ok mee geweest maar zat echt muurvast op de kraan/douche schakelaar enz en hoewel ik Gamma verfoei, ze hebben momenteel 20% korting op alle Grohe kranen dus vooruit.
Dat is uiteraard niet alles op de klusavond. Ik heb namelijk de vloerverwarming gevuld en alles op druk gezet. Altijd spannend. Ik heb immers ongeveer alle verwarmingsleidingen vervangen voor geisoleerd Henco ivm de optie om te kunnen koelen. Dat gaat immers niet met staal.
Best een leuk satisfying proces.
Per groep vol laten lopen en ontluchten:
Alles keurig dicht en blijft netjes op 2,2bar
Nu morgen de installateur bellen om het boeltje in bedrijf te stellen, daar moeten allerlei parameters voor ingesteld worden enz. Dat laat ik lekker aan een pro over.
![]() | ![]() |
Dat is uiteraard niet alles op de klusavond. Ik heb namelijk de vloerverwarming gevuld en alles op druk gezet. Altijd spannend. Ik heb immers ongeveer alle verwarmingsleidingen vervangen voor geisoleerd Henco ivm de optie om te kunnen koelen. Dat gaat immers niet met staal.
Best een leuk satisfying proces.
Per groep vol laten lopen en ontluchten:
Alles keurig dicht en blijft netjes op 2,2bar
Nu morgen de installateur bellen om het boeltje in bedrijf te stellen, daar moeten allerlei parameters voor ingesteld worden enz. Dat laat ik lekker aan een pro over.
[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 18-10-2023 23:36 ]
Adjust non olet, plerumque...
ik wil een dergelijk bureau maken (dichtklappen = uit het zicht)

nadeel is dat dit tegen een schuine wand moet, ongeveer 120cm tussen knieschot (op de vloer) en 160cm tussen vloer en "dak" vormt samen de driehoek..
De breedte is 120cm dus vrij breed denk ik zo dan word die dunne plank al een uitdaging ..
jullie misschien een andere ingeving/oplossing ? doel is dat je een force feedback stuur (ruige handelingen tijdens gamen) wilt doen terwijl het geheel toch opgeruimt moet zijn.
ps onder de tafel(s) wilde ik rollende bakken maken omdat je wanneer je het tafelblad uitklapt toch niet tegenaan komt zodat je optimaal gebruik van de ruimte kan maken.

nadeel is dat dit tegen een schuine wand moet, ongeveer 120cm tussen knieschot (op de vloer) en 160cm tussen vloer en "dak" vormt samen de driehoek..
De breedte is 120cm dus vrij breed denk ik zo dan word die dunne plank al een uitdaging ..
jullie misschien een andere ingeving/oplossing ? doel is dat je een force feedback stuur (ruige handelingen tijdens gamen) wilt doen terwijl het geheel toch opgeruimt moet zijn.
ps onder de tafel(s) wilde ik rollende bakken maken omdat je wanneer je het tafelblad uitklapt toch niet tegenaan komt zodat je optimaal gebruik van de ruimte kan maken.
Tja vanalles
Ik zou een belkabel gebruiken. Elektriciteitskabel van 0.6 tot 0.8mm2, meer is niet nodig. (Ben geen electricien overigens).miicker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:07:
En kan ik hiervoor gewoon een huishoudkabel gebruiken? Daar gaat volgens mij maar max 16v overheen. Ik weet helaas niet precies hoe dit nu zit aangesloten in onze oude woning.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 19-10-2023 04:48 ]
Die had ik gekocht, maar waren te laag. Dus heb ik bakstenen gebruikt om het van de grond te houden. Helaas niet overal even gelijk. Maar het is wel redelijk hoog op de meeste punten. Alleen in het midden niet zo zeer.nokiaan958GB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:20:
[...]
Zie ik het goed dat je bij het storten van de vorstrand geen folie, bekisting en afstandhouders hebt gebruikt![]()
Wij hebben een groot gat in de muur van een oude inbouwkast, en nu willen we hier een smallere nis in maken. Nu zit ik in mijn hoofd een heel houten frame te bedenken, maar kan dit niet veel makkelijker? Hoe wordt dit doorgaans gemaakt?
De rode lijnen zijn latten, de nis begint zo'n 30 cm van de grond en gaat door tot boven.
Het bruin is wat we moeten gaan opvullen. Kan ik hier stucplaat voor gebruiken of beter iets met ytong metselen?
Er moeten uiteindelijk houten planken in komen, met een speakertje en wat pruldingetjes.
De rode lijnen zijn latten, de nis begint zo'n 30 cm van de grond en gaat door tot boven.
Het bruin is wat we moeten gaan opvullen. Kan ik hier stucplaat voor gebruiken of beter iets met ytong metselen?
Er moeten uiteindelijk houten planken in komen, met een speakertje en wat pruldingetjes.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oSlUMp8O8e7SnStybIP2CWAz.png?f=user_large)
De afgelopen dagen ben ik veel bezig met een hamerboren, muursleuven maken t.b.v. elektra (dus slijpen en bijtelen), en gaten voor inbouwdozen uitboren met een dozenboor. Dat maakt natuurlijk een hels kabaal, dus ik heb goede oorkappen gekocht (3M Optime III). Toch heb ik nu een piep in m'n oren, en dat vind ik heel frustrerend 
Ik heb het idee dat het vooral nog luid is door trillingen die gewoon door m'n lichaam geleid worden. Bij b.v. de dozenboor hoor ik nog een best hard laagfrequent geluid, maar hoogfrequent is alles wel weg. Is zoiets nog te voorkomen? Bijvoorbeeld met zachte werkhandschoenen ofzo?
Ik heb het idee dat het vooral nog luid is door trillingen die gewoon door m'n lichaam geleid worden. Bij b.v. de dozenboor hoor ik nog een best hard laagfrequent geluid, maar hoogfrequent is alles wel weg. Is zoiets nog te voorkomen? Bijvoorbeeld met zachte werkhandschoenen ofzo?
Heb je naast de oorkappen ook bijvoorbeeld een beschermingsbril op? Die zorgt bij mij dat mijn oorkappen een beetje worden losgeduwd. Eigenlijk moet ik eerst de oorkappen opzetten en dan pas de bril, bedenk ik nu.marcop23 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:18:
De afgelopen dagen ben ik veel bezig met een hamerboren, muursleuven maken t.b.v. elektra (dus slijpen en bijtelen), en gaten voor inbouwdozen uitboren met een dozenboor. Dat maakt natuurlijk een hels kabaal, dus ik heb goede oorkappen gekocht (3M Optime III). Toch heb ik nu een piep in m'n oren, en dat vind ik heel frustrerend
Ja dat wel inderdaad, zowel een beschermingsbril als een mondkapje. Allemaal met een elastiek achter m'n hoofd langs. En het is al een eeuwig gepruts om te zorgen dat de bril goed afsluit (ik krijg nog regelmatig stof in de bril) en niet condenseert door adem wat door het mondkapje omhoog wordt geleid.valluik schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:31:
[...]
Heb je naast de oorkappen ook bijvoorbeeld een beschermingsbril op? Die zorgt bij mij dat mijn oorkappen een beetje worden losgeduwd. Eigenlijk moet ik eerst de oorkappen opzetten en dan pas de bril, bedenk ik nu.
Dit zijn toch van die dingen die makkelijk lijken als de professional het doet, maar ineens best lastig blijken zonder ervaring
Ik kan eens kort kijken hoe het is zonder veiligheidsbril, dan weet ik of daar het probleem zit.
Dingetje is wel dat die kappen ook goed dempen, maar geen magisch middel zijn. Vooral als je in een lege ruimte met harde muren, vloer en plafond bezig bent, heb ik het idee dat volume door de echo's nog hoger ligt dan het anders zou zijn. Als die oorkappen dan pakweg 30 decibel filteren, hou je nog steeds best wat over, bij sommige gereedschappen. Zelf gebruik ik wel eens dopjes met dan diezelfde kappen eroverheen, dat werkt wel uitstekend.marcop23 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:18:
Wordt wel echt een uitdaging, force feedback is echt sterk, en je zit er zelf ook lekker aan te trekken en duwen. Maak iets van uitklap/wegdraai steunen onder je buro, en wel zo dat het buro er ook echt aan vast komt te zitten. Los hangend aan die uitzetters op je foto, of los liggend op steunen wil je echt niet voor een ffb stuur.vso schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:58:
ik wil een dergelijk bureau maken (dichtklappen = uit het zicht)
[Afbeelding]
zat ik inderdaad ook aan te denken, maar die steunen moet je dan wellicht ook nog fixeren .. wat het geheel er niet fraaier op maakt.hfolkers schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:57:
[...]
