[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 ... 467 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:54:
Naden en schroefgaten in stucplaten heb ik dicht gesmeerd met Den Braven Plasterboard filler (https://www.denbraven.com...aluw-plasterboard-filler/). Over sommige naden ben ik niet zo tevreden, je voelt de naad nog, niet helemaal gevuld dus. Kan het kwaad als ik er nu ze gedroogd zijn nog een laagje overheen doe?
Platen gaan niet gestuct worden, alleen geschilderd.
Een tweede laag Den Braven Plasterboard filler heeft de naden strak gemaakt, tevreden mee.

Inmiddels ook begonnen aan het plafond van het toilet beneden, maar m'n vriendin heeft in alle ijver na m'n eerste laag Den Braven Plasterboard filler de grondverf er al op gerold. Naden zijn nu dus nog niet strak gevuld. Wat kan ik nu het beste doen? De grondverf eraf schuren lijkt me niet de juiste stap? Kan ik nu iets beter doen dan over de grondverf nog een laag Den Braven Plasterboard filler smeren? Een andere type smeersel wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:04
JBS schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:19:
[...]
Een tweede laag Den Braven Plasterboard filler heeft de naden strak gemaakt, tevreden mee.

Inmiddels ook begonnen aan het plafond van het toilet beneden, maar m'n vriendin heeft in alle ijver na m'n eerste laag Den Braven Plasterboard filler de grondverf er al op gerold. Naden zijn nu dus nog niet strak gevuld. Wat kan ik nu het beste doen? De grondverf eraf schuren lijkt me niet de juiste stap? Kan ik nu iets beter doen dan over de grondverf nog een laag Den Braven Plasterboard filler smeren? Een andere type smeersel wellicht?
Volgens mij kun je het prima op grondverf gebruiken? En dan wellicht voor de zekerheid nog wel de naden gronden die je weer hebt gevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik wil draden van een motor voor een screen aansluiten op een stroompunt van de kamer. Nu heb ik aan de ene kant de 2.5mm 3 aders van blauw, bruin en geel/groen en aan de andere kant deze 3 aders van de motor. Dus die wil ik 1-op-1 doorverbinden in een kabelgoot.

Zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wLhyg0FMpYz7AwXLWaCRmKjqh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCs4aipyh20BH411LlRAOHob.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu de beste manier om dit door te verbinden. Makkelijkste zou zijn een lasdop, maar dat past natuurlijk nooit in een kabelgoot. Kun je de draden gewoon op elkaar leggen en er zo'n krimpkous omheen doen, die aansluit door het warm te maken?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
MrScratch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:01:
Ik wil draden van een motor voor een screen aansluiten op een stroompunt van de kamer. Nu heb ik aan de ene kant de 2.5mm 3 aders van blauw, bruin en geel/groen en aan de andere kant deze 3 aders van de motor. Dus die wil ik 1-op-1 doorverbinden in een kabelgoot.

Zoals hier:
[Afbeelding]

Wat is nu de beste manier om dit door te verbinden. Makkelijkste zou zijn een lasdop, maar dat past natuurlijk nooit in een kabelgoot. Kun je de draden gewoon op elkaar leggen en er zo'n krimpkous omheen doen, die aansluit door het warm te maken?
Nee die optie werkt niet dan moet je ze echt aan elkaar solderen eerst. Ken je deze klemmen denk wel dat misschien past https://www.toolstation.nl/wago-lasklem/p50378

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:58
Kun je de draden gewoon op elkaar leggen en er zo'n krimpkous omheen doen, die aansluit door het warm te maken?
Nee. Het kan misschien werken, maar ik zou het nooit riskeren. Als je zeker weet dat er niet aan getrokken kan worden, kun je zoiets gebruiken (denk ik dan als niet electricien :P ):
https://cdn.hornbach.nl/d..._4c_DE_20220826181657.jpg

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zoals hier:
[Afbeelding]

In een buis, kabelgootje of wat dan ook mag je nooit verbindingen (een zgn. las) maken, daar moet je een lasdoos voor gebruiken zodat je er nog altijd bij kunt komen mocht het nodig zijn.
Voor het lassen zijn inderdaad lasdoppen de beste oplossing.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

ppatrick schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:11:
Nee die optie werkt niet dan moet je ze echt aan elkaar solderen eerst. Ken je deze klemmen denk wel dat misschien past https://www.toolstation.nl/wago-lasklem/p50378
Crahsystor schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:12:
Nee. Het kan misschien werken, maar ik zou het nooit riskeren. Als je zeker weet dat er niet aan getrokken kan worden, kun je zoiets gebruiken (denk ik dan als niet electricien :P ):
https://cdn.hornbach.nl/d..._4c_DE_20220826181657.jpg
Oke, die lasdoppen zijn inderdaad een goede optie. Dat gaat waarschijnlijk wel passen.
SpongeRob schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:17:
In een buis, kabelgootje of wat dan ook mag je nooit verbindingen (een zgn. las) maken, daar moet je een lasdoos voor gebruiken zodat je er nog altijd bij kunt komen mocht het nodig zijn.
Voor het lassen zijn inderdaad lasdoppen de beste oplossing.
Dank voor de waarschuwing, als je er niet meer bij kunt, dan is het een slecht idee om te gaan lassen. Helemaal mee eens. Deze kabelgoot blijft op de muur zitten en kan ook open mocht het nodig zijn. Dus dan vind ik het acceptabel om met bovengenoemde lasdoppen te lassen. Ik kan er immers altijd nog bij mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

MrScratch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

[...]

Oke, die lasdoppen zijn inderdaad een goede optie. Dat gaat waarschijnlijk wel passen.

[...]

Dank voor de waarschuwing, als je er niet meer bij kunt, dan is het een slecht idee om te gaan lassen. Helemaal mee eens. Deze kabelgoot blijft op de muur zitten en kan ook open mocht het nodig zijn. Dus dan vind ik het acceptabel om met bovengenoemde lasdoppen te lassen. Ik kan er immers altijd nog bij mocht het nodig zijn.
Dat jij het acceptabel vindt, betekent niet dat het is toegestaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 22:39

Zoals hier:
[Afbeelding]

Ik weet niet hoe of waar het in de norm staat, maar vd draad mag volgens mij niet in zo'n kabelgoot. Naar mijn weten mag vd draad alleen in een kabelgoot met dubbele bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

SpongeRob schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Dat jij het acceptabel vindt, betekent niet dat het is toegestaan. ;)
Dat is waar. Maar hoe doen anderen dat dan? Ik heb een muur met 3 ramen met allemaal een motorscreen. Daar moet ik stroom heen trekken, maar ik kan toch moeilijk allemaal sleuven gaan fresen uit de centraaldoos in het plafond. Dan heb ik een giga verbouwing aan mijn broek, dat moet toch anders kunnen.

Nu heb ik achter plinten langs een elektra aansluiting getrokken en bij elk raam ga ik naar boven met een kabelgoot. Ik kan alle lassen in de opdekdoos van de schakelaars zetten, dan heb ik geen lassen op onbereikbare plekken, maar ik kom toch niet er onderuit om kabelgoten te gebruiken. Of hoe doen jullie dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-09 09:01
Je kunt uiteraard gewoon kabel gebruiken... Deze in je centraaldoos aansluiten met een lasklem en vervolgens rechtstreeks aan je zonnescherm oid?

Kabel is al dubbel geïsoleerd en mag dus "los" liggen. Of jij het nou in een goot stopt of niet maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

milo-vs schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:18:
Je kunt uiteraard gewoon kabel gebruiken... Deze in je centraaldoos aansluiten met een lasklem en vervolgens rechtstreeks aan je zonnescherm oid?

