[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 337 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:49
Alles klaargemaakt voor morgen, dan gaan de buizen voor de vvw erin. Dat betekende dus de laatste aluprofielen die er nu in kunnen erin gedrukt, tijdens het leggen, komen er nog een paar bij die de buizen in de profielen gaan houden die in de extra bijgebrande sporen komen. Daarover gesproken, WARP kan daar een simpel soldeerapparaat voor leveren van Skandia maar ik had nog een nieuwe Gamma versie liggen waar ik de punt van heb bewerkt zodanig dat de sporen keurig op maat zijn.

Uiteindelijk gelukt maar ik ga wel terug naar de gamma (zie video :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaE-k0tqGuRdm4mZYVkhB69teRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dl6RzdkVcxBCfWIM4ndwgHge.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_XJerdn6ujxlIeDbEUyqoS5B_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAQ6VhLsGXxsBx6miVA4aMWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYlzLZxvCNUD23PoLYcDaX4zu94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b3eppuVozMC9KLaFCUMKmJx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVBs7RqwHzTSY3cRYxfHi_BudXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndnO0PPiVBib66RSZhbSoudr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4jXLqew_j-xpmTCWERVRR99-Y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6AYb5cE5mrd0YNnVhtSdzXE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_at813vJT0ppg8absZvJrInSMaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrzfeoTV67XU0ekScvzK4tEM.jpg?f=fotoalbum_tile

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Gamma kwaliteit ..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
1nsane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:07:
Alles klaargemaakt voor morgen, dan gaan de buizen voor de vvw erin. Dat betekende dus de laatste aluprofielen die er nu in kunnen erin gedrukt, tijdens het leggen, komen er nog een paar bij die de buizen in de profielen gaan houden die in de extra bijgebrande sporen komen. Daarover gesproken, WARP kan daar een simpel soldeerapparaat voor leveren van Skandia maar ik had nog een nieuwe Gamma versie liggen waar ik de punt van heb bewerkt zodanig dat de sporen keurig op maat zijn.

[Video: Gamma kwaliteit ..]
Dan kan je meteen een nieuwe kopen bij die bouwmarkt waarvan de reclame over de radio in je video klinkt. ;) Zal wel toeval zijn :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:15:
[...]

Dan kan je meteen een nieuwe kopen bij die bouwmarkt waarvan de reclame over de radio in je video klinkt. ;) Zal wel toeval zijn :P
Hehe, hoor het nu pas :p

Gelukkig was ik echt net klaar. Had het eerst niet zo door want dat EPS rookt en stinkt ook maar toen dacht ik verrek, dat ruikt anders en is wel heel veel rook :+ en het was nog erger dan op het filmpje.

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 06-10-2023 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
TGEN schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Hoe ziet dat laatste stuk naar de verdeler er 'in het echie' uit? Op het legplan lijkt het me dat de slangen strak langs elkaar lopen, dus niet meer in sporen van de vloerelementen, en ze dus ook al het gewicht moeten dragen van wat erop komt. Klopt dit?
Zie bovenstaand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Eric H schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 06:58:
[...]

Ziet er inderdaad bijna uit als zo'n spiegedelische foto..... :9

En grote klussen waar je je koppie bij moet houden sowieso nooit na een (lange) werkdag doen.
Zelf helaas ook al meerdere keren ondervonden dat je dan twee keer zo lang bezig bent 8)

Ziet er trouwens wel gaaf uit, ik kende dit systeem voor vloerverwarming helemaal niet.
Ben benieuwd naar verdere updates.
Ik eerst ook niet, werd erop geattendeerd door een kennis en dat het goed schijnt te werken en je geen 8cm oid opbouw kost, zowel hun natbouw (wat beneden ligt) als hun droogbouw (wat ik dus zelf aan het sjeffen ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:43
Ik ga volgend weekend mijn nieuwe eettafellamp ophangen. Een Stout Candle Fusion:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmtUNYeCIH1NZwre3Yv_GHQKrko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YpevK6NlfQjTojdHWONc1ykK.webp?f=user_large

De afbeelding is een 180CM variant, ik heb de 125CM. Maar nu weegt deze lamp ongeveer 25KG, aardig gewicht dus. Aan de bovenkant zit een montageframe die tegen het plafond komt. Hier moeten 5 schroeven in. Er zit een laag van +- 1,5CM stucwerk op het plafond. Het plafond is een betonnen breedplaatvloer van een nieuwbouw woning.

Nu overweeg ik de Fischer Universeelplug DuoPower 12x60mm te gaan gebruiken. 1,5CM zit in het stucwerk, de overige 4,5CM in het betonnenplafond. Dit moet toch wel voldoende zijn om de lamp te dragen? Niet zoveel trek in dat de lamp naar beneden komt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je zou 1,5cm dieper kunnen boren en dan dr plug wat dieper in het gat slaan icm langere bouten.
Maar 12mm kan best veel hebben.
Ik zou verwachten dst het wel gaat lukken.
Post je ook een foto als hij hangt? (de wederhelft vindt die lamp echt prachtig, maar ik breng mijn veto uit ivm de prijs :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 09:09

MJV

@JWWhisky Op de Fischer site staat een pdfje met maximale belasting van pluggen per materiaal. Mijn inschattingis dat in theorie één 12mm (of 2 van 8 ) al genoeg zijn voor 25kg, zeker in betonnen plafond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
1 is goed voor 3.3 kN voor beton. *101 is dat dus 330kg per plug in beton! (als je genoeg van de rand af blijft en de goede schroeven en diepte gebruikt).

Met 6x30 en 5mm schroef kom jij met 5 pluggen al makkelijk af. Dat is al 450kg trekkracht in totaal

[ Voor 69% gewijzigd door Caelorum op 07-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:43
Lieuwe15 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:36:
Je zou 1,5cm dieper kunnen boren en dan dr plug wat dieper in het gat slaan icm langere bouten.
Maar 12mm kan best veel hebben.
Ik zou verwachten dst het wel gaat lukken.
Post je ook een foto als hij hangt? (de wederhelft vindt die lamp echt prachtig, maar ik breng mijn veto uit ivm de prijs :X )
Hier dacht ik zelf ook aan. Wil het stucwerk ook niet kapot maken met een plug die zichzelf uitzet.

Zal een foto posten! Lamp is fantastisch, geeft heel veel sfeer. Moet wel zeggen dat ik ook niet de volle mep heb betaald. Dat werd mij ook even te gek. :X
MJV schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:40:
@JWWhisky Op de Fischer site staat een pdfje met maximale belasting van pluggen per materiaal. Mijn inschattingis dat in theorie één 12mm (of 2 van 8 ) al genoeg zijn voor 25kg, zeker in betonnen plafond.
Oké check! Mogelijk dat ik dan toch naar een maatje kleiner ga. Lengte is alleen wel belangrijk i.v.m. de dikke stuclaag ook.
Caelorum schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:42:
1 is goed voor 3.3 kN voor beton. *101 is dat dus 330kg per plug in beton! (als je genoeg van de rand af blijft en de goede schroeven en diepte gebruikt).

Met 6x30 en 5mm schroef kom jij met 5 pluggen al makkelijk af. Dat is al 450kg trekkracht in totaal
Helder, maak me gewoon iets te druk erover blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

JWWhisky schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:18:
Oké check! Mogelijk dat ik dan toch naar een maatje kleiner ga. Lengte is alleen wel belangrijk i.v.m. de dikke stuclaag ook.
Dan kun je voor de extra lange variant gaan, deze bijv in 6mm: https://www.ecotools.nl/p...luggen-6x50-mm-extra-lang :). Maar ook met reguliere 6mm's komt die lamp echt niet uit je plafond zetten, zoals door @Caelorum al aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/amasty/webp/catalog/product/cache/5170a028431e6fb6e7b634171bb69920/f/i/fischerduopowerpluggenlang_1_4_jpg.webp

[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 07-10-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
MJV schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Dan kun je voor de extra lange variant gaan, deze bijv in 6mm: https://www.ecotools.nl/p...luggen-6x50-mm-extra-lang :). Maar ook met reguliere 6mm's komt die lamp echt niet uit je plafond zetten, zoals door @Caelorum al aangegeven.

[Afbeelding]
Of slagpluggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:40
Tweak_ers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:16:
Ik heb een vraag over deurrubbers, ik wil ze wel een keer vervangen.
Ze zijn op zich niet kapot, maar wel 20 jaar oud en op bepaalde stukken wat verfresten.

Moet ik ergens op letten?
Kun je dit gewoon bij de bouwmarkt halen?

Online zie ik maatwerk sites, maar is dit geen standaard maatvoering?
Iemand?
Ga zo naar de bouwmarkt, maar misschien heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tweak_ers schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Iemand?
Ga zo naar de bouwmarkt, maar misschien heeft iemand tips?
Deurrubbers heb je in vele soorten en maten. Specifiek voor een merk deur, maar ook universele. Je zal vooral op de maat moeten letten en hoe je ze plaatst (klemt/plakt/niet/schroeft).

Verder gaat het er vooral om dat je je deur nog wel dicht krijgt, maar de tocht er niet meer langs kan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05 23:12
Ik ben even benieuwd naar jullie blik op de volgende situatie. Volgende maand gaan ze bij ons de kozijnen vervangen, nu is er bij de badkamer het bad in het verleden voor het raam geplaatst. Hierop hebben ze buiten een dichte plaat gedaan en binnen een vensterbank halverwege.

