Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als je de naden gaat dichtsmeren zou ik toch zeker voorstrijk gebruiken. Anders ga je de banen zien.JBS schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:34:
Online vind ik wat tegenstrijdige adviezen over het verven van stucplaten (die niet gestuct zijn). Ik ben in de veronderstelling dat stucplaten, in tegenstelling tot gipsplaten, geen primer/voorstrijk/grondverf nodig hebben, klopt dat? En wat voor type verf kan ik het beste gebruiken?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De voorstrijk is vooral bedoeld voor een gelijkmatige dekking (gelijk trekken van de zuigkracht van de ondergrond). Meerdere lagen verf heeft hetzelfde effect. Vooral de banen van het afsmeren zal je moeten opheffen.JBS schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:34:
Online vind ik wat tegenstrijdige adviezen over het verven van stucplaten (die niet gestuct zijn). Ik ben in de veronderstelling dat stucplaten, in tegenstelling tot gipsplaten, geen primer/voorstrijk/grondverf nodig hebben, klopt dat? En wat voor type verf kan ik het beste gebruiken?
Ah, dat je niet per ongeluk naar achteren glijdt / geduwd wordt als je de zaag in laat vallen. Dat is niet wat ik normaalgesproken onder kickback zou verstaan, dan mag je blij zijn als de zaag niet geheel van de rail af vliegt. Maar als je zo'n blokje voor een Festool rail kunt krijgen, kan je dat vast ook gebruiken op een Makita rail. Zullen ook wel voor een Bosch rail te krijgen zijn, gok ik.LED-Maniak schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:33:
Op de video zie ik een blokje die op de rail is gezet zodat hij niet terug kicked.
Inderdaad dat als je hem laat invallen dat het zaagblad je zaag naar achter duwt. Dat is naar mijn weten kickback. Bij de makita nog geen last van dat hij uit de rails schiet, er zitten allemaal palletjes om te zorgen dat hij op de rails blijft. Maar naar achteren schieten is niet fijn.henkie196 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:48:
[...]
Ah, dat je niet per ongeluk naar achteren glijdt / geduwd wordt als je de zaag in laat vallen. Dat is niet wat ik normaalgesproken onder kickback zou verstaan, dan mag je blij zijn als de zaag niet geheel van de rail af vliegt. Maar als je zo'n blokje voor een Festool rail kunt krijgen, kan je dat vast ook gebruiken op een Makita rail. Zullen ook wel voor een Bosch rail te krijgen zijn, gok ik.
Zo te zien hebben ongeveer alle merken wel zo'n stop beschikbaar voor 2 tientjes:
https://www.screwfix.com/...-rail-kickback-stop/559xr
https://www.amazon.com/Fe...Limit-Piece/dp/B001493HTW
https://adaptool.co.uk/pr...ck-repetitive-cuts-1-pair
Ik zie dat dat ook kickback genoemd wordt, ja. Kan wat verwarrend zijn, maar waar ik naar refereer is dat de zaag zich vast zet in het hout, en dan weg gelanceerd wordt.LED-Maniak schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:57:
Inderdaad dat als je hem laat invallen dat het zaagblad je zaag naar achter duwt. Dat is naar mijn weten kickback. Bij de makita nog geen last van dat hij uit de rails schiet, er zitten allemaal palletjes om te zorgen dat hij op de rails blijft. Maar naar achteren schieten is niet fijn.
Zo te zien hebben ongeveer alle merken wel zo'n stop beschikbaar voor 2 tientjes:
https://www.screwfix.com/...-rail-kickback-stop/559xr
https://www.amazon.com/Fe...Limit-Piece/dp/B001493HTW
https://adaptool.co.uk/pr...ck-repetitive-cuts-1-pair
In dit filmpje (ongeveer 1:50) bijt de zaag zich bij het starten / invallen in het hout en schiet weg. Waarschijnlijk nog niet volledig op toerental gekomen tijdens het invallen, en het zaagblad bijt zich vast in het hout en de kracht daarvan duwt de machine omhoog.
Of van Festool met hun kickbackstop (of, als je wilt lachen, er zijn ook oudere filmpjes te vinden waar ze 'demonstreren' dat de elektronische kickback op een Mafell niet zo veilig is als het spouwmes dat hun bedrade invalzagen toen allemaal nog hadden).
Kan ook erger, als tijdens het zagen de snede dicht geduwd wordt en op het blad klemt. Zelfde idee, de kracht van de zaag duwt dan de zaag omhoog, soms vrij spectaculair hard.
Ik heb een vloerluik gemaakt in de verdieping eronder en hoewel je dan nog steeds op een paar meter hoogte zit kom je terecht in een soort van kruipruimte* , en helaas, daar zit/zat wel houtworm in verdiepingsbalk. De balk op deze foto is verreweg het meest aangetast. Andere balken hebben enkele of geheel geen gaten. Aan deze zijde van het huis is geen ventilatie. Er is duidelijk te weinig ventilatie aanwezig hier.inquestos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:22:
[...]
Bedankt voor de adviezen @loewie1984, @twain4me, @H. Lal. Verderop zoeken dus. Gelukkig heb ik mijn plafond hier open. Gaat om een woning uit 1938. Dit deel waar de grootste kier zit is dan net wel uitgerekend het deel waar een stukje plat dak zit. Ik ben van plan die te isoleren met steenwol en klimaatfolie. Zou dat voldoende moeten zijn? En waar dan te beginnen met steenwol, vanaf boven de binnenmuur?
De gipsplaten zaten bovenop vol schimmel dus hier is wel een serieus vochtprobleem geweest (door ofwel condensatie of een lekkage)
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk er zelf aan om:
- aantal stootvoegen te openen + bijenbekjes er in
- al het hout schoon te maken en te behandelen met embasol (houtworm bestrijding). extra laag bij de aangetaste balken
- tussen de vloerbalken te isoleren met glaswol. De muur (tweede foto rechts) ook met glaswol. Ik twijfel echter of ik folie moet aanbrengen, lastig om in te schatten als ik deze ruimte moet zien als spouw, buitenmuur of kruipruimte.
- in de andere verdiepingsbalken uit vorige post zou ik ook preventief embasol kunnen gebruiken. Of zou ik beits gebruiken? Dat zou zowel houtrot als houtworm tegen gaan?
meest aangetaste balk. Helaas is juist deze balk het lastigste te bereiken (zit boven een H-balk en naast een muur) en ook de kleinste (155mm ipv 230mm). Hij wordt wel nauwelijks belast, en hoewel houtworm vaak veel erger is dan het aan het oppervlakte lijkt, denk ik dat alleen de onderste cm's zijn aangetast.
:strip_exif()/f/image/cJiPVNxhyRzmt0OphkzAUfTT.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is de op een na meest aangetaste balk:
:strip_exif()/f/image/XGd96xhWr6xefNLkmMCsabXL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is de ruimte aan de voorkant, in dit gedeelte zie ik geen houtworm, er is een halve baksteen opening richting spouw voor ventilatie
:strip_exif()/f/image/vWkkPaXhamOLa81ibAeBVVUr.jpg?f=fotoalbum_medium)
* Mocht je je afvragen het is de ruimte boven deze poort:
:strip_exif()/f/image/3LtB5CtjMdX3dE4DRvwdJ719.jpg?f=fotoalbum_medium)
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Houten balkje met een gat ter dikte van je bout is misschien al sterk genoeg.JT schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:42:
[...]
