[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 334 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
t14wo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:31:
Wat is jullie ervaring en advies om zelf waterleidingen om en aan te leggen in de badkamer? Ik wil het lekker zelf doen, omdat ik het nog nooit heb gedaan, maar denk dat ik het kan. ;)[...]
Vooral goed vastzetten. Je wil niet klapperende leidingen hebben. Ik ben het ergens vergeten en ik erger me er nog aan elke keer dat de wasmachine aangaat :D
Nu moet ik toch al moeilijk gaan doen en door te krappe luikjes heen en een muur deels slopen, dus ik kan het mogelijk nog wel oplossen en fixen, maar dat moet wachten tot volgend jaar als de warmtepompboiler er komt. En tot die tijd mag ik me elke dag ergeren ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:12
Caelorum schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:40:
[...]

Vooral goed vastzetten. Je wil niet klapperende leidingen hebben. Ik ben het ergens vergeten en ik erger me er nog aan elke keer dat de wasmachine aangaat :D
@Caelorum dat kan je meestal prima oplossen met zoiets:
https://www.buurs.nl/prod...C6-1hg5VNX94aAlV5EALw_wcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Yes, die ligt hier ook nog naast me nu voor als ik de wasmachine en droger ga verplaatsen. Ik heb hem voor in de leiding en die plek is het meest dichtbij de hoofdleiding en tussen hoofdleiding en de apparaten die het meest dit veroorzaken. Staat ook nog op het lijstje, maar daarvoor moet ik weer andere zooi doen. Vanwege omstandigheden is mijn werklijstje eigenlijk alleen maar gegroeid de afgelopen anderhalf jaar en ik kom er nu pas weer mondjesmaat aan toe.
Probleem met die oplossing is wel dat het een fix is voor een probleem dat er niet zou moeten zijn. Liever los ik de oorzaak op in plaats van een pleister plakken, al ga ik zeer waarschijnlijk beiden doen (en de pleister iets eerder). Heb ook geen zin in lekkende koppelingen op moeilijk te bereiken plekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 22-09-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 21:35
Vraagje! Onze dakkapel is onlangs gefixt, daar is een lekkage geweest. Dat is gelukkig allemaal verleden tijd. Maar bij het vervangen van beschadigd gips door die lekkage viel me op hoe lelijk de rest er eigenlijk uit zag en dacht ik ga de rest ook opnieuw verven. Toen merkte ik dat die verf daar wel heel erg los zit, en warempel je kijkt het er bijna vanaf. Het lijkt er op dat die verf er zonder een primer of iets is opgekwakt waardoor er praktisch geen hechting is. Maar waarmee moet ik deze ondergrond eerst behandelen voor ik er een muurverf op doe? Wat is het überhaupt voor een materiaal dit?

Enkele foto's: https://imgur.com/a/5XzC7ww

Huis is uit '97, dakkapel zal iets later zijn gezet (wij wonen er pas sinds 3 jaar).

Het voelt aan als iets van kunststof.

[ Voor 12% gewijzigd door ISaFeeliN op 22-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat is jullie ervaring en advies om zelf waterleidingen om en aan te leggen in de badkamer? Ik wil het lekker zelf doen, omdat ik het nog nooit heb gedaan, maar denk dat ik het kan. ;)

Ik zie verschillende systemen waar je geen perstang voor nodig hebt. Wat werkt nu lekker, in kosteneffectief en vooral kwalitatief top?

- Uponor RTM
- multifit koppelingen (dit lijken meerdere fabrikanten te hebben. Is dit meer een soort standaard?)
Kan prima hoor paar regels: geen leidingen tegen elkaar aan leggen (let ook bij een kruising op) en in basis niet horizontaal frezen in muren. koppelingen spanningsloos monteren.
Qua perstangloos systeem zou ik henco vision pakken. maar bij al die systemen is netjes werken belangrijk, dus netjes knippen,, netjes kalibreren netjes vastzetten etc. mijn ervaring is dat de gemiddelde tweaker (pietlut) dit heel goed kan.

Als je toch uitkomt op een perstang. het werkt prima om alles voor te bereiden en dan in 1 keer te persen. huren kost bij warmte service 25 euro voor een dag. (en soms gratis bij een zak koppelingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ISaFeeliN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:55:
Vraagje! Onze dakkapel is onlangs gefixt, daar is een lekkage geweest. Dat is gelukkig allemaal verleden tijd. Maar bij het vervangen van beschadigd gips door die lekkage viel me op hoe lelijk de rest er eigenlijk uit zag en dacht ik ga de rest ook opnieuw verven. Toen merkte ik dat die verf daar wel heel erg los zit, en warempel je kijkt het er bijna vanaf. Het lijkt er op dat die verf er zonder een primer of iets is opgekwakt waardoor er praktisch geen hechting is. Maar waarmee moet ik deze ondergrond eerst behandelen voor ik er een muurverf op doe? Wat is het überhaupt voor een materiaal dit?

Huis is uit '97, dakkapel zal iets later zijn gezet (wij wonen er pas sinds 3 jaar).

dat is een houtvezelplaat meestal spaanplaat genoemd.

https://www.wandgrimeurs.nl/spaanplaat-zolder-verven/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 19:59
ISaFeeliN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:55:

Als het inderdaad spaanplaat is:
  • Gewoon alle losse verf afsteken met een plamuurmes;
  • De zaak ontvetten met een specifieke ontvetter;
  • Dan goede grondverf erop;
  • Dan verven.
Vraag je lokale verfboer voor advies hierin. Per merk verschilt het nog wel eens.

[ Voor 5% gewijzigd door sweetdude op 22-09-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik wil mijn dak dicht gaan maken gaat om een balkon (inpandig) van 2,5m x 2,5m

Afbeeldingslocatie: https://www.dakrenoveren.net/sites/67/images/dakopbouw-spantendak.gif

Afgezien dat de pannen aangeheeld moeten worden (pannen van de voorzijde wegens vergroten dakkapel heb ik liggen) .. zit ik een beetje met de opbouw ik wil gewoon goeie isolatie van R-waarde 5 oid en een velux dakvenster raam monteren..

welke materialen kan ik het beste gebruiken, denk wel dat ik via Bouwmaat oid de boel haal want andere bouwmarkten word ik echt niet vrolijk ..

Omdat ik het dakvenster toch plaats is dat een mooie in/uitgang tijdens de werkzaamheden enige waar ik tegenop zie is pannetjes plaatsen

De aannemer prijzen die ik zien zitten tussen de 8 en 12K ex materiaal . (nieuw dakkapel 2x zo groot kost ook zoveel)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:18
twain4me schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:46:
[...]

Kan prima hoor paar regels: geen leidingen tegen elkaar aan leggen (let ook bij een kruising op) en in basis niet horizontaal frezen in muren. koppelingen spanningsloos monteren.
Qua perstangloos systeem zou ik henco vision pakken. maar bij al die systemen is netjes werken belangrijk, dus netjes knippen,, netjes kalibreren netjes vastzetten etc. mijn ervaring is dat de gemiddelde tweaker (pietlut) dit heel goed kan.

Als je toch uitkomt op een perstang. het werkt prima om alles voor te bereiden en dan in 1 keer te persen. huren kost bij warmte service 25 euro voor een dag. (en soms gratis bij een zak koppelingen)
Thanks voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan. De Perstang ga ik niet aan beginnen doordat ik dus gefaseerd ga werken. Wil niet vastzitten aan die momenten dat ik die leen/huur. Henco Vision en Uponor RTM ga ik even met elkaar vergelijken en dan een keuze maken.

/edit
Gekke vraag, maar is vastzetten van leidingen met klemmen ook nodig als je deze in de muur vastzet met gips?

[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 22-09-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

t14wo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:17:
[...]

Thanks voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan. De Perstang ga ik niet aan beginnen doordat ik dus gefaseerd ga werken. Wil niet vastzitten aan die momenten dat ik die leen/huur. Henco Vision en Uponor RTM ga ik even met elkaar vergelijken en dan een keuze maken.

