Hoi klussers! Ik ben met een paar akupanelen aan t plaatsen in de woonkamer. Nu komen we op een punt dat een deel van de muur rond loopt, en t zou mooi zijn als het paneel deze ronding volgt. Het achterliggend vilt is niet bijzonder flexibel. Hebben jullie tips & tricks om hier mee om te gaan? Licht insnijden? Wat meer kracht op t vilt en dan vast schroeven?
Hoe rond is rond? Wat is de radius? Ik zou zeggen aan de achterzijde insnijden als je bol wilt of aan de voorzijde tussen de latten in als je hol wilt. Het vilt is best stevig en een cm dik. Als je een halve cm insnijdt zit je goed.assasinbats schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:00:
Hoi klussers! Ik ben met een paar akupanelen aan t plaatsen in de woonkamer. Nu komen we op een punt dat een deel van de muur rond loopt, en t zou mooi zijn als het paneel deze ronding volgt. Het achterliggend vilt is niet bijzonder flexibel. Hebben jullie tips & tricks om hier mee om te gaan? Licht insnijden? Wat meer kracht op t vilt en dan vast schroeven?
t14wo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:35:
[...]
Hoe rond is rond? Wat is de radius? Ik zou zeggen aan de achterzijde insnijden als je bol wilt of aan de voorzijde tussen de latten in als je hol wilt. Het vilt is best stevig en een cm dik. Als je een halve cm insnijdt zit je goed.
:strip_exif()/f/image/C8zklxP7hsYZXBsKH9OzhyHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de situatie. In ongeveer 20cm buigt de muur 90 graden. Zover komt t paneel niet; ik schat in dat t na 45 graden wel af is
ik schat in dat je met de voorzijde insnijden er wel komt.assasinbats schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de situatie. In ongeveer 20cm buigt de muur 90 graden. Zover komt t paneel niet; ik schat in dat t na 45 graden wel af is
@1nsanecverkooyen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
De knik meer naar de verdeler zodat vooral de meest rechtse minder snel "omhoog" komen.
Je zou er nog een verhoogde vloer in kunnen maken zodat de bodem vlak is
Zoiets dacht ik ook toen ik je foto's zag. Zoals het nu ligt en zonder verhoogde vloer wordt ketelonderhoud ook knap lastig.
Familie van mij heeft ook warp laten leggen, daar werden onder de verdeler dit soort 90 graden bochtondersteuners gebruikt.
https://vloerverwarmingsh...ndersteuning-14-tot-17mm/
Ik kan ze uiteraard wel fixeren. Ik heb nog van die buizenklemmen maar op zich zijn ze volgens mij juist vrij lang gesneden. Of in elk geval, ik zou ze door wat fixeerwerk rechter onder de verdeler kunnen krijgen denk ik. Dat ga ik overigens pas doen als ik zeker weet dat alle verwarmingsleidingen dicht zijn want nu kan ik er door die planken weg te halen dan nog bij.Beekforel schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:22:
[...]
In de beschrijving van de laatste vloerverwarmingsverdeler die ik installeerde stond vrij duidelijk dat de leidingen recht van onder moesten komen. Zijn ook speciale bochten / geleiders voor om die hoek onderin goed te krijgen. Er bestaat nu kans op spanning op de leidingen en koppelingen.
Je zou de verdeler om kunnen draaien naar de linkerkant misschien?
Adjust non olet, plerumque...
Ik ken die dingen inderdaad.gerritjan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
@1nsane
Zoiets dacht ik ook toen ik je foto's zag. Zoals het nu ligt en zonder verhoogde vloer wordt ketelonderhoud ook knap lastig.
Familie van mij heeft ook warp laten leggen, daar werden onder de verdeler dit soort 90 graden bochtondersteuners gebruikt.
https://vloerverwarmingsh...ndersteuning-14-tot-17mm/
Ik heb nog een zwik underlayment dus een verhoogde vloer zit zo in elkaar
Ik heb nu ditzelfde probleem, maar met het verschil dat in mijn afvoer echt geen dop zit die ik er af kan halen. Ook niet als ik het haarzeefje er uit haal. Hoe heb jij de veer er in gekregen?jordeeeh schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:40:
Thanks beiden!
Uiteindelijk toch de veer erin gekregen en de oorzaak achterhaald.
En klopt, zit een kokertje in. Zal daar ook nog ff naar kijken!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb zo te zien hetzelfde type. Op internet zie ik foto’s van de plug met verticale rand, maar die zit er bij mij niet.
Ik heb tweemaal een 160mm buis door mijn pannendak naar buiten gebracht. Hoe kan ik dit het beste luchtdicht afwerken?blauwe eend schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:56:
Kleine vraag over het afdichten van een dakdoorvoer.
Situatie:
Bezit met de aanleg van een WTW systeem voor ventilatie. Dakdoorvoeren heb ik geplaatst, alleen twijfel ik over de manier van afwerken. Ik zal de lucht aan- en afvoer een voor een behandelen.
Voor de vuile luchtafvoer van binnen naar buiten heb ik een 160mm Thermoduct dakdoorvoer en bijbehorende loodslab gemonteerd. Rond de dakdoorvoer is nog wat speling. Ik dacht deze gewoon op te vullen met PUR. Aan de binnenzijde kan ik dan afwerken met wat hout. Mogelijk staat een dakbeschotplaat ook wel netjes. Maar de afwerking aan de buitenzijde lijkt me dan nog niet zo netjes. Voor-/nadeel van PUR is dat de buis dan ook direct vast zit. Hoe denkt men hierover?[Afbeelding]
- Wat is gangbaar als afwerking aan de binnen-/buitenzijde?
- Glas/steenwil een goed alternatief op PUR?
Voor de verse luchttoevoer van buiten naar binnen heb ik een Thermoduct vlakke horizontale dakdoorvoer gemonteerd. Deze ben ik ook van plan aan te sluiten op de wtw unit dmv thermoduct buizen. Bij de afwerking denk ik weer aan PUR of andere isolatie rondom. Nadeel is dat dat dan vermoedelijk tegen de onderkant van de doorvoer zit en boven het dampwerende folie uitsteekt. Ik denk dat dit op lange termijn nat zal worden. Ik heb rondgezocht en de installatiehandleidingen bekeken, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Iemand een idee?[Afbeelding]
- Wat is gangbaar als afwerking aan de binnen-/buitenzijde?
- Glas/steenwil een goed alternatief op PUR?
- De aansluiting leent zich voor een thermischgeisoleerde slang met slangen klem, echter was ik van plan voor een (thermoduct) buis te gaan. De aansluiting van de dakdoorvoer is de zelfde maat als een (insteek) verbindingsstuk. De kraag of buis volspuiten met kit oid lijkt me niks
. Kan dit opgelost worden met buis?
Laatste kamers liggen nu vol laminaat en ondanks dat ik voor een 30cm verspringen setup gegaan ben (meer zaagafval) toch nog 1,5 pak over dus top 
Ook nog de plinten in de projectkamer (die dus alleen een lik verf krijgt voor nu) ook maar een schuur en ral9010 gegeven want het was het laatste stuk waar nog een of ander nicotine geel/witte kleur op zat, by no means perfect want ook de plint tegen de voorgevel wijkt wat maar dat heeft simpelweg geen prio en wordt een werkkamer.
Als in die plint wil vervangen, zaag ik hem een keer in het midden door en trek ik hem er zo uit dus komt wel.
Ook nog de plinten in de projectkamer (die dus alleen een lik verf krijgt voor nu) ook maar een schuur en ral9010 gegeven want het was het laatste stuk waar nog een of ander nicotine geel/witte kleur op zat, by no means perfect want ook de plint tegen de voorgevel wijkt wat maar dat heeft simpelweg geen prio en wordt een werkkamer.
Als in die plint wil vervangen, zaag ik hem een keer in het midden door en trek ik hem er zo uit dus komt wel.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Anders dan die tweede foto: strak werk1nsane schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:17:
Laatste kamers liggen nu vol laminaat en ondanks dat ik voor een 30cm verspringen setup gegaan ben (meer zaagafval) toch nog 1,5 pak over dus top
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik weet dat je er nu weinig aan kunt veranderen, maar mijn ervaring is dat de dozen/handleiding meestal aangeeft dat dit soort trappetjes niet wenselijk zijn omdat je nu een soort zwakte punt krijgt over die (schuine) lijn in de kamer.