Dat is wel een ideeEens kijken wat ik hier kan vinden dat niet te ruim is (pijp van 5cm wordt hem niet denk ik
) en sterk genoeg (dus geen alu).
Eventueel twee moertjes erop draaien om wat dikte te krijgen en je schroefdraad te beschermen.
[ Voor 12% gewijzigd door KabouterSuper op 02-10-2023 12:23 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Is de houtworm nog actief? Als je er eens tegen klopt en er komt geen zaagmeel uit de gaatjes is deze waarschijnlijk niet meer actief, dan hoef je in principe niets te behandelen.inquestos schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:42:
[...]
Ik heb een vloerluik gemaakt in de verdieping eronder en hoewel je dan nog steeds op een paar meter hoogte zit kom je terecht in een soort van kruipruimte* , en helaas, daar zit/zat wel houtworm in verdiepingsbalk. De balk op deze foto is verreweg het meest aangetast. Andere balken hebben enkele of geheel geen gaten. Aan deze zijde van het huis is geen ventilatie. Er is duidelijk te weinig ventilatie aanwezig hier.
Ik denk er zelf aan om:
- aantal stootvoegen te openen + bijenbekjes er in
- al het hout schoon te maken en te behandelen met embasol (houtworm bestrijding). extra laag bij de aangetaste balken
- tussen de vloerbalken te isoleren met glaswol. De muur (tweede foto rechts) ook met glaswol. Ik twijfel echter of ik folie moet aanbrengen, lastig om in te schatten als ik deze ruimte moet zien als spouw, buitenmuur of kruipruimte.
- in de andere verdiepingsbalken uit vorige post zou ik ook preventief embasol kunnen gebruiken. Of zou ik beits gebruiken? Dat zou zowel houtrot als houtworm tegen gaan?
meest aangetaste balk. Helaas is juist deze balk het lastigste te bereiken (zit boven een H-balk en naast een muur) en ook de kleinste (155mm ipv 230mm). Hij wordt wel nauwelijks belast, en hoewel houtworm vaak veel erger is dan het aan het oppervlakte lijkt, denk ik dat alleen de onderste cm's zijn aangetast.
[Afbeelding]
Dit is de op een na meest aangetaste balk:
[Afbeelding]
Dit is de ruimte aan de voorkant, in dit gedeelte zie ik geen houtworm, er is een halve baksteen opening richting spouw voor ventilatie
[Afbeelding]
* Mocht je je afvragen het is de ruimte boven deze poort:
[Afbeelding]
Goed genoeg om niet te ver te zagen. Daarbij, het eindpunt hangt af van de precieze grootte van je blad en de diepte instelling. Ik doe het laatste stukje met mijn multitool en beitel (en Festool doet iets soortgelijks).Damic schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:38:
Weet jij dan waar je zaag begint en eindigt zonder te meten op je machine?
When life gives you lemons, start a battery factory
Hiervoor hebben we om alles aan te laten en leggen verplaatsen een aannemer in de arm de genomen. Over het algemeen prima qua prijs. Alleen één ding vond ik persoonlijk nogal hoog;
Er zijn in de meterkast 5 groepen aangesloten op 1 aardlek (keuken). Er moet een nieuwe aardlek inclusief busboard geplaatst worden en dit wordt begroot op om en nabij E450 euro. Dit leek mij vrij aan de prijs, maar ik heb echt geen flauw idee of dit een reëel bedrag is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
mrc4nl schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:05:
[...]
is het niet makkelijker om een iets groter gat in de beugel te boren zodat het draadeind wel past?
met een grote m10 sluitring dek je dan het grotere gat gewoon weer af
Vandaag houten balkje gedaan met m'n snelspanner erom voor hefboomeffect (Wat ben ik weer blij met die dingen):KabouterSuper schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:19:
[...]
Houten balkje met een gat ter dikte van je bout is misschien al sterk genoeg.
Eventueel twee moertjes erop draaien om wat dikte te krijgen en je schroefdraad te beschermen.
Iets bij kunnen buigen, maar het lijkt erop dat ik in al m'n goede bedoelingen, met m'n drillblock om rechte gaten te maken, in deze niet vlakke stenen toch wat versprongen ben met een boor en het geheel nu ook enkele millimeters te ver uit elkaar staat....dus ik denk toch de beugels iets bewerken ook al doe ik dat liever niet; ik hoop niet dat ik microscheurtjes krijg en dat het geheel minder sterk wordt...
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik heb een Tripp Trapp kinderstoel geverfd in kleur en daarna afgelakt met Glitsa Parketlak PT Mat. Die is nu goed kras- & vochtbestendig.NicoHF schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:21:
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic er voor is maar, hebben jullie tips voor zwarte verf om een kledingkast mee te verven die krasbestendig is?
Ben blij dat ik niet de enige ben bij wie dat soort dingen altijd net mis gaan waardoor al je goede bedoelingen jammerlijk mislukken en extra tijd kostenJT schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
[...]
Vandaag houten balkje gedaan met m'n snelspanner erom voor hefboomeffect (Wat ben ik weer blij met die dingen):
***members only***
***members only***
Iets bij kunnen buigen, maar het lijkt erop dat ik in al m'n goede bedoelingen, met m'n drillblock om rechte gaten te maken, in deze niet vlakke stenen toch wat versprongen ben met een boor en het geheel nu ook enkele millimeters te ver uit elkaar staat....dus ik denk toch de beugels iets bewerken ook al doe ik dat liever niet; ik hoop niet dat ik microscheurtjes krijg en dat het geheel minder sterk wordt...
Boor je nu het gat van je zonwering iets op?
Zou ik dan een goedkoper zwarte lak kunnen nemen en dan daarna een laag lak en klaar?ThinkPad schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Ik heb een Tripp Trapp kinderstoel geverfd in kleur en daarna afgelakt met Glitsa Parketlak PT Mat. Die is nu goed kras- & vochtbestendig.
Of beter een dure lak en dan met 1 laag hopelijk klaar zijn?
Het lijkt erop dat de kast die ik wil gaan verven gebeits is, lichtjes opschuren met korrel 300 ofzo, ontvetten en dan lakken plus eventueel aflakken is dan toch voldoende?
Las alleen op internet dat als het een waterbasis beits is dat je dan waterbasis lak moet gebruiken en als het op olie basis is dat je dan een oliebasis lak moet gebruiken, maar hoe weet ik wat voor soort beits of misschien toch wel lak er ok zit? Het is een kast van meer dan 50 jaar oud en heb echt geen idee.
Voor wat het waard is, ik kan vanavond even foto’s sturen van hoe ik het gedaan heb. Dan krijg je een idee.Pizzalucht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:10:
Ik ben aan het twijfelen of ik een voorzetwand moet plaatsen of voor spouwmuurisolatie moet gaan in ons recent aangekochte huis. We hebben een bouwkundige inspectie gehad en de inspecteur raadde toch wel voorzetwanden aan ivm de betere isolatiewaarde vergeleken met spouwmuurisolatie. Het huis komt uit 1955.
De reden dat ik aan het twijfelen ben is dat er heel veel raam aanwezig is, waardoor het voor mijn gevoel veel werk gaat worden om de voorzetwand mooi aan te laten sluiten, en dan komen de ramen ook nog eens heel diep te liggen. Een voorzetwand bij een lange muur zonder ramen (of weinig raam) is wel ok maar ben ook bang dat dit gewoon niet heel mooi zal worden.
Misschien goed om te vermelden: we gaan de houten vloer + balken eruit halen en schuimbeton storten.