/edit
Gekke vraag, maar is vastzetten van leidingen met klemmen ook nodig als je deze in de muur vastzet met gips?
Henco is wat goedkoper en net als de meeste andere merken 26mm ipv uponor 25mm 16 20 en 32 zijn wel dezelfde maten. Volgens mij is het arsortiment veder vergelijkbaar en zijn ze beide in te storten.
kijk bij je vergelijking ook naar muurplaten toen ik voor de laatste keer keek hadden ze beide nog geen kant en klare dubbele muurplaat.
Veder komt uponor uit finland en henco uit belgie (naast antwerpen)
Vastzetten kan met gips of in veel gevallen ook snelcement. soms is een beugeltje/plankje/wiggentje ofzo wel nodig om de boel minimaal tijdelijk op zijn plek te houden. :)

en oja vergeet je kranen niet te aarden via de muurplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
twain4me schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:11:
[...]

Henco is wat goedkoper en net als de meeste andere merken 26mm ipv uponor 25mm 16 20 en 32 zijn wel dezelfde maten. Volgens mij is het arsortiment veder vergelijkbaar en zijn ze beide in te storten.
kijk bij je vergelijking ook naar muurplaten toen ik voor de laatste keer keek hadden ze beide nog geen kant en klare dubbele muurplaat.
Vastzetten kan met gips of in veel gevallen ook snelcement. soms is een beugeltje/plankje/wiggentje ofzo wel nodig om de boel minimaal tijdelijk op zijn plek te houden. :)

Supernuttige info. :)
Kranen aarden (eigenlijk alles aarden) heb ik op een briefje in de badkamer gehangen om niet te vergeten!

Muurplaten ga ik toch niet nodig hebben. Alle kranen worden inbouw. Ik ben wel gecharmeerd van Henco spul. En makkelijk bij toolstation te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40
goede middag

ik zat met de vraag of je agnes platen ook zo kan bevesitigen als plafond platen dat de korte kanten waar ook een tong en groef zit niet te hoeven worden ondersteund.,
ik heb metal stud zitten waar eigenlijk de bedoeling was gips tegen aan te monteren maar wil nu liever deze platen
de afstand tussen de liggers is ~30cm maar als ik ze dan er dwars op monteer kan ik de lange kant goed bevestigen maar de korte kanten komen om de zoveel dan net tussen 2 metal stud uit waardoor die tong en groef nergens tegenaan zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
vso schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:40:
Ik wil mijn dak dicht gaan maken gaat om een balkon (inpandig) van 2,5m x 2,5m

[Afbeelding]

Afgezien dat de pannen aangeheeld moeten worden (pannen van de voorzijde wegens vergroten dakkapel heb ik liggen) .. zit ik een beetje met de opbouw ik wil gewoon goeie isolatie van R-waarde 5 oid en een velux dakvenster raam monteren..

welke materialen kan ik het beste gebruiken, denk wel dat ik via Bouwmaat oid de boel haal want andere bouwmarkten word ik echt niet vrolijk ..

Omdat ik het dakvenster toch plaats is dat een mooie in/uitgang tijdens de werkzaamheden enige waar ik tegenop zie is pannetjes plaatsen

De aannemer prijzen die ik zien zitten tussen de 8 en 12K ex materiaal . (nieuw dakkapel 2x zo groot kost ook zoveel)
Rc5 is onder het minimale bouwbesluit. dus dubbelraar
Velux: ik zie teveel mensen doodleuk hr++ in het dak zetten. een enorm energielek. Dus minimaal 3tripleglas en altijd een rolluik aan de buitenkant (om in de winternachten dicht te hebben

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Stukadoor heeft stucafval door de wc gespoeld en nu is dit aangekoekt.. iemand tips hoe dit te verwijderen? Zit dus onderwater in de pot :(.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
Workaholic schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:02:
Stukadoor heeft stucafval door de wc gespoeld en nu is dit aangekoekt.. iemand tips hoe dit te verwijderen? Zit dus onderwater in de pot :(.
Schoonmaakazijn! Tip van een Stukadoor . Gips lost hierin op.

Maar gevoelsmatig zou ik de Stukadoor bellen en het hem laten oplossen. Of op zijn kosten een ontstopper laten komen.

[ Voor 16% gewijzigd door chrisborst op 22-09-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45
Vandaag verder gegaan met muren sauzen maar ik zat met 1 probleem. De stucadoors waren op 2 plekken vergeten de muurdozen te markeren danwel uit te bikken dus moest ik obv fotos van eerder gaan graven met hier en daar wat plamuuractie tot gevolg :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBWuifYrqkjVM_mOAErpAgW9EeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfVXqcmUw7SDM6I2KJnYq8l6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6OPWx5s-jcyIPkRUw6pBgE0Ats=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLdFmISwWLYtIDLjMwMnOQrx.jpg?f=fotoalbum_tile

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:57
twain4me schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:11:
[...]

Uponor is 20x2,25mm. Andere merken 20x2mm(De 16mm is wel gelijk).
Ga je RTM koppelingen gebruiken dan kan je dus beter bij Uponor blijven ivm. toleranties.

Wat is het nut van het aarden van een muurplaat die verbonden is met meerlagenbuis? Er zit tussen het aluminium van de buis en de messing koppeling nog een kunststof ring. Daarnaast heb je ook nog volledig kunststof koppelingen. Geleiding is onmogelijk(want anders zou je ook contactcorrosie hebben van aluminium en messing).

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2023 22:08 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:57:
[...]

Ga je RTM koppelingen gebruiken dan kan je dus beter bij Uponor blijven ivm. toleranties.

Wat is het nut van het aarden van een muurplaat die verbonden is met meerlagenbuis? Er zit tussen het aluminium van de buis en de messing koppeling nog een kunststof ring. Daarnaast heb je ook nog volledig kunststof koppelingen. Geleiding is onmogelijk(want anders zou je ook contactcorrosie hebben van aluminium en messing).
Dus als je met meerlagenbuis je doucheset aansluit is aarden niet nodig? De douchegoot wordt uiteraard wel geaard. Maar ook het bad is van acryl. Het oude bad dat we net eruit hebben gehaald is wel van metaal(achtig) materiaal en was wel geaard. Dus in feite hoef ik nu alleen de oude koperen leidingen en de douchegoot te aarden?

Ps. En de vloer uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00

Asteroid9

General Failure

[...]

Hoe goed denk je dat water zelf geleidt? ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Asteroid9 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:55:
[...]

Hoe goed denk je dat water zelf geleidt? ;)
Slecht.

Klusidee staat echt bomvol van deze discussie:
https://www.google.com/se...w=1728&bih=968&dpr=2#ip=1

[ Voor 47% gewijzigd door LED-Maniak op 22-09-2023 23:07 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• twain4me

twain4me

[...]

goed punt, ik heb geen idee,ik kan het prima verkeerd hebben, ik bel een hulplijn:P kan jij dit toevallig bevestigen/ontkrachtigen @205Gutmann

de vraag: moeten kranen met alupex leidingen in een badkamer wel of niet geaard worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 19:43
twain4me schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 01:04:
[...]

goed punt, ik heb geen idee,ik kan het prima verkeerd hebben, ik bel een hulplijn:P kan jij dit toevallig bevestigen/ontkrachtigen @205Gutmann

de vraag: moeten kranen met alupex leidingen in een badkamer wel of niet geaard worden?
Ja, de kraan moet vereffend worden.
De Uponor koppelingen en leidingen zijn niet dusdanig geïsoleerd dat er géén potentiaalversleping kan plaatsvinden.

Of het praktisch nut heeft, dat is een 2e.
Vaak is er geen fatsoenlijke manier om een klem aan de kraan te maken.
Die flexibele slangetjes hebben een stalen buitenmantel, maar daar zit weer een kunststof slang binnenin.

