[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 335 ... 466 Laatste
Acties:

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@webber87 ik bedoel inderdaad dat het moment (diepte van de planken) dan komt te liggen op de bevestiging aan de muur. En je hebt met zon soort constructie geen schorren/dwarsverbinding en, dus het gedraagd zich zon beetje als een kaartenhuis. Hang je m aan het plafond, dan ligt alles in lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03
Weer wat typische avondklusjes gedaan.

Het geharde glas was binnengekomen voor het laatste stukje keuken. Dat moet echter wel een lakje hebben van achteren om te matchen met de rest. Dat had ik al liggen aangezien ik al een paar andere stukjes aan heb moeten lengen.

Ook nog de laatste randaarde stopcontacten in de master bedroom ingebouwd.

Tevens heb ik de lichtschakelaars binnen die ik wilde. Ze zijn vrij lastig te vinden. Ik zit met de issue dat op de bovenverdieping lelijke en te brede schakelaars op het houtwerk zitten. Er zit op zich moderne bedrading in de leidingen maar ik denk dat ze ooit het oude bakeliet gingen vervangen en geen “passend” alternatief was tenzij je de muur open ging slopen en ze naast het houtwerk zou plaatsen.

Ik kreeg hier al eerder de suggestie om dat gewoon wél te doen maar het lastige is dat met name bij de 2 boven elkaar geplaatste schakelaars, aan weerszijde in de muur al eea zit en dat zou echt een rotklus worden.

Enfin ik was erachter gekomen dat Legrand in de Oteo lijn smalle schakelaars levert, Legrand is prima kwaliteit alleen lastig te vinden. Een vage link via Amazon en Franse sites maar toen vond ik ze ineens bij Conrad :)

Ik vind het wel een elegante oplossing. Ze lijken best goed op de Gira 55 spullen die ik in de rest van het huis gebruik. Even een foto side by side voor vergelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pZhaB8QbJ0SRDlDmtns7zk8XCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdwPHNmUzgfMBXeD1fd0zfpD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9yQOAwOMnnU7tUjIOqwnECqc5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZraeolh6qBFeOsMJCEZRapS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7sCHWzjNJeO1ZldY5pRSWZ_wJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuZLlUWRKBksOIjGUaWhuwHH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnq6UNlay3MjAjgSi2kTYB99Ur8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpcNpwBI1zWezFRRLXVbesDK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAYWKIIWHoUqK5TSqwgOUk_v0DI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48sBnB3ZlVrhotRNrWKuKIal.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:52
TorxWorx schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:01:
[...]

Als er scheurvorming zou optreden zou ik dat eerder aan deze kant verwachten aangezien je een buigspanning hebt uitgeoefend in het XY vlak.[Afbeelding] De gemarkeerde lijnen + dezelfde lijnen aan de kant bij de muur. Om het metaalkleurige deel zou ik mij niet druk maken. Het is waarschijnlijk wat oxidatie van het staal of verontreiniging wat nog op het staal aanwezig was bij het verven.
Dank je! De verf zat op de zijkanten nog erg vast, dus ik denk dat daar niet veel gebeurd is. Inmiddels ook de boel even op druk kunnen zetten, en hij lijkt hier dicht! :)

Elders helaas niet, dus morgen weer verder. Pechdagje vandaag :'(

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27
Ik ben flink aan het isoleren, maar het heeft allemaal weinig zin als de wind vrij naar binnen kan waaien door deze enorme kieren tussen de boeidelen ('dakgoot') en de muur :*) . De kieren varieren in afmetingen tot +- 2cm. Ik zoek iets geschikts om dit te dichten.

Ik kan niet echt advies vinden over deze situatie, wel bij kozijnen: metselspecie, compressieband, siliconenkit , maar dat lijkt me allen iet zo geschikt in deze situatie (blijft niet echt zitten lijkt me). Dan toch maar pur-schuim? Zo ja welk type?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpWo0tiNliX63D0kQbhTB4gFtMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HW4FfumwkeEZMgLFxlATB6wM.jpg?f=user_large

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
Ik zit nog met een 8 volt deurbel trafo en ik zit mij af te vragen:
Mag ik de deksel (afdekplaat) van de groepenkast er zomaar af halen om deze trafo te vervangen?

Elke 2 maanden een nieuwe 9v batterij kopen gaat op ten duur ook vervelen, zeg maar :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
inquestos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:00:
Ik ben flink aan het isoleren, maar het heeft allemaal weinig zin als de wind vrij naar binnen kan waaien door deze enorme kieren tussen de boeidelen ('dakgoot') en de muur :*) . De kieren varieren in afmetingen tot +- 2cm. Ik zoek iets geschikts om dit te dichten.

Ik kan niet echt advies vinden over deze situatie, wel bij kozijnen: metselspecie, compressieband, siliconenkit , maar dat lijkt me allen iet zo geschikt in deze situatie (blijft niet echt zitten lijkt me). Dan toch maar pur-schuim? Zo ja welk type?

[Afbeelding]
Ik heb wel eens gezien bij de restauratie van een oude boot, dat men een soort wol achtige stof tussen de kieren van de planken stopt.

Ander idee is dicht purren, sierlijst eroverheen?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
bakgoot, moet je aan de onderkant zwak ventileren. die kier dichten zal ervoorzorgen dat de gootbodem binnen 3 jaar helemaal weg is. je zal 1 stap veder moeten kijken (de muur aansluiting met dak en eventueel de gootklossen)) de dakgoot (en zeker deze betimmering) hangt in basis buiten je schil en zou je dus ook niet hoeven te dichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@D_Jeff Als het jouw huis is dan is het jouw groepenkast. Je bent vrij om daar de deksel vanaf te halen :)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:04
Heaget schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:45:
Ik ben met een zolder verbouwing bezig, maar door werk, school en overige omstandigheden heb ik werk uit handen moeten geven. Vandaag kwam de timmerman om de kozijnen te plaatsen. Helaas door mijn haast zijn de muren niet zo recht geworden als ik zou willen.. de deurkozijnen staan nu prachtig waterpas, maar deze staan nu dus schuin in de muur.. heel erg jammer natuurlijk, maar nu is mijn vraag: kan een stucadoor dit nog recht trekken? Ik wilde sowieso met een afwerklat gaan werken.

Zie hier, onderaan het kozijn steekt deze een stukje over de gipsplaat heen, maar aan de bice kant valt deze in de muur...
[Afbeelding]
Op het kozijn een lat bevestigen van 10 of 15mm dik.
Ookwel de smeerlat genoemd door de stucadoor

De stucadoor houd deze lat aan, en achteraf monteer jij de architraaf op de lat, deels ovr het stucwerk heen.

Na het schilderen zie je hier helemaal niks meer van.

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 16:42

[Afbeelding]
Ik betwijfel of je dit wel moet willen dichten; het moet kunnen ventileren daaronder.
Als het binnen tocht bij je muur/dak aansluiting: vanuit daar luchtdicht maken met PUR. Let op dat je daar een Flexpur voor gebruikt. Dat vangt veel beter de verschillende mate van uitzetting op van de verschillende materialen.

Je bent extra aan het isoleren zeg je; wat is de leeftijd van je woning? 🙂

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:56
FRANQ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:37:
[...]

Op het kozijn een lat bevestigen van 10 of 15mm dik.
Ookwel de smeerlat genoemd door de stucadoor

De stucadoor houd deze lat aan, en achteraf monteer jij de architraaf op de lat, deels ovr het stucwerk heen.

Na het schilderen zie je hier helemaal niks meer van.
Bedoel je dat op deze manier dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWBZXZ0je3D012KLUkc8MPFC6bQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m84vhxGSNMIhlEjSUbLANHqg.png?f=user_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:04
dat is wanneer het kozijn breder is dan de muur.

Je krijgt nu dus latten op je kozijn waar ze strak tegenaan stukken.
ik ga proberen een foto te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
twain4me schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:29:
[...]

bakgoot, moet je aan de onderkant zwak ventileren. die kier dichten zal ervoorzorgen dat de gootbodem binnen 3 jaar helemaal weg is. je zal 1 stap veder moeten kijken (de muur aansluiting met dak en eventueel de gootklossen)) de dakgoot (en zeker deze betimmering) hangt in basis buiten je schil en zou je dus ook niet hoeven te dichten.
Bedankt voor de adviezen @loewie1984, @twain4me, @H. Lal. Verderop zoeken dus. Gelukkig heb ik mijn plafond hier open. Gaat om een woning uit 1938. Dit deel waar de grootste kier zit is dan net wel uitgerekend het deel waar een stukje plat dak zit. Ik ben van plan die te isoleren met steenwol en klimaatfolie. Zou dat voldoende moeten zijn? En waar dan te beginnen met steenwol, vanaf boven de binnenmuur?