Wordt wel echt een uitdaging, force feedback is echt sterk, en je zit er zelf ook lekker aan te trekken en duwen. Maak iets van uitklap/wegdraai steunen onder je buro, en wel zo dat het buro er ook echt aan vast komt te zitten. Los hangend aan die uitzetters op je foto, of los liggend op steunen wil je echt niet voor een ffb stuur.
een bureau op wielen zou ook nog kunnen denk ik .
zoiezo is een werkplek/game plek onder een schuin dak denk ik een uitdaging alleen al omdat je veel meer ruimte onder je desk hebt dan erboven.
Tja vanalles
Mag dit ook in het klussende Tweaker topic
?
We hebben 'last' van algen op het platte dak. Online lees ik zoveel verschillende meningen dat ik het niet zo goed meer weet. Wel of niet schoonmaken? En als het best wel schoongemaakt moet worden, waarmee dan? Lastige is dat het ook onder de zonnepanelen zit. Azijn en afspuiten een optie?
We hebben 'last' van algen op het platte dak. Online lees ik zoveel verschillende meningen dat ik het niet zo goed meer weet. Wel of niet schoonmaken? En als het best wel schoongemaakt moet worden, waarmee dan? Lastige is dat het ook onder de zonnepanelen zit. Azijn en afspuiten een optie?
[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 19-10-2023 11:55 ]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Zou eerder kijken naar de oorzaak(water loopt niet weg??) dan het gevolg (algen)Detmer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:54:
Mag dit ook in het klussende Tweaker topic?
Als bv je dak niet berekend is op het extra gewicht en daardoor een kuilvorming hebt en daar blijft water in staan dan is dat iets anders
Tja vanalles
Er blijft water staan op sommige plekken inderdaad. Dat zijn ook de hotspots voor de algen. Maar de dakbedekking is net begin van het jaar vervangen, dus aanpassingen zijn niet mogelijk.vso schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:30:
[...]
Zou eerder kijken naar de oorzaak(water loopt niet weg??) dan het gevolg (algen)
Als bv je dak niet berekend is op het extra gewicht en daardoor een kuilvorming hebt en daar blijft water in staan dan is dat iets anders
[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 19-10-2023 12:33 ]
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Dak is ook 'dubbelwandig' uitgevoerd. Maar helaas zit ook hier geen isolatie in.orf schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:11:
[...]
Dat wordt een lastig verhaal. Op welke manier je de spijkers er ook uit haalt, je gaat forse beschadigingen krijgen.
Ga je het tuinhuis verwarmen? Is het dak wel geïsoleerd?
Echter bij het dak is het probleem dat ze deze niet met spijkers vast hebben geschoten, maar met een soort nieten waar geen kop op zitten.
ik snap al niet waarom alg een issue is .. maar wellicht heb je een dak terras waar je graag tussen de regenbuien door verblijft ? dunno niet intressant genoeg ..Detmer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Er blijft water staan op sommige plekken inderdaad. Dat zijn ook de hotspots voor de algen. Maar de dakbedekking is net begin van het jaar vervangen, dus aanpassingen zijn niet mogelijk.
Dat bedrijf /persoon die het vervangen heeft aanspreken op een gebrek is toch wel gangbare zaak of ben ik nu gek ?
Tja vanalles
Maar dat is ook deel 1 van de vraag. De een zegt online dat alg geen issue is. De ander zegt online dat de dakbedekking kan beschadigen en het wel een issue is. Dus ben ik nieuwsgierig naar de ervaringen hier. We hebben geen dakterras en er komt zelden iemand op het platte dak. Hooguit voor het schoonmaken van de dakgoten en de regenpijpen.vso schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
ik snap al niet waarom alg een issue is .. maar wellicht heb je een dak terras waar je graag tussen de regenbuien door verblijft ? dunno niet intressant genoeg ..
De dakdekker is geweest n.a.v. lekkage en heeft geadviseerd de dakbedekking te vervangen. Enerzijds omdat het al een ouder dak is, anderzijds omdat er zonnepanelen op zouden gaan komen (en er inmiddels op liggen). De nieuwe dakbedekking is over de oude geplaatst. Er is niet over water op het dak gesproken en daar is dan ook niets op aangepast. En heel eerlijk: Dit was al een flinke kostenpost (flink plat dak) en veel meer hadden we ook niet kunnen betalen op het moment.vso schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Dat bedrijf /persoon die het vervangen heeft aanspreken op een gebrek is toch wel gangbare zaak of ben ik nu gek ?
[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 19-10-2023 13:19 ]
@Detmer Normaal is dat geen probleem, maar voor de zekerheid bel je best met de dakdekker.
Heb een plank waar een rand af moet hij is net te breed.
Zullen ze heel moeilijk doen om dat te laten zagen bij de bouwmarkt als het niet daar gekocht is?
Of waar kan je dat anders laten zagen?
Is gewoon een rechte snede moet 5 cm af.
Plank is 50x53cm en moet 50x48 worden.
Heb helaas geen geschikte zaag daarvoor.
Zullen ze heel moeilijk doen om dat te laten zagen bij de bouwmarkt als het niet daar gekocht is?
Bouwmarkt zal hier niet heel blij mee zijn ben ik bang, en die heeft vaak ook alleen een platenzaag. Daar kan je niet echt (netjes) een plank mee zagen.NicoHF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:40:
Als je laat weten in welke regio je woont is er misschien wel een tweaker in de buurt die je wil helpen.
Afhankelijk van hoe netjes dit moet kan je dat trouwens ook prima met een handzaag doen.
Met mooist is een tafelzaag, of alternatief een cirkelzaag op geleiderails.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Kan het niet gewoon met een handzaagje?NicoHF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:40:
ik kan je gerust stellen dat algen in water niet veel schade toebrengen (anders zouden slecht onderhouden zwembaden meer aandacht krijgen zeg maar sommige hebben alg na 20 jaar waar je overheen kan lopen maar na (grondige) schoonmaak is het weer gewoon een zwembadDetmer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:17:
[...]
Maar dat is ook deel 1 van de vraag. De een zegt online dat alg geen issue is. De ander zegt online dat de dakbedekking kan beschadigen en het wel een issue is. Dus ben ik nieuwsgierig naar de ervaringen hier. We hebben geen dakterras en er komt zelden iemand op het platte dak. Hooguit voor het schoonmaken van de dakgoten en de regenpijpen.
maar water plassen is wel bron voor muggen (naast alg) en die insect heeft menig persoon wel een appeltje mee te schillen toch
ik hoef in elk geval niet veel moeite te doen om alg weg te houden uit mijn zwembad, maar het is wel een constante strijd want het kan zomaar omslaan .. (heeft wel tijd nodig)
schoonmaken heeft naar mijn idee minder zin = prijzig .. en je moet het dak op om het te doen ..
water weghouden is effectiever
Bij een oud dak denk ik aan verouderde isolatie (die kan verpulveren) oftewel verzakte constructie .. een lekkage bevordert niet dergelijke constructie(s) en zoals eerder gezegd dat gewicht van die panelen + de stenen om ze op hun plek te houden + beugels .. is toch 25 tot 50KG extra per m2 waar het dak denk ik niet constructief berekend op is geweest tijdens de bouw.[...]
De dakdekker is geweest n.a.v. lekkage en heeft geadviseerd de dakbedekking te vervangen. Enerzijds omdat het al een ouder dak is, anderzijds omdat er zonnepanelen op zouden gaan komen (en er inmiddels op liggen). De nieuwe dakbedekking is over de oude geplaatst. Er is niet over water op het dak gesproken en daar is dan ook niets op aangepast. En heel eerlijk: Dit was al een flinke kostenpost (flink plat dak) en veel meer hadden we ook niet kunnen betalen op het moment.
Als je klaagt ga ik niet uit van een borrelglasje "alg + water" .. ik denk echt wel aan paar 20L emmers te kunnen vullen met het water wat na 24-48 uur nog op je dak ligt als het al die tijd na regen droog is geweest.
Kortom ik denk echt dat je een combinatie van factoren hebt die erger kunnen worden, .. een constructeur kost je wellicht wat euro's (minder als nieuw dak in elk geval) kan geen kwaad om eens die investering te doen.
ik zou je adviseren
- een meeting/referentie punt enzv zodat je het in de gaten kan houden 1x a 2x per jaar ..