• Maxwp
Maxwp schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:45:
goede middag

ik zat met de vraag of je agnes platen ook zo kan bevesitigen als plafond platen dat de korte kanten waar ook een tong en groef zit niet te hoeven worden ondersteund.,
ik heb metal stud zitten waar eigenlijk de bedoeling was gips tegen aan te monteren maar wil nu liever deze platen
de afstand tussen de liggers is ~30cm maar als ik ze dan er dwars op monteer kan ik de lange kant goed bevestigen maar de korte kanten komen om de zoveel dan net tussen 2 metal stud uit waardoor die tong en groef nergens tegenaan zit
wilde bovenstaande vraag nog even onder de aandacht brengen ;-) iemand een idee?

• Maxwp
205Gutmann schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:04:
[...]

Ja, de kraan moet vereffend worden.
De Uponor koppelingen en leidingen zijn niet dusdanig geïsoleerd dat er géén potentiaalversleping kan plaatsvinden.

Of het praktisch nut heeft, dat is een 2e.
Vaak is er geen fatsoenlijke manier om een klem aan de kraan te maken.
Die flexibele slangetjes hebben een stalen buitenmantel, maar daar zit weer een kunststof slang binnenin.
waar staat dat
als je een kunstof leiding hebt en alleen een kraantje hoef je dat kraantje niet te aarden.

edit ik lees nu pas dat over uponor had ik dacht pex

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 23-09-2023 13:06 ]

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
Maxwp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:02:
[...]
wilde bovenstaande vraag nog even onder de aandacht brengen ;-) iemand een idee?
Gewoon een latje er tussen. Zodat de platen aan elkaar zitten.

• t14wo
Ik heb toch besloten voor persfittingen te gaan. Dan maar alles voorbereiden en 1x een perstang huren.

Ik ga voor Uponor spul, waarbij ik 1 vraag heb:

Hoe ga ik van de bestaande koperen leiding (12 en 15mm) naar kunstof?
Oja, en op een manier dat het ingestort kan worden.

Ik zie van Uponor alleen deze koppeling: https://www.technim.nl/in...s-puntstuk-16-x-3-8-10mm/
Maar die is alleen in haakse variant. Ik zoek een recht verloopje.

[ Voor 41% gewijzigd door t14wo op 23-09-2023 14:23 ]

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oke, misschien de meest basic klusvraag, maar ik kom er niet aan uit.

Moet namelijk nog steeds plinten plaatsen, maar hoe pak ik dit aan?

- Haal gegronde plinten, plak die vast tegen de muur. Kit ze daarna af en schilder ze daarna. Nadeel is dat ik ze moet schilderen als ze op de muur zitten, voordeel is dat het mooi wordt afgewerkt en dat de kit ook is geschilderd.
- Haal gelakte plinten, plak die vast tegen de muur en kit ze daarna af. Nadeel is dat de kit niet wordt afgedekt door de verf, dus stof en vuil kan aantrekken. Voordeel is wel dat ik sneller klaar ben en niet moeilijk hoef te doen met schilderen.
- Haal plinten met folie. Plak die vast tegen de muur en kit ze daarna af. Eigenlijk hetzelfde als de geverfde plinten, maar dan met folie. Nadeel is wel dat ze beschadigen het moeilijker is om bij te werken en opnieuw schilderen is lastig.

Voorkeur gaat uit naar de gelakte plinten/ plinten met folie, maar ben 'bang' dat ik dan later spijt krijg als de kit vies gaat worden. Of is er kit waarbij de stof er niet intrekt en dus gewoon mooi blijft?

• Maxwp
Maeslant schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:16:
[...]

Gewoon een latje er tussen. Zodat de platen aan elkaar zitten.
het is een metal stuk profiel dat er al zit. wat bedoel je met een latje er tussen? er is niks om die tegen aan te monteren de metal stud hangt vrij van het plafond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boor ik toch vanmorgen dwars door mn vloerverwarming in mn net getegelde vloer heen zeg... wat een faalactie. Kon de tranen niet meer onderdrukken...

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:30
Eppo © schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:04:
Oke, misschien de meest basic klusvraag, maar ik kom er niet aan uit.

Moet namelijk nog steeds plinten plaatsen, maar hoe pak ik dit aan?

- Haal gegronde plinten, plak die vast tegen de muur. Kit ze daarna af en schilder ze daarna. Nadeel is dat ik ze moet schilderen als ze op de muur zitten, voordeel is dat het mooi wordt afgewerkt en dat de kit ook is geschilderd.
- Haal gelakte plinten, plak die vast tegen de muur en kit ze daarna af. Nadeel is dat de kit niet wordt afgedekt door de verf, dus stof en vuil kan aantrekken. Voordeel is wel dat ik sneller klaar ben en niet moeilijk hoef te doen met schilderen.
- Haal plinten met folie. Plak die vast tegen de muur en kit ze daarna af. Eigenlijk hetzelfde als de geverfde plinten, maar dan met folie. Nadeel is wel dat ze beschadigen het moeilijker is om bij te werken en opnieuw schilderen is lastig.

Voorkeur gaat uit naar de gelakte plinten/ plinten met folie, maar ben 'bang' dat ik dan later spijt krijg als de kit vies gaat worden. Of is er kit waarbij de stof er niet intrekt en dus gewoon mooi blijft?
Je kunt ook kit in de juiste kleur kopen, misschien dat dat helpt?

• LED-Maniak
Maxwp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:05:
[...]

waar staat dat
als je een kunstof leiding hebt en alleen een kraantje hoef je dat kraantje niet te aarden.

Zoals ik het lees mag het met alupex altijd als de fabrikant garandeert dat het geheel niet geleidend is. Dit doet niemand. Een andere manier is achteraf zelf aantonen met metingen, maar dat is wat risicovol als er dan toch geleiding is(al is de kans super klein). De eis is dan dacht ik ook: zolang je kan bewijzen dat je geen geleiding hebt hoeft je niet de aarden of vereffenen en niet 'je moet altijd vereffenen en/of aarden'
t14wo schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:00:
Ik heb toch besloten voor persfittingen te gaan. Dan maar alles voorbereiden en 1x een perstang huren.

Ik zie van Uponor alleen deze koppeling: https://www.technim.nl/in...s-puntstuk-16-x-3-8-10mm/
Koper naar kunststof kan bijvoorbeeld met een pentec knelstuk:
https://www.warmteservice...f0qJXZXWXgKhoClEoQAvD_BwE

Dit stuk gaat in je kunststof buis van 16mm en daarna in een gewone knelaansluiting van 15mm. Je kan elke overgangskoppeling gebruiken. Dus ook 15x12mm knel waarbij je 16mm leiding met dit knelstuk in de koppeling past. Super handig als je bijvoorbeeld een T-Stuk hebt voor een aftakking van koper/staal naar kunststof buis.

Henco heeft het nog makkelijker gemaakt hiermee:
https://www.toolstation.n...wLzFV2IfpPUhoCryQQAvD_BwE

[Edit]
Al mag je dit niet zomaar instorten.

Ik vind uponor wel echt duur vergeleken henco of het duitse pipetec(hiermee bijna hele huis gedaan :) ).
Ook die afwijkende buismaat is stom. Alternatieve merken zijn echt véél goedkoper, zeker voor dikke buizen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 24-09-2023 21:40 ]

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 19:43
Maxwp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:05:
[...]

waar staat dat

Ik noemde Uponor in mijn post, maar dit geldt voor alle kunstof waterleidingen met een aluminium barrièrelaag.
De norm schrijft voor dat alles groter dan 10dm2 vereffend moet worden.
In de praktijk is dit niet altijd uit te voeren, neem bijvoorbeeld een inbouwkraan. Daar zit in de meeste gevallen geen aansluiting op om een vereffening aan te brengen.

• 1nsane
Wat is jullie ervaring en advies om zelf waterleidingen om en aan te leggen in de badkamer? Ik wil het lekker zelf doen, omdat ik het nog nooit heb gedaan, maar denk dat ik het kan. ;)

Ik zie verschillende systemen waar je geen perstang voor nodig hebt. Wat werkt nu lekker, in kosteneffectief en vooral kwalitatief top?