Adjust non olet, plerumque...
Zou top zijn, thanks!1nsane schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
Voor wat het waard is, ik kan vanavond even foto’s sturen van hoe ik het gedaan heb. Dan krijg je een idee.
Even vlug opzoeken zie je dat een lekstroomschakelaar best prijzig is.timmert26 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
We hebben recentelijk een huis gekocht en hierbij dient ook de keuken vervangen te worden.
Hiervoor hebben we om alles aan te laten en leggen verplaatsen een aannemer in de arm de genomen. Over het algemeen prima qua prijs. Alleen één ding vond ik persoonlijk nogal hoog;
Er zijn in de meterkast 5 groepen aangesloten op 1 aardlek (keuken). Er moet een nieuwe aardlek inclusief busboard geplaatst worden en dit wordt begroot op om en nabij E450 euro. Dit leek mij vrij aan de prijs, maar ik heb echt geen flauw idee of dit een reëel bedrag is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
reken dan nog installatie en marge bij en klopt het wel.
Ook als je een goed gevoel hebt is het handiger het door deze persoon te laten doen, dan enkel hiervoor iemand anders te nemen en dat er achteraf naar elkaar wordt gewezen als er wat mis is.
Zijn geen perfecte foto’s maar dan krijg je een idee.
Alles is inmiddels afgestuct, ik had als basis voor de voorzetwand underlayment gebruikt want met een keuken is het dan een eitje om er kasten en andere dingen tegenaan te schroeven.
Als isolatie EPS en ja PIR isoleert beter maar is ook een stuk duurder en omdat de oppervlakte toch niet heel groot is en voor een flink deel achter de keukenkastjes zit, was dit een voor mij goed compromis.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Haha, is voor mij wel even geleden maar ik baal er vooral van omdat dit niet opnieuw kan...Cheesy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:57:
[...]
Ben blij dat ik niet de enige ben bij wie dat soort dingen altijd net mis gaan waardoor al je goede bedoelingen jammerlijk mislukken en extra tijd kosten
Ik denk het. Of misschien wat alu wegschuren ofzo. Maar ik ga er nog even over nadenken want ik ben bang dat ik de structurele integriteit van de houder aantast. En een cassette van 70kg op je hoofd schijnt een vrij matige gebeurtenis te zijn. Maar ik heb er inmiddels wel spijt van dat ik niet gewoon alsnog pluggen heb gedaan.Boor je nu het gat van je zonwering iets op?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Danku! Ziet er goed uit inderdaad! Hoeveel cm is dit?1nsane schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:06:
[...]
Zijn geen perfecte foto’s maar dan krijg je een idee.
Alles is inmiddels afgestuct, ik had als basis voor de voorzetwand underlayment gebruikt want met een keuken is het dan een eitje om er kasten en andere dingen tegenaan te schroeven.
Als isolatie EPS en ja PIR isoleert beter maar is ook een stuk duurder en omdat de oppervlakte toch niet heel groot is en voor een flink deel achter de keukenkastjes zit, was dit een voor mij goed compromis.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kan persoonlijk altijd aanbevelen om als sealing lak Skylt te gebruiken, by far het beste product op de markt. Is absoluut onzichtbaar, en onverwoestbaar. Kan je daaronder beter een 'normale' zwarte lak gebruiken.NicoHF schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Zou ik dan een goedkoper zwarte lak kunnen nemen en dan daarna een laag lak en klaar?
Of beter een dure lak en dan met 1 laag hopelijk klaar zijn?
Het lijkt erop dat de kast die ik wil gaan verven gebeits is, lichtjes opschuren met korrel 300 ofzo, ontvetten en dan lakken plus eventueel aflakken is dan toch voldoende?
Las alleen op internet dat als het een waterbasis beits is dat je dan waterbasis lak moet gebruiken en als het op olie basis is dat je dan een oliebasis lak moet gebruiken, maar hoe weet ik wat voor soort beits of misschien toch wel lak er ok zit? Het is een kast van meer dan 50 jaar oud en heb echt geen idee.
Heeft iemand ook een idee waarom er een dubbele lijn staat aan weeszijden? Ik dacht misschien heeft dat te maken met de maat v/h blad. Maar daarvoor staan ze te dicht bij elkaar lijkt me.Slonzo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:50:
[...]
Let op: als je een andere maat blad gebruikt dan origineel bedoeld, dan kloppen die lijntjes niet
Even uit m’n hoofd, metalstud profielen zijn 5cm, staan voor een extra spouw een tikje van de muur, underlayment 18mm en dan nog een mm of 6(?) stuc dus laten we zeggen 10cm?Pizzalucht schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:50:
[...]
Danku! Ziet er goed uit inderdaad! Hoeveel cm is dit?
Kijkende naar de lengte van je draadeinden verwacht ik niet dat je die helemaal nodig hebt, hoe groot is het verschil op de lengte die je wel nodig hebt? Bijbuigen met zoals eerder al voorgesteld een lange stevige metalen pijp zou ook mijn idee geweest zijn.JT schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:37:
[...]
Haha, is voor mij wel even geleden maar ik baal er vooral van omdat dit niet opnieuw kan...
[...]
Ik denk het. Of misschien wat alu wegschuren ofzo. Maar ik ga er nog even over nadenken want ik ben bang dat ik de structurele integriteit van de houder aantast. En een cassette van 70kg op je hoofd schijnt een vrij matige gebeurtenis te zijn. Maar ik heb er inmiddels wel spijt van dat ik niet gewoon alsnog pluggen heb gedaan.
Ik word er wel blij van om naar te kijken
Al het egalisatiewerk wat ik ook aan de ondervloer heb gedaan met kurk enz (wat echt heel erg rotspul is om te verwerken), laat zich nu wel zien want ik denk dat het nog nooit zo egaal geweest is.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 03-10-2023 00:23 ]
Wat doe je nou met die aluminium profielen die ik meende te zien op andere foto’s?1nsane schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:06:
Zo, laatste kamer volgeplempt met EPS profielen, dit lijkt de meest recht toe recht aan van het geheel te zijn maar deze was stiekem het meeste puzzelwerk omdat alles natuurlijk aan 1 stuk ligt over 4 kamers en een overloop.
Ik word er wel blij van om naar te kijken
Al het egalisatiewerk wat ik ook aan de ondervloer heb gedaan met kurk enz (wat echt heel erg rotspul is om te verwerken), laat zich nu wel zien want ik denk dat het nog nooit zo egaal geweest is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Volgens de NEN moet er geen nieuwe aardlek erbij komen.timmert26 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
We hebben recentelijk een huis gekocht en hierbij dient ook de keuken vervangen te worden.
Zit daar een primer onder?G.Scholtens schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:08:
Weet niet of dit juiste topic is, maar ben bezig om wat kunstof delen van mijn auto interieur te spuiten naar hoogglans zwart. Echter bij het opdrogen komt er een doffe waas over heen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoop dat het wat goed zichtbaar is op de foto
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Jazeker, misschien niet onder deze laatste laag. Maar als ondergrond zeker wel.
Moest nog 1 plekje bijwerken, denk schuur hem nog even lichtjes op en even nieuwe zwarte laag erover. Maar blijft zo dof. Had hem al buiten laten drogen, in de schuur en ook al binnen in huis geprobeerd. Alles met zelfde resultaat
NEN1010 zegt toch echt 4 groepen.bottom line schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:56:
[...]