Kabel is al dubbel geïsoleerd en mag dus "los" liggen. Of jij het nou in een goot stopt of niet maakt weinig uit.
Dan bedoel je een YMVK-kabel, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Daiov97 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:39:
Ik ben momenteel bezig met het isoleren van mijn berging. Dit wordt namelijk de achteringang met een toilet die ik beide ga voorzien van vloerverwarming. Originele tegelvloer en betonvloer afgelopen zaterdag eruit gehaald. Volgende stap is het uitgraven van het zand. Zat te denken aan de volgende vloer- en muuropbouw:

[Afbeelding]

Reden dat ik de isolatie enkel onder de betonvloer doe: rest van woning heeft een kruipruimte, waar ik ook van onderen ga isoleren. Ik wil graag hetzelfde vloerverwarmingsgedrag als daar.

Is de tekening logisch? Is het handig om de betonvloer ook van randisolatie te voorzien zodat deze vrij kan krimpen en uitzetten? Of heb ik met bovenstaande één grote koudebrug via de halfsteens muur en is het noodzakelijk om de PIR ook tussen het beton en deze muur te plaatsen?
Ik zou nooit PIR in het (grond)water leggen, dan liever eps
Inderdaad ook zijdelings de betonvloer isoleren zodat je vvw niet voor de mussen aan het stoken is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

MrScratch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Dat is waar. Maar hoe doen anderen dat dan? Ik heb een muur met 3 ramen met allemaal een motorscreen. Daar moet ik stroom heen trekken, maar ik kan toch moeilijk allemaal sleuven gaan fresen uit de centraaldoos in het plafond. Dan heb ik een giga verbouwing aan mijn broek, dat moet toch anders kunnen.

Nu heb ik achter plinten langs een elektra aansluiting getrokken en bij elk raam ga ik naar boven met een kabelgoot. Ik kan alle lassen in de opdekdoos van de schakelaars zetten, dan heb ik geen lassen op onbereikbare plekken, maar ik kom toch niet er onderuit om kabelgoten te gebruiken. Of hoe doen jullie dat dan?
Wat @Lieuwe15 zegt is ook belangrijk, in een kabelgootje (de naam zegt het al...) mag geen VD draad gebruikt worden wanneer de schroeven direct in het kanaal in aanraking kunnen komen met de draden.
Een kabelgoot is gewoon prima om zoiets aan te kunnen sluiten, daar is niets mis mee.
In zo'n kabelgootje kun je zowel kabel als snoer gebruiken, zolang het maar dubbel geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-09 09:01
@MrScratch nee met kabel bedoel ik in deze alles wat dubbel geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Daiov97 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:39:
Ik ben momenteel bezig met het isoleren van mijn berging. Dit wordt namelijk de achteringang met een toilet die ik beide ga voorzien van vloerverwarming. Originele tegelvloer en betonvloer afgelopen zaterdag eruit gehaald. Volgende stap is het uitgraven van het zand. Zat te denken aan de volgende vloer- en muuropbouw:

[Afbeelding]

Reden dat ik de isolatie enkel onder de betonvloer doe: rest van woning heeft een kruipruimte, waar ik ook van onderen ga isoleren. Ik wil graag hetzelfde vloerverwarmingsgedrag als daar.

Is de tekening logisch? Is het handig om de betonvloer ook van randisolatie te voorzien zodat deze vrij kan krimpen en uitzetten? Of heb ik met bovenstaande één grote koudebrug via de halfsteens muur en is het noodzakelijk om de PIR ook tussen het beton en deze muur te plaatsen?
Ik zou dan ook een strook van 10cm pir tegen de muur opzetten net op de vloerisolatie. zodat de isolatie doorloopt en je geen koudebrug krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 19:40

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb ooit een doosje van deze gekocht in China.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Se17f1f6ec5da491895251da2da3c41e7G.jpg?width=1500&height=1500&hash=3000

Zal ook wel niet mogen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SpongeRob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 05:56:
[...]

Wat @Lieuwe15 zegt is ook belangrijk, in een kabelgootje (de naam zegt het al...) mag geen VD draad gebruikt worden wanneer de schroeven direct in het kanaal in aanraking kunnen komen met de draden.
Een kabelgoot is gewoon prima om zoiets aan te kunnen sluiten, daar is niets mis mee.
In zo'n kabelgootje kun je zowel kabel als snoer gebruiken, zolang het maar dubbel geïsoleerd is.
Heb je ook een bron?

Volgens deze site zegt NEN dat het wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Wolly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Heb je ook een bron?

Volgens deze site zegt NEN dat het wel mag.
Daar staat dat het alleen is toegestaan wanneer de kabelgoot een beschermingsgraad van tenminste IP4X of IPXXD biedt.
Ik vind het sowieso riskant om een kabelgootje waar de schroeven de isolatie van de draden kunnen beschadigen te gebruiken, maar dat is een persoonlijk dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SpongeRob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Daar staat dat het alleen is toegestaan wanneer de kabelgoot een beschermingsgraad van tenminste IP4X of IPXXD biedt.
Ik vind het sowieso riskant om een kabelgootje waar de schroeven de isolatie van de draden kunnen beschadigen te gebruiken, maar dat is een persoonlijk dingetje.
Dus het mag zeker wel onder bepaalde voorwaarden, dat is heel wat anders als dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

[...]

Dat is zeker riskant. Ik gebruik dan ook geen schroeven om de kabelgoot vast te zetten maar lijm deze op de muur. Dus dat maakt het risico al een stuk kleiner.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:28
[...]

Ik denk dat je zelf elektricien bent? Dan een vraag: wat is die extreme overtrokkenheid als het gaat op laagspanninginstallaties thuis? Meterkasten in Nederland zijn extreem goed beveiligd. Dus áls er iets fout gaat, klapt de groep of aardlek eruit.

En dan vind je het hier riskant om een geisoleerde kabel door een kabelgoot heen te leggen omdat de schroeven van de kabelgoot de isolatie van de kabel kunnen beschadigen? Hoe zie je die schade van voor je? Een kabel leg je erin, en die trek je niet er doorheen, dus dat is 1. Vervolgens ligt de draad erin en doe je er 25 jaar helemaal niets meer mee. Hoe kan dan in vredesnaam de isolatie dusdanig beschadigen dat de schroef contact maakt met de L? En zelfs al gebeurt dat, dan nog heb je de meterkast die uitstekend beveiligd is.

Kortom; ik wil echt heel graag begrijpen waar die bezorgdheid vandaan komt. Want ik krijg het idee dat dit een rubber-tegel-mattschappij dingetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 14:34

Vos

AFCA

Ik heb een paumelle die ik los wil halen. Ik heb aan de onderzijde een inbus bout er uit gedraaid. Kan de paumelle er in principe nu uit? Zit behoorlijk vast. Voordat ik wat sloop ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZ_4FU0KCZimfs3x8LQP3VTUzcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv6VUUg8tSsjQ4xTiqW3FPFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Vos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:01:
Ik heb een paumelle die ik los wil halen. Ik heb aan de onderzijde een inbus bout er uit gedraaid. Kan de paumelle er in principe nu uit? Zit behoorlijk vast. Voordat ik wat sloop ;)

[Afbeelding]
Paumelle zit met 2 pennen in je kozijn.
1e = Los of vast te draaien met een steeksleutel (schroefdraad)
2e = een gladde pen.

