Flix20 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Opgeslagen!
Wij gaan in januari ook een WARP VVW leggen dus dit gaat zeker van pas komen!
Wij zijn er alleen nog niet uit of we voor het nat of droogbouw systeem gaaan.
Het komt op een houten ondervloer, welke wel stabiel is, dus we kunnen voor het natbouw systeem gaan. Alleen gaat het 9 dagen opstook protocol voor ons wat krap worden ivm plaatsen van de plak pvc vloer.
De loodgieter heeft helaas niet eerder tijd om het aan te komen sluiten.
Ik begrijp dat jij er een laminaat vloer op gaat leggen? Dat kan volgens mij direct op die alu strips toch?
Beneden heb ik natbouw maar daar lag op de houten ondervloer al een zandcement deel en tegels. Boven is dat lastiger dus boven voor droogbouw gegaan.
Je kunt volgens mij inderdaad zo op die aluprofielen het laminaat leggen maar ik heb wel heatfoil erop gelegd. Dat heeft een licht egaliserende werking ook en dat is wel fijn in een jaren 30 woning en die leidingen liggen ook niet allemaal exact even diep in de bijgebrande sporen. Daarnaast beschermt het de buisjes ook en werkt het dempend. Het wordt in elk geval wel aangeraden.
Op natbouw kan je mijn inziens beter PVC plakken, op droogbouw zou ik dat niet doen tenzij klik maar een natbouwsysteem is natuurlijk wel egaler uiteindelijk.
In de ideale situatie (strak egale vloer, geen complexiteit in het legplan) is droogbouw prima maar juist dan zou ik voor natbouw gaan. Droogbouw is een prima optie maar met name als je lastig de vloer egaal en dicht kunt krijgen want met name dat laatste is belangrijk natuurlijk met egaline.
Droogbouw is vooral als het snel moet (je dus veel zou moeten doen om nat mogelijk te maken).
Qua zelf aanleggen, natbouw beneden heb ik laten doen. Qua droogbouw, als je het zelf gaat doen, bestudeer goed het legplan. Warp heeft prima instructie video’s maar wel gebaseerd op 1 vierkante kamer in een ideale situatie.
Je komt doorgaans niet onder het bijbranden van sporen uit, dat doe je met een soldeerbout met zo’n spiraal (die je kunt meebestellen of zelf halen, niet bij Gamma zoals je in mn video zag). Dat is best een frutwerkje. Het is al snel te ondiep of juist tot de laag onder de eps platen, in zo’n instructievideo ziet het er altijd gelikt uit maar in de praktijk is het wel een uitdaging.
In de meeste situaties, heb je altijd wel lastige hoekjes en dingen.
Als het, zonder heel veel extra kosten kan, zou ik voor natbouw gaan. Je hebt dan wel iets meer opbouwhoogte. Zo niet, is droogbouw een prima alternatief.
Met name hier zie je dat de egaliserende werking wenselijk is.
Edit:
PlakPVC op een droogbouwsysteem zou ik écht niet doen.
[
Voor 8% gewijzigd door
1nsane op 08-10-2023 18:38
]
Adjust non olet, plerumque...