- kijken of je nog wat kan verhalen op de daklegger (niet onnodig stof oplaten waaien)
vandaaruit je plan trekken kan niks zijn .. kan dat je over 5 jaar een PV panneel verdieping lager hebt.
en voor de rest zou ik die algen lekker negeren. die zorgen niet voor verzakte pv panelen of overlast .. afgezien de stank die ze produceren (op het dak waar je geen terras hebt en dus niet erg is)
Tja vanalles
Het is voor in een hele oude kast dus wil het wel netjes hebben.dragonhaertt schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:50:
[...]
Bouwmarkt zal hier niet heel blij mee zijn ben ik bang, en die heeft vaak ook alleen een platenzaag. Daar kan je niet echt (netjes) een plank mee zagen.
Als je laat weten in welke regio je woont is er misschien wel een tweaker in de buurt die je wil helpen.
Afhankelijk van hoe netjes dit moet kan je dat trouwens ook prima met een handzaag doen.
Met mooist is een tafelzaag, of alternatief een cirkelzaag op geleiderails.
Maar hoeft ook weer niet op de millimeter nauwkeurig
Wat heb je wel? Met een simpele cirkelzaag + stuk hout dat vast zit met 2 lijmklemmen om te geleiden moet het wel lukken.NicoHF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:21:
[...]
Het is voor in een hele oude kast dus wil het wel netjes hebben.
Maar hoeft ook weer niet op de millimeter nauwkeurig
Dit werkt natuurlijk ook met een handzaag. Zonder geleiding kan ook, even een goede potloodstreep en zagen maar. Wel zorgen dat je het zaagsel wegblaast zodat je je lijntje blijft zien. Youtube staat vol met video's over recht zagen.TheJVH schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:24:
[...]
Wat heb je wel? Met een simpele cirkelzaag + stuk hout dat vast zit met 2 lijmklemmen om te geleiden moet het wel lukken.
Alternatief: Cirkelzaag of invalzaag met geleiderrail lenen van familie, vrienden, buren?
Balen zeg! Wat is 'muren'?theduke1989 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:28:
Bij ons helaas een tegenslag.
[Afbeelding]
Dit nadat we de betonplaat hebben gegoten.
En hier veel regen is. Kwam er opeens water naar binnen in de kelder.
Moet zo gauw mogelijk gaan muren.
Bedoel je handzagen met begeleiding plank ernaast?Voggy schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:14:
[...]
Dit werkt natuurlijk ook met een handzaag. Zonder geleiding kan ook, even een goede potloodstreep en zagen maar. Wel zorgen dat je het zaagsel wegblaast zodat je je lijntje blijft zien. Youtube staat vol met video's over recht zagen.
Alternatief: Cirkelzaag of invalzaag met geleiderrail lenen van familie, vrienden, buren?
2x lijmklem heb ik wel een lat ook wel denk.
Enige wat ik momenteel heb is een handzaag die ik kan lenen en heb een afkortzaag.
[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 19-10-2023 20:47 ]
Ik heb een vraag over mijn Intergas HRE cv-ketel. Deze verliest al enige tijd druk. Ongeveer 0,5 bar in +/- 6 maanden. Dus ik vul de cv-ketel ongeveer twee keer per jaar bij.
Ik heb een foto gemaakt van de situatie:
:strip_exif()/f/image/JMVTwpbkBFyXwqBgWIkIPEmc.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 1: er is gedurende 1 week geen warmtevraag geweest in het cv circuit (de thermostaat staat momenteel erg laag ingesteld). Is het normaal dat na een douchesessie, er water druppelt door afvoerleiding 1 (zie witte 1 op de foto)?
Vraag 2: afvoerleiding 2 is licht vochtig, af en toe zie ik een klein waterdruppeltje. Volgens mij hoort dat niet. Komt dit water echter uit het cv-circuit (en zorgt dit voor de drukafname?)
:strip_exif()/f/image/JMVTwpbkBFyXwqBgWIkIPEmc.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 1: er is gedurende 1 week geen warmtevraag geweest in het cv circuit (de thermostaat staat momenteel erg laag ingesteld). Is het normaal dat na een douchesessie, er water druppelt door afvoerleiding 1 (zie witte 1 op de foto)?
Vraag 2: afvoerleiding 2 is licht vochtig, af en toe zie ik een klein waterdruppeltje. Volgens mij hoort dat niet. Komt dit water echter uit het cv-circuit (en zorgt dit voor de drukafname?)
2 is de koud waterleiding. Staat los van je CV circuit. Iedere keer dat water wordt opgewarmd neemt de druk in de leiding toe en de inlaatcombinatie laat iets van water weglopen om druk binnen de norm te houden.
1 is de condenswaterafvoer. Daar komt water door iedere keer als de CV brand. Dus ook bij douchen.
1 is de condenswaterafvoer. Daar komt water door iedere keer als de CV brand. Dus ook bij douchen.
[ Voor 120% gewijzigd door Sethro op 19-10-2023 22:20 ]
1. Ja, dat is normaal voor een condenswaterafvoerSpixo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:02:
Ik heb een vraag over mijn Intergas HRE cv-ketel. Deze verliest al enige tijd druk. Ongeveer 0,5 bar in +/- 6 maanden. Dus ik vul de cv-ketel ongeveer twee keer per jaar bij.
2. Een druppeltje of twee is normaal, dat komt uit de inlaatcombinatie. Die zorgt ervoor dat de druk in de ketel (uitzetting warm water) niet te hoog oploopt. Heeft niets met het CV-circuit te maken.
Als je drukverlies hebt kan het lek overal in de CV-installatie zitten. Lekkage in de ketel is niet erg waarschijnlijk. Hoe oud is de ketel?
Kan ook nog zijn dat er lucht in de installatie zit dat er langzaam uitgaat via een automatische ontluchter. Is de installatie recentelijk opnieuw gevuld?
[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 19-10-2023 22:39 ]
Kudo's voor je tekening, ondanks dat twijfel ik of het me 100% duidelijk is maar mijn 5 cent dan:Noeleke schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:10:
Wij hebben een groot gat in de muur van een oude inbouwkast, en nu willen we hier een smallere nis in maken. Nu zit ik in mijn hoofd een heel houten frame te bedenken, maar kan dit niet veel makkelijker? Hoe wordt dit doorgaans gemaakt?
[Afbeelding]
Ik bouw dat soort dingen graag met meubelplaat. Gewoon die witte (als het goedkoop moet) of met een mooie kleur/motief als het wat mag kosten. En dan gewoon in het hoge deel links en rechts een plaat verticaal tegen de bestaande wand zetten. Dan een plank op de juiste maat zagen, aan elke kant 2 plankdragertjes in de verticale platen maken en dan staat de zaak al vast, mits je netjes op maat gezaagd hebt. Op die manier de hele nis opvullen met planken naar smaak. Het lagere deel kun je op dezelfde manier vullen.
Er wordt soms geadviseerd om net gestort beton een poosje nat te houden. Dit zou dus prima zijn voor het beton.theduke1989 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:28:
Bij ons helaas een tegenslag.
[Afbeelding]
Dit nadat we de betonplaat hebben gegoten.
En hier veel regen is. Kwam er opeens water naar binnen in de kelder.
Moet zo gauw mogelijk gaan muren.
Waar woon je? Zoals @dragonhaertt al schreef, zullen er best wat Tweakers zijn die dit even voor je kunnen zagen.NicoHF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:22:
[...]
Liever niet. Ben bang dat het scheef gaat
Als je staal niet voldoende dekking van het beton heeft dan krijg je door het roesten van de wapening op den duur betonrot.theduke1989 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:35:
[...]
Die had ik gekocht, maar waren te laag. Dus heb ik bakstenen gebruikt om het van de grond te houden. Helaas niet overal even gelijk. Maar het is wel redelijk hoog op de meeste punten. Alleen in het midden niet zo zeer.
Als je geen folie gebruikt dan krijg je geen sterk beton omdat het vocht meteen aan het vers gestorte beton onttrokken wordt.
Nu maar bidden dat het niet uitelkaar valt

Ik heb ook folie gebruikt, namelijk PE-folienokiaan958GB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:03:
[...]
Als je staal niet voldoende dekking van het beton heeft dan krijg je door het roesten van de wapening op den duur betonrot.
Als je geen folie gebruikt dan krijg je geen sterk beton omdat het vocht meteen aan het vers gestorte beton onttrokken wordt.
Nu maar bidden dat het niet uitelkaar valt
:strip_exif()/f/image/KJ5d4lw26JGramI5CX4ZVqUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cRN9Iq1qwS82eRe1e467jL3b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amprPyytwR8z4EsTmmP1Yfn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mNg3DTUTyFy85ss5pxxrRtHi.jpg?f=fotoalbum_large)
dus op zich zou dit in orde moeten zijn, had het helaas niet aan de randen gebruikt. Die fout heb ik wel gemaakt.
klopt, op zich prima, maar wil eigenlijk maandag beginnen met het metselen van de muren.nokiaan958GB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:56:
[...]