Ofwel met de steeksleutel de bovenste 1e losdraaien en komt die vanzelf mee.
Wellicht beetje wrikken nodig i.v.m. verf

Edit(extra)-->
Zijn verschillende soorten (oude) paumelle schanieren.
Vaak kun je het topje (pin waar je deur in valt) met een combinatie tang er af halen, sommige hebben hier een pin.
Onderzijde inbussleutel kan voor het stellen zijn of je zou hem los kunnen trekken en blijft enkel pin 1 in het kozijn zitten.
Maar..
Makkelijkste is gewoon steeksleutel (pin1) losdraaien voor minste schade.

[ Voor 20% gewijzigd door PatRamon op 11-10-2023 14:53 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

t14wo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat je zelf elektricien bent? Dan een vraag: wat is die extreme overtrokkenheid als het gaat op laagspanninginstallaties thuis? Meterkasten in Nederland zijn extreem goed beveiligd. Dus áls er iets fout gaat, klapt de groep of aardlek eruit.

En dan vind je het hier riskant om een geisoleerde kabel door een kabelgoot heen te leggen omdat de schroeven van de kabelgoot de isolatie van de kabel kunnen beschadigen? Hoe zie je die schade van voor je? Een kabel leg je erin, en die trek je niet er doorheen, dus dat is 1. Vervolgens ligt de draad erin en doe je er 25 jaar helemaal niets meer mee. Hoe kan dan in vredesnaam de isolatie dusdanig beschadigen dat de schroef contact maakt met de L? En zelfs al gebeurt dat, dan nog heb je de meterkast die uitstekend beveiligd is.

Kortom; ik wil echt heel graag begrijpen waar die bezorgdheid vandaan komt. Want ik krijg het idee dat dit een rubber-tegel-mattschappij dingetje is.
En als ik dan zie wat her en der aan elkaar geklust is (in mijn huis zaten ook diverse twijfelachtige constructies toen ik er kwam wonen) dan vind ik dit nog wel een van de minst risicovolle zaken die ik gezien heb.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

t14wo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Dan is het wellicht verstandig om beter te lezen, ik heb juist gezegd dat een kabel of snoer prima kan, het probleem is juist de VD draad wat ik meermaals heb gezegd.
Dus om iets te begrijpen is de eerste stap om goed te lezen en me niet te beschuldigen van een rubbertegel aanpak! 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 22-09 16:23
@SpongeRob Waarom is VD-draad een probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:32
SpongeRob schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Dan is het wellicht verstandig om beter te lezen, ik heb juist gezegd dat een kabel of snoer prima kan, het probleem is juist de VD draad wat ik meermaals heb gezegd.
Dus om iets te begrijpen is de eerste stap om goed te lezen en me niet te beschuldigen van een rubbertegel aanpak! 7(8)7
Wat veranderd er aan het risico als VD draad een snoer wordt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Een kabel of snoer is dubbel geïsoleerd, de aderisolatie en de kabelisolatie, een VD draad heeft alleen de aderisolatie.
Ik heb ooit wel eens een VD draad gezien waarbij de isolatie op een heel stuk was losgekomen om de een of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 14:34

Vos

AFCA

PatRamon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

Paumelle zit met 2 pennen in je kozijn.
1e = Los of vast te draaien met een steeksleutel (schroefdraad)
2e = een gladde pen.

Ofwel met de steeksleutel de bovenste 1e losdraaien en komt die vanzelf mee.
Wellicht beetje wrikken nodig i.v.m. verf

Edit(extra)-->
Zijn verschillende soorten (oude) paumelle schanieren.
Vaak kun je het topje (pin waar je deur in valt) met een combinatie tang er af halen, sommige hebben hier een pin.
Onderzijde inbussleutel kan voor het stellen zijn of je zou hem los kunnen trekken en blijft enkel pin 1 in het kozijn zitten.
Maar..
Makkelijkste is gewoon steeksleutel (pin1) losdraaien voor minste schade.
Net nog gekeken maar een normale steeksleutel past er niet tussen. Heb ook andere deuren waar de ruimte nog minder is. Denk dat ik maar een tang pak straks.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10
Sinds 2 oktober ook druk aan de klus met van alles en nog wat. En dan hebben we nog zeker 2 weken werk te gaan denk ik voor we weer lekker productie kunnen gaan draaien. Nu alweer zin in, maar ook het hele verbouwen etc. is verder leuk om te doen. Even wat anders dan het normale werk :D

Status maandag in de loop van de dag nadat er al een beetje materiaal binnen is gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/co4BX4a.jpg

Wat ingehuurde Tsjechen (toch handig, connecties in het wereldje :P ) die druk bezig zijn gegaan met het plaatsen van een entresolvloer, hier de status na een dagje werk, wat een tempo zit er in die gasten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qkmRB17.jpg

Entresolvloer is voor kantoor / kantine etc en met een mooie showroom beneden :)

Weer een paar dagen later staat er dan een complete entresolvloer, moet alleen nog helemaal afgetimmerd worden wat we zelf doen (nu druk mee bezig!)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h3hM37Q.jpg

En gelijk een deel van de palletstellingen neergezet, deel moet nog wachten i.v.m. aftimmeren en levering machines. Alles in huiskleuren besteld. Totaal irrationele beslissing, maar we zijn er enorm blij mee. Het toont ook vele malen rustiger dan het standaard blauw/oranje, dus ik ga hier geen seconden spijt van hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S3tYj4A.jpg

En iets meer overzicht foto vanaf de entresolvloer gezien. Voorin aan de lange muur komt de CNC machine te staan. Achter de stellingen in de hoek verder alle machines en werkbanken/werktafels voor productie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jraGcVb.jpg

En het nieuwe pareltje van de werkplaats zijn ze inmiddels mee bezig met installeren, meer hierover is hier te lezen: Twijfels in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LiGsAsL.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
*snip* voegt niks toe

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

*snip* dit ook niet

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 18:11
Kleine vraag over het afdichten van een dakdoorvoer.

Situatie:
Bezit met de aanleg van een WTW systeem voor ventilatie. Dakdoorvoeren heb ik geplaatst, alleen twijfel ik over de manier van afwerken. Ik zal de lucht aan- en afvoer een voor een behandelen.

Voor de vuile luchtafvoer van binnen naar buiten heb ik een 160mm Thermoduct dakdoorvoer en bijbehorende loodslab gemonteerd. Rond de dakdoorvoer is nog wat speling. Ik dacht deze gewoon op te vullen met PUR. Aan de binnenzijde kan ik dan afwerken met wat hout. Mogelijk staat een dakbeschotplaat ook wel netjes. Maar de afwerking aan de buitenzijde lijkt me dan nog niet zo netjes. Voor-/nadeel van PUR is dat de buis dan ook direct vast zit. Hoe denkt men hierover?
  • Wat is gangbaar als afwerking aan de binnen-/buitenzijde?
  • Glas/steenwil een goed alternatief op PUR?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRx5x_aOB361ynZImPWxIoDVEyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/388SGAvLpJa9uDOoo4f2UQl5.png?f=fotoalbum_large

Voor de verse luchttoevoer van buiten naar binnen heb ik een Thermoduct vlakke horizontale dakdoorvoer gemonteerd. Deze ben ik ook van plan aan te sluiten op de wtw unit dmv thermoduct buizen. Bij de afwerking denk ik weer aan PUR of andere isolatie rondom. Nadeel is dat dat dan vermoedelijk tegen de onderkant van de doorvoer zit en boven het dampwerende folie uitsteekt. Ik denk dat dit op lange termijn nat zal worden. Ik heb rondgezocht en de installatiehandleidingen bekeken, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Iemand een idee?
  • Wat is gangbaar als afwerking aan de binnen-/buitenzijde?
  • Glas/steenwil een goed alternatief op PUR?
  • De aansluiting leent zich voor een thermischgeisoleerde slang met slangen klem, echter was ik van plan voor een (thermoduct) buis te gaan. De aansluiting van de dakdoorvoer is de zelfde maat als een (insteek) verbindingsstuk. De kraag of buis volspuiten met kit oid lijkt me niks |:( . Kan dit opgelost worden met buis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuAIJ6qlp5Sxrj6s2OccOdMWBeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7A1qA5IesS5xHcJpW5FMq6e.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
It takes two to tango

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 13:16

ThePsycho

Biertje?

t14wo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

Ik heb het over geisoleerde kabel. Dat is precies wat jij afraadt om te gebruiken in een kabelgoot, omdat je ooit gezien hebt dat de isolatie loskwam. Ik noem nergens een snoer (dubbel geisoleerd dus) in mijn post.
Even los van de verdere discussie. Een kabel is ook dubbel geïsoleerd en heeft (meestal) meerdere aders, net zoals een snoer. Dus daar kan wat verwarring zijn ontstaan.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:24

ChillPascal

In the end...