/f/image/wAo0HncYOfy5yYwhAHezoDgK.png?f=fotoalbum_large)
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zal wel loslopen, maar wild verband is meestal wel het beste ja.True schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:25:
[...]
Anders dan die tweede foto: strak werk![]()
Ik weet dat je er nu weinig aan kunt veranderen, maar mijn ervaring is dat de dozen/handleiding meestal aangeeft dat dit soort trappetjes niet wenselijk zijn omdat je nu een soort zwakte punt krijgt over die (schuine) lijn in de kamer.
[Afbeelding]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wildverband moet je wel echt moeite voor doen.Cyberpope schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:47:
[...]
Zal wel loslopen, maar wild verband is meestal wel het beste ja.
Ik heb laatst ook eea. gelegd door 2 slaapkamers en een gang heen(aan één stuk door zonder drempels) en voor je het weet zit die trap er in. Daarom er maar een feature van gemaakt, genoeg ruimte langs de kanten en een klein gebedje gedaan.
Ook precies alle planken waren op trouwens. Had achteraf 0 marge voor fouten

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 15-10-2023 21:50 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Gewoon goed berekend noemen we datLED-Maniak schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:49:
[...]
Wildverband moet je wel echt moeite voor doen.
Ik heb laatst ook eea. gelegd door 2 slaapkamers en een gang heen(aan één stuk door zonder drempels) en voor je het weet zit die trap er in. Daarom er maar een feature van gemaakt, genoeg ruimte langs de kanten en een klein gebedje gedaan.
Ook precies alle planken waren op trouwens. Had achteraf 0 marge voor fouten
Ik ben zelf gewend om gewoon te beginnen in een kamer en vervolgens telkens het stuk wat overblijft in de volgende rij mee te beginnen.True schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:25:
[...]
Anders dan die tweede foto: strak werk![]()
[Afbeelding]
Schoonvader was nogal drammerig dat ik het zo moest doen en vanuit het gangdeel beginnen ivm al die rare uitstulpsels van de deurkozijnen.
Enfin, zoals je al zei, ik ga het er nu niet meer uit halen.
Ik zei hem al dat ik liever mijn methode zou gebruiken want dan krijg je betere eenheid maar toen ik na een werkdag naar het huis gegaan was, was hij al zo begonnen dus heb ik het maar afgemaakt.
Het zal echt niet zomaar uit elkaar vallen
Vrijdagavond en zaterdag even wat werk verzet om een nis in de berging om te toveren tot nuttige opslagplaats ipv een bijeengegooid rommelboeltje
Begonnen met een hoop latten en plaatmateriaal:
Als eerste de staanders ruw op maat gezaagd en de uitsparingen voor de liggers uitgezaagd. Nadat ik daarmee klaar was, alle staanders samen genomen & een lat in de uitsparingen gestoken zodat ik ze aan beide uiteinden verder goed op lengte kon zagen.
Dit alles met de welgekende Kapex Vandenaldi, de KGS 216 M. Onmogelijk consistent of recht mee te zagen, maar gelukkig is de stofafzuiging wel top notch
De buitenste staanders aan de muur gemonteerd, alles afgemeten en de liggers op maat gezaagd + de boel verlijmd. Verder is er niets verlijmd maar onzichtbaar bij elkaar geschroefd
Dan een snelle 'dry run' gedaan om te zien of de maten goed waren & nog een boel dwarsliggers gezaagd + tientallen pocket holes geboord. Op dat moment mezelf even vervloekt omdat ik (lang geleden) de goedkoopste Kreg jig gekocht heb die je telkens opnieuw moet klemmen
Dan 'voor echt' de boel opgebouwd & de ligplanken uit groene 12MM MDF gezaagd. Ik had de staanders van de binnenhoeken volledig demonteerbaar gehouden voor het geval ik de ligplanken er niet ingemurwd zou krijgen, maar dat bleek toch geen probleem te zijn
Daarna de (licht oversized) ligplanken met de kantenfrees nog even gelijk gezet (tegen de muur & in de hoeken snel wat bijgezaagd met een japanse trekzaagje)...
De oplettende kijker heeft ongetwijfeld gezien dat er in het midden achteraan nog geen ligplanken zijn. Het overschotje van mijn 1ste groene plaat MDF was net een paar cm te klein, en ik wou geen nieuwe plaat meer beginnen voor die kleine stukjes. Dus 2 reststukjes verlijmd die nu liggen te drogen. Zal ik binnenkort op maat maken.
Verder slechts 1 'happy little accident' gehad
Te snel geweest en een verkeerde kant van een staander ingekerfd voor de plint... Jammer genoeg pas gezien toen de boel al verlijmd was
Paste niet meer onder de afkortzaag, dus snel ff met de cirkelzaag & beitel bijgewerkt & een nieuw reststukje in de verkeerd ingekerfde kant geplakt.
En toen kon alles terug de berging in
Op zich blij met het resultaat, al zijn de verbindingen niet overal even strak als ik gewild had. Echt precisiewerk blijf ik erg moeilijk vinden, al is het in dit geval veelal te wijten aan de KGS 216 M: z'n trekstangen plooien in zowat alle richtingen teveel door waardoor het quasi onmogelijk is om precies te zagen. Maar ach, hier en daar een invulplaatje ertussen en niet meer over denken. Het is maar een berging 
:strip_exif()/f/image/Dc79Zhu3OLGCFM2gFrnFofgF.jpg?f=fotoalbum_large)
Al bij al toch zo'n ~15u mee bezig geweest, duurt altijd langer dan je denkt
![]() | ![]() |
Als eerste de staanders ruw op maat gezaagd en de uitsparingen voor de liggers uitgezaagd. Nadat ik daarmee klaar was, alle staanders samen genomen & een lat in de uitsparingen gestoken zodat ik ze aan beide uiteinden verder goed op lengte kon zagen.
![]() | ![]() |
Dit alles met de welgekende Kapex Vandenaldi, de KGS 216 M. Onmogelijk consistent of recht mee te zagen, maar gelukkig is de stofafzuiging wel top notch
![]() | ![]() |
De buitenste staanders aan de muur gemonteerd, alles afgemeten en de liggers op maat gezaagd + de boel verlijmd. Verder is er niets verlijmd maar onzichtbaar bij elkaar geschroefd
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dan 'voor echt' de boel opgebouwd & de ligplanken uit groene 12MM MDF gezaagd. Ik had de staanders van de binnenhoeken volledig demonteerbaar gehouden voor het geval ik de ligplanken er niet ingemurwd zou krijgen, maar dat bleek toch geen probleem te zijn
![]() | ![]() |
Daarna de (licht oversized) ligplanken met de kantenfrees nog even gelijk gezet (tegen de muur & in de hoeken snel wat bijgezaagd met een japanse trekzaagje)...
![]() | ![]() |
De oplettende kijker heeft ongetwijfeld gezien dat er in het midden achteraan nog geen ligplanken zijn. Het overschotje van mijn 1ste groene plaat MDF was net een paar cm te klein, en ik wou geen nieuwe plaat meer beginnen voor die kleine stukjes. Dus 2 reststukjes verlijmd die nu liggen te drogen. Zal ik binnenkort op maat maken.
Verder slechts 1 'happy little accident' gehad

![]() | ![]() | ![]() |
En toen kon alles terug de berging in
:strip_exif()/f/image/Dc79Zhu3OLGCFM2gFrnFofgF.jpg?f=fotoalbum_large)
Al bij al toch zo'n ~15u mee bezig geweest, duurt altijd langer dan je denkt
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 15-10-2023 23:38 ]
Yep en doe dat eventueel met 3 verschillende stukken zodat je oplet waarmee je begint en je bent al een heel eind. Afval is minimaal zeg 1 plank, maar je kunt elk trappetje vermijden als je even oplet.1nsane schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:34:
Ik ben zelf gewend om gewoon te beginnen in een kamer en vervolgens telkens het stuk wat overblijft in de volgende rij mee te beginnen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb de veer van onder in een bepaalde hoek erin gekregen, maar ik raad dit toch wel echt af.Ethiron schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:52:
[...]