Er wordt soms geadviseerd om net gestort beton een poosje nat te houden. Dit zou dus prima zijn voor het beton.
Als het dan nog veel regent, heeft het ook geen nut voor mij.
Ik gebruik in dit geval ''bekisting stenen met staal 8mm als ik de translate mag geloven'' Daar gaat ook alleen beton in, als het regent de hele tijd is niet goed, en duurt het langer met het metselen.
Om hier nog even op terug te komen; ik heb contact gezocht met Grohe en vrij eenvoudig via de 5 jaar garantie een aantal nieuwe onderdelen ontvangen welke ik nog moet installeren. Ik laat weten of het hiermee verholpen is.Rukapul schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:54:
[...]
Ik heb recent 2 douchethermostaatkranen (Grohe Precision Flow) en 1 badthermostaatkraan (Grohe Precision Trend) geplaatst.
Heb ook een vergelijkbaar raar geluid als ik de badkraan open zet. De handdouche van dezelfde kraan heeft het niet en de andere douchekranen ook niet.
Geloof het zelf wel voor die ene keer dat ik het bad vol laat lopen maar ben wel benieuwd naar de oorzaak. Ik gok op een resonerend stroomgeluid van water dat door een bepaalde breedte probeert te gaan. In jouw geval zou ik gewoon een willekeurig andere kraan kopen en proberen.
©2004
Waar woon je? Plaats even een foto van die plank.NicoHF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:40:
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 20-10-2023 08:48 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Bedankt voor je reactie. In de tussentijd is namelijk kraan 2 (van 3) geluid gaan maken. Terwijl je doucht wordt het nog verhuld door de waterstraal maar in de kamer erachter resoneert het knetterhard.hk12nl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
Om hier nog even op terug te komen; ik heb contact gezocht met Grohe en vrij eenvoudig via de 5 jaar garantie een aantal nieuwe onderdelen ontvangen welke ik nog moet installeren. Ik laat weten of het hiermee verholpen is.
Ik ben dus zeer benieuwd of de nieuwe onderdelen het probleem oplost. (Ik ben enigszins skeptisch omdat wij samen al 3 kranen uit dezelfde serie met hetzelfde issue hebben.)
Kun je een overzicht of foto van de onderdelen delen?
Kun je een foto maken
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 20-10-2023 08:53 ]
Rukapul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:50:
[...]
Bedankt voor je reactie. In de tussentijd is namelijk kraan 2 (van 3) geluid gaan maken. Terwijl je doucht wordt het nog verhuld door de waterstraal maar in de kamer erachter resoneert het knetterhard.
Ik ben dus zeer benieuwd of de nieuwe onderdelen het probleem oplost. (Ik ben enigszins skeptisch omdat wij samen al 3 kranen uit dezelfde serie met hetzelfde issue hebben.)
Kun je een overzicht of foto van de onderdelen delen?
Kun je een foto maken
:fill(white):strip_exif()/f/image/OcZeZaZ8EGak9jHPVyS0rDRk.png?f=user_large)
Het betreft nummer 7 en 8.2. In tweevoud. Zijn terugslagkleppen. Zodra ik het klusje gedaan heb laat ik het je weten. Weet niet of dit op korte termijn gaat gebeuren aangezien het een aardig klusje is waar ik even de zin en tijd voor moet vinden
Ik hou je op de hoogte.
©2004
Wat voor verwarmingsleidingen heb je? Je kan namelijk ook in één van die leidingen een lek hebben, vaak bij de koppelingen gebeurd dat. Dus loop die allemaal even na. Bij twijfel, een keukenpapiertje eromheen en kan kijken of deze nat wordt. 0.5bar is 6 maanden is niet veel, dus het zal een klein lek zijn.Spixo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:02:
[Afbeelding]
Nou de installateur van de hybride warmtepomp gesproken, die komen maandag.1nsane schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:34:
Toch een beetje rare smaak van. Ze hebben de pomp destijds geplaatst alleen kon die toen nog niet in bedrijf gesteld worden omdat de vloerverwarming nog niet klaar was.
Dat ze voor het inbedrijfstellen nu voorrijkosten rekenen, kan ik nog wel snappen maar ze willen ook 89,- voor het inbedrijfstellen. Weet niet of dat normaal is, het is geen giga bedrag natuurlijk maar ik vind het wel een beetje gek. Alsof ze dan normaliter zo'n ding plaatsen en dan de consument maar uit laten zoeken hoe je het ding moet inbedrijfstellen?
Zelfde hier met een Grohetherm 1000 douchekraan, vooral als het water warm wordt hoor je het door het halve apt. niet hard maar wel hoorbaar, is gewoon een ontwerp ding gok ik.Rukapul schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:54:
[...]
Ik heb recent 2 douchethermostaatkranen (Grohe Precision Flow) en 1 badthermostaatkraan (Grohe Precision Trend) geplaatst.
Heb ook een vergelijkbaar raar geluid als ik de badkraan open zet. De handdouche van dezelfde kraan heeft het niet en de andere douchekranen ook niet.
Geloof het zelf wel voor die ene keer dat ik het bad vol laat lopen maar ben wel benieuwd naar de oorzaak. Ik gok op een resonerend stroomgeluid van water dat door een bepaalde breedte probeert te gaan. In jouw geval zou ik gewoon een willekeurig andere kraan kopen en proberen.
Net even geprobeerd of met wat warmte die eindkapjes misschien makkelijk los komen van de montagekit en dat blijkt het geval. Ik heb de twee beschadigde kapjes er nu dus af gehaald. Wordt wel nog even een gedoetje om de kitresten zo veel mogelijk weg te krabben, maar dat zal wel lukken. En dan even bedenken of ik er gewoon twee nieuwe kapjes op zet en hoop dat die het voorlopig houden. Of de onbeschadigde kapjes er ook af haal en alle vier de kapjes zelf van een degelijker laag lak ga voorzien.Orion84 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:39:
Bezig om twee handvaten te maken voor aan een BBQ. Hoekbeugels gekocht, gaten er in op de juiste afstand om ze aan bestaande bevestigingspunten van de BBQ te schroeven. Een stuk hardhouten trapleuning in stukken gezaagd en van blinde sleuven voorzien waar de beugels in passen (mooi excuus om een DTM52 aan te schaffen).
[Afbeelding]
Mat zwarte metalen eindkapjes erbij. Alles even losjes gemonteerd om te checken of het past, so far so good.
[Afbeelding]
Gisteren de beugels in het hout gelijmd met montagekit en daarmee ook de eindkapjes vastgezet. Dat ging ook voorspoedig en alhoewel ik er misschien nog een keer schroeven doorheen moet boren lijkt het zo al erg degelijk vast te zitten.
Vandaag had ik de metalen delen afgeplakt met schilderstape zodat ik het hout kon schuren (zaten wat kitvlekjes hier en daar) en in de olie kon zetten. Ook dat ging goed.
Trek ik na het inwrijven van de olie de tape er af, trek ik bij twee eindkapjes een stuk verf er mee af
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu was ik toch al van plan om die beugels nog even te spuiten, zodat de gaten die ik geboord heb netjes zijn afgewerkt. Maar nu moet ik voor die kapjes ook nog wat gaan verzinnen en die ga ik er natuurlijk ook niet meer fatsoenlijk af krijgen nu…
En ik kwam erachter dat de hittebestendige verf die ik had gekocht afgebakken moet worden op 200°, dat wordt ook een beetje lastig nu het hout er al aan vast zit
Ah well, eerst nog maar een tweede laag olie er op morgen. En dan als die is uitgehard maar eens zien. Misschien maar gewoon een spuitbus normale lak halen, ipv die hittebestendige. Zo heet zou het aan de buitenkant ook weer niet moeten worden.
Als iemand nog tips heeft, graag
Ik neig naar de makkelijkste oplossing (twee nieuwe kapjes halen), zelf opnieuw lakken kan evt. altijd nog.
Edit: oude kit zo goed mogelijk afgeschraapt, nieuwe kapjes gehaald, vastgelijmd, * Orion84 is happy
:strip_exif()/f/image/z0vVIdcEcMR8XdZRbc236ruL.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen nog even zien of ik de beugels nog even een keer een laagje lak geef, vooral om de randen van de boorgaten af te werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 20-10-2023 12:17 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
:strip_exif()/f/image/D9I7TtAJ7jcKXWruKHxkiFec.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat als er wel een paar losse tegels zitten, moet je die dan allemaal vervangen voor een andere tegel? Ik moet ook wat delen in de woonkamer uitbreken dus daar zal de vloer hoe dan ook niet gelijk zijn en liggen ook geen tegels.