Volgens de NEN moet er geen nieuwe aardlek erbij komen.
Electricien hier.timmert26 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
Ik vervang normaal complete groepenkasten (3-fase, 12 groepen, 3 aardlekken) voor ongeveer 1000 euro.
Het feit dat je busboard zegt, betekent een ABB groepenkast. die zijn wat duurder in de aanschaf. De extra aardlek is zeker nodig aangezien de NEN1010 aangeeft maximaal 4 groepen per aardlek, wat eerder ook al aangegeven is.
Ik ben wel erg benieuwd naar de huidige groepenkast...heb je een foto ?
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
einz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:53:
[...]
Wat doe je nou met die aluminium profielen die ik meende te zien op andere foto’s?
Vanaf 1:35
Maar je gebruikt ze dus ook als snij liniaal en als liniaal bij het branden van extra sporen in het EPS.
[ Voor 14% gewijzigd door 1nsane op 03-10-2023 09:18 ]
Mooi systeem, maar ziet er wel prijzig uit.1nsane schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:16:
[...]
[YouTube: SpeeTherm instructie totaal 2023]
Vanaf 1:35
Maar je gebruikt ze dus ook als snij liniaal en als liniaal bij het branden van extra sporen in het EPS.

Nouja wat is duur?dragonhaertt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Mooi systeem, maar ziet er wel prijzig uit.
Ik was net geen 16.000,- kwijt voor het volgende:
- Speetile natbouw systeem van WARP beneden volledig gelegd, geëgaliseerd 60m2, aangesloten enz dus incl kunststof verdeler, pomp etc.
- 60m2 PVC vloer beneden, laten leggen dus niet zelf gedaan
- 60m2 Laminaat van Exquisit voor boven
- WARP Speetherm spullen voor de gehele bovenverdieping dus EPS platen, Alutherm profielen, Speetube, verdeler, pomp etc.
Vloer beneden incl vvw heb ik dus geen vinger naar uit hoeven steken. Boven doe ik zelf, dat spaart uiteraard weer een hoop geld uit maar is, tot nu toe, redelijk te doen.
Het voordeel van WARP is dat het, zoals je kunt zien, een systeem is, zowel de natbouw als droogbouw. Dat maakt aanleggen makkelijker en daarnaast is de opbouwhoogte minder dan traditionele systemen.
De keuze hiervoor was uiteindelijk zelfs financieel nog het gunstigst.
Na aankoop kwamen we er steeds meer achter dat de bestaande verwarming met losse elementen gewoon een allegaartje was van verschillende verouderde elementen van diverse leeftijden en pluimage waar her en der ook nog eens wat lekkage op had gezeten. Tel daarbij op dat het leidingwerk voor een deel ook in twijfelachtige staat was, de vloeren er toch uit moesten tot de ondervloer, was dit waarschijnlijk zelfs goedkoper dan overal de ondervloeren open laten maken, CV leidingen vervangen, alles weer dicht, nieuwe elementen installeren enz.
In combinatie met een hybride warmtepomp die ik heb laten plaatsen, is vvw zelfs sowieso een betere optie omdat je dan onder lagere temperatuur in kunt sturen wat juist met een hybride wp er voor zorgt dat de gasgestookte ketel nauwelijks aan zal slaan.
Ik heb een offerte voor het zelfde opgevraagd bij Woodstock vloeren, die doen volgens mij wel alles in-house waar Laminaat en Parket met onderaannemers werkt maar Woodstock was ruim 10.000,- duurder.
[ Voor 35% gewijzigd door 1nsane op 03-10-2023 11:06 ]
ik kan het niet zo goed zien maar ik weet dat als je met spuitbus werkt dat je dan wel in een redelijk warme ruimte moet doen.G.Scholtens schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:08:
Weet niet of dit juiste topic is, maar ben bezig om wat kunstof delen van mijn auto interieur te spuiten naar hoogglans zwart. Echter bij het opdrogen komt er een doffe waas over heen.
want wat er kan gebeuren is dat na het spuiten de lak oplosmiddelen verdampen, en je warmte van je product onttrekt. met als gevolg dat ie kouder wordt en vocht uit de lucht kan neerslaan, waardoor het dof wordt.
en laat het de laatste tijd nou eens ontzettend vochtig zijn buiten
ora et labora
De laatste versie?
Ik heb hier genoeg berichten gezien dat de eis van 4 er volledig is uitgehaald
Als elektricien ben je altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes in de sector. Dan zou ik hiervan graag je bewijs zien uit de laatste NEN1010Mike2k schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:06:
[...]
Electricien hier.
....
De extra aardlek is zeker nodig aangezien de NEN1010 aangeeft maximaal 4 groepen per aardlek, wat eerder ook al aangegeven is.
[ Voor 45% gewijzigd door bottom line op 03-10-2023 09:52 ]
Dus toch nog even opnieuw binnen doen?mrc4nl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
ik kan het niet zo goed zien maar ik weet dat als je met spuitbus werkt dat je dan wel in een redelijk warme ruimte moet doen.
want wat er kan gebeuren is dat na het spuiten de lak oplosmiddelen verdampen, en je warmte van je product onttrekt. met als gevolg dat ie kouder wordt en vocht uit de lucht kan neerslaan, waardoor het dof wordt.
en laat het de laatste tijd nou eens ontzettend vochtig zijn buiten
Even weer licht schuren, laagje primer en kleur erop?
Ik heb er al wat over gelezen. Je kunt het doen op een electrische slijpmachine, met een wetsteen/slijpsteen of met een diamantsteen. De één zweert bij een wetsteen de andere weer bij een wetsteen.
In de schuur heb ik nog een oude slijpmachine staan waar ik eigenlijk nooit echt veel mee heb gedaan. De stenen zijn wel wat beschadigd dus ik kan mij voorstellen dat die putjes er een keer uitgehaald kunnen worden.
:strip_exif()/f/image/rGXfP9q8H30Ti41LWte9WF4I.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is dus kort, hoe slijpen jullie zoiets? Begin je dan bij een botte beitel eerst met de elektrische slijpsteen en daarna wetten? Gebruiken jullie er dan ook een geleider voor? Mijn doel is vooral om het te leren en wil er best wat geld tegenaan gooien (bv. een geleider lijkt mij wel handig), maar ik hoef er ook niet uren mee bezig te zijn om een samoerai-achtige scherpte te krijgen. Het lijkt mij vooral handig om even snel een beitel weer scherp te krijgen wanneer ik ermee aan de slag ga.
Het lijkt mij ook tof om via Marktplaats een set oude goede beitels te kopen en deze weer een nieuw leven te geven door ze te slijpen. Een oude set Nooitgedagt beitels ofzo.
Dit soort slijpmachines draaien eigenlijk veel te snel voor het slijpen van beitels e.d.webber87 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:52:
Heeft iemand van jullie ervaring met het slijpen van beitels, scharen, messen e.d.? Een aantal beitels van mij moeten weer eens geslepen worden en het lijkt mij leuk om dat eens te leren. Ook handig om zelf even een schaar of een mes te kunnen slijpen.
Ik heb er al wat over gelezen. Je kunt het doen op een electrische slijpmachine, met een wetsteen/slijpsteen of met een diamantsteen. De één zweert bij een wetsteen de andere weer bij een wetsteen.
In de schuur heb ik nog een oude slijpmachine staan waar ik eigenlijk nooit echt veel mee heb gedaan. De stenen zijn wel wat beschadigd dus ik kan mij voorstellen dat die putjes er een keer uitgehaald kunnen worden.