Binnenkort zullen wij starten met de inrichting van de tuin van onze nieuwbouwwoning.

Op verschillende plekken zouden wij graag dubbele zwarte wandcontactdozen willen monteren aan de schutting. Echter kan ik geen goed materiaal vinden. Om te voorkomen dat er bij elke wandcontactdoos ook een lasdoos gemonteerd moet worden, zou de wandcontactdozen voorzien moeten zijn van een doorlus-optie, dus voorzien is van twee in-/uitgangen.

Op de verschillende webpagina's wordt het allemaal niet duidelijk of lijkt het niet mogelijk. Hopelijk hebben jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 23:23
Hoe kom ik erachter of de middelste pilaar dragend is? Ik heb (nog) geen toegang tot de woning, wel heb ik de bouwtekeningen maar ik kan daar verder niks uit opmaken. Wat aan mij kan liggen.

Ik weet dat het typisch jaren '70 is deze bakstenen zo open laten en overal hout, maar dat muurtje is het eerste wat ik eruit sloop als we erin zitten voor de nieuwe keuken. Ik weet dus ook niet wat er onder die houten behuizing zit helaas. Of is dit echt iets wat een aannemer op locatie moet zien om te kijken wat daar onder zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zM5NdK__32v5dbeJWU1c88R7gtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMg9oTDdfw9I68zuWBhcQx95.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 13:17
ChillPascal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:00:
Binnenkort zullen wij starten met de inrichting van de tuin van onze nieuwbouwwoning.

Op verschillende plekken zouden wij graag dubbele zwarte wandcontactdozen willen monteren aan de schutting. Echter kan ik geen goed materiaal vinden. Om te voorkomen dat er bij elke wandcontactdoos ook een lasdoos gemonteerd moet worden, zou de wandcontactdozen voorzien moeten zijn van een doorlus-optie, dus voorzien is van twee in-/uitgangen.

Op de verschillende webpagina's wordt het allemaal niet duidelijk of lijkt het niet mogelijk. Hopelijk hebben jullie tips.
Daar heb ik wat moois voor gekocht, van NIKO geloof ik, https://www.elektramat.nl...en-hydro-zwart-761-37836/

Ik heb ze uit onderdelen samengesteld, want ik moest natuurlijk weer wat speciaals, maar ziet er prachtig uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 12-10-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
ChillPascal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:00:

Deze wellicht? . Of deze

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 22-09 16:23
Justevo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:01:
Hoe kom ik erachter of de middelste pilaar dragend is? Ik heb (nog) geen toegang tot de woning, wel heb ik de bouwtekeningen maar ik kan daar verder niks uit opmaken. Wat aan mij kan liggen.

Ik weet dat het typisch jaren '70 is deze bakstenen zo open laten en overal hout, maar dat muurtje is het eerste wat ik eruit sloop als we erin zitten voor de nieuwe keuken. Ik weet dus ook niet wat er onder die houten behuizing zit helaas. Of is dit echt iets wat een aannemer op locatie moet zien om te kijken wat daar onder zit?

[Afbeelding]
Zou mij niets verbazen als er een stalen balk onder zit. De overspanning lijkt me wat groot om dit zonder tussensteunpunt te doen. Staat er een muur rechtboven op de 1e verdieping? Dan is die kolom waarschijnlijk dragend. Zijn er dezelfde huizen in de buurt waar je kan spieken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

loeberce schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Zou mij niets verbazen als er een stalen balk onder zit. De overspanning lijkt me wat groot om dit zonder tussensteunpunt te doen. Staat er een muur rechtboven op de 1e verdieping? Dan is die kolom waarschijnlijk dragend. Zijn er dezelfde huizen in de buurt waar je kan spieken?
Denk dat die overspanning nogal meevalt, Het is namelijk zo'n typische Funda foto waarop alles gigantisch lijkt.
Als ik naar de tafel kijk (die waarschijnlijk 200 / 220 is) dan zal de overspanning ook wellicht mogelijk moeten zijn zonder de pilaar. Misschien dan wel een dikkere balk in het plafond.

De tegels in de keuken zijn volgens mij vierkant plavuizen in het echt.
In het muurtje dat er staat zitten 11 stenen naast elkaar. Als het waalformaat is, dan is dat 11 x 21 = 230 cm + voegen. Dus ik denk dat de overspanning nog geen 4 meter is.

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 12-10-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Laatst online: 22-09 16:10
[...]

Jaren 70 bouw, kan haast niet missen dat die dragend is.
Ook de dikte van de muur doet vermoede.
Naar de bovenverdieping kijken of daar op dezelfde plek een muur staat, dan is het geheid dragend.

Is overigens prima op te vangen, maar wel F met een erkend bedrijf plus constructieberekening laten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 12-10-2023 09:43 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
Rzaan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Denk dat die overspanning nogal meevalt, Het is namelijk zo'n typische Funda foto waarop alles gigantisch lijkt.
Als ik naar de tafel kijk (die waarschijnlijk 200 / 220 is) dan zal de overspanning ook wellicht mogelijk moeten zijn zonder de pilaar. Misschien dan wel een dikkere balk in het plafond.

In het muurtje dat er staat zitten 11 stenen naast elkaar. Als het waalformaat is, dan is dat 11 x 21 = 230 cm + voegen. Dus ik denk dat de overspanning nog geen 4 meter is.
Ik denk dat je naar de overspanning van links naar rechts moet kijken. Aangezien in de meeste huizen de balken in die richting lopen.

Dan wordt het snel 4,5/5m en zeker in oudere huizen werd dat niet in 1 keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Hij wilt die tussenliggende pilaar eruit hebben. Dus dan zit je al gauw op die 3.5-4.5m meter wat opgevangen moet worden..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel

[Afbeelding]
Het maakt allemaal niet zoveel uit. Je moet het plafond openhalen, en een aannemer laten kijken, en deze zal het moeten laten uitrekenen door een constructeur.

Zelf ook laatst gedaan (laten doen) met een overspanning van 6 meter. Alles kan, maar het is een dure hobby, en geeft veel troep. bij mij was de H balk in het plafond nog niet eens voldoende, er moest een heel portaal gemaakt worden, met profielen aan de zijkant én in de vloer.

Pilaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKooIx0aaG_RiKkf-RL_lWabNxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xjw83gFN7saLXTs5GFz2svmV.jpg?f=fotoalbum_large

De balkjes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAlAcVe00csR9OWYaRPGLeUEf28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhdfjOXdo3ZVfw2wZE0zOolZ.jpg?f=fotoalbum_large

Balk in de vloerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJGXgWUYjBZDmWLmDjg4v9ujIRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9umStJKJRbniJEx3wPoN0rd.jpg?f=fotoalbum_large

Steunbalk takelen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMh8jnCdJ-z2uRJ3fYvhguJZhnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGjCGNykeYxUjK1COYQQvUOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
[...]