[ Voor 7% gewijzigd door Justevo op 20-10-2023 12:31 ]
Die ruimte onder de deuren heb je nodig voor ventilatie.Justevo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:30:
[Afbeelding]Deze vloer ligt beneden overal. Gang, WC, woonkamer en keuken. Mits er geen losse/kapotte tegels tussenzitten is het dan prima om hier gewoon opnieuw tegels overheen te leggen? Er is genoeg ruimte bij de dorpel. Of hoe dan ook eerst egaliseren.
Bovendien klopt de optrede van de eerste trede van de trap niet meer als je er 2 cm tegels bovenop de bestaande maakt.
Kortom, zo'n klus kun je beter goed doen. Gewoon de oude tegels eruit bikken en dan opnieuw tegelen.
Als je echt slim bent leg je ook gelijk vloerverwarming aan (als dat nog niet aanwezig is), anders kun je later nog eens.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zomaar een tip van een vonkentrekker....Spixo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:02:
Hier 'verloor' de ketel ook langzaam druk zonder een duidelijke lekkage.
Bij ons bleek het expansievat niet meer in staat te zijn om het systeem op druk te houden.
Ik begon nattigheid te voelen toen ik bijvulde en de druk omhoog schot nog voordat er echt wat water in het systeem stroomde.
Monteur klopte tegen het vat en dat leek in orde maar toen hij het verwijderde zat tie lekker vol. Nieuw vat en over het hele jaar 0.1 bar drukverlies gehad.
Vat hier was nog geen 7 jaar oud ... maar wellicht ook bij jouw het checken waard.
Niet om je mooie nieuwe kraan af te zeiken, maar Grohe is echt lang niet meer wat het was qua kwaliteit. Voor het betere spul kan je tegenwoordig beter bij z'n broer winkelen.1nsane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Zelfde hier met een Grohetherm 1000 douchekraan, vooral als het water warm wordt hoor je het door het halve apt. niet hard maar wel hoorbaar, is gewoon een ontwerp ding gok ik.
Mbt de WP. Inbedrijfstellen hoort er wel gewoon bij natuurlijk. Ik zou iig even goed checken of dat niet ook al op je eerdere offerte/factuur van de installatie staat, want dan zou je nu dubbel betalen voor iets wat eerder niet uitgevoerd is. Spreek ook even heel duidelijk/schriftelijk af wat ze voor die 89 euro + vrk precies gaan doen.
Gaan ze alleen de installatiewizard van je warmtepomp doorklikken en weer vertrekken (zoals vaak) of gaan ze ook je vloerverwarming balanceren/inregelen en de warmtepomp écht goed inregelen. In het laatste geval is 89 euro een goede deal, want dat kost wel even wat meer tijd dan een uurtje om het goed te doen. In het eerste geval kan je het geld beter in je zak houden, want dan kan je daarna alsnog zelf aan de slag.
[ Voor 44% gewijzigd door RonJ op 20-10-2023 14:33 ]
All-electric.
Oh dat weet ik, Hansgrohe is beter spul maar afgezien van het bijgeluid wat de Grohetherm 1000 in het oude apt maakt, ben ik over de werking erg tevreden.RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:18:
[...]
Niet om je mooie nieuwe kraan af te zeiken, maar Grohe is echt lang niet meer wat het was qua kwaliteit. Voor het betere spul kan je tegenwoordig beter bij z'n broer winkelen.
Mbt de WP. Inbedrijfstellen hoort er wel gewoon bij natuurlijk. Ik zou iig even goed checken of dat niet ook al op je eerdere offerte/factuur van de installatie staat, want dan zou je nu dubbel betalen voor iets wat eerder niet uitgevoerd is. Spreek ook even heel duidelijk/schriftelijk af wat ze voor die 89 euro + vrk precies gaan doen.
Gaan ze alleen de installatiewizard van je warmtepomp doorklikken en weer vertrekken (zoals vaak) of gaan ze ook je vloerverwarming balanceren/inregelen en de warmtepomp écht goed inregelen. In het laatste geval is 89 euro een goed deal, want dat kost wel even wat meer tijd dan een uurtje om het goed te doen. In het eerste geval kan je het geld beter in je zak houden, want dan kan je daarna alsnog zelf aan de slag.
Zit natuurlijk ook een ander prijskaartje aan.
Ik heb nu voor 168,- een nieuwe bad thermostaatkraan die ongetwijfeld doet wat hij moet doen. Sowieso zijn badkranen al duurder door de omschakelfunctie. Zoals eerder gezegd is de geldput aardig leeg en omdat de oude mengkraan stuk was, moest ik wel een andere kraan hebben. Dan zal ik hier best content mee zijn ook omdat ik niet te veel tegen de huidige badkamer aan wil smijten omdat hij op den duur toch vernieuwd gaat worden. Voor nu is het belangrijk dat het schoon, netjes en functioneel is.
In elk geval lijkt Grohe me beter dan Avital (eigen merk? Hornbach). Daar lees ik allerlei horror verhalen over.
M.b.t. de inbedrijfstelling, goede tip! Ik ga ze zo gelijk even bellen.
Ik snap je keuze helemaal hoor in dit geval, had het niet anders gedaan. Hij is iig al een heel stuk beter dan het meeste no-name spul. Maar dat er bijgeluiden zijn e.d. verbaast me niet gezien de verhalen die ik erover hoor, terwijl dat 10-15 jaar terug ondenkbaar was bij Grohe. Voor 168 euro lijkt het me iig een prima deal voor een paar jaar.1nsane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:31:
[...]
Oh dat weet ik, Hansgrohe is beter spul maar afgezien van het bijgeluid wat de Grohetherm 1000 in het oude apt maakt, ben ik over de werking erg tevreden.
Zit natuurlijk ook een ander prijskaartje aan.
Ik heb nu voor 168,- een nieuwe bad thermostaatkraan die ongetwijfeld doet wat hij moet doen. Sowieso zijn badkranen al duurder door de omschakelfunctie. Zoals eerder gezegd is de geldput aardig leeg en omdat de oude mengkraan stuk was, moest ik wel een andere kraan hebben. Dan zal ik hier best content mee zijn ook omdat ik niet te veel tegen de huidige badkamer aan wil smijten omdat hij op den duur toch vernieuwd gaat worden. Voor nu is het belangrijk dat het schoon, netjes en functioneel is.
In elk geval lijkt Grohe me beter dan Avital (eigen merk? Hornbach). Daar lees ik allerlei horror verhalen over.
M.b.t. de inbedrijfstelling, goede tip! Ik ga ze zo gelijk even bellen.
spoiler:
Ik ben maar heel snel "vergeten" wat onze HG rainselect kostte 

All-electric.
Mja tegenwoordig moet het allemaal een halve computer aan de muur zijn die je water regelt. Ik zie ook bij de Hornbach van die units hangen die rustig 500,- kosten en er vrij complex uitzien. Ik vraag me dan oprecht af hoe lang dat heel blijft en wat het me qua extra comfort gaat brengen anders dan warm water uit een douchekop. Het lullige is vaak, als het na 5 jaar stuk gaat, zie dan maar eens garantie te halen.RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Ik snap je keuze helemaal hoor in dit geval, had het niet anders gedaan. Hij is iig al een heel stuk beter dan het meeste no-name spul. Maar dat er bijgeluiden zijn e.d. verbaast me niet gezien de verhalen die ik erover hoor, terwijl dat 10-15 jaar terug ondenkbaar was bij Grohe. Voor 168 euro lijkt het me iig een prima deal voor een paar jaar.
spoiler:Ik ben maar heel snel "vergeten" wat onze HG rainselect kostte
[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 20-10-2023 15:00 ]
Ehm, de topictitel begint met "[DIY]". Het verwisselen van een expansievat is nou typisch een klusje wat je zelf kunt doen...MrSparkels schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:58:
Hier 'verloor' de ketel ook langzaam druk zonder een duidelijke lekkage.
Bij ons bleek het expansievat niet meer in staat te zijn om het systeem op druk te houden.
Ik begon nattigheid te voelen toen ik bijvulde en de druk omhoog schot nog voordat er echt wat water in het systeem stroomde.
Monteur klopte tegen het vat en dat leek in orde maar toen hij het verwijderde zat tie lekker vol. Nieuw vat en over het hele jaar 0.1 bar drukverlies gehad.