De gipsplaten zaten bovenop vol schimmel dus hier is wel een serieus vochtprobleem geweest (door ofwel condensatie of een lekkage)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF457FTvM4gpRC0IJepdjgrb8yY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HsMq7LdtLtXNg2Xo0X8XAPQM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SRutGCSxJ2Pq-6PPLs2v7QgzAw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsqRJI3JLgslphURxENUyQhX.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evdqDZkw8H6pYmA72_s3u1yGPYY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJZGqhXazHb2oHc0k1xGtdDp.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihEWr5U1aluZ2zMdUpHFpGGjapk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zunOWQCdM0HKI6Iyn8c7CkXz.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
inquestos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor de adviezen @loewie1984, @twain4me, @H. Lal. Verderop zoeken dus. Gelukkig heb ik mijn plafond hier open. Gaat om een woning uit 1938. Dit deel waar de grootste kier zit is dan net wel uitgerekend het deel waar een stukje plat dak zit. Ik ben van plan die te isoleren met steenwol en klimaatfolie. Zou dat voldoende moeten zijn? En waar dan te beginnen met steenwol, vanaf boven de binnenmuur?

De gipsplaten zaten bovenop vol schimmel dus hier is wel een serieus vochtprobleem geweest (door ofwel condensatie of een lekkage)

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou de zaak even goed bestuderen want ik zie allemaal potentiele problemen:
- stalen elektra leidingen: moeten meteen vervangen worden
- dubieus dakbeschot: sla er eens met de hamer tegenaan, is dat nog wel gaaf?
- constructiehout ook bekloppen: mag niet hol klinken
- heel veel gaatjes (houtworm)? zo ja preventief behandelen tegen houtworm?
- eventueel alle houtdelen impregneren?
- isoleren steekt nauw: plat dak moet van boven geisoleerd, schuin dan kan vanaf de binnenkant geisoleerd worden

• inquestos
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:52:
- stalen elektra leidingen: moeten meteen vervangen worden
Dat was zeker het plan, en ook een van de redenen dat het allemaal open ligt.
- dubieus dakbeschot: sla er eens met de hamer tegenaan, is dat nog wel gaaf?
- constructiehout ook bekloppen: mag niet hol klinken
- heel veel gaatjes (houtworm)? zo ja preventief behandelen tegen houtworm?
- eventueel alle houtdelen impregneren?
Het ziet er op het oog niet al te best uit inderdaad, en er is zeker ooit sprake geweest van een lekkage. Maar die gaatjes zijn spijkers (spijkergaten), daar zitten er inderdaad een paar duizend van in, ik zie zelf geen sporen van houtworm? Het hout is relatief zacht (makkelijk in te deuken), maar dat is over de gehele verdieping hetzelfde, lijkt niet rot of hol.
- isoleren steekt nauw: plat dak moet van boven geisoleerd, schuin dan kan vanaf de binnenkant geisoleerd worden
Helemaal eens hoor. Plat dak wil ik op termijn (3 jaar) van buiten laten isoleren, maar ik wil de verdiepingsvloer (en dus dit kleine stukje platdak) wel isoleren, ook vanwege het geluid. Vandaar klimaatfolie, maar blijft een punt van zorg inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Weer avondje klussen. Laatste hoek in de keuken voorzien van glas en begonnen met het schakelwerk boven.

Er zullen vast mensen zeggen: waarom die opbouw met een stopcontact zonder randaarde?

Dat heeft meerdere redenen. Ik heb in alle kamers weliswaar meer stopcontacten aangelegd, ik vind het wel fijn om ze te hebben voor de stofzuiger en opbouw omdat er her en der nog wat stalen inbouwdozen zitten. Ik wilde ze allemaal wel saneren maar dat was écht een helse klus geweest en nooit op tijd gelukt voor de stucadoors kwamen.

Daarbij is de bedrading wél gewoon modern harde kern bruin blauw groengeel.

De stucadoors waren top en zeer goed geprijsd maar ook gebonden aan planning en ergens moet je dan keuzes maken in de wetenschap dat ik alleen avonden en weekenden heb. Daarbij zijn veel muren halfsteens en op een aantal plekken waar ik wel de inbouwdozen vervangen heb, heb ik wel flink moeten herstellen aan de muren na het uitbikken terwijl ik dat erg voorzichtig deed. Genoeg kalkzandsteen stenen terug moeten plaatsen en terug erin metselen.

Had het gekund? Ja zeker, met unlimited time and budget.

Ik vind het ook niet per se storend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnq6UNlay3MjAjgSi2kTYB99Ur8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpcNpwBI1zWezFRRLXVbesDK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHwmp3Q0GMXB6_PQq5DbFL6a9Xg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIGNHsTcLzptWum7LxVmQO1a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-WMcClMXDqYoDjTGEzI0mE48L8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY8zgRbRm1On7as4POKwPL7i.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YgduYB5NXfwBQtfgMbvSeQ6Wvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXTxzNL8wj6EV7xR8CJleadB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
1nsane schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:22:
Weer avondje klussen. Laatste hoek in de keuken voorzien van glas en begonnen met het schakelwerk boven.

Er zullen vast mensen zeggen: waarom die opbouw met een stopcontact zonder randaarde?

Dat heeft meerdere redenen. Ik heb in alle kamers weliswaar meer stopcontacten aangelegd, ik vind het wel fijn om ze te hebben voor de stofzuiger en opbouw omdat er her en der nog wat stalen inbouwdozen zitten. Ik wilde ze allemaal wel saneren maar dat was écht een helse klus geweest en nooit op tijd gelukt voor de stucadoors kwamen.

Daarbij is de bedrading wél gewoon modern harde kern bruin blauw groengeel.

De stucadoors waren top en zeer goed geprijsd maar ook gebonden aan planning en ergens moet je dan keuzes maken in de wetenschap dat ik alleen avonden en weekenden heb. Daarbij zijn veel muren halfsteens en op een aantal plekken waar ik wel de inbouwdozen vervangen heb, heb ik wel flink moeten herstellen aan de muren na het uitbikken terwijl ik dat erg voorzichtig deed. Genoeg kalkzandsteen stenen terug moeten plaatsen en terug erin metselen.

Had het gekund? Ja zeker, met unlimited time and budget.

Ik vind het ook niet per se storend.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop niet dat die twee laatste foto's versgestucte muren zijn. Daar zou ik toch niet bepaald blij mee zijn. Wat een maanlandschap.

V.w.b. opbouw, tja. Dat zijn de keuzes die je maakt. Maakt het ook wel authentiek toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 18:53
Heaget schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:53:
[...]

Bedoel je dat op deze manier dan?
[Afbeelding]
Hier kan je het zien: YouTube: Stucstop of Smeerlatjes? En Qboard stucen! | Stucvlog #3
Nou zijn dit wel hele brede smeerlatten. Ik heb zelf ze van ongeveer 28mm breed gebruikt, en daar dan een koplat van 50mm breed op gezet. Dan ligt de helft dus op de smeerlat, en de helft over het stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
webber87 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:40:
[...]

Er zijn van kleine borstels in verschillende maten te koop via o.a. Alixpress. Dat gebruik ik meestal om een gat na het boren uit te 'vegen'. Kan het op Ali niet zo snel vinden, maar het is ongeveer hetzelfde als onderstaande maar dan een setje van een stuk of 10. Heb er volgens mij een euro of wat voor betaald.

[Afbeelding]
@Terrz , dat lijkt verrekte veel op een borstel om een trompet schoon te maken, bijv https://www.adams-music.c...issers-trompet/helin_3004

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 13:19
KabouterSuper schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:58:
[...]
@Terrz , dat lijkt verrekte veel op een borstel om een trompet schoon te maken, bijv https://www.adams-music.c...issers-trompet/helin_3004
Alleen zal die van hem van metaal zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:00:
[...]

Alleen zal die van hem van metaal zijn lijkt me.
Zeker. Met de zoekterm borstel trompet op aliexpress krijg je alle varianten waar je van kunt dromen.