De overspanning is volgens de plattegrond ~3.37m. Er staat inderdaad een slaapkamer muur recht boven de pilaar.

Ik ga inderdaad nog een rondje door de straat lopen om te kijken of er iemand al een zelfde poging heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 12:57

G7B

Zjosh schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Daar heb ik wat moois voor gekocht, van NIKO geloof ik, https://www.elektramat.nl...en-hydro-zwart-761-37836/

Ik heb ze uit onderdelen samengesteld, want ik moest natuurlijk weer wat speciaals, maar ziet er prachtig uit.
in cominatie met deze ziet het er helemaal strak uit.

https://www.wildkamp.nl/p...tion-l-4-m-19-mm/15071078

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:10

Jrz

––––––––––––

[Afbeelding]
Lijkt 3 meter te zijn (10x30cm tegels).
Die balk lijkt mij de boel te dragen?. Hij lijkt aan de zijkanten afgetimmerd te zijn met hout.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
[...]

De foto is inderdaad gigantosch opgerekt. Die vloertegels zijn inderdaad gewoon vierkant :+ De overspanning is inderdaad zo'n 3,37 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Jrz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Lijkt 3 meter te zijn (10x30cm tegels).
Die balk lijkt mij de boel te dragen?. Hij lijkt aan de zijkanten afgetimmerd te zijn met hout.
De balk is afgetimmerd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maeslant schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Ik denk dat je naar de overspanning van links naar rechts moet kijken. Aangezien in de meeste huizen de balken in die richting lopen.

Dan wordt het snel 4,5/5m en zeker in oudere huizen werd dat niet in 1 keer gedaan.
Als de balk die er nu ligt, vervangen wordt door een dikkere balk, zou dat moeten kunnen.
Die balk hoeft nog geen 4 meter te zijn (overspanning van 3.37)
Als die flink dik is, zie ik het probleem niet zo snel om de pilaar te verwijderen. Zo'n balk draagt (denk ik) echt wel de vloerplaten en de daarboven gelegen muur.
Zeg ik nu snel, maar ik zou een constructeur de berekening laten maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 12-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Is er ergens ook een eenvoudige, online tool waarmee je de elektra in je woning kan intekenen en koppelen aan groepen? Ik heb destijds alles ingetekend op de funda plattegrond en gekoppeld aan de groepen met kleurtjes, maar ivm wat wijzigingen wil ik dit eigenlijk wat netter maken. Ik heb zelf geen autocad oid dus zoek naar iets simpels. Bij voorkeur online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
einz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:27:
Is er ergens ook een eenvoudige, online tool waarmee je de elektra in je woning kan intekenen en koppelen aan groepen? Ik heb destijds alles ingetekend op de funda plattegrond en gekoppeld aan de groepen met kleurtjes, maar ivm wat wijzigingen wil ik dit eigenlijk wat netter maken. Ik heb zelf geen autocad oid dus zoek naar iets simpels. Bij voorkeur online.
SketchUp?
Is in basis autocad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Flix20 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

SketchUp?
Is in basis autocad
Zou ook kunnen inderdaad. Maar wie weet kan het nog eenvoudiger dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:57
einz schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Zou ook kunnen inderdaad. Maar wie weet kan het nog eenvoudiger dacht ik.
Ik gebruik altijd draw.io (een soort open-source/online visio) voor technische tekeningen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
ziet eruit als een typisch jaren 70 rijtjeswoning , dat is in vere weg de meeste gevallen een dragende muur.
als je geluk hebt is er een vergunning voor een doorbraak gevraagd dan kan je de stukken inzien bij de gemeente veder moet iemand met kennis altijd eerst kijken ook in theorie niet dragende wanden kunnen dragend worden en niet altijd is er netjes volgens tekening gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

[...]

Deze lijkt inderdaad te voldoen. Ik ken het merk Niko zo niet, is dit wat ;) ?

Verder valt mij op dat het een voorbedraad model is, ik weet niet hoe dit exact functioneert, maar zijn de contactpunten onderling dan wel gekoppeld of is dit bedoeld voor een situatie waarbij je beide contactpunten op een seperate groep wilt hebben?
Ik kan niet helemaal goed zien of deze wel voorzien zijn van de mogelijkheid om het door te lussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 14:19
ChillPascal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Verder valt mij op dat het een voorbedraad model is, ik weet niet hoe dit exact functioneert, maar zijn de contactpunten onderling dan wel gekoppeld of is dit bedoeld voor een situatie waarbij je beide contactpunten op een seperate groep wilt hebben?

[...]

Ik kan niet helemaal goed zien of deze wel voorzien zijn van de mogelijkheid om het door te lussen.
Die van Niko is goed. Fijn product ook! Die hele lijn ben ik wel tevreden over :)
Ze zijn volgens mij al doorgelust (en anders kun je ze zelf zeker doorlussen)!

Ik koop Niko altijd op deze site: https://www.nikostore.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Krijnemans schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Die van Niko is goed. Fijn product ook! Die hele lijn ben ik wel tevreden over :)
Ze zijn volgens mij al doorgelust (en anders kun je ze zelf zeker doorlussen)!

Ik koop Niko altijd op deze site: https://www.nikostore.nl/
Hebben die Niko New Hydro meer ruimte om lasklemmen e.d. weg te werken dan die dramadingen van Voltomat Blueline?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 14:19
TGEN schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Hebben die Niko New Hydro meer ruimte om lasklemmen e.d. weg te werken dan die dramadingen van Voltomat Blueline?
Het is natuurlijk een beperkt doosje. Je zou 3 lasklemmen (dunne wago) er wel in wegkrijgen, maar heb dat zelf nooit hoeven proberen :)

Edit: ben onderhand al verhuisd en waar ik nu woon heb ik ze (nog) niet, dus kan het helaas niet zo 1-2-3 voor je nakijken...

[ Voor 14% gewijzigd door Krijnemans op 12-10-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
[...]

Weet ik niet goed meer, is 2 jaar terug dat ik ze geplaatst heb. Maar er is vast een toolstation in de buurt waar je dat kan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 12:57

G7B

Ruimte houdt niet over, maar waarom zou je het willen.

Je sluit de kabel aan op het linkerstopcontact. Intern gaat hij door naar het rechterstopcontact en vanaf het rechterstopcontact lus je hem door naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Verder valt mij op dat het een voorbedraad model is, ik weet niet hoe dit exact functioneert
De linker zit dan aan de rechter gekoppeld met soepele draad. Doorlussen kan dan door aan de ene kant in te voeden en aan de andere kant weer te vertrekken. Zoals @G7B al zei.

Niko is vooral bekend als domoticafabrikant met een soort budget-KNX lijn, maar doen ook (vrij goed) schakelmateriaal. Er hangt hier nog eea van Niko van de vorige bewoner van een jaar of 10-15 oud schat ik en dat is nog in prima staat. Het is iig heel wat beter spul dan het hier ook genoemde Kopp in mijn ervaring, dat heb ik wel eens gebruikt maar koop ik nooit meer. Als je nou nog steeds platkopschroeven gebruikt om de aders te bevestigen...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 22:39
Hier ook niko hydro voor alle buiten-schakelmateriaal. Is echt degelijk spul!
Echte aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik sluit mij aan bij de Niko Hydro fans.
Hier ook verschillende buiten stopcontacten, het voelt degelijk aan. Ik heb ze nog maar een jaar, levensduur kan ik dus nog niet zoveel over melden.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24
Eens met de Niko fans.