Vat hier was nog geen 7 jaar oud ... maar wellicht ook bij jouw het checken waard.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@RonJ net de installateur gesproken, voor die 89,- gaan ze ook alles keurig inregelen met parameters, debiet enz enz
Da's zeker waar maar vaak gaat hier DIY hand in hand met profs inschakelen op het moment dat je er zelf niet uitkomt. Zeker eens dat je een expansievat zelf kunt vervangen, zo'n ingewikkelde klus is dat niet (het is immers maar 1 aansluiting). Hij vertelt slechts een narrative hoe het bij hem gingAndrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Ehm, de topictitel begint met "[DIY]". Het verwisselen van een expansievat is nou typisch een klusje wat je zelf kunt doen...
Stapelen vind ik nooit een goed idee. Ik heb in m'n nieuwe huis ook letterlijk alles tot de ondervloer eruit gesloopt.Justevo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:30:
[Afbeelding]Deze vloer ligt beneden overal. Gang, WC, woonkamer en keuken. Mits er geen losse/kapotte tegels tussenzitten is het dan prima om hier gewoon opnieuw tegels overheen te leggen? Er is genoeg ruimte bij de dorpel. Of hoe dan ook eerst egaliseren.
En wat als er wel een paar losse tegels zitten, moet je die dan allemaal vervangen voor een andere tegel? Ik moet ook wat delen in de woonkamer uitbreken dus daar zal de vloer hoe dan ook niet gelijk zijn en liggen ook geen tegels.
Vraagje, ik heb hier een toilet met een granito/terrazzo (bij mijn weten is er geen verschil?) vloer uit 1930.
Plan is om de wc te vervangen, en de rest ook op te knappen.
De vloer ziet er opzich aardig uit, maar is wel wat vies en heeft kleine beschadigingen.
Wat kan ik hier het best mee doen?
Ik lees van alles over schuren, polijsten etc.
Ik heb een paar haakse slijpers (125mm en 230mm, helaas niet met instelbaar toerental), en een 150mm excenter schuurmachine.
Is het een idee om eerst eens te proberen (nat?) te schuren met een pakweg 1000grit, en te kijken wat dat doet?
Of moet ik sowieso daarna polijsten?
De vloer ziet er opzich aardig uit, maar is wel wat vies en heeft kleine beschadigingen.
Ik heb een paar haakse slijpers (125mm en 230mm, helaas niet met instelbaar toerental), en een 150mm excenter schuurmachine.
Is het een idee om eerst eens te proberen (nat?) te schuren met een pakweg 1000grit, en te kijken wat dat doet?
1000 is wel vrij fijn. Grote beschadigingen ga je daar niet mee oplossen. De vraag is wat je doel is. Ik zou persoonlijk zo'n vloer altijd proberen te behouden. Ik weet niet of je het met schuren alleen netjes gaat krijgen, kan me voorstellen dat je eventuele spleten op moet vullen enz maar daar zou ik een professioneel bedrijf voor inschakelen.DRAFTER86 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:55:
Vraagje, ik heb hier een toilet met een granito/terrazzo (bij mijn weten is er geen verschil?) vloer uit 1930.
Ik weet niet of iemand mijn klaag posts nog herinnert dat klussen zo traag gaat..
Maar het is bijna af
. Wel 2.5 jaar verder haha.
Vloerverwarming is voor het eerst echt aan gegaan de laatste dagen. Inkomend water is 38 graden celsius en ik stook nu ongeveer 1 tot 1.5 kuub per dag de laatste week om het huis de hele dag op 19 te houden. Meestal stookt de ketel dan even een uur of twee en blijft het betonblok van de vloer(12cm dik) de ganse dag op temperatuur.
Nu lekker zoeken naar lampjes en andere rommel om het huis gezellig aan te kleden.
Maar het is bijna af

Vloerverwarming is voor het eerst echt aan gegaan de laatste dagen. Inkomend water is 38 graden celsius en ik stook nu ongeveer 1 tot 1.5 kuub per dag de laatste week om het huis de hele dag op 19 te houden. Meestal stookt de ketel dan even een uur of twee en blijft het betonblok van de vloer(12cm dik) de ganse dag op temperatuur.
Nu lekker zoeken naar lampjes en andere rommel om het huis gezellig aan te kleden.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Wij hadden een natuursteenvloerbedrijfje laten komen. Die heeft hier zo'n 4 m² granitovloer helemaal schoongemaakt, opgeschuurd en gerepareerd voor 600 euro. Ja, scheuren blijven en blijf je zien, maar als ze goed gevuld zijn blijft er niet zoveel troep meer in zitten.DRAFTER86 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:55:
Ooit is met een tafelblad van marktplaats naar de Praxis gereden. Was geen enkel probleem. Hielp mogelijk wel dat het in de avond was en erg rustig.NicoHF schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:40:
Dat geeft hoop.BlackMonkey schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:00:
[...]
Ooit is met een tafelblad van marktplaats naar de Praxis gereden. Was geen enkel probleem. Hielp mogelijk wel dat het in de avond was en erg rustig.
Ik ga het volgende week proberen
@Rukapul ik heb hem van de muur gehad. Helaas kon ik niet bij de terugslagkleppen van de watertoevoer. Ik had hier inbus 12 voor nodig en die had ik niet. Vraag mij ook af of dat echt het probleem verhelpt. Ik las op internet ook dat het probleem nog wel wilde terug keren dus de moeite verder ook niet genomen.hk12nl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:03:
[...]
[Afbeelding]
Het betreft nummer 7 en 8.2. In tweevoud. Zijn terugslagkleppen. Zodra ik het klusje gedaan heb laat ik het je weten. Weet niet of dit op korte termijn gaat gebeuren aangezien het een aardig klusje is waar ik even de zin en tijd voor moet vinden![]()
Ik hou je op de hoogte.
Heb jij ook een grohe?
Ik denk er nu over om de kraan in zn geheel te vervangen met de tijd.
©2004
Zeker:hk12nl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
@Rukapul ik heb hem van de muur gehad. Helaas kon ik niet bij de terugslagkleppen van de watertoevoer. Ik had hier inbus 12 voor nodig en die had ik niet. Vraag mij ook af of dat echt het probleem verhelpt. Ik las op internet ook dat het probleem nog wel wilde terug keren dus de moeite verder ook niet genomen.
Heb jij ook een grohe?
2x Grohe Precision Flow
1x Grohe Precision Trend
Inbus 12 zal vast wel ergens slingeren.
Garantie/ conformiteit?Ik denk er nu over om de kraan in zn geheel te vervangen met de tijd.
Is zo ongeveer het makkelijkste klusje wat je kan doen...Andrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Ehm, de topictitel begint met "[DIY]". Het verwisselen van een expansievat is nou typisch een klusje wat je zelf kunt doen...
Identiek probleem hier met die kraan. Niet sinds het begin maar nu duidelijk hoorbaar en verschrikkelijk irritant. Zeker omdat het gezin de douche gebruikt tussen 05:30 en 07:30 uur. Benieuwd of vervangen van de onderdelen wat oplevert; zat er zelf aan te denken het ding een keer uit elkaar te halen en volledig te ontkalken om te zien of dat wat scheelt...1nsane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Zelfde hier met een Grohetherm 1000 douchekraan, vooral als het water warm wordt hoor je het door het halve apt. niet hard maar wel hoorbaar, is gewoon een ontwerp ding gok ik.
Ja is een optie maar ik ben bang dat het gewoon in het ontwerp zit. Kraan is bijna uit garantie (5 jaar) en zit er op sinds de bouw dus ik moet ook nog schakelen tussen verkoper en grohe.Rukapul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Zeker:
2x Grohe Precision Flow
1x Grohe Precision Trend
Inbus 12 zal vast wel ergens slingeren.
[...]
Garantie/ conformiteit?
Kost waarschijnlijk teveel energie en tijd dus ik kies nu voor mee leren leven of vervangen t.z.t.
Het zijn bij mij 2 grohe 1000 kranen. De variant die bij het bad hangt geeft geen enkel geluid.
Misschien haal ik hem er nog een keer af voor het vervangen met inbus 12 maar ik betwijfel of dat de oplossing gaat zijn..
[ Voor 8% gewijzigd door hk12nl op 20-10-2023 20:34 ]
©2004
Ik vraag me af of dat de oplossing is. Ik woon in Den Haag en ons water is vrij hard maar dit probleem was er al vanaf het begin. Ik heb er zoals gezegd niet heel veel last van maar ik kan me niet voorstellen dat het een kalkprobleem is.TAA schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:22:
[...]