Ik heb nu ditzelfde probleem, maar met het verschil dat in mijn afvoer echt geen dop zit die ik er af kan halen. Ook niet als ik het haarzeefje er uit haal. Hoe heb jij de veer er in gekregen?
Heb zo te zien hetzelfde type. Op internet zie ik foto’s van de plug met verticale rand, maar die zit er bij mij niet.
Bij het eruit halen kwam het laatste stuk van de veer vast te zitten, dit heb ik niet zonder beschadiging los kunnen krijgen

Achteraf zit bij mij dit dopje er wel gewoon:
/f/image/g0XzoDmQKKm81VuLyE3EoWGw.png?f=fotoalbum_large)
Medeklussers
Ik heb een "vervelende" situatie dat ik over de gehele lengte van mijn badkamer, die al niet zo breed/groot is, een afvoerpijp van het toilet moet wegwerken.
Ik wil die pijp natuurlijk zo klein mogelijk hebben ivm de koof en ik kan ook deels de muur in. Het is een dragende muur, kalksteen 11cm.
Hoever zal ik de muur inslijpen? Ik zat zelf aan een max 3cm te denken. Maar stiekem wil ik naar 5cm...
(p.s. sanibroyeur heb ik uitgesloten)
Ik ben geen constructeur, desondanks durf ik zelf best wel wat aan/in te schatten, maar over de lengte in een dragende muur inslijpen om een koof 3 of 5 cm smaller te kunnen maken zou ik toch niet snel doen.barry86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:55:
[Afbeelding]
Medeklussers
Ik heb een "vervelende" situatie dat ik over de gehele lengte van mijn badkamer, die al niet zo breed/groot is, een afvoerpijp van het toilet moet wegwerken.
Ik wil die pijp natuurlijk zo klein mogelijk hebben ivm de koof en ik kan ook deels de muur in. Het is een dragende muur, kalksteen 11cm.
Hoever zal ik de muur inslijpen? Ik zat zelf aan een max 3cm te denken. Maar stiekem wil ik naar 5cm...
Dat is namelijk bijna 30-50% van de dikte/sterkte weghalen in een dragende muur zonder goede onderbouwing/berekening.
Hoe zit dit nu in elkaar dan?barry86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:55:
[Afbeelding]
Medeklussers
Iemand toevallig een tip hoe ik dit wat mooier kan afwerken?
Zat te denken aan een kapje ofzo erop maar welke zou geschikt zijn voor dit?
:strip_exif()/f/image/QELl9hnMoZfjH2GpPschp6VE.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit
Dit is een aansluitpunt voor een lamp aan het plafond
:strip_exif()/f/image/QELl9hnMoZfjH2GpPschp6VE.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit
[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 16-10-2023 11:00 ]
Plaatje eraf, dichtsmeren en met een spac-apuitbus sprayen?NicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]
Edit
Of wil je de aansluiting behouden?
Etuuuuuh!
afdekkap centraaldoos?NicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]
Edit
:strip_exif()/f/image/6AJdulUqdK3XdU0k7QjRcKfE.jpg?f=fotoalbum_large)
op deze manier zie je de schroefgaten niet meer.
ora et labora
De aansluiting wil ik inderdaad behouden.CRpt3r55 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Plaatje eraf, dichtsmeren en met een spac-apuitbus sprayen?
Of wil je de aansluiting behouden?
Ik zag dat er ook een ronde van was.mrc4nl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
afdekkap centraaldoos?
[Afbeelding]
Maar hoe bevestig je dit dan?
je zal iets van een schroefje/boutje door het rode lipje moeten doen. het rode lipje kan roteren zodat je alleen nog het witte deksel ziet.NicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
Ik zag dat er ook een ronde van was.
ora et labora
Dan is dit inderdaad de beste optie denk ik.mrc4nl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
afdekkap centraaldoos?
[Afbeelding]
Etuuuuuh!
Ik heb een oude houten plint (gemonteerd met spijkers van 15 cm) hier van de muur getrokken in een kamer die ik renoveer. Nu zit daar achter een gapend gat van een mix van baksteen/voegen/pur en wil ik dit weer egaliseren om het later te verfen en er een nieuwe plint tegen te zetten.
Wat is daar nu een handig middel voor? Ik neig naar de kant en klare fill en finish waar ik nog een halve bak van heb staan maar vind dat eigenlijk maar duur spul voor zoiets.. Cement is dan weer veel te papperig.
Wat is daar nu een handig middel voor? Ik neig naar de kant en klare fill en finish waar ik nog een halve bak van heb staan maar vind dat eigenlijk maar duur spul voor zoiets.. Cement is dan weer veel te papperig.
Minder water in de cement dan is t goed te doenBobmeister schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:41:
Ik heb een oude houten plint (gemonteerd met spijkers van 15 cm) hier van de muur getrokken in een kamer die ik renoveer. Nu zit daar achter een gapend gat van een mix van baksteen/voegen/pur en wil ik dit weer egaliseren om het later te verfen en er een nieuwe plint tegen te zetten.
Horizontaal een sleuf maken wordt al afgeraden voor een elektra pijpje van 2cm diep. Kleinere stukjes horizontaal wordt vaak wel geaccepteerd en vaak ook een beetje schuin omhoog. Je wilt bijna 4m een horizontale sleuf van het liefst 5cm maken. Ik denk dat je dit sowieso niet moet doen zonder een constructeur en je moet voorbereiden op dat je eigenlijk uberhaupt niet kan infrezen.barry86 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:55:
[Afbeelding]
Medeklussers
Moet je dat schroefje gebruiken van de aansluitdoos die in het plafond zit?mrc4nl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:10:
[...]
je zal iets van een schroefje/boutje door het rode lipje moeten doen. het rode lipje kan roteren zodat je alleen nog het witte deksel ziet.
Of een nieuwe schroef boren in het plafond?
Het idee is dat de het bestaande schroefje/gat gebruikt waar je oude dekseltje nu mee vast zit. Nieuw gat boren zou beetje jammer zijn. (plus als je gips hebt moet je wel weten waar je moet boren.)NicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Moet je dat schroefje gebruiken van de aansluitdoos die in het plafond zit?
ora et labora
Thanks voor je reactie en dank voor de tip...jordeeeh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:46:
[...]
Ik heb de veer van onder in een bepaalde hoek erin gekregen, maar ik raad dit toch wel echt af.
Bij het eruit halen kwam het laatste stuk van de veer vast te zitten, dit heb ik niet zonder beschadiging los kunnen krijgen![]()
Achteraf zit bij mij dit dopje er wel gewoon:
[Afbeelding]
Die dop zit er bij mij echt niet in.
Zou het dan kunnen zijn dat ik een sifon heb die niet van Viega is, maar waar wel een Viega flens op zit? Dat lijkt me ook zo onwaarschijnlijk...
Beste mede-klussers, na een grondige verbouwing zit ik thuis met een ingebouwde brievenbus waarbij aan de binnenkant van de woning door het stucwerk het deurtje niet meer past. Het gat is circa 45 x 20 cm en nu denk ik zelf aan een kleine variant van een schuifdeur voor dit gat te maken. Aan beide kanten van het gat is meer dan voldoende ruimte.
Hebben jullie ervaring met dergelijke kleine schuifdeursystemen en/of schuifdeurtjes? Op het internet zie ik bijna alleen maar systemen voor "gewone" deuren.
Hebben jullie ervaring met dergelijke kleine schuifdeursystemen en/of schuifdeurtjes? Op het internet zie ik bijna alleen maar systemen voor "gewone" deuren.
In het midden zie ik een gat, zit daar geen schroefdraad in? Als laatste optie zou je em kunnen bevestigen met een dikke druppel hightack, enige nadeel zou dan zijn, dat wanneer je bij dat punt moet zijn het kapje stuk maaktNicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Moet je dat schroefje gebruiken van de aansluitdoos die in het plafond zit?
Revive the guild!