Mijn vrees is nu dat ze een plaat op het kozijn hebben geschroefd en daarna zijn gaan tegelen. Wat denken jullie, gewoon mijn verlies nemen 3n achteraf straks de badkraan en tegelwerk maar herstellen (als er genoeg ruimte is bij het nieuwe kozijn)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDvbLFMGx2BFTzOJLtDpOocNmnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqQYZHuZXII8qFOar4BFXWzF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

1nsane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:07:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Video: Gamma kwaliteit ..]
Moet het vanwege de kleine diameter opgedeeld worden in zoveel kleine groepjes? Omdat ik heel veel sleuven daar onder die deur zie verdwijnen :P
Stuk of 12 groepen ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 07-10-2023 16:03 . Reden: nevermind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Moet het vanwege de kleine diameter opgedeeld worden in zoveel kleine groepjes? Omdat ik heel veel sleuven daar onder die deur zie verdwijnen :P
Stuk of 12 groepen ofzo?
Je maat met de hogedrukreiniger de boel alleen maar ruwer. Ik zou toch een stuk schuurpapier op een verfroerhoutje plakken en er een paar keer mee tussen de plankjes door gaan.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Je maat met de hogedrukreiniger de boel alleen maar ruwer. Ik zou toch een stuk schuurpapier op een verfroerhoutje plakken en er een paar keer mee tussen de plankjes door gaan.
Ja ik kwam er al achter dat de Rupes precies met z'n neusje tussen de plankjes door kon, niet overal perfect, maar al gauw beter dan een hoop handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Ja ik kwam er al achter dat de Rupes precies met z'n neusje tussen de plankjes door kon, niet overal perfect, maar al gauw beter dan een hoop handwerk.
Ja dat is fijn. Mijn rs300 heeft ook een optie voor een "lamellenopzetstuk" oid.

Succes met schuren d:)b

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 18:15
ed-oorklep schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:
Ik ga binnenkort het (platte) dak van de bijkeuken van buitenaf isoleren.
Dit betekent dat de nieuwe (EPDM) dakbedekking hoger komt dan de huidige.
Ik ben van plan om de huidige bitumen te laten liggen als dampscherm.

Nu zit er en loodslab bij de aansluiting naar de huidige dakbedekking maar deze komt dadelijk uiteraard te laag uit. Ik weet nu niet zo goed wat ik hiermee moet, uiteraard moet er een nieuwe aansluiting op de buitenmuur komen om zoveel mogelijk vocht buiten te houden.

Ik heb nu het idee om de oude loodslab te laten zitten en de isolatie hier netjes tegen de muur overheen te leggen en een nieuwe aansluiting te maken alleen in de buitenmuur. Kan dat zo, of zitten hier risico's aan die ik niet zie?
De horizontale loodslabbe hoort eigenlijk schuin omhoog in de spouw tegen het binnenblad aan gemonteerd te worden, maar dat zal met de nieuwe niet meer lukken ws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:40
Nog een vraagje over een klemmende buitendeur. Hoe krijg ik dit ooit weer recht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou-Jp24Mh3SBggjFaqGvgAOhECo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUOMYDUsoTDNgh5hJyHempJA.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant hangt naar links
Onderkant naar rechts

Precies met het gewicht van de deur mee, maar deze scharnieren kan ik niet stellen.

We zijn nu alles aan het schuren, maar dit is een issue waar ik al jaren tegenaan loop 😏

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 07-10-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45
@Tweak_ers Scharnieren boven loshalen en iets verder uitbeitelen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tweak_ers schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:53:
Nog een vraagje over een klemmende buitendeur. Hoe krijg ik dit ooit weer recht?

[Afbeelding]

Onderkant naar rechts

Precies met het gewicht van de deur mee, maar deze scharnieren kan ik niet stellen.

We zijn nu alles aan het schuren, maar dit is een issue waar ik al jaren tegenaan loop 😏
Het zou kunnen zijn dat de scharnieren gewoon versleten zijn.
Wat je kan doen is ze stellen, je laat bijvoorbeeld de onderste zitten, de bovenste 2 haal je de pen er uit. Onder de deur een luchtbalgje (bij de action te koop bijvoorbeeld). En dan pompen tot de deur weer recht zit. Dan buig je de bovenste scharnieren met een baco of waterpomptang weer in lijn zodat de pen er weer in kan.
Zo werkt het iig met normale scharnieren, weet niet of het met scharnieren met kogellager ook zo werkt.

Eigenlijk zoals hier;

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Sagging front door hitting top of frame

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 07-10-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wat ook kan is waar je wat meer ruimte nodig hebt een dun plaatje tussen het scharnier dat ruimer moet en deur dichtduwen. Maakt m ook ruimer (quick and dirty)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[Afbeelding]

Onderkant naar rechts

Ik heb dat ooit eens opgelost door stelplaatjes te bestellen van het merk van de scharnieren, ik had er een hoop van besteld en heb toen alle deuren netjes recht kunnen stellen.
Voor de bovenste scharnieren werkt dat niet, maar daar zijn al andere oplossingen voor voorbij gekomen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 22:09

JT

VETAK y0

pman63 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Kijkende naar de lengte van je draadeinden verwacht ik niet dat je die helemaal nodig hebt, hoe groot is het verschil op de lengte die je wel nodig hebt? Bijbuigen met zoals eerder al voorgesteld een lange stevige metalen pijp zou ook mijn idee geweest zijn.
Vandaag geprobeerd, heb wat kracht gezet maar ik ben bang dat ik het afbreek. Daarnaast is het wel iets naar binnen gebogen, maar niet het stukje bij de muur, de buiging begint later. Zou het helpen als ik er moeren op draai behalve de eerste halve centimeter en dan de buis erover? Ik heb helaas geen buis waar een 10mm schroefdraad precies in past en bij de Gamma hebben ze dat ook niet...

Ik ben er daarnaast achter gekomen dat de schroefdraden nu 1,5mm teveel uit elkaar staan...ik denk dat ik na het naar binnen buigen aan de buitenkanten van de schroefdraden aan beide kanten een millimeter weg ga vijlen ofzo. Ik kan mij niet voorstellen dat het voor de sterkte uitmaakt en dan past het als het goed is wel.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 07-10-2023 23:51 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

AMARONE schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:00:
Ik ben even benieuwd naar jullie blik op de volgende situatie. Volgende maand gaan ze bij ons de kozijnen vervangen, nu is er bij de badkamer het bad in het verleden voor het raam geplaatst. Hierop hebben ze buiten een dichte plaat gedaan en binnen een vensterbank halverwege.

Mijn vrees is nu dat ze een plaat op het kozijn hebben geschroefd en daarna zijn gaan tegelen. Wat denken jullie, gewoon mijn verlies nemen 3n achteraf straks de badkraan en tegelwerk maar herstellen (als er genoeg ruimte is bij het nieuwe kozijn)?

[Afbeelding]
Je bent bang dat bij het vervangen van het kozijn op de foto er schade ontstaat aan het tegelwerk? Ik snap je post niet helemaal. Je hebt het over een plaat aan de buitenzijde, hoe is die relevant voor de betegeling binnen? En waar moet die plaat aan de binnenzijde met betegeling zitten?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 21:27
AMARONE schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:00:

[Afbeelding]
Het is dus een kozijn van grond naar plafond ofzo? Je hebt te weinig informatie gegeven.

Ik neem maar aan dat het een raam is dat vanaf de vloer omhoog staat, en dat de onderkant daarvan dus buiten afgedekt is en er binnen tegels voor zitten.

Dan zou ik ook verwachtten dat ze die aan het kozijn gezet hebben. Die staat immers stevig, is van hout, en was al aanwezig. Zelf had ik het er met het oog op een vervanging ooit voorlangs gezet maar als je alleen in opdracht werkt en het niet jouw huis is dan is dit goedkoper.

Dan zou je inderdaad mogen verwachtten dat dat zo is. Als je het kozijn toch gaan vervangen, haal dan de plaat buiten weg en kijk gewoon hoe het zit. Mocht het aan het kozijn zitten dan kan je nog een nieuw frame plaatsen (paar balkjes) en dan de plaat loszagen van het kozijn. Best goede kans dat alles heel blijft of er enkel wat voegjes los gaan.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• 1nsane
_ferry_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Stuk of 12 groepen ofzo?
Ja het voordeel van dit systeem is ook gelijk het nadeel, ergens terug heb ik het legplan gedeeld, 12 groepen en dus 24 pijpjes. Diameter is 10mm en 10cm hoh. Het is op de bovenverdieping droogbouw. De opbouwhoogte is slechts enkele centimeters maar het is dus wel gefrunnik.

Daarover gesproken, morgen komen vrienden helpen met laminaat leggen dus moest dit af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlIYQVJSv-Fv3z1A18E5gyUcqwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTYiu7CbbZo2oWdsEOSsTYoL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x487q22t4bGQRS9I0P9WIcVMZac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hkwuMn4yPsy7zLmeFzrZxQq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57R_YDohmLbkg8Gqa2BbYXiqijc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v5OZyG8CzvxbFgVKcrg2BjW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP0C_mZ0iMzCS3yx0_yhlHoI6Bc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUEIVZtqW8WFqGFq6xC5JrzL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFqjKic7Ykgrb_8E3-0g_Qe3PQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gov01H9cDsNZvjqbRdDsympe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3Z4PdyIr34Tnv8vHpM4Oh06PaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ID2jQf1n5AJPGD87e4yHtc5I.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0vlETGYeTfB35Zpxu672tvfvLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uvbGdH6mCzpfIxubmHSUo9n.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor wie zich afvraagt wat die halve bureaustoel daar doet, ik had geen haspel voor die 500 meter rol buis, dan maar een bureaustoel tweaken :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYT3AQnBiMTViCbI1OTxZUCfbyM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ds3QIfhaLc1jCYQ9jCAvUIzN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un-VjlyVzLtEi6WZHqH9L9A1Phs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOymOrk394fc8W560sBLQwcr.jpg?f=fotoalbum_tile

Werkte perfect en door de zitting van de stoel beschadigde er ook niks aan aluprofielen en buis :)

[ Voor 13% gewijzigd door 1nsane op 08-10-2023 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 01:31:
[...]