[Afbeelding]
Mijn vraag is dus kort, hoe slijpen jullie zoiets? Begin je dan bij een botte beitel eerst met de elektrische slijpsteen en daarna wetten? Gebruiken jullie er dan ook een geleider voor? Mijn doel is vooral om het te leren en wil er best wat geld tegenaan gooien (bv. een geleider lijkt mij wel handig), maar ik hoef er ook niet uren mee bezig te zijn om een samoerai-achtige scherpte te krijgen. Het lijkt mij vooral handig om even snel een beitel weer scherp te krijgen wanneer ik ermee aan de slag ga.
Het lijkt mij ook tof om via Marktplaats een set oude goede beitels te kopen en deze weer een nieuw leven te geven door ze te slijpen. Een oude set Nooitgedagt beitels ofzo.
Prima voor het afslijpen van metaal, maar niet voor het zetten van een 'bevel', daarvoor wordt het materiaal te warm (en broos).
Voor het slijpen van snij-gereedschap moet je elektrisch nat slijpen, of met de hand (wetsteen).
Beitels kan je prima slijpen met een simpel houdertje op een wetsteen zonder al te veel oefenen.
Ik kan hier wel een heel pleidooi schrijven over slijpen, maar ik denk dat daar heeeeeel veel info over te vinden is.
Een slijphulpje kan je bijvoorbeeld vinden bij Baptist

Ik slijp mijn bijtels enzovoort onder een hoek van 45 graden..langzaam van links naar rechts en omgekeerd. Eerst de groffe steen daarna de fijne steen. Na de griffe steen even het stof eraf halen. Wetten doe ik vrijwel nooit. Zo scherp hoeft het voor mij ook niet te zijnwebber87 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:52:
Heeft iemand van jullie ervaring met het slijpen van beitels, scharen, messen e.d.? Een aantal beitels van mij moeten weer eens geslepen worden en het lijkt mij leuk om dat eens te leren. Ook handig om zelf even een schaar of een mes te kunnen slijpen.
[Afbeelding]
Let wel op ik hou de voorwerpen aan de bovenkant van de steen. Voordeel is dat je dan minder stof en bramen hebt.
Bij boren is het net even een ander verhaal. Hou ze schuin onder een hoek van 35 graden tegen de fijne steen en maak een draaiende beweging. Doe dit alleen met boren vanaf 12mm. Daaronder koop ik liever nieuwe op AliExpress. Vooral printboren en frezen is niet te doen.
Ik wil de achtergevel nog egaal wit gaan schilderen, momenteel is het 4 tinten groen en een deel is nog kale steen want dat heb ik zelf opgemetseld. Nu zijn het bakstenen dus volgens mij kan ik verder weinig voorbereidingen treffen zoals schuren maar als iemand nog tips heeft. De verf heb ik al.
Daarnaast zijn de ramen in de erker aan de voorzijde vervangen, dat was namelijk jaren 70 dubbelglas en nu zit er keurig HR++ in. Echter was het schilderwerk al rabbig maar doordat de ramen nu met correcte latten (o.a. drainagelatten aan de onderzijde) zijn gemonteerd, zijn er her en der delen die zonder lak zitten of een soort dun laagje rode lak van het een of ander.
Nu heeft het voor mij geen prio om hier direct wat aan te doen, het zal bovendien spoedig wel kouder weer gaan worden waardoor dit wellicht beter iets is voor het voorjaar maar zijn er dingen die ik kan doen om het houtwerk (100 jaar oud maar in keurige staat) goed te houden tot die tijd? Of gewoon afkrabben en in de primer zetten?
Ik heb een bijl gekocht bij Toolstation. Ik kan net zo goed met een hamer op een tak meppen. Hetzelfde resultaat.dragonhaertt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Dit soort slijpmachines draaien eigenlijk veel te snel voor het slijpen van beitels e.d.
Prima voor het afslijpen van metaal, maar niet voor het zetten van een 'bevel', daarvoor wordt het materiaal te warm (en broos).
Voor het slijpen van snij-gereedschap moet je elektrisch nat slijpen, of met de hand (wetsteen).
Beitels kan je prima slijpen met een simpel houdertje op een wetsteen zonder al te veel oefenen.
Ik kan hier wel een heel pleidooi schrijven over slijpen, maar ik denk dat daar heeeeeel veel info over te vinden is.
Een slijphulpje kan je bijvoorbeeld vinden bij Baptist
[Afbeelding]
Hoe slijp je die?
Primer is voor de hechting op je ondergrond, voor nu kun je gewoon door met zwart, en opschuren met een fijn schuurmatje/sponsje zou moeten volstaan.G.Scholtens schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Dus toch nog even opnieuw binnen doen?
Even weer licht schuren, laagje primer en kleur erop?
Desnoods je voorwerp vantevoren even verwarmen met de föhn als je liever buiten spuit vanwege de verflucht. Of wachten op een zonnetje
overige delen inderdaad ook lekker buiten in het zonnetje gedaan. Echter alleen dit laatste onderdeel was nog niet goed droog dus had mijn vinger afdruk erin_ferry_ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Primer is voor de hechting op je ondergrond, voor nu kun je gewoon door met zwart, en opschuren met een fijn schuurmatje/sponsje zou moeten volstaan.
Desnoods je voorwerp vantevoren even verwarmen met de föhn als je liever buiten spuit vanwege de verflucht. Of wachten op een zonnetje

ligt er een beetje aan wat voor bijl het is: een velbijl of een kloofbijl: de tweede hoeft niet extreem scherp te zijn, je hebt dan alleen maar kans dat je je eigen pootje eraf klooft. Ik doe mijn kloofbijl als het snel moet zelfs wel eens met de haakse slijpert.Rzaan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Ik heb een bijl gekocht bij Toolstation. Ik kan net zo goed met een hamer op een tak meppen. Hetzelfde resultaat.
Hoe slijp je die?
Het zal geheid niet volgens de letters van de kunst zijn maar ik slijp mijn bijltje meestal met een kleine 85mm haakse slijper met lamellen schijf korrel 120...Rzaan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Ik heb een bijl gekocht bij Toolstation. Ik kan net zo goed met een hamer op een tak meppen. Hetzelfde resultaat.
Hoe slijp je die?
Als je geen mini haakse slijper hebt gaat t natuurlijk ook met een grotere, wel beetje met beleid.
Mn vader deed t altijd langs zn (natte) draaiende slijpsteen, ja dat zag er netter uit.... was wel altijd 20min bezig en ik 1 min...
Owja, ik mishandel mn bijltje ook door er wortels mee door te halen, er dan met de hamer op te slaan etc... hoef er geen commentaar op
2050vandaag, waarom wachten?
Als hij scherp moet zijn, ook met de hand.Rzaan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Hoe slijp je die?
Bijlen (geen rechte snede) worden vaan met een puck geslepen in plaats van een vierkante steen, al kan het ook met een 'gewone' wetsteen.
Heb zelf deze, aantal keer doorheen halen en klaar. Of wat meer keren, afhankelijk van hoe bot de bijl is, en hoeveel butsen er in zitten.dragonhaertt schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:52:
Als hij scherp moet zijn, ook met de hand.
Bijlen (geen rechte snede) worden vaan met een puck geslepen in plaats van een vierkante steen, al kan het ook met een 'gewone' wetsteen.
Of als je een aanzetstaal (om te ontbramen), en een slijpstaaf (om te slijpen) hebt voor je keukenmessen, kun je dat ook gebruiken voor de bijl.