Identiek probleem hier met die kraan. Niet sinds het begin maar nu duidelijk hoorbaar en verschrikkelijk irritant. Zeker omdat het gezin de douche gebruikt tussen 05:30 en 07:30 uur. Benieuwd of vervangen van de onderdelen wat oplevert; zat er zelf aan te denken het ding een keer uit elkaar te halen en volledig te ontkalken om te zien of dat wat scheelt...
De mijne zijn ook (vrijwel) nieuw.
Als ik het me goed herinner zat ergens in de verpakking nog een woord grohterm 1000 terwijl het nu als precision in de markt staat.
Als ik het me goed herinner zat ergens in de verpakking nog een woord grohterm 1000 terwijl het nu als precision in de markt staat.
Ja dat, ze plakken er gewoon een nieuwe naam op maar het blijft het zelfde, wellicht net met een ander design qua knoppen.Rukapul schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:16:
De mijne zijn ook (vrijwel) nieuw.
Als het mijn huis was dan zou er sleuven in frezen, vloerverwarmingsslang aanbrengen, vullen/egaliseren en afwerken met een moderne gietvloer of een plak-PVCDRAFTER86 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:55:
Welke schroeven gebruiken jullie bij een houten frame voor voorzetwand? Balken zijn vuren balken van 44x69mm. Schroeven gaan door de 44mm.
Platkop 5x80mm TX van Spax voldoende of kan ik beter naar de winkel rijden voor langere schroeven?
Platkop 5x80mm TX van Spax voldoende of kan ik beter naar de winkel rijden voor langere schroeven?
Dat is meer dan voldoende.SquareOne schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:15:
Welke schroeven gebruiken jullie bij een houten frame voor voorzetwand? Balken zijn vuren balken van 44x69mm. Schroeven gaan door de 44mm.
Stelregel voor lengte van nagels of schroeven is quasi altijd: [dikte van het te bevestigen materiaal] * 3.SquareOne schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:15:
Dus met 1/3e lengte in het te bevestigen materiaal, en 2/3e in het ontvangende materiaal.
In jouw geval zou ik korter aandurven, maar 80mm vind ik aan de korte kant. Daarmee heb je amper 36mm 'beet'. Zelf zou ik niet onder de 100mm gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 21-10-2023 11:15 ]
Thanks. Heb maar eens een doosje van 6x100 gehaald. Moest toch nog naar de bouwmarkt
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 21-10-2023 12:52 ]
Ik wil dit weekend een dry glaze profiel in de badkamer gaan installeren. Nu vraag ik mij af of ik hier rvs-schroeven voor moet gebruiken. Zelf dacht ik aan een plaatschroef met een platte kop.
Dat is wel heel veel werk voor 'slechts' een vloertje in het toiletnokiaan958GB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:08:
[...]
Als het mijn huis was dan zou er sleuven in frezen, vloerverwarmingsslang aanbrengen, vullen/egaliseren en afwerken met een moderne gietvloer of een plak-PVC
Zie ondertitel
Veel vocht in de badkamer dus alles kan gaan roesten.El-Vder schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:54:
Ik wil dit weekend een dry glaze profiel in de badkamer gaan installeren. Nu vraag ik mij af of ik hier rvs-schroeven voor moet gebruiken. Zelf dacht ik aan een plaatschroef met een platte kop.
Had zelf wel alles rvs genomen zeker dichtbij de douche
Vloerverwarming in de wc is echt zo heerlijk! Als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer wat anders.Dentheman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Dat is wel heel veel werk voor 'slechts' een vloertje in het toilet
Helaas heb ik dat zelf niet maar als ik een koopwoning had en ik stond voor de keuze had ik dat zeker wel gedaan.
— opgelost, ik moest beter kijken
—
[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2023 14:30 ]
Dank je was ook mijn gedachte.NicoHF schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:18:
[...]
Veel vocht in de badkamer dus alles kan gaan roesten.
Had zelf wel alles rvs genomen zeker dichtbij de douche
Als allerlaatste klus heb ik net de trap 2x in de lak gezet.
Hiervoor heb ik traplak gebruikt. Het is prachtig mat van kleur geworden, alleen het voelt ruw aan.
Prima voor de treden, alleen de leuningen heb ik er ook mee gedaan..
Dus wat is wijsheid.
1. Laten zitten, ruw geeft lekker grip
2. Opnieuw lakken van leuningen
3. Opschuren met grid 320 oid?
Hiervoor heb ik traplak gebruikt. Het is prachtig mat van kleur geworden, alleen het voelt ruw aan.
Dus wat is wijsheid.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik zou opnieuw lakken, anders worden ze wel heel snel vies van het gebruik.LED-Maniak schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:11:
Als allerlaatste klus heb ik net de trap 2x in de lak gezet.
Dus wat is wijsheid.
Absoluut waar, al blijf ik als vonkentrekker weg van gas en CV. Mijn beperkte kennis weerhoudt mij van grotere klussen dan bijvullen en ontluchtenAndrehj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Tuurlijk als je er zeker van bent dat het expansievat het probleem is, kan je dit simpel zelf doen. Bij ons was het niet duidelijk (het kloppen om te horen dat het vat vol zit, werkte niet) en TS vroeg ook om tips......
Zonde! Hou jij het even bij een na-oorlogs huisnokiaan958GB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:08:
[...]
Als het mijn huis was dan zou er sleuven in frezen, vloerverwarmingsslang aanbrengen, vullen/egaliseren en afwerken met een moderne gietvloer of een plak-PVC
Een granito vloertje in een jaren 30 woning zou ik proberen te redden. Ik probeer het nu ook in de gang al lijkt dat een beetje hopeloos

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Klusdagje voor een beginner vandaag dus wellicht stel ik domme vragen, maar niet geschoten is altijd mis
Om trillingsgeluid te minimaliseren wil ik schuim tussen m'n houten frame en de vloer/zijwanden/plafond gebruiken. Als eerdere tip kreeg ik dit: https://www.akoestiekwink...ende-ontkoppelingsstroken
Maar dat spul is veel te dik
Ik heb een rol afdichtingsband gehaald van Knauf, en dat is eigenlijk perfect, behalve dat het niet dubbelzijdig plakt.
Ik vond dit als alternatief, maar lijkt ook maar enkelzijdig te plakken: https://isolatienoord.nl/...m-voor-metal-stud-30m-rol
Iemand bekend met een dubbelzijdige variant van dit soort spul? Kom ook nog 'BUTYL TAPE' tegen, maar dat lijkt trillingen niet of minder te dempen.
vraag: bestaat dubbelzijdige klevende foamband (50mm) en waar krijg ik dat
Om trillingsgeluid te minimaliseren wil ik schuim tussen m'n houten frame en de vloer/zijwanden/plafond gebruiken. Als eerdere tip kreeg ik dit: https://www.akoestiekwink...ende-ontkoppelingsstroken
Maar dat spul is veel te dik
Ik heb een rol afdichtingsband gehaald van Knauf, en dat is eigenlijk perfect, behalve dat het niet dubbelzijdig plakt.
Ik vond dit als alternatief, maar lijkt ook maar enkelzijdig te plakken: https://isolatienoord.nl/...m-voor-metal-stud-30m-rol
Iemand bekend met een dubbelzijdige variant van dit soort spul? Kom ook nog 'BUTYL TAPE' tegen, maar dat lijkt trillingen niet of minder te dempen.
vraag: bestaat dubbelzijdige klevende foamband (50mm) en waar krijg ik dat
Hoeft in principe ook maar alleen op de balk/stud te plakken, die schroef je dan weer op de vloer en daarmee druk je beide tegen elkaar aan.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Sorry; toevoeging. In de vloer wil ik niet schroeven / boren. Betreft een tegelvloer en er ligt vloerverwarming onder. Daarnaast wil ik de vloer liver niet permanent beschadigen mocht het voorzetwandje ooit weer weg gaan. Montage kit is natuurlijk ook een optie, maar dat is ook nogal permanent.iop schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:44:
Hoeft in principe ook maar alleen op de balk/stud te plakken, die schroef je dan weer op de vloer en daarmee druk je beide tegen elkaar aan.
Kan wellicht eerst de Knauf tape op de balk; en dan dit er nog overheen, maar bij voorkeur heb ik dubbelzijdig plakkende schuimtape.
https://www.hornbach.nl/p...ape-50-mm-x-25-m/6338041/
Edit; het betreft overigens een ombouw/voorzetwand om een kastenwand, dus het is niet echt een scheidingswand o.i.d.
[ Voor 23% gewijzigd door SquareOne op 21-10-2023 19:50 ]
Om een kastenwand kan het op de kast zelf bevestigd worden toch?