Ja het voordeel van dit systeem is ook gelijk het nadeel, ergens terug heb ik het legplan gedeeld, 12 geoepen en dus 24 pijpjes. Diameter is 10mm en 10cm hoh. Het is op de bovenverdieping droogbouw. De opbouwhoogte is slechts enkele centimeters maar het is dus wel gefrunnik.

Daarover gesproken, morgen komen vrienden helpen met laminaat leggen dus moest dit af:

[Afbeelding]
Wat is de RC-waarde van ducttape eigenlijk? :P
Lekker bezig!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
True schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 01:34:
[...]

Wat is de RC-waarde van ducttape eigenlijk? :P
Lekker bezig!
De algehele waarde is het op z’n plek houden van de buizen :p

Het is relatief goed te verwerken hoor maar die pijpjes zijn wel erg stug, da’s vooral kudt als de rol bijna op is (en je dus een half uur staat te stoeien om het zonder te knikken uit de knoop te halen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c_fxmz0toLZluaaC0-KCR3pM3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gn55bF78WjxzY9joRmImyvxg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Blijkbaar is er knetterharde baksteen die boortjes als lunch eet. Steenboortje 1 was al snel blauw van de hitte. Steenboor 2 (SDS) is de kop van afgebroken / afgefikt :D

Boortje 1 heeft het uiteindelijk gered :P De Parkside accuklopboormachine ook (geen WCD in de buurt).

Als ik ze mee had gehad dan had ik de tegelboortjes geprobeerd :P

Iemand een idee wat dat voor steen kan zijn geweest? Felrood, erg glad, superhard, hol van binnen, bouwjaar ca 2008.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Rukapul Had je viersnijders of de oude vertrouwde steenboortjes? Mijn ervaringen met de viersnijders is dat ze een stuk makkelijker door steen en beton gaan dan de ouderwetse tweesnijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
@1nsane Die bureaustoel :o _/-\o_

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 08:33

Pizzalucht

Snotneus.

@1nsane heb je eigenlijk deuren moeten inkorten of iets aan drempels moeten doen? Vind het systeem ook wel interessant voor op de bovenverdieping, maar denk wel dat het de vloer misschien iets te dik maakt.

Sluit je die onderverdeler gewoon aan op een oude radiatorbuis of heb je daar iets nieuws voor geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
JT schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Vandaag geprobeerd, heb wat kracht gezet maar ik ben bang dat ik het afbreek. Daarnaast is het wel iets naar binnen gebogen, maar niet het stukje bij de muur, de buiging begint later. Zou het helpen als ik er moeren op draai behalve de eerste halve centimeter en dan de buis erover? Ik heb helaas geen buis waar een 10mm schroefdraad precies in past en bij de Gamma hebben ze dat ook niet...

Ik ben er daarnaast achter gekomen dat de schroefdraden nu 1,5mm teveel uit elkaar staan...ik denk dat ik na het naar binnen buigen aan de buitenkanten van de schroefdraden aan beide kanten een millimeter weg ga vijlen ofzo. Ik kan mij niet voorstellen dat het voor de sterkte uitmaakt en dan past het als het goed is wel.
Ik zou eerder de bevestigingsgaten van het zonnescherm uitvijlen. Met het afvijlen van schroefdraad heb je een kans dat je de door beschadigingen aan de draad de moeren er niet meer op krijgt. Ook gaat de maximale trekkracht behoorlijk omlaag (in dit geval de kracht die het zonnescherm tegen de muur drukt) doordat je de moeren minder vast kan aandraaien.

Heb je een foto van de muurplaat van het zonnescherm? Over het algemeen geldt dat de bevestigingsgaten in een zonnescherm er qua sterkte niet op achteruit gaan aangezien deze alleen in compressie worden belast (door de moer). Een carrosseriering zorgt voor meer spreiding van deze kracht. Scheurvorming in het aluminium is in deze situatie niet heel waarschijnlijk aangezien er simpelweg geen cyclische belasting werkt in de radiale richting van de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:23:
Blijkbaar is er knetterharde baksteen die boortjes als lunch eet. Steenboortje 1 was al snel blauw van de hitte. Steenboor 2 (SDS) is de kop van afgebroken / afgefikt :D

Boortje 1 heeft het uiteindelijk gered :P De Parkside accuklopboormachine ook (geen WCD in de buurt).

Als ik ze mee had gehad dan had ik de tegelvloer geprobeerd :P

Iemand een idee wat dat voor steen kan zijn geweest? Felrood, erg glad, superhard, hol van binnen, bouwjaar ca 2008.
Zat je toevallig in het trasraam? hoewel het tegenwoordig vaak alleen een verschil is in kleur zijn de stenen daar van oudsher harder gebakken. maar kan ook goed kunststeen (betonsteen) zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pizzalucht schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:23:
@1nsane heb je eigenlijk deuren moeten inkorten of iets aan drempels moeten doen? Vind het systeem ook wel interessant voor op de bovenverdieping, maar denk wel dat het de vloer misschien iets te dik maakt.

Sluit je die onderverdeler gewoon aan op een oude radiatorbuis of heb je daar iets nieuws voor geplaatst?
Ik heb de deuren beneden hooguit een cm in moeten korten. Boven denk ik ook zoiets.

Ik heb alle verwarmingsleidingen vervangen door Henco, ik heb namelijk een hybride warmtepomp en die kan koelen maar dat is geen goed idee met stalen leidingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 01:31:
Voor wie zich afvraagt wat die halve bureaustoel daar doet, ik had geen haspel voor die 500 meter rol buis, dan maar een bureaustoel tweaken :p

[Afbeelding][Afbeelding]

Werkte perfect en door de zitting van de stoel beschadigde er ook niks aan aluprofielen en buis :)
_O-
TorxWorx schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Ik zou eerder de bevestigingsgaten van het zonnescherm uitvijlen. Met het afvijlen van schroefdraad heb je een kans dat je de door beschadigingen aan de draad de moeren er niet meer op krijgt. Ook gaat de maximale trekkracht behoorlijk omlaag (in dit geval de kracht die het zonnescherm tegen de muur drukt) doordat je de moeren minder vast kan aandraaien.

Heb je een foto van de muurplaat van het zonnescherm? Over het algemeen geldt dat de bevestigingsgaten in een zonnescherm er qua sterkte niet op achteruit gaan aangezien deze alleen in compressie worden belast (door de moer). Een carrosseriering zorgt voor meer spreiding van deze kracht. Scheurvorming in het aluminium is in deze situatie niet heel waarschijnlijk aangezien er simpelweg geen cyclische belasting werkt in de radiale richting van de gaten.
Ik was voornemens om sowieso eerst alleen daar het schroefdraad iets af te vijlen waar de beugels overheen vallen dus daar heeft het geen invloed op de maximale trekkracht. Er komt een ondersteuningsbeugel eerst op van 8mm dik (laten maken om de kracht op de muur te verdelen) en daarna de ophangbeugel dus de eerste 2 centimeter (moet het nog even precies opmeten) van het schroefdraad wordt al niet gebruikt voor trekken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op basis van wat jij zegt zal ik nog eens kijken of ik toch niet iets uit de beugel moet wegslijpen als ik er nog niet kom met die eerste 2 centimeter.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
JT schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:30:

Ik was voornemens om sowieso eerst alleen daar het schroefdraad iets af te vijlen waar de beugels overheen vallen dus daar heeft het geen invloed op de maximale trekkracht. Er komt een ondersteuningsbeugel eerst op van 8mm dik (laten maken om de kracht op de muur te verdelen) en daarna de ophangbeugel dus de eerste 2 centimeter (moet het nog even precies opmeten) van het schroefdraad wordt al niet gebruikt voor trekken.

***members only***

Op basis van wat jij zegt zal ik nog eens kijken of ik toch niet iets uit de beugel moet wegslijpen als ik er nog niet kom met die eerste 2 centimeter.
Als ik deze constructie zo zie kun je prima 2mm wegvijlen uit de beugels. Gezien de belastingsrichting doet het materiaal een de zijkanten van de sleuven niet zoveel. Daarbij wordt de afschuifkracht langs de muur ook niet opgevangen door de zijkanten van de sleuven maar door frictie tussen de beugel en de muurplaten. Met het afvijlen van de draadeinden zal het ook wel goed gaan. Het afvijlen van draadeind strak langs een muur lijkt mij dan weer een iets minder leuk klusje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

TorxWorx schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Als ik deze constructie zo zie kun je prima 2mm wegvijlen uit de beugels. Gezien de belastingsrichting doet het materiaal een de zijkanten van de sleuven niet zoveel. Daarbij wordt de afschuifkracht langs de muur ook niet opgevangen door de zijkanten van de sleuven maar door frictie tussen de beugel en de muurplaten. Met het afvijlen van de draadeinden zal het ook wel goed gaan. Het afvijlen van draadeind strak langs een muur lijkt mij dan weer een iets minder leuk klusje :)
Dank voor je input. Straks eens kijken hoe ver ik kom, nog even de lak van de extra beugel verwijderen waar de drager contact maakt, beetje opruwen voor meer frictie en dan komt het vast goed. Ik bedenk me net dat ik nog een dremel heb met wat accessoires, eens zien of ik daar makkelijk wat schroefdraad mee weg haal.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 08-10-2023 12:04 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 1nsane
JT schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

_O-

[...]