- Uponor RTM
- multifit koppelingen (dit lijken meerdere fabrikanten te hebben. Is dit meer een soort standaard?)
Uponor is prima spul, Henco ook, Henco is dacht ik iets goedkoper maar werkt vrijwel het zelfde. Henco heeft ook Henco Vision koppelingen waar geen perstang voor nodig is, let wel, de kans op lekkage is met goed geperste fittingen wel ietsje kleiner.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 01:12

fmb

MikeyMan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:18:
Boor ik toch vanmorgen dwars door mn vloerverwarming in mn net geregelde vloer heen zeg... wat een faalactie. Kon de tranen niet meer onderdrukken...
Balen!
En nu? Vloer al open gehakt?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fmb schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:26:
[...]

Balen!
En nu? Vloer al open gehakt?
Inmiddels wel :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic97FRBAGcji2e_ZuIywvwoXqhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOXm7bE87rVnxNTrAFyhEadH.jpg?f=fotoalbum_large

Vandeweek ff perstang huren en fixen. Aardig wat vertraging zo :X

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2023 18:46 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:35

Rzaan

Altijd zoekende

MikeyMan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:27:

Vandeweek ff perstang huren en fixen. Aardig wat vertraging zo :X
Klote man.
Technische Unie vraagt niet veel voor verhuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rzaan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:29:
[...]

Klote man.
Technische Unie vraagt niet veel voor verhuur.
Warmteservice valt ook mee. 25 euro huur. En de borg inmiddels ook schappelijk.
Tis vooral dat die tegelvloer net voor een hele hoop geld is neergelegd, en het nu weer gepruts wordt... :X
Uithuilen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-06 16:13

Let er trouwens op dat je koper niet zomaar kunt instorten. Even ommantelen, of inpakken met brede isolatietape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MikeyMan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:38:
[...]

Warmteservice valt ook mee. 25 euro huur. En de borg inmiddels ook schappelijk.
Tis vooral dat die tegelvloer net voor een hele hoop geld is neergelegd, en het nu weer gepruts wordt... :X
Uithuilen en opnieuw beginnen.
Hoezo? Ik neem aan dat die vloer professioneel gelegd is. Bel het bedrijf dat het voor je gedaan heeft, vraag of een van hun vakmannen zin heeft in een extra klusje op de zaterdag. Of mocht je een telefoonnummer van een van hen hebben: even direct bellen, hoeft de baas niet te weten.

Ja kost geld. Zwart vermoedelijk minder.
Overigens zou ik mijn opstalverzekering eens bellen, kan goed zijn dat ze je eigen fuckup (deels) vergoeden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Eagle schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:07:
[...]

Hoezo? Ik neem aan dat die vloer professioneel gelegd is. Bel het bedrijf dat het voor je gedaan heeft, vraag of een van hun vakmannen zin heeft in een extra klusje op de zaterdag. Of mocht je een telefoonnummer van een van hen hebben: even direct bellen, hoeft de baas niet te weten.

Ja kost geld. Zwart vermoedelijk minder.
Overigens zou ik mijn opstalverzekering eens bellen, kan goed zijn dat ze je eigen fuckup (deels) vergoeden :)
Vloerverwarming heb ik zelf gelegd. Daarna dekvloer laten storten en tegels laten leggen.

Maargoed, ongeacht wie het doet, zit nu vooral met overhead en wachttijd. Tang halen en brengen, dekvloer aanvullen, wachten tot het droog is, tegelen, voegen. Das niet in een weekendje gefix helaas.

En daarna pas verder met het afmaken van de inrit/dorpel. Die ik vandaag af had willen hebben :X

Gevolgschade is wel te claimen, maar die heb ik eigenlijk niet. Herstel is niet gedekt.
Maargoed, eigen schuld, dikke bult. Gaan we niet op de verzekering afwentelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

MikeyMan schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:23:
[...]

Vloerverwarming heb ik zelf gelegd. Daarna dekvloer laten storten en tegels laten leggen.

Maargoed, ongeacht wie het doet, zit nu vooral met overhead en wachttijd. Tang halen en brengen, dekvloer aanvullen, wachten tot het droog is, regelen, voegen. Das niet in een weekendje gefix helaas.

En daarna pas verder met het afmaken van de inrit/dorpel. Die ik vandaag af had willen hebben :X

Gevolgschade is wel te claimen, maar die heb ik eigenlijk niet. Herstel is niet gedekt.
Maargoed, eigen schuld, dikke bult. Gaan we niet op de verzekering afwentelen.
Snap ik :)

On the bright side: er zijn ook mensen die een huis laten bouwen en het een half jaar later dan gepland pas opgeleverd krijgen, met alle gevolgen van dien. Could be worse :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
We hebben de kozijnen geverfd aan de buitenzijde en opnieuw gekit, maar de kitrand is vrij dik, iemand tips hoe deze wat bij te snijden, lees smaller te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil een aluminium brievenbus tegen de gevel aanhangen. Bedoeling is om door de achterkant 2 gaten te boren en deze in de baksteen te bevestigen. Hierbij maak ik me zorgen om galvanische corrosie (rvs+alu).

Er zijn geen bevestigingsspullen meegeleverd, wat zouden jullie adviseren?

Een kunststof bout

Een dakschroef al kan ik niet meteen vinden wat het materiaal onder de ring is. Ook kunststof (iig iets dat niet kan oxideren) gok ik?

Nog wat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
M Raafs schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:21:
[...]

Je kunt ook kit in de juiste kleur kopen, misschien dat dat helpt?
Trekt dat geen stof aan? De ervaring die ik met kit heb is dat er altijd stof opkomt en als ik dat weg wil halen ik het eerder in de kit veeg dan dat ik de kit rand schoon krijg. Dat zou eigenlijk mijn enige reden zijn om de kit+plint te schilderen. Als iemand kit kan aanraden die gewoon een ‘harde laag’ heeft zodat hij goed is schoon te houden, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik gebruik meestal zoiets, verschillende merken hebben iets soortsgelijks, let wel op de persbek die is aan de koper kant anders. maar volgens mij heeft warmteservice die ook liggen voor de leen/verhuur

https://www.henco.be/nl/35p

makkelijker kan zijn om nog wat veder te gaan met slopen en vederop (niet in muur of vloer) aan te sluiten met een knelset. ik zou niet gaan klooien met draadbussen/puntstukken in de muur of vloer. en solderen mag je meestal niet aan de perskoppelingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 07:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Even een testje om te kijken of ik alles goed heb gepast en gemonteerd. Nu dat alles goed werkt kan ik met de afwerking verder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

sloth schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:03:
Ik wil een aluminium brievenbus tegen de gevel aanhangen. Bedoeling is om door de achterkant 2 gaten te boren en deze in de baksteen te bevestigen. Hierbij maak ik me zorgen om galvanische corrosie (rvs+alu).

Een kunststof bout

Een dakschroef al kan ik niet meteen vinden wat het materiaal onder de ring is. Ook kunststof (iig iets dat niet kan oxideren) gok ik?

Nog wat anders?
Gewoon paar rubberen kabeldoorvoeren in de juiste maat er in en klaar. En denk dat je aan een paar schroeven met pluggen in de muur al genoeg heb, blijft echt wel hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant

Vsh bekken erbij vragen en deze verloopjes.
https://www.bouwmaat.nl/u...0VeQK1EAQYBiABEgLrm_D_BwE

Beide met tang knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
Maxwp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:43:
[...]

het is een metal stuk profiel dat er al zit. wat bedoel je met een latje er tussen? er is niks om die tegen aan te monteren de metal stud hangt vrij van het plafond.
Nou meer als de tong/groef in elkaar zitten en er zit een latje achter die je vastschroeft komt dat niet meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

sloth schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:03:

Een kunststof bout

Nog wat anders?
Een gewone schroef met gewone pluggen.
Dat blijft dan langer hangen als jij daar woont.

Zijn er geen ophanghaakjes voorzien, aan de achterzijde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Eppo © schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:24:
[...]