Je draait 1 van de schroefjes van het huidige kapje iets uit, schuif je het rode lipje overheen (als het goed is zo'n druppelvormig gat) en je draait het schroefje weer vast. Rode lipje over het huidige kapje heen, dan kan je het nieuwe kapje precies over het huidige krijgenNicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
Ik zag dat er ook een ronde van was.
Dat is een gat voor de aardedraad. Die had ik weer terug gepropt.Jelte,89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
In het midden zie ik een gat, zit daar geen schroefdraad in? Als laatste optie zou je em kunnen bevestigen met een dikke druppel hightack, enige nadeel zou dan zijn, dat wanneer je bij dat punt moet zijn het kapje stuk maakt
Bedankt! Ga ik kijken voor zo een ronde kapje met een rood lipje.jichem schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
Je draait 1 van de schroefjes van het huidige kapje iets uit, schuif je het rode lipje overheen (als het goed is zo'n druppelvormig gat) en je draait het schroefje weer vast. Rode lipje over het huidige kapje heen, dan kan je het nieuwe kapje precies over het huidige krijgen
Wat zouden jullie gebruiken om het inbouwresservoir mee dicht te zetten?
Je hebt van die Q-board platen, maar dat is best duur. Enige voordeel is dat deze de gaten er al in hebben.
Ik neig naar gewoon gipsplaat. Het is een los toilet, dus geen natte ruimte. Groene plaat lijkt me daarom niet nodig. Maar misschien wel vezelversterkt? Of gewoon simpel 12.5 RK ertegen?
Je hebt van die Q-board platen, maar dat is best duur. Enige voordeel is dat deze de gaten er al in hebben.
Ik neig naar gewoon gipsplaat. Het is een los toilet, dus geen natte ruimte. Groene plaat lijkt me daarom niet nodig. Maar misschien wel vezelversterkt? Of gewoon simpel 12.5 RK ertegen?
Spul gebruiken wat er voor gemaakt is. Uiteindelijk is goedkoop vaak duurkoop. Je moet er vermoedelijk ook nog tegenaan tegelen (vocht), en je wilt ook dat het tegen vocht kan als je een keer tegels afneemt en er zit per ongeluk wat kit los.t14wo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:48:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zo'n diamondboard plaat van Knauf (https://www.bouwmaat.nl/k...125-mm/product/0000576096)t14wo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:48:
Een stuk (groene) MDF met een likje verf erovert14wo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:48:
Groene spaanplaat met voorgezaagde gaten. Goedkoop genoeg en als je eroverheen tegelt meer dan prima.
Want gewone gips kan ook niet tegen stuc (vocht)?The Eagle schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:51:
[...]
Spul gebruiken wat er voor gemaakt is. Uiteindelijk is goedkoop vaak duurkoop. Je moet er vermoedelijk ook nog tegenaan tegelen (vocht), en je wilt ook dat het tegen vocht kan als je een keer tegels afneemt en er zit per ongeluk wat kit los.
Bezig om twee handvaten te maken voor aan een BBQ. Hoekbeugels gekocht, gaten er in op de juiste afstand om ze aan bestaande bevestigingspunten van de BBQ te schroeven. Een stuk hardhouten trapleuning in stukken gezaagd en van blinde sleuven voorzien waar de beugels in passen (mooi excuus om een DTM52 aan te schaffen

:strip_exif()/f/image/H4SYlfkYJfOOWh0kQNnDUAdB.jpg?f=fotoalbum_large)
Mat zwarte metalen eindkapjes erbij. Alles even losjes gemonteerd om te checken of het past, so far so good.
:strip_exif()/f/image/jO0b7RSll2IrVOv7796SontU.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren de beugels in het hout gelijmd met montagekit en daarmee ook de eindkapjes vastgezet. Dat ging ook voorspoedig en alhoewel ik er misschien nog een keer schroeven doorheen moet boren lijkt het zo al erg degelijk vast te zitten.
Vandaag had ik de metalen delen afgeplakt met schilderstape zodat ik het hout kon schuren (zaten wat kitvlekjes hier en daar) en in de olie kon zetten. Ook dat ging goed.
Trek ik na het inwrijven van de olie de tape er af, trek ik bij twee eindkapjes een stuk verf er mee af

:strip_exif()/f/image/4wwFPa1XZojDb4X2muNG6HPj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n5z2jFFLSCWPgojuqJMV67bD.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu was ik toch al van plan om die beugels nog even te spuiten, zodat de gaten die ik geboord heb netjes zijn afgewerkt. Maar nu moet ik voor die kapjes ook nog wat gaan verzinnen en die ga ik er natuurlijk ook niet meer fatsoenlijk af krijgen nu…
En ik kwam erachter dat de hittebestendige verf die ik had gekocht afgebakken moet worden op 200°, dat wordt ook een beetje lastig nu het hout er al aan vast zit

Ah well, eerst nog maar een tweede laag olie er op morgen. En dan als die is uitgehard maar eens zien. Misschien maar gewoon een spuitbus normale lak halen, ipv die hittebestendige. Zo heet zou het aan de buitenkant ook weer niet moeten worden.
Als iemand nog tips heeft, graag
[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 16-10-2023 21:40 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ah, die had ik gemist. Bestaat inderdaad ook nog! Beter dan dat Q-board wat ook vrij dik is.Caelorum schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:32:
Groene spaanplaat met voorgezaagde gaten. Goedkoop genoeg en als je eroverheen tegelt meer dan prima.
Deze wordt het dan gewoon: https://www.hornbach.nl/p...1240x1250x18-mm/10143617/
Die heb ik inderdaad ook meegenomen voor m'n badkamer laatst. Prima keus denk ik qua stevigheid. Binnenkort mee bezig!t14wo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Ah, die had ik gemist. Bestaat inderdaad ook nog! Beter dan dat Q-board wat ook vrij dik is.
Deze wordt het dan gewoon: https://www.hornbach.nl/p...1240x1250x18-mm/10143617/
Niks mis mee hoor. Soms is simpel gewoon goed genoeg.
Ik heb 18mm hardhout multiplex exterieur verlijmd gebruikt. Steviger dan spaanplaat en was in de aanbieding bij de gamma. Uiteindelijk PVC tegenaan geplakt. Dat voegt niet veel stevigheid toe.t14wo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:48:
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 17-10-2023 00:27 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Even een verkennende vraag. Ik overweeg om met een aantal lange balken die ik heb liggen een vrijstaande carport te maken voor ruimte om 2 auto's ruim te kunnen stallen (zo'n 6 x 5 meter). Nu wil ik graag een overspanning van een meter of 6 maken, zonder staander halverwege (zie mijn Paint schets). Liggers in zwart, staanders in blauw.
Normaal gesproken zou je dan een balk van een cm of 30 in de hoogte moeten hebben (bierviltjes berekening). Maar die heb ik niet liggen. Met welke overspanning moet ik rekenen als ik het ontwerp zou maken zoals op de schets? Dus wel een brede inrit, alleen halverwege krijg je dan wel een soort van 2-deling. De middelste ligger in de diepte-richting zou dan de voorste ligger in de breedte-richting moeten dragen, waardoor ik wellicht met een compactere balk weg kan komen?
Puur even verkennend, dus hoef nog geen tips in de richting van 'door laten rekenen door een constructeur' ;-)
Normaal gesproken zou je dan een balk van een cm of 30 in de hoogte moeten hebben (bierviltjes berekening). Maar die heb ik niet liggen. Met welke overspanning moet ik rekenen als ik het ontwerp zou maken zoals op de schets? Dus wel een brede inrit, alleen halverwege krijg je dan wel een soort van 2-deling. De middelste ligger in de diepte-richting zou dan de voorste ligger in de breedte-richting moeten dragen, waardoor ik wellicht met een compactere balk weg kan komen?
Puur even verkennend, dus hoef nog geen tips in de richting van 'door laten rekenen door een constructeur' ;-)
:strip_exif()/f/image/5b9inUG8e00hx6fBDRfnyLSi.jpg?f=fotoalbum_large)
Handvaten zien er goed uit!Orion84 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:39:
Bezig om twee handvaten te maken voor aan een BBQ. Hoekbeugels gekocht, gaten er in op de juiste afstand om ze aan bestaande bevestigingspunten van de BBQ te schroeven. Een stuk hardhouten trapleuning in stukken gezaagd en van blinde sleuven voorzien waar de beugels in passen (mooi excuus om een DTM52 aan te schaffen).