***members only***

toon volledige bericht

Bekijk op YouTube
8 oktober 2023

Zo soepel is een normale haspel niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

[Video: 8 oktober 2023]

Ik vind het een mooie en creatieve oplossing :D Hou ik van!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:08
1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

[Video: 8 oktober 2023]

Opgeslagen!
Wij gaan in januari ook een WARP VVW leggen dus dit gaat zeker van pas komen!

Wij zijn er alleen nog niet uit of we voor het nat of droogbouw systeem gaaan.
Het komt op een houten ondervloer, welke wel stabiel is, dus we kunnen voor het natbouw systeem gaan. Alleen gaat het 9 dagen opstook protocol voor ons wat krap worden ivm plaatsen van de plak pvc vloer.
De loodgieter heeft helaas niet eerder tijd om het aan te komen sluiten.

Ik begrijp dat jij er een laminaat vloer op gaat leggen? Dat kan volgens mij direct op die alu strips toch?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:59
Ik heb een lade uit een kast gehaald om te verstevigen maar het heeft zo'n (goedkoop) geleiderail systeem met stalen balletjes

Er zit een rails in de la, een in de kast en per zijde heb ik dus een los stukje staal waar de stalen balletjes in horen die tussen de twee rails moeten rollen.

Hoe krijg ik dit weer terug gemonteerd? |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u61JlwrAQi7AneIqTuXXY5GNKtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bX3u9WGqMdyrlNCxwgpLUhr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jr4QZ4k56U5VfPClkStKk07INdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIEPgIhoAUtM3diS5IFhFraX.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56

[Afbeelding]

Onderkant naar rechts

Bij de bovenste 2 scharnieren de pen er uit tikken en met een tang de knopen van het deel van het scharnier wat op het kozijn zit iets ombuigen naar in dit geval rechts, hierna tik je de pen er weer in en je deur hangt weer recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Flix20 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Opgeslagen!

Het komt op een houten ondervloer, welke wel stabiel is, dus we kunnen voor het natbouw systeem gaan. Alleen gaat het 9 dagen opstook protocol voor ons wat krap worden ivm plaatsen van de plak pvc vloer.

Ik begrijp dat jij er een laminaat vloer op gaat leggen? Dat kan volgens mij direct op die alu strips toch?
Beneden heb ik natbouw maar daar lag op de houten ondervloer al een zandcement deel en tegels. Boven is dat lastiger dus boven voor droogbouw gegaan.

Je kunt volgens mij inderdaad zo op die aluprofielen het laminaat leggen maar ik heb wel heatfoil erop gelegd. Dat heeft een licht egaliserende werking ook en dat is wel fijn in een jaren 30 woning en die leidingen liggen ook niet allemaal exact even diep in de bijgebrande sporen. Daarnaast beschermt het de buisjes ook en werkt het dempend. Het wordt in elk geval wel aangeraden.

Op natbouw kan je mijn inziens beter PVC plakken, op droogbouw zou ik dat niet doen tenzij klik maar een natbouwsysteem is natuurlijk wel egaler uiteindelijk.

In de ideale situatie (strak egale vloer, geen complexiteit in het legplan) is droogbouw prima maar juist dan zou ik voor natbouw gaan. Droogbouw is een prima optie maar met name als je lastig de vloer egaal en dicht kunt krijgen want met name dat laatste is belangrijk natuurlijk met egaline.

Droogbouw is vooral als het snel moet (je dus veel zou moeten doen om nat mogelijk te maken).

Qua zelf aanleggen, natbouw beneden heb ik laten doen. Qua droogbouw, als je het zelf gaat doen, bestudeer goed het legplan. Warp heeft prima instructie video’s maar wel gebaseerd op 1 vierkante kamer in een ideale situatie.

Je komt doorgaans niet onder het bijbranden van sporen uit, dat doe je met een soldeerbout met zo’n spiraal (die je kunt meebestellen of zelf halen, niet bij Gamma zoals je in mn video zag). Dat is best een frutwerkje. Het is al snel te ondiep of juist tot de laag onder de eps platen, in zo’n instructievideo ziet het er altijd gelikt uit maar in de praktijk is het wel een uitdaging.

In de meeste situaties, heb je altijd wel lastige hoekjes en dingen.

Als het, zonder heel veel extra kosten kan, zou ik voor natbouw gaan. Je hebt dan wel iets meer opbouwhoogte. Zo niet, is droogbouw een prima alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rxrYmw_-c7Iri5P8zAbAhJIums=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2z56lzuTc4XNm2CgOfyK3WA.jpg?f=fotoalbum_large

Met name hier zie je dat de egaliserende werking wenselijk is.

Edit:

PlakPVC op een droogbouwsysteem zou ik écht niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door 1nsane op 08-10-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik wil mijn douchebak gaan vervangen. Ik moet met een hoge douchebak werken, ivm afvoer die in de muur wegloopt. Nu heb ik een hoge douchebak gevonden, die er ook nog eens netjes uit ziet. Linkje.

Probleempje is alleen dat de afvoer (40mm), en ook aanvoer van water, alsmede de leidingen naar boven, net iets boven de vloer uitkomen. Als ik de douchebak plaats moet ik dus aan een zijkant (tegen duur muur) en een kopse kant (ook tegen de muur) een soort 'muizenholletjes'/halve maantjes moeten uitzagen/boren. Nu is die bak van acryl en zou dat moeten gaan zo lees ik. Iemand hier ervaring mee?

Vraag/zorgpunt #2: de uitsparingen zullen de integriteit van de douchebak niet ten goede komen ben ik bang. Maar, nu staat deze douchebak op 6 pootjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc9-dFqYrqpwH8daYbDgIz_luOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWlXw0EMxYnpwz0H7J1hJtxq.png?f=fotoalbum_large
Kan ik daarmee met een gerust hart die stukjes uitzagen?

Sowieso zou ik aan de muurkant nog een extra lat o.i.d. moeten gaan plaatsen, als steun nodig is. De handleiding vind ik niet heel duidelijk, want hoe ga je met stelpoten werken en óók nog de douchebak rondom laten steunen.

-edit- Zie dat in de handleiding staat dat de randen van de bak 2-5mm van grond mogen blijven. Dus hij steunt er sowieso niet op.

Kan eventueel een alternatieve douchebak die alleen op poten staat met een soort plint eromheen kopen, maar die is wel een stuk minder mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 08-10-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 23:22
@Flix20 Wat ook nog een optie is voor vvw op een houten vloer: Fermacell platen. Deze helpen ook voor geluidsisolatie, omdat het een zwevende vloer op vilt is met een flinke massa. Als je de dikste variant legt, kun je hier vervolgens vvw in laten frezen. Ik heb er klik pvc op gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 14:04
Die Fermacell platen bestaan ook in een variant waar al sleuven voor vvw zijn uitgefreesd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jannibal23 op 08-10-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Opgeslagen!

Hoe kom je op 9 dagen? Of ga je warmer dan 40 graden stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Opgeslagen!

Na het leggen van het plak pvc moet je wederom opnieuw het opstart protocol volgen. Wellicht kan je de twee combineren en hoef je het maar eenmaal te doen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 20:44

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Na het leggen van het plak pvc moet je wederom opnieuw het opstart protocol volgen. Wellicht kan je de twee combineren en hoef je het maar eenmaal te doen.
Kun je eens toelichten wat je moet doen na het leggen van het plak PVC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 14:17

dragonhaertt

@_'.'

1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Beneden heb ik natbouw maar daar lag op de houten ondervloer al een zandcement deel en tegels. Boven is dat lastiger dus boven voor droogbouw gegaan.

Je kunt volgens mij inderdaad zo op die aluprofielen het laminaat leggen maar ik heb wel heatfoil erop gelegd. Dat heeft een licht egaliserende werking ook en dat is wel fijn in een jaren 30 woning en die leidingen liggen ook niet allemaal exact even diep in de bijgebrande sporen. Daarnaast beschermt het de buisjes ook en werkt het dempend. Het wordt in elk geval wel aangeraden.

Op natbouw kan je mijn inziens beter PVC plakken, op droogbouw zou ik dat niet doen tenzij klik maar een natbouwsysteem is natuurlijk wel egaler uiteindelijk.

In de ideale situatie (strak egale vloer, geen complexiteit in het legplan) is droogbouw prima maar juist dan zou ik voor natbouw gaan. Droogbouw is een prima optie maar met name als je lastig de vloer egaal en dicht kunt krijgen want met name dat laatste is belangrijk natuurlijk met egaline.

Droogbouw is vooral als het snel moet (je dus veel zou moeten doen om nat mogelijk te maken).

Qua zelf aanleggen, natbouw beneden heb ik laten doen. Qua droogbouw, als je het zelf gaat doen, bestudeer goed het legplan. Warp heeft prima instructie video’s maar wel gebaseerd op 1 vierkante kamer in een ideale situatie.

Je komt doorgaans niet onder het bijbranden van sporen uit, dat doe je met een soldeerbout met zo’n spiraal (die je kunt meebestellen of zelf halen, niet bij Gamma zoals je in mn video zag). Dat is best een frutwerkje. Het is al snel te ondiep of juist tot de laag onder de eps platen, in zo’n instructievideo ziet het er altijd gelikt uit maar in de praktijk is het wel een uitdaging.

Als het, zonder heel veel extra kosten kan, zou ik voor natbouw gaan. Je hebt dan wel iets meer opbouwhoogte. Zo niet, is droogbouw een prima alternatief.