Edit: je bedoelt de haartjes zelf? Die zijn er inderdaad niet voor trompetten :X . Maar geen flauw idee of dat echt nodig is om een boorgat stofvrij te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door KabouterSuper op 29-09-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
KabouterSuper schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:02:
[...]
je bedoelt de haartjes zelf? Die zijn er inderdaad niet voor trompetten :X . Maar geen flauw idee of dat echt nodig is om een boorgat stofvrij te maken.
Bingo :) Nodig? Ligt er aan. Als je een wat broze muur hebt en er wat grotere stukjes in het gat liggen gaat dat er niet uitkomen met zachte haartjes. Een hoop fijne metalen haartjes op een borsteltje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
t14wo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:27:
[...]

Ik hoop niet dat die twee laatste foto's versgestucte muren zijn. Daar zou ik toch niet bepaald blij mee zijn. Wat een maanlandschap.

V.w.b. opbouw, tja. Dat zijn de keuzes die je maakt. Maakt het ook wel authentiek toch.
Ik snap wat je zegt, met name de foto waar de schakelaar tegen de muur aan zit maar daar komt dan ook nog een afwerklat op in de stijl van de rest van het kozijn. De rest van het stucwerk is prima strak.

Ik heb ook best een aardappel camera (SE2020) die in donkere omstandigheden niet per se recht doet aan wat je irl ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
webber87 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:40:
[...]

Er zijn van kleine borstels in verschillende maten te koop via o.a. Alixpress. Dat gebruik ik meestal om een gat na het boren uit te 'vegen'. Kan het op Ali niet zo snel vinden, maar het is ongeveer hetzelfde als onderstaande maar dan een setje van een stuk of 10. Heb er volgens mij een euro of wat voor betaald.

[Afbeelding]
Of gewoon bij de Praxis.... daar heb ik hem gehaald in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000

Bezulba

Formerly known as Eendje

JER00N schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:30:
[...]

Of gewoon bij de Praxis.... daar heb ik hem gehaald in ieder geval.
zelfde borsteltje, alleen dan 20x duurder en de helft minder in het zakje.

blup

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
De spotjes ook gemonteerd in het prieeltje. En het houthok is ook af, over tijdje maar even vullen met eikenhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xpqwmNQZ2r_SfuTNGRoSdZxKrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqlv14bvyL9MskuLTK6vmMVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxhoy7kRTjLqHVMWVodDraX1XL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaIDE6lhx0clVl4pgWZaMBzg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDhi0px9lNIl4wpqsxsR8slkhwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LukiiBWMQuFD1j8Ob7bLKske.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6krqx2YMe9hCAQykVb0i_9uH7fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toZPKw1Kirbv6HOVQQ6jX1Ep.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zmoyg0keTO8NWprffG4WI7E9pV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AgjMmKn3zH3Z2O1lp93gaSId.png?f=fotoalbum_large

Zo we gaan maandag beginnen met de garage.
Hebben alleen een architect uit Nederland genomen. Geen statiker. Binnen 50m2 hoef je geen goedkeuring te vragen.

We zijn 99.5% tevreden. Moet alleen nog puntjes op de i zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door theduke1989 op 29-09-2023 16:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSuaD3sNM6vyyh3WomjuHek3Zeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGlbvO2CfZPIXzXzeaKQOtSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8EaamBSTlKEQxXP9tWc9P7cuZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMjQcvGCbSfclxYSXI44wuL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prz3hRL-UsyGmQhh61frqJO-gNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiYyse4XhIXfZ27OGpa7Yfgr.jpg?f=fotoalbum_large

het lijkt dat ik de kwestie met de ledverlichting eindelijk opgelost heb. De vorige bende is allemaal teruggestuurd en ik heb mijn geld retour gehad. Daarna een systeem besteld van LedstripXL dat véél eenvoudiger/fijner op te zetten is. Je zaagt alu profielen die je met wat tape vastzet (in mijn geval op de koof, in de muur zou ook kunnen met wat schroeven) en daarin plak je de strip, die dik en flexibel is. Omdat de koof schuin staat (30 graden) kun je hem gewoon de bocht om leggen en hoef je niks te knippen, verbinden of solderen, gewoon leggen tot het reikt en het eind afknippen. De strips zijn aan beide kanten bedraad dus het eind is opnieuw te gebruiken, ook weer zonder solderen. De profielen dek je vervolgens af met een doorzichtige plastic strip (je hebt meerdere opties, ik koos helder). De nieuwe strips zijn ook een andere kleurtemperatuur voor net iets meer lichtopbrengst.

De nieuwe driver is wel wat groter dan de oude helaas maar ik krijg het allemaal net gepast.

Nu kan ik eindelijk mijn koofjes afmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

het lijkt dat ik de kwestie met de ledverlichting eindelijk opgelost heb. De vorige bende is allemaal teruggestuurd en ik heb mijn geld retour gehad. Daarna een systeem besteld van LedstripXL dat véél eenvoudiger/fijner op te zetten is. Je zaagt alu profielen die je met wat tape vastzet (in mijn geval op de koof, in de muur zou ook kunnen met wat schroeven) en daarin plak je de strip, die dik en flexibel is. Omdat de koof schuin staat (30 graden) kun je hem gewoon de bocht om leggen en hoef je niks te knippen, verbinden of solderen, gewoon leggen tot het reikt en het eind afknippen. De strips zijn aan beide kanten bedraad dus het eind is opnieuw te gebruiken, ook weer zonder solderen. De profielen dek je vervolgens af met een doorzichtige plastic strip (je hebt meerdere opties, ik koos helder). De nieuwe strips zijn ook een andere kleurtemperatuur voor net iets meer lichtopbrengst.

De nieuwe driver is wel wat groter dan de oude helaas maar ik krijg het allemaal net gepast.

:( :( :(

Het hangt er letterlijk nog geen uur en het is al stuk, ik ben echt giftig nou. De verlichting gaat in zijn geheel niet meer UIT. De dimmer reageert nergens meer op en als je de stop eruit trekt en weer erin, brand de boel gewoon weer op 100%. Je kan niet meer dimmen en niet meer uitschakelen.

Is het dan de dimmer in de wand die stuk is of de triac-driver? De dimmer is een 170w KOPP Led dimmer en de Triac driver een 150w type EUP150T-1H24V-0. Uiteraard de winkel gelijk teruggemaild maar die zullen er niet zijn in het weekend.

Godverdomme, het kan ook nooit eens gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:17:
[...]

Bingo :) Nodig? Ligt er aan. Als je een wat broze muur hebt en er wat grotere stukjes in het gat liggen gaat dat er niet uitkomen met zachte haartjes. Een hoop fijne metalen haartjes op een borsteltje wel.
Je kunt ook even bij de Gamma zo'n blaasbalgje kopen ;)
Meer kunt je niet doen.

O ja, een compressor. Maar die heeft niet iedereen bij de hand :p

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:32
HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De led strips geven een mooi egaal lichtbeeld. Met drivers en dimmers is het altijd zorgen dat je de goede combinatie hebt. Iets met fase afsnijdend/aansnijdend. Mogelijk dat jouw probleem hierdoor veroorzaakt wordt maar daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wellicht anderen die hier ervaring mee hebben.

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:51:
[...]

Is het dan de dimmer in de wand die stuk is of de triac-driver? De dimmer is een 170w KOPP Led dimmer en de Triac driver een 150w type EUP150T-1H24V-0
Kun je niet het ingangsvoltage meten van de Led dimmer? Als je triac diver stuk is (en die dus geen fase aan- en afsnijding doet) zou die altijd 230V moeten geven. Als je dimt zou die een lager RMS voltage moeten geven en kun je de triac driver uitsluiten.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

De driver in kwestie is geschikt voor zowel fase af- en aansnijding, en de dimmer in de muur is dit ook.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

TorxWorx schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:49:
[...]

Kun je niet het ingangsvoltage meten van de Led dimmer? Als je triac diver stuk is (en die dus geen fase aan- en afsnijding doet) zou die altijd 230V moeten geven. Als je dimt zou die een lager RMS voltage moeten geven en kun je de triac driver uitsluiten.
Dus gewoon een voltagemeter over de fase en nuldraad zetten?

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
HTT-Thalan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:09:
De driver in kwestie is geschikt voor zowel fase af- en aansnijding, en de dimmer in de muur is dit ook.
De triac dimmer voert de fase af- en aansnijding uit en de led driver ontvangt dit als ingangsspanning en gebruikt dat om te bepalen hoeveel die moet dimmen.
HTT-Thalan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:10:
[...]