Recent een buitenklusje gedaan met Niko materiaal, werkt fijn en voelt heel degelijk aan.

Ik heb vooral meer vertrouwen in wartels kwa waterdichtheid op langere termijn dan bijvoorbeeld de rubber afdichtingen die je in moet snijden voor een kabel zoals bij veel andere merken. Ik heb dan toch altijd het gevoel dat die uit gaan drogen en dan niet meer waterdicht blijven.

Het enige waar je wel even op moet letten is dat je vooraf duidelijk moet hebben hoe je wat wilt aansluiten en dat je de juiste bakken (opbouw in mijn geval) besteld met de wartels op de juiste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

[...]

Ik zie nu trouwens dat de insteekklemmen aan de bovenzijde zitten. Ik ga er even vanuit het klepje omgedraaid kan worden, niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
ChillPascal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Ik zie nu trouwens dat de insteekklemmen aan de bovenzijde zitten. Ik ga er even vanuit het klepje omgedraaid kan worden, niet waar?
Ja, de basis met klep kun je 180 graden draaien.

Let op, dus niet zijwaarts, dan moet je een andere bak kopen. Helemaal omdraaien is dus geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:39

dragonhaertt

@_'.'

ChillPascal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

De basis die gebruikt wordt is: https://www.niko.eu/nl-nl...30-06bbb248b008/761-84852

Zoals @pickboy al zei, alleen 180 graden te draaien, anders moet je een verticale versie kopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

dragonhaertt schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

De basis die gebruikt wordt is: https://www.niko.eu/nl-nl...30-06bbb248b008/761-84852

Zoals @pickboy al zei, alleen 180 graden te draaien, anders moet je een verticale versie kopen.
pickboy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Ja, de basis met klep kun je 180 graden draaien.

Let op, dus niet zijwaarts, dan moet je een andere bak kopen. Helemaal omdraaien is dus geen probleem.
Dank heren, 180 graden is inderdaad wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Weet iemand wat deze zwarte vlekken zijn? Het lijkt me schimmel maar het zit echt IN de kit en krijg het er met chloor er niet uit. Als ik er chloor op spuit wordt het wel wat minder maar het zit er echt IN..

We ventileren onze badkamer goed maar ik maak niet het kitwerk / tegels in de douche droog ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q63SDYF/IMG-20231013-092459.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Bw8xjBL/IMG-20231013-092814.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
vortexnl1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:51:
Weet iemand wat deze zwarte vlekken zijn? Het lijkt me schimmel maar het zit echt IN de kit en krijg het er met chloor er niet uit. Als ik er chloor op spuit wordt het wel wat minder maar het zit er echt IN..

We ventileren onze badkamer goed maar ik maak niet het kitwerk / tegels in de douche droog ofzo.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat is toch gewoon schimmel hoor.
Met 1 keer wat javel krijg je dat niet weg, gewoon eens 3 of 5 dagen na elkaar gebruiken, en anders moet je dat kitrandje vervangen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:09
Als op zoveel plekken schimmel zit dan ontkom je niet aan vervangen.

Een enkel klein plekje krijgt HG nog wel weg als je op tijd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Tommie12 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Dat is toch gewoon schimmel hoor.
Met 1 keer wat javel krijg je dat niet weg, gewoon eens 3 of 5 dagen na elkaar gebruiken, en anders moet je dat kitrandje vervangen.
Ok toch wel schimmel. Wel vreemd want het is een nieuwe badkamer (2 jaar oud) en we ventileren goed.. Ik wil de kitnaden wel opnieuw doen alleen wil ik wel eerst de oorzaak vinden.

In mijn vorige woning kan ik me niet herinneren dat ik al het kitwerk droog maakte als ik klaar was met douchen.

Ik ga eens met Javel (van HG) aan de slag. Kende het nog niet, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
vortexnl1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Ok toch wel schimmel. Wel vreemd want het is een nieuwe badkamer (2 jaar oud) en we ventileren goed.. Ik wil de kitnaden wel opnieuw doen alleen wil ik wel eerst de oorzaak vinden.

In mijn vorige woning kan ik me niet herinneren dat ik al het kitwerk droog maakte als ik klaar was met douchen.

Ik ga eens met Javel (van HG) aan de slag. Kende het nog niet, bedankt voor de tip!
Je zou deze methode nog kunnen proberen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
vortexnl1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Er zullen toch ruimtes in die kit zitten waar water in kan.

En bespaar je de extra kost van het Hg label, javel is javel en kost niks.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:58
ik heb een vraag over isolatie, is een klein klusje tijdens mn badkamerrenovatie. Ik heb een kozijn van hout met een deur, 2 ramen en 3 panelen. tussen de panelen zit nu 8cm lege ruimte, die wil ik vullen met isolatie. De opbouw van binnen naar buiten is:

houten plaat, balken van het kozijn, nog een houten plaat.

de op te vullen ruimtes zijn niet gigantisch, ongeveer 30x180 cm en 2x 60 x80 cm.

ik wil aan de binnenkant het houten paneel loshalen en dan de leegte opvullen. Kan ik dat gewoon volpurren? of kan er PIR in?

ik wil.liever niet met dampdichte folies en dan steenwol.ofzo werken, gaat totaal om max 2m2 en dat spul koop je vaak per 25m2 minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 15:57
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, en op de bovenverdieping willen we het plafond vervangen. Dus: schrootjes eruit slopen, nieuw regelwerk erin en dichtzetten met gips-/stucplaat en dit laten stucen.

Ik heb veel gelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer echt. Moet ik nu gips of stuckplaat hebben? AK of RK? 9,5 of 12mm? Wel of geen ruimte tussen de platen laten? Afwerken met gaasband, papier of niet afwerken (of de stucadoor dit laten doen)?
Ben handig genoeg om het uit te voeren, twijfel alleen over de juiste materialen.

Het geheel moet stevig genoeg zijn om een gordijnrails over de hele breedte aan kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:00

orf

Basfr schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:10:
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, en op de bovenverdieping willen we het plafond vervangen. Dus: schrootjes eruit slopen, nieuw regelwerk erin en dichtzetten met gips-/stucplaat en dit laten stucen.

Ik heb veel gelezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer echt. Moet ik nu gips of stuckplaat hebben? AK of RK? 9,5 of 12mm? Wel of geen ruimte tussen de platen laten? Afwerken met gaasband, papier of niet afwerken (of de stucadoor dit laten doen)?
Ben handig genoeg om het uit te voeren, twijfel alleen over de juiste materialen.

Het geheel moet stevig genoeg zijn om een gordijnrails over de hele breedte aan kunnen hangen.
Als het gestuct moet worden, dan is stucplaat het handigst. Dan hoeft er geen primer gebruikt te worden. Of er ruimte tussen moet, is afhankelijk van de stucadoor. De ene wil dat wel, de andere niet. De stucadoor hier wilde het strak op elkaar en heeft alle naden met gaas beplakt.