[Afbeelding]

Edit:

toon volledige bericht
Misschien een gekke vraag, maar dat ziet er uit als een flink project.
Waarom heb je besloten om niet meteen de plinten van de muur te trekken en de vloer met nieuwe plinten af te werken?
Beetje jammer om nu plakplinten naast gewone plinten te monteren. :X

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

[Afbeelding]

Edit:

toon volledige bericht
Ja mijn sterke voorkeur heeft ook zeker het natbouw systeem.
We zitten alleen even met een tijd technische uitdaging om de agenda van de loodgieter die de boel moet komen aansluiten, de vloerlegger en de rest van de verbouwing.
Roekeloos schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:53:
@Flix20 Wat ook nog een optie is voor vvw op een houten vloer: Fermacell platen. Deze helpen ook voor geluidsisolatie, omdat het een zwevende vloer op vilt is met een flinke massa. Als je de dikste variant legt, kun je hier vervolgens vvw in laten frezen. Ik heb er klik pvc op gelegd.
Zoals ik al aangaf gaan we voor een verlijmde pvc vloer. Derhalve is een zwevende ondervloer absoluut niet wenselijk.
nokiaan958GB schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Hoe kom je op 9 dagen? Of ga je warmer dan 40 graden stoken?
Rechtsstreeks van de leverancier van betreffend VVW systeem
LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Waarom zou dat zijn?
Bij het WARP systeem krijg je direct de egaline meegeleverd waardoor na het leggen van de vloer, deze direct geëgaliseerd is en daarop kan je direct je PVC plakken. Een product dat niet krimpt of uitzet dus niet beïnvloed wordt door de temperatuurverschillen en derhalve ook niet hoeft te 'zetten'.
Daarnaast staat in de instructies van de vloer dat de VVW nooit hoger dan 27 graden mag worden.
Als we dan dus nogmaals een opstookprotocol zouden doen, zullen we onze vloer mogelijk vernielen.

Gelieve dus een beetje oppassen met het geven van goedbedoelde, maar foutieve informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
*snip* dat mag wel wat vriendelijker

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 09-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RoelRoel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-04 12:38
Ik snap dat je sommige keuzes wat minder vind maar ik vind het erg misselijk om zo ter reageren met een kotsende smilie terwijl iemand keihard aan het werk is waarschijnlijk nog naast een baan. Ik zou er vet chagrijnig van worden als ik de moeite doe om alles zo mooi te delen en ik dan op zulke manier kritiek zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

1nsane schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb de deuren beneden hooguit een cm in moeten korten. Boven denk ik ook zoiets.

Ik heb alle verwarmingsleidingen vervangen door Henco, ik heb namelijk een hybride warmtepomp en die kan koelen maar dat is geen goed idee met stalen leidingen ;)
Dat valt mee inderdaad, thanks! Denk dat we uiteindelijk ook wel aan de warmtepomp gaan dus zal dat alvast meenemen, daarbij zitten de stalen leidingen lelijk in het zicht dus dan kan ik dat gelijk fixen. Binnenkort maar eens een offerte aanvragen.

Ik zag wel dat je maximaal 7m2 per groep kan doen, dat lijkt me nogal karig, een slaapkamer is al snel groter, hoe heb jij dat opgelost? Gewoon meerdere groepen in 1 kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Flix20 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:11:
Rechtsstreeks van de leverancier van betreffend VVW systeem

[...]

Waarom zou dat zijn?
Bij het WARP systeem krijg je direct de egaline meegeleverd waardoor na het leggen van de vloer, deze direct geëgaliseerd is en daarop kan je direct je PVC plakken. Een product dat niet krimpt of uitzet dus niet beïnvloed wordt door de temperatuurverschillen en derhalve ook niet hoeft te 'zetten'.
Daarnaast staat in de instructies van de vloer dat de VVW nooit hoger dan 27 graden mag worden.
Als we dan dus nogmaals een opstookprotocol zouden doen, zullen we onze vloer mogelijk vernielen.
Gelieve dus een beetje oppassen met het geven van goedbedoelde, maar foutieve informatie.
Gaaf man. Dit is het advies van mijn vloerenlegger toen ik het zelf liet plakken.
Opstartprotocol is niets anders dan kamertemperatuur tot ingestelde maximale temperatuur draaien met 1 graden celsius verhoging per 24 uur. Als 27 graden je max is, dan zit je er dus al snel. Daar sloop je je systeem niet mee, maar geef je het PVC wel de tijd zelf om uit te zetten.

De tweede keer opstartprotocol is dus voor de PVC vloer en niet voor je systeem er onder. Je hebt het zelf al over een 9 dagen opstart protocol.

Wat denk je waarom ik "wellicht" typ. ;)
Rzaan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Kun je eens toelichten wat je moet doen na het leggen van het plak PVC?
Mijn vloerenlegger gaf aan dat je naast opstart protocol voor de betonvloer(Wat ik al gedaan had) je er ook nog een moest doen voor de PVC vloer planken na het leggen en als je de eerste dus al gedaan hebt, zodat deze rustig kan vormen.

Hier nog een random linkje met uitleg natbouw vs droogbouw opstartprotocol:
https://www.parketloods.n...col-voor-pvc-vloeren.html

Het gaat dus om het opwarmen van je PVC vloer zelf. Daar geven ze al aan dat de temperatuur aan het oppervlakte niet hoger mag zijn dan 28 graden celsius. Voor zowel natbouw als droogbouw. Ik gok dat dit dezelfde 27 graden is die @Flix20 aangeeft. Daarmee kan je nog steeds prima 40 graden water door je buizen pompen -zolang de temperatuur van de toplaag maar niet hoger dan 27/28 graden wordt-.

Dus nogmaals.. wellicht kan je die twee opstart protocollen combineren als vochtgehalte in de vloer niet een probleem gaat vormen.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Pizzalucht schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Dat valt mee inderdaad, thanks! Denk dat we uiteindelijk ook wel aan de warmtepomp gaan dus zal dat alvast meenemen, daarbij zitten de stalen leidingen lelijk in het zicht dus dan kan ik dat gelijk fixen. Binnenkort maar eens een offerte aanvragen.

Ik zag wel dat je maximaal 7m2 per groep kan doen, dat lijkt me nogal karig, een slaapkamer is al snel groter, hoe heb jij dat opgelost? Gewoon meerdere groepen in 1 kamer?
Met WARP kan je tot 100m op een groep doen. Maar als je met een (hybride) WP gaat werken, dan korten ze de groepen in.
Hier een stuk tekst uit een offerte;
Hybride warmtepomp
I.v.m. de warmtepomp hebben wij korte groepen (40-50mtr) aangehouden. Dit verhoogt het rendement (C.O.P.) van de warmtepomp bij zowel
verwarmen als koelen. Wij adviseren met de warmtepompleverancier/loodgieter te overleggen of een pompunit nodig is. Deze is nu wel
opgenomen in de offerte."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:45
t14wo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

*snip* dat mag wel wat vriendelijker
Heel simpel: @1nsane heeft een deadline waarbinnen het huis bewoonbaar moet zijn. Zoiets als plinten eraf halen en netjes terugzetten, en tientallen andere dingetjes "om het perfect te doen", tikken aan, en ben je net als ik 3 jaar bezig. Niet iedereen heeft die luxe, dus maak je er binnen de beschikbare tijd wat moois van.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 09-10-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Flix20 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Met WARP kan je tot 100m op een groep doen. Maar als je met een (hybride) WP gaat werken, dan korten ze de groepen in.
Hier een stuk tekst uit een offerte;

[...]
Ze liggen 10cm uit elkaar dus dan is 40-50 meter heel weinig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Normaal werk je dan met 4, 5, 6, 7 groepen die naar een verdeler gaan en vanuit de verdeler krijg je een bij voorkeur 26 tot 32mm dikke buis naar je warmtepomp.

Vroeger werd 100 meter gedaan. Tegenwoordig zit je eerder aan de 50~70 meter maximaal. Dat geeft minder pompweerstand, hogere doorstroomsnelheid(dat wil je ivm. lage aanvoertemperatuur) en betere efficientie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Pizzalucht schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Ze liggen 10cm uit elkaar dus dan is 40-50 meter heel weinig toch?
WARP werkt met dunnere buizen dan gangbare vloerverwarming(12mm of zelfs 10mm vs 16mm). Daardoor heb je extra veel weerstand in je buis. Vergelijk het met blazen door een rietje of blazen door een gardena slang.

Waar je normaal 70 meter per groep zou doen, doe je bij een dunnere buis liever nog korter. Dan kan het water met minder weerstand door je groep heen.

Liefst wil je grote diameter buizen in je vloer, maar gezien de geringe opbouwhoogte van WARP moet je daarin concessies doen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

WARP werkt met dunnere buizen dan gangbare vloerverwarming(12 vs 16mm). Daardoor heb je extra veel weerstand in je buis.

Waar je normaal 70 meter per groep zou doen, doe je bij een dunnere buis liever nog korter. Dan kan het water met minder weerstand door je groep heen.
Op zich is dat prima, maar dan leg je dus gewoon meerdere groepen in 1 kamer?

Situatie is als volgt:
Slaapkamers: 12,2 m2, 10 m2, 7,3 m2
Stukje overloop: 4m2 (zou je die uberhaupt meenemen? Wel makkelijker ivm hoogte van de vloer).

Volgens mij niks spannends maar met 40-50 meter kom je toch niet eens uit in de 2 grootste slaapkamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Pizzalucht schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Op zich is dat prima, maar dan leg je dus gewoon meerdere groepen in 1 kamer?

Situatie is als volgt:
Slaapkamers: 12,2 m2, 10 m2, 7,3 m2
Stukje overloop: 4m2 (zou je die uberhaupt meenemen? Wel makkelijker ivm hoogte van de vloer).