Zwevend wandmeubel. Ik wil er een ombouw / voorzetwand omheen bouwen zodat het minder kolossaal lijkt. Meubel laat ik ca. 10cm uitsteken uit de voorzetwand. Meubel wordt uiteindelijk iets hoger en breder dan op het plaatje. Ook vakkenontwerp is uiteindelijk anders.Caelorum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:05:
Om een kastenwand kan het op de kast zelf bevestigd worden toch?
Daarnaast plaatst ik nog ondersteuning voor de kasten in de ombouw.
Het witte deel moet dus de ombouw/voorzetwand worden. Gebaseerd op houten frame. Afgewerkt met 18mm gegrond MDF, vervolgens geschilderd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 21-10-2023 20:11 ]
En wat als het daaronder niet geïsoleerd is? Is dat dan gewoon pech? Ook een beetje zondeWuursj schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Zonde! Hou jij het even bij een na-oorlogs huis
Een granito vloertje in een jaren 30 woning zou ik proberen te redden. Ik probeer het nu ook in de gang al lijkt dat een beetje hopeloos
Uit eigen ervaring:SquareOne schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:10:
Zwevend wandmeubel.
Als je een voorzetwand wilt maken met een rachelwerk erachter, dan zou ik toch wel echt beginnen om de balk op de vloer op de een of andere manier goed te fixeren. Op de hoek van die balk plaats je (tijdelijk) de eerste rachel, met tijdelijke diagonale stut-latten om 'm helemaal waterpas te stellen. Dan kan je op je plafond aftekenen waar daar de balk daar precies moet komen. Herhalen aan de andere kant en dan de balk tegen het plafond schroeven. Daarna kan je de rachels definitief op maat zagen. Op die manier zit alles écht recht boven elkaar. Vanaf het plafond beginnen is wel echt een stuk moeilijker.
Overigens ben ik benieuwd waarom je voor 18mm MDF kiest en niet voor een wat dunnere plaat, of voor gipsplaat bijvoorbeeld. Die 18mm MDF platen van 244x122 zijn echt loei zwaar en daardoor best een uitdaging om goed te verwerken. Als je er een in de lengte door moet zagen, pittige klus zonder zaagtafel, echt wel iets om over na te denken vooraf, of je moet alles op maat gezaagd bestellen, dan heb ik niks gezegd
Zelf heb ik deze week iets soortgelijks gemaakt en dat heb ik met 12mm OSB afgewerkt en daar weer akoestische panelen tegen.

Dank voor de tips! Ziet er uit als een mooie klusSjoewe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:26:
[...]
Uit eigen ervaring:
Als je een voorzetwand wilt maken met een rachelwerk erachter, dan zou ik toch wel echt beginnen om de balk op de vloer op de een of andere manier goed te fixeren. Op de hoek van die balk plaats je (tijdelijk) de eerste rachel, met tijdelijke diagonale stut-latten om 'm helemaal waterpas te stellen. Dan kan je op je plafond aftekenen waar daar de balk precies moet komen. Herhalen aan de andere kant en dan de balk tegen het plafond schroeven. Daarna kan je de rachels definitief op maar zagen. Op die manier zit alles écht recht boven elkaar. Vanaf het plafond beginnen is wel echt een stuk moeilijker.
Overigens ben ik benieuwd waarom je voor 18mm MDF kiest en niet voor een wat dunnere plaat, of voor gipsplaat bijvoorbeeld. Die 18mm MDF platen van 244x122 zijn echt loei zwaar en daardoor best een uitdaging om goed te verwerken. Als je er een in de lengte door moet zagen, pittige klus zonder zaagtafel, echt wel iets om over na te denken vooraf, of je moet alles op maat gezaagd bestellen, dan heb ik niks gezegd
Zelf heb ik deze week iets soortgelijks gemaakt en dat heb ik met 12mm OSB afgewerkt en daar weer akoestische panelen tegen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hang eerst het wandmeubel aan de bestaande wand. Daarna bouw ik er het frame eromheen. De kasten hebben een systeem om het waterpas te stellen. Aan de ene kant komt ca. 100cm wand, en aan de andere kant ca 50cm wand (definitieve ontwerp is groter dan plaatje dat ik deelde). ca. 30cm boven en onder de kast.
Daarna kan ik goed meten, en bestel ik de MDF platen inderdaad op maat en laat ik het hier bezorgen. Aan de onderkant heb ik een klein beetje speling, daar komt toch nog een plint voor.
Missie pimp mn 90’s badkamer deel zoveel.
Badwand geinstalleerd ipv zo’n gare kromme badgordijn roede en wat verlichting boven de spiegel. De puist rechts van het bad komt een kast voor die ik nu op maat maak. Daar kan dan alle douchezooi in en dan zijn die lelijke buizen en doppen ook weggewerkt.
Nee perfect is het niet maar straks netjes genoeg tot ik weer geld heb om een nieuwe badkamer te laten bouwen (of zelf doen net als de rest
).
Oude perlators ook vervangen want die perleerden niks meer
Badwand geinstalleerd ipv zo’n gare kromme badgordijn roede en wat verlichting boven de spiegel. De puist rechts van het bad komt een kast voor die ik nu op maat maak. Daar kan dan alle douchezooi in en dan zijn die lelijke buizen en doppen ook weggewerkt.
Nee perfect is het niet maar straks netjes genoeg tot ik weer geld heb om een nieuwe badkamer te laten bouwen (of zelf doen net als de rest
Oude perlators ook vervangen want die perleerden niks meer
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
In de door mij aangehaalde post, wordt er door de granito heen gefreest en lees ik niets over isolatie. Laat dan de granito maar liggenTheJVH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
En wat als het daaronder niet geïsoleerd is? Is dat dan gewoon pech? Ook een beetje zonde.
Veel (de meeste?) jaren 30 woningen hebben een kruipruimte. Daar kun je ook wel wat mee qua isolatie. Hier wordt er EPS onder dat deel van de woning geplakt. Al zal dat nog steeds een stuk minder geisoleerd zijn dan dan de rest van de vloer door de koudebruggen.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Wij hebben hier in de woning ook een granito vloer liggen onder het laminaat in de gang. Het licht onder laminaat omdat het eigenlijke en complete renovatie nodig heeft (schuren & polijsten), en gezien het op een zandbed ligt (net als het beton in de keuken) is het onmogelijk om het te isoleren. Binnenkort gaan we waarschijnlijk uitbouwen en willen we ook de vloer in de woonkamer isoleren + vloerverwarming leggen. Dan gaat de betonvloer in de keuken er ook uit en gaat (helaas?Wuursj schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:13:
[...]
In de door mij aangehaalde post, wordt er door de granito heen gefreest en lees ik niets over isolatie. Laat dan de granito maar liggen
Veel (de meeste?) jaren 30 woningen hebben een kruipruimte. Daar kun je ook wel wat mee qua isolatie. Hier wordt er EPS onder dat deel van de woning geplakt. Al zal dat nog steeds een stuk minder geisoleerd zijn dan dan de rest van de vloer door de koudebruggen.
ik werk graag met hout, maar wil je recht en vlak denk ik dat je met balken echt bij aanschaf goed moet kijken of ze recht zijn,Sjoewe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:26:
[...]
Uit eigen ervaring:
Als je een voorzetwand wilt maken met een rachelwerk erachter, dan zou ik toch wel echt beginnen om de balk op de vloer op de een of andere manier goed te fixeren. Op de hoek van die balk plaats je (tijdelijk) de eerste rachel, met tijdelijke diagonale stut-latten om 'm helemaal waterpas te stellen. Dan kan je op je plafond aftekenen waar daar de balk precies moet komen. Herhalen aan de andere kant en dan de balk tegen het plafond schroeven. Daarna kan je de rachels definitief op maar zagen. Op die manier zit alles écht recht boven elkaar. Vanaf het plafond beginnen is wel echt een stuk moeilijker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zeker bij osb (lees plaatmateriaal) is bv metalstud dan wel prettiger werken, en wellicht een kruislaser dingus.
Tja vanalles
Mijn ventilatie type C is kapot. De unit doet niets meer. De Stork unit krijgt nog spanning, maar er gaat ergens in het ‘moederbord’ iets fout.
Ik heb een foto gemaakt om rustig te bekijken wat er doorgebrand kan zijn, maar ik zie niks afwijkend. Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen.
Ik heb geen typenummer hiervan beschikbaar.
Ik heb een foto gemaakt om rustig te bekijken wat er doorgebrand kan zijn, maar ik zie niks afwijkend. Hopelijk kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen.
Ik heb geen typenummer hiervan beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/2KokBY9V1QHuTfvZ6LgujqMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/