Dus gewoon een voltagemeter over de fase en nuldraad zetten?
Klopt, en ff kijken wat het voltage is bij verschillende standen van de draaiknop

• koentjuh
  • Laatst online: 09:49
Ik wil / moet nog wat aflakken voor de winter, dus gezien het betere weer wil ik deze deze week gaan doen. Bij een hoek van de boei van de erker wordt steeds een haarscheur zichtbaar op de haakse aansluiting tussen twee planken. Ik heb dit al paar keer gevuld met plamuur maar blijft terug komen. Wat is wijsheid, kitten, opnieuw plamuren of gewoon accepteren dat er een scheur lijntje zit, netjes schuren en aflakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YavvwElROSDKydkKgEf17m1Bho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NpOBbEzciMv8jTXIMjmD5jV.jpg?f=fotoalbum_large

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

YellowCube

Wait...what?

Volgens mij is dit door werking nauwelijks te voorkomen. En dichtkitten weet ik niet of dat de beste optie is ivm eventueel opsluiten van vocht. Maar er zijn hier vast mensen die dat nog beter weten.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:24
koentjuh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:05:
Ik wil / moet nog wat aflakken voor de winter, dus gezien het betere weer wil ik deze deze week gaan doen. Bij een hoek van de boei van de erker wordt steeds een haarscheurt zichtbaar op de haakse aansluiting tussen twee planken. Ik heb dit al paar keer gevuld met plamuur maar blijft terug komen. Wat is wijsheid, kitten, opnieuw plamuren of gewoon accepteren dat er een scheur lijntje zit, netjes schuren en aflakken?

[Afbeelding]
Plamuur kan werking niet opvangen en blijft dus eeuwig scheuren. Ik zou dit afkitten met een overschilderbare glaskit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@HTT-Thalan Klinkt als dimmer stuk. Sluit eens eens alleen ander lampje aan, waarschijnlijk gaat die ook niet uit.

Maar vermogens in W maar niet ohmse belastingen zijn altijd tricky. Als in, max op de dimmer hoeft niet veel te zeggen. Hoeveel vermogen aan led hangt er werkelijk aan?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil / moet nog wat aflakken voor de winter, dus gezien het betere weer wil ik deze deze week gaan doen. Bij een hoek van de boei van de erker wordt steeds een haarscheurt zichtbaar op de haakse aansluiting tussen twee planken. Ik heb dit al paar keer gevuld met plamuur maar blijft terug komen. Wat is wijsheid, kitten, opnieuw plamuren of gewoon accepteren dat er een scheur lijntje zit, netjes schuren en aflakken?

[Afbeelding]
Er valt niets te kitten, voor kit heb je immers een gleuf nodig die wel iets groter is.

Eigenlijk zit het te strak op elkaar gemonteerd.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:27:
@HTT-Thalan Klinkt als dimmer stuk. Sluit eens eens alleen ander lampje aan, waarschijnlijk gaat die ook niet uit.

Maar vermogens in W maar niet ohmse belastingen zijn altijd tricky. Als in, max op de dimmer hoeft niet veel te zeggen. Hoeveel vermogen aan led hangt er werkelijk aan?
De led driver kan maar maximaal 150w trekken. De dimmer is rated voor 170w. De leds zijn strips van 9,6w/meter en er hangt in totaal 12 meter aan, dus zo'n 120w, net iets eronder.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-09-2023 16:00 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Ik wil / moet nog wat aflakken voor de winter, dus gezien het betere weer wil ik deze deze week gaan doen. Bij een hoek van de boei van de erker wordt steeds een haarscheur zichtbaar op de haakse aansluiting tussen twee planken. Ik heb dit al paar keer gevuld met plamuur maar blijft terug komen. Wat is wijsheid, kitten, opnieuw plamuren of gewoon accepteren dat er een scheur lijntje zit, netjes schuren en aflakken?

[Afbeelding]
Als je wil kitten zal je een V-groef of iets moeten maken waar de kit in past. Anders iets van een hoekprofiel er overheen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Laat ik ook even goed nieuws melden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7fOI8bRb5pXnaTOiCcwfJCy5d0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PFYPwOgFbok2RNoguRXJts1K.png?f=user_large

vandaag in ongeveer anderhalf uur tijd de nieuwe spiraalas voor mijn vlak/vandiktebank gemonteerd die ik uit Canada heb laten komen. Dat kostte niet heel veel moeite, was zelfs vrij simpel, al had je er wel gereedschap voor nodig die niet iedereen standaard heeft liggen (voornamelijke de poelietrekker en pers).

Resultaat is een schaafbeeld op het hout zo zacht, zo zacht... als fluweel. En het geluid... afwezig. Een fluisterzacht geruis van mesjes, een wereld van verschil met het zeurende, snerpende geluid dat je had met de oude rechte messen. Bovendien zitten hier niet 3 lange maar 55 vierkante messen in die je, indien nodig, per stuk kunt draaien (4 snijzijdes) en daarna vervangen, dus als je wat vervelends raakt is het heel snel opgelost.

Dit is een upgrade die de machine echt naar een ander niveau tilt.

• nokiaan958GB
  • Niet online

[Afbeelding]
openmaken, lijmen en fixeren
de dag erna in de grondverf

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 14:18
Ik wil een lekkende kraan vervangen, maar blijkbaar heeft deze wat afwijkende onderdelen...

Ik hen deze besteld (https://amzn.eu/d/adpOJ2P), maar eenmaal aangekomen bleek dat ik een iets grotere 'vertanding' nodig heb aan de bovenkant zodat het handvat van de kraan er op past... Iemand een idee waar ik dit onderdeel zou kunnen vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvVZhbLIgWxj5XqkeLkwMDc5B-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S96MjYF22CrwBxHybFnhQzWO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:36

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

MrSenne schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:23:
Ik wil een lekkende kraan vervangen, maar blijkbaar heeft deze wat afwijkende onderdelen...

Ik hen deze besteld (https://amzn.eu/d/adpOJ2P), maar eenmaal aangekomen bleek dat ik een iets grotere 'vertanding' nodig heb aan de bovenkant zodat het handvat van de kraan er op past... Iemand een idee waar ik dit onderdeel zou kunnen vinden?

[Afbeelding]
Je kunt deze uit elkaar halen en even kijken of de keramische schiiven beschadigd zijn of dat even opnieuw invetten voldoende is. Verder heb ik ze wel eens op ebay voorbij zien komen in diverse afmetingen.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]
Daarom zitten boeidelen normaalgesproken nooit in verstek tegen elkaar, het werkt teveel en het vocht moet weg kunnen.
De norm in de bouw is geloof ik een kier van 8mm tussen boeidelen. Dan kun je er bij het schilderwerk in de toekomst ook nog even met je kwast tussendoor om de kopse kant mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:55

[Afbeelding]
Je zou er ook even mee naar een warmteservice of andere loodgieter kunnen gaan, het helpt vaak ook als je weet uit welke kraan het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:39
Help, wie kan me helpen, hoe moet ik dit slecht randje opknappen? Is eigenlijk over de hele lengte langs de loodslab .

Ik denk doordat er geen afvoerpijp zit er met zo’n rotgang water langskomt dat dit is ontstaan, nu kan ik dit oplossen maar hoe de slechte rond oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i99ECcLFgCjiKPqPTn5m1ip1woI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7fw3FiIsFVKyT5h3u3nzK9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B26wfCyAFM_X_0PT910fcdtmtOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sb5mG5SrvylYKVIusDyevtvM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnEu2TLnMxzZ-MNGPD0kOQzPR2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3367YsfOSDZtsC2GrHYAfG0Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door BaBoK op 01-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik wil een radiator ik geheel verwijderen en de leidingen afdoppen. Ik heb de radiator al verwijderd. Maar ik zit even in dubio war de volgende stap is, zonder dat ik een waterballet krijg.

Ik heb stadsverwarming de aan en afvoer van het CV circuit zijn al dichtgezet op de afleverset.

1. Hoe kan ik nu het best het cv systeem aftappen en leeg laten lopen?
2. Klopt het dat er geen nieuw CV water het circuit in komt nu ik de aan en afvoer dicht heb staan? (Lijkt mij wel overigens)
3. Over hoeveel liter gaat het eigrnlijk bij een gemiddeld huis?