Volgens mij niks spannends maar met 40-50 meter kom je toch eens uit in de 2 grootste slaapkamers?
Yep. Bijvoorbeeld in mijn huiskamer van ~40m2 liggen 7 groepen(16mm buis).

Ik zou overal vloerverwarming leggen, ook in de gang. Anders ga je dat voelen met de voetjes.

Je mag prima 1 groep over de drempel naar een andere kamer leggen hoor(tenzij je elke kamer op een andere temperatuur wil draaien).
Ontwerpen van het systeem is wel heel specifiek voor jouw situatie en soms een flinke puzzel!

Als je uit kan met op één centraal punt een verdeler te plaatsen met 4 a 5 groepen, dan zou ik dat doen. Alle buizen van alle kamers lopen dan naar dat punt.

Je moet daarbij ook gaan nadenken of je met een pomploze(open) verdeler uit kan of er een nodig hebt met een eigen pomp en mengverdeler. Dat hangt weer vanaf hoe de opstelling verder in je huis is en wat de aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp is.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 11-05 23:22
Flix20 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Zoals ik al aangaf gaan we voor een verlijmde pvc vloer. Derhalve is een zwevende ondervloer absoluut niet wenselijk.
[...]
Volgensmij is het geen enkel probleem om PVC te verlijmen op Fermacell. Het is dan wel een zwevende vloer in de zin dat deze akoestisch ontkoppeld is van de houten vloer en wanden, maar alle platen zijn met elkaar verlijmd dus feitelijk is het één grote gipsvezelplaat over je hele verdieping. Ik heb geen ervaring met droogbouwsystemen, maar ik vermoed dat Fermacell een stabielere ondergrond biedt dan veel van die systemen.

Ik heb de VVW sleuven dicht gezet met egaline. Als je er wat extra op giet en dit opschuurt, heb je m.i. een perfecte ondergrond om PVC te verlijmen.

Ik heb geen aandelen Fermacell en wil je er niet naartoe praten, maar ik denk dat je de optie te snel afserveert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Yep. Bijvoorbeeld in mijn huiskamer van ~40m2 liggen 7 groepen(16mm buis).

Ik zou overal vloerverwarming leggen, ook in de gang. Anders ga je dat voelen met de voetjes.

Je mag prima 1 groep over de drempel naar een andere kamer leggen hoor.
Ontwerpen van het systeem is wel heel specifiek voor jouw situatie en soms een flinke puzzel!

Als je uit kan met op één centraal punt een verdeler te plaatsen met 4 a 5 groepen, dan zou ik dat doen. Alle buizen van alle kamers lopen dan naar dat punt.

Je moet daarbij ook gaan nadenken of je met een pomploze(open) verdeler uit kan of er een nodig hebt met een eigen pomp en mengverdeler. Dat hangt weer vanaf hoe de opstelling verder in je huis is en wat de aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp is.
Volgens mij is het qua plannen niet heel ingewikkeld in deze situatie, er is een inbouwkast waar de verdeler in geplaatst kan worden, in de kast loopt ook de schoorsteen, idee is langs de schoorsteen door de vloer naar beneden voor de hoofdwarmteaanvoer/afvoer, we gaan daar beneden toch een voorzetwand plaatsen waar die dan mooi doorheen kan lopen. Vanuit de inbouwkast kan ik door de muur heen naar de andere slaapkamer om om die op de verdeler aan te sluiten. De laatste slaapkamer + de overloop zullen dan lopen door de kamer grenzend aan de inbouwkast.

Er is ook al vloerverwarming aanwezig op de benedenverdieping (nog geen warmtepomp) in een uitbouw. In de woonkamer komt een schuimbetonvloer met vloerverwarming, dan hebben we alles vloerverwarming en zijn we volgens mij volledig voorbereid op een warmtepomp.

Als ik de sleutel heb zal ik even moeten kijken wat er precies onder de huidige vloerbedekking zit en advies inwinnen/een offerte aanvragen bij WARP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:53:

Mijn vloerenlegger gaf aan dat je naast opstart protocol voor de betonvloer(Wat ik al gedaan had) je er ook nog een moest doen voor de PVC vloer planken na het leggen en als je de eerste dus al gedaan hebt, zodat deze rustig kan vormen.
Helemaal nieuw voor mij.
Ik begrijp niet zo goed waar het voor zou zijn.
Kan me wel voorstellen dat je niet meteen vol gas moet gaan (als dat al zou kunnen), maar anders zie ik niet zo goed in waar het voor zou zijn.
Scheurvorming kent PVC niet, of je moet heel gek gaan doen. De PVC en de lijm bewegen gewoon mee met de opwarming.
Zetten ook nauwelijks uit. Tenminste niet mm's per meter of 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Helemaal nieuw voor mij.
Kan me wel voorstellen dat je niet meteen vol gas moet gaan (als dat al zou kunnen), maar anders zie ik niet zo goed in waar het voor zou zijn.
Scheurvorming kent PVC niet, of je moet heel gek gaan doen. De PVC en de lijm bewegen gewoon mee met de opwarming.
Pvc zet uit en krimpt natuurlijk wel en zit na plaatsen zeer strak op elkaar. Wellicht beweegt het door zijn flexibiliteit nog op zijn plek tijdens de eerste keer verwarmen.

Ik lees het na wat googlen bij meerdere vloer leveranciers. Dus of ze praten elkaar allemaal na, of het is wel echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Rzaan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Helemaal nieuw voor mij.
Inderdaad, hebben wij ook niet gedaan. Gewoon de aanvoer op max 40 graden en dan is er niks aan de hand.

Kan me hooguit indenken dat 't nodig is als de cementdekvloer 'vers' is...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
RoelRoel schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:31:
Ik snap dat je sommige keuzes wat minder vind maar ik vind het erg misselijk om zo ter reageren met een kotsende smilie terwijl iemand keihard aan het werk is waarschijnlijk nog naast een baan. Ik zou er vet chagrijnig van worden als ik de moeite doe om alles zo mooi te delen en ik dan op zulke manier kritiek zou krijgen.
Nou ja. Oke. Schijnbaar vind jij de inzet belangrijker. Ik vind jou wel kinderachtig om te denken dat iemand de kritiek niet aankan. Dat is nogal wat. Want daarmee zeg je dat iemand als te zwak is om te antwoorden. Ik zie dat @1nsane een hardwerkende klusser is die HEEL VEEL zelf doet. Dat is heel gaaf. Maar als je iets online zet, is er kans op kritiek en commentaar. En dat hoort erbij. En dat moet je juist als iets goeds zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
t14wo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Nou ja. Oke. Schijnbaar vind jij de inzet belangrijker. Ik vind jou wel kinderachtig om te denken dat iemand de kritiek niet aankan. Dat is nogal wat. Want daarmee zeg je dat iemand als te zwak is om te antwoorden. Ik zie dat @1nsane een hardwerkende klusser is die HEEL VEEL zelf doet. Dat is heel gaaf. Maar als je iets online zet, is er kans op kritiek en commentaar. En dat hoort erbij. En dat moet je juist als iets goeds zien.
Met onderbouwde kritiek is niets mis.
Ongevraagd zo'n lompe opmerking neerplempen onder de noemer kritiek is niveau dumpert en dat lijkt mij hier niet wenselijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 1nsane
t14wo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Kritiek is goed hoor. Sterker nog, het heeft me doen bewegen tot andere keuzes her en der oa met de elektra.

Die kotssmiley hoeft van mij dan ook weer niet.

Met betrekking tot de plinten, die heb ik er vrijwel overal afgehaald ;) alleen niet in de gang boven en kleine kamer voor waarvan ik besloten heb dat een likje verf afdoende is voor nu en dat een project laat voor later.

Zonder allerlei “sobstories” te delen, de dag na sleutelontvangst ging mn werkgever reorganiseren en moest ik eruit, had redelijk vlot een nieuwe goede baan die wel iets minder betaalt maar dan is na 6 maanden dubbele lasten de pot leeg en moeten er keuzes gemaakt worden in de tijd die ik heb en waar ik de tijd aan spendeer. Ik moet namelijk ook 31okt m’n oude huis uit.

Denk dus af en toe 2x na voor je iets roept, je weet niet wat erachter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

Ja, 4 groepen per grote kamer, 2 per kleine kamer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Update: de boel hangt ondertussen weer :)
  • Nieuwe gaten geboord. Viel nog niet mee om niet uit te lopen op de randen v/d stenen, zelfs met een mal toch licht uitgelopen, maar er zat genoeg marge op de beugel.
  • Chemisch anker + draadeind erin viel achteraf gezien wel mee, maar op het moment zelf toch een beetje stressy omdat ik nog nooit een chemisch anker had gebruikt & het in 1 keer goed moest zijn :P Voorbereid door een hoop wiggen op de beugel te lijmen zodat hij 100% vlak bleef zitten, en een paar minuutjes vastgehouden tot het anker voldoende uitgehard was.
  • Na volledig uitharden de boel snel-snel opgevoegd & vergeten dat er toch een stukje zichtbaar was :+ Shitty voegjob dus, maar ach.
  • De kleine overgebleven holtes aan de bovenste draadeinden achteraf nog wat bijgevuld. Op de bus stond voor 50% de holte vullen, dat was blijkbaar nogal nipt want er is best weinig terug naar buiten gekomen tijdens het indraaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1n0LqJdhnmU11qqLAGtKPwwZ3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6A3q8DNICLz9AdIYL2NaY1JL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBOO-CrFzIwqhNXmX_bNtPvzxz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnnON4vk7JTVV92ULEWXgEIt.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan door naar:
Slonzo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:53:
Volgende vraag dan maar: ik heb een motor van een hek waar een M8 (of M10? ik weet het niet meer uit het hoofd) bevestigingsbout in afgebroken is. Die heb ik willen uitboren, maar mijn 4mm boortje voor de pilot hole is zodanig weggelopen dat ik compleet uit het midden van de bout ben gegaan. Ik krijg het niet gecorrigeerd, de 4mm flext teveel.