Bij je gordijnen kun je extra achterhout gebruiken. Dat is makkelijker dan hollewandpluggen of ankers.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KN0IwIf2Lv2V1wIIdg-e4kD1ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/powHMV7xBqoxQTxAPGkVpjSY.jpg?f=fotoalbum_large
Tafeltje van oude eiken balken van boerenschuur van de buren en “vintage” onderstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:01:
ik heb een vraag over isolatie, is een klein klusje tijdens mn badkamerrenovatie. Ik heb een kozijn van hout met een deur, 2 ramen en 3 panelen. tussen de panelen zit nu 8cm lege ruimte, die wil ik vullen met isolatie. De opbouw van binnen naar buiten is:

houten plaat, balken van het kozijn, nog een houten plaat.

de op te vullen ruimtes zijn niet gigantisch, ongeveer 30x180 cm en 2x 60 x80 cm.

ik wil aan de binnenkant het houten paneel loshalen en dan de leegte opvullen. Kan ik dat gewoon volpurren? of kan er PIR in?

ik wil.liever niet met dampdichte folies en dan steenwol.ofzo werken, gaat totaal om max 2m2 en dat spul koop je vaak per 25m2 minimaal.
Ik zou een paar plaatjes pir halen en de naden volpurren. Zou trouwens wel proberen de dikte te maximaliseren door de plaat aan de buitenkant zoveel mogelijk naar buiten te brengen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 12:44
Basfr schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:10:

Voor plafonds gebruik ik altijd dit boekwerk: https://knauf.com/api/dow...913672b0528?download=true

Qua materiaalgebruik: wat is belangrijk, brandveiligheid, geluidsdemping, wat kan de plafondconstructie dragen qua gewicht, kosten

[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 14-10-2023 09:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil een tv beugel ophangen (vlak op de muur) voor een 50 inch tv van 13 kg. De muur is opgebouwd van metal studs en afgewerkt met 12 mm osb en 12,5 mm gipsplaat.
Ik lees zoveel verschillende verhalen dat ik eigenlijk niet meer waar ik goed aan doe. Welke pluggen zou ik hiervoor moeten gebruiken?
Hollewand pluggen, plastic/metaal, Toggler Aligator pluggen. Ankers…… ik zie van alles voorbijkomen, maar weet niet welke juist zijn.

En wat doe ik als ik op een metalstud uitkom bij het boren van de gaten. Met een metaalboortje verder en dan ook hollewand pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

ione schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:37:
Ik wil een tv beugel ophangen (vlak op de muur) voor een 50 inch tv van 13 kg. De muur is opgebouwd van metal studs en afgewerkt met 12 mm osb en 12,5 mm gipsplaat.
Ik lees zoveel verschillende verhalen dat ik eigenlijk niet meer waar ik goed aan doe. Welke pluggen zou ik hiervoor moeten gebruiken?
Hollewand pluggen, plastic/metaal, Toggler Aligator pluggen. Ankers…… ik zie van alles voorbijkomen, maar weet niet welke juist zijn.

En wat doe ik als ik op een metalstud uitkom bij het boren van de gaten. Met een metaalboortje verder en dan ook hollewand pluggen?
Weet je zeker dat er 12mm OSB achter de gipsplaat zit?
Dan heb je geen pluggen nodig, maar kun je gewoon direct de beugel vastschroeven. Zou het wel eerst even voorboren en natuurlijk zorgen dat de schroeven lang genoeg zijn, moeten volledig door het OSB heen gaan.

Zeker gezien je geen draaibare beugel gaat gebruiken moet 13kg wel goed gaan. De tv beugel zal dan ook wel met voldoende schroeven over een relatief grote breedte vast gezet kunnen worden? 6 of 8 schroeven moet voldoende zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 14-10-2023 11:35 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12
Ik dacht eerst even dat ik gek werd en dat m'n ogen trilden deden van vermoeidheid, maar ik zag het toch echt goed. Een tussenwandje op de bovenverdieping wiebelt.. Het lijkt wel alsof de onderkant niet meer tot de grond komt en daardoor een soort van zweeft.

Iemand enig idee hoe ik hier weer stevigheid in ga krijgen? Zou ik het met een flinke lijn montagekit aan beide kanten weer stevig kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mtrWrqq.jpeg
Alles wat je op bovenstaande foto ziet wiebelt dus een beetje als je ergens tegen de onderkant van de muur drukt.
Eveneens als beide deurposten te zien op de foto hieronder. Vroeger liep dit muurtje trouwens door (naar links op de foto), wellicht dat dat er nog mee te maken zou kunnen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/POl22Oh.jpeg

Uit wat voor soort blokken deze wandjes zijn opgebouwd weet ik ook niet 100% zeker. Ik neem aan cellenbeton? (Bouwjaar van het huis is 1997)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:57

Zeeuw

5.6

Staat dat muurtje niet toevallig in een cellenbetonprofiel?

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12
@Zeeuw Dan was dat denk ik wel te zien op de foto lijkt me? Ik zie aan de zijkanten van de meeste tussenwanden in m'n huis namelijk wel van die prachtige *ahum* profielen zitten.
En al zou er nog wel een profiel onder verstopt zitten, dan zie ie in ieder geval niet verankerd in de grond.

Ik neig er nog steeds naar om flink tekeer te gaan met montagekit. Tenzij iemand anders een beter idee heeft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:02
De datum van de verhuizing komt dichterbij dus bezig met het laminaat boven, het valt me enerzijds nog wel mee hoe recht/krom het huis is maar vooral de zuilen van de deuren.. :+ ik ben blij met de zaagtafel en de Fein.

Ook op de foto te zien, de opbouwhoogte met het Warpsysteem, zeer acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVkxAJXWS7ZUjEfDFskQFvHx1gA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmMMeTxrejJwAPCTeylUjvwj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePyPmMwfRnItHPgRHs-B58d09Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIuTswXgfdl4JYq9EUeTESwD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keV5ZdIyWraee6ZiZsGud2Fzzn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLQX5A2rwejEViXGqGKb74ux.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARLZx5ouIxFoL8QkqgQJUy2TifQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kybmd66MzUKzqGHiQeWgguX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHJ7qmm6xB82D8mmoIMeGPQuMFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITBM4Bd40O3RllS0mFCxFWcx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SFW_lGRwYHtCtjF9zGM1yOy78s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7sYMWzXvO1cFtrja6N5NjHP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YMFwY0CmR490_buqoTKW76sc1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAl7D1dhJvxHrQiW5yyvY0Rh.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarnaast de vvw boven aan de verdeler laten koppelen, waren die pannenkoeken de Heimeier thermostaat vergeten mee te nemen :+ die komen dus nog even terug volgende week maar dan kunnen we eindelijk het systeem op druk gaan zetten. Spannend ook want alle verwarmingsleidingen zelf aangelegd met Henco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNkVoeqLcklA5rLnp5Ky8SFI7-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmXu84KvtdxuyxiTCAd5nGk3.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 13:16

ThePsycho

Biertje?

1nsane schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:32:
De datum van de verhuizing komt dichterbij dus bezig met het laminaat boven, het valt me enerzijds nog wel mee hoe recht/krom het huis is maar vooral de zuilen van de deuren.. :+ ik ben blij met de zaagtafel en de Fein.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarnaast de vvw boven aan de verdeler laten koppelen, waren die pannenkoeken de Heimeier thermostaat vergeten mee te nemen :+ die komen dus nog even terug volgende week maar dan kunnen we eindelijk het systeem op druk gaan zetten. Spannend ook want alle verwarmingsleidingen zelf aangelegd met Henco.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_g8V7Mea7FDfK0zc8bZme85eAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cuUvbJLkoP3JyLHNTpbXi53m.png?f=user_large

Nieuwe leiding om je bad te vullen? :o

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1nsane
ThePsycho schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:28:
[...]