[Afbeelding]
Mat zwarte metalen eindkapjes erbij. Alles even losjes gemonteerd om te checken of het past, so far so good.
[Afbeelding]
Gisteren de beugels in het hout gelijmd met montagekit en daarmee ook de eindkapjes vastgezet. Dat ging ook voorspoedig en alhoewel ik er misschien nog een keer schroeven doorheen moet boren lijkt het zo al erg degelijk vast te zitten.
Vandaag had ik de metalen delen afgeplakt met schilderstape zodat ik het hout kon schuren (zaten wat kitvlekjes hier en daar) en in de olie kon zetten. Ook dat ging goed.
Trek ik na het inwrijven van de olie de tape er af, trek ik bij twee eindkapjes een stuk verf er mee af
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu was ik toch al van plan om die beugels nog even te spuiten, zodat de gaten die ik geboord heb netjes zijn afgewerkt. Maar nu moet ik voor die kapjes ook nog wat gaan verzinnen en die ga ik er natuurlijk ook niet meer fatsoenlijk af krijgen nu…
En ik kwam erachter dat de hittebestendige verf die ik had gekocht afgebakken moet worden op 200°, dat wordt ook een beetje lastig nu het hout er al aan vast zit
Ah well, eerst nog maar een tweede laag olie er op morgen. En dan als die is uitgehard maar eens zien. Misschien maar gewoon een spuitbus normale lak halen, ipv die hittebestendige. Zo heet zou het aan de buitenkant ook weer niet moeten worden.
Als iemand nog tips heeft, graag
Heb je voor de eindkapjes eerst primer/grondverf voor metaal gebruikt?
Nu lijkt de hechting niet goed.
De balk vooraan moet nog steeds een overspanning van 6 meter overbruggen, dus daar verandert niets aan de berekening van de balkenschuif, toch?Jannibal23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:53:
Even een verkennende vraag. Ik overweeg om met een aantal lange balken die ik heb liggen een vrijstaande carport te maken voor ruimte om 2 auto's ruim te kunnen stallen (zo'n 6 x 5 meter). Nu wil ik graag een overspanning van een meter of 6 maken, zonder staander halverwege (zie mijn Paint schets). Liggers in zwart, staanders in blauw.
[Afbeelding]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Afgaand op de afmetingen die je noemt en de schets denk ik niet dat die extra balk gaat helpen: de effectieve overspanning van de dwarsbalk is net zo lang. Dat gaat dus hangen als een slappe... eh. Je snapt 't.Jannibal23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]
Wat je kan doen is een driehoeksconstructie maken. Dat kan naar boven, zoals gangbaar met spanten en schuin dak, of naar beneden met een stijl en trekdraden.
Ook niet als de dwarsbalk ondersteunt wordt door de middelste ligger in de diepte-richting? Die steekt dan 2,5 meter over vanaf de middelste staander. Ook een eind natuurlijk, maar wellicht nog acceptabel?
Ik zal eens kijken naar compacte driehoekconstructies, maar hoopte het ontwerp lekker simpel, recht toe rechtaan te kunnen houden. Dank voor de suggestie in elk geval.
Ik zal eens kijken naar compacte driehoekconstructies, maar hoopte het ontwerp lekker simpel, recht toe rechtaan te kunnen houden. Dank voor de suggestie in elk geval.
Ik heb aan die kapjes niks gedaan, behalve ze aan het hout vastlijmen. Dus kan inderdaad goed dat daar iets niet goed is gedaan, maar dat is dan in de fabriek geweest. Zowel die kapjes als de beugels heb ik in het zwart gekocht.DasNieNix schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Handvaten zien er goed uit!
Heb je voor de eindkapjes eerst primer/grondverf voor metaal gebruikt?
Nu lijkt de hechting niet goed.
Wel een goed punt overigens voor wanneer ik het ga proberen te fixen, dat ik misschien meer nodig heb dan alleen een spuitbus zwarte verf. Ben meer van het houtbewerken dan metaal, dus daar moet ik me nog maar eens even goed in verdiepen.
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 17-10-2023 11:24 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als je dit soort overspanningen icm een platdak wil realiseren kom je denk ik toch al snel bij staal of aluminium constructies uit. Je zou eens een bedrijf dat zich daarin specialiseert kunnen benaderen.Jannibal23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:07:
Ook niet als de dwarsbalk ondersteunt wordt door de middelste ligger in de diepte-richting? Die steekt dan 2,5 meter over vanaf de middelste staander. Ook een eind natuurlijk, maar wellicht nog acceptabel?
All-electric.
Als die balk uit het midden overdesigned is zal het ietsjes helpen als ie stijf verbonden is. Hoeveel, wie zal het zeggen?
Persoonlijk zou ik er niet op rekenen dat het veel toevoegt
Hint: het begint met een C en eindigt op (onstructeur).
Die toegevoegde waarde qua draagkracht is beperkt, want je introduceert ook gewicht van die balk. Het uiteinde van die balk wil namelijk uit zichzelf doorhangen. Als je toch een hele stijve balk wilt introduceren helpt het meer om het in de 6m overspanning te doen dan haaks erop.Lankman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:15:
Als die balk uit het midden overdesigned is zal het ietsjes helpen als ie stijf verbonden is. Hoeveel, wie zal het zeggen?
6m is trouwens smal voor een dubbele carport. Advies is >7m. Je kan ook balken dubbelen (in de breedte) en dan met minder hoogte weg komen. Welke maten heb je liggen?
[ Voor 11% gewijzigd door loeberce op 17-10-2023 16:51 ]
Ik wil ons zolder afwerken met een soort "knieschotten", zodat de wtw buizen in de hoek niet meer zichtbaar zijn.
Daarvoor wil ik vrij simpel frame maken van een ligger onder, een ligger boven en een aantal staanders daartussen met planken er tegen aan. Maar hoe laat ik de ligger boven netjes aansluiten op het schuine dak?
Ik heb zitten kijken naar mastiekklossen, maar die zijn 45 graden, terwijl onze dakhelling circa 30 graden is.
Helaas heb ik geen zaagtafel waarbij ik zelf een balk er in de benodigde hoek door heen kan halen.
Zijn er andere balken/profielen of methodes om het netjes aan te laten sluiten?
Daarvoor wil ik vrij simpel frame maken van een ligger onder, een ligger boven en een aantal staanders daartussen met planken er tegen aan. Maar hoe laat ik de ligger boven netjes aansluiten op het schuine dak?
Ik heb zitten kijken naar mastiekklossen, maar die zijn 45 graden, terwijl onze dakhelling circa 30 graden is.
Helaas heb ik geen zaagtafel waarbij ik zelf een balk er in de benodigde hoek door heen kan halen.
Schoren gebruiken. Een I-profiel gebruiken (dus hoger dan breed).Jannibal23 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]
(En uiteraard door laten rekenen, maar dat had je zelf al door)
/f/image/U2yqhZODKcGfBueilGztN0US.png?f=fotoalbum_large)
Doe ook ff met paar parkers aan het frame van het reservoir vastzetten. Dan weet je zeker dat de boel niet gaat klapperen en dus je tegels erop blijven zitten.t14wo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Ah, die had ik gemist. Bestaat inderdaad ook nog! Beter dan dat Q-board wat ook vrij dik is.
PSN: Flix20-NL
Jep, staat ook in de Geberit installatiehandleiding. Er zitten ook 6 zelftappende schroeven bij de set.Flix20 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:22:
[...]
Doe ook ff met paar parkers aan het frame van het reservoir vastzetten. Dan weet je zeker dat de boel niet gaat klapperen en dus je tegels erop blijven zitten.
Er zijn verstelbare houders voor railsystemen onder een schuine kap, misschien kan je daar wat mee. In plaats van een rail monteer je daar je bovenbalk, voorkant afwerken naar keuze.rube schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:08:
Ik wil ons zolder afwerken met een soort "knieschotten", zodat de wtw buizen in de hoek niet meer zichtbaar zijn.