Ik wil vermijden dat het nieuwe gat niet meer overeen komt met de beugel; ik wou eigenlijk gewoon de huidige bout uitboren, en dan simpelweg nieuwe draad tappen voor de volgende maat van bout.

Hoe pak ik dit best aan zodat ik niet verder verloop?
Uiteindelijk maakte het weinig uit dat ik wat verlopen was. De originele bouten waren M8, ik heb de gaten in de beugel uitgeboord tot 10mm, de bout in de motor uitgeboord tot 7mm en dan gewoon M8 draad getapt op die plaats... met de oude bout nog deels erin :+ Zit toch muurvast & er komen enkel laterale krachten op, ik gok erop dat het wel gewoon blijft zitten, zoniet kan ik het nog altijd beter oplossen. Dit keer wel alles vastgezet met wat wat kopervet.

Dan de stops van de motor nog even opnieuw afgesteld, et voilà, het hek gaat weer vanzelf open :)
Beugel geeft geen krimp meer dankzij de nieuwe ankers & wat strategisch geplaatste vulplaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veTlfHUbJCn0Cg_8iUiUjjQiZ9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCuKml4QwdEc9pDwoHhGKCB3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
1nsane schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Kritiek is goed hoor. Sterker nog, het heeft me doen bewegen tot andere keuzes her en der oa met de elektra.

Die kotssmiley hoeft van mij dan ook weer niet.

Met betrekking tot de plinten, die heb ik er vrijwel overal afgehaald ;) alleen niet in de gang boven en kleine kamer voor waarvan ik besloten heb dat een likje verf afdoende is voor nu en dat een project laat voor later.

Zonder allerlei “sobstories” te delen, de dag na sleutelontvangst ging mn werkgever reorganiseren en moest ik eruit, had redelijk vlot een nieuwe goede baan die wel iets minder betaalt maar dan is na 6 maanden dubbele lasten de pot leeg en moeten er keuzes gemaakt worden in de tijd die ik heb en waar ik de tijd aan spendeer. Ik moet namelijk ook 31okt m’n oude huis uit.

Denk dus af en toe 2x na voor je iets roept, je weet niet wat erachter zit.
toon volledige bericht
Het is ook geen afkeuring van jouw werk. Je bent enorm goed bezig en het is te prijzen wat een werk je verzet als DIY'er! Ik vind dat echt prachtig. MIjn toon had anders gekund, waarvoor excuses. Je moet als opknapper van een volledige huis keuzes maken en die zijn niet altijd na ieders zin. Wel vind ik dat als je online een soort blog bijhoudt, je een reactie kunt verwachten op de keuzes die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
t14wo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Het is ook geen afkeuring van jouw werk. Je bent enorm goed bezig en het is te prijzen wat een werk je verzet als DIY'er! Ik vind dat echt prachtig. MIjn toon had anders gekund, waarvoor excuses. Je moet als opknapper van een volledige huis keuzes maken en die zijn niet altijd na ieders zin. Wel vind ik dat als je online een soort blog bijhoudt, je een reactie kunt verwachten op de keuzes die je maakt.
Oh zeker en dat laatste ben ik ook blij mee, ik heb op zich de zegen van 2 rechterhanden ipv 2 linker exemplaren maar ik doe echt niet alles goed. Ik doe een hoop voor het eerst dus her en der zullen specialisten zeggen: niet goed!!1!1!!

Ik waardeer de input juist anders zou ik het hier niet neerplempen, het doel daarvan is om anderen te inspireren en ook inhoudelijke feedback te halen.

Als ik ook maar 1 persoon geïnspireerd heb die nu denkt: dit kan ik zelf! Dan is m’n doel al bereikt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:39
1nsane schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Oh zeker en dat laatste ben ik ook blij mee, ik heb op zich de zegen van 2 rechterhanden ipv 2 linker exemplaren maar ik doe echt niet alles goed. Ik doe een hoop voor het eerst dus her en der zullen specialisten zeggen: niet goed!!1!1!!

Ik waardeer de input juist anders zou ik het hier niet neerplempen, het doel daarvan is om anderen te inspireren en ook inhoudelijke feedback te halen.

Als ik ook maar 1 persoon geïnspireerd heb die nu denkt: dit kan ik zelf! Dan is m’n doel al bereikt eigenlijk.
*knip*

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 13-10-2023 11:36 . Reden: Niet constructief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 15:59
Waar kan ik dit het beste mee dichtsmeren? Volgens mij zijn het cellenbetonblokken (of kalksteen?). Vanaf de andere kant heb ik gaten geboord voor een TV beugel maar had niet door dat ik precies op de rand van een blok zat. 8)7

Het liefst smeer ik het ergens mee dicht wat net zo sterk is als de blokken zelf zodat er later evt weer in geboord kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvOS-hSXIt5v4vkbxwUrNnBsyWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opYkuoboRmyqiv6MSyM6PAxE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waar is dit nou weer voor nodig? Wat draagt dit bij? 8)7
Kunnen we niet zonder al dat gedoe doen waar dit topic voor bedoeld is: gewoon naar leuke afbeeldingen kijken? Ter lering ende vermaeck?

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 09-10-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Vinze schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:29:
Waar kan ik dit het beste mee dichtsmeren? Volgens mij zijn het cellenbetonblokken (of kalksteen?). Vanaf de andere kant heb ik gaten geboord voor een TV beugel maar had niet door dat ik precies op de rand van een blok zat. 8)7

Het liefst smeer ik het ergens mee dicht wat net zo sterk is als de blokken zelf zodat er later evt weer in geboord kan worden.

[Afbeelding]
Dit zijn gibo (gips) blokken en smeer je dicht met blokkenlijm.
https://www.gamma.nl/asso...CQncQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vinze schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:29:
Dan heb je geluk, de blokken zijn zo te zien sowieso al niet sterk :+

Ik zou het gewoon dichtplaasteren met om het even wat ik maar heb liggen, je gaat er nadien wsl toch gewoon weer behang over plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 15:59
D.deJong schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Dit zijn gibo (gips) blokken en smeer je dicht met blokkenlijm.
https://www.gamma.nl/asso...CQncQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Thanks! Zal even kijken of ik ergens een kleine(re) verpakking vandaan kan halen.
Slonzo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

Dan heb je geluk, de blokken zijn zo te zien sowieso al niet sterk :+

Ik zou het gewoon dichtplaasteren met om het even wat ik maar heb liggen, je gaat er nadien wsl toch gewoon weer behang over plaatsen?
Haha klopt, al had ik ook beter de klopboormachine kunnen pakken, maar de boorhamer lag dichterbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Volgensmij is het geen enkel probleem om PVC te verlijmen op Fermacell. Het is dan wel een zwevende vloer in de zin dat deze akoestisch ontkoppeld is van de houten vloer en wanden, maar alle platen zijn met elkaar verlijmd dus feitelijk is het één grote gipsvezelplaat over je hele verdieping. Ik heb geen ervaring met droogbouwsystemen, maar ik vermoed dat Fermacell een stabielere ondergrond biedt dan veel van die systemen.

Ik heb de VVW sleuven dicht gezet met egaline. Als je er wat extra op giet en dit opschuurt, heb je m.i. een perfecte ondergrond om PVC te verlijmen.

Ik heb geen aandelen Fermacell en wil je er niet naartoe praten, maar ik denk dat je de optie te snel afserveert.
De keuze is juist voor het warp systeem gemaakt ivm geringe opbouwhoogte a 15mm en gemak van plaatsen.

Daarnaast blijft de voorkeur ook bij het natbouw.
Begin november weet ik zelf meer of de loodgieter eerder kan komen om de boel aan te sluiten.

Wat ik me verder nog wel afvraag; we gaan een deur verplaatsen.
De oude deuropening ga ik dichtzitten met celblokken.
Nu ben ik benieuwd of ik de oude opening nog wel kan gebruiken om daar eerst de vloerverwarming naar de kamer te leiden en n daar bovenop de muur te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Weet iemand trouwens hoe dat zit met klemmen? :?

Tijdens het opruimen van de garage leek ik overal lijm-/snelspan-/...klemmen terug te vinden.
Ik denk: "Wat moet ik eigenlijk met al die klemmen? Ze liggen alleen maar in de weg", het werd hoog tijd dat ik die 'ns netjes aan de muur kon hangen. Dus ik flans snel wat in elkaar met 2 blokjes & een latje, en gooi 2 van die ondingen weg die nooit goed gewerkt hebben.

Resultaat: het ziet er naar uit dat ik eigenlijk veel te weinig klemmen heb? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh7W-tdMnNvnsdw7lL2PVQeT7xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzz6sQRogYINECXU2ONYrP8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik ben benieuwd hoeveel warp kost ten opzichte van fermacell of eps platen. Ze maken flink reclame, dus zal wel een prijskaartje aan zitten. :p

Zo te zien zijn de basis componenten generiek.

Fermacell is 18mm, dus net ietsje dikker. Al zijn er ook hobby klussers die net zulke dunne buis als warp nemen en dan een gelijke opbouw hoogte hebben.

Voordeel van fermacell is dat je wat meer massa hebt voor opwarmen(zeker als egaline is gebruikt) en je opwarming dus wat egaler en wellicht stabieler is door de massa.

Ik zou hier inderdaad ook voor fermacell zijn gegaan op de houten verdiepingsvloer. Massa daarvan dempt ook geluid en egaliseer de vloer mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 09-10-2023 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slonzo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:29:
Weet iemand trouwens hoe dat zit met klemmen? :?