Trekt dat geen stof aan? De ervaring die ik met kit heb is dat er altijd stof opkomt en als ik dat weg wil halen ik het eerder in de kit veeg dan dat ik de kit rand schoon krijg. Dat zou eigenlijk mijn enige reden zijn om de kit+plint te schilderen. Als iemand kit kan aanraden die gewoon een ‘harde laag’ heeft zodat hij goed is schoon te houden, dan hoor ik dat graag.
Gelakte plinten plakken, afkitten met acrylkit.
Daarna de plint net voor de kit aftapen met schilderstape. Dan kan je over de kit heen schilderen en trekt het geen stof meer aan. Acrylkit wil nog wel eens verkleuren of als het niet exact de juiste kleur is dan zie je dat meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 22:52
t14wo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:51:
[...]

Ik zie multifit van meerdere fabrikanten? https://www.bouwbestel.nl...multifit-koppelingen.html Dus lijkt mij niet perse Gamma rommel dan toch?

Ik neig wel naar Uponor. Gewoon omdat het een gerenomeerd merk is gebruikt door vele installateurs in persvorm. Ik ga geen perskoppelingen gebruiken. Ik moet namelijk de badkamer in fases doen, zodat we zo lang mogelijk kunnen wassen (eerst douche, daarna bad). En iedere keer een perstang huren/lenen is teveel gedoe.

Of de leidingen nou 100 of 250 euro kosten boeit ook niet zo op een totale verbouwing van 20k. :X

Ik zie je schrijven dat bij Uponor RTM koppelingen dat de 20mm buis andere maatvoering heeft. Anders dan wat? Moet je dus Uponor leiding ook kopen?

Heima24 ziet er interessant uit. Je doelt dan ook deze categorie van insteekfittingen:
https://www-heima24-de.tr...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
Mocht je in Amsterdam omgeving wonen/werken, ik heb in Amsterdam een poosje terug een elektrische Uponor perstang gehuurd via Peerby. Aardige gast, top apparaat met alle koppen erbij, voor iets van 35 euro per dag ofzo. Een dag later inleveren was ook geen probleem (zonder meerprijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@3_s zeg je daarmee indirect dat de mogelijke schade van oxidatie zo beperkt is dat het niet uitmaakt?

Ik was daarnet nog wat filmpjes over het onderwerp aan het kijken en dat lijkt me correct. Vooral risico bij auto's en scheepvaart waarbij er veel blootstelling is aan (zout) water. Niet echt het geval bij mijn beoogde gebruik :)

Tenzij iemand nog een andere mening heeft ga ik het gewoon met rvs schroeven en pluggen proberen. Er zijn helaas geen ophanghaakjes aan de achterzijde voorzien.

[ Voor 6% gewijzigd door sloth op 24-09-2023 22:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1nsane
Weer ff bezig geweest. Laatste stukken sauzen en nieuwe plinten op maat maken voor de keuken. Zoals velen hier weten heb ik een 2e hand keuken die in goede staat is met vrij nieuwe Miele apparaten en een giga Smeg fornuis. De 20cm hoge plinten zijn niet meer mooi dus nieuw meubelhout en daar met de anti-merkpolitie zaagtafel keurig sleufjes in gemaakt voor de rubber inzetrandjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FJsW8nxQGiVHsU9L3jKl_mwK8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9qrZg1GXXvnFBCxy5IoWFmj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYnz9zBXfm5LCWrEES0MRHYTew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJyE6a9JgNWDrMl2WSw7xMiK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4ETmBClMNJoMaoTdXOrcdypfqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGbx5v9Zq7Kbpqt5EcCH4cJk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAcCHp01o_QzXYcMo6_Rs8vjdSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmRyTyniY5G45jEx6lIpahUg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Laatst online: 08:54
Rubberen inzetrandjes? Vertel... dat zegt me zo niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Jannibal23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:39:
Rubberen inzetrandjes? Vertel... dat zegt me zo niks?
Keukenplinten hebben doorgaans een siliconen of rubberen randje aan de onderkant tegen vloeistoffen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Maeslant schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:13:
[...]

Nou meer als de tong/groef in elkaar zitten en er zit een latje achter die je vastschroeft komt dat niet meer los.
ok dus je bedoelt een latje achter de tong waar je normaal de tong ergens in vast geschroefd? ook al zit dat latje gewoon verder nergens aan vast?
als ik dan daar op die naad tegen het plafond druk lijkt me dat deze alsnog wat meegeeft?
er zit alleen aan latje achter het latje zelf heeft geen ondersteuning behalvde da het boven op de agnes plaat ligt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb een nieuwe poortopening en schutting gemaakt naast het huis, en dus moet daar een stevige deur komen. Zojuist in elkaar getikt, de lijm is nog nat maar het is lekker beefy :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laR1GjNw_LYUfuGUrAslhwoq8qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtsyOf2ut8llMh8Rndvsm1Yz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
Ik heb al gegoogeld maar ik kan dus geen duidelijk antwoord vinden. Ik wil een dakraam plaatsen in mijn schuin dak in het zelfde gordingen vak van mijn mechanische ventilatiebox. De uitlaat van de box zit quasi tegen de buitenmuur. Het vak in totaal is 2,4m breed.

Wat moet de minimale afstand zijn (horizontaal) tussen het dakraam en de uitlaat van de ventilatiebox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

YellowCube

Wait...what?

HTT-Thalan schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:07:
Ik heb een nieuwe poortopening en schutting gemaakt naast het huis, en dus moet daar een stevige deur komen. Zojuist in elkaar getikt, de lijm is nog nat maar het is lekker beefy :P.

[Afbeelding]
netjes.
hoe zit/zat het ook alweer met de diagonale planken?
als je er 1 hebt moet deze naar de opening hangen (dus van de scharnieren af), maar met 2 (of maakt het dan juist niet uit hoe je het hangt)?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

1nsane schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:35:
daar met de anti-merkpolitie zaagtafel
de hoe en de wat ? _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Kapotto schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:29:
Wat moet de minimale afstand zijn (horizontaal) tussen het dakraam en de uitlaat van de ventilatiebox?
Wat je misschien zoekt is de "verdunningsfactor".
Voor WTW en Rookgasafvoer en (en ventilatie invoeren) zijn er online rekentools.

Deze is b.v. voor afstand tussen invoer en toevoer van een wtw en/of rookgasafvoer https://platform.bettyweb...dunningsfactor-berekening

Maar jouw dakraam is geen specifieke ventilatie toevoer. Dit is dus niet het juiste, maar geeft je wellicht een indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

YellowCube schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 06:43:
[...]

netjes.
als je er 1 hebt moet deze naar de opening hangen (dus van de scharnieren af), maar met 2 (of maakt het dan juist niet uit hoe je het hangt)?
Ik heb gewoon gedaan wat ik mooi vind, maar enkele houtbewerkers uit de meer traditionele hoek hebben me ervoor op de vingers getikt. Schijnbaar heb ik het slechtste van de opties gekozen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
netjes.
Volgens mij geldt voor twee hetzelfde als voor een diagonale plank, je wilt ze vanaf de kant van het scharnier omhoog laten lopen naar de kant zonder scharnieren. Dan kun je het beste de kracht van het gewicht van de deur doorleiden zodat die niet gaat verzakken aan de kant zonder scharnieren.

In principe zou andersom ook moeten werken, maar dan heb je een trekkracht op je diagonale balk, en komt er een trekkracht op je verbindingen, dat kan dus een zwak punt zijn. Met diagonaal omhoog vanaf de scharnieren is dat een duwkracht, dat gaat dus niet los komen.

Het zal wel loslopen in de praktijk, maar je kan je voorstellen waarom een prof het anders doet, want die wil niet terug moeten komen omdat het toch wel door gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

[...]

netjes.
Zoals @henkie196 zei: bij planken vanaf de scharnier naar boven. Je kan ook een kabel spannen, dan (uiteraard) juist andersom: vanaf de scharnier naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
bonzz.netninja schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:30:
[...]