Dit idee
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yEcNJLVe0gwoXGgCOsJeO8nT.jpg?f=user_large)
Van wat houten planken die ik ga bekleden met EPDM wil een waterbak maken voor onder de ketel + kraantje wat er naast zit, zodat mocht er iets lekken niet alles vanaf de vliering zo langs de muur in de isolatie etc loopt. De uitsparing die ik heb is 36 *75 * 10 cm, wat geen standaard maat voor een spoelbak is.
Nu wil ik een gat maken voor een standaard spoelbakafvoer, maar hier zitten vaak van die schuin kanten aan, of deze liggen iets verdiept. Hoe zou ik dit het beste kunnen maken ?
Heeft hier iemand wel eens een spoelbakafvoer in hout/kunstof oid zelf gemaakt ?
voorbeeld van een afvoer die ik wil gebruiken:

Nu wil ik een gat maken voor een standaard spoelbakafvoer, maar hier zitten vaak van die schuin kanten aan, of deze liggen iets verdiept. Hoe zou ik dit het beste kunnen maken ?
Heeft hier iemand wel eens een spoelbakafvoer in hout/kunstof oid zelf gemaakt ?
[ Voor 4% gewijzigd door choman op 17-10-2023 19:46 ]
Vandaag begonnen met de badkamer, die gaat ooit wel helemaal vernieuwd worden maar is in de basis netjes maar simpel.
Nieuwe perlators in de wastafelkranen gezet en een regendoucheset opgehangen die al een tijd stof lag te happen in de garage, wel met een Grohe losse kop want die zijn doorgaans betere kwaliteit
Morgen ga ik ook een badwand plaatsen want een 2,5m lange kromme roede met gordijn is geen porum.
Ook de badkraan ga ik vervangen want die gaat mega stroef. Komt een Grohe thermostaatexemplaar op. Dan heb ik voor een slordige 300,- de badkamer wel weer in orde.
Verder nog wat nieuwe verlichting ophangen oude pluggen uit de muur en vullen, wat verfwerk en dan is het prima leefbaar.
Even voor het idee hoe het was:
Nieuwe perlators in de wastafelkranen gezet en een regendoucheset opgehangen die al een tijd stof lag te happen in de garage, wel met een Grohe losse kop want die zijn doorgaans betere kwaliteit
Morgen ga ik ook een badwand plaatsen want een 2,5m lange kromme roede met gordijn is geen porum.
Ook de badkraan ga ik vervangen want die gaat mega stroef. Komt een Grohe thermostaatexemplaar op. Dan heb ik voor een slordige 300,- de badkamer wel weer in orde.
Verder nog wat nieuwe verlichting ophangen oude pluggen uit de muur en vullen, wat verfwerk en dan is het prima leefbaar.
![]() | ![]() | ![]() |
Even voor het idee hoe het was:
:strip_exif()/f/image/BVJqnYUDPP4EpovKZ3mxzCsR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door 1nsane op 18-10-2023 00:00 ]
Ik zoek een gu10 armatuur voor buiten op het balkon die betaalbaar is paar tientjes maximaal, waar ik 2x Hue GU10 spotjes in kan zetten.
Maar ik kan echt niks vinden en als ik al wat vind dan is het zo duur en dat heb ik er niet voor over omdat het maar op het balkon is.
Iemand tips?
Zoiets voor aan de muur
:strip_exif()/f/image/71JA9S6yRDV9XlGUKwAZ06Qc.jpg?f=fotoalbum_large)
Of een ander idee?
Wil een spotje richting de planten richten en eentje naar beneden of boven richten.
Aansluitdoos zit in de muur met 230v.
Maar ik kan echt niks vinden en als ik al wat vind dan is het zo duur en dat heb ik er niet voor over omdat het maar op het balkon is.
Iemand tips?
Zoiets voor aan de muur
:strip_exif()/f/image/71JA9S6yRDV9XlGUKwAZ06Qc.jpg?f=fotoalbum_large)
Of een ander idee?
Wil een spotje richting de planten richten en eentje naar beneden of boven richten.
[ Voor 9% gewijzigd door NicoHF op 18-10-2023 00:52 ]
Creatieve gedachte, maar kun je niet beter gewoon even bij de Ikea/Gamma/Hornbach in de opruimhoek kijken of je voor een paar centen een wasbak kunt meenemen? Scheelt je een hoop werk, kans op lekkage en geklooi.choman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:43:
Van wat houten planken die ik ga bekleden met EPDM wil een waterbak maken voor onder de ketel + kraantje wat er naast zit, zodat mocht er iets lekken niet alles vanaf de vliering zo langs de muur in de isolatie etc loopt. De uitsparing die ik heb is 36 *75 * 10 cm, wat geen standaard maat voor een spoelbak is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wou eigenlijk wel de wanden van m'n tuinhuis te isoleren, echter dan wel vanaf de buitenkant.
De wanden zijn dubbelwandig(zit zo'n 5-10 loze ruimte tussen), dus daar zou ik dus isolatie tussen kunnen doen.
Echter zijn de buitenwanden met een spijkerpistool vast geschoten (zie foto's), waardoor het demonteren het me nogal lastig gemaakt wordt.
Is er een goede manier om deze planken(en spijkers) er netjes af te halen om ze later er weer op te zetten en vast te maken met schroeven?
:strip_exif()/f/image/UWg5VX2QNRfRDBoCMl3D59tN.jpg?f=fotoalbum_large)
De wanden zijn dubbelwandig(zit zo'n 5-10 loze ruimte tussen), dus daar zou ik dus isolatie tussen kunnen doen.
Echter zijn de buitenwanden met een spijkerpistool vast geschoten (zie foto's), waardoor het demonteren het me nogal lastig gemaakt wordt.
Is er een goede manier om deze planken(en spijkers) er netjes af te halen om ze later er weer op te zetten en vast te maken met schroeven?
:strip_exif()/f/image/UWg5VX2QNRfRDBoCMl3D59tN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MBFklFCmtqeM9feRZA1zd08y.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een spijkertrekker?wikkesr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:15:
Ik wou eigenlijk wel de wanden van m'n tuinhuis te isoleren, echter dan wel vanaf de buitenkant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
All-electric.
Dat wordt een lastig verhaal. Op welke manier je de spijkers er ook uit haalt, je gaat forse beschadigingen krijgen.wikkesr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga je het tuinhuis verwarmen? Is het dak wel geïsoleerd?
Met een ijzerboortje de kop eraf boren dan kun je de planken losmaken en daarna de overgebleven spijker er met een nijptang uittrekken.wikkesr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gek idee. Planken lostrekken. Omdraaien waardoor schade aan de achterkant zit en opnieuw zwart verven?
Zo we zijn de laatste buiten activiteiten aan het afronden voor dit jaar, omdat het koud wordt en veel regen. Omdat we volgend jaar gepland hebben om de gevel en de dakpannen te vervangen, en we een subsidie aanvraag moeten doen voor volgend jaar.
Wordt een garage van 49.5m2 dus niet zo bijzonder groot (9x5.5m groot) - mogen dan zonder vergunning zelf bouwen.
Passen net twee autos in. 1 grote Combi of SUV en een kleinwagen.
:strip_exif()/f/image/XN2FLbODlHj0GmBPm1a4Hxbz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BGy9B1wt3XXbeJGihxkFVCqt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/92BvAKRDxq2SNd4MyjbxvX8a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vrZeaYz0ERH86M7foxf3Re5V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MOi6aP39NkEqX5Wn7MZYu5PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8zwxg8IRzQtYqE6AdHrvG6Ha.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HdgzzjX4RkWNGIh8ap8TpGaB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QcZCsuadveVPimjznYnGpesM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e4Zt4jaKst8U9UMWpTHmJfVf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tKin9tY8N6adpCjaVys9dZps.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZLYRogGsLRntgOZw5k8aRPzx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amprPyytwR8z4EsTmmP1Yfn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mNg3DTUTyFy85ss5pxxrRtHi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cRN9Iq1qwS82eRe1e467jL3b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KJ5d4lw26JGramI5CX4ZVqUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/47a4E7nnFr44enHwdJsBC80J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/386ZgeTs9kwUtcPhsofYLnMl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6yyKKkjfTpy8OR1K18WXYzFK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMtZopVOu4tBaPfNJAKskzrx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wWNRbgFstiGY7zgEEwxrTGTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/25PiL6qIxSjskgZbPKnpXzru.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u5XncnyQ7K0RXBe92312QA9x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k3e80PeBqde6DB9MTEg9gZZO.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb zelf de strook fundering uitgegraven 40-45cm diep+ met hamer enige stenen die in de weg zaten kapot gemaakt en uitgegraven. Zelf de stalen kooien gemaakt met staalmatten en staaldraad samengebouwd. PE-folie gelegd.