Tijdens het opruimen van de garage leek ik overal lijm-/snelspan-/...klemmen terug te vinden.
Ik denk: "Wat moet ik eigenlijk met al die klemmen? Ze liggen alleen maar in de weg", het werd hoog tijd dat ik die 'ns netjes aan de muur kon hangen. Dus ik flans snel wat in elkaar met 2 blokjes & een latje, en gooi 2 van die ondingen weg die nooit goed gewerkt hebben.

Resultaat: het ziet er naar uit dat ik eigenlijk veel te weinig klemmen heb? :+

[Afbeelding]
iedere keer als je bij ecotools (oid) besteld een lijmklem meebestellen om aan gratis verzenden te komen. :+

twain4me in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb dat met spanningszoekers. Ondertussen heb ik een lade vol schroevendraaiers :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:29:
Ik ben benieuwd hoeveel warp kost ten opzichte van fermacell of eps platen. Ze maken flink reclame, dus zal wel een prijskaartje aan zitten. :p
Eind vorig jaar een offerte voor 95m2 en dat was circa 5300 euro, dus ik had nu de helft verwacht voor mijn aanvraag van 45m2. Maar kwam uit op zo'n 3800 euro (vandaag ontvangen). Dat was dus voor 45m2, 15 mm op bouw, droogbouw, 7 groepen verdeler voor WP.

Ik heb de offerte nog niet in detail bekeken, maar dit gaat hem niet worden voor onze zolder. Mocht het nodig zijn, kan ik daar goedkoper een L/L warmtepomp (aka Airco) ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Met verlijmd fermacell zou ik dat wellicht ook wel aandurven, met speetherm van WARP zou ik het zeker afraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

LED-Maniak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Pvc zet uit en krimpt natuurlijk wel en zit na plaatsen zeer strak op elkaar. Wellicht beweegt het door zijn flexibiliteit nog op zijn plek tijdens de eerste keer verwarmen.

Ik lees het na wat googlen bij meerdere vloer leveranciers. Dus of ze praten elkaar allemaal na, of het is wel echt nodig.
Ik denk het eerste.
Het zal altijd wel iets meebewegen met temperatuur.
Maar het heeft geen zin om het te doen, want wat wil je er mee bereiken?
Het opstookprotocol bij beton is al iets waar iedereen het over heeft, maar waar eigenlijk ook nergens een goede reden voor wordt gegeven. Dat beton goed moet drogen is iets anders. Misschien is dat ook wel de reden bij PVC.
Het zal ook geen kwaad kunnen, dus je kan het net zo goed wel doen, als je denkt dat het beter is.

Las overigens nog een leuke op een site van een vloerenboer: PVC kan niet uitzetten, want het neemt geen water op.
Die was de meeste uren bij natuurkunde afwezig, denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 10-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rzaan schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Ik denk het eerste.
Het zal altijd wel iets meebewegen met temperatuur.
Maar het heeft geen zin om het te doen, want wat wil je er mee bereiken?
Het opstookprotocol bij beton is al iets waar iedereen het over heeft, maar waar eigenlijk ook nergens een goede reden voor wordt gegeven. Dat beton goed moet drogen is iets anders. Misschien is dat ook wel de reden bij PVC.
Het zal ook geen kwaad kunnen, dus je kan het net zo goed wel doen, als je denkt dat het beter is.
Even bij de fabrikant van mijn vloer gekeken(Belakos) en ook die zeggen het.
Vloer leggen bij 18 graden celsius en daarna opstartprotocol gebruiken.

https://www.belakos.nl/nl...ften-belakos-dryback-pvc/
Vloerverwarming: Minstens 72 uur na het plaatsen van de pvc-vloer kan de watertemperatuur in stappen worden opgestart, elke dag maximaal 5ºC erbij, tot 27ºC.
Ze zullen het niet voor niets zeggen.. Ook plak PVC kan krimpen en uitzetten, er zijn genoeg verhalen van mensen die na x aantal dagen kieren hebben tussen de 'planken' door krimp. Helemaal geven ze waarschuwingen voor planken die in de zon op het zuiden liggen.

De CTE(Coeffient thermal expansion) kan ik helaas niet bij Belakos vinden.
Elders zie ik wel getallen van 5e-5 per graad celsius. Dit is een waarde net kleiner dan hard PVC(8e-5).
Bij een 4 meter brede vloer en 15 graden delta krijg je dus 3mm uitzetting/krimp over de hele breedte.

Dus bij eerste keer opstarten gaat er zeker iets bewegen(en daarna ook..). Vraag is hoe erg het is als je de eerste keer volle polle de temperatuur in 2 uur tijd 10 graden verhoogt. Ik kan mij best voorstellen dat je dit proces langzamer wil doen zodat alle planken zich gezamelijk kunnen settelen.

eea. ligt natuurlijk ook een beetje aan het seizoen dat het geplakt is. Dat van mij is in de zomer gelegd, dus die heeft al wat cycles van 18 naar 25 graden celsius en weer terug gehad.

Maar ieder zijn ding uiteraard. Als het goed is gegaan, prima. Langzaam opstarten kost niets, zeker niet als je het nu doet en kan de fabrikant ook niet achteraf klagen als er toch iets fout is gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:54
Ik ben momenteel bezig met het isoleren van mijn berging. Dit wordt namelijk de achteringang met een toilet die ik beide ga voorzien van vloerverwarming. Originele tegelvloer en betonvloer afgelopen zaterdag eruit gehaald. Volgende stap is het uitgraven van het zand. Zat te denken aan de volgende vloer- en muuropbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q1BfMEvFGMnByF2qrdsAkqqzV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V7Oe45qAZ1bUzVN7tcp3t0bK.png?f=user_large

Reden dat ik de isolatie enkel onder de betonvloer doe: rest van woning heeft een kruipruimte, waar ik ook van onderen ga isoleren. Ik wil graag hetzelfde vloerverwarmingsgedrag als daar.

Is de tekening logisch? Is het handig om de betonvloer ook van randisolatie te voorzien zodat deze vrij kan krimpen en uitzetten? Of heb ik met bovenstaande één grote koudebrug via de halfsteens muur en is het noodzakelijk om de PIR ook tussen het beton en deze muur te plaatsen?

[ Voor 17% gewijzigd door Daiov97 op 10-10-2023 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Je kan beste nog even met wat pir aan de randen een bak maken. Anders heb je inderdaad flinke warmteverlies naar de zijkant.

Waarom nog lattenwerk tussen PIR en gips? Je PIR is vlak dus kan je direct tegenaan schroeven/lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:19:
Je kan beste nog even met wat pir aan de randen een bak maken. Anders heb je inderdaad flinke warmteverlies naar de zijkant.
Goede toevoeging!
Waarom nog lattenwerk tussen PIR en gips? Je PIR is vlak dus kan je direct tegenaan schroeven/lijmen.
Vanwege de halfsteense muur, hij heeft geen luchtspouw, die maakt hij met (geimpregneerde) latten

[ Voor 13% gewijzigd door Mvd1981 op 10-10-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Mvd1981 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Goede toevoeging!

[...]

Vanwege de halfsteense muur, hij heeft geen luchtspouw, die maakt hij met (geimpregneerde) latten
De rechter spouw is idd ter ventilatie (luchtspouw). De linker leek mij handig als installatiespouw. Maar gezien de extra benodigde dikte is dat wellicht best wel zonde. Moet dan alleen in m'n PIR gaten boren voor elektra- en waterleidingen en inbouwdozen.

[ Voor 58% gewijzigd door Daiov97 op 10-10-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mvd1981 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:35:

[...]

Dus nogmaals, waarom tussen het gips en de pir?
Tussen pir en muur zitten er ook al latten.

Wat moet je met een spouwmuur tussen je gips en pir aan de binnenkant?
Daiov97 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

De rechter spouw is idd ter ventilatie (luchtspouw). De linker leek mij handig als installatiespouw. Maar gezien de extra benodigde dikte is dat wellicht best wel zonde. Moet dan alleen in m'n PIR gaten boren voor elektra- en waterleidingen en inbouwdozen.
Zonde van de ruimte. Dan liever 2cm dikker PIR.
Sleuven maken voor elektra gaat heel eenvoudig in PIR.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Dus nogmaals, waarom tussen het gips en de pir?
Tussen pir en muur zitten er ook al latten.

Wat moet je met een spouwmuur tussen je gips en pir aan de binnenkant?

[...]

Zonde van de ruimte. Dan liever 2cm dikker PIR.
Sleuven maken voor elektra gaat heel eenvoudig in PIR.
Helder, dan ga ik dat doen!
Wat betreft de bak. Is hier nog een folie o.i.d. voor nodig? Op het zand gooi ik natuurlijk eerst PE-folie zodat het vocht niet naar het beton kan optrekken. Dit is niet nodig voor PIR toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Daiov97 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:38:

Is hier nog een folie o.i.d. voor nodig? Op het zand gooi ik natuurlijk eerst PE-folie zodat het vocht niet kan optrekken, dus dit dan denk ik gewoon doorgetrokken worden tot boven deze bak?
Als je helemaal rondom pir tegen de randen plaatst en dit helemaal lekdicht maakt dan kan je zonder folie af(die is vooral om te zorgen dat het vocht tijdens uitharden niet wegvloeit). Eventueel mag daar nog een folie tussen maar die voegt weinig toe.

Ik heb 20cm stroken 5cm pir rondom tegen de muur geplakt om een bak te maken. Daarna 12cm beton laten storten en daarna de overige 8cm weggesneden tot op het beton.

Pagina: 1 ... 337 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/