Begrijp ik uit je verhaal dat je alles slijpt met de elektrische slijpmachine? Hoe zorg je er dan voor dat de hoek precies 45 graden is? Met zo'n geleider i.c.m. wetsteen/diamant lijkt mij makkelijker, maar misschien duurt dat wel veel langer.vincent_1971 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Ik slijp mijn bijtels enzovoort onder een hoek van 45 graden..langzaam van links naar rechts en omgekeerd. Eerst de groffe steen daarna de fijne steen. Na de griffe steen even het stof eraf halen. Wetten doe ik vrijwel nooit. Zo scherp hoeft het voor mij ook niet te zijn
Let wel op ik hou de voorwerpen aan de bovenkant van de steen. Voordeel is dat je dan minder stof en bramen hebt.
Bij boren is het net even een ander verhaal. Hou ze schuin onder een hoek van 35 graden tegen de fijne steen en maak een draaiende beweging. Doe dit alleen met boren vanaf 12mm. Daaronder koop ik liever nieuwe op AliExpress. Vooral printboren en frezen is niet te doen.
Zit aan vele elektrische slijpstenen aan de onderkant een verstelbaar randje met een verstel moer..die heb ik op 45 graden gezet.webber87 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
Begrijp ik uit je verhaal dat je alles slijpt met de elektrische slijpmachine? Hoe zorg je er dan voor dat de hoek precies 45 graden is? Met zo'n geleider i.c.m. wetsteen/diamant lijkt mij makkelijker, maar misschien duurt dat wel veel langer.
Je hebt gelijk dat in de 2020 revisie die eis eruit is gehaald (in 2015 stond hij er nog in). Nu wordt gesteld dat de RCD's (Residual Current Device / Aardlekschakelaar) zo gekozen moeten worden dat ongewenst aanspreken niet gebeurt.bottom line schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:42:
[...]
De laatste versie?
Ik heb hier genoeg berichten gezien dat de eis van 4 er volledig is uitgehaald
[...]
Als elektricien ben je altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes in de sector. Dan zou ik hiervan graag je bewijs zien uit de laatste NEN1010
Oftewel: niet meer max 4 maar er wordt nu gesproken over de som van de lekstromen welke maximaal 0.3 * Δ I mag zijn. Oftewel, je mag zoveel eindgroepen achter een aardlek zetten zolang de som van lekstromen niet hoger is dan 9 mA (0.3 * 30 mA).
Om dat in de praktijk te gaan uitrekenen...ik doe al sinds jaar en dag 4 groepen per aardlek en dat werkt prima. De enige uitzondering die ik daar in maak is bij autoladers en PV installaties.
Overigens vindt ik het wel gevaarlijk dat nu dit ene stukje uit de NEN1010 eruit gepikt wordt. Dit voelt als cherrypicking. Het is prima dat je de NEN wilt volgen maar dan dien je ook de hele installatie aan te pakken zodat hij helemaal voldoet. Je kan wat mij betreft niet datgene eruit pakken wat op dat moment goed uit komt...
[ Voor 13% gewijzigd door Mike2k op 03-10-2023 11:43 ]
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
en je weet zeker dat je glans verf hebt?G.Scholtens schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook als je ergens anders op spuit wordt het dof? of glanst het dan wel?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
https://www.banggood.com/...-Sharpener-p-1993873.html
Ik zag HookedOnWood ook een special heeft met veel lof over een sharpening systeem. Mooie set, maar wel erg prijzig aangezien je beide moet kopen (iets van 70 euro tezamen).
https://www.banggood.com/...ing-Chisel-p-1979514.html
Ik denk dat ik het eerst maar probeer met een goedkopere geleider zoals die @dragonhaertt al voorstelde.
[ Voor 11% gewijzigd door webber87 op 03-10-2023 12:28 ]
Overigens ook altijd gedaan met mijn zakmessen haha
[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 03-10-2023 12:49 ]
Caelorum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:48:
Het is vast vloeken in de kerk, maar gezien hoe snel bijlen altijd bot worden bij een beetje gebruik slijp ik em altijd met betontuintegels. Ik heb er 1 met een relatief grove en 1 met een fijn oppervlak en dat gaat eigenlijk verrassend goed. Ik hoef er dan ook geen vlees mee te snijden of kunstwerken mee te maken.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/t05qV0IbxMt3wxv4ANGX5rTG.gif?f=user_large)
ik zou zelf gewoon vlakke slijpstenen gebruiken, ook handiger om keukenmessen mee te slijpen. Betontegel is een beetje lomp.ik heb zelf een setje in veschillende korrelgroottes.
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 03-10-2023 13:03 ]
ora et labora
Slijpsteen heb ik overigens wel, maar dan moet ik inderdaad weer naar de keuken lopen. Iets met luiheid
Zo sleep m'n vader ook altijd de aardappelschilmesjes. Even langs de bakstenen halen. Zelfde idee, maar vrij groffe korrel, uiteraardCaelorum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:48:
Het is vast vloeken in de kerk, maar gezien hoe snel bijlen altijd bot worden bij een beetje gebruik slijp ik em altijd met betontuintegels. Ik heb er 1 met een relatief grove en 1 met een fijn oppervlak en dat gaat eigenlijk verrassend goed. Ik hoef er dan ook geen vlees mee te snijden of kunstwerken mee te maken.
Overigens ook altijd gedaan met mijn zakmessen haha
M'n schoonvader deed altijd alles met zo'n electrische slijpschijf. Die messen verloren zo wel wat 'body', zeg maar.
blup
Ja dat weet ik heel zeker, de rest van de onderdelen die ik gedaan heb met deze verf zijn goed gelukt.No Hands schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
en je weet zeker dat je glans verf hebt?
Ook als je ergens anders op spuit wordt het dof? of glanst het dan wel?
Alleen moest deze dus even overnieuw doen ivm wat plekjes omdat de verf nog niet goed droog was.
Iets met geen geduld

Als je naar mijn nieuwe groepenkast en installatie zal kijken, is het inmiddels grotendeels NEN1010 compliant, 3 groepjes per AL, dat geeft ook de mogelijkheid om in de toekomst nog een groepje bij te prikken, het is ook een ruime dubbele kast. De kabels heb ik inmiddels ook wat netter weggewerkt, bovenop de kast zaten nog wat pijpjes net niet in de kast waardoor je de 3 kleuren draden kon zien, is ook allemaal vrij krap enz.Mike2k schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Je hebt gelijk dat in de 2020 revisie die eis eruit is gehaald (in 2015 stond hij er nog in). Nu wordt gesteld dat de RCD's (Residual Current Device / Aardlekschakelaar) zo gekozen moeten worden dat ongewenst aanspreken niet gebeurt.
Oftewel: niet meer max 4 maar er wordt nu gesproken over de som van de lekstromen welke maximaal 0.3 * Δ I mag zijn. Oftewel, je mag zoveel eindgroepen achter een aardlek zetten zolang de som van lekstromen niet hoger is dan 9 mA (0.3 * 30 mA).
Om dat in de praktijk te gaan uitrekenen...ik doe al sinds jaar en dag 4 groepen per aardlek en dat werkt prima. De enige uitzondering die ik daar in maak is bij autoladers en PV installaties.