Alleen het gieten van beton was door een bedrijf gedaan. Daar wil ik geen risico nemen, dat ik te langzaam of verkeerd doe. - dat laatste is wel een duur gevalletje. 1800€ voor mixer en pomp
Wordt een garage van 49.5m2 dus niet zo bijzonder groot (9x5.5m groot) - mogen dan zonder vergunning zelf bouwen.
Passen net twee autos in. 1 grote Combi of SUV en een kleinwagen.
:strip_exif()/f/image/XN2FLbODlHj0GmBPm1a4Hxbz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BGy9B1wt3XXbeJGihxkFVCqt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/92BvAKRDxq2SNd4MyjbxvX8a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vrZeaYz0ERH86M7foxf3Re5V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MOi6aP39NkEqX5Wn7MZYu5PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8zwxg8IRzQtYqE6AdHrvG6Ha.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HdgzzjX4RkWNGIh8ap8TpGaB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QcZCsuadveVPimjznYnGpesM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e4Zt4jaKst8U9UMWpTHmJfVf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tKin9tY8N6adpCjaVys9dZps.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZLYRogGsLRntgOZw5k8aRPzx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amprPyytwR8z4EsTmmP1Yfn5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mNg3DTUTyFy85ss5pxxrRtHi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cRN9Iq1qwS82eRe1e467jL3b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KJ5d4lw26JGramI5CX4ZVqUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/47a4E7nnFr44enHwdJsBC80J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/386ZgeTs9kwUtcPhsofYLnMl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6yyKKkjfTpy8OR1K18WXYzFK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMtZopVOu4tBaPfNJAKskzrx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wWNRbgFstiGY7zgEEwxrTGTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/25PiL6qIxSjskgZbPKnpXzru.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u5XncnyQ7K0RXBe92312QA9x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k3e80PeBqde6DB9MTEg9gZZO.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb zelf de strook fundering uitgegraven 40-45cm diep+ met hamer enige stenen die in de weg zaten kapot gemaakt en uitgegraven. Zelf de stalen kooien gemaakt met staalmatten en staaldraad samengebouwd. PE-folie gelegd.
Alleen het gieten van beton was door een bedrijf gedaan. Daar wil ik geen risico nemen, dat ik te langzaam of verkeerd doe. - dat laatste is wel een duur gevalletje. 1800€ voor mixer en pomp
Goed bezig, staat hier ook de planning, alleen dan geïsoleerd. Waarom heb je gekozen voor een nieuwe vloer zonder isolatie als ik vragen mag?
Isolatie maak ik rondom de garage later, daar komt compleetJannibal23 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:00:
Goed bezig, staat hier ook de planning, alleen dan geïsoleerd. Waarom heb je gekozen voor een nieuwe vloer zonder isolatie als ik vragen mag?
- Bitumen (teer)
- weber.tec Superflex 10
- Styrodur 5CM
- Noppenfolie
- Plafond komt 5CM styrodor.
- Als ik te veel ga isoleren, betekend ook per direct dat ik moet gaan luchten.
Dus vandaar dat ik ook geen kachel er in ga doen, en puur voor garage ga maken.
Een garage waar auto's worden gestald moet altijd worden geventileerdtheduke1989 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Isolatie maak ik rondom de garage later, daar komt compleet
- Bitumen (teer)
- weber.tec Superflex 10
- Styrodur 5CM
- Noppenfolie
- Plafond komt 5CM styrodor.
- Als ik te veel ga isoleren, betekend ook per direct dat ik moet gaan luchten.
Dus vandaar dat ik ook geen kachel er in ga doen, en puur voor garage ga maken.
ook aan gedacht, Probleem zijn de afmetingen. Hij mag maximaal 10cm hoog zijn, standaard maten is 20cm.Den_S85 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:44:
[...]
Creatieve gedachte, maar kun je niet beter gewoon even bij de Ikea/Gamma/Hornbach in de opruimhoek kijken of je voor een paar centen een wasbak kunt meenemen? Scheelt je een hoop werk, kans op lekkage en geklooi.
Ook de breedte/lengte verhouding zie je nerges.
Daarnaast moet het afvoer putje dus niet in het midden maar meer naar rechts ivm Kamer er onder
Dus ja dan maar opzoek naar een DIY oplossing.
Kun je een standaard kunstof lekbak met afvoer gebruiken en die op maat maken? Dan hoef je alleen een nieuwe zijkant of achterkant te maken van hout of kunststof. Dat kun je dan weer afwerken met epdm of kit ofzo.choman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
ook aan gedacht, Probleem zijn de afmetingen. Hij mag maximaal 10cm hoog zijn, standaard maten is 20cm.
Ook de breedte/lengte verhouding zie je nerges.
Daarnaast moet het afvoer putje dus niet in het midden maar meer naar rechts ivm Kamer er onder...
Dus ja dan maar opzoek naar een DIY oplossing.
Zo'n wasmachine lekbak zou goed passen idd. Of je maakt van resthout een opstaand randje langs de wanden en maakt de boel waterdicht met een lapje EPDM of "liquid membrane" spul voor de randen en naden in badkamers.orf schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Kun je een standaard kunstof lekbak met afvoer gebruiken en die op maat maken? Dan hoef je alleen een nieuwe zijkant of achterkant te maken van hout of kunststof. Dat kun je dan weer afwerken met epdm of kit ofzo.
All-electric.
Dat is wel slecht gemaakt zo, volgens mij moet je bolkop spijkers gebruiken bij een houten bekleding (was bij ons iig het geval). Ik heb bij ons de plank een stuk naar voren getrokken met een klauwhamer (met een plamuurmes er achter om beschadigingen in het hout te voorkomen), dan de plank terug duwen en de spijjker eruit trekken. Ze hadden bij ons geribbelde spijkers (halve schroeven dus) gebruikt, dus dat ging niet echt makkelijk. Ik heb overigens dezelfde soort spijkers weer gebruikt om het vast te zetten, want je moet de kop eigenlijk niet in het hout slaan, maar net erop. Anders krijg je mogelijk houtrot daar. Dat gaat met een schroef trouwens ook een stuk lastiger.wikkesr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:15:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Philips Pongee serie? In wit en zwart, op het internet voor nette prijs te vinden.NicoHF schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:50:
Ik zoek een gu10 armatuur voor buiten op het balkon die betaalbaar is paar tientjes maximaal, waar ik 2x Hue GU10 spotjes in kan zetten.
Iemand tips?
Zoiets voor aan de muur
[Afbeelding]
Of een ander idee?
Die is helaas IP20Mvd1981 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:26:
[...]
Philips Pongee serie? In wit en zwart, op het internet voor nette prijs te vinden.
In mijn tuinschuurtje wil ik een nieuwe grondkabel aansluiten op een bestaande ATTEMA kabeldoos. Daarvoor ben ik zoekende naar de juiste (losse) wartel.
De kabeldoos en huidige wartels zijn dezelfde als op de onderstaande foto.
/f/image/BrZeLQ3BRGVINXJ8Imm7gBxT.png?f=fotoalbum_large)
Echter kom ik veelal de onderstaande wartels tegen. Ook op de website van bijvoorbeeld ElektraMat.
/f/image/GMHdZdSbmtFZdy4hTTUeqM3h.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij de vraag welke maat je nodig hebt. Het gat heeft een diameter van ø23 mm, het lijkt mij dat een M25 niet past, maar is een M20 dan niet te klein?