[Afbeelding]

Nieuwe leiding om je bad te vullen? :o
Hahaha, good spot! Neehoor gelukkig niet, ik had het ook al gezien maar het was enkel snijafval :p

En, als je de pijpjes geteld had die netjes naar de verdeler gaan, zijn dat er 24 zoals het heurt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqrQ6I_5sOTshtz5LR0_p6bJXe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRGGHTkRJGdUO98sZTEkiY3W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 14-10-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
fmb schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

Weet je zeker dat er 12mm OSB achter de gipsplaat zit?
Dan heb je geen pluggen nodig, maar kun je gewoon direct de beugel vastschroeven. Zou het wel eerst even voorboren en natuurlijk zorgen dat de schroeven lang genoeg zijn, moeten volledig door het OSB heen gaan.

Zeker gezien je geen draaibare beugel gaat gebruiken moet 13kg wel goed gaan. De tv beugel zal dan ook wel met voldoende schroeven over een relatief grote breedte vast gezet kunnen worden? 6 of 8 schroeven moet voldoende zijn.
Ja ik weet zeker dat er 12 mm osb achter de gipsplaten zit. Heb het er zelf geplaatst.

Dus helemaal geen pluggen gebruiken en gewoon in het osb schroeven.

En als ik toevallig op een metalstud stuit? Wat kan ik dan het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ione schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 02:04:
[...]

Ja ik weet zeker dat er 12 mm osb achter de gipsplaten zit. Heb het er zelf geplaatst.

Dus helemaal geen pluggen gebruiken en gewoon in het osb schroeven.

En als ik toevallig op een metalstud stuit? Wat kan ik dan het beste doen?
Daar gaat je schroef wel doorheen toch? Extra stevigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vortexnl1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:51:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Het schijnt zo te zijn (in dit topic gelezen) dat als je de voegen glad strijkt met water/zeepsop, er een soort van holtes kunnen ontstaan waar schimmels dus goed in kunnen hechten. Die speciale kitspray zou dat effect niet hebben. Wellicht is dat de oorzaak?
1nsane schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu zul je er waarschijnlijk niet veel neerzetten buiten een stofzuiger oid, maar de slangen lijken wel wat kort, en dus nogal midden in de ruimte omhoog te komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpflTyeLEa554BAtNPGh_L5Oge4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnBq8fXepHtaHV0qhVMAz1DH.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren de warmtepomp even aangepast, voorheen zaten hier T-stukken, en zat de buffer parallel, werkte niet echt, dus buffer had ik afgekoppeld, en de pomp weg. Gisteren even aangepast en nu staat hij in serie, en zodoende geeft het dus extra waterinhoud aan het systeem.
Was even een gedoe, 28mm pijp buigt niet zo heel erg makkelijk, en de ruime bij de buffer was nogal beperkt om de koppelingen aan te draaien. Straks eens kijken of het allemaal een beetje waterdicht is :+
(Overigens, duimse bochten hebben ze bij de Hornbach niet bij CV materiaal liggen, wel bij tuinberegening :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 17:38
Ik ben bezig met het maken van een opbergruimte onder het schuine dak. Vrouwlief wil een dergelijke look met paneeldeurtjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B99pC7dtoYsCxoi6_rIho7RhcUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PX1rurZRICvCyB2iCFCzUqSk.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag is, wat is haalbaar:
Eerste idee was om vlakke deuren van multiplex te maken Ik heb hiervoor voldoende hout liggen, maat per deur is ca 62x70 cm.

1) Het makkelijkste is om een profiel erop te plakken.

2) Wat degelijker is om met een frees het paneel "infrezen" voor dezelfde look. Basis is dus nog steeds een plank, ik haal alleen veel weg.

3) Paneeldeuren maken zoals het hoort. Kost veel tijd, ook om te leren, en heb geen degelijk hout voor in huis (tenzij je het frame ook van multiplex kan maken ipv meranti/beuken).

2 en 3 zijn wel het ultieme excuus om eindelijk eens een goede frees aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Zwartoog schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:33:
Ik ben bezig met het maken van een opbergruimte onder het schuine dak. Vrouwlief wil een dergelijke look met paneeldeurtjes:
[Afbeelding]

Vraag is, wat is haalbaar:
Eerste idee was om vlakke deuren van multiplex te maken Ik heb hiervoor voldoende hout liggen, maat per deur is ca 62x70 cm.

1) Het makkelijkste is om een profiel erop te plakken.

2) Wat degelijker is om met een frees het paneel "infrezen" voor dezelfde look. Basis is dus nog steeds een plank, ik haal alleen veel weg.

3) Paneeldeuren maken zoals het hoort. Kost veel tijd, ook om te leren, en heb geen degelijk hout voor in huis (tenzij je het frame ook van multiplex kan maken ipv meranti/beuken).

2 en 3 zijn wel het ultieme excuus om eindelijk eens een goede frees aan te schaffen :)
Ik zou voor optie 4 gaan, gebruik dunnere plaatjes multiplex, zaag (en frees de randjes eventueel in een gewenst profiel) strips die je dan op deurpanelen lijmt.
Dat lijkt me de makkelijkste manier en het scheelt je een hoop freeswerk ten opzichte van optie 2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:22
JWWhisky schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:00:
Ik ga volgend weekend mijn nieuwe eettafellamp ophangen. Een Stout Candle Fusion:

[Afbeelding]

De afbeelding is een 180CM variant, ik heb de 125CM. Maar nu weegt deze lamp ongeveer 25KG, aardig gewicht dus. Aan de bovenkant zit een montageframe die tegen het plafond komt. Hier moeten 5 schroeven in. Er zit een laag van +- 1,5CM stucwerk op het plafond. Het plafond is een betonnen breedplaatvloer van een nieuwbouw woning.

Nu overweeg ik de Fischer Universeelplug DuoPower 12x60mm te gaan gebruiken. 1,5CM zit in het stucwerk, de overige 4,5CM in het betonnenplafond. Dit moet toch wel voldoende zijn om de lamp te dragen? Niet zoveel trek in dat de lamp naar beneden komt :')
@Lieuwe15 @MJV @Caelorum het is gelukt! In verband met de leidingen die in het plafond liepen heb ik 3 stuks 8x65 en 2 6x50 Fischer pluggen gebruikt. De 3 langere omdat ik daar 100% zeker wist dat er geen leidingen liepen en de 2 kortere omdat daar leidingen in de buurt liepen maar die op 8 cm diepte zouden moeten zitten. Zit vast als een huis, erg blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xbTNPhP8L4LcD4v-Hs3K-Gyy9g=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rT6INvKwJyRKrvhiXW0bIk0M.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
_ferry_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:34:

[...]

Nu zul je er waarschijnlijk niet veel neerzetten buiten een stofzuiger oid, maar de slangen lijken wel wat kort, en dus nogal midden in de ruimte omhoog te komen?
Mja, echt anders kon het ook niet echt met 24 buisjes in zo’n klein hok. (Zie ook hoe strak de hwp naast de ketel zit) maar hoe had je ze langer willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:23
1nsane schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Mja, echt anders kon het ook niet echt met 24 buisjes in zo’n klein hok. (Zie ook hoe strak de hwp naast de ketel zit) maar hoe had je ze langer willen zien?
De knik meer naar de verdeler zodat vooral de meest rechtse minder snel "omhoog" komen.

Je zou er nog een verhoogde vloer in kunnen maken zodat de bodem vlak is

[ Voor 9% gewijzigd door cverkooyen op 15-10-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

1nsane schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

In de beschrijving van de laatste vloerverwarmingsverdeler die ik installeerde stond vrij duidelijk dat de leidingen recht van onder moesten komen. Zijn ook speciale bochten / geleiders voor om die hoek onderin goed te krijgen. Er bestaat nu kans op spanning op de leidingen en koppelingen.

Je zou de verdeler om kunnen draaien naar de linkerkant misschien?
Pagina: 1 ... 338 ... 467 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/