Overigens vindt ik het wel gevaarlijk dat nu dit ene stukje uit de NEN1010 eruit gepikt wordt. Dit voelt als cherrypicking. Het is prima dat je de NEN wilt volgen maar dan dien je ook de hele installatie aan te pakken zodat hij helemaal voldoet. Je kan wat mij betreft niet datgene eruit pakken wat op dat moment goed uit komt...
Na de eerste installatiepoging kreeg ik nogal wat beef hier (deels terecht) en heb ik e.e.a. gerectificeerd.
Enfin, het lastige met zo'n standaard is, en dat zal je als elektricien herkennen, dat verschillende professionals het op verschillende manieren interpreteren en dan met name op dit soort dingen waar de standaard gewijzigd is. Ik denk ook dat daar het sentiment over elektriciens vandaan komt dat ze allemaal op elkaars werk afgeven.
Nee, toen waren er nog geen betontuintegelCaelorum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:06:
Tja het werkte duizenden jaren geleden ook haha.
Slijpsteen heb ik overigens wel, maar dan moet ik inderdaad weer naar de keuken lopen. Iets met luiheid
Ik weet het zeker
De vorige bewoners van mijn huis hadden boven een nis tussen de werkkamer en de buitenmuur, dat voor opslag wordt gebruikt, een gordijn gehangen. Voor ik het huis kocht, zag dat er zo uit:
:strip_exif()/f/image/eWPWhBi00p0vABNQXa8CJnYE.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik het gordijn niet bepaald mooi vind staan stond het al een paar jaar op mijn lijstje om hier wat aan te doen. Vorige week daarom eindelijk hout gehaald bij de houthandel (gewoon 18mm vuren) met wat balken van de bouwmarkt en maandag aan het klussen gegaan:
Eerst kleine stukjes van de deurtjes afgezaagd...
:strip_exif()/f/image/smKTUbX0sQLVvrcjlqMYI3p1.jpg?f=fotoalbum_large)
... en deze omgekeerd aan de achterkant weer verlijmd en vastgeschroefd voor extra stevigheid (immers zijn de kastdeurtjes 260cm hoog geworden).
:strip_exif()/f/image/8Kp17siB9Xpk8sRwVpfqSL7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren de deurtjes dan afgemonteerd en handgrepen gemonteerd. Superblij met het resultaat. Nu alleen het gordijn voor het dakterras nog weghalen
:strip_exif()/f/image/2fgXoEy23SLrORRo2cN0h6Et.jpg?f=fotoalbum_large)
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Lex2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:12:
Afgelopen dagen bezig geweest met het maken van twee hoge kastdeuren. Geen heel spannend klusje, maar wel ééntje die al een tijdje op mijn lijstje stond.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Niet alleen dat, er is ook een VT wonen deur aangekocht en geplaatst zodat het leuk bij dat kozijn past.barry86 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:41:
Je hebt tussentijds het deurkozijn ook nog even geschilderd
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Scherpbarry86 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:41:
Je hebt tussentijds het deurkozijn ook nog even geschilderd
De muur heeft inderdaad een nieuw behangetje gekregen
Thanks
Haha, volgens mij hebben jullie alle verschillen met hoe ik het huis kocht wel gevondenNo Hands schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:53:
[...]
Niet alleen dat, er is ook een VT wonen deur aangekocht en geplaatst zodat het leuk bij dat kozijn past.
Of de deur van VT-wonen is weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb mij laten inspireren door @aapjuh99 en deze post en vond dat wel een fijne deur voor de werkkamer. Alleen heb ik gekozen voor de "PERTURA Binnendeur industrieel zwart 1002 opdek links" van de Hornbach ter vervanging van de goedkope kartonnen (?) deur.
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Ik moet een lamp vervangen in een grondspot. De grondspot is van RVS, ik neem aan de inbusbouten ook.
Maar deze zitten muurvast! Heb al eerder bij andere lamp de kop van de bout uitgesleten.
Wat zijn jullie tips om deze klus nu goed aan te pakken?
Destijds sowieso al WD40 gebruikt. Maar dit heeft toen niet gewerkt.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Verwarmen met een verfbrander de bouten. Dan slagmoer proberen. Helpt het niet wat kruipolie proberen zoals de vorige poster al vermeldde. In laten weken en morgen weer proberen.headhunter1985 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:28:
Ik heb jullie advies nodig.
Ik moet een lamp vervangen in een grondspot. De grondspot is van RVS, ik neem aan de inbusbouten ook.
Maar deze zitten muurvast! Heb al eerder bij andere lamp de kop van de bout uitgesleten.
Wat zijn jullie tips om deze klus nu goed aan te pakken?
Destijds sowieso al WD40 gebruikt. Maar dit heeft toen niet gewerkt.
- dit op A3 uit te printen
- geen aluprofielen te leggen na een lange werkdag
Ik was vrolijk begonnen en keurig lijntjes tellen waar welk patroon moet.
Nu heb ik sowieso een kleine aanpassing gedaan want doordat het plan computer generated is, zitten er soms nutteloze bochtjes in om de groepen op exact gelijke lengte te krijgen ipv 5 a 10cm verschil wat toch geen bal uit maakt en je bovendien met de flowregelaars op de verdeler na kunt regelen, ik had alleen in eerste instantie voor de grote voorkamer 32 sporen geteld maar het waren er 34.. kon ik alles weer 2 sporen gaan verleggen
Ohja en je krijgt er gore handen van haha
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ziet er inderdaad bijna uit als zo'n spiegedelische foto.....[b]1nsane in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
En grote klussen waar je je koppie bij moet houden sowieso nooit na een (lange) werkdag doen.
Zelf helaas ook al meerdere keren ondervonden dat je dan twee keer zo lang bezig bent
Ziet er trouwens wel gaaf uit, ik kende dit systeem voor vloerverwarming helemaal niet.
Ben benieuwd naar verdere updates.
Eric, Signing off !!
Hoe ziet dat laatste stuk naar de verdeler er 'in het echie' uit? Op het legplan lijkt het me dat de slangen strak langs elkaar lopen, dus niet meer in sporen van de vloerelementen, en ze dus ook al het gewicht moeten dragen van wat erop komt. Klopt dit?1nsane schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 01:17:
Vanavond weer met de vloer boven aan de gang geweest. Warp levert keurig een legplan. Ik raad iedereen aan om:
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Zie de instructievideo die ik eerder deelde, het is niet ongebruikelijk dat je sporen bij moet branden met een EPS brander. Niet door en door. Bovendien kan je, in de sporen die wel al in de platen zitten, alu profielen gebruiken die dan ook weer de andere leidingen afdekken.TGEN schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:17:
[...]
Hoe ziet dat laatste stuk naar de verdeler er 'in het echie' uit? Op het legplan lijkt het me dat de slangen strak langs elkaar lopen, dus niet meer in sporen van de vloerelementen, en ze dus ook al het gewicht moeten dragen van wat erop komt. Klopt dit?
Ik heb berekend dat op het laatste stuk dus de ketelkast in, elke 3cm een leiding zit. Passen gaat het dus sowieso.
Er komt trouwens ook nog heatfoil op voordat het laminaat erop gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 05-10-2023 08:34 ]
Vind je dát al gore handen? Jij hebt vast nooit aan auto's gewerkt1nsane schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 01:17:
Ohja en je krijgt er gore handen van haha
[Afbeelding]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik werk zelf aan m’n auto maar ik vond dit vooral naar verhouding goor want het komt allemaal schoon uit de doos haha.Metalfreak schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
Vind je dát al gore handen? Jij hebt vast nooit aan auto's gewerkt
Ik heb al gradaties gore handen gehad afgelopen half jaar met klussen dat wil je niet weten.
Ohja en metselen, ook leuk, done that, m’n vingertoppen letterlijk bloedend zelfs met handschoenen. Ik kon een maand m’n vingerafdrukscanner niet gebruiken op m’n telefoon.
Metselen moet dan ook met het truweel, niet met de handen 😉1nsane schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:38:
[...]
Ik werk zelf aan m’n auto maar ik vond dit vooral naar verhouding goor want het komt allemaal schoon uit de doos haha.
Ik heb al gradaties gore handen gehad afgelopen half jaar met klussen dat wil je niet weten.
Ohja en metselen, ook leuk, done that, m’n vingertoppen letterlijk bloedend zelfs met handschoenen. Ik kon een maand m’n vingerafdrukscanner niet gebruiken op m’n telefoon.
Cement en specie is idd gemeen voor de huid, maar bloedende vingertoppen heb ik er nog niet van gehad.
Dunne waterdichte handschoenen helpt wel wat bij verwerken van het cement.
Kan dit ook een slagschroefmachine zijn? Want als ik google zie ik voor een slagmoer een ander apparaat,vincent_1971 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:52:
[...]
Verwarmen met een verfbrander de bouten. Dan slagmoer proberen. Helpt het niet wat kruipolie proberen zoals de vorige poster al vermeldde. In laten weken en morgen weer proberen.
Ja kan ook met bijv zo bit https://www.toolstation.n...wave-dophouder-hex/p19778 let wel op wel maat doppen je hebt 1/4 of 1/2. Een echt slagmoer machine heeft vaak wel meer kracht.headhunter1985 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Kan dit ook een slagschroefmachine zijn? Want als ik google zie ik voor een slagmoer een ander apparaat,

Mijn Bison kitspuit is namelijk overleden, plastic is gescheurd en ik dank de grote man daarboven op mijn knietjes dat er nog een ouderwetse 1 eurobak kitspuit was die mij uit de brand heeft geholpen.
Wat is tegenwoordig de beste kitspuit die niet misschien wel een leven lang meegaat?
Ze zijn op zich niet kapot, maar wel 20 jaar oud en op bepaalde stukken wat verfresten.
Moet ik ergens op letten?
Kun je dit gewoon bij de bouwmarkt halen?
Online zie ik maatwerk sites, maar is dit geen standaard maatvoering?
Ik zou hier even kijken.Wolly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:45:
Ongetwijfeld snij ik nu een onderwerp aan waar vele meningen over bestaan![]()
![]()
Mijn Bison kitspuit is namelijk overleden, plastic is gescheurd en ik dank de grote man daarboven op mijn knietjes dat er nog een ouderwetse 1 eurobak kitspuit was die mij uit de brand heeft geholpen.
Wat is tegenwoordig de beste kitspuit die niet misschien wel een leven lang meegaat?
Ik heb zelf pasgeleden deze gekocht en die bevalt erg goed
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik heb een unit van (gepoedercoat) staal, dunno of t een 'merk' is of no-name, maar die is niet zo snel kapot te krijgen.Wolly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:45:
![]()
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Qua prijs/kwaliteit is die van de Lidl geweldig want die is hardstikke stevig en niet duur. Deze gebruik ik al jaren terwijl die uit de bouwmarkt altijd krom trokken.Wolly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:45:
![]()
https://www.lidl.nl/p/parkside-kitpistool/p100364734
Ik heb laatst ook een kitspuit gekocht, en wat onderzoek gedaan naar de meningen van Tweakers.Wolly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:45:
![]()
Algemene consensus was dat de Irion XP Delta kitspuit met antidrip functie het beste beviel.
Deze wordt helaas niet meer verkocht, maar kitcentrum verkoopt wel een eigen kitpsuit die er identiek uit ziet qua bouw.
Ik heb hem nog niet gebruikt, maar de bouwkwaliteit is in ieder geval prima.
Ben je zo'n speed kitter dat je enorme kracht op dat ding zet ofzo?
Het ging mis toen ik Bison Polymax ging kitten, dat is een wat taaie lijmkit.LED-Maniak schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:56:
Ik heb precies die van bison maar na een heel huis en talloze spuiten leeg kitten zit er geen scheur in.
Ben je zo'n speed kitter dat je enorme kracht op dat ding zet ofzo?
Ik heb een oudere versie van de HK40, die voldoet prima, veel meters al me gekit, zowel acryl, siliconen, als high-tack. Maar was wel zowat de helft goedkoper toen ik die kocht, weet niet in hoeverre het de huidige prijs waard is.Wolly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:45:
![]()
Een slagschroevendraaier en slagmoersleutel werken via hetzelfde principe, dus kunnen allebei gebruikt worden (als je die hebt, weet niet of je die nu specifiek voor dit ene geval aan wilt schaffen). Een slagschroevendraaier heeft over het algemeen een aansluiting voor bits, en gaat over het algemeen tot max zo'n 200 Nm. Een slagmoersleutel heeft een vierkante aansluiting doppen, maat is afhankelijk van hoeveel kracht het ding kan leveren, over het algemeen.headhunter1985 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:04:
Kan dit ook een slagschroefmachine zijn? Want als ik google zie ik voor een slagmoer een ander apparaat,
Daar heb ik er ook twee van, maar goed, ik ben waardeloos met kitten, dus mijn advies moet je niet helemaal aannemenRoelRoel schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Qua prijs/kwaliteit is die van de Lidl geweldig want die is hardstikke stevig en niet duur. Deze gebruik ik al jaren terwijl die uit de bouwmarkt altijd krom trokken.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Dit betekent dat de nieuwe (EPDM) dakbedekking hoger komt dan de huidige.
Ik ben van plan om de huidige bitumen te laten liggen als dampscherm.
Nu zit er en loodslab bij de aansluiting naar de huidige dakbedekking maar deze komt dadelijk uiteraard te laag uit. Ik weet nu niet zo goed wat ik hiermee moet, uiteraard moet er een nieuwe aansluiting op de buitenmuur komen om zoveel mogelijk vocht buiten te houden.
Ik heb nu het idee om de oude loodslab te laten zitten en de isolatie hier netjes tegen de muur overheen te leggen en een nieuwe aansluiting te maken alleen in de buitenmuur. Kan dat zo, of zitten hier risico's aan die ik niet zie?
Hier ook al jaren een ouder model van deze in gebruik, en vind hem nog altijd de fijnste waar ik al mee gewerkt heb (niet dat dat veel hoeft te zeggen, zo vaak gebruik ik zo'n ding niet).RoelRoel schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Qua prijs/kwaliteit is die van de Lidl geweldig want die is hardstikke stevig en niet duur. Deze gebruik ik al jaren terwijl die uit de bouwmarkt altijd krom trokken.
:strip_exif()/f/image/WtqkGAAORgtRb9GEBUmObKhj.jpg?f=fotoalbum_large)
binnenkort wat assortimentkisten maken voor de plank rechtsonder zodat ik al het metaal kan sorteren (scharnieren, hoeken, ladegeleiders etc etc etc) en wellicht nog 2 ondiepe lades voor groot gereedschap (poelietrekker, breekijzer enzo). Drie grote lades in het midden gemaakt voor lasspullen, bouten en moeren, assortidozen met allerhande ringen, gereedschap en nog meer.
Valt wel mee hoor. Ga vanaf hier maar even lezen: Atmoz in "Mancaves: show ze hier, deel je tips & tricks"
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/