/f/image/BrZeLQ3BRGVINXJ8Imm7gBxT.png?f=fotoalbum_large)
Echter kom ik veelal de onderstaande wartels tegen. Ook op de website van bijvoorbeeld ElektraMat.
/f/image/GMHdZdSbmtFZdy4hTTUeqM3h.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij de vraag welke maat je nodig hebt. Het gat heeft een diameter van ø23 mm, het lijkt mij dat een M25 niet past, maar is een M20 dan niet te klein?
Ah sorry, slecht gelezen. Is het een idee om een normale buitenlamp aan te schaffen en dan een aparte GU10 fitting te installeren (https://www.elektramat.nl...gu10-250v-100w-zgu10250v/)?
Zoals in het eerste plaatje ook weergegeven wordt kan PG16 wel eens de juiste maat zijn.ChillPascal schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:00:
In mijn tuinschuurtje wil ik een nieuwe grondkabel aansluiten op een bestaande ATTEMA kabeldoos. Daarvoor ben ik zoekende naar de juiste (losse) wartel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PG16 heeft een buitendiameter van ongeveer 22 geloof ik.
Welke zou ik dan moeten hebben? Ik kan zo geen PG16 vinden van ATTEMA. Verder heeft de doos geen schroefdraad, dus het zou misschien iets als dit moeten zijn. Echter lijkt het ‘moertje’ hierop vast te zitten. Daarnaast steekt het schroefdraad dan wel erg ver de doos in.J-Rey schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Zoals in het eerste plaatje ook weergegeven wordt kan PG16 wel eens de juiste maat zijn.
PG16 heeft een buitendiameter van ongeveer 22 geloof ik.
https://www.elektramat.nl/obo-bettermann-pg16-wartel-moer/ChillPascal schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:54:
[...]
Welke zou ik dan moeten hebben? Ik kan zo geen PG16 vinden van ATTEMA. Verder heeft de doos geen schroefdraad, dus het zou misschien iets als dit moeten zijn. Echter lijkt het ‘moertje’ hierop vast te zitten. Daarnaast steekt het schroefdraad dan wel erg ver de doos in.
Dit een wartel plus moer bijvoorbeeld, geen Attema maar dat maakt voor de werking niet zoveel uit, hooguit wat kleurverschil
PG is net als metrisch ook een vaste maat.
Aangezien de zomer afgelopen vrijdag spontaan vertrokken is en het momenteel een stuk frisser/kouder is, merk ik dat in de hal bij de voordeur** aanzienlijk kouder is dan de rest van het huis.
Iemand nog suggesties om het verschil in temperatuur te verminderen bij de voordeur?
**voordeur = hout en tenminste 15 jaar oud met 3 glazen vierkanten van 20x20cm -- ik vermoed enkel glas
Iemand nog suggesties om het verschil in temperatuur te verminderen bij de voordeur?
**voordeur = hout en tenminste 15 jaar oud met 3 glazen vierkanten van 20x20cm -- ik vermoed enkel glas
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik ben er wel uit dat ik 10cm pir met ventilatielatten aan de buitenmuren doe. Echter heb ik ook één binnenmuur wat de scheidingsmuur is met de buren. Bij hun is deze ruimte ook ongeïsoleerd en onverwarmd. Gisteren even gevoeld en die muur voelt ijskoud aan. Is het verstandig om deze op dezelfde manier te isoleren? Ventilatielatten hebben denk ik niet zoveel nut gezien er dus geen stootvoegen in zitten. Evt. vocht kan nergens heenDaiov97 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
Helder, dan ga ik dat doen!
[...]
Wat betreft de bak. Is hier nog een folie o.i.d. voor nodig? Op het zand gooi ik natuurlijk eerst PE-folie zodat het vocht niet naar het beton kan optrekken. Dit is niet nodig voor PIR toch?
[ Voor 3% gewijzigd door Daiov97 op 18-10-2023 20:58 ]
Wij hebben van het voorjaar hr++ glas in onze bestaande voordeur gezet en tochtstrips geplaatst en brievenbus extra geïsoleerdD_Jeff schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:42:
Aangezien de zomer afgelopen vrijdag spontaan vertrokken is en het momenteel een stuk frisser/kouder is, merk ik dat in de hal bij de voordeur** aanzienlijk kouder is dan de rest van het huis.
Het heeft vast geholpen maar nog steeds is het koud. Aardig dure oplossing. Zeker als het om 3 ruitjes gaat.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
• glas vervangen door HR++D_Jeff schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:42:
• voel op een koud windering moment over en langs de deur en afhankelijk van het resultaat:
• plaats tochtvaldorpel
• plaats isolerende brievenbus (tips hier op forum)
• vervang tochtstrips (bv solidseal renovatie, moet het zelf nog plaatsen)
• plaats of stel meerpuntssluiting
Meet met een IR thermometer ook eens het oppervlak.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-10-2023 21:32 ]
Leesvoer, dankRukapul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
• glas vervangen door HR++
• voel op een koud windering moment over en langs de deur en afhankelijk van het resultaat:
• plaats tochtvaldorpel
• plaats isolerende brievenbus (tips hier op forum)
• vervang tochtstrips
• plaats of stel meerpuntssluiting
Meet met een IR thermometer ook eens het oppervlak.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
@D_Jeff simpele oplossing: dik gordijn voor je deur hangen.
Verder: zit er een meterkast in je hal? Zo ja, trek eens open en voel of je ergens tocht voelt.
Verder: zit er een meterkast in je hal? Zo ja, trek eens open en voel of je ergens tocht voelt.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De meeste meterkasten moeten een stukje open zijn zodat als je nog gas hebt zich dat niet op kan hopen. Of dat bij veel mensen ook zo is is even de vraag.The Eagle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:40:
@D_Jeff simpele oplossing: dik gordijn voor je deur hangen.
Wil toch echt wel graag een spot hebben om te richten op de planten en eentje voor normale verlichting.Mvd1981 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:22:
[...]
Ah sorry, slecht gelezen. Is het een idee om een normale buitenlamp aan te schaffen en dan een aparte GU10 fitting te installeren (https://www.elektramat.nl...gu10-250v-100w-zgu10250v/)?
Heb helaas maar 1 aansluitpunt in de muur zitten.
Hoe zie je dit voor je, welke lamp zou ik dan moeten nemen om die fittingen te installeren?
Ik heb een vraagje, waarschijnlijk heel simpel.
Vandaag de sleutels gekregen van ons nieuwe huis. Oude bewoners hadden een slimme deurbel. Wij hebben dat ook. Echter in onze huidige woning hebben we: deurbel (slimme deurbel waar dus de knop wordt ingedrukt) > beltrafo > bel (gong).
In het nieuwe huis ontbreekt een gong. Zij gebruikte Ring, dus ik denk dat ze en chime hadden van Ring. Wij willen echter een gewone gong. Lijkt me redelijk eenvoudig te realiseren. Klopt dit:
- Kabel trekken van knop (slimme deurbel) naar de bel (gong)
- Van de bel weer een kabel trekken naar de beltrafo
En kan ik hiervoor gewoon een huishoudkabel gebruiken? Daar gaat volgens mij maar max 16v overheen. Ik weet helaas niet precies hoe dit nu zit aangesloten in onze oude woning.
Vandaag de sleutels gekregen van ons nieuwe huis. Oude bewoners hadden een slimme deurbel. Wij hebben dat ook. Echter in onze huidige woning hebben we: deurbel (slimme deurbel waar dus de knop wordt ingedrukt) > beltrafo > bel (gong).
In het nieuwe huis ontbreekt een gong. Zij gebruikte Ring, dus ik denk dat ze en chime hadden van Ring. Wij willen echter een gewone gong. Lijkt me redelijk eenvoudig te realiseren. Klopt dit:
- Kabel trekken van knop (slimme deurbel) naar de bel (gong)
- Van de bel weer een kabel trekken naar de beltrafo
En kan ik hiervoor gewoon een huishoudkabel gebruiken? Daar gaat volgens mij maar max 16v overheen. Ik weet helaas niet precies hoe dit nu zit aangesloten in onze oude woning.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/