Ik heb vandaag nog een perstang thuis, dus wil dit klusje vandaag geklaard hebben. Het betreffen kunstof leidingen die ik dus afgeperst af ga doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

[Afbeelding]
Als een warmteservice vestiging in de buurt zit, de oude even meenemen.
https://www.warmteservice...en/Kraanonderdelen/c/6900

Als het merk weet ben je al een heel eind

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Laatst online: 12:23

[Afbeelding]
Laatst ook gehad, bij mij kon ik de "grotere" vertanding er afhalen van de oude en die plaatsen op de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36
HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:51:
[...]

:( :( :(

Het hangt er letterlijk nog geen uur en het is al stuk, ik ben echt giftig nou. De verlichting gaat in zijn geheel niet meer UIT. De dimmer reageert nergens meer op en als je de stop eruit trekt en weer erin, brand de boel gewoon weer op 100%. Je kan niet meer dimmen en niet meer uitschakelen.

Is het dan de dimmer in de wand die stuk is of de triac-driver?
Als je de verlichting geheel niet meer uit krijgt dan is de dimmer in de wand duidelijk stuk. Deze hoort de stroomkring geheel te onderbreken en dan kan de LED-verlichting uiteraard niet meer branden. Een driver die licht uit de LED-strip krijgt zonder stroomtoevoer bestaat niet, zelfs niet als deze stuk is. ;)
HTT-Thalan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:00:
[...]

De led driver kan maar maximaal 150w trekken. De dimmer is rated voor 170w. De leds zijn strips van 9,6w/meter en er hangt in totaal 12 meter aan, dus zo'n 120w, net iets eronder.
Welke dimmer is dat precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qenVRMCh4QPjUQM60q8oHBkIQXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TiGibBCYGlpTeHKjhHaEWhSc.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT7-NJ8QQ2Uxwc7WvCnij72ZpHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6PIrVC9O1lvzas5NQlFWcme.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg altijd een beetje rillingen als fabrikanten hetzelfde product (hetzelfde typenummer, 8450) verkopen met verschillende specs erop... Is het daadwerkelijk een veranderd product? Waarom krijg het dan geen nieuw typenummer? Of zijn de specs aangepast door voortschrijdende inzichten? Zoals >100W LED-verlichting maakt de dimmer stuk?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Xander schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Als je de verlichting geheel niet meer uit krijgt dan is de dimmer in de wand duidelijk stuk. Deze hoort de stroomkring geheel te onderbreken en dan kan de LED-verlichting uiteraard niet meer branden. Een driver die licht uit de LED-strip krijgt zonder stroomtoevoer bestaat niet, zelfs niet als deze stuk is. ;)

[...]

Welke dimmer is dat precies?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik krijg altijd een beetje rillingen als fabrikanten hetzelfde product (hetzelfde typenummer, 8450) verkopen met verschillende specs erop... Is het daadwerkelijk een veranderd product? Waarom krijg het dan geen nieuw typenummer? Of zijn de specs aangepast door voortschrijdende inzichten? Zoals >100W LED-verlichting maakt de dimmer stuk?
Die eerste, tot 170w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic er voor is maar, hebben jullie tips voor zwarte verf om een kledingkast mee te verven die krasbestendig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
t14wo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:03:
Ik wil een radiator ik geheel verwijderen en de leidingen afdoppen. Ik heb de radiator al verwijderd. Maar ik zit even in dubio war de volgende stap is, zonder dat ik een waterballet krijg.

Ik heb stadsverwarming de aan en afvoer van het CV circuit zijn al dichtgezet op de afleverset.

1. Hoe kan ik nu het best het cv systeem aftappen en leeg laten lopen?
2. Klopt het dat er geen nieuw CV water het circuit in komt nu ik de aan en afvoer dicht heb staan? (Lijkt mij wel overigens)
3. Over hoeveel liter gaat het eigrnlijk bij een gemiddeld huis?

Ik heb vandaag nog een perstang thuis, dus wil dit klusje vandaag geklaard hebben. Het betreffen kunstof leidingen die ik dus afgeperst af ga doppen.
Het ligt er wel een beetje aan hoe je stadsverwarming is aangelegd. Toen wij het nog hadden was het met een warmtewisselaar. Het circuit binnen was dus compleet gescheiden van buiten.
Hoeveelheid water ligt er ook een beetje aan, maar in principe alles wat in de buizen zit. Dus zeker wel rekening houden met een emmer of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

NicoHF schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:21:
Niet helemaal zeker of dit het juiste topic er voor is maar, hebben jullie tips voor zwarte verf om een kledingkast mee te verven die krasbestendig is?
Pu lak? Al heb ik wel eens Pu lak verwerkt on vond ik het resultaat vrij zacht. na een jaar ofzo was t pas echt keihard, maar daarvoor kon je t gewoon met een vingernagel wegkrabben.

maar misschien deed ik iets verkeerd, Pu lak is wel bedoeld om erg krasvast te zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

[Afbeelding]
De beste langetermijnoplossing lijkt mij een hoekprofiel:
Afbeeldingslocatie: https://www.profielaanbod.nl/wp-content/uploads/2021/11/1759001500_hoeklatten_hardhout_14x14mm.jpg
Die rondom netjes lakken en dan met flexibele kit bevestigen op de hoek. Netjes de naden kitten en nogmaals overschilderen. Wellicht iets minder strak dan nu, maar veel minder kans op rot.
En anders overschilderbare beglazingskit gebruiken. Mijn schilder doet dat altijd omdat het goed bewegingen kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Pu lak? Al heb ik wel eens Pu lak verwerkt on vond ik het resultaat vrij zacht. na een jaar ofzo was t pas echt keihard, maar daarvoor kon je t gewoon met een vingernagel wegkrabben.

maar misschien deed ik iets verkeerd, Pu lak is wel bedoeld om erg krasvast te zijn.
PU lak lijkt er op wat ik zoek, maar jou antwoord motiveert niet echt 😅

Iemand anders nog suggesties voor een goede betaalbare zwarte lak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Vandaag was de dag van de 1000 spijkertjes.

Ik ben begonnen met het leggen van de vvw boven met WARP Speedtherm droogbouwsysteem.

De eerste slaapkamer, had op de ondervloer een soort dun hardbord gezeten wat echt met 1000 spijkertjes was vastgetimmerd op de ondervloer. Met het verwijderen van dat hardbord, kwam een deel mee los maar de andere spijkertjes staken een halve cm ongeveer boven de ondervloer uit.

Dus eerst met een hamer die allemaal in het hout meppen zodat we geen rare lekkages kunnen krijgen later. Daarna begonnen met het leggen. Best goed te doen maar wel veel werk, ik ga eerst alle Speedtherm matten leggen en de alu profielen erin en dan in een keer alle leidingen. Dat gaat nog wel wat dagen kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSKcYYotgJTXZPMIfMfxsr3ariI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Edm26Vz5F9aKO7Az583Ng826.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb_MfVbhZC9EOaczZHRhk5OlOSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO0hRfTZPpDeZ8BoLPBk4HTG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de mensen dat Festool hebben, wisten jullie dit?

Ik vermoed dat andere merken ook zoiets zullen hebben, maar dit is de eerste keer dat ik dit zien :o

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 01-10-2023 18:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
Vandaag het dak op geweest:
- kapotte pan vervangen
- 3m missende PUR aangebracht tussen dakplaat en gevel (tijdens de bouw is er een stuk weggelaten)
- loodslabben opnieuw geplaatst en stuk vervangen

Het nieuwe snijlood heb ik met een klein hamertje aangetikt maar zit her en der nog wel een milimetertje boven de pan. Is daar misschien een soort klem voor om het tegen de pan te klemmen? Dat verkleint de kans dat het opwaaien of naar beneden schuift. (De nagels voor bevestiging aan de gevel hebben hun beste tijd gehad.)

Zag ook dat de dakdoorvoerpan voor de standleiding een panklem miste maar die had ik natuurlijk niet bij de hand :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Damic schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:58:
[YouTube: Cutting out a recessed section with the TS 60 track saw #festool #woodworking #maker #tools]

Ik vermoed dat andere merken ook zoiets zullen hebben, maar dit is de eerste keer dat ik dit zien :o
Festool gereedschap zit behoorlijk goed in elkaar. Maar ook zonder Festool kan ik dit. Kwestie van goed meten, goed aftekenen en goed zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Naden en schroefgaten in stucplaten heb ik dicht gesmeerd met Den Braven Plasterboard filler (https://www.denbraven.com...aluw-plasterboard-filler/). Over sommige naden ben ik niet zo tevreden, je voelt de naad nog, niet helemaal gevuld dus. Kan het kwaad als ik er nu ze gedroogd zijn nog een laagje overheen doe?
Platen gaan niet gestuct worden, alleen geschilderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

Ik ben aan het twijfelen of ik een voorzetwand moet plaatsen of voor spouwmuurisolatie moet gaan in ons recent aangekochte huis. We hebben een bouwkundige inspectie gehad en de inspecteur raadde toch wel voorzetwanden aan ivm de betere isolatiewaarde vergeleken met spouwmuurisolatie. Het huis komt uit 1955.

De reden dat ik aan het twijfelen ben is dat er heel veel raam aanwezig is, waardoor het voor mijn gevoel veel werk gaat worden om de voorzetwand mooi aan te laten sluiten, en dan komen de ramen ook nog eens heel diep te liggen. Een voorzetwand bij een lange muur zonder ramen (of weinig raam) is wel ok maar ben ook bang dat dit gewoon niet heel mooi zal worden.

Misschien goed om te vermelden: we gaan de houten vloer + balken eruit halen en schuimbeton storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34
[YouTube: Cutting out a recessed section with the TS 60 track saw #festool #woodworking #maker #tools]

Wat wisten we precies? Dat je met een invalzaag kunt invallen? Of wat bedoel je eigenlijk? Ik zie niks speciaal Festool’s in dat filmpje volgens mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
JBS schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:54:
Naden en schroefgaten in stucplaten heb ik dicht gesmeerd met Den Braven Plasterboard filler (https://www.denbraven.com...aluw-plasterboard-filler/). Over sommige naden ben ik niet zo tevreden, je voelt de naad nog, niet helemaal gevuld dus. Kan het kwaad als ik er nu ze gedroogd zijn nog een laagje overheen doe?
Hmm.. dat spul begon er hier uit te zien als craquelé toen er overheen geverfd werd.
Je kan er nog wel overheen met nog een laag, maar voor zoiets zou ik eerder knauf uniflot gebruiken. Kans op scheuren is best wel aanwezig. Wel achteraf even schuren dat het mooi vlak staat.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 21:13 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Pizzalucht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:10:
Ik ben aan het twijfelen of ik een voorzetwand moet plaatsen of voor spouwmuurisolatie moet gaan in ons recent aangekochte huis. We hebben een bouwkundige inspectie gehad en de inspecteur raadde toch wel voorzetwanden aan ivm de betere isolatiewaarde vergeleken met spouwmuurisolatie. Het huis komt uit 1955.

De reden dat ik aan het twijfelen ben is dat er heel veel raam aanwezig is, waardoor het voor mijn gevoel veel werk gaat worden om de voorzetwand mooi aan te laten sluiten, en dan komen de ramen ook nog eens heel diep te liggen. Een voorzetwand bij een lange muur zonder ramen (of weinig raam) is wel ok maar ben ook bang dat dit gewoon niet heel mooi zal worden.

Misschien goed om te vermelden: we gaan de houten vloer + balken eruit halen en schuimbeton storten.
Waarom zou dat niet mooi worden? Voorzetwanden wordt veel toegepast en kan prima strak er uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Hmm.. dat spul begon er hier uit te zien als craquelé toen er overheen geverfd werd.
Je kan er nog wel overheen met nog een laag, maar voor zoiets zou ik eerder knauf uniflot gebruiken. Kans op scheuren is best wel aanwezig. Wel achteraf even schuren dat het mooi vlak staat.
Je bedoelt knauf uniflot over de laag Den Braven Plasterboard filler heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Waarom zou dat niet mooi worden? Voorzetwanden wordt veel toegepast en kan prima strak er uit zien.
Is niet zozeer dat het niet strak gaat worden, maar dat het er wellicht een beetje raar uit ziet door de hoeveelheid ramen en dat je raam dus 10cm "dieper" in je muur ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
JBS schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:54:
Vullen en schuren tot het goed is, is hoe deze middelen werken.

Mrs. Rukapul heeft een hele reeks producten geprobeerd en zweert nu bij Fill & Finish light. Dat krimpt ook, maar is perfect schuurbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
JBS schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:15:
[...]
Je bedoelt knauf uniflot over de laag Den Braven Plasterboard filler heen?
Correct. Uniflot is vezelversterkt speciaal voor dat doel. Heb het hier een stukje in de badkamer gedaan. Op zich best OK. Maar op 1 plek een kleine scheurtje in een hoekje.
Rukapul schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Vullen en schuren tot het goed is, is hoe deze middelen werken.

Mrs. Rukapul heeft een hele reeks producten geprobeerd en zweert nu bij Fill & Finish light. Dat krimpt ook, maar is perfect schuurbaar.
Alleen is dat spul niet zo handig als je geen gaasband of papierband gaat toepassen(zijn immers stucplaten en ze worden niet gestuct). Met Fill & Finish gaat dat geheid scheuren. Uniflot is vezelversterkt en claimt dat je zonder gaas de naden kan afwerken.

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Pizzalucht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Is niet zozeer dat het niet strak gaat worden, maar dat het er wellicht een beetje raar uit ziet door de hoeveelheid ramen en dat je raam dus 10cm "dieper" in je muur ligt.
Hoe diep spreken we over? Er zijn best veel huizen met een diepe vensterbank. Die van mij is na isolatie 25cm geworden. Maar dat was enkelsteens. Diepe vensterbanken/dagkanten kunnen ook nog best mooi zijn.

Maar het is aan jou. Wil je stoken voor de musjes of voor jezelf. :P

Welke andere opties heb je naast voorzetwand en spouwmuur? Kan je aan de buitenkant een schil maken?

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pizzalucht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:10:
Welke spouwbreedte heb je en kan deze gevuld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Hoe diep spreken we over? Er zijn best veel huizen met een diepe vensterbank. Die van mij is na isolatie 25cm geworden. Maar dat was enkelsteens.

Maar het is aan jou. Wil je stoken voor de musjes of voor jezelf. :P

Welke andere opties heb je naast voorzetwand en spouwmuur? Kan je aan de buitenkant een schil maken?
Dacht aan 10cm isolatie, dan komt er nog wat bij voor ventilatie erachter en gips erop. Dus 12cm denk ik.
Bedoeling is natuurlijk de isolatie zou goed mogelijk voor wat er mogelijk is in het huis, maar het moet er ook wel een beetje ok uit zien O-) Kan helaas niet echt voorbeelden online vinden van vergelijkbare ruimtes...

Schil aan de buitenkant zou een mogelijkheid zijn (qua ruimte), maar budgettechnisch vermoed ik van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Rukapul schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Welke spouwbreedte heb je en kan deze gevuld worden?
Deze informatie heb ik nog niet, maar gezien de leeftijd verwacht ik dat hij gevuld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:17:
Alleen is dat spul niet zo handig als je geen gaasband of papierband gaat toepassen(zijn immers stucplaten en ze worden niet gestuct). Met Fill & Finish gaat dat geheid scheuren. Uniflot is vezelversterkt en claimt dat je zonder gaas de naden kan afwerken.
Gebruikt met gaasband inderdaad.

We hebben ook wel vezelversterkte middeltjes etc geprobeerd, maar dat had diverse nadelen. Een van de producten was haast niet meer te schuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rukapul schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Gebruikt met gaasband inderdaad.

We hebben ook wel vezelversterkte middeltjes etc geprobeerd, maar dat had diverse nadelen. Een van de producten was haast niet meer te schuren :D
Uniflott is er wel een van het type dat het keihard is ja. Ik heb in de badkamer zelfs een tegel verwijderd(Die de halve gipsplaat er achter meetrok), opgevuld met uniflott(+gaas), een paraplu plug doorheen geboord en een meubel aan gehangen. :X

Het droogt ook wel relatief snel(veel sneller dan fill en finish die met uitdroging werkt), dus kleine hoeveelheden aanmaken.
Pizzalucht schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Deze informatie heb ik nog niet, maar gezien de leeftijd verwacht ik dat hij gevuld kan worden.
Spouw vullen is de grootste eerste stap, maar naar huidige maatstaven lang niet genoeg.

Met een diepe vensterbank heb je mooi ruimte voor plantjes enzo :9

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Uniflott is er wel een van het type dat het keihard is ja. Ik heb in de badkamer zelfs een tegel verwijderd(Die de halve gipsplaat er achter meetrok), opgevuld met uniflott(+gaas), een paraplu plug doorheen geboord en een meubel aan gehangen. :X

Het droogt ook wel relatief snel(veel sneller dan fill en finish die met uitdroging werkt), dus kleine hoeveelheden aanmaken.

[...]

Spouw vullen is de grootste eerste stap, maar naar huidige maatstaven lang niet genoeg.

Met een diepe vensterbank heb je mooi ruimte voor plantjes enzo :9
Ik dacht dat dat niet kon omdat je dan vochtproblemen kan krijgen, maar als beide een optie is zal ik daar ook zeker naar kijken. Ik ga denk ik even kijken of ik met een 3D programma iets kan maken om mezelf (en vooral mijn vriendin) te overtuigen dat het echt wel mooi kan zijn :+

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nog een kleine feel good van mijn kant:

Ik ben al best lang aan het renoveren(nog een maand of twee en het is klaar!!) en had elke keer isolatiemateriaal, zakken met afval en andere rommel in de tuin liggen.

Blijkbaar viel het in de smaak, in een oude zak hebben deze monstertjes zich gevestigd en kan ik dus niet meer opruimen zonder ze te storen O+ :

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JhgRyHZN/Whats-App-Image-2023-10-01-at-14-34-59.jpg

Dus ik denk, ik maak een egelhuisje:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SsW-HynrN/Whats-App-Image-2023-09-26-at-15-23-55.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Tw8ZMVn4/Whats-App-Image-2023-09-26-at-15-23-50.jpg

En ja hoor, in 3 dagen heb ik nu 2 nestjes met egels in mijn tuin van 70m2. Het huisje is in de nacht van definitieve plaatsing met wat voer erbij direct bezet. :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:51:
Nog een kleine feel good van mijn kant:

Ik ben al best lang aan het renoveren(nog een maand of twee en het is klaar!!) en had elke keer isolatiemateriaal, zakken met afval en andere rommel in de tuin liggen.

Blijkbaar viel het in de smaak, in een oude zak hebben deze monstertjes zich gevestigd en kan ik dus niet meer opruimen zonder ze te storen O+ :

[Afbeelding]

Dus ik denk, ik maak een egelhuisje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En ja hoor, in 3 dagen heb ik nu 2 nestjes met egels in mijn tuin van 70m2. Het huisje is in de nacht van definitieve plaatsing met wat voer erbij direct bezet. :D _/-\o_
Leuk! Ik had er vorig jaar eentje voor m'n schoonmoeder gemaakt maar kwam helaas niks in. Er wordt wel geadviseerd een tunneltje voor te zetten waar een kat niet doorheen kan komen....

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
JT schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Leuk! Ik had er vorig jaar eentje voor m'n schoonmoeder gemaakt maar kwam helaas niks in. Er wordt wel geadviseerd een tunneltje voor te zetten waar een kat niet doorheen kan komen....
Ja klopt, daarom had ik er dus een schot in gemaakt. De kat kan de bocht nooit maken om in het nest gedeelte te komen(en dat deel ligt helemaal vol met blad en takken nu). Ik begreep ook dat katten niet snel ergens in kruipen als ze geen licht/einde zien.

Volgens de buurvrouw eet een van de egels samen met de kat uit hetzelfde voerbakje. De kat staat dan een beetje wazig te kijken wat dat stekelbeest daar doet. :)

We gaan nog een tunneltje maken door de schutting heen met een knik erin, zodat de kat er niet doorheen gaat. Dan kunnen de egels door 4 tuinen banjeren. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 14:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@1nsane nice. Heb hier ook al een paar keer een egel gespot, misschien ook maar eens accommodatie voor realiseren.

Ik ben onze slaapkamer aan het opknappen en ga de voor- en achtergevel voorzien van een voorzetwand. Ik had in eerste instantie gedacht om PIR+gips te gebruiken, grote stappen snel thuis dacht ik. Maar nu ik de elektra aangebracht heb vraag ik mij af of ik niet toch beter metalstud met steenwol oid kan doen. Ik twijfel of ik leidingen goed weg kan werken in PIR, hoop zaag en freeswerk.

Heb wel aardig ruimte, dacht aan 8 cm pir. Maar of dat het nou echt waard is qua isolatie valt te betwisten, het schuine dak blijft eerst wat het is (rc 1,5 oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Grmbl. Vanochtend was ik pestchagrijnig. Ik had besloten mijn zonwering te gaan doen met chemisch anker omdat dat geen expansiedruk oplevert, in tegenstelling tot pluggen. Daarnaast had ik op Klusidee een tip gelezen van iemand die, naar zo het leek, vaker met chemische ankers werkt, om het gat helemaal door te boren en er genoeg in te spuiten zodat het aan de andere kant iets het gat uitloopt. Zo haakt het dan achter de steen.

Een drama :') Bij elk draadeind dat ik erin draaide werd gewoon alles aan de achterkant eruit gedrukt...Uiteindelijk was de "oplossing" om het draadeind eruit te trekken, opnieuw erin te spuiten en weer erin te draaien, toen had ik het idee dat het enigszins goed zat, hoewel bij de ingang er nog niet veel mortel zat :( Bij een gat besloot ik er wat in te spuiten, even te wachten tot het iets harder zou zijn in de hoop dat ik het er niet meer uit zou duwen. Steeds even voelen aan de buitenkant. Op een gegeven moment durfde ik niet langer te wachten, al was het aan de buitenkant nog zacht. Dus ik erin draaien, gaat het draadeind er maar half in :( Met een hamer zonder al te lomp geweld nog een tikje naar achter geslagen maar achterin was het dus al behoorlijk hard! Dat snap ik echt niet want vooraan aan de buitenkant was het nog zacht :( :( Lang geleden dat ik zó pestchagrijnig was over iets dat niet goed gelukt was, dat natuurlijk te maken heeft met dat je het niet even over kunt doen.

Tot overmaat van ramp blijkt dit draad er niet helemaal recht in te zitten, hij loopt iets naar buiten weg en daardoor past de beugel er niet op ;( Ik ga er nu sowieso een stuk van pak hem beet 4cm (van de 13) vanaf slijpen. Maar heeft er iemand een idee hoe ik het 10mm RVS draadeind wat naar binnen gebogen krijg? Het enige wat ik me kan bedenken is een blokje hout en een hamer en dan niet al te lomp. Het andere draadeind zit wél perfect dus ik wil het niet naar elkaar toe trekken want dan gaat de rechte ook schuin (naar binnen) staan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 01-10-2023 22:11 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Beekforel schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:06:
@1nsane nice. Heb hier ook al een paar keer een egel gespot, misschien ook maar eens accommodatie voor realiseren.

Ik ben onze slaapkamer aan het opknappen en ga de voor- en achtergevel voorzien van een voorzetwand. Ik had in eerste instantie gedacht om PIR+gips te gebruiken, grote stappen snel thuis dacht ik. Maar nu ik de elektra aangebracht heb vraag ik mij af of ik niet toch beter metalstud met steenwol oid kan doen. Ik twijfel of ik leidingen goed weg kan werken in PIR, hoop zaag en freeswerk.

Heb wel aardig ruimte, dacht aan 8 cm pir. Maar of dat het nou echt waard is qua isolatie valt te betwisten, het schuine dak blijft eerst wat het is (rc 1,5 oid).
8cm is een mooi begin, maar zou minimaal 10cm doen.

Ik heb de leidingen in de PIR gelegd en daarna los gipsplaten er tegenaan geschroefd(is goedkoper dan PIR+GIPS).

Gaat redelijk snel: met een stift de buis aftekenen, dan aan beide kanten over de lijn op de juiste diepte met een afbreekmes insnijden. Dan reepje alufolie verwijderen en daarna een smal plamuurmes op de volle breedte van de buis insteken op de juiste diepte en een 45 graden beweging maken. Dan heb je redelijk snel een gleuf om je buis in te leggen. Daarna opvullen met PUR en alu tape er overheen.

Mocht je een frees hebben dan kan het natuurlijk nog sneller, maar dat geeft meer stof.

Steenwol kost een hoop meer ruimte voor dezelfde isolatiewaarde.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Ja klopt, daarom had ik er dus een schot in gemaakt. De kat kan de bocht nooit maken om in het nest gedeelte te komen(en dat deel ligt helemaal vol met blad en takken nu). Ik begreep ook dat katten niet snel ergens in kruipen als ze geen licht/einde zien.

Volgens de buurvrouw eet een van de egels samen met de kat uit hetzelfde voerbakje. De kat staat dan een beetje wazig te kijken wat dat stekelbeest daar doet. :)

We gaan nog een tunneltje maken door de schutting heen met een knik erin, zodat de kat er niet doorheen gaat. Dan kunnen de egels door 4 tuinen banjeren. 8)
Ah zo! Ik dacht dat dat voor de wind was, uit de foto haalde ik niet helemaal dat het te krap is voor een kat. Maar mooi. En wij gaan op termijn de tuin dicht maken, maar er komt ook bij ons wel een gaatje ergens. Ik denk voor en achter in de tuindeuren ofzo.

Ik heb nog wat resthout waar ik een hok mee ge maken. Vorig jaar hadden we nog niks van egels gezien maar enkele weken geleden zag ik in een windstil hoekje onder een overkapping egelpoep liggen. Een week later liep er een voor ons keukenraam langs :D Ik vind het zulke toffe lieve beestjes!

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 01-10-2023 22:16 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Ik heb de leidingen in de PIR gelegd en daarna los gipsplaten er tegenaan geschroefd(is goedkoper dan PIR+GIPS).

Gaat redelijk snel: met een stift de buis aftekenen, dan aan beide kanten over de lijn op de juiste diepte met een afbreekmes insnijden. Dan reepje alufolie verwijderen en daarna een smal plamuurmes op de volle breedte van de buis insteken op de juiste diepte en een 45 graden beweging maken. Dan heb je redelijk snel een gleuf om je buis in te leggen. Daarna opvullen met PUR en alu tape er overheen.

Mocht je een frees hebben dan kan het natuurlijk nog sneller, maar dat geeft meer stof.

Ik heb hier een combi van EPS en steenwol. Waar de ruimte beperkter was voor EPS gegaan, aan de voorkant onder de vensterbanken steenwol. Enfin, met een (weliswaar tussenhuis) met steensmuren uit de jaren 30 is een spouw sowieso al grote win :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 14:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Goede tip om een smal plamuur of steekmesje te fixen.

De reden dat ik twijfel; de isolatie gaat zeker helpen maar de rest van het dak zal nog wel even duren. Pir doet niks qua geluid, steenwol oid wel. Maar wat geeft nou het meeste comfort...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
1nsane schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Ik heb hier een combi van EPS en steenwol. Waar de ruimte beperkter was voor EPS gegaan, aan de voorkant onder de vensterbanken steenwol. Enfin, met een (weliswaar tussenhuis) met steensmuren uit de jaren 30 is een spouw sowieso al grote win :)
Heden ten dage EPS gebruiken vind ik zonde van de ruimte. Dan liever pavaflex of glas/steenwol.

De Rd van EPS-100, 10cm dik is 2.6. PIR doet op die dikte een Rd van 4.5.
Pavaflex en steenwol doen ook Rd 2.6 op 10cm. Maar dan heb je wel geluidsisolatie en een betere warmtebuffer dan EPS.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2023 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
JT schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:10:
[...] Maar heeft er iemand een idee hoe ik het 10mm RVS draadeind wat naar binnen gebogen krijg? Het enige wat ik me kan bedenken is een blokje hout en een hamer en dan niet al te lomp. Het andere draadeind zit wél perfect dus ik wil het niet naar elkaar toe trekken want dan gaat de rechte ook schuin (naar binnen) staan. [...]
Metalen pijp eroverheen schuiven en recht trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 01-10-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Caelorum schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Metalen pijp eroverheen schuiven en recht trekken.
Dat is wel een idee :) Eens kijken wat ik hier kan vinden dat niet te ruim is (pijp van 5cm wordt hem niet denk ik :P ) en sterk genoeg (dus geen alu).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
LED-Maniak schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Heden ten dage EPS gebruiken vind ik zonde van de ruimte. Dan liever pavaflex of glas/steenwol.

De Rd van EPS-100, 10cm dik is 2.6. PIR doet op die dikte een Rd van 4.5.
Pavaflex en steenwol doen ook Rd 2.6 op 10cm. Maar dan heb je wel geluidsisolatie en een betere warmtebuffer dan EPS.
Ja eens. Maar de grote vlakken heb ik ook met steenwol gedaan. Na een half jaar dubbele lasten begint de geldput de bodem ook te bereiken en het EPS zit vooral op de kleine stukken beneden aan de achtergevel. Achteraf had ik daar idd ook steenwol in kunnen stoppen maar het EPS was makkelijker te verwerken en ik had het liggen.

PIR had nog beter geweest maar zoals gezegd, daar zit ook weer een prijskaartje aan.

Scheelt dat waar EPS zit, ook grotendeels het keukenblok voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

KabouterSuper schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:44:
[...]

Festool gereedschap zit behoorlijk goed in elkaar. Maar ook zonder Festool kan ik dit. Kwestie van goed meten, goed aftekenen en goed zagen.
[/quote]Weet jij dan waar je zaag begint en eindigt zonder temeten op je machine?
Vloris schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Wat wisten we precies? Dat je met een invalzaag kunt invallen? Of wat bedoel je eigenlijk? Ik zie niks speciaal Festool’s in dat filmpje volgens mij…
Dat er begin en einde van je zaag een pijl op je machine staat, [quote]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:06
Damic schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:38:
KabouterSuper schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:44:
[...]

[/quote]Weet jij dan waar je zaag begint en eindigt zonder temeten op je machine?

[...]

Dat er begin en einde van je zaag een pijl op je machine staat, [quote]
Ah! Dat viel mij ook niet op. Op mijn Makita SP6000J staat het ook zie ik nu. Is mij nooit nooit opgevallen. Handig! _/-\o_Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emfQRwC8KWulb6OiDzugs8J7soI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7vcXh8lGdEVuen9jaNkx50M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door webber87 op 02-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
webber87 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ah! Dat viel mij ook niet op. Op mijn Makita SP6000J staat het ook zie ik nu. Is mij nooit nooit opgevallen. Handig! _/-\o_[Afbeelding]
Alleen ben ik wel heel bang voor kickback als je dat met die zaag doet. Je zou heb dan tijdelijk vast moeten zetten met de schroefjes die speling uit de rail halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

webber87 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:39:
Ah! Dat viel mij ook niet op. Op mijn Makita SP6000J staat het ook zie ik nu. Is mij nooit nooit opgevallen. Handig! _/-\o_[Afbeelding]
Let op: als je een andere maat blad gebruikt dan origineel bedoeld, dan kloppen die lijntjes niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:46:
Alleen ben ik wel heel bang voor kickback als je dat met die zaag doet. Je zou heb dan tijdelijk vast moeten zetten met de schroefjes die speling uit de rail halen.
Waarom zo bang voor kickback? Als je het met een oudere TS55 doet, heb je ook geen kickback beveiliging, en met invallen kun je het spouwmes niet gebruiken, dus dat is dan effectief hetzelfde als met deze Maktia?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaoQtq0chesbxGRuDv7J8PSjHgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgNBax158YOkjjfj85oAX8oF.png?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:50:
Let op: als je een andere maat blad gebruikt dan origineel bedoeld, dan kloppen die lijntjes niet ;)
Is er wel een correctie voor invaldiepte? Of werkt het alleen met maximale invaldiepte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

JT schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:10:
Tot overmaat van ramp blijkt dit draad er niet helemaal recht in te zitten, hij loopt iets naar buiten weg en daardoor past de beugel er niet op ;( Ik ga er nu sowieso een stuk van pak hem beet 4cm (van de 13) vanaf slijpen. Maar heeft er iemand een idee hoe ik het 10mm RVS draadeind wat naar binnen gebogen krijg? Het enige wat ik me kan bedenken is een blokje hout en een hamer en dan niet al te lomp. Het andere draadeind zit wél perfect dus ik wil het niet naar elkaar toe trekken want dan gaat de rechte ook schuin (naar binnen) staan.
***members only***
is het niet makkelijker om een iets groter gat in de beugel te boren zodat het draadeind wel past?
met een grote m10 sluitring dek je dan het grotere gat gewoon weer af

ora et labora

Pagina: 1 ... 335 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/