Je kan het met draadeind doen, zo heb ik ook op een onmogelijk plekje toch nog wat plankjes gemaakt, en je kan eenvoudig nog eens de plankjes op andere hoogte hangen door de moertjes te draaien. Plankje aan bovenkant, 4 draadeinden omlaag, plankjes op moertjes, klaar is papa

Onderstaand een voorbeeld van niet mijn kast maar het idee is hetzelfde
[Afbeelding]
Cool idee! Staat nu op mijn 'Cool-,-ga-ik-misschien-ook-eens-doen-lijstje.' Simpel en effectief. Mooie hardhouten planken ertussen. :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
De zaagtafel is van Skil, had schoonvader gehaald bij de Gamma. Dan krijg je ongetwijfeld de merkpolitie op je dak haha. Want is geen Festool, DeWalt, Makita enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik heb een tegelzaag van skil. Prima ding hoor. Tuurlijk zou je met een duurdere beter kunnen werken, maar als je het niet wekelijks of zelfs maandelijks staat te doen, maar incidenteel eens een keer een wat langere periode is het een goed alternatief voor huren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
1nsane schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:44:
[...]

De zaagtafel is van Skil, had schoonvader gehaald bij de Gamma. Dan krijg je ongetwijfeld de merkpolitie op je dak haha. Want is geen Festool, DeWalt, Makita enz.
Dat is toch onzin.
Alsof je een Festool moet kopen als je 1x in de 2 jaar een plankje op maat zaagt.

Veel is ook gewoon maar dollen/plagerij, moet je niet zo serieus nemen ;)
En de gene die het menen wat ze zeggen, zijn niet goed bij hun hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 26-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:25

bonzz.netninja

Niente baffi

webber87 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:38:
[...]

Cool idee! Staat nu op mijn 'Cool-,-ga-ik-misschien-ook-eens-doen-lijstje.' Simpel en effectief. Mooie hardhouten planken ertussen. :9~
Ja werkt prima. Ik heb in de gangkast zo aan de balken aan het plafond deze dingen geschroeft, en daar een stuk draadeind in en dan wat plankjes. Werkt prima, zorg wel dat de boel is ingesloten, want het kan natuurlijk wel heen en weer bewegen anders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzrWpjbYahkz9gn1f05FNnbas3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QFB27HFQJp7v6thfveN2Bqob.png?f=user_large

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

1nsane schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:44:
[...]

ik als DW7492-eigenaar (en ander "merkspul") vind het bewonderingswaardig wat sommige mensen met goedkoper en soms minder nauwkeurig spul kunnen maken _/-\o_

Mijn buurman is een tovernaar met zijn Skill-spullen, onvoorstelbaar wat die aan inbouwkasten en landelijke meubels zelf maakt voor in zijn huis. (y)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
FRANQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:58:
[...]

Dat is toch onzin.
Alsof je een Festool moet kopen als je 1x in de 2 jaar een plankje op maat zaagt.

Veel is ook gewoon maar dollen/plagerij, moet je niet zo serieus nemen ;)
En de gene die het menen wat ze zeggen, zijn niet goed bij hun hoofd.
Ja precies, weet ik ook wel hoor ;)

Sowieso is m'n gereedschapsarsenaal een allegaartje van merken. Van Makita tot Bosch Pro, Festool afkortzaag, Metabo afkortzaag maar ook gewoon een B&D schuurmachine, een heule oude AEG klopboormachine, Hilti Kango, Fein zaag, Makita accuboor maar ook een Powerplus die wat lichter is enz enz. Enfin, merkvast ben ik dus niet. Een deel is uit een erfenis, een ander deel zelf gekocht waar ik het nodig heb of had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Fraggert schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:10:
[...]

ik als DW7492-eigenaar (en ander "merkspul") vind het bewonderingswaardig wat sommige mensen met goedkoper en soms minder nauwkeurig spul kunnen maken _/-\o_

Mijn buurman is een tovernaar met zijn Skill-spullen, onvoorstelbaar wat die aan inbouwkasten en landelijke meubels zelf maakt voor in zijn huis. (y)
Het is ook vooral gebruikersgemak. Met minder nauwkeurige spullen, kan je vaak het zelfde resultaat halen alleen duurt het meestal langer en moet je soms creatief zijn. Zo ook met de zaagtafel, een houten balk met lijmklemmen erop gezet als hogere geleider om de keukenplinten precies goed over de zaag te kunnen trekken.

Het is ook wel gewenning hoor. Elk stuk gereedschap van verschillende merken heeft wel z'n voor en nadelen en daar leer je naar mijn ervaring mee omgaan.

Die powerplus accuboor is bijvoorbeeld minder krachtig dan de makita die ik heb maar ook een heel stuk lichter en in bepaalde situaties is dat juist prettiger werken, met name in kleine ruimtes met gestrekte armen enz.

Met het aanleggen van de nieuwe water en gasleidingen bijvoorbeeld waar ik Henco voor gebruikt heb, had ik eerst een RAMS accu pers te leen van een kennis, topding. Maar hij ging op vakantie en toen een Milwaukee gehuurd. Vond ik persoonlijk minder prettig en zwaarder maar uiteindelijk zijn de leidingen evengoed dicht. Ik heb er nog eens aan gedacht zo'n ding te kopen maar dat loopt in de duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hé een SKIL! Bevalt die? Ik heb deze idd ook bij de Gamma gezien, en fence bevalt me wel aangezien deze hetzelfde werkt als de DeWalt, maar voor een veel lagere prijs.

[ Voor 40% gewijzigd door Noeleke op 26-09-2023 14:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY4b-5VXjT48JAkDDsB1ywJXSCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCfJHmcTEIImkvIxCzKHmbAp.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden een kapot hekje met een (ondertussen kapotgevroten) buxushaagje achteraan deze muur naast het huis, en die moeten echt weg. Daarom gelijk de boel wat verder naar voren getrokken, hebben we gelijk meer tuin :). De kleinere palen staan in de zwarte teer de grond in (omdat ze half breed zijn paste een paalijzer niet) en dan een 9x9 balk met paalijzer. De draadhekken zijn 1cm dik (stevig dus) en zitten in een gefreesd frame dus zelfs als je de metalen beugels eruit zou schroeven krijg je ze niet los. Dit is zowel tegen OBV (ongewenst binnenkomend verkeer) als tegen het uitbreken van onze lieve herder die nog wel eens overmatig waaks is :P. De poort is douglas en alle montage zit verdekt danwel aan de binnenzijde, je kan dus niks loshalen buitenlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:48:
[...]

Ja werkt prima. Ik heb in de gangkast zo aan de balken aan het plafond deze dingen geschroeft, en daar een stuk draadeind in en dan wat plankjes. Werkt prima, zorg wel dat de boel is ingesloten, want het kan natuurlijk wel heen en weer bewegen anders
[Afbeelding]
Tof! Ik zat al te kijken hoe je het zou kunnen bevestigen aan de muur. Die is handig inderdaad. Ik zat te denken aan een draadeind in de muur met een chemisch anker. Maar een 90 graden bocht van vond ik lastiger. Ik vroeg me af of ik een stuk draadeind (m10 of 8) zou kunnen buigen naar een 90 graden hoek. Of zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://ancotech.nl/media/catalog/product/cache/d85210573c036b92f24533d8474e1dfb/5/0/5011775_100-744-wm_2.jpg

Hoe heb jij dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb een dubbele keukendeur met meerpuntssluiting die door de vorige bewoners van dit huis niet onderhouden is. Door wat slotspray op de juiste plekken heeft er voor gezorgd dat de haken weer soepel gaan.

Er zit echter speling op de klink. Deze los maken en opnieuw strak vast zetten met de inbus heeft geen zin. Er zit een gat in de stift waar de inbus in draait dus deze kan niet strakker gezet worden. De klinkt springt ook niet meer altijd "terug naar horizontaal".

Iemand nog goede tips om dit weer goed te krijgen? De hele unit er uit halen is een optie, maar gezien het ongeveer 397 schroeven zijn wil ik vooraf wel een plan hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:25

bonzz.netninja

Niente baffi

webber87 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:11:
[...]

Tof! Ik zat al te kijken hoe je het zou kunnen bevestigen aan de muur. Die is handig inderdaad. Ik zat te denken aan een draadeind in de muur met een chemisch anker. Maar een 90 graden bocht van vond ik lastiger. Ik vroeg me af of ik een stuk draadeind (m10 of 8) zou kunnen buigen naar een 90 graden hoek. Of zoiets:

[Afbeelding]

Hoe heb jij dat gedaan?
Nee hangt aan het plafond in de balken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVZHGPKhgAwkEZsnaB6kWrLgYaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AOa8dCZiSTcQ0LQ5WB7rsol5.png?f=fotoalbum_large

Die kracht omlaag uit het hout is natuurlijk niet echt heel handig voor dit soort schroefdingen maar voor het doel in de voorraadkast is het prima.

Buigen van draadeind gaat prima maar ik snap niet precies wat je wilt :) Als het blijft hangen buigt het door. Dan moet je gaan afsteunen op de grond oid.

[ Voor 13% gewijzigd door bonzz.netninja op 26-09-2023 21:01 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

henkie196 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:36:
[...]

Volgens mij geldt voor twee hetzelfde als voor een diagonale plank, je wilt ze vanaf de kant van het scharnier omhoog laten lopen naar de kant zonder scharnieren. Dan kun je het beste de kracht van het gewicht van de deur doorleiden zodat die niet gaat verzakken aan de kant zonder scharnieren.

In principe zou andersom ook moeten werken, maar dan heb je een trekkracht op je diagonale balk, en komt er een trekkracht op je verbindingen, dat kan dus een zwak punt zijn. Met diagonaal omhoog vanaf de scharnieren is dat een duwkracht, dat gaat dus niet los komen.

Het zal wel loslopen in de praktijk, maar je kan je voorstellen waarom een prof het anders doet, want die wil niet terug moeten komen omdat het toch wel door gaat zakken.
Traditionele deur is dan ook gebouwd op zo'n manier dat hij kan uitzetten en werken, deze zit langs alle kanten gedeuveld en geschroefd (160mm lange zelfs). Dat ding komt alleen uit elkaar met een zaag of een haardvuur :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
bonzz.netninja schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:58:
[...]

Nee hangt aan het plafond in de balken. [Afbeelding]

Die kracht omlaag uit het hout is natuurlijk niet echt heel handig voor dit soort schroefdingen maar voor het doel in de voorraadkast is het prima.

Buigen van draadeind gaat prima maar ik snap niet precies wat je wilt :) Als het blijft hangen buigt het door. Dan moet je gaan afsteunen op de grond oid.
Ah zo heb je het gedaan. Slim bedacht. Ja, dat kan ook. Ik dacht dat je het had gedaan zoals dat voorbeeld dat je liet zien. In mijn geval wil ik het denk ik aan de zijmuur hangen. Dus dan moet ik vanuit de muur dus een bocht maken naar boven, en aan het einde ook weer een bocht richting muur.

Maar je zou het inderdaad ook direct aan het plafond kunnen hangen. Maar met een stucplaten plafond lijkt me dat een minder goed idee t.o.v. een stenen muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Noeleke schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:16:
[...]

Hé een SKIL! Bevalt die? Ik heb deze idd ook bij de Gamma gezien, en fence bevalt me wel aangezien deze hetzelfde werkt als de DeWalt, maar voor een veel lagere prijs.
De zaagblad afscherming is maar een gammel ding. Maargoed, dat gebruiken we ook niet >:)

Verder doet hij tot nu toe wat hij moet.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
webber87 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:01:
[...]

Ah zo heb je het gedaan. Slim bedacht. Ja, dat kan ook. Ik dacht dat je het had gedaan zoals dat voorbeeld dat je liet zien. In mijn geval wil ik het denk ik aan de zijmuur hangen. Dus dan moet ik vanuit de muur dus een bocht maken naar boven, en aan het einde ook weer een bocht richting muur.
Gaat hem niet worden lijkt me qua krachten, tenzij niet meer dan 10cm diep gaat dat enorm doorhangen. Kan je helaas ook niet helpen aan alternatief.

• Zwartoog
Staaltweakers, help! Ik heb een enorme f*ckup gemaakt deze morgen: dikwandig stalen CV buis gebogen. :o

Kan ik deze weer een stukje terugbuigen, of moet deze opnieuw gelast worden?

Of gewoon op druk brengen, en als het niet lekt, is het goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSSQzulygIpCpZ8o_WRHxYoWWEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmOyZvdtdiLCxfs8E1gEcde8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJZIPMO1nTzclXrjJ6U28TE5JN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uPfh4cRO63dX8uunt0j2Bb8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-06 12:09
Zwartoog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:00:
Staaltweakers, help! Ik heb een enorme f*ckup gemaakt deze morgen: dikwandig stalen CV buis gebogen. :o

Kan ik deze weer een stukje terugbuigen, of moet deze opnieuw gelast worden?

Of gewoon op druk brengen, en als het niet lekt, is het goed?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou eerst even de verf verwijderen en kijken of je scheurvorming ziet in de las. Als het destijds degelijk gelast is verwacht ik niet dat je met deze vervorming over deze lengte gelijk in de problemen zit. Dan idd kijken of het systeem op druk blijft, als dit het geval is dan is het prima, de werkdruk van een cv systeem is relatief laag en er zijn weinig risico's (behalve smerig water op de vloer) mocht het wel misgaan.

• Zwartoog
TorxWorx schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:15:
[...]

Ik zou eerst even de verf verwijderen en kijken of je scheurvorming ziet in de las. Als het destijds degelijk gelast is verwacht ik niet dat je met deze vervorming over deze lengte gelijk in de problemen zit. Dan idd kijken of het systeem op druk blijft, als dit het geval is dan is het prima, de werkdruk van een cv systeem is relatief laag en er zijn weinig risico's (behalve smerig water op de vloer) mocht het wel misgaan.
Dank voor je snelle reactie! Volgens mij is de las nog goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFL67OwInWPXfb2wZRyMvOZR2to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3QCMHiXSTkhpoImGUKxmDRR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w1FVC0tal7az5XBh94XP2aysW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUiaPuouAGL5RpXJl6Cq9TJN.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: aan de verf zit wel metaal trouwens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkQut3IPGUInPFu5g3A99mlpleo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G1t73JvvEroFGuPtCZwm7Nn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Zwartoog op 27-09-2023 13:40 ]

• Terrz
  • Laatst online: 08:16
Ik zag dit topic over een zonnescherm wat van de muur af was gekomen bij een medetweaker.

Nu is het geval dat ik volgende week een zonnescherm ophaal van marktplaats met vergelijkbare afmetingen (5m breed en 3 meter uitval) en wil graag voorkomen dat deze van de muur komt zoals in bovenstaand topic.

In het topic wordt veel gesproken over bevestiging met draadeind en chemisch anker tot in de vloerlaag of binnenmuur omdat pluggen te veel stress geven op de baksteen. Klopt dat?

En indien "Ja": Hoe zorg je er voor dat het get in de binnenmuur of vloerdeel dan stofvrij en ook gevuld wordt met chemisch anker? Boorgat zal 10-12mm diameter zijn, daar kom je met een borstel/stofzuiger en met een kitspuit dan toch niet ver genoeg mee?

En geven die draadeinden dan geen enorme koudebrug als ze tot in het binnenblad zitten?

Onze opbouw is: 10cm gele baksteen, 5cm luchtspouw, 5cm steenwol platen, binnenmuur van 10 cm baksteen of kanaalplaat (afhankelijk van de hoogte waar ik het scherm op ga hangen).

Plaatje van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb4V-GqXIaj8CkUGvkmatYwtZn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XadOEYKVbNjKA9S0iv6iaQby.jpg?f=fotoalbum_large

Wat adviseren jullie? Of zullen chemisch ankers alleen in de buitenmuur ook voldoende zijn? Montageinstructies op diverse websites gaan niet tot het binnenblad.

[ Voor 8% gewijzigd door Terrz op 27-09-2023 14:00 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:49
Terrz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:52:
En indien "Ja": Hoe zorg je er voor dat het get in de binnenmuur of vloerdeel dan stofvrij en ook gevuld wordt met chemisch anker? Boorgat zal 10-12mm diameter zijn, daar kom je met een borstel/stofzuiger en met een kitspuit dan toch niet ver genoeg mee?
Blazen door een slangetje of buisje (met een ballenpomp of compressor).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Terrz
  • Laatst online: 08:16
Andrehj schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:53:
[...]

Dank, en het aanbrengen van het chemisch anker?

En geven die draadeinden dan geen enorme koudebrug als ze tot in het binnenblad zitten?

[ Voor 15% gewijzigd door Terrz op 27-09-2023 13:57 ]

• Andrehj
Terrz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:55:
Geen idee. Nog nooit gebruikt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
Zwartoog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:39:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Volgens mij is de las nog goed?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: aan de verf zit wel metaal trouwens
[Afbeelding]
Als er scheurvorming zou optreden zou ik dat eerder aan deze kant verwachten aangezien je een buigspanning hebt uitgeoefend in het XY vlak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fZzF4yLAWyAfOzuZo4dzKOUuck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/49jpbOTN5x2huHTF5C8AzRQR.png?f=user_large De gemarkeerde lijnen + dezelfde lijnen aan de kant bij de muur. Om het metaalkleurige deel zou ik mij niet druk maken. Het is waarschijnlijk wat oxidatie van het staal of verontreiniging wat nog op het staal aanwezig was bij het verven.

• 3_s

3_s

Terrz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:55:
[...]

Die kan je er gewoon inspuiten: daar zit (noraam) een smalle teut bij.
Uitblazen, chemisch anker erin, draadstang erin draaien, laten uitharden, scherm ophangen.
Zo zou ik het doen.

• TorxWorx

In het topic wordt veel gesproken over bevestiging met draadeind en chemisch anker tot in de vloerlaag of binnenmuur omdat pluggen te veel stress geven op de baksteen. Klopt dat?

Wat adviseren jullie? Of zullen chemisch ankers alleen in de buitenmuur ook voldoende zijn? Montageinstructies op diverse websites gaan niet tot het binnenblad.
vraag 1. Dit klopt, naar mijn mening geeft @twain4me al een goede uitleg waarom:
Het probleem van plugen is dat ze drukkrachten (wat weer trek krachten worden in de andere richting) uitoefenen daarom scheuren stenen regelmatig in deze situatie het bewegende karakter van een zonne scherm helpt hier niet bij en pluggen kunnen zich los werken.

er zijn bevestigingsmiddelen die spanningsvrij zijnte monteren, die gebruik je bij voorkeur
Om het wellicht nog iets te verduidelijken: Een plug geeft weerstand tegen krachten in de richting van de schroef / draadeind door frictie tussen de plug en baksteen. Die frictie ontstaat doordat je de schroef erin draait en de plug opzij duwt. Het naar opzij duwen van de plug zorgt voor een spanningsconcentratie in de steen-> baksteen kapot. Het voordeel van een chemisch anker is dat je geen kracht naar buiten nodig hebt om een trekkracht in de richting in van het draadeind te weerstaan, op die manier is een chemisch anker dus "spanningsvrij".

vraag 2. De koudebrug ten gevolge van het draadeind valt best wel mee. Doordat het oppervlakte van een draadeind klein is, is er weinig warmteoverdracht van binnen naar buiten.

• Andrehj
TorxWorx schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:32:
vraag 2. De koudebrug ten gevolge van het draadeind valt best wel mee. Doordat het oppervlakte van een draadeind klein is, is er weinig warmteoverdracht van binnen naar buiten.
Dit kun je nog ca een factor 3 verbeteren door RVS draadeinden te gebruiken omdat RVS een veel lagere warmtegeleidingscoefficient heeft als staal.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gat stofvrij: borsteltje + rietje + iets dat blaast. Het product 20cm diep krijgen zal inderdaad misschien niet evident zijn met 5cm luchtspouw ertussen. Je zal ook een rietje o.i.d. moeten gebruiken, je kan eventueel een zeefhuls zoeken die diep genoeg is, dat zal al helpen.

• TorxWorx
Andrehj schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:54:
[...]

Dit kun je nog ca een factor 3 verbeteren door RVS draadeinden te gebruiken omdat RVS een veel lagere warmtegeleidingscoefficient heeft als staal.
Dit zou voor mij niet de hoofdreden zijn om voor RVS te kiezen maar is zeker een bijkomend voordeel d:)b. RVS is sowieso wenselijk voor alles wat je aan een gevel monteert, verzinkt draadeind is niet echt geschikt voor buiten.

• Heaget
  • Laatst online: 08-06 18:09
Ik ben met een zolder verbouwing bezig, maar door werk, school en overige omstandigheden heb ik werk uit handen moeten geven. Vandaag kwam de timmerman om de kozijnen te plaatsen. Helaas door mijn haast zijn de muren niet zo recht geworden als ik zou willen.. de deurkozijnen staan nu prachtig waterpas, maar deze staan nu dus schuin in de muur.. heel erg jammer natuurlijk, maar nu is mijn vraag: kan een stucadoor dit nog recht trekken? Ik wilde sowieso met een afwerklat gaan werken.

Zie hier, onderaan het kozijn steekt deze een stukje over de gipsplaat heen, maar aan de bice kant valt deze in de muur...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnwafcbJsJdvm_gljOLk8wJLI8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eewSS3V9ovEBjxj7ucTk7e5.jpg?f=fotoalbum_large

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:51
Ik zag dit topic over een zonnescherm wat van de muur af was gekomen bij een medetweaker.

Nu is het geval dat ik volgende week een zonnescherm ophaal van marktplaats met vergelijkbare afmetingen (5m breed en 3 meter uitval) en wil graag voorkomen dat deze van de muur komt zoals in bovenstaand topic.

Onze opbouw is: 10cm gele baksteen, 5cm luchtspouw, 5cm steenwol platen, binnenmuur van 10 cm baksteen of kanaalplaat (afhankelijk van de hoogte waar ik het scherm op ga hangen).

Plaatje van de situatie:

[Afbeelding]

Ik heb dat topic ook gezien, maar vraag me dan toch af, als je het anker tot in het binnenblad vast zet, zal je die toch ook in het buitenblad vast moeten lijmen? Anders duw je met het aandraaien van de bouten het buitenblad toch gewoon naar binnen?

• webber87
Andrehj schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:53:
[...]

Er zijn van kleine borstels in verschillende maten te koop via o.a. Alixpress. Dat gebruik ik meestal om een gat na het boren uit te 'vegen'. Kan het op Ali niet zo snel vinden, maar het is ongeveer hetzelfde als onderstaande maar dan een setje van een stuk of 10. Heb er volgens mij een euro of wat voor betaald.

Afbeeldingslocatie: https://www.manshanden.nl/afbeeldingen/metaalbewerking/borstelen/handborstel&wissers/wisser-staal-schuin.gif

• webber87
Lankman schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:12:
[...]

Gaat hem niet worden lijkt me qua krachten, tenzij niet meer dan 10cm diep gaat dat enorm doorhangen. Kan je helaas ook niet helpen aan alternatief.
Het is nog een idee maar het zal wel iets van 25 diep moeten worden denk ik. Waarom en hoe denk je dat zoiets gaat doorhangen? Bedoel je dat je denkt dat een draadeind hier niet sterk genoeg voor is? Of doel je meer op de trekkrachten op de ankerpunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
decipherer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:56:
[...]

Ik heb dat topic ook gezien, maar vraag me dan toch af, als je het anker tot in het binnenblad vast zet, zal je die toch ook in het buitenblad vast moeten lijmen? Anders duw je met het aandraaien van de bouten het buitenblad toch gewoon naar binnen?
Nee, er wordt een moer met ring bevestigd en daarna het scherm.
Pagina: 1 